מעשה באשכנזי, אמריקני ופרסי

צריך להודות – ההישג של בנימין נתניהו, עם ביטול הסכם הגרעין בידי הנשיא טראמפ, הוא גדול ונגד כל הסיכויים. כל מי שביקר אותו או לעג לו על התנהלותו מול ממשל אובמה בסוגיית אירן, בטענה שאין טעם לצאת מול הסכם שכבר חתום וגמור, יצא טועה, ואילו הוא – צודק. הדעה הנחושה של נתניהו הפכה לקונצנזוס בקרב הרפובליקנים בארה"ב שמעריצים אותו לחלוטין, וכשגורל מפתיע הנחית נשיא רפובליקני יוצא דופן בבית הלבן הכוכבים האירו לביבי. נאומו של טראמפ הערב נראה כאילו נתניהו הכתיב לו אותו.

אבל השאלה היא האם הישגו של בנימין נתניהו והניצחון הגדול של השקפת עולמו הם גם ניצחון למדינת ישראל ולאינטרסים שלה.  וזו שאלה שאנחנו לא יודעים להשיב עליה. עוד עשור שבו אירן רחוקה מפצצה, כפי שהבטיח הסכם הגרעין, אינו דבר של מה בכך ולא ברור מה יחליפו עתה. גם צריך לראות מה תהיה עמדת המפלגה הדמוקרטית מול ההתפתחות הזו. רוב הסיכויים שב-2020 ייבחר נשיא דמוקרטי, ואם לא אז, אזי ב-2024. עוצמתי ככל שיהיה טראמפ, אין הרבה עוצמה במדיניות שתקפה רק לעוד שנתיים וחצי.

האמונה לפיה משטר האייתולות קרוב לקריסה בשל המצב הכלכלי באירן היא הזויה. בוונצואלה אין משמרות מהפכה ואין אמונה דתית פנאטית והמשבר הכלכלי חמור בהרבה ועדיין הנשיא מדורו שולט בבטחה.  יהיו אשר יהיו ההשפעות על אירן כתוצאה מביטול עסקת הגרעין, ספק אם הן יהיו דרמטיות כפי שמשלים את עצמם אלו שמפתחים תקוות. ייתכן שאיכשהו תהליכים פנימיים של התמתנות שם יצברו תאוצה, אך גם ייתכן ההיפך. מי יודע.

רוב הסיכויים הם שהקונצנזוס הבינלאומי ישרוד את החלטת הנשיא טראמפ כפי שהאירו שרד את המשבר בדרום אירופה. לאליטות העולמיות ולמנגנונים שהן בנו יש כוח עצום מול גורמים פופוליסטיים ותזזיתיים. מנהיג אירן חמינאי ינהג בחוכמה אם יוריד ראש וימתין בסבלנות לחילופי המשטר בארה"ב, שקרוב לוודאי יקרו הרבה יותר מהר מאשר יקרו חילופי המשטר באירן עצמה, וכנראה זה מה שיעשה. ביציאה לעימות חזיתי עם ארה"ב אין לכאורה כל היגיון. במקרה שהעניינים עם אירן ייגררו להם, את ההחלטות הקשות באמת בסוגיה האיראנית יצטרך לקבל הנשיא שייבחר בעוד עשור, כאשר הסכם הגרעין יאפשר לאירן להיות, ברשות ובסמכות, במרחק נגיעה מעשרות פצצות אטום, ונשיא עתידי זה אולי עדיין אפילו לא נכנס לפוליטיקה. החלטת טראמפ הערב עשויה להגדיל את מרחב התמרון שלו, אך עלולה להשפיע גם בצורות אחרות, פחות צפויות. מה שאותו נשיא יחליט יושפע מאוד גם ממה שיקרה בעתיד הקרוב בצפון קוריאה.

49 תגובות בנושא “מעשה באשכנזי, אמריקני ופרסי

  1. תמריץ ,
    אין לתאר כמה המצב מורכב פה . אבל , יש לשים לב , לווקטור מאוד חשוב :

    הדינמיקה הפנימית באיראן. באיראן כידוע , יש שני תפיסות או מירוצי תעמולה ומדיניות מקבילים ( כמו נניח אצל הפלסטינאים : חמאס נ' פת"ח , משמע : התנגדות מיליטנטית נ' אופקים מדיניים ) :

    מחד : חמינאי ומשמרות המהפיכה ( ממש מעין מדינה בתוך מדינה , נקראים " שמרנים " ) מאידך : הרפורמיסטים , משמע , יותר להרגיע , להיות מתונים עם כפיה דתית , עם יותר פתיחות לעולם וכדומה …. . אז בסך הכל : רפורמיסטים נ' שמרנים .

    עכשיו : משמרות המהפיכה , היו נגד הסכם הגרעין בעיקרון . רק חמינאי בסוף דחף פאסיבית להסכם ואפשר אותו . הם גורסים ( וגם חמינאי למעשה ) שכך או כך , האמריקנים רוצים "להוריד " אותם , חבל על הזמן פשוט !! ואכן :

    סיכול ההסכם על ידי טראמפ , מוכיח לכאורה את צדקתם של משמרות המהפיכה והשמרנים באיראן . עכשיו :

    יוצא מכאן , שנטל ההוכחה , בדבר צדקת הדרך של הרפורמיסטים , הרבה הרבה יותר כבד לעת הזו . גם סקרים באיראן , מוכיחים , שהציבור , בגלל טראמפ , לא נותן יותר אמון באמריקנים.

    הואיל ונטל ההוכחה כבד הרבה יותר . ייתכן בהחלט , שמשמרות המהפיכה , או השמרנים , יכתיבו יותר חזק המהלכים עכשיו . או כי אז : אי אפשר יהיה , להישאר מבחינת האיראנים , במצב בו , הם ממתינים , ומנסים ביאוש , לשמור על ההסכם והיתרונות שלו , או להגיע להסכם חדש ומשפיל מאוד מבחינתם .
    מאידך , יש להם בעיה רצינית , עם מסחר עולמי , והעברות בנקאיות , בגלל הסנקציות שיחזרו עכשיו במלוא העוצמה ( סנקציות אמריקניות ) אבל :

    כבר נוצרו בקיעים בחזית הבינלאומית , המוניטין של האיראנים עלה , של האמריקנים ירד מאוד, והאיראנים דאגו לכמה חלופות , בינהם :

    דרום מזרח אסיה ואסיה בכלל . וכבר הבנק המרכזי באיראן , עומד להחליף הדולר ביורו בקשר להעברות בנקאיות . נראה בהמשך . אבל :

    זריף , הכריז היום או אתמול , שהאמריקנים , לא ישיגו הסכם יותר טוב . וזה הכי טוב . אולי יש בכך רמז , שייפתח משא ומתן חדש , על הסכם חדש . אני מטיל בזה ספק רב , שיוכלו להגיע למשהו .

    אז לסיכום : ייתכן בהחלט , שמשמרות המהפיכה , ייתנו הטון מכאן והלאה , ובמלוא הקיטור כך . אזי , אם טראמפ עושה פה איזה תרגיל , זה יהיה אולי מסובך מאוד .

    כאן למשל , נגיד הבנק המרכזי באיראן , על תוכנית להעברות בנקאיות ביורו במקום בדולר אמריקני :

    https://www.tasnimnews.com/en/news/2018/04/11/1698412/iran-serious-in-replacing-us-dollar-with-euro-in-transactions-official
    להתראות

    אהבתי

  2. איזה סנקציות יכולה ארצות-הברית להטיל על אירן?
    אני משער שאירן יכולה להשיג כל מוצר שחיוני לה (והיא לא יכולה לייצר אותו) דרך מדינות ידידותיות לה כמו סין ורוסיה. לטראמפ אין יכולת להטיל עליהם סנקציות.

    אהבתי

  3. לאירן אין אינטרס כרגע ליצור אווירת מלחמה. ככה לא מעודדים השקעות זרות.

    יש אגדה של רבי נחמן מברסלב על אדם שחשב שהוא תרנגול ואיך ניתן לרפאו משגעונו. ארה"ב של אובמה הייתה מעצמה שחשבה שהיא תרנגול. אבל לא, היא מעצמה וכלכלת אירן היא 2% מכלכלת ארה"ב. תקציב ההגנה של אירן הוא 1% מתקציב ההגנה האמריקני. חיל האוויר שלה לא ממש קיים. מדובר במלחמת הנמלה בענק.

    אהבתי

  4. ארה"ב יכולה לסמן כל גוף שעושה עסקים עם אירן ולעשות לו צרות צרורות. זה לא בהכרח יחנוק את אירן כליל, אך לא יקל על כלכלתה.

    אהבתי

  5. כדאי רק לקרוא כאן את דבריו של רוחני ,ולהבין כרגע , לעת הזו , לאן מועדות פניה של איראן . כנראה איזשהוא שלב מעבר , בו איראן תבחן את היתכנות המשך ההסכם עצמו , עם שאר הצדדים , והאם הוא יקיים האינטרסים שלה . אם לאיו , יפרשו . מענין שהוא מציין את החלטת טראמפ כ:
    מלחמה פסיכולוגית ….. כאן :

    https://www.tasnimnews.com/en/news/2018/05/09/1721011/president-rouhani-calls-trump-s-iran-nuclear-deal-withdrawal-psychological-war

    להתראות

    אהבתי

  6. תמריץ,
    המהלך של טראמפ מייצר לו רק יתרונות. העובדה שהאירופים לא הצטרפו אליו מעמידה את אירן במצב של אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי. אם יקיימו את ההסכם יחטפו סנקציות בלי לקדם את החימוש הגרעיני שלהם ואם יסוגו ממנו יסתכסכו עם האירופים, הרוסים והסינים. די בסנקציות האמריקאיות כדי להבריח מאירן את כל החברות האירופיות ורוב החברות הסיניות. גם פוטין לא ימהר לתחוב אצבע לעיין של טראמפ. המהלך של טראמפ גם מחזק אותו מול הצפון קוריאנים שמבינים שלא מדובר בפרייר כמו קלינטון ואובמה.
    ישראל קיבלה אור ירוק להיכנס באירנים בסוריה תוך שהאיום האמריקאי מפחית מאד את אופציות התגובה שלהם. בנוסף קיבל ביבי מטראמפ קופון לפני הנסיעה שלו לפוטין שיאפשר לו לוודא שפוטין ישב על הגדר כשהאירנים חוטפים.
    היידה ביבי…

    Liked by 1 person

  7. כאן מומלץ לקרוא את דברי יו"ר הפרלמנט האיראני , ארה"ב , מבינה רק את שפת הכוח לשיטתו ( כנראה נכתב והוצהר , לפני ההודעה של טראמפ , אבל , באותו היום , מתוך צפיה ברורה ליציאה מן ההסכם ) . להבין את המצב המנטלי שלהם :

    http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970218001206

    להתראות

    אהבתי

  8. חייל זקן, טכניקת "החוקר הטוב, החוקר הרע" של ארה"ב ואירופה יכולה להיות אפקטיבית, בתנאי שעדיין תהיה תועלת כלכלית משמעותית לאירנים מההסכם. לא ברור אם זה יקרה, כפי שאמרת.

    נתניהו יוצא היום ענק.. אם באמת יקרה שינוי דרמטי לטובה באירן כתוצאה מהמהלך של טראמפ, גם טראמפ ועוד יותר הוא יוכלו להיזכר כענקי ההיסטוריה. אוסף של מהלכים מורכבים ומלאים בסיכונים, שנויים לחלוטין במחלוקת, שמובילים לניצחון אולטימטיבי – טוב מכדי להיות אמיתי. אבל הסיכוי הזה קטן לדעתי ולצערי.
    מה שכן, קראתי היום טור מעניין בניו יורק טיימס שמציין שבשיחות רחוב בטהרן אפשר לשמוע ממש הערצה לטראמפ, מעין גבר גבר שעומד בהבטחותיו. תמונת מראה – הפער בין הסלידה של האליטות העולמיות מטראמפ להערצה שהוא מעורר באנשים פשוטים בכל מקום.

    אהבתי

  9. לא אוהב את כותרת המאמר שלך.
    האם זו הזהות של נתניהו בעיניך? "אשכנזי" – לא יהודי, לא ישראלי?
    אגב, מעטים מאד (אם בכלל) האנשים בארץ שכשתשאל אותם מה הם הם יענו "אשכנזים" (או "מזרחים" לצורך העניין) בתשובתם הראשונה. זה מרכיב זהות שלישי-רביעי בחשיבותו, אם בכלל.

    אלו שמלבים את הנושא הזה הם בעיקר הפוסט\אנטי ציונים, עיתון הארץ\אבו מאזן וכו'.

    אהבתי

  10. 3718, הכותרת ניסתה להיות וריאציה על בדיחות ואשכנזים יותר בולטים בבדיחות כדמויות מאשר ישראלים.
    כותרת חלופית הייתה:"ניצחת איתו הכול" על ביבי ושותפו טראמפ. אולי עדיפה באמת.

    אהבתי

  11. תמריץ,
    טראמפ יצר לכולם תמריץ לתיקון ההסכם. לאירנים אין אופציות טובות יותר מתיקון ההסכם. אם יפרשו ממהסכם בעקבות טראמפ יעמדו בפני סכנה של מכה צבאית כשסין ורוסיה לא לצידם. גם בסוריה אין להם אופציות טובות ולכן האופציה הכי טובה שלהם היא פגיעה בישראל מלבנון.

    אהבתי

  12. דווקא ישראלי מופיע יותר מאשר אשכנזי (אשכנזי זה קצת מיושן היום).

    אהבתי

  13. ורק לי יש את הפחד שהשוט שנתניהו הניף מול אירן יונף פעם מול ישראל.

    אהבתי

  14. תמריץ,
    ראית מי הולך אנגז'ה עם פוטין בפרטיה שלו יום אחרי שהתעלס עם טראמפ? רמז, לא קוראים אותו כחלון.

    אהבתי

  15. תוספת,
    איזה הימנון מנגנים בככר האדומה מיד אחר ההימנון הרוסי?

    אהבתי

  16. כשמזכירים פרסים בבדיחה הכוונה לרוב ליהודי ממוצא פרסי שגר בישראל ולכן קשה להנגידו לישראלי.

    אהבתי

  17. תמריץ,
    המתנגדים של נתניהו חתמו על פטיציה הדורשת מנתניהו להחרים את טראמפ ודרשו ממנו להצטרף לחרם המערבי נגד פוטין.

    אהבתי

  18. א. הכותרת הנכונה לפוסט הייתה אמורה להיות: "מעשה באמריקאי, איראני, ישראלי, צפון קוריאני ולהקת האירופאיים".
    אך זו כותרת ארוכה מדי אפילו לבדיחה.

    הצפון קוריאנים הם חלק אינטגרלי מסיפור המעשה. לא במקרה טראמפ הכניס להכרזתו על ביטול הסכם הגרעין עם איראן את המשפט שפומפיאו נמצא עכשיו בדרכו למפגש עם הצפון קוריאנים. העובדה שטראמפ ביטל הסכם שלהערכתו אינו טוב מספיק – שלחה מסר חזק לצפון קוריאנים שטראמפ, בניגוד לכל קודמיו, אינו מתכוון להסתפק במועט.

    האירופים (בעיקר מרקל & מקרון) חטפו מטראמפ סטירה מצלצלת. די קשה להם להגן בלהט על ההסכם עליו חתמו, כיון שכיום כולם מודעים ל"חורים" הרבים שבתוכו. מה עוד שהם מעונינים להצניע את המניעים האמיתיים שלהם לחתימת ההסכם ("תנו לנו כסף עכשיו!". ומה שיקרה עוד שבע וחצי שנים – ממש לא מעניין אותנו. זה יקרה רק אחרי תקופתנו).

    ב. תמריץ כתב: "רוב הסיכויים הם שהקונצנזוס הבינלאומי ישרוד את החלטת הנשיא טראמפ כפי שהאירו שרד את המשבר בדרום אירופה. לאליטות העולמיות ולמנגנונים שהן בנו יש כוח עצום מול גורמים פופוליסטיים ותזזיתיים."
    ________________________
    לא מדויק.
    למיטב זכרוני (שתמיד יש להטיל בו ספקות) לפני כעשרים שנה הועבר בארה'ב חוק הסנקציות הראשון על איראן ועל לוב. חוק זה קבע שכל חברה / מדינה שתבצע עם שתי מדינות אלו הסכמי סחר בתחומי אנרגיה / נפט, בסכומים הגבוהים ממספר מיליוני דולר (20 מיליון ?) לא יוכל יותר לסחור עם ארה'ב. כיון שהסכמי יצוא / יבוא נפט בין מדינות הרוב הסיכויים הם לרוב בסכומים העולים על מאות מיליוני דולר או אפילו אלפי מיליוני דולר – טראמפ יכול לאלץ את סין לא לרכוש יותר כמויות גדולות של נפט מאיראן.
    *אם* טראמפ יחליט להפעיל מחדש את החוק הנ'ל.
    לא מדובר רק על כוחה של ארה'ב לצנן לנקודת קיפאון את יחסי סין איראן, ולפגוע קשות בכלכלת איראן.
    ארה'ב יכולה לנטרל גם את תקוותיהן של הרבה חברות פרטיות אירופיות להרוויח כסף רב בסחר עם איראן. הן תחשושנה שבחירה לסחור עם איראן משמעותה תהיה וויתור על כל הסחר שלהן עם ארה'ב.
    מרקל & מקרון יוכלו לגנות את החלטת טראמפ ככל שרק יחפצו – אך הם לא יצליחו למנוע את הפגיעה הכלכלית במדינותיהם.

    ג. כל עדות "הפרשנים" שונאי טראמפ, מארה'ב, אירופה וישראל, ממשיכים להתעקש שהמניע *האחד והיחיד* להחלטת טראמפ הוא רצונו למחוק את מורשת קודמו בתפקיד – אובמה.
    המקלים ביותר שבינהם מוכנים להוסיף גם את המניע של רצונו לקיים את הבטחות הבחירות שלו (כשלהערכתם ברור שגם רצונו זה נובע *רק* ממניעים נרקסיסטים).

    אפילו לא עולה על דעתם האפשרות שאולי יש לטראמפ איזושהי דוקטרינה / השקפת עולם סדורה בנוגע לחשיבות הכוח ביחסים בינלאומיים, ולחשיבות לטווח ארוך של קיום הבטחות / איומיים.
    כנראה כיון שהחכם הנערץ עליהם, אובמה, אפילו לא הצליח להבין מה תהיה התועלת בהפעלת צבא ארה'ב לאחר שאסאד הפר את הקווים האדומים שהציב לו.

    ד. שאלת / קביעת י.ד.: "ורק לי יש את הפחד שהשוט שנתניהו הניף מול אירן יונף פעם מול ישראל."
    ___________________
    (בהנחה שיש להחליף את המילה נתניהו במילה נשיא ארה'ב)

    תשובתי היא שממש אינך לבד.
    ברור לי שאם הטקטיקות הכוחניות שמפעיל טראמפ יסתמנו בעתיד כסיפור הצלחה – אזי רק ילך ויגבר הפיתוי להשתמש בטקטיקות אלו בעתיד. גם נגדנו.
    בדיוק כפי שאני בוחנת את בגידת המערב בכורדים, שהם לכאורה "בני בריתם", במידה לא מבוטלת של חרדה.

    אהבתי

  19. "ועדיין הנשיא מדורו שולט בבטחה"

    יש לך מקורות לטענה הזאת? שאלת תם, בזמן האחרון לא יצא לי להתעמק בענייני ונצואלה (ובמידה מסוימת מעולם לא, אני פחות עוסק בענייני אמריקה). אבל הרושם השטחי שלי היה שהמצב שם עדיין נפיץ.

    אהבתי

  20. אירן מוסלמית שיעית מונהגת על ידי כת של מתאבדים מסוכנת לרוסיה הרבה יותר מאשר לארה"ב ולישראל..
    סביר שהסצנריו של אירן כמעצמה גרעינית תחת משטר קיים ואחר לא יתגשם לעולם ..ממליץ לפטריוטים אירנים
    להעביר את כל הנכסים הארכיאולגיים בעלי חשיבות תרבותית והיסטורית למוזיאון הבריטי וללובר.. אירן בעלת משטר
    פונדמנטליסטי מוסלמי קיצוני ונשק גרעיני לא הולכים ביחד סביר שהמדינה תושמד ולא תקום שנית..
    זה לא אנחנו זה הם האירנים ישמידו את עצמם "שיעה "רואה בהתאבדות וסבל אנושי חלק חשוב באמונה
    באלוהים וחזרתו של מוחמד כשליח או משיח כפוף לעוצמת הפיצוץ..

    אהבתי

  21. תמריץ,
    ברשותך נשלח מכאן ברכה (של מכביסט) לאוהדי בית"ר ירושליים שהראו היום לריבלין מה שווה הפוזה החדשה שלו. ויוה לה פמילייה…

    אהבתי

  22. לתמריץ:
    בקשר לסנקציות שארצות-הברית יכולה להטיל על אירן:
    מה שכתבת (שתקציב ההגנה והכח הצבאי האמריקני גדול פי 50 מזה של אירן) – לא רלוונטי. ארצות-הברית לא מאיימת כרגע במלחמה אלא רק בסנקציות כלכליות. גם השאלה שלי היתה רק על סנקציות כלכליות.
    כדי להטיל סנקציות כלכליות אתה צריך למנוע ממדינה השגת מוצרים חיוניים. איזה מוצרים חיוניים ארצות-הברית יכולה למנוע מאירן? הרי אירן ומדינות ענק ידידותיות לה כמו סין ורוסיה מסוגלות לספק לה ולעצמן כל מוצר חיוני.
    בנוסף לכך הטלת סנקציות לא גורמת למלחמה ולא יוצרת אוירת מלחמה כך שלא נראה לי שזה ירחיק משקיעים זרים. חוץ מזה למה אירן (וכל מדינה אחרת) זקוקה למשקיעים זרים? משקיעים זרים מביאים רק כסף כלומר מביאים אוסף של מספרים שרשומים בקובץ אקסל. כל ממשלה יכולה לייצר מספרים כאלו בקלות (אם חסרים לה המספרים הנ"ל). לדעתי אפשר לותר על המשקיעים הזרים.

    אהבתי

  23. גלגל, רנו עמדה לפתוח מפעל מכוניות באירן. מי יפתח אותו עכשיו? האירנים יפתחו פירמת מכוניות וימכרו אותן לסינים? ספק רב אם יהיה סיני אחד שיקנה מכונית איראנית
    איירבוס עמדה למכור המון מטוסי נוסעי חדישים לאירן. מאיפה יקנו עכשיו? מתעשיית התעופה הרוסית כמו חברת התעופה של צפון קוריאה? אפשרי אך מבאס.
    מי יפתח את שדות הנפט של אירן? תאגידי הנפט הגדולים מן הסתם לא ירצו. הידע והיכולת נמצאים אצלם.
    איזה בנקים ילוו ויתנו אשראי לסחר הבינלאומי של אירן שסובלת ממצוקת מט"ח? מפחיד בנקים להסתבך עם ארה"ב.
    לא כתבתי שתקציב ההגנה של ארה"ב גדול פי 50 משל אירן. הוא גדול פי 100. הכלכלה היא זו שגדולה פי 50.

    אהבתי

  24. אני מציע לכל אחד לחשוב ממה או והקרובים לו מתפרנסים. חלק גדול מנתיבי הפרנסה הדומים לאלו פשוט חסומים בפני העם האיראני עכשיו. סיטואציה לא פשוטה.

    אהבתי

  25. איזה השג היה לבנימין נתניהו?
    מטרתו של נתניהו בביטול ההסכם היא לשפר את מצבה הבטחוני של ישראל. אם הוא יצליח בזה – זה השג אם הוא יכשל – זה כישלון.
    נכון להיום – לא ידוע אם זה ישפר או לא ולכן אי אפשר לדעת אם זה השג או כישלון. רק בעתיד נוכל לדעת זאת.
    אתה בעצמך כתבת:
    "אבל השאלה היא האם הישגו של בנימין נתניהו והניצחון הגדול של השקפת עולמו הם גם ניצחון למדינת ישראל ולאינטרסים שלה. וזו שאלה שאנחנו לא יודעים להשיב עליה".

    השג של ראש ממשלה זה כשהוא משפר את המצב במדינה (מצב בטחוני, מצב כלכלי, מצב מערכת הכבישים, מצב מערכת הבריאות, הקטנת האלימות והפשע) ולא כשהוא סוחף אנשים בנאומים דרמטיים.

    אהבתי

  26. לתמריץ:
    קודם כל אירן לא זקוקה לאשראי מהבנקים. אשראי זה סך הכל הלוואת כסף. כולנו יודעים מה זה כסף ואיך מלווים אותו. הבנק מחתים אותך על חוזה ההלואה ואח"כ מתקתק לתוך החשבון שלך מספר שהוא המציא באותו רגע. כלומר הוא לא נתן לך למעשה כלום. הבנק האירני יכול לעשות בדיוק אותו דבר לגבי מסחר בתוך אירן. לגבי מסחר עם מדינות אחרות כמו סין ורוסיה הם יכולים למצוא שיטה לסחור שלא באמצעות הדולר (למשל להגדיר מטבע ששווה לממוצע המחירים של איזה 20-30 סחורות מרכזיות ולהשתמש בו למסחר בין המדינות).
    קשה לי להאמין שאין באירן, רוסיה וסין את הידע לבנית מכוניות, פיתוח שדות נםט או בנית מטוסים. הרי הרוסים הצליחו לבנות חלליות שיגיעו לחלל (עוד לפני האמריקנים), לבנות תעשית נשק, לייצר נשק אטומי ויש להם מערכות סייבר משוכללות. לבנות מכוניות, מטוסים ולפתח שדות נפט נשמע פשוט יותר כי יש עם זה הרבה יותר ניסיון.

    אהבתי

  27. גלגל,

    כתבת:
    > "קשה לי להאמין שאין באירן, רוסיה וסין את הידע לבנית מכוניות, פיתוח שדות נםט או בנית מטוסים. הרי הרוסים הצליחו לבנות חלליות שיגיעו לחלל (עוד לפני האמריקנים)"

    אתה לא זוכר את הלאדה והדצ'יה והטראבנט ושאר פאר התעשייה הקומוניסטית? למה אתה חושב שכעת הם יצליחו יותר?

    אהבתי

  28. כאבי גב איומים מרתקים אותי למיטה הם ושעמום קולוסאלי אחראים לכך שהתבוננתי בתצוגת 2017 Geneva Motor Show והפלא ופלא תעשית המכוניות הפרסית מככבת שם עם מכוניות שנראות אומנם שנגנבו ישר מהקטלוג של פג'ו אבל הן כליל התוצרת וישראליות אין שם.

    מי המציא את הגלגל? לגלגל 21 יש המצאות שנלקחו ישר מאגדות הכלכלה האמיתי. אירן תמציא כסף, תיצר אותו ותחליף אותו בסין בלחיצת כפתור תמורת הכל ותעקוף בסיבוב את הסנקציות של טראמפ בחריקת גלגלים.

    צריך רק להזהר שבעית תוכנה לא תכניס את המכונית האוטונומית האירנית לסלון של אל רום. אם אלרומי היה טורח לקרוא קצת מסביב הוא היה רואה שאת הכתבות על בעיות תוכנה של מכונית האובר המציא עתונאי עם שם ישראלי והן לא הגיעו רשמית מאובר אלא בטלפון שבור מאשה אחת ששמה חסוי אמרה לי. אתרים איזוטרים הם לא מקור מהימן למידע. אבל להכפיש תמיד נעים
    גם מהדורות החדשות הישראליות לא משהו, דובר צה"ל מדווח על 50 תקיפות אבל רק 28 מטוסים, חלק עבדו שעות נוספות. מופץ סרטון של סוללת קטיושות יורה 36 מטחים לכיוון ישראל שסופרת עד 20, אף נפילה לא הגיעה לישראל, איך משמרות המהפכה יורים עשרות טילי נקמה לכיוון ישראל וכולם נופלים בשטח סוריה זה נשמע אמין או מצוץ תרוץ? הרוסים לא נוקפים אצבע ולא מגיבים, הסורים טוענים שהפילו יותר ממחצית הטילים. שר הבטחון טוען שמגדל הקלפים התמוטט. כבר שם שחצני יש לנו למבצע. מה באמת ארע שם לא נדע. הכל פרופגנדה. פייק ניוז. הליכוד 42 וזה הכל כדי ששרה לא תשלם יותר מ 50 אלף קנס עבור מנה אחרונה לראש ממשלת יפן בנעל מעצור דלת של פסל ידוע. הפרשה החדשה: שרה גנבה את הנעלים ולא החזירה למטבח.

    אהבתי

  29. תשובתו של האופטימי התמידי, גיא בכור, לשאלה מה יקרה לנו בתום עידן טראמפ:

    " … הנשיא האהוב הזה מספק לנו כמעט כל שבוע מתנות, ועוד מתנות. האם אחריו המצב ישתנה באופן קיצוני?
    קשה להאמין, משום שהאוונגליסטים ממשיכים לגדול ולהתרחב, והשליטה שלהם בממשל מתרחבת גם היא. איתם, כמאה מיליון בצפון אמריקה, אנחנו מסודרים לעוד שנים ארוכות, במיוחד שהנשיא טראמפ איפשר לכנסיות חופש דיבור ועיסוק גם בנושאים פוליטיים. הוא הרי חתם על צו נשיאותי, המבטל את "תיקון הנשיא לינדן ג'ונסון", משנת 1964, המאיים על אנשי כנסייה בביטול הניכוי ממס לתרומות לכנסיותיהם, אם יתבטאו בענייני ציבור ופוליטיקה. הביטול הזה מעצים את היכולות של הכנסיות, ואנו מרוויחים מכך. לאוונגליסטים היתה השפעה ישירה גם על ביטול עסקת הגרעין.
    ימים היסטוריים מאחורינו עם טראמפ, ימים היסטוריים יש לנו איתו עכשיו, עם ההסתלקות מעסקת הגרעין, וימים היסטוריים צפויים כבר בשבוע הבא, עם הפתיחה של השגרירות האמריקנית החדשה בירושלים. איך זכינו לכך הטוב הזה, ואיך זה מגיע לנו? … "

    http://rotter.net/forum/scoops1/471564.shtml?utm_source=rotter.net&utm_medium=newsticker

    אהבתי

  30. אני חושש שאנחנו עלולים לחוות בעיות עם המפלגה הדמוקרטית. אבל יש לזכור שבסופו של דבר יש גורם אחד שתמיד שומר על תדמיתה החיובית של ישראל, בקנאות ומכל משמר, האויבים המוסלמים שלה והאופן שבו הם מתנהלים.

    אהבתי

  31. לזכותו של גיא בכור יאמר שהוא מאזן את הפסימיות והחמיצות התמידית של התקשורת ה"ממוסדת" .
    מרענן לקרוא אותו מידי פעם.

    אהבתי

  32. אני מאוד מעריך את גיא בכור. בעיניי פרשן המזרח התיכון מספר אחת אבל לפעמים אכן נסחף לאנטי חמיצות קיצונית.

    אהבתי

  33. עוד קשר בין האירועים בצפון קוריאה אלינו – האסירים האמריקנים ששבו מצפון קוריאה מגישים לסגן הנשיא את תודתם: שיר המעלות.

    אהבתי

  34. כתבתי שלדעתי הסנקציות האמריקאיות לא ישפיעו על אירן כי היא ובעלות בריתה (סין ורוסיה) יכולות לייצר לעצמן כל מה שהן צריכות.
    3718 הזכיר לי שהרוסים נכשלו בייצור מכוניות וגם הסינים לא היו מוצלחים בזה. זה נכון אבל מעניין מדוע?
    הרי הרוסים הצליחו להגיע לחלל לפני האמריקנים, היתה להם תעשיה צבאית חזקה אז מדוע הם לא הצליחו לייצר גם תעשיה אזרחית חזקה?
    הרי ברור שהידע לייצור מכוניות ומטוסים ולפתח שדות נפט קיים כבר מזמן. הרוסים והסינים לא יותר טפשים או חכמים מהאמריקנים (בממוצע כמובן), אז מדוע הם הצליחו פחות? גם הטענה שהמשטר הקומוניסטי הוא הגורם לכך – לא תופסת. המשטר שם מזמן איננו קומוניסטי והם עדיין לא מצליחים.
    הדבר מזכיר גם את מה שקרה בישראל. ישראל הצליחה לייצר כלי נשק מתוכחמים (כיפת ברזל, מרכבה) אבל נכשלה לחלוטין בייצור מכוניות. המכונית היחידה שייצרו כאן היתה די עלובה.

    אהבתי

  35. גלגל,
    לא מדובר באתגר מדעי אלא במערכות שלובות של מדע, הנדסה, מימון, לוגיסטיקה וכו'. הטכנולוגיה של קווי הייצור למכוניות ולרכיבים המתוחכמים שלהן עמוקה (ויקרה) בהרבה מהטכנולוגיה של המכונית עצמה. יצרן מכוניות גם רוכש חלקים מעשרות ומאות ספקי משנה (במרכבה למשל המנוע והתותח מיוצרים על ידי חברות גרמניות). לא ניתן היום לייצר מוצר צריכה מורכב במחיר תחרותי ללא נגישות גלובלית.
    קרא בלינק המצורף מה קרה לחברת ענק סינית, ZTE, שהפרה את החרם האמריקאי על אירן:
    https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3737766,00.html

    Liked by 1 person

  36. לתמריץ,

    מאוד אהבתי את הביטוי "נסחף לאנטי חמיצות קיצונית".

    כתבת: "יש לזכור שבסופו של דבר יש גורם אחד שתמיד שומר על תדמיתה החיובית של ישראל, בקנאות ומכל משמר, האויבים המוסלמים שלה והאופן שבו הם מתנהלים."
    ————-
    מומלץ לפקקפק באפקטיביות התכשירים האמורים להסיר מבגדים כתמים.
    אבל קשה להמעיט באפקטיביות של מסירי כל הכתמים האיסלמים: הון (שהושג מיצוא נפט) + מיליוני מוסלמים המפוזרים בארצות שונות (ומהווים ציבור מצביעים פוטנציאלי ו/או ציבור מתפרעים פוטנציאלי).

    הןכחה אחת (מיני רבות) : בשער האחרון של השבועון הגרמני דר שפיגל – תקיפה חריפה של טראמפ על יחסו לאירופה ( בשל החלטתו לסגת מהסכם הגרעין.)
    נראה שלתפיסתם הזנב האירופי אמור לקשקש בראש הכלב האמריקאי.

    (קצרצר. אפשר אפילו להסתפק במבט קצר בדף השער ולקלוט הכל).

    http://rotter.net/forum/scoops1/471734.shtml

    באחת התגובות הראשונות לפוסט זה, צורף סרטון קצרצר על ביקור אנג'לה מרקל בוושינגטון. טראמפ נואם ןמספר אנקדוטה על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. (אנקדוטה שאמורה לפאר את כישוריו הניהוליים – עסקיים, לפחות בתחומי הבנייה).
    שווה לצפות, ולו רק בתחילת הנאום, בכדי לבחון את ה שפת הגוף והבעות הפנים של מרקל. חמיצות קיצונית תהווה לשון המעטה.

    מי שיצפה בסרטון עד סופו – יזכה להיתקל בהפניה לסרטון משעשע נוסף. המוני הגדולים והחשובים (בלשונם "השמאלנים") הפוסקים בבטחון עצמי חסר עוררין שטראמפ לעולם לא יהיה נשיא ארה'ב. קודם יגיעו לכדור הארץ ספינות חייזרים מהן ירדו דינוזאורים. הם קבעו בנחרצות שמסע הבחירות לנשיאות למעשה כבר הסתיים.

    במבט לאחור – בנוסף לשעשוע, אמור להיות כאן גם שיעור בצניעות.

    Liked by 1 person

  37. תמריץ,
    כתבת "רוב הסיכויים הם שהקונצנזוס הבינלאומי ישרוד את החלטת הנשיא טראמפ כפי שהאירו שרד את המשבר בדרום אירופה".

    אני חלוק עליך, אבל אם כבר השווית בין החלטת טראמפ למשבר האירו, אז הרמת להנחתה. שינויים במדיניות לא נמדדים רק בהצהרות. האירו לא בוטל רשמית אבל כוחו בהחלט לא כבעבר והחלשותו גם החלישה משמעותית את הפוליטיקה האירופאית. בדומה, ההצהרות האירופאיות כנגד ביטול ההסכם בידי טראמפ הן דיבורים דיפלומטיים בעלמא. אין לאירופה את הכוח והיכולת להתנגד למדיניות האמריקאית. בזמנו אובמה נתן להם את ההרגשה שהם שותפים בחלקים שווים, אבל טראמפ לא נתן ולא יתן להם להרגיש כך. הם במוקדם ובמאוחר יישרו קו איתו, גם אם ההצהרות הרשמיות ימשיכו למחזר את הדיבורים הישנים. הקונצנזוס הבינלאומי יקבל את מדיניות טראמפ, וככל שרוסיה מתחזקת וחוזרת להיות שחקן פעיל, כן אירופה תחזור לחיבוק האמריקאי.
    לכן מה חושבים האירופאים זה לא רלוונטי. מה שרלוונטי זה מה יעשו האמריקאים כרגע ולאחר עידן טראמפ. לאחר טראמפ היכולת הפוליטית של נשיא (אפילו דמוקרטי) לבטל החלטה של טראמפ מאוד נמוכה. ראה למשל את החלטת אובמה לבטל את הסנקציות על קובה. החלטה שדרשה פינג-פונג פוליטי במפלגה הדמוקרטית ושהנשיא היה צריך לשלם עבורה למתנגדי ההחלטה בשביל להעבירה. טראמפ החזיר סנקציות בתמיכה מלאה של מפלגתו וללא צורך בתשלום למאן דהו.

    אהבתי

  38. נחיה ונראה. אם כבר תסריטים אז שלי הוא שטראמפ יאלץ את האיראנים לחתום על הסכם שמספק אותו.
    אם זה יקרה זאת תהיה רעידת אדמה פוליטית פנים-אמריקאית. טראמפ יוכיח קבל עם ואומה שניתן היה להגיע להסכם טוב יותר אבל המניעה לכך הייתה התפיסות הפוליטיות/תרבותיות של הדמוקרטים (אובמה וקרי). להבנתי לשם פניו מועדות. זה גם יבטיח לו יותר סיכוי להיבחר לסבב נוסף של נשיאות.

    אהבתי

  39. קריסת אמת של המטבע האירני. מדברים כבר על 87 אלף ממנו ביחס לדולר אחד בשוק השחור. היחס הרגיל היה באזור ה-30 אלף אחרי עסקת הגרעין. מכאן ועד קריסת המשטר? לצערי נראה לי שהדרך רחוקה. אבל הם בהחלט יצטרכו לעשות חושבים על דרכם.

    אהבתי

כתיבת תגובה