כחלון נכשל בהורדת מחירי הדירות, האם מנוחין יצליח?

תוכנית הקלות המס של הרפובליקנים עברה אתמול בסנאט ברוב זעום בתמיכת טראמפ ושר האוצר שלו סטיבן מנוחין. עדיין צריך לגשר על הפערים בין גרסת בית הנבחרים לבין גרסת הסנאט בטרם החוק יאושר סופית, אך כמעט כל המאמץ הושלם.

מדובר בהישג פנומנלי לממשל טראמפ. בדיעבד אפשר לומר שעל אף ההלם מכך שאדם כטראמפ נבחר להתמנות כנשיא ארצות הברית, התועלת שבמעבר תוכנית קיצוצי המס מצדיקה זאת בדיעבד. שוקי המניות האמריקניים מתנהגים בהתאם ושברו שיאים בתקופה האחרונה.

במשך שנים תקפו הרפובליקנים את ממשל אובמה על הגרעון ההולך ומתרחב. אולם בתוכנית זו הם בחרו במודע לפעור חור גדול בגרעון גם אם טשטשו זאת באמצעות תחזיות צמיחה אופטימיות. איזו החלטה נכונה זו. ארה"ב היא המנוע הכלכלי של העולם. כאשר היא בוחרת להרחיב באופן דרמטי את הגרעון שלה, היא פועלת באופן שעשוי לאפשר מיצוי של פוטנציאל הצמיחה העולמי שנותן עידן האוטומציה שבפתח. טענת הנגד שאין אבטלה ולכן פוטנציאל הצמיחה מיצה את עצמו – חלולה. ראשית, העולם גלובאלי ובחלק מהמקומות, למשל האיחוד האירופי, כן יש אבטלה. שנית, אין ספק שחלק משמעותי מכוח העבודה מבצע עבודות לא יעילות, שבמקרה הצורך ואם היה לחץ גדול יותר בשוק התעסוקה, ניתן היה לבצע באמצעות רובוטים או אפילו סוגים פשוטים יותר של אוטומציה (למשל הוספת תפריט לאתר האינטרנט של הבנק במקום שכירת עשרות פקידים).

גם הטענה שהתועלת בתוכנית מוגבלת כי תניב תשואה בעיקר למאיון העליון היא מפוקפקת ביותר. אמת שאם רווחי החברות עולים משמעותית, הנהנים הראשונים הם בעלי המניות. ברם, כמעט לכולם, בארה"ב ובמערב כולו, יש חיסכון פנסיוני, שחלק גדול ממנו נמצא בבורסת המניות באמריקה. והאפקט רחב יותר – כדי לעמוד בתחרות יצטרכו כל מדינות המערב להפחית מסי חברות. בנוסף ברור שתאגיד עם יותר כסף בכיס ועם מחיר מניה בשמים מסוגל להשתמש בכך כדי לגייס עובדים נוספים, דבר שיגדיל את התחרות על העובדים ויעלה משכורותיהם. ישנו גם אפקט התמריץ – הפיכת יזמות למשתלמת יותר מגדילה את המוטיבציה לפתוח מיזם או להרחיבו.

השמאל מנסה להציג את התוכנית כאילו תעלה את המסים על מעמד הביניים בטווח הארוך, אבל זו אמירת אמת שהיא כולה שקר, דבר אופייני לשמאלנים לפעמים. הגבלת תוקף קיצוצי המס למעמד הביניים למשך עשר שנים היא עניין פרוצדורלי שנדרש מתוקף חוקי הסנאט, והקונגרס של שנת 2027 צפוי לנקוט בהליך הסטנדרטי של הארכתם, כפי שקרה בעבר במקרים דומים.

אם ב-2020, כריאקציה לתקופת טראמפ, ייבחר הנשיא ברני סנדרס ולצידו קונגרס דמוקרטי לחלוטין – ההישג הגדול הגלום בהקלות המס של טראמפ לא ייעלם. אולי נטל המס על תאגידים יעלה אז, אך הדמוקרטים ודאי יורידו בהתאם את נטל המס על העניים או ינהיגו תוכניות רווחה ממשלתיות יקרות. הם לא יבזבזו את חקיקתם על מטרה עקרה כמו הורדת הגרעון.

מה תהיה ההשפעה של תוכנית המס במישור המקרו-כלכלי? האם סוף סוף הלחץ בשוק העבודה באמריקה יביא את האינפלציה לרתיחה ויגרום להעלאת ריבית משמעותית אל רמות הריביות ההיסטוריות? ייתכן.

רמת הריבית במדינות המפותחות נוטה להיות דומה. העלאת ריבית בארה"ב תחולל תהליכים שיעלו את הריבית במדינות אחרות, גם אצלנו. כשהריביות עולות, מחירי הנדל"ן כמעט בהכרח צפויים לרדת – כל לוקח משכנתא יוכל להציע פחות כסף במהלך התמקחותו על הדירה שבה הוא מעוניין. הורדת מחירי הדירות בישראל – מה שכחלון לא הצליח לחולל, אולי מנוחין, שר האוצר האמריקני, ועמיתיו הרפובליקנים יצליחו לעשות? לדעתי, זהו תרחיש סביר בהחלט.

אבל איני יכול לסיים בלי הסתייגות: השווקים כרגע לא רואים את העלאת הריבית מגיעה, ועל אף התקדמות אישור רפורמת המס – האג"ח הדולריות ארוכות הטווח מניבות עדיין תשואה נמוכה ביותר. כלומר ההנחה של המשקיעים היא שהריביות יישארו נמוכות גם עוד שנים. אולי מאחר שהשווקים משערים כפי שכתבתי בפוסט קודם, שהכוח של האוטומציה הממשמשת ובאה להגדיל את השפע בעולם ולהפחית מחירים הוא כה גדול, שגם הקלות המס הנוכחיות דלות מכדי לאזן זאת. בנסיבות שבהן המחירים רק יוסיפו לרדת ועובדים ייוותרו חסרי עבודה בשל אוטומציה – לא תהיה הצדקה להעלאת ריבית גם בעתיד.

43 תגובות בנושא “כחלון נכשל בהורדת מחירי הדירות, האם מנוחין יצליח?

  1. תמריץ , המון סיבוכים בפוסט אחד , רק יושם נא אל לב :

    תחילה , זה לא כל כך פשוט , לחשוב שאוטומציה מחליפה כל דבר , גם לא בבנק . הבנקים מאוד יעילים ותחרותיים ככלל , אבל , זה לא כזה פשוט . המון מגבלות חוקיות , המון רגולציה , שלא מאפשרת להם זאת ( מה גם שהם מאוד שמרנים מטבעם ) . המחשה זניחה :

    חוק כרטיסי חיוב , התשמ"ו 1986 , כך מורה אותנו בסעיף 2 (א) :

    2.(א)חוזה לשימוש בכרטיס חיוב (להלן – חוזה כרטיס חיוב) בין לקוח לבין מנפיק לא יהיה תקף אלא אם כן נעשה בכתב ונחתם ביד הלקוח.

    עד כאן הציטוט :

    משמע , צריך שתהא חתימה רסמי של לקוח , על מנת שבנק יוכל להנפיק כרטיס אשראי וכדומה .אז הלקוח חייב להגיע לבנק למעשה ( כפי רכישת דירה , שחייבים ממש חתימה בעין ) . ואגב , רק לא מזמן , התחיל בנק ישראל , לעבוד על אישור או נוהל פתיחת חשבון בנק באינטרנט ( ראה לינק להלן ) .
    שנית : הבעיה בשוק הנדל"ן , היא לא רק כמות הכסף והמחירים והשיווק והקרקעות . אלא , שכמו בבורסה , קונים ומוכרים , צופים תנודות , צופים נקודות מפנה , או כי אז , הם בהמתנה לא פעם , לאינדיקטור או נקודת המפנה הבאה . אז זה לא זה שאין להם או יש להם כסף בהכרח , אלא , מחכים להוזלה הצפויה , להזדמנות היותר טובה , הכול על סמך הערכות כלכליות ושמועות ( לא כל שכן , שהרבה מהם , משקיעים במובן הפיננסי / מניפולטיבי , ולא רק תכל"ס דירה או בית לחיים וכו…. ) . אז זה בא והולך בגלים , ותלוי איזה גרף אתה פותח פשוט . לכן , גם אם ריבית הייתה עולה או צפויה שתעלה או שתרד , אזי , משקיעים ורוכשים יכנסו להמתנה , ויעלו על הגל הבא ( שהרי ריבית תעלה , מחירים ירדו רק על בסיס השמועה ) . לכן , כל זה לא תמיד אינדיקטור מושלם , מה גם , שהבניה והרכישה של דירות בישראל , היא בעיקרון , סביב מרכזי ערים , או כי אז , התנודות פחות קיצוניות , והמחירים בעיקרון , צפויים כמובן רק לעלות , והנכס רק להשתבח , ולא ההיפך ( כפי במקומות דומים בעולם : ניו יורק , פריז , טוקיו , לונדון וכו….. ) .

    כאן לינק , בנק ישראל , טיוטה להרשאה לפתיחת חשבון באינטרנט :

    http://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/20-11-17-Supervision.aspx

    להתראות

    אהבתי

  2. דווקא הבנקים כרגע בהליך התייעלות דרמטי. מה שמעניין אגב דווקא כי התמריצים למנהלים שלהם חלשים בגלל חוק הגבלת השכר.

    אהבתי

  3. תמריץ , אתה כיוונת פשוט לאוטומציה או דיגיטיזציה בבנקים , אתה בטח מתכוון אבל להתייעלות כללית . כך או כך , אין ממש קשר לחוק הגבלת שכר , התייעלות , זוהי שאיפה תלויה ועומדת תדיר . יותר קריטי זה הרגולציה , והשמרנות שלהם . נושא של אבטחת מחשבים למשל וכדומה , מאוד מדאיג בבנקים , לא כל פעולה מתאימה לשלט רחוק וכו….ביחוד בסכומים גדולים . אבל הפינטק התחיל להדאיג אותם גם , לא פשוט !! הפינטק עצמו נושא מרתק , ומענין מה טומן בחובו העתיד בקשר לכך , אפשר כאן לקרוא למשל :

    https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3712609,00.html

    להתראות

    אהבתי

  4. כבר כתבתי את דעתי בפוסט הקודם לגבי הורדת המס, זה ייצר סביבה עסקית טובה יותר לחברות העיסקיות, לגבי העלאת הריבית ללא ספק כל אותן חברות שהשתוללו והמאזן שלהם עמוס בהלוואות ישלמו מחיר כבד, וכנ"ל לגבי האזרח הפשוט אלו שעמוסים בהלוואות יפגעו מהעלאת הריבית ואין ספק היא תבוא, השאלה מה יהיה הקצב

    אהבתי

  5. כבר כתבתי את דעתי בפוסט הקודם לגבי הורדת המס,

    לטענך:
    "משך שנים תקפו הרפובליקנים את ממשל אובמה על הגרעון ההולך ומתרחב. אולם בתוכנית זו הם בחרו במודע לפעור חור גדול בגרעון גם אם טשטשו זאת באמצעות תחזיות צמיחה אופטימיות."

    הגרעון בתקופץ אובמה היה בממוצע גדול מטריליון דולר לשנה במשך 8 שנים. פה מדובר על כטרילון מתפרס משך 10 שנים.

    לגבי התיעלות הבנקים, תשווה את המצב הנוכחי והעמלות לעומת 25 שנים קודם לכן, תורים ארוכים יותר עמלות מוגזמות. הבנק יותר עול מאשר עזר.

    אהבתי

  6. ניתן, אם כי במעט מאמץ, לקשר לנושא הצלחת הכלכלה האמריקאית בעידן טראמפ.
    טענה שההודים ביטלו את ההסכם עם רפא'ל, לטובת הסכם עם יצרנית נשק אמריקאית, בעקבות ההתקרבות החדשה בין הודו של נרדנה מודי לבין ממשל טראמפ (ובני משפחתו) – במטרה לבלום במשותף את התפשטות סין.
    התקרבות שלא ניתן היה להשיג בתקופת אובמה / הממשל הדמוקרטי. אבל במקרה ספציפי זה (ובניגוד להערכה בפוסט)- התרומה לכלכלה האמריקאית הושגה על חשבונה של ישראל.

    http://mida.org.il/2017/12/03/מדוע-בוטלה-עסקה-ביטחונית-בין-ישראל-להו/

    ###########

    אוף טופיק מוחלט

    סוד ההצלחה של מדיניות החוץ הרוסית במזרח התיכון.
    מאמר ברמה שפעם הייתה שכיחה יותר באתר מידה, והפכה מאז לנדירה מדי.

    http://mida.org.il/2017/12/02/סוד-ההצלחה-הרוסית-במזרח-התיכון/

    Liked by 1 person

  7. יש דמיון רב בין הכתבה על הרוסים להסבר של אחד המגיבים של אבשלום, החבר מנור, למגמות פרס בהסכמי אוסלו.

    אולי קמיליה תוכל להביע את דעתה שם בהרחבה, הנושא מאד מעניין ושווה פיתוח. הפניה כמובן לא מוגבלת לקמיליה

    קצרצר – ליבתו של הסכם אוסלו

    אהבתי

  8. קמיליה , תמריץ ( וכל המעונין ) :

    אפרופו ביטקויין ודיגיטלים , תתפוצצו מצחוק , מדורו ( נשיא ונצואלה ) רוצה ( בגלל הסנקציות של טראמפ על ונצואלה ) להתחיל עם מטבע דיגיטלי (" מטבע פטרול " נקרא לזה ) וכך לנסות לעקוף הסנקציות ( יעני מה : סוציאליזם / קומוניזם דיגיטלי מחתרתי עלק , איזה טירוף , אל תחמיצו ) :

    https://www.reuters.com/article/us-venezuela-economy/enter-petro-venezuela-to-launch-oil-backed-cryptocurrency-idUSKBN1DX0SQ

    להתראות

    Liked by 1 person

  9. תמריץ,
    סליחה על ההתפרצות אבל עכשיו הגיעה לפיד שלי הידיעה שאלביס חזר. והנה הוכחה מצולמת:

    Liked by 1 person

  10. שאלת היום: איזו קבוצה, שעל מעלליה דווח היוםה ברוטר, הזויה וקיצונית יותר:

    א. החרדים במאה שערים
    ב. אנשים שמונו בעבר לשגרירים של מדינת ישראל
    ג. שתי הקבוצות באותה מידה

    __________________________________________
    א. מאה שערים נגד השטרות החדשים
    בחלק מהשכונות החרדיות בירושלים לא מוכנים לקבל את דיוקן פניהן של רחל המשוררת ולאה גולדברג על גבי השטרות שנכנסו למחזור בימים האחרונים • חרדים קיצוניים מקשקשים על דמויות הנשים או מחליפים את הכסף לשטרות הקודמים • "אנשים הפסיקו להוציא כסף בכספומט", אומר אחד מהם, "את דמי חנוכה ניתן בכסף הישן"

    בחלק מהשכונות החרדיות בירושלים התגלתה תופעה חדשה ומקוממת: פניהן של הנשים על גבי השטרות החדשים, שעליהם דמותיהן של רחל המשורררת ולאה גולדברג, מקושקשות בכוונה. איש העדה החרדית יואליש קרויס טוען: "מאשימים אותנו בהדרת נשים ואנחנו מחזירים מלחמה. זה לא קשור לצניעות. את דמי החנוכה לא ניתן מהשטרות החדשים".

    לפני כשבועיים נכנסו לארנקים השטרות החדשים. על שטר ה־20 החדש מופיעה רחל המשוררת, ואילו דיוקנו של הנשיא לשעבר יצחק בן צבי, שהוטבע על שטר המאה, הוחלף בלאה גולדברג.

    אלא שתופעה חדשה קוראת תיגר על הכסף החדש כאשר חרדים קיצוניים החליטו שלא מקובל עליהם שנשים יופיעו על השטרות והם החליטו להשחיר את פניהן.

    יואל, בעל מכולת שכונתית במאה שערים, סיפר כי "מאז שנכנסו השטרות אנחנו מקבלים הרבה כאלו שמסמנים איקס או מקשקשים על השטרות. אנשים עושים את זה כי הם לא רוצים להסתכל על נשים. אנשים יוצאים מהבנק, ישר מקשקשים וככה אנחנו מקבלים את השטרות". כשיואל פותח את הקופה הרושמת שלו ומראה לי את ערימת השטרות החדשים אפשר לראות שהרוב כבר סומן באיקס.

    מאה מטרים משם בחנות הפיצה מספר המוכר כי גם הוא נתקל בתופעה, וגם בחנות הפירות הסמוכה שלפו שטרות מושחרים.

    אחת הדמויות המוכרות בשכונת מאה שערים היא יואליש קרויס, שמסביר את התופעה: "אנשים פשוט הפסיקו להוציא כסף בכספומט כי הוא מוציא שטרות חדשים עם תמונות של נשים. במקום זה הם ניגשים לבנק ומבקשים באופן ישיר מהפקיד לקבל את השטרות הישנים. באופן כללי, אין איסור על שימוש בשטרות החדשים, אלא שכדאי להימנע מכך. זו מוסכמה לא כתובה".

    קרויס אומר כי הציבור החרדי מותקף על הדרת נשים אז הוא בוחר לעשות דווקא. "נלחמים בנו על הדרת נשים, מנסים לפגוע בנו, ואנחנו מחזירים מלחמה. זאת המחאה שלנו והיא נמצאת על השולחן כרגע — ואנחנו עושים את זה בכוונה".

    ובכל הקשור לדמי החנוכה שבהם יפנקו את הילדים, יש לקרויס הסבר מעניין. "רוב האדמו"רים לא מחלקים כסף. מי שכן נותן, יקפיד להביא לנכדים שלו 20 שקל מהשטרות הישנים. בסופו של דבר אני מעריך כי המחאה הזו תיפסק, הרי בעוד כמה שבועות או חודשים לא יהיה יותר כסף ישן בשוק, וכמה זמן עוד יקשקשו על השטרות?"

    https://m.yediot.co.il/Articles/5051958

    סעיף 466 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, קובע כי "מי שביודעין מטשטש, קורע, חותך או מקלקל בדרך אחרת שטר מטבע שהוא הילך חוקי בישראל, דינו – מאסר שלושה חדשים".

    ___________________________________________________

    ב. 25 שגרירים ישראלים לשעבר, אקדמאים ופעילי שלום הביעו אתמול (שני) התנגדות להכרה פומבית אפשרית של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל במכתב בהול ששלחו לשליח ארה"ב לתהליך השלום, ג'ייסון גרינבלט.
    בימים האחרונים מדינות ערביות ומוסלמיות הביעו התנגדות למהלך. אתמול אמר השגריר הסעודי בוושינגטון, הנסיך חאלד בן סלמאן, שהכרה בירושלים כבירת ישראל "תגביר את המתיחות במזרח התיכון ותפגע קשות בתהליך השלום". נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שוחח אמש עם טראמפ בטלפון ואמר כי צרפת מודאגת מהאפשרות של הכרה בירושלים.

    היום לפנות בוקר הודיע הבית הלבן כי הנשיא טראמפ דחה את החלטתו בנוגע להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים למועד לא ידוע.

    במכתב בשם "קבוצת העבודה המדינית", גוף שהוקם על בסיס התארגנות שבראשה עמד בעבר ד"ר רון פונדק, כותבים לגרינבלט הפעילים, בהם הדיפלומטים הישראלים לשעבר אילן ברוך, אלון ליאל ואלי בר נביא: "אנו מודאגים מאוד מהדיווחים לפיהם הנשיא טראמפ שוקל ברצינות להכריז על החלטתו להכיר חד-צדדית בירושלים כבירת ישראל… מעמדה של ירושלים, הקדושה לשלושת הדתות המונותיאיסטיות המרכזיות, הוא בליבת הסכסוך הישראלי-פלסטיני וחייב להיות מוכרע במסגרת פתרון כולל".

    לדבריהם, "ארה"ב מעולם לא התעלמה מהעובדה שירושלים היא בית לשתי קהילות לאומיות… הצהרה של הנשיא שתכיר בירושלים כבירת ישראל ותתעלם מהשאיפות הפלסטיניות בנושא תעמיק את חוסר השוויון בין הצדדים, תזיק לסיכויים לשלום לדורות ועשויה להצית את האזור". מלבד השגרירים, חברים בקבוצה גם אקדמאים ובהם הפרופסורים דן יעקבסון, דני ברטל, גליה גולן, מנחם קליין ויצחק שנל ופעילי שמאל אחרים.

    *****

    מוזר בעיני שכולנו התרגלנו להשתמש במונח "איסלם קיצוני", אבל הביטוי "יהדות קיצונית" אינו שכיח.

    אהבתי

  11. תמריץ ( וכל המעונין ) בטח תמצא ענין בפסק דין כאן , ערעור על שלום ( במחוזי ) תביעת לשון הרע , טוקבקיסט , חוייב לתשלום פיצויים וכדומה ….. כאן :

    https://goo.gl/s4RFxC

    להתראות

    אהבתי

  12. גם בבור של ביוב ניתן למצוא יהלומים:
    Let me be blunt. Thomas Friedman is an ignorant fool – and I do not mean that as an insult. I mean it as a clinical diagnosis of an almost-illiterate man who has been cheated out of a proper undergraduate education, sold as a liberal Zionist to the highest bidder, and thus has managed to ramble and blabber his way up as a top-notch New York Times columnist.
    http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/muhammad-bin-kushner-jared-bin-salman-daffy-duck-171203092338779.html

    אהבתי

  13. הערכה אישית לקראת ההצהרה של טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל:
    יותר משההצהרה תשפיע על ישראל (לטוב ולרע) היא תשפיע (לרעה) על המשטרים הערביים.

    אהבתי

  14. לדעתי עדיף לנו להגדיל את השרותים הממשלתיים מאשר להוריד מיסים. שני צעדים אלו גורמים להגדלת הגרעון אבל הצעד של הגדלת השרותים הממשלתיים הוא הרבה יותר מועיל לנו. מועיל ביותר אם למשל ישפרו את שרותי הבריאות המתדרדרים (כ-6000 איש מתים כל שנה בבתי-חולים. הצפיפות שם היא בלתי נסבלת), יכניסו עוד תרופות לסל (כך שתוך כמה שנים כל התרופות הקיימות בעולם יכנסו לסל), יגבירו את הפיקוח על הקבלנים באתרי הבניה, יגדילו את מספר הכבאים והשוטרים וירכשו עבורם את הציוד המשוכלל ביותר שיש, יתנו בבתי-הספר חינוך יותר איכותי ויקטינו שם את האלימות, ישפרו את התנאים בבתי-אבות וכו'. הצמיחה היום היא משהו שהוא ברובו חסר תועלת. בדרך כלל זה מתבטא בהוספת עסקים שמייצרים דברים חסרי ערך עבורנו ויותר מכך היא תורמת לזיהום כדור הארץ ופגיעה במשאביו.

    אהבתי

  15. דרוג הגנרלים הגדולים בהיסטוריה.
    אנליסט אמריקאי יצר מערכת לדרוג גנרלים המבוססת על שיטות ניתוח הלקוחות מעולם הבייסבול ובסיס נתונים הלקוח מויקיפדיה (האם הבחור הוא פסיבדונים של "אל רום" שלנו?)
    אמלק:
    הגנרל הגדול ביותר הוא נפוליאון
    אלכסנדר מוקדון לא זכה בגלל שהספיק להילחם רק 9 קרבות גדולים (ניצח בכולם).
    רומל יוצא גנרל פארש
    פטון יוצא גנרל בינוני מינוס
    שרון ודיין הם הגנרלים הבולטים לאחר מלמת העולם (מקומות 58 ו60)
    לתצוגה באתר Medium.com

    אהבתי

  16. שוטה זקן ,

    יש סיכוי שמפגר כמוך , אשכרה אינטיליגנציה של ג'וק במקרה הטוב , יתנו לו ערך מינימלי לכתוב עליו בוויקיפדיה משהו מינימלי מגוחך לגמרי , בוא נגיד ככה :

    מחבת , מערוך , שולחן , כסא …. אתה תצליח לשרבט אפילו כמה מילים ? מפגר כמוך , המתת חסד לא תועיל לו .

    בהיתקלות הראשונה שלי איתך , כתבתי לך , תכתוב מה אתה מבין בו , לא על דברים , שאין לך בהם מושג מינימלי אפילו ( כתבתי זאת בעדינות יוצא דופן ממש , ואני מצטער על זה מאוד , אבל , האצילות מחייבת ) . הסתבר לי , שאתה חושב שאתה מבין משהו אפילו , בצבא , אסטרטגיה ואללה ….. ( הנושא עצמו בהתיקלות הראשונה , היה , מי מגיע להאג ……איזה גיחוך , בדרך כלל , אנשי צבא וכדומה הרי ….. ) .

    אתה גיחוך של מופע ליצני ממש , להעלות את שדות הנפט של איראן באש , במקום לתקוף הכורים כתבת …… רק המפסידים מגיעים להאג ….. אין לי זמן עכשיו , אני עוד אעשה פה תצוגות מרהיבות על התגובות האינפנטיליות שלך …..על עזה ואללה ( עלק אסטרטגיות צבאיות ) אתה לא מבין , לא קולט מה מחכה לך פה עוד ממני …… אני אסגור איתך חשבון , באכזריות פסיכית לגמרי …..

    נ.ב : לא פעם אני הרי מפנה לוויקיפדיה …. ולעוד אלפי אלפים מקורות אחרים בארץ ובעולם . אם כך , בשביל מה אני צריך את וויקיפדיה כבסיס נסתר ? אני הרי מפנה לשם בדיוק . ואם מפנה , זה הרי בשביל , שיקראו בפירוט , מה שיש לי בראש ממילא , והכל מאולתר . אתה אגב מוציא דיבתם רעה . לא לראשונה . זה מפעל אדיר , מבורך ביותר . אפילו שופטים משתמשים בוויקיפדיה . זבל כמוך , לא מסוגל להגדיר ולכתוב אפילו על עוף צה"לי מהו . איזה זבל של מופע של גיחוך אתה ….. עוד ארד לך על התחת פה , לא תאמין מה יקרה לך ….לא טעמת קצה קצהו של דבר …..

    אהבתי

  17. רק בקטנה , ככה מופע מקדים , למה שמצפה פה לשוטה הזקן :

    תמריץ העלה פוסט , על עזה והבעיה העזתית . שימו לב , כתבתי , שיהיו בהערכה זהירה , קרוב ל- 500 חיילים הרוגים רק , והכל , אם ינקו ממש את עזה עד הסוף . שימו לב , מה הוא כותב לי , האסטרטג המבריק , מצטט :

    אל רום,

    הנסיון מלמד שבכל הקשור לתחזיות והערכות עדיף לאמץ את אלו שמקורן אצל אסטרולוג או קוראת בקפה על אלו של צה"ל …..

    עד כאן הציטוט :

    יעני מה , בצוק איתן , נהרגו 70 חיילים ( 71 למעשה ) . לא עשו כלום . לא היה שום טיהור אמיתי . רק פיצוץ של מנהרות כמעט . לא היה שום קרב של ממש כמעט . מי שמבין בדבר יודע : הלחימה האכזרית ביותר , עם מרבית ההרוגים והנפגעים , הינה זו ביעדים מבוצרים , ובלש"ב ( לוחמה בשטח בנוי ) . כל עזה מנהרות ויעדים מבוצרים במעמקי האדמה וקטשים של בובי טרפ מה שנקרא ( מלכודות פתאים בעברית ) . זוהי לחימה של פנים מול פנים , בה יש הרבה פחות ביטוי , ליתרון של צה"ל , בטכנולוגיה , ובמספרים אפילו . אם ממבצע כזה כמו בצוק איתן , נהרגו , 70 חיילים , ולא עשו כלום כמעט של ממש . ברור למי שמבין בדבר , כמה ייהרגו בניקוי טוטאלי של עזה . אחר כך , מלחמת גרילה כפי שכתבתי . משטר צבאי , סיפור אימים . אכן , לא סתם הודלפה המצגת של מספר הרוגים ופצועים ( כנראה על ידי נתניהו על פי החשד והסברה ) . סיפור שלם . שימו לב , מה השוטה הזה כותב לי ? קראו התגובה המצוטטת לעי"ל . אבל , רואים שהוא לא רק שוטה , אלא גם פסיכופט !! מתחנן ממש שייכנסו בו !! ולמה ? נו ….לא קשה לטעות ולראות , באיזה שם אנונימי מגוחך הוא בחר לו . בוודאי , עכברוש בוגדני , מאחורי מסכים שפלים !!

    תלכו ללינק , ותעשו חיים , תראו ותקראו ההתגבבות בעצמכם . תראו שם המקורות שלי , בין היתר , פסקי דין אותנטיים מאנגליה , הצעת חוק מכאן . ברור כשמש למי שעיניו בראשו , מיהו ומהו …..

    יללה …על חשבון הבית , כאן :

    https://goo.gl/p7pEY7

    סלאמת …..

    אהבתי

  18. חמש הערות

    א. למגיב אנונימי לא מזוהה,
    כבקשתך – הגבתי בבלוג עמדת תצפית על הפוסט בנוגע להסכם אוסלו. אפילו פעמים.
    אשמח אם תענה לבקשי לאמץ, בכל תגובותך בבלוג זה, איזשהו שם עט קבוע.

    #######################################

    ב. ליאיר,
    כתבת שלהערכתך הצהרת טראמפ תשפיע לרעה על המשטרים הערבים.
    אשמח אם תסביר ותרחיב.

    כפי שאני קולטת זאת – הם מצאו סוף סוף משהו שיוכל ללכד את כל הערבים והמוסלמים (שנאת טראמפ וישראל), ואפיק להפניית זעמם ותסכוליהם של הערבים הרחק מהשלטונות שלהם, מעשיהם ומחדליהם.

    #######################################

    ג. בהמשך להפניית תמריץ לראיון הנלהב (מדי) של תומס פרידמן מה NYT עם נסיך העצר הסעודי, והפניית חייל זקן למאמר השטנה באל גזירה לסעודיה ולתומס פרידמן גם יחד.

    צר לי שאנטישמי ארסי, בעל יכולת מילולית גבוהה, מסוגל לשטוף את מוחם של המוני צעירים הלומדים באוניברסיטת קולומביה. העובדה שהוא משתמש רק במונחים "ציונים" / "ציונות" (כמונחים נרדפים לשיא השטניות) במקום ב"יהודים" / "יהדות" אינה יכולה להסוות את העובדה שאוניברסיטאות בארה'ב אינן נרתעות מלהעסיק אנטישמים ארסים.
    הוא גם "שכח" לספר שהוא מקבל שכר ממדינה שסעודיה הטילה עליה חרם, ומכאן ביקורתו על הברית בין סעודיה לציונים (כטענתו) אולי אינה חסרת פניות.
    אני גם חולקת על טענתו שתומס פרידמן הוא בור ומטומטם. להערכתי הוא אדם מאוד נבון בעל השכלה כללית רחבה.
    הבעייה שלו, כמו של שמאלנים רבים בישראל ובעולם, היא חוסר יכולתו המוחלטת להבחין בין המציאות לבין מה שהיה רוצה שתהיה המציאות. בין רצוי לבין מצוי. אפילו חמור מכך, חוסר מוכנותו להפיק לקחים מכשלון תחזיותיו הקודמות.
    הוא מזכיר לי את הטוענים שהקומוניזם בעצם לא נכשל – הוא רק נפל בטעות בידי רודנים רצחניים כמו סטלין, מאו, קסטרו ועוד ועוד. הם מסרבים להשלים עם העובדה שכל שיטה שאינה מאפשרת לאופוזיציה לשלטון לצבור כוח משמעותי – דינה ליפול בידי תאבי כוח ושררה רצחניים.

    מתלווית לכך ההערכה (השכיחה בקרב חניכי התורה המרקסיסטית) שניתן ללוש אנשים כפלסטלינה, ולשנות בקלות ובמהירות את ערכיהם, עמדותיהם, נאמנויותיהם ודרכי התנהגותם. מכאן אופטימיות היתר שלו לגבי סיכויי השלום בין ישראל לפלסטינים, תוצאות האביב הערבי במצרים, וסיכויי ההצלחה של "האביב הסעודי המנוהל מלמעלה למטה" (כהגדרו האבסורדית).

    לתפיסתי, לא רק תומס פרידמן אלא גם אבשלום מהבלוג עמדת תצפית לוקה בתסמונת זו, כשהוא מסרב להשלים עם העובדה שלפחות בדור הנוכחי אין כל סיכוי לשלום ביננו לפלסטינאים. ומכאן הוא מעדיף לייחס לשמעון פרס כוונה מודעת לחבל בסיכויי השגת השלום באמצעות הסכם אוסלו מאשר להודות שמלכתחילה לא היה סיכוי לשלום (וגם לא יהיה בדורנו).

    ############################

    ד. פרו' אמריטוס עמיה ליבליך מלאת חמלה על "העניים החדשים".
    אקדמאיים (שבחרו בתחומי לימוד שהשכר בהם נמוך) ולא ידעו לנהל נכון את חייהם הכלכלים. כיון אין לאומללים אלו מספיק כסף ליסוע מדי פעם לחו'ל או לאכול במסעדות.
    מסמך אנתרופולוגי מעניין על הלכי הרוח ותפיסות העולם בקרב אחד משבטי ישראל ב 2017.

    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3726754,00.html

    ה. לחייל זקן,
    אני יכולה להבין, אם כי בלא מעט קושי, איך אריאל שרון נכנס לרשימת 100 המצביעים הצבאיים הגדולים בכל הזמנים. התחרות כנראה לא הייתה חזקה כיון שלא היו בעולם הרבה מלחמות גדולות מאז תום מלחה'ע השנייה.

    אבל אשמח אם תוכל להסביר לי איך גם משה דיין נכנס לרשימה זו. הרי הוא היה זה שאחראי להכנת צה'ל, שלאחר מלחמת ששת הימים, לכל מלחמות העתיד. כולל להכנותיו למלחמת יום כיפור.

    אהבתי

  19. קמיליה,
    דיין נכנס לרשימה מאחר והניצחון במלחמת ששת הימים מיוחס לו. בויקיפדיה יש תערובת של ערכים הכתובים ברמה גבוהה עם ערכים שהם שטויות חסרות ביסוס. שרון זכה בצדק במקומו הגבוה. תקיפת מתחמי אבו עגילה בששת הימים אופיינה בברק טקטי ופיקודי (התקפת לילה ראשונה בהיסטוריה של דיביזיה משוריינת ללא אמצעי ראיית לילה תוך מיצויי מזהיר של כל היכולות הטכנו-טקטיות בשיריון, ארטילריה, הנדסה, חי"ר וחי"ר מוסק).
    ברוח הזמן כדאי לדבר על גנרל כושל נוסף שלא הוזכר הלא הוא הגנרל בעל המורשת, רבין, שאשפז את עצמו לפני פרוץ קרבות ששת הימים אחרי שנזכר כיצד ברח והפקיר את פיקודיו בשיירה שהותקפה בדרך לירושליים בתש"ח. אותו הרבין נלחם כאריה בחוק ירושליים של הקונגרס האמריקאי והצליח להשחיל אליו את הסעיף המתיר לנשיא האמריקאי לדחות את ביצוע בחוק מידי חצי שנה. אילולא רבין היו יכולים מאות ישראלים חיים להיכנס לשגרירות האמריקאית בדרכם לארץ האמיצים ובית החופשיים

    אהבתי

  20. רק להבהרה , כתבתי על " מלכודות פתאים " ( booby traps ) . אלו מלכודות ממולכדות , כאשר , למתבונן מן הצד , נראה כמו חפץ תמים ( נדמיין , שאדם מוריד מים באסלה , ובאנג …..מתפוצץ ולוקח אותו לשמים , או סתם יושב על כסא תמים ועף לג'הנם עף ) . מלכודות דנן , אסורות על פי הדין הבינלואמי ודיני מלחמה וכדומה ..אלא , שהביצורים בעזה מלאה בכאלו , ובאמת , אין לתאר , כמה איום הדבר יכול להיות . למי שמעונין , וויקיפדיה , מלכודות פתאים ( אין בעברית כנראה ) כאן :

    https://en.wikipedia.org/wiki/Booby_trap

    להתראות

    אהבתי

  21. עוד הבהרה רק , יש להבדיל בין מנהרות סער ( תקיפה ) שנועדו לחצות את גדר המערכת בעזה , ולהתקיף יישובים ומוצבי צבא וכדומה , לבין , מנהרות או יעדים מבוצרים ,תחת לאדמה , מקושרים במנהרות , בלב עזה , שנועדו להתבצרות , בינקור ( בונקר ) וכדומה …. שם צה"ל , לא העז עדיין להעלות על דעתו להיכנס ולנקות כמובן . וזה הסיפור האמיתי כמובן . בסך הכל , הזרוע הצבאית של החמאס , מונה בין 20 ל – 30 אלף נניח , ברור שבצוק איתן , לא עשו כלום מבחינת השמדת הצבא והכוח . וזה הסיפור האמיתי ….. להתראות

    Liked by 1 person

  22. המוטיבציה של טראמפ להכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל מעורבת מבליל אינטרסים, וגם נובעת מתפיסת עולמו הריאליסטית.
    אבל זאת בנוגע למוטיבציה. כשבאים להשפעות ההכרזה אז לדעתי כל ההפחדות והאיומים יתבררו כעורבא פרח (סוג של כסת"ת מצד הרשויות במקרה ויתפתח משהו והם יואשמו בחוסר מוכנות או חוסר תחזית וכדומה).
    ישראל בטווח הארוך תקבל הכרה ממדינות נוספות (תלוי כמובן גם בעוצמת הלחץ הדיפלומטי מצידנו), ובפועל ההכרה לא תשנה דבר במצבה או במעמדה של ירושלים.
    אבל מי שיישאר לספוג את השפעת ההכרה הן בית המלוכה האשמי שהמהלך מחליש את הגדרתו כ"מחזיק אל אקצה" ומכאן מחליש את הלגיטימיות שלו, ובית המלוכה הסעודי שיתחזק מן המהלך כיון שירושלים הופכת לאיום על מעמד מדינה ומכה, והרשות הפלסטינית שמתגלה כחסרת השפעה ובעיקר מאבדת לגיטימיות ככל שהסכסוך נתפס יותר ויותר כדתי.

    Liked by 1 person

  23. לחייל

    א. המודל אליו הפנת משקלל הצלחות טקטיות בקרבות, אבל לא הצלחות אסטרטגיות במלחמות.
    מכאן הוא נראה לי מתאים יותר לדרוג הביצועים של מפקדי שדה בכירים מאשר לדרוג מצביאים. לכל הפחות כפי שאני מפרשת את המונח "מצביא".

    sample of battles. For each battle … I could then weight a general’s numerical advantage or disadvantage compared to their adversary, and better isolate the general’s ability as a tactician.

    הוכחה משכנעת לכך – היא דווקא הזוכה במקום הראשון: נפוליון. הוא אולי ניצח בהמוני קרבות, כולל כאלו בהם היה בנחיתות מספרית וציודית, אך למעשה הוא הוביל את צבאו למות מרעב ומקור בערבות רוסיה. וכידוע אפילו לי – אין התנהגות צפויה יותר מאשר של ג'נרל החורף הרוסי.
    נפוליון "שכח" שיש צורך גם ליישם את האמרה המיוחסת לו ש"הצבא צועד על קיבתו", ולא דאג לקווי אספקה ארוכים דיים. מכאן שהוא מהווה דוגמא עצובה למצביא שזוכה בהמוני קרבות אבל מפסיד את המלחמה.

    ב. בהמשך להבחנה בין הצלחות מפקדי שדה בקרבות טקטיים לבין הצלחות אסטרטגית של מצביאים בהשגת מטרות המלחמה – הכישורים הנדרשים ממפקדי שדה שונים מהכישורים הנדרשים ממצביאים. אדם יכול להיות מפקד טקטי מעולה ואסטרטג קטסטרופלי, ולהפך (מפקד טקטי גרוע אבל אסטרטג מעולה). לדוגמא – אביגדור קהלני. הצטיינותו בקרבות לא הפכה אותו למועמד הראוי ביותר לתפקיד רמטכ'ל. גם אהוד ברק, החייל המעוטר ביותר, לא הפך לרמטכ'ל ושר הבטחון המצטיין ביותר.

    לפי ד'ר אורי מילשטיין (וזכרוני) לא רק שרבין ברח מפחד בקרבות לטרון והפקיר את חייליו, אלא שניסה להסתיר את חרפתו בכך שמסר למפקדיו דיווח שקרי על חסימה מוחלטת של הדרך לירושלים. מה שהביא להחלטות מוטעות של פיקוד צה'ל לגבי הסטת כוחות דווקא לזירה זו.

    אבל העובדה שרבין התגלה כלוחם עלוב אינה מחייבת שיהפוך בהכרח גם למפקד עליון / רמטכ'ל / שר בטחון / ראש ממשלה עלוב. בעיני התנהגותו במלחמת העצמאות זו אינה רלוונטית לשיפוטו בהמשך הדרך.

    לצורך הבהרה: איני נמנית עם קהל חסידיו ומעריציו של רבין. עיקר שבחו בעיני הוא שהמתחרה העיקרי שלו רוב חייו, שמעון פרס, היה הרבה יותר גרוע ממנו. אבל לצערי, פרס הוכיח עצמו כבעל עוצמה גדולה יותר משל רבין, והצליח לתמרן את רבין בהתאם לרצונותיו. לראייה – הסכם אוסלו.

    ג. כתבת: "…. אותו הרבין נלחם כאריה בחוק ירושליים של הקונגרס האמריקאי והצליח להשחיל אליו את הסעיף המתיר לנשיא האמריקאי לדחות את ביצוע בחוק מידי חצי שנה …"

    איני מכירה את הסיפור. האם תוכל להרחיב? ובעיקר – מה הייתה המוטיבציה המושערת של רבין למנוע / לדחות את העברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

    ד. ייחוס ההצלחה הישראלית במלחמת ששת הימים למשה דיין מצביעה בעיני על בורות.
    דיין מונה לשר בטחון רק בחודש ההמתנה שלפני מלחמה זו, בשל עוצמת הלחצים הכבדים שהופעלו על לוי אשכול (שהיה אז גם ראש ממשלה וגם שר ביטחון).
    כל ההכנות למלחמה, ובעיקר ההכנות של חיל האויר (שלמעשה קבעו את תוצאות מלחמה זו כבר בראשיתה) נעשו בתקופתו של היהודי הזקן והגלותי (כפי שטענו משמיציו) אשכול. אדם שאני מטילה ספק האם לחם בכלל, ולו בקרב אחד.

    בהמשך לאזכור שלך את הנושא – דיין הוא האחראי לכך שלשריון הצה'לי לא היה במלחמת יום כיפור ציוד לראיית לילה. ציוד שהיה כבר לאויבנו. טנקיסטים שלנו נהרגו ב 73 כיון שבלילות השריון הסורי היה מבחינתם בחזקת "הרואה שאינו נראה". הם אפילו לא ראו מאין הגיע הפגז שהרג אותם.
    ועדיין לא הזכרתי שרק לאחר פרוץ המלחמה התגלה לכל מצבם העגום של הימ"חים.
    קביעת סדרי העדיפויות לרכש הצהלי ואימוניו, במהלך כל שש השנים שבין ששת הימים ליום כיפור, הייתה ללא ספק באחריותו של דיין.

    עם זאת, בהמשך לנקודה ב', אני מניחה שמשה דיין, המצביא הצבאי העלוב, היה לוחם ללא חת ומפקד זוטר מצטיין. הרפתקנים חסרי מעצורים (שלא לאמר פסיכופטים רודפי ריגושים) לא רק שלעולם אינם בורחים מפחד אלא אפילו נמשכים למצבי סיכון כמו עש לאש

    אהבתי

  24. קמיליה,
    חוק ירושליים של הקונגרס ניזום על ידי אייפאק שהצליח לגייס לכך את שני ראשי הסיעות בסנאט בוב דול הרפוליקני וטום דאשל הדמוקרטי ובעיקר את יו"ר בית הנבחרים ניוט גינגריץ'. הרקע היה סידרת מעשי הטרור הגדולים בעקבות הסכם אוסלו. ביל קלינטון ניסה ליירט את החוק ללא הצלחה ואז התגייס רבין לעניין ושכנע את יוזמי החוק להוסיף את הסעיף החצי שנתי, מעשה שרוקן את החוק מתוכנו. הנימוק שבו השתמש היה כמובן הנימוק הנצחי "העיתוי לא מתאים" ו"בזמן הזה זה יגרום לעלייה במפלס האלימות".
    הצל"שים של ברק הם צל"שים פארש ואף אחד לא ניתן על לחימה (להבדיל מהצל"שים של קהלני).
    דיין לא היה כל כך גרוע כפי שאת מתארת אותו ואותו דבר ניתן לאמר גם לגבי מצב הימ"חים שהיה טוב בהרבה מאשר ערב מלחמת ששת הימים. בסך הכל הצליח צה"ל להוציא מהימ"חים תוך 24 שעות 4 אוגדות מוכנות לקרב, השג לוגיסטי/תחזוקתי חסר תקדים.

    אהבתי

  25. ולו רק מבחינה כלכלית – העדר הצורך להתכונן לתסריט נוסף של מלחמת יום כיפור והביטחון של המשקיעים הזרים בשלום עם מצרים – כל אלו שווים את מחיר השלום.המצב הביטחוני של ישראל טוב יותר עם סיני מפורזת מאשר עם צה"ל בסיני. מלחמת יום כיפור תוכיח.

    אהבתי

  26. שתי הנקודות שכתבת אינם עובדות אלא השקפה.
    המצב לפני הסכם השלום היה צבא מצרי מרוסק. השאלה מתי יש סיכון גדול יותר למלחמת 'יום כיפור' כשמולך מצרים עם צבא מרוסק ובלי הסכם שלום או כשמולך מצרים עם צבא חזק ועם הסכם שלום לדעתך במצב השני יש פחות סיכון – כלומר הסיבה שלא היתה עוד מלחמה היא הסכם השלום. אבל יתכן הפוך שאכן ברגע שהם יחשבו שהם ינצחו שום הסכם לא יעניין אותם והסיבה שהם לא פותחים במלחמה היא שהם מעריכים שהם יפסידו למרות צבאם החזק יחסית. והסכם השלום רק הגביר את הסיכוי למלחמת 'יום כיפור נוספת'
    יש עוד להוסיף בזמן האנטיפדה הראשונה שמעתי ברדיו ראיון עם אחד מראשי האנטיפדה ושאלו אותו אתה חושב שיש לכם סיכוי מול ישראל. ותשובתו היתה סדאת הראה לנו שאפשר לגרש יהודים אומנם אנו פועלים בטקיטקה שונה אבל ראינו שהמטרה אפשרית. בעיני העולם הערבי הסכם השלום – גם בעיני אלה שרואים בסאדת בוגד – גרם לראות בישראל גורם חלש שאפשר להתגרות בו.
    לעניין המשקיעים. אכן אחרי הסכם שלום יש עליה בהשקעות אבל זה דבר חסר משמעות כלכלית אמיתית. לטווח הארוך הכלכלה מתאזנת סביב היציבות בפועל ואין לה שום קשר להסכם. דניאל כהנמן קיבל פרס נובל על זה שהראה שאנשים מתנהגים בצורה לא רציונלית וזו דוגמא חזקה לזה מיד אחרי הסכם השלום עולות ההשקעות אפילו שהשפעת הסכם שלום על יציבות בפועל אפסית (מישהו אמר לי פעם שרוב מוחלט משהו מעל 90 אחוז של הסכמי השלום לאורך ההסטוריה לא הביאו מצב טוב יותר) ישראל אומן קיבל פרס נובל על זה שהראה דבר 'הפוך לגמרי' חיזוי פעולת אנשים לפי השגים רציונליים. ששאלו את אומן על המחקר של כהנמן הוא אמר שאין שום קשר אכן תגובה ראשונית של אנשים היא לא רציונלית אבל לאורך זמן היא מתיישרת עם הרציונליות – זה חוק המספרים הגדולים של הסטטיסטיקה במספרים קטנים זה מזייף אבל בגדולים אי אפשר לנצח אותה. יום אחרי הסכם השלום כמעט כולם לא יגיבו רציונלית עוד יום כמה אנשים יתחילו לבחון את היציבות בפועל עוד יום עוד כמה ו'חגיגות' ההסכם לאחר זמן יהיו כלא היו.

    Liked by 1 person

  27. כל מילה של מוטי היינריך במאמר שלו הינה אמת לאמיתה. תמריץ צודק שהרווחנו מההסכם עם מצרים, אבל זה היה נכון לשעתו, וכבר לא נכון היום עבור הסכמי שלום נוספים.
    תשלום בסדר הגודל שניתן למצרים, לא מצדיק את עצמו עבור "הסכם שלום" עם הפלסטינים או הסעודים או הסורים או כל גורם ערבי אחר. זה מחיר שמשלמים רק פעם אחת. סוג של שכר לימוד שעם צריך לשלם בשביל לקנות ניסיון חיים.

    היינריך צודק שבעבר רעבנו לחתיכת הכרה משכנינו והאצולה הישראלית התרפסה בשביל לקבל מעט יחס משכנינו, אבל היום הם לא שווים דבר.
    אני לא מזלזל באויבים שלנו, אף-פעם אסור לזלזל באויבים וביכולת הפגיעה שלהם. אני מזלזל בתמורה שנקבל מ"שלום" איתם. להבנתי הציבור היום בשל ובוגר הרבה יותר, ופגעי אוסלו בוודאי האיצו את ההתבגרות הזאת. היום אנחנו מוכנים לתת מילים יפות וכסף (כמו שנתנו לתורכים לאחרונה) אבל לא אדמה ובוודאי לא כזאת שיושבים עליה יהודים.

    Liked by 1 person

  28. תמריץ,
    מה שהביא את השקט בגבול המצרי זה לא הסכם השלום אלא 5 המלחמות (תש"ח, סיני, ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים) שבהן חטפה מצריים מכות קשות. כאשר עסקינן בערבים תמיד יש להעדיף שטח על הסכמים מאחר וערבים אינם מכבדים הסכמים אבל מכבדים כח. ערבי שקט זה ערבי מוכה.

    Liked by 1 person

  29. גם הערבים מבינים שיש נקודת שיווי משקל שנמצאת בדרך כלל בקו שבו מכירה הקהילה הבינלאומית. אי אפשר להשוות את השיקול של מצרים אם לפלוש לנגב לשיקול שלה אם לנסות להחזיר לעצמה את סיני.
    באופן דומה אהוד ברק הבין היטב שחיזבאללה לא יתקוף את צה"ל בגליל כמו שניסה לתקוף בדרום לבנון.

    אהבתי

  30. תמריץ,
    חיזבאללה תקף את צה"ל בגליל זמן קצר לאחר הנסיגה. הכלל הנכון הוא שליטה בשטח נקי מערבים.

    אהבתי

  31. לתמריץ,

    כתבת "לו רק מבחינה כלכלית – העדר הצורך להתכונן לתסריט נוסף של מלחמת יום כיפור והביטחון של המשקיעים הזרים בשלום עם מצרים – כל אלו שווים את מחיר השלום."

    במסגרת תפקידי כפחדנית לאומית גאה – צר לי להגיד שלהערכתי עלינו להתכונן לתסריט נוסף של מלחמת יום כיפור. אין בי טיפת בטחון שמצרים אינה עסוקה עכשיו בהכנות לסבב מלחמתי נוסף ביננו.

    כבר כששמעתי על כל הציוד שצבא מצרים מזרים לסיני והיקף הביצורים שהוא בונה בה (בהסכמת ישראל) – התקשתי להבין כיצד הם יתרמו למלחמתו של צבא מצרים בכנופיות החמושות של דאע'ש והמשת'פים הבדווים שלהם.
    הם נתפסו בעיני כשימושיים רק למלחמה מול צבאה של מדינה מודרנית. אבל הייתי מוכנה להניח שאיני מבינה מספיק את המצב הצבאי ו/או שצבא מצרים מאוד לא יעיל.
    אבל מאז שפורסמה עסקת הצוללות של מצרים וגרמניה – פעמוני האזעקה שלי לא הפסיקו לצלצל. מה התועלת בצוללות למלחמתה של מצרים בכנופיות דאע'ש במדבר סיני ו/או למלחמה בשבטים הלובים ו/או למלחמה אפשרית של מצרים עם הסודנים והאתיופים על מקורות הנילוס?
    למיטב הבנתי – הצוללות המצריות יכולות להתגלות כשימושיות רק למלחמה עם ישראל.

    אני יכולה להוסיף שלו הייתי שליטה של מדינה ערבית ענקית וענייה, שבקרוב תכיל 100 מיליון אנשים נואשים, שיסבלו ממחסור חמור במים ובמזון, והייתה לי שכנה עשירה עם שפע מתקני התפלת מים ואדמות חקלאיות פוריות – כנראה שלא הייתי פוסלת על הסף את הרעיון לנסות לכבוש אותה. בוודאי שלא הייתי נותנת לאיזושהי פיסת נייר לעצור אותי, וברור שלא הייתי מתקשה למצוא איזשהו תרוץ להצדקת ההתקפה.

    אהבתי

  32. בהמשך לדברי קמיליה. אם אכן הסכם השלום חסך כסף כי הצבא לא הצטייד למלחמת יום כיפור נוספת זה חוסר אחריות מדאיג מאוד. סביר שמה שקרה בפועל הוא ההפך הצבא בכל מקרה דואג לעליונות צבאית לכן בעקבות הסיוע הצבאי שקיבלה מצריים על הסכם השלום ושיקום והצטיידות ושיקום הצבא שלה –
    ההוצאות הצבאיות שלנו עלו בהתאמה

    אהבתי

  33. לקמיליה ומשה,
    אני בספק שצבא מצרים מעוניין לכבוש את ישראל. אני לא חושב שהוא מסוגל לכך וגם לא חושב שהוא חושב שהוא מסוגל לכך.
    הנתונים שהבאתם אודות הביצורים בסיני והצוללות מחייבות בדיקה. אני אחפש על-כך ואם יש מישהו מהקוראים שיכול להעביר לינק למאמר שעוסק בנושא -התודה לו.

    להבנתי צוללות כאלו משמשות ל-2 מטרות:
    1. להוכיח את העליונות המצרית באזור לחברותיה הערביות.
    2. לשדר "מאזן אימה" מול ישראל שעדיין נתפסית כשתלטנית ולוחמנית בעיני האליטה המצרית.

    באוטוביוגרפיה של רפול הוא מספר על ביקור שלו במצרים (כרמטכ"ל צה"ל) אחרי חתימת הסכם השלום. הוא מתאר מדינה שנעצרה במשך 20 שנה במקום רק בשביל להתחמש ולהילחם בישראל. לא הייתי במצרים (דווקא מעניין אותי לנסוע לשם) אבל אני מעריך שהמצב לא השתפר שם בהרבה מאז ביקורו בתחילת שנות השמונים.

    אהבתי

  34. ציטוט על הפלסטינים מפנחס ענברי (עיתונאי ותיק ששמעתי אותו בהרצאה ומאז אני עוקב אחריו. נפגש אישית עם בכירי הרשות הפלסטינית, כמו אבו-מאזן, היה קצין במנהל האזרחי והיה מתומכי הסכם אוסלו בשעתו, דובר ערבית ומכיר מבפנים את הלכי הרוח הפלסטיניים):

    ….. התבוננות על שקורה בסוריה יכולה לסייע לנו להבין את ההתנהגות הפלסטינית. הפלסטינים הם חלק מסוריה הגדולה, ודפוסי ההתנהגות בסוריה הם דפוסי ההתנהגות שלהם. מה מאפיין בעיקר את דפוסי ההתנהגות בסוריה? שלילת האחר, היעדר יכולת להתפשר, וטוטליות גמורה של עמדות ותפיסות, ומלחמה עד הסוף.

    … כך גם אנחנו … הפלסטינים מפקיעים מאיתנו את ההיסטוריה שלנו, את ההוויה שלנו, ובאותו הינף הם גם שוללים את השורשים הנוצריים בארץ. כידוע לטענת הפלסטינים – ישו היה פלסטיני, ולא היה מעולם בית מקדש, למרות ששמה של ירושלים הוא בית אל-מקדס, או אל-קודס שהוא קיצור של קודס אל-אקדאס – קודש הקודשים.

    … כאשר אנו מתבוננים על הרשות הפלסטינית, אנו רואים יצור פוליטי נכשל ונחשל, הקורס אל תוכו, ואולי ייעלם בקרוב. אבל, ברמאללה הדברים נראים אחרת. ברמאללה הם חשים כמעצמה עולמית היכולים להכתיב תנאים למדינות ערב ולמעצמות הגדולות (לא שום ציניות).

    מדוע זה? עד פרוץ הסער הערבי, עמדה הבעיה הפלסטינית באמת במרכז ההוויה הפוליטית של המזרח התיכון, ורווחה המנטרה כי פתרון הבעיה הפלסטינית יפתור את כל בעיות האזור והעולם. מרכזיות הבעיה הפלסטינית נתנה להם תחושת כוח כאילו הם מעצמה עולמית, (אבל גם הבהירה להם כי עוצמתם תלויה בהמשך "הבעיה". ברגע שיהיה פתרון, הם ייאבדו את מעמדם. מכאן, שאחרי כל שלב ב"תהליך" תבוא מייד התביעה הבאה).

    … מכאן, שאי הכרת האחר האופיינית לסוריה, היא חלק גם מן הזהות הפלסטינית, והיא שמכתיבה את שלילת הווייתנו … ואנו נגררים באי רצון לסוג של מערכה של הכול או לא כלום, האופייני לסוריה.

    http://jcpa.org.il/article/%D7%94%D7%A4%D7%9C%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%9B%D7%9E%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%94-%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%AA/

    Liked by 1 person

  35. ליאיר

    תגובתי לא התבססה על איזשהן עובדות והערכות שקראתי. היא נבעה כנראה מ"חרדות יהודיות", והתעסקות רבה מדי במחדל המודיעיני של יהודי אירופה לפני 80 ו 70 שנה, ושאננות היתר של ישראל לפני מלחמת יום כיפור. בנוסף לעובדה ש"פרשת הצוללות" העלתה בי גם את התהייה בשביל מה/מי מצרים הענייה זקוקה לצוללות גרמניות יקרות.

    אבל בעקבות בקשתך ללינק למאמר בנושא – מצאתי שניים.
    אמנם שניהם מלפני כשנה – אבל נדמה לי שבשנה האחרונה הסיבות לחשדות רק עלו ולא פחתו.

    הראשון עוסק יותר בתרחישים היכולים להוביל לפריצת מלחמה ביננו למצרים, והשני מספק יותר מידע (וצילומים) על התבססות צבא מצרים בסיני. הם די משלימים זה את זה, למרות שיש גם לא מעט כפילויות.

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/745/824.html

    http://rotter.net/forum/scoops1/355226.shtml

    Liked by 1 person

  36. קמיליה,

    אין למצריים מה לחפש בישראל, העושר של ישראל הוא בהייטק וטכנולוגיות מידע, בלתי אפשרי לבזוז אותו.
    לגבי אדמות פוריות, הן חסרות ערך ללא מים, והמים בארץ יקרים וממומנים בזכות עושר ההייטק. אין הגיון כלכלי להשתמש בהם לחקלאות.
    אם כבר מדברים על מים, אז כדאי לשים לב לבעיה האמיתית של מצריים, וזה הסכר שאתיופיה בונה על הנילוס. שם נמצא המתכון האמיתי לקטסטרופה, ושם נמצאים הפחדים האמיתים שלהם (לפחות של הרציונלים שבהם).

    Liked by 1 person

  37. ל 3718

    מסכימה אתך שבניית הסכר האתיופי הוא פצצה מתקתקת שעלולה להמיט אסון על מצרים, ושהמים הישראלים אינם הפתרון הרציונלי לבעייה.
    (אם כי ברור שהצוללות המצריות יהיו חסרות כל תועלת במלחמה עתידית של מצריים עם אתיופיה, והן מיועדות כנראה למלחמה אחרת.)

    כללית, איני סומכת על הרציונליות של מדינה שבבחירות דמוקרטיות העלתה לשלטון את האחים המוסלמים. אני גם מתקשה להתעלם מהשנאה היוקדת של המוני המצרים, כולל כל האליטות המצריות, כלפי היישות הציונית שפלשה לאדמות דאר אל איסלם. ושנאה עלולה לערפל שיקולים רציונליים.

    [ באסוציאציה פראית: אפילו הגרמנים, הנוטים להיתפס כעם רציונלי, חיבלו בסיכויי הנצחון שלהם במלחמת העולם השניה רק בשל האנטישמיות היוקדת שלהם. לא רק שהבריחו מדענים יהודים שהיו יכולים לתרום למאמץ המלחמתי (כמו מפתחי פצצת האטום עבור ארה'ב) אלא שהשתמשו ברשת הרכבות שלהם להובלת יהודים במקום להובלת אספקה חיונית לצבאם.]

    מצאתי מאמר נוסף שעוסק בשאלה האם אנו יכולים להרשות לעצמנו להיות שאננים, סמוכים ובטוחים שהעוצמה הצבאית המצרית לא תופנה לפתע פתאום נגדנו. מסתבר שאיני הפרנואידית היחידה בסביבה.

    http://www.yekum.org/2016/01/משלום-קר-לעימות-חם-האם-צפויה-מלחמה-חדש/

    קטע מהמאמר הדן במוטיבציות אפשריות של מצרים לתקוף את ישראל:
    _______________________

    "המציאות בשטח היא שמצרים מפרה בהתמדה את ההסכמים, וגודשת את סיני בעוצבות, בחיילים ובמתקני לוגיסטיקה. ומה שחמור מכול – היא עושה זאת בהסכמה שבשתיקה מצד ישראל".

    לרצות את ההמונים
    את הנסיבות שעלולות להתגלגל לכדי מלחמה עתידית תיאר עילם, דוקטור לאסטרטגיה צבאית, בספר שהוציא ביוני 2014 -The Next War between Israel and Egypt: Examining a High-intensity War between Two of the Strongest Militaries in the Middle East.

    לדעתו, למרות עשרות שנים של שלום בין ישראל ומצרים, האפשרות למלחמה בעצימות גבוהה ביניהן בשטחי סיני בהחלט קיימת. על ישראל, הוא אומר, להתכונן למערכה שתהיה בעלת אופי שכמוהו לא ידענו מאז 73' – עימות של צבא מול צבא.

    במבט של כאן ועכשיו, יש להודות, אפשרות כזאת לא נראית סבירה. היחסים בין ישראל למשטר א-סיסי הם לכאורה טובים ביותר. מלבד זאת, מצרים עסוקה עד מעל לראש בעימות עם סניף דאעש בסיני, שתוקף ללא הרף את יחידות הצבא המצרי ואת האזרחים שם, ושואף לפגוע גם בתיירים. לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב ימתינו למצרים קונפליקטים צבאיים גם כנגד מה שנשאר מלוב – מדינה שלמצרים יש אינטרסים משמעותיים מאוד בשטחיה, ובעיקר בבארות הנפט שעוד נשארו בה; וכנגד אתיופיה – שמעוניינת למשוך אליה את מי הנילוס, עורק החיים של שכנתה הצפונית.

    ובכל זאת, איש כבר אינו מוכן כיום להתחייב שמצרים לא תשנה פניה במהירות. כזכור, אך לפני שנים אחדות הצליחו האסלאמיסטים להשתלט על המדינה, כשלאחר הדחתו של מובארכ נבחר מוחמד מורסי לנשיא. שלטונו היה קצר-ימים וכעבור שנה בלבד גם הוא הופל, אך היסודות האסלאמיסטיים בוודאי לא נעלמו מהאוכלוסייה המצרית.

    "הספר שלי הוא פרי מחקר של שנים רבות, עוד מתקופתו של מובארכ", אומר עילם. "ההנחה שלי אז וגם כעת היא שהיחסים עם מצרים, טובים ככל שיהיו, עשויים להידרדר עד כדי עימות, אולי אף במהירות. התנגשות כזו עשויה להיות מוגבלת, אבל עדיין יש להיערך לקראתה. לאור העובדה שמצרים מחזיקה בצבא הערבי החזק ביותר, יש לדעתי להתייחס אליה גם לפי יכולותיה הצבאיות, ולא רק לפי הקשר הנוכחי עמה, עם כל היותו חיובי למדי".

    בספרו מציע עילם שורה של תרחישים שיובילו לפרוץ העימות. כתוצאה מקונפליקטים פנימיים במצרים, למשל, עשוי הצבא להחליט שהדרך היחידה להגיע לאחדות פנימית היא להילחם באויב חיצוני. "הנשיא המכהן עבד א-סיסי לא מעוניין בעימות, והוא מן הסתם יעשה את המרב כדי להימנע מכך", אומר עילם. "לאור הבעיות הפנימיות האדירות של מצרים, מלחמה נגד ישראל, עם כל העלות והסיכון שבה, תהיה מבחינתו קטסטרופה. עם זאת, ישנם גורמים שעשויים לדחוק בהנהגה המצרית, אף בניגוד לרצונה, ליזום משבר עם ישראל. ראשית כול ישנה עוינות כלפי ישראל, שעשויה לתסוס במיוחד בעת הסלמה ביחסים בינינו לערבים בכלל ולפלסטינים בפרט. אף שהמשטר הנוכחי במצרים הוא נגד חמאס – מגמה שהתבטאה בימי מבצע 'צוק איתן' ובחסימת מנהרות מסיני לרצועת עזה – עדיין ישנה סולידריות מצרית ביחס לפלסטינים, ובמקרה של התנגשות-רבתי בינם לבין ישראל, הציבור המצרי יתבע מהנהגתו לפעול. דרישה זו עשויה לכלול צעדים כסילוק השגריר הישראלי והקפאת הקשרים הדיפלומטיים, ועד ביטול הסכם השלום, אם לא גרוע מכך.

    "תרחיש כזה יכול להיות משולב במשבר חריף בתוך מצרים. בנסיבות אלו ההנהגה המצרית – החוששת מהפלתה על ידי ההמונים, ונואשת להעלות את קרנה אצלם – עלולה לפעול להסחת תשומת הלב של הציבור על ידי ניגוח ישראל. גם אם הכוונה תהיה רק ליזום משבר, ולא לחתור לעימות, זה עלול להידרדר לכך. כמובן, אם ההנהגה הקיימת תתחלף ויעלה שליט אחר – לאו דווקא מהאחים המוסלמים, אבל כזה שיהיה עוין כלפי ישראל – תגבר הסבירות לחיכוך צבאי בין שתי המדינות".
    ___________________________

    אהבתי

כתיבת תגובה