האוטומציה והריביות

מה יקרה למחירי הבתים בעשור הקרוב? מה יקרה לשוק המניות? הרבה תלוי בהתקדמות רעיונות האוטומציה הגדולים. נתיב אחד של השפעה ברור – אם יהיו מכוניות אוטומטיות, ניתן יהיה לבנות יותר בתים. אם יהיו קופאיות אוטומטיות, יגדלו רווחי רשתות השיווק. אם האלגוריתמים האוטומטיים ייבנו על ידי חברות הטכנולוגיה הגדולות: גוגל, אפל, אמזון, מייקרוסופט – רווחיותן תעלה עוד יותר.

אולם יש נתיב השפעה שני – האוטומציה עשויה להביא לגל של ירידות מחירים. אפילו במחיר עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט מגולמים שכר הקופאית והוצאות ההובלה. אוטומציה תוזיל הוצאות אלו. לאוטומציה במכוניות יהיה גם אפקט עצום על מחירי הנפט, שצפויים לקריסה שלא הייתה כדוגמתה. 

כשהמחירים יורדים, הבנק המרכזי לא מוצא הצדקה להעלות את הריבית. לדבר זה השפעה ישירה על מחירי המניות ועל מחירי הנדל"ן. רבים מתפעלים מעליות המחירים הגדולות במחירי הדירות בישראל בעשור האחרון ומתעלמים מכך שגורם חד פעמי, שלא יכול לחזור, עומד מאחורי התרחשות זו – הורדת הריבית. הריבית בישראל היום היא אפס בעוד שלפני עשור, בשנת 2007, היא הגיעה עד 6 אחוזים.  הריבית הנמוכה גם מדרבנת עליות בשוק המניות – הן בשל העובדה שחברות יכולות לקחת הלוואות בזיל הזול (פיתוי מסוכן אמנם – עיין ערך טבע). בעיקר בשל ההנחה שאם נדרשות כל כך הרבה שנים כדי לקבל ריבית שתשווה לגובה ההלוואה, אז גם מכפיל רווח גבוה של מניות הוא מוצדק. בריבית של 2% על הלוואה ארוכת טווח, יידרשו חמישים שנה עד שגובה הריבית ישתווה לגובה ההלוואה. לאור זה, למה לא לקנות מניה של תאגיד אפילו אם מכפיל הרווח הוא חמישים, כלומר יידרשו חמישים שנה כדי שרווחי התאגיד המצטברים יכסו את עלות ההשקעה. 

השפעת האוטומציה על הכלכלה היא אם כך תהליך דו ראשי. מצד אחד ההשפעה הישירה בתחומים שבהם תהיה אוטומציה. למשל מה יהיו השיקולים ברכישת נדל"ן בפרברים הרחוקים אם אפשר יהיה לעלות לרכב, לנמנם בו ולהגיע לעבודה כמו חדש. לצד זה צפויה ההשפעה הכללית של המשך הנהגת הריביות הנמוכות.

11 תגובות על ״האוטומציה והריביות״

  1. "לאור זה, למה לא לקנות מניה של תאגיד אפילו אם מכפיל הרווח הוא חמישים, …. " ?
    אם רמת החוב הפרטי החוב במשק גבוהה וממשיכה לגדול – זה למה לא כדאי לקנות. מתי שהוא יכול להיות איזה משבר קטן והמלווים ירצו את כספם בחזרה ומאחר שלווים הפרטיים אין מדפסות כסף במחסן העסק יוכל להתפוצץ.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Credit_cycle
    הקרדיט סייקל משפיע בסופו של דבר על הביזנס סייקל.

    Liked by 1 person

  2. תמריץ , הניתוח בפוסט סביר מאוד , אבל פשטני . אתה זוכר בשנות התשעים , היו סלולרים קטנים , או כאלו שהולכים ונעשים קטנים ( קונכיות ) . המחשבה הייתה שיהיו יותר ויותר קטנים , ויותר ויותר זולים כמובן . בפועל , הם נעשו גדולים יותר ויקרים יותר . למה זה ? אם כך , המירוץ הטכנולוגי לפעמים , מעלה מחירים פשוט . גם אם תהליך הייצור אוטומטי , יש תיאבון הולך וגובר , לפיתוחים וחידושים . מה שעשוי ליקר בכלל .

    על כך , זה נכון שבאופן פשטני ועיוני , תהליך ייצור הופך מוזל בגין אוטומציה , אבל , זה גם גורם , לתחרות , שמדירה קטנים , ומייצרת קונסולידציות בין פירמות גדולות , מה שבתורו מייצר מונופולים גדולים או ענקים בולעניים . או אז , המחיר לא גבוה בהתאם ( יש להם גב פיננסי להוזלות ) אבל , לא בהכרח יורד ויורד .

    בקשר לאפיקי השקעה , אתה לוקח בחשבון , עלויות מימון , אבל , לא תשואה וסיכון . המעבר או הדילוג מאג"ח ( או אפיקים מטבעתיים ) למניות , גם כרוך בשאלה של סיכון ותשואה . משמע : האם מוטב למשקיע פלוני , להפסיד תשואה תיאורטית , אבל להסתכן פחות ( אג"ח נ' מניות ) . כאשר הריבית בשפל , אז ברור , שצריך להסתכן יותר בשביל לשמור על רמות תשואה סבירות .

    לבסוף , ברור שיהיו פקקי ענק בעתיד , ויותר ויותר ( לעת הזו ) מה יעזור לנמנם ברכב , מן הפריפריה למרכז לא הבנתי .
    להתראות

    Liked by 1 person

  3. מבחינת הלמ"ס מחירי מכשירי הסלולר הוזלו בחדות במרוצת השנים והדבר תורם לירידה במדד. נכון שהמחירים נותרים יקרים אבל עבור איכות טובה יותר ויותר של מכשיר.
    שאלת הפקקים והמכוניות האוטומטיות מעניינת ויש פנים לכאן ולכאן. אך גם אם הפקקים לא ייפתרו היכולת לישון במכונית או לעשות בה פעילות פנאי וכן העלות הזולה של הדלק\חשמל, כל זה יתרום לנכונות של אנשים לגור רחוק.

    אהבתי

  4. אל רום,
    המדד להשוואה בסלולר הוא מחיר של העברת ביט אחד. בהשוואה כזו ניתן לראות את השפעת חוק מור אם כי המספרים אינם משתווים אליו. לגבי עליית מחיר מכשירי הקצה הרי היא לוותה בכמות עצומה של שירותים (בחינם בדרך כלל) שלא היו אפשריים במכשירים הזעירים.

    אהבתי

  5. תמריץ, ברשותך נאמר קצת אמרי קודש:
    המומים וכואבים על לכתו בטרם עת של אחד מגדולי האחרונים, אדמו"ר הרוק, הלוחש לגיטרות, דוגמן השורטס, הAC/DC, מלקולם יאנג זצוק"ל.

    Liked by 1 person

  6. תמריץ , אני במענה לפוסט , התכוונתי כמובן , לא לאיכות הטכנולוגית , אלא , במונחים של הוצאות , צריכה , כסף פנוי , כוח קניה וכו…. אזי ברור , שהתקדמות טכנולוגית , לאיו דווקא מורידה מחירים , ומעצימה צריכה בהכרח , אלא , מעמיסה לא פעם הוצאות . במיגזר העסקי , הפיריון משתפר כמובן , במונחים פרטיים , לא תמיד זה מצמצם הוצאות , אלא נהפוך הוא !! מגדיל צריכה והוצאות. ברי לך , שמספר השיחות למשל , שאדם מבצע עם סלולרי עליו , גדול הרבה יותר , ממספר השיחות או עצם הפעילות בתשלום , שהיה מבצע , עם נגישות לקוי בלבד .

    מעבר לזה , אפרופו פקקים , כדאי לך , להציץ ברחפן המאויש הזה , מדהים בקשר לכך :

    https://www.highsnobiety.com/2017/02/20/hoverbike/

    להתראות

    אהבתי

  7. אוף טופיק

    עצה בריאותית: בעלי כלבים, בגילאי 40-80, סובלים פחות מבעיות לב ותוחלת החיים שלהם ארוכה יותר.
    המתאם חזק במיוחד בקרב אנשים שחיים לבד (כלומר – לא לגמרי לבד אלא עם כלב), וכשמדובר בכלבי ציד (טריירים, ריטרברים וכו').

    פרט להשפעות הרגשיות – חברתיות של החיים עם כלב, ולחובת הפעילות הגופנית (האדם לא יכול לחלוק את החובה לבצע 2-3 הליכות *ממושכות* ביום, עם כלב הציד שלו, עם בני משפחה אחרים), הוזכרה השפעה אפשרית של הכלב על אוכלוסיית החיידקים של האדם.

    http://www.bbc.com/news/health-42009932

    Liked by 2 אנשים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s