היסטוריה במזרח התיכון?

הערב מסתמנת התפתחות היסטורית במזרח התיכון. רוסיה וטורקיה סיכמו שלא תיפתח מערכה צבאית באידליב. מערכה שהייתה צפויה להיות ברוטלית בצורה שהייתה מזעזעת אפילו עולם שראה הכול. במקום זאת יוקם שטח חוצץ מפורז בין סוריה של אסד לאזורי המורדים. הכוחות הג'יהדיסטים הקיצוניים יסולקו. מי יודע אם זו המילה האחרונה במלחמת האזרחים הגדולה שהחלה ב-2011. אם כן, הרי שזהו משק כנפי ההיסטוריה. סוריה הישנה מתה. סוריה החדשה תחולק בין המורדים שהובסו אך לא כליל לבין שלטון אסד. וגם לכורדים יש נתח משלהם תחת חסות אמריקנית.

אם אכן הסיכום יחזיק מעמד, קשה לחשוב על תוצאה טובה יותר מבחינת ישראל. אסד נותר בשלטון כגורם יציב ואחראי במקום ערב רב סוני ג'יהדיסטי אבל חלש, ללא ניצחון מלא באמתחתו וללא לגיטימיות שלטונית שתאפשר לו לדרוש ויתורים מישראל בגולן או לאיים עליה צבאית.

46 תגובות בנושא “היסטוריה במזרח התיכון?

  1. זה בהחלט טוב, כי ישראל לא תוכל להתמודד עם חזית צפונית. ביבי הסמרטוט וליברמן השקרן לא מצליחים להתמודד עם אירגון טרור בדרום, אז אני חוששת מלדמיין מה היה קורה אילו הייתה נפתחת מלחמה מהצד הצפוני.

    אהבתי

  2. זה באמת חדשות קצת טובות . אבל , קצת לעת הזו . בסך הכל הכללי , זה למעשה המשך של אותן הפסקות האש המוסכמות מאז פגישות אסטנה . אבל , עושה רושם , שהכל יהא מותנה , בפינוי או הסתלקות של מורדים ג'הדיסטים משם ( Nusra front ) . לא ברור כלל שכדבר הזה אכן יקרה . מאידך , הרוסים דחו כאן המתקפה עושה רושם די ברור . ייתכן לתעמולה , מכיוון שהביקורות בעולם , עצומות ממש , על העתיד לקרות שם , וארדואן נלחץ מכמות הפליטים כמובן . נחיה ונראה באמת .

    נ.ב : למעשה זה אמור לכלול האיראנים , שהרי הם צד להסכמי אסטנה . הכורדים , אין להם מה לעשות בהסכם הזה .

    להתראות

    אהבתי

  3. תמריץ,
    שום דבר היסטורי, הרוסים הירשו לארדואן להתקפל.
    הבעיה שלנו היא שכשארדואן חוטף הוא בא לעשות סיבוב על ביבי.

    אהבתי

  4. פינת הטרלול האמריקאי
    Book Accusing Israel of Sparing Palestinian Lives ‘In Order To Control Them’ Wins Women’s Studies Award
    (מתכתב עם המחקר זוכה הצל"ש שנערך באוניברסיטה העברית על העדר מעשי אונס בקרב חיילי צה"ל)
    https://www.algemeiner.com/2018/09/12/book-accusing-israel-of-sparing-palestinian-lives-in-order-to-control-them-wins-womens-studies-award/?utm_content=news1&utm_medium=daily_email&utm_campaign=email&utm_source=internal/

    אהבתי

  5. יאיר, הכורדים בני חסות של ארה"ב. טראמפ ויתר על הרעיון (הנואל) לנטוש אותם. יש לאמריקנים בסיס בשטחיהם. זה נותן להם ביטחון בעצמאותם.

    אהבתי

  6. חייל זקן, לא הבנתי איך ויתור של רוסיה על שליטת אסד באידליב הוא התקפלות של טורקיה. נראה דווקא כמו התקפלות של פוטין.

    אהבתי

  7. לי נראה שהולכת ונרקמת ברית בין רוסיה, אירן וטורקיה. חלק מהברית זה חלוקתה של סוריה בינהם. אידליב תימסר לטורקיה (כביכול ישלטו שם המורדים אבל הם למעשה יהיו גרורה של טורקיה). יתר חלקי סוריה יחולקו בין רוסיה לאירן (אסד יהיה השליט הרשמי אבל למעשה הוא גרור של רוסיה ואירן).
    בעיקרון נראה לי שאירן הולכת ומתפשטת מערבה. הם למעשה שולטים על עירק, חלק מסוריה ולבנון. נראה לי שהמטרה הבאה שלהם היא ירדן.
    אסד לא מהווה איום על ישראל (הוא גם לא היוה איום לפני מלחמת האזרחים). האיום הוא מצד אירן (ואולי גם טורקיה).

    אהבתי

  8. גלגל, אירן לא שולטת היום בעירק. רוב ההנהגה הפוליטית שם נגדה כיום. אבל כן הציר הרוסי-אירני-טורקי יכול היה להיקלע לעימות קשה וחמק ממנו ויכול עכשיו בהקשרים מסוימים לאתגר את המערב יחד.
    אם מסתכלים בזכרונות של פוליטיקאים וקציני צבא מההתקפה על הכור הסורי ב-2007, רואים עד כמה ההרתעה הסורית התערערה. אז התקפה בשטח סוריה עוררה חלחלה ופחדים עצומים. היום זה דבר של מה בכך. דווקא הלילה אירע אירוע חמור שכשתקיפה ישראלית הובילה בעקיפין לאובדן מטוס רוסי, וזה יכול לפגוע לנו בחופש הפעולה.

    אהבתי

  9. תמריץ,
    ראשית, ההסכם המשולש בין אירן, תורכיה ורוסיה דומה להסכמים שחתמו בעבר הפתח והחמס. ארדואן קיבל קדחת. הרוסים הכניסו אותו למצב שבו יפסיד בכל מקרה. התכלית של ההסכם מבחינת פוטין היא להוציא את תורכיה מנאטו מבלי לתת לתורכיה דבר (ארדואן החזיר את תורכיה לימים של "להרוג תורכי ולנוח"). לפוטין אין אינטרס להביא להכרעה מהירה באידליב. להיפך, דימום ארוך ומתמשך של כל השחקנים האחרים בזירה, כולל הפיונים שלו אסד ואירן, משרת אותו היטב.

    אהבתי

  10. תמריץ,
    ההסכם ההיסטורי כבר נושא פירות. מישהו באזור עשה לרוסים כיפה אדומה על מטוס הל"א שלהם. הימור שלי, האמריקאים בשיתוף הבריטים (יש להם בסיס ל"א ענק בקפריסין וכנראה אחת המשימות של המטוס הרוסי היתה לשבש את הפעילות הבריטית).

    אהבתי

  11. לחייל הזקן:
    לי נראה שרוסיה מבינה שכדי להוציא את טורקיה מנאט"ו צריך לתת לה משהו וכנראה שהיא רוצה לתת לה את מחוז אידליב.
    למה שרוסיה תרצה שיהיה דימום איטי באידליב? תושבי אידליב אינם אויבים שלה. לדעתי מטרת הרוסים היא שהם או אחד מבעלי בריתם ישתלטו על האיזור וישליטו סדר.
    למה אתה חושב שיש לה אינטרס שיהיה דימום איטי של כל בעלות בריתה (אירן, אסד). הרי לפי ההגיון צריך שיהיה לה אינטרס שהם יצליחו. הן אינן אויבות שלה אלא בעלי בריתה. האויב של רוסיה זה ארצות-הברית.
    ארצות-הברית היא אויב של רוסיה מהסיבה הפשוטה שתמיד כל 2 מעצמות היו אויבות וכל אחת רצתה להיות הבוס. אם היו יותר מ-2 מעצמות אז נוצרו בריתות בין קבוצה אחת של מעצמות לקבוצה שניה.

    Liked by 1 person

  12. אלי אבידר: דרושים גנרלים לתכנית הריאליטי "המבוגר האחראי"
    כבר מספר חודשים שמתקיים מרוץ בקרב ראשי מערכת הביטחון למי הוא המבוגר האחראי. איש לא חושק בתפקיד "המפקד שניצח" את מלחמת 13 השנים מול עזה
    https://www.makorrishon.co.il/opinion/77431/

    אהבתי

  13. הצבא של אייזנקוט…
    הרמטכ"ל מזהיר: "הסיכוי להתפרצות אלימה ביו"ש – בין 60 ל-80 אחוז"
    בדרך כלל אין לי מושג מתי הערבים יתפרעו אבל עכשיו אני מוכן להמר שהסיכוי לשקט ביו"ש הוא בין 60 ל80 אחוז.
    לזכותו של צה"ל שמפספס ב80% מתחזיותיו עומדת העובדה שהשב"כ מצליח לפספס ב100%

    אהבתי

  14. לחייל הזקן:
    הפרד ומשול מופעל נגד אויבים ולא נגד ידידים או נגד מדינות בעלי אותו אינטרס.

    אהבתי

  15. מאז שפורסם ההסכם הרוסי – טורקי, ולאחר בהייה במפת השליטה באזורי סוריה, ואיני מצליחה להבין את ההגיון שעומד אחרי ההסכם.

    מאוד לא סביר בעיני שאסד ישלים עם אובדן השליטה בשטח ענקי, עמוס אוכלוסייה מאוד עוינת, הצמוד למרכזי האוכלוסין הגדולים של העלוואים, וללב המסחרי של סוריה. מכאן שעדין לא שמענו את המילה האחרונה מאיראן ומהחיזבאללה.
    לא ברורה לי גם השתיקה מהצד הכורדי. הרי אזור זה צמוד גם אליהם.

    מאוד לא סביר בעיני שהטורקים התחייבו להוציא מהאזור את כל הכוחות הסונים רדיקלים כמו גבהת א נוסרה ודאעש. לא רק שארדואן, האיסלמיסט, כנראה די מחבב אותם (לפחות מספיק מחבב בכדי לסחור אתם) לא ברור לי איך בכוונתו להפריד בינם לבין האיסלמיסטים הסונים "המתונים". ואחרי שהפריד – איך בדיוק בכוונתו לדחוף אותם החוצה? ולאן בדיוק הם אמורים "להתנדב" לעבור ? (לעולם הבא?)

    מאוד לא סביר בעיני שרוסיה תסכים למעשה להעביר לידי טורקיה את השליטה באזור ענקי שכזה. ותמורת מה? לתפיסתי פוטין לא נוהג לחלק טובות בלי לקבל דבר בתמורה.יותר מכך, הוא מסתכן בכך שבשלב הראשון (כלומר עכשיו) אסאד והאיראנים לא יסלחו לו על ההסכם, ובשלב השני הוא יסתכסך גם עם טורקיה (שסביר שלא תצליח למלא את חלקה). וכך. במקום שרוסיה תנהל מדיניות הפרד ומשול בין כל הכוחות הבוחשים בסוריה, רוסיה מסתכנת הכך שכולם יכעסו רק / בעיקר עליה.

    הסברים אפשרים לתהיותי:
    1. הרוסים ו/או הטורקים בכלל לא מתכוונים למלא את הצד שלהם בהסכם (ואולי גם רמזו על כך בחשאי לכוחות אחרים הבוחשים בסוריה. מה שאולי מסביר את הדממה התקשורתית מצדם). .

    2. יש בהסכם הרוסי – טורקי כל מיני סעיפים סודיים.
    לדוגמא: הסכמים על "שיקומה" העתידי של סוריה, שהטורקים יקנו מהרוסים בסכומי עתק סחורות שהם מתקשים למכור אותן ו/או שהטורקים יסרבו שיעבור בשטחם צינור נפט ממדינות הקווקז לאירופה (מה שיחייב להעבירו דרך רוסיה) וכדומה.

    3. משהו אחר?

    בכל מקרה, אני מניחה שאנו עדין מאוד רחוקים מסיום המלחמות בסוריה.
    בעתיד הרחוק אולי יש מקום לאופטימיות, אך לרוב במזרח התיכון האופטימיות נוטה להקדים את זמנה.

    Liked by 1 person

  16. לי דווקא נראה שטבעי שאסד ירצה לחסוך עימות עקוב מדם שישחוק עוד את צבאו המדלדל. ולמה שרוסיה תרצה אחריות לעוד טבח מפלצתי. לא צריך להגזים בדמוניזציה של פוטין. הוא לא היטלר.
    ובהנחה שלא יחוסל שם כל תינוק, זה עוד מיליוני סונים שיכולה לצאת מהם ההתקוממות הבאה. אז כמו אנחנו וגישתנו לעזה, הפרדה יכולה להיות אפקטיבית משליטה ישירה (מה עוד שבסוריה לא יתרגשו מבלוני תבערה).

    אהבתי

  17. קמיליה,
    ההסכם מבטא אינטרס ריגעי של שותפיו להמשך המצב הקיים. כמובן שכל השותפים לו התחילו כבר לכרסם בו. משלושת השותפים רק לצד אחד, האירני, יש אסטרטגיה ברורה וקוהרנטית של יצירת רצף טריטוריאלי מאירן לים התיכון. שני השותפים האחרים, הטורקים והרוסים, עסוקים בעיקר במשחקי כבוד ללא שום תמורה נראית לעין. הטורקים הם כבשה בעור של זאב שלא מחמיצים דריכה על כל מוקש אפשרי ואילו הרוסים שקיוו ששליטתם בסוריה תתן להם קלף מיקוח מול האמריקאים והאירופים נותרו עם ה*ין ביד לאחר שהתברר שאין לאף אחד עניין בסוריה (שיט-הול). כעת מצפה להם רק שקיעה בביצה הזו ללא מוצא מכובד.

    אהבתי

  18. אוף טופיק,
    טרלול צרפתי.

    האסוציאציה המיידית (של מי שרואה קומוניסטים תחת כל עץ רענן) – התפיסה של מתנגדי המשטר הקומוניסטי כחולי נפש הנזקקים לאשפוז מיידי בבית חולים פסיכיאטרי (כיון שברור לכל "קומוניסט שפוי" שאין שום סיבה רציונלית להתנגד למשטר מיטיב כל כך)

    א. מתוך כתבה במעריב:
    " … מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן, הגיבה הבוקר (שישי) בזעם לצו בית המשפט שקובע שעליה לעבור בדיקה פסיכיאטרית כדי להעריך את כשירותה הנפשי במסגרת משפט שנערך נגדה במדינה. לה פן, שעומדת לדין על פרסום ציוצים בהם נראות הוצאות להורג שביצע ארגון הטרור דאעש, הודיעה כי אין בכוונתה לעבור את ההליך, תוך שהיא מתרה במערכת המשפט: "אני רוצה לראות את השופט שיכריח אותי לעבור את הבדיקה".

    עוד אמרה לה פן כי "חשבתי שראיתי הכל, אבל לא, על כך שגיניתי את הזוועות של דאעש בציוץ, ה'צדק' שמושת עליי הוא בדיקה פסיכיאטרית, עד לאן הם יגיעו? זה לא ייאמן". לה פן העלתה את התמונות עליהן היא נשפטת, שכוללות שלוש הוצאות להורג שביצע ארגון הטרור, בהן הוצאתו להורג של העיתונאי ג'יימס פולי, שריפתו למוות של טייס קרב ירדני שנפל בשבי הארגון, ודריסתו של חייל סורי על ידי טנק, מספר שבועות אחרי הפיגועים בבטקלאן, בהם נרצחו כ-130 אזרחי צרפת בסדרת פיגועים שביצעו פעילי הארגון ברחבי פריז. העונש על העבירה יכול להגיע לעד 320 אלף שקל קנס או שלוש שנות מאסר …"

    ב. מתוך מאמר באלכסון: "אל תעצבנו אותנו" :

    " … ברית המועצות נהגה לנופף באלת האי-שפיות: היא כלאה מתנגדי משטר במחלקות פסיכיאטריות וכך הסירה אותם מהחברה והפריכה את תפיסותיהם.

    ברית המועצות נהגה לנופף באלת האי-שפיות: היא כלאה מתנגדי משטר במחלקות פסיכיאטריות הידועות בשם "פסיכוּשקה" וכך הסירה אותם מהחברה והפריכה את תפיסותיהם. מחלת נפש הייתה ההסבר היחיד לכך שאדם יצא כנגד המערכת הסוציו-פוליטית הטובה ביותר בתולדות האנושות, טענו אחדים. גורמים רמי-דרג במפלגה הקומוניסטית השתמשו באופן שיטתי באבחנה "סכיזופרניה הדרגתית" כדי לכלוא את יריביהם. לפי ארגון הבריאות העולמי, ב-1973 כבר הייתה הסכיזופרניה נפוצה יותר במוסקבה מאשר כמעט בכל מקום אחר על פני כדור הארץ. לא זו בלבד שהצגת ההתנגדות למשטר כמחלת נפש מנעה התפשטות של רעיונות מסוכנים לגבי חירות ודמוקרטיה בחברה הסובייטית, אלא שהיא הציגה את הקונספטים האלה עצמם כקשקושים של מטורפים.

    אף על פי שפסיכיאטרים סובייטים בכירים קיבלו מהמפלגה הקומוניסטית ומהקג"ב פקודות לכלוא מתנגדי משטר, חלקם האמינו באמת ובתמים במושג הזה של סכיזופרניה הדרגתית. למה שאדם נורמלי-כביכול יסכן הכול – בית, קריירה, משפחה, חיים – כדי להתריס כנגד המשטר, אם אינו לוקה במחלת נפש אמיתית? האבחנה הזו סיפקה לפסיכיאטרים תירוץ נוח לכפות את עמדותיהם בנושא קומוניזם על-ידי דיכוי מתנגדים, מציין פעיל זכויות האדם ההולנדי רוברט ואן פורן (Van Voren). בשנות ה-80 העריכו ואן פורן והאיגוד הבינלאומי נגד שימוש פוליטי בפסיכיאטריה שבברית המועצות אושפזו אלפי אנשים ללא הצדקה בגין סכיזופרניה ומחלות נפש מומצאות אחרות, וזאת בלי להחשיב את כל מי שאושפז לפרקי זמן קצרים יותר ושוחרר.

    גם כשברית המועצות התפרקה בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, התפשט הנוהג הזה מזרחה לסין, שספגה גם היא ביקורת על אבחון מחלות נפש אצל דורשי רפורמות ומנהיגי אופוזיציה. ב-1999 הכריזה ממשלת סין שהתנועה הדתית פאלוּן גונג, המשתמשת בתרגילים טקסיים מנטליים וגופניים כדי לעודד צמיחה רוחנית, היא כת. לאחר גל רדיפות כלאה ממשלת סין יותר מאלף חסידי פאלון גונג בריאים בנפשם בבתי חולים פסיכיאטריים ברחבי המדינה. מסמכים שהוברחו מהמדינה מראים שרבים מהם עברו עינויים והתעללות ;חלקם מתו כתוצאה מכך.

    קבוצת זכויות האדם Chinese Human Rights Defenders, הפועלת בהונג קונג, פרסמה ב-2012 דו"ח בשם "הפינות האפלות ביותר: ניצול לרעה של אשפוז לא-רצוני בסין". הדו"ח ציין כי "מערכת האשפוז הלא-רצוני בסין היא חור שחור שבתוכו 'נעלמים' אזרחים לפרקי זמן לא מוגדרים בהתבסס על האשמות בלתי מוכחות לקיומה של לקות פסיכו-חברתית מצד בני משפחה, מעסיקים, שוטרים או גורמי סמכות אחרים מטעם המדינה… מי שיש ברשותו אמצעים – כוח וכסף – לאלץ בתי חולים פסיכיאטריים או לשלם להם לכלוא אנשים מתוך רצון להענישם או להשתיקם, מסוגל לעשות זאת בלי לחשוש מהשלכות". במסגרת מערכת זו, אנשים "נלקחו לענישה בבתי חולים פסיכיאטריים לאחר שפעלו בדרכים שהרגיזו את פקידי הממשלה, לדוגמה אם הם מחו כנגד הרשויות או פרסמו מאמרים המבקרים את הממשלה". … "

    https://alaxon.co.il/article/אל-תעצבנו-אותנו/

    Liked by 1 person

  19. לקמיליה – ההסכם מאוד ברור:
    לאף אחד לא איכפת מה אסד יסכים או לא יסכים. אסד אינו שולט כיום. הוא רק בובה שנשלטת ע"י הרוסים והאירנים.
    הטורקים בהחלט יכולים להוציא משם את הכוחות הרדיקלים ולהשאיר את המתונים. כנראה שהטורקים יגדירו כרדיקלים את מי שלא מקבל את מרותם וכמתונים את מי שכן מקבל את מרותם. כנראה שמי שלא יקבל את מרותם יאלץ לעזוב את איזור אידליב (או את היקום כולו).
    רוסיה בהחלט תהיה מוכנה להעביר את איזור אידליב לטורקיה תמורת זה שטורקיה תהיה בעלת בריתה (במקום להיות בעלת ברית של המערב).
    לכורדים אף אחד לא מתייחס. אין להם צבא רציני. למעשה יש להם עדיין איזור אוטונומי רק הודות לבסיס אמריקני שממקום שם.

    אהבתי

  20. חייל זקן
    כתבת:
    > לזכותו של צה"ל שמפספס ב80% מתחזיותיו עומדת העובדה שהשב"כ מצליח לפספס ב100%

    מתורת המשחקים:
    1) איזה אינטרס יש לגופים שמקבלים תקציבים עקב מלחמות והכנה למלחמות, להכריז שיהיה שלום?
    2) זה לא רק עניין התקציב , זה גם עניין התוצאה: אם יכריזו שתהיה מלחמה ויהיה שלום, לא יענישו אותם. לעומת זאת, אם יכריזו שיהיה שלום ותהיה מלחמה, יעלו אותם לגרדום.

    לכן, זו טיפשות מצד גנרל או איש מודיעין להכריז שיהיה שלום. האם אנו רוצים גנרלים או אנשי מודיעין טיפשים? 🙂 זו אכן בעיה….

    אהבתי

  21. הכתבים הכלכליים מתחרים בכתבים הצבאיים…
    הכירו את אורי הדומי, מאבטח שהפך למנכ"ל והוביל אקזיט ענק
    מכירה של חברה שנסחרת בבורסה אינה אקזיט שכן ממילא כל בעל מניות יכול לפגוש מזומן מתי שירצה. היזמים והמשקיעים המוקדמים כבר מזמן לא שם וזו לא חברת סטארט-אפ. מזור רובוטיקה, כמו חברות טכנולוגיה רבות בישראל, מקבלת 100 בפיתוח טכנולוגי ו0 בביזנס. המנכ"ל שהוא איש כספים ולא טכנולוגיה לא הצליח להרוויח דולר אחד בכל שנות ניהולו. הסוף של החברה היה לפני שנתיים כשנתנה למדטכניקה בלעדיות בשיווק והפכה את עצמה לקבוצת פיתוח. בבניין ציון ננוחם.

    אהבתי

  22. 3718,
    התנאי העיקרי לקידום מסגן אלוף לאלוף משנה הוא כריתת אונה. בשטעטל הישראלי תחזיות שנסתרו על ידי המציאות אבל תאמו לטעם הקובע הן הוכחה למצויינות ולא נחשבות לכישלון. ראה את המלך המשיח החדש, גנץ.

    אהבתי

  23. הסתכלות של פנחס ענברי על ההסכם בסוריה:
    "מה שקורה עכשיו בסוריה זה מאמץ לשחזר את הסכמי סייקס-פיקו מן המאה שעברה, אשר הקימו את מדינות ערב בגבולותיהם הנוכחיים. ההסכמים האלה היו רעים, והם יצרו מדינות מלאכותיות, ששום דבר אמיתי לא גיבש אותן, חוץ מחיפוש אויב חיצוני, והאוייב הזה היה אנחנו – מדינת ישראל. את השנאה הגדולה בין העדות השונות: סונים, שיעים, עלווים, דרוזים, כורדים, יזידים, נוצרים, ואיסמאעילים, יכלה לכסות רק השנאה לישראל. היא הייתה הדבק שהחזיק את המדינות המלאכותיות האלה.

    סוף סוף נוצרה הזדמנות לקבע גבולות הגיוניים, שבהם הערבים, הכורדים, הנוצרים והדרוזים חיים באוטונומיות או מדינות משלהם. לא צריך לחפש מכנה משותף של שנאה, ואם לעדות יש הגדרה עצמית, גם ליהודים במדינתם ישראל יש זכות להגדרה עצמית, ולא צריך שום חוק לאום לעניין שהוא מובן מאליו וטבעי: מדינה ליהודים באזור המורכב ממדינות לאום מנומרות.
    אסד, נושא דגל הפן ערביות, ירצה לשקם את מדינת סייקס-פיקו המלאכותית שלו על ידי חידוש התביעה על הגולן, ותסמכו על האירופים שהם יקשיבו לו. המודיעין שלו יחזור לקונייטרה ויתסיס שוב את הדרוזים בגולן, ומי יודע איך יגיבו הסונים שבגדנו בהם"

    https://www.davar1.co.il/142404/

    Liked by 2 אנשים

  24. תמריץ כתב:
    " … לי דווקא נראה שטבעי שאסד ירצה לחסוך עימות עקוב מדם שישחוק עוד את צבאו המדלדל. ולמה שרוסיה תרצה אחריות לעוד טבח מפלצתי. לא צריך להגזים בדמוניזציה של פוטין. הוא לא היטלר. … "
    ________

    1. אכן סביר שאסאד, בדומה לכל מדינאי שפוי אחר, ירצה שמישהו אחר יוציא, במקום צבאו, את הערמונים מהאש. לדוגמא כוחות של איראן, חיזבאללה ו/או רוסיה.
    על אחת כמה וכמה בהתחשב בדימום המתמשך של כוחותיו השחוקים.
    אבל מאוד קשה לי לדמיין אותו משלים עם אבדן שטח גדול כל כך, ובמיקום אסטרטגי כל כך.
    לו המחוז היה איזשהו שטח מדברי דליל אוכלוסייה, הרחק הרחק במערב סוריה בצמוד לגבול עם עירק – ניחא. אולי היה מצליח בסופו של דבר להשלים עם האובדן. אך אני לא מסוגלת להאמין שהוא, או יורשיו, יצליחו להשלים אי פעם עם האובדן של אידליב. אולי אין לו כוחות לתקוף כעת, אך המערכה רק נדחית. לא מתבטלת.

    2. פוטין לא נתפס בעיני כשטני כלל, אלא כפוליטיקאי המשתייך לזן המקיווליסטי המצוי. הוא אינו סדיסט הנהנה מטבח מאות אלפי אנשים – אך גם לא יתרגש מכך יותר מדי. קיסינגר (מזכיר המדינה האמריקאי בדימוס), לדוגמא, היה מסוגל לתת לו שיעורים במקיוואליסטיות למתקדמים. לדוגמא, שיעור כיצד ניתן להצליח להתחמק מהאחריות לטבח הצפוי באזרחי אידליב (כאלטרנטיבה לטיעון, המצלצל לרבים כלא אמין, ש"המורדים" ישתמשו בנשק כימי, ויטבחו בעצמם, כפרובוקציה. רק בכדי להאשים את הכוחות הפרו אסאדים. החפים כמובן מכל פשע).

    בעיני פוטין הוא פטריוט רוסי המנסה לקדם *גם* את טובת ארצו – כפי שהוא מבין אותה (וגם את טובתו האישית וטובת אנדי הק.ג.ב. והאוליגרכים הנאמנים לו).

    הטרגדיה הגדולה של פוטין (ושל רוסיה) היא חוסר ההלימה המוחלט בין גובה השאיפות והיומרות של המדינה לבין עוצמתה העכשווית, והקלפים הדי עלובים הנמצאים בידיו.
    הצרפתים, כדוגמא, עדין לא הצליחו להשלים עם אובדן האימפריה הצרפתית החשובה – למרות שחלפו לפחות שלושה דורות מאז אובדן חשיבותה הבינ'ל של צרפת.
    כנ'ל לגבי טורקיה של ארדואן, המנסה, לשווא, לשחזר את ימי הגדולה העותמנית (ומכאן צפוי להזיק קשות לארצו).
    אפילו הגרמנים והאנגלים, שמצבם טוב משל צרפת ומשל טורקיה, עדין מתקשים להשלים עם גודלם העכשווי ועם חשיבותם הנמוכה בעניני העולם.
    [מה שיכול להסביר, ולו חלקית, את התנהגותם הפרו איראנית – אנטי אמריקאית של מעצמות העבר של האיחוד האירופי (שהיא בעיני מטומטמת, חסרת אחריות, לא מוסרית, ואפילו עלולה להזיק למדינות האיחוד האירופי שיתעמתו עם ארה'ב) ]

    הרוסים, בניגוד למעצמות העבר האירופיות וטורקיה, חוו את ההתרסקות האימפריאלית שלהם רק בדור האחרון. לא עמדו לרשותם שלושה דורות בכדי *להתחיל* להשלים עם האובדן. מה שכנראה גורר את פוטין לנסות לקחת ביסים גדולים מדי (ולהחנק) או לקפוץ על משוכות גבוהות מדי ולהתרסק.

    ##################################

    טענה שפוטין טעה קשות בפלישתו לאוקראינה.
    הפלישה הרוסית דווקא העצימה את העמדות הפטריוטיות – אוקראיניות ו/או הכלל – אירופאיות וחיזקה את העמדות האנטי רוסיות של תושבי אוקראינה.

    איני משוכנעת כלל שהתיאור בכתבה אינו מוטה. לדוגמא – הוא מתבסס על עמדות סטודנטים ממזרח אוקראינה "הרוסית" שהגיעו ללמוד באוניברסיטאות במערב אוקראינה. הוא לא מתאר את מה שקורה לסטודנטים ממערב אוקראינה הלומדים במזרח המדינה, או ברוסיה עצמה.
    אבל אני מתחברת עם הטענה הכללית שפוטין אינו גאון אסטרטגי, שמצליח להפיק את המיטב מהקלפים החלשים יחסית הנמצאים בידיו (כפי שרבים מייחסים לו).

    https://www.miamiherald.com/opinion/op-ed/article218932165.html

    קטע מהכתבה:
    Thanks to the war, and to their anger at its perpetrators, Ukrainians themselves are choosing to speak Ukrainian — more say they do every year. Thanks to the war, the different regions of this vast country are drawing more closely together. Many complain that the war also gives Ukrainian politicians an excuse not to do things, not to make the radical economic and legal reforms that the country still needs. But thanks to the war, more Ukrainians also identify themselves as “European,” in opposition to Russia, and more Ukrainians understand that this “Europeanness” means they need to be vocal and organized in their desire for change.

    It is ironic that the Russian invasion, originally intended to punish Ukraine’s Western-oriented government, has pushed the country in a dramatically different direction. It’s also a reminder that the supposed strategic gifts of Vladimir Putin, the Russian president, are in fact very limited. His interference in Ukraine has made a once-friendly neighboring country into an enemy. His efforts to unite “Russian-speaking peoples” into a Eurasian bloc persuaded thousands of people to stop speaking Russian. And, of course, his interference in the U.S. election has produced more paranoia about Russia in the United States, and more opposition to Russia, than we’ve seen in half a century. Ukraine is an excellent reminder of how violence can have unexpected consequences — and of how a short-term victory can lead to a longer-term defeat.

    Liked by 1 person

  25. יכול להיות שאת צודקת לגבי אסד אבל אולי זו תתברר כטעות. עדיף לו ליצור ארץ גזרה שאפשר לסלק אליה סונים מאשר לשלוט בהם. מאוד דומה לדילמה שלנו לגבי עזה והרי אצלנו יש קונצנזוס שאין לנו רצון לשלוט שם.

    אני מניח שהאיום האמיתי על רוסיה של פוטין הוא יותר מכל אנרגיה סולארית ומכונית חשמלית. כמו על אירן ועל סעודיה ועל כל החבר'ה.

    אהבתי

  26. האנרגיה הסולרית והמכונית החשמלית – אינם מאיימים על מעצמות העבר האירופאיות. או על טורקיה.
    מה שמחייב למצוא איזשהו הסבר אחר להתנהגות הלא רציונלית (להערכתי) שלהן ביחס לארה'ב – איראן – פלסטינים ועוד.

    ההסבר שמצאתי לאירופאים תקף שבעתיים לגבי פוטין. בגלל הזמן הקצרצר, במונחים היסטורים, שחלף מאז התפרקות המעצמה הסובייטית.
    מה עוד שזכור לי היטב שפוטין טען שהאירוע החשוב ביותר שקרה בעולם במאה העשרים הוא התפרקות ברית המועצות.

    אהבתי

  27. כתבת: " … עדיף לו (לאסאד) ליצור ארץ גזרה שאפשר לסלק אליה סונים מאשר לשלוט בהם. …"

    נראה לי שבעיני אסאד (ופוטין) אין רק שתי אופציות: או גירוש למקום שיקבלם בזרועות פתוחות או איזושהי שליטה נאורה ומיטיבה.

    בעיניהם כנראה אפשר גם להשמיד המונים (באמצעים קונוונציונלים או לא קונונציונלים – בתנאי שניתן לא להיתפס), להבריח אותם כפליטים חסרי כל למדינות שלא מעוניינות לקלטם או לטבוע בים, להטיל עליהם משטר טרור אימתני בו יפחדו לצייץ או לא להלשין על שכניהם ועוד.

    אהבתי

  28. תמריץ,
    אסד מדמם בכל האזורים שהוא כבש מידי הסונים והוא חייב לכבוש את אידליב כדי לחסל את התקווה שלהם לצד העובדה שריכוז כזה של סונים מרתק כח גדול מאד שחסר לו כדי לשלוט בשאר השטח. השלמה עם סטטוס קוו מצדו כמוה כהתאבדות.

    Liked by 1 person

  29. אני לא יודע מה אסד חושב. הגיוני שיש לו אותם אינסטינקטים כמו הימין פה שמעדיף לשלוט על מיליונים עוינים מאשר להיפרד מהם.
    מה נכון לו? כל עוד יש לו יתרון אווירי מוחץ אין לו מה לחשוש מאידליב. מנגד אם יאבד את הרוסים בשלב מסוים לא בטוח ששליטה על אידליב תעזור לו.

    אהבתי

  30. לאסד אין דרך להרוג או לגרש מיליונים כולל ילדים (שעוד כמה שנים בודדות עלולים להפוך לג'יהדאסטים נגדו). ומדינות העולם ידרשו ממנו לקלוט חזרה את הבורחים אם סוריה רוצה להשתקם.

    אהבתי

  31. הפרשנות של יבגני קלאובר לדחיית המתקפה על אידליב.
    לטענתו, האמריקאים מכינים לטורקים, לאיראנים ולרוסים מלכודת כורדית באידליב.

    אולי כמו בעבר, הכורדים נקראים להוציא את הערמונים מהאש עבור אחרים, ולקבל בתמורה רק כוויות.

    http://www.arabsensor.co.il/האמריקנים-מכינים-לרוסים-הפתעה-באידלי/

    קטע מהפרשנות:
    " … לפי הגורמים הערביים, מטרת הדחייה היא לאפשר לטורקים לחסל את ארגון "ג'בהת א-נוסרה", השלוחה הסורית של אל-קאעדה שפועלת במחוז זה, בסמוך לגבול הטורקי.
    האמריקנים מכינים הפתעה לטורקים ולרוסים: העיתון הטורקי "יאני שפק" (Yeni Şafak) פרסם מאמר, לפיו ארה"ב מתכוונת לשלוח לאידליב את הלוחמים של ה- PKK.
    זאת הולכת להיות הפתעה לרוסים ולטורקים גם יחד.
    מדובר בסך הכל בכ- 8,500 לוחמים כורדיים שיועברו לאזור אידליב. יש מידע, כי ברט מקגורק (Brett H. McGurk), שהיה יועצו של הנשיא טראמפ לענייני דאע"ש, יפקד על הכוח הכורדי.

    מה ארה"ב רוצה להשיג באידליב?
    המשימה האמריקנית בסוריה היא למנוע מהאיראנים לבסס את כוחותיהם במדינה זו, ולמנוע את חזרתה של המדינה האסלאמית לאזורים בדרומה. בנוסף, בארה"ב מרגישים את הצורך להמשיך לפעול נגד אל-קאעדה ושותפיו באזור. יחד עם זאת, האמריקנים מעוניינים לעזור לכוחות סוניים מתונים באידליב, על מנת לעשות לרוסים שם חיים קשים. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, וראש המטה הכללי, ג'וזף דנפורד, הזהירו את מוסקבה ואת דמשק מפני התרחיש האלים והאכזרי של התקפה כוללת נגד המובלעת האחרונה שנותרה בידי האופוזיציה הסורית. טראמפ הזהיר את רוסיה ואת סוריה, כי מאות אלפי בני אדם עלולים להיהרג במתקפה המתוכננת על מעוז המורדים האחרון בסוריה. הקרמלין, בתגובה, כינה את אידליב "קן צרעות" ואמר כי "הבית הלבן לא יכול לפתור את המשבר". הנשיא האיראני חסן רוחאני אמר מצידו, כי "אין מנוס ממאבק בטרור באידליב. המעורבות האמריקאית אינה חוקית ומנוגדת להחלטות מועצת הביטחון". העברת הכוחות הכורדיים לאידליב תעזור לאמריקנים להשפיע על הטורקים ואפילו לגרום לנתק בינם לבין הרוסים. … "

    אהבתי

  32. קמיליה,
    הכורדים הודיעו כבר לפני שבועות שהם מתכוונים להשתתף בלחימה באידליב לצד אסד. האינטרס שלהם ברור, לסלק את התורכים המאיימים עליהם. לגבי האמריקאים, לדעתי יש כאן מאבק כוחות בין טראמפ שלא רואה שום תועלת בהתעסקות עם סוריה (עוד שיטהול) לבין הממסד הצבאי שמחפש להתעמת עם הרוסים.(טראמפ, להבדיל, לא רואה בהם אויב)

    Liked by 1 person

  33. קמיליה וחייל זקן, קראתי מחדש התגובות לאור המלחמה הטורקית – רוסית – סורית באידליב. צדקתם והערכתכם הייתה מפוכחת יותר משלי.

    אהבתי

  34. ירון פרידמן במאמר לעיל כתב:

    רוסיה לעולם לא תתפשר על אידליב, וטורקיה אינה מתכוונת באמת להתמודד אי פעם עם הצבא הרוסי כדי להגן על תושבי אידליב או על המורדים.

    נראה שהמעיט מתעוזתו של ארדואן שכן נכנס למלחמה, אבל עוד נראה. קשה מאוד לשליט לשרוד הפסד במלחמה ולכן יהיה לו קשה לסגת עכשיו.

    אהבתי

כתיבת תגובה