העדות מן ההתפלגות

יש דברים שידועים בוודאות כנוטים להתפלג בעקומה – אינטליגנציה למשל. העובדה שיהודים, גם אם בסך הכול מעטים מאוד מהם, הם בעלי רמה קיצונית כזו של אינטליגנציה שמאפשרת להם לזכות בפרס נובל, בפרס טיורינג או במדליית פילדס, יכולה ללמד, באופן סטטיסטי ברור ועדיין מפתיע משהו, על כלל היהודים. אם חוכמה קיימת אצל מיעוט בצורה כל כך קיצונית שמאפשרת לו להיות נושא הדגל של המדע העולמי, סימן שהיא קיימת במידה לא מבוטלת גם אצל האחרים, אפילו אם לא הגיעו לרמות כה קיצונית של חוכמה.

אפשר להסתכל כך גם על האלימות שמאפיינת את האיסלאם. כמעט כל יום שומעים על מעשה זוועה אחר שנעשה בשם האיסלאם הקיצוני. המפגעים הם מעטים, אבל אלימות דתית רצחנית נוטה להופיע בעקומת התפלגות, ואלימותם של המעטים יכולה להעיד שמידה של נטייה לאלימות דתית, גם אם פחותה, קיימת אצל רבים. העדרן של פעולות דומות בקרב נוצרים או יהודים אינו מלמד רק על ההבדל בין הרדיקלים בחברות השונות, הוא מלמד על ההבדל בין החברות עצמן.

ברשומה הקודמת פקפקתי, לאור מעבר רפורמת המס, האם אי פעם איזשהו פוליטיקאי רפובליקני באמת האמין בחשיבותו של גרעון נמוך. קמיליה תהתה על היקש זה, ואני רוצה לחזקו באמצעות עיקרון עקומת ההתפלגות.

עובדה שברגע האמת היה חבר קונגרס רפובליקני אחד בלבד, חבר בית הנבחרים מטעם צפון קרוליינה, וולטר ג'ונס, שהתנגד לקיצוצים מסיבה זו (אחד מתוך כמעט שלוש מאות!). אני נוטה להאמין שגם דעות מתפלגות כמו בעקומה בקרב אלו שמחזיקים בהן. נניח שקבוצה מסוימת, למשל קבוצת היהודים החיים בישראל, מאמינה בחשיבות הצביון הדתי של המדינה. יש כאלו שאמונתם בכך קיצונית, יש כאלו שמאמינים בכך בצורה מתונה, יש כאלו שכלל לא מאמינים בכך. ברגע האמת, כששאלת הצביון הדתי תעמוד למבחן אמת, תראה הבדלים בתגובות על פי המיקום על העקומה.

אם באמת הייתה שוררת בקרב הרפובליקנים אמונה עזה בסכנות הגרעון, אפשר לשער שאצל חלקם היא הייתה קיצונית וגוברת על השיקולים בעד קיצוצי המס, אצל חלקם היא הייתה מתונה יותר ונסוגה אחורה מפני החשיבות שבהקלות מס. הקונצנזוס הכמעט מוחלט (למעט חבר קונגרס אחד, כאמור) שהתגבש בקרב הרפובליקנים סביב חוסר חשיבות הגרעון ביחס לקיצוצי המס, יכול להעיד שנושא זה היה מס שפתיים בלבד עבורם.

אפשר לנסח זאת כך: מה שלא מופיע על עקומת ההתפלגות, לא באמת קיים.

בזמנו אנשי מפלגת העבודה הצהירו מעל כל בימה על מחויבותם המוחלטת לירושלים המאוחדת (יוסי ביילין אמר אפילו אחרי חתימת הסכמי אוסלו:"על ריבונותה ועל היותה בירתנו המאוחדת לא נוכל להתפשר. הפלסטינים מודעים לכך. הם יצטרכו לעמוד בפני דילמה לא פשוטה מבחינתם"). בפועל כאשר היה נדמה שפשרה היסטורית עם הפלסטינים תלויה בוויתור על ירושלים, אנשי העבודה עמדו כאיש אחד מאחורי אהוד ברק שהציע את הפשרה. האם כך קרה מאחר שירושלים המאוחדת מעולם לא באמת עניינה אותם, או מאחר שאחרי התייסרות רבה הכריעו בעד השלום? כנראה התשובה הראשונה נכונה. אם באמת ירושלים המאוחדת הייתה ציפור הנפש של אנשי העבודה, לפחות חלקם היה מוצא את עצמו על עקומת ההתפלגות בצד המתנגד.

ניתן להקביל זאת לאירוע פוליטי שקרה לאחרונה. מפלגת העבודה הייתה חלוקה סביב שאלת החוק לגירוש המסתננים ועל אף מאמציו הכבירים של היו"ר שלה, אבי גבאי, חברי כנסת רבים התעקשו שיתנגדו בתוקף לחוק זה. בסופו של דבר גבאי היה צריך לוותר. עקרונות של זכויות אדם ואמונה בחשיבותו של יחס אוהד למבקשי מקלט אפריקנים הם עמוק בלבם של חברי מפלגת העבודה. עובדה שחלק מהם כל כך קיצוניים לגביהם עד שמוכנים להפר בשמם משמעת קואליציונית.

גם ההתנתקות מרצועת עזה תעיד – רבים מחברי הכנסת של הליכוד סירבו בתוקף לתמוך בה והפכו למורדים בראש הממשלה מטעם מפלגתם, דבר שאינו קל ופשוט בכלל לחבר כנסת מן השורה. בכך הם הוכיחו ששמירת ההתיישבות בשטחים היא עמוק בלבם. אבל הדבר המפתיע והלא ברור מאליו הוא שהם הוכיחו זאת במידה מסוימת אפילו לגבי עמיתיהם שכן תמכו בהתנתקות. העובדה שחלק מחברי הכנסת התייסרו בסוגיה עד כדי כך שהחליטו להפוך למורדים בליכוד, מסמנת שאפילו עבור אלו שבסופו של דבר החליטו לתמוך, זו לא הייתה החלטה קלה. אגב על כך יעידו גם הזיגזגים הפראיים שעשה בנושא ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו, שתמך בהתנתקות בהצבעותיו בכנסת אך לבסוף התפטר בגללה מממשלת שרון.

לסיכום, אם בקרב קבוצת בני אדם קיימת השקפת עולם מסוימת, היית מצפה לראות ביטויים שונים שלה מצד בני אדם שונים: חלקם מתונים וזהירים, חלקם בעלי יותר כוח ועוצמה.  כאשר ברגע האמת הביטויים היותר קיצוניים והיותר משמעותיים של אותה השקפה נעדרים כליל, ספק אם זו באמת הייתה השקפת עולם משמעותית לאותה קבוצה.

53 תגובות בנושא “העדות מן ההתפלגות

  1. תמריץ , זו לא בדיוק ההגדרה , שכן , לגבי דידך , ספק אם זו הייתה השקפת העולם שלהם גם ברגע האמת , אבל , אתה מבלבל , בין השקפת עולם , לבין העמדתה במבחן של ממש . כלומר :

    אריק שרון למשל כפי שכתבת , הוא עצמו יזם את ההתנתקות מעזה . ודוק : הזהות שלו , הייתה בנויה מכללא על מה ? על : התנחלויות ויישוב הארץ , ומלחמה ללא פשרות בטרור . והנה , ברגע האמת , הוא בגד , גם בנושא ההתיישבות , וגם בנושא המלחמה ואי הכניעה לטרור .

    עכשיו : האם תוכל לטעון , שברגע אחד , הוא שינה זהותו והשקפת עולמו , ובאופן רדיקלי כך ? ( שהרי עשה פעולות בהתנתקות הרי , שהם לחלוטין מזוהות עם הצד הקוטבי המנוגד של המפה הפוליטית ) . ודאי שלא תוכל לטעון כך ? מדוע ? מכיוון , שהוא הוכיח כל הדרך , שזוהי השקפת עולמו , והוא גם התחייב בפועל על כך , ופעל לפי כך . מתי כשל לכאורה ? בתורת ראש ממשלה !!

    כלומר , הוא היה בעל השקפת עולם קוהרנטית . הוא יישם אותה בהרבה רגעי אמת . אבל , לא ברגע אמת אחד ספציפי , והוא : בתקופת כהונתו כראש הממשלה .

    אז מה המסקנה ? אני בעצם שואל אותך , ובוא נראה מה תענה ….

    להתראות

    אהבתי

  2. ג'ורג', לפי הרשימה הזועמת למדי הזו מספר זוכי הנובל המדעיים מיהדות ספרד גבוה ממספר חתני הנובל מסין, הודו, יבשת אפריקה, העולם הערבי גם יחד
    https://m.facebook.com/hakeshet/posts/637202729631217

    היהודים הספרדים מהווים רק 20% מהעולם היהודי אחרי השואה ו-10% מהעולם היהודי לפניה.

    Liked by 1 person

  3. עם זאת מבחני אייקיו שנערכים בקרב יהודים אשכנזים אמריקניים מעלים תוצאות גבוהות משמעותית מאלו שנערכים בקרב יהודים מזרחיים ישראלים. היהודים האשכנזים הישראלים נמצאים איפשהו ביניהם.
    אין הרבה מזרחיים באמריקה אז לא ניתן להשוות שם.

    Liked by 1 person

  4. פרס נובל זה לא מדד מספיק לגבי אינטליגנציה. ואם אני לא טועה, לספרדים יש אייקיו שונה משל האשכנזים, ונהוג להגיד שיש להם פחות מהאשכנזים. ובאנגלית, אגב, אין ערך בוויקי בשם הגניוס היהודי, אלא הגניוס האשכנזי.

    אהבתי

  5. אל רום, האמת היא שקשה לבחון השקפה ציונית לאומית על בסיס היחס לרצועת עזה שגם בחלק מהימין תמיד נתפסה כגידול ממאיר.

    אהבתי

  6. תמריץ , גם אם נניח , לטובתך , שעזה גידול ממאיר בעיני הימין ( מה שהוא מופרך לאור מה שראינו בסיני עם הסכם השלום ותגובת הימין והיישובים שם וכו….. ) עדיין , הסגמנט של מלחמה בטרור בעינו עומד . ואסור לשכוח :

    אריק שרון , נסוג מעזה , בעיקר , בגלל הטרור שם . פשוט התקפל . הצבא הבהיר לו המצב , הבהיר לו הברירות , והוא העדיף את גזירת ההתנתקות . אז ברור מכאן , שהדגש אם הבנת תגובתי כראוי , אינו על השקפת העולם , אלא , על רגע האמת ( משמע , טיבו וטבעו ) על הדינמיקה , על החוייה . ישנם כאלו שישנו השקפת העולם ( מבחינה אפקטיבית ) ישנן כאלו שלא ישנו , ולפעמים ( או הרבה יותר מדי פעמים ) :

    אדם פועל בניגוד להשקפת עולמו , והשקפת עולמו , בעינה עומדת . תתפלא !! זה מצב טריוויאלי ביותר .

    שוטה זקן ,

    יש לך , כנראה ככה , איזה פוליסת בריאות , ביטוח חיים , ככה חזקים , אם אתה עוד ממשיך ( ואם התכוונת עלק להחמיא , לא אוכל !! הזהרתי אותך , לבל תגיב עלי או בכלל משהו הקשור אלי ) . אבל , אתה עוד תחטוף , היה סמוך ובטוח . אבל , לכלב זקן , מאחורי מסכים שפלים ואנונימיים , מה מעלה ומוריד ? אבל , נתפנן קצת …. נשפיל אותך שוב באכזריות , שיבינו הקוראים מי אתה ומה אתה ….. אין לי זמן עכשיו … אבל או הו ….זה יבוא , ביג טיים !!

    סלאמת

    אהבתי

  7. אל רום,
    אל נא באפך, אני פשוט מעריץ את הIQ האשכנזי שלך. כאשר אתה כועס הפרספציה שלך יוצאת מכללא והופכת לערטילאות סינטטית שהיא סגמנט מופלא של הרמנויטיקה תמריצית.

    Liked by 1 person

  8. כתבתי כאן בעבר תגובה בבלוג על רשמים שלי בעקבות טיול בארה"ב, שעיקר טענתה היא שרק אורתודוכסים יכולים לשרוד שם, וגם זאת רק אם הם מהזן החרדי.
    והנה התגלגלה לידי כתבה אישית מרתקת. אני מצרף את הלינק כאן כיון שלא מצאתי את התגובה המקורית שלי:
    https://toravoda.org.il/%D7%9B%D7%AA%D7%91%D7%94/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%A2%D7%96%D7%91%D7%AA%D7%99-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%94-%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%A0%D7%A1%D7%A8%D7%91%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A2%D7%99%D7%A0/

    מסמך מרתק בעיני, עם שלל תובנות חשובות.

    אהבתי

  9. יאיר, תודה! אני חלוק לגמרי על הכותבת בהיותה שמרנית בנושאים חברתיים בעוד אני מאמין בחופש האנושי (מעניין שלא הזכירה הפלות). אבל מאוד מעניין לראות אורתודוקסיה מתונה מאוד שבמקום להתלהם נגד הזרמים השמרניים כמו שעושים לרוב בקיבוץ הדתי ונספחיו, מתקיפה דווקא את החילוניות והרפורמה.

    אהבתי

  10. לתמריץ,

    הצגת תזה מעוררת מחשבה, ולמיטב ידיעתי גם מקורית. אבל ברור לי שאיני לגמרי מבינה אותה ואזדקק לעוד הרבה זמן בכדי לעכל אותה.

    לכאורה ברור לי מה ניתן ללמוד מהתנהגויות הפלג הירושלמי "הקיצוני" וחסידות סאטמר על העמדות והדעות של המיינסטרים החרדי.
    אבל כשאני באה ליישם תובנה זאת על השמאל הישראלי (אותו אני מכירה טוב יותר מאשר את המגזר החרדי) כבר איני בטוחה מה ניתן ללמוד מהישראלים תומכי ה BDS, אנשי הקשת הדמוקרטית הישראלית והאנטי ציוניים של מפלגת העבודה כמו מיכאלי, שפיר ויוסי יונה – על המיינסטרים של השמאל הישראלי. נראה לי שרוב השמאל אינו שותף "מתון" של העמדות הקיצוניות אלא מתנגד להן. ובשעת מבחן, כמו מלחמה קשה, אפילו יהיה מוכן למסור את נפשו על הגנת המדינה.

    כתבת: "אני נוטה להאמין שגם דעות מתפלגות כמו בעקומה בקרב אלו שמחזיקים בהן."
    אני תוהה האם תפיסה זו שלך, על התפלגות די נורמלית של העמדות והשקפות העולם, נכונה. (הבהרה: איני מתכוונת לאמר בלשון מנומסת שאני מתנגדת לתפיסתך, אלא שאני באמת תוהה).
    האם לא יתכן שבקצה העקומה לא נמצאים אנשים שהנושא לגמרי אינו חשוב בעינהם (גם אם שילמו לו בעבר מס שפתיים) אלא דווקא אנשים שמתנגדים לו נחרצות ומאמינים בהפך המוחלט?

    אשתמש בדוגמא שהבאת: "נניח שקבוצה מסוימת, למשל קבוצת היהודים החיים בישראל, מאמינה בחשיבות הצביון הדתי של המדינה. יש כאלו שאמונתם בכך קיצונית, יש כאלו שמאמינים בכך בצורה מתונה, יש כאלו שכלל לא מאמינים בכך. ברגע האמת, כששאלת הצביון הדתי תעמוד למבחן אמת, תראה הבדלים בתגובות על פי המיקום על העקומה."

    לתפיסתי בקצה העקומה לא נמצאים אלו האדישים לחלוטין לשאלת צביונה הדתי ו/או הלאומי של המדינה אלא אלו המתנגדים בתוקף להמשך קיומה של מדינה בעלת צביון דתי ו/או לאומי כלשהו. אנשים החותרים לכך שישראל תהפוך למדינת הגירה פתוחה לכל, ללא כל אפליה לטובה או לרעה של בעלי דת מסוימת. אנשים שאינם אדישים להמשך קיומו של חוק השבות אלא מוכנים לעשות כמיטב יכולתם בכדי לחבל בו. לדוגמא ע'י התביעה שישראל תתן אזרחות להמוני מהגרי עבודה אפריקאים מוסלמים שהסתננו אליה.

    אהבתי

  11. קמיליה, אני מסכים שאפשר לטעון שהחלת הרעיון שלי על קבוצות שמלכתחילה כללו בתוכן המון גוונים היא בעייתית כי ייתכן שרמת השונות בהן מאוד גבוהה ולמעשה אינן קבוצה אחת אלא אוסף נבדל מאוד של קבוצות.

    שונים הדברים כאשר מדובר על קבוצה אחת שבטרם הפילוג בה הייתה נחשבת די הומוגנית וניהלה קשרים פנימיים הדוקים. כאן אני חושב שאני עומד על קרקע יותר מוצקה כשאני טוען שאופן התפלגותה מלמד על התכונות הפנימיות של כל יחיד ויחיד בה.

    אהבתי

  12. יאיר,
    כמו תמריץ לגבי איכות המאמר אבל בשונה ממנו אני סבור שקונסרבטיבי = רפורמי לייט ולכן חסר תוחלת.

    אהבתי

  13. ליאיר,

    המסמך שהבאת אכן מעניין (כשאותי עניינה בעיקר טענתה שהמודרנה לוקה בשנאה ל"נשיות ביולוגית", והיא מנסה לבטל את השלכותיה. מה שמלמד שגם לפמיניזם ולחתירה לשיפור מצב הנשים בעולם – יש אינסוף פרשנויות אפשריות).

    אבל איני מבינה מה הקשר בין מאמר דעה זה לבין טענתך "שרק אורתודוכסים יכולים לשרוד שם (באמריקה), וגם זאת רק אם הם מהזן החרדי."
    בהחלט יתכן שמיעוט קטנטן יוכל להמשיך לשרוד ולשמור על זהותו הייחודית רק אם יציב את ההתבדלות מהחברה הכללית בראש מעייניו. כמו החרדים בארה'ב או כמו בני כת האיימיש.
    היא, למיטב הבנתי, התייחסה לשאלה איזה מין פרשנות של היהדות נכונה יותר, האורתודוכסית או הקונסרבטיבית, בלי קשר לשאלה באיזו מידה היא עוזרת לשמירת ההתבדלות מהחברה הכללית (ומכאן המשך ההשרדות).

    מה לא הבנתי?

    אהבתי

  14. [ כנראה נכנסתי למוד של שאלות. מצטערת, אבל זה קורה לי לפעמים בהפסקות שבין השמעת דעות נחרצות על כל דבר ועניין. 😊 ]

    תמריץ כתב "מבחני אייקיו שנערכים בקרב יהודים אשכנזים אמריקניים מעלים תוצאות גבוהות משמעותית מאלו שנערכים בקרב יהודים מזרחיים ישראלים. היהודים האשכנזים הישראלים נמצאים איפשהו ביניהם."

    מה ההסבר שלכם לכך שהאשכנזים בארה'ב יותר אינטליגנטים מהאשכנזים בישראל?
    1. סלקציה שלילית ראשונית לפיה רק הפחות אינטליגנטים בחרו להגר מאירופה לישראל, והיותר אינטליגנטים לארה'ב?
    2. התובנה שהחיים בישראל הסמי סוציאליסטית יותר סובלניים לבעלי אינטליגנציה בינונית מאשר החיים במדינה קפייטליסטית, ולפיכך מישראל התרחשה "בריחת מוחות", ואילו מארה'ב עלייה לארץ של היהודים הפחות מוכשרים ומצליחים?
    3. משהו אחר?

    Liked by 1 person

  15. הירידה מהארץ להערכתי לא מספיק משמעותית כדי להסביר לפי 2.

    זה אולי לא מופרך לטעון שהראשונים לברוח מרוסיה הצארית בתחילת המאה העשרים היו המוצלחים שביהודים אבל איני יודע על כך כלום.

    Liked by 1 person

  16. איני יודע, חייל זקן, אבל ייתכן שהוא אשכנזי והשם אל רום בר להגיד לא לא להתגאות על כך…

    מאידך, לא ברור מדוע אל רום מתעקש לשים תמיד הנקודה או הפסיק וכדומה לאחר רווח ולא צמוד לאות (דוגמה , ולא דוגמה,)…

    אהבתי

  17. לתמריץ, חייל זקן וקמיליה (אודות הלינק שהעברתי):

    הנקודה אינה הסכמה עם הכותבת (עינת רמון). גם אני לא "מסכים" עם הכותבת. אני לא חי כמוה ואורחות חייה שונים בתכלית מחיי.

    הבאתי אותה מהסיבות הבאות:
    1. עינת רמון מתארת את השינוי שחל בתפיסותיה ובאורחות חייה וזה מסמך מרתק לכשעצמו. כבא לפני שנים רבות הכרתי את השם שלה כאחת ממנהיגות החיים הקונסרבטיבים והרפורמים בארץ, ואשר מנהלת קמפיינים נגד הממסד הדתי, אבל בזמן זה היא שינתה את תפיסותיה.

    2. היא משלימה עם "לחיות בשולי החברה האורתודוכסית" מאשר במרכז החברה הקונסקבטיבית שזה, מלבד שמלמד על ענווה מרובה, מלמד על ההבנה שברמה הפרטית שכל אחד ימצא את המסלול הנכון לחייו, אבל במובן הציבורי צריך לתת לאורתודוכסיה להיות הדגל. למעשה זאת המסקנה על פיה חיים רוב יהודי מדינת ישראל, רק שהפעם שומעים זאת ממנהיגה לשעבר בזרם הקונסרבטיבי.

    3. היא מודה שלזרם הקונסרבטיבי אין עתיד והיא תולה זאת בכניעתו לכל גחמה תרבותית (או פוסט-תרבותית) שמתפתחת בעולם המערבי. תמריץ יכול להתנגד לשמרנות הזאת, אבל הטענה שלה (לפחות להבנתי) היא שמי שיש לו אחריות על "כלל ישראל" לא יכול לאפשר זאת. זאת אמירה חשובה ביותר – "אני מאמין בערכים ליברלים אבל היישום שלהם אצלי בתוך הבית צריך להיבדק תחת המשקפת של איך זה משפיע על העם שלי ועל המשפחה שלי" (ציטוט שלי ולא שלה).

    4. לומר "קונסרבטיבי = רפורמי לייט" (כמו שכתב חייל זקן) – זאת בערך המסקנה שלה. רשמית התנועה הקונסרבטיבית מטיפה למחויבות הלכתית (בניגוד לרפורמים) אבל בפועל היא אינה עושה זאת – ולכן אין לה מנוס אלא לעבור לאורתודוקסיה.

    5. היא מדברת הרבה על אמהות ועל משפחה. אני בהחלט מאמין שאדם לא יכול לקבל החלטות מלאות ונכונות ללא שהוא בעל משפחה. אולי זה מפחית את האנרגיות האידיאולוגיות, אך מנגד מעניק מימד של תבונה, מתינות ויישום נכון וקיים.

    [מכאן אסתפק בהבאת ציטוטים שלה:]
    6. "האתגר הזה עומד כעת גם לפתחה של האורתודוקסיה המודרנית … המבקשים למנוע את היעלמותה של האורתודוקסיה המודרנית חייבים להיות מודעים למשבר שחל בעולם החילוני, הרפורמי והקונסרבטיבי, ולהציב גבולות ברורים בסוגיות הלכתיות מהותיות – דבר שהזרמים האחרים כשלו בו"

    7. "על האורתודוקסיה המודרנית להקפיד על שיח הרואה באור חיובי את עולם התורה ולא מתבטל בפני ה'נאורות' "

    8. "אני מאמינה ומייחלת לכך שבארץ ישראל, כחלק מתהליכי הגאולה, תתגבש נוסחה מתונה ואופטימית של פמיניזם, כזו המדגישה את השותפות בין גברים ונשים, המעמיקה את השוויון המהותי הכרוך בשותפות זו, לעתים תוך נכונות לוויתור על שוויון הלכתי-טכני"

    9. "התנהלותם של הזרמים הליברליים בעימותים דתיים מייצרת נזק חמור לעם היהודי. היא מחזקת, באופן אירוני, דווקא את הקבוצות האנטי-מודרניות, המסתגרות, ומחלישה מאוד את הזהות היהודית של רוב בני העם"

    10. "השנאה [של החברה המודרנית והפוסטמודרנית] לנשיות הביולוגית באה לידי ביטוי גם בהנהגת נורמות של מיניות מתירנית, שאינן מתאימות לנשים וספק אם הן מתאימות לגברים בעלי כמיהה רוחנית. כל הנערות והנערים, הנשים והגברים בחברה הפוסטמודרנית, זולת אלו שמשתייכים לקבוצות דתיות-שמרניות, נאלצים להתמודד עם לחץ חברתי עצום, אם הם אינם רוצים לחיות על פי הנורמות המיניות ה'אנטי-מהותניות'. הדבר מתרחש לעתים קרובות על חשבון בריאותם הנפשית של בני אדם"

    11. "למדתי ש'שוויון מגדרי' יכול ללכת יד ביד עם עריצות מרושעת, פגיעה מינית והתעללות מגדרית בנשים ובגברים"

    12. "ללא המרד החילוני באורתודוקסיה, עם ישראל לא היה מסוגל לקומם את עצמו מהריסותיו ולהקים את מדינת ישראל. אך ללא אורתודוקסיה חזקה, המציבה גבולות נוכח פגעי ההרס המוסרי בעולם … לא נוכל להמשיך ולקיים את העם היהודי"

    Liked by 2 אנשים

  18. Georgvon1 ,

    מרבית האנשים , לוקים בהבנת הנקרא ( פשוטו כמשמעו , הבנת הנקרא ) . הדברים שאני אישית כותב לא פעם , במיוחד סבוכים ומורכבים . אחת מהסיבות לליקויים בהבנת הנקרא , הינה קריאה בקצב לא נכון . הפיסוק יוצר קצב . כאשר פוסחים עליו , מתעלמים ממנו וכדומה , אזי זה פוגם בקצב , וממילא בהבנת הנקרא . לכן , אני שם רווח , על מנת שיגדל הסיכוי , שהקורא יקלוט הפסיק , ויכנס לקצב היותר נכון של הקריאה . זה מעט לעומת המכלול הבעייתי , אבל , זה חשוב כשלעצמו .

    לגבי מוצאי . אל תתעסק עם זה …..התגובה שלך , על הגבול של התעסקות אישית מיותרת איתי . אני כיחי ככה מעוצבן קצת על התגובה שלך . היא לא מנומסת , ולמעשה , מעידה על טימטום פוטנציאלי ברמות ככה חזקות . אל תמשיך כך …..שחרר ורד מזה , אתה תסבול !! עוד מעט תראה מה אעשה לשוטה הזקן ( ככה בהמשך היום ) ותבין …..

    להתראות

    אהבתי

  19. טוב , אני הבטחות כאמור , מקיים , וביג טיים מקיים . אז נחזור שוב למיודענו השוטה הזקן , ונוכיח שוב , מדובר באינפנטיל , שמתייצג פה כאיזה אסטרטג צבאי גיאופוליטי גאון . כולם מטומטמים לידו : בוגי יעלון , גדי אייזנקוט , אהוד ברק , בני גנץ , רבין , ליברמן , אל תשאלו !! מענין במיוחד אריק שרון , גם אותו הוא שם בסל של המטומטמים , הנה תראו מה כתב כאן , מצטט מפוסט אחר של תמריץ :

    תמריץ,

    מדי פעם אני מהרהר ביני לביני כמה טוב יהיה כאן אם ביבי ילך ואז קם החכם התורן וגורם לי להיזכר שניסינו את זה 4 פעמים עם רבין, פרס, שרון ואולמרט ומה קיבלנו? בהשוואה אליהם ביבי זוהר כיהלום בערימת גללים.

    עד כאן הציטוט :

    יעני מה , אריק שרון לגבי דידו , אסטרטג מפגר . כמובן , שקורא מגחך כך או כך . אבל , זה לא מה שממש הענין. אלא להראות , עד כמה האופי שלו שפל ואינפנטילי ( ודאי , מאחורי מסך אנונימי ) . הוא העלה רעיון בזמנו , ואיזה ? במקום לתקוף הכורים הגרעיניים באיראן , לתקוף שדות הנפט באיראן . אתם קולטים ? אבל , כבר דשנו בזה . אלא מאי :

    כאשר הגחכתי השוטה , הוא נכנס ללחץ , ואז , התחבא מאחורי הגב של מי ? לא פחות ולא יותר , אותו אריק שרון , הנה לגבי תקיפת שדות נפט באיראן , מצטט השוטה הזקן , כך :

    קמיליה,

    רק לידיעה, אבי הדוקטרינה הזו (של פגיעה בשדות נפט) הוא אריק שרון – "לערבים יש נפט ולישראל יש גפרורים" אם כי זה כוון לאזניים אמריקאיות ……..
    עד כאן הציטוט :

    נו …. האם מישהו צריך פה הסבר יותר פרטני , מי הבן אדם ? האם אפשר להעלות על הדעת , לא רק רפה שכל כזה , אלא , אדם שפל , חסר עמוד שדרה , חסר אופי , ומתייצג פה כאיזה אסטרטג מבריק , כולם לידו , כחגבים נדמו .
    אבל , זה רק הפתיח , בהמשך , כיצד הוא חושב להילחם בטרור , לא פחות ולא יותר , הוא גופא …..שוטה , אשמאי זקן וסוטה . חכו חכו …..
    לינקים :

    ציטוט ראשון כאן :

    לא כל החבילות נולדו שוות

    ציטוט שני כאן :

    כנסו לנעליו של בהלול

    סלאמת

    אהבתי

  20. רק לקוראים ככה יותר טריים , שלא מכירים אותו ואת המקור , אז הנה , מפי הגבורה גופא , השוטה הזקן , מה לעשות עם האיראנים ותוכנית הגרעין שלהם , הנה מצטט :

    תמריץ,

    אתה מגזים בהערכת כוחה של אירן. אירן, כמו רוב המדינות באיזור אינה מדינת לאום והיא צפויה ללחצים פנימיים אם תיקלע למשבר כלכלי ארוך טווח. ישראל יכולה להשפיע על כך אם תפנה את הטילים שלה לשדות הנפט האירניים במקום המטרה (המטופשת) של מתקני ההעשרה שלה.

    עד כאן הציטוט . מתנצל בפני קוראים שלא מכירים אותו , על השוק , הזעזוע , וההלם המבעיתים . והנה הלינק אצל תמריץ :

    https://goo.gl/oW7eX5

    אדיוס אמיגוס …..

    אהבתי

  21. אל רום,
    זה אכן היה נוקאאוט שמובן רק לבעלי IQ הגבוה מזה האשכנזי ונושק לערטילאות סינטטית. הפרספציה שלך בסגמנט האסטרטגי מייצרת לנו חוויה דינמית של המכלול הבעייתי. יישר כח…

    אהבתי

  22. שוטה זקן , אתה כמובן תמשיך , ומאחורי מסך שפל ועכברושי , אבל , אנחנו פה , נישבור לך הראש , ונשפיל אותך שוב ושוב , עד עפר , עד כלות ….ובעליל נוכיח , ומזה כבר הוכח :

    אתה לא יותר מעכברוש בוגדני , ואינפנטיל להדהים . חבל היה להמית אותך המתת חסד אפילו . חבל על החומר של הזריקה . זה יהיה כשלעצמו , הפרה של התיקון השמיני לחוקת ארה"ב , שאוסר בעליל , ענישה אכזרית וחריגה , אלא , שהפעם , זה היה פשוט , ענישה כלפי הציבור ….

    ואל תחשוב , יבוא היום , וגם נרים המסך השפל , ונוכיח ונייחס את זה , לבן אדם האמיתי . אני אסגור איתך חשבונות באכזריות שאתה לא יכול לדמיין ממש …..

    אהבתי

  23. חייל זקן, אם תעביר את תגובות אל רום בתרגום גוגל ליידיש וחזרה דבריו פתאום ישמעו הגיונים ותמציתיים , וזו ההוכחה

    אהבתי

  24. משתמש אנונימי , אל תעלה על דעתך , שתכתוב פה תגובה , לא כל שכן כזו , ולא תשלם על כך . אני אכרסם לעצמי הרגליים , ויגיע אליך , איך שלא יהיה , מה שלא יהיה ,לא תאמין שהגחת מרחם אימך , לגיהנום כזה כפי שאני אעביר אותך .

    יש לי שיטות אכזריות . בשנות חיי , הגעתי לדברים , עשרות אלפי מונים , יותר מסובכים , מהרמת המסך העכברושי והשפל שאתה מסתתר מאחוריו , וחשיפת פרצופך האנונימי . אדע מי אתה , שמך , איפה אתה גר , הכל כולל הכל , ואז נראה , איזה גיבור גדול אתה …. לבן בעיניים , אל מול לבן …. זכור מילותי אלו . יקח מה שיקח . זמנך קצוב עלי אדמות .

    אהבתי

  25. אַנאָנימאָוס באַניצער, טאָן ניט ימאַדזשאַן, שרייַבן אַ באַמערקונג דאָ, לאָזן אַליין אַז, און וועט נישט באַצאָלן פֿאַר עס. איך וועט גראָבן בייַ מיין אייגן פֿיס, און קומען צו איר, וועלכער, וועלכער, איר וועט ניט גלויבן איר האָבן קומען אויס פון דיין מוטער טראכט, צו גענעם ווי איך וועט פאָרן איר.

    אהבתי

  26. אנונימי,
    נסיון מעניין אבל לדעתי טרם הומצאה בינה מלאכותית שמסוגלת להתמודד עם השפה של אל רום שלנו. מצד שני יתכן שהפסיבדונים "אל רום" שייך לבוט גאוני שעושה לנו, הטוקבקיסטים בעלי הIQ המזרחי, מה שעשה "כחול עמוק" לקספרוב. לתמריץ הפתרונים.

    אהבתי

  27. בהמשך להפניית תמריץ למאמר בווקס, על ההחלטה להכניס לבית עץ כריסמס ולקשטו גם במגן דויד –

    חברה שגרה מס' שנים בלוס אנג'לס, עם ילדים בגילאי גן חובה ובי'ס יסודי, סיפרה שחודש דצמבר היה החודש הנורא ביותר להיות בו יהודי. ילדיה לא הפסיקו לרחם על עצמם בשל העובדה המצערת שהם יהודים. לא עזרה גם העובדה שהיא ובעלה החליטו שאחד ממנהגי החנוכה בנכר יהיה לקנות לילדים מתנות גדולות ומרשימות (נוהג שלא עשו בארץ), בתקווה שלא יחושו מקופחים בהשוואה לרוב הילדים הנוצרים בכתתם ובשכונתם.
    בתה התלוננה שסנטה קלאוס נותן לילדים הנוצרים מתנות שוות יותר מהמתנות שקונים ההורים, וזה ממש לא פייר שסנטה קלאוס לא בא אליהם הבייתה, עם המזחלת וכל הצבאים שלו, רק כי הם יהודים. צעקת הקרב שלה הייתה "למה אני אשמה שנולדתי יהודיה?!"

    Liked by 1 person

  28. לא רק שהמאמר בוויקס ממחיש את הקושי להיות/להישאר יהודי בתרבות האמריקאית, הרי שהוא גם מבהיר מדוע יהודים רפורמים כל-כך מזדהים ומזוהים עם המפלגה הליברלית:
    אם אתה "יהודי מבחירה" אז אתה כל הזמן צריך לעשות בחירות אידיאולוגיות. גם להניח עץ אשוח מבחינת הכותב הוא בחירה אידיאולוגית (שמובילה אותו לחקור בסטטיסטיקות של מכון פאו ולראות כמה במעשיו הוא מקדם את התבוללות ילדיו). אם אתה עושה כל הזמן שקלא וטריא ערכית אז סיכוי טוב מאוד שתהפוך לליברלי, כי הערכים הליברליים הם הערכים המאוד נוכחים בחברה האמריקאית, ולפחות בחלקים הרשמיים/אלטיסטיים שלה (ששם נמצאים היהודים).

    אם אתה "יהודי אתני" כלומר אתה יהודי בגלל שנולדת ככה, וכל הקהילה שלך יהודית, ואתה כל שבת בבית הכנסת הקהילתי בקידוש אחרי התפילה (חשוב יותר מהתפילה עצמה !!), שם אתה אוכל צ'ולנט וצוחק על הגויים, והילדים שלך לומדים בבית ספר עם יהודים בלבד – אז ככל הנראה אתה פטור מלעשות בחירות אידיאולוגיות כל יום.

    הרפורמים נכנסו למגרש בו ה"דת" היא עניין של בחירת היחיד בלבד (ולכן לדעתם ההלכה אינה סט של חוקים מחייבים). מדובר ב"שוק של אמונות", בו על המדף נמצאים אמונות שונות שלכל אחת סט ערכים משלה, ולסופרמקרט הזה נכנסים אנשים ובוחרים את הדת העדיפה עליהם ("We’ve spent the past year learning about everything Judaism has to offer"). ולא רק שדתות נמצאות על המדפים בסופרמרקט הזה, גם אידאות אחרות כמו פציפיזם, פמניזם, ועוד ….(כולן אידיאולוגיות).

    האורתודוכסים נמצאים הרבה פחות במגרש הזה. הם מדגישים יותר את קרבת הדם ומכאן גם חשיבות המשפחה והקהילה בעיניהם (והבדלי הפריון בינם לרפורמים דרמטיים). כשמדברים על משפחה, על שבט ועל קהילה, אז בעצם מדברים על "עם" או "אומה" שיש לה מנהגים. ה"דת" שלה היא לא רק אידיאולוגיה כי אם אוסף המנהגים ואורחות החיים של העם הזה.

    גם האורתודוכסים צריכים להיאבק מול מדפי "סופרמרקט האידיאולוגיות" (ולא תמיד בהצלחה כשמדובר באנשים שלא חיים בקהילה חרדית/חסידית), אבל הם הצליחו יותר מהרפורמים כיון שהם לא הפכו את היהדות לאידיאולוגיה ערכית.

    ועדיין, להבנתי, גם לאורתודוקסה המודרנית אין עתיד בארה"ב אלא רק לחרדים (ובעיקר לחסידים).

    אהבתי

  29. ליאיר,

    אם אני מבינה נכונה את דבריך – אתה מאוד פסימי לגבי עתיד היהדות.

    כאידיאולוגיה – היהדות אינה מסוגלת להתחרות בהמוני אידיאולוגיות המותאמות טוב יותר לרוח התקופה וקוסמות ממנה. כמו האידיאולוגיה הליברלית – קוסמופוליטית.
    מכאן, היא מסוגלת לשרוד רק בתוך קהילות דתיות סגורות (כמו כתות וחצרות חסידיות)- כאחד מחומרי הדבק של אותה קהיליה / כת / חצר. מה ששם אותה בקרבת כת האיימיש וכתות משפחתיות- קהילתיות אחרות.

    האם הבנתי אותך נכון?

    ############################################
    אוף טופיק,

    חסכתי לכם את הטרחה שבכניסה ללינק:
    ________________________________________
    " … בית המשפט המחוזי בתל אביב חייב היום (חמישי) את פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, עו"ד רות דוד, להעיד כעדת תביעה נגד הקבלן יאיר ביטון. בית המשפט דחה את טענת הקבלן כי מדובר בפגיעה בחיסיון עורך דין-לקוח.
    ביטון הוא אחד הנאשמים בכתב האישום המתנהל באולמה של שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, טלי חיימוביץ, שבמרכזו חשד להזרמת כספים מהחברה הציבורית ב. יאיר לארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל.
    התובעת עו"ד עופרה קרמני, ביקשה לזמן לעדות את עו"ד דוד כדי להוכיח לטענתה את העובדות הבאות: כבר בזמן החקירה הסמויה נגד ביטון, קיבלה עו"ד דוד חומרי חקירה חסויים מחוקר המשטרה ערן מלכה (שהורשע ונדון למאסר ממושך בבית המשפט המחוזי בירושלים); זאת, באמצעות מזכירתו של עו"ד רונאל פישר. לדברי עו"ד קרמני, מדובר בשאלות שהיו מתוכננות להרכיב את חקירתו העתידית של ביטון, ולהיות מוטחות בפניו בשלב החקירה הגלויה במח"ש.
    עו"ד דוד, טענה התובעת, העבירה את חומרי החקירה לביטון עת ביקרה אותו בבודפשט, ואף תדרכה אותו בעניין חקירתו הצפויה. בגין מעשים אלה ואחרים מואשמת דוד בכתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים בו הנאשם העיקרי היום הוא עו"ד פישר.

    עו"ד קרמני טענה עוד, כי עדותה של עו"ד דוד אינה דרושה לה כדי להוכיח את העבירות עצמן נגד ביטון, אלא שיש בהן כדי להשליך על מהימנותו ועל משקל חקירתו.
    בדחותה את טענות סנגוריו של ביטון קבעה השופטת, כי מהודעתה של עו"ד דוד במח"ש עולה, כי פגישתה עם ביטון בבודפשט לא היתה במסגרת "שירות משפטי רגיל שחל עליו חיסיון". השופטת צוטטה קטעים מתוך עדותה של עו"ד דוד במח"ש. כך, לדוגמה, נשאלה "האם ייצגת אותו באותה עת?" ותשובתה היתה "לא". לדברי עו"ד דוד, מדובר בשיחות חבריות גרידא, לא בשיחות בענייני עבודה. "אנחנו חברים", אמרה במח"ש. ביחס לנסיעה לבודפשט אמרה "שזו היתה נסיעת חופש".
    בהחלטתה קבעה השופטת כי עו"ד דוד ייצגה את ביטון החל ממעצרו ב-19 במאי 2014 ולפני כן ייצג אותו עו"ד פישר."
    _________________________________________

    השאלה: האם מי שמעוניין להפגין נגד השחיתות של הפרקליטות (באי העמדתה לדין של הפרקליטה הבכירה לשעבר) – אמור להצטרף להפגנת השמאל נגד השחיתות בת'א או להפגנת הימין נגד השחיתות בירושלים או לארגן הפגנה של המרכז בחיפה?

    אהבתי

  30. קמיליה ,

    הציטוט שהבאת , הוא ענין משפטי קונקרטי , מנותק מן השאלה הגדולה של שחיתות בפרקליטות ואיפה להפגין ממילא . בעיקרון , כאשר את דנה בשחיתות , את לא יכולה להסתמך על מקרה מסויים , של נושא משרה ציבורית שסרח . תמיד זה קורה !! בקשר לשחיתות , צריך לשאול שאלה עקרונית , מרחפת , וגדולה :

    האם ניתן לטעון , שהפרקליטות , במהלך עבודתה השוטפת ככלל , טבועים בה , יסודות מושחתים , אשר נועדו לקיים ולתחזק , מערכות מושחתות שלטוניות . האם הפרקליטות בקיצור , עובדת אצל השלטון והשררה . האם השררה נסמכת על הפרקליטות . אם כך , עד כה , התשובה הינה באופן חד משמעי שלילי :

    כבר הסברתי לך בעבר , שמדינת ישראל , היא המדינה שבה מספר ההרשעות והעמדות לדין והחקירות של בכירים בשלטון , בנושאים של טוהר מידות וכיוצא באלה , הוא פשוט שיא השיאים להערכתי ( גלובלית ) . לא בכדי מכנים אותם פוליטיקאים : " כנופיית שלטון החוק " . במדינת ישראל , הפרקליטות לאורך שנים , צדה ללא רחמים בכירים , ראשי ממשלות , שרים , ללא הרף , על מעשי שחיתות או בכלל . התלונות והקבילות על כך , ללא הרף נשמעים מפי פוליטיקאים הרי .ורק רשימה חלקית :

    חיים רמון , אהוד אולמרט , הירשנזון , דרעי , בניזרי , נתניהו כמובן , פנחסי , אביגדור קהלני , קצב הנשיא , נחקרים בכלל בשפע : ברק , הרצוג , לא תיגמר הרשימה ….

    האם אפשר לטעון , שהפרקליטות עובדת אצל השלטון , אצל הבכירים , אצל בעלי הכוח ? ברור , שאין לטעון כדבר הזה . מקרה מסויים , של נושא משרה שסרח , כל כמה חמור שלא יהא , לא רלבנטי לדבר ולענין .

    להתראות

    אהבתי

  31. אני ממש לא פסימי לגבי עתיד היהדות. להיפך. אני רק פסימי אודות עתיד היהדות בנכר, ובעיקר בעולם המערבי-ליברלי.
    תסתכלי אחורה ל-100-200 שנים האחרונות ותראי את הסיפור. בזמן זה התרחש שינוי תרבותי עצום והיהדות עמדה בפני צומת דרכים בגלל הדיסוננס העצום בינה לבין התרבות שסביבה, וגם בגלל האופציה החדשה להתיישב בציון. הרפורמים החליטו לזנוח את המחויבות להלכה בשביל לפתור את הדיסוננס וגם את המחויבות לציון. בדומה, הבונדיסטים החליטו לדבוק ביידיש ולהפוך את היהדות לתרבות ולוותר על המחויבות לציון. האולטרה-אורתודוקסים (בעיקר ההונגרים: סאטמר/סיגט/מונקאטש/חתם סופר) דבקו בהלכה בפרשנות דווקנית ומחמירה והפנו עורף לציון. האורתודוקסיה המודרנית (דתיות לאומית/ פועלי אגודת ישראל??/ תלמידי הגר") בחרה בציון ובמחויבות ליהדות ההלכתית. התנועות הסוציאליסטיות בחרו בערכי השיויון ובציון.
    ואחרי כל זה שר ההיסטוריה אמר את דברו.

    אהבתי

  32. קמיליה , רק המחשה , למה ייקרא , מערכת שהיא באמת מושחתת , מוטבע בה הדבר . והנה , עיריות ברחבי הארץ , אין לתאר , אינספור פרשיות שחיתות בלתי נתפסות , בקצב מטורף . לא אלאה אותך עם פסקי דין , מטורפים לגמרי , אלא , רק שתסקרי באופן כללי , ותתרשמי , מה זה מגיפה , מה זה מערכת שמטבעה מושחתת ולמה , ותביני הפרמטרים ( בין היתר ) כפי שציינתי לעי"ל , כאן :

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000851066

    http://www.davar1.co.il/98249/

    http://www.takdin.co.il/Article/Article/5656770

    להתראות

    אהבתי

  33. ברוך השם , הבלוג קלט לי 3 לינקים באותה התגובה , לא בלע התגובה , מקווה שגם יעבור השלש , ונתחיל להתחרע פה באמת …… להתראות

    אהבתי

  34. לאל רום,

    א. ברור לי שבכל קבוצה אנושית גדולה דיה – ימצאו גם כמה דגים רקובים. כולל במשטרה, בפרקליטות המדינה ובקרב שופטים. העובדה שנמצאו בכירים בודדים, כדוגמת רות דויד, שסרחו – לא מפתיעה או מרעישה אותי.

    התקוממתי בשל העובדה ששותפיה לקנוניות השחיתות עומדים לדין, אך התיק נגדה, למרבה הפלא, נסגר. העובדה שהפרקליטות החליטה לסגור את התיק של "אחת משלהם" נתפסת בעיני כשחיתות עמוקה. היא הזכירה לי את קביעתו של אחד משופטי העליון (חיים כהן ?) ש"אכיפה בררנית היא פשע! "
    מטרידה אותי גם העובדה שלא נעשה דבר לגבי התיקים המשפטים בהם רות דויד טפלה אישית. הם אמורים להיות, לכל הפחות, חשודים בכך שהחתירה אל הצדק לא הייתה הקריטריון העיקרי בטיפול בהם. נראה לי שמערכת משפט שוחרת צדק הייתה אמורה למנות וועדה של אנשים שאינם חשודים בכל משוא פנים (כמו של שופטים, פרקליטים, מבקרים וחוקרי משטרה בדימוס) ולעבור על כל אחד ואחד מהתיקים הנ'ל. ולהחליט האם יש כאלו שראוי וניתן לבצע לגביהם משפט חוזר. אמנם הרבה עבודה – אבל בעיני היא הכרחית. ולו כדי לשקם את אמוני במערכת המשפט.

    ב. אם כדבריך אחוז החקירות, ההעמדות לדין וההרשעות של נבחרי ציבור בישראל נמצא באחד המקומות הראשונים בעולם – ניתן היה לצפות שנוצרה כבר הרתעה אדירה של נבחרי ציבור מלשלוח ידם לעסקאות מושחתות. מכאן שישראל נכללת ברשימת חמש המדינות שבהן רמת השחיתות הציבורית היא הנמוכה ביותר. או לכל הפחות ברשימת עשר המדינות ההכי פחות מושחתות.
    כיון שאין כנראה אף אדם החושב שישראל מתחרה במדינות סקנדינביה על תואר המדינה ההכי פחות מושחתת בעולם (והלינקים שלך לרמת השחיתות ברשויות המקומיות רק מדגישים זאת) – הדבר מעורר תמיהות.

    איך אתה מסביר זאת? (שהאנטישמים צודקים וליהודים דחף נוכלות חזק משל בני העמים האחרים? שיהודי ישראל לא היו מספיק חכמים בכדי לתכננן מערכת שלטונית עם מספיק בקרות וחלוקת סמכויות שתקטין את עוצמת הפיתוי לשחיתות? משהו אחר?)

    ################################################

    ליאיר,

    כתבת "אני ממש לא פסימי לגבי עתיד היהדות. להיפך. אני רק פסימי אודות עתיד היהדות בנכר …"

    בעיני שני חלקי המשפט הנ'ל עלולים לסתור זה את זה.
    בוודאי למי שחושב על טווח של מאות או אלפי שנים קדימה.

    אם מסיבה כלשהי יקרה איזשהו אסון המוני לתושבי ישראל – העם היהודי ימצא את עצמו כמי שהכניס את כל הביצים שלו לסל אחד, וכולם נשברו.

    אבל גם בתחזית פחות אפוקליפטית – אתה למעשה חוזה שמאגר העולים הפוטנציאלים לישראל ילך וידלדל עם השנים, ככל שהעם היהודי בנכר ילך ויקטן (פרט למובלעות אנטי ציוניות קטנות).
    אם מסיבה כלשהי תנאי החיים בישראל יורעו, צפוי שקצב הריבוי הטבעי ירד וזרם היורדים מהארץ יגבר משמעותית. (וכדבריך – צפוי שכל יורד יהפוך תוך שנים שלושה דורות ללא יהודי) העם היהודי יהיה בתהליך התכווצות משמעותית. כשעם מתחיל להתכווץ – הוא עלול להיכנס לסחרחורת חסרת תקנה.
    [מה שמזכיר לימאת אחת הסיבות לקריסת הקיבוצים: החל משנות השישים והשבעים זרם המצטרפים החדשים לקיבוצים הלך והידלדל, ואילו זרם העוזבים את הקיבוצים הלך והתחזק. תוך עשורים בודדים – קיבוצים רבים הפכו למשכנות גיל הזהב,עם מעט ילדים לפני גיל צבא.]

    תיאורטית ניתן היה להקטין את הסיכון להקטנת העם היהודי- לו יהודי ישראל היו פתוחים לקלוט לתוכם המוני אנשים הקשורים סוציולוגית ו/או משפחתית ליהדות, אך אינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה. לדוגמא את כל עולי חבר העמים שהפכו בישראל ליהודים סוציולוגיים. אבל הרבנות רק מערימה עוד ועוד קשיים על התגיירותם – ודוחפת רבים מהם לרדת מהארץ לקנדה, ולהתנתק לחלוטין מהישראליות ומהעם היהודי תוך דור או שניים.

    ###################################

    פוסט מעניין של אורי הייטנר על מקס נורדאו. המתקשר גם לדברי יאיר על צומת הדרכים שניצבה בפני היהדות.

    יהודי הונגרי – גרמני, שהתנתק כמעט לחלוטין מכל קשר ליהדות, ולמרבה הפלא נענה לקריאתו של הרצל "לכל מי שעתיד העם היהודי חשוב לו", והפך לאחד מראשוני תומכיו ומראשי הציונות המדינית. נודע כאבי רעיון הצורך ב "יהדות השרירים".
    הייטנר מספר מה גרם לנורדאו "לחזור" לעם היהודי ולהתחבר לתנועה הציונית. נשמע לי כסיפור אגדה לילדים, אבל בסביבת הרצל – "רק אם לא תרצו זו תהיה אגדה".

    ושבו בנים לגבולם

    [בהזדמנות – ראוי לדון בסוציולוגיה של יהודי הןנגריה, ובשאלה מדוע הצמיחה מתוכה את החרדים הקיצוניים ביותר, הקומוניסטים המסורים ביותר, ליברטיאנים וליברלים של שוק חופשי ומתנגדים קשים לכל קשר בין דת ומדינה ועוד ועוד אידיאולוגיים קיצוניים- אבל דווקא אנשי ביניים פשרניים ומתונים יהדות הונגריה לא כל כך הצליחה לצמח.]

    אהבתי

  35. קמיליה ,

    אם היית קוראת הלינק , של " דבר ראשון " ( או שקראת ) היית מבינה שיש הסברים לכך , ולמשל , הבקרה והאכיפה בעיריות ( מנגנונית כך ) הרבה יותר מועדת לשחיתות . מציע לקרוא שם באמת . אז זה עושה הבדל בין עיריות לבין שלטון מרכזי .

    בנקודה שלך לגבי תמיהה והרתעה , את מניחה בכלל , שהרתעה בהכרח צריכה לעבוד . אם כך , לא תמיד הרתעה עובדת בהכרח . מתי כן , מתי לא , זוהי בעיה סבוכה להדהים . יש עוד הסברים , והם חבוקים בחוסר הבנה כנה של החוק , או הפסול בדבר ( כמו למשל לכאורה , נתניהו והסיגרים והשמפניות ) . אבל , הרי חוסר ידיעת החוק , והבנתו , לא מעלים ומורידים מבחינת אשמה פלילית . המון תחומים אפורים , זוהי בעיה רצינית מאוד .

    אפרופו אחוזים , אז שוב , אחוז גבוה מאוד , של בכירים מאוד , אבל , יש גם אחוזים גבוהים מאוד , של עובדי ציבור , שהם מאוד ישרים ונאמנים . גם זאת צריך לקחת בחשבון . התקשורת והחשיפה יוצרת את המהות , אבל , לא מתארת את השגרה המוכמנת . וזה מאוד משפיע .

    אני שמח שהבנת את הנקודה של המערכת לעומת פרט בודד שסרח . המערכת בכללותה , גם צריכה להיבחן , והמערכת בכללותה של הפרקליטות , הינה ישרה , ועושה עבודתה נאמנה .

    לגבי סגירת התיק נגד עו"ד דוד :

    לא חקרתי הנושא , הבנתי שמחמת בעיה של ראיות וסיכויי הרשעה , היועמ"ש החליט לסגור התיק . זהו שיקול טריויאלי יום יומי ממש ( רק מקבל חשיפה במקרה דנן של פרקליטה בכירה כמובן ) . אם הייתי חוקר יותר , הייתי יודע יותר כמובן . אבל , זוהי לא אכיפה בררנית אגב . אכיפה בררנית הינה משהו אחר קצת . אכיפה בררנית , אינה סתם אי העמדה לדין של מישהו . אכיפה בררנית , הינה תמיד יחסית למאגר מסוים מצטבר של קייסים בתחום או בנושא , ועל בסיס אותם הנתונים , בדרך כלל , לא מעמידים לדין , ואילו במקרה מסויים , מעמידים לדין . זוהי התצורה המצויה הקלאסית של אכיפה בררנית . נניח אפילו במקרה ספציפי , של כמה עבריינים שפעלו בצוותא , כולם חוץ מאחד , לא הועמדו לדין , ורק אחד עמד לדין , והכל על אותה מסכת עבריינית . זוהי אכיפה בררנית . במקרה של רות דוד , אם משיקולים פסולים הדבר , הרי זוהי שחיתות לשמה , ולא ממש אכיפה בררנית , שהרי , אין לנו מצב יחסי , או נתונים יחסיים ( אחד או כמה , אל מול כמה ) . במקרה שלה גם , הייתה החלטה , של היועמ"ש , שבחן הקייס , והחליט שהנושא הראייתי חלש , אז נושא ראייתי חלש , לא יכול להוות אכיפה בררנית כמובן , אלא , צידוק לשמו . אצטט את בג"ץ לענין , הנה ( פסק דין קלאסי לענין אכיפה בררנית ) כך מצטט :

    " אפשר לומר, לצורך עתירה זאת, כי אכיפה בררנית היא אכיפה הפוגעת בשוויון במובן זה שהיא מבדילה לצורך אכיפה בין בני-אדם דומים או בין מצבים דומים לשם השגת מטרה פסולה, או על יסוד שיקול זר או מתוך שרירות גרידא. דוגמה מובהקת לאכיפה בררנית היא, בדרך-כלל, החלטה לאכוף חוק כנגד פלוני, ולא לאכוף את החוק כנגד פלמוני, על בסיס שיקולים של דת, לאום או מין, או מתוך יחס של עוינות אישית או יריבות פוליטית כנגד פלוני. די בכך ששיקול כזה, גם אם אינו שיקול יחיד, הוא השיקול המכריע (דומיננטי) בקבלת החלטה לאכוף את החוק. אכיפה כזאת נוגדת באופן חריף את העיקרון של שוויון בפני החוק במובן הבסיסי של עיקרון זה. "

    עד כאן הציטוט :

    כלומר , צריך בעיקרון , אכיפה בין בני אדם דומים או בין מצבים דומים , אי אכיפה דנן , לתכלית פסולה , הינה אכיפה בררנית . זה לא הקייס בדיוק של רות דוד . התכלית של אי ההעמדה לדין , הינה שגרתית וחוקית ( ראיות ) ואיתה לא עמדו דומים במובן יחסי , באותו המצב .

    אם את מתענינת , כאן הלינק לבג"ץ :

    http://www.nevo.co.il/Psika_word/elyon/0204855-padi.doc

    להתראות

    אהבתי

  36. רק תיקון טעות :

    עסקינן בערעור פלילי , לא בבג"ץ , בטעות נכתב בג"ץ …..להתראות

    אהבתי

  37. ב79 האמריקאים איפשרו לשח הפרסי ליפול בשם הדמוקרטיה , האיסלם עלה,. ב 2011 האמריקאים מנעו ממוברק להשתמש בצבא לסלק את המגינים, האיסלם עלה. במזל הצבא חזר ותפס שלטון שם והאמריקאים סרבו לשתף פעולה אתו כי הוא לא נבחר דמוקרטית.
    את קדאפי החליפו בשיטפון של פליטים, את מליוני הפליטים קיבלו באירופה בשם המוסר וההתאבדות הקולקטיבית
    זה קצת סותר את הטענות שלך שעקשנות והגיון הולכים ביחד.

    אהבתי

  38. אני אנסה לענות על השאלה של קמיליה, ולנסח תזה, בעזרת השוואה בין הונגריה לפולין. בהונגריה התחוללו תהליכי "רפורמה" בדת מצד ה"נאולוגים" – אלה מצידם גרמו לריאקציה חזקה בצד השני והקמת "אולטרה אורתודוקסיה". מה שגרם להפרדה מוחלטת בין הצדדים. ברגע שנוצרת הפרדה שכזאת נוצר הצורך בהגדרה עצמית אידיאולוגית. בפולין (הנחשלת) לא קמה רפורמה שכזאת (לא שלא היו עוזבים את הדת אלא שהם לא ניסו ליצור שינויים בדת, הם רק עזבו או התנדנדו).
    יהדות הונגריה (האורבנית) הייתה תחת משטר שראה עצמו סמל לתרבות וקידמה, מה שחיזק תהליכי הגדרה עצמית, בעוד יהדות פולין (הכפרית) תחת משטר חלש ומתחלף שראה בהם סרח עודף.
    תהליכי הקידמה גרמו לכל הצדדים (אורתודוכסים ונאולוגים) לייצר הון תרבותי. גם העירוניות, התקשורת והמוסדות גרמו לסדר יום אידיאולוגי, בעוד שיהודי פולין המשיכו לחיות בקהילות קטנות וכפריות ללא סדר יום שכזה.

    אהבתי

  39. כל פוליטיקאי שני מנסה להיות רובין-הוד: לקחת מהעשירים ולתת מהעניים. האמת הנשכחת היא שה"עשירים" שמהם שדד רובין-הוד היו גובי המס של המלך, ההון הגנוב היה המס, וה"עניים" היו בעלי רכוש שעבדו למחייתם. עיון מחדש ביצירת המופת מלמד אותנו לא מעט על מדיניות ציבורית בימינו. צפיית חובה

    אהבתי

  40. אזוי , ואס איסט דוס א חנטריש זה?
    האמת הלא נשכחת היא שהעשירים היו פיאודלים והכל היה שלהם , כולל הואסל מנוטינגהם וכולל הצמיתים שלא היה להם רכוש משל עצמם.

    Liked by 1 person

  41. ליאיר,

    כל הידע שלי על הזרם הניאוליטי של יהודי הונגריה נובע מסיפורי הענף ההונגרי של משפחתי. סיפורים שסביר שהם אנקדוטליים, מוטים, מושפעים מנוסטלגיה וחוכמת הבדיעבד וכדומה, ועברו מסננת מוטה נוספת של זכרוני והבנתי.
    כפי שהבנתי אותם – הזרם הניאוליטי היה די קונסרבטיבי. הוא לא עסק כל כך בשינוי פני היהדות, ובוודאי שהיה הרבה הרבה פחות מהפכני מהזרם הרפורמי של יהודי גרמניה. הם גם לא אימצו סממנים נוצרים שעוררו את קנאת היהודים (כמו נגינה בעוגב).

    הבחירה בין הליכה לבית כנסת ניאוליטי לבין הליכה לבית כנסת אורתודוכסי התבצעה בעיקר על פי השיוך הסוציו – אקונומי של יהודי הונגריה + הגדרת הזהות העצמית שלהם.
    – העניים יחסית, המהגרים החדשים יחסית להונגריה מארצות מזרח אירופה, הפחות משכילים ואלו שבתוך ביתם דברו רק באידיש (והגדירו עצמם כיהודים שבמקרה חיים כרגע בהונגריה) – הלכו לבית כנסת אורתודוכסי.
    – האמידים יחסית, שחיו דורות רבים בהונגריה, המשכילים בעלי המקצועות החופשיים, ואלו שגם בתוך ביתם דברו רק בהונגרית ו/או גרמנית, ובזו לדוברי האידיש (והגדירו עצמם כהונגרים נאמנים וגאים השייכים לדת היהודית) הלכו לבית הכנסת הניאוליטי.

    *אם* תאור זה תקף – נראה לי שהמחלוקת בין האורתודוכסים לניאוליטים הייתה פחות מחלוקת הלכתית / אידיאולוגית ויותר התמיינות סוציו-אקונומית / זהותית.
    מה שפחות מסביר את ההקצנה של האולטרה אורתודוכסיה ההונגרית. בוודאי שבהשוואה לאולטרה אורתודוקסיה הגרמנית שנאלצה להתמודד עם הזרם הרפורמי.

    כללית, ההסבר שלך לנטיית היהודים ההונגרים לקיצוניות אולי תקף להבחנה בינם לבין יהדות פולין / מזרח אירופה.
    אבל הוא אינו מסביר מדוע יהודי הונגריה ברחו לקצוות יותר מאשר שאר יהודי מרכז אירופה ומערבה.
    כתבת: "הדות הונגריה (האורבנית) הייתה תחת משטר שראה עצמו סמל לתרבות וקידמה, מה שחיזק תהליכי הגדרה עצמית, בעוד יהדות פולין (הכפרית) תחת משטר חלש ומתחלף שראה בהם סרח עודף.
    תהליכי הקידמה גרמו לכל הצדדים (אורתודוכסים ונאולוגים) לייצר הון תרבותי. גם העירוניות, התקשורת והמוסדות גרמו לסדר יום אידיאולוגי, …"

    יהודי גרמניה, אוסטריה וצרפת לא היו פחות עירוניים מיהודי הונגריה (כנראה להפך), גם הם חיו בתרבויות שראו את עצמן כסמל הנאורות והקדמה, גם להם היה להם שפע הון תרבותי ועוד.
    אפילו ההונגרים נשאו עיניים כלפי מעלה אל התרבות הגרמנית והאוסטרית (בזמן שהם התנשאו, בצדק ושלא בצדק, על תושבי כל שאר הארצות שהקיפו אותם), וינה וברלין היו יעדי ההגירה המועדפים שלהם.

    מכאן, שיש כנראה צורך בעוד משתנים, בנוסף לאלו שציינת, בכדי להסביר את הייחודיות (המפוקפקת) של יהודי הונגריה.

    ********
    הפניית חייל זקן להלכות הנוקדניות והמתישות ב"מסכת עץ חג המולד" מומלצת. קשה שלא לחייך.
    [אפשר גם לתהות האם לא רצוי לוותר, בנוסף על העץ, גם על עוד כמה מנהגים שההלכות לגביהן הפכו למורכבות מדי. לדוגמא הלכות שמירת השבת 😊]

    אהבתי

כתיבת תגובה