האיומים הקיומיים 

מה מאיים על מדינת ישראל במידה כזו שמעלה את החשש שלא תתקיים, או לכל הפחות שתתקיים כישות שאין לה דבר עם המאוויים והתקוות שנתלו בה בידי מקימיה ובידי רוב תושביה הנוכחיים?

לתקשורת הישראלית השמאלנית יש תשובה חד משמעית: התערבבות הישראלים והפלסטינים עלולה להגיע למצב כזה שהפרדה ביניהם לא תיתכן. או אז ייתכנו שתי אופציות: קיום ישראל כמדינה דו לאומית או כמדינת דיכוי ואפרטהייד. שתי האפשרויות איומות: היהודים בעלי היכולת יברחו ממדינה דו לאומית או שתפרוץ בה מלחמת אזרחים אכזרית. מדינת אפרטהייד תנודה בידי העולם ושליטיה יוותרו בלית ברירה על כוחם, כפי שעשו הלבנים בדרום אפריקה. האמת היא, אף על פי כן, שהתסריט הדו לאומי הוא רחוק ודי מופרך. בפועל יש הפרדה גמורה בין חייהם האזרחיים של הפלסטינים בשטחי הרשות לבין חיי הישראליים. זו מורשתם הנפלאה של רבין ופרס בהסכמי אוסלו והיום אפילו נפתלי בנט מקבל את היגיון ההפרדה שבקיום הרשות בשטחי אי ובי. השמאל הישראלי מבין זאת ומתוסכל. הוא רוצה לזכור את רבין ופרס כמי שסללו דרך לשלום שוויוני בין יהודים וערבים. לא כמי שאפשרו כיבוש נוח שיש בו הפרדה. לכן בשמאל יש שממליצים בחום לרשות הפלסטינית להתפרק ולהחזיר לישראל השליטה האזרחית בתושביה. אבל זה דבר שלא באמת הגיוני שיקרה. אף פקיד ערבי בכיר ובעל כוח לא יזרוק כוחו לפח למען הרפתקה כזו, וגם אם כן ישראל לא תמהר להרים הכפפה. בקיצור, האיום הדו לאומי אינו באמת ממשמש ובא אלא מהווה יותר הפחדה מנותקת מהמציאות.

גם לימין יש את האיום הקיומי שלו – שליטת פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון. מסירת השטחים לפלסטינים ביו"ש היא מסוכנת ביותר ללא ספק. עם זאת עדיין מדובר בפלסטינים, לא בצבא אימתני. ישראל תמיד תוכל לכתוש אותם מהאוויר ומהקרקע כפי שעשתה ברצועת עזה. זה הרבה פחות פשוט וקל משנדמה אבל כשהסכנה מיו"ש תהפוך לאיום קיומי – המחיר הכבד ישולם, בחיי חיילים או ביוקרה בינלאומית, וישראל תנצח במערכה. שימו לב לאופן שבו רוסיה וארה"ב ניצחו את דאעש מהאוויר. לקח חיובי לנו.

ראש הממשלה נתניהו מדבר רבות על סכנה קיומית אחרת – פצצת גרעין איראנית. זהו  איום אמת, גם אם הסכם הגרעין סילקו מהשולחן לעת עתה. אין לדעת בוודאות מה יהיו הנסיבות באירן בעשורים הבאים אבל גם לצד שלנו יש זמן להתכונן ולפתח יכולת מכה שנייה, יכולת הגנה מפני טילים גרעיניים ועוד. אפשר גם לקוות לחתימת ברית הגנה מפני התקפה גרעינית שתכריז שהתקפה על ישראל תיחשב כהתקפה על ארצות הברית עצמה.

בשנות השבעים והשמונים היה נדמה שהאיום הקיומי הקשה ביותר הוא הריבוי הטבעי של ערביי ישראל שיצליחו כך בדרך דמוקרטית להשתלט על מדינת היהודים. זה באמת היה איום קיומי חריף שלא ברור איך היהודים בישראל היו מצליחים לעמוד מולו ברגע האמת. רק ליברמן מציג תוכנית ריאלית מול איום כזה – סיפוח רבים מערביי ישראל לרשות. אך זו תוכנית קשה לביצוע. למרבה המזל המגמות הדמוגרפיות השתנו מאז וכיום שורר שוויון בפריון בין יהודים וערבים בישראל.

המגמות הדמוגרפיות השתנו הרבה בזכות הגידול באוכלוסיה החרדית וכאן הגענו לאיום קיומי מסוג אחר, שמטריד מאוד כמעט כל מי שאני מכיר ושייך למעמד הביניים החילוני בישראל. בניגוד לאיומים אחרים שהתקשורת או הפוליטיקאים מפיצים, כאן אני חש שתחושת האיום באה מלמטה – מתחושתם של אזרחים חילונים במדינה, שלא יהיה להם ולצאצאיהם מקום במדינה מתחרדת. אבל לדעתי תחושת איום זו נובעת מחוסר הבנה של אופי החרדיות. החרדים בורחים מעימותים ישירים. אין להם עוצמה צבאית או כלכלית שתאפשר להם עימותים כאלו ואין להם גם שום עניין לבנות עוצמה שתאפשר השתלטות. הם רק רוצים לשרוד בצורתם הנוכחית. הם תוחמים את פעילותם למרחב שמאפשרת להם החברה הכללית. מי שרוצה לשנות את החרדים, לא צריך לנסות לשנות אותם, אלא לשנות את האופן שבו החילונים נוהגים כלפיהם. למשל מתקצבים לימודים נטולי ליבה. למשל מקבלים אי שוויון בשירות בצה"ל והסתה נגד המדינה. לא העכבר גנב, אלא החור. הסיבה שהחילונים (והדתיים לאומיים) נוהגים כך היא שהפוליטיקאים שהם שולחים לכנסת אינם מוטרדים מהחרדיות כאיום על אופי המדינה, אלא מוטרדים מהשאלה הפלסטינית. אם תשתנה תחושת האיום החילונית, תשתנה מערכת התמריצים שתופעל כלפי החרדים וישתנו החרדים עצמם.

ההתחממות הגלובאלית שמשתקפת גם בחורף השחון הנוכחי יכולה להוות איום קיומי ברור ומוחשי על אזור כמו שלנו שנמצא בספר המדבר. מידבור ובצורת בישראל עצמה אולי יוכלו להיפתר, כפי שנפתרו עד עתה, בידי קידמה טכנולוגית. אך מה יקרה במדינות השכנות שיזועזעו עד היסוד? ואם מאמצי האנושות להיפטר מפליטות פחמן יעלו יפה, יהיה צפוי זעזוע טקטוני אחר באזור: התרוששות מדינות הנפט הערביות, שחלקן מהוות כרגע גורם מייצב.

העתיד הרחוק שלנו נראה כרוך ללא הפרדה בעתידן של אומות אירופה. איך הן יתמודדו עם האיסלאם בתחומן. כבר עתה הנושא הדמוגרפי נדון בהן באובססיה אך המפנה הדמוגרפי אצלן מנצרות לאיסלאם יכול להבשיל רק בעוד מאה שנה או יותר. אבל בינתיים פיגועים מזכירים להן שדמות ארצן משתנה. לא כל כך מזמן, בימים האופטימיים שבהן שלטה השקפת קץ ההיסטוריה בשלהי המאה העשרים, התקפות טרור שכיחות במערב אירופה נדמו כחיזיון בלהות. עתה הן המציאות עצמה.

מותם החוזר ונשנה של אזרחים בלב ערים אירופיות שלוות ממחיש באיזו מהירות השתנתה הפרספקטיבה: התברר פתאום שהאיום הקיומי שלנו פה, מוקפים בטרור מוסלמי, אינו שונה מהאיום הקיומי הגלובאלי. צרת רבים.

72 תגובות בנושא “האיומים הקיומיים 

  1. תמריץ , טוב , ערב רב באמת של סוגיות באמת פסיכיות . אבל , רק צריך לשים לב : אפשר שיהא אפרטהייד , בלי בדיוק מדינת אפרטהייד או מדינה דו לאומית סו קולד , ולא ממש לוקחים זאת בחשבון פה . אם אנו בוחנים המצב הנוכחי , אזי , ייתכן מצב , שבו הקונפיגורציה הגיאו פוליטית תעמוד בעינה ותימשך למעשה . אפרטהייד באזורי A לא ייתכן ממש . אבל , ניקח את נקודת הקיצון השנייה : שהוא אזור C . במצב הקיים , יש שם , ציבור פלסטינאי ( 300 אלף איש לערך ) שהשליטה הבטחונית והאזרחית עליו , כולה בידי מדינת ישראל . אם אזור C גם יסופח ( ורק אזור C מבחינת גורמים בימין , מועמד לסיפוח הרי ) אזי , ברור כשמש ( עם או בלי סיפוח ניתן לטעון ) שיהא פה פוטנציאל לאפרטהייד מובהק מבחינת התובעת בהאג ( אני מזכיר , היא פה בחקירה מקדימה ) . אז לגבי שטח C , לא צריך מדינה דו לאומית , בשביל פוטנציאל לאפרטהייד ( לפחות מבחינת התובעת בהאג והעולם ) .

    הבעיה גם עם חרדים , אינה בעיה רק של התחרדות והדתה ( זהו חשש ידוע , ופחות עוצמתי ) הבעיה האמיתית הינה הדיעות או התפיסות הקוראות לביזור ושבטיות ( והחרדים וכדומה הם רק ווקטור חשוב בסיפור ) . כך , שבמקום שיהא אתוס כוללני ומשותף , סבלנות וסובלנות , הזדהות עם המדינה והמימשל המרכזי ואורחותיו הדמוקרטיים , יש לנו תדיר , קריאה לביזור ושבטיות . זוהי הסכנה היותר מוחשית , ולא הדתה או החרדה , שאחוזים הרי באתוס המדינה ואורחותיה .

    תקצר היריעה פה , אולי בהמשך ….

    להתראות

    אהבתי

  2. אני זוכר את תחילת שנות האלפיים כשדיברו על מיתון, אבל רק אחרי 5-6 שנים דיברו על התקופה הזאת כסבירה.
    אני זוכר את חלומות אוסלו ומסעי הקניות של ישראלים ברשות הפלסטינית שהיום פסקו והפכו לחזון נפרץ.
    אני זוכר את בקשות התחינה של ראשי ממשלה לערבויות מארה"ב והיום זה כבר לא קיים.
    אני זוכר מדינה עם פחדים קיומיים מצבאות ערב פולשים והיום זה מופרך.

    עברנו הרבה ונעבור עוד יותר.
    אל לנו להיתפס לרגע הנוכחי ולהסיק ממנו על כל עתידנו.
    דרוש הרבה אורך רוח ודרושה הרבה אמונה.
    זה לא אומר שלא יגיעו קשיים בעתיד. הם יגיעו. אך עדיין עתידנו לפנינו.

    אהבתי

  3. רק הערה :

    המס' הזה של 300 אלף פלסטינאים באזור C , מאוד גס ובקירוב . יש גם הרבה בדואים וכדומה …. אני אברר עוד המספר המדויק יותר . רק חשוב להדגיש , מבחינה משפטית , בקשר לאפרטהייד , לא מעלה או מוריד הרבה . אפילו היו רק 50 אלף , זוהי בעיה פוטנציאלית לא פשוטה מבחינה משפטית . להתראות

    אהבתי

  4. רק לגבי המס' היותר מדויק של פלסטינאים באזור C . קשה כרגע לחתוך . יש כמה וכמה גרסאות . ניתן לקבוע , שכנראה " רצפה " של : 100,000 ו – " תקרה " באמת של : 300,000 . אבל שוב , לא משנה הרבה מבחינה משפטית , בקשר לאפרטהייד . להתראות

    אהבתי

  5. תמריץ,
    הסכנה העיקרית לישראל נובעת מהצמרת הביטחונית שלה ששבויה בדוגמות מסוכנות. ואלו השתיים המשפיעות ביותר
    1. הסכסוך הוא טריטוריאלי וייפתר באמצעות נסיגה ישראלית
    2. הטרור נובע ממצוקה כלכלית ושיפור כלכלי מפחית טרור.
    דוגמה 2 מקובלת גם על רבים במערב והשפיעה גם על אופן הפעולה של ארה"ב ונאט"ו באפגניסטאן ובעירק. המחשבה שאותה תרבות שמייצרת את הטרור מייצרת גם עוני אינה תקינה פוליטית ולכן דוכאה עד עליית טראמפ. רק השבוע זכינו לתוכנית של גבאי והגנרלים של המחנ"ץ לאפשר ל50,000 ערבים מעזה לעבוד בישראל (מה קרה ל"הם שם ואנחנו כאן"?). עזה מאוכלסת בערבים מוסלמים ולכן היא נידונה לעוני ניצחי ושום אוריינטליסט לא יוכל לשנות זאת.
    לגבי דוגמה 1 הרי שדי במרגמה אחת שתוצב בבית אריה כדי לסגור את המדינה. הנסיון הרוסי והאמריקאי עם דאעש אינו רלוונטי שכן מוסקווה וושינגטון לא היו תחת איום ארטילרי. הפתרון הוא עיבוי ההתישבות על גב ההר (ציר 60) ובבקעה (ציר 90). הכרעה ושימור עליונות צבאית לאורך זמן (לנצח) הם הפתרון הנכון. ערבי מוסלמי שהאויב שלו נסוג מחויב להגביר את מלחמת הקודש ואילו ערבי תחת כיבוש פתור מהחובה הזו (עד שהאויב ייחלש).

    Liked by 1 person

  6. חייל זקן, מרגמה בבית אריה אינה סכנה קיומית. המדינה תיסגר ותיפתח מחדש אחרי פעולה צבאית כמו שקרה בחומת מגן.

    יש יתרון בכך שלאויב יש משהו להפסיד. אם ישראל הייתה מנהלת מלחמת השמדה נגד העזתים, לא היה לנו שום יתרון מכך שיתפרנסו. מכיוון שברור שמלחמה כזו אינה רעיון טוב, צריך לספק להם דרך לחיות.

    אהבתי

  7. תמריץ ,

    אני מסביר , תקרא בזהירות , אתה הרי לא יכול לטעון לסכנה של אפרטהייד במדינה דו לאומית , שגם בה ינתנו זכויות דה יורה לפלסטינאים , אבל בפועל , תהא מדינת אפרטהייד לטענתך שלך בפוסט , ומאידך , לטעון לזכויות שינתנו לתושבים בשטח C , זו אותה הבעיה הרי . לא מבין , אתה קורא את עצמך ?

    הגדרתי באמת את הרצפה כמאה אלף , והתקרה כ – 300 אלף , עוד אברר המספר הבאמת יותר מדוייק .

    זכויות על הנייר , לא מעקרות פשע אפרטהייד . התוצאה בפועל , תהא שלילת זכויות מניה וביה , ואין להימנע מכך כהוא זה ממש . כל פיגוע , הם יהיו תחת סגר , משטר צבאי , אזור צבאי סגור / מוכרז וכדומה . הם לא יכולים ויוכלו לנוע בחופשיות בכל רחבי מדינת ישראל . הם לא יקבלו הזדמנויות שוות בתקציבים , עבודה וכדומה … הפליה למכביר . זה לא יכול לעבוד .

    להתראות

    אהבתי

  8. לגבי החרדים והאתוס – הזכרתי בתגובות לפוסט קודם את נכונותו של מנהיגם הנוכחי הרב אדלשטיין לתת קרדיט לחיילי צה"ל החילוניים על גבורתם. זהו נכס לדורות שציטוט כזה יוצא מפיו של גדול הדור כי יוכלו להשתמש בו עוד דורות של חרדים מתונים שירצו לברוח מעימות עם החברה החילונית ויחפשו סמכות רבנית מהעבר שתצדיקם.

    אהבתי

  9. תמריץ , זוהי תגובה אחת , תיאורטית של רב ( אם כי ראויה מאוד להערכה ) אבל , אני מסביר לך שוב :

    זה חורג מדתיים / חרדים . עסקינן בבעיה עקרונית , של כרסום שלטון מרכזי , מימשל מרכזי , ועידוד ויצירת ביזור שבטי . זה לא רק חרדים / דתיים מסבירים לך . והסכנה העקרונית בכך , היא יותר גדולה אפילו . אבל כמו שטרחתי להסביר לא פעם , הבעיה העיקרית ( או בין ….) הינה והייתה מלכתחילה , העדר חוקה , ואתוס משפטי הוגן משותף .

    להתראות

    אהבתי

  10. לחרדים יש מדינה בתוך מדינה אבל מנגד יש תהליכים מתמידים שמגבירים את כוחם של השלטון המרכזי ומערכת המשפט בתחומים כמו גביית מס, שחיתות והתעללות בקטינים.

    אהבתי

  11. תמריץ , אתה על סמים ? איזה התעללות בקטינים ? איזה תהליכים שמגבירים כוחם של השלטון המרכזי ומערכת המשפט בקשר לגביית מס ? על מה אתה כותב ? בוא תסביר ותפרט בדיוק ….. ומסביר לך , זה לא רק חרדים , שוב ושוב …..

    אהבתי

  12. שלושת איומים העיקרים בעיני (אם כי הם אולי לא ראויים לתואר המחייב "איומים קיומיים"):

    א. נטייה טבועה בעם היהודי להיתפס לחזונות אוטופיסטיים – משיחיים, שמניעים אותו לעבור מפנטזיות מאניות כל יכולות של "תיקון העולם" אל תהומות הדיכאון, היאוש וחוסר האונים.
    אני מתייחסת הן לאוטופיות דתיות (כמו זרוז הגעת המשיח באמצעות החרבת אל אקצה ובניית בית המקדש, וכמו הקמת מדינת הלכה יהודית שבה כל המרכולים סגורים בשבת) והן לאוטופיות משיחיות חילוניות (כמו העולם החדש הקומוניסטי של צדק ושיוויון מוחלטים, וכמו המזרח התיכון החדש של משיחי תוכנית אוסלו).
    גם אחרי הערת חייל זקן (לה אני מסכימה) שקיימת דוגמת חשיבה מסוכנת לפיה הסכסוך הוא טריטוריאלי ויפתר ע'י נסיגה/ות נוספת/ות – מסתתרת להערכתי חשיבה אוטופיסטית – מאנית. לכאורה כל קונפליקט בין קבוצות של בני אדם הוא פתיר, ויותר מכך שכל הכלים לפתרונו נמצאים בידנו, ורק בידנו. אם רק נרצה בכך ונסכים לסגת – הסכסוך יפתר. רצונות ועמדות הצד השני לסכסוך הן למעשה חסרות כל חשיבות והשפעה.
    כמו בכל הלך חשיבה מסוכן שכזה – מתלווית לכך האמונה שאם הסכסוך לא יפתר וימשך, ולנצח נחייה על חרבנו, חיינו כאן אינם חיים שראויים לחיותם. יגזר עלינו לברוח ליבשת אחרת ולוותר לנצח על רעיוו המדינה היהודית. כלומר,תהומות הייאוש והדיכאון שמסיימים את האפיזודה המאנית.

    ב. תלות מעשית ופסיכולוגית ב"אירופה" / במערב "הנאור" – כאשר הקואליציה האדומה – ירוקה בתוכו (השמאל הגלובליסטי -ליברלי והכוחות האיסלמיסטים) הולכים והופכים ליותר ויותר אנטי ישראליים.
    מה עוד שהם נעזרים גם בזרמים תת קרקעיים של אנטישמיות נוצרית (שמסוכן להאמין שחלפה מהעולם לפני 70 שנה).
    אני חרדה הן מהתחזקות הקולות האנטי ישראליים בתוך המפלגה הדמוקרטית האמריקאית (שבמוקדם או במאוחר תחזור לשלטון בארה'ב), והן מנכונות מנהיגי אירופה להיכנע לאיסלם ולרצות הן את המדינות המוסלמיות והן את המיעוטים המוסלמיים שבתוכם – על חשבון מדינת ישראל.
    יהדות העולם היא בעיני משענת קנה רצוץ מול תהליכים אלו (שרובם למעשה מחזקים אותם), והאוונגליסטים (עליהם אני סומכת יותר מאשר על היהודים) יוכלו להיות רוב רק במדינות כמו ניקרגואה ומיקרונזיה. ואולי גם מדינה או שתיים באפריקה. מדינות בהן ישראל אינה תלויה, לא ברמה המעשית ולא ברמה הפסיכולוגית.

    ג. כיון שהאליטות הישראליות תופסות את עצמן כחלק אינטגרלי מהאליטות האירופיות – אנו נמצאים בסכנה מתמדת של בגידת האליטות. מי שעוקב אחרי התחזקות המגמות האנטי ציוניות בתוך ישראל, פלישתן לתוככי תנועת העבודה (שפעם ייצגה את המרכז הפרגמטי שהוביל את המדינה), והשתלטותם המוחלטת על מדעי הרוח והחברה באקדמיה – אמור להיות מודאג מקו המגמה.
    אלמנט המתכתב עם חולשת הימין הישראלי, ובעיקר הימין הלא דתי, להציג אידיאולוגיה מתחרה באקדמיה, במערכת המשפט ובתקשורת המרכזית.

    ***

    צרפתי שני מאמרים לא ארוכים מדי בעברית – הנוגעים לסעיף ב'.

    1. תפיסת העתיד של מנהיגי אירופה חשוכי הילדים והשלכותיה. (מתכתב גם עם הערת יאיר שהוא סומך רק על מנהיגים שהביאו ילדים לעולם).
    אם רוצים להרחיב – אפשר לחשוב גם על השלכות העובדה שכלל האוכלוסייה האירופית בוחרת להמעיט בהבאת ילדים לעולם – על רצונם ויכולתם להאבק על עתיד אירופה.

    https://he.gatestoneinstitute.org/10328/אירופה-ילדים

    2. "הכניעה" של אירופה לאיסלם, כפי שהיא מתבטאת בניסיון לוותר על המסורת הנוצרית שאחרי חגיגות חג המולד, ולהחביא את הצלבים שלהם בכדי לא להכעיס את המוסלמים שלהם.

    https://he.gatestoneinstitute.org/11616/אסלאמיזציה-חג-המולד

    אהבתי

  13. תמריץ , לא מבין , קח איזה שוט של וודקה או מי גופרית מצידי , ותתעשת . מה הקשר לגמחי"ם או הצעת חוק על פיקוח על נותני אשראי חוץ בנקאיים ? שוב התגובה שלך :

    " לחרדים יש מדינה בתוך מדינה אבל מנגד יש תהליכים מתמידים שמגבירים את כוחם של השלטון המרכזי ומערכת המשפט בתחומים כמו גביית מס, שחיתות והתעללות בקטינים. "

    עד כאן הציטוט :

    האם התכוונת , שהמדינה מגבירה כוחה , על ידי פיקוח מוסדר יותר על גופים נותני אשראי חוץ בנקאיים ? ומי מתעלל בקטינים ? המדינה התכוונת ? ואם המדינה ( השד יודע למה אתה מתכוון ) אז איך בדיוק קשור להגברת כוחה ( שזוהי כלשעצמה קביעה פיקטיבית לגמרי , חסרת היגיון רבק חשיש ) .

    להתראות

    אהבתי

  14. אל רום, כוונתי לכך שהיכולת של החרדים לקיים מדינה בתוך מדינה עם חוקים משלהם כגון טיוח פדופיליה, מכות לתלמידים או גמ"חים שמלבינים הון – כל זה הולך ונחלש עם השנים ולא מתחזק.

    אהבתי

  15. תמריץ , אז התנסחת בצורה לא מאורגנת כלל אכן . מעבר לזה , אם אתה מתכוון שהיכולת של החרדים לקיים מדינה בתוך מדינה , התכרסמה למעשה , והכל בגלל פיקוח מוגבר של המדינה , אז צריך לזכור , שזה לא ממש מספיק , ולפעמים , זה מגביר את המרדנות שלהם כלפי המדינה וכדומה …. שהרי , בקשר הדיאלקטי שבין אלוהים וההלכה , לבין המדינה , ברור שבעיקרון , מבחינתם , ידם של הראשונים , על העליונה . כל זה מזקיק שידוד מערכות , יותר עמוק והרמוני כמובן . והנה כאן המחשה למשל , תחת הכותר :

    בג"ץ אסר על בית ספר חרדי להפלות עדתית

    כאן :

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/926/720.html

    ואביא יותר מאוחר , תגובות נזעמות של רבנים ….

    להתראות

    אהבתי

  16. קמיליה, לגבי קישורייך – יש לי פקפוק ביחס הסיבה והתוצאה. האם לא אכפת לך מהעתיד הלאומי כי אין לך ילדים, או אין לך ילדים כי לא אכפת לך מהעתיד הלאומי. אולי הסיבתיות מהסוג השני הגיונית יותר. לכמה מהמנהיגים הדתיים היהודים החשובים של המאה העשרים לא היו ילדים (החזון איש, הרב צבי יהודה קוק, הרבי מלובביץ') ואיש לא יאשימם באדישות לגורל היהודי.

    זה אירוני שאנו היהודים דואגים לחגיגות הנוצרים, אחרי שבמשך מאות בשנים חגיגות אלו היו מקור של איבה וניכור כלפינו, אבל כנראה שבעת הנוכחית יש שותפות גורל יהודית-נוצרית מול האיסלאם, וצורם לראות את הנוצרים מאבדים עניין בדתם שלהם מתוך רצון לפייס מוסלמים.

    אהבתי

  17. קמיליה, כדברייך – עכשיו ארה"ב נשלטת בידי טראמפ ובריטניה בידי מיי. ייתכן שבעוד חמש שנים ארה"ב תשלט בידי סאנדרס ובריטניה בידי קורבין. העובדה שהשמאל העולמי, אפילו המיינסטרימי, סוטה שמאלה יותר ויותר ביחס לישראל היא מסוכנת ומדאיגה. מדאיג גם שהיהודים (כמו סאנדרס עצמו) לא בהכרח מתנגדים למגמה.

    עם זאת, האליטות הן תמיד מועטות במספרים, והשאלה האם יצליחו לסחוף את ההמונים כשהאיסלאם מהווה סכנה מיידית ומוחשית. המהגרים עצמם יהוו את האלקטורט שלהם, אבל גם לברית הירוקה-אדומה הזו יש את מגבלותיה, כרגע הדמוגרפיות, בעתיד האידיאולוגיות.

    אהבתי

  18. כאן אפשר לקרוא , את תגובות ההורים החרדים הנזעמים מעמנואל כאמור , תחת הכותר והפתיח :

    ההורים מעמנואל: "הולכים לכלא, לא ניכנע לבג"ץ"

    זמן קצר לאחר האולטימטום שהציבו שופטי בג"ץ להורי התלמידות האשכנזיות בבית הספר החרדי "בית יעקב" – הפסיקו עם האפליה העדתית או שתישלחו לשבועיים בכלא – מבהירים ההורים: "לא ניכנע ולא נמלא אחר פסיקת בג"ץ". אחד מהם אמר ל-nrg מעריב כי ההחלטה היא סופית ומגובה ב"הסכמה של גדולי ישראל"

    כאן :

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/120/632.html

    להתראות

    אהבתי

  19. לתמריץ,

    התייחסתי לפסקה בפוסט:
    "העתיד הרחוק שלנו נראה כרוך ללא הפרדה בעתידן של אומות אירופה. איך הן יתמודדו עם האיסלאם בתחומן. כבר עתה הנושא הדמוגרפי נדון בהן באובססיה אך המפנה הדמוגרפי אצלן מנצרות לאיסלאם יכול להבשיל רק בעוד מאה שנה או יותר."

    המשפט הראשון עורר בי את התהיה באיזו מידה אנו תלויים באירופה מעשית ובאיזו מידה נפשית / פסיכולוגית. אני חוששת שמבחינת האליטות הישראליות, המתעקשות לתפוס את ישראל כחלק אינטגרלי מהעולם המערבי – התלות הפסיכולוגית היא העיקר. גם אם ישראל תמצא חליפים מעשיים ליבוא וליצוא.

    הטענה שהמפנה הדמוגרפי באירופה יבשיל רק עוד מאה שנה ויותר – נכונה מספרית אבל מטשטשת את חומרת הבעייה העכשווית, ועוזרת להתעלמות ממנה.
    כבר היום, למרות שהמוסלמים הם עדיין מיעוט מספרי, הם משפיעים בעוצמה על מדיניות הפנים והחוץ של האיחוד האירופי. כפי שממחיש המאמר על חגיגות חג המולד. וכפי שממחישה העובדה שבריטניה מאפשרת למוסלמיה לנהוג על פי חוקי השריעה. וכפי שמובן מהמלצתו של ראש משטרת מלמו לנשים השוודיות להימנע מלהסתובב ברחובות לבד לאחר רדת החשיכה. (בחורף – כבר ב 4 אחה'צ שורר חושך מוחלט. אך משטרת העיר הרימה ידיים מהניסיון להגן על נשים שחוזרות לביתן ממקום העבודה או מהקניות). וכפי שמומחש בההצבעות האנטי ישראליות האחידות של כל חברי האיחוד האירופי נגד הכרה בירושלים בעצרת האו'ם ובאונסקו, מנאומיהם האחרונים של מקרון והאפיפיור, ועוד ועוד.
    הבעייה כנראה רק תלך ותחריף ככל שהמיעוט המוסלמי ילך ויגדל.

    הבאתי את המאמר על מנהיגי אירופה חשוכי הילדים המובילים את ארצותיהם לאסון – לא בכדי לטעון לכיוון הסיבתיות.
    איני יודעת מהי. הסביר ביותר בעיני הוא שהתמקדות היתר של האירופים ומנהיגיהם בעצמם בלבד ובהווה ונטייתם להתעלם מהקולקטיב ומהעתיד שלאחר מותם הפיזי – מביאה גם לחוסר רצון להשקיע בגידול ילדים וגם לנכונות להגיד ש"אחרי המבול – לא אכפת לי מעתיד ארצי / עמי / תרבותי / דתי בטווח הארוך.
    הבאתי את המאמר בכדי להצביע על כך שהנטייה האירופית ביחס לאיסלם היא למצוא את הדרך הקלה ביותר להתמודד עם בעיות ההווה, גם על חשבון העתיד. תמיד קל יותר להיכנע למוסלמים ולרצותם מאשר לנסות להילחם בהם. כשם ספרו של מישל וולבק "כניעה". יש כאן כנראה גם אלמנט גילאי. בהכללה – צעירים נוטים לבחור להילחם ולא לוותר, וזקנים להיכנע. יש כנראה השפעה משמעותית לעובדה שהמוסלמים באירופה הם צעירים והאירופאים הוותיקים מקשישים.
    גורמים שמסבירים את העובדה שמיעוט תקיף ותוקפני של כ 10% מצליח לשנות את כל היבשת. וגם אנחנו, בפינת העולם הנידחת שלנו, נספוג את הריקושטים. בעיני – כמעט איום קיומי.

    אשמח אם תסביר יותר למה כוונתך במגבלות האידיאולוגיות של הברית הירוקה האדומה. אולי אצליח להתעודד.

    אהבתי

  20. וולבק מתייחס לכך בשנינות ב"כניעה". הפיתוי של עליית האיסלם הפוליטי עבור הגבר הצרפתי המנוון שם קשור להזדמנות לפוליגמיה. כמובן תועבה גמורה לשמאל הפמיניסטי. כך גם בעניינים כמו חופש הביטוי כמו ברצח במערכת העיתון הסאטירי השמאלני. או זכויות גייז. ועוד.

    אהבתי

  21. לתמריץ ואלרום,

    א. נראה לי שהויכוח בינכם על החרדים מושתת, במידה מסוימת לפחות, על אי הבנה. ליתר דיוק – על יחוס ערך שונה לחלוטין למושג "שבטיות".

    אל רום כתב:
    "הבעיה גם עם חרדים , אינה בעיה רק של התחרדות והדתה ( זהו חשש ידוע , ופחות עוצמתי ) הבעיה האמיתית הינה הדיעות או התפיסות הקוראות לביזור ושבטיות ( והחרדים וכדומה הם רק ווקטור חשוב בסיפור ) . כך , שבמקום שיהא אתוס כוללני ומשותף , סבלנות וסובלנות , הזדהות עם המדינה והמימשל המרכזי ואורחותיו הדמוקרטיים , יש לנו תדיר , קריאה לביזור ושבטיות …"

    למיטב הבנתי, תמריץ דווקא דוגל בפתרון של היפרדות החרדים והשאר למובלעות סמי אוטונומיות, הרשאיות לנהל את חייהן הפנימיים כטוב בעיניהן, בלי להתערב זו בעניינה של זו.

    ב. בנוגע למס' התושבים הערביים בשטחי C – הבעייה היא שמספרם אינו סטטי, והוא במגמת גידול מתמיד.
    ערבים משטחי A B – התחילו "להגר" לשטח C הריק יחסית מהרגע שהחלו דיבורים שרק שטחים אלו יסופחו לישראל. (כפי שקודם לכן המוני ערבים משכם וחברון החלו "להגר" למזרח ירושלים בכדי לזכות ביתרונות התושבות הישראלית. כך שמספר תושבי מזרח ירושליים נמצא במגמת גידול מתמיד).

    נדמה לי (=איני בטוחה) שהאיחוד האירופי, באמצעות קרנותיו, מנסה לעזור לפלסטינאים לעבור להתגורר דווקא בשטח זה באמצעות הקמת המוני מבנים בלתי חוקיים. כנראה בכדי לנסות לסכל את תוכניות הסיפוח של בנט. כאשר ישראל הרסה מספר מבנים בלתי חוקיים שכאלו – האירופים זעמו ואיימו לתבוע מישראל פיצויים על הנזק הכספי שגרמה להם בהריסותיה. מה שמוכיח ש"חוצפה" אינה תכונה שניתן לייחס רק לישראלים.

    Liked by 1 person

  22. קמיליה ,

    איפה אי ההבנה ? במושג שבטיות , אני לא מתכוון למשמעות הפיגורטיבית בהכרח , אלא , לפיצול אתוסים ושטחי מחיה . ואם תמריץ דוגל בהיפרדות החרדים , אזי , הוא דוגל בשבטיות . האם שבטיות לא מהווה סכנה למדינת ישראל לפי דעתך ? הרי כל המדינה , מלאה בשבטים או קבוצות אתניות שונות ומשונות , לא כל שכן , לאור מתח רב בינהן . אנו לא במצב שאפשר להעלות על הדעת , פיצול דנן כמובן .

    ברור שהמספר לא סטטי . אבל , צריך לתת הערכה מקורבת ואפילו גסה וסינכרונית . אזי , קבעתי " תקרה " קבעתי " רצפה " וגם קבעתי , שכך או כך , מבחינה משפטית ( משמע : אפרטהייד ) זה לא מעלה או מוריד הרבה המספר המדויק ( זה רק ענין אתי / מתודולוגי כללי ) .

    האיחוד האירופי אכן תומך בהם , וגם עוזר להם לבנות ולהתנגד להריסות . הסיפור באמת סבוך .

    ורק הבהרה כללית ( או תוספת ) :

    בקשר לאפרטהייד , סיפוח של שטח C , יוצר פוטנציאל אפטרטהיידי , לא רק בקשר לשטחי C עצמם , אלא מכללא , שהרי :

    ברגע שמספחים את שטח C , קובעים בעליל את גבולות הקבע של מדינת ישראל , משמע : אין יותר כיבוש . אם אין יותר כיבוש , ניתן לטעון , שמעתה ואילך , גם אזורי A , וגם אזורי B , הם כפופים לאותו משטר ומדינה ( מדינת ישראל ) או כי אז , הם סובלים מאפליה מימסדית סיסטמטית בשליטת ישראל . זה טיעון אמנם בעייתי קצת , אבל , פוטנציאלי לאפרטהייד .

    להתראות

    אהבתי

  23. ותמריץ, הסיפור בעמנואל הוא באמת המחשה מעניינת , אבל , לא להגברת פיקוח המדינה כלל . המדינה לא הגבירה שום פיקוח בעיקרון , המדינה , כפי מימים ימימה , אוכפת החוק ותו לאיו . החוק משתנה , דינמיקות ציבוריות משתנות ( נניח יותר הדרת נשים , אז המדינה נכנסת בעובי הקורה , כפי בבית שמש לאחרונה למשל ( מודעות וצוים להסרתן וכו…. ) ) .

    אותה עתירה כפי עמנואל , לבג"ץ , הייתה כך נחתכת , גם בשנות ה – 50 , 60 , 70 , 80 , 90 וכדומה …. בג"ץ הוא אותו בג"ץ מיני אז , ועד היום . כל השאר , פשוט התלהמויות תקשורתיות חסרות פשר והיגיון , או ענינים או הטיות פוליטיות , והרבה מאוד , פשוט תמורות בפני החברה והעולם , אבל , לא בג"ץ .

    להתראות

    אהבתי

  24. תמריץ, באותה המידה שאלופת השחמט החרימה את סעודיה היא הייתה בקלות יכולה להחרים את ישראל בשל יחסה לפלסטינאים….

    לא כדאי להיסחף למגמות השמאל הבוגדני העולמי שדורש שיוויון לנשים.

    Liked by 1 person

  25. ד, נחמד לראותך מגיב. ההבדל הוא שהשחמטאית מאמינה באמת ובתמים בשוויון בעוד שהפלסטינים מאמינים בהיררכיה – רק שבה הם בראש ולא היהודים. כך שהשימוש שלהם בעקרונות של שוויון הוא צבוע ואלו שמסייעים להם בשמאל העולמי הם אידיוטים שימושיים.

    אהבתי

  26. ארי שמאי:
    "לצבא יש תחנה, אסור שם לבקר את יו"ר בית"ר לשעבר כי היום הוא נשיא, וכל השמאלנים בעד. בקיצור, דמוקרטיה".

    אהבתי

  27. לא הבנתי למה הזקן טרח להביא לנו כאן פוסט של איזו מטורללת, החסרים מטורללים אנחנו?

    מה בדיוק רצה לומר פה?
    שהוא מטורלל בדיוק כמוה? מטורלל יותר? מטורלל פחות?

    אהבתי

  28. בעיקרון, הסיכסוך הישראלי-פלסטיני הוא טריטוריאלי ותמיד היה כזה. הפלסטינים רצו ורוצים שניסוג עד הס"מ האחרון. לא לקווי 1967 ולא לקווי 1949 אלא לקווי 1917. אל המועד שלפני הצהרת בלפור. זה החזון הפלסטיני.

    אבל המציאות מתנגשת עם החזון הזה. הפלסטינים הפסידו שוב ושוב בכל מערכה במאה השנים האחרונות. הם מבינים את העניין הזה טוב מאוד ולכן, מחוסר ברירה, הם מוכנים להתפשר על 1949 כנקודת המוצא ולפיכך הטריטוריה הפכה להיות רק פרמטר אחד מארבעת סוגיות הליבה בכל מו"מ.

    הפרמטרים האחרים הם:
    * פליטים (האם יפוצו, כמה יוכלו לחזור?).
    * ריבונות (פירוז, נוכחות כוחות זרים בשטחה, בריתות).
    * ירושלים (בירת המדינה הפלסטינית והשליטה על "האגן הקדוש").

    מאחר ובכל המשאים-ומתנים האחרונים כבר התקבל העיקרון ששטח המדינה הפלסטינית יהיה כ-5,600 קמ"ר, הרי שהשאלה היכן בדיוק יעבור הגבול, יש לה חשיבות רק בפוליטיקה הישראלית (כי נגזר ממנה כמה מתנחלים יפונו וכמה שטח ישראל תצטרך לתת בתמורה במסגרת חילופי השטחים).

    בשורה התחתונה, הסוגיה הטריטוראלית היא הסוגיה הקלה יותר, בעיקרון, לפיתרון.

    אפשר לחפש (ויש המחפשים כל הזמן) נימוקים מתחום הדת והתרבות כדי "להוכיח" מדוע הסכסוך אינו פתיר. גם אם כל הנימוקים הללו נכונים, לא הם שעומדים על שולחן המו"מ.

    ובעניין שטח C:
    מספר הפלסטינים החיים בשטח אינו רלוונטי מפני שסיפוח שטח C הוא חלום. והוא חלום ולא מציאות מפני שהוא מתבסס על ההנחה שבשאר השטח, ב-169 מובלעות מופרדות, תמשיך להתקיים יישות כלשהי אשר תדאג לחיי היום יום של 2.5 מיליון האנשים החיים שם. יישות שתדאג לעינייני בריאות, כלכלה, כבישים, ביוב, חינוך רישוי עסקים, משפט, מיסים וגיוס תרומות.

    אם היישות הזו תעלם, תתפוגג, תתפרק (החלום הרטוב של בנט וליברמן, בעיקר בתחום הפרחת הסיסמאות) – מה אז?

    מי ישליט שם סדר? מי ידאג לכל העיניינים האזרחיים-כלכליים? מצרים? סעודיה? ארה"ב? גואטמלה?

    את שטח C לא ניתן להקיף בגדרות (ולהיפך, את A+B לא ניתן להקיף בגדרות). מישהו כאן מדמיין שצה"ל יוכל להגן על השטח הזה (ובעיקר על התושבים) מבלי שיצטרך להשתלט מחדש על כל השטח?

    לסיפוח שטח C יש רק משמעות אחת » שליטה מחדש על כל שטח יו"ש (עם סיפוח A+B או בלעדיו, זה בכלל לא משנה).

    אהבתי

  29. שקשוקה, אלו קישקושי ביצים, בישראל יש מליון וחצי פלסטינים המהווים איום קיומי ומזה מתעלמים, אז מה ההבדל בין זה לעוד 150 אלף בשטח C
    כבר ישבנו שם 20 שנה אז נשוב לאותו מצב, רובם ישמחו להתנתק

    אהבתי

  30. לשקשוקה:
    1. אתה טוען שהסכסוך הוא טריטוריאלי ולא דתי-תרבותי, אבל בעצמך מונה את ירושלים והאזורים הקדושים לדתות כפרמטר בסכסוך. גם פרמטר הפליטים הוא לא טריטוריאלי כי הרי הטענה הפלסטינית היא לזכות שיבה לא רק לאזור שיהפוך למדינתם כי אם גם לאזור שהם ישלימו שהוא מדינתנו.

    1א. להבנתי נושא הפליטים מאבד מכוחו לעומת העבר, לא בגלל שזה לא עניין שחשוב לפלסטיני שגורש ורוצה לחזור, אלא בגלל שהחזרת הפליטים כבר לא משרתת את ההנהגה הפלסטינית. התנאי של זכות השיבה הוצג בידי מדינות ערב במטרה לחסל את המדינה היהודית מבפנים. שום רצון למצוא "פתרון צודק" לא עמד לעיני מדינות ערב. גם הקמת אונר"א באה לשרת את הצורך הזה. בהמשך, אש"ף וההנהגה הפלסטינית (טרום אוסלו) המשיכה בקו הזה. היום, לאחר שהתעצמנו כלכלית, דמוגרפית ובטחונית, היכולת של 100 אלף פלסטינים שיחזרו ליפו או לכפרים שלהם לא ממש מאיים, ובטח לא משנה את המשוואה בין פלסטינים לישראלים במדינת ישראל. לכן ההנהגה הפלסטינית הנוכחית לא תרוויח מזכות השיבה והיא הפכה יותר לסמל מאשר תנאי אמיתי. כמובן שההנהגה הפלסטינית מסונדלת לסמלים ולכן היא לא יכולה לוותר רשמית על כך.

    2. מהיכן אתה קובע ש"התקבל העיקרון ששטח המדינה הפלסטינית יהיה כ-5,600 קמ"ר"? לדעתי זה חלום יותר מסיפוח שטח C. אם יהיה צורך בפינוי מתנחלים הרי ש"הסוגיה הטריטוראלית" לא תהיה "הסוגיה הקלה יותר, בעיקרון, לפיתרון".

    3. אני מסכים לקושי שהצגת אודות המובלעות שיווצרו, אבל אתה מערבב יחד מובלעות ענקיות, כמו הערים שכם ורמאללה, עם מובלעות כפריות קטנות. בערים הפלסטיניות יכולה להתקיים יישות [נכה ומנותקת] אשר תדאג לחיי היום-יום של הפלסטינים, בעוד שמצב כזה באמת לא יכול להתקיים במובלעות הכפריות הקטנות. ולכן סיפוח שטחי C, אם יקרה, יבוצע רשמית על שטחי C אך בפועל יכלול גם מובלעות כפריות קרובות.

    3א. הבעיה שהצגת יכולה להוליך לביצוע תכנית אלון והסיפוח יהיה מקווי 67 ועד כביש 60, ומ-90 ועד נהר הירדן.

    אהבתי

  31. אל רום,
    תראה מה גוגל מספר:
    ארגון ערבי-סוני במחוז ח'וזסטאן במערב אירן, הודיע (שבת) כי פוצץ צינור נפט אירני. המחוז העשיר בנפט מהווה מוקד לחיכוך בין ערבים לממשלה. ממשלת אירן מגרשת ממנו בשנים האחרונים תושבים ערבים רבים, ומיישבת במקומם פרסים שיעים.

    אהבתי

  32. דיהזש, אתה טמבל?

    כתבתי במפורש שמספר הפלסטינים החיים בשטח C אינו רלוונטי. זה יכול להיות 150 אלף ויכול אפילו להיות 2 ערבים עם חמור.

    אי אפשר לקבל את שטח C בלי לקבל את שטחי A/B. ככה זה. עסקת חבילה. זה בכלל לא תלוי בך.

    אז השאלה היא לא כמה פלסטינים חיים בשטח C אלא כמה פלסטינים חיים בגדה.

    אהבתי

  33. יאיר,
    כתבתי ואכתוב שוב – בעיקרון – הסיכסוך הוא על טריטוריה. בסכסוך דתי או תרבותי, דת אחת או תרבות מסויימת רוצים להחיל ערכיה על דת או תרבות אחרת. לפעמים הם גם הורגים בשביל זה.

    בין המתיישבים באמריקה לאינדיאנים לא היה סכסוך דתי-תרבותי למרות שהם חלקו דתות ותרבויות שונות. זה היה סכסוך טריטוריאלי מפני שהמתיישבים רצו לשבת איפה שהאינדיאנים ישבו.

    התנועה הציונית, מראשית המאה ה-20, ביקשה לרשת את הארץ. היא לא ביקשה לגייר את הפלסטינים ולא להנחיל להם ערכים מערבים. היא ביקשה לרשת את הארץ. תחילה באמצעות רכישת קרקרעות ולבסוף באמצעות הלאמה. לערבים שהסידור החדש הזה לא כל-כך מצא חן בעיניים, הראו את הדרך החוצה.

    ירושלים היא לא סוגיה דתית מהותית. אמנם מסגד אל-אקצה הוא השלישי בחשיבותו באיסלם, אבל עד שהמופתי העלה אותו על ראש שמחתנו, חשיבותו הייתה משנית. בפועל, הר-הבית הוא סמל לאומי יותר מסמל דתי. הוא מוקד כוח. אגב, כשמדברים על "האגן הקדוש" כוללים גם את כל האתרים הנוצרים.

    הפליטים הם חלק מהבעיה הטריטוראלית. בזמן T1 הם היו במקום X על המפה ובזמן T2 הם עברו למקום Y ולא נותנים להם לחזור ל-X. על התרבות והדת הם שמרו. את האדמה, כך טוענים הם, לקחו להם.

    הקשר בין מספר המתנחלים שידרשו להתפנות לגודל הטריטוריה הפלסטינית היא קלוש. עקרונית, הפלסטינים יכולים לקבל 100% מהגדה מבלי שמתנחל אחד יעזוב את ביתו. לפטנט הזה קוראים "על בסיס קווי 67 עם חילופי שטחים".

    אולמרט כבר הציע להם באנפוליס 94% משטח הגדה. היתרה בחילופי שטחים. הפלסטינים מתעקשים על 98%. על פער של 5-4%, לא יפילו עסקה – ולפיכך- הסוגיה הטריטוראלית היא הקלה ביותר לפתרון.

    אגב, נניח שמסיבה כלשהי, כוח-עליון, מדינת ישראל הייתה נאלצת לפנות את כל תושבי אשקלון. האם היינו עומדים במשימה הלאומית הזו? – אני מאמין שכן. אז הנה – סך כלל המתנחלים שיאלצו להתפנות מבתיהם בהסכם של 100% שטח שווה למספר תושבי אשקלון (מישהו כתב למעלה שקליטת 100 אלף פלסטינים זה כמעט פיס-אוף-קייק…)

    הערים הפלסטיניות לא יכולות להתקיים באופן עצמאי בשום סיטואציה. מדובר בלוקסמבורג? בהונג-קונג? – ובכלל, כ-40% מסך התקציב הפלסטיני מקורו בתרומות. נראה לך שמישהו ירצה להמשיך לממן את הפרוייקט הזה אחרי שישראל תכריז בהצהרה ובמעשה – שהוא בטל ומבוטל?

    לא יודע מה זה "מובלעות כפריות קרובות". יש רחוקות?
    המובלעות הכפריות מקיפות את השטח הבנוי של הכפר בעוד שהאדמות החקלאיות נמצאות בשטחי C. אחרי שאתה מספח את שטח C – אנא נסה לתאר לי את הסיטואציה המשפטית של האדמות הללו…

    אהבתי

  34. שקשוקה תודה על התשובות הענייניות. אגיב כרגע רק בנוגע לנושא אופי הסכסוך ואתייחס בהמשך לשאר.

    המתיישבים הלבנים בארה"ב רצו לשבת היכן שישבו האינדיאניים (כאילו שהיה חסר מקום בחבל הארץ הענקי הזה) ולכן הם חיסלו אותם או גרשו אותם, אבל כיום בסכסוך שלנו, אין לאף צד רצון (מעשי) לגרש את הצד השני. אם אנחנו נספח את כל יו"ש (שזאת עמדה אקסטרימית) – אין לנו כוונה לגרש משם פלסטינים, וגם אם הפלסטינים מדברים על גירוש יהודי ישראל כאשר הם ישתלטו על כל ישראל – אלו דיבורי סרק. הויכוח הוא מי ישלוט ומי יחיה תחת שלטון השני. להבנתי זה סכסוך דתי/תרבותי יותר מטריטוריאלי. אתה צודק שבעבר, כפי שתיארת את ראשית הציונות, עיקר השיח היה טריטוריאלי. היום להבנתי זה השתנה, ולא רק בגללנו אלא גם בגלל תהליכי איסלמיזציה שעברה החברה הפלסטינית והערבית בכלל.

    להבדיל, גם את הסכסוך בצפון אירלנד ניתן לראות כסכסוך טריטוריאלי, אבל רק במקרה שני הצדדים בו היו קתולים ופרוטסטנטיים. או שלא במקרה.

    זה נכון שהר הבית הוא יותר סמל לאומי מדתי, אבל אצל שני הצדדים לאום ודת מחוברים. גם אצלנו ובוודאי שאצל הפלסטינים שאצלהם האיסלאם והאומה האיסלאמית הם היינו הך.

    Liked by 1 person

  35. בהמשך לדיון בין יאיר לשקשוקה,

    זה לא רק סכסוך טריטוריאלי, אלא בעיקר סכסוך תרבותי. ההוכחה פשוטה מאד, הפיגועים בערי הבירה באירופה. הרי אין סכסוך טריטוריאלי בין העולם הערבי לצרפת.

    הערבים המוסלמים (שזה כמעט כל הערבים כיום, הנוצרים במגמת הכחדה) לא מסוגלים לקבל את הציונות, כלומר שהיהדות היא גם לאום ולא רק דת. גם אלו שמוכנים לעשות שלום עם ישראל, לא מוכנים להכיר בזה. והפלסטינים תמיד התנדבו להיות בשר התותחים במלחמה נגד ישראל יחד עם הגורמים הקיצונים ביותר בעולם הערבי – מוסלמי.

    ומה שמצחיק הוא שאלמלא היהודים ברחו לציונות, הם היו נכחדים במדינות ערב, בדיוק כמו הנוצרים. כלומר, מצד אחד הערבים טוענים שאנו דת ולא לאום, ומצד שני הם היו רוצים להכחיד אותנו כדת – אין פלורליזם בתרבות הערבית מוסלמית הנוכחית…

    על חרבנו נחיה, ונמשיך לחיות, וטוב שכך!

    ולמרות ההצהרה הראליסטית פסימית למעלה, אני מאמין שלא רחוק היום בו הדור הצעיר במדינות ערב יתפכח מהאשליות של האיסלם הקיצוני והלאומיות הנאצריסטית. מהפיכת המידע גורמת לכך שקשה יותר ויותר להשלות את עצמך.

    Liked by 2 אנשים

  36. יאיר
    כתבת "וגם אם הפלסטינים מדברים על גירוש יהודי ישראל כאשר הם ישתלטו על כל ישראל – אלו דיבורי סרק." מה אגיד לך נראה לי שאפילו רוב מוחלט של השמאלנים מבין שביום שהפלסטינים ישלטו על כל ישראל מצב היהודים כאן יהיה רחוק מאוד ממצב היהודים בארצות הברית או אנגליה. סביר שאפילו מצב יהודי רוסיה יהיה טוב יותר לא נראה לי שישארו כאן הרבה יהודים.

    אהבתי

  37. קראתי לאחרונה ספר שמתאר את "האונס של ננקינג" – מה שעוללו היפנים בעיר ננקינג בסין אחרי כיבושה. מעשי אונס ורצח מזוויעים בהיקף שלא יתואר. לא הייתה זוועה סאדיסטית שלא יושמה שם, בצורה שלעומתה הנאצים נדמים הומניסטיים. אני חושב שזה תרחיש שצריך להילקח בחשבון כשמדמיינים כיבוש היהודים בידי הערבים.

    Liked by 1 person

  38. לשקשוקה
    כתבת "התנועה הציונית, מראשית המאה ה-20, ביקשה לרשת את הארץ. היא לא ביקשה לגייר את הפלסטינים ולא להנחיל להם ערכים מערבים. היא ביקשה לרשת את הארץ. תחילה באמצעות רכישת קרקרעות ולבסוף באמצעות הלאמה. לערבים שהסידור החדש הזה לא כל-כך מצא חן בעיניים, הראו את הדרך החוצה."
    הטיעון הזה נראה לי קצת חסר. אילו המצב בארץ היה שלערביי הארץ היה שילטון עצמי והציונות רצתה לקחת את זה מהם זה היה טיעון חזק ואז זה אכן מקביל לאינדיאנים שלא היו תחת שילטון אחר קודם. אבל ערביי הארץ היו תחת שילטון הטורקים ואחר כך האנגלים. מה אפכת להם מה הציונים לוקחים מהטורקים או מהאנגלים? מדוע מפריע להם להם כל כך כשהטריטוריה בריבונות ישראלית עד שהם נלחמים כל כך נגד השילטון אבל לא עשו זאת נגד הריבונות האנגלית והטורקית?

    Liked by 1 person

  39. שקשוקה,
    הסוגיה הטריטוראלית היא הסוגיה הקלה יותר, בעיקרון, לפיתרון?

    המבנה הבסיסי של תנועת ההתנגדות האסלאמית מושתת על מוסלמים שנתנו את אמונם באללה ועבדו אותו באמונה שלמה, [כפי שמצוין בקוראן:] "לא בראתי את השדים ואת בני האנוש כי אם למען יעבדוני" ([סורת] אלד`אריאת, [פסוק] 56]. הם יודעים מה הם חובותיהם כלפי עצמם, כלפי בני-משפחתם וכלפי מולדתם. הם יראים את אללה ומניפים את דגל הג`האד בפני העריצים כדי לחלץ את הארץ [אלבלאד] ואת המאמינים מטומאתם, מזדונם ורעתם, [כפי שמופיע בקוראן:] "לא ולא! אנו מטיחים את האמת בפני ההבל, והיא תרסק את ראשו, וחיש נמוג, ואתם תהיו הקוראים שוד ושבר, בעוון התארים אשר בהם תתארו". ([סורת] אלאנביאא`, [פסוק] 18]).

    תנועת ההתנגדות האסלאמית היא איפוא חולייה אחת מהחוליות של מלחמת הקודש [ג`האד] בעימות עם הפלישה הציונית. [התנועה] קשורה בקשר אמיץ להופעת החלל הקדוש [שהיד] עז אלדין אלקסאם ואחיו לוחמי הג`האד [מג`אהדין] מ[קרב] אנשי האחים המוסלמים בשנת 1936. משם היא קשורה קשר הדוק לחולייה נוספת הכוללת מלחמת קודש [ג`האד] של הפלסטינים, וכן למאמצים ולמלחמת הקודש [ג`האד] של האחים המוסלמים במלחמת 1948 ולפעולות הג`האד של האחים המוסלמים בשנת 1968 ולאחריה.

    תנועת ההתנגדות האסלאמית מאמינה שאדמת פלסטין היא אדמת הקדש אסלאמי [וקף] לדורות של מוסלמים עד תחיית המתים. אסור להפקיר אותה או חלק ממנה או לוותר עליה או על חלק ממנה. אין היא קניינה של אף מדינה ערבית, או כל מדינות ערב, ולא של אף מלך או נשיא, או כל המלכים והנשיאים, ואין היא קניינו של שום ארגון או כל הארגונים כולם, בין אם הם פלסטינים או ערביים, זאת משום שפלסטין היא אדמת הקדש [וקף] אסלאמי לדורות של המוסלמים עד יום תחיית המתים. זה דינה לפי ההלכה האסלאמית [אלשריעה אלאסלאמיה], וחל עליה אותו הדין החל על כל טריטוריה אשר כבשו המוסלמים בכוח הזרוע, מאחר שבזמן הכיבוש הקדישו [הכובשים המוסלמים] אותן [את האדמות האלה] כאדמות הקדש [וקף] למוסלמים לדורותיהם עד יום תחיית המתים.

    Liked by 2 אנשים

  40. לרגע לא חשבתי שלהיות תחת כיבוש ערבי זה עניין פעוט ואני לא מוכן לכך ואלחם על כך עד טיפת דמי האחרונה.
    אבל נניח ובהסכם מסודר ניתן לפלסטינים לשלוט עלינו, האם הם יוכלו לגרש אותנו מפה? האם הם יוכלו להזיז 8 מיליון אנשים רק כי בא להם?
    בוודאי שלא.

    אהבתי

  41. זה אכן תסריט אפוקליפטי אבל הוא התרחש כבר כמה וכמה פעמים. הוא כמובן לא אפוקליפטי לתרבויות ששדרו ומביטות בינתיים מהצד.
    https://www.politicalislam.com/the-annihilation-of-civilizations/

    Take a look at the demographic history of the annihilation of the Greek Christian civilization:

    This demographic growth chart of Islam has many things to teach us. The first is that the process of annihilation took centuries. Some people think that when Islam invaded, the Kafirs had the choice of conversion or death. No, absolutely not. Sharia law was put into place and the Christian dhimmis continued to have their “protected” status as People of the Book who lived under the Sharia law. The dhimmi paid heavy taxes, could not testify in court, hold a position of authority over Muslims and was humiliated by social rules. A dhimmi had to step aside for the Muslim, offer him his seat, could not carry a weapon and defer to a Muslim in every way. In all matters of society the dhimmi had to yield to the Muslim. Over the centuries, the degradation, lack of rights and the dhimmi tax caused the Christian to convert. It is the Sharia that destroys the dhimmis.

    Notice where the curve is headed—100% Islam, just like Arabia. Today, Turkey is 99.7% Muslim. The Christian and Greek civilization of Anatolia is gone. It is annihilated.

    Liked by 1 person

  42. יאיר
    התמימות שלך לא תאמן. לא רק שהם יוכלו – התרחיש הסביר יותר הוא שזה יתבצע. גם אם הם לא יפתחו במבצע גירוש רשמי הם ייצרו מצב כזה שרוב מוחלט של היהודים יעדיפו להגר מכאן אפילו במחיר השארת רכוש רב מאחוריהם מאשר להשאר.

    Liked by 1 person

  43. ברצוני להצטרף לטוענים שניתן להבין את מקורות הסכסוך הישראלי -פלסטיני רק בהקשר של הסכסוך המוסלמי – נוצרי.
    הניסיון לטעון שאין כל קשר בין מה שמתחולל בעשרות השנים האחרונות בכל המדיניות המוסלמיות כלפי המיעוטים הלא מוסלמיים שבהן לבין מה שמתחולל בעשרות השנים האחרונות בין המוסלמים ליהודים בישראל – נתפס בעיני כעיוורון סלקטיבי ( מטופש ו/או מרושע)

    מצטרפת להמלצה של כאכעם בעלייע. מאמר חובה לכל תושבי המזרח התיכון והמתעניינים בו.

    אתרום מאמר משלים המתמקד בטיהור האתני / דתי שנעשה בעשרות השנים האחרונות בכל המדינות המוסלמיות.
    המזרח התיכון, שבשלהי התקופה הקוליניאלית כלל מיעוטים לא מוסלמים רבים, "טוהר" כיום כמעט לחלוטין מהלא מוסלמים. מליוני בני המיעוטים נאלצו לברוח על נפשם לאזורים אחרים בעולם, והם ממשיכים לעשות זאת בקקצב הולך וגובר. מה שמזכיר את הפתגם המוסלמי המאיים "אחרי כל יום שבת מגיע יום ראשון".
    אין חולק על העובדה שהקופטים במצרים חיו בה עוד לפני הגעת האיסלם, והם אינם פולשים קולוניאליסטים, עמם מתקיים סכסוך טריטוריאלי.
    לטענת מאמר זה *גם* הסכסוך הישראלי ערבי הוא חלק מהחתירה האיסלמית להגמוניה מוחלטת / לעליונות שתלטנית. (תרגום צולע שלי למונח islamic supremacism ). גם אם קיימים מספר מאפיינים יחודיים לסכסוך הישראלי ערבי – הם רק התוספת ולא העיקר.

    עצוב להבין שההבדל היחיד בין גורלנו לבין גורל שאר הנוצרים באזורנו הוא כוחו של צה'ל. כוח שעלול לקרוס בנקודת זמן עתידית מסוימת.

    https://us12.campaign-archive.com/?e=adf8328e2a&u=b7aa7eddb0f2bb74bfa4f6cb5&id=0ded401bdd

    ****

    נ.ב. מי שבחר כעת לכנות את עצמו די העלדיש זעלנער שוויק כתב "בינשוף יש דיון תמציתי ואיכותי יותר המקיף את הנושא".
    למרות נסיון ההקטנה הדי נבזי הנ'ל נכנסתי לבלוג הינשוף, אבל לא הצלחתי למצוא בו שום פוסט על איומים קיומיים.
    כנראה כי איני מספיק איכותית. (ובודאי שאיני תמציתית 😊 )

    אבל אז נזכרתי בפוסט די ישן של דני אורבך בו הציע שמדינת ישראל לא תטרח לפנות בכוח את המתנחלים ואת היהודים שהתיישבו בשכונות ערביות במזרח ירושלים. עליה רק להודיע להם שהחל מתאריך x שעה y – כוחות הצבא והמשטרה לא יגנו עליהם יותר. האחריות לחייהם ולרכושם תיפול על ראשם בלבד. בכדי להבטיח שהטקטיקה שלו תישא את הפירות להם קיווה הוסיף שעל ממשלת ישראל לאסור עליהם לשכור כוחות אבטחה פרטיים. למרות שאורבך לא טרח להוסיף מה הוא מצפה שיעשו להם שכניהם המוסלמים – כוונתו הייתה די ברורה.
    עדות נוספת לכך שגם אנשים ""איכותיים", המשתייכים לשמאל "אוהב האדם", המצטיין בהומניות *המוצהרת* שלו, מסוגלים לתמוך במדיניות נבזית, שלא לאמר אכזרית.
    יתכן וזוהי נקודה נוספת (פרט לאיכות ולתמציתיות) דרכה "די העלדיש זעלנאר שוויק" מתחבר לדני אורבך.

    אהבתי

  44. קמיליה,
    בלינק שלך מופיעה מפה שרק פנט ישועי פרוגרסיבי ילמד ממנה שהסכסוך בין היהודים לערבים נסוב על 6000 קמ"ר.

    אהבתי

  45. משה, אני לא חושב שאני תמים.
    אבל האם הפלסטינים יגרשו אותנו אם לאו, אינה הנקודה המרכזית שרציתי להעביר. הנקודה המרכזית היא שהסיפור אינו על שטח כי אם מי ישלוט במי.

    בניגוד למשל ליהודים שחיו בארצות ערב וקיבלו על עצמם את השלטון הערבי כריבון, הפלסטינים (ושאר הערבים והמוסלמים) לא מסוגלים לקבל מצב שיהודים יהיו הריבון עליהם.
    ואם זה לא סכסוך תרבותי – אז מה זה?

    אהבתי

  46. קמיליה , די העלדיש זעלנער אמר? יו ?
    אוז גזוקט! לפעמים די העלדיש זעלנער אומר וכותב דברי טעם ולפעמים
    הוא מביא דברים מפי כלכלנים אוסטרים שאפחד מחוץ לבלוגוספירה לא מתייחס אליהם ברצינות. אגב, מישהו ראה את ההיפר אינפלציה ונפילת ארהב כמו רומא שנחזתה אחרי 2009?
    אוז גזוקט!

    אהבתי

  47. אוף טופיק

    צרות של יפנים.
    כלכלת יפן, תוכנית המיסים החדשה של שינזו אבה, ונסיונות התמרוץ שלו.

    https://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3728245,00.html

    קטע מהכתבה:

    " … חברות שיעלו משכורות ב־3% או יותר בשנה, או שישקיעו בעובדיהן דרך תוכניות להכשרה מקצועית, יזכו לקבל הנחה על מס החברות שהן משלמות. מנגד, הממשלה מתכננת לבטל הטבות מס קיימות לחברות שלא יעמדו ביעדים הללו בשנה הבאה. התקנות החדשות יוגשו לאישור הפרלמנט, שלקואליציה של אבה יש רוב מוצק בשני הבתים שלו. אישורן צפוי לפני אפריל 2018 אז תתחיל שנת התקציב של ממשלת יפן. המדיניות היא זמנית בלבד, ותהיה בתוקף רק עד שנת 2020.

    השינויים במדיניות המס של ממשלת יפן ייגעו לא רק בחברות אלא גם בפרטים. אזרחים שמרוויחים יותר מ־8.5 מיליון ין (75 אלף דולר) בשנה, ישלמו יותר מס הכנסה החל משנת 2020. עם זאת, משקי בית עם ילדים או כאלו שמטופלים בהורים קשישים לא ייכללו בהעלאת המס. בנוסף, מועסקים עצמאית ובעלי עסקים קטנים יזכו להנחה קטנה במס ההכנסה.

    מספר הלידות הנמוך ביותר בהיסטוריה

    בתוך כך התפרסם כי מספר התינוקות שנולדו ביפן ב־2017 יהיה הנמוך ביותר מאז החל התיעוד ב־1899.

    לפי נתוני משרד הבריאות, העבודה והרווחה היפני, עד סוף השנה יגיע מספר הלידות במדינה ל־941 אלף בלבד. לשם השוואה, בשנות השיא של הילודה לאחר מלחמת העולם השנייה נע מספר הלידות השנתי ביפן סביב 2.7 מיליון. בסך הכל, הצטמצמה אוכלוסיית יפן ב־403 אלף בני אדם.

    הנתונים של 2017 מלמדים על עומק המשבר הדמוגרפי שבו נתונה יפן. אם המגמה הנוכחית תימשך, אוכלוסייתה צפויה להצטמצם ל־88 מיליון בלבד ב־2065, לעומת 127 מיליון כיום. בשבוע שעבר אישרה הממשלה תקציב שכולל צעדים לקראת מתן חינוך חינם לגיל הרך וסבסוד לימודים בתיכונים פרטיים ובאוניברסיטה, כל זאת כדי לעודד את היפנים להביא ילדים …".

    ###########################################

    לחכם בלילה,

    איני אשמה שלא נולדתי נוצריה, ולא הטיפו לי מילדותי הרכה שכאשר מישהו סותר לי (למעשה גם לי) עלי להפנות לו את הלחי השניה
    אבל ברור שלו היה לי את השכל לשתוק כשמישהו מנסה להעליב ולהקטין – גם אני הייתי חכמה בלפחות חלק משעות היממה. 😊

    אהבתי

  48. יאיר מה קורה לנוצרים בבית לחם, עיר שבמקור היה בה 1700 שנים רוב נוצרי ובמשך פרק זמן קצר תחת שלטון פלסטיני רובם נעלמו. בית לחם ממש כמו ירושלים הוגדרה כל ידי חבר הלאומים וכדומה כעיר בין לאומית. מי זוכר

    Liked by 1 person

  49. קמיליה , תודה. מאמר מעניין על המשך האבונומיקס עם תוספת גזרים אך גם מקלות למגזר הפרטי. יהיה מעניין לעקוב.
    נוסף על כך לצומת לב תמריץ. הייתה דיפלציה כשהאבטלה היתה ביפן 4.2 אחוז (היו בטח שהיו אומרים שזה שיעור אבטלה היסטורי "נרמלי") ועדיין יש דפלציה כשאחוז האבטלה ירד עוד ו הוא רק 2.7. אפשר לשאוף למספרים הללו גם בישראל כל עוד אין אינפלציה.

    אהבתי

  50. לחייל זקן,

    הלכתי לבדוק את המפה בלינק – ואיני מבינה מה לא בסדר בה.
    כזכור, הערבים התנגדו עקרונית לכל תוכנית חלוקה שתעביר ולו סמ'ר אחד של אדמות ווקף לריבונות דת זרה. הסכסוך ביננו לערבים אינו רק על קווי שביתת הנשק ב 1948, ואפילו לא רק על שטחי תוכנית החלוקה שהתקבלה באו'מ. כל ק'מ בין הנהר לים הוא שטח מריבה. כפי שמוכח בצעקות הקצביות של ההפגנות האנטי ישראליות.

    אבל גיליתי טעות חמורה יותר. צרפתי לינק למאמר שלא לו התכוונתי. הלינק המומלץ יותר הוא לפרק מספר של דניאל פייפס על עתיד הלא מוסלמים במזרח התיכון – לא עוד דימים.
    קטע בו הוא מנסה להסביר מה מניע את המוסלמים לבצע טיהור אתני של מדינותיהם. מדוע הדימים, שבעבר הרחוק של האימפריה העותמנית הושפלו אבל נסבלו, אינם נסבלים יותר.

    (למי שיש זמן – רצוי כמובן לקרוא את שניהם. אבל למוגבלים בזמנם – אני ממליצה יותר על השני. זה של דניאל פיפס).

    http://www.danielpipes.org/18082/dhimmis-no-more

    נ.ב. איני חושבת שיאיר תמים. אני חושבת שהוא פשוט יותר מדי רוצה להאמין שיהודים יוכלו לחיות בשלווה ובנחת לצד מוסלמים, גם אם יחסי הכוחות בינהם יהיו של 40-60%.
    לחשיבה משאלתית יש כידוע עוצמה אדירה, שמעפילה על כל מידע הסותר את הנחות היסוד. האמונה העיוורת בשלום של הסכם אוסלו, למרות כל ההוכחות שההסכם מוביל לאסון, היא רק הוכחה אחת מני רבות לכך.

    Liked by 1 person

  51. נכון. אין דפלציה. האינפלציה מנובמבר2016 היתה 0.6 אחוז ורוצים להגיע ל2 אחוז.
    הנקודה היתה ששיעור אבטלה מבני זה עוד אחד ממונחי המנטרה-חרטא שמלמדים את תלמידי המאקרו כלכלה לדקלם. כל מי שעבד בשוק הפרטי בטח גם נתקל בכל חברה בדברים שאסור לומר או לא כדאי לומר בפומבי (כמו בפוסט הקודם עם הניסוי של הפסיכולוג אש) …. אז אם נפלו ארזים בשוק הפרטי מה יאמרו אזובי הקיר שרוצים להתקבל לעבוד במשרדי הממשלה עם תיאוריות מאקרו?

    אהבתי

  52. מודה ומתוודה – אני אדם מאמין. לא רק באלוהים, כי אם גם בבני אדם.
    ההבדל בין אלוהים לבני-אדם, הוא שבני-אדם צריכים את התנאים המתאימים בשביל להתנהג כבני-אדם. וזה בדיוק נושא התמריץ שהוא שם הבלוג המארח שלנו.

    אני לא חושב שהפלסטינים רוצים בנו, אבל אם נהיה חזקים, דמוגרפית, כלכלית, צבאית ובעיקר תרבותית – אז הפלסטינים יישרו איתנו קו. אני לא חושב שניתן לחיות בשלווה ובנחת ליד מדינה פלסטינית. זה פשוט לא יקרה. אבל אני חושב שניתן לחיות בשלווה ובנחת אם נשלוט בהם. כיום הפלסטינים ביו"ש "כלואים" בתוך שטחי A ו-B, עם פוטנציאל בעירה גבוה מאוד. להבנתי הדבר החשוב ביותר מבחינתם הוא החופש שלהם להסתובב בכל הארץ ולהגיע לחוף הים מאשר להחזיק בדגל או מטבע משלהם. הניסיון עם הפלסטינים בשפלה ובמישור החוף ("ערביי ישראל") מלמד שניתן להגיע איתם לדו-קיום כאשר הריבונות בידינו ואנחנו משדרים חוזקה דמוגרפית, כלכלית, צבאית ותרבותית.

    בדומה, ניתן להגיע למצב דומה עם ערביי יו"ש. איך זה יקרה, עם אזרחות או רק תושבות, ישירות או דרך אוטונומיה, אם יקראו לזה "מדינה מינוס" או "שלום של אמיצים", אם זה יחול על כל יו"ש או שתישאר להם רצועת ריבונות סמלית, אם רמאללה תהיה בירת האוטונומיה או שכם, אם זה יקרה בשלבים או בבת אחת – כל אלו פרטים (חשובים) שיסגרו לפי הצרכים והמציאות. אבל ברגע שאנחנו נהיה סגורים על עצמנו ונשקיע בכך – זה יקרה.

    אולי עוד לא בשלה השעה לכך וצריך עוד להתיש אותם, ולתת להם להמשיך להתבשל במיץ של עצמם, כך שהצעירים שלהם יהגרו עוד יותר לחו"ל, שהרשות תהפוך ללא רלוונטית לחלוטין בעיני תושביה, שהם יתגעגעו לימי המנהל האזרחי, שהם ימשיכו ויהרגו את עצמם מבפנים, שהם יתיאשו ויצמצמו ילודה, ואולי כבר כן בשלה השעה. אני עוד לא יודע. אבל להבנתי זה הכיוון שצריך ללכת בו – ריבונות ישראלית יחד עם ניהול עצמי פלסטיני. הם מנהלים לעצמם את חיי הפנים ואנחנו מנהלים להם את חיי החוץ והביטחון. אני חושב שזה הפתרון הנכון והמוסרי ביותר לשני הצדדים. זה לא פתרון אידיאלי אבל זה הפתרון הכי אידיאלי.

    Liked by 1 person

  53. עוד אוף טופיק,

    ביקורת ספר, של היסטוריון צבאי – היסטוריה חדשה של מלחמת העולם השנייה.
    לטענתו, מדינות הציר (גרמניה, איטליה ויפן) היו אמורות לדעת מראש, מניתוח יחסי הכוחות הצבאיים והכלכליים, שדינן להפסיד את המלחמה – אך חיו באשליות ופתחו במלחמה. הן לדוגמא, לא ייחסו חשיבות מספקת לעובדה שצבאות מודרניים נעים על תוצרי נפט, וכמחצית מהנפט באותה תקופה הופקה בארה'ב.
    גם ארה'ב, בריה'מ ובריטניה היו אמורות להעריך נכונה את יחסי הכוחות – ולכן טעו בנכונות היתר שלהן להשלים עם תוקפנותן הראשונית של גרמניה ויפן. מלחמה שהייתה יכולה להימנע לו שני הצדדים היו מעריכים נכונה את יתרונותיהם וחסרונותיהם היחסיים.

    ניתוח לו השלכות גם על העימות העכשווי בין צפון קוריאה וארה'ב.

    נראה לי שיעניין במיוחד את חייל זקן (אם כי לא רק אותו)- אך מצאתי בביקורת גם קטע המתייחס ישירות לכלכלנים (ואותו הבאתי).

    “Most wars since antiquity can be defined as the result of such flawed prewar assessments of relative military and economic strength as well as strategic objectives,” Hanson writes. “Prewar Nazi Germany had no accurate idea of how powerful were Great Britain, the United States, and the Soviet Union; and the latter had no inkling of the full scope of Hitler’s military ambitions. It took a world war to educate them all.”

    In a general way, Hanson’s ideas are reminiscent of the thought of the Austrian economist Friedrich Hayek, who saw the market as a kind of information-producing machine. Buying and selling, Hayek wrote, were a “procedure for discovering facts which, if the procedure did not exist, would remain unknown or at least would not be used.” In National Review Online, Hanson writes that “war is a horrific laboratory experiment that confirms or rejects vague and inexact prewar guesses about relative strength or weakness.” Seeing war as a tragically destructive form of information discovery makes Hanson think differently about peace. The problem with peace is that it obscures the realities of relative military strength; it’s especially important, therefore, for countries to flex their muscles during peacetime. In the present, Hanson favors an aggressive response to North Korea, in large part because it might clear up mutual ignorance about everyone’s capabilities and intentions

    http://victorhanson.com/wordpress/a-new-history-of-the-second-world-war/#more-10852

    Liked by 1 person

  54. קמיליה, אכן מעניין.
    לגבי ארה"ב עובדה שבזמן המלחמה על מנת להגיע למקסימום ניצול גורמי הייצור
    שלה היא עזבה את ההיצמדות לזהב על מנת להגיע למקסימום תוצר(ההצמדות לזהב היא החלטה פוליטית שמגבילה ממשלות ). הגרעון של ארהב גדל אז מאד וכמובן לא היה על חשבון הדורות הבאים .. אלא להיפך.

    Liked by 3 אנשים

  55. אהה, …. וכמובן שמי שהביט בכלכלת ארהב המוצמדת לזהב והמובטלת ומדופרסת בשנות ה30 לא היה יכול להעריך נכוחה את היכולות הכלכליות האמיתיות שלה ברגע שתחליט להפסיק להצמיד עצמה לשריד הברברי המקודש.

    Liked by 1 person

  56. קמיליה,
    יחסי הכוחות הצבאיים והכלכליים היו ידועים היטב למדינות הציר. הטעות בהערכותיהן נבעה מניתוח ראיית האינטרסים והנכונות להילחם של מדינות הברית. האידיאולוגיה הנאצית זכתה לאהדה רבה בקרב האליטות בסקנדינביה וארצות הברית ומעשי התוקפנות הגרמניים לפני המלחמה התקבלו בהבנה על ידי המעצמות האירופיות.

    אהבתי

כתיבת תגובה