מלחמות כבר לא קורות בקיץ?

התקשורת הישראלית מפנה תשומת לב מועטה מדי לכתובת על הקיר שנכתבת בימים אלו: ארצות הברית לקראת עימות חריף עם אירן שעשוי להניב לנו תוצאות חיוביות, אך בסבירות לא פחותה עלול גם להדרדר למלחמה שתערב גם את ישראל, אולי כבר בקיץ הקרוב.

הנשיא טראמפ מינה נץ מובהק לתפקיד מזכיר המדינה. על הקווים מחכה ג'ון בולטון הנץ הקיצוני שמעוניין להפוך ליועץ ביטחון לאומי. הוא הילל מספיק את טראמפ בטלוויזיה בכבלים כדי להיות מועמד טבעי למינוי.

טראמפ נימק במפורש את פיטורי מזכיר המדינה טילרסון בהעדר הסכמה ביניהם על עסקת הגרעין.

האירופים עושים מאמץ נואש להציל את הסכם הגרעין. בתסריט הטוב הצדדים יצליחו להוציא מאירן ויתורים נוספים, בפרט בכל מה שקשור להארכת מועד פקיעת ההסכם, הבאג הקטלני בו שמאיים להפוך את אירן למעצמת סף גרעינית לגיטימית בעוד עשור, מדינה שיכולה להיות במרחק נגיעה מעשרות פצצות אטום.

הלחץ על האירנים גדול. בניגוד לאובמה, טראמפ בהחלט מסוגל להורות על פעולה צבאית להשמדת מתקני הגרעין שלהם. על הדרך גם להמיט חורבן והרס עצומים על מאחזיהם בסוריה ובלבנון, אולי בשיתוף פעולה עם צה"ל.

הזירה האירנית אינה כמו הזירה הצפון קוריאנית. דרום קוריאה חוששת מהשמדת סיאול ותעשה הכול כדי למנוע פרוץ מלחמה. ישראל של נתניהו וסעודיה של מוחמד בן סלמאן לעומת זאת ידחפו בשמחה את טראמפ לעימות. נתניהו תמיד תמך בקונספט הקונפליקט הגדול מול אירן. יש שיאמרו שעקב החקירות יש לו גם תמריצים זרים לשמוח בעימות עצום מימדים המהווה הגשמה של משנתו משכבר ימים. אכן, אין להכחיש שבניגוד למשל להבלים על כך שגירעון תקציבי מותיר אסון לדורות הבאים, הטענה שהסכם הגרעין מוריש צרה צרורה לדור הבא היא אמת לאמיתה.

אירן בדילמה לא פשוטה – מלחמה עם ארה"ב היא הרפתקה קיצונית עם השלכות כלכליות חמורות, ומנהיגי אירן לרוב בורחים מכאלו. אבל התקפלות נוספת ונסיגה מזכויות שמגיעות לה לפי הסכם בינלאומי חתום – זו השפלה שאין לתאר, לבד מהנזק לפרויקט הגרעיני שיקר ללב המשטר.

נקודת אור מבחינת אירן היא שספק רב אם יהיה רפובליקני בבית הלבן בעוד שלוש שנים, ונשיא דמוקרטי צפוי להתנהל בסגנון אובמה, אם לא גרוע יותר (הנשיא ברני סנדרס?). הכי הגיוני מבחינתם לנסות לשחק על זמן ולא לשבור את הכלים. אבל לא תמיד ההיגיון מנצח במזרח התיכון. הכינו את המקלטים.

63 תגובות בנושא “מלחמות כבר לא קורות בקיץ?

  1. תמריץ,
    מה האינטרס של טראמפ להפעיל כח צבאי כנגד איראן כשבסוריה הוא צימצם מעורבות והוא גם מסתייג מעלות ההגנה האמריקאית עבור נאט"ו ואירופה? איראן לא מאיימת על ארה"ב.

    אני לא בטוח שטראמפ לא ימשיך לכהונה נוספת. עם כל הבלגן סביבו הוא מזיז דברים והסיפור של צפון קןריאה היא דוגמה אחת. גם הכלכלה נדחפית הלאה והוא בהחלט מעביר את המסר ש"אנחנו לא לפלפים".
    גם נושא הטלת המכסים לא בא ממשנה סדורה של איסורי סחר או התערבות ממשלתית בשוק. היא באה ממקום של הטלת לחץ שאומר "נגמר עידן הפראייריות, נגמרה החד צדדיות, ואתם צריכים לשקול גם את הצד שלנו ולא רק את שלכם".
    אם טראמפ ישיג את מה שהוא מבקש הוא יבטל את המכסים. זה מנוף לחץ ולא אידאולוגיה.

    Liked by 1 person

  2. גם אני לגמרי לא בטוח שהרפובליקנים אבודים. בארה"ב כבר מדברים על האופציה שבשנה הבאה האבטלה תרד מתחת ל-3% וזה יהיה פנומנלי וכמעט חסר תקדים. אבל עד שישתנו הסקרים האירנים יהססו לוותר לנשיא חלש.

    לכאורה אין לטראמפ אינטרס אבל הוא מקיף עצמו בסביבה כזו שהמשך הסכם הגרעין נראה לא סביר. בסך הכול בהבטחותיו הגדולות הוא די עומד והוא תמיד היה עוין להסכם.
    האירנים יכולים להגיד – אנחנו ממשיכים כי מחויבים עדיין ליתר המעצמות ולקוות שבתוך כמה שנים יחזור באמריקה שלטון סובלני אליהם.
    אבל יכולים גם לפרוש ולהתחיל להעשיר אורניום ואז יש מלחמה או סף מלחמה.

    Liked by 1 person

  3. יאיר,
    טראמפ לא צמצם את המעורבות האמריקאית בסוריה אלא הפך אותה הגיונית יותר. האמריקאים בולמים את התנועה הסורית/רוסית אל השטח שממזרח לנהר פרת ובכך שוללים מהרוסים את הפרס העיקרי לפעילותם בסוריה – שדות הגז והנפט.

    Liked by 1 person

  4. בשנה אחת הצליח טראמפ לעשות מה שאובמה לא עשה ב-8 שנים (וקרוב לוודאי גם לא היה עושה ב-100 שנים).
    טראמפ יצר מקומות עבודה חדשים, הפחית את מס החברות, עידכן את חוקי המס, מאבטח את הגבול, הביא את הכלכלה לצמיחה ועוד,
    הבעיה שהתקשורת מציירת אותו כאילו מדובר בשטן בכבודו ובעצמו (מזכיר את מה שהולך בארץ).
    די להיזכר בדבריה של גברת הילרי, שאמרה שהפגישה המתוכננת של טראמפ עם נשיא צ. קוריאה היא "אסון, מתן גושפנקא למשטר האימים".
    אף אחד בתקשורת האמריקאית לא טרח להזכיר שהיה זה בעלה שהושיט לצפון קוריאה נשק גרעיני על מגש של כסף:
    ב-1994 אמר קלינטון ש"זאת עסקה טובה לארצות הברית"… ממש כמו שהשמאל אצלנו אמר ב-2005 שההתנתקות היא "עיסקה טובה לישראל".

    Liked by 2 אנשים

  5. קרולין, הילרי חכמה וטראמפ מטומטם. זה לא בהכרח אומר שהילרי הייתה מקבלת החלטת טובות יותר. יכול להיות שהאינסטינקטים האגרסיביים וההיררכיים הקדמוניים של טראמפ משרתים אותו טוב יותר משכל, שהוא אובר-אסטימייטד. ועדיין להרבה אנשים קשה להשלים עם התנהלותו המטומטמת.

    אהבתי

  6. תמריץ , רק צריך להעמיד קצת דברים על דיוקם :

    מי שקובע אם איראן עומדת בהסכם הגרעין , זוהי הסוכנות לאנרגיה אטומית . והיא קבעה מס' פעמים , ללא עוררין , שהאיראנים עומדים בהסכם . לטראמפ , תיאורטית , לא יכולה להיות בעיה עם זה . האיראנים חתומים על ההסכם למניעת נשק גרעיני או פיתוח נשק גרעיני , וזכותם אליבא כולה דעלמא , לייצר חשמל , מן הכורים הגרעיניים . אז הרי , ההסכם לא מוריד , רק מעלה !! אז מה הבעיה של טראמפ ? אם כך :

    הוא צריך להוריד את האיראנים , ולזרוק ההסכם קיבינימט . אז למה ? באיזה אמתלא ?

    אם כך : האמתלא של האמריקנים , היא לא גרעין , שהרי זה מגוחך !! האמריקנים ( או טראמפ למעשה , בניגוד למרבית הצמרת הצבאית הבטחונית בארה"ב ) גורסים , שההסכם והחלטות מועצת הביטחון, מונעים מהאיראנים , פיתוח של כל אספקט צבאי גרעיני . כלומר , זה חורג מן ההעשרה של אורניום וייצור פלוטוניום , וגולש לפיתוח השיהאב ( הטילים הבליסטיים האיראנים ) . זוהי למעשה האמתלא האמריקנית . שעצם האחזקה והפיתוח של יכולת טילית בליסטית , מהווה הפרה של ההסכמים וההחלטות בקשר לגרעין . אז אם זוהי האמתלא , מה הסיפור האמיתי ?

    הסיפור האמיתי , זה הסנקציות , שהאמריקנים , לא מוכנים למעשה , באמת ובתמים לחדול איתם. למה , סיפור ! אולי בהמשך ….

    עכשיו , כאשר האיראנים נוכחים במניפולציה כזו ( שהרי ברור שאין להם אפילו פצצת אטום פרימיטיבית , איך ימזערו התקן גרעיני על שיהאב ? ) אזי , שוב הם נוכחים להבין , שכך או כך , האמריקנים , רוצים להוריד אותם . וזה מחזק שמרנים ומיליטנטים באיראן הרי .

    להתראות

    אהבתי

  7. זו לא תהיה ממש מלחמה, חילים אמריקאים לא יחזרו הביתה בארונות מתים. גם לא יהיה ממש צורך לפגוע במאחזיהם בסוריה ולהסתכן בעימות עם הרוסים. יש רק להפציץ את מתקני הגרעין ולהתגונן מנסיונות שלהם לפגוע בספינות אמריקאיות ובסיסים אמריקאים בתורכיה.
    זו תהיה אזהרה לקוריאנים ולרוסים, זו תהיה החזרת האמון של סעודיה בארה"ב, יראה לאירופאים שארה"ב עדין זו הקובעת החלטות.
    מצד שני זה יכול להיות רק איום שכולו רעש וצילולים כפי שהיה לא מזמן נגד קוריאה והמשיך לשולחן הדיונים

    אהבתי

  8. רק לכל המעונין , אפשר לקרוא כאן , כיצד האמריקנים חופרים וחופרים , אבל , כמובן , שהעשרה זה לא הענין , שהרי האיראנים עומדים בהסכם , אלא הטילים . ואכן , ניק היילי , כאן עומדת ( ובפועל הציגה ) אספקה של טילים לחוטים בתימן , כהפרה של הסכם הגרעין , והחלטות מועצת הביטחון , הנה כאן :

    http://www.businessinsider.com/us-nikki-haley-irrefutable-evidence-tiran-violated-the-iran-deal-2017-12

    אולי אדחוף בהמשך עוד ….. להתראות

    אהבתי

  9. רק תוספת לא זניחה כלל :

    האמתלא של טראמפ , יסודה בפיתוח טילים בליסטיים כמוזכר לעי"ל , ועוד : תמיכה בטרור וגרימת אי יציבות בטחונית באזור . מבחינת טראמפ , זוהי האמתלא , לטיעון של אי עמידה בהסכם הגרעין .

    להתראות

    Liked by 1 person

  10. אחת התהיות ההיסטוריות הגדולות של המאה ה 20 הייתה מדוע דווקא טובי המוחות, באוניברסיטאות היוקרה האירופיות, הלכו שבי אחרי הדיקטטורה הסטליניסטית ו/או המאואיסטית ו/או הקובנית, ואילו רובם המכריע של "פשוטי העם" קלטו את הסכנה הקומוניסטית.
    כולל פילבי, וחבריו לאוניברסיטאות היוקרה הבריטיות שהפכו למרגלים עבור בריה'מ, וכולל סארטר וחבר מרעיו מהסורבון הצרפתי שהעלו על נס את גדולי הדיקטטורים והטרוריסטים וסלחו לכל מעלליהם.
    אפשר להמשיך את הקו עד ישראל, ולתהות לגבי השכלתם הממוצעת של אלו שהלכו שבי אחרי הסכם אוסלו וחלומות ה"מזרח התיכון החדש" בהשוואה להשכלתם הממוצעת של אלו שהזהירו מהרגע הראשון שמדובר בתוכנית רמייה ובאשליות נאיביות שיסתימו באסון.

    מכאן, אם אובמה מוגדר ע'י תמריץ (ורוב התקשורת הישראלית, המערבית והאמריקאית) כחכם דגול ואילו טראמפ כטיפש מופלג – אני מעדיפה מנהיגים טיפשים. בתנאי כמובן שיחיו עם שתי רגלים על הקרקע ולא בעננים אידיאולוגיים ממכרים. בניסוח אחר – השקפות העולם והערכים של מנהיגים חשובים שבעתיים מציוני מבחני האיטליגנציה והקבלה לאוניברסיטאות שלהם.

    מנקודת מבט האינטרסים של ישראל (בהתעלמות מכל הנושאים האחרים) – עלינו להתפלל שטראמפ, הפסיאודו מטומטם, יבחר לכהונה שניה.

    אגב, הרמיזה שנתניהו יתמוך במתקפה על איראן בכדי לחלץ עצמו מההתעסקות בחקירותיו – נתפסת בעיני כשגויה, ואפילו כדי נבזית. נתניהו כנראה התפתה לנסות להקדים את הבחירות ליוני בכדי להקדים את מועד פרסום החלטת היועמ'ש להגיש נגדו כתב אישום. וזאת למרות כל הנזקים למדינה מהקדמת הבחירות. אבל אני מאמינה שנושאי בטחון ישראל בכלל ואיראן בפרט – בוערים בעצמותיו. הוא תמך בעצירת איראן גם כשניצב מול ממשל אמריקאי ואיחוד אירופי פרו איראנים. אך טבעי שלא ישנה את עמדתו זו כשבארה'ב ממשל אוהד יותר. בלי כל קשר שהוא לחקירותיו.
    גם MBS (השליט החדש של סעודיה), תומך בעצירת איראן בכל דרך שהיא – למרות שלמיטב ידיעתי הוא אינו נמצא תחת איום בחקירות משטרתיות וכתבי אישום.

    ####################################

    שלושה אוף טופיק – כחומר קריאה לסוף השבוע.

    1. ניתן לקשר לנושא הפוסט, אם כי בדוחק.
    הלקחים שמפיק ויקטור דיוויד הנסון לגבי פריצת מלחמות וניהולן – לרגל מאה שנה למתקפת האביב של הגרמנים במלחמת העולם הראשונה. מתקפה שבעקבותיה היה נראה שגרמניה עומדת לנצח במלחמה זו. –

    https://www.nationalreview.com/2018/03/world-war-one-german-spring-offensive-defeat-history-lessons/

    2. טענה שניתן לנבא מפולות ענק בבורסות ממעקב אחרי עלייה או ירידה חדה במספר ההריונות.
    כחצי שנה לפני 3 מפולות הענק האחרונות בבורסה האמריקאית, אותן עדין לא חזה אף אנליסט שהשתמש במדדים הכלכליים המקובלים, הרבה נשים / זוגות החליטו לדחות הבאת ילדים לעולם.
    מצד אחד – אולי יש כאן ביטוי ל"חוכמת ההמונים", שנעזרה באינדיקטורים כלכליים שקשה למדדם (לדוגמא – רמת הביטחון האישי ביציבות התעסוקה והערכת סיכויי הקידום האישי).
    מצד שני – אולי כיון הסיבתיות דווקא הפוך. לעצם הירידה בילודה השלכות על המוני חברות במשק (כיון שכל תינוק חדש "דורש" ציוד במשקל הגדול פי 100 או פי 1000 ממשקלו, והשקעה מסיבית בשירותים ובאירועים) – שיוצרת אפקט דומינו גם על המוני חברות אחרות.

    http://m.yediot.co.il/Articles/5154206

    3. טוויסט חביב לנושא הציידים לקטים בו דנו בפוסטים קודמים.
    טענה שהמורשת הגנטית שלנו, מתקופת האבן, נמצאת בסתירה חמורה לתנאי העבודה ליד השולחנות המשרדיים.
    מכאן, הצעות כיצד להפוך את תנאי הסביבה בה אנו נמצאים ברוב שעות הערות שלנו – ליותר מותאמים לגנום של המין האנושי. לדוגמא – הכנסת הרבה מאוד צמחיה, אישור להבאת חיות מחמד לעבודה, שולחנות עבודה בעמידה (בדנמרק – חלק מזכויות העובדים הבסיסיות), ועריכת פגישות עבודה וישיבות בהליכה (למרות הסתירה המילולית בין ישיבה להליכה).

    http://www.bbc.com/capital/story/20180313-the-stone-age-answer-to-your-desk-job

    Liked by 1 person

  11. קמיליה, חלילה לי מלרמוז שנתניהו מחרחר מלחמה עם אירן למען האינטרסים הפרטיים שלו. בשביל רמיזות כאלו יש לקרוא בלוגים אחרים. עם זאת, זה ודאי לא מזיק כשתמריצים אישיים קריטיים מתלכדים בדיוק עם מה שממילא ראית, מזה שנים רבות ובאופן פומבי ומופגן, כאינטרס הלאומי.
    2)טויז אר אס נתנו בדיוק נימוק פשוט לסגירת פעילותם בארה"ב – נולדים פחות מדי ילדים.

    לגבי הנקודה העיקרית בתגובתך, העובדה שאינטליגנציה מרחיקה מתפיסה אינטואיטיבית ופשוטה של ההתנהלות הנכונה בתנאי מלחמת הקיום העתיקים נחקרה לעומק בידי הפסיכולוג סטושי קנזאווה בספר מאוד מעניין ושנוי במחלוקת שהשפיע עליי עמוקות –

    Liked by 1 person

  12. ההסבר של תמריץ לא מניח את דעתי: "[טראמפ] מקיף עצמו בסביבה כזו שהמשך הסכם הגרעין נראה לא סביר … והוא תמיד היה עוין להסכם".
    זה עדיין לא מסביר את האינטרס האמריקאי כנגד הסכם הגרעין.

    ההסבר של חייל זקן מצוין. הוא באמת עושה שכל בנוגע לפעילות הצבאית האמריקאית בסוריה. פעילות שלא הבנתי את טיבה. חייל טוען שאין להסתכל על הפעילות האמריקאית בסוריה הנוכחית כסוג של EXIT כי אם התמקדות במטרה אחת חשובה והיא בלימת הרוסים מלהשתלט על מקורות אנרגיה.

    חייל, איך אתה מבין את האינטרס של ממשל טראמפ בנוגע להסכם הגרעין?

    אהבתי

  13. הממסד האמריקני תומך בהסכם הגרעין. המתנגדים הם אנשי שוליים. טראמפ באישיותו החריגה הוא בהחלט אחד שיכול להקיף עצמו באנשי שוליים. זה לא אומר שהאינטרס האמריקני כפי שמבינים אותו בכירי הממסד הוא נגד שימור ההסכם.

    אהבתי

  14. רק לצקת יותר תוכן קונקרטי , לקטע הזה שאיראן לא תתחזק :

    בעיקרון כפי שכתבתי , אין בעיה של העשרת אורניום . ההסכם רק מעלה , לא מוריד , כך קבעה ברורות הסוכנות לאנרגיה אטומית : האיראנים עומדים בהסכם . אז מה האינטרס של טראמפ והאמריקנים למעשה ? אז ממש על רגל אחת :

    תחילה , טראמפ מבחינה אישיותית , גרס לפני הבחירות , על כל דבר שאובאמה עשה , שהוא פשוט אהבל וזהו . שיא הפישול לגבי דידו ,היה ההסכם עם איראן , אז אישית , קשה לראות כמובן איך הוא ייסוג , אם כי , כבר הצהיר שאם יתקנו ההסכם ( כמו הסכם פריז בדיעבד ) הוא ישקול הדבר .

    אם ההסכם בעינו יעמוד , וסנקציות יוסרו ויוסרו ( בייחוד האמריקניות ) הרי האיראנים יתעצמו בטירוף , כלכלית וצבאית . על כך , ייפתחו להם דרכים יותר חשאיות , לפרויקטים גרעיניים ( אם כי , הם במעקב צמוד של כל כך הרבה סוכנויות ביון , שיהא להם קשה מאוד ) . אסור לשכוח , שיש על האיראנים , עשרות שנים של סנקציות קשות מאוד , ואלמלא , הם היו מעצמה אדירה ממש ( כלכלית וצבאית ) . למעשה , ישראל חבה את קיומה , בין היתר לסנקציות אלו , ומכאן :
    ללובי הישראלי כמובן בוושינגטון , לובי אדיר , שטראמפ לוקח אותו בהחלט לתשומת ליבו ( ראה העברת השגרירות לירושלים וכדומה ) . מאוד משפיע .

    תכל"ס , אי הסרת הסנקציות , פירושה לשים אצבע בעין , להרבה בני ברית של האמריקנים : סעודיה , בחריין , ישראל . האיראנים חותרים ללא לאות תחת המשטרים הסוניים הבוגדניים האלו ( שגם מדכאים שיעים ) .

    האיראנים גם חותרים נגד אינטרסים אמריקניים , ותומכים בטרור ברחבי העולם , למשל , דרום אמריקה , חצר אחורית , שמוכנה לתפעול ותזמון נגד האמריקנים בבוא היום .

    אולי יותר מאוחר , אשאיר לינקים חשובים להמחשה ….

    להתראות

    Liked by 1 person

  15. רק כאן המחשה , ממש לאחרונה , מעצרים נרחבים בבחריין , של תאי טרור איראניים כפי הנטען , מעל מאה איש נעצרו , חתירה תחת המשטר ( אפילו נגד מצרים , השארתי בעבר לינק , אשאיר אותו בהמשך ) כאן :

    https://www.timesofisrael.com/bahrain-arrests-116-alleged-members-of-iran-linked-terror-cell/

    להתראות

    אהבתי

  16. כאן שני לינקים למעשה :

    בראשון , 11 מדינות ערביות , המתלוננות ומזהירות מפני חתירה איראנית ותמיכה בטרור :

    https://www.timesofisrael.com/11-arab-countries-accuse-iran-of-sponsoring-middle-east-terror/

    בשני , כדאי להיות מודעים , לחיזבאללה ואיראן , כשחקנים חשובים , בדרום אמריקה , בקטע של תמיכה בטרור , והכנה של תאי טרור לפגיעה בארה"ב וכו..כאן :

    https://globalriskinsights.com/2017/12/hezbollah-iran-find-new-strength-latin-america/

    להתראות

    אהבתי

  17. רק כדי לחדד, הנה מה שחושב ג'ון בולטון על המדיניות הרצויה כלפי איראן:

    "אני אומר את זה כבר יותר מעשר שנים […], המדיניות הרשמית של ארצות־הברית צריכה להיות הפלת שלטון המולות בטהראן […] הפתרון היחיד הוא שינוי המשטר. ולכן, עוד לפני 2019, אנחנו עוד נחגוג בטהראן".

    https://www.gatestoneinstitute.org/10620/iran-regime-change

    Liked by 1 person

  18. מיהם בכירי הממיסד? האם הם לא אמורים ליצג את המדיניות של המפלגה הרפובליקנית? האם המצב שמה דומה למצב בישראל בה שמאלנים מאישים הרבה משרות מפתח והליכוד לא השכיל להחליף אותם? הקונגרס והסנט אמורים לקבוע.
    יתכן והכוונה של אובמה היתה לקבל 10 שנים בהם יהיה ניתן להפיל את שלטון המולות אלא שזה לא ניראת כיום אופציה אפשרית

    Liked by 1 person

  19. לא סתם באמריקה יש לאוהדי טראמפ תחושה ש"המדינה העמוקה" מכשילה אותו על כל צעד ושעל. מנגנוני המדינה אינם בוחנים אדם אם הוא תומך של אחד כמו טראמפ לפני קבלתו אליהם. אבל כן עושים לו בחינות שדורשות מנת משכל גבוהה ואלו מבטיחות שיהיו שם מעט מאוד אוהדי טראמפ.

    אהבתי

  20. מעניין הציטוט מבולטון. השאלה איך האירנים יגיבו לקידומו האפשרי – בהתרסה מול ממשל שאין להם סיכוי לרצות. או בהכנעה לפני מעצמה מסוכנת שאין להם דרך לנצח צבאית.

    אהבתי

  21. יאיר,
    הזילזול שמפגין תמריץ כלפי טראמפ ומדיניותו הוא תוצר מובהק של הסיקור המוטה במדיה המערבית לאורך שנים. במערכת הביטחונית האמריקאית מתנהלים דיונים מעמיקים על האסטרטגיה האמריקאית בהם המתנגדים לקו של הסטייט דיפרטמנט רחוקים מלהיות "אנשי שוליים". האם קרוב למחצית חברי הסנאט שהצביעו נגד ההסכם הם אנשי שוליים? המדיניות של טראמפ כלפי אירן עומדת על 3 רגליים שנטועות עמוק במימסד הביטחוני האמריקאי:
    1. היחס לתפוצת נשק גרעיני
    2. היחס לסין
    3. היחס למדינות הנפט
    טראמפ ביצע סיבוב פרסה בשניים משלושת הנושאים הנ"ל. היחס למדינות הנפט השתנה כבר בימי אובמה כתוצאה מהפסקת יבוא הנפט מהמפרץ לאמריקה. ביחס לאירן טראמפ רואה שני מוקדי רווח. יחס תקיף (ואף אלים) למדינות סוררות בעלות פוטנציאל גרעיני הוא גורם מרתיע ומסייע להפחתת סיכונים לאמריקה, פגיעה באירן תפגע בסין שנתפסת על ידי רוב הממסד הביטחוני (ולא רק "אנשי שוליים") כאויב העיקרי של אמריקה.

    Liked by 2 אנשים

  22. א. אחד היתרונות הגדולים של תקופת העולם הדו קוטבי והמלחמה הקרה היה קלות ההבנה מי ידיד של מי, ומי אויב של מי. בתקופה זו – כל האויבים של ידידי היו גם האויבים שלי, ולהפך. אבל בתקופתנו, ארה'ב, רוסיה, איראן וסין יכולות להיות לעיתים אויבות ולעיתים בנות ברית מול אחד האויבים משותפים להן.
    אפשר אפילו להתייחס לישראל ולראות כיצד לעיתים היא בת ברית של הרוסים ולעיתים היא תופסת אותם כאויביה.

    ב. אי אפשר להבין את התנהגות רוסיה אם לא מביאים בחשבון את האליטות הניצבות אחרי פוטין ותומכות בהמשך שלטונו. פוטין אינו שליט דמוקרטי המייצג את רצון רוב אזרחי רוסיה אלא דיקטטור מושחת הנתמך ע'י מספר גופי איטרסים עוצמתיים, שעליו לנסות לרצות את האינטרסים (הלעיתים מנוגדים) שלהם.

    https://mida.org.il/2018/03/15/הבחירות-ברוסיה-קדנציה-אחרונה-ודי/

    קטע מהמאמר במידה:
    _________________________
    " . ..פוטין אינו נשיא דמוקרטי, יסבירו הללו, ורוסיה כלל אינה מדינה דמוקרטית – ולא לשם מכוון הנשיא את מאמציו.
    כדי להבין זאת, יש לסבר את האוזן על הפדרציה הרוסית: מדינת הענק הזאת, ששטחה הוא הגדול בעולם, מורכבת מיותר משמונים מחוזות, ומתגוררים בה למעלה מ-140 מיליון בני אדם ממגוון אתני רחב. היא גובלת ב-14 מדינות אחרות, ובהן מעצמות כגון סין, וסובלת מרמת חיים נמוכה יחסית ומכלכלה מתקשה שנאנקת תחת עיצומי המערב.
    רוסיה האדירה אינה מקשה אחת כלל וכלל, וקשה למצוא נושאים רבים שיעניינו הן את האיכר הסיבירי, הן את האוליגרך מסנט-פטרבורג והן את האזרח מסוצ’י.
    על רקע כזה גם הנשיא אינו בהכרח מייצג את העם. למעשה, מומחים מסבירים כי פוטין משמש הרבה יותר כאיש הקשר וכנציג של מעגלי אליטות רבות השפעה שונות במוסקבה, ובהן המעגלים הביטחוניים והעסקיים וראשי חברות ממשלתיות. …
    אותן אליטות צריכות לדעת שהן מושיבות כשליחן בקרמלין אדם שידאג לאינטרסים של כל אחת מהן, שיאזן בין הדרישות השונות שלהן, וגם מי שמחזיק באופי מברזל שיאפשר לו לבצע מעשי זוועה במקרה הצורך.
    תפקידו של הנשיא, אם כן, הוא להיות חוליה מקשרת בין כל הגורמים הללו, ולדאוג לכך שכולם יהיו מרוצים. אם אחת האליטות לא תפגין שביעות רצון, התסריט הקיצוני שבפניו עלול כל נשיא למצוא את עצמו הוא טנקים בכיכר האדומה – הסימן הבטוח להפיכה שלטונית במוסקבה.
    בהקשר זה מיכאיל גורבצ’וב, האיש שבזמן כהונתו נפלה האימפריה האדומה, היה ניסוי כושל ואדם שמכר את נשמתו למערב במקום לסייע לאליטות. כיום הוא נחשב לאחד האנשים השנואים ביותר ברחוב הרוסי.
    רמזים לעתיד
    כיצד נמדד מצבו של הנשיא הנוכחי, פוטין, בעיני האליטות? לא מזהיר. רוסיה מתקשה לצאת מהבידוד הבינלאומי שהמיט עליה עיצומים ודרדר את כלכלתה, וגם המלחמות התכופות שבהן עוסק הצבא – אף שהן נועדו לרצות את הממסד הצבאי – גובות את מחירן מתעשיות שלמות.
    ואכן, בזמן האחרון אחת האליטות שמשגשגת ומגבירה את השפעתה במדינה היא מערכת הביטחון והצבא. שר ההגנה סרגיי שויגו החל לשוחח ישירות עם מנהיגי סוריה וישראל, למשל, והקהילה הדיפלומטית הרוסית כבר הביעה את מורת רוחה מהעניין.
    חשוב מכך, ההתעצמות הזאת יכולה לסמן שמצד אחד פוטין מבין את הצורך לרצות את המנהיגים הצבאיים, ומצד שני את הסכנה שרוחשת לו מכיוון הטנקים שיכולים לצוץ לפתע בכיכר האדומה – וזו הדאגה העיקרית שלו בימים אלה.
    זהו בהחלט גם חלק ממהות הדיבורים שלו על טילים גרעיניים משוכללים: הצבא לוחץ להעצים את כוחו כל העת, ופוטין נענה לו. במקביל הוא גם קורץ לתעשיות הביטחוניות, באומרו ליצרני הנשק והטילים שבקרוב יוטלו עליהם עבודות נוספות שיוכלו לבסס את מעמדם. קבוצות עוצמתיות אחרות לא בהכרח מרוצות מהמצב, והנשיא נאלץ להידרש גם לטענותיהן. …"
    _______________________

    ג. סיפור המעורבות הרוסית בסוריה מזכיר את התקופה בה האימפריות הימיות הגדולות (ספרד ואנגליה) למעשה "העסיקו" ציי ספינות פיראטים, שקיבלו רשות לתקוף את כל ספינות הקרב והמסחר שאינן שייכות לאימפריה תמורת התחלקות בשלל.
    נוהג שפוטין למעשה חידש – שכירי חרב של חברות עסקיות, כדוגמת ואגנר, מנסים לכבוש שדות נפט – תמורת התחלקות עם השליט בשלל שיניבו בעתיד שדות הנפט אותם כבשו.
    נסיון ארה'ב, למנוע מהניאו פיראטים היבשתיים הרוסים להשיג את מבוקשם, אך מובן. הצלחת האוליגרכים הרוסיים תהווה תקדים עולמי מסוכן.

    https://www.makorrishon.co.il/news/22545

    קטע מהמאמר:
    ____________________

    " … מצבה הכלכלי העגום של רוסיה, בתוספת הסנקציות הבינלאומיות, הכריחו את הקרמלין להיות יצירתי במיוחד כדי לממן את ההוצאות האדירות של הצבא הרוסי בסוריה. אבל בקיץ 2017 הקרמלין עלה על הפתרון: חברות רוסיות, שישכרו את שירותיהן של קבלני ביטחון פרטיים, יכבשו מידי דאעש את אזורי שדות הנפט, ויקבלו נתח ברווחי הנפט העתידיים של סוריה …
    שכירת קבלני ביטחון פרטיים לצורך שמירה על שדות נפט אינה דבר יוצא דופן. ברחבי העולם יש חברות ענק פרטיות ששומרות על שדות נפט ואפילו על בסיסי צבא, מעיראק ועד אפגניסטן. אולם המודל של הקרמלין ה יה שונה משאר החוזים המקובלים, בכך שהוא כלל גם את כיבוש שדה הנפט. בשורה התחתונה, הפתרון של הקרמלין היה מודל פיאודלי מהסוג שבו מלכים הציעו לאצילים חלוקת רווחים באזורים שיכבשו.

    המודל הזה, שאין לו אח ורע במדינות דמוקרטיות בעידן המודרני, נחשף לפני חודשים ארוכים באתר fontanka.ru. על פי האתר, הקרמלין חתם, בתיאום עם המשטר בדמשק, על חוזה עם שתי חברות רוסיות. האחת, חברה עלומה העונה לשם Evro Polis, נוסדה רק בקיץ שעבר. התחקיר של האתר העלה כי החברה היא חלק מרשת שהוקמה בידי יבגני פריגוז'ין, איש עסקים פטרבורגי המקורב לנשיא פוטין וידוע בכינויו "השף של הקרמלין". לצורך כיבוש השדות שכר פריגוז'ין את שירותיה של חברת Wagner. באותו שלב, הרוסים לא העלו כנראה על דעתם את האפשרות שהכוחות הכורדיים בצפון סוריה יחברו לכוחות אופוזיציה נוספים, ובסיוע אמריקני ישתלטו על שדות הנפט. …
    החברה הרוסית השנייה שנענתה לקריאת הקרמלין ושכרה חיילים לכיבוש שטחים בסוריה מעניינת לא פחות. מדובר ב־Stroytransgaz, חברה להנחת תשתיות גז בבעלות גנאדי טימצ'נקו, אוליגרך רוסי שגם הוא ממקורביו של הנשיא פוטין. טימצ'נקו הוא ממייסדיה של Gunvor, חברה שעל פי דיווח של שגריר ארה"ב המופיע במברקי ויקיליקס מחזיקה בחלק מהונו האישי של ולדימיר פוטין. לפני פרוץ המלחמה בסוריה עסקה החברה בהנחת תשתיות להולכת גז. כתוצאה ממנה הפסיד אז טימצ'נקו כסף רב, ופוטין עשה ניסיון לפצותו באמצעות חיבורו לאחת מחברות הגז הטבעי בקפריסין, מה שעורר כבר אז עניין גם בישראל.

    זהו אותו טימצ'נקו, הבעלים של חברת 'נובטק', החברה בתאגיד הבינלאומי שרכש בשבוע שעבר את זכויות הקידוח בשטח הימי הנמצא בסכסוך בין ישראל ללבנון. אם כי במה שקשור לסוריה, טימצ'נקו קיבל מידי פוטין את הזכויות על מכרה הפוספטים 'שרקיה' תמורת כיבושו מחדש מדאעש במבצע סורי־רוסי־איראני משותף. כאשר נשאל דובר הקרמלין פסקוב בקיץ שעבר על המבצע המשותף, הוא השיב: "איננו נוהגים לנטר פעילות של חברות רוסיות מעבר לים".
    ___________________

    Liked by 1 person

  23. לתמריץ

    א. למחקר שהבאתי מידיעות אחרונות (לצערי, בהתאם להרגלם המגונה, בלי להביא לינק למקור) טענה מעניינת יותר מהעובדה שירידה בילודה פוגעת קשות ברווחיות חלק מהחברות (כמו חברות הצעצועים).

    קטע מהכתבה:

    " … מחקר חדש מצא שירידה בשיעור ההריונות מצביעה על התכווצות הכלכלה וסיכון לתחילתו של מיתון • לפי המחקר היה ניתן לחזות את המשבר של תחילת שנות ה–2000 ואת משבר הסאב–פריים

    מחפשים סימן לכך שמיתון כלכלי מתקרב? חוששים שהבורסות עלו יותר מדי, והתיקון קרוב? תבדקו סטטיסטיקות של מספר הנשים שנכנסו להיריון. מחקר מקיף שנערך על ידי המשרד הלאומי למחקר כלכלי בארה"ב מצא שחצי שנה לפני שלוש תקופות המיתון הגדולות בארה"ב — החלו מספר ההריונות במדינה לרדת באופן משמעותי.

    החוקרים ניתחו נתונים של 109 מיליון לידות בארצות־הברית, במשך תקופה של כ־27 שנה — בין השנים 1989 ל־2016 — במטרה לבדוק איך שיעורי הפריון השתנו לפני שלושת המשברים הכלכליים הגדולים שחוותה ארה"ב בשלושת העשורים האחרונים: המשבר הכלכלי של תחילת שנות התשעים (שהחל ב־1990), המשבר הכלכלי של תחילת שנות ה־2000 ("בועת הדוט־קום") והמשבר הכלכלי של שנת 2007 ("משבר הסאב־פריים"). ניתוח הנתונים הצביע על דפוסים דומים בכל שלושת המשברים הללו: כחצי שנה לפני פריצת המשבר הכלכלי, חלה ירידה חדה בשיעור ההריונות במדינה.

    החוקרים מצאו שבמחצית השלישית של שנת 2006, כחצי שנה לפני שפרץ המשבר הכלכלי הגדול של שנת 2007 בארה"ב, נצפתה ירידה חדשה בשיעור ההריונות ברחבי המדינה. אף אחד מהכלכלנים לא צפה את המשבר הכלכלי הקשה שהחל חצי שנה לאחר מכן, וגם המדדים הכלכליים הרגילים לא הצביעו על כך שיש בעיה, אלא שחצי שנה לפני המשבר החלה ירידה בשיעור ההריונות ברחבי המדינה. הירידה בשיעור ההריונות החלה עוד בזמן שמדדי הבורסות בוול־סטריט היו בשיא של כל הזמנים. ובאמת, חצי שנה לאחר מכן, פרץ המשבר הגדול והבורסות בארה"ב ובעקבותיהן בעולם כולו צללו בחדות. "אם היו לוקחים נתון זה, של הירידה בשיעור ההריונות בחשבון — ניתן היה לצפות את המשבר", מסביר דניאל הונגרמן, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת נוטרדאם ואחד מעורכי המחקר. …"

    ב. התרשמתי מטענתך שהספר פרדוקס האינטליגנציה של סטושי קנזאווה השפיע עליך עמוקות.
    אבל לא הצלחתי להבין את התזה של הספר מהפרסום הקצרצר עליו באמזון.
    מאוד אשמח אם תקדיש לו פעם פוסט.

    ג. כתבת: "לא סתם באמריקה יש לאוהדי טראמפ תחושה ש"המדינה העמוקה" מכשילה אותו על כל צעד ושעל. מנגנוני המדינה אינם בוחנים אדם אם הוא תומך של אחד כמו טראמפ לפני קבלתו אליהם. אבל כן עושים לו בחינות שדורשות מנת משכל גבוהה ואלו מבטיחות שיהיו שם מעט מאוד אוהדי טראמפ."
    ———————–
    בהתאם להגיון זה ניתן להסיק שרק אנטי ציוניים הם אינטליגנטים דיים בכדי להתאים לרמה הגבוהה הנדרשת מהסגל האקדמי ברוב החוגים למדעי הרוח והחברה בישראל. ובעיקר בחוגים לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה.
    אינך מביא בחשבון את העובדה שברוב תחומי העיסוק, הפועלים בשיטת חבר מביא חבר / ממליץ על חבר – מתקיים "נפוטיזם אידיאולוגי". אנשים שאינם מסכימים לאג'נדה של הבכירים הנוכחיים לא יתקבלו לאותו מוסד. אם בשל טעות מיון כלשהי הם בכל זאת הקבלו – הם לא יקודמו ויעשו מאמצים לפלוט אותם מהמערכת.

    אהבתי

  24. ש,
    תקיפה באירן (שמספקת נפט לסין) תגרור עלייה משמעותית במחיר הנפט. אמנם עלייה כזו תפגע גם במשק האמריקאי אבל זו תקוזז על ידי הגידול בתמ"ג האמריקאי (עיקר אספקת האנרגיה שלה הוא ממקורות עצמיים). עלייה משמעותית במחיר הנפט תגרום למיתון בסין.

    אהבתי

  25. ש,
    קראתי את המאמר שבלינק שלך ומצאתיו גדוש שטויות. הנתיב לצנרת גז אירנית חייב לעבור דרך תורכיה ומשם לאירופה. צינור גז דרך סוריה מוביל לשום מקום והוא חסר הגיון. מכל מקום אין בו ניתוח של האינטרסים הסיניים ועל פי רמת הניתוח של האינטרסים הרוסיים לא הפסדנו הרבה.

    אהבתי

  26. תקיפה באירן תהיה רק על מטרות שקשורות בפיתוח של נשק אטומי. זו לא תהיה מלחמה כוללת. קשה יהיה לטראמפ להצדיק פגיעה ברווחת האזרח.

    חברת המוניות המעופפות Kitty Hawk של לארי פייג', אחד משני מייסדי גוגל, מתקרבת לשלב המסחרי של פעילותה. פייג', שמכהן כיום כמנכ"ל חברת האם של גוגל, אלפבית, מממן באופן אישי את פעילות החברה, שמפתחת כלי טיס בשם קורה. מדובר בכלי טיס אוטונומית וחשמלית, שיכול לטוס כ-100 ק"מ ללא טעינה ולשאת שני נוסעים. החברה לא מתכננת למכור את רכבי קורה אלא להחזיק בהם ולהפעיל בעצמה רשת מוניות מעופפות. פייג' מקווה להשיג את ענקית הנסיעות אובר במירוץ לפתיחת רשת כזו.

    עד עכשיו ערכה קיטי הוק סדרת ניסויים סמויה בניו-זילנד, אך כעת העניין הופך רשמי: בתום שלב הניסויים, ובשאיפה עוד ב-2021, מתכוונת החברה להשיק במדינה רשת מוניות מעופפות מסחרית. ראש ממשלת ניו-זילנד, ג'סינדה ארדרן, אמרה ל"ניו-יורק טיימס" כי מדינתה משתפת פעולה עם הפרויקט כדי "לשלוח מסר לכל העולם שדלתותינו פתוחות בפני אנשים עם רעיונות נהדרים שרוצים להפוך אותם למציאות", וכי מהלכים כאלה צפויים לסייע בצמצום פליטות הפחמן.

    אהבתי

  27. חייל,
    אתה בעצם אומר שהאינטרס האמריקאי לפגיעה או החלשה של איראן הוא, מלבד הטרנד הכללי כנגד דיקטטורות איסלאמיות שלא ניתן להשפיע עליהן (אינטרס אמריקאי ישן מאוד עוד מימי הקמת הרפובליקה האיסלמית), הוא פגיעה עקיפה ברוסיה וסין.
    זה גם מסביר את השינוי שחל בממשל טראמפ שנתן לקולות שמנתחים את העולם כזירת התגוששות בין מעצמות לחזור לנהל את המדיניות האמריקאית, לעומת מדיניות אובמה.

    Liked by 1 person

  28. קמיליה, אני בספק אם יש אמת בקורלציה בין המשבר הפיננסי ללידות. לא קונה את זה. מזכיר לי את הקשר המפורסם בין מחירי החמאה בבנגלדש למדד המניות האמריקני. (http://www.forbes.co.il/news/new.aspx?Pn6VQ=J&0r9VQ=EFGML)
    לקחתי לתשומת לבי את בקשתך לסקירה של הספר של קנזאווה.
    שאלת הנוכחות של השמאל הרדיקלי בפקולטות לסוציולוגיה היא מעניינת וראויה לתשומת לב, אבל אין טעם להסוות באמצעותה את הסלידה הקיצונית ויוצאת הדופן שמעורר דונלד טראמפ בקרב אנשים חושבים מכל החוגים.

    אהבתי

  29. תמריץ,
    הנוכחות של השמאל הרדיקלי בפקולטות האמריקאיות למדעי החברה לא מסבירה את כל הסלידה כנגד טראמפ, אבל היא מסבירה די טוב את הסלידה של המעמדות הנמוכים והבינוניים כנגד השמאל הרדיקלי ושלא רדיקלי.
    ומסתבר שמבחן הקולות (בשיטה האמריקאית) הסלידה מהשמאל רבה מהסלידה מטראמפ, ובבחירות הבאות הוא בהחלט יכול לזכות גם בפופולאר ווט. זה תלוי בתוצאות שלו ותלוי בהצלחתו להצביע על השמאל כמנסים להכשיל אותו, את רצון הבוחר, ואת טובת אמריקה בעזרת התקשורת, האקדמיה, המשפט וכו'.. [כל המקומות שהשמאל שולט באופן לא פרופורצינאלי ביחס להיקפו].
    הוא גם עושה מעשים בכדי להחליש את השמאל. כשכתבת על ה-EXIT שלו מאמנות הפליטה בכלל לא התייחסת לפן האנושי והפוליטי של הסוגיה. טראמפ סוגר חלק מהשיבר התקציבי למימון פקולטות לחקר קיימות וסביבה, ע"י צמצום תקציבי המחקר של ה-EPA, מה שפוגע בשמאל שנלחם בו.

    אהבתי

  30. מוקדם מאד לדעת מה יהיו תוצאות הבחירות עוד שנתיים וחצי פלוס. בדרך יהיו בחירות אמצע הקדנציה לקונגרס בנובמבר הקרוב ובינתיים כל הסימנים המוקדמים העגומים מאד לרפובליקנים. אם טראמפ יאבד את הרוב באחד הבתים הוא יתקשה להעביר החלטות יכנס למריבות מתוקשרות וזה עשוי לפגוע בפופולריות שלו.

    בין אם סולדים ממנו או לא התוצאות של מדיניותו לכאורה הן שישפיעו על דעת הקהל. בינתיים הוא משתדל לקיים את שהבטיח. המצב די דומה שם למצב בארץ עם הביקורת על ביבי.

    ***********************
    בימים אלה פורסמו תוצאות מחקר שקבע כי מזון דל שומנים אינו מפחית את הסיכוי לחלות במחלות לב. המחקר פורסם בכתב העת היוקרתי של האיגוד הרפואי האמריקני. הושקעו בו 415 מיליון דולר והשתתפו בו 49 אלף נשים בגילאי 50 עד 79. המחקר העלה כי בקרב הנשים שצרכו מזון מופחת שומנים לא היו פחות מקרים של התקפי לב, שבץ מוחי, סרטן השד וסרטן המעי הגס – לעומת נשים שמילאו כרסן בשומנים למכביר.

    עצלות לאריכות ימים
    מחקר אחר שפורסם קובע כי סוד החיים הבריאים והארוכים הוא " עצלות חסרת תכלית" . בעל התיאוריה הוא חוקר גרמני, פטר אקסט, המסביר אותה בכך שיונקים הם בעלי כמות אנרגיה מוגבלת. מי שמבזבז אותה בפעילות ספורטיבית מקצר את חייו.

    שום ספורטאי, אומר החוקר, לא הגיע לגיל מתקדם. הרץ הצ"כי האגדי אמיל זאטופק " הקטר הצ"כי" ), שהיה אלוף העולם בריצת מרתון, (והוא הזוכה היחיד מאז ומעולם במדליית זהב על ריצות 5000 ו- 10000 מטרים, מת מהתקף לב לאחר שהפסיק לרוץ. ומאידך מביא החוקר דוגמא מאיזה כפר איטלקי שתושביו מאריכים חיים מעבר ל-100 שנים הואיל ופעילותם מינימאלית והם מרבים בשינה.

    ההרזיה מסוכנת
    והנה עוד מחקר המפריך את הדעות המקובלות. חוקרים מהמכון לרפואה מונעת בקופנהגן טוענים כי הרזיה מסוכנת לבריאות. אנשים רזים מטבעם לוקים פחות בהתקפי לב, אך שמנים שרזו מפתחים בעיות אחרות, ההופכות את היתרון לטווח קצר לבעיה לטווח ארוך.

    http://www.zeevgalili.com/2006/03/221

    אהבתי

  31. חיל, יאיר
    הגיוני שכל פגיעה של ארה"ב באירן, מסנקציות ועד מתקפת גרעין, תדחוף את אירן בעל כורחה לחפש בעלת ברית בסין. היא תהפוך להיות תלויה יותר בסין ורוסיה. על פי הכתבה הזו סין היא השותפה הכלכלית הגדולה ביותר של אירן למרות שיבוא הנפט ומוצריו הוא לא בסדר גודל שפגיעה בו ישפיע על סין. לצורך קנה מידה: סך הכל היצוא של אירן לסין הוא כעשירית מכלל היצוא הכללי של ישראל
    https://financialtribune.com/articles/economy-domestic-economy/69312/iran-china-h1-trade-up-31-to-18-billion

    Liked by 1 person

  32. סין היא בעלת ברית בערבון מוגבל. בדומה לרוסיה. המנטליות הסינית כלפי זרים לא מסוגלת לראות את הצד שכנגד ואת הצרכים שלו ובריתות איתם חסרות עומק וקצרות טווח.

    Liked by 1 person

  33. יאיר.
    האם היו אילו בריתות חסרות עומק וקצרות טווח עם סין? תוכל להביא דוגמאות?
    סין היתה עד לא מזמן מדינה שניצלו אותה וקרעו ממנה חתיכות, גם המערב גם היפנים וגם הרוסים. איזו סיבה יש לה לתת אמון בזרים? בינתיים היא שומרת על הסכמים ל50 שנה על אוטונומיה למושבה הונג קונג שהיא חתמה עם הבריטים ועל אוטונומיה ושמירת החוקים של המושבה מקאו שהיא חתמה עם הפורטוגזים. היא מנהלת עשרות שנים שיחות איחוד עם טאיואן ללא מלחמות. במה היא שונה ועד כמה היא פחות יציבה דיפלומטית ממדינות המערב?
    הביקורת שלך כלפי הסינים היא "תוצר מובהק של הסיקור המוטה במדיה המערבית לאורך שנים" בסופו של דבר כולם נוהגים על פי אינטרסים כלכלים ולא על פי רחשי הלב

    אהבתי

  34. כמובן שמצד ישראל, ברית עם סין או רוסיה לעולם לא תשתווה לקשר העמוק והאמיתי עם ארה"ב, אבל צריך להודות שפוטין מגלה נאמנות מרשימה לבעל בריתו אסד, מעבר למה שיכולתי לדמיין לפני עשור.

    אהבתי

  35. צבא סוריה והאירנים פינו עיר ללא קרב ע"פ דרישה אמריקאית
    17.03.18 23:59נכתב ע”י NzivNet
    כוחות צבא סוריה והמיליציות האירניות החלו היום לפנות את העיירה אלמיאדין בפרברי דיר א-זור המזרחי לאחר שמטוסים אמריקאים פזרו כרוזים ברחבי העיר הדורשים מכל הכוחות לפנות את המקום.

    https://nzivnet.com/articles/15408

    אהבתי

  36. ש.כ
    בוודאי שדעתי מוטה, אבל לא נראה לי שבעקבות התקשורת כי אם בעקבות התרבות והערכים שסובבים אותנו.
    התפיסה אודות בעלי ברית ושותפים שונה מתרבות לתרבות, ולעניות דעתי (בדומה למה שכתב תמריץ) הקשר בין ישראל לארה"ב שונה מאוד מהקשר בין רוסיה לסוריה למשל.

    זה נכון שהאינטרסים מדברים, אבל גם בתוך מתחם האינטרסים יש מנעד ותפיסת הקשר (או העומק שלו) משפיעים עליו, גם אם לא על ה"מה" אז לפחות על ה"איך".

    לא באתי לשפוט את הסינים, ואני לא מאשים אותם בהסקת מסקנות כלפי זרים בעקבות ההיסטוריה שלהם, אלא רק לציין שהם רואים אחרת קשרים.
    למשל ארה"ב תצטרך למצוא צידוקים לקשר שלה עם מצרים שפוגעת בזכויות אדם. לא כן סין שהנושא כלל לא מעניין אותה. הוא לא מעניין אותה לא בגלל שהם בעצמם פוגעים בזכויות אדם אלא בגלל שבכלל לא מעניין אותם המהות של הצד השני.

    מהיכרות עם אנשים שעובדים מול חברות בסין, הם מציינים שהסינים לא סופרים את הצד השני. לא משהו שאני יכול לדווח ממקור ראשון, אבל ממקור שני בהחלט. הם טוענים שהסינים חשדניים ולא משתפים מידע. אם אתה קונה מהם הם יעשו הכל בכדי לרצות אותך, אבל אם אתה מוכר להם הם לא ישימו עליך ויורידו אותך על הברכים.
    זה מה אני יודע ושומע פעמים רבות.

    אהבתי

  37. כמובן שמצד ישראל, ברית עם סין או רוסיה לעולם לא תשתווה לקשר העמוק והאמיתי עם ארה"ב, הרי אין בסין לובי יהודי או נוצרים בפטיסטים.

    נשיא ארה"ב הקודם לא הציג חיבה יתרה לישראל וגם המפלגה הדמוקרטית נוטה בשנים האחרונות לשלב מנהיגות בעלת אהדה לפלסטיני. ציונות ופוסט ליברליזם לא מסתדרים.

    מדיניות ממשלת סין היא לא להתערב בפוליטיקה של מדינות אחרות ומשום כך לא מעבירה ביקורת על זכויות אזרח ולא מצביעה באו"ם בעד החלטה שפרושה מעורבות.
    האם המנטליות של המסחר של הסינים שונה כשהחברות הסיניות סוחרות אחת עם השניה?

    אהבתי

  38. קרני כותב יפה אבל היה אפשר לכתוב זאת על 50 אירועים נוספים מאז היבחרו של טראמפ.

    אהבתי

  39. אל רום,
    מה הפרספציה שלך על השמאלנים מכפר הוורדים שלא רוצים שכנים ערבים? האם יסכימו לשכן סודנים בעליית הגג?
    בשנות השמונים ביקש השוטר אליעזר אביטן לרכוש חלקה ביישוב הבדווי שגב שלום. האם הצליח?
    בג"צ 88/528 ,אליעזר אביטן נגד מנהל מקרקעי ישראל ואחרים…

    אהבתי

  40. ל ש כ,
    התלבטתי מעט האם להגיב לנושאי הבריאות שהעלת – אך קשה לי להתאפק. למרות שנדמה לי שרוב מגיבי בלוג זה אינם מתעניינים בנושא.
    איני מומחית בתחום. יותר מכך, אפילו מומחים שאני מעריכה את הידע שלהם ויושרם המקצועי (כמו ד'ר דני קרת) שינו את המלצותיהם במהלך השנים האחרונות בעקבות מחקרים חדשים.

    א. כתבת: " …מחקר שקבע כי מזון דל שומנים אינו מפחית את הסיכוי לחלות במחלות לב. המחקר פורסם בכתב העת היוקרתי של האיגוד הרפואי האמריקני. הושקעו בו 415 מיליון דולר והשתתפו בו 49 אלף נשים בגילאי 50 עד 79. המחקר העלה כי בקרב הנשים שצרכו מזון מופחת שומנים לא היו פחות מקרים של התקפי לב, שבץ מוחי, סרטן השד וסרטן המעי הגס – לעומת נשים שמילאו כרסן בשומנים למכביר."
    ___________________
    ממצאים אלו אכן מחזקים את התובנות החדשות יחסית ש"האויב" העיקרי הוא הפחמימות (ובעיקר הפחמימות הפשוטות) ולא השומנים.
    עם זאת, למיטב ידיעתי (שראוי כאמור להטיל בה ספק) יש הבחנות חשובות בין שומנים בריאים שמומלץ לאוכלםבכמויות גדולות לבין שומנים לא בריאים.
    שומנים מומלצים הם שומני שקדים ואגוזים, זית, קוקוס, אבוקדו, שומני דגים ושומני חיות שניזונו מעשב. שמנים שהופקו מגרעינים (כמו קנולה וסויה) ושומני חיות בגידול תעשייתי אינם מומלצים.

    ב.כתבת: "עצלות לאריכות ימים. מחקר אחר שפורסם קובע כי סוד החיים הבריאים והארוכים הוא " עצלות חסרת תכלית" . בעל התיאוריה הוא חוקר גרמני, פטר אקסט, המסביר אותה בכך שיונקים הם בעלי כמות אנרגיה מוגבלת. מי שמבזבז אותה בפעילות ספורטיבית מקצר את חייו.
    שום ספורטאי, אומר החוקר, לא הגיע לגיל מתקדם. הרץ הצ"כי האגדי … ומאידך מביא החוקר דוגמא מאיזה כפר איטלקי שתושביו מאריכים חיים מעבר ל-100 שנים הואיל ופעילותם מינימאלית והם מרבים בשינה."
    _____________
    בניסוח בוטה – נראה לי כדברי שטות והבל. אבל כיון שכבר נאלצתי לשנות את דעותי לגבי התחום – יתכן ובעתיד הרחוק אאלץ להודות שטעיתי גם בקשר לכך. *כל* המחקרים שקראתי טוענים שפעילות ספורטיבית היא אחד המשתנים המנבאים העיקרים של תוחלת חיים, בריאות ואיכות חיים בגיל מבוגר. המחלוקות התמקדו בסוג הפעילות הגופנית הרצויה ומשכה, אך לא לגבי עצם הצורך לא להיות בטטת כורסא. בספר על מאפיני הקהילות / האזורים בכדור הארץ בהם אנשים רבים הגיעו לגיל 100 בבריאות טובה (האזורים הכחולים) נמצא שבכולם האנשים, כולל הזקנים והקשישים, ניהלו אורך חיים מאוד פעלתני. אם כי ללא "חדרי כושר" למינהם. הם הרבו ללכת ברגל, כולל בשפע עליות וירידות, רובם גידלו ירקות בגינת ביתם ועסקו בגננות ועוד ועוד.
    אין כל קשר בין המלצה כללית זו לבין נכונות הקביעה שספורט מקצועי פוגע קשות בבריאות אלו שעסקו בו. כנ'ל כנראה ריצות מרתון. ספורטאים מקצועיים שהפסיקו לעסוק בספורט כנראה פגעו בגופם פעמים. פעם בתקופה בה אמצו מדי *חלק* משריריהם, וגם בתקופה בה הפסיקו לחלוטין לעסוק בספורט.
    ידוע שגם שינה וגם חיים מעוטי לחצים ומתחים הם מרכיבים חשובים בשמירה על הבריאות. אין כל קשר בין חשיבות השינה לבין חשיבות הפעילות הגופנית. שניהם חשובים לגוף.

    ג. כתבת: "ההרזיה מסוכנת. והנה עוד מחקר המפריך את הדעות המקובלות. חוקרים מהמכון לרפואה מונעת בקופנהגן טוענים כי הרזיה מסוכנת לבריאות. אנשים רזים מטבעם לוקים פחות בהתקפי לב, אך שמנים שרזו מפתחים בעיות אחרות, ההופכות את היתרון לטווח קצר לבעיה לטווח ארוך."
    ______________________
    בגדול, אכן התגלו בעיות בריאותיות רבות בקרב אלו שקודם מאוד השמינו ואח'כ מאוד רזו, ובעיקר בקרב אלו שמשקלם נע שוב ושוב מעלה מטה כבנדנדה.
    אחת הבעיות העיקריות היא שהגוף נוטה תמיד לנסות לשמור על משקלו הגבוה הקודם, וכל חילוף החומרים בגוף משתנה – במגמה להעלות שוב במשקל. מכאן הקביעה שבטווח ארוך דיאטות, ובעיקר קיצוניות, אינן מצליחות.
    מה שיכול לעזור אלו רק ניתוחים בריאטרים ואולי גם חילופי חיידקי מעיים. אך גם לשמנים בצורה קיצונית – מומלץ לעסוק בספורט. הכושר הגופני חשוב יותר מהמשקל.

    ###########################
    אוף טופיק,

    שימוש בבינה מלאכותית (מהסוג שהביס את מיטב השחקנים האנושיים בשחמט ובגו) בכדי להביס את "משחקם" של תאי הסרטן. נסיון למנוע התפשטות גרורות של סרטן הערמונית באמצעות התווית מינון מדויק של תרופות. מחקר ראשוני בעל תוצאות מעוררות תקווה (אם כי כנראה רק לעתיד הרחוק)

    https://madaduhcom.wordpress.com/2018/03/19/ai_prostate_cancer_cure/

    אהבתי

  41. עוד אוף טופיק – אבל על נושא בו דנו פעמים רבות בבלוג.
    עתיד יחסי יהודי התפוצות וישראל.

    הבאתי דווקא תגובה לכתבה, שהיא בעיני אפילו מעניינת יותר מהכתבה עצמה. למרות שאיני מסכימה לנחרצות הפטאליסטית שלה.

    " אבי צרפתי הגיב:
    19/03/2018 בשעה 17:43
    מר קריגר, הפור נפל, Alea jacta est. העם היהודי הולך ומתחלק לשניים, אלה שעלו לארץ ואולי עוד יעלו, ואלה שלא יעלו בשום מצב ושדינם להתבולל ולהתנדף בתהומות השכחה. בעוד שלושים שנה, בחגיגות המאה למדינת ישראל, יהדות התפוצות תהיה זיכרון נוגה לניסיון סרק להביא לתיקון עולם כשהיא מפוזרת בין האומות.
    אני חולק עליך שההתבוללות אינה פושה בין האורתודוקסים. פושה גם פושה. כל קונסרבטיבי הוא בנו של אורתודוקסי, כל רפורמי הוא נכדו וכל מתבולל הוא נינו.
    הקהילות היהודיות בגלות חייבות להיות אוניברסליות, קוסמופוליטיות ולכן הן תהיינה עוינות יותר ויותר ללאומיות היהודית במדינת ישראל. לאומיות היא איום על יהדות התפוצות כי הלאומיות האמריקנית, או הצרפתית או הדנית, לכשתתעורר, שאלתה הראשונה תהיה: “מה היהודים האלה עושים בקרבנו?” אי לכך, הן תתמוכנה במועמדים “רכים” כברק אובמה או הילרי קלינטון, גם אם הם נוגדים את האינטרס הישראלי.
    מדינת ישראל חייבת לכן לנטוש את יהדות התפוצות ובמקום לבזבז כוח וכסף בה, עליה לבסס את התעצמותה על:
    1. יחסים בינלאומיים איתנים,
    2. ידידותן של קבוצות אוהדות כאוונגליסטים,
    3. פתיחת שעריה בפני “היהדות הפריפרית” או “הקהילות הצומחות” כגון בני האנוסים, בני האיגבו, בני מנשה, הסובוטניקים ועוד."

    https://mida.org.il/2018/03/19/הפיתרון-למשבר-ביהדות-ארהב-תהיו-יותר-יש/

    אהבתי

  42. תגובה מעניינת.
    גם נושא ה"יהדות הפריפריאלית" מעניין מאוד ויוצר אתגרים לא פשוטים

    אהבתי

  43. קמיליה,
    בחירה ראויה, חותם בשתי ידיים על התגובה של אבי צרפתי.

    אהבתי

  44. באשר ליהודות הפריפריאלית, האתגרים הלא פשוטים כפי שכינה אותם יאיר נתנים לתרגום כ יש קבוצות שישמחו להגיע לישראל מסיבות כלכליות. האם יש הבדל בין האתיופים, אוקרינים או סודנים? איפה נמתח הגבול? תימנים, עירקים….
    אי אפשר לנטוש את יהודות התפוצה, היא חלק מאתנו, יש לנו חובה מוסרית. המדינה הוקמה בשביל כל יהודי באשר הוא. זה מה שעושה אותנו עם נבחר.

    באשר לכתבה על עצלות ואריכות ימים. אין ספק שהיא מציגה דברים בצורה קיצונית. קשה לדעת סיבה ומסובב. אם זקן בן מאה מנהל פעילות עירנית יתכן שהבריאות מאפשרת לו לנהל את הפעילות ולא הפעילות את הבריאות. ללא ספק מינימום פעילות ספורטיבית דרושה ומועילה אבל אולי לא ריצות בוקר של קילומטרים. לגבי משקל עודף. כשאנשים מבוגרים חולים הם אינם אוכלים ועודף קל של משקל עוזר מאד לעבור תקופות קשות. הורדת משקל ושמירה עליו ללא ספורט כמעט בלתי אפשרית.

    אהבתי

  45. כשכתבתי על "יהדות פריפיריאלית" מאתגרת התכוונתי לתופעה שמתרחשת במדינת רווחה כמו ארה"ב בה קיימים גויים שחיים בתוך קהילות יהודיות אורתודוקסיות. הם מתגיירים "גיור מקומי" שלא מוכר בידי הרבנות הראשית לישראל, מתערים בתוך הקהילה היהודית, חוגגים את חגיה ושמחותיה, ובהמשך הם גם יתחתנו עם בנותיה/בניה. זה נושא מאתגר הלכתית/לאומית בעוד מספר שנים. נושא בני המנשה הוא סיפור אחר, כמעט ולא מאתגר מבחינה הלכתית/לאומית.

    אהבתי

  46. ליאיר,

    אינך חייב להרחיק עד למדינות רווחה כמו ארה'ב בכדי להתייחס לסוגיית היהדות הפריפריאלית.
    גם בארץ יש מאות אלפי אנשים שאינם יהודים על פי ההלכה אבל הם, להגדרתי לפחות, "יהודים סוציולוגית". הם קשרו את גורלם בגורלנו. חלק משמעותי מעולי מדינות הגוש הסובייטי וצאצאיהם.
    האתגר ההלכתי / לאומי שלנו לא נראה לי קרוב כלל לפיתרונו.

    אהבתי

  47. עולי הגוש הסוביטי לשעבר שאינם יהודים על פח ההלכה הם בכל זאת "זרע ישראל" (ואני אופטימי לגבי בעייתם) מה שאין כן ה"מצטרפים החדשים" לקהילות יהודיות בארה"ב.

    אהבתי

כתיבת תגובה