בחזרה לעתיד – הדמוגרפי

אחד הנושאים שאני אוהב לעקוב אחריהם בבלוג הוא העתיד הדמוגרפי של ישראל וכל פרסום חשוב העוסק בו. קראתי לעומק את תחזית הלמ"ס לאוכלוסיית ישראל ל-2065 שהלמ"ס הרחיב לגביה לאחרונה והיא מלמדת הרבה.

הלמ"ס מחלקת את אוכלוסיית ישראל לשלושה נתחים: יהודים לא חרדים, חרדים וערבים. מבחינה דמוגרפית ייתכן שיש הצדקה לחלוקה מרובעת: יהודים לא חרדים, חרדים, ערבים וערבים בדואים בנגב. שיעורי הילודה של הקבוצה האחרונה הם עדיין דרמטיים, אבל העליה בהשכלת הנשים והצמצום בפוליגמיה בקרב הבדואים נותנים סיבה לקוות שבעתיד הלא רחוק נתוני הילודה שלהם יקרסו לעבר אלו שמאפיינים את שאר ערביי ישראל.

אנשי הלמ"ס משקללים בחישוביהם עלייה, ירידה מהארץ ואיחודי משפחות של ערביי ישראל. אבל הם לא משקללים את האפשרות למעברים בין הקבוצה החרדית לקבוצה הלא חרדית. מרכז טאוב ציין שהחרדים אינם גדלים בקצב הצפוי לפי הילודה שלהם וייחס זאת לנשירה מהחרדיות. יש מי שמיהר לקפוץ על כך בשמחה ולטעון שתזת "התפרקות החרדיות" של אבישי בן חיים קורמת עור וגידים. אך זו הגזמה. לכל היותר ניתן לומר שהחרדים היו אמורים לגדול בקצב של 7 ילדים לאישה ובפועל גדלים בקצב של 6 ילדים לאישה.

סביר שצפויים עם השנים ירידה בילודה החרדית או/ו גידול בנשירה החרדית. החרדים צפויים להתערבב יותר באוכלוסיה הכללית ובמקומות התעסוקה וכבר יש סימנים לעלייתה של בורגנות חרדית. הקושי למצוא דיור הולם לאוכלוסיה שגדלה במהירות גם הוא יכול להשפיע – לעודד יציאת גברים ונשים לעבודה, עליה בגיל הנישואין והאטת קצב הילודה.

התסריט הקיצוני ביותר של הלמ"ס שלפיו בדורות הבאים הילודה החרדית תתקרב לרמת ה-8 ילדים לאישה ו-8 ילדים אלו יוותרו חרדים ויולידו, כל אחד מהם, 8 ילדים משלו, נראה אם כך די מופרך. ייתכן שבלמ"ס מצד שני מפספסים עליה גדולה ומתמדת מיהדות אמריקה שנעשית יותר ויותר אורתודוקסית. העיתונים חשפו שבתו של הסנטור ליברמן למשל עלתה לאחרונה ומתמונתה היא נראית הרבה יותר דתיה מהוריה. אבל אלו אינם מספרים שהופכים את הקערה.

אני נוטה להאמין שהתסריט הסביר לילודה החרדית הוא בסביבות 5 ילדים לאישה שיהפכו ל-4 לערך או קצת יותר אם משקללים נשירה. מצב כזה נמצא בין התחזית הבינונית של הלמ"ס לבין התחזית הנמוכה לגידול בקרב החרדים. התחזית הנמוכה שצופה קריסה בגידול הציבור החרדי לרמה של שלושה ילדים לאישה נראית רחוקה כיום. אפילו אישה דתיה לאומית מודרנית נוטה להוליד יותר משלושה ילדים בימינו. שלושה ילדים זו הרצפה המקובלת עבור משפחות דתיות, אם אין לאישה איזו בעיה רפואית חריגה.

התחזית הבינונית לילודה היהודית הלא חרדית צופה ירידה הדרגתית אך לא דרמטית מהרמה הנוכחית (2.6 ילדים לאישה) שוב אל הרמות שהיו מאפיינות נשים ישראליות בשנות התשעים (2.2 ילדים לאישה). התחזית הנמוכה משרטטת קריסה לעבר רמות הילודה המקובלות כיום במערב, פחות מרמת התחלופה. מנגד צריך לקחת בחשבון שגם בקרב הלא חרדים חלקם של הדתיים צפוי לגדול מחד ומאידך הנשירה החרדית יכולה לשמש לקבוצה זו מכפיל כוח. התחזית הבינונית נראית לי אם כך מעט פסימית, אך סבירה בהתחשב באילוצי הצפיפות הגוברים שאולי יסמנו לישראלים, כמו לבנגלדשים, שדי והותר.

לגבי הערבים הלמ"ס נעה בין ציפיה להתייצבות הילודה בקרבם על רמת ה-3 ילדים לאישה (נראה לי סביר במיוחד בהתחשב בלחץ הדמוגרפי מצד הבדואים) לבין קריסה לרמת ילודה מערבית (נראה לי פחות סביר וגם בירדן ובמצרים זה לא ממש קורה. עם זאת ישנה הדוגמה הדרוזית – אוכלוסיה דתית ושמרנית הפכה להיות בעלת שיעור ילודה נמוך במיוחד יחסית לישראל). מסיבות השמורות עמם ואולי כדי לא לעורר שדים אפלים, אנשי הלמ"ס נמנעו מלכלול חלופה שבה הילודה הערבית רק עולה.

הערכה חילונית של חלוקת האוכלוסיה בישראל ב-2065

יהודים לא חרדים: 9.7 מיליון.

יהודים חרדים: 5 מיליון.

ערבים: 4.6 מיליון.

אם הגרסה שלי להשערות הלמ"ס תתאמת אז יחיו בישראל כמעט 20 מיליון בני אדם. 24% ערבים, גידול לעומת המצב הנוכחי, גם אם לא מאוד דרמטי. גידול זה של ערביי ישראל לבדם יכול להמחיש כמה מסוכנת פנטזיית הסיפוח המלא של יו"ש. 26% מהישראלים יהיו חרדים. רובם יהיו קטינים נטולי זכות הצבעה ולכן ב-2065 ניצחון החרדיות עשוי להיות באופק אך רחוק ממימוש פוליטי. כפי שכתבתי בעבר, יהיה זה זמן טוב להכריז על הקמת קנטון תל אביב. עד אז ייחצה סף היסטורי: מספר התינוקות החרדים יעלה לראשונה על מספר התינוקות היהודים הלא חרדים (סף אחר נחצה כנראה השנה – מספר התינוקות החרדים עולה על מספר התינוקות הערבים).

הערכה דתית של חלוקת האוכלוסיה בישראל ב-2065

לחילופין אני מציע הערכה אלטרנטיבית שלפיה הדת תהיה חזקה בישראל יותר מהמצופה ותשפיע בשני מישורים. החרדים ימשיכו בדפוסי ההולדה הנוכחיים עם ירידה קלה בלבד וגם הנשירה משורותיהם לא תהיה דרמטית. בקרב הלא חרדים נורמות הילודה ימשיכו לגרור את הפריון כמעט אל עבר ה-3 ילדים לאישה. גם דבר זה סביר לייחס לדת – הציבור הדתי לאומי יהיה דומיננטי בקרב הלא חרדים, הציבור המסורתי יתחזק דתית והדבר ישתקף גם בנורמות הילודה שלו.

יהודים לא חרדים: 11.2 מיליון.

יהודים חרדים: 6.4 מיליון.

ערבים: 4.6 מיליון.

22 מיליון ישראלים. 20% מתוכם ערבים. 29% מתוכם חרדים. אבל את המשמעות האמיתית של מגמה דמוגרפית כזו ניתן יהיה להבין בחדרי הלידה. 88 אלף תינוקות ערבים. 186 אלף תינוקות יהודים לא חרדים ו-219 אלף תינוקות חרדים.  בסך הכול יוולדו בישראל 500 אלף תינוקות בשנה, בערך כמו שנולדים כיום באיטליה.

88 תגובות בנושא “בחזרה לעתיד – הדמוגרפי

  1. תמריץ, בהתחשב בכך שהמחנה הדתי לאומי אחראי להדתה לא פחות ואולי יותר מהחרדים, מן הראוי לספור אותם בנפרד מהחילונים. אז נגלה מן הסתם שבשנת 2065 כבר נחיה במדינת הלכה, וסוף סוף נשתלב במזרח התיכון מבחינת שיעור הבורות, רמה אקדמית נמוכה ושאר הדברים האופייניים למדינות עם חתך אוכלוסיה שכזה.

    אהבתי

  2. חייל, אין אייקיו בנתוני הלמ"ס. החברה החרדית מתאפיינת בהצלחה במבחני פיז"ה ברמה שמאפיינת את יוון, מה שאינו אסון גמור אבל גם אינו מעודד מאוד.

    אהבתי

  3. אמחייה, חיים משה שפירא היה יונה צחורה. זבולון אורלב בעיקר סוציאליסט. נפתלי בנט ואיילת שקד ליברלים בארון (מפחד הסמוטריצ'ים). העמדות של ההנהגה הדתית לאומית בעוד עשרות שנים אינן בנות ניבוי וכך גם השפעת הדמוגרפיה הדתית לאומית על המדינה.

    אהבתי

  4. לא הבנת את הטענת של מכון טאוב. העובדה שהחרדים יולדים הרבה לא משנה אם אחר כך הם מתחנכים בחינוך לא חרדי. וזה קורה כי לחברה החרדית כחברה לא יצרנית יש גבול עליון של אפשרויות פרנסה. מכאן ואילך אנשים עוברים לעולם החילוני.

    אהבתי

  5. אמא חרדית יולדת שבעה ילדים. רק שישה מהם יישארו חרדים. זה פחות או יותר הטענה של מרכז טאוב. התפרקות החרדיות? לא ממש.

    אהבתי

  6. לא טענתי שהחברה החרדית מתפרקת. נראה לי שזה יהיה יותר בכיוון 5 מאשר בכיוון 6. המגמות האלה רק יתפסו תאוצה עד שהמערכת תגיע לאיזון.

    באשר לשמאל ולאיי קיו. אינני יודע אם בעלי איי קיו נוטים לשמאל מבחינה היסטורית. אני כן יכול לנסח זאת כך: השמאל נוטה למופשט. הימין נוטה לקונקרטי. כיום השמאל מוכר לנו את התזה שגבר שחותכים לו את האשכים או נותנים לו הרמונים הפך להיות אישה. הוא לא. וכן להיפך. בנקודה מסוימת המופשט מתנתק מהקונקרטי והתוצאה היא זוועות השמאל (רוסיה, סין, קובה ועוד). בנקודה מסוימת הימין מתנתק מהמפושט והתוצאה היא זוועות הימין (הנאצים, גזענות, ועוד). צריך לשחק עם שני הגורמים המופשט והקונקרטי בו זמנית. לטעמי טרמפ והברקסיט זו חזרה של המטטולת אל הקונקרטי למול המופשט. אוסיף עוד שמערביות זה שני הצדדים (השונה הוא השווה) אבל זה באמת מחייב פוסט נפרד.

    Liked by 1 person

  7. אהבתי הניתוח של השמאל והימין.
    איני מאמין שיש לישראל מוצא מהתחרדות מלבד הקנטוניזציה. אף אחד עוד לא מדבר על זה מספיק ברצינות כיום אבל בעתיד זה יהיה ברור.

    אהבתי

  8. פרשנות שונה לסקר מכון טאוב (*):
    קיימת איזושהי בעייה מתמשכת בחינוך החרדי, (מעט קשה יותר בחינוך החרדי לבנים מאשר בחינוך החרדי לבנות), שמניעה אחוז משמעותי מהורים החרדיים לשלוח את ילדיהם לחינוך ממלכתי דתי (או אפילו לחינוך הממלכתי הרגיל).
    בעייה דומה של אי שביעות רצון קיצוני של ההורים ממערכת החינוך, שמגיעה עד להוצאת ילדם ממסגרת החינוך של המגזר אליו הםמשתייכים, נמצאת גם בחינוך הממלכתי הדתי.
    רק החינוך הממלכתי הרגיל פטור מבעיה בסדר גודל שכזה.

    __________ (*) __________

    http://taubcenter.org.il/he/מגמות-שינוי-ברמת-הדתיות-בחברה-היהודית/

    קטע מהמחקר: " … המעברים מכיתה א' לכיתה ח' מראים מעבר אל מסגרות חינוך פחות דתיות
    המחקר בדק לאיזה סוג פיקוח השתייך כל תלמיד בראשית התקופה (כיתה א') ובסיומה (כיתה ח').

    כמעט 98 אחוזים מהתלמידים שהחלו את לימודיהם בכיתה א' בבית ספר ממלכתי למדו בסוג פיקוח זה גם בכיתה ח'.
    חלקם של העוזבים את הפיקוח הממלכתי-דתי היה כ-20 אחוזים מקרב הבנות וכ-25 אחוזים מקרב הבנים. רוב התלמידים האלו עברו לפיקוח הממלכתי, ורק מעטים למדו בבית ספר בפיקוח חרדי בסוף תקופת המחקר.
    כ-11 אחוזים מהבנות וכ-13 אחוזים מהבנים עזבו את הפיקוח החרדי. מקרב העוזבים, 6.5 אחוזים עברו לבתי ספר בפיקוח ממלכתי-דתי, וכ-4.5 אחוזים לבתי ספר בפיקוח ממלכתי.
    בשנים 2015–2001 הייתה תנועה נטו של 9 אחוזים מהבנים ו-6.4 אחוזים מהבנות שהחלו את לימודיהם בכיתה א' בבית ספר בפיקוח חרדי, אל בית ספר ברמת דתיות נמוכה יותר בכיתה ח' (מהם כ-60 אחוזים לבתי ספר בפיקוח ממלכתי-דתי, והשאר לבתי ספר בפיקוח ממלכתי). בדומה לכך, הייתה תנועה של 16.4 אחוזים מהבנים ו-11.7 אחוזים מהבנות מבתי ספר בפיקוח ממלכתי-דתי לבתי ספר בפיקוח ממלכתי. …"

    _______________________(*) ________________________

    ניתן לחזות שני כיווני התפתחות אפשרים:

    1. חוסר שביעות הרצון של ההורים ממערכות החינוך (החרדיות והדתיות) רק ילך ויתגבר.
    הנימוק – בעיות יסוד שאינן מטופלות נוטות ללכת ולהתגבר.
    ההורים שכבר היום הוציאו את ילדיהם ממסגרות החינוך של המגזר אליו הם משתייכים – הם בסה'כ הסנוניות הראשונות שיובילו את המחנות שלהם. כלומר, ניתן להניח שבעתיד שיעורי הנשירה מהמסגרות החרדיות והדתיות יהיו גבוהים יותר מכפי שמסתמן בעשור האחרון.

    2. מערכות החינוך החרדיות והדתיות (ובעיקר אלו של הבנים) יבהלו מתופעת העזיבה, ויתחילו לשנות את עצמם בתקווה לענות טוב יותר לציפיות ההורים מהן.
    כנראה בכיוון יתר פתיחות להשכלה כללית ולאפשרויות לימודים ופרנסה אפשריות, אך אולי גם בנושאים נוספים (כמו שיעורי חינוך גופני, הפחתת הדגש על משמעת לבוש, על התנהגות "נאותה" של ההורים בביתם וכד').
    אני יכולה רק לקוות שאם רק ישתנו מספיק, הם כבר יפסיקו להיות חרדיים – לפחות במשמעות שאנו מייחסים כיום למונח זה.

    כך או כך – המחקר של מכון טאוב מוכיח שבעשור האחרון קורה משהו משמעותי במגזר החרדי ובמגזר הדתי לאומי.
    משהו הרבה יותר משמעותי (ובעל יותר השלכות פוטנציאליות לעתיד) מאשר עליה קלה או ירידה קלה במספר הילדים הממוצע לאישה בכל מגזר.
    כלומר, אני חולקת על התפיסה שהמצב הנוכחי זהה למצב בו אם חרדית יולדת *רק* שישה ילדים במקום שבעה.

    *****
    עוד הערה, אולי מעט קטנונית:
    תמריץ כתב " … אפילו אישה דתיה לאומית מודרנית נוטה להוליד יותר משלושה ילדים בימינו. שלושה ילדים זו הרצפה המקובלת עבור משפחות דתיות, אם אין לאישה איזו בעיה רפואית חריגה. …"
    למיטב ידיעתי, מעט יותר ממחצית מבעיות הפוריות הן "באשמת" בעיות רפואיות של האישה, ומעט יותר ממחציתן "באשמת" בעיות רפואיות של הגבר. (בחלק קטן מהזוגות – יש בעייה רפואית חריגה גם לגבר וגם לאישה).
    אחת הבעיות בטיפול בבעיות פוריות בישראל היא נטיית יתר לטפל בנשים, ונטיית חוסר לטפל בגברים.

    אהבתי

  9. קמיליה, לעניות דעתי והכרתי אין תופעה כזו של חרדים ששולחים ילדיהם לממלכתי דתי (פרט אולי לאיזה הסדר לבתי ספר ייעודיים לחב"ד). יש תופעה הפוכה של מסורתיים ששולחים ילדיהם לחרדי.
    מקבל ההערה על בעיות הפוריות כמובן.

    אהבתי

  10. תודה רבה. יש עוד הרבה מה להרחיב.
    נראה לי שנסחפת. החרדים כבר לא מה שהיו והחילונים כבר לא מה שהיו. נראה לי שהקטגוריה השלטת במדינה יהיה המסורתי. קרי, יהודי בעל זהות ציונית המחובר למסורת שלו. מצד אחד בעל כבוד למדע ולמודרניות אך מצד שני לא מזלזל ביהדות או במסורת. אמונה דתית זה כבר עניין פרטי שאיננו קשור לזהות שלו כיהודי.

    בנוגע לחרדים אינני מדבר רק על המונדיאל אלא גם על מה שקרה בישיבת חברון בארוויזיון:
    https://www.bshch120.com/%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%95%D7%99%D7%96%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%94%D7%91%D7%96%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%AA-%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9F/
    נראה שככל שאתה מגרד את פני השטח של חרדים אתה מגלה שהם לא שונים בכהוא זה משאר הישראלים מבחינת צריכת תרבות ותפיסת עולם. בחורי ישיבה מתמסרים לדבר אחד שנראה חשוב. בעוד אנשי תרבות וחוקרים חילוניים מתרכזים במה שהוא חשוב. אבל מבחינת המעטפת הם בסופו של דבר די דומים.

    אהבתי

  11. תמריץ,
    אני חווה אותה בשוליים, אבל בשנים האחרונות אני פוגש עוד ועוד מקרים כאלו של חרדים לשעבר השולחים את הילדים למסגרות דתיות לאומיות. ברור לי שהתנועה מתחילה מהמרכז.

    (אני זוכר משהו דומה לפני 12 שנה כאשר הבחנתי איך ערביי מזרח ירושלים מתחילים להנות מפריחה כלכלית דבר שכיום ברור גם מבחינה כלכלית וסטטיסטית)

    אהבתי

  12. י.ד. השקפתך דומה לדברים שיאיר כותב בנושא. איני מאמין בכך לרגע, אבל העתיד יגיד. הסיכוי למדינה בעתיד הרחוק הוא באוטונומיה חילונית וקנטוניזציה.

    אהבתי

  13. הערות לפאצ'י,
    הצולבת קיימת בצנחנים (פצ'י הוא בוגר שקד) מימי מאיר הר ציון. אז היו מצמידים שתי מחסניות מופרדות על ידי כפיסי עץ באמצעות איזוליר בנד. למופז מייחסים את המצאת "מארב הכוכב" שהוא רעיון מטופש שמנוגד לעקרונות המלחמה. (מארב יעיל מרכז את עיקר כח האש שלו בכיוון ההגעה הצפוי של האויב ועל זה מוסיפים אבטחה היקפית של תצפית לאחור ולצדדים)

    Liked by 1 person

  14. תמריץ,
    אני יודע שהחרדים מעצבנים אבל יש בדבריך נימה של זלזול בחילונים. החילוניות לא מספיקה לעמוד מול הברברים ולכן צריך להגן עליה באמצעים מלאכותיים. אני ממש לא מסכים. החילוניות מחזיקה בנכס מאד מאד חזק של הנאה מיגיע כפיה, של מדע ומחקר מדעי ושל התייחסות לדברים כפי שהם. החרדיות מחזיקה בנכס אחר של קשר למסורת, קרבה לריבונו של עולם ועוד. אבל האוטונומיה של כל אחד מהנכסים כלפי זולתו מבטיח שעוד הרבה זמן הם ימשיכו במשיכה בחבל.

    בהקשר הזה של החרדים אני יודע שחייל זקן לא מסמפט אותו אבל מבחינתי העובדה שגדי אייזנקוט הוריד את הגיל המקסימאלי לקבלת דרגה אצל קצינים וכך הביא לסינון של כל הקצינים בוגרי הר המור היא נקודה לזכותו. הר המור וזרם הקו הם גורם חזק אבל עדיף שאנשים כיתתיים מסוגם לא יגיעו לעמדות מפתח (וינטר הוא עוף מוזר שהצבא רוצה לשמר אותו אבל למנוע ממנו לעשות שטויות).

    אהבתי

  15. י.ד.,
    השיטה של אייזנקוט להצערה היא לקדם אל"מ לתפקיד תא"ל ואחרי שנתיים לקדם אותו לאלוף בתקן תא"ל. נו טוב, ככה זה כשאתה מתחשל במצעדי גאווה.

    אהבתי

  16. חייל,
    אני בעד הזקנת הצבא. ועדין מרוצה שאנשי הר המור לא יתקדמו בתוך הצבא. לא סומך עליהם.

    אהבתי

  17. אם כבר להוסיף קבוצה לדמוגרפיה זה את הדתים הלא חרדים שהרי לפי הפוסט יש להם מאפייני ילודה שונים.

    אהבתי

  18. אין לדתיים הלא חרדים לא דטרמיניזם דמוגרפי ולא דטרמיניזם פוליטי. מה זה מעניין אם למישהו יש כיפה או כיסוי ראש אם הוא/היא תומכים בתחבורה ציבורית בשבת או בזכויות להט"ב.

    אהבתי

  19. בגדול כן סביר להניח שילודת הדתיים הלא חרדים תיצור בעתיד מדינה ימנית ודתית יותר משהייתה בלעדיהם. אבל זה לא אומר הרבה כי רוחות הזמן ישפיעו הרבה יותר לכאן או לכאן. החרדים לעומת זאת, כמעט לחלוטין מנותקים פוליטית מרוחות הזמן.

    אהבתי

  20. הצידוק האולטימטיבי לחוק הלאום.
    אמאל אסד (תא"ל במיל):
    "מהיכן שאבתם את החוצפה לקבוע שייכות של הארץ ליהודים? על מה מבוססת טענת הזכות והבעלות של היהודים על הארץ?
    אם זו רק אותה אמונה משיחית בהבטחה אלוהית – למה שלא תחכו לבוא המשיח? (או שמא אתה אדוני ראש הממשלה הנך גם משיח היהודים אדוני הארץ ?)"
    גילוי נאות – מכיר את אמאל אסד מהצבא שם יצא לנו מספר פעמים להציק לערבים ביחד. באותה תקופה לא היה נאמן ממנו ליהודים ועוד יותר ליהודיות.

    Liked by 1 person

  21. תמריץ, יצא לי במקרה לדבר עם אנשים שהכירו את בנט באופן אישי. בנט הוא משיחיסט, ואם נדמה לך שכל ענין ההדתה בספרי הלימוד (להזכירך בנט שר החינוך) הוא בניגוד לדעתו של בנט אז יש לי חדשות בשבילך. לגבי השרה שקד היא חילונית רק כלפי חוץ. כל דבריה ומעשיה מראים שדיעותיה נטועות עמוק במחנה הדתי לאומי, והיא לא נמצאת במפלגת הבית היהודי רק מתוך אופורטוניזם אלא מתוך אמונה אמיתית. אני לחלוטין לא אופתע אם יום אחד היא תחזור בתשובה באופן רשמי.

    לגבי המחנה הדתי לאומי בכללותו, נכון שיש הרבה הבדלים בינם לבין החרדים (בהכללה. הרי יש גם חרדים שעושים צבא ולא מעט חרדים שעובדים למחייתם, ואפילו לא בשחור…). עם זאת, בכל הנוגע לדת הרי הדתיים הלאומיים לא פחות דתיים, הם פשוט דתיים באופן שונה. אני לא רואה את הדתיים לאומיים מתנגדים למדינת הלכה או למצער להרבה יותר חוקים דתיים – הרי הם דתיים ולא חילוניים, זוהי אמונתם.

    אהבתי

  22. תמריץ,
    בתחרות בין לשון הרע ל"השקופה" לשון הרע תמיד לוקח. האם את יוצא נגד מורשת אבי גבאי?

    אהבתי

  23. אני לא חושב שיש בקרב הבורגנות הדתית לאומית התלהבות מכפייה דתית. כל גווני החרד"ל למיניהם שונים אבל אינם הרוב במגזר. הרבה מצעיריהם נודדים מהם.

    אהבתי

  24. סמי – אוף טופיק,
    מאמר חשוב וחכם (להערכתי) של גד טאוב, שתתפרסם כעת (למרבה פליאתי) גם בבלוג של זאב גלילי, הגיון בשגעון.

    הוא מתקשר, אם כי רק עקיפות, גם לדיון על הצורך / העדר הצורך בחוק לאום, "מחאות" הדרוזים, מקום המשפטנים / בית המשפט העליון / החוק הבינ'ל בחיינו ועוד.

    http://www.zeevgalili.com/2018/08/23034?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+zeevgalili+%28zeevgalili%29

    קטע מהמאמר:
    ___________________________
    " … הליברליזם החדש הזה מציג את עצמו כביקורת על הלאומיות ובכך מסווה את העובדה שהוא גם התקפה על הדמוקרטיה. שכן כדי לממש את חזונו ולקדם את האינטרסים שלו צריך המיעוט הנייד להוציא את הכוח הפוליטי מידיו של הרוב הנייח ולנתק את עצמו במידה גוברת ממנו ומשורשיו. מכאן המרכזיות שתופשת לגביו הזירה המשפטית. המשפטנים נהפכו במקומות רבים לסוכנים פעילים של גלובליזציה, ואצלנו אף לחוד החנית של האליטה הניידת. לא רק מפני שהם נוטים לעמדות מתירניות בסוגיית ההגירה, אלא גם מפני שהם חלק חשוב כל כך במאבק הפוליטי המרכזי בישראל: הוצאת הריבונות בפועל מידי הרוב הנייח והעברתה לידי "מומחים" מטעם המיעוט הנייד ברשות השופטת. זליגת הכוח מהרוב הנייח למיעוט הנייד נתמכת בסימביוזה שבין מערכת המשפט ושלוחותיה ברשויות האחרות לבין חלקים גדולים של העיתונות, האקדמיה וארגוני החברה האזרחית — כולם חברים של כבוד באליטה החדשה.

    המושגים "פרולטריון ובורגנות" או "ימין ושמאל" אינם יכולים לבאר תופעות אלה. אמנם ההתקוממות של המעמד הנייח כנגד החלשתה של מדינת הלאום נוטה ללבוש מדי ימין, אבל לא תמיד, ולא בהכרח. הפופוליזם האנטי־אירופי באיטליה משלב ימין בשמאל; הברקזיט אינו באופן מובהק זה או זה; אל מול דונלד טראמפ (שבעצמו מערב תפישות ימניות עם קורטוב של פופוליזם שמאלי) קם פופוליסט הרואה בעצמו סוציאליסט בדמות ברני סנדרס.

    פירוש הדבר הוא שאין צורך להשאיר מאבק חשוב זה רק בידי הימין, לא כל שכן להסגירו לידי הימין הקיצוני. השמאל והמרכז הוותיקים צריכים לקחת בו חלק. לצורך כך עליהם להפסיק לפחד מן הדמגוגיה של האליטה החדשה, המכנה כל לאומיות בשם "פשיזם" וכל מגבלה על ההגירה "גזענות", ולצאת בלי היסוס להגנת הדמוקרטיות הלאומיות.

    הסכנה היא ממשית. בחסות הסיסמה "דמוקרטיה אינה שלטון הרוב" (ולכאורה גם בשמם של מיעוטים) מבקש הליברליזם החדש לחתור תחת זכות ההגדרה העצמית של הרוב וזכותו להחזיק בריבונות על גורלו. לכן יש לרסן את האליטה הזאת באמצעות המוסדות הנבחרים ולהחזירה לגודלה הטבעי. שהרי לא ייתכן למסור את ניהול הדמוקרטיות הלאומיות לידי מיעוט, שמרבה כל כך להטיל ספק בעצם ההצדקה לקיומן ושבמקרים רבים מינה את עצמו למפרקן."
    _______________________________________

    אהבתי

  25. אמחייה,
    דתיים לאומיים אינם ברמה אקדמית נמוכה (ואפילו להפך), ושיעור גבוה שלהם באוכלוסייה לא יוביל ל"שאר הדברים האופייניים למדינות עם חתך אוכלוסיה שכזה".

    גם כתבת:
    "בכל הנוגע לדת הרי הדתיים הלאומיים לא פחות דתיים, הם פשוט דתיים באופן שונה" – מסכים
    "אני לא רואה את הדתיים לאומיים מתנגדים למדינת הלכה" – לא מסכים. הם מתנגדים.
    "אני לא רואה את הדתיים לאומיים מתנגדים … להרבה יותר חוקים דתיים" – תלוי מה החוק

    תמריץ,
    העמדות של ההנהגה הדתית לאומית בעוד עשרות שנים אינן בנות ניבוי, אבל השפעת הדמוגרפיה הדתית לאומית על המדינה יחסית כן ברת ניבוי. ככל שנוכחות הדתיים הלאומיים גוברת – כן הם מוסיפים פרופיל מאוד ימני (ערכים של מסורתיות, שוק חופשי, חיבור למדינה וחיזוק זהותה היהודית).
    בנוסף, אתה נתלה בסקר אחד (או יותר) וגוזר ממנו שהציבור הדתי תומך בתחבורה בשבת ובזכויות להט"ב. התמיכה הזאת בסקרים (אם בכלל) לא מתרגמת למשהו מעשי ועובדה שזה לא קורה. הדתיים הבוחרים ב"בית היהודי" קולם מתורגם להתנגדות לנ"ל. די בדומה הדתיים בליכוד. רק דתיים ב"יש עתיד" קולם מתורגם ליותר ליברליות, אבל אני לא יודע לומר כמה דתיים יש שם.

    אתה גם מסתכל על הנדידה מחרד"ל לבורגנות, אבל מתעלם מנדידה הפוכה. המוביליות במגזר הדתית-לאומית גבוהה מאוד. באותה משפחה חיים אחים שמשתייכים לכל גווני המגזר, וילדיהם עושים את הבחירות שלהם כמו הדודים שלהם ולא כמו ההורים שלהם.

    קמיליה ותמריץ,
    ההארד קור החרדי לא ילך לבתי ספר דתיים-לאומיים, אבל ייתכן שציבורים מסורתיים/מתחזקים שפעם הלכו לחינוך חרדי ונרשמו בסקר כחרדים, הולכים היום לבתי ספר דתיים (לפחות כאלו שהם מופרדים מגדרית ועם לימודי קודש מוגברים), ונרשמים כדתיים. עם החלשות ש"ס (ופטירת הרב עובדיה) והמוסדות שלה, יש גם מצב שמסורתיים שהלכו לבתי ספר חרדים הולכים לחילונים, ונרשמים כחילונים.
    כלומר חל שינוי בהרגלי החינוך אבל לא התרחש שינוי משמעותי בחברה החרדית כפי שמכון טאוב מציג.

    אהבתי

  26. תמריץ,
    האם דין הצורר אנדריאס הרצוג שמונה למאמן הנבחרת כדין ויקטור אורבן? כנראה שפרנסי הנבחרת בחרו בו לאחר שהוכיח (ב2002) את יכולתו לדפוק לנבחרת ישראל את העלייה למונדיאל.

    אהבתי

  27. לגדי טאוב יש יתרון מובנה על יריביו מהשמאל שהוא מצליח להבין את ההבדל בין ליברליזם לדמוקרטיה. מה שהם לא מצליחים לעשות מאז שאהרן ברק – שהוא כנראה מבריק למדי אבל חסר השכלה היסטורי – בלבל בהגדרה שלו לדמוקרטיה כשמירה על זכויות המיעוט. כפי שהוא רומז כאן יש דמיון רב בין הניסיון הנוכחי של הליברליזם להשליט את עצמו מול ההמון למה שקרה במאה התשע עשרה כאשר האליטות הליברליות ניסו לדחוק את ההמון הצידה ולהשליט את הליברליזם. והעובדה שהאליטות הליברליות כיום אפילו לא מודעות לדמיון מראה עד כמה הן בורות. אין ספק שהוא מעצבן את השמאל כי הוא מראה לו שהוא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון.

    Liked by 1 person

  28. יאיר, הזכרת למשל שוק חופשי אבל כאמור זבולון אורלב היה סוציאליסט. הציבור הדתי קשה לניבוי. אני מסכים שישראל תהיה יותר לאומית ושמרנית בגלל הדתיים ב-2065 משהייתה בלעדיהם. אבל איפה זה יציב אותה מבחינה מוחלטת? כמצדה במלחמת שמד כמו שחזה ישי שריד? ואולי כמי שתומכת בממשלה עולמית תחת האו"ם אבל פדרלית בניגוד לאלו שייתמכו בממשלה עולמית אבסולוטית? את העיקר יקבעו רוחות הזמן. הדתיים יסתפקו בניואנסים.

    אהבתי

  29. הרושם שלי שהציבור הדתי לאומי באופן כללי סוציאליסט (לצערי הרב) בניגוד להיותו ימני מבחינה מדינית. זה בגלל שהציבור הדתי מאוד מתעניין במוסר אבל כלכלה ואיך מתנהל השוק הוא נושא שבאופן כללי מאוד לא מעניין אותם בכלל – ומוסר מנותק מהמציאות מוביל שמאלה. בצד המדיני המציאות מעניינת לא פחות מהמוסר אז אין את הבעיה הזו.

    אהבתי

  30. אולי אורלב היה סוציאליסט (לא יודע מהיכן לקחת זאת, ובמקביל אפשר לומר זאת גם על כמה מהליכוד), אבל מדובר בזן הישן או בדור המעבר מהנהגת ה"הפועל המזרחי" (ושותפת מפא"י) להנהגה של היום.
    אתה בעצמך אומר שישראל תהיה יותר שמרנית ולאומית בגלל הדתיים, אבל קובע "איפה זה יציב את ישראל מבחינה מוחלטת?"
    מה הקשר מבחינה מוחלטת? מי כן מציב את ישראל מבחינה מוחלטת?
    כולם במשחק הזה מושכים לכיוון שלהם והתוצאה המוחלטת היא וקטור סך הכוחות הללו.

    אהבתי

  31. מי כן מציב את ישראל מבחינה מוחלטת? זה החשש מהשתלטות חרדית. הם כן מנותקים מרוחות הזמן. כמו אירן וסעודיה.

    אהבתי

  32. אני מסכים, בהמשך לדברי י.ד ובהמשך לדברים שלי בעבר, שהישראלי הממוצע יהיה מסורתי-לאומי, כלומר רוב הישראלים יהיו קרובים לדתי-לאומי (לא חרד"ל), ובמצב שכזה דתיים לאומיים יהיו חלק מהנוף ולא אאוטסידרים כמו החרדים הנפרדים והמובלטים במנהגיהם ובלבושם.

    אהבתי

  33. לחרדים אין את הכוח, ואין את האספרציה לקחת את ישראל לשום כיוון.
    ברגע שהם יקחו את המושכות לידיים יפלו עליהם חיובים שהם לא מעוניינים בהם.
    רק לפני חצי שנה ליצמן חזר להיות סגן שר. ככל שהמציאות תסתור לחרדים את הרצונות שלהם כן הם יסתגרו והשפעתם תתמעט.

    אהבתי

  34. ומילה קטנה נוספת:
    אני מעריץ את חוסר ההתכופפות של החרדים בפני מה שאתה קורא "רוחות הזמן".

    אני מאמין שלרוחות הללו יש מה לומר, וצריך להתייחס אליהם. אבל לא כל גחמה או מצעד צריכים להסיט אותנו מהדרך.

    אהבתי

  35. תמריץ,
    מה דעתך לגבי החזרת "קצבאות יוצאי צבא" (זה מה שהדרוזים רוצים)
    תזכורת – גולדה המציאה רבין חירב (יחד עם עוד הרבה דברים טובים)

    אהבתי

  36. התרבות שלנו לא מספיק בורגנית (במובן המוסר הבורגני שמאפשר אפליה נגד אנשים מעצבנים וטפילים) או היררכית. קצבאות יוצאי צבא ישירות לא יעבדו. אפשר להגדיל משכורת לחיילים ומענק שחרור.

    אהבתי

  37. יאיר כתב
    "אולי אורלב היה סוציאליסט (לא יודע מהיכן לקחת זאת, ובמקביל אפשר לומר זאת גם על כמה מהליכוד), אבל מדובר בזן הישן או בדור המעבר מהנהגת ה"הפועל המזרחי" (ושותפת מפא"י) להנהגה של היום."
    לפי הרושם שלי אתה טועה לחלוטין. באופן כללי בעלוני השבת בבתי כנסת ובפרסומים של מכונים העוסקים בתורה ומדינה השיח הוא סוציאליסטי בעיקרו. במרחב הדתי לאומי הכללי יותר יש פה ושם קולות קפיליסטיים (פייגלין, גרשוני,שנרב ואולי פספסתי עוד כמה) אבל הם די בודדים. מידי פעם עולה בתקשורת של המגזר הדיון בטענה שהשמאל חברתי והציבור הדתי לאומי עוסק רק בארץ ישראל. התשובות נעות בין זה שיותר חשוב כרגע להקדיש את הכוחות לארץ ישראל לבין הצבעה על מיזמים שמאלניים כלכליים של אנשים מהציבור הדתי לאומי (וגם הצבעה על אירגוני חסד שזה כן תואם לתפיסה החברתית הימנית ולא השמאלנית אבל בדרך כלל גם בו ההנחה היא שמאלנית שזה בושה שהמדינה לא מטפלת אלא אירגוני חסד) אין שום קול הטוען שהחברתיות של השמאל היא חברתיות כמו הדמוקרטיות של צפון קוריאה וטוב שהציבור הדתי לאומי לא עוסק בה.

    אהבתי

  38. פינת הטרלול הישראלי.
    ג'וש בריינר, כתב המשטרה של הארץ:
    זיכוי מדהים בבית המשפט העליון, אבל שימו לב גם לביזיון: השופט אורי שוהם שפורש היום יודע כנראה כבר כמה חודשים שאלישע חייבטוב זכאי, אבל במקום להודיע על זה ברגע שהחליט כך, בחר לחכות עם הקראת פסק הדין עד ליום פרישתו. כי מה אכפת לו שאדם יישב עוד כמה חודשים במאסר שווא?

    Liked by 1 person

  39. האפיפיור הנוכחי מזדהה עם מהגרים. עכשיו מוציא הוראה עדכנית נגד עונש המוות בדוקטרינה הקתולית. היררכי או שוויוני? התשובה ברורה. אבל האם אין זו טעות לדת להיות בחזית השוויון? בשביל זה הרי לא צריכים אותה במערב.

    אהבתי

  40. תמריץ,
    עוד הוכחה לדמוגרפיה של האיי קיו (בקרוב בכנסת)
    אמילי מואטי:
    דניאל, הבן של אבי גבאי: "אבא שלי הולך להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים, והוא ישנה את המדינה שלנו ויהפוך אותה לשלטון הומניטרי וסוציאליסטי, וכולנו ביחד נהנה מהפירות של המדינה המצוינת הזאת"
    יאיר, הבן של נתניהו: תומך באדם שקרא לרצוח שמאלנים.
    עכשיו תבחרו

    אהבתי

  41. תזכורת,
    אמילי מואטי היא הפרשנית הכלכלית שהתגוללה על ביבי שתחת שלטונו מחצית מהישראלים מרוויחים פחות מההכנסה החציונית

    אהבתי

  42. משה, השיח הוא קהילתי ולא סוציאליסטי.
    נראה לי שאתה מבלבל בין "ואהבת לרעך כמוך" לבין אידאת השיויון הסוציאליסטית.

    אהבתי

  43. יאיר
    מלבד נושא השיויון. נושא נוסף השנוי במחלוקת הוא איך דואגים לחלשים בחברה. התפיסה הסוציאליסטית היא שזה חובת המדינה. התפיסה הימנית שהיא שזו חובה על האנשים – המדינה יכולה להיות כלי להוצאה לפועל של החובה הזו אבל באופן כללי זה הכלי הכי גרוע. יש דברים שאי אפשר לטפל בהם בכלים פרטיים ואז הכלי הנכון הוא המדינה. למשל מצב של טיפול בעניים על ידי עמותות פרטיות לפי הסוציאליסטים זה כישלון של המדינה במילוי חובתה. לפי הימין 'חובתה של המדינה' זה ביטוי מושאל. חובה לא חלה על מדינה – חובה חלה על אנשים. מילוי החובה בכלי פרטי עדיף מאשר הכלי המדיני לכן לא רק שזה לא כישלון זו הצלחה יותר גדולה מאשר טיפול על ידי המדינה. "ואהבת לרעך כמוך" הוא עיקרון כללי וקודם לשאלת צורת היישום – הכנסתו לדיונים היא בדרך כלל דמגוגיה המנסה להשמיץ את הדעה האחרת כאילו לא אכפת לה מעניים.

    אהבתי

  44. משה,
    סליחה אם נפגעת. התכוונתי שהדאגה הדתית-לאומית בנושאים חברתיים באה מערך "ואהבת לרעך כמוך" ולא מתוך הזדהות עם ערכי הסוציאליזם, ויש הבדל.

    אני חושב שאתה מייצג תפיסה ימנית אידיאולוגית קשה. במעבר למציאות יש גוונים נוספים, ואני חושב שימני יכול להחשב גם כזה שרוצה לדאוג לחלשים. כיון שאנחנו חיים במדינת היהודים, אז אחד מערכיה זה לדאוג ליהודים חלשים, וכיון שזאת גם מדינה שדואגת לכל אזרחיה, אזי גם צריך לדאוג לכולם.
    איך לעשות את זה? לייתר דיוק, מה הגבול? נראה לי שהגבול הוא התמריץ השלילי שלא לעבוד וכדומה. זה הגבול.
    נדמה לי שמה שכתבתי די מייצג את רוב הדתיים הלאומיים, והם יכולים להמשיך ולהחשיב עצמם ימניים, גם אם הם לא עומדים בועדת הקבלה של אתר מידה או דל פורום קהלת (2 מוסדות חשובים בפני עצמם שכבודם במקומם והשפעתם חשובה בעיני).

    אהבתי

  45. הציוץ טוויטר הזה מלמד הרבה לגבי חולשתו של דטרמיניזם דמוגרפי.

    והנה דוגמא מופלאה לחלמאות המשטרתית: דב מורל, נער גבעות בדימוס שהפך ליברל והתחתן עם בתה של צפי סער (כן כן, היא), מעוכב כבר חצי שעה עם רעייתו כי הם נראים כיהודים מאמינים. אין גבול לטמטום pic.twitter.com/Z2JWpZMXZ7
    — akiva novick (@akivanovick) August 2, 2018

    https://platform.twitter.com/widgets.js

    אהבתי

  46. לפי מה שהבנתי מספר החרדים + מספר הערבים יהיה בערך 50%. השאלה היא איך אתם תסתדרו עם אחוז כה גבוה?
    ועוד שאלה: איך המדינה (שגם כיום היא די צפופה) תוכל לפרנס אוכלוסיה כה גדולה? האם לא יהיה מחסור אדיר בדירות ומחירן יהיה גבוה מאוד (גם כיום המחיר די גבוה)?

    אהבתי

  47. הם לא יגיעו ל-50%.
    החרדים נמצאים במהלך של כניסה לעבודה
    אצל הערבים יש השתלבות בעבודות מכניסות יותר
    בעיית המקום תחייב סיפוח של יהודה ושומרון, לפחות שומרון שהיא הבטן הרכה של גוש דן (יותר ריאלי מלבנות איים מלאכותיים).

    אהבתי

  48. הים מלא במי מלח, השומרון פורח
    הגבול בין היבשה לים טבעי ברור ומובחן, הגבול בין גוש דן לשומרון פיקטיבי ומלאכותי

    אהבתי

  49. נכנסתי עכשיו למאמר של גדי טאוב אצל גלילי, ובהחלט כל מילה בסלע.
    טאוב בעצם טוען (בצורה מובלעת) שקווי המתאר בין ימין ושמאל מתחילים להתמזג עם קווי המתאר של אליטות (שמאל) לעומת העם והדמוקרטיה (ימין).
    הוא מזהה שזה עדיין לא קורה אבל זה בכיוון. כרגע רוב הלוחמים בשם זכותו של עם להגדרה עצמית, נמצאים בימין.

    שווה קריאה:
    http://www.zeevgalili.com/2018/08/23034

    אהבתי

  50. אי אפשר לחזות את העתיד אבל לפי הנתונים שהביא כאן תמריץ – הם יגיעו ל-50% (ביחד כמובן) בשנת 2065.
    ואחרי השנה הזו הם יעברו את ה-50%.
    כלומר השליטה החילונית במדינה תהיה מעורערת (אם בכלל תהיה).
    נניח שיספחו את יהודה ושומרון, עדיין חיים שם ערבים. מה יעשו איתם? הרי אינך מתכוון לכך שינשלו אותם מאדמתם או יגרשו אותם.
    לגבי איים בים. נניח שיבנו איים כאלו, כמה אנשים כבר יוכלו לגור שם? יש מקום בעולם שבנו איים כאלו בהקף נרחב וגרים שם מיליוני אנשים?
    יש בעיה נוספת וזו בעיה של גידול מזון לאוכלוסיה. כיום אפשר לקנות מזון בחו"ל אבל במקרה שיהיה משבר מזון בעולם ויהיה מחסור, איך יאכילו כל כך הרבה אנשים?

    אהבתי

  51. גלגל, המגמה היא שנהיה יותר ויותר שפע ולא ההיפך. עד 2065 מן הסתם אנרגיה מהשמש תהיה בשפע וכמעט בחינם ועם זה ועם הישגי טכנולוגיה אחרים אין סיבה שיהיה רעב.

    אהבתי

  52. דמוגרפים רואי שחורות (או יש לומר מקדמי אג'נדות) כמו ארנון סופר צפו גיבוש של רוב ערבי בשנת ה-2000, ומאז עברו כ-20 שנה וזה לא התממש.
    אז הנתונים של תמריץ מראים ש… אז הם מראים. אוטר גיזקוט. תמריץ שמתנגד למשל לאקסטרפולציה של החוב היפני ממשיך לפרסם אקסטרפולציות דמוגרפיות של ישראל.
    סיפוח יהודה ושומרון בוודאי שאינו כולל בעיני גירוש או נישול. ברגע שנספח (לא רק משפטית, כי אם גם מהותית) אז הפלסטינים יצמצמו ילודה (וכבר כתבתי על-כך רבות בעבר).
    לגבי מזון – מזמין אותך לעקוב כמוני אחרי חברות סטארט-אפ בנושא, למשל ייצור חלבון מחגבים, בשר מתורבת בריאקטורים ואצות. מעניין !!!

    אהבתי

  53. הערה לגבי גדי טאוב:
    הוא שם דגש בעיקר על נושא הכסף. מעמדות עשירים הם גלובליים, מעמדות עניים הם נייחים ולוקלאליים.
    אני חושב שיש פקטור נוסף ועיקרי והוא תרבות.
    כלומר אנשים שחשוב להם הערכים התרבותיים היחודיים להם גם אם הם דוברי אנגלית, שבוחרים לחיות בארץ, גם אם יש להם אפשרות לחיות בחו"ל. כמובן שיש משוב בין הנושא התרבותי לכלכלי. לא מזלזל בפן הכלכלי הצר. גם לו השפעה.
    כי הרי גם אנשים עניים יכולים להגר לחו"ל (ראה ערך המוסלמים באירופה), אבל יש אנשים שבוחרים לחיות בארצם מולדתם ופחות להשקיע בלימוד שפות ואנגלית לילדיהם, ויותר להתעסק בערכים מקומיים, ופחות לעבוד בעבודות גלובליות. כלומר זה לא רק כסף שמשפיע על בחירות ערכיות, זה גם בחירות ערכיות שמשפיעות על מצב כלכלי.

    Liked by 1 person

  54. יאיר, חובות לא קיימים במציאות. בני אדם כן. יובל נח הררי תמיד מדבר על המיתוסים. חוב הוא אבי אבות המיתוס. בני אדם הם לעומת זאת בעלי ממשות פיזית. והנתונים הם של הלמ"ס. האומדן שלי קטן משלה.
    הכחשת נתונים מדעיים רציונליים אינה תשובת נגד רצינית לטיעונים. ולמה שמישהו יצמצם ילודה אם פתאום יתחיל לקבל קצבת ילדים??

    אהבתי

  55. אם אנשים קיימים במציאות (ובוודאי שכך) אז מדוע כל התחזיות הדמוגרפיות התבדו (בדיוק מה שקרה לאחרונה עם מכון טאוב)?

    קצבאות ילדים אינה חוק טבע. אפשר לעצב תמריצים נכונים.

    אהבתי

  56. ראשית הייתה העלייה מרוסיה. שנית, לא פיצלו את החרדים כאוכלוסיה נפרדת. אולי עכשיו עושים טעות דומה כאשר לא מחשיבים הבדואים כנפרדים עם פוריות גבוהה משלהם. בנוסף העולים מרוסיה עברו לממוצע ילודה ישראלי והילודה הדתית לאומית והחילונית עלתה.

    אהבתי

  57. יש טווח אפשרויות סביר.. מי שמכחיש אותו צריך להציע אפשרויות משלו. למשל אם יעלו 2 מיליון יהודים מאמריקה זה שוב ישנה הכול וכך גם אם ירדו 2 מיליון חילונים ויותירו הארץ לערבים ולחרדים. האופציה השנייה יותר הגיונית למען האמת.

    אהבתי

  58. תמריץ: "חייל, רכילות מפורטת על אנשים שחיים בינינו זה לא דבר שנוח לי להשאיר פה."
    הצעה לדיון (תיאורטי בלבד) במוסר היררכי בחיל חינוך
    1. מה דינו של מ"פ מסלול שמתרגל את פלוגתו במשך היום ואת אמו הציונית (הנשואה מאד) של אחד מחייליו במשך הלילה?
    2. אם ערבי נופל ממסוק באמצע הלילה (במבצע ליטני, ע"ע פינטו) האם רק צנחן דרוזי יכול להרים אותו?

    אהבתי

  59. חייל
    סעיף 2 הוא באמת טפשות של ממשלת ישראל. אתה עצמך ציינת את זה בעבר. כשמוציאים 15 מיליארד לקידום מיעוטים צריך לעשות את זה באופן מובהק שחלק הדרוזים באופן יחסי יהיה הרבה יותר גדול מהמוסלמי.

    אהבתי

  60. ליאיר:
    תחזית דמוגרפית יכולה להיות שגויה (לשני הכיוונים) אבל זה יותר טוב מאשר מה שאתה אומר (שהערבים והדתיים לא יגיעו ל-50% מהאוכלוסיה ב-2065) כי נראה לי שמה שאתה אומר מבוסס על משאלת לב בלבד.
    ליאיר ותמריץ:
    הטכנולוגיה לא יכולה לפתור בעיה של רבוי אוכלוסיה בלתי פוסק (היא יכולה לפתור זאת עד נקודה מסויימת). נניח שבכל משפחה יש 4 ילדים בממוצע אז האוכלוסיה מכפילה את עצמה כל דור. אחרי 100 שנים האוכלוסיה מכפילה את עצמה פי 10 – כלומר יהיו פה קרוב ל-100 מיליון איש. אני לא חושב שהמדינה יכולה להכיל מספר כה רב של אנשים. אבל נניח שהיא כן יכולה – אז עוד 200 שנה יהיו פה מיליארד אנשים. איך נסתדר אז?
    (אם בכל משפחה יהיו פחות מ-4 ילדים – אז יקח קצת יותר זמן להגיע ל-100 מיליון איש או למיליארד איש – אבל הבעיה תשאר אותה בעיה).

    אהבתי

  61. העולם המוסלמי חווה ריבוי טבעי מטורף במאה העשרים ועכשיו יש לו שני פתרונות לכך: גם ירידה בפריון והוא גם מייצא את בניו מסביב לעולם. אבל אין שם מוות ברעב. מניח שאותו דבר יקרה עם כל אוכלוסיה עם שיעור ריבוי גבוה.

    אהבתי

  62. נציגת מנסה בכנסת, מיכל בירן:
    "חגיגות השמחה על העלאת דירוג האשראי הן חגיגות של מדיניות אנטי-חברתית. מדינת ישראל נמצאת כמעט בתחתית דירוג ההוצאה האזרחית ב-OECD. לפי בנק ישראל, הממשלה צריכה להוסיף 130 מיליארד שקל לתקציב השנתי כדי להשתוות למדינות המובילות בשירותי רווחה, בריאות, תשתיות וחינוך. עוד חגיגה כזו ואבדנו."

    אהבתי

  63. אייזנקוט ערכי ומבצעי…
    אלאור עזריה לכלא אריה שומר לפיקוד על חטיבת הנחל

    אהבתי

כתיבת תגובה