שחמט עם הפרסים

מוקדם עדיין לסכם ובכל אופן צריך לומר שהחלטת הנשיא טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם אירן נראית לעת עתה הצלחה מסחררת. התקשורת המיינסטרימית מתקשה לפרגן לו על כך כפי שהיא אינה מסוגלת להחמיא לו על הכלכלה הלוהטת. אבל זו האמת.

זה היה מהלך מסוכן מאוד ועל כן לא האמנתי שטראמפ באמת יעז לנקוט בו. הוא העז.

אירן יכולה הייתה לסגת מהסכם הגרעין כנקמה, אבל אז הייתה מאבדת את אירופה ואפילו הסינים והרוסים היו בבעיה. אף שכנראה לא טראמפ ולא אירופה מכוונים לכך, נראה שהם משחקים עם אירן משחק משולב. האחד הוא החוקר הרע. השני הוא החוקר הטוב וביחד הם מביכים את אירן.

האופציה הטובה ביותר לפני ארה"ב היא הגעה להסדרה מקיפה עם אירן שתקפיא את התמיכה בטרור ואת תוכנית הטילים ובראש ובראשונה תאריך את הסכם הגרעין שכרגע מאפשר לאירן נתיב קל לפצצה עתידית. בתמורה ארה"ב תבטל כל מגבלה מעל אירן ותפתח את המדינה לזרם השקעות זרות שלו היא זקוקה באופן נואש.

אם טראמפ יגיע להסדר כזה, והוא שב ומצהיר שהוא פתוח לכך, הוא יותקף מימין על כך שפספס הזדמנות להחלפת משטר, אך זו אשליה: אין נתיב ריאלי להחלפת משטר האייתולות.

המהלך של טראמפ חשף אמת שעד עתה לא הייתה ברורה וידועה – ארה"ב כשהיא נחושה מסוגלת לבדה למוטט את כלכלת אירן. גם אם האירופים ינסו לסייע, אף תאגיד גדול לא יבחר בכלכלת אירן על פני כלכלת ארה"ב הגדולה ממנה פי חמישים.

אמת זו תצטרך לעמוד לנגד עיניהם של מנהיגי אירן כשיתוו את האסטרגיה רבת השנים של ארצם. האידיאולוגיה האיראנית הנוכחית מבססת עצמה על התנגדות אבל אל מול כוחה של ארה"ב התנגדות היא עקרה. ארה"ב לא מפסידה כלום מהסנקציות על אירן ואילו אירן מפסידה הכול. נואשותה רק גוררת אותה למעשי איוולת כלכליים כמו הגבלת המסחר במט"ח או סבסוד חקלאות בזבזנית במים.

טראמפ הראה גם שאירן אינה צפון קוריאה מבחינה קריטית: העם האירני אינו קונפורמיסטי וצייתן. הוא ישתולל אל מול הרעה בתנאי חייו בזעקות "מוות לדיקטטור" ו"מוות לחיזבאללה". גם לא רואים התלכדות מול האויב האמריקני. השנאה לדיקטטורה האיסלמית גדולה מההזדהות הפטריוטית. מי שמקשיב לדברי הצמרת האירנית בימים האחרונים מזהה נימת התנצלות שלה בפני עמה על כך שקלעה אותו לעימות מטורף כזה עם מעצמת העל היחידה.

גילוי נוסף מפתיע לטובה הוא שבסיוע סעודיה ושגשוג סקטור הנפט האמריקני עצמו אפשר לעמוד בהשפעות של הוצאת אירן מהשוק על מחיר הנפט.

במהלך של טראמפ היה סיכון אבל עתה סביר להניח שהוא יהפוך לנורמה שתחייב ממשלים רפובליקניים בעתיד, אפילו כאלו שיהיו פחות נועזים מממשל טראמפ. אפילו הדמוקרטים יהססו להחזיר לאירן את כל הטובות מבלי שתיתן משהו. אירן אולי מצייתת להסכם הגרעין אך מצפצפת על החלטות בינלאומיות אחרות.

אין זה דבר רגיל שמנהיג מקבל החלטה נועזת בניגוד לדעת המומחים ובסופו של דבר מתברר שהיא הייתה חכמה ומחושבת ביותר, וטראמפ ראוי לקבל על כך את כל הקרדיט.

78 תגובות בנושא “שחמט עם הפרסים

  1. מצטרף לברכות על ביצועי טראמפ, ובכל זאת שואל כיצד המשטר האיראני יוותר על תכנית כה מהותית מבחינתו?
    או שהתכנית הגרעינית מחויבת לשרידות המשטר, ואיך הוא יוותר, או שזה סתם עניין של יוקרה וכבוד, אז מדוע כל-כך הרבה משאבים הושקעו בכך?

    השמאל והתקשורת כל-כך חמוצים וקנאים, שהם לא מסוגלים לפרגן על כלום.

    אהבתי

  2. בן גוריון היה מוותר, אבל אולי כי תכנית הגרעין שלנו היא יותר עניין של יוקרה משל שרידות המדינה.
    לא ראיתי שקיום נשק גרעיני בידינו מנע מלחמה קונבנצונאלית או לא קונבנציונאלית, ובוודאי שלא טרור.

    אולי זה המצב גם באירן. עד כה האיראנים הציגו את העניין כעניין מהותי ביותר, ובעצם על זה בנוי הסכם הפשרה עם אובמה וקרי. הם הכירו בנחיצות ה"אמיתית" של התכנית לאירן.

    אהבתי

  3. הגרעין נחוץ לאיראן כמו שהוא נחוץ לצפון קוריאה: אין לו שום שימוש מבצעי, והוא משמש להרתעה/יוקרה (במדיניות חוץ אין הבדל בין ה2 שחושבים על זה).
    הגרעין גם לא עוזר לצפון קוריאנים, ורק פגע בהם – אולי עוזר להציג עוצמה כלפי התושבים.
    המציאות הוכיחה שבעידן המודרני משטרים טוטליטריים לא יכולים לשרוד ומשטר טוטוליטרי צריך להשקיע אנרגיות עצומות כדי להישאר כך (נחזור לצפון קוריאה – המדינה הטוטוליטרית היחידה פחות או יותר שהיא יציבה פוליטית, והיא משקיעה את רוב האנרגיות שלה להישאר כך) .
    כמובן שהחלופה של משטר טוטוליטרי לרוב לא כל כך טובה לאף אחד….
    לכן גם צ קוריאה וגם אירן – תמורת קצת מקלות וגזרים יוותרו על הפצצה אם וויתור עליה ישפר להערכתם את הסיכוי לשמר את המשטר מאשר להמשיך להחזיק בתכניות הגרעין.

    אהבתי

  4. תמריץ,
    מלבד הנושא הגרעיני האמריקאים דורשים גם את הפסקת פיתוח/הצטיידות בטילים ארוכי טווח והפסקת המעורבות האירנית בזירות חיצוניות (יצוא המהפיכה). הסכמה אירנית לדרישות האמריקאיות משמעותה הסתלקות מעיקרי המהפיכה החומיינית. לדעתי הסיכוי לכך נמוך ביותר ומכל מקום האירנים ינסו למשוך עד סוף הקדנציה של טראמפ בתקווה שיוחלף על ידי מטורלל פרוגרסיבי כמו סנדרס. המהלך האמריקאי פוגע קשות גם ברוסים שכן האירנים לא יוכלו לממן את צבא אסד והנטל יפול על הרוסים. המבחן לכיוון האירני יהיה בגזרת אידליב בסוריה לשם עברו המורדים הסונים בחסות של ארדואן. היחידות העלוויות של צבא אסד לא מעורבות בלחימה והן מיועדות להגנת דמשק והחבל העלווי. עיקר הלחימה היבשתית נעשה על ידי שכירי חרב שיעים (כולל חיזבאללה) בסיוע רוסי אווירי. מהלך התקפי לאזור אידליב אפשרי רק בסיוע אירני וביצועו (או אי ביצועו) יעיד על כוונות האירנים.

    Liked by 1 person

  5. ומה אם טראמפ ינצח מחדש בבחירות ואם ההדרדרות הכלכלית לא תיעצר?

    אני עוקב בסקרנות רבה אחרי אידליב כי כיבושה יכול להיות גם השפלה לארדואן.

    אהבתי

  6. מה שרציתי לומר בפוסט זה בעיקר שהמידע שטראמפ חשף – שארה"ב לבדה מסוגלת לפגוע אנושות באירן על ידי סנקציות כלכליות מבלי לשלם מחיר – הוא נכס אסטרטגי גדול. זה ביג דיל וזה ישנה את השיקולים של כל הצדדים.

    אהבתי

  7. תמריץ,
    אתמול נתגלתה פירצה במדיניות הטראמפית של אמריקה פירסט.
    ביבי שלח לאמריקה את סטטיק ובן אל וטראמפ שלח בתמורה את בריאן וילסון (הביץ' בויז), וואו, וואו, וואו…

    אהבתי

  8. תמריץ,
    הכלכלה האירנית בצרות גם ללא הסנקציות (כמו גם הטורקית), מנגד צריך להיזהר מזילזול באידיאולוגיות ובנכונות לשלם מחיר על דבקות בהן.

    אהבתי

  9. תמריץ,
    טראמפ לא גילה שום דבר חדש. זה היה ידוע וברור לכל. זה רק קרי ואובמה שיצרו ספין בשביל להצדיק את ההכרח בהסכם ש"טוב לשני הצדדים".

    חייל צודק. לזלזל באידיאולוגים קנאים שכאילו סנקציות כלכליות ישנו את דעתם – זאת טעות.

    אהבתי

  10. יאיר, מציע לך לקרוא את אזהרות האפוקליפסה ממלחמה איומה בחוות הדעת של המומחים כאן למשל:
    https://thebulletin.org/2018/05/trump-withdraws-from-the-iran-nuclear-deal-what-now/

    בשורש העניין בכך שאובמה הסכים להסכם כה בעייתי (אף שעדיין מרוויחים בו זמן משמעותי) נעוץ הפחד המשתק שלו מלהיות מעורב במלחמה כחתן פרס נובל לשלום ויונה צחורה.
    טראמפ פשוט לא מפחד מזה.

    אהבתי

  11. חייל, אני רחוק מלזלזל בקנאות של אירן אבל בשורה התחתונה ביטול הסכם הגרעין לא הניב שום תוצאה שלילית מבחינת ארה"ב נכון לעכשיו אבל היווה אסון לאירן. לעובדה זו יש משמעות אסטרטגית חיובית גם לטווח הארוך כי תגביל את יצר ההרפתקנות האירני.

    אהבתי

  12. סתם חומר למחשבה: כמה זמן ממשלה של הבית היהודי הייתה שורדת סנקציות ברמה של כמה אחוזים מהסנקציות על אירן? אולי כמה שעות.

    אהבתי

  13. יאיר
    אני ממש לא בקי בכלכלה העולמית. אומנם באופן כללי כשאני משוחח עם אנשים נראה לי שאני קצת פחות בור בנושא מהם. ואותי הפתיע מאוד הכח כלכלי האדיר של ארצות הברית בסנקציות על איראן שבסופו של דבר הם בעצם הכניעו את אירופה להצטרף לחרם למרות רצונם. גם אם למבינים זה היה ידוע יש בזה חידוש ועוצמה שזה נעשה ברור לעין כל העולם. ובמיוחד מול איראן שחלק גדול מהמשחק הוא דעת קהל.

    Liked by 1 person

  14. תמריץ,
    "מה שרציתי לומר בפוסט זה בעיקר שהמידע שטראמפ חשף – שארה"ב לבדה מסוגלת לפגוע אנושות באירן על ידי סנקציות כלכליות מבלי לשלם מחיר – הוא נכס אסטרטגי גדול. זה ביג דיל וזה ישנה את השיקולים של כל הצדדים."
    איפה זה שם את חבורת הביטחוניסטים הישראלים?

    אהבתי

  15. משה, אתה צודק ובכל זאת טראמפ עשה משהו שגם אובמה יכל. ההבדל הוא בתפיסה העצמית. אובמה לא הרשה לעצמו להשתמש בכח של ארה"ב.
    טראמפ לא רק שמשתמש בכוחה. הוא אפילו ממנף אותו מעבר לגבולותיו.

    אהבתי

  16. א. תמריץ כתב: " … אירן יכולה הייתה לסגת מהסכם הגרעין כנקמה, אבל אז הייתה מאבדת את אירופה ואפילו הסינים והרוסים היו בבעיה. אף שכנראה לא טראמפ ולא אירופה מכוונים לכך, נראה שהם משחקים עם אירן משחק משולב. האחד הוא החוקר הרע. השני הוא החוקר הטוב וביחד הם מביכים את אירן. …"
    _______
    לתפיסתי גם בנושא האיראני – טראמפ והאיחוד האירופי *אינם* משתפים פעולה מאחורי הקלעים. ההפך הוא הנכון. מעשיו החד צדדים של טראמפ, שנעשו בניגוד מוחלט לכל העמדות המוצהרות של האיחוד האירופי, חשפו בפני כל העולם את אפסות כוחה של אירופה. (ובשוליים, לפחות בעיני, גם את צביעותה ואת המחיר הכלכלי הנמוך יחסית שנדרש בכדי שתשכח את עקרונותיה המוסריים).
    מה שמזכיר לי את המימרה של הבלגי (ששכחתי את שמו ותפקידו) שטען ש"אירופה היא ענק כלכלי, גמד מדיני וננס צבאי". בזכות טראמפ אנו צופים כעת במופע ראווה של גמדותה המדינית של אירופה.

    ב. אני מתחברת להנחת חייל זקן שלפחות בשלב הראשון הנהגת איראן תנסה למשוך זמן (כשנתיים) בתקווה (נואשת) שטראמפ לא יבחר לקדנציה נוספת. שהנשיא הבא אחריו ינקוט במדיניות שונה. או, לכל הפחות, יהיה הרבה פחות נחוש מטראמפ ביישומה.
    בכדי לשרוד את השנתים הללו – סביר שינסו להגיע לכל מיני הסכמים חשאיים, וחצי חשאיים, עם סין, רוסיה ומדינות באפריקה או בדרום אמריקה.
    יתכן שיואילו ברוב נדיבותם "להתחיל להיכנס לתהליכי דיון על תהליכי פתיחת מו'מ מחודש" (או כל המצאה אחרת שיוכלו להעתיק מ*תהליכי* המו'מ האינסופיים ביננו לפלסטינאים) וכדומה.
    או כל אמצעי הונאה ומרמה אחר שיוכלו לחשוב עליו. לא הייתי מזלזלת בתחכומם של האיראנים או בערמומיותם.
    אם, ורק אם, יתברר להם שטראמפ עתיד לנצח ולזכות בקדנציה נשיאותית שנייה – הם יתחילו לשקול ברצינות האם לא כדאי להם להתקפל ולוותר על חלק משאיפותיהם האסטרטגיות.
    אני מניחה ש*אם* טראמפ יבחר שנית, ונמצא במצב שכזה, יתגלה פיצול בתוך ההנהגה האיראנית בין האמדיאולוגים המוכנים להתאבד לבין הפרגמטים שיתמכו בכניעה (ולו זמנית וחלקית) לתכתיבי הצורר. אבל, כאמור, עוד חזון למועד.

    ג. אני תוהה האם קיים / לא קיים שוני כלשהו בין יכולתה של ארה'ב לכפות סנקציות כלכליות קשות לבין יכולתה של ארה'ב לנצח במלחמותיה (עם כל שותפות הסחר שלה כולל סין, קנדה והאיחוד האירופי) על גובה המכסים.

    אהבתי

  17. א) אני בטוח שאין שיתוף פעולה אבל התוצאה יוצרת דינמיקה מוצלחת של חוקר טוב וחוקר רע.
    ב)אני נוטה להסכים שהקדנציה השניה של טראמפ אם תקרה תוכל לכופף את האירנים.
    ג)טראמפ מדבר על ניצחונות אבל בפועל חותר לדילים. אפשר יהיה להשיג דיל.

    אהבתי

  18. דניאל כתב:
    "הגרעין נחוץ לאיראן כמו שהוא נחוץ לצפון קוריאה … הגרעין גם לא עוזר לצפון קוריאנים, ורק פגע בהם – אולי עוזר להציג עוצמה כלפי התושבים.
    המציאות הוכיחה שבעידן המודרני משטרים טוטליטריים לא יכולים לשרוד ומשטר טוטוליטרי צריך להשקיע אנרגיות עצומות כדי להישאר כך (נחזור לצפון קוריאה – המדינה הטוטוליטרית היחידה פחות או יותר שהיא יציבה פוליטית, והיא משקיעה את רוב האנרגיות שלה להישאר …. לכן גם צ קוריאה וגם אירן – תמורת קצת מקלות וגזרים יוותרו על הפצצה אם וויתור עליה ישפר להערכתם את הסיכוי לשמר את המשטר מאשר להמשיך להחזיק בתכניות הגרעין…."
    _____________
    מתנגדת לקביעה.
    נשק גרעיני הוא הערובה היחידה של שליט להינצל מגורלו של שליט לוב מועמר קדאפי – לאחר שהסכים להתפרק מנשקו הגרעיני.
    (בחוכמת בדיעבד – טפשות שעלתה לו בחייו ובחיי רוב בני משפחתו). נשק גרעיני לובי היה יכול למנוע את המצב בו מדינות אחרות (כמו אירופה וארה'ב) חופשיות להחליט, מ"סיבות הומניטריות" פתאומיות (או מסיבות אחרות, כמו פנטזיות על יופיו של האביב הערבי הפרחוני הצפוי) לעשות במדינתו סדרים חדשים.

    טיפשות היסטורית דומה של וויתור על הגרעין, גילתה גם אוקראינה לאחר פרוק ברית המועצות. למיטב זכרוני, היא הסכימה לוותר על כל המתקנים והנשקים הגרעיניים שנמצאו בשטחה, ולמסור את הכל לידי הרוסים בתמורה להבטחות של רוסיה ושל נאטו / האיחוד האירופי / ארה'ב שהם יערבו לריבונותה של אוקראינה וגבולותיה ויגנו עליהם. המוני הבטחות חגיגיות שנשכחו מיד לאחר שרוסיה נזכרה שבעצם קרים אינה חלק מאוקראינה אלא חלק מרוסיה, וכל מיני "חיילים רוסיים בחופשה" החליטו להגן על זכויות הרוסים היושבים במזרח אוקראינה שביקשו להסתפח למולדתם האמיתית.
    די קל להניח שלו הנשק הגרעיני היה נשאר בידי אוקראינה – רוסיה בכלל לא הייתה מעזה לנגוס במזרח המדינה ולספחו אליה (כשבכלל לא ברור האם תיאבונה של רוסיה לשטחים בכלל ניתן להשבעה) . אפשר גם להניח שכל מדינות נאטו היו משגיחות בשבע עינים שלא תפרוץ חלילה מלחמה בין שתי מדינות גרעיניות שכנות (אוקראינה ורןסיה).

    מכאן ניתן להסיק שאין כמו נשק גרעיני בכדי לחזק את יכולת ההישרדות של מדינות בכלל ומשטרים דיקטטוריים בפרט.

    Liked by 1 person

  19. לגבי ההערכה של קמיליה שהאירנים יחכו לבחירות הבאות, ולמלחמת הסחר

    בשני המקרים זו שאלה של זמן. המשטר האירני צריך להתקיים עוד 3 שנים או 7 שנים או 20 שנים. זה לא הרבה. ב 1985 בערך האמריקאים הטביעו ספינות ומתקני נפט אירנים לאחר שהאירנים מיקשו את מיצרי הורמוז. אז שליש המאה עברה, הם המתינו, עבור המוסלמים זו שנייה בהסטוריה. טראמפ הוא קפיצה קטנה בדרך של המשטר האירני.מישהו מאמין שתהיה מהפיכה באירן שתחזיר לשטון את השח או הדמוקרטיה?
    באותה מידה מלחמת הסחר…
    אלו הכל רק שירת הברבור של ארה"ב, הברבור הנוכחי צווחני יותר. אמריקה בדרך לרדת מהזירה העולמית. בימנו אומה של שליש בליון לא יכולה לנהל את העולם.
    אמריקה כבר לא מייצרת הרבה, חברת פורד הודיעה שלא תיצר מכוניות פרטיות יותר, פעם האמריקאים ייצרו 50 מליון מכוניות לשנה ושאר העולם 15 מליון, היום זה ההפך. מה הם מייצרים, אפל? טלפון שעולה פי שתיים מאיכות זיהה של סמסונג הקוריאנית ופי שלוש ויותר מחברות סיניות. אפילו אפל כבר לא קונה את הצ'יפים שלה באינטל וקואלקום אלא בטאיואן. אפל, פיסבוק וגוגל- אלו רק עסקאות פונזי, מתקיימות מניפוח מניות ומכירת מידע.
    אירופה מפולגת מדי מכדי לייצר כוח אחיד. סין כנראה תשתלט על העולם תוך דורות ספורים.

    אהבתי

  20. ד. ילמה,
    ארצות הברית תמשיך להיות המעצמה מספר 1 כל עוד יתקיימו בה שני תנאים. משק חופשי ויזמי וורמת המחקר בליגת הקיסוס. ארצות הברית מוליכה ללא איום נראה לעין ברוב הטכנולוגיות החשובות (ייצור אייפונים זה לא אתגר טכנולוגי). לדוגמא, ארצות הברית מייצרת ומשתמשת במטוסים חמקניים כבר למעלה מדור ועדיין לשום מדינה אחרת אין חמקן מבצעי. ארצות הברית היא המדינה היחידה שיש לה צי מבוסס נוושאות מטוסים המקנה לה יכולת לנהל מלחמה ארוכה בכל מקום ברחבי הגלובוס. ארצות הברית היא המדינה היחידה שבה חברות פרטיות מפתחות חלליות וחברות הזנק מפתחות אנרגיה גרעינית.
    כמובן שאפילו מעצמת על כמו ארצות הברית לא תשרוד כמעצמה שילטון ארוך של הסנדרסים.

    Liked by 3 אנשים

  21. על המריבה (?) בין קנדה וקטאר.

    https://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3743884,00.html

    אני בתחושה שאחרי הסכסוך עןמדים דברים ש(עדין?) אינם ידועים לנו.
    לא ברורים לי המניעים האמיתיים לסכסוך, הלכאורה מיותר, הזה.
    אפשרויות:
    1. האם נסיך הכתר הסעודי הצעיר, מוחמד בן סלמן, סובל מגאווה גברית מוגזמת (האופינית להרבה גברים, בעיקר צעירים,ובפרט כאלו שגדלו בחברות שבטיות שבהן גאווה – בושה הם מוטיבים קיומיים). ולפיכך איבד את עשתונותיו ושיקול דעתו כשקנדה העזה להתערב בעניני הפנים של מדינתו?
    2. האם לז'סטין טרודו הקנדי, הראוי לשפע מדליות כבוד מכל אגודות "לוחמי הצדק החברתי" האירופיים, חסרה את החוכמה האירופית לדעת לאיזה כיוונים בטוח לכוון את הטפות המוסר שלהם (לדוגמא לישראל), ומאיזה הפרות קשות של זכויות האדם כדאי להם להתעלם (לדוגמא סין, רוסיה, איראן וסעודיה)?
    3. משהו אחר / נוסף ? …………..

    ##################

    הנושא מתקשר לפוסט הנוכחי דרך התהיה על מה שמניע מנהיגים, כמו אובמה וטראמפ, ומה מבחין בינהם.
    תמריץ טען (בניסוח שלי) שההבדל בין אובמה לטראמפ הוא שאובמה לא היה מוכן להסתכן במלחמה ואילו טראמפ כלל לא חושש מכך. לפיכך טראמפ כנראה קוצר את פירות הסיכון שהיה מוכן לקחת.

    גם אחרי עשרות שעות תהייה על מניעי מדיניות אובמה במזרח התיכון, אינני משוכנעת שאני באמת מבינה את כל / רוב / מחצית ממה שהניע אותו.
    כיון שלצערי לא אוכל להמתין 100 שנה לפתיחת הארכיונים האמריקאים – כנראה אאלץ להסתפק בביוגרפיות על אובמה וניתוחי מדיניות חוץ אמריקאית בתקופתו שיכתבו עוד עשרים או שלושים שנה, עם מעט יותר מידע ופרספקטיבת זמן מכפי שיש לנו.

    לגבי טראמפ – ברור שכבעל קזינו לשעבר – הוא מוכן לקחת סיכונים. אולי הוא אפילו נהנה מכך. וכמו כל לוקח סיכונים – לעיתים הוא מרוויח בגדול, ולעיתים נופל בענק.

    לטעמי האישי רמת הסיכון שטראמפ בוחר לקחת- גבוהה מדי.
    מצד שני, אולי עדיף מנהיג שמוכן להסתכן יותר מדי (ולהגביר בהתאמה את סיכויי הרווח שלו ושל מדינתו) מאשר מנהיגים המפחדים מהצל של עצמם / משותקים מפחד וועדות חקירה עתידיות / מעדיפים לא להסתבך עם גופים רבי כוח לפני סיום כהונתם וכו' וכו'. (כמו כמה מנהיגים ישראליים)

    ****
    הדיון על השונות הבינאישית ברמות הסיכונים (והסיכויים) – מתקשר גם לדיון על נחיצות הגרעין הישראלי.
    איני משוכנעת שהידיעה על עצם קיום הגרעין ישראל, וההתלבטות הישראלית האם להפעילו במצבי קצה מאוד קיצוניים, לא יצרה כמה השפעות היסטוריות חיוביות. לדוגמא על מדיניות החוץ האמריקאית בזמן מלחמת ששת הימים (שהרתיעה את בריה'מ מנכונותה להגן על בעלות בריתה ולתקוף את ישראל) ו/או בזמן מלחמת יום כיפור (הפסקת ההשהייה ומריחת הזמן לפני אספקת הציוד, שישראל טענה שהוא חיוני עבורה, ברכבת האווירית).
    אבל גם אם בעתיד יתברר ששתי הדוגמאות הנ'ל אינן יותר אגדות לחשיבות הנשק הגרעיני הישראלי – אני לא הייתי מוכנה לקחת את הסיכון שבויתור על נשק גרעיני ישראלי. זו בעיני תעודת הביטוח של המוצא האחרון, ואני מוכנה לשלם ביוקר על ביטוח הישרדותי שכזה. אפילו אם ההסתברות, שנפנוף עתידי בהפעלת נשק גרעיני עשויה להציל את ישראל, לא תעלה על אחוז אחד. אבל, כאמור, סף הסיבולת שלי לסיכונים – סיכויים די נמוכה.

    אהבתי

  22. קמיליה,
    נפלת קורבן ל"ניר ערדים".
    מי שלקח סיכונים הוא אובמה. טראמפ עושה שימוש מושכל בעוצמה האמריקאית ובכך הוא מקטין סיכונים

    אהבתי

  23. קמיליה,
    אולי כאיש עסקים טראמפ לקח סיכונים. בהיותו נשיא עד כה הוא לא לקח שום סיכון.
    הוא עשה דברים חריגים ללא שום סיכון.
    הוא בהחלט ממנף את כוחה של ארהב ולא מסכן אותה.

    והעובדה שבאיראן הוא התקשח ובקוריאה הוא התרכך מראה שזה לא קו התנהגותי אלא ניתוח המצב שיביא לתוצאה המיטבית.

    אהבתי

  24. חייל זקן (ואוהדיו)
    סין מייצרת אלפיים מהנדסים חדשים כל חודש. הם חיים בחדר קטן שהעבודה מספקת להם ומתקיימים משכר נמוך, לעומת זאת
    מהנדס בסיליקון ואלי מקבל שכר מעל 100 אלף דולר לשנה כי הוא צריך לתחזק בית של שתי קומות ושתי מכוניות. מבחינת עלויות גם לתכנן ולפתח לא שווה בארה"ב. אין לארה"ב שום אפשרות להתמודד עם מספר אנשים כזה מצומצם בשכר כזה מופרז בשאר העולם. העליונות שלה מצטמצמת מהר ונעלמת, ביחוד הכלכלית, גם הצבאית. וממילא מלחמה רצינית כבר לא תהיה בעולמנו כך שהיתרון הצבאי הוא זניח. זה הכל כלכלה.
    הטענה שלך שארה"ב משתמשת בחמקנים והאחרים לא אינה נכונה. הטכנולוגיה הרוסית והסינית בתחום כנראה לא נופלת מזו האמריקאית. אתה מושפע מהפרופגנדה.
    ישראל ניסתה לאט מזמן להפיל חמקן ללא טייס רוסי שחדר לגבולה והשתמשה בכל הטכנולוגיה האמריקאית שעמדה לרשותה וכשלה.
    רוב מחשבי העל כיום בעולם, יש רשימה של מחזיקי העל על פי מדינות, הם סינים ואחרים, לא אמריקאים, ובעיקר המספר של מחשבי העל האמריקאים ברשימה מצטמצם מהר. אתה צריך לראות את הכיוון.
    "משק חופשי ויזמי וורמת המחקר בליגת הקיסוס – "
    כמעט כל מה שיוצר ונבנה בארה"ב במקורו הוא מידע זר ועבודה זרה שהגיעה לארה"ב, אלו ארועים חד פעמיים ברובם. מלחמת העולם השניה שלא הרסה את הבית. הטענה שלך שארה"ב תהיה ראשונה תמיד כי יש לה מעבדות מחקר שמושכות אנשים היא סירקולרית. מכיון שיש לי מעבדות מחקר טובות אז יש לי מעבודות מחקר טובות. יש כיום ברחבי העולם מעבדות מחקר ברמה גבוהה לא פחות גם באירופה וגם בסין וגם בקוריאה וטאיוואן ולא חסר שם כסף להשקיע, יותר משארה"ב יכולה להשקיע ובעיקר יש כמויות של אנשים בעלי השכלה שמדינה עם אוכלוסיה מצומצמת לא יכולה לייצר. זה לא שונה מכל תחום אחר, לא שונה מספורט.

    מה הטענה על תוכנה חומרה? העולם הוא עולם של צריכה, מי קונה ומי מוכר. פרט לנשק מה מייצרת ומוכרת ארה"ב שאחרים לא יכולים ליצר זול יותר וטוב יותר? וגם בתחום הזה אירופה מתמודדת יפה בארה"ב. אם הטענה היא ששוק חופשי קובע מדוע אתה מבטל את ייצור הצ'יפים (בטלפונים)? קודם כל ייצור צ'יפים זו טכנולוגיה מורכבת ביותר, אתה כנראה לא מתמצא כלל בטכנולוגיה. החמקנים האמריקאים בנויים מצ'יפים שמיוצרים ונקנים בשוק החופשי. אם האמריקאים אינם מסוגלים יותר להתמודד במחיר ואיכות ביצור צ'יפים בהשוואה לאלו המיוצרים במזרח זה אומר שכל העליונות הטכנולוגית שלהם בתהליך התערערות. זה אומר שאין להם את האנשים המעולים יותר.
    בכל מקרה בימינו אין אפשרות לשמור סודות לאורך זמן.
    הכלכלה של ארה"ב היא כיום כלכלת פונזי. אין סיבה שהעולם ימשיך לסחור ולהשען על הדולר. אז אולי זה לא יהיה ב20 שנים הקרובות אז זה יקח עוד דור או שניים אבל הכיוון הכללי של ארה"ב זה למטה ודי מהר מול עיניכם, להחלש כלכלית ולכן צבאית ופוליטית. זו המציאות. אם אתם ארבעתכם מתקשים לראות את זה אתם שמרנים מדי או לא קוראים את המפה נכון או פשוט נוח לכם להתעלם. תעמדו שניה ותחשבו

    אהבתי

  25. דילמה,
    זה נכון שהיום רוב המחקר בארה"ב מבוצע בידי זרים (כולל סינים), אבל זה בדיוק המצב – זרים מעדיפים ללמוד, לחקור ולפתח בארה"ב ולא להיפך. האם זה לא אומר לך דבר? נכון שהאמריקאי הממוצע הוא טיפש ועצלן ביחס לאסייתי שמגיע לארה"ב, וגם מייצר פחות ממנו וצורך הרבה יותר ממנו. זה נכון. אבל השיטה האמריקאית מאפשרת לאותם יחידים להביא את עצמם לידי ביטוי.

    עלות מהנדס אינה הפרמטר העיקרי, הפרמטר העיקרי הוא היכן ירצה לעבוד אותו מהנדס, והיכן יתנו לו את מירב דרגות החופש לייצר ולפתח, ובפרמטר זה התשובה ברורה מאוד.

    היום סין (וגם אירופה) משקיעה רבות בחדשנות, אבל להבנתי להשקיע בחדשנות טכנולוגית ללא תרבות של חדשנות ויזמות (כמו בארה"ב) לא תביא לתוצאה המקווה.

    מה שתיארת בתגובה שלך מסביר מדוע סין יכולה להיות נמר מסוכן ביער, אבל זה לא מספיק להפוך אותה לאריה מלך היער. בשביל להפוך לאריה צריך להיות מקובל על רוב החיות. ארה"ב מצליחה בכך, סין לא, וכנראה שגם לא בעתיד הקרוב.

    דילמה, גם אני בעבר חשבתי כמוך בעקבות משבר 2008, אבל נבואות החורבן על ארהב ישנות ממני וממך. כנראה שהנבואות הללו יתגשמו מתישהו כי אף אימפריה לא מחזיקה לעד, אבל לא נראה לי שבעתיד הקרוב (30-50 שנה) וגם לא בהכרח מהסיבות שמנית.

    אהבתי

  26. דילמה,
    כדאי שתדע שהמל"טים הכי מתקדמים שיש לרוסים הם אלו שהם קנו בישראל. לרוסים ולסינים אין שום חמקן מבצעי ואם אתה מכיר אחד כזה אשמח מאד לדעת עליו. בית של שתי קומות ושתי מכוניות זו אחת הסיבות מדוע ארצות הברית משיגה ותשיג גם בעתיד את סין. אילו היית מהנדס סיני עם כישורים של מהנדס אמריקאי האם לא היית מעדיף בית של שתי קומות עם שתי מכוניות בסיליקון ואלי על פני חדרון קטן בגואנג'ו?
    לגבי צ'יפים כדאי שתדע שבמרוץ המיזעור של סיליקון נותרו רק 3 מדינות, ארצות הברית, טייוואן וקוריאה. האירופאים והיפנים (היטאצ'י העבירו את הפאבים שלהם לטאוור הישראלית במתנה וגם התחייבו לרכש עתידי) פרשו מזמן והסינים נמצאים במרחק 4 דורות מאחור (צ'יפים של 60 ננו ויותר, החזית היא כיום 10 ננו עם התחלות של 7 ננו). כאשר אנו עוסקים בצ'יפים מסובכים יותר כמו ממירים אנלוגיים מהירים ברזולוציה גבוהה כאן יש רק חברות אמריקאיות וכנ"ל גם לגבי רכיבים מיתכנתים (FPGA) טרנזיסטורים שמיוצרים מחומרים שאינם סיליקון כמו גאן (גליום ניטרייד, הגביש של הלד הכחול)) גם הם ממלכה אמריקאית. למותר לציין שאלו הטכנולוגיות שעומדות בבסיס מערכות נשק מתקדמות ולסינים ועוד יותר לרוסים אין כלל דריסת רגל בטכנולוגיות הללו (חוץ מרכיבי מדף שהם קונים מהאמריקאים).
    אם תוכל להצביע על תחום טכנולוגי אחד שבו יש הובלה סינית, המצאה סינית (חוץ מאבק שריפה), תרופה סינית אשנה את הערכתי ואסיר את הכובע בפניך.

    אהבתי

  27. יאיר, אתה פשוט אומר בעדינות את מה שתמריץ הביע בצורה קיצונית יותר ומדקלם מנטרות על בסיס מה שהיה בעבר מבלי לטרוח לבדוק את המציאות.
    האם אומנם הזרים נשארים ולא חוזרים? זה כבר לא ככה. וכמה מקומות מחקר יש בארה"ב? קומץ לעומת מה שנפתח בעולם החופשי וגם הלא חופשי.
    בכל העולם יש מהנדסים, מדוע כולם לא נוסעים לארה"ב לעבוד שם? לא כולם רוצים להגר לא לכולם יש אפשרות, לא לכולם יש מקום.
    מה זה "תרבות של חדשנות ויזמות", תתנתק מהבלהבלה…לסינים העשירים יש המון כסף והם משקיעים אותו בכל מקום, הם מחפשים חידושים ויוזמים. מעבדות מחקר בסין מודיעות כל הזמן על חידושים וגילויים. הרבה מאד מחקר מביא תוצאות לפי כמויות, ביחוד ברפואה. יש להם הרבה יותר כסף, הרבה יותר אנשים מיומנים והרבה יותר יוזמה. יש להם גם IQ יותר גבוה בחצי סטיית תקן משל האמריקאים הלבנים.
    זה שחשבת ב 2008 ושינית את דעתך זה חסר משקל לצורכי דיון.
    היפנים בזמנו שברו את השוק האמריקאי בטכנולוגיה עם קומץ אנשים, גם בחדשנות.
    כמעט כל החדשנות המסחרית בטכנולוגיה מגיעה מיפן וקוריאה.

    אם מישהו חושב שהסינים קונפורמיסטים שילך ויבדוק את השינויים שחלו שם ברחוב בעשר השנים האחרונות בחיי יום יום. בישראל רק לאחרונה המציאו את הרב קו ובארה"ב יש עדיין תאי טלפון ציבוריים ברחובות.
    כדאי אולי להפיק קצת מידע משיחה עם אנשים שמסתובבים בכל המקומות האלו ועובדים בהי טק, העולם לא נראה במציאות כמו שהוא מצוייר בעתונים. הטריטוריה זו לא המפה.

    חייל זקן אתה היחיד שטורח לחפש ולהעלות עובדות למרות שהם נראות לי מצוצות זה עדיין מעיד על השקעה, זה שווה לשם שעשוע לבדוק ולהביא עובדות נגד בתחום הצבאי אבל יכול להיות שבתור חיל אתה רואה כל בעיה כאחת שצריך לירות בה. לא הכל מלחמה. אמרתי לך שבתחום מחשבי העל הסינים מתחילים לתפוס מקום. הסופר קומפוטר המהיר ביותר סיני, השני אמריקאי, השלישי סיני, הרביעי שויצרי החמישי יפני והשישי שוב סיני וגם הצרפתים מיצרים. וגם אם אי בי אם אמורה להתחיל להפעיל סופר קומפיוטר מהיר יותר בקרוב זה זניח הכיוון והמגמה הם מה שקובעים
    מתוך 500 סופר הקומפיוטרים המהירים ביותר בעולם 109 הם בסין 199 בארה"ב, כמה זמן לדעתך עד שהסינים יעברו את האמריקאים?
    כמו שניו יורק כבר לא בירת גורדי השחקים העולמית אלא בזכרונך שהתחיל כנראה בתקופת יצור האבק שריפה, גם בטכנולוגיה חלו שינויים.

    פרט לזה נראה לי שאתה סתם יורה מהשרוול שמות בלי להבין על מה אתה מדבר:
    הרעיון של FPGA זה משהו מ 1985 לא חדש כלל. יש חברה אמריקאית אחת שמיצרת אותו עדיין תחת שם זה על סיליקון כמובן אבל הרעיון הוא שימושי כבר שנים רבות. זה בסך הכל צ'יפ שניתן לתכנות מחדש.
    גליום ניטרייד אם אינני טועה משמש אך ורק לצרכי תדירויות תאורה ואולי לפולסים בתקשורת, זה רחוק מאד מלהיות חידוש מהותי.
    בינתיים בתחום שאינו מחקר אלא יסומי הצ'יפ היחיד שאינו על סיליקון הוא של חברת מילוטל.
    אם אינני טועה ה 7 ננו היחיד שלא על סיליקון הוא על בסיס גראפין של איביאם והוא רק למחקר
    חברת סאמסונג היא הראשונה שיש לה יצור מסחרי של ציפים של 7 ננו מטר והיא לא בדיוק אמריקאית.
    TSMC השניה שהתחילה לאחרונה ליצר מסחרית 7 ננו והיא טאיואנית
    אמדל אמורה להתחיל ביצור 7 ננו אבל לא לפני סוף השנה וכמדומני אינטל

    עדיין. אם האמריקאים יפתחו קו יצור של 1000 יחידות, הסינים יוכלו לפתוח 100 קוים כאלו.
    להערה שלך על "המצאה סינית (חוץ מאבק שריפה), תרופה סינית" חסר טעם להתיחס

    אהבתי

  28. מעניין למה הכלכלה האירנית בצרות ושער הכסף שלהם יורד עוד לפני שהתחילו הסנקציות.
    לחייל הזקן: סביר להניח שארצות-הברית תיפול באיזה זמן (אינני יודע מתי) זה קרה לכל המעצמות בעבר.
    כל מדינה גדולה יכולה להקים צי של נושאות מטוסים. במלחמת העולם השניה היה ליפנים צי כזה. רוסיה, סין וכמה מדינות אירופה יכולות להקים להם צי כזה (אולי יש להם כבר).

    אהבתי

  29. למה אתה חושב שאי-אפשר להחליף את המשטר באירן? הרי בכל העולם המון משטרים נפלו. גם אם המשטר חושב שעומדים לרשותו כוחות צבא וגנרלים נאמנים לו, זה עלול להתברר כטעות. כוחות הצבא שהמשטר חושב שהם הכי נאמנים לו יכולים לא להתערב ואפילו לערוק והצטרף למהפכנים. זה קרה אפילו באירן כאשר המלך הופל.

    אהבתי

  30. יש לי שאלה:
    האם יכול להיות שיקום נשיא אמריקני שלא יהיה לו איכפת אם אירן תשיג נשק גרעיני או לא (אפילו אם הוא לא יגיד את זה בגלוי)?
    הרי אירן לא יכולה לסכן את ארצות-הברית וגם לא את אירופה עם נשק גרעיני (הרי אם היא תתקיף אותן עם נשק גרעיני הם יהפכו אותה לזכרונה לברכה תוך דקות). אז אולי יתכן יקום נשיא אמריקני שלא יהיה מודאג מנשק גרעיני אירני ולא יהיה איכפת לו ממה שיקרה ביתר חלקי העולם?

    אהבתי

  31. דילמה,
    אין שום חידוש טכנולוגי במחשבי העל של הסינים וגם אם יהיו להם פי עשר מחשבים כאלה אין בכך כדי להעיד על עוצמה טכנולוגית. כדי ליצור פריצת דרך במחשבי על יש לשפר תכונה אחת או יותר מהתכונות הבאות: מהירות המעבד (בסיליקון כבר תקועים מספר שנים), מהירות הזיכרונות ומהירות התקשורת בין המעבד לזיכרון. באף אחד מהתחומים האלה אין טכנולוגיה סינית. לגבי FPGA, יש להמציא אותו מחדש בכל דור של סיליקון מאחר ותהליך הייצור שלו שונה מזה של מעבד רגיל. סמסונג וTSMC מפתחות פאבים ל7 ננו אבל הטכנולוגיה היא בעיקר אמריקאית. אם תיכנס לפאב מתקדם תמצא שם מיכשור אמריקאי, יפני, גרמני ואף ישראלי אבל אין פאב שתמצא בו בורג סיני.
    החמקן הסיני מוצלח עד כדי כך שהצליח גם לחמוק ממך?

    אהבתי

  32. גלגל,
    לרוסיה וצרפת יש נושאות מטוסים שנמצאות בעיקר במספנה. הנושאות האמריקאיות והציים המקיפים אותן מבצעיים ברחבי האוקיינוסים.

    אהבתי

  33. מיליארד סינים הוציאו פחות פרסי נובל מכמה מיליוני ישראלים. חלק מהעניין הוא כמובן הקומוניזם אבל מניח שלא רק זה.

    אהבתי

  34. חייל זקן כתב: " … נפלת קורבן ל"ניר ערדים". מי שלקח סיכונים הוא אובמה. טראמפ עושה שימוש מושכל בעוצמה האמריקאית ובכך הוא מקטין סיכונים."
    יאיר כתב: " … אולי כאיש עסקים טראמפ לקח סיכונים. בהיותו נשיא עד כה הוא לא לקח שום סיכון. הוא עשה דברים חריגים ללא שום סיכון. הוא בהחלט ממנף את כוחה של ארהב ולא מסכן אותה. והעובדה שבאיראן הוא התקשח ובקוריאה הוא התרכך מראה שזה לא קו התנהגותי אלא ניתוח המצב שיביא לתוצאה המיטבית."
    _________

    חולקת על תפיסתכם.
    ראשית עדין אף אחת ממלחמותיו הרבות שח טראמפ לא הוכנעה ולא הסתיימה.
    עדין איננו יודעים מה יקרה בשנים הקרובות בחזית מול צפון קוריאה, מול איראן, מול רוסיה, מול האיחוד האירופי,מול קנדה, מול מקסיקו ועוד. עדין לא ברור איפה ובמה טראמפ יצליח ואיפה ובמה יפסיד.
    עדין לא לגמרי ברור האם באמת התרכך מול צפון קוריאה (ובאיזו מידה היא תמלא את הבטחותיה לטראמפ) והאם באמת התקשח מספיק מול איראן (ומול כל החשות לעזרת איראן מול ארה'ב).

    שנית, לתפיסתי טראמפ מסתכן בכך שהוא פותח עוד ועוד חזיתות מלחמה. הן לגבי מספר המדינות שעליהן הטיל סנקציות, הן לגבי מספר המדינות עמן הוא נלחם במקביל על גובה המכסים, והן במספר חזיתות המלחמה שלו בתוך ארה'ב.

    במקום להתמודד עם "אויביו" בטור (להכניע אחד עד שירים דגל לבן, ורק אח'כ לפנות לטפל בשני, וסביר להניח שמהשלישי והלאה כולם כבר יכנעו מראש, וכל המאבקים הבאים יוכרעו לפני שיתחילו) טראמפ מטפל ב"אויביו" במקביל.

    נכון (לכל הפחות) לעשורים הקרובים – ארה'ב חזקה מכל מדינה אחרת בעולם. אך היא לא חזקה מכל שאר מדינות העולם גם יחד.
    טראמפ, בשל ריבוי חזיתות המלחמות שלו, למעשה דוחף את כל המתנגדים לו ו/או לכוחה של ארה'ב להתלכד לחזית אחת מולו.
    אם, לדוגמא, האיחוד האירופי, רוסיה, סין (וחלק ממדינות הבריקס) יתלכדו לעזור אחת לשניה במלחמות המכסים עם ארה'ב וכנגד העיצומים, ולהחזיק מעמד שנתיים (בתקווה המשותפת לרבים שטראמפ לא יצליח להיבחר שנית) – סיכויי ארה'ב להצליח במלחמותיה בשנתים הקרובות יקטנו משמעותית.וקיים סיכון סביר שלפחות חלק מהמשק האמריקאי יפגע. מה שגם יקטין משמעותית את סיכויי טראמפ להיבחר שנית.

    חשוב לזכור שלטראמפ יש גם המוני אויבים בתוך ארה'ב, שלפחות חלקם מתפללים לכשלון טראמפ במלחמותיו (גם אם כל ארה'ב תפסיד מכך) .
    אם ניתן להסיק מהניסיון הישראלי לגבי התנהגות אויבי נתניהו – סביר שחלק מיריביו הפוליטים הפנימים של טראמפ בארה'ב כבר רצו "לייעץ" לאיראנים / לצפון קוריאנים / לרוסים / לקנדים / למדינות האיחוד האירופי … – לא להיכנע לאף אחת מדרישותיו של טראמפ, כיון שעוד שנתים ישיגו עסקה טובה בהרבה.

    יתכן כמובן שתסריטים אלו של הסיכונים בפתיחת המוני חזיתות במקביל לא יתממשו ויתגלו כשגויים. אך כפחדנית גאה בכלל לא ברור לי מדוע טראמפ מסתכן בכך.

    אהבתי

  35. לגלגל 21 ולאחרים

    לרוב אינני מתלהבת מתובנותיו של סבר פלוצקר – אך נראה לי שהפעם עלה על משהו נכון בהשוואה שערך בין ונצואלה לבין איראן.
    לטענתו בחלק השני של המאמר (בדרך לוונצואלה) – לא הסנקציות הן שהכריעו / שיכריעו את כלכלות ונצואלה ואיראן אלא שליטת הממשלים הנ'ל בכלכלה. שליטה שעתודות נפט וגז, גדולות ככל שיהיו, לא תוכלנה לקזז את השפעותיה ההרסניות.

    https://m.ynet.co.il/Articles/5325824

    חשבתי להביא קטע – אבל בסוף הבאתי את כל המחצית הרלוונטית מכתבתו של פלוצקר.

    ________________________________
    " …אלו לא הסנקציות, זה המשטר: המשבר הכלכלי הפוקד כעת את איראן קשור פסיכולוגית להחלטת ארה״ב להטיל מחדש עיצומים מסוימים עליה, אך לא הם הסיבה המרכזית לתסיסה העממית המתרחבת בעריה וכפריה. קריסתה הרב־שלבית של כלכלת איראן נובעת מטיבו של המשטר בטהרן — וכל עוד המשטר לא ישתנה, איראן לא תיחלץ מהצרות. עם או בלי סנקציות.
    העובדה שלאיראן עתודות נפט וגז גדולות מאוד לא מונעת את שקיעתה באנדרלמוסיה, כפי שעתודות האנרגיה הענקיות של ונצואלה לא בלמו את נפילתה. הידיד האלמוני שלי מוונצואלה, שאת נבואותיו הקודרות הבאתי כאן לפני שנים, מספר עכשיו על מדינה מפורקת. אין להשיג בה לא חלב, לא ביצים ולא נייר טואלט. בבתי החולים שלה חסרים תרופות יסוד וחומרי חיטוי. ברחובותיה משתולל פשע חסר מעצורים. ההיפר־אינפלציה שלה הגיעה לשיאים שכבר לא מאפשרים את מדידתה הנכונה, 10,000% לשנה, אולי 20,000%. המוני ילדים בקראקס הבירה ופרבריה סובלים חרפת רעב (אין סטטיסטיקה רשמית אמינה בוונצואלה), מיליונים חיים בתת־תזונה, ורק הצבא נהנה עדיין מהקצבות מזון וביגוד נדיבות.
    המקור לקריסה: אחיזת המדינה, כלומר מפלגת השלטון הנציונל־סוציאליסטית, על לפחות 75% מהמשק של ונצואלה. אחיזה הרסנית עם תוצאות הרסניות.
    איראן אינה ונצואלה. היא מדינה גדולה יותר, המשק שלה מפותח הרבה יותר, אוכלוסייתה משכילה הרבה יותר, הדיקטטורה בה נושאת אופי שונה – אבל היא בדרכה לשם, במדרון חלקלק. תוך שנה אחת עלה ב־120% מחיר הדולר בשוק המטבע המקביל, האינפלציה המקומית זינקה לקצב שנתי של כ־30%, המחסור במוצרי יסוד מחריף, חברות ממשלתיות מעכבות תשלומי שכר במשך חודשים. הבנקאות עמוסה חובות אבודים. הבנק המרכזי מתפורר: נגיד הבנק סולק ממשרתו, סגנו ובכירים אחרים נעצרו במסע טיהורים. אין מים משום שלא נבנו מכוני התפלה והוזנחה התחזוקה של הצנרת. בעבר התגאתה איראן בשיעור הגבוה של נשים עובדות. עכשיו מועסקות כ־11% בלבד מהנשים בגיל העבודה. רבע מהצעירים (על פי סטטיסטיקה רשמית מפוקפקת) מובטלים. צעירים משכילים מובטלים יותר.
    45% מהמשק האיראני נמצאים בבעלותה הישירה של הממשלה, כאשר מנהלים התאגידים הממשלתיים מתמנים לפי מידת נאמנותם לכת השלטת. ״משמרות המהפכה״, מיליציה דתית קנאית חמושה, הצליחה להגדיל את הנתח שלה בכלכלת איראן לפחות לשליש, במיוחד בענפים בעלי חשיבות אסטרטגית כמו תקשורת ותשתיות. ברור מאליו שאנשיה בעמדות ניהול דואגים לא לטובת הכלל אלא לטובת המשמרות, וגם לטובת עצמם. ואם לא די בכך, העמותות הדתיות־סוציאליות המושחתות והכפופות לקפריזות של המנהיג הרוחני העליון מפרנסות עוד כחמישית מאזרחי איראן. המגזר העסקי מדוכא, חנוק ומוגבל למלאכה, חקלאות ורוכלות בשווקים. לא מפתיע שהוא בורח לכלכלה שחורה שגודלה בין שליש ל־40% מהכלכלה המדווחת. בשל כך, ההכנסות ממסים של ממשלת איראן מגיעות בקושי ל־7% מהתוצר, לעומת 37%־47% במדינות מפותחות ומתפתחות.
    הסנקציות האמריקאיות המחודשות אסרו על חברות אמריקאיות לקנות מאיראן שטיחים, פיסטוקים, קוויאר, זהב ומתכות יקרות. אסרו על סחר באיגרות חוב של ממשלת איראן, על החלפת מטבע איראני בדולרים ועל מכירת מטוסים לחברות תעופה איראניות ועל מכירת רכבים תוצרת אמריקה ליצרניות רכב איראניות. הגל השני של העיצומים, בנובמבר, יכלול איסור על קניית נפט וגז, שהם עורק החיים של המדינה, הכלכלה והמשטר.
    הגירעון של הסקטור הציבורי כולו מגיע ל־20% מהתוצר. הוא ממומן, כאמור, על ידי הכנסות מנפט וגז, אבל אלו כבר לא מספיקות לכסות על הבור העמוק. ושוב, לא בגלל סנקציות אלא בגלל הזנחה מתמשכת. תפוקת הנפט האיראנית הנוכחית, 3.7 מיליון חביות ליום, קטנה לפחות בחצי ממה שיכלה להיות לו תוחזקו השדות הקיימים ופותחו חדשים. כדי להגדילה, יחד עם תפוקות הגז זקוקה איראן להשקעות חוץ בסדר גדול של 200 מיליארד דולר.
    אין סיכוי למשוך לרפובליקה האיסלאמית של איראן אפילו מקצת השקעות אלו. ושוב, לא בגלל הסנקציות. בגלל המשטר. בשנה שעברה — שנה שנייה להסרת העיצומים במסגרת ההסכם להפסקת הפעילות הגרעינית הצבאית של איראן – בוצעו בה השקעות חוץ בסכום שולי של 2 מיליארד דולר בלבד. אמנם התקשורת האיראנית הביאה סיפורים על עשרות ומאות מיליארדי דולרים הנוהרים אליה מאירופה, מאסיה, מרוסיה ואפילו מארה"ב, אך בפועל הסכם הגרעין לא התניע את הכלכלה, מלבד זינוק חד־פעמי בשנה אחת. העסקות הבינלאומיות הגדולות נחתמו רק בראשי תיבות ועל־תנאי ולא התחילו להתקרב למימוש. חברת האנרגיה הצרפתית טוטאל, למשל, הפסיקה את המשא ומתן על פיתוח שדות נפט וגז כבר לפני חודשיים. לחברות סיניות ורוסיות אין יכולות ואין אמצעים טכנולוגיים להחליפה. חברות טכנולוגיה אירופאיות, גם אם ויקבלו מהממשלות שלהן הגנה משפטית מפני הפרת הסנקציות האמריקאיות, לא יסכנו את עצמן בהרפתקאות איראניות. לא כדאי, לא משתלם. יותר ממאה חברות זרות, אירופיות ואסיאתיות, הודיעו על נטישת איראן.
    בשנת התקציב האיראנית הנוכחית, 2018/19 צפויה (לפי כלכלנים בריטיים) ירידה של כ־4% בתוצר לנפש, נסיגה של 15% ביצוא, לא כולל נפט וגז, ושחיקה חדה ברמת החיים. העוני והחוב הממשלתי צפויים לגדול. עם זאת, הלקח של ונצואלה (ושל צפון קוריאה וזימבבואה) לא מעודד. למשטרים נציונל־סוציאליסטיים, המדרדרים את האוכלוסייה לעוני ופיגור, יש כושר שרידות מפתיעה. עם חיסול החברה האזרחית והמגזר הפרטי הם מצליחים להשתיל בתודעתם של חלקים ניכרים מהציבור פחד משתק משינוי. "

    אהבתי

  36. לקמיליה:
    אני חושב שאת צודקת בקשר לטראמפ. כרגע אנחנו לא יודעים על אף אחת מפעולותיו אם היא תסתיים בהצלחה או בכישלון.
    אני גם יושב שאת צודקת במה שאמרת לגבי ארצות-הברית. היא חזקה יותר מכל מדינה אחרת בעולם אבל פחות חזקה מקואליציה של רוסיה, סין וברית של מדינות אירופה (אם תקום קואליציה או ברית כזו).
    לגבי הריכוזיות והשליטה במשק: נראה לי שיש בעיה במשק שבו הריכוזיות גבוהה (לא משנה אם זה ריכוזיות של הממשלה או של חברות פרטיות) אבל צריך להזכיר לך שגם בישראל היתה ריכוזיות גבוהה והממשלה שלטה במשק אבל דוקא המשק די הצליח. ב-10-12 שנות המדינה הראשונות קלטה המדינה עולים בכמות של פי 2 ממספר תושביה. היא הצליחה לעשות זאת מבלי שהיה כאן רעב (היה עוני וקיצוב אבל לא היה רעב). אחרי שהעליה הסתיימה, רמת החיים בישראל החלה לעלות בקצב מהיר. מצב המדינה כשנגמר השילטון הסוציליסטי (בערך בשנת 1980) היה הרבה יותר טוב מאשר מצב המדינה כשהחל השילטון הסוציליסטי (בערך בשנת 1950).

    אהבתי

  37. קמיליה,
    בטור? טראמפ מיישם את הבטחות הבחירות שלו אמריקה פירסט ועם נבל תתנבל. יש שגרירות בירושליים? יש אבטלה נמוכה? יש צמיחה גבוהה? האירנים והטורקים על הקרשים? הרוסים תקועים בסוריה? אונרא מתכווץ? (למרות ביבי)
    למה מגיע לנו כל הטוב הזה…

    אהבתי

  38. קמיליה וגלגל.
    לדעתי אתם צודקים עקרונית וטועים מעשית. אכן התאחדות של אירופה סין וקנדה נגד ארצות הברית – אז הם יהיו יותר חזקים. השאלה היא מה זה התאחדות שלהם?! ויותר מזה – מזה בדיוק התאחדות של אירופה? אחד המסקנות מהסנקציות על איראן שמי שנהג לזהות עצמו כאירופה הוא לא באמת אירופה. המגזר העיסקי באירופה הוא לא שפוט של האיחוד האירופי וגם אם האיחוד האירופי נגד ארצות הברית למגזר העסקי באירופה אין שום סיבה להיות בצד של 'אירופה' במלחמה הזו ולא בצד של ארצות הברית. בסין המצב יותר מסובך אבל התוצאה הסופית בהחלט יכולה להיות פשוט שיזמים סינים יברחו מסין או מהומות פנימיות. כלומר אם אכן כל אירופה ועל כל מגזריה ואזרחיה יחד עם סין וקנדה יתאחדו נגד ארצות הברית הם יהיו יותר חזקים אבל התאחדות של אלה המציגים עצמם כאירופה – פשוט מתגלה כבלון מלא אויר.

    Liked by 1 person

  39. קמיליה,
    בא נשווה את טראמפ לנשיאים האחרונים.
    מצד ימין בוש הבן ומצד שמאל אובמה. שניהם אנשים סולידים ומכובדים.
    בוש יצא למלחמה בעיראק ובאפגניסטן, ומנגד אובמה התחבא מאחורי השמלה של ה"קהילה הבינלאומית".
    ובתווך עומד לו טראמפ, אמנם חצוף, שחצן, לא סולידי בעליל, אבל הוא לא יצא לשום מלחמה וגם לא הסתפק בדיבורים ליברלים.
    הוא רק מנצל את כוחה הכלכלי של ארה"ב.

    בוש לקח סיכון ביציאה למלחמה, אובמה לקח סיכונים צ'מברלייניים, ואת דווקא מאשימה את טראמפ בלקיחת סיכון?
    נראה לי שהתנהגותו האקסוצנטרית גורמת לך לחשוב כך. לא ניתוח ישר של המציאות.

    אהבתי

  40. גלגל
    סין מייצרת כעת ברצף נושאות מטוסים וספינות מלחמה. אין טעם לשאול את חיל זקן אלא אם השאלה היא רטורית כי ברור לך שהוא יפתור אותך בתשובה מתחמקת לא לעניין. יצור נושאות מטוסים ובעיקר תחזוקה זה עסק יקר והשאלה היא לשם מה מדינה צריכה אותו. בדרך כלל היא צריכה אותו כדי להיות במקום אחר ולשלוט בו. לאירופה אין צורך, לאף אחד אין צורך חוץ מארה"ב. המדיניות של אובמה היתה שגם ארה"ב לא צריכה להיות שם.
    זה שסין מיצרת אותם בקבלנות אומר שהיא מתכוונת להיות לאורך זמן לא ליד הבית ולאיים עליו. סין התחילה לאחרונה לחכור איזורי שליטה ברחבי העולם ל 99 שנים. נושאת מטוסים זה איום על מדינות חלשות. אפשר בכלל בימנו להגן על דבר גדול כזה?
    לגבי השאלות שלך על אירן התשובות מובנות מאליהן. אירן צריכה פצצה אטומית לשם ביטוח על השילטון. כשיש לה אז היא יכולה לבצע פעולות אחרות מבלי שיגיבו נגדה. לפוצץ שגרירות ישראלית בארגנטינה, מגורי חילים אמריקאים בלבנון, להכנס לסוריה או לסגור את מיצרי הורמוז. מזה ארה"ב חוששת.
    אם ישראל הצליחה ליצר ב 1967 פצצה אטומית עם טכנולוגיה ותקציב זעום, כש20 שנים קודם לכן יותר משליש ממדינות ארה"ב ושליש מהתקציב הצבאי של מלחמת העולם השניה הלך ליצור פצצה אטומית, כל מדינה יכולה ליצר היום, 50 שנה אחרי זה, במוסך שלה פצצה אטומית, זה זול יותר מהתקציב של קבוצת כדורגל. אין ספק שלאירן כבר יש.
    מה שכן יתכן הוא שהשלטון האירני הוא דתי כל כך ומרגיש שיש לו שליחות שהוא עוד מסוגל להשתמש בפצצה כזו כנגד הכופרים מתוך מחשבה שהוא מתחיל את מלחמת יום הדין שתביא את המשיח או המהדי בעוד שקוריאה למשל רק רוצה שיעזבו אותה בשקט.
    אי אפשר להחליף את השילטון באירן מאותה סיבה שאי אפשר להחליף את שילטון החמס, כי העם בחר בהם.

    לגבי פרסי נובל לסינים, יתכן שחלק מהסיבה שהם לא נחשפים מספיק לועדה שממליצה. סינים שירדו לארה"ב וצרפת כן זכו בפרסי נובל לפיסיקה. אז מה, הם נהיים פתאום חכמים שם? בכל אופן רק בשנים האחרונות יש להם אוניברסיטאות רבות ומתקדמות כל כך. המחקרים הראו שהIQ שלהם גבוה מזה של הלבנים, זו שאלה של זמן לפני שהכמות והאיכות יגיעו לידי ביטוי.

    אין שום סיבה שהיתרון היחסי של ארה"ב ישמר כיום לא בתחום הכלכלי ולא בתחום המחקר. וגם כל מה שהם ממציאים לא נשאר בידם אלא עובר מיד לנחלת הכלל שמיצרת אותו בשבריר מחיר. הרעיון שמישהו יתאחד נגד ארה"ב הוא מגוחך הרי האירופאים חלוקים בתוך עצמם. סביר יותר שהאירופאים והאמריקאים יתאחדו נגד סין אבל זה לא יקרה. אם בוינג היתה מתאחדת עם החברה שמיצרת את איר בס היה טוב יותר לעולם אבל זה הרי בחלום לא יקרה. הכל מיוצר זול יותר ובכמויות גדולות יותר מחוץ לארה"ב.

    חיל זקן כל מה שכתבת ב 10 באוגוסט 2018 ב- 09:12 איננו נכון מבחינה טכנית, סתם גיבוב ארכאי. אולי תתעסק במה שאתה מבין בו, ומה זה?בישול קפה בפינג'אן?

    אהבתי

  41. גלגל,
    לסין יש נושאת מטוסים אחת שנבנתה באוקראינה לפני 40 שנה על פי תכנון סובייטי משנות ה50. היא כמובן לא מבצעית. הסינים בנו במשך שנים רפליקה שלה אבל היא עדיין רחוקה מלרדת מהמבדוק.
    https://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/article/2090448/oops-chinese-defence-ministrys-pla-poster-big-photoshop

    אהבתי

  42. הבה נתקן קלות את "דברי החכמה" של חייל מזדקן כנראה שמהירות התקשורת של המעבד שלו עם החדשות איטית ומתבססת על העיתון דבר: לסינים נושאת מטוסים אחת שמשמשת לאימונים והגוף לה נוצר ברוסיה ב 1988 ונמכר לסין, נושאת המטוסים ונבנתה ב 2012. נושאת מטוסים מבצעית שניה ירדה מהמבדוק שנה שעברה באפריל נמצאת בתהליך נסיונות ובדיקה בים ותכנס לשרות מבצעי בעוד חודש חודשיים, שנתיים לפני המועד המתוכנן. סך הכל לקח כ 4 שנים לבנות אותה ושתי נושאות מטוסים נוספות בתהליך יצור ומספר ספינות מערכה. שמעתי שביקשו יעוץ מחיל זקן אבל הוא הציע שתי קופסאות קוטג' עם חוט סיליקון בינן.

    אהבתי

  43. אל רום החדש,
    לא פשוט יותר לשים לינק לויקיפדיה כמו אל רום הישן? כך תוכל לייחס את השטויות בתגובתך לכותב הערך בויקיפדיה שהעתיק אותו מפמפלט סיני.

    אהבתי

  44. אל רום החדש,
    במאה הקודמת לא ידענו לייצר חוטים מסיליקון (שהוא גביש) כדי לחבר קופסאות קוטג'. במקום זה השתמשנו בחומר אחר שקרוי סיליקונה (שהוא פולימר) שכנראה משמש היום לבניית מחשבי העל הסיניים. לידיעתך נושאת המטוסים הסינית החדישה (שהיא חיקוי של הגרוטאה הסובייטית) חזרה למבדוק אחרי ההפלגה הויקיפדית, הסיבה חדירת מיים. מצד שני כנראה שהתכנון שלה שנעשה בעזרת מחשבי העל הסיניים היה לבנות נושאת מטוסים שהיא גם צוללת.

    אהבתי

  45. יאיר כתב: " … בוש הבן … אובמה. שניהם אנשים סולידים ומכובדים. בוש יצא למלחמה בעיראק ובאפגניסטן, ומנגד אובמה התחבא מאחורי השמלה של ה"קהילה הבינלאומית". ובתווך עומד לו טראמפ, אמנם חצוף, שחצן, לא סולידי בעליל, אבל הוא לא יצא לשום מלחמה וגם לא הסתפק בדיבורים ליברלים. הוא רק מנצל את כוחה הכלכלי של ארה"ב. .. בוש לקח סיכון ביציאה למלחמה, אובמה לקח סיכונים צ'מברלייניים, ואת דווקא מאשימה את טראמפ בלקיחת סיכון?
    נראה לי שהתנהגותו האקסוצנטרית גורמת לך לחשוב כך. לא ניתוח ישר של המציאות."
    __
    חייל זקן כתב: " … יש אבטלה נמוכה? יש צמיחה גבוהה? האירנים והטורקים על הקרשים? הרוסים תקועים בסוריה? אונרא מתכווץ? (למרות ביבי) …"
    ____________________

    שניכם בודאי מכירים טוב ממני את המקור התנכ'י לביטוי "אל יתהולל חוגר כמפתח".

    בעיני גם מלחמה כלכלית היא מלחמה לכל דבר ועניין.
    גם הרבה מלחמות קונוונציונליות מוכרעות בסופו של דבר בהתאם לחוזק היחסי של הכלכלות המעורבות.
    אפילו לא ניתן לטעון שבמלחמות כלכליות אין הרוגים. ידוע שצפון קוריאנים, עיראקים ווונצואליים רבים, כולל המוני ילדים, מתו בגלל השלכות הסנקציות הכלכליות על בתי החולים ועל הציוד הרפואי במדינותיהן. כנ'ל מהשלכות הפגיעה בהרכב סל המזון של האוכלוסיות הנמצאות תחת משטר סנקציות.

    אין לי שום בעייה עקרונית עם מטרות העל של טראמפ (ובעיקר לא "עם מנוול תתנבל"). אני אפילו שמחה לאידן של איראן ושל טורקיה.
    גם לא אבזבז דמעות על סין, על רוסיה, על האיחוד האירופי ועל קנדה של טרודו. אפילו לסגנון התנהגותו "המאוד לא סולידי" של טראמפ כבר די התרגלתי.
    הדבר היחיד שמציק לי אישית זו המחשבה מה יקרה אם נשיא ארה'ב יחליט, מסיבה כלשהי, להפנות גם לכיוון ישראל את מכבש הלחצים האדיר שלו. מאוד לא נוח לי עם המחשבה שכוח אדיר כל כך, שמסוגל למחוץ לחלוטין מדינה קטנה או בינונית, עלול להיות מופנה, ביום מין הימים, גם כלפינו. ואף מדינה אחרת לא תוכל / לא תרצה להושיע אותנו.

    ועדין, אני לא מסוגלת להבין את ההגיון בהטלת סנקציות על איראן, על טורקיה, על רוסיה ולמעשה גם על סין – *בו זמנית*.
    אלא אם הכוונה של טראמפ היא לשכנע את כל 4 המדינות השכנות הנ'ל, ואת כל מדינות הלווין שלהן, לשתף פעולה זו עם זו כנגד האויבת המשותפת לכולן – ארה'ב של טראמפ. שת'פ שעלול להשפיע, בסופו של דבר, אפילו על הצמיחה והאבטלה בתוך ארה'ב.
    מדוע לא להכניע אחת מהן (או שתיים) בתקווה שבאותו זמן האחרות יתבוננו באפס מעשה מהצד, ורק אז לעבור לטפל בנותרות?
    תיאורטית, יתכן שניוכח שטראמפ יצליח לסיים בהצלחה עשרות מלחמות במקביל, ולממש תוך שלוש וחצי שנים את *כל* הבטחות הבחירות שלו (למרות שלא הצמיד לכל אחת מהן לו'ז לסיום ביצוע). אבל בעיני אלו סיכונים לא הכרחים.

    לתפיסתי, כל מנהיג מדינה ללא יוצא מהכלל (בדיוק כמו כל אדם פרטי המקבל החלטות כיצד להשקיע את כספו) חייב לקחת סיכונים. ולרוב יש מתאם חיובי בין רמת הסיכונים לבין רמת התשואות העתידיות הצפויות. השאלה היא רק מהי רמת הסיכון – סיכוי המתאימה ביותר לכל מנהיג / לכל משקיע/ לכל אדם.
    נדמה לי שטראמפ מעדיף 20 ציפורים על העץ מאשר 10 ביד.
    (ואילו אני כמובן – הפוך).

    Liked by 2 אנשים

  46. קמיליה,
    מה שנראה לך כמלחמה בו זמנית ב20 זירות נראה לטראמפ כמלחמה אחת על עיקרון אחד – הדדיות. טראמפ מבקש סימטריה בהסכמי הסחר של ארצות הברית ויש סבירות גבוהה שיצליח בכך. במקביל הוא גובה מחיר ממי שהיה רגיל לפגוע בארצות הברית ולקבל מחיאות כפיים. איזה הפסד יש כאן?

    אהבתי

  47. אני מבין חיל משומש שכואב לך כשתופסים אותך בטעויות ובהמצאות מצוצות מהאצבע,ממש כמו הFPGA המדומיין שלך אתה מיצר לך מציאות חדשה כל פעם, מה לעשות האמת כואבת גם לסנילים. אגב אחד משני אלו שלזכותם נזקפת המצאת טכנולוגית הסיב האופטי היה סיני. גם זה מופיע בויקפדיה אבל אתה הרי לא קורא ויקיפדיה כי היא לא אמינה למוחות חדים כשלך.

    אהבתי

  48. אל רום החדש,
    חזרנו לויקיפדיה? יש הבדל בין סיני לבין מוצא סיני. מדענים ומהנדסים סינים (ממוצא סיני) הם בעלי תרומה אדירה לעוצמה האמריקאית אבל לא תמצא אף אמריקאי שתרם תרומה מקבילה לעוצמה הסינית. היתרון האמריקאי העתידי יתבסס במידה רבה על יוצאי הודו וסין ולכן שתי מדינות הענק האלו לא תשגנה את ארצות הברית.
    אה, הסיני שלך למד והמציא בבריטניה.

    אהבתי

  49. אל רום החדש,
    ידידך הסיני, סיר (תואר שקיבל ממאו טסה טונג?) צ'ארלס קאו, ייסד קרן מילגות לסטודנטים מאסיה על שמו.
    1. באיזו אוניברסיטה? ייל או שנחאי?
    2. באיזו מדינה יעבדו מקבלי המילגות (הסינים) לאחר סיום לימודיהם? ארה"ב או סין?

    אהבתי

  50. אל רום החדש,
    שמע סיפור מור"ק. בסוף המאה שעברה השתתפתי בסמינריון שהמרצה הראשי בו היה צ'ארלס קאו. אני מודה ומתוודה שלא הבנתי דבר מדבריו והיו לכך שתי סיבות:
    1. אני לא מספיק חכם
    2. מעולם (עד ימינו אלה) לא הצלחתי להבין אנגלית של סינים.

    אהבתי

  51. בתור אחד שלא מבין בנושאות מטוסים אך כן מבין בשבבים, אני חייב לציין שסין ממש לא מובילה בתחום, ואפילו לא מתקרבת להובלה בתחום.

    ההובלה הטכנולוגית היא לחלוטין בידי ארה"ב. חברות כמו אינטל , קוואלקום, ברודקום, מארוול, אלטרה, XILINX , קיידנס וכמובן אנוידיה שיצרה המהפכה הטכנולוגית הנוכחית של למידת מכונה שמניעה את גוגל ואחרים.
    נכון שיש חברות כמו ARM (אנגלית) ו TSMC (טאייוואן) שמובילות טכנולוגית בתחום מחוץ לארה"ב , אך שתיהן מעשית גרורות של ארה"ב.

    נכון שהסינים רצים מהר מאחורה, ונכון שהרבה מההמצאות בארה"ב נוצרו על ידי אמריקנית ממוצא סיני, אך עדיין ארה"ב רצה מהר באותו הקצב ושומרת על הפער.
    למה זה? והאם זה ישמר בעתיד? אני מניח שחלק מאד משמעותי מזה הוא נושא ההגירה עם נושא המשק החופשי ושוויון ההזדמנויות למוכשרים, שכנראה לא קיים בסין מוכוונת השלטון המרכזי, ושמתבססת על אוכלוסייתה בלבד, בשעה שארה"ב מושכת המוכשרים של כלל הגלובוס.

    Liked by 1 person

  52. אני שמח לקרוא את המאמרים שלך תמריץ הם "עושים שכל" מושג שקיים בענף הנדל"ן זה לא מושג מוצלח במיוחד
    אבל הוא סוג של פרשנות לעסקה טובה.. בכל מקרה אני מחזק את דברך טראמפ הוא לא רק טוב לישראל הוא בעיקר טוב לאמריקה
    מלכתחילה האמנתי באיש והתחושה האישית שלי הייתה שהוא יבחר ויהיה ראוי לשמש בתפקיד של נשיא ארה"ב של אמריקה..
    אירן זה סוס מת שייך להיסטוריה אנשים משתדלים להתרחק מנבלות וזו אחת מהן מנהיגי רוסיה הגדולה וחזקה השלימו עם עובדת היותם מעצמה מספר שתיים ולא יותר מזה ולפעמים הם מסכימים שגם פחות מזה.. מנהיגי סין לא חולמים לשלוט בעולם ולשמש כמעצמת על כל מה שמעניין אותם זה איך לספק מזון ורמת חיים סבירה לעוד כמיליארד סינים "רעבים לקדמה".. סינים מעולם לא הצטיינו במוח יצירתי הם מומחים גדולים בהעתקת טכנולוגיה בזמן אמת ולא ביצירת טכנולוגיה חדשה או כל דבר חדש אחר אין להם את השכל היהודי והם אגב מעריצים אותנו ולומדים הרבה מישראל אבל גם מעתיקים..
    לגופו של עניין אני סבור שדונאלד טראמפ התגלה כמנהיג יצירתי חיוני לעם האמריקאי ומעל לכל הוא פטריוט של העם שלו..גילוי נאות אני התחנכתי על ברכי הסוציאליזם יהודי ציוני אני אהבתי את סטלין ואוהב אותו גם היום הוא עשה את הבלתי אפשרי עבור העם הרוסי וקידם את רוסיה למעמד של מעצמת על מכל הבחינות האיש היה גאון ויחד עם זה רודן ורוצח המונים הוא היה טוב ליהודים ועזר הרבה בהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.. אני כותב את כל זה כי אני מאוכזב מהשמאל בישראל שמאל מזויף יותר ליברלי מסוציאליסטי שמאל חסר כריזמה ועמוד שידרה הם כל אחד לחוד וכולם ביחד לא ראויים להחליף את המחנה הלאומי בשלטון העם דוחה אותם מכל וכל….

    אהבתי

  53. לדודו:
    כשדיברתי על התאחדות של אירופה התכוונתי לכך שרוב מדינות אירופה יפעלו בצורה מתואמת או אפילו יתאחדו למדינה אחת (ארצות הברית של אירופה).
    נכון שאין היום התאחדות של סין, רוסיה ואירופה נגד ארצות-הברית וגם אין סיכויים רבים שזה יקרה בזמן הקרוב אבל אם תהיה יהיה לה כוח גדול מזה של ארצות-הברית..

    אהבתי

  54. יאיר
    "דילמה, גם אני בעבר חשבתי כמוך בעקבות משבר 2008, אבל נבואות החורבן על ארהב ישנות ממני וממך. כנראה שהנבואות הללו יתגשמו מתישהו כי אף אימפריה לא מחזיקה לעד, אבל לא נראה לי שבעתיד הקרוב (30-50 שנה) וגם לא בהכרח מהסיבות שמנית.

    זה שחשבת ושינית את דעתך זה חלק מטרנד, אתה לא היית היחיד כולם כולל אני עברנו את התהליך, זו ההשפעה של הפרופגנדה של המדיה שמשחקת בשכל שלך. אם למישהו חשוב שתחשוב ככה הוא ידאג לזה. באותה מידה אתה יכול לשנות את דעתך שוב ולחשוב בצורה בלתי תלויה. מדוע שלא תביע את דעתך מה הסיבות שזה יקרה?"

    3718
    "למה זה? והאם זה ישמר בעתיד? אני מניח שחלק מאד משמעותי מזה הוא נושא ההגירה עם נושא המשק החופשי ושוויון ההזדמנויות למוכשרים, שכנראה לא קיים בסין מוכוונת השלטון המרכזי, ושמתבססת על אוכלוסייתה בלבד, בשעה שארה"ב מושכת המוכשרים של כלל הגלובוס"

    אני לא יודע מאיפה אתה מדקלם את המשפטים האלו, הם ריקים מתוכן לא נכונים ולא מתאימים למציאות. אני גם לא מבין מה זה שוויון הזדמנויות למוכשרים? יש לזה משמעות או שזה קקופוניה? ממשלת סין לא נותנת שוויון הזדמנות למוכשרים, היא מקדמת אותם בצורה מאד לא שוויונית ובוחרת אותם בזכוכית מגדלת ומסייעת להם להצליח. זה האינטרס שלה וזו המדיניות. אתה כמו רבים אחרים מקשקש כדי לשמוע את עצמך ולא כדי להגיע למסקנות על בסיס עובדות. הפערים בין ארה"ב לסין נסגרים במהירות רבה. אתה צריך להתבונן על הטרנד על הכיוון והמהירות. אני לא אומר שסין מובילה, אני אומר שהיא עומדת להוביל, יש לה כל מה שצריך פי כמה מארה"ב.
    ויותר מזה, אנחנו מתרכזים בסין אבל מרכז הטענה הטענה שלי שארה"ב עומדת לרדת מגדולתה. יתכן שזו תהיה הודו שתקח את ההובלה, יתכן שזו תהיה התאחדות של מדינות אחרות שדיברתם עליה פה למרות שלדעתי זו שטות מכיוון שאירופה לא מסוגלת להתאחד עם אף אחת, ואני לא ואמר שזה יהיה מחר בבוקר, זה יקח עוד כמה עשרות שנים אבל הכיוון ברור מאד וכמה עשרות שנים זה מעט מאד זמן. יש אנשים שהתחתנו כעת וזה יהיה מימי תקופת הנשואים שלהם. ארה"ב בסוף הקריירה כמו שחקן כדורסל בן 37, אולי זה הדמוי שאתה יכול להבין. יתכן אפילו שהגישה של אובמה היתה נכונה, להוציא את הכספים מהצבא ולהכניס לכלכלה.

    חייל שקרן, אני לא מאמין שהשתתפת בשום סמינריון, תפסתי אותך פה מספיק בשקרים וספורים מצוצים מהאצבע, חסר טעם לשאול אותך מה השעה כי גם פה תספר סיפורים.
    צ'ארלס קאו נולד ב 1933 רק סנילי כמוך ימהר להשוות את סין של 1933 לארה"ב, אתה צריך להשוות את המציאות. רק שזה לא נוח לך, אולי הוידיו הזה יתאים לך ויענה לך על כמה שאלות זהות שלך

    נראה שממש כמו אל רום רק מזכירים את שמך אתה קופץ ומתחיל לצרוח וזה מהנה מאד ומושך מאד

    אהבתי

  55. אורי, שמח שחזרת לדיון.
    במשבר 2008, כשכל הבורסות נפלו והאמריקאים היו נראים כתלויים על בלימה לפני התהום, אז חשבתי שהשיטה מקולקלת, שהכלכלה העולמית לא תחזור למה שהיא הייתה, ושנכנס לעידן חדש/ישן. אבל אלו היו פחדים בזמן משבר.

    היום, כשאני מבין ש"הטריטוריה אינה המפה"), אני רואה את הדברים ההפך. אני מבין שהעיקר זה רווחה ולא כסף, שלא הכסף מוביל ליצרנות כי אם יצרנות מובילה לכסף. ויצרנות מקורה בערכים ותרבות.
    הזכרתי פעמים רבות את הסיפור על באפט שהתייחס לאיסור האמריקאי למכור נפט מחוץ לארהב, והוא אמר "עדיף למכור דולרים ולהשאיר לעצמנו את הנפט" והתרגום שלי הוא עדיף להשאיר את מקור הרווחה האמיתי לעצמנו ולתת את הייצוג שלו לכל המעוניין לקנותו.
    בדומה, נושאות מטוסים, סלייסים של צ'יפים מסיליקון ושאר האביזרים שאתה מתווכח עליהם, הם רק ייצוגים פיסיים של התרבות. והתרבות הסינית, לפחות בעיני לא מסוגלת "לקחת קדימה" את העניינים. היא נותנת פייט יפה, וזה טוב וחיובי, והיא התקדמה רבות, אבל נכון למה שאני רואה ומבין כיום (והייתי בסין רק פעמיים) החוזקות של סין אינן הובלה.
    נכון שהיא הצליחה לייצר איים של מצוינות, חדשנות והובלה, אבל זה מצומצם יחסית לאוכלוסיה. גם בארה"ב רק מיעוט מסוגל לחדש ולייצר, אבל בארהב המיעוט הזה הוא השולט והמוביל, או לפחות יש לו הפוטנציאל לעשות כן. בסין חברות במפלגה היא המפתח.
    אמרו פעם למישהו שהודו זה מקום קדוש, ואפילו פרות נהנות שם ממעמד של קדושה. אז הוא ענה שבמקום שאנשים מתים ברחוב מרעב, אין שום קדושה. לענייננו, זה שבסין מייצרים נושאות מטוסים לא אומר לי הרבה אם בכל כניסה למפעל (וראיתי זאת בכמה) תלויה תמונה של נציג המפלגה הקומוניסטית בשכונה, ואליו ניתן לפנות לסדר ולטפל בבעיות.
    בהשוואה ישראלית זה כמו לומר שהחרדים ינהיגו את המדינה. להבנתי, גם אם הם יהפכו לרוב, הם לא מסוגלים לנהל את המדינה. ואם הם בכל זאת יחליטו לעשות כן, הם יצטרכו להשתנות.
    במידה מסוימת סין דומה לאיראן (וטורקיה). מדינות מפותחות אקדמית לעומת שכנותיהן, אבל הן לא יגיעו להובלה כי התרבות שלהן והשיטה הפוליטית שלהן לא תאפשר זאת.
    גם באירופה, מדינות מזרח אירופה התקדמו רבות מאז שהן יצאו מהקומוניזם, אבל אי אפשר לקחת את אחוזי ההתקדמות שלהן מאז ולהסיק מכך שהן יובילו את אירופה. בדומה, לא ניתן לגזור מההתקדמות של סין שהיא תוביל את העולם.

    אהבתי

  56. New economic sanctions alone may make Iranians call the office of US President one day, but not as early as President Trump is expecting. Hence, when they call eventually, it is not known that who will be responding.

     

    אהבתי

  57. היי יאיר, אורי ביקש אותי לכתוב משו ולתרום לדיון פה. אורי אוהב שמשקיעים בתגובות אבל לא אוכל לעשות זאת ממש כרגע כי אני ברכבת בדרך לעבודה/פרוייקט האחרון שלי.
    אני סובל כנראה ממה שנקרא בזארגון הפייננשיל אינדיפנדנס כ וון מור איר סינדרום
    ומקשיב כרגע להרצאה של מומחה בשם קיציס שאומר שמנתונים בשטח אנשים שפורשים מוקדם צורכים כאחוז נומינלית פחות כל שנה של הפרישה מה שמההוה באפר נוסף לביטחון בשיעורי המשיכה מהתיק .
    אבל זה לא חשוב כרגע. ….

    בנושא של סין אני מומחה אבל אקשר פעם נוספת לפוסט מומלץ של אורי כץ שדוסכס כאן בבלוג בעבר. יש לציין שאורי כץ כשהוא לא מקשקשקמל (איי.אי :אפשר לתקוף סוציאל דמוקרטים כמו קומיניסטים)ומסמן את בניתוחים שלו את כל השגיאות הלוגיות מהערכה לזיהוי שטויות של קארל סגן, כמו למשל המדרון החלקלק ונו טרו סקוטסמן…
    ועוד גאה בזה אחכ ולא מתקן כשמעירים לו…
    … אז הוא גם עושה עבודה ישירות טוב מאד לבלוגוספירה במקרים אחרים.
    http://blogs.haaretz.co.il/orikatz/tag/סין/
    הוא מסכם יפה :
    ===
    ההצלחה האירופאית היא הדגמה לחוק רחב יותר הנוגע לתרבויות אנושיות באשר הן: קידמה מגיעה מחדשנות, וחדשנות מגיעה מפלורליזם(הערה שלי: omg! *) ותחרות פנימית בין ישויות פוליטיות רבות ושוות כוח. הדבר נכון לגבי קידמה טכנולוגית, קידמה דתית, פילוסופית, תרבותית, מדעית, אמנותית, ארגונית, וכל סוג אחר של קידמה. האזורים העשירים ביותר בעולם, בכל תקופה, היו גם האזורים שבהם התקיימה חדשנות מכל שאר הסוגים, תחת ממשל פלורליסטי ואיזה שהוא סוג של תחרות פנימית או חיצונית. התחרות היא המפתח, וכל גוף שאין לו מתחרים סופו להתאבן. כל ציוויליזציה שאין לה מספיק מתחרים, סופה לחוות כיבוש צבאי, כלכלי ותרבותי על ידי ציוויליזציות אחרות, כפי שקרה לסינים במלחמות האופיום של המאה ה-19 אל מול הבריטים, שרק כמה מאות שנים לפני כן היו נחותים מהם בכל פרמטר אפשרי.

    =====
    כלומר בקצרה צריך תחרות וצריך שאינפורמציה תעבור חופשי בין קבוצות מלומדים וצריך שלא יהיו קבוצות לחץ וצריך חדשנות.איני מומחה אבל נראה לי שסין מנסה ללמוד מהעבר ומנסה לחדש ולשלב קפיטליזם כערך עליון כמו המפלגה ולא לאפשר לקבוצות לחץ לפגוע בו ויש לה הצלחות כבירות בהוצאה של מאות מיליונים ממעגל העוני ובבניה של מעמד ביניים חדש של כמה מאות מיליונים גם כן… והיא מצמצמת פערים מהר. אז לדידי אם מוקדם לקבוע שמהפכה הצרפתית הצליחה אז בטח מוקדם לקבוע לגבי סין.
    ====
    אם מישהו לא שם לב אז אורי כץ כתב שהצלחה של המערב הגיעה מ[פלורליזם].
    עכשיו ננתח את האמרה הזו לפי אלגוריתם הבלוג לכתיבה "מזהירה" מזוהר הקוטב הצפוני עם הגדרות מתוצרתו שמקבלות לייקים ו"ציונים לשבח"
    מהבלוגר עצמו ומנהלים בכירים בהייטק הישראלי (בלי לממצמץ ובלי להגיב לתיקונים)
    אז מאחר לפי האלגוריתם הקשקשמילי פלורליזם = צביעות אז ההצלחה של הקפטליזם נובעת מצביעות ! omg!
    רגע…
    פלורליזם הוא הרי הבת של פוסט מודרניזם אז ההצלחה של ה מערב מגיעה מפוסט מודרניזם.!
    ובא לבלוג התמריץ גואל!

    אהבתי

  58. שכחתי לציין שזה תהליך עם שני וקטורים.
    בנוסף להתחזקות סין יש את החלשות המערב. לקורא הנבון אני ממליץ להאזין ליוטובים שאשכרא גם מזינים אינטלקטואלית כמו של גד סעד, גורדן פיטרסון ואחרים שמסברים שהפוסט מודרניזם על שלל גווניו (גם כולל בימין לפי גדי טאוב) ממוטטים אותו מבפנים.

    אהבתי

  59. יאיר, הטענה העיקרית פה היא שאמריקה תרד, קל יותר להסביר למה סין תעלה מאשר למה אמריקה צריכה לרדת. יפה אמרת, תרבותית חברתית זה העיקר. תראה מה קורה שם? זה נראה לך שפוי? לא כלכלית. חברתית. הם מתנהגים כאילו נשרף שדה מריחואנה גדול לידם. הפוליטיקה שלהם היא פוליטיקה של ספינה שמתקדמת לכיוון קרחון. הם כמעט לא תחרותיים כבר שנים.
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001249575

    אתה מתאר בדיוק את אבן הריחים על צואר החברה הסינית. אבל גם השליטה על האזרח בסגנון הקומוניסטי היא לא חלק מהתרבות והיא מצטמצמת מהר. לא מזמן השליטה לא אפשרה לך לעזוב את קבוצת העבודה וללכת לעיר הגדולה לחפש את מזלך, היום לא שמים על זה. סין היא המדינה בה יחסית יש שוויון לאשה יותר מכל מדינות האיזור, בשל המהפכה התרבותית שמוטטה תוך דור את ערכי המשפחה. ממדינה שבה היתה פוליגמיה חלק מהתרבות אלפי שנים -> לשוויון, בערך, בלי תנועות לשוויון זכויות האשה. גם בטאיואן וגם בהונג קונג אשה מנהיגה את המדינה.
    גם אצלם יש מיעוט קפיטליסטי ויזמים סופר עשירים והם לא נופלים בתחכום מארה"ב ולא מהיפנים של שנות השמונים והם רעבים יותר עם פחות רגולציות.
    בתור מערביים אנחנו לא יכולים לשפוט את דרך המחשבה וההתנהגות שלהם כראוי אבל את התוצאות כן.
    בתור דוגמה נקודתית תתבונן בויאטנמים שברחו בסוף שנות ה70. הם אומנם ויאטנמים אבל התרבות שלהם מאד דומה לזו של הסינים. יותר מזה חלקם הארי היה ויאטנמים ממוצא סיני מכיון שהצפון ויאטנמים החליטו להפטר מקבוצה עשירה, משכילה והיתה עלולה לגרום לסין לדחוף את האף שלה לויאטנם לעזרם. הם הגיעו למערב וקל לעקוב אחריהם ואחרי ילדיהם. כולם הסתדרו מצויין, כולם הלכו ללימודים טכניים, כולם קנו בתים וחנויות. תשווה אותם להגירה החדשה של אפריקאים, צפון אפריקאים סורים וקאריבים או לאמריקאים של הדור הנוכחי.
    אם אתה מדבר על הברקות שצריך בשביל להרים ולהוביל בגדול, ההודים טובים בזה יותר מהסינים, אתה רואה את זה ביוזמות מודרניות. אז אולי אם סין והודו לא יתנגשו בינהן במלחמות אלו יהיו ההודים שיכבשו את העולם בעתיד, הם עדיין בשלב מוקדם יותר מהסינים. ללא ספק זה לא יהיה בימי חיינו אבל בימי אנשים שכבר חיים.
    בינתיים זה הסינים שמראים את הסימנים. יצור נושאות מטוסים לא צריך להצביע על ידע טכנולוגי כמו שכולם נדבקו למשמעות, הוא מצביע על כוונה. מדינה משקיעה בנושאות מטוסים כשהיא רוצה להגן על אינטרסים שלה רחוק מאד מהבית. סין חכרה לאחרונה שיטחי אדמה ענקיים כנמלים ברחבי העולם, בויאטנם, בסרילנקה, ובעוד כמה מקומות שלא עולים בראשי כרגע. וזה שינוי של מדיניות בת מאות רבות של שנים שהיתה חלק מהתרבות. היא משקיעה סכומי עתק שיש לה בכל מקום, היא קונה כל מה שהיא יכולה ,היא לא חייבת להמציא, רק לארגן. גם לשוויצרים יש טכנולוגיה מתקדמת בצורה מדהימה אבל הם כלום בגלל הגודל. יש בסין כמות גדולה של אנשים, לסינים יש אי קיו גבוה מהלבנים, הם תחרותיים, אפילו על פי ההגיון של תמריץ זאת חוכמת ההמונים ועוד המונים חכמים ובעלי מוטיבציה, זה חייב להגיע לידי ביטוי. ידע עובר מהר כיום. אומנם כיום האיים של מצוינות, חדשנות והובלה, קטנים יחסית, אבל תתבונן במגמה. בלתי אפשרי אפשרי בתקופה המודרנית שמדינה של 300 מליון איש שלא מייצרת הרבה ולא תחרותית תגבור כלכלית על מדינה גדולה פי 4. ובסופו של דבר הכסף כן קובע.

    אהבתי

  60. יאיר,
    דבריך הזכירו לי את מה שסיפר לוי אשכול אחרי שחזר מביקור בארצות הברית.
    אשכול: "גיליתי מדינה שונה מאד ודומה מאד לישראל. בישראל 99% מהאזרחים חכמים ו1% טיפשים ואילו בארצות הברית המצב הפוך, אצלם 99% טיפשים ו1% חכמים. הדומה בשתי המדינות הוא שגם בישראל וגם בארצות הברית ה1% מנהלים את העניינים."

    אהבתי

  61. מלך הבלוגוספריה,
    החדשנות מהווה איום גדול על סין דווקא בגלל שכלכלתה מבוססת בעיקר על ייצור ופחות על שרותים (הפוך מארצות הברית) עיקר המשרות שייעלמו בדור הקרוב הן משרות ברצפת הייצור. הדוגמא הכי טובה ליחסי הכוחות היא אפל. אם תבדוק את יצירת הערך בשרשרת האספקה של אפל תמצא שעיקר הרווח נובע מעיצוב, תכנות ושיווק. בנוסף לאוטומציה סין מאויימת גם מהצלחתה הכלכלית שגורמת לעליה בתשומות הייצור (עקב עליית השכר). תוסיף לזה את הדמוגרפיה ואת האטרקטיביות של ארצות הברית בעיני הסינים המוכשרים ותקבל תקרת זכוכית להתפתחות שלה.

    אהבתי

  62. מלך,
    תיארת נכון אבל תיארת יחדיו שתי תופעות הופכיות. הסינים החכמים שרוצים לרוץ קדימה הם לא המדינה שמחכירה שטחים ברחבי העולם ובונה נושאות מטוסים בשביל להשתלט עליו. אפילו להיפך. אני מודע ל"הטייה המערבית" שלי ויתכן שאני טועה. בתפיסה שלי אנשים כאלו לא מעוניינים לשלוט בעולם. תקן אותי אם אני טועה.

    אהבתי

  63. הם כלל לא מעונינים לשלוט על העולם אבל הם רוצים להגן על ההחזקות והההשקעות שלהם רחוק מהבית במדינות עולם שלישי. אולי נושאת מטוסים נועדה למנוע ממדינות אפריקאיות להלאים השקעות שלהם באפריקה. הרבה מההסכמים שלהם באפריקה נקנו על ידי שוחד של מנהיגים שלא יהיו שם יום אחד. הם גם פעילים בהגנה על ספינות מסחר שלהם רחוק מהבית במקומות מסוכנים. יש להם נמל בג'יבוטי קרוב לסומליה ותימן.
    קראתי שנושאות המטוסים קטנות יחסית ונבנו בהתאמה להיות קרוב לחוף בים סין הדרומי כדי להפגין נוכחות ליד האיים שהם בונים שם והאמריקאים משיטים לידן ספינות מערכה. יש להם חילוקי דעות עם ברוניי על בעלות על אי. והיה מאמר שטען שנושאת המטוסים עומדת בדרישות הבינלאומיות התקניות לעבור לים השחור מהים התיכון.

    https://www.ft.com/content/e150ef0c-de37-11e7-a8a4-0a1e63a52f9c

    אהבתי

  64. האי קיו של גיא עצמו לא משהו לכתוב עליו הביתה אבל לא זה מה שחשוב. מה שחשוב מבחינה אינטלקטואלית היום זה לא רמת הטיעון אלא כמות הלייקים.

    אהבתי

  65. אין כזה דבר הודים. זה כמה עמים נבדלים גנטית.. בני הקסטות המוצלחות יותר משיגים הישגים מדהימים כמהגרים במערב.

    אהבתי

  66. תמריץ, למה אתה לא מוחק את התגובה של מלח הבלוגוספירה הרי לא יתכן שכל אחד פה יעשה סיבוב על חשבון האיי קיו שלי.
    תסביר למקטרגים שפשוט בגלל שנראתי ממש ממש טוב לא היה לי כל תמריץ לנצל את כל ה138 נקודות שלו.

    הפסיכולוג
    סטושי משהו, שפעם כתבת עליו כותב בעצמו בסקירה על הספר של גון ווטסון, הגנטיקאי זוכה פרס הנובל.

    I like and admire him, partly because he appears to be one of the very few scientists who are fully consciously aware that scientists are driven to do creative scientific work in order to impress girls (whereas these evolutionarily given motives usually remain unconscious for most people, including scientists).

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה