אפקט רקיעת הממותה

דברים משונים ביותר מתרחשים בערב הסעודית. הנסיך הצעיר יורש הכתר החל בחיסול וטיהור המוני של מתנגדים פוטנציאליים במשפחת המלוכה, ולא זוטרים, אלא אלו הבכירים והמקושרים ביותר. בו בזמן הסעודים חטפו את ראש ממשלת לבנון חרירי והכתיבו לו הודעת התפטרות שבה הוא מוקיע את אויביהם המושבעים, אירן וחיזבאללה. נראה שהמאפיינים הכאוטיים של אישיותו של דונאלד טראמפ מחלחלים לספירת ההשפעה שלו, וסעודיה, בעלת ברית אמריקנית ותיקה, ממהרת לאמצם. חטיפתו של ראש ממשלה ריבונית בידי מדינה שהיא בת חסות אמריקנית היא התפתחות שלא תיאמן ביחסים הבינלאומיים. זה לבטח לא היה קורה בעידן אובמה.

יורש העצר מוחמד בן סלמאן הוא אויב של אירן, תומך בליברליזציה דתית בסעודיה ובן ברית של המערב, ומתוקף זה כנראה ידיד נסתר של ישראל. כך שהאירועים בממלכה אינם בהכרח מקור לדאגה עבורנו. ברם, כשגל של כאוס שוטף את האזור, איש אינו יודע מה יהיו השלכותיו הסופיות. בכאוס גם אפקט כנפי הפרפר הוא בעל משמעות. למה שקורה בסעודיה ניתן להתייחס כאפקט רקיעת הממותה. מה תהיה ההשפעה על חמאס? האם יידחף להיענות לתכתיבי הציר הסוני או שיידחק לעבר אירן? האם תיתכן התלקחות בלבנון, שתעמת אותנו עם חיזבאללה? האם האיראנים ינסו לשחק על כל הקופה ולהעביר את המלחמה לשטחה של סעודיה עצמה, עד לערים הקדושות מכה ומדינה?

ככל שניתן לנחש במבט ראשון – ההשלכות כלפינו חיוביות. חיזבאללה ייחלש בלבנון. הקבוצות הסוניות יקבלו עוד נשק ועוד תמריצים כדי לזנב בשלוחותיה של אירן הסמוכות אלינו. הסעודים ינסו לגייס תמיכה בארה"ב באמצעות התחנפות לישראל. אבל תמיד יש ריאקציה, בממלכה ומחוצה לה, ואין לדעת מה תהיה. במידה שמוחמד בן סלמאן הצעיר יבסס את שליטתו, היא יכולה להימשך גם שישים שנה, עמוק אל תוך העידן הלא ברור של המזרח התיכון שאחרי שיא הביקוש לנפט. אם הוא מכור לאקשן כפי שנראה מהתקופה הראשונה של פעילותו, רצף האירועים יהיה מהפנט.

54 תגובות בנושא “אפקט רקיעת הממותה

  1. תמריץ , יש פה באמת סיבוכים לא פשוטים , הקטע הוא , שנסראללה גורס , שהסעודים , אשכרה שילמו בכסף ( מיליארדים , ראה לינק ) לצורך , שיכנוע של ישראל , לתקוף בלבנון וכו…. חזבאללה , הופכים להיות , על ציר הזמן , מזה שנים למעשה , יותר ויותר פראנואידים לכאורה , לגבי תקיפה ישראלית , וכוונות התקיפה או נחרצות התקיפה של ישראל .

    נסראללה טעה טעות קשה . וחשב שליבני ואולמרט טירונים דאז . כך הצהיר . ולא הבין , שבגלל שהם טירונים , הם יתחרעו עליו במלחמה , שהוא לא האמין שתפרוץ , אפילו לא 1 – ל – 100 כדבריו . הואיל ובדעת הקהל , צה"ל קרנו ירדה , וההרתעה לכאורה נפגעה ( אבסורד כשלעצמו ) בצמרת צה"ל נחושים :

    במלחמה הבאה בלבנון ( חס ושלום ) צה"ל מתעתד , לגבות מחיר קשה , ולהגיב בעוצמה אדירה ביותר ( אי אפשר אפילו לתאר הדבר ) . נסראללה מודע לכך . ופשוט מפחד מאוד . ההצגות שלו וההתלהמויות , לא ממש מבארות את תוכו פנימה במובן זה .

    וכאן נכנסת איראן : האיראנים התחרעו עליו בזמנו , על חטיפת החיילים דאז ( שהוליכה למלחמת לבנון ) . מכיוון , שהוא מוקדם מדי , ולא בקונטקסט , בזבז הזרוע הארוכה שלהם , מערך הטילים וכדומה , שהם השאירו למקרה של תקיפה של הכורים הגרעיניים באיראן , או למלחמה כוללת ערטילאית ( פן איסלאמית ) . הם היו בקריזה עליו !! והחלטת מועצת הביטחון , הרי הסיגה אותו צפונה , בכלל מכה .

    לכן , אני לא בטוח , שאפילו האיראנים כרגע , מעונינים בהסלמה . הבעיה היא , שישראל יש לה שיקול אחר בסיפור הזה . והרכבת , אוטונומית , נוסעת מעצמה .

    נסראללה תשלום :

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5041157,00.html

    להתראות

    אהבתי

  2. אם השליט הסעודי חושב שישראל תלך להקריב את צעיריה בלבנון על פי גחמותיו, הוא באמת חי בגלקסיה משלו. אין לישראל שום דבר להרוויח ממלחמה בלבנון כרגע. אולי הפצצה מוגבלת של מפעל טילים כזה או אחר.

    אהבתי

  3. תמריץ , אתה טועה טעות קשה מאוד !! אני לא גורס שישראל מחפשת ויהי מה לתקוף בלבנון , ובלי שום רציונל בטחוני כמובן . אבל , הספים לכניסה לעימות , מאוד נמוכים . הצריבה ממלחמת לבנון השניה קשה מאוד . הדימוי נפגע קשה . מעל הכל :

    צה"ל וחיל האויר במיוחד , בנויים ( מנטלית ) להיות בעל הבית של האזור . בלי שום הרתעה נגדית ממשית . מלחמת לבנון השניה , יצרה כללי הרתעה או משוואת הרתעה חדשה :

    אלפי טילים ( דאז ) והיום : עשרות אלפים . ברק בזמנו , רצה לתקוף באיראן , לא פחות בגלל הכורים , אלא – בשביל לגמור עם האיום של חיזבאללה והטילים , שפוגע קשות , בתחושת " בעל הבית " האחד והיחיד באזור . זהו מצב בלתי נסבל . ואנו נוכחים בכך , גם בגלי התקיפות בסוריה , על מפעלי טילים שעשויים לשפר הדיוק .

    תן לי להסביר לך המשמעות : המשמעות הינה פשוטה : דיוק וכמות אדירה של טילים , אומר כך :

    קריית הממשלה נחרבת . הקריה בתל אביב נחרבת . מרכז תל אביב בוקה ומבולקה שלא תיאמן . תחנות כוח . נתב"ג …. מזכיר לך , רקטה עלובה של חמאס , סגרה את נתב"ג בצוק איתן . כיפת ברזל ושרביט קסמים , רק לאחרונה הוצבו מבצעית , אבל , לא יוכלו לכמויות אדירות . ישראל לא יכולה לסבול המצב הזה . וזה מוריד ספים . זה לא אומר שהסעודים שילמו מיליארדים , אבל , גם לא עושה זאת בשמיים כלל וכלל . אתה טועה מאוד !!

    להתראות

    אהבתי

  4. תמריץ, אתה מבין מה כותבים לך , מה מסבירים לך ? תקרא שוב …. הפצצות של מפעלי טילים , זה רק סימפטום של קצה הקרחון של הבעיה . מפעלי הטילים נועדו לא לייצור טילים ( תחשוב קצת ) אלא , לשידרוג ודיוק ( או טילים יותר משודרגים ומדוייקים ) . יש בידי החיזבאללה , כבר עשרות אלפים של טילים מוכנים מבצעית ( קרוב למאה אלף משהו ) . להתראות

    אהבתי

  5. רק יושם אל לב ( הלינק לאיזנקוט ) מדובר ב – 2010 בעודו אלוף פיקוד הצפון , ולא בתורת רמטכ"ל כיום ….להתראות

    אהבתי

  6. תמריץ , מסביר לך , לחיזבאללה יש כבר קרוב למאה אלף טילים . ההפצצות בסוריה , זה על טילים בעלי יכולות או דיוק ניכר יותר . זה הרסני לישראל , לא ישלימו עם כך ( מעבר לחשד לטילים עם יכולות של נשיאה של חומר כימי , מה שלא ממש הוכח ) . תוכל לקרוא כאן למשל בקטנה ממש :

    https://www.timesofisrael.com/idf-iran-supplying-hezbollah-with-ever-more-accurate-missiles/

    הטכנולוגיה של הדיוק , זה הגיים צ'נג'ר . תקרא כאן ,בצוק איתן , מה רקטות מגוחכות עשו בנתב"ג :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4548607,00.html

    להתראות

    אהבתי

  7. למי שמעונין בעברית ( טילים איראן שיפור הדיוק ) :

    https://www.al-monitor.com/pulse/iw/originals/2017/09/israel-idf-drill-syria-golan-russia-putin-iran-hezbollah.html

    ושוב , בקשר לסעודיה והאירועים , זה לא בשמים !! ישראל בבעיה , צה"ל בבעיה , זה לא אומר חירחור מלחמה סתמית , אבל , הספים ( סף ) יורדים ויורדים מאז מלחמת לבנון השניה . ישראל עשויה או היתה תוקפת בלי עשרות מיליארדים , והסעודים , היו משלמים עשרות מיליארדי דולרים לתקיפה בלבנון . זה לא אומר שאכן , אבל , המצב הבסיסי הוא החשוב .

    להתראות

    אהבתי

  8. תמריץ,
    מה שראינו בסעודיה זו הדרך המקובלת במזרח התיכון להחליף שילטון. צריך להתפלל יום יום שהזהירות של נתניהו תגבר על התפיסה האווילית הנפוצה בצמרת הביטחונית שלנו של "ברית המתונים". ישראל צריכה לשחק בונקר, לשבת על הטריבונה ולאחל הצלחה לכל הצדדים.

    Liked by 1 person

  9. רק לחדד הדברים :

    נוצר מצב , שבו גורלה של לבנון הסונית , על עברי פי פחת ממש . שהרי , הכוחות הגדולים : איראן , סוריה , רוסיה , וחיזבאללה , כולם למעשה פרו שיעים , פרו סורים , ואילו האמריקנים , חלשים מדי למעשה , בשביל לייצר שינוי המצב בבסיסו . לכן : ללבנון הסונית , או לברית הסונית ( נ' איראן ) נשאר רק את ישראל , כגורם נחוש , ובעל עוצמות כוח אדירות , שיכול לייצר גיים צ'נג'ר ( אבל , מסיבותיה שלה כמובן , משמע , הטילים כפי שהצגתי ) . לכן , הם היו שמחים לכאורה , אם ישראל , הייתה עושה בשבילם העבודה , ותוקפת למעשה בסוריה , לבנון וכו….. לכן , זה לא בשמים !! זה לא אומר תשלום של מיליארדים , אבל , לא בשמים היא !! מאידך , הם צריכים להיות מודעים , להרס העצום , שישראל תביא על לבנון כמובן .

    אני מזכיר , לבנון מבחינת סוריה , שייכת לה . הרצח של רפיק חרירי דאז , הוא שהוציא את סוריה מלבנון ( ואולי גם יתלבשו על הבן , לא בשמיים ) .

    להתראות

    אהבתי

  10. נניח שישראל תפציץ כל פיסה של לבנון השיעית. מה זה כבר ישנה. חיזבאללה ייצא מההריסות ויגיד שניצח. רק טרנספר או טיהור אתני של המיעוט השיעי ישנה וצריכה להתרחש קטסטרופה במימדים תנ"כים כדי שישראל תעשה זאת.

    אהבתי

  11. תמריץ , ישראל לא מודאגת רק מתמונות ניצחון , אלא , מטילים , שיחריבו בעוצמה ובאיכות כזו , שההשפעה תהא אסטרטגית ממש . נכון שהקטע המורלי פסיכולוגי חשוב במלחמה בטרור , אבל , כאשר יש עשרות אלפי טילים , לא כל שכן מדוייקים מאוד ( סטיה של 200 מטר נניח ) הבעיה שונה , והיא יותר מהותית .

    למי שמעונין , כאן למשל , נסיגת הסורים מלבנון דאז , בעקבות רצח חרירי והחלטת מועצת הביטחון והחקירה שהתנהלה וכו….

    https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/12/getting-away-with-murder/307149/

    מבחינתם , לבנון זה חלק מסוריה הגדולה ממש …. חרירי הבן , זוכר היטב הדבר …

    להתראות

    אהבתי

  12. מומלץ מאוד לקרוא כאן למשל , על האיומים של אסד דאז , כלפי חרירי האב , היה מאיים עליו באכזריות , שישבור לו הראש , או את לבנון על הראש אם יעז להתמרד כנגדו :

    זה כבר בגנים של הבן …. הפחד הזה !!

    להתראות

    אהבתי

  13. תמריץ,
    רק לאחרונה ציידה ארצות הברית את הצבא הלבנוני בנשק מתקדם. אין שום סיכוי שארצות הברית תתיר לישראל לעשות כרצונה בלבנון. מהלך יבשתי בלבנון יראה כמו צוק איתן בעזה. צה"ל חסר יכולת לבצע תמרון יבשתי לעומק השטח מאז שבוגי הרס את האוגדה המשוריינת כשהיה רמטכ"ל.

    אהבתי

  14. לא יודע אם אתה צודק לגבי בוגי. אם כן זו נקודת זכות גדולה עבורו. כיבוש קרקעי נטול כל ערך ללא יכולת לבצע טרנספר לאוכלוסיה אזרחית ומאז כיבושי 67' בגולן אין יכולת כזו.

    אהבתי

  15. תמריץ,
    בלי כיבוש קרקעי נקבל (שוב) חודשיים של אש על ערי ישראל אבל בהיקף גדול בהרבה מזה שהכרנו.

    אהבתי

  16. לגבי בוגי,
    בתקופתו כרמטכ"ל בוטלו האגדים הלוגיסטיים באוגדות והאחריות ללוגיסטיקה עברה למטכ"ל. איך תגיע אספקה לשטח? די פשוט, הרמטכ"ל יתן פקודה לאספקה להגיע.. את התוצאה ראינו במלחמת לבנון 2 כאשר לא הצליחו להעביר אספקה לגדודים במרחק 2 ק"מ מהגבול. אז המציאו את הפטנט של התרעננות, קרי גדוד שסיים להילחם חוזר לשטחי כינוס כדי לנוח ולהצטייד מחדש. מאז צה"ל מוכן למלחמה במרחק 2 ק"מ מהגבול. אם תצרף לאימפוטנטיות של הפיקוד הבכיר את חיבתו של נתניהו להפסקות אש תקבל את תמונת מלחמת לבנון 3.

    Liked by 1 person

  17. תמריץ,
    1000 הרוגים בלבנון יהיה מספר ריאלי אם יילחמו כפי שנלחמו בעזה. תמרון עמוק יקטין את מספר הנפגעים אבל תחת הפיקוד הנוכחי זה מדע ביוני.

    אהבתי

  18. תמריץ,
    קצת מספרים. במלחמות ששת הימים ויום כיפור היה קצב שחיקה דומה של כ100 הרוגים ליום לחימה. הפער במספר ההרוגים הכולל נבע ממשך הלחימה. בצוק איתן היה קצב השחיקה כ4 הרוגים ליום לחימה. בלחימה עם חיכוך גבוה יותר, כפי שצפוי בלבנון, יהיה זה ריאלי להניח שחיקה של כ20 הרוגים ביום (לא כולל נפגעים בעורף) וסך הנפגעים ייגזר ממשך הלחימה.

    אהבתי

  19. בוגי היה שיאן של הטפשה צבאית אבל מה קורה תחת מחליפו שהבטיח לחסל את הניה תוך 48 שעות? המתפ"ש, האלוף פולי מרדכי, כתב (עם שותפים) מאמר שפרסם מכון INSS (מכון שמהדהד את השקפות בכירי מערכת הביטחון) ובו הוא מציע פתרון לאיום מרצועת עזה שמבוסס על מעין "תכנית מרשל" ובתוספת "קץ ההתניה להחזרת השבויים והנעדרים וחללי 'צוק איתן'" (ציטוט מהמאמר). אכן, אלו העצות שמקבל (ומאמץ, כמו בתכנית קלקיליה) שר הביטחון הנוכחי מהגנרלים שלו ( http://www.inss.org.il/he/wp-content/uploads/sites/2/2017/10/Adkan20-3HEB_4-5-13.pdf )

    אהבתי

  20. תמריץ,
    לא נראה לי שהמאפיינים הכאוטיים של טראמפ חלחלו לסעודיה, כי אם שסעודיה יודעת משהו או הבינה משהו לאחרונה שאנחנו לא יודעים או מבינים. אנחנו אטומים מדי מכדי לקרוא איזושהי תשדורת ערבית שחלפה מעל ראשינו ואשר הסעודים רואים בה קריאת מלחמה. אנחנו כל-כך חיים חיים שונים משל הסביבה שלנו – שאנחנו לא מצליחים לפרש את מה שקורה.

    ובדיוק כפי שאמר חייל זקן, זאת ההתנהלות כאן בשכונה, רק שעכשיו היא קצת צפה על פני השטח כי היה פה אינטרס סעודי שכולם ידעו זאת, ותו לא. בזמן אובמה זה היה קורה במחשכים ועכשיו על המסכים. זה כל ההבדל.
    אין אף גורם כאן בסביבה (מלבדינו) שלא נוקט במהלכים כאלו, כולל ירדן שעושה פרצוף של אינטיליגנט חובש עיגולדים, אבל מנהלת דיכוי צמוד של מתנגדי בית המלוכה ההאשמי. לכן לא ברור לי על-סך מה אתה מחלק ציונים של "משונה" או "כאוטי".

    אני מסכים שישראל "צריכה לשחק בונקר ולשבת על הטריבונה" וכל זמן שנשב על הטריבונה ולא נתערב נהיה כולנו פנויים להתפלל את תפילתו של חייל זקן, שהזהירות של נתניהו תגבר על התפיסה האווילית של "ברית המתונים".

    ואני אוסיף, שחס וחלילה לא נקשיב לטוענים "שרק אם יהיה כאן הסדר מדיני עם הפלסטינים – אז ה"כוחות המתונים" פה באזור יחברו אלינו בפומבי …..". כי על זה סבתא שלי ז"ל הייתה אומרת "מייחיש כאען טויבס" – שלא יעשו לי טובות.

    Liked by 2 אנשים

  21. אני לא חושב שצריך מאפיינים טראמפיים או התמכרות לאקשן כדי להסביר את מה שקורה שם. כל מי שעיניו בראשו יכול היה להגיד (ובמקרים רבים אכן אמרו) כבר מזמן שממלכה שבנויה כולה על כספי נפט היא לא מודל כלכלי בר־קיימא. עשרות שנים של מלכים זקנים שידעו שהקריסה הבלתי־נמנעת לא תקרה בימי חייהם היו יכולים להעמיד פנים (בפני עמיתיהם, ואולי גם בפני עצמם) שאין באמת בעיה, זה לעולם לא יקרה. אבל ברגע שהגיע נציג מהדור הצעיר לקחת את הכוח לעצמו, אין לו ברירה אלא לקחת סיכונים גדולים כדי לנסות לשנות מסלול.
    (אולי "אין לו ברירה" זה קצת מוגזם – הוא היה יכול גם להתעסק בבזיזת כמה שיותר רכוש מהמדינה לקראת פרישה נוחה בחו"ל אחרי שהממלכה שלו תתפורר, יש לא מעט רודנים שהולכים על המודל הזה. אבל נראה לי שזה נפוץ פחות אצל משפחות מלוכה, שם השלטון מגיע עם יותר מדי יוקרה, קשה לוותר עליו סתם ככה)

    וכדרכו של כאוס, קשה לצפות את התוצאות. אני בכלל לא בטוח שזה יוביל להיחלשות חיזבאללה בלבנון, אבל זה בהחלט ייתכן. האם זה טוב או לא לישראל? בגדול, הייתי אומר שכאוס הוא תרחיש טוב למי שהזמן משחק לרעתו. נראה לי שישראל די גבולית פה – בעבר חשבתי שהזמן משחק נגדה, היום אני נוטה לחשוב ההיפך (לפחות בעניינים חיצוניים. מבחינת דמוגרפיה פנימית, בהחלט ייתכן שישראל צועדת לעבר תהום). אז יכול להיות שהיה עדיף פשוט להישאר בתנועה איטית וזהירה במצב הקיים. אבל כמובן שאין לנו אפשרות לבחור, אז אין ברירה אלא להתכונן לגרוע ביותר ולקוות לטוב ביותר. בכל מקרה, לפרשנים ומתעניינים בפוליטיקה עולמית זה בהחלט עומד להיות מעניין.

    Liked by 2 אנשים

  22. שי, זה תיאור מפרגן למב"ס להגיד שפעולותיו נובעות מרצון לעשות מודרנזיציה לממלכה. יכול להיות שיש בזה אמת. גם עוינתו לאירן בוודאי קשורה לגישתה הפונדמנטליסטית, והוא אמר דברים ברוח זו. ייתכן שהוא יהיה עריץ נאור חילוני מהפכני. ממש אטאטורק של סעודיה. אבל יכול להיות שהוא סתם פזיז וחסר עכבות.

    אהבתי

  23. כאשר הסעודים פרסמו את התוכנית השאפתנית "סעודיה 2030", למודרניזציה של הממלכה והפיכתה לאמפריית היי-טק משגשגת שאינה תלוייה בנפט – הפרשנים נטו לתפסה כמגדלים פורחים באוויר. כחלומות באספמיה, ולא כתוכנית פעולה ממשית.
    כאשר המצרים סכימו להעביר לשליטה סעודית את האיים הלא מיושבים בים סוף, סנפיר וטיראן, למרות גלי המחאות האדירים בתוך מצריים ופנייה לבית המשפט העליון במצרים בטענה למסירת שטחי מולדת – לא הבנתי מה היה כל כך חשוב ודחוף לשני הצדדים, מצרים וסעודיה, לפתוח קן צרעות זה.
    ואז התפרסמה התוכנית הסעודית להקים עיר מודרנית ענקית חדשה משני צידי ים סוף, עם גשרים המחברים את שני חלקי האי / את מצרים וסעודיה – ונעזרים באיים. פתאום הכל נראה כמהלך רב שלבי אחד.

    מהלך שלימד אותי שההנהגה הסעודית החדשה אינה מפריחה מגדלים באוויר. היא תכננה מראש מהלך שלם, ופועלת כבר חודשים רבים לישומו. (מה שכמובן לא מבטיח לה שתוכניותיה יצליחו).

    מדפוס התנהלות זה, אני מסיקה שהטלטלות האחרונות בתוך סעודיה (הפלת מטוס ומעצר נסיכים ואנשי עסקים במלון ריץ') ומשבר חרירי / לבנון / חיזבאללה / איראן – לא נולד בשבוע שבועיים האחרונים. בגלל התעוררות פתאומית של חשדות לשחיתות מסיבית בסעודיה + התגברות סכנת החיסול המיידי של ראש ממשלת לבנון חרירי הבן בידי שליחי איראן + שני טילים איראנים שנורו לאחרונה ע'י חיזבאללה לעבר סעודיה.

    כלומר, אני מניחה שזו תוכנית שבושלה במסתרים כבר חודשים רבים.
    יותר מכך, אני מניחה שהיא תואמה מראש הן עם הרוסים והן עם האמריקאים.
    זכור לי שלאחר ביקורו המתוקשר של טראמפ במפרץ חתנו קושנר "קפץ" לאחרונה לכמה ביקורים בסעודיה, שהסעודים ביקרו לאחרונה ברוסיה ונפגשו עם פוטין.
    זכור לי גם שהסעודים התחייבו לקנות כמויות ענק של נשק גם מהאמריקאים וגם מהרוסים. אולי זהו (חלק?) מהתשלום של בן סלמאן להשגת שיתוף הפעולה של שתי המעצמות עם תוכניותיו השאפתניות. אולי אפילו ביטול האיסור הסעודי על נהיגת נשים היא חלק מהתשלום של הסעודים לדעת הקהל המערבית / האמריקאית, שנועדה להקל על שיתוף הפעולה של ממשליים מערביים עם הממשל החדש של סעודיה.

    ב. לאמריקאים ולרוסים (ולמעשה גם לישראלים) יש עוד סיבות כבדות משקל משלהם לשתף פעולה עם השלטון החדש בסעודיה, (בנוסף לרווחים הצפויים לתעשיות הנשק שלהם).
    סיבה טובה אחת היא עצירת ההתפשטות של איראן, ומניעת השתלטותה הסופית גם על לבנון (לאחר שיתפנו מהלחימה, הממושכת מדי מנקודת מבטם, בסוריה ובעירק) והתבססותה גם על חופי הים התיכון.
    התפשטות איראנית שגם מגדילה את הפוטנציאל למלחמת ישראל – לבנון לא רצויה נוספת.
    אף אחד, כולל ארה'ב רוסיה וישראל, לא יתנגד לכך שהסעודים יוציאו (גם עבורם) את הערמונים האיראניים מהאש. ואם כלכלת לבנון תקרוס בשל המהלך הסעודי – כולם ישגרו כנראה קריאות השתתפות בצערם של הלבנונים המסכנים.
    סיבה שנייה היא שהמוני נסיכים ואנשי עסקים סעודיים, עשירים מדי ועצמאיים מדי,נוהגים לממן בנדיבות תנועות ג'יהדיסטיות מסוכנות בכל רחבי הגלובוס. אזרחי סעודיה אלו למעשה אחראיים ללפחות חלק מגל הטרור האיסלמיסטי העולמי. קיים אינטרס כלל עולמי שבסעודיה יהיה משטר דיקטטורי חזק יותר, שיפקח בשבע עיניים על כל עשירי סעודיה (כולל בני משפחת המלוכה) ויצמצם את חופש הפעולה שלהם.
    מכאן אני מניחה שכאשר לנסיך הכתר הסעודי בן סלמאן יתחשק להכתיר את עצמו כמלך סעודיה – נציגי ארה'ב, רוסיה, סין והאיחוד האירופי ישתתפו בטקס ויעניקו לגיטימציה בינ'ל למלך החדש.

    Liked by 2 אנשים

  24. רק הבהרה חשובה לתגובותי לעי"ל בקשר לחרירי הבן :

    הוא טוען שהוא מפחד . ישנה תוכנית התנקשות בו ( כמו באביו דאז ) . ייתכן שהפחד הסובייקטיבי האישי שלו , הוא סביר . פחות סביר , שינסו להתנקש בו באמת ובתמים . המצב שונה היום . החיזבאללה יש לו אחיזה מימשלית משמעותית יותר בלבנון . מעל הכל : רצח אביו , גרם למהומת אלוהים בינלאומית . ועדת חקירה של מועצת הביטחון . בית דין בינלאומי מיוחד ( שלא בנוכחות הנאשמים ) צווי מעצר וכו….. לבסוף גם סוריה נסוגה מלבנון בגלל הרצח הזה . לכן , אני לא מאמין שישנה תוכנית התנקשות באמת או שהייתה כזו . מה שכן כפי שכתבתי , חרירי ( הבן ) מבין כמה הוא יהיה הרבה פחות רלבנטי , לאור גוש שיעי כה משמעותי בלבנון וסוריה .

    מומלץ מאוד וויקידפיה פה על הרצח והשתלשלות הענינים לאחריו :

    https://he.wikipedia.org/wiki/רצח_רפיק_אל-חרירי

    להתראות

    אהבתי

  25. קמיליה,
    עיקר הכסף להפצת הוואהאביזם בעולם מגיע ממשלת סעודיה. הסיפורים על השליט המודרני והנאור מזכירים לי סיפורים דומים על רופא העיניים, בוגר החינוך המערבי שגולש באינטרנט.

    אהבתי

  26. חייל זקן, ייתכן שאפילו היום אסאד מייצג את האופציה החילונית והנאורה של סוריה. דיברתי בעצמי עם ידידי אינטרנט סוריים חילוניים שתומכים בו לחלוטין מתוך אמונה שהאלטרנטיבה היא רק ג'יהדיסטית. גם לא סתם הדרוזים בעדו.

    אהבתי

  27. תמריץ,
    האינטרס של ידידיך ושל הדרוזים ברור אבל כיצד זה מלבין את עובדת היותו רוצח ההמונים הגדול של המאה ה21?

    אהבתי

  28. כתבה שגם היא חוזרת על ההזהרה לישראל לא להתערב בסכסוך הסעודי – לבנוני.
    היא טוענת שהתכנית הסעודית, בלחץ על חררי להתפטר, היא לפגוע בכסות הלגיטימציה שהוא נתן לשלטון החיזבאללה על לבנון, בתקווה שתפרוץ בלבנון "אינתיפדה" כנגד דומיננטיות החיזבאללה / איראן.

    יש לי ספקות לגבי נכונות התזה שלו, אבל מעניין לקראה.
    האם הפגיעה הצפויה כנראה בכלכלת לבנון (בעקבות משיכת כספי הסעודים והמפרציות) יכולה להצית מהומות נגד שלטון החיזבאללה ?
    אני דווקא משערת שלא. שהלבנונים עדין זוכרים טוב מדי את איימי מלחמת האזרחים שלהם – ולא יציתו מהומות נגד השלטון.

    http://www.arabsensor.co.il/מובילה-מאחור-או-מתייצבת-בחזית-סעודיה-מ/

    #############################

    לחייל זקן,

    1. כתבת: "עיקר הכסף להפצת הוואהאביזם בעולם מגיע ממשלת סעודיה."
    ברור שבעיננו שהפצת האיסלם בעולם בכלל, והגרסה הוואהביסטית הקיצונית שלו בפרט, היא רעיון רע. אבל מימון ארגוני טרור הוא רעיון מאוד מאוד רע. יש הבדל בין השניים.
    אני מניחה שהממשל הסעודי לא קיבל, באיזושהי ישיבה סודית, החלטה שסעודיה תממן את אל קעידה, בכדי שתפגע בפנטגון ובמרכז הסחר העולמי..
    אני גם מניחה שהמימון הנדיב לטרור של המיעוט האויגורי בסין (מוסלמים ממוצא טורקי) לא מגיע מהממשל הסעודי אלא יוזמה פרטית של חלק מבני משפחת המלוכה. (כאשר משפחת המלוכה מונה כאלף איש – סביר שימצאו בתוכם גם הרבה פירומנים של טרור בעולם)
    התרומות לארגוני טרור היו יוזמה פרטית של כל מיני סעודים עשירים, שלפחות חלקם נסיכים.
    הממשל הסעודי (הקודם) אשם בכך שלא העז לגעת בשערה משערות ראשם, הנוכחי – כנראה יפגע גם יפגע.

    2. כתבת "הסיפורים על השליט המודרני והנאור מזכירים לי סיפורים דומים על רופא העיניים, בוגר החינוך המערבי שגולש באינטרנט."

    ליל הסכינים הארוכות שביצע נסיך העצר הסעודי כנגד חלק מנסיכי הממלכה ואנשי העסקים העשירים ביותר שלה, כולל "תאונת המטוס" – מהווה הוכחה מספקת שאסור לייחס לו יותר מדי מעצורים. מוסריים או אחרים.
    הוא למעשה פתח במלחמה גלויה נגד חלקים נרחבים מבית המלוכה הסעודי וכנגד אנשי הדת האולטרה שמרניים שבממלכה.
    זוהי כנראה הפיכת חצר במטרה להכתירו למלך סעודיה (כשיש עוד טוענים רבים לכתר, שסביר שלא יוותרו בקלות על חלומם).
    כידוע – מלחמות יודעים איך להתחיל אבל לא בהכרח יודעים איך הן יגמרו.
    לא אתפלא אם יהיו בסעודיה גם נסיונות להפיכת נגד, והפיכת נגד – נגד.

    צריך לפצות את הקהל העולמי במשהו אחרי הורדת סדרת טלוויזיה העוסקת בקנוניות ותככים מקפיאי דם בנוסח ימי הביניים.
    לבן סלמאן היה מתאים למלא תפקיד ראשי בסדרה זו.

    אהבתי

  29. אהבתי קמיליה. מב"ס ממש מתנהג כדמות ממשחקי הכס. למזלנו, הדרקונים שלנו טובים משלו. הדרקונים של אירן שהיא כמעט נטולת חיל אוויר – הם פחות טובים.

    אהבתי

  30. קטע מהפוסט האחרון של דני רשף מהבלוג אודות ישראל, ששמו "מתי נוכל לשמוח".
    בקיצור – עוד חזון למועד.

    " … המזרח התיכון הוא גם מכללה לבוגדנות למתקדמים. למדנו על בשרנו איך הפלנגות בלבנון שכנעו אותנו להלחם את מלחמתם בלבנון רק כדי להחליף נאמנות לצד הסורי כשהדברים השתבשו במעט. הלאומיות הכורדית קרסה לפני חודש בגלל בוגדנות פנימית של פלג מתחרה. תורכיה הסונית שהציבה עצמה כיריבה האולטימטיבית של בשאר אסאד הפכה בת ברית לרוסיה בייצוב שלטונו ומשת"פית של איראן השיעית נגד הערבים הסונים. הירדנים נטשו את האופוזיציה הסורית המתונה וכך ארה"ב שמימנה אותם וכעת הסגירה את סוריה לאיראן ולרוסים. ארה"ב עצמה הפקירה את הכורדים, שהיו חוד החנית במלחמה נגד דאע"ש בעיראק, את הסונים המתונים בסוריה ואת 'נאט"ו' הערבי', בראשות סעודיה שטראמפ כה התגאה בהקמתו רק במאי 2017 כאשר העימות הסעודי/קטארי/איראני התלהט. רשימת הבגידות, הנטישות, התהפוכות וחילופי הנאמנויות רק בשנה האחרונה ובכלל באזור היא תמרור אזהרה מתמשך ליציבות האזורית וליכולת לבנות בריתות יציבות לאורך זמן .
    לכן ברור שלמרות ההזדמנויות שנוצרו הכל נזיל וישראל יכולה לשמש כשעיר לעזאזל האזורי והדבק המתרץ כל משבר ותהפוכה מדינית אפשרית. כל עוד העריצות, הפלגנות השבטית, השנאה הדתית והעדתית והבחישה של מעצמות העולם נמשכת כל 'הידוק יחסים', נניח עם סעודיה, כתוב על קרח. היום זה כך וטוב שכך – מחר איננו יודעים מה פנים יהיו לסעודיה. האם מלך ירדן ישרוד, מה יעלה בראשה הקודח של ארה"ב – הכל זמני וטקטי."

    Liked by 2 אנשים

  31. לכן בדיוק צריך לשחק בונקר.
    בדומה ל"אביב הערבי" שבטווח הקצר איים עלינו בגלל גלי התפרעויות שיכלו להתפתח גם ברשות הפלסטינית, אך בטווח הארוך פירקו חלק ניכר מאויבינו, כן המצב הנוכחי. בטווח הקצר זה יותר מתיחות בצפון ובדרום, אך בטווח הארוך מחליש את כל הצדדים למשחק, שחלקם אויבינו וחלקם בפוטנציה אויבינו לעתיד.

    אהבתי

  32. וכשם שאם היינו מוסרים את הגולן לאסד בזמנו, הרי שהיום היינו מוצאים את גלי ההדף ממלחמת האזרחים בסוריה מגיעים לכינרת, כן הענקת מפתחות למדינה לידי הפתח או אשף תניב תוצאה דומה והפעם ליד גוש דן.
    להערכתי, מות אבו מאזן יפרק את הרשות מבפנים. כל כוח מהכוחות שאנחנו רואים עכשיו (סעודיה, איראן, תורכיה, מצרים, קטר, חמאס, ג'יהאד …) יתמוך במועמד אחר והכאוס יתגבר. התוצאה הסופית תראה כמו כל מקום אחר במרחב הערבי, בין אם מדובר בסוריה, עיראק, לבנון, לוב (כולן לשעבר) – כל אזור נשלט בידי חמולה/מליציה אחרת. כך הערים הפלסטיניות יחולקו שלל בין "המועמדים המובילים".
    אם בהקמת מדינת ישראל היו כוחות מתנגדים למפא"י, הרי שהם ידעו לנצור את רצונן בכדי לא למנוע את הקמת המדינה, כי הייתה פה באמת תודעה לאומית (שלבסוף גם הגיעה לשלטון). לא כן אצל הפלסטינים שהתודעה החמולתית אצלהם גוברת על כל היגיון לאומי – כי כנראה אין פה באמת לאום בעל שורשים.

    Liked by 2 אנשים

  33. בקיצור, לשחק בונקר ולפעול בשקט (ותחת מסך העשן של הבלאגן הערבי) להגברת אחיזתנו בין הירדן לים. דמוגרפית וכלכלית.

    אהבתי

  34. "קצת מספרים. במלחמות ששת הימים ויום כיפור היה קצב שחיקה דומה של כ100 הרוגים ליום לחימה. הפער במספר ההרוגים הכולל נבע ממשך הלחימה."

    זה מזכיר את הסטטיסטיקאי שטבע בנהר שעומקו הממוצע היה 50 ס"מ…

    אם מלחמת יום כיפור הייתה נמשכת עוד שבוע, כלומר הפסקת האש הייתה מבוששת לבוא, קצב השחיקה הממוצע היה יורד.

    מספר האבדות נובע (גם, אך לא רק) "מעצימות החיכוך" אשר שונה מחזית לחזית ומאופי הפעילות הנקודתית. בימי הבלימה (7-6 אוקטובר) מספר הנפגעים היומי היה גבוה מאוד. כך גם במבצע הצליחה (15-17 אוקטובר).

    Liked by 1 person

  35. מעולם לא הבנתי את ההצמדות הקדושה הזו לשטח שבין "הים והירדן"…

    עוד קצת בלאגן ערבי ונוכל להרחיב את ההיצמדות עד צידון בצפון והרי מואב במזרח.

    אהבתי

  36. יאיר,

    כרגיל, הקליטה אצלך לא משהו.

    השטח שממזרח לירדן לא קדוש פחות מזה שמערב לו. "שתי גדות לירדן" – זוכר?

    גם השטח שמדרום לליטני ומצפון ל"קו-הכחול", לא קדוש פחות מהגליל-העליון. כל מה שמפריד בניהם הוא סימון גבול לא טבעי בעליל, שתאם את האינטרסים הבריטים והצרפתים ב-1923.

    השטחים הללו נכללו בדרישה של המשלחת הציונית אל ועידת-השלום בסן-רמו. כלומר, עבור הציונות – השטחים הללו הם חלקי טבעי מארץ-ישראל.

    ולכן, זה מאוד מוזר לשמוע שוב ושוב את כל אלו שאומרים: או"ם שמום, גבולות במזה"ת הן יצירה מלאכותית, סייקס-פיקו וכיוצא בזה – ובאותה נשימה ממש – מדברים על "מהים לירדן" ולא נושאים עיניים מייחלות צפונה ומזרחה.

    אהבתי

  37. הבנתי שאני לא קולט. ובכל זאת אשמח שתענה לי מה כן קדוש בעיניך? לאו דווקא גבולות.

    אהבתי

  38. יאיר,

    למושג "קדוש" יש מובן רק בהקשר דתי – ואילו אני: אתאיסט.

    אבל אם אתה מתכוון למשהו אחר לגמרי – כתוב בשפה של בני-אדם. לא של פוליטיקאים.

    אהבתי

כתיבת תגובה