נקודת המפנה של הריבית?

לפני כחצי שנה, עם העברת רפורמת המס של טראמפ, כתבתי:

מה תהיה ההשפעה של תוכנית המס במישור המקרו-כלכלי? האם סוף סוף הלחץ בשוק העבודה באמריקה יביא את האינפלציה לרתיחה ויגרום להעלאת ריבית משמעותית אל רמות הריביות ההיסטוריות? ייתכן.

רמת הריבית במדינות המפותחות נוטה להיות דומה. העלאת ריבית בארה"ב תחולל תהליכים שיעלו את הריבית במדינות אחרות, גם אצלנו. כשהריביות עולות, מחירי הנדל"ן כמעט בהכרח צפויים לרדת – כל לוקח משכנתא יוכל להציע פחות כסף במהלך התמקחותו על הדירה שבה הוא מעוניין. הורדת מחירי הדירות בישראל – מה שכחלון לא הצליח לחולל, אולי מנוחין, שר האוצר האמריקני, ועמיתיו הרפובליקנים יצליחו לעשות? לדעתי, זהו תרחיש סביר בהחלט.

אבל איני יכול לסיים בלי הסתייגות: השווקים כרגע לא רואים את העלאת הריבית מגיעה, ועל אף התקדמות אישור רפורמת המס – האג"ח הדולריות ארוכות הטווח מניבות עדיין תשואה נמוכה ביותר. כלומר ההנחה של המשקיעים היא שהריביות יישארו נמוכות גם עוד שנים. אולי מאחר שהשווקים משערים כפי שכתבתי בפוסט קודם, שהכוח של האוטומציה הממשמשת ובאה להגדיל את השפע בעולם ולהפחית מחירים הוא כה גדול, שגם הקלות המס הנוכחיות דלות מכדי לאזן זאת. בנסיבות שבהן המחירים רק יוסיפו לרדת ועובדים ייוותרו חסרי עבודה בשל אוטומציה – לא תהיה הצדקה להעלאת ריבית גם בעתיד.

התמריצים האגרסיביים של טראמפ משפיעים על שוק העבודה – רבים מעריכים שארה"ב קרובה מאוד למה שישראל כבר הגיעה אליו בעידן ביבי הנוכחי – אבטלה של פחות מ-4%. נתון זה אפילו מרשים משנראה כי לשוק מחפשי העבודה האמריקני התוסס נוספו חדשים, שבעבר נותרו בבית לא בהכרח בשל דבקות במשנתה של הסולידית, אלא אולי בשל יאוש.

באופן רגיל ירידה באבטלה מעודדת עובדים לדרוש יותר תמורה וכך מחוללת העלאת מחירים הקרויה כמובן אינפלציה. אלא שהיה נראה בשנים האחרונות שמשהו השתבש בכלכלה – המחירים קפאו בד בבד עם אבטלה צונחת.  ההסברים נגעו לעלייתה של האוטומציה – גם רובוטים שהשתלטו על פסי הייצור והוזילו תהליכים שם. גם הופעתם של צרכנים שמבצעים קניות מול אתרי אינטרנט אחרי השוואת מחירים מקוונת מדוקדקת.

אבל פתאום נושבות רוחות אחרות בכלכלה העולמית. בארה"ב, בקנדה, בבריטניה רואים שהאינפלציה השנתית מתחילה לחרוג מהיעד הרצוי שעומד על 2%. הדולר מתחיל לטפס, כנראה משום שהסוחרים צופים שעם אינפלציה בריאה יבואו העלאות ריבית בריאות, ופתאום יקרה משהו שהיה טבעי בעבר והיום נראה על טבעי – החזקה בדולרים תניב ריבית שוטפת יפה. אט אט מגיעות העליות גם אל האג"ח הדולריות. אג"ח דולרית לעשר שנים מניבה כ-3% לשנה.

אם פניו של סקטור הנפט למשבר רציני בעקבות חידוש הסנקציות על אירן – דבר זה גם צפוי לתרום להעלאות מחירים לאורכו ולרוחבו של העולם. האם זו נקודת המפנה הגדולה בסופו של עשור של ריביות אפס?

30 תגובות בנושא “נקודת המפנה של הריבית?

  1. כן. שאלה מעניינת.
    רק לציין ששיעור אבטלה של פחות מ4% זה בהחלט יפה ומרשים אבל אפשר להורידו עוד. מובטלים הם אנשים ש[מחפשים] עבודה ולא מוצאים. יש אומנם כל מיני מנטרות על "שיעורי אבטלה מובנים" …. אבל בארהב כבר נמדדו שיעורי אבטלה של פחות מ4% בשנות ה70 ופחות מ3% בשנות החמישים.
    לגבי העלאת הריבית בעידן שיש יותר פנסיונרים במערב קיימת אפשרות שעלייה בריבית תוסיף לביקושים ולא תדכא אותם. צריך אם אפשר לבדוק את הנתונים אמפירית ושוב גם במקרה הזה לא להסתמך על מנטרות כלכליות משנות החמישים.

    אהבתי

  2. מחירי הדיור לא הולכים לרדת בזמן הקרוב, במיוחד לא כשפופוליסטית חסרת הבנה כמו אורלי לוי אבקסיס מציעה לתת 90% משכנתא בערבות המדינה לכל דורש.

    אהבתי

  3. גיא, זה מורכב. האפקט המיידי של עלייה בריבית היא ירידת ערך תיק השקעות מבוסס אג"חים.
    בכל אופן כבר כתבתי פעמים רבות שאני חולק עליך בנקודה זו – ריבית נמוכה היא תמריץ להדפסת כסף ודבר זה לגמרי שם בצל לדעתי את האפקט על החסכונות. ואפשר לראות מתגובת השווקים שמגיבים יפה מאוד להורדת ריבית.

    אהבתי

  4. קרולין, ניתחתי בעבר את ההצעה של אורלי לוי אבקסיס.
    יש פנים לכאן ולכאן אבל אני בסך הכול מתנגד.
    https://tinyurl.com/y9evn6e2
    זה לא שההצעה כל כך גרועה כשלעצמה – יש לה גם יתרונות, אבל הלך הרוח הזה של ניתן לאנשים עוד כסף וכך יקנו דירות יותר בקלות, תוך התעלמות מכך שהבעיה אינה בצד הביקוש אלא בצד ההיצע – מצביע על הלך רוח סוציאליסטי נוראי, שניכר גם בהתנגדות של לוי-אבקסיס למתווה הגז.

    אהבתי

  5. תמריץ, מסכים כאמור שזה מורכב ויודע שאנו חלוקים.
    בקשר ל"האפקט המיידי של עלייה בריבית היא ירידת ערך תיק השקעות מבוסס אג"חים" – נכון , אבל החזר הקופון מהאג"ח נותר זהה. בנוסף יש לכל פנסיונר בתיק שלו הכנסות מביטוח לאומי\סושל סקיוריטי, אולי הכנסות נוספות מעבודה חלקית ואולי הכנסות מירושות צפויות ולא צפויות מהן הוא יראה "שיעורי תשואה ללא סיכון" עולים כתוצאה מעליית הריבית = יכולת תיאורטית לצרוך יותר בלי פחד של ירידה בערך התיק.

    אהבתי

  6. תמריץ , ערב רב או בליל של סוגיות לא פשוטות . אתה רק תוהה לגבי סוף העידן של ריביות נמוכות .אלא שכתבת על הכל כמעט , לא על השווקים ( הבורסות ) . הפעם העסק קצת נראה שונה , ואסביר :

    הבורסות תקועות בסנטימנט רע לאחרונה . מזה זמן, שלא מצליחים לשבור נקודות התנגדות , ולהגיע לשיאים היסטוריים , כפי שבמשך שנים במהלך היציאה מן הסאב פריים . מה גרם לזה ? אם כך , מלחמת הסחר של טראמפ עם סין , תקעה חזק הבורסה ( כמומנטום טקטי) .

    חזר שוב הסנטימנט , של הידרדרות או פיצוץ בועה ומשבר כלכלי ( ומעוד סיבות ) . ג'רום פאול מודע לזה . לכן , אני לא משוכנע , שהוא ימהר עם העלאות ריבית , שהרי הוא עשוי לייצר כדור שלג אדיר . בטח אם בורסות יצנחו חזק .

    להתראות

    אהבתי

  7. אלרום ,כתוב שהאבטלה ירדה לשיא מאז דצמבר 2000
    The unemployment rate, which is calculated from a different survey, fell from 4.1% to 3.9%, lowest since December 2000, the Labor Department said Friday.
    כאמור, בתחילת שנות השבעים ובשנות החמישים היא היתה יותר נמוכה.
    אז גם אחוז הצעירים באוכלוסיה היה יותר גבוה מהיום – אני מניח שהם דורשים עבודה בשיעורים יותר גדולים מגילאים אחרים כך שהנתון הזה אולי אף מגדיל טיפה את הפער לטובת תקופות אלו.

    אהבתי

  8. מאמר נפלא של יגיל הנקין. לצערי, אורח נדיר מדי באתר מידה.

    50 שנה לנאום בלתי נשכח של פוליטקאי אנגלי על נושא ההגירה לבריטניה.
    הנאום חיסל את הקריירה הפוליטית שלו, ומעלה את הסוגייה האם היה איש חזון היסטורי או נביא זעם גזען (או שניהם גם יחד).
    מומלץ.

    https://mida.org.il/2018/05/03/נהרות-של-דם-חמישים-שנה-לנאום-שהסעיר-את/

    אהבתי

  9. לכל המתעניינים במלחמה ב – BDS , כאן עתירה לבג"ץ נגד המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה ( ונגד היועמ"ש והממשלה בכלל ) בקשר לפעילותה של המדינה והממשלה נגד ה – BDS כאמור :

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 3428-18.pdf

    להתראות

    אהבתי

  10. זאב גלילי, מהבלוג הגיון בשגעון, על פצצה גרעינית אירנית.

    לא רק שהוא מגלה מידה נאותה (לטעמי) של פחדנות בריאה, הוא גם שותף לחמיצותי ביחס ליכולת המכה השנייה.
    עם זאת, איני משוכנעת שהמלצתו לישראל (איום שישראל תפעיל נשק גרעיני כנגד איראן – בכדי להניע את האמריקאים לטפל בבעיה ביסודיות) היא דרך הפעולה הטובה ביותר.
    היא מזכירה לי את איומי אריאל שרון / חייל זקן שלישראל יש מספיק גפרורים בכדי להצית את כל שדות הנפט של איראן.

    http://www.zeevgalili.com/2018/05/22860?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+zeevgalili+%28zeevgalili%29

    קטע מהפוסט:
    ______________________________
    " … הבריחה מן המציאות המאיימת [האפשרות שמדינת ישראל תושמד] הולידה בשיח הציבורי שלוש אשליות: מכה שניה, הגנה של טיל ה"חץ" או "שרביט קסמים" ומטריה אמריקנית.

    המושג " מכה שניה" נולד בתקופת המלחמה הקרה. האמריקנים פיתחו יכולת שתשמיד את ברית המועצות גם אם זו תפתח במלחמה גרעינית שתשמיד חלק מארצות הברית. האמריקנים דאגו להזמין קציני טילים סובייטיים ולהסביר להם את האמצעים למכה שניה (בסיסי סילו תת קרקעיים, צוללות גרעיניות, מטוסים הנמצאים תמיד באוויר ועוד). המטרה היתה להביא לידיעת הסובייטים כי התקפה על ארצות הברית תסתיים בחורבן גמור של ברית המועצות.
    אצלנו מדברים (על פי פרסומים זרים) על אפשרות של מכה שניה מצוללות. גם אם זו אכן קיימת , איזו ישועה תבוא ליהודים המוכים בענן רדיו אקטיבי מן הידיעה שטהרן הושמדה? והאם זה ירתיע את איראן הבנויה על תרבות של מוות? האם אפשר לשכוח את הדרך בה הביסו את סאדאם: שיגור רבבות ילדים אל שדה הקרב בידיים ריקות, מצויידים במפתח פלאסטי לגן עדן ובברכת אבותיהם ואמותיהם.

    טיל ה" חץ" הוא מוצר מופלא של הגניוס היהודי. אבל איש אינו מבטיח שהוא יסגור הרמטית את שמי הארץ. טיל איראני עולה כמה עשרות אלפי דולרים. ה" חץ" עולה פי כמה וכמה. האירנים יוכלו לשגר עשרות טילי דמה שייורטו על ידי ה" חץ" עד שיחליטו לשלוח טיל גרעיני.

    אשליית המטריה
    לכאורה הפתרון הוא הצהרה אמריקנית כי תגן על ישראל מפני התקפה גרעינית אירנית. האם זה יציל אותנו?

    אין סיכוי. אם האיטולות יחילטו להטיל פצצה גרעינית על תל אביב הם לא יירתעו ממטריה אמריקנית. אמריקה תזיל דמעה, תפעיל סנקציות, אולי תקלוט פליטים מישראל, אולי תקים אתר זיכרון לנספי השואה השניה בוושינגטון. היא לא תטיל פצצה גרעינית על איראן…."

    אהבתי

  11. איום במלחמה גרעינית כמלחמת מנע אינו ריאלי ועצם העלאתו מופרכת. איום במלחמה קונבנציונלית מטריד מספיק והיה אפקטיבי בידי ביבי במידה רבה בחצי הראשון של העשור.

    אהבתי

  12. אם לאירן יהיה נשק גרעיני, ישראל תצטרך לחתור לברית רשמית של הגנה מהתקפה גרעינית שתאושר בקונגרס האמריקני ברוב שני שלישים. ויפה שעה אחת קודם. אם ארה"ב לא תגן על ישראל המשמעות תהיה קריסת מערכות הבריתות הבינלאומית וסוף השלום היחסי שמאז מלחמת העולם השנייה. אתגר דומה לזה שיהיה אם רוסיה תפלוש לאסטוניה חברת ברית נאט"ו. אבל ישראל מעוררת במערב הרבה יותר רגשות מאסטוניה, לכאן או לכאן.

    אהבתי

  13. לאל רום,

    כתבת: "המחקר הזה , כאילו תפרו אותו , בשביל לנגח אותך אישית או לנתץ כל מה שאת מאמינה בו ( בדרך כלל , את מתגאה בפחדנות המחושבת שלך , אבל , הם החליטו בעליל לרדת עלייך חזק."
    ___________

    הם בסך הכל רמזו שאינני אינטליגנטית.
    מה שלא אמור להפריע לי להתנחם בכך שהייתי חשובה מספיק עבורם בכדי שיתכננו מחקר שלם רק בכדי לרדת עלי 😊

    אבל זיהיתי במחקרם שתי בעיות המטילות ספק ביכולת ההכללה ממנו:

    1. בחינת הנכונות ללקיחת סיכונים, ומשך ההיסוס לפני נקיטת פעולה, נקבעה על פי ההתנהגות ב *משחק* (בניסוי – משחק נהיגה).
    אפילו פחדנית שכמותי מוכנה לקחת סיכונים בסיטואצית משחק (כמו משחק מונופול) במחשבה ש"מה כבר יוכל לקרות אם אפסיד?"
    השאלה היא מהי היכולת להכליל מכך למצבים בהם הסיכון אמיתי וכבד. לדוגמא כשמדובר בלקיחת סיכונים בעת נהיגה אמיתית בכבישים (ולא בסימולטורים). לדוגמא, כשקיים ספק האם תצליח / לא תצליח להשלים עקיפה.
    יתכן שהאינטליגנטים פשוט מבחינים טוב יותר בין סיכון במשחק לבין סיכון ממשי.

    2. *כל* הנבדקים במחקר היו גברים צעירים.
    היכולת להכליל מקבוצת אוכלוסיה ספציפית אחת לכל שאר הקבוצות – אמורה להיות תמיד מוטלת בספק. *תיאורטית*, יתכן ולו הנבדקים במחקר היו נשים בגיל העמידה – היו מתקבלות תוצאות שונות לגמרי ואולי אפילו הפוכות.
    איני רוצה להסגיר את כל הדעות הקדומות והסטריוטיפים שלי לגבי קבוצת אוכלוסייה זו, של גברים צעירים, ולכן אציין רק שמעורבותם בתאונות דרכים עם נפגעים מאוד חריגה ביחס לכל שאר קבוצות האוכלוסייה (גברים מבוגרים מהם ונשים בכל קשת הגילאים. היחידים המתקרבים אליהם במידת מסוכנותם בכבישים הם נהגים/ות בגילאי 70 – 80 ומעלה בגלל בעיות רפואיות שונות).

    אהבתי

  14. קמיליה , אם אכן היו תופרים אותו עלייך , אז זה לא בדיוק הרמז שלהם . הרמז שלהם הינו זה , שדווקא אלו הנחשבים אינטיליגנטים , צפוי היה שייחשבו יותר סיכונים , אבל מסתבר שלאיו דווקא האינטיליגטנים ( אבל , זו הייתה הנחת היסוד המקדימה , והיא די פרדוקסלית ) .

    מה שקצת פיספסת אולי , זה הדגש שלהם על התפתחות גם . כלומר , לא התוצאה והמחיר בלקיחת הסיכון , אלא , עצם לקיחת הסיכון , מייצר התפתחות קוגנטיבית ומנטלית . בזה אני חייב להודות , יש משהו . זה עשוי לתרום להתפתחות של אינטיליגנציה רגשית . אלא שבפועל , מבחינת ניהול האסטרטגיה וניהול משברי , זה הרבה יותר סבוך ממחקר פשטני קצת . אבל מענין .

    טוב אכן , כפי שאני מכיר אותך ,שיערתי בטח ובטח תדחי זאת בבוז ….. בקטעים האלו , את מאוד נחרצת אכן .

    להתראות

    Liked by 2 אנשים

  15. מי שמאמין לא מפחד!

    אם אתה פוחד מעשיו סימן שאתה קטן מידי בשביל שיתרחש לך נס.
    =================

    הגמרא ממשילה את יעקב לאדם שהלך ביער ואנשים הזהירו אותו: בהמשך היער יש איזה שודד שמכה את הבריות ולוקח את רכושם.

    אותו אדם מחליט להמשיך בכל אופן. וכשהוא מגיע למעבה היער הוא רואה איזה אדם ישן ליד עץ. הוא מעיר אותו ושואל אותו: איפה נמצא השודד האכזרי?

    קם אותו אדם ומתחיל להכות אותו.

    והוא צועק לו: לא ענית לי על השאלה!

    עונה לו השודד: טיפש, אתה זה שהערת את השודד.

    כך אילו יעקב היה סומך ובוטח בה' כראוי לו הוא יכל להמשיך בדרך ולא לעורר את עשו מרבצו.

    כעת, כשהוא שולם אליו שליחים ומנסה לראות אם הוא כועס עליו, עשו נזכר בהיסטוריה הרחוקה מלפני עשרות שנים ויוצא אליו עם 400 איש. ככה יוצאים למלחמה…

    יעקב מתחיל לפעול. ובזה הוא מלמד אותנו בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים". "קטונתי" – אם אתה פוחד מעשיו סימן שאתה קטן מידי בשביל שיתרחש לך נס.

    https://b-2.co.il/פרשת-שבוע/109-פרשת-וישלח/341-גשר-צר-מאוד.html

    אהבתי

  16. תמריץ,
    ההצעות שלך מנוגדות לכל הגיון מדיני. ארצות הברית מצדדת בישראל בגלל כוחה (של ישראל). אם תפנה ישראל בבקשת סיוע צבאי לארצות הברית תגרום בכך לכריתת הענף שעליו יושבת הברית הישראלית אמריקאית וגם תזמין מתקפות עליה. הכהונה של טראמפ מייצרת "חלון הזדמנויות" (סליחה על שאילת הביטוי השמאלני) לתקיפת אירן. כמו שהזכירה קמילה לא תקיפת צנטרפוגות (מטופש יותר מתקיפת מנהרות) אלא התחרעות כללית על אירן, יעני דרזדן על סטרואידים וקודם כל הנפט.

    אהבתי

  17. לפי דעתך אירופה כבר הייתה צריכה להיות מזמן אש וגופרית לאור חולשתה הצבאית.
    לישראל אין באמת תרומה לסדר הכוח האמריקני (ואולי להיפך) אלא במודיעין. התרומה של ישראל לארה"ב היא בכלכלה ושיתוף ערכים. ויותר מכל – הידיעה שכל גורל רע שיפקוד את ישראל עלול לפקוד כל בת חסות אמריקנית אחרת בבוא היום.

    אהבתי

כתיבת תגובה