עזה – סינגפור על חוף הים התיכון?

דרך ארוכה עשה שר הביטחון אביגדור ליברמן מהזמנים שבהם הבטיח לחסל חיש את איסמעיל הניה ועד פנייתו האחרונה לתושבי עזה:"תוכלו להיות סינגפור של המזרח התיכון".

הבטחה עם כיסוי? האם העזתים יוכלו להיות סינגפורים? כדי להעמיק בשאלה זו זאת פניתי לנתוני מבחן פיז"ה הבינלאומי האחרון הבוחן הישגי תלמידים. אפשר להניח שהישגי התלמידים העזתים נמוכים מההישגים בירדן כי הגדה המערבית המקושרת עם מערכת החינוך הירדנית תמיד נחשבה למחונכת יותר ולנבערת פחות מעזה.

התלמיד הירדני, שכאמור ניתן רק להניח שהעזתי עוד נופל ממנו, מקבל ציונים די מזעזעים. 380 במתמטיקה (ישראל – 470), 409 במדעים (ישראל – 467). יגיד מי שיגיד – גם ישראל מקבלת ממוצע לא כזה מרהיב, ובכל אופן זו הסטרטאפ ניישן. אבל לישראל יש בכל אופן משהו חינני: אחוז לא רע בכלל של מצטיינים (14%). אחוז המצטיינים היפה מהווה שיקוף של החברה הישראלית: נכון, רוב התלמידים בררה (בפרט אצל הערבים ולמרבה הצער גם אצל החרדים), אבל יש אליטה מכובדת. שיעור המצטיינים דומה לזה שבדנמרק. בירדן שיעור המצטיינים עומד על 0.6%(!).

מה קורה בינתיים בסינגפור? בראש הרשימה העולמית. 556 במדעים, 584 במתמטיקה. 40% מהתלמידים מצטיינים. הבדל שמים וארץ בין ירדן לסינגפור ומכאן שבוודאי ובוודאי שבין עזה לסינגפור. עזה לא תהיה סינגפור.

יגיד הפנטזיונר: מה החוכמה? עזה כל כך ענייה. סינגפור כל כך עשירה. אם העזתים יתעשרו עם השנים ועם תוכניות פיתוח והקמת נמלים בקפריסין ואל עריש לקצת יותר עשירים, גם מצבם החינוכי ישתפר פלאים. ובכן, למרבה העניין יש לנו דוגמה למדינה ערבית, עם אוכלוסיה לא שונה בהרבה מזו של ירדן או עזה בדת, בשפה ובתרבות, שהפכה עקב אוצרות נפט וגז טבעי למדינה העשירה בעולם ובפער כביר – קטאר. קטאר גם היא משתתפת במבחני הפיז"ה. האם קטאר מהווה אות ומופת ליכולת של עושר לאומי לשפר הישגים חינוכיים? הקטארים מקבלים 418 במדע, 402 במתמטיקה. סינגפור אין פה. ובכל אופן – לא ניתן להכחיש; הקטארים הצליחו להתעלות במידה מסוימת מעל אחיהם הירדנים. אולי ניתן לראות זאת כאינדיקציה לכך שעושר משפר מצב חינוכי ויש אפילו לעזה תקוות מה, גם אם קלושה יחסית.

או שלא. לבקיא בדמוגרפיה המזרח תיכונית מהבהבת נורת אזהרה – קטאר הרי מדינה שמתקיימת על עבודה זרה. בתי הספר של קטאר מלאים בילדי מהגרים הודים ופקיסטנים. ציוניהם של ילדים אלו לא מעניינים אותנו כרגע כלל. מעניין מה הציונים של בני אוכלוסיית המקור הערבית של קטאר, זו שעושר הנפט ניגר ממנה כמים, אך עדיין תרבותה תרבות עמי ערב. הלכתי לחפש נתונים וגיליתי ממצא מרתק: קטאר היא מדינה מאוד יוצאת דופן. כמעט בכל מדינה ציוני התלמידים המהגרים נופלים מציוני האוכלוסיה המקורית, בעוד שבקטאר ההיפך קורה ובהפרש ניכר. דווקא במדינה זו הידועה ביחס הגס והאלים למהגרי העבודה שלה מתקיים נס חינוכי שעל כל העולם לבוא ולחזות בו: התלמידים בני המהגרים נקלטים כל כך טוב במערכת החינוך שציוניהם עולים על אלו של התלמידים הקטארים המקוריים. לקטארים המקוריים 377 במדעים (פחות משמעותית מירדן!), גם בקריאה הביצועים של הקטארים האורגינליים קטסטרופליים ואילו הטבלה של הציונים במתמטיקה נעלמה לה ברחבי האינטרנט ולא מצאתיה מגלה ששיעור המצטיינים מבין הקטארים האסלים במתמטיקה עומד על הנתון המחריד 0.3%, אי שם ליד פרו, הרפובליקה הדומיניקנית ואלבניה.

אז עזה לא יכולה להיות סינגפור של המזרח התיכון. לא יקום ולא יהיה. התלמידים הלא מוצלחים שלה לא יגדלו להיות הפקידים המוצלחים של סינגפור. מה לעשות. אולי אולי היא יכולה להיות קטאר של מערב המזרח התיכון, אבל לשם כך נדרש למצוא הרבה יותר גז טבעי לחופיה משנמצא עד כה.

151 תגובות בנושא “עזה – סינגפור על חוף הים התיכון?

  1. ההבטחות להפיכתה של עזה לסינגפור הגיעו מהשמאל עוד טרם ההתנתקות ב-2005, כלומר לא רק שליברמן מפגר ב-13 שנה אחרי השמאל, אלא הוא גם מגחיך את עצמו כשהוא ממחזר נבואות שלא היו רלבנטיות אז ולא רלבנטיות היום.
    עזה לא יכולה להתקדם לשום מקום כל עוד החמאס שם.
    זה השלב שציפי לבני, אישה הזויה בפני עצמה, קופצת ואומרת ש"אבו מאזן הוא פרטנר, צריך לחזק את המתונים".
    גם זו טעות, כי אבו מאזן מחזיק בדעות זהות לאנשי החמאס, אבל בניגוד לחמאס, אבו מסתיר את כוונותיו האמיתיות, ומסתמך על ציפי לבני והתקשורת הישראלית שיציירו אותו כמלאך תמים.
    גם אם אבו מאזן ואנשיו היו שולטים בעזה, המצב שם לא היה משתפר. הם מעולם לא ויתרו על זכות השיבה. הם מצהירים על כך בקול רם שהם לא יוותרו על הזכות לחזור לשדרות רוטשילד בת"א. מפת פלסטין שלהם יושבת על כל שטחה של ישראל, ומדינת ישראל כלל לא מוזכרת בספרי הלימוד שלהם.
    לשלטונות הישראלים זה נוח. אייזנקוט מעדיף להישאר עגלגל מבורקסים ופנסיה תקציבית וביבי רוצה שקט תעשייתי. שאלה שיבואו אחריו ישברו את הראש.
    (גם שר האוצר נוקט בשיטה הזאת, "נכניס את המדינה לחובות ושהדורות הבאים ישברו את הראש, אני כבר לא אהיה פה", אבל זה כבר עניין אחר).
    לטעמי, הפיתרון לעזה הוא שלטון של האו"ם/אירופאים קולוניאליסטים. זה ממש כמו המסיונרים הנוצרים שהולכים ללמד שבט פרימיטבי באפריקה.
    הפלסטינים לא שונים מזה בהרבה. הם עדיין עסוקים באש ואבנים.

    אהבתי

  2. תמריץ,
    משווה ומעלה. המזרח התיכון החדש בעיני הפרנקפורטר אלגמיינה (בעזרת גוגל טרנסלייט)
    GHOST TOWN IN PALESTINE :
    Why does nobody want to live here?
    BY ANDREA JESKA
    The city of Rawabi in the West Bank should symbolize the hope for a free future and normalcy – but hardly anyone wants to move there.
    http://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/niemand-will-in-der-geisterstadt-rawabi-in-palaestina-wohnen-15668094.html

    אהבתי

  3. תמריץ, הייתי מציין את הפוסט לשבח אבל אמפירית לפי הממצאים בשטח זה כנראה פוגע לך בשיקול הדעת במקרים אחרים.

    אהבתי

  4. קראתי. מעניין. תודה על הקישור. הכתבה מאשימה את הכיבוש בעיקר במצב של רוואבי אבל לא מוצא בכך היגיון רב. אני תוהה מה ההסבר האמיתי או שאולי אלו רק חבלי לידה.

    אהבתי

  5. אצל אנשי שמאל שמדברים על זה שעזה תהיה סנגפור – זו תופעה שאפשר להבין אותה. קורה שלא נותנים לעובדות להפריע לחזון המזרח התיכון החדש. אצל ליברמן כנראה זו סתם טיפשות.

    Liked by 1 person

  6. לו העזתיים היו שואפים בכל ליבם להפוך לסינגפור השנייה – הם כנראה היו כבר לפחות בחצי הדרך להשגת מטרתם.

    הוכחה לכך היא שלמרות ציוני הפיזה הנמוכים של הפלסטינאים / של העזתיים – הם מוכיחים הצטיינות, ברמה בינ'ל, בסחיטת כספים / בשנור / בסחיטה. הם כבר קיבלו, פר נפש, הרבה הרבה יותר מכל מדינות אירופה בתוכנית מרשל, וידם עוד נטויה.
    הם קיבלו (ויקבלו) סכומי עתק לא רק ממדינות מוסלמיות כמו קטאר, איראן וטורקיה, אלא גם מארה'ב ומשאר מדינות המערב (כולל יפן) באמצעות אונר'א, ואפילו מהמדינה אותה הם מנסים להשמיד ולהעלות באש ( ישראל – דרך אספקת מים,חשמל ושירותים רפואיים בחינם או בכמעט חינם).
    לו העזתיים היו מנסים לההפך לסינגפור השנייה – רובם המכריע של כספים אלו היו פוסקים מלהגיע. יש בעולם מסכנים שבעתיים מהם – שאינם זוכים לשביעית מהכספים לנפש שמשיגים לעצמם העזתיים.
    כלומר – יש לעזתיים תמריץ כלכלי מאוד משמעותי שלא לההפך לסינגפור.

    מכאן, אם ליברמן באמת רוצה שעזה תהפך לסינגפור – הוא חייב ליצא מעזה לסינגפור המוני פלסטינאים, ולייבא לעזה במקומם המוני סינגפורים.

    #####

    מאמר מגלובס : הקפה שחור והברבור טורקי – מה קורה ללירה הטורקית.

    מתקשר גם לנושא פוסט זה וגם לנושא החובות של טורקיה עליו דנו בפוסט קודם.

    קטע מהמאמר:
    ________
    " ..האימפריה העות'מאנית מכה שנית
    פרשנים רבים מעריכים שבסופו של דבר ארדואן יתקפל, כדי למנוע מפולת כלכלית. הפרשנות הזו מניחה שארדואן מעוניין להימנע ממשבר כלכלי, ולא בטוח שזו הנחה נכונה. כרגע מסתמן שלארדואן חשוב לצבור כוח. דווקא משבר כלכלי ימצב אותו כמנהיג הטורקי שנלחם מול כל המערב, למען הכבוד של האומה המוסלמית. במדינות דמוקרטיות, מנהיג שרוצה להיבחר שוב צריך להגיע לבחירות כשמצב הכלכלה טוב מזה שהיה בבחירות הקודמות. במדינות עם מאפיינים דיקטטוריים זו המלצה לא מחייבת …"

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001250323

    המאמר עצמו כולל נתונים (שכנראה ימצאו להם מתענינים) על חובות טורקיה במטבע מקומי בהשוואה לחובותיה במטבע זר – לפי שנים ולפי מטבעות.

    אהבתי

  7. תמריץ,
    אתה מסביר את הציונים הנמוכים על פי HBO?

    חייל,
    רוואבי מחכה שהציבור הישראלי יועיל בטובו להפסיק לגור במגדלים בגוש דן.

    אהבתי

  8. קמיליה, האמת שאיני קונה ההסבר. לא חושב שהעזתים מתומרצים לטרור. ובטח שעזה תחת החמאס סובלת נורא לעומת יו"ש תחת אבו מאזן

    אהבתי

  9. תמריץ, נראה לי ברור מאליו שלא צריך לקחת את המשפט כפשוטו.
    המסר לתושבי עזה נראה לי ברור: מצבם העלוב הוא תוצאה של בחירה, ובחירות אחרות היו יכולות לשפר את מצבם ואת רמת החיים שלהם באופן משמעותי.
    אין צורך להשוות לסינגפור באופן מספרי. המצב ברצועה כל כך גרוע שגם צעדים קטנים יכולים לשפר את מצבם באופן דרמטי.

    העניין עם האמירה הזו בעייני הוא שהיא חוזרת על מנטרות המזרח התיכון החדש שאם היה להם תוקף אי פעם זה אולי בשנות התשעים.
    העזתים, ובאופן רחב יותר חלקים גדולים במזרח התיכון, אינם חולקים איתנו היום את סולם הערכים ששם את רמת החיים ואיכותם במקום גבוה.

    התקוה שהעזתים יתעשתו ויבצעו בחירות נכונות יותר לצערי לא תתגשם בקרוב. ישראל צריכה לחשוב על האסטרטגיה שלה בהתאם.

    אהבתי

  10. איתמר, קצת בעייתי להגיד "תהיו סינגפור של המזרח התיכון" כשהכוונה היא בערך:"תהיו אלבניה של המזרח התיכון".

    אהבתי

  11. הסינגפורים לא זכו ולו בפרס נובל אחד, לרשות הפלסטינית יש כבר. איך זה מסתדר עם ההערצה הגורפת שלך לסינגפורים ולנובל כקנה מידה תמריצוש?

    אהבתי

  12. זה כל מה שיש לך להגיד ? ככה אתה מסביר את זה? מצעד התרוצים שלך מגיע לשפל חדש רב תמריץ

    אהבתי

  13. אתה לוקח הצהרה של פוליטיקה ויחסי ציבור, ומודד אותה כמו טיעון מדעי. האמירה של ליברמן נכונה במהות – אם העזתים ישקיעו את האנרגיה שלהם בכיוונין קונסטרוקטיביים מצבם ישתפר. אם כדי לחדד את המסר בוחרים בניסוח לא מדויק זה לא נראה לי בעיה בהקשר הזה.
    אגב, לפי תמורה שולית פוחתת התועלת שלהם משיפור, ולו לרמה אלבנית, תהיה עצומה.

    הסירוב של הערבים ללכת במסלול הזה לא נובע מזה שהם הגיעו למסקנה שהם לא יגיעו עד הרמה הסינגפורית, אלא מכך שזה לא מעניין אותם – הם בכלל בעניין של מלחמות קודש, זכות השיבה וגירוש היהודים/צלבנים.

    Liked by 2 אנשים

  14. כשאני מונה פרסי נובל אני בדרך כלל מקפיד לדבר על נובל מדעי. הפרס לשלום אומר לרוב רק שזה מקום עם מלחמות והפרס לספרות נגוע בתקינות פוליטית וסובייקטיביות.

    אהבתי

  15. הפוסט המעולה והתגובות די כיסו הכל, אני רק מתרעם על מה ששמעון כתב –
    1. שקר – יש זוכת פרס נובל סינגפורית.
    2. אם אוסמה בן לאדן היה מקבל פרס נובל לשלום היית אומר שגם לסעודיה יש פרס נובל לשלום? ערפאת היה רב מרצחים, מושחת שניצל באופן ציני את סבל הפלסטינים ושקרן ללא מעצורים.
    בתור איש שמאל אני מתעב ברמה הכי עמוקה את הפוסט שמאל שהביא את רוב האנשים במדינה לשנוא אותנו (בצדק) ופגע בכל סיכוי לשינוי בהנהגה.
    אין קשר בינכם ובין השמאל הציוני האמיתי.
    האמת נושא לפוסט…

    אהבתי

  16. י.ד.,
    תגיד, הפרשנים בטלוויזיה כבר הספיקו לקשור את הפיגוע היום בירושליים (של הערבי מאום אל פאחם) לחוק הלאום?

    אהבתי

  17. דניאל מותק, אין. עכשיו אני יכול להגיד אחד מהשניים 1. אתה משקר דניאל. או אתה טועה. מה אתה מעדיף לשמוע? אני גם יכול להגיד לך שאתה עשית חיפוש בגוגל על נובל וסינגפור ומצאת צלמת שנועדה לכסות את הטקס והאנגלית שלך כ"כ גרועה שגם הענקת לה פרס נובל לצילום.

    אובמה אהוב ליבו של תמריץ זכה בפרס נובל לשלום….

    וכרגעיל כשסתמריץ מוצא את עצמו בפינה הוא משנה נושא. היתה לו אפילו אפשרות מצויינת לטעון שזה רק מוכיח שלא מספיק שכל וחינוך טוב צריך גם לא להיות סיני קונפורמיסט כדי להיות בעל רעיונות מקוריים שיביאו נובל. אבל הוא העדיך ללכת ליאסר

    אהבתי

  18. אובמה לפחות זכה בפרס על נובל על רצון כן ואמיתי .
    האמת לא קראתי את הכתבה אפילו לאחר החישוב רק דצמבר 2017 ותחילת הכותרת (מה שגוגל מציג במקום שיש לו). רק כי נשמע מוזר שהם לא זכו. בכל מקרה סינגפור יזכו בפרס נובל מדעי לפני הרשפ .

    אהבתי

  19. מי שיקים משהו בעזה יהיה כמובן משקיע זר שישתמש במקומיים. הוא יהיה השכל הם העבודה. כמובן אם יתנו לו. הם ינפנפו את החמס ויביאו לשם משקיעים רצינים הם בקלות יכולים לעשות שינוי של 540 מעלות ולהפוך את המקום לריבירה הצרפתית כמו שהיתה לבנון. אם ארה"ב תציע הרבה כסף ועזרה למצרים, תרחיב את עזה לסיני, תפתח נמל, בעזרת האירופאים יקימו תעשיה, חקלאות, איזור נטול מיסים, הרי השכר הממוצע כה נמוך שהם יכולים להתחרות במזרח הרחוק ביצור. קזינו, תעשיה קלה. יצוא לאירופה. תוך שנים ספורות המקום יפרח ולא יכירו אותו. הוא ממוקם טוב.

    בחלום

    אהבתי

  20. סינגפור בעזה על פי דה-מרקר…
    לפני שנה החלה אל־משהראוי לפתח, יחד עם שותפים, מיזם בשם Sunbox — מערכת סולארית זולה וקלה להרכבה בבתים פרטיים, שיכולה לספק חשמל למכשירים שלא צורכים הרבה אנרגיה, כמו מקררים קטנים, מחשבים ניידים וכמובן טלפונים
    https://www.themarker.com/news/politics/.premium-MAGAZINE-1.6386639
    וזה מה שד"ר גוגל אומר על החדשנות העזתית גירסת דה-מרקר.
    ידיעה מיולי 2016:
    Meet the Sun-Box, a relatively easy solar energy solution for small-scale applications. What makes the Sun-Box unique is its portability and off-the-shelf convenience, as compared to the conventional grid-tied solar power systems found anywhere.
    https://techstartups.com/2016/07/13/sun-box-harness-suns-energy-anywhere/
    הגדג'ט הטרום עזתי לא כל כך הצליח והדומיין שלו עומד למכירה בחברת גו דדי. אנונימי, אתה מוזמן לרכוש אותו ולתרום אותו לסינגפור המזרח תיכונית (בחלום).
    http://sun-box.com

    Liked by 1 person

  21. לתמריץ,

    1. כתבת: "לא קונה את ההסבר. לא חושב שהעזתים מתומרצים לטרור".

    אם כך, כיצד אתה מסביר את הנדיבות העולמית ( המערבית והן הערבית) כלפי הפלסטינים בכלל והעזתים בפרט – בהשוואה לקמצנותם היחסית כלפי התימנים וכלפי אומללים אחרים שבאפריקה שמדרום לסהרה? לולא הפלסטינאים היו נתפסים כלוחמי השחרור בכובשים הניאו צלבנים / קולוניאליסטים / ציוניים – אונרא כנראה לא הייתה מוקמת במיוחד עבורם, והם כנראה היו נאלצים להסתפק בטיפול הקצר ווהמוגבל של סוכנות האו'מ הכללעת לפליטים.
    התרומות שהיו מקבלים בעת ייסוד מדינתם / לאחר חתימת הסכמי אוסלו – היו כנראה נמוכות במתרומות שקיבלה דרום סודן (שאוכלוסייתה ושטחה גדולים משמעותית משל הרש'פ).
    גם בימנו – מדוע איראן וטורקיה, הסובלות כיום מבעיות כלכליות ומאי שקט פנימי ממניעים כלכליים מוכנות לתת סכומי עתק דווקא לעזתים ומעט פחות לשאר הפלסטינאים?
    התשובה שלי – כיון שהעזתיים אמינים יותר מתושבי יו'ש בנכונותם להמשיך ולהתמיד ב"התנגדות" המזוינת. כיון שאי אפשר לחשוד בחמאס ובג'יהד האיסלמי שיסכימו לאיזושהי נורמליזציה עם ישראל.

    כלומר – חלקים רבים בעולם כן מנסים לתמרץ את הפלסטינאים להמשיך עוד ועוד במלחמתם בישראל.
    חלק מההצלחתם קשור לעצם הזהות הפלסטינאית. רק דגל המלחמה בישראל מייחדת את הפלסטינאים משאר הערבים ומשאר המוסלמים. רק נשיאת דגל המלחמה בישראל – נתן למנהיגיהם מקום כבוד בארגונים בינ'ל רבים. ובעיני מפגיני ימין / שמאח / אסלם רבים גם כתר של חסידי אומות העולם.

    2. הוספת: "בטח שעזה תחת החמאס סובלת נורא לעומת יו'ש תחת אבו מאזן."
    אכן נכון. כפי שילדיהם של הורים שבוחרים להתקיים רק מקצבאות סובלים יותר מילדיהם של הורים המנסים להתפרנס בעיקר / רק בכוחות עצמם.
    השאלה שנותרה היא מדוע תמריצים עולמיים אלו (ונושא הזהות) עובדים טוב יותר על העזתים מאשר על תושבי יו'ש.
    אין לי הסבר אחד. כנראה כיון שעזה הייתה ונותרה דתית יותר מאשר יו'ש – ולפיכך פתוחה יותר לתעמולה איסלמיסטית ג'יהדיסטית.
    אולי כיון שלתושבי יו'ש קיימת אופציה כלכלית חלופית של מסחר עם ישראל מצד אחד ועם ירדן (ושאר העולם הערבי) מצד שני, בתוספת כלכלה פנימית, העזתיים קטנים יותר(בשטח ובאוכלוסייה), רחוקים יותר ממרכזי אוכלוסייה ומבודדים יותר באמצעות מדבר סיני ומעט הבדווים שבתוכו – מכדי להפוך אי פעם ליישות כלכלית עצמאית העומדת על שתי רגליה ללא סיוע תמידי מבחוץ.
    ואולי גם תוספת של טפשות ומזל רע בבחירת מנהיגיהם. כנראה עדיף אופורטיוניסטים מושחתים מאשר פנאטים דתיים ששים להפוך את כולם לשהידים.

    ###############################################

    לי.ד.
    שאלת את תמריץ כיצד הוא מסביר את הבדלי האינטליגנציה.

    נזכרתי שקראתי פעם מאמר על הקשר בין שכיחות נישואי קרובים במדינה מסוימת (או במגזר מסוים) לבין ציוני הפיזה הממוצעים באותה מדינה / ציוני האינטליגנציה שלה. ככל ש"הקהילה" בתוכה נהוג להתחתן הייתה מצומצמת יותר – כך הלכה וגברה שכיחות המומים התורשתיים וכך הלכה ופחתה האינטליגנציה.
    (אלמנט שיכול להסביר גם את הקורה בחלק מהקהילות הקטנות שבתוך המגזר החרדי).

    זכרתי שהמאמר כלל גם חישובים מספריים על מספר הדורות שבהם נהוגים נישואים בין קרובי משפחה (ורמת הקרבה "המותרת") לבין מידת הירידה באינטליגנציה הממוצעת (וכמובן גם מידת העלייה במומים המולדים).
    היה זכור לי במעורפל שניתן הסבר לאינטליגנציה הגבוהה יחסית לסביבתם של האיראנים – בשכיחות הנמוכה יחסית לסביבתם של נישואי קרובים.

    היה נדמה לי שהמאמר היה של אנטולי קרליין. (בלוגר אינטליגנטי, מאוד לא פוליטיקלי קורקטי, שהפסקתי לעקוב אחריו בגלל שהאכסניה בה בחר להתארח הפכה ליותר ויותר אנטישמית. כנ'ל קהל המגיבים לפוסטים שלו). אבל לא מצאתי את המאמר אותו היה נדמה לי שזכרתי.

    במקומו הבאתי משהו כללי יותר על הקשר בין האינטליגנציה הממוצעת במדינה לבין מידת שגשוגה הכלכלי. התזה הבסיסית של תמריץ בפוסט זה.

    https://www.unz.com/akarlin/through-a-glass-ceiling-darkly-racial-iq-disparities-and-the-wealth-of-nations/

    אהבתי

  22. בעיתוי מופלא – מאמר בהשילוח "עזה: חלום החלון לים התיכון".
    כולל תמיכה בטענה שמטרת התמיכה העולמית בפלסטינים היא "השבתם" לישראל. כלומר – במקום ישראל.
    כולל תמיכה בתזה הישנה נושנה שלי [פתרון בעיית עזה יושג רק לאחר ייבושה ופירורה: עידוד צמצום ילודה בעזה + עידוד ההגירה מעזה.]
    מכאן שביטול אונרא (למרות החשש הישראלי מההשלכות לטווח קצר) הוא תנאי הכרחי לפיתרון בעיית עזה (אם כי כמובן לא מספיק).
    כלומר, שבטווח הארוך אנו משלמים מחירים יקרים על העדפת המשך הסטטוס קוו / המשך השקט היחסי / הרתיעה מכניסה לעימותים. הן של נתניהו והן של כל ראשי הממשלה שקדמו לו.

    קטע מתחילת המאמר:
    ________

    " … כיצד ייתכן שסבלם של העזתים מצליח להוציא מהעולם כספי סיוע רבים, ואף לחצים וגינויים כלפי ישראל – אך אין הוא מצליח לגרום למערב להציע לעזתים מכסות קליטת מהגרים, ללוות את הזוכים בהזדמנות לחיים חדשים, וללחוץ על ישראל ומצרים לאפשר את המעבר לצורך כך?

    השאלה הזו מחזירה אותי כמעט עשר שנים אחורה, לפגישה שקיימתי בירושלים במסגרת עבודתי ב"היוזמה הישראלית" עם נציגי משלחת הסיוע של האיחוד האירופי לעזה: משלחת שהזרימה כספים וציוד רב לשיקום הרצועה אחרי מבצע עופרת יצוקה. גם אז לימדו הסקרים שכמחצית מאוכלוסיית הרצועה הייתה שמחה להגר, ואני הצגתי בפני בן-שיחי הצרפתי את הנתונים הללו.

    "חצי רוצים להגר?!" צחק האיש, שבילה ימים רבים ברצועת עזה, ושהיה כולו מלא רצון אמיתי לעזור לחלכאים ונדכאים, "כולם רוצים להגר!!"

    "ובכן", שאלתי, "מדוע אינכם מסייעים להם לעשות זאת?"

    האירופי הופתע קצת, ותגובתו חקוקה אצלי עד היום: "כיוון שאם הבעיה שלהם תיפתר במקום אחר – כלומר אם לא יהיה משבר הומניטרי – המשמעות היא שאנו מוותרים על הדרישה הפוליטית, על הטלת האחריות למצבם על ישראל, שהפכה אותם לפליטים ב-48'".

    הַצעתי, שאביא לכך שמדינת ישראל תצהיר חגיגית על אשמתה ואז נאפשר לעזתים האומללים לצאת למחוזות חפצם, הותירה את הצרפתי נטול תשובה. בכך, אגב, הדהד איש אירופה של שנות ה-2000 את העמדה המסורתית של ההתנגדות הערבית משנות השישים, שלפיה אסור לאפשר לפליטי מלחמת הקוממיות להשתקם, כדי שלא לחסל, חלילה, את "בעיית פלסטין …"

    https://hashiloach.org.il/עזה-חלום-החלון-לים-התיכון/

    Liked by 2 אנשים

  23. לדניאל:
    כפי שזכור לי אובמה זכה לפרס נובל בתחילת כהונתו כלומר לפני שהספיק לעשות דבר.
    פרס אמורים לתת למי שעשה דבר מסויים בהצלחה ולא למי שמתכן לעשות משהו או שמצפים ממנו שיעשה משהו בעתיד.

    אהבתי

  24. קמיליה, אז נראה שאנחנו מסכימים. הדתיות של עזה מניעה את התנהלותה. לא תמריצים חיצוניים. אלו לכל היותר תורמים.
    לפלסטינים יש אולי תמריצים לשמור על בעייתם. אך לא להתנהל כמו החמאס. אבו מאזן בהתנהגותו מציג גישה מפוכחת יותר.

    הבלוגוספירה שמתעסקת בגנטיקה כשורש להבדלים בין עמים מלאה באנטישמים וזו עדות לכמה מסוכנת ההשקפה הזו. מה שכמובן לא סותר את היותה נכונה מדעית ככל הנראה.

    אהבתי

  25. תמריץ
    שתי הערות. אומנם נכון שהמניע הדתי חזק מאוד אבל בהחלט יש גם תמריץ כלכלי ההסתכלות שבסופו של דבר מצבם הכלכלי גרוע יותר בהתמסכנות והתמסרות לסיוע לא מתשלמים להם מבחינה כלכלית לא אומרת שמבחינתם אין תמריץ כלכלי להתמסכנות זהו בדיוק מבחן המרשמלו – בכדי להתקדם עליהם לוותר על המסכנות וממילא על התרומות – בטווח הארוך זה יקדם אותם אבל בטווח המיידי זה ויתור על המרשמלו של הסיוע. כשאומרים לילד קבל אחד עכשו או שניים מאוחר יותר זה מבחן הרבה יותר קל מאשר כאשר את האחד שיקבל עכשו שמים לו מתחת לאף – זה בהחלט מתמרץ אותו לוותר על השניים. הנכונות של העולם לתת להם מעל ומעבר לכל המסכנים כולל מסכנים הרבה יותר מהם הוא סוג של נפנוף במרשמלו מולם. (אולי לא נכון לקרוא לזה תמריץ כלכלי אבל ודאי זה איזה סוג של תמריץ)
    דבר נוסף לחמאס השולט בעזה עצמו יש תמריץ (מלבד הדתי) לא לשפר את המצב בעזה. הכסף שמגיע מהתורמים בסופו של דבר מגיע אליהם – התקדמות של עזה להיות אלבניה תשפר את המצב של האוכלוסיה אבל לא תשפר את המצב של השלטון להפך יותר קל להם לקבל כסף מתורמים מאשר להוציא כסף מהאוכלוסיה (על ידי מיסים וכדו') כאשר הכלכלה תשתפר.

    Liked by 1 person

  26. פינת הטרלול הבריטי
    Male, pale and stale university professors are to be given “reverse mentors” to teach them about unconscious bias, under a new Government funded scheme.
    Under the project, white men in senior academic posts will be assigned a junior female colleague from an ethnic minority as a mentor.
    https://www.telegraph.co.uk/education/2018/08/09/male-pale-stale-university-professors-given-reverse-mentors/?WT.mc_id=tmg_share_fb

    Liked by 1 person

  27. תמריץ,
    לשיטתך שמאלנים ראויים להיות חברי מנסה. האם הכלל הזה חל גם על הפרשנים הצבאיים השמאלנים?
    "לא פחות ממהפכה בביטחון: לא עוד נטל כלכלי, אלא כלי להמשך השגשוג
    רה"מ הציג השבוע שינוי דרמטי: תקציב הביטחון יגדל בכל שנה ב־4 מיליארד שקל, אך לא יהיה אבן רחיים על צוואר הכלכלה הישראלית. הכסף, קרוב לוודאי, יגיע מהגדלת הגירעון"
    http://www.maariv.co.il/journalists/Article-656889

    אהבתי

  28. משה, קשה לדעת בוודאות מה היה אילו אבל ברור שכל הפגנת חוסר אחריות מצד ארדואן מקשה עוד יותר על האפשרות לקבל חילוץ מקרן המטבע וגם מלמדת שהבן אדם לא מאוזן וזה ביג דיל.

    אהבתי

  29. תמריץ,
    כתבת " … הבלוגוספירה שמתעסקת בגנטיקה כשורש להבדלים בין עמים מלאה באנטישמים וזו עדות לכמה מסוכנת ההשקפה הזו. מה שכמובן לא סותר את היותה נכונה מדעית ככל הנראה."
    ——–
    בעיני – אם השקפה מסוימת נכונה מדעית – יש להמשיך לעסוק בה ולחקור אותה. יהיו אשר יהיו ה"שותפים" לעמדה זו.
    מה שמזכיר לי שגם בעבר נחלקנו לגבי המשפט של רחל "אני לא אובה בשורת גאולה אם מפי מצורע היא תבוא". נדמה לי, אם כי איני בטוחה, שזה היה בנוגע להשפעתו החיובית הפוטנציאלית של טראמפ על ישראל.
    אם מצורע כלשהו יתקרב אלי עם בשורת גאולה – אקח אותה מידיו (אם כי, לשם זהירות מונעת, יחד עם מנה גדושה של תיאלומיד. התרופה שיצרה בעבר מומים קשים בעוברים, ואח'כ הוכחה כאחת התרופות היעילות ביותר לצרעת).

    ****

    נושא השלכות הנוהג החברתי – תרבותי של נישואי קרובים על הבדלים גנטים הוא דוקא דוגמא שהתרבות חשובה בהרבה מנקודת המוצא הגנטית. כל קהילה / שבט, לאחר מספר דורות רב מספיק של נישואים רק לקרובי משפחה, תסבול משפע בעיות תורשתיות. כולל כנראה גם הפחתה באינטליגנציה הממוצעת.
    זוהי מעין תמיכה, מעט משעשעת, בתזה של מרדכי קידר שבעיית העומק של העולם הערבי היא השבטיות שלו.

    בהמשך לנושא השפעת הנוהג של נישואי קרובים על מחלות תורשתיות (ולמעשה גם על האינטליגנציה) – כתבה שאפילו אין הכרח להתאמץ לקרוא אותה. מספיק להסתכל על הצבע של מדינות האיסלם במפת העולם (לפי שכיחות נישואי קרובים) בהשוואה לצבע בסביבות (לדוגמא) של סינגפור.
    בכתבה גם טבלת המציגה שכיחות נישואי קרובים במדינות ערביות שונות. יחסית להרבה אחרות – איראן, טורקיה וחלקה הצפוני של מצרים במצב לא מזעזע.

    https://reproductive-health-journal.biomedcentral.com/articles/10.1186/1742-4755-6-17

    נושא שכיחות נישואי קרובים של מגזרים שונים בתוך ישראל – יכול לספק הסבר אפשרי גם למצבם הגרוע ביותר של הבדווים בהשוואה לשאר הערבים המוסלמים, ושל הערבים המוסלמים בהשוואה לערבים נוצרים.

    בדי מעט מאמץ ניתן לנבא שחורות גם לגבי האינטליגנציה העתידית של קהיליות חרדיות סגורות קטנטנות הנוהגות להתחתן רק בינן לבין עצמן. לפחות בהשוואה לקהילות חרדיות שמעט פתוחות יותר לנישואים לחרדים מקהילות אחרות. ואולי אפילו לנישואים עם בני הדור השני או השלישי של חוזרים בשאלה.

    Liked by 1 person

  30. נושא השלכות הנוהג החברתי – תרבותי של נישואי קרובים על הבדלים גנטים הוא דוקא דוגמא שהתרבות חשובה בהרבה מנקודת המוצא הגנטית. כל קהילה / שבט, לאחר מספר דורות רב מספיק של נישואים רק לקרובי משפחה, תסבול משפע בעיות תורשתיות. כולל כנראה גם הפחתה באינטליגנציה הממוצעת.

    אז תסלקי את ה כנראה שאצלך רווח, אם היית טורחת להקשיב או לחפש היית רואה שנישואי קרובים לא מורידים אינטלגנציה. זה גם לא הגיוני כי אחרת כל האשכנזים היו כבר ב 0 אי קיו. זה מעלה את המחלות, בנישואי בני דודים ראשונים גילו שהסכוי למחלות תורשתיות עולה מ3% ל 10%, זה לא פוגע באינטלגנציה.
    שלא לדבר על כך שמדעית הוכח ב160-180 נסיונות אמפירים בלתי תלויים שהתרבות אינה חשובה כלל מהגנטיקה כשמדובר באינטלגנציה, את יכולה לטעות שהתרבות חשובה במידת מה להשגים, או למוסר, או דיאטה…אבל לא לאינטלגנציה

    את גם יכולה לטעון שהירח עשוי מגבינה ירוקה ועדיין תקבלי ליק מתמריץ

    אהבתי

  31. נישואי קרובים בוודאי פוגעים באינטליגנציה והיפוכם דהיינו און כלאיים באמצעות נישואי זרים גנטיים, מעלה אותה. זה אחד הנושאים השכיחים הנידונים בידי חוקרי אינטליגנציה.

    אהבתי

  32. הגיוני מאד שנשואי קרובים מורידים אי קיו, ויש הוכחה אמפירית
    לערבים היה את תור הזהב במאה ה 12, זה 36 דורות, בהתחשב בזה שאצלם מתחתנים בגיל 12 אז נעגל את זה ל 70 דורות. אם נשואי קרובים מורדים 10 אי קיו בממוצע אז הערבים התחילו עם IQ800, מה שמסביר את תור הזהב.

    אהבתי

  33. תקרא על זה, גיא העלה פה סידרת יוטיוב שמקיפה את זה, אומרים שם חד משמעית ש לא. נשואים בין קבוצות שונות נותן בממוצע את האי קיו הממוצע, חד משמעית. הבוודאי שלך שווה לכנראה של קמיליה……לא פוגע ולא הגיוני. אם אתה רוצה להתווכח אז תכניס למשוואה שהשכיחות של מפגרים גדולה ואם תשכלל אותם לחישוב זה ישפיע. אבל נשואי קרובים לאי קיו לא מעלה ולא מוריד.

    אהבתי

  34. תמריץ,במפה העולמית מהכתבה של קמיליה
    Schematic representation of consanguineous marriage rates worldwide
    רואים שיש איזורים בעולם המוסלמי שמדובר על שיעורים גבוהים מ50% ואיזורים אחרים שמדובר על 10-20% . לפי הממצאים בשטח אין הבדלי IQ בין האיזורים הללו. מה גם שבסין, יפן,ספרד, פורטוגל, קנדה שיעור הנישואים בין קרובים הוא כ10% ובצפון ומרכז אירופה, אוקיאניה ודרום ומרכז אפריקה הוא כ 0%. ויש הבדלי IQ משמעותיים בין איזורים אלו.

    אהבתי

  35. תמריץ, כדי גם לקרוא את החומר שאתה מקשר אליו.
    כמה פרגמנטים:

    Jensen concluded based on a survey of the literature that
    consanguinity involving first-cousins leads to an inbreeding
    depression of between 2.5 and 3.5 IQ points on average

    Despite a seemingly significant and robust correlation between
    consanguinity and IQ at individual levels, differences in
    the levels of national consanguinity do not seem able to
    account in any way for differences in the levels of national IQ,
    especially when considered in the context of other variables
    such as education index and GDP per capita. [One possible
    explanation for this is that consanguinity involving firstcousins
    tends to reduce IQ in the offspring by only three points
    on average, however IQ differences between countries can be
    greater than 40 points, indicating a role for other, far more
    potent factors in creating these differences
    [

    אהבתי

  36. מעניין שטרחת ב"טעות" להשמיט את ההמשך של המשפט שאומר
    although as Jensen notes,
    not all of these studies generated statistically significant results
    owing to small sample sizes
    וההמשך הלאה שאומר שהנסיגה בין בני דודים מגיעה לידי ביטוי במבחנים על בני דודים שהאי קיו שלהם מתחת ל70
    וכן שנסיגת אי קיו קיימת רק במיקרים נדירים מאד כשיש לבני הדודים סוג נדיר של בעיה גנטית. זה לא כל בני דודים שמביאים ילד

    אהבתי

  37. תמריץ,
    ברשותך הספד על זוכה פרס נובל שהחזיר ציוד השבוע.
    קופי אנאן היה חלאה ביורוקרטית שחורה שעשה כל שלאל ידו כדי שטבח העם ברואנדה יימשך ללא הפרעה. כשפרץ העימות ברואנדה היה אנאן תת מזכ"ל האו"ם לענייני שלום (איש מחנה השלום), תפקיד שהנושא בו אחראי על כוחות שמירת השלום של האו"ם. ברואנדה היה כח או"ם רב לאומי בפיקודו של הגנרל הקנדי רומיאו דלאייר עם גדודים מקנדה, בלגיה, טוניסיה, גאנה, פקיסטן ובנגלהדש. עם פרוץ העימות הזהיר דלאייר את אנאן מפני העומד להתרחש וביקש ממנו להגדיל את הכח העומד לרשותו ולהסמיך אותו להחרים משלוחי נשק שהגיעו מצרפת למיליציות של ההוטו (בחסות צבא רואנדה) כדי שיוכל למנוע את הטבח הצפוי. בתגובה הורה לו אנאן לעזוב את שטחי העימות ולחדול מיד מנסיונותיו לגייס כח בארצות הברית ובריטניה (שהתנערו ממנו לאור הנסיון המר בסומלי, "בלק הוק דאון"). דלאייר סירב פקודה (אנאן דרש להעמידו לדין) וניסה ליצור אזורים בטוחים בקיגאלי הבירה כשהוא מסתמך בעיקר על הגדוד שלו ועל הגדודים מגאנה וטוניסיה (שצוינו על ידו לשבח). הגדודים הבלגים שלו שנחשבו על ידו ככח העילית שלו הפסיקו לתפקד אחרי ש10 חיילים בלגים נחטפו, עונו ונרצחו, בהמשך נשלח מטעם האו"ם כח צרפתי שהשתלט על כחמישית משטח רואנדה (מבצע טורקיז) כדי להקים אזור בטוח לפליטים. בפועל קצב הרציחות בשטח הצרפתי גבר והיה הגבוה במדינה. דלאייר שניסה ללא הצלחה למנוע את הטבח (הכח בפיקודו הצליח להציל כ32000 בני טוטסי) התחרפן וניסה פעמיים להתאבד (אחרי שכיהן כרמטכ"ל צבא קנדה). בספר שכתב על הטבח הוא מתאר את בגידת אחד מגדודיו, גדוד צנחנים בלגי, ששמר על בית ספר צרפתי שהתרכזו בו כ2000 תלמידים ומורים בני טוטסי. כשהגיעה המיליציה של ההוטו לבית הספר התחננו הפליטים בפני החיילים שיירו בהם (בפליטים) כדי לחסוך מהם את עינוגי הפרא האציל אבל הבלגים העדיפו לחסוך תחמושת, העבירו למליציה את המפתחות והסתלקו כולם מהמקום. אחרי שעה היו כל האלפיים שחוטים. קופי אנאן הוא כמובן גיבור מרכזי בספר של דלאייר, "לחץ ידיים עם השטן: כישלון ההומניות ברואנדה"
    כפרס על כך שחסך לאו"ם את ההתעסקות עם 800000 כושים מתים קודם אנאן למשרת מזכ"ל האו"ם ואף קטף את פרס נובל לשלום. בערוץ 2 הישראלי החמיאו לאומץ ליבו תוך ציון העובדה שלא חשש להתעמת עם ישראל. הללויה.

    Liked by 2 אנשים

  38. תמריץ, אולי תכתוב פוסט מתי בדיוק הפסיק להפריע לך העניין שלעתים לא רחוקות אתה כותב לא לעניין ואפילו קישורים שאתה מביא סותרים את הטענות שלך…. או שזה היה כך תמיד והאי- קיו שלי פשוט עלה עם הגיל?

    אהבתי

  39. אז תפנה אותי בדיוק להיכן זה כתוב שיש שם השפעות רקורסיביות ובתור אחד שבאמת אוהב ידע ומדע אמיתי אשמח להודות בטעות ו/או בחירטוט.

    אהבתי

  40. המאמר לא אומר שנשואי קרובים מכניסים אומות ללואות פידבק, הוא אומר שלכל היותר יתכן שאולי אם יש להם אי קיו של 3 פחות אז קצת קשה להם למצוא אוכל ואז זה ישפיע על ביצועי האינטלגנציה- זו ספקולציה. הוא גם אומר שיש שאלה של קוזאליטי, האם נשואי בני דודים מביאלירידה של 3 נקודות או שממילא אנשים שמתחתנים עם בני הדודים שלהם נוטים להיות בממוצא 3 נקודות פחות

    אהבתי

  41. תאמין לי שזה כואב לי. הפעם , באמת כבר רציתי לטעות. לא בושה לטעות ולהודות. ככה לומדים וככה יוצרים סביבה שאפשר ללמוד.
    סביבות של חירטוט לא חסרות לצערינו.

    אהבתי

  42. https://simple.m.wikipedia.org/wiki/Regression_toward_the_mean
    Regression toward the mean simply means that, following an extreme random event, the next random event is likely to be less extreme.[1] Regression toward the mean was first described by Francis Galton.[2] He found that offspring of tall parents tended to be shorter. Also, offspring of shorter parents tended to be taller.[2] Galton stated that processes that did not follow regression towards the mean would quickly go out of control.[1]

    http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/2011/12/a-mediocre-mans-great-son-a-great-mans-mediocre-son/#.W3mteXRBzqA

    אהבתי

  43. תמריץ,
    אחת ההצלחות הגדולות של הדיפלומטיה הצרפתית היתה העלמת חלקם ברצח העם ברואנדה. המעורבות הצרפתית (רואנדה לא היתה מושבה צרפתית) החלה עם שליחת חיל משלוח צרפתי שהציל את המשטר של ההוטו מפני מפלה במלחמתו מול המורדים בני הטוטסי. נשיא צרפת, הסוציאליסט פרנסואה מיטראן, היה ידיד קרוב של נשיא רואנדה (שהפלת מטוסו היתה המאיץ לטבח). הכח הצרפתיי שנותר ברואנדה ועסק באימון הצבא הרואנדי היה גם המקור למשלוחי נשק שהגיעו לצבא ולמיליציות של ההוטו כאשר תכנית הטבח כבר היתה ידועה (באותו הזמן היתה תקפה החלטה של מועצת הביטחון על אמברגו נשק לרואנדה). בשלב הזה התעמת הגנרל דלאייר עם הצרפתים על רקע בקשתו מקופי אנאן להסמיך אותו להחרים משלוחי נשק אלו, בקשה שנענתה בשלילה. בהמשך הזהיר דלאייר את קופי אנאן מפני שימוש בכח צרפתי ככח או"ם במסגרת "מבצע טורקיז" שנועד ליצור איזור בטוח לבני הטוטסי. ואכן חששותיו של דלאייר התאמתו כאשר הצרפתים עסקו בפועל בסיוע צבאי לצבא רואנדה ולמיליציות ההוטו ולמעשה הפכו את אזור "טורקיז" לשטח הריגה לבני הטוטסי. ההומניזם הצרפתי המפורסם התבטא ברואנדה בהצלת בני זוג לבנים שהיו נשואים לבני הטוטסי. החלק השחור של זוגות אלו הוסגר למיליציות ההוטו. כאן המקום לציין שהטבח פסק לאחר שצבא הטוטסי הביס את צבא רואנדה והשתלט על קיגאלי הבירה. אלמלא הכח הצרפתי שהופעל במבצע טורקיז וסייע בפועל לצבא ההוטו המלחמה היתה מתקצרת במספר שבועות שבהם יכלו להינצל מאות אלפים. במשך שנים האשימו אנשי הטוטסי את הצמרת הצרפתית בפשעי מלחמה ולפני 10 שנים פירסמה ועדה רישמית של ממשלת רואנדה רשימה של 34 בכירים צרפתיים שהואשמו בפשעי מלחמה. בראש הרשימה היו ראש הממשלה (בתקופת הטבח) דומיניק דה-וילפן והנשיא פרנסואה מיטראן אבל בהאג שופטים רק את המפסידים.

    Liked by 2 אנשים

  44. טוב קראתי. נישואי קרובים מורידים 3 נקודות בממוצע וייתכן שדרך לולאת פידבק מורידים עוד את האייקיו הלאומי.

    אהבתי

  45. תודה על הציטוט המדוייק מהמאמר שתומך בלולאת הפידבק . ממש רצון עילאי שלך להגיע לחקר האמת.
    אביא שוב חלק מהקטע שציטטתי למעלה:
    Despite a seemingly significant and robust correlation between
    consanguinity and IQ at individual levels, differences in
    the levels of national consanguinity do not seem able to
    account in any way for differences in the levels of national IQ,

    בעוד שהטענה הלא נכונה היתה:
    "[נושא השלכות הנוהג החברתי – תרבותי של נישואי קרובים על הבדלים גנטים הוא דוקא דוגמא שהתרבות חשובה בהרבה מנקודת המוצא הגנטית]. כל קהילה / שבט, לאחר מספר דורות רב מספיק של נישואים רק לקרובי משפחה, תסבול משפע בעיות תורשתיות. כולל כנראה גם הפחתה באינטליגנציה הממוצעת.
    זוהי מעין תמיכה, מעט משעשעת, בתזה של מרדכי קידר שבעיית העומק של העולם הערבי היא השבטיות שלו."

    כלומר תהיה הפחתה של מקסימום 3 נקודות איי קיו (בעוד אנחנו מדברים על פערים של 15 נקודות ויותר לפעמים כתוצאה ממשתנים גנטיים) אבל יהיה קשה להראות בכל זאת שהיא פוגעת באיי קיו הלאומי בכלל שקשה להפריד אותה מגורמים אחרים. אז יש חשיבות לתרבות כפי שצוין בסרטונים למעלה אבל הגנים מחזיקים את התרבות ברצועה. כלומר התרבות לא חשובה מנקודת המוצא הגנטית.

    אגב , אנקדוטה , גם איינשטיין וגם דראווין הם תוצאה של נישואי קרובים.

    אהבתי

  46. המאמר כאמור מעלה את האפשרות שלולאת פידבק מגדילה עוד יותר את הנזק לאייקיו. אגיד ביושר שאין לי מושג על מה אנחנו חלוקים.

    אהבתי

  47. כלומר , אפילו ההשפעות של התרבות על הגנטיקה דרך נישואי קרובי משפחה לא משפיעה כמו נקודת המוצא הגנטית. כך לפחות לפי הנתונים ולפי המאמר שהבאת.

    Liked by 1 person

  48. אכן. זו הייתה דעתי מלכתחילה. אני מאמין בהיסטוריה אבולוציונית לפי תיאוריית האקלימים כי הקורלציה בין אקלים בזמן ההתפתחות האבולוציונית של עם לבין אייקיו ממוצע שלו היא אחת המדהימות.

    אהבתי

  49. תמריץ. קשה לי להאמין שאתה לא מבין.
    יש לך פוסט שנקרא "הם רק מעמידים פנים שאינם מבינים". אולי תקרא אותו.

    פעם נוספת.
    קמיליה טענה :
    "[נושא השלכות הנוהג החברתי – תרבותי של נישואי קרובים על הבדלים גנטים הוא דוקא דוגמא [[שהתרבות חשובה בהרבה מנקודת המוצא הגנטית]]

    ואני טוען (כפי שטעת אתה בעבר כמדומני לא פעם) שנקודת המוצא הגנטית חשובה יותר… והיא אפילו יותר חשובה מההשפעה הגנטית של נישואי קרובים.

    אהבתי

  50. אוקיי אז. that's more like it.
    שמח שיכולתי להבהיר את הנקודה ולהראות את ההבדלים בין הטענות.

    אהבתי

  51. אני שותף לדעה שנקודת המוצא הגנטית חשובה יותר אבל זה לא אומר שהאפקט של נישואי קרובים הוא אפס. יש אפקט שלילי. אולי אצל הבדואים זה מה שיוצר הבדל לרעה מול ערבים אחרים. אני די בטוח שגם אם לא היו אצלם נישואי קרובים, לא היו משתווים לאירופים.

    אהבתי

  52. גם אני. אני לא טענתי שאין השפעה לנישואי קרובים אלא שהיא לא מהותית וקשה אפילו לראות אותה אם משווים את המפה העולמית של נישואי קרובים שהביאה קמילה עם מפה עולמית של ממוצא איי-קיו שהוצגה באחד הסרטונים.

    אהבתי

  53. אגב, אותי לא מרגיזות טעויות מסוג אלא מקרים אחרים השמצות לא מגובות ואח"כ השחצנות של אי תיקון הטענה.

    אהבתי

  54. In science it often happens that scientists say, 'You know that's a really good argument; my position is mistaken,' and then they would actually change their minds and you never hear that old view from them again. They really do it. It doesn't happen as often as it should, because scientists are human and change is sometimes painful. But it happens every day. I cannot recall the last time something like that happened in politics or religion. (1987) — Carl Sagan

    אהבתי

  55. תמריץ,
    ברשותך, הספד אחד נוסף.
    "לבני אורי אבנרי ת.ז. 39517 , מרחוב רופין 10א' , ת"א איני מורישה אפילו אגורה שחוקה אחת מאחר ולא טיפל בי ובמקום זאת הלך לבקר אצל הרוצח יאסר ערפאת".

    Liked by 1 person

  56. לנושא הקשר בין אינטליגנציה לבין נישואי קרובים.
    (מעט באיחור ומעט בקיצור – אך נראה שלא יהיה לי שפע זמן פנוי לפני שיגיע סוף סוף המועד של "אחרי החופש הגדול" ו "אחרי החגים").

    1. אין אף מדינה בה שיעור נישואי הקרובים מתקרב ל 100%.
    לפיכך גם לא הגיוני לצפות שיהיה מתאם מלא בין האינטליגנציה הממוצעת של מדינות שונות לבין שיעור נישואי הקרובים בתוכן.
    יותר מכך – נישואי קרובים הוא רק אחד המשתנים המשפיעים על האינטליגנציה הממוצעת. לא המשתנה המסביר היחיד.
    אפשר אפילו לטעון שלאור הידע הגנטי שהצטבר החל מאמצע המאה ה 20, ובודאי שבמאה ה 21, המשך הנוהג של נישואי קרובים מעיד על אינטליגנציה נמוכה מלכתחילה.

    2. המאמר ציין ירידה של 3 נקודות – להבנתי הוא התייחס לדור הראשון של נישואי הקרובים לגבי ילדיהם.
    אך לא ברור מכך מה קורה כאשר גם הבעל וגם האישה הם תוצר נישואים בין קרובי משפחה. וגם הסבים / סבתות שלהם נולדו לקשר בין קרובי משפחה.
    סביר שחלק מההשפעות הגנטיות יקוזזו. אבל חלק אחר ילכו ויצטברו (בדומה לסדרה של ריבית דה ריבית).

    3. הטיעון שחישוב האינטליגנציה הממוצעת במדינה אינו אמור לכלול את האינטליגנציה של המפגרים בשכלם הוא מעט אבסורדי. גם מהאינטליגנציה של המחוננים במדינה (יהיה אשר יהיה שיעורם באוכלוסייה) אמורים להתעלם?
    ידוע לכל שנישואי קרובים עלולים להעלות משמעותית לא רק את ההסתברות לחרשות ולעיוורון אלא גם לפיגור שכלי. האם בחישוב האינטליגנציה הממוצעת של מדינה / של מגזר אמורים להתעלם מכך?

    ##############

    אוף טופיק,
    פחות מ 8 דקות של ראיונות רדיו של אראל סגל – לרגל פטירתו של אורי אבנרי.
    אחד האנשים המרתקים בתולדות מדינת ישראל בכלל, והשמאל הפוסט ציוני שהתחזה לציוני בפרט.
    הנוהג לא לאמר סרה על המתים יחייב אותי להגיד שהיה אישיות שנויה במחלוקת.

    ראיון עם אמנון לורד.
    מי שכתב על אורי אבנרי ספר בו ניסה להוכיח את התזה שאבנרי היה למעשה משת'פ של הסובייטים. תזה שלמעשה מאוד קשה להוכיחה או להפריכה – לפני שיפתחו הארכיונים הרלוונטים.

    https://103fm.maariv.co.il/programs/media.aspx?ZrqvnVq=HGKIGJ&c41t4nzVQ=FJE&gntVQ=MHLE

    Liked by 1 person

  57. תמריץ. נראה לי חסר טעם אבל שוב לגבי 1. בסרטון שהבאתי ברצועה של העולם המוסלמי יש איקיו ממוצע של כ85. כמו שבאירופה יש איי קיו ממוצע של כ100 ובמזרח אסיה יש כ105. אם אתה אומר שיש השפעות של ריבית דריבית או לולאת פידבק אז אמורים לקבל הפרשים מאד גדולים במדינות עם שיעור נישואי קרובים. כפי שצויין במפה של קמיליה יש מדינות עם מסורת(מסורת זה הרבה דורות) של 50 אחוז ויש של 20 אחוז … אז אמורים להיות הפרשי ריבית דריבית(איי קיו )עצומים ברמת המדינות לפי תיאוריה זו. במציאות אין הבדלים.

    עדיין מחכה לקישור מהמאמר שמדגיש את לולאת הפידבק. האם אתה טוען שירידה של 3 אייקיו היא לדור וכל דור תהיה ירידה נוספת של 3? כלומר שבזמן תור הזהב היה להם 800 איי קיו?

    אהבתי

  58. חוצמזה , לפי המאמר הזה בפופיולר סייאנס
    (מודה אמלקי מידי)אם מישהו דלוק על בת דודה שלו או וייסה ורסה זה לא נורא והוא יכול ללכת על זה.

    Go ahead, marry your cousin—it's not that bad for your future kids
    Just don't turn it into a family tradition.

    https://www.popsci.com/marrying-cousins-genetics

    אהבתי

  59. באופן כללי לא צריך לתבוע לגבש דעה הכי נחרצת בעולם לגבי כל נושא ועוד בנימה כזו אגרסיבית. הטענה שיש אפקט לנישואי קרובים ואולי מעבר לשלוש נקודות לא נראית לי מופרכת. אני מכבד את הערותיה של קמיליה בעניין. עמדתי העקרונית הכללית תואמת יותר לגישה שאתה מציג כי אני חושב שהקורלציה בין אקלים פרה היסטורי לבין אייקיו זועקת.

    אהבתי

  60. היה מאמר שהבאתי אבל מחקתי קישור לו שלא הצליח שמראה שגם במדינות ארה"ב יש קורלציה מדהימה בין אקלים לאייקיו. זה לכאורה לא חיזוק אלא ביקורת שנונה כי ההסבר האבולוציוני לא תקף באמריקה שההתיישבות בה כה קצרה בזמן יחסית.

    אהבתי

  61. קישרתי באנגלית אבל אולי יש כאן גם כנראה אפקט של רגרסיה לממוצע ואולי ה3 איי – קיו הללו הם התוצא העכשווי של ריבוי הדורות של מסורת הריבוי בן קרובי המשפחה (שהחלה באיזורינו עוד בתקופת התנך כאמור). אני באמת לא יודע. מעניינת דעתו המקצועית של k b אם הוא בהאזנה.
    בכל מקרה הטענה הראשונה שהחלה את הדיון של קמיליה שציטטתי מספר פעמים עדיין לא נכונה וגם לא קיבלה חיזוקים בתגובתה האחרונה.

    אהבתי

  62. לאור הממצאים והנתונים שהוגצו במעלה הדיון הקטע פה למטה לא נכון.נקודה.

    "[נושא השלכות הנוהג החברתי – תרבותי של נישואי קרובים על הבדלים גנטים הוא דוקא דוגמא [[שהתרבות חשובה בהרבה מנקודת המוצא הגנטית]]

    מי שרוצה לנהל שיח רציני כדאי שיצהיר כך.
    אין לזה שום קשר לאגרסיביות. אפשר עדיין כמובן להחזיק בדעה שתרבות חשובה בהרבה מנקודת המוצא הגנטית אבל יש להביא לכך ראיות אחרות ולציין שהראיות שהובאו לא עושות את העבודה.

    בברכה.

    אהבתי

  63. קמיליה,
    אבנרי הקדיש את עצמו לעניין אחד שנדחף גם על ידי המרכסיסטים. מעניין שכל חסידיו המספידים אותו מקפידים לציין פרט מומצא בביוגראפיה שלו – חברותו באצ"ל. הורי היו חברים באצ"ל ומטבע הדברים נחשפתי לרבים מיוצאי האצ"ל. איש מהם לא הכיר את אבנרי כאיש אצ"ל וגם הוא הקפיד לא לציין שום פעולה קונקרטית שבה נטל חלק ו/או חבר אצ"ל שעימו פעל. אין מצב שקיים יוצא אצ"ל שאינו מוכר על ידי חבר אצ"ל אחר. כפסיכולוג בגרוש אטען שהפרט המומצא הזה היה נחוץ לפרסונה הציבורית אורי אבנרי כדי שיוכל להציג לעולם דמות של טרוריסט שוחר שלום.

    אהבתי

  64. אירן היא חידה.. מדינה שלפי כל אינדיקציה היא נבערת ביותר אבל מצליחה להוציא אנשי מדע ברמה גבוהה – שני זוכים במדליית פילדס. המון הצלחות באולימפיאדות מתמטיות. דבר כזה אופייני למדינות שיש בהן קסטות שמתחתנות בתוך עצמן עם גנטיקה נבדלת משלהן.

    אהבתי

  65. תמריץ,
    כמה מדליות פילדס צריך כדי להמציא מחדש את הF-5 שנמכר להם לפני 50 שנה וכמה צבעים?

    אהבתי

  66. דור אחד של outbreeding מבטל דורות רבים של inbreeding.

    The Inbred Lineage You Can Improve
    http://www.unz.com/gnxp/the-inbred-lineage-you-can-improve/

    "But there is hope. Generations of inbreeding, resulting in near pedigree collapse, can be abolished by one generation of outbreeding! How is this possible? Think back to the example of the chromosome with long homozygous stretches. Imagine a magical individual who is 100% homozygous, but alive and fertile. Likely they are a repulsive nincompoop due to the enormous disease burden, but in this fanciful world they find someone who mates with them who is not related to them. Most of the deleterious recessive traits will immediately become masked in the offspring, because at the locations where the inbred individual carries functionally defective alleles their mate will carry the wild type variant."

    Liked by 1 person

  67. א. לו רק הרגלי הנישואים בעולם המוסלמי, ההולך ומתאסלם, היו משתנים לטובה.

    https://he.gatestoneinstitute.org/12897/טורקיה-כלות-ילדות

    מאמר הרבה פחות אופטימי – על נישואי ילדות. הבשורות מטורקיה אינן חיוביות.
    כולל רמז על הקשר שבין נישואי ילדות לנישואים בתוך המשפחה.

    ב. לא המאמר אותו חיפשתי – אבל מתקרב.
    הקשר בין שכיחות מומים מולדים לבין שכיחות נישואי קרובים. העולם המוסלמי מוביל בגדול בשני התחומים גם יחד.
    חלק משמעותי מהמומים המולדים פוגעים באינטליגנציה. חלקם ישירות וחלקם עקיפות בשל השלכותיהם על פיגור סביבתי / מערכות גרועות של "חינוך לבעלי צרכים מיוחדים". לא במקרה בעולם הלא מפותח – חירשים נתפסו כאקוויולנטים לשוטים ולילדים קטנים.

    https://www.unz.com/akarlin/birth-defects-fbd-marriages/?highlight=consanguinity+IQ+arabs+muslem

    ג. כללית – כל הדיון על המקור הגנטי של עמים שונים הוא ספקולטיבי, וישאר ספקולטיבי. אין לנו נתונים על האינטליגנציה הממוצעת של עמים שונים – מלפני 2000, 1500, 1000 ו 500 שנה. לפני / אחרי התחזקות / החלשות נוהג של נישואי קרובים וכדומה.
    לפיכך, גם אני עסקתי בספקולציה כאשר טענתי שהתרבות (במובנה הרחב ביותר, כולל השפעותיה על כלכלה, תזונה, הרגלי נישואים ועוד ועוד. להבדיל מ"סביבה" של השפעות הורים ספציפיים) חשובה מאיזשהו מקור גנטי קדום.
    ספקולציה שלעולם לא אוכל להוכיח אותה.
    אבל אני עדין מחזיקה בה. בין השאר בגלל אפקט פלין. הקשר בין השפעות תרבותיות – סביבתיות לבין עליית האינטליגנציה. בלעדיו קשה להסביר מדוע במהלך תקופה של 15 – 20 שנה, עמים מסוימים (כמו הסינים) נהנו מזינוק למעלה באינטליגנציה הממוצעת שלהם ואילו עמים אחרים בקושי הושפעו.

    אהבתי

  68. לחייל זקן,

    חשבתי להביא לך את מאמרו של אלי תבורי על אורי אבנרי.
    סיפור חברותו באצ'ל הוא טיפה בים "אי הדיוקים", הטעויות וההטעיות המכוונות שפיזר (על פי תבורי) אבנרי. הוא היה, בראש ובראשונה, פעיל / מנהיג / מהפכן פוליטי . העיתונאות והאמת היו עבורו בסה'כ כלים שיש להשתמש בהם בכדי לקדם את מטרות העל.

    במקום כתבה זו (שאם תתעניין בה תוכל למצאה בקלות באתר העין השביעית או בבלוג הגיון בשגעון ) – הבאתי עבורך את תמצית התזה של אמנון לורד על אבינרי.
    ראיון של גלילי, מהאתר הגיון בשגעון, עם אמנון לורד – "הצד השני של אורי אבנרי".

    מצלצל כתיאורית קונספירציה, אבל לאחר הגילויים של רונן ברגמן על המוני המרגלים והמש'תפים של הסוביטים בישראל, חלקם בתפקידים מאוד בכירים ומשפיעים, המידע שטדי קולק (שהיה בזמנו גם המזכיר "יודע הכל" של ראש הממשלה בן גוריון) עבד עבור האנגלים, והוידויים של בכירי מע' הבטחון על מסירת מידע סודי לאמריקאים בכדי לסכל מדיניות ישראלית שאינה לטעמם – כבר איני בטוחה בדבר.

    http://www.zeevgalili.com/2011/01/13095

    _________________
    תחילת הכתבה:
    " … בספרו על אורי אבנרי חושף אמנון לורד כי העיתונאות לא היתה העיסוק העיקרי של עורך "העולם הזה" * הוא מגלה כי אבנרי שימש סוכן, ביודעין או בלא יודעין, בשרות הסטאליניזם הישראלי שתכליתו להרוס את המשטר בישראל * הספר חושף את פרצופו של השמאל האנטי ציוני והפוסט יהודי בעמקות שרק מי שבא משם יכול
    לאחר שקראתי בנשימה עצורה את הספר "רצח בין ידידים – אורי אבנרי סיפור מלחמה פוליטי" נפגשתי עם מחברו, חברי משכבר אמנון לורד.

    אבנרי רצח בין ידידים אמנון לורד – שער הספר

    ביקשתי מאמנון לומר לי במשפט אחד מה המסקנה העיקרית שהסיק מן העבודה העצומה שהשקיע באיסוף כל פרט מחייו של אבנרי, כל פיסת נייר בה הביע את עמדותיו.

    אמנון לורד: "זו התגלית הכפולה לגבי אורי אבנרי.
    האחת: שיש נראטיב המשכי שמסביר אותו לפחות מאמצע שנות הארבעים ועד ימינו.
    שנית: שלא היה איש שמאל בעל מחשבה עצמאית, כפי שהתחזה בעיני האליטות, והציבור. אלא פעל למען הקו האסטרטגי הסובייטי".

    אני הייתי מוסיף שאבנרי החדש שחשף לורד מילא תפקיד מרכזי בחלחול רעיונות ההרס של השמאלנות הישראלית (שאמנון מכנה אותה ישרא-קומוניזם) לליבה של החברה הישראלית – בתקשורת, באקדמיה, בספרות בתרבות ובאמנות ולבסוף גם בפוליטיקה.

    רק שמאלן לשעבר מכיר את השמאל
    החשיפה של אורי אבנרי החדש חשובה בעיניי בעיקר כי היא חושפת את השמאלנות הישראלית, ואת הדרך בה חדרה לאליטה הישראלית.

    בספרו "איבדנו כל אשר יקר לנו", שהוא מעין הקדמה לספר הנוכחי, כותב לורד: "כדי להבין את השמאל צריך לעזוב את השמאל ומי שלא היה בשמאל לא יכול לעזוב אותו". … "

    אהבתי

  69. קמיליה,
    אמנון לורד, כקומוניסט במיל. נוטה לשייך לקומוניזם את אוייביו הנוכחיים. אבנרי הצעיר העריץ את הלאומנות האתאיסטית הגרמנית וראה בתנועה ה"כנענית" מעין גירסה מקומית שלה. יותר מאוחר היה ממייסדי "הפעולה השמית". לא נראה לי שמלחמת מעמדות היתה כוס התה שלו. אם שנאת יהדות = קומוניזם אז אבנרי היה קומוניסט. לטעמי יש הרבה מאד שונאי יהדות שהם גם שונאי קומוניזם, עובדה שלא מחזקת את התזה של לורד.

    אהבתי

  70. סרט תיעודי על דרום אפריקה
    על רקע גלי הרציחות ומעשי האונס של החוואים הלבנים (כשמערכת המשפט לא מביאה לדין את הפושעים) והתגברות הקולות של מנהיגים שחורים להחרים את אדמות הלבנים.
    ההסתברות שחוואים לבנים (ובני משפחותיהם) בדרום אפריקה ירצחו – מזעזעת.

    חלק מהלבנים מתכוננים לרגע בו תתחיל בדדום אפריקה מלחמת האזרחים ו/או נסיון רצח העם של כל הלבנים. אחרים מנסים לברוח מהמדינה (מבצע לא פשוט לחסרי ההון שבינהם).
    מעט קשה להתעלם מכשלון המאמץ להחליף את משטר האפרטהייד החשוך בפתיחות הרב תרבותית לכל גווני קשת הגוונים (בה נהנה להתהדר לשווא המשטר הדרום אפריקאי הנוכחי)

    משך הסרט כשעה ורבע. כולל סקירה היסטורית קצרה של יותר מ 350 שנות הלבנים בדרום היבשת.
    אבל ניתן לראותו בקצב מואץ ולבצע מדי פעם דילוגים קטנים.
    יש בו כיתוביות בעברית.

    אהבתי

  71. מעט קשה להתעלם מכשלון המאמץ להחליף את משטר האפרטהייד החשוך בפתיחות הרב תרבותית לכל גווני קשת הגוונים (בה נהנה להתהדר לשווא המשטר הדרום אפריקאי הנוכחי)

    אין דבר כזה, לא קיים משפט כזה אלא בדמיון של הכותבת. אין דבר כזה רב תרבותיות, כשיש תרבויות שונות האחת תלעס את השניה ותשמיד אותה. ובמצב שיש באפריקה זה לשים כבש עם זאבים. לבקש מהזאב שלא יאכל את הכבש אלו סטנדרטים של כבש, מערביים. משטר האפרטהייד לא היה חשוך, הוא היה מחוייב המציאות ממש כמו שלהכניס את העזתים מאחורי גדרות ולירות בהם כשהם רוצים לצאת מחוייב המציאות. הנסיון במדיניות אחרות הראה שאם הלבנים יעזבו דרום אפריקה תכנס למערבולת של כלכלה נופלת ורצח בין שיבטי. זה היה ברור שזה יקרה בשנות השמונים כשיפי הנפש הפעילו לחץ על אפריקה להשתנות וזה ברור שאין מסלול אחר….מאז המאו מאו בשנות השישים ודרך זימבבואי עד היום כלום לא השתנה, כושי לא יהפוך עורו

    האם יש איזה מקום בו הרב תרבותית לכל גווני קשת הגוונים פתחה חנות ממתקים? בישראל הספרדים המזרחים והאשכנזים אולי הדוגמה העולמית הטובה ביותר להצלחה, ואולי החצי יחידה

    אהבתי

  72. שיעור הרצח בדרום אפריקה ירד משמעותית מאז שלהי תקופת האפרטהייד. אולי כחלק מתהליך כלל עולמי. כפי שקרה בניו יורק. אולי רק ונצואלה במגמה הפוכה.

    אהבתי

  73. צריך להיות הגון לגבי דרא"פ. איש לא ציפה שתהפוך לדנמרק. האם הפכה לונצואלה או זימבבואה? לעת עתה בהחלט לא. הכרתי לא מעט צעירים יהודים שהתלבטות בין חיים בדרא"פ לחיים בישראל עמדה בפניהם.

    אהבתי

  74. דרום-אפריקה לא הפכה לזימבבואה בגלל משטר האדם הלבן שקדם למשטר הנוכחי, ובגלל המיעוט הלבן שנשאר בה וממשיך להחזיק בפועל במשאביה, בבחינת "אי אפשר איתו ואי אפשר בלעדיו", כלומר אי אפשר לחיות איתו מוסרית אבל גם אי אפשר היה לחיות בלעדיו פונקציונאלית.

    לגבי טראמפ, לא מבין למה הוא מתערב בענייניה הפנימיים של דרא"פ. לשם מה לייצר כותרות מיותרות?

    אהבתי

  75. עד כמה שאני רואה ההבדל בין דרום אפריקה לשאר מדינות אפריקה הוא שבדרום אפריקה העברת השלטון מהלבנים לשחורים נעשתה בצורה מסודרת בהסכמת הלבנים. זה בהמשך לדבריו של יאיר שבעצם השחורים מעולם לא הצליחו להקים מדינה מסודרת רק במקום שהם קיבלו מדינה מסודרת יש מדינה שחורה מסודרת וגם היא הולכת ומתדרדרת.

    אהבתי

  76. תמריץ – יהודי דרום אפריקה חיים במובלעות שבכלל לא מעידות על המצב הכללי. גם בברזיל ומכסיקו יש מובעלות יהודיות פורחות בתוך מקומות נוראיים.

    אהבתי

  77. South Africa's murder rate increased by 4.9 per cent in the last year, to more than 50 people killed every day. In total, there were 18,673 homocides in the 12 months to March 2016, official statistics show. This is up from 17,805 in the previous year.Sep 3, 2016
    The murder rate increased rapidly in the late-1980s and early-1990s. Between 1994 -2009, the murder rate halved from 67 to 34 murders per 100,000 people.

    הכתסה הזו אליה התיחס תמריץ
    http://theconversation.com/facts-show-south-africa-has-not-become-more-violent-since-democracy-62444

    אני לא מאמין לה. ידוע לי שמאז שבוטל עונש המוות בדרום אפריקה לאחר האפרטהיד מקרה הרצח עלו בחדות

    אהבתי

  78. ברור גם שיש הבדל בין פלורליזם לבין רב תרבותיות. אזמה אם אמרנו , כמו פוסטמודרניסטים שאוכלים פי.סי עם הקורנפלקס בבוקר שכל אחד יכול להגדיר מה שהוא רוצה, העיקר to save face ולהמשיך כאילו כלום לא קרה.

    אהבתי

  79. מודה שלא מכיר את הנתונים על דראפ אבל אם הייתי צריך להמר הייתי מאמר שהשלטונות בעלי האידיאולוגיה המרקסיסטית משקרים בדיוק כמו השקרים של הלמס הפלסטיני לגבי נתוני הילודה שם.

    אהבתי

  80. גיא צודק(*). מלבד העניין שהוא כתב "מאמר" במקום מהמר אבל זה בטח משום שהוא חשב שלא תבינו אם הוא יכתוב את זה נכון.

    (*) וגם חמוד.

    Liked by 1 person

  81. קואנטום קרימינליטי, הפעילות של עורך הדין בנוכחי של טראמפ בשנות התשעים השפיעה על ירידת הפשיעה בדרום אפריקה. תמריץ מועמד לנובל

    אהבתי

  82. בשנות האלפיים המוקדמות היו בארץ בערך 150 מקרי רצח פליליים בשנה. ירדנו ל-110 בעוד שהאוכלוסיה גדלה משמעותית.

    אהבתי

  83. אגב עוד מאפיין של שנות נתניהו שאף אחד בתקשורת לא יזדרז לספר עליו.. הירידה החדה באלימות הרצחנית. אפילו זו שלא קשורה לטרור. לא שבהכרח הדבר קשור לביבי ואולי נובע ממגמות כלל עולמיות. אבל בהחלט אנטי תזה לתפיסת תור הזהב בימי מפא"י שמטפחים בתקשורת וסיוע לתזת תור הזהב בימינו אנו, שמגובה בעובדות רבות לאין ערוך.

    אהבתי

  84. אתה כותב את זה בצורה לעומתית כאילו מישהו טוען אחרת לגבי הנתונים שציינת בארץ.
    הטענה כפי שאני מבין אותה היא שדרום אפריקה היא כבר לא מערב אלא נכבשה ממנו אבל המערב מעדיף להתנחמד ולקשקש פי.סי בזמן שהוא יורד מנכסיו.

    אהבתי

  85. ככל הנראה השתפרות הטכנולוגיה אחראית לזה. מצלמות בכל פינה, מערכות אזעקה מתוחכמות, זה לא ששינוי מזג האויר הוריד את האלימות אצל האפריקאים ובוודאו בוודאי שאם היה איזה משהו קוסמי שהשפיע על כולם זה לא אומר שהמשטר משתפר שם או היחס ללבנים משתפר.. על תזרוק משפט מעורפל מקושקש. מה גרם למספר מעשי הרצח לרדת בדרום אפריקה? לכל דבר יש סיבה. האם הסיבה היא שהעתונות התחילה לקבל מיידע שיקרי? בכל מקרה האלימות היא ברובה בין השחורים לבין עצמם שמהווים רוב, אתה צריך להתבונן האם האלימות כלפי הלבנים השתנתה אחרת הכל זה חרטא ברטא מכיוונך. ירידת מקרי הרצח הכללי שם לא מעיד שהמצב משתפר שם בין הלבנים לשחורים כמו שאתה מנסה לטעון אחרת בשביל מה זרקת את הקשקוש הזה? סתם לא היה לך מה להגיד?

    אהבתי

  86. תמריץ,
    עוד חיזוק לדמוגרפיית האיי קיו שלך. הפעם עיתון לחברי מנסה מנתח את הבעיות של ונצואלה וכיאה לבעלי איי קיו גבוה לא מוצא שם סוציאליזם.
    הדעות חלוקות לגבי הגורמים למשבר הפוקד את המדינה הדרום אמריקאית…
    https://www.davar1.co.il/145459/?fb_action_ids=10156647938022767&fb_action_types=og.comments

    Liked by 1 person

  87. לגבי דבר ראשון, גם אם תכתוש את הסוציאליסט במכתש לא תסור איוולתו ממנו.
    לגבי דרא"פ, מניו יורק טיימס הבנתי שגם רציחות החוואים בירידה.

    אהבתי

  88. הרשת מלאה מצד אחד בצעקות שמתבצע (או עתיד להתבצע בקרוב) טיהור אתני (והמחמירים – אפילו רצח עם) של החוואים הלבנים בדרום אפריקה. ומהצד השני טענות שאין שום / מספיק נתונים קשים התומכים בכך.
    להתרשמותי – הראשונים נמצאים בעיקר באתרים המוטים ימינה האחרונים בעיקר באתרים המוטים שמאלה (כמו הניו יורק טיימס).
    כנראה לכולם יש אינטרס או הטייה אידיאולוגית לעוות את תיאור המציאות לאחד הצדדים.
    לכך חובה להוסיף את העובדה שרצח מיעוט קטן של חוואים לבנים / אפריקנרים יכולה להיבלע בקלות בסטטיסטיקה הכללית של פשיעה במדינה השונה מאוד מדנמרק ברמת הפשיעה הקשה שבה + קשה לסמוך על האינטרס של המשטרה הדרום אפריקאית לדווח דיווחי אמת. ואפילו לייחד לנושא החוואים הלבנים רובריקה נפרדת.
    בארה'ב יש סטטיסטיקות פשיעה המפולחות לפי הזהות האתנית / גזעית של הפושע והזהות האתנית / גזעית של הקורבן. לא נתקלתי באף סטטיסטיקה דרום אפריקאית דומה. וכנראה יש ליותר מדי אנשים אינטרס לוודא שסטטיסטיקות שכאלו לא ימצאו.

    אין לי כמובן כלים לשפוט מי צודק, אבל יש לי כמובן את ההטיות שלי.
    הנושא מזכיר לי (אם כי לשמחתי בקנה מידה שונה לחלוטין) את השאלה האם קיים בארץ טרור לאומני המכוון כלפי ההתיישבות החקלאית.
    האם השודדים "עיוורים" לזהות האתנית של קורבנותיהם? האם המטרה הסופית של השודדים היא להבריח את החקלאים היהודיים ולהשתלט על אדמותיהם ויבוליהם או שמדובר בסך הכל בפשיעה כלכלית "רגילה"?
    שאלות שקשה מאוד להוכיחן לכאן או לכאן.

    #################

    כתזכורת לנושא המקורי של הפוסט
    הצעותיו של גיא בכור כיצד להתמודד עם בעיות עזה (בלי סבב לחימה נוסף ובלי פנטסיות "הסדרה" כלכלית).
    טריגר: להטריף אותם בשירים עבריים.
    סרטון של כארבע דקות.

    http://www.zavitaheret.com/איך-מנצחים-את-הטרור-בלי-להדרדר-למלחמה

    אהבתי

  89. "כנראה לכולם יש אינטרס או הטייה אידיאולוגית לעוות את תיאור המציאות לאחד הצדדים."

    לא יודע אם לכולם. אולי יש לאנשים הטיות או אינטרסים כאלו מה שחשוב שמי שמגיע מתרבות כזו:

    In science it often happens that scientists say, 'You know that's a really good argument; my position is mistaken,' and then they would actually change their minds and you never hear that old view from them again. They really do it. It doesn't happen as often as it should, because scientists are human and change is sometimes painful. But it happens every day. I cannot recall the last time something like that happened in politics or religion. (1987) — Carl Sagan

    יהיו כנראה הרבה פחות.
    לצערי , התרבות הזו כנראה מתה פה אם אי פעם היתה פה בכלל מעבר להצהרות.

    באותו הקשר –> הכי קל לקשר עמדה לאחד הצדדים ואז לפסול אותה על כך.

    אהבתי

  90. גם אם הבלוג יינטש ואיש לא יבקר בשעריו, לעולם לא אאמין שיש טעם בוויכוחים על הגדרות, ונראה לי שדעה זו שלי רק התחזקה בחודשים האחרונים. תתווכחו על ניבויים אמפיריים. תתווכחו על שיקולים אתיים – מה ראוי לעשות בסיטואציה כזו או אחרת. אל תתווכחו על הגדרות. בזבוז זמן.

    Liked by 1 person

  91. טוב שלורן סאותרן (חבל שאי אפשר להעביר במדיום הנוכחי את גלגולי העיניים שלה אל מול הקישקושין של המראיינות שלה) מאמינה שיש להתווכח ולהסביר פה מה ההבדל בין פלורליזם לרב תרבותיות

    עזה – סינגפור על חוף הים התיכון?


    היא טוענת בדיוק את הדברים שטענתיי פה בתגובות לפוסטרים האחרונים.
    זה כל הפואנטה.

    קשה לי לראות כיצד היא יכולה לטעון את אותן הטענות ולבסס אמירה אם היתה מתבססת על ההגדרות של קמיליה שקיבלו ממך לייקים וציונים לשבח :
    תזכורת.
    א. פלורליזם זה צביעות.
    ב. פלורליזם הוא הבת של הפוסט מודרניזם.
    ג. פלורליזם ורב תרבותיות זולגות אחת לתוך רעותה( רב תרבותיות מעולם לא הפכה בעולם האמתי עדיין לפלורליזם שדורש שתהיה תרבות דומיננטית ושיש לעבור כור היתוך על מנת להתקבל אליו)

    אהבתי

  92. תמריץ,
    אולי תוכל להסביר לנו, הבבונים, את דברי השבח וההלל שבעלי האיי קיו מעטירים על ראשי בבונים מתים?
    האחרון שזכה לבגיניזציה הזו הוא גיבור המלחמה הנאור, מגן זכויות הלהט"בים, ג'ון מקיין.
    תזכורת למקיין החי – McCain: racist, bigot & homophobe
    https://www.capitolhillblue.com/node/10086
    מתוך הספדה העתידי של יו"ר בית הנבחרים, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, על הנשיא המנוח: "טראמפ היה מנהיג גדול שתמיד העמיד את האדם הקטן מול עיניו. במיוחד נזכור לטובה את הילד שעשה לעובדת ניקיון באחד ממגדליו, מעשה שמעמיד אותו בשורה אחת עם תומס ג'פרסון שעשה ילדים לשפחה הכושית שלו…"

    אהבתי

  93. תמריץ התמימות שלך מדהימה. אם טראמפ היה עושה כמעשה שרון ומיישם מדיניות שמאל הוא היה זוכה לשירות ותשבחות מפי התקשורת והאליטה. כל מעידה בעבר היתה נשכחת והוולגריות היתה נסלחת. ומקיין לא היה זוכה לשום הספד. הסיבה היחידה להספדים על מקיין מצד שמאל זה כי הוא התנגד לטראמפ.

    Liked by 1 person

  94. אתה אומר שמקיין זכה להספד מצד השמאל כי הוא מתון לעומת טראמפ.
    משה אומר שמקיין זכה להספד בגלל שהוא התנגד לטראמפ.
    זה לא אותו הדבר ..

    אהבתי

  95. מדהים לראות איך טראמפ מטריל את כל המערכת הדמוקרטית, ויותר מכך איך הוא לא שם עליהם.

    אהבתי

  96. אגמון צודק בטענתו שדי באלף-אלפים מתפקדים בכדי להשפיע על קביעת עמדות במערכת הפוליטית.
    כל השאר (המדינה מתפרקת, ….) זה הקשקושים הרגילים. הזיזו לו את הגבינה.

    אהבתי

  97. לגבי הביטחוניסטים של גבאי, לא ברור לי איך "בעלי IQ גבוה" (לכאורה) לא מבינים שהעלבת בסיס הבוחרים לא מובילה לנצחון בבחירות?
    זה קורה באופן מתמיה גם פה וגם בחו"ל (ע"ע גב' קלינטון וה deplorables ).

    אהבתי

  98. מאז ומעולם הציבור היה מטומטם בעיני השמאל, כך שאני לא רואה כאן חידוש גדול.
    אירוני שתנועה פוליטית שתמיד טוענת שהיא שמה את האדם במרכז (בניגוד לבבונים שסוגדים לאלוהים, למסורת, למסורת העתיקה והמסרבת להשתנות, לאומה, לעם, לרוח העם, לאדמה, למולדת, לטכנולוגיה, להון, לבעלי ההון, …) כל-כך מזלזלת באדם.

    אהבתי

  99. לא רק בעיני השמאל

    "The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter." –Winston Churchill

    ופחות קשור … אבל בכיוון
    "We can always count on the Americans to do the right thing, after they have exhausted all the other possibilities." –Winston Churchill

    "You have enemies?

    Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." –Winston Churchill

    וחוצמזה, יאיר …. למה לך מותר לומר "מקשקשים" ולי אסור?
    למה מותר לומר על תמריץ קשקשן ושקמיליה מקשקשקמלת אז אסור לומר לה?

    נוט ורי פנימיסטיק … איז איט?

    ברוח טובה…..
    ובברכה.

    אהבתי

  100. נוט ורי פמיניסט…..

    אופס … עליתי על מדי א בשביל לתת לייק לפוסט של הינשוף.
    נחזור פה עכשיו למדי העבודה.

    אהבתי

  101. גיא (או אורי, אני כבר מתקשה לעקוב),
    יותר קל להוציא את היהודים מהגלות מאשר להוציא את הגלות מהיהודים.

    לעניין, מעכשיו אזהר יותר בלשוני.

    Liked by 2 אנשים

  102. כמדומני צ'רצ'יל היה ליברל. חוץ מזה שהוא אחראי לגזירת הגדה המזרחית ממדינת ישראל והקמת ממלכת ירדן שזה רק הליכוד יכול.

    הציבור, הישראלי, היה מטומטם בעיני השמאל מכיוון שבמקור הוא היה 115 אי קיו של אשכנזים למול 85 של צפון אפריקאים ותימנים. אבל מה קרה הלאה? הימין בארה"ב יצג את העשירים ויש להניח שהעשירים השמרנים היו מתנשאים, התחלפו היוצרות בארה"ב ובעולם.
    השמאל האירופאי היה תמיד אלים, גם בארה"ב כיום השמאל הרדיקלי אלים פיזית והפחות רדיקלי אלים בסדנון ההרסני שלו, הניאו מרקסיסטי "ישן מפני מעוות תוציאו." האם עוד קיים שמאל מרכז? בארץ? בארה"ב? מעמד העובדים מצביע בעיקר לימין המעמד בעל ההשכלה והצלחה הכלכלית מצביע לשמאל.

    https://mida.org.il/2014/07/24/%D7%90%D7%96-%D7%9E%D7%99-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%94%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%95-%D7%94%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%9F/

    אהבתי

  103. מבחיל זקן, הסיבה שהקריון לא מוכר משקאות חריפים היא שהערבים מגיעים לשם להשתכר ולהשתולל ולהציק לקונים כי אין איפה לקנות בכפרים שלהם. למה לעוות ולסלף? לא הכל צריך להראות כמו המוח שלך

    אהבתי

  104. לחייל זקן, ולמתעניינים נוספים באורי אבנרי (אם קיימים בבלוג זה)

    [תגובה מאוד מאוחרת – אבל עדין איננו נמצאים בתקופה המיחולת של "אחרי החגים"]

    גיליתי ברוטר שאינך היחיד שמניח שאורי אבנרי המציא את העובדה שהיה באצ'ל. גילוי שהשפיע גם על התגובה שכתבתי היום לאורי הייטנר.

    הוא הקדיש 3 רשומות לאורי אבנרי. השלישית שבהן – על השקפת העולם שלו.
    קל לראות את מידת ההתאמה בין האינטרסים של מדיניות החוץ הסוביטית במזרח התיכון לבין ההשקפות של אורי אבנרי.
    מכאן, שטענת אמנון לורד שאבנרי היה משת'פ סוביטי מבוססת על מעט יותר מאשר עמדה עוינת לדת היהודית, ללאומיות היהודית ורגישות יתר לכל דבר שנודף ממנו מעט ריח קומוניסטי. למרות שגם אני מאוד רחוקה מלהשתכנע בצדקת האשמתו של לורד – קשה לי גם לשלול אותה בקלות כאבסורדית.

    אורי אבנרי: ג. השקפת עולם

    קטע מהרשומה על האידיאולוגיה של אבנרי:

    " … השלום השמי הוא שלום בין עברים לאומיים וערבים לאומיים. שתי התנועות הלאומיות הגדולות – תחת לנטרל זו את זו, תוכלנה "להשתלב בתנועה מרחבית גדולה אחת לשחרור ולקדמה". הרעיון השמי, הינו הקמת קונפדרציה שמית גדולה, שתקיף את כל עמי המרחב. הקונפדרציה הזו, מאמין אבנרי, "תסיים את הפרק הציוני בתולדות מדינת ישראל, ותפתח פרק חדש – הפרק של ישראל כמדינה המשולבת במרחב, הממלאת את תפקידה במאבקו של המרחב לקדמה ולאחדות".

    הקונספציה הבסיסית של מדינת ישראל היא, לטענת אבנרי, הגורם לכל אסונותיה של המדינה. הוא מותח ביקורת חריפה על המדינה בכל תחומי החיים. אחד הבולטים שבהם הוא האוריינטציה במדיניות החוץ. הוא רואה 4 אלטרנטיבות לאוריינטציה הישראלית: מערבית, מזרחית-קומוניסטית (היום האלטרנטיבה הזו כבר אינה קיימת), נייטרליסטית (נוסח גולדמן) ואפרו-אסיאנית.

    הוא מבקר קשות את ב"ג וכל יורשיו על שפנו לאוריינטציה המערבית. הוא מצדד וצידד מאז קום המדינה באוריינטציה הטבעית של ישראל, כמדינה החיה במרחב – אוריינטציה אפרו-אסיינית. מאז שנות ה-50, אבנרי הציג עולם זה כעולם המחר העולה וקרא להשתלבות בו. במסגרת זו, הוא קרא לישראל לתמוך במאבקי העצמאות של עמי אסיה ואפריקה בכלל ועמי ערב בפרט. הוא תמך במהפכת הקצינים במצרים בשנת 52', תמך במאבק מצרים לפינוי הבריטים במתעלת סואץ, היה בקשרים הדוקים עם הנהגת ה-F.L.N., המחתרת האלג'ירית שלחמה בצרפתים (זאת בשעה שיחסי ישראל צרפת היו בשיא פריחתם). הוא הביע סולידריות עם המהפכה העירקית ב-1958 וקשר קשרים עם כמה ממנהיגיה. בכל אותה תקופה ובכל אותם מקרים, תקף אבנרי קשות את המדיניות הישראלית, שהזדהתה עם מעצמות המערב בכל אותם סכסוכים. הוא ראה בעמדה זו שגיאה היסטורית.

    אפילו בתקופת מלחמת המפרץ הפגין אבנרי סולידריות רבה יותר כלפי סדאם חוסיין והעיראקים מאשר כלפי בוש והמערב. …"

    אהבתי

כתיבת תגובה