להתנבא זה קשה – המשך מעקב

ב-2015 העליתי פוסט נחמד שבו עקבתי אחרי ניבויים לאותה שנה, שניתן היה למצוא בגוגל ניוז בשנים 2004-2006. הרושם הכללי היה שלבד מתחזית נכוחה להיעלמות הנפט מהים הצפוני, הניבויים היו בגדר כישלון גמור. בוא ננסה שוב, והפעם על הפרק: ניבויים שניתנו ל-2018 או קצת צפונה.

ניבויים של אנשי הניו יורקר ב-2009

במפתיע אפשר למצוא בכתבה מהניו יורקר ב-2009 שעסקה בניבויים לעשור הקרוב תחזיות מוצלחות: פרס נובל לספרות לאליס מונרו (אכן ניתן ב-2013). פסיקה על חוקיות נישואים חד מיניים בבית המשפט העליון (בית המשפט העליון של ארה"ב אישר נישואים אלו ב-2015). אבל יש גם אותה תחזית שחוקה להתפוצצות הבועה הסינית. אז נכון שבועות מתפוצצות בסין מדי פעם, אבל לא קרה שום דבר גדול ששווה לבזבז עליו תחזית לעשור – סין ממשיכה בדרכה מבועה לבועה. חוץ מזה – לא, אין מדינות וירטואליות חברות באו"ם וגם מלחמה בין ונצואלה לקולומביה לא פרצה.

דמוקרטיה בסין לקראת 2020

סין הולכת להיות דמוקרטיה עד 2020, חזה איש המפלגה הקומוניסטית שצוטט בכתבה בטלגרף בשנת 2008. בפועל היום דווח שהמנהיג הסיני הולך לשנות את החוקה כדי שיוכל לכהן עוד תקופות כהונה, ללא הגבלה. אולי דמוקרטיה בסין עוד תקרום עור וגידים, אבל 2020 נשמעת קצת לא ריאליסטית בהקשר זה.

שיא הנפט

באתר לייב סיינס הובאה בתחילת 2008 ההשערה ששיא תפוקת הנפט יגיע בין 2008 ל-2018, ואחריו צפויים מחסור במזון, מלחמות ומיתון עולמי. אבל טכנולוגיית הפרקינג באמריקה קברה את התיאוריה הזו. רק לאחרונה הראתה תעשיית הפרקינג את שריריה כשהגיבה בהעלאת תפוקה בעקבות עליית מחירי הנפט וניסיון אופ"ק להגביל את ההיצע.

ישלמו יותר מסים

הנה כתבה מפורבס מ-2008 שאני באמת נהנה ממנה.  מה "מומחי תקציב מפוכחים" חזו לגבי 2020 באמריקה? שהעשירים לבטח ישלמו מסים פדרליים גבוהים יותר, אבל גם השאר ישלמו יותר. ישלמו יותר על דלק (לא קרה!) ועל חשבון החשמל (הייתה עליה קטנה, זניחה ביחס לחלוף עשור). ישלמו מע"מ כמו באירופה (ממש לא קרה).

בפועל כמובן ב-2020 הקלות המס של טראמפ עדיין יהיו בתוקף, וזו תהיה תקופה נעימה מאוד להיות עשיר באמריקה, או אפילו סתם במעמד הבינוני גבוה. תחזיות הזעם בפורבס לוו בבלה בלה הרגיל של מפחידני הגרעון: "גרעון של טריליון דולר ב-2009 יכול להחיש את יום הדין", "אם הזרים שקונים את האג"ח האמריקני יתחילו להיות מודאגים.. משבר החוב הפדרלי יגרור החלטות פוליטיות שהיום לא ניתן להעלות על הדעת.."

אנרגיה נקיה

ב-2008 אל גור קבע כי ניתן לשאוב את כל החשמל באמריקה, בתוך עשור, רק ממקורות מתחדשים. להגנתו יוכל להגיד שזו הייתה קריאת קרב מעוררת השראה למען כדור הארץ יותר מאשר תחזית אמת. נתון האמת כיום הוא: 18%, וזאת אחרי פריצות דרך מדהימות שאירעו בעשור האחרון ברתימת השמש והרוח לחשמל.

ארצות הברית תתפרק

אנליסט רוסי ב-2008 חזה את פירוק ארצות הברית לשישה חלקים והביע את התקווה שרוסיה תוכל בנסיבות אלו לדרוש שוב את אלסקה. בינתיים זה לא קרה, אבל אולי התקווה הזו עמדה מאחורי התערבות הרוסים בבחירות 2016 בארה"ב. ברם, קליפורניה נוטה בינתיים להישאר בברית על אף התיעוב שתושביה חשים לנשיא הנוכחי, וכך גם חמשת הנתחים הפוטנציאליים האחרים של אמריקה.

שבבים מושתלים ישלטו במחשב

בשנת 2009 בישרה אינטל שבעתיד, בשנת 2020, לא נשלוט במחשב באמצעות עכבר ומקלדת אלא באמצעות שבב מושתל במוחנו. גם אם הכנסת השבב המוחי כטכנולוגיה לשימוש המונים בהחלט לא תתרחש עד 2020, הרי שכבר היום ישנם משותקים שנעזרים בשבב שהושתל במוחם כדי להניע איברי גוף. בסך הכול ניבוי יפה. שגוי לחלוטין כשלעצמו, אך מצביע על כיוון אמת של הטכנולוגיה.

40 תגובות בנושא “להתנבא זה קשה – המשך מעקב

  1. פוסט מענין תמריץ , אני הייתי יותר שמח , אם היית מתאר גם , אירועים שסביר היה מאוד שיקרו , צריך היה מאוד לנבא אותם , ואף אחד לא ניבא פשוט . וזו לא ממש חוכמה בדיעבד , כאשר רואים את רצף הניבויים שכן ניבאו ושגו אם לאיו , והבאת בפועל בפוסט . אמחיש אחר כך אולי . להתראות

    אהבתי

  2. אני לא מאמין בחוכמת הדיעבד, בפרט אחרי שסיימתי את הספר על כהנמן וטברסקי. אז קשה מאוד מבחינתי להגיד "סביר היה מאוד שיקרה" על כל דבר פרט לכזה שאני ניבאתי בעצמי.

    אהבתי

  3. הקטע על "מומחי תקציב מפוכחים" ממש משעשע.עם זאת הוא פחות משעשע כשאני חושב שאף אחד ממומחי תקציב אלו לא גירד אפילו פעם אחת במצח וחשב "רגע, אולי אני יש משהו כאן שאני לא מבין כשאני חוזה תסריטי יום הדין ומפחיד סתם אנשים".

    בנוסף, אני חושב שהפוסט שלך הפנימי על הבועה הסינית ממש טוב וגם הפוסט הפנימי ממנו על החסכן כפרזיט(למרות שאני חסכן…). אני רואה ושמח שנתתי לפוסטים הללו לייק. היה לי טעם טוב ואני חוזה ומקווה שגם ב2020 יהיה לי טעם טוב.

    Liked by 1 person

  4. תמריץ , אלא שהפוסט שלך מלא בחוכמה של בדיעבד , אז מה אתה מלין על בדיעבד , נצטט מן הפוסט שלך , כך :

    הנה כתבה מפורבס מ-2008 שאני באמת נהנה ממנה. מה "מומחי תקציב מפוכחים" חזו לגבי 2020 באמריקה? שהעשירים לבטח ישלמו מסים פדרליים גבוהים יותר, אבל גם השאר ישלמו יותר. ישלמו יותר על דלק (לא קרה!) ועל חשבון החשמל (הייתה עליה קטנה, זניחה ביחס לחלוף עשור). ישלמו מע"מ כמו באירופה (ממש לא קרה).

    בפועל כמובן ב-2020 הקלות המס של טראמפ עדיין יהיו בתוקף, וזו תהיה תקופה נעימה מאוד להיות עשיר באמריקה, או אפילו סתם במעמד הבינוני גבוה. תחזיות הזעם בפורבס לוו בבלה בלה הרגיל של מפחידני הגרעון:

    עד כאן הציטוט :

    אז בחייך תמריץ , טול את מגדלי עזריאלי מבין עיניך ,אתה מכנה אותם " מומחי תקציב מפוכחים " ועוד בלה בלה בלה וכדומה .

    ככלל , יש להפריד בין שגיאה בניבוי שלא הייתה מתבקשת , אבל , על בסיס ניבוי קיים , לבין , אירוע שכלל לא היה לגביו בסיס ניבוי או ניבויים בפועל למעשה . עכשיו תכל"ס להמחשה אחת או כפולה מיני אלפים :

    ניקח את הסכם הגרעין עם איראן :

    בפועל רוב המנבים , גרסו שאין הרבה סיכוי להגיע להסכם ( לפחות בארץ ). אלא שהיה ברור מראש , שרוב הסיכויים שיגיעו להסכם . אובמה פחד מאוד לתקוף מערב רב של סיבות . האיראנים היו על הקרשים בגלל סנקציות אכזריות . וחמינאי עצמו , נתן הוראה להתגמשות מקסימלית על מנת להגיע להסכם ( Heroic flexibility ) ולכן , היה יותר מניבוי סביר , שיגיעו להסכם סביר .

    עד כאן ניבוי שגוי , אבל על בסיס ניבוי קיים .

    עכשיו אירוע , שלא היה עליו ניבוי תיאורטי אפילו , אבל , היה מאוד סביר שיקרה ( יותר ממאוד סביר ) :

    בפני אובמה , שעמד בפני הסכם והסכם תכל"ס עם איראן , עמדו שני אפשרויות מבחינה משפטית להגדרת ההסכם עם איראן לבוא :

    האחד , שההסכם עם איראן יהא הסכם בינלאומי , או אמנה בינלאומית ( International treaty ) אמנה דנן , מחייבת , על פי קודים בינלאומיים משפטיים ( אמנת וינה , ולא ניכנס לסיבוכים מיותרים ) הסכם דנן היה מחוייב באישור הקונגרס . האפשרות השניה :

    מה שנקרא הסכם רשות מבצעת ( Executive agreement ) משמע , הסכם שהוא לא מחייב בקודים משפטיים בינלאומיים , אלא , רק את הממשל של אובמה לכאורה , והוא לא ממש מחייב בפועל אפילו . מעין הסדר או הבנות או הסכם חלש בעוצמתו , והסדר דנן , הסכם דנן, לא חייב אישור הקונגרס .
    מי שמבין ההבדל , ידע ויכול היה לצפות מראש כך :

    שאחרי ההצגות של נתניהו בקונגרס דאז , נגד ההסכם . הזעם של אובמה בגין ( התערבות פנימית ) ועוד : המחשבות של אובמה , שהילארי קלינטון תיקח בהליכה את טראמפ או מועמדים אחרים רפובליקנים ( וכך ישאר שריר וקיים ההסכם עם איראן ) אזי :

    אובמה יעדיף הסכם לא בינלאומי מחייב אישור בקונגרס ( ידע שנתניהו יחכה לו שם בקריזה , עם לובי אדיר נגד ההסכם, וסיכוי טוב שייפול בהצבעה ) ופשוט יעדיף להגדיר ההסכם עם איראן , כהסכם רשות מבצעת ( Executive agreement ) .

    ההבדל הזה , חורץ גורלות ממש , ועוד יחרוץ גורלות . ותקצר כאן היריעה לגבי ניבויים בהמשך הדרך בקשר לטראמפ עצמו וההסכם עם איראן .

    להתראות

    אהבתי

  5. אל רום, להסיר כל ספק, איני משתמש במרכאות כדי ללעוג אלא רק כדי לצטט. "מומחי תקציב מפוכחים" זהו המונח שבו השתמש פורבס לתיאור אותם מומחים, לא אני.

    אהבתי

  6. תמריץ , לא כתבתי על השימוש שלך הנאות אם לאיו במרכאות . ציטטתי בעיקרון כל החלק הרלבנטי , ובו אתה גופא לועג לחוכמה בדיעבד . הנה שוב חלק רלבנטי , שכולל לעג שלך , בלי שום מרכאות :

    בפועל כמובן ב-2020 הקלות המס של טראמפ עדיין יהיו בתוקף, וזו תהיה תקופה נעימה מאוד להיות עשיר באמריקה, או אפילו סתם במעמד הבינוני גבוה. תחזיות הזעם בפורבס לוו בבלה בלה הרגיל של מפחידני הגרעון……

    עד כאן הציטוט :

    משמע , אתה עצמך , הופך עצמך , לחכם בדיעבד , על מי ? על מפחידני גירעון וכדומה , שטעו בהערכה וכדומה .ואגב אורחא , החוכמה בניבוי , היא לא רק כפי שאתה מדמה , של פגיעה בול בקשר לתוצאה שאכן התרחשה אם לאיו . החוכמה האמיתית לפעמים היא שונה לגמרי , וכדאי להבהיר אותה , כי יש הנחה רווחת מאוד מוטעית בקשר לכך :

    חוכמת הניבוי , הינה גם חוכמת הגידור . כלומר , כאשר אתה קורא תחזית , החוכמה היא לא רק צפיה סבירה וחכמה של ההתרחשות , אלא , היכולת להישען או לקרוא את ציר ההתרחשות . ציר ההתרחשות משמע : מה הגורמים והשחקנים , אשר יכריעו המערכה לכאן או לשם בקשר למושאי הניבוי . נחזור לאיראן , ובהקשר מאוד פשוט :

    נניח שהרבה מנסים לנבות , האם המשטר ייפול כתוצאה ממחאה בקשר למצב הכלכלי ומתי . השאלה הזו תלויה הרבה מאוד , בהסכם הגרעין וההישרדות שלו ( שהרי זה יכתיב את עוצמת הסנקציות , וממילא את מצבה הכלכלי של איראן ) . כלומר , ברגע שאתה קורא תחזית או ניבוי , שמעריכים , לא מתי ואם המשטר יפול , אלא , מה ההשפעה או היחס בין הסנקציות והסכם הגרעין , לבין הישרדות המשטר , הרי שהערכה דנן , נותנת לך כלים להערכה כללית ( לכאן או לשם מבחינת תוצאה , אין זה משנה בהכרח , אתה יודע אחרי איזה גורמים , איזה שחקנים לעקוב ) . אבל , מעבר להערכה :

    אתה מקבל אפשרויות גידור . אתה מגדר את התוצאות האפשריות , ואת התגובות האפשריות שלך , הכל מראש . כלומר , יודע להכין תוכניות מגירה מתאימות בהינתן כך , או בהינתן כך וכך , ומכין פעולה ותגובה לכל תרחיש ( כמו : plan C , plan B נניח ) . אבל , מבלעדי התחזית והפירוט הנכון של השחקנים , הלך הרוח , הגורמים או ציר הניבוי מכללא , אתה לא תמיד מוכן מבחינת גידור התוצאה והתגובה , או מכלול התוצאות והתגובות .

    כמו נניח , אופציות קול ופוט בהשקעות , ביחס נניח לשער הדולר .

    להתראות

    אהבתי

  7. אני מוכן לשפוט תחזיות בדיעבד במקרה שאני נתתי בזמן אמת תחזית אחרת. זה המקרה כאן. תמיד נצמדתי לתחזית שלי שלעליית הגרעון לא צפויות השלכות שליליות.

    אהבתי

  8. תמריץ , אם כי " מומחי תקציב מפוכחים " הוא ציטוט ישיר את פורבס באמת , אבל , אי אפשר לטעות לאור ההקשר הרחב , למה בחרת בציטוט הזה ,ומשל היה הציטוט שלך אכן .

    להתראות

    אהבתי

  9. יש לפעמים אכן תמריץ , גם צירופי מקרים שאין או אי אפשר היה לחזות , אבל , תמיד מוטב לנסות לנבות בגידור , הכל על פני כלום , רק נמחיש את דוקטרינת הגידור בניבוי :

    זוכרים איך כולם גרסו כבר ב – 2012 והלאה , ש- אוטוטו , אסד נופל , והמשטר הסורי לא ישרוד את ההתקוממות . נניח שאדם היה קורא אז ניבוי , שהיה מעריך כך :

    נייר הלקמוס האמיתי , אינו ממש מתי אסד ייפול , אלא , מתי הרוסים יתערבו , או יחליטו שנותנים לו ליפול ולא מתערבים . מי שהיה קורא תחזית דנן , היה עוקב , לא רק אחרי אסד ומלחמתו הנואשת , אלא , עוקב אחרי הקרמלין והתבטאויותיו ומעשיו . או אז , היה מקבל , ציר התיחסות נכון ורלבנטי , ואפשרויות גידור .

    אמחיש אולי בהמשך , ניבויים ואירועים בקשר לאסד וכדומה ….

    להתראות

    אהבתי

  10. הנה כך ניבא אהוד ברק , ב – 2011 :

    ברק מנבא: אסד יגיע לסוף דרכו תוך חצי שנה

    הנשיא הסורי סירב לבצע "רפורמות בשעת ונדליזם", שר הביטחון מעריך כי משטרו ייפול בקרוב: "הוא השתמש ביותר מדי כוח, יותר מדי קברים נחפרו. החודשים הבאים לא ישנו את גורלו"

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4084828,00.html

    עכשיו , רוצו קדימה במנהרת הזמן , ותבינו את דוקטרינת הגידור ….. מבחינתו , אין רוסים . לגבי הרוסים עצמם , אדחוף יותר מאוחר .

    להתראות

    אהבתי

  11. אוקי תמריץ , אלא שהשאלה על מה זה היה מבוסס ? אם על הרוסים זה מבוסס , אז יותר חכם הדבר . מה שחשוב , לא התוצאה או הפגיעה בול , אלא , ההתבססות הנכונה על המרכיבים הנכונים , והגידור המתבקש . אז כאן למשל , אינדיקציות , לפני ההתערבות הרוסית בסוריה , אשר העידו על אפשרות דנן של התערבות , וכמובן , ברק לא לקח זאת בחשבון כלל , הנה :

    http://www.news1.co.il/Archive/0026-D-105941-00.html

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/11846382/Russia-is-building-military-base-in-Syria.html

    http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/09/turkey-syria-russia-changing-rules-game-middle-east.html

    להתראות

    אהבתי

  12. זה התבסס על שיקול אחר. סילוק אסד וקריסת השלטון העלאווי יכולים היו להביא לטבח עצום בעדה הזו. לכן הנחתי שהעלאווים בראשות אסד לא יוותרו בקלות. לא ידעתי אם אסד ישרוד לאורך שנים רבות אבל לבטח לא יפול במהרה כמו במהפכות במדינות בעלות הומוגניות אתנית.

    אהבתי

  13. גם זה שיקול נכון מאוד תמריץ , שהרי ברור שהיה צפוי טבח בעאלווים , ולכן , הם ילחמו עם טיפת הדם האחרונה . אבל , השאלה שוב , אינה הפגיעה במטרה , אלא :

    האם ברק ( בלי קשר לגנרליות שלו ) לא היה צריך לקחת בחשבון , גורם כל כך פשוט וברור , והוא : הרוסים . מדובר בבני ברית קרובים ביותר ( ועוד סיבות שלא ניכנס אליהם ) . ברור שכולם יטענו , שזה היה צריך להילקח בחשבון בניבוי דנן . ודוק :

    היה צריך להילקח בחשבון , לא בשביל הפגיעה במטרה . אלא , בשביל לקבל מכלול שלם של שחקנים ומרכיבים , מכלול נכון , ועליהם או אחריהם לעקוב , ולא רק אחרי האירועים או ליבת האירועים הקונקרטיים ביותר . זוהי החשיבות של התבססות על ניבוי :

    גידור תוצאות ואפשרויות , תוך הישענות על הצירים והמרכיבים הנכונים . כך גם לגבי plan B , ו – plan C , אם אתה צופה שסיכוי טוב שאסד ישרוד , אזי :

    אתה מכין Plan B , למקרה שהוא ניצח במלחמה ובעצמו . ו – Plan C למקרה שלא הוא ניצח , או רק הוא ( אסד ) אלא , על ידי הרוסים בהתערבות בסוריה , ואז , לקחת בחשבון רוסים , והיום שאחרי , הרוסים כשחקן מרכזי . אזי , גידרת תגובה נכונה , או תוכנית מגירה נכונה .

    ואגב , אף אחד לא ממש ניצח שם עדיין , אבל , הדיון כרגע יותר עיוני כמובן .

    להתראות

    Liked by 1 person

  14. הפניה של הסינים לביטקוין מדגימה מה חושב העם בסין על הדפסת הכסף של הממשלה שלו.

    אהבתי

  15. לפני שנים רבות התפתתי להשקעת הון סיכון בכמה סטארטאפים בתחילת דרכם. הסיכון לא נראה לי גדול במיוחד. כולם ניסו לפתח מוצר שלהערכתי הוא עונה על צורך בלתי מסופק אמיתי, כך שאם הטכנולוגיה שבפיתוח תתגלה כמוצלחת – רבים יהיו מוכנים לשלם עליה סכומים נכבדים. על פניו, לכל צוותי היזמים היו את הכישורים הנדרשים להצליח, וללא ספק גם מוטיבציה אדירה להצליח. הובטח להם גם סיוע של יועצים פיננסים ויועצי שיווק.
    בהנחה, שנראתה לי בזמנו כסבירה ואפילו כשמרנית, שכמחצית מהסטארטפים בהם השקעתי יכשלו, כרבע ידשדשו ויצליחו בקושי רב להחזיר את ההוצאות ורק כרבע באמת יצליחו – רציתי להאמין שארוויח מהשקעות אלו יותר מאשר מאיזושהי קרן סל מנייתית.
    למותר לספר שהפסדתי לא מעט כסף.
    אני מעט מתנחמת בכך שאלו דמי הלימוד שטפשים נאלצים לשלם מכיסם בכדי להפנים את הלקח ש"להתנבא זה קשה".

    רק שנים אח'כ למדתי שרק כחמישה אחוז מהסטארטפים בישראל מצליחים. (ראו קישור מצורף. מומלץ).

    http://www.telecomnews.co.il/למה-95-מהסטארטאפים-בישראל-נכשלו-נכשלים-וימשיכו-להיכשל-גם-בעתיד.html

    אך ברור שקשה שבעתיים לנסות להתנבא האם ארה'ב תתפרק, האם הבועה הסינית תתפוצץ או שהסינים יהפכו לדמוקרטיה, איזה מדינות, אם בכלל, יחליטו להתערב או לא להתערב במלחמה בסוריה ועוד ועוד.
    בכל ניבוי שכזה מעורבים עשרות, אם לא אלפי, משתנים בלתי תלויים, שיכולים / עשויים / עלולים להשפיע על התוצאה הסופית, והמוני הפתעות בלתי צפויות מראש.
    הרבה יותר משתנים מאלו המשפיעים על סיכויי ההצלחה של סטארטאפ כלשהו. מכאן ש 5% הצלחה של ניבויים נתפסת בעיני כגבול העליון (אלא אם מדובר בניבויים מאוד בנאליים).

    אהבתי

  16. אוף טופיק,
    לרגל "חג ישראלי" שכמעט נשכח – י'א באדר. (שחל היום).

    __________________________________________
    בגליל בתל-חי

    מילים: אבא חושי
    לחן: עממי אוקראיני
    כתיבה: 1920 [בעברית]

    בַּגָּלִיל, בְּתֵל חַי,
    טְרוּמְפֶּלְדּוֹר נָפַל.
    בְּעַד עַמֵּנוּ, בְּעַד אַרְצֵנוּ
    גִּבּוֹר יוֹסֵף נָפַל.
    דֶּרֶך הָרִים, דֶּרֶךְ גְּבָעוֹת
    רָץ לִגְאֹל אֶת שֵׁם תֵּל חַי,
    לֵאמֹר לָאַחִים שָׁם:
    "לְכוּ בְּעִקְּבוֹתַי".

    "בְּכָל מָקוֹם
    וּבְכָל רֶגַע
    תִּזְכְּרוּ אוֹתִי,
    כִּי נִלְחַמְתִּי וְגַם נָפַלְתִּי
    בְּעַד מוֹלַדְתִּי.
    כָּל הַיּוֹם אֲנִי חָרַשְׁתִּי
    וּבַלַּיְלָה קְנֵה רוֹבֶה בְּיָדִי אָחַזְתִּי
    עַד הָרֶגַע הָאַחֲרוֹן."

    מתוך "משירי בית"ר"

    בְּתֵל חַי, בַּגָּלִיל, תְּרוּמְפֶּלְדּוֹר נִלְחַם
    בְּעַד עַמֵּנוּ, בְּעַד אַרְצֵנוּ, גִּבּוֹר יוֹסֵף נָפַל.
    דֶּרֶךְ הָרִים, דֶּרֶךְ גְּבָעוֹת
    רוּץ גָּלִילָה לְתֵל חַי –
    לֵאמֹר לְאַחַי: "לְכוּ בְּעִקְּבוֹתַי".

    בְּכָל מָקוֹם בְּכָל פֶּנֶה יִזְכְּרוּ אוֹתִי
    כִּי נִלְחַמְתִּי וְגַם נָפַלְתִּי בְּעַד מוֹלַדְתִּי
    כָּל הַיּוֹם בְּמַחֲרַשְׁתִּי
    וּבַלַּיְלָה קְנֵה רוֹבִי בַּיָּד אָחַזְתִּי
    עַד הָרֶגַע הָאַחֲרוֹן.
    ______________________________________
    יש באתר המצ'ב מספר ביצועים של השיר. בהצבעה בייתית הועדף הביצוע העדכני יותר של מקהלת זמרשת מ 2008. אבל ממש לא חובה.

    https://www.zemereshet.co.il/song.asp?id=304
    __________________________

    מעבר לעובדה שמילות השיר הסופר פטריוטי הזה חוברו ע'י אבא חושי, שהחל דרכו בתנועת השומר הצעיר והפך אח'כ לראש העיר חיפה.
    מענין גם להיזכר שבזמנו ז'בוניסקי "הימני" הציע לסגת מתל חי / מאצבע הגליל / מכל נקודות יישוב המבודדות בלב אוכלוסייה עוינת ובלתי ניתנות להגנה.
    דווקא בן גוריון "השמאלי" התנגד בתוקף לכל נסיגה, בטיעון שאם נברח מתל חי – נאלץ אח'כ לברוח גםמכל שאר נקודות היישוב בארץ ישראל. אי אפשר להכחיש את העובדה שגבולות המדינה נקבעו ב 1948 לפי מפת ההתיישבויות היהודיות מהן לא נסוגו. בכלל לא מובן מאליו שאזור 'אצבע הגליל' נכלל בגבולות ישראל.

    Liked by 1 person

  17. בכל אופן במקרה הספציפי הרי ז'בוטינסקי צדק. אני חושב שזו בעיה לשפוט מנהיגים היסטוריים בשל הנטיה לעשות זום אאוט ולראות כל מה שאמרו ברמה גבוהה של הפשטה, בעוד שייתכן שקיבלו החלטתם בשל נסיבות ספציפיות פרטניות ייחודיות לעניין.

    אהבתי

  18. שופטות והפתעות.
    השופטת המופתעת יכולה לישון היטב בלילה בידיעה שמי שדן אותה הוא מר טיוח, השופט ריבלין, שמונה לתפקידו עקב המוניטין שצבר כטייח כשישב בבית הדין המשמעתי של השופטים. הלוז של עבודתו היה עונש של נזיפה לשופטת הילה כהן שהורשעה בזיוף 14 פרוטוקולים כדי לכסות על היעדרות מהעבודה. השופטת אמנם הודחה לאחר מכן על ידי הוועדה למינוי שופטים אבל רופדה בפיצויים ובפנסיה תקציבית בעלות של כ3.5 מיליון שקלים (על עבודה של פחות מ4 שנים). אין כמו להיות שופטת שסרחה

    אהבתי

  19. קמצן, חסכן, גם קמצן וגם חסכן, לא קמצן ולא חסכן …. למי איכפת? אלו רק אפשרויות בקומבובוקס….
    העיקר זה שאני לא תלוי – לא בקפטליסטים ולא בסוציאליסטים.

    אהבתי

  20. שופטות והפתעות.
    מי היתה השופטת שהוציאה צו מניעה נגד ההפגנות של שפי פז בצהלה, מקום מגורי נשיאת העליון, בעילה של "סיכון בטחון הציבור"?

    אהבתי

  21. לחייל זקן,

    למערכת המשפט שלנו עדין יש יעד לשאוף אליו.
    לבוכרה (שחובה להוסיף שהיא יפה), שבה חרב המשפט שלופה, והאזרחים נאלצים לשיר שירי הלל לאמת ולצדק שקבעו השופטים.
    ________________________________________________________________________________ _
    (מומלץ להקשיב לביצוע של אריק לביא בליווי מקהלת – משפחה בוכרית)

    בבוכרה היפה
    מילים: חיים חפר
    לחן: עממי בוכרי

    בבוכרה היפה
    בעירי ברוכת השמש
    חרב המשפט שלופה
    חרב המשפט הו
    כאן בשערי העיר
    האמת תצוף כשמן
    תנו הידד לו לאמיר
    לאמיר הידד

    שני אחים
    רבים
    אודות
    הסיר
    האמיר
    את ראש שניהם
    הסיר
    והסיר הוא ה
    אסיר של האמיר
    הו

    אזרחים פצחו נא בשיר
    כי אמת וצדק משפטו של האמיר
    אזרחים פצחו נא בשיר
    כי אמת וצדק משפטו של האמיר

    מה קשה לו במעונו
    ובחדריו אין נחת
    אלף יש בהרמונו
    וחייו קשים הו
    אך מוכן הוא על עצמו
    עוד אלפיים ראש לקחת
    כי אוהב הוא את עמו
    בעיקר נשים

    יום אחד
    ערף
    את ראש
    האב
    ואת בת
    זקוניו
    לקח
    אליו
    בל תסבול
    האומללה
    חרפת רעב
    הו

    אזרחים פצחו נא בשיר
    כי אמת וצדק משפטו של האמיר
    אזרחים פצחו נא בשיר
    כי אמת וצדק משפטו של האמיר

    אהבתי

  22. מדהים, איך זה לא כיכב בכל מהדורות החדשות הספור עם אפריקה. מה שמפתיע שזה ארע רק כעת. אפשר היה בקלות להתנבא שהכושי לא יהפוך עורו ולא ידע לנהל חווה

    אהבתי

  23. לחייל זקן ופרשננו,

    די קל להתנבא שהמצב הגרוע במילא בדרום אפריקה ימשך, ואולי אפילו יחריף.

    מצ'ב כתבה, מלפני כחצי שנה, על מצבה העגום של דרום אפריקה.
    הלבנים בורחים, מצב השחורים והצבעוניים לא משתפר (ואולי אפילו מורע בשל ההגירה ההמונית של המוני אפריקאים לתוך דרום אפריקה), ורק האסייתים / הסינים וכמה מראשי מפלגת השלטון / שבט הזולו מתעשרים.

    לולא המחצבים, ובעיקר הזהב, ולולא שרידי העושר שנבנה בתקופת האפרטהייד ו*עדין* לא בוזבז או נבזז – מצב דרום אפריקה היה כיום כנראה לא היה פחות גרוע ממצב שאר מדינות אפריקה שמדרום לסהרה. השחיתות והשבטיות חוגגים. בגלל רמת הפשיעה אנשים חיים במתחמים מבוצרים מוקפים גדרות ומגדלי שמירה, וממליצים לאנשים לא לעצור את מכוניתם, ולהיכנס לצמתים גם כשהרמזור אדום, בכדי לא להישדד / להיאנס / להרצח.

    ההצעה החדשה להלאים את קרקעות הלבנים, בשם "הצדק", היא בסה'כ המשך המדיניות הקיימת של "אפליה מתקנת" ופשיעה משתוללת – אבל הפעם מהמקפצה.

    http://m.ynet.co.il/Articles/5013129

    ###################################

    🍰🍬🍰🍬🍰🍬🍰🍬🍰🍬🍰🍬🍰
    🍢 🍭 חג פורים שמח לכולם 🍢 🍭
    🍬🍰🍬🍰🍰🍬🍰🍬🍰🍬🍰🍬🍰

    במקום משלוח מנות – אוסף צילומים מחגיגות פורים, רובם משנות החמישים של המאה הקודמת. מהתקופה בה אנשים תפרו תחפושות בעצמם – לפני עידן תחפושות made in china, כשרוב האמהות היו עקרות בית עם ידע בתפירה.
    אומרים שהיה כאן שמח לפני שנולדתי. הכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי 😊

    https://news.walla.co.il/item/2945484

    Liked by 1 person

  24. כרגיל שוטה זקן , הייתי מצוי באותה הדילמה :

    מה עדיף , להיות חייל זקן , או בלי רגל …..

    אהבתי

  25. מה שהכי מטריד אותי במערכת אכיפת החוק (משטרה + פרקליטות + משפט) זה הפשע הקרוי "אכיפה סלקטיבית".
    המוני הבכירים שהתיקים שלהם מוסמסו ו/או נכנסו להקפאה עמוקה (עם האופציה להפשירם כשיתעורר הצורך אם /כש בכירים אלו יעזו לא ללכת בתלם "הרצוי").

    דוגמא אחת, מני רבות, העלמת העין מהשחיתות הגלויה של דליה איציק.
    מהאתר של איתמר פלישמן שצוטט ברוטר:
    ___________________________________________________________________
    "הסיפור שסיפרתי אצל @ErelSegal(הקלטה מאוחר יותר):
    בינואר 2005 נכנסת מפלגת העבודה לממשלת שרון כדי להלבין את שחיתותו תמורת ההתנתקות, לשרת התקשורת מתמנה דליה איציק שבמקביל עומדת בראש הקמפיין של שמעון פרס לראשות העבודה. לקמפיין מתקבלת תרומה של 100 אלף דולר מחיים סבן
    התרומה הנכבדת שמשרתת את איציק לא מפריעה לה לארגן כנס טייקוני תקשורת גדול בים המלח בנוכחות חיים סבן שבדיוק גם רוכש את בזק (הוא האלוביץ של 2005) חברות בבעלות סבן משלמות על הכנס והוא יושב בצוות ההיגוי, הכל בחסות השרה איציק שלפני רגע קיבלה לקמפיין בראשותה תרומה מסבן. וזו רק ההתחלה…
    בכנס עצמו נפגשת השרה עם סבן ושותפו ועניני רגולציית בזק נסגרים גם עם מילצ'ן נפגשת השרה ונסגרת כניסתו לערוץ 10. מה ההקלות שקיבל סבן?לפי החוק דאז כדי להחזיק בבזק סבן היה חייב למכור את מרבית מניותיו בקשת, דליה איציק דאגה להוראת שעה שתבטל את העניין הזה וסידרה לסבן הטבה חלומית
    אז איפה היו שומרי הסף?
    הכנסת זעמה בדיון בועדת הכלכלה אמנם אישרו אבל בצעד חריג,הדבר עבר בתנאי שתצא הודעה לעיתונות שהחוק אושר לבקשת איציק כדי להבהיר כמה בעלת עניין היא גם היועמ"ש מזוז בדק, והחליט תוך שבוע בלבד שאין חשד לפלילים, עכשיו תשוו את זה לאלוביץ' נתניהו וחפץ, וזה לא הכל
    דליה איציק שעמדה בראש קמפיין שקיבל כסף מסבן מסדרת לו הטבה חלומית בכנס שנערך תחת חסותה ומשולם על ידי טייקונים שגם קובעים את התוכן שלו אפילו לא נבדקת, אבל היא כן נקראת להעיד על הכנס וכל האירוע הזה מסיבה אחרת – ההטבות למילצ'ן שניתנו שם שהמשטרה רצתה לבדוק אם נתניהו לחץ עליה לתת. סדום …"
    ___________________________________________

    מדהים בעיני שאפילו איתמר פלישמן מדבר רק על השחיתות של דליה איציק, ו"שוכח" להזכיר שכספי השוחד של סבן (בתמורה לעזרה בעשיית סיבוב על בזק) שרתו את מערכת הבחירות של שמעון פרס.
    זה כמו לדבר על השתיקה של בוז' הרצוג בחקירת התרומות הבלתי חוקיות מעמותות למערכת הבחירות, אבל "לשכוח" לציין שכספים אלו שרתו את מערכת הבחירות של אהוד ברק.
    כנראה כולם, כולל איתמר פלישמן, הפנימו את האיסור לזרוק בוץ על הוד קדושתו פרס.

    ***
    אגב, עדין לא ברור לי מי עומד אחרי ההתנדפות המסתורית של פרשת אשכנזי – הרפז והתפוגגותה.
    כיצד הצליחו לסובב את כל גורמי אכיפת החוק שהיו אמורים להמשיך לטפל בנושא, ואת התקשורת המתיימרת להיות כלב השמירה המונע מ"שומרי הסף" לקבור פרשיות של יקיריהם ומשרתי האג'נדות שלהם. אפילו איני משוכנעת שבכירי ממשל אובמה לא בחשו בנושא ודרשו את קבירת הפרשה. אבל אולי אני סתם פרנואידית.

    אהבתי

  26. חומר קריאה לשבת.
    המבקר יהודה ויזן מעניין הרבה יותר ממושאי הביקורת שלו. קבלו עןד פנינה:
    "ביחדנס" של נעם פרתום: נרקיסיזם, נימה מתיילדת והעדר יד עורך
    נעם פרתום זכתה בשנים האחרונות להתקבלות מרשימה בשדה השירה העברית, אבל ספרה השני מבטא צרות מוחין בורגנית וגישה פופוליסטית. בסופו מתעוררת השאלה איפה עובר אצלה הקו בין שיר ובין פוסט בפייסבוק
    https://www.haaretz.co.il/literature/poetry/.premium-REVIEW-1.5862887

    Liked by 1 person

  27. "מעתה קיראו לי פּריטִי פרולטריון כל החסכונות / שהיו לי אר גוֹן להיות פרילנסרית טוטל זה עול / ששוקל כמו בטון… תנועת הממון הנכנס אטית כמו / אתון מקרטון… / ואני פורטת את נשימתי לפרוטות הון סימבולי / שאפשר לרדד לבצק ממשות ולאכול זה / הכל"

    כשהמשוררת ובן זוגה שוכבים בשלווה במיטתם הרכה והיא "הוזה נים לא נים וחולמת", כמה פיוטי, "על הילד / המרטיר עם העיניים הקרועות, השיניים / השבורות… מובל לקבורה / מדמם בשקית נייר בזרועות אביו, ועל אחותו, / אנה פרנק הפלסטינית מהטוויטר", ש"אתמול היו לה 50 אלף / עוקבים והיום יש לה כבר 130 אלף עוקבים אבל / אין לה מים לשתות ואיש לא יכול לעזור".

    לא אוכל — הן מפאת קוצר היריעה והן מפני שנשבר לי — להתייחס לכל

    אהבתי

כתיבת תגובה