לא כל החבילות נולדו שוות

אם ערך השוויון היה משווק לציבור כסחורה, היה צריך להדביק עליו מדבקה שחורה ובה תמונת גולגולת ואזהרה באותיות קידוש לבנה – מסוכן מאוד לשימוש. אימפריית הרשע הסובייטית נוסדה על אדני השוויון, פוליטיקאים סוציאליסטים שמחריבים את ארצותיהם, כפי שעשו צ'אבס ומאדורו בוונצואלה למשל, באו בשם השוויון.

עתה הביאה לנו מירב ארלוזורוב בטור שלה בדה מרקר דוגמה מעניינת מסוג אחר לשימוש לרעה בערך השוויון. ארלוזורוב טוענת נגד הפטור שניתן ליבוא אישי עד 75 דולר, פטור שהוא ללא ספק אחת מנקודות האור הגדולות במאבק ביוקר המחיה בישראל. היא מכנה אותו "אפליית מס לא הגונה". יש הרבה טיעונים בעד הפטור הזה. הוא כמובן מוזיל את החיים לתושבי ישראל ובמידה דרמטית וראויה לציון. למיטב ידיעתי למ"ס אינה מכניסה את מחירי המוצרים המיובאים באופן אישי מחו"ל למדד. בכך היא מציגה יוקר מחיה מנופח. באופן אישי אני לא לובש, נועל או גורב כמעט שום דבר שנקנה בארץ וגם לא חובש משקפיים מהארץ (לכל המשקפופרים, אל תהססו – זני אופיטקל! ואין לי שם מניות או אפילו בונוס על הפניית גולשים).

הפטור על יבוא אישי מאפשר לצמצם ביורוקרטיה – הדבקת תג מס על כל חבילה הייתה גוררת עומס ביורוקרטי בלתי נסבל. הפטור מקזז את העלות העודפת של יבוא אישי שסתם כך הייתה מקשה על מוכרי סחורה בחו"ל לישראלים להתחרות במוכרי אותה סחורה בישראל עצמה.

אפשר לטעון גם טיעוני נגד. למשל, עידוד היבוא האישי מביא לפגיעה בחנויות הביגוד במרכזי הערים ובקניונים שיכולה להפוך אותם לשוממים ולקלקל את דמותה של העיר. הכישלון המסתמן של קניון TLV במרכז תל אביב מהווה עדות לכך. אם כי בתקווה, יחליפו את העסקים הפחות נחוצים עסקים אחרים כמו בתי קפה, מסעדות, בתי קולנוע, מכוני כושר ובאולינג. חנויות הסלולר הנמצאות בכל פינה מעידות שגם בעידן של הזמנות באינטרנט יש למיקום הפיזי חשיבות.

בנסיבות מסוימות שבהן למדינה היה חסר מט"ח (למרבה המזל, ההיפך הגמור מהמצב הנוכחי שבו בנק ישראל צובר יתרות מט"ח מפלצתיות), אפשר היה גם להלין על הפגיעה במאזן הסחר בעקבות עידוד היבוא האישי.

אבל יש טיעונים שאין לטעון – הם מופרכים ומגוחכים מדי. טיעון האפליה הוא טיעון כזה. טיעון האפליה רלוונטי בין בני אדם. להפלות אדם אחד בגלל מוצאו, מגדרו, גילו, נטייתו לעומת אדם אחר – זה רע. אפליה בין שיטות יבוא היא לא בעיה. למדינה יש את הזכות לעודד מטעמיה שלה פעילות מסחרית אחת על חשבון פעילות מסחרית אחרת. אם מישהו לא מרוצה מכך כי רוצה לעסוק בפעילות המסחרית מהסוג המופלה, יתכבד לו ויבדוק כיצד יכול לשנות את עיסוקו כך שיהנה דווקא מהיתרונות של הפעילות המסחרית מהסוג המועדף.

משקיעים ויזמים רשאים לצפות שהמדינה לא תחליט החלטות שרירותיות ופתאומיות שימוטטו אותם. אם פטור המע"מ על יבוא אישי לא היה קיים כבר שנים, זו הייתה בעיה גדולה להנחית אותו בפתאומיות כך שמשקיעים בעסקי קמעונות יפגעו. אבל הרי הפטור הזה קיים כבר מזמן. כל משקיע ויזם בתחום הכירו על בוריו וידע להתחשב בו כשתכנן את עסקיו. דווקא ביטולו עכשיו יהיה שינוי לא הוגן ולא צפוי של כללי המשחק שעלול לפגוע קשות באתרים כמו דיל-טס למשל.

בעת ובעונה אחת יש להודות שהרחבת פטור המע"מ היא בעייתית, כי היא אכן תפגע בעסקים קיימים באופן שלא יכולים היו לצפות לו. לכן יש היגיון בסירוב להעלותו ל-100 דולר. יש היגיון בסירוב של רשות המסים להרחיב הפטור ממע"מ כך שיחול על יבוא ממחסנים בחו"ל שנעשה בידי גוף עסקי ישראלי.

לסיכום: שינוי לא צפוי של החוק כך שיפגע קשה בעסקים מסוימים – זו בעיה. המשך מצב קיים  שמפלה בין סוגי עסקים – זו אינה בעיה, אם יש היגיון תקף מאחורי מצב זה, ויש היגיון רב בפטור ממע"מ על יבוא אישי עד 75 דולר.

65 תגובות בנושא “לא כל החבילות נולדו שוות

  1. הויכוח על גובה הפטור (75 או 100 דולר) הוא זניח לעומת דברים חשובים בהרבה, למשל כניסת אובר ושירותים דומים. תחבורה היא עניין יקר הרבה יותר ובעל השפעות משמעותיות על הסביבה, שוק העבודה, בטיחות בדרכים ועוד.
    חבל שהציבור והתקשורת הכלכלית לא עסוקים בנושא זה יותר.

    Liked by 1 person

  2. שוטה זקן ,

    הנה שוב נוכחים כולם , איך אתה מתחנן לזה , איך אתה מזמין את זה . ברור שאתה סוציופט מושלם . אבל , בוא נניח לזה , ננסה להבין , מה מקור שנאת הנשים שלך :

    תרשה לי רק , אתה בטח מאלו , שמן הילדות , ילד כאפות היית , החבר'ה היו מעבירים עליך אללה של סיבובים , מיד ליד , מחבטים בך ללא הכרה . זה לא ממש לב הענין עדיין :

    הענין , שבחורות , אפילו עם שוקר חשמלי , לא היו נוגעות בך . בלילות , היית מאונן ומשפריף על לבני נשים ( תרשה לי לשער , שיש לך כיפה על הראש , אני תוהה אם היית מוריד אותה במהלך , או אפילו עליה משפריץ ) . מאונן ובוכה דם על מר גורלך . כך גדלת להיות פסיכופט , שונא נשים . מה הפלא , איזה אישה שפויה תעניק לך חסד מינימלי אפילו …..

    תתאבד , תחתוך לעצמך " המיקרופון " המידלדל , ותחוב אותו לעצמך בגרון , מניאק !! ואם תתקשה , מכיר מספיק נשים שיתנדבו לזה . מאידך , צריך לפתוח לך הביצים , בשביל לאתר אותו …..

    מניאק סוטה …….

    נ.ב : לגבי הגאונות האסטרטגית שלך , אין לי זמן כרגע , אבל , דאון דה רוד , אני אדחוף עוד אייטם , שיבינו מי אתה ומה אתה …..

    אהבתי

  3. אל רום,
    בקרוב אלך בדרכן של הרב שטיינמן ובצוואתי אבקש שאתה תהא היחיד שיישא הספד על קברי לאחר שתכתוב עלי ערך בויקיפדיה.

    אהבתי

  4. שוטה זקן ,

    אפילו היו משלמים לי טריליונים , לא הייתי טורח לחרבן לך על הקבר , הספד ? . אשמאי זקן וסוטה ….. אבל חכה מה עוד מה נכון לך פה …..

    אהבתי

  5. תמריץ , למדינה אין זכות לעודד מטעמה שום עצפיר ושום בטיח . המדינה , חושבת רק על הציבור , רק טובת הציבור וטובת המדינה לנגד עיניה . אז שתבין , אפשר שתוצאה מסויימת תפלה בפועל , אבל , האפליה , צריכה להיות משיקולים רלבנטיים , שיקולים של טובת הציבור , ולא משיקולים זרים ופסולים . אתה כותב בדעתנות , על דברים שאתה לא מבין בהם כלום :

    קודם כל , יש הפליה בין אדם לאדם , והפליה מותרת , הפליה סבירה לכאורה , ובחוק כך נקוב . למשל : נשים / גברים , בכותל , או בבית כנסת , אבל , אסור הדבר בקבלה לעבודה , או בתנאי שכר ופיטורין . אפליה מטעמי כישורים ועוד אינספור הפליות חוקיות . אלא , שגם הפליה שרירותית , בין עסקים ( ומודגש , שרירותית ) הינה אסורה :

    האם המדינה יכולה לצאת במכרז , ולהפלות שרירותית בין בתי עסקים מתחרים ? הכל לאור שיקולים פוליטיים או אינטרסנטים אישיים ? ברור שלאיו . ואגב כחלון :

    מעלים טיעונים נגדו , שזה פופוליזם זול ( זול ? לטענת רבים , זה עלבון לקיומה של האנושות ) כל פעם נתניהו יוצא לחו"ל , הוא מכנס מסיבת עיתונאים , ומכריז על הוזלות , הנחות , מבצעים , משל היה איזה רמי לוי והשקמה . הרבה בקריזה על זה . לא טוען שזה נכון , צריך לבדוק , לא ממש בדקתי עדיין :

    אבל , הטיעונים צריכים להיות לגופו של ענין : איך הפטור הזה , מבצע הפליה , אבל , שהיא רלבנטית , לטובת הציבור , ולא משיקולים פסולים . פוסט שהוא כולו זיון שכל , בחייך ….

    אהבתי

  6. רק נמחיש :

    " חוק חובת המכרזים , תשנ"ב 1992 " כך מורה אותנו בסעיף 2 :

    2. (א) המדינה, כל תאגיד ממשלתי, מועצה דתית, קופת חולים ומוסד להשכלה גבוהה, לא יתקשרו בחוזה לביצוע עיסקה בטובין או במקרקעין, או לביצוע עבודה, או לרכישת שירותים, אלא על-פי מכרז פומבי הנותן לכל אדם הזדמנות שווה להשתתף בו.

    (ב) לא יפלה עורך המכרז בין מציעים מחמת מוגבלות, מין, נטיה מינית, מעמד אישי, גיל, הורות, גזע, דת, לאומיות, ארץ מוצא, השקפה או חברות במפלגה; בסעיף קטן זה, "מוגבלות" – לקות פיסית, נפשית או שכלית כמשמעותה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח- 1998.

    עד כאן הציטוט :

    עיננו הקוראות , אפליה בין עסקים , הינה אסורה ( אלו מכרזים לרוב לבתי עסקים כמובן ) . לכל אדם , יש הזדמנות שווה להשתתף במכרז פומבי . ואין להפלות בגין השקפה או חברות במפלגה כדרך משל . אז ברור הדבר :

    כל הפליה , צריכה לשרת הציבור , מטעמים של מדיניות ציבורית , לא משיקולים פסולים או שרירותיים או אישיים אינטרנסטיים . זוהי המחשה זניחה ביותר …

    להתראות

    אהבתי

  7. חלאס תמריץ לזיין השכל , עם סיטואציות עסקיות שונות , בלבול סכיזנופרני . אני מסביר לך שוב :

    המדינה לא מיישמת שום מדיניות , כלכלית או אחרת , בלי שהשיקולים הנוגעים אליה , הם : סבירים , ממלכתיים , ציבוריים ( לטובת הציבור ) , ולא כתוצאה משיקולים פסולים או אישיים , מפלגתיים , פוליטיים וכדומה …..

    אתה העלת טיעון של הפליה , וגרסת שהמדינה יכולה להפלות בין עסקים או בין מה למה . והיא יכולה , רק בפועל, כתוצר לואי , של מדיניות ציבורית רלבנטית וראויה . לא מחמת שיקולים פוליטיים או שיקולים פסולים .

    מירב ארלוזורוב , במאמר שהפנית אליו , ממחישה היטב ובצורה מאורגנת , למה לדעתה , זה לא יעיל ומנוגד לאינטרס הציבורי הכלכלי . אתה בתגובה , כתבת על : עומס ביורוקרטי , במקום להמחיש בטיעוני נגד מהותיים וכלכליים ( הגנה למשל על עסקים קטנים , מכסי מגן וכו…..למעשה , הסכמת במובלע , וכתבת דבר והיפוכו ) .

    ביורוקרטיה, היא לא טובה , ולא רעה . היא הכרחית , אין מבלעדי ביורוקרטיה כלום . היא רעה , כאשר היא לא הכרחית , מקיימת ומזינה עצמה . רעה גם כאשר היא לא מידתית , משמע :

    ניתן להשיג אותה המטרה ( המטרה כולה ) בפחות ביורוקרטיה . אבל , ככלל , יש ביורוקרטיה תמיד, ואין מבלעדיה כלום . זה טבע הדברים !!

    אהבתי

  8. רק להמחיש זאת מעבר לחקיקה , תכל"ס במציאות :

    העותרים בבג"ץ להלן , עותרים נגד תוכנית , להתקין מאות מצלמות אלקטרוניות , למלחמה בתאונות דרכים . העותרים טוענים , שהמיקום של המצלמות , לא רלבנטי למלחמה בתאונות הדרכים , אלא , פשוט מסחטת כספים ( הגברה של תקבולים מקנסות ) . אז ברור , שבמסווה של מלחמה בתאונות דרכים , טוען העותר , שיש שיקולים זרים ופסולים , המנוגדים לטובת הציבור והמדינה ( אם היה נכון הדבר ) . אז כאן למשל :

    יש ללחוץ כדי לגשת אל speed156.pdf

    לכן , זה לא זכותה של המדינה להפלות , ליישם , לתכנן , לבצע וכדומה …הזכות מוגבלת , למה שרלבנטי ומועיל לציבור , לא מה ששרירותי ואישי ופוליטי כמובן .

    להתראות

    אהבתי

  9. רק הבהרה :

    פוליטי הוא בסדר בתחום האידיאולוגיה ( מהות ) אבל , כאשר זה גולש ליחסים של מיהות ( להבדיל ממהות , כלומר , זהות הגוף והאדם ) והכל על תקציבים ציבוריים או במקום שאינטרס הכלל היה צריך להיות אל מול עיני המבצעים , הרי שפסול הדבר כמובן . להתראות

    אהבתי

  10. הבג"ץ לעי"ל קצר ופשוט מאוד יחסית , הזדמנות טובה ( נדירה מאוד אפילו ) למעונינים …… להתראות

    אהבתי

  11. המחשה אחרת , ערעור פלילי בעליון , השר בניזרי דאז , ראו גם ראו , איך במסווה של מדיניות ציבורית ( נניח מדיניות לגבי העסקה ויבוא של עובדים זרים ) אשכרה , דואגים למקורבים ( בשביל לדאוג למקורבים , והוא הורשע כאמור בגין , וישב 4 שנים בכלא למי שזוכר ) אז כאן :

    http://elyon1.court.gov.il/files/08/830/050/o18/08050830.o18.htm

    להתראות

    אהבתי

  12. לצומת לב כל הטוענים שהממשלה "מקנספרט" (עוסקת בקונספרציה) להראות שאין
    אינפלציה:
    "אם למ"ס אינה מכניסה את מחירי המוצרים המיובאים באופן אישי מחו"ל למדד. בכך היא [מציגה יוקר מחיה מנופח]"(כלומר עושה הפוך).

    לצומת לב חייל זקן ואלרום:
    לפחות על פי הבדיחה המוכרת כשהמזוכיסט מבקש מהסאדיסט שיתעלל בו
    הסאדיסט עונה לו "לא רוצה!"
    בבלכת
    ושבת אחים גם יחד.

    Liked by 1 person

  13. גיא , השיפוט שלך , כל כך חולני ומעוות , שאשכרה , אפילו זה אבו בכר אל בגדדי , כליף דאע"ש , השיפוט שלו גופא , יעיד על תקינות ונורמטיביות בבוחן המציאות לעומת רפה שכל כמוך . תפטור אותנו מן הזבל שלך , אפילו בכלכלה אתה מציג אינפנטיליות אדירת מימדים , חלאס ….. פטור אותנו , תתחפף יללה….

    אהבתי

  14. אוף טופיק,

    מאמר העוסק בתיאור התהליכים שהפכו את גרמניה של תקופת וימאר לדיקטטורה של היטלר.
    באמצעות ההשוואה ההיסטורית לישראל בימנו – הוא מנתח מה מדברי "מזהי התהליכים", החרדים לאובדן הדמוקרטיה הישראלית, הם שטויות מוחלטות הנובעות מבורות, אך גם מה עלול באמת לההפך למסוכן למשטר דמוקרטי.
    לדוגמא, איזה מבין "זכויות האדם" הן באמת חיוניות לשמירת הדמוקרטיה, ואיזה אינן רלוונטיות כלל לנושא הדמוקרטיה.

    למרבה האירוניה ההיסטורית – דווקא מה שהמאמר מזהה כמסוכן פוטנציאלית למשטר דמוקרטי הוא ההפך המוחלט ממה שדוברי "החרדים לדמוקרטיה הישראלית" תומכים בו (כמו הכוח הרב מדי של הרשות השיפוטית בהשוואה לרשות המחוקקת, וויתור המדינה על המונופול המוחלט על הפעלת אלימות במגזר הערבי / החרדי / של שכונות העובדים הזרים).

    מאמר *מעט* ארוך אבל חכם וחשוב.

    http://www.zavitaheret.com/האיום-הדמוקרטי-זיהוי-תהליכים-ולקחים-מ

    אהבתי

  15. טוב , מה שהבטחתי , אקיים אכן ,מה גם שכולם פה קוראים , כמה הוא מזמין זאת , מתחנן לזאת השוטה הזקן , והנה הגיע הזמן , לרדת שוב על התחת של השוטה הזקן הזה , האסטרטג המבריק פה , ולהוכיח שמדובר , אשכרה בכסיל זב חוטם , שמתייצג פה , כמבין אפילו משהו בסיסי ביותר בגיאו פוליטיקה וצבא עלק :

    בפוסט של תמריץ לאחרונה ( ראה לינק ) הוא כתב כך , מצטט :

    תמריץ,

    אתה מגזים בהערכת כוחה של אירן. אירן, כמו רוב המדינות באיזור אינה מדינת לאום והיא צפויה ללחצים פנימיים אם תיקלע למשבר כלכלי ארוך טווח. ישראל יכולה להשפיע על כך אם תפנה את הטילים שלה לשדות הנפט האירניים במקום המטרה (המטופשת) של מתקני ההעשרה שלה.

    עד כאן הציטוט :

    לגבי הסיפא של הציטוט ( מתקני העשרה , שדות נפט וכו…. כבר הורדנו אותו , ואפילו זה לא צריך , שהרי , כל אדם בר דעת שקורא , על פניו נדהם מן הכסילות המזדקרת לעין כל ) . נדון עתה ברישא של הציטוט :

    איראן לטענתו , אינה מדינת לאום , ובקטנה , היא מתמוטטת בגין כך . הענין הוא , שהשוטה הזה , אין לו חוט שדרה מינימלי ( לא מנטלית , ולא אינטלקטואלית ) . זוהי מנטרה מגוחכת וידועה , הוא קרא איזה טור דיעה שטוח , ליקט איזה מנטרה שמסתובבת , ובא מחרבן לנו אותה פה , בתורת איזה אסטרטג גיאו פוליטי . אלא מאי :

    איראן , זוהי מדינת לאום , מדינה לאומנית , מובהקת ביותר . אם אנחנו לוקחים , הגופים והכוחות שהנאמנות שלהם למשטר מובטחת , משמע : משמרות המהפיכה , כוח אל קודס ממילא ( הזרוע הבינלאומית של משמרות המהפיכה ) הבסיג' ( הכוח הפנימי של משמרות המהפיכה , גם מעין משטרת צניעות , גם אבטחה של פרויקטים כמו הטילים וכו…. ) והצבא והמשטרה , אנו מקבלים בסך הכל , כוח של עשרות מליונים של אנשים , שהם פנאטיים או נאמני משטר באופן קיצוני ביותר . באיראן , יש סך הכל כ – 82 מליון נפש בקירוב . מתוכם , אתה בשקט יכול למנות , בהערכה מאוד גסה , 15 מליון , שהם רשומים , פעילים , בכוחות וגופים שונים ,הנאמנים למשטר ללא שום סייג . מי שחושב , שהמשטר הזה , נסוג ומתמוטט בקטנה , כתוצאה מהעדר תחושת לכידות ולאומנות , הינו שוטה מושלם . מנטרות מגוחכות כאלו , יכולות להביא לאסון מטומטם , הכל בגין שוטים כפי החייל הזקן .

    רק בקטנה , וויקיפדיה , על כוח הבסיג' באיראן , בעברית , תקראו תקלטו מי זה השוטה הזה :

    https://he.wikipedia.org/wiki/בסיג'

    כאן לינק , לפוסט עצמו בתמריץ :

    על החיים ועל המוות

    נ.ב : קראתי את השוטה הזקן , עם איזה התגבבות לאחרונה עם מצרים ( עם יאיר , קמיליה , ומשה ) קשה להאמין , שאי פעם יוולד טיפש כזה … נשאיר זאת לפעם הבאה ( ואל תחשוב חייל זקן , שאני לא יודע כמה טרחת על זה , או הו …. כמה אתה אהבל !! )

    סלאמת

    אהבתי

  16. אבל , רק טעימה מקדימה בקטנה , לגבי מצרים והשוטה הזקן , תראו כמה פסיכי הבן אדם , תקראו הלינק הבא ( זה לא כל המכלול , רק טעימה , אין לי זמן ) ותבינו , שמצרים ואיראן , אוייבות סמויות ( לפחות ) מזה זמן רב , אבל , זה כלל לא חזות הכל , בניתוח לגבי מצרים , נעשה חיים בהמשך פה , הנה :

    http://10tv.nana10.co.il/Article/?ArticleID=630515

    להתראות

    אהבתי

  17. ואני מזכיר שוב ומדגיש שוב :

    אותו שוטה זקן , כתב מפורשות , שכולם לגבי דידו : שוטים , שהם הבעיה גופא , ומי למשל ? בעזות מצח :

    בוגי יעלון , גדי אייזנקוט , גבי אשכנזי ,אהוד ברק , ליברמן ( מילא ליברמן ) כולם לגבי דידו , ערימות גללים כפי דבריו שלו . קשה להאמין , מאיפה הוצנח פסיכופט שוטה כזה …. ( לא שצריך לקנות מהם תורה מסיני , בין זה אבל , לבין הכפשות חסרות אחיזה ומגוחכות כאלו ,לגבי אנשים כאלו , מקצוענים מוכחים , ברור שהוא סוציופט וכסיל ….)

    אבל חכו חכו בהמשך , איזה חיים משוגעים עוד נעשה עליו …..

    להתראות

    אהבתי

  18. רק המחשה זניחה , הנה ציטוטים של השוטה הזקן :

    חייל זקן Says:
    12 במאי 2017 ב- 08:54
    תמריץ,
    מדי פעם אני מהרהר ביני לביני כמה טוב יהיה כאן אם ביבי ילך ואז קם החכם התורן וגורם לי להיזכר שניסינו את זה 4 פעמים עם רבין, פרס, שרון ואולמרט ומה קיבלנו? בהשוואה אליהם ביבי זוהר כיהלום בערימת גללים.

    אהבתי

    חייל זקן Says:
    12 במאי 2017 ב- 08:55
    אופססס….

    איך שכחתי את האס, ברק?

    עד כאן הציטוט :

    פעם אחרת , אביא מה כתב על רמטכלי"ם לשעבר , אי אפשר לקלוט . תגיעו ללינק , תראו שם הפסיכי הזה , מתגבב איתי , וכותב לי , שלהאג מגיעים רק המפסידים ( תקראו שם ) . אתה שואל אותו אפילו על קייס אחד בהאג , הוא לא יידע . אתה נדהם , מאיפה יש לבן אדם דעתנות כזאת מפגרת . כאן :

    https://goo.gl/vgbmPt

    סלאמת

    אהבתי

  19. אל רום,
    בסיג' זו קבוצה אתנית שמהווה את הבסיס ללאום האירני?
    אז מיהן הקבוצות האלה שמונה הויקיפדיה:
    הפרסים, הכורדים, הגלוגים, המאזנדראנים, הלורים, הבלוצ'ים, האזרים, הטורקמנים, הקשקאיים, הערבים, האשורים, הפתאנים, הארמנים, הברהואים והגאורגים.

    אהבתי

  20. שוטה זקן , הרי אפילו הבנת הנקרא אין לך , חבל יהא להמית אותך המתת חסד אפילו , חבל על החומר של הזריקה . אני כתבתי שהבסיג' זה קבוצה אתנית בכלל ? זה גוף בטחוני , חמור גרם שכמוך !! אתה כנראה יש לך ייצר התאבדות , ובעצם לא !! תכתוב השם המלא שלך פה , שנדע כולנו מי אתה . זה גוף בטחוני , אחד מיני כמה באיראן , והם מהווים בסיס של נאמני משטר מובהקים ( ביחד עם שאר הגופים ממילא ) . טיפש כמו נעל אתה !! לסוליה שחוקה של נעל , יש יותר קשרים סינפסים מאשר במוח המעוות שלך ….ובכלל , תקרא את המספר !! אפשר להעריך בשקט 15 מליון . ובכלל , אם יש לך מושג , גם בני לאומים אחרים , השתתפו במערכה בסוריה למשל , במסגרת כוחות משמרות המהפיכה . יש לך כנראה ייצר התאבדות , בלתי נלאה …. אבל , אתה תחטוף ותחטוף ….. אבל , מה יש לפנסיונר ( אני מניח ) אשמאי זקן , בטלן וסוציופט כמוך להפסיד , ומאחורי שם אנונימי ….בוודאי !!

    אהבתי

  21. אל רום,
    מה הקשר בין מנגנון שליטה כמו הבסיג' לבין זהות של מדינת לאום? האם הKGB מנע את פירוקה של ברית המועצות?

    אהבתי

  22. מה הקשר ? אפילו טיפש נכווה מאש , אתה עוד מתעקש ? אתה כתבת שהמדינה הזו , לא מדינת לאום , לא מדינה לאומנית , והיא תתמוטט מחמת סנקציות ולחצים וכדומה . תקרא מה כתבת !! הם הרי עומדים כבר במשך עשרות שנים אם אתה לא יודע ,בסנקציות גלובליות , ורחוקים מאוד מלהישבר !! יש אחוז ניכר באוכלוסיה , שהוא בפועל , נמנה עם כוחות נאמנים ללא סייג למשטר . אז מה פקינג לא מובן כאן ?? זה שיש לאומים שונים ( ואפילו יהודים בפרלמנט הרי ) לא יכרסם ולא כירסם עד כה בעמידות המשטר . אתה סתם קורא מנטרות מגוחכות , אין לך שכל בתחת לכלום . תעזוב להגיב פה !! אתה יכול להביע דיעה סובייקטיבית כללית . לתהות . לשאול . אתה כותב דברים דעתניים ונחרצים , שאין לך מושג בהם , בטח ובטח , צבא , גיאו פוליטיקה , אסטרטגיה ואללה ….. אז חלאס לעשות מעצמך צחוק !! אתה פסיכי ? דפוק בראש ?? תחזור לגודל הטבעי שלך , בלי דאווינים פה …..

    אהבתי

  23. אל רום,
    חיפשתי עבורך בויקיפדיה. מדינת לאום אתנית-תרבותית היא מדינה שתפקידה לממש ולקיים את הריבונות של לאום מסוים בטריטוריה מסוימת, כלומר זהו מושג המבוסס על לאומיות אתנית. במדינת לאום אתנית, החוקים, המוסדות והסמלים מביאים לידי ביטוי את הלאומיות האתנית של הלאום הדומיננטי.
    הידעת שלמרות האיסור הדתי והבסיג' אירן היא אלופת העולם בצריכת סמים קשים?

    אהבתי

  24. חייל זקן , אתה אשכרה גם מניפולטור נאלח . כתבת את זה , לא בקשר לדיון אקדמי עיוני לגבי הגדרות לאום וכדומה …. אלא בקשר לעמידות של איראן . חתיכת מניפולטור שפל !! והסברתי לך , שבקשר לעמידות של אירן , אין ספק , שלא מעלה ולא מוריד הדבר עד כה , אלא , נהפוך הוא !! ובאירן אכן , יש צרכנות קשה של סמים , וזה בגלל הסנקציות . ולמרות זאת , המשטר עומד איתן , והכוח שלו התחזק והתחזק . ואם עמדת על ההגדרה של לאום ולאומנים כמו איזה פסיכופט , בשביל מה בסוף אתה מביא לי סמים ? אפילו אירני מסומם בקריז , יותר שכל מאשר בתחת הדפוק שלך !!

    אין לך אתה זה !! אין לך מה שצריך בשביל להתחיל אפילו להתמודד איתי , ולהתגבב איתי . גדולים ממך בעשרות מונים , נפלו כמו זבובים .

    יאללה , לך לאונן על לבני נשים ….. ( בלי שאשתך תראה , כנס לשירותים , יא מניוק …. )

    אהבתי

  25. אל רום,
    אירן זה קורי עכביש. בסוריה הם ניגפו בפני אוסף של כנופיות חמושות של סונים שמנו רק מספר רבבות לוחמים. הצבא הרוסי הציל אותם.

    אהבתי

  26. לאיראן בעיה היסטורית קשה- לא רק של זהות, אלא גם של מיעוטים. עד היום האוכלוסיה מורכבת מ-50% מיעוטים לאומיים, ועוד 50% איראנים. מיעוטים ערבי, אזרי (צפון – אזרביג’ן), כורדי, בלושי (סמוך לפקיסטן) וכמובן המיעוטים האפגניים ששיחקו בכל אסיה המרכזית תפקיד היסטורי.

    אהבתי

  27. פוקסי השרמנטי, תקרא שוב התגובות , תקרא על מה מדובר , בחייך , אתה מורח פה סתם תגובות ….. יללה תתעשת , אם אתה רוצה להתגבב פה , תלמד לקרוא , על מה מדובר בכלל , רבק חשיש …..

    חייל זקן ,

    אתה אותו פסיכי , שהרי כתב , שערבי טוב , זה ערבי מוכה , הלא כן ? אתה שוטה להדהים . הרוסים לא רצו להסתבך במלחמה קרקעית קשה ומדממת . אתה מרבית העבודה , עשה הצבא הסורי על הקרקע , וחיזבאללה ומיליציות איראניות . דביל מצוי !! הם גילו שם קשיחות ולחימה ללא פשרות . הם כבשו שטחים תכל"ס . דבר שחיל האויר הרוסי, לא יכול לעשות תכל"ס כמובן . אתה פקינג טיפש …..לא הספיק לך עדיין ?? שים השם שלך , שתשלם מחיר , על הטיפשות המזעזעת שלך !!

    אהבתי

  28. את כל זה שוטה זקן , מול חיילים מתאבדים של דאע"ש . בערימות התאבדו !! צבא של מתאבדים ממש . קשה לתאר הדברים , מה זה לעמוד מול צבא של חיילים שהם רובם ככולם מתאבדים . רק זה מספיק !! אתה יושב מזיין המוח לאנשים פה ….

    אהבתי

  29. רק המחשה זניחה , לאופי הלחימה בסוריה / עיראק , רכבים משוריינים מאולתרים , מלאים בחומרי נפץ ( mad max ) הכל של דאע"ש , והתאבדות על כוחות מנגד , בעיראק סוריה וכדומה …. קורי עכביש ? שקוראים בבלוג הזה , לא יתבלבלו לגבי הכסיל הזקן הזה , כאן :

    http://www.mirror.co.uk/news/world-news/isis-terrorists-use-mad-max-6033573

    בכך , הסשן הזה נגמר !! חבל לבזבז גרעפס נוסף על השוטה הזה . אבל , הוא מזמין את זה ומתחנן לזה , למרות שהזהרתי אותו , לא להתגבב איתי יותר . אם ימשיך , אז גם הקוראים , ימשיכו פה לעשות חיים משוגעים . זה על חשבון הבית הרי .

    לפינאלה רק , שתבינו שהכל מבוסס כדבעי , הנה מצטט את אותו שוטה זקן , כאן לאחרונה אצל תמריץ , הנה :

    תמריץ,
    מה שהביא את השקט בגבול המצרי זה לא הסכם השלום אלא 5 המלחמות (תש"ח, סיני, ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים) שבהן חטפה מצריים מכות קשות. כאשר עסקינן בערבים תמיד יש להעדיף שטח על הסכמים מאחר וערבים אינם מכבדים הסכמים אבל מכבדים כח. ערבי שקט זה ערבי מוכה.

    עד כאן הציטוט :

    ערבי שקט , זה ערבי מוכה !! הבנתם את זה ?? בואו נחשוב , רק בקטנה , מה הם גורסים הערבים עצמם :

    טרור בלבנון , נסיגה . טרור מעזה , אריק שרון הלוחם הדגול בטרור , ובגין נסוג משם כמו כלב . 20 שנות כיבוש ביהודה ושומרון , וילדים בערימות זרקו אבנים , והנה , הסכמי אוסלו מאת רבין הפלמחניק הקשוח . מלחמת יום כיפור , ורק אז שלום עם מצרים . אז מי מבין רק את שפת הכוח ? לא לדבר , על ים שהידים / מתאבדים :סכינים , מטעני נפץ ואללה ….. לא דופקים חשבון לחיים שלהם עצמם !

    תארו לכם , שוטה כזה , כותב מה שכותב פה על רמטכלי"ם ואנשי צבא , וקוראים עשויים להתבלבל פה .

    הנה הלינק לתמריץ :

    כחלון נכשל בהורדת מחירי הדירות, האם מנוחין יצליח?

    סלאמת

    אהבתי

  30. אוף טופיק נוסף,

    שאני מניחה שיעניין את תמריץ ואולי גם את יאיר – כתב הגנה מורכב, ודי ארוך, על החברה החרדית, וההבדלים בינה לחברה החילונית והחברה הדתית לאומית.
    תמצית הטענה: הסקטור החילוני והדתי לאומי הם השקעה ב "קרנות ההון סיכון" של העם היהודי, ואילו הסקטור החרדי הוא השקעה "בחברת ביטוח" של העם היהודי.

    קטע מהמאמר:
    " … אחד מן הפולמוסים העיקרים שמנהלת ההגות החרדית עם המודרנה נסוב על רעיון הקדמה, המדגיש את עליונותו של ההווה על פני העבר ומשליך את יהבו על עתיד טוב יותר.[50] מפאת נאמנותה המוחלטת למסורת, החברה החרדית אינה יכולה לקבל את רעיון הקדמה. בלשונו של אליעזר שביד, חוקר ההגות היהודית, החרדיות היא "הפגנה נחרצת ובוטה של העדפת העבר המסורתי על פני ההווה, המפגין את המודרניות שלו".[51] העבר שאותו מפארים החרדים הוא העבר האידיאלי של מעמד הר סיני, של ימי הנבואה ובית המקדש. משום כך, כנגד רעיון הקדמה מעמידים החרדים את עקרון "ירידת הדורות", שלפיו קומתו הרוחנית של העם רק הלכה ופחתה עם הזמן.[52] מכאן, שעל ההווה השפל להכפיף עצמו לטקסטים הקדושים ולפסיקות ההלכתיות – שרידי העבר המופלא – שהניחו אחריהם הדורות הקודמים. גישה זו לא רק מבטיחה את עוצמתן ויציבותן של המסגרות המסורתיות, אלא גם מחזקת ומאששת את הסמכות ההורית; ואמנם, אם יש ברעיון הקדמה המודרני כדי לכרסם במרותם של הורים ומורים, המייצגים את העבר ה"נחות", הרי עקרון "ירידת הדורות" מגלם תפיסה שונה בתכלית, והאפקט שלו הפוך לחלוטין.

    עקרון "ירידת הדורות" ממלא אפוא פונקציות סוציולוגיות רבות חשיבות; אך ראוי לעמוד גם על עוצמת החוויה המקופלת בו. השואה, שהכחידה את הישיבות הגדולות ואת החצרות החסידיות, האירה את העיקרון הזה באור טרגי. המעטים ששרדו את החורבן ראו את עצמם כשארית הפליטה של רבים וטובים מהם שכלו בדלֵקה הגדולה. כך תיאר זאת הרב אליהו דסלר, מחשובי הוגי הדעות של הציבור הליטאי, בדרשתו המפורסמת "ויהי אחר החורבן":

    לא ככל הדורות דורנו. דור חורבן הוא, בעוונינו. האם נבין מהו דור חורבן? לא, לא נבין ולא נשיג, גם לא נאמין כי אפשר הוא. אבל… הרי כן הוא באמת. העושר שהיה לנו חרב ואיננו, למרות אשר ציור העבר העשיר עודנו כמו חי לנוכח עינינו – אינו אלא עבר המתרחק והולך, אבל בהווה, הרי איננו… ההווה ריקן! אותו העושר הרוחני, אותו אוויר הישיבה, אותה השאיפה האמיתית, אותה הלומדות, אותה יראת שמים, אותה הלבביות – הלא כל אלה אינן עוד עמנו… הלכה שכינה מקרבנו… בנינו לא יראוה אצלנו.[53]

    לאחר השואה מקבל עקרון "ירידת הדורות" משנה תוקף, משום שהוא מבטא חוב עמוק לזכרם של מקדשי השם. באופן זה מטעינה "ירידת הדורות" את החיים החרדיים במודעות לקיום חלופות טובות יותר למצב הקיים, ובביקורת עצמית תמידית התובעת עוד ועוד מסירות נפש. לחיים בהווה תתלווה תמיד תחושה של אי־נחת בגלל חוסר היכולת להנציח בשלמות את העבר, והוויתורים שבהם כרוכים חיים אלה מדי פעם, כגון המעבר של הישיבות הליטאיות מן היידיש המסורתית אל העברית המודרנית, מוסברים כהכרח בל יגונה.[54] לכן מקונן האדמו"ר מסלונים על כך שלצד הפריחה הכמותית בלומדי התורה קיימת גם ירידה איכותית: "כשמביטים על המפה הכללית של היהדות החרדית, הרי זו הבעיה המרכזית שהגדלות נעדרת והשגרה אוכלת בכל פינות ומחנות".[55] ומאחר שהדורות הולכים ופוחתים, יש לקבוע חומרות חדשות נוסף על אלו שהונהגו בעבר. זהו גם נימוקו של האדמו"ר מסלונים לדרישה שכל בחור ואברך ילמד בישיבה, נוהג שהתקבל על ידי החרדים אחרי השואה. האדמו"ר נסמך על קטע מדבריו של השל"ה, רבי ישעיה הלוי הורוויץ, המדגיש את התפשטותה הגוברת של הטומאה בעולם,[56] ומעגן בו את הטענה שדורנו זקוק לתיקון באמצעות כוח התורה:

    ונמצא לפי זה שאין מקום לטענה מה לו לאדם להחמיר יותר מאבותיו בדור הקודם, כי אז באמת לא היו צריכים להתנהג כך, אבל בדור זה שהזוהמא כל כך מתגברת הרי רצון ה' שיהודי יחמיר ויגדור עצמו בסייגים חדשים של פרישות. ועל דרך זה יש לומר בנוגע לכוח התורה שנתחדש בדורנו, שהקדוש ברוך הוא נתן שכל אברך החפץ לשבת וללמוד ולגדול בתורה יש לו האפשרות לכך, כיוון שבדור זה שולטת כזו זוהמא רחמנא ליצלן על כן גם הקדושה צריכה להיות במדרגה אחרת לגמרי, שבזמנים אלו כדי שאברך יוכל להתנהג בקדושה וטהרה כראוי עליו לשבת ולעמול בתורה. …"

    https://hashiloach.org.il/החרדים-כתב-הגנה/

    ****
    בהקשר לנושא הרב שטינמן, שהוזכר בפוסט הקודם:

    נזכרתי בדיון האם עדיף לנו שמי שייצג את איראן בפני הקהילה הבינ'ל יהיה אדם המדבר עם קצף על שפתיו (כדוגמת אחמדיניגאד) או אדם המחזיק בערך באותן דעות ועמדות כמו אחמדיניגאד אבל מדבר ברכות עם חיוך תמידי על שפתיו (כדוגמת רוחאני).

    להערכתי אין כל שוני מהותי בין הפלג הירושלמי (שכולם מגדירים כקיצוני) לבין עמדת שטיינמן (הנתפס כמתון) לגבי הסוגיות המהותיות של "גזרת" הגיוס לצבא, לימודי מקצוע והשתלבות חרדים באקדמיה ועוד ועוד.
    הם חותרים לאותן מטרות אסטרטגיות. השוני בינהם הוא רק בטקטיקה איך להשיג זאת מהחילונים ומהדתיים הלאומיים.

    אהבתי

  31. קמיליה, אסתכל במאמר. לגבי הסוף דעתי שונה וההבדל הוא קיצוני. השימוש באלימות פיזית להשגת מטרות מהשלטונות הוא זר ליהדות החרדית הגלותית בצורה שאין לתאר. מוטציה תלמודית שהתפתחה כתוצאה מכישלון המרידות ברומאים. הרבה חרדים רואים בקיצונות הירושלמית סוג של ציונות כי התפיסה לפיה הקמת המדינה שינתה את כללי המשחק כך שהתנגדות אלימה מותרת מפארת באופן פרדוקסלי את הקמת המדינה כאירוע היסטורי מכונן.

    הרב שטיינמן האמין שבגלות בין יהודים צריך להתנהג כמו בגלות בין גויים – בשתדלנות ובכוח רך בלבד. הרי ההגות החרדית פוסלת באופן שלא ייאמן אפילו את מרד גטו ורשה.
    הגישה של הפלג הקיצוני שהם יכולים להתפרע ולחסום כבישים וכדומה – סטייה קיצונית ומסוכנת מהנורמה החרדית עליה החרדים מסתכלים בבוז. מטרתם לשרוד, לא לשלוט או להתעמת. וברור למה – אם ישלטו או יתעמתו יצטרכו להשתנות כליל. אבל הם באו לשרוד.

    אהבתי

  32. כבר ציטטתי פעם בבלוג את מכתבו של הרב דב לנדו שהוא מספר 2 או 3 בהנהגה החרדית כיום. הוא אמנם כתב נגד סכסוכים פנימיים אבל אפשר לקרוא ולהסיק מה דעתו על חוסמי הצמתים.
    _____________

    אומר עוד גלויות, ובאופן כללי ונחרץ. אינני מבין בכלל את כל הגישה הזו הגורסת כי על עולם התורה להיות תקיף וחזק ולוחם, היודע להגן על זכויותיו בתוקף, ויודע להשיב מלחמה השערה, ואוי לו למי שבא להצר צעדיו ולמנוע דבר – המגיע לו – בעדו. 
    לא! לא זו צורתו הראוי' והנכונה של עולם התורה. הוא אף פעם לא הי' כך בעבר, ואין זו הצורה שיש ל"הלבישו" בהווה ולהבא! 
    עולם התורה לפי מיטב הכרתי, והכרת אחי ורעי, חייב להיות רוחני, נעלה ועדין, צנוע ומצטנע, ולא המוני ותוקפני, מופיע ומתבלט, לוחם ואלים! לא! 
    וכל זה אף במחיר הפסדים, ויהיו אפילו מאת מונים יותר מההפסדים הצפוים לנו אם לא נהא תקיפים תוקפניים ואלימים כיריבינו ומתנגדינו. 
    אנחנו לא נלך להתאבד – מבחינת כל המהות הרוחנית העצמית שלנו – כדי להשיג עוד ועוד הישגים פה ושם, לתקן עוולות הנגרמות לנו, ולקבל את כל מה שמגיע באמת לנו, וכל זה במחיר התאבדות רוחנית ומהותית. לא נעשה זאת גם למען הוריד את הרב החבד"י וראש העיר הגוראי מכסאותיהם, או אפילו כדי לחזק את "שארית ישראל". כן, אפילו לשם כך לא כדאי להתאבד! 
    מה באמת סבורים: האם אכן, באמת, כדאי לשם כך, לשם כל זאת, להשחית את הנשמות, ולהורידינו, אותנו ואת בנינו ובנותינו, לדיוטות תחתונות כ"כ מבחינת ערכיות מוסרית ונפשית, להסתאבות חברתית ופרטית מבחינת התנהגות יהודית ותורתית. 
    והעיקר – הוא רק "לנצח"! רק זה העיקר, והשאר הוא חסר משמעות לגביו לגמרי, האכן כן הוא?! 
    האם באמת כדאי לשם כך להכניס את כולנו לקלחת גיהינומית זו של מלחמות ומריבות נוראות, ושל חרב איש ברעהו?! 
    האם בזה נחנך את ילדינו, ונשחית את כל עולמינו עולם התורה, על שנאה ואויבות על אלימות ותוקפנות, על אנחנו עוד "נראה להם" לכל מי שמפריע לנו, או אף, אינו צועד עמנו בדרך מלחמתינו? 
    הזאת תהא צורתו הרוחנית של עולם התורה בדור הבא, ובמקום ציבור תורני נעלה ומרומם, ניהפך לציבור אלים וחשוף זרוע מלחמה – כדי לטרוף זרוע אף קדקוד של כל מי שמצר צעדינו או שאינו נושא חן בעינינו? 

    אהבתי

  33. בנוסף מספר אחת בהנהגה החרדית היום ומחליפו של הרב שטיינמן, הרב אדלשטיין, הוא ככל הנראה האדם הכי מתון ביחס לחילונים שהיה בתפקיד מאז קום המדינה. כך אמר באחד משיעוריו וזה טקסט שגרתי לרב דתי לאומי אך חריג ביחס לרב חרדי:

    גם חילונים שאינם שומרי תורה ומצוות, אם הם מוסרים את נפשם על הצלת אחרים מתוך אהבת הבריות, יש להם עולם הבא כמו הרוגי לוד שמסרו את נפשם לטובת בני העיר. מה זה לאומיות? אהבת העם. חילונים בצבא מוסרים נפשם על הצלת אחרים. מה, זה לא "הרוגי לוד"? אם החילוני מוכן למסור את נפשו יותר מהחרדי, הוא יותר גדול ממנו

    אהבתי

  34. לתמריץ:
    יש ארצות שבהן יש או היה משטר סוציליסטי ודוקא זה הלך טוב. בישראל בתקופתה הסוציליסטית בשנות הששים והשבעים רמת החיים עלתה במהירות מסחררת. במדינות סקנדינביה חיים די טוב. לעומתם יש מדינות קפיטליסטיות שהחיים שם בזבל כמו הודו וכל מדינות דרום אמריקה.

    אהבתי

  35. סוציאליזם וסוציאל דמוקרטיה דברים שונים בתכלית. המודל הסוציאל דמוקרטי הצליח יפה ואין היום באמת מדינה שממש חורגת ממודל זה. אבל לא כקריאת תגר על היוזמה הפרטית אלא כהבטחת שירותים חברתיים לכל אזרח.

    אהבתי

  36. קמיליה, אקרא בעיון בהמשך את הטקסט שהבאת.
    מסכים עם תמריץ שהפלג הירושלמי זר לכל ההגות וההתנהגות החרדית. הם ממש בבחינת "לעלות בחומה" מה שיכול לזעזע את אמות הסיפים החרדיות.
    למיטב זכרוני הטקסט של הרב לנדאו דומה מאוד לטקסטים דומים שנכתבו בשקט מול הרב שך. הרב אוירבך הוא ממשיכו הרוחני של הרב שך אבל בכמה עוצמות יותר.
    בשקט בשקט טוענים חרדים רבים שההתנהגות של הרב שך גרמה לכך שילדיו עזבו את דרך התורה. בדומה, חרדים רבים חוששים שמעשי הפלג הירושלמי יגרמו לגל עזיבה גדול מהחרדיות בעתיד.
    אני חושב שאני מבין את הלך המחשבה שלהם. מעשי הפלג הירושלמי מובילים לשבירה של האתוס וההגות החרדית.

    Liked by 1 person

  37. לתמריץ ןיאיר,

    אסתכן בכניסה לתחום שאיני מאוד מתמצאת בו.
    יש שני סוגי "דיני מלחמה". האחד עוסק בעילות, המוצדקות או הלא מוצדקות, להכרזת מלחמה. כלומר, במטרות המלחמה. השני עוסק בדרך בה מנהלים מלחמות, ומה מותר ומה אסור לעשות במהלך מלחמה (בין אם היא מוצדקת ובין אם לאו).
    האנלוגיה לכך היא שלתפיסתי הרב אוירבך והרב שטיינמן מסכימים על עקרונות היסוד לניהול החברה החרדית ושימורה, ועל מטרות מלחמותיהם של החרדים בחברה הסובבת אותם. שניהם תומכים בהסללת טובי בניהם ללימודי תורה, שניהם מתנגדים נחרצות הן לגיוס לצבא והן לחובתם להעניק לילדיהם השכלה כללית וללמדם מקצועות מהם יוכלו להתפרנס בכבוד. שניהם הפכו את החיים בעוני, על חשבון משלמי המיסים, לערך נעלה. ועוד ועוד נקודות הסכמה.
    הם חלוקים רק על הדרך בה יש לנהל את מלחמותיהם. בתחבולות (כמו השתתפות הרב שטיינמן בדיוני וועדת טל על גיוס בני ישיבות לצבא) או באלימות פיזית.
    אני מוכנה לקבל שהשימוש באלימות פיזית מנוגד לאתוס החרדי "העדין", כפי שהפצצת בתי ספר ובתי חולים במהלך מלחמה, גם אם סיבותיה מוצדקות, מנוגדת לאמנת ז'נבה. וזאת למרות שאני זוכרת במעורפל התנכלות פיזית לארכיאולוגים ופציעתם, רגימת מכוניות הנוסעות בשבת באבנים, הכאת רבנים קשישים, ועוד מקרים בהם חרדים השתמשו באלימות פיזית.

    מכאן, נראה לי שאני אבחר להמשיך להתבונן בחצי המלא של הכוס (כל נקודות ההסכמה בין הרב אוירבך והרב שטיינמן) ואתם על החצי הריק של הכוס (המחלוקת העזה בדבר הטקטיקות בהן מותר לנקוט כשנלחמים ב"גזרות שמד").

    עם זאת, אני מסכימה שהרב אדלשטיין מייצג אידיאולוגיה שונה לחלוטין. אם ימשיך בדרכו הוא עוד עלול/עשוי לנהל תפילות לשלום המדינה ולשלומם של חיילי צה'ל.

    אהבתי

  38. קמיליה,
    בישיבת פוניבז' נהגו להניף את דגל ישראל ביום העצמאות מאז קום המדינה. איני יודע אם המשיכו בכך מאז פרוץ מלחמת "השונאים" ב"מחבלים"

    אהבתי

  39. מה יקרה אם באמת יבטלו את כל המכסים בעולם? האם זה לא יפגע קשות ברמת יוקר המחייה?

    בעבר המרחק הגביל יבוא, תבלין מהמזרח עלה הון רב, עתה יבוא של מוצר ב 0.99 דולר מסין בתוך שבוע כדאי כלכלית ושיגרתי, מה שמגן על יצרנים מקומיים הוא לא חוסר הכדאיות אלא המכסים.
    אומנם היבוא האישי מעלה את רמת החיים, אבל לא של אותם מובטלים שאבדו את מקורות ההכנסה. לא כל אחד יכול לעבוד בהיטק או חברת תרופות.
    היבוא האישי מגדיל את הפער בין השכבות החברתיות.

    אהבתי

  40. שאלה פשוטה ומצויינת של "נימן פיק " לעי"ל אכן :

    ברור שהתשובה סבוכה , אבל , מעבר לתהיה בתגובה :

    הרי מדינה צריכה מטבע קשה ( תכל"ס דולרים ) על מנת לשלם על יבוא של חומרי גלם קריטיים ( נניח נפט ) . אם לא תייצר , רק תיבא , ולא תייצא , מאיפה יהיו תקבולים בדולרים , על מנת לייבא חומרי גלם קריטיים , ובכלל לייבא הרי .

    צריך גם לגייס כסף . צריך דירוג הולם לכך . החובות מוחזרים בדולרים לרוב . נניח לא מזמן הייתה הנפקה גדולה של ישראל בלונדון ( אג"ח ) . ברור כשמש , מה היה קורה , אם לא היה ייצור , ייצוא , ודולרים .

    אם מייבאים , ואין ייצור , אין פיתוח ומחקר , החברה מתנוונת . הון אנושי לא מועסק . טכנולוגיות לא משתכללות . פה למשל מאוד קריטי לצבא , רק הצבא , סיבה מספיק טובה פה .

    כך שזה חורג מתעסוקה ופערים חברתיים …..

    להתראות

    אהבתי

  41. אפשר כאן כדרך משל , לקרוא על מחקר , כיצד מכסים , תורמים לכושר תחרות או מועילים לכך . מחקר של ( או בשביל ) ה – World Customs Organization (WCO) " ארגון המכס העולמי " נניח , כאן :

    http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/topics/key-issues/ecp/the-contribution-of-customs-to-economic-competitiveness.pdf?la=en

    להתראות

    אהבתי

  42. קמיליה,

    הטענה שלך שהרב אדלשטיין מייצג אידאולוגיה שונה אינה נכונה. אל להחליט דבר כסה על סמך ציטוט (יפה מאוד לכשעצמו) שהביא תמריץ. גם הרב שך היה שמח לראות את נכדו החייל החילוני מגיע לישיבת פונוביז' והוא היה מקבלו באהבה. לא הייתי בונה על ציטוט יחיד.

    קראתי את המאמר של אהרן רוז ואני מסכים איתו בכך שהמחקר האקדמי לא מצליח לתפוס את התופעה הנקראת חרדיות. אני מסכים איתו שזה שחרדים יוצאים לבית קפה לא מעיד על שינוי בחולשת החברה החרדית.
    בכלל, ביחסי החברה החרדית עם החברה הישראלית אני צנוע מאוד ברצונות שלי. אני מאוד מכבד אותם ולא מעוניין לשנות אותם.
    אני לא יודע מי קרן החיסכון ומי קרן הון סיכון. מבחינתי אנחנו בתוך ניסוי עצום שרק בסופו יוברר מי החיסכון ומי הסיכון.

    Liked by 1 person

  43. אני מופתע שלא הכרתי את המאמר של אהרן רוז. הוא מאמר מופתי ממש. על העיקרון של החרדיות בעיניי כתבתי בעבר. זו חברה שפנאטית לדארווין (מבלי להכיר ממש את משנתו שנחשבת בעיניה לכפירה). ההישרדות ארוכת הטווח היא חזות הכול מבחינתה – לאו דווקא של החרדיות עצמה שעוד תוכל להשתנות ולעטות פנים כאלו ואחרות – אלא של האדם היהודי שמייחס ליהדותו ולתורה שמעצבת אותה ערך עליון. רוז מאפיין בצורה יפהפיה – הביקורת של החרדים על הדתיים לאומיים היא לא כל כך תיאולוגית. הם פשוט רואים שהשקפתם לא מצליחה לייצר דור המשך באותה מידה דטרמיניסטית מדהימה שמאפיינת את המוטציה החרדית (לפחות בגרסה האשכנזית).
    https://tinyurl.com/yab2mjsb

    Liked by 1 person

  44. בהמשך לנושא החברה החרדית והמטרה המקודשת של הישרדותה:

    א. הודו מוצפת בילדים ובמבוגרים, גידמים וקטועי רגלים (וכמובן גם ללא פרוטזות) המקבצים נדבות. לא יכולתי שלא לרחם על המוני הנכים במדינה ענייה, חסרת מערכת רווחה, הנאלצים לקבץ נדבות בכדי להתקיים.
    רק מאוחר יותר הוסבר לי שרובם המכריע של הנכים מקבצי הנדבות שייך לתת הקסטה של הקבצנים.
    הורים מסורים, המעוניינים שילדיהם יצליחו היטב ב"מקצוע קיבוץ הנדבות", העובר מדור לדור במשפחתם ויעוררו את רחמי התיירים "העשירים", מטילים בילדיהם מומים נראים לעין.
    הם קוטעים את רגלי או ידי ילדיהם, שנולדו בריאים (ופוטנציאלית היו מסוגלים לבחור בבגרותם בכל תחום עיסוק שהוא). וכך מספר חברי תת קסטה זו רק הולך ועולה מדור לדור.

    ב. קטע ממחקר על ההצלחה ההישרדותית המופלאה של כת האמיש:
    ____________________

    " … בני כת האמיש בארצות הברית כמעט הכפילו את מספרם ב-16 השנים האחרונות הודות להקמת משפחות גדולות, נישואין בתוך הקהילה ותוחלת חיים ארוכה יותר. כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם אתמול (רביעי). אוכלוסית האמיש גדלה ב-86 אחוז מאז 1992, ומספרה ב-2008 עומד על 231 אלף בני אדם לעומת 125 אלף לפני 16 שנה, גידול של ארבעה אחוז בשנה.
    האמיש היא כת נוצרית שהיגרה לארצות הברית מאירופה במאות ה-18 וה-19. בני הכת מסרבים להשתמש במכוניות, במחשבים או באמצעים אלקטרונים אחרים. הם מדברים ניב גרמני ומשתמשים בסוס ועגלה כדי להתנייד באזורים הכפריים, שם ממוקמות קהילותיהם.
    בזמן שקבוצות דתיות ואתניות אחרות חוששות מירידה במספר החברים בהן בשל נישואין מחוץ לקבוצה, בקרב האמיש מתעקשים על נישואין בתוך הכת ועל חינוך הילדים רק בבתי ספר מיוחדים של הקבוצה.

    לפי המחקר, הגידול המזהיר במספר בני האמיש בעשרים השנים האחרונות נובע ממספר גבוה של ילדים בכל משפחה בשילוב עם ההצלחה לחנך את הילדים שלא להתחתן עם לא-איימישים. לדברי החוקרים, האיימישים אינם מתחתנים מחוץ לקבוצה, משום שצעד זה גורר לעיתים נטישת הכנסייה המיוחדת להם. "מי שמתחתן מחוץ לקבוצה מנודה", אמרו החוקרים. "
    ______________________________________________________

    מחקר זה שכח לציין שבשל הגבלת הנישואים לבני חברה מצומצמת, אחוז הילדים הנולדים עם מומים מולדים בתוך קהילת האמיש גדול מאוד, והוא עוד הולך ועולה בהתמדה.
    בשוליים ניתן להוסיף שבני האמיש משוכנעים שהשכלה של 8 שנות לימוד היא די והותר בכדי ללמד ילד את כל מה שהוא יצטרך לדעת בחיים. הם מאפשרים לבני נוער בוגרים (בעיקר לבנים אך גם לבנות עקשניות במיוחד), לצאת מהקהילה למספר שנים של שוטטות בעולם הגדול והכרתו. בשל השכלתם המאוד מוגבלת ושליטתם הדי עלובה בשפה האנגלית (והאפסית במחשבים) – צעירים משוטטים אלו מפרנסים את עצמם בקושי רב בתחתית התחתיות של סולם המזון. הם נאלצים לחיות בעוני ובזוהמה עם עובדים זרים לא חוקיים, ולשרוד לצד רמות גבוהות של אלימות ופשיעה. וכך, לאחר מספר מועט של שנים שבהן מיצו את "הכרת העולם הגדול", הם מאושרים לחזור לקהילות הפסטורליות שבהן גדלו, להתחתן ולהביא לעולם המוני ילדים.

    ג. שני המקרים, המאוד קיצוניים הנ'ל, מציגים במלוא חריפותה את השאלה האם המטרה של הישרדות קהילתית- חברתית – תרבותית מקדשת את כל האמצעים. שאלה הקיימת, אם כי כמובן בצורה פחות קיצונית, גם בחברה החרדית בישראל.

    בעיני התנהלותה של החברה הדתית לאומית, המאפשרת לילדיה בחירה אמיתית מה להיות כשיגדלו ולאיזה מגזר ברצונם להשתייך, מוסרית יותר מהתנהגותה של החברה החרדית. גם אם מחיר "חופש הבחירה" הוא שחלק מהילדים שגדלו במגזר הדתי לאומי יבחרו שלא להמשיך בדרכי הוריהם (ויתחלנו או יתחרדו).

    Liked by 1 person

  45. בתקווה לחזור על ההצלחה המופלאה של הנעת שני אנשים לקרוא את המאמר על החרדיות, ברצוני לחזור על המלצתי לקרוא גם את המאמר על השלבים שבהם גרמניה הפכה מדמוקרטיה צולעת לדיקטטורה איימתנית, ושלושת הלקחים לישראל בהווה
    (המאמר הנוסף מהשילוח אותו צרפתי במעלה התגובות בפוסט זה).

    פסקת הסיום של המאמר:
    ______________
    "סיכום: אנחנו וגרמניה של שנות ה-30
    הדמוקרטיה הגרמנית של רפובליקת ויימאר התקיימה ושרדה 14 שנים בלבד. כל האנשים שהצביעו עבור היטלר והנאצים לא נולדו בדמוקרטיה ובקושי חוו בחייהם חברה חופשית. טעות נפוצה היא להסיק עד כמה הדמוקרטיה שברירית וניתנת לתבוסה קלה ומהירה. ההיסטוריה מלמדת את ההיפך – גרמניה היא דוגמא חריגה, בה אפילו היטלר נזקק ל"פטיש 5 קילו" כדי לכונן משטר דיקטטורי. רק מתקפה ישירה ואלימה על יסודות הדמוקרטיה האלמנטאריים ביותר הביאה להתמוטטותה.
    לאור הדיון במאמר זה, מומלץ להזכיר ל"מזהי התהליכים" למיניהם כיצד ישראל אכן יכולה להידמות לגרמניה של שנות ה-30. לא כל ביטוי של לאומיות יהודית הוא איום על הדמוקרטיה; וכך גם לא כל רצון של ממשלה לחלק (ולשלול) תקציבים באופן המשקף את העדפות ציבור הבוחרים; לא כל ביקורת פומבית כלפי מנגנוני כוח קיימים; ולא כל ניסיון של הרשות המבצעת למנות בעלי תפקידים שיוציאו לפועל מדיניות שנקבעת על ידה. לפחות במסגרת הלקחים מגרמניה של שנות ה-30, האיומים האמיתיים הינם אוזלת יד כלפי כנופיות אלימות במגזרים שלמים, ובעיקר כשלים מבניים חמורים בהיבט ה"פורמלי" של המשטר בישראל, החותרים תחת הפרדת הרשויות ותחת עיקרון הכרעת הרוב. נכון להיום, נדמה שלפחות בתחום זכויות וחירויות היסוד אין סכנה מיידית או בולטת של הידרדרות ושל פגיעה בדמוקרטיה, אולם ודאי שיש מקום לשיפור.
    ישראל היא דמוקרטיה חזקה, איתנה, משגשגת – כך גם לפי מדדים בינלאומיים, המעידים אף על מגמת שיפור קבועה. אלו המנצלים כל הזדמנות על מנת להציג דמיון בין ישראל לבין גרמניה של שנות ה-30 הם אחד משניים: או שהם בורים, ובורותם מובילה לפרנויה והיסטריה לא-רציונלית, הגורמת להם לראות "שדים בכל צל"; או שטענתם נובעת ממניע פוליטי של מנגנוני כוח והשפעה, במטרה להצר ולהגביל את מרחב הפעולה הלגיטימי של מקבלי ההחלטות ושל יריביהם."
    ______________________

    לחייל זקן,
    המאמר מסביר מדוע התופעה ההולכת ומתגברת של "הטרלול הליברלי", עליו אתה נהנה להצביע, אינה רק "פריק שואו" משעשע, אלא מהווה סכנה אמיתית לעצם ההישרדות של משטרים דמוקרטים. מדוע דווקא כוהני "הפוליטיקלי קורקט" וסתימת הפיות הם אלו שמסכנים את הדמוקרטיה. זו שלכאורה כל כך קרובה לליבם.

    לאל רום,
    מחבר המאמר, גוני גרין, הוא בעל הסמכה לעריכת דין מהאוניברסיטה העברית בישראל וממדינת ניו יורק בארה'ב. אם תברור את המוץ מהתבן – תמצא שהוא מתייחס *גם* להיבטים משפטיים, ולמחלוקת על כוחה היחסי של הרשות השופטת והרשות המחוקקת.

    לגיא,
    תוכל לוותר על פרקי המבוא והסיכום ולהתמקד רק במרכז המאמר, המתאר מה קרה בגרמניה בשנות השלושים. בעלי ידע היסטורי יכולים לנסות לבצע הרבה השוואות מעניינות בין נפילת רפובליקת וימאר (המותארת במאמר) לבין הגורמין לחילופי צורות המשטר בתוך האימפריה הרומית ולבסוף אפילו לנפילתה הסופית של האימפריה.

    Liked by 1 person

  46. קמיליה , קראתי המאמר באמת , וממש לא התרשמתי עם כל הכבוד . הדברים סבוכים בקריזה פסיכית לגמרי , ולא נוכל כהוא זה לגעת באמת בדברים . כותב המאמר הנכבד , לא ממש נוגע בליבות של הגדרת הבעיה . אבל , רק הערה מתודולוגית :

    הסמכה של אדם , לא כל שכן בחוק ומשפט , ותארים למכביר אפילו , לא עושים כהוא זה משהו לגופו של ענין . שהרי , שופטים למשל , הם המומחים האולטימטיבים לחוק ומשפט . הם החותכים . הם החורצים גורלות . הם הנותנים הפרשנות הקובעת וכדומה …. הם גם מבחינת יכולות קוגנטיביות , בטופ של הטופ . ודוק : את בטח יודעת שיש בתי משפט של ערעור . לא פעם ולא פעמיים , החלטה של בית משפט בערכאה תחתונה , פשוט , מתהפכת בערכאה עליונה יותר , ושוב בעליון אפילו .אז ברור הדבר !

    לא נוכל כמובן , להתחיל אפילו עם דגימה זניחה , אבל , כותב המאמר , לא הגדיר כלל מהי דמוקרטיה ( הגדרה כוללנית תמציתית ) אז איך בדיוק ? לדעתו הריבון הוא העם , אבל , הריבון הוא לא העם , העם הוא הריבון הטבעי . בין זה לבין תכל"ס ריבונות אפקטיבית , המרחק גדול , וכך הוא צריך להיות , וכך ולא יכול להיות אחרת בכלל , אפילו בדמוקרטיה אולטימטיבית כך הדבר( לא כל שכן , כאשר הוא מצביע על ניתוק בין העם למימשל ולבתי המשפט , כסכנה לאושיות הדמוקרטיה , אלא , שזוהי אחת ממהויות הדמוקרטיה : אותו ניתוק , בין הריבון הטבעי , לבין הריבונים הייצוגיים או המבצעים ) .

    הכי מופרך למעשה במאמר , הינה ההתמקדות , בחיידקים , במקום בתרבית . על מנת שדיקטטור יעלה , ודמוקרטיה תיפול , צריך לא פעם , שהעם , יהיה הרספטור ( הקולטן ) . כלומר , העם , הציבור , נמצא בהלך רוח מתאים , לקבלה וכניעה לדיקטטור דנן . הוא כל המאמר מתעסק , עם עקרונות מימשל מלמעלה ( כגון : הפרדת רשויות , שזוהי המצאה די מופרכת וסינטטית למעשה ) ולא עם הלכי הרוח הציבוריים , שיכולים להיות מוטים , ומאששים , עליה צפויה של דיקטטורה ודיקטטורים . לא אלאה , מלצטט שוב את פרופ' איאן קרשו ממש בקשר להיטלר הרי , בספרו : " המיתוס של היטלר " ( תדמית ומציאות ברייך השלישי ) הנה משם מצטט :

    " מנהיגות " הרואית " היתה יסוד רב משמעות ברעיונות הימין הלאומני וה " עממי " זמן רב לפני שהיטלר עלה לגדולה . מוצדק לראותה כ" אחד הרעיונות המרכזיים של התנועה האנטי – דמוקראטית ברפובליקה של ויימאר וגם כ " אחד מיסודות האמונה המוצקים " שלה .

    ועוד משם :

    הרעיון והדימוי של " הפיהרר של הגרמנים " עוצב זמן רב לפני שהותאם להיטלר , ובמשך שנים היה קיים בצד גידולו של הנאציזם בלי שמבשרי הצורך במנהיגות " הרואית " יבינו כי היטלר עצמו הוא המנהיג בהא הידיעה שלו ציפו .

    להתראות

    Liked by 1 person

  47. קמיליה ובכלל , רק הבהרה נחוצה :

    תגובתי על המאמר לעי"ל ( דמוקרטיה היטלר ) מתיחסת לתהליכים מושגיים/ עקרוניים , לא הבעתי דיעה לגבי מה שקורה קונקרטית במדינת ישראל בקשר לכך ( שהרי , לא היינו יוצאים מזה , אלא על אלונקה ודיסקית בפה מרוב סיבוכים ….. ) .

    להתראות

    אהבתי

  48. תמריץ,
    זה המקור באתר פוליטיקו:
    https://www.politico.com/interactives/2017/obama-hezbollah-drug-trafficking-investigation/
    אזהרה – יותר מרתק מכל סידרת "נרקוס" אבל דורש יותר משעה לקריאת כל החומר.
    יאיר,
    פוליטיקו אינו אתר טראמפי. צריך להעריך אותם על שהסכימו לפרסם את חומר הנפץ הזה.

    Liked by 3 אנשים

  49. כנראה הוכחה לטענה של תמריץ שעיתונאי נתון יותר להשפעת הצורך לפרסם מאשר לקדם דעותיו הפוליטיות.

    אהבתי

  50. יאיר , חחח …
    התקבלת לאגודה הפולנית הדוגלת באמונה בנאצלות מנעי ומעשי האדם שאני מכהן כיושב הראש שלה.

    Liked by 2 אנשים

  51. בנוגע לעלילות ממשל אובמה במזרח התיכון – קשה להיות מופתעים.

    מאז בן רודס פרסם את עלילות "תיבת התהודה", והתגאה בכך שהצליחו להערים על רובה המכריע של התקשורת המערבית בנוגע להסכם הגרעין עם איראן, הבנתי שהאמת אינה נר לרגלי ממשל זה, והוא גם אינו בוחל באמצעים בכדי להשיג את מטרותיו האמיתיות. לא היו לבן רודס אפילו את השכל הישר והמעצורים המינימליים להבין שאלו מעשים שיש להתבייש בהם ולא להתגאות בהם.

    נדמה לי שהרעיון של אובמה לחזק את איראן ולהשליט את החיזבאללה על לבנון / הלבנט נובע מהשקפת עולם ש"מה שלא הולך באמצעות ריצוי הבריונים המסוכנים ביותר בסביבה – ילך באמצעות עוד יותר ריצוי". זו כנראה המשמעות האמיתית של הבחירה בהפעלת "כוח רך" בלבד.

    מה שמזכיר לי את הניתוח של אובמה כמשתמש בטקטיקות של מדריך חבורות רחוב (כפי שהיה בעברו). מי שמנסה להתיידד עם הבריונים הדומיננטים ביותר בחבורת הרחוב, באמצעות חיזוק כוח השפעתם על השאר, בכדי לקבל מקום ודריסת רגל בחבורת הפושעים.

    Liked by 1 person

  52. אבל העיקר שאובמה מתרגל נחמדות וצארמריות אפילו עשה מערכון עם סיינפלד בבית הלבן בשביל להיראות הבחור הטוב מהבית השכן. יש כאלו שנראות אצלם זה הכל. נו שוין , לאלו שמתרשמים מזה היו אומרים באידיש שהם מטומטים עם אוזנים כאלו גדולות שאפשר להתכסות איתם בחורף.

    אהבתי

כתיבת תגובה