טראמפ זולל את חמוצי אמריקה

ב"נאום החמוצים" שנשא השבוע עם פתיחת מושב הכנסת הצביע ראש הממשלה נתניהו על הפרדוקס המובנה בגישתן הפוליטית של האליטות השבעות במדינה, מי שהוא כינה בשנינות "החמוצים". הן כל כך מתעבות את הנהגתו, מלינות על המצב המדרדר ועל המדינה הקורסת. ועם זאת בחייהן הפרטיים הן חוגגות בטיסות ובבתי קפה את עידן השפע העולמי והמקומי שאנו חיים בו. עידן שפע שנגרם הרבה בשל מדיניות נתניהו השמרנית, הן מבחינת גישתה הידידותית למשקיעים מבחוץ והן מבחינת סלידתה מלקיחת סיכונים ביטחוניים. גם תרמה לו העובדה שביבי היה חכם ויצירתי דיו כדי להביא את סטנלי פישר כנגיד בנק ישראל בזמנו, וכך ישראל יצאה ללא פגע מהמשבר הגלובאלי.

האליטות השבעות והחמוצות מתעבות מדיניות שמיטיבה עם העשירים, אבל בחברה מבוססת הטכנולוגיה והמדע שלנו הן הן בעלות יכולת ההתעשרות. הן מתעבות מדיניות אגרסיבית נגד ערבים, אבל בניהן יכולים, כמו כל אחד אחר, למות מפגיעת רקטה פלסטינית או מפיצוץ מחבל מתאבד. הן מתעבות את נתניהו אבל מרוויחות, אולי אף יותר מכל אחד אחר במדינה, ממדיניותו.

מעבר לים מצוי הנשיא טראמפ במצב דומה. הוא מנסה לקדם רפורמת מס שתיטיב בעיקר עם העשירים, אבל העשירים בכלל לא מצביעים לו. הם סולדים ממנו והעדיפו את יריבתו הילארי על פניו. פרדוקס שכזה. ברם, טבעי שטראמפ יקדם כזו תוכנית שתכלול קיצוצי מס נרחבים. כמיליארדר בעצמו וכימני שבז לערכי השוויון, הוא מבין היטב את התועלת שבחופש כלכלי. ברורה לו הברכה בחיים כלכליים שבהם רצונו של אדם להתעשר אינו תועבה שהממשלה מנסה לחבל בה בכל מאודה.

בכל אופן צורמת העובדה שטראמפ נבחר בידי המצביעים במערב וירג'יניה הנחשלת, ויקדם מדיניות שתומכת במיליונרים של מדינות חוף האוקיינוס במזרח ובמערב. כאן עלה טראמפ על פטנט גאוני. לא הוא בעצמו מן הסתם, כי הוא מצטייר כחצי אנלפבית עם הפרעות קשב חמורות, אבל יועציו. בתוכנית המס המוצעת, לצד הקלות המס הגדולות, יונהג שינוי משמעותי במדיניות הקיזוזים. מס ששולם למדינות עצמן לא יקוזז ולא יוכר בידי הממשל הפדרלי. מדינות שבהן שיעור מס ההכנסה נמוך יושפעו מעט, ולעומת זאת נטל המס יעלה משמעותית על תושבי מדינות שבהן שיעור המס גבוה. באלו מדינות נטל המס המדינתי גבוה? כמובן – במדינות החוף הליברליות. ניו יורק וקליפורניה הן בין המקומות בעולם עם נטל המס הגבוה ביותר על משקיעים. הן צריכות למסותם כדי לממן את תוכניות הרווחה הנדיבות שלהן. הממשל הפדרלי מממן בעקיפין את המיסוי הזה, על ידי ויתורו על מסים משלו לתושבי מדינות אלו. עתה טרמאפ הולך לקחת להן את קערת הגלידה. לא היה ברור אם הרפורמה יכולה לעבור בבית הנבחרים, כי יש שם צירים רפובליקניים שבאים מקליפורניה ומניו יורק, והם מאוד לא אהבו את הקונספט המוצע והצטרפו לדמוקרטים המתנגדים. אבל הצלחת ההצבעה שנערכה שם השבוע מלמדת שככל הנראה לרעיון יש תוחלת. חמוצי אמריקה יחמיצו פנים, ובניגוד לחמוצי ישראל, בצדק גם מבחינתם האישית.

58 תגובות בנושא “טראמפ זולל את חמוצי אמריקה

  1. תיאור החמוצים כל כך נכון.
    מה שמלמד שציבורים רבים מעדיפים להיות בשלטון גם אם רצונם לא ממומש, מאשר להיות באופוזיציה כאשר רצונם ממומש.

    אבל במחשבה שניה ויותר מעמיקה, אולי זה בדיוק הדיל בין נתניהו לשמאל:
    אני אתן לכם את הדברים החשובים לכם ואתם תוכלו לשבת בצד ולהתלונן ללא הפסק.

    אהבתי

  2. אם השמאלנים במערכת המשפטית ירדפו אותו עד כתב אישום והרשעה – כנראה לא ימלאו חלקם בדיל.
    חשבתי בהומור שהדבר הנכון מצד ביבי יהיה לפרוש בשל החקירות ולקרוא לתומכיו להתאחד סביב מירי רגב. השמאלנים כבר לא יוכלו לחכות לשובו. יבטיח זיכוי מהיר ומיידי

    אהבתי

  3. תמריץ , תקצר היריעה מאורכם ורוחבם של עינינים פה , אבל , לא מובן , מה סטנלי פישר קשור ?? עם או בלעדיו , מידת החשיפה לנכסים רעילים , היא הקובעת בקשר למשבר הסאב פריים . החשיפה פה הייתה זניחה יחסית . מה קשור ביבי לטיבי ?? ובכלל , ההיי טק , הפך להיות ( כתחום , להבדיל ממוצר מסויים ) תחום דפניסיבי וגלובלי , ולכן , ישראל המשיכה וצמחה . מה כל זה קשור לסטנלי פישר או לביבי ? חליק ….

    ובכלל , מה כל זה קשור לחופש כלכלי . החופש הכלכלי הוא נתון . מדיניות מיסוי , לא ממש קשורה לחופש כלכלי . לא היה חופש כלכלי תחת אובמה ? ואם כבר לא נהפוך הוא ? הרי טראמפ ניסה ומנסה לשים מקלות בגלגלים של הצמיחה הגלובלית של התאגידים הגדולים . לנגוס ברווחי ה – אוף שור , לסגור מפעלים באסיה , להעתיקם לארה"ב ולהגביר התעסוקה בארה"ב כדומה …..

    אלו סתם פרדיגמות פרופוגנדיות תלושות . אני מבין שאתה בעד ביבי , זה בסדר !! יש לו גם יתרונות . אבל , היתרונות שלו בעיקר פאסיבים . פאסיבים , אבל חשובים מאוד : הוא מנוסה , בשל , קר רוח , מחזיק ההגה ביציבות , ואפילו ממלכתי , בניגוד למלעיזים , אבל :

    הניווט , או המסלול יותר אוטומטי ואוטונומי מאשר פרי תכנון שלו או מדיניות אקטיבית פוזיטיבית שלו ( גם גם גרסת אגב כך בזמנו לגבי מלחמתו בטרור לכאורה , מה שהוכח כמופרך בעליל ) .

    להתראות

    אהבתי

  4. השמאל כל כך התעצב סביב ביבי ו"רק לא ביבי" שאני חושש שאחרי שביבי ילך (לדעתי בבחירות הבאות הוא לא יתמודד) השמאל לא ידע מה לעשות.

    אהבתי

  5. חופש כלכלי קשור כמובן קשר הדוק למיסוי נמוך. זה לא פרופוגנדה. לגבי סטנלי פישר – אלמלא שילש את כמות המט"ח שבידי בנק ישראל, אין לי ספק שהמשבר העולמי היה עובר עלינו קשה יותר.

    אהבתי

  6. תמריץ , יכול להיות חופש כלכלי , עם מיסוי יותר גבוה , אין שום קשר ! אתה כותב דברים בעלמא . מה זה קשור לחופש כלכלי ? חופש ליזום , חופש ליצור , חופש להתקשר , חופש לייצר וכדומה …. מיסוי בחמש / עשר אחוז לכאן ולשם , לא מכתיב חופש כלכלי . והרי אני מסביר , שטראמפ רק שם מקלות בגלגלים אם כבר , מבחינה זו .

    לגבי סטנלי פישר , כבר הסברתי לך בעבר , שגם אם שילש יתרות המט"ח , הרי זה באקראי , לא בגלל יכולות אישיות שלו . הוא לא יכול ולא צפה מה יעלה דולר נ' השקל וכדומה או דולר בכלל בעולם . זוהי שטות הזויה !!

    והיתרות מט"ח לא היו העיקר , אלא החשיפה הנמוכה לנכסים רעילים , וההיי טק שהפך לדפנסיבי , דפנסיבי משמע : צריכה בסיסית , שוטפת , מוגנת ובטוחה מפני תנודות כלכליות , של התחום או המוצר הנדון , כפי מזון למשל .

    להתראות

    אהבתי

  7. אל רום, אז אנחנו חלוקים. וזה עניין שהוא באמת משמעותי בעיניי – ברמת המקרו כל העניין של נכסים רעילים הוא חסר חשיבות. מציפים את השוק בכסף ורעילות תתפוגג. לכן סין לעולם לא תקרוס, על כל נכסיה הרעילים, כמו שניבאו כל רואי השחורות. פישר הציף את שווקי המט"ח בשקלים וגרם לאפקטים דומים.

    אהבתי

  8. לכאורה לא קשור לנושא

    רשמית – מרץ כבר אינה מפלגה ציונית

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/900/022.html

    ____________________________________________________

    קטע מהכתבה, המתאר את התהליך הזוחל שעבר על "השמאל הציוני ההומניסטי". כפי שמר'צ הגדירה פעם את עצמה.

    " … במצע מרצ של שנת 1996 נכתב ש"מדינת ישראל תגשים את ערכי הציונות ההומניסטית". הפסקה הזו, שתחזור על עצמה עד בחירות 2006, עתידה להיעלם מהמצע בבחירות הבאות. אגב, באותו אופן נעלמה גם הדרישה לביטול האמנה הפלסטינית שהופיעה לאחרונה במצע 1996. במצעים משנת 2009 ומעלה אין דרישות ואין ביקורת כלפי הפלסטינים.

    היחס לעלייה יהודית, חשיבות השמירה על זהות היהודית ואף העלאתו על נס את המאבק בהתבוללות מצויים למכביר במצעי שנות התשעים של המפלגה. ב־1999 קבעה מרצ שהיא רואה את מדינת ישראל כמחויבת "לריכוזו של העם היהודי במולדתו ההיסטורית" ושהמפלגה מביעה "סולידריות עם יהודי העולם במאבקם באנטישמיות ובמאמציהם לבלימת התבוללות המטשטשת את זהותם ונוגסת במניינם". מנגד, במצע 2015 היחס לעלייה היהודית סטרילי למדי. נכתב שם רק ש"על היחסים בין ישראל ליהודי התפוצות להתבסס על דיאלוג כן ומכבד". הא ותו לא. המילים "בלימת ההתבוללות" נעלמו אף הן במרוצת השנים והמצעים.

    גם היחס לצה"ל ולשירות המילואים הלך והשתנה בהדרגה. בשנות התשעים הדגיש מצע מרצ את חשיבות כוח ההרתעה הצבאי של מדינת ישראל. "כוח המגן של צה"ל הוא הערובה העיקרית לביטחונה של ישראל", נכתב במצעי בחירות 1992 ו־1996, "מרצ תיאבק להבטיח לצה"ל את מלוא התקציב הדרוש לשמירת כוחו ועליונותו האיכותית". במצעים האחרונים אין עוד סעיפים מיליטריסטיים כאלה.
    עד שנת 2009 אפשר למצוא סעיפים התומכים במילואמניקים. "מרצ־יחד תמשיך להוביל תגמול נאות לחיילי מילואים בחקיקת חוק המילואים", נכתב במצע 2006. אבל לא עוד. "מרצ העבירה את כל החוקים למען אנשי המילואים", מסביר מוסי רז, "מהרגע שזה בוצע אין צורך להזכיר זאת".

    באורח מוזר, או לא מוזר, התרכך מצע מרצ גם בסוגיית היחס לביגמיה בציבור הערבי. ברוב המצעים ההיסטוריים של מרצ הייתה התייחסות ברורה למאבק בביגמיה. ואולם, מאז בחירות 2006 הסעיף הזה הוחלף בפסקאות נגד הדרת הנשים. …"
    _______________________________________________________

    זו עוד הוכחה לכך שאנשים אינם מצביעים רק או בעיקר לפי האינטרסים הכלכליים שלהם.
    מצביעי מרצ' כנראה משוכנעים שברמה האישית – איתנותם הכלכלית לא תפגע משמעותית – תהיה האורינטציה הכלכלית בארץ אשר תהיה.
    כנראה בהתאם לאמרה ש"כסף זה לא דבר חשוב – רק בעיני עשירים שיש להם הרבה ממנו". דברים אחרים מעסיקים יותר את מצביעי המפלגה ושונאיה. לדוגמא היחס לציונות. .

    עצוב לי לחשוב על התהליך שעברה מפלגה, שפעם הצבעתי עבורה, ועד היום מצביעים עבורה רוב מכרי, חברי ובני משפחתי.
    אנייכולה רק לקוות שבבחירות הבאות לא תעבור את אחוז החסימה.

    Liked by 1 person

  9. תמריץ , לפי דעתי את לא הסברת טוב, הפעם.
    אלרום,
    מה זה "נכס רעיל"? – בפשט זה נכס שהיו מממנו ציפיות לעתיד שיניב הרבה והן נכזבו.
    מה שקורה שיש הרבה נכסים רעילים בשוק הוא שאנשים מפחיתים את הביקושים שלהם לאור האכזבה בציפיות ויוצרים מעגל עוד יותר אכזר וחוזר חלילה.
    בעולם שלא נפגע בו צד ההיצע כתוצאה מגורם אקסוגני (פלישה של חוצנים, מגפה, אסטרואיד וכו') נוצרת בעיה של צד הביקוש. מאחר והשוק הפרטי נמצא בטרללה דיכאונית וסחרור הוא לא יכול לצאת משם בעצמו ….בעוד ההיצע לא נפגע כי כל המפעלים עדיין קיימים , הידע קיים, כוח האדם קיים.
    ואז הממשלה מתחילה להוציא הוצאות (או להקטין מיסים או להוריד ריבית שזה מחיר הכסף) . על זה היא משלמת בכסף שהוא בסך הכל פתק של פטור ממס עתידי.
    את מה שהציבור לא ירכוש בעודפי הפטורים הללו בשוק הוא יחסוך. זה החסכון שלו
    כי תמיד יסכימו לקבל את הפתקים הללו בשוק(כל עוד המדינה קיימת).

    אהבתי

  10. מעניין. מרץ מגלמת את המדרון החלקלק. וכבר לפני עשרים שנה היה נראה שעבור רבים מקובעי הדעה אצלה ציונות היא אנכרוניזם מוחלט. אבל לכאורה התהדרה בציונות.

    Liked by 1 person

  11. בהמשך להערת תמריץ,

    יאיר כתב "השמאל כל כך התעצב סביב ביבי ו"רק לא ביבי" שאני חושש שאחרי שביבי ילך (לדעתי בבחירות הבאות הוא לא יתמודד) השמאל לא ידע מה לעשות."

    להערכתי יש צורך להבחין בין המוני האנשים "השייכים מלידה" לשבט השמאל, לבין ההנהגה האידאולוגית של השמאל.

    ההנהגה האידיאולוגית של השמאל, הנמצאת במר'צ ובעיתון הארץ, יודעת היטב לאן היא מעוניינת לנווט את הספינה, אבל חוששת שרוב מצביעי השמאל *עדיין* לא נמצאים אתה. לכן היא לרוב פועלת בסדרה ארוכה של צעדים קטנטנים, כמעט לא מורגשים.
    ההודעה שמר'צ הורידה רשמית את הדגל הציוני (או שמעולם לא באמת הניפה אותו) היא אכן חריג בדרך ההתנהלות האופיינית של הנהגת השמאל. הליכה למחוזות שמאל יותר ויותר קיצוניים תחת מעטה עשן כבד, בלי להכריז בגלוי וברור על הכוונות ועל היעדים.

    ה"רוב הדומם" של השמאל אכן מתוסכל ומבולבל, וקל לו יותר להתחבר באמצעות "שנאת בייבי" ושנאת "המתנחלים הדתיים" מאשר אחרי כל מצע אחר.
    אבל כתוצאה מהוואקום האידיאולוגי הזה – ההנהגה האינטלקטואלית של השמאל מצליחה לסחפו בהדרגה למחוזות יותר ויותר קיצוניים.

    אהבתי

  12. תמריץ וגיא ,
    ברור שאתם לא מבינים מה אתם כותבים עם כל הכבוד . סטנלי פישר עצמו , הדבר הראשון שעשה , היה לדרוש דוחו"ת מן הבנקים , לגבי מידת החשיפה לנכסים רעילים . ועל זה הוא עצמו גרס : לא ישן טוב בלילה !! הכל ממש עם תחילת המשבר . כדאי לקרוא כאן ריאיון , עם מנכ"ל מזרחי טפחות דאז , אלי יונס , ולהבין קצת הקשר מבחינת הבנקים הגדולים פה ( רצ"ב ) .

    וגיא , לא מובן , אתה הרי מתאר בדיוק את ההשפעה הרעה של " נכס רעיל " . אז זוהי הכלכלה . הכלכלה היא בין היתר או בעיקר , ההשפעה הסנטימנטלית של נכסים רעילים . כל הכלכלה הינה סנטימנט , שהרי , הסברתי כבר , שאין ערך כשלעצמו למוצרי צריכה , הערך נקבע על ידי סנטימנט וכסף ממילא . נמחיש בצורה פשוטה :

    אדם רוצה לפתוח פיצריה . אין לו כסף . לוקח הלוואות . הלך ישר על רשת , במקום לגדול בהדרגה ( קורה תדיר ) . הוא נפל , לא מכר מספיק . אז הוא לוקח איתו , כל מה שסביבו : הבנק , שיפוצניקים , בעלי מקצוע , מלווים , עובדים שלא קיבלו שכר וכדומה ובעלי מקצוע שלא קיבלו את סכומי העסקאות שלהם . כך הדבר גם לגבי נכס רעיל . שהרי , מי שנפל , כפי דבריך , התאכזב !! אם הוא התאכזב , הוא יוציא פחות . יחסוך יותר . יתקמצן ( ואפילו מחמת סנטימנט ) . או כי אז : הוא צורך פחות , תורם פחות לצמיחה ומיסוי וכדומה . וזהו אכן מעגל מרושע . בן ברננקי , באמצעות היפוך סנטימנט , שבר המעגל המרושע כפי שהסברתי בזמנו לא אחת . כך גם עם הנכסים הרעילים פה ( לא בדיוק , אבל אנלוגיה גולמית ) :

    אם הבנקים פה , היו בצרות בגין נכסים רעילים , אזי , היה נוצר מעגל מרושע של מיתון וחיסכון ובלימה בצמיחה ותקבולי מיסוי . אנשים היו מושכים כספים אם היו חושדים שהבנק יפשוט רגל . מקצצים בהוצאות . עסקים נפטרים ממלאים . לא מגייסים כוח אדם וכדומה . אז סנטימנט , מומר בסנטימנט נוגד , וזה מה שבן ברננקי עשה בהצלחה מרשימה עד כה .

    כאן ריאיון עם אלי יונס , על הנכסים הרעילים דאז , מאוד מומלץ :

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001201490

    להתראות

    אהבתי

  13. אל רום, זהו בדיוק העניין. הנגיד לא ישן בלילה ולכן הוא עושה צעדים שהופכים סנטימנט. בשל הידיעה שהוא לא ישן בלילה, כל השאר יכולים לישון טוב מאוד בלילה ולא לטרוד מוחם בעניין הנכסים הרעילים.

    אהבתי

  14. תמריץ , לא מובן , כתבת שנכסים רעילים לא היה הענין של המשבר ? והיללת את פישר !! והוא עצמו , נטרף מן הסיפור על ההתחלה . אז זה בסדר !! הוא היה מודאג , ובצדק !! וממה ? מנכסים רעילים !! הם לא דבר של מה בכך , הם עיקר העיקרים !! והחשיפה הנמוכה פה , הייתה זו שגרמה להשפעה לא קשה של המשבר ( ויותר מזה , המשק צמח אפילו בחמש אחוז , בעוד כל העולם נאנק תחת המשבר ) . הבנקים פה הגדולים , היו שמרנים יחסית אכן , וזה הציל את המשק ממצב קשה מאוד .

    אני לא גורס שפישר היה נגיד גרוע כמובן . אבל , לא הוא הציל המשק מן הסאב פריים , וגם לא נתניהו , וממילא לא שניהם או כל אחד ביחד ולחוד או מה שלא יהיה הדבר .

    קרא הריאיון עם יונס , יד ראשונה , מומלץ …

    להתראות

    אהבתי

  15. אלרום , הוא אומר ואני מצטט
    "חשבתי אז, ואני חושב גם היום, שהממשלה הייתה צריכה להיות פרו-אקטיבית בנסיבות השווקים של אז. כלומר לוודא, מה שממשלות צריכות לעשות תמיד, שפאניקת השווקים לא ממוטטת בעקבותיה את יכולת הפעולה של המשק כולו."

    אחכ הוא מוסיף שלמרות שהממשלות לא עשו מספיק מה שהציל את המשק הוא שבנקים ישראלים לא נכנסו להרבה התחייבויות ולא היו חשופים לנכסים רעילים כמו בנקים אחרים בעולם.
    גם אני כתבתי פה כמה פעמים בעבר שזה נכון וששיעור החוב נפרטי בישראל היה נמוך כ60 עד 80 אחוזי תוצר… כשבארהב החוב הפרטי עבר את ה150 אחוז ב2008

    בכל מקרה המסקנה היא שכשיש חוב פרטי גדול והרבה נכסים רעילים היא שממשלה צריכה להיות פרו-אקטיבית כפי שציטטתי את יונס לעיל.

    אהבתי

  16. אגב , מה שהציל את ישראל ב2008 היה הפחד שנשאר מהמשבר שהיה פה ב2002 עם שר אוצר בייגה סילבן. הדולר היה 5 שח ואמרו ודיברו ושאלו אם ישראל עומדת להיות כמו ארגנטינה. לכן הבנקים היו פחדנים ולא הצטרפו לעמיתהם בעולם.

    אהבתי

  17. גיא , ממשלה אכן , תמיד צריכה להיות פרו אקטיבית , כך או כך . אין אפשרות להמיר את היכולות של מדינה וממשלה , להשפיע , לשנות , לסובב , להפוך , ליצור , לתמרץ וכדומה ….רק צריך לעשות זאת כך , שזה יהיה : עדכני , דינמי , חכם , יעיל , ולא : " לשפוך התינוק יחד עם המים …." כמובן .

    והבהרה כללית :

    אם נחזור לאותו גיבור , מקים רשת פיצריות וכדומה …הוא גם יכול היה להצליח כמובן . אם היה מצליח , הכל היה טוב ויפה . הענין הוא , שפילוסופית , להצליח או לא , מנקודת המבט התחילית , מנקודת המוצא , אחת היא :

    שהרי , משקיע או אדם , חייב תמיד לתמחר העתיד . לתמחר העתיד , זה לקחת סיכונים לגביו . הסיכון יסודו ,בפער שבין הערך הריאלי , לבין הערך ההיפוטטי העתידי ( אותו יזם פיציונר , תימחר העתיד מתוך הנחה , שהוא יצליח , ולא ייכשל ) . זוהי בדיוק הבועה הכלכלית . אלא , שבלי בועות , אין כלכלה . אחרת , היינו יודעים בוודאות , מה צופן בחובו העתיד , ואז תמריץ היה נשאר כמובן מובטל ….

    להתראות

    Liked by 1 person

  18. כתבת שהעשירים לא מצביעים לטראמפ אך בקרב בעלי הכנסות גבוהות אחוז המצביעים לטראמפ גבוה יותר בהשוואה לבעלי הכנסות נמוכות אפילו שלפי דעתי אם נבדוק רק בקרב מצביעים גברים לבנים נגלה שאולי אתה צודק.

    אהבתי

  19. עמית, המיעוטים לא מצביעים לטראמפ באמת, אבל כשמדובר בלבנים הצלחתו של טראמפ היא בקרב העניים, ועוד יותר מכך, בקרב המדינות העניות.

    אהבתי

  20. למה אתה חושב שזה עידן השפע?
    מחירי הדירות בשיא כלומר אדם יכול לקנות דירה ממוצעת (4 חדרים 100 מ"ר) במחיר של 200 משכורות ממוצעות לפחות. בדרך כלל מחיר דירה הסתובב בערך סביב 120 משכורות ממוצעות.
    הפנסיות במצב קשה. הן הרבה פחות טובות מהפנסיה הצוברת שהיתה פעם (אני מתכוון לפנסיה הצוברת ולא לפנסיה התקציבית). לא מובן לי מדוע הן עברו בכלל לשליטת המגזר הפרטי.
    גם האבטלה לדעתי יותר גבוהה ממה שמדווחים ויש טעות בחישוב אחוז האבטלה. לפני 3 שנים לקח לי 14 חודש כדי למצוא עבודה חדשה. לפני 2 שנים לקח לי 7 חודשים. בזמנים קודמים זה לקח גם כמה שנים.
    מצב הבריאות לא נראה לי טוב. 6000 איש מתים בבתי-חולים כל שנה ויש חולים ששוכבים במסדרון.
    עובד סיעודי לקשישים עולה קרוב ל-9000 ש"ח לחודש (אני יודע זאת כי אני משלם לעובד סיעודי לאמא שלי (מכספה אבל אני מנהל את הענינים)). אני חושב שחלק גדול ממשקי הבית בישראל לא מסוגלים לעמוד בהוצאה כזו. מי שלא מסוגל צריך ללכת לבית אבות של הממשלה ששם התנאים איומים.
    האמת שבנקודה זו המצב יותר טוב ממה שהיה לפני 40 שנה. אז לא היו עובדים זרים ומי שרצה טיפול סיעודי טוב היה צריך להיות בבית אבות פרטי שהיה מאוד יקר.
    החוב הפרטי הולך וגדל.

    אני אישית חושב שעל הממשלה להגדיל את הוצאותיה. לפי מה שטוענת הממשלה החוב הוא כ-60% מהתוצר והתוצר הוא 1.2 טריליון ש"ח. ברוב המדינות החוב הוא כ-100% מהתוצר. אם ישראל תגדיל את החוב לרמה הזו יהיו לה עוד חצי טריליון ש"ח. אם ישראל תגדיל את החוב רק ל-80% מהתוצר יהיו לה עוד רבע טריליון ש"ח (כמובן שלהגדיל את החוב בהדרגה לאט לאט).
    כמו כן לדעתי על הממשלה להלאים את כל קרנות הפנסיה ולנהלם בעצמה ולבנות דירות בעצמה ולא לתת זאת לשוק הפרטי. השוק הפרטי נכשל לחלוטין בשני תחומים אלו.
    כמו כן על הממשלה להשקיע הרבה כסף במיוחד בתחום הבריאות. גם המגזר הפרטי לא כל טוב בתחומים אלו. למשל אם אתה מנותח באופן פרטי רק הרופא המנתח מטפל בכך. לעומת זאת אם אתה מנותח במגזר הציבורי קונסוליום שלם של רופאים דן בבעיתך ומטפל בה.

    אהבתי

  21. גלגל,

    אתה כותב כל כך הרבה דברים לא נכונים, אבל אתרכז רק בדבר אחד, כי אין לי זמן לכתוב מגילות:

    > הפנסיות במצב קשה. הן הרבה פחות טובות מהפנסיה הצוברת שהיתה פעם (אני מתכוון לפנסיה הצוברת ולא לפנסיה התקציבית). לא מובן לי מדוע הן עברו בכלל לשליטת המגזר הפרטי.

    הפנסיה הצוברת של פעם (לא התקציבית) נשלטה על ידי ההסתדרות, ולא על ידי המדינה, והן קרסו מכמה סיבות:
    1. עליית תוחלת החיים – אי אפשר להתעלם מהעובדה הזו ולטעון ש"בעבר היתה פנסיה טובה", כאשר בעבר כולם מתו שנים בודדות אחרי היציאה לפנסיה
    2. ההסתדרות, כמו ההסתדרות, פעלה משיקולים פוליטים ולא משיקולים אקטואריים נכונים, ונתנה הטבות מסיבות פוליטיות לקבוצות עובדים חזקות על חשבון החלשות (מזכיר לך משהו היום?)
    3. ב"תקופה הטובה ההיא" לרוב העובדים לא היתה פנסיה! שוכחים משום מה את העובדה הזה. רק לעובדי מדינה או עובדים במקומות גדולים ומסודרים.

    היתרון במצב היום הוא שלכולם יש פנסיה (פנסיית חובה), חברות ניהול ההשקעות שמנהלות קרנות הפנסיה בדרך כלל שומרות על שיקולי השקעה נקיים ולא פוליטים, והמערכת מבינה את הבעייה שבעליית תוחלת החיים (למרות שהטפול לא משהו).

    אני מציע שתקרא על קריסת וחילוץ קרנות הפנסיה הסתדרותיות ב 2003

    Liked by 3 אנשים

  22. רק להוסיף שגלגל כמעט צודק בדבר אחד: במצב הנוכחי של אינפלציה אפס : "על הממשלה להגדיל את הוצאותיה". זה לא קשור לגודל הגרעון הממשלתי כאחוז מהתוצר(כי החוב של הממשלה הוא החסכון של הפרטים) אלא למצב האינפלציה (ביפן יש כבר יותר משנות דור גרעון ממשלתי שיותר מכפול מגודל התוצר ואין אינפלציה(*)) פשוט אני מעדיף שהיא תחזיר לציבור מיסים אבל זו העדפה פוליטית. גם כשהממשלה מורידה\מחזירה – ההחלטה למי להחזיר היא פוליטית.
    אני לא נכנס לזה אלא רק יכול לומר שהעדפה הראשונה היא שהיא תוריד\תחזיר את המיסים שלי.

    (*) לעומת חוב ממשלתי – לחוב הפרטי יש השפעות מאקרו אמיתיות כי לפרטים אין מדפסות כסף וכשמבקשים מהם את החוב במיידי בחזרה הם לא יכולים להדפיסו.

    אהבתי

  23. galgal21 תרשה לי להתייחס למה שכתבת בתגובה שלך לפוסט של תמריץ..
    ראשית בסרט הזה של פנסיות מולאמות מנוהלות על ידי הבנקים -קופות גמל-ההסתדרות קרנות פנסיה והממשלה בדרך של פנסיה תקציבית ובהמשך פנסיה צוברת היינו ואסור לחזור לשם.. אני בהחלט מסכים שמדינת ישראל או יותר נכון כל מדינה מערבית רשאית ואולי גם חייבת להדפיס כסף במידת הצורך במציאות כלכלית נוכחית ואם צריך להגדיל את ההדפסה מעל 100% מהתוצר הדרך סלולה ופתוחה.. הפתרון ליציאה ממשבר פיננסי עולמי ומילוי צורכי הדור הצעיר זה הקיים ואלה שיבואו בעתיד הוא דרך הזרמה בלתי פוסקת של נזילות לשווקים מכל סוג השוק הצרכני שווקים פיננסיים וכ"ו.. נכון הדבר שיש לשים אצבע על הדופק של אינפלציה אבל לעניות דעתי המחלה הזו רחוקה מאתנו שנות דור לפחות לא אפרט מדוע אני חושב כך זה ארוך מדי במיוחד ליום שבת.. אתן רק דוגמה עם חומר למחשבה היום יוון חייבת כ370% מהתוצר הלאומי שלה חובות פנים וחוץ מדובר בכ 450 מיליארד יורו (+- )..ליוון כמדינה יש נכסים ששווים בשוק החופשי מעל לטריליון יורו וזה בעקבות עליית ערך של השווקים הפיננסיים ונדל"ן בשנים אחרונות..חובות שווי ערך ל40% משווי נכסי יכולים לשמש כבטוחה להזרמת חוב בהיקף גדול של מאות מיליארדי יורו נוספים..
    אם יוונים יתעוררו בעוד עשר שנים עם חובות בהיקף של מעל טריליון יורו וכנגד עם נכסים בבעלות מדינה מעל 2.5 טריליון יורו משמעות הדבר שהחוב הלאומי של יוון ירד משמעותית והמדינה יכולה להגדילו בהתאם..
    גילוי נאות אני לא כלכלן ולא יועץ פיננסי אני איש שוק ההון (בורסה)..

    אהבתי

  24. מצטרפת להמלצה להפניה של אל רום.

    פיסקה חשובה מהמאמר:

    . According to the UN's annual demographic report, "World Population Prospects," one-sixth of the world's population currently lives in Africa. By 2050, the proportion will be one-quarter, and at the end of the century — when Africa will have four billion people — one-third.

    In Africa today, there are four times more births than deaths. According to figures for 2017, the total fertility rate is 4.5 children per woman, against 1.6 in Europe. During the next thirty years, the population of Africa is expected to increase by one billion. It is not hard to imagine how mass illegal immigration will affect Europe through such unprecedented demographic pressure. African demography has already begun pressing on the "old continent".

    When Germany recently opened its doors to over a million people from the Middle East, Asia and Africa, supporters of open borders repeatedly said that a million migrants are nothing in a European population of 500 million people. That, however, was the wrong comparison. The right comparison is between recent arrivals and new births. In 2015 and 2016, 5.1 million children were born in Europe. In the same period, according to a Pew Research Center report, approximately 2.5 million migrants reached Europe.

    בעייה אדירה, שאין לה כנראה שום פתרונות פשוטים, ולכן כל כך דחוף וחשוב להתחיל לדון בה ברצינות.
    מדאיג שמקרון (נשיא צרפת, שנבחר רק לאחרונה) מנסה לסתום את פי כל מי שמנסה להעלות את הנושא ולדון בו באמצעות ביושו כגזען.

    Liked by 1 person

  25. אכן קמיליה , כי לי נדמה , שתמריץ היה מנתח רבות הסיפור מבחינה דמוגרפית , אבל בקשר למוסלמים במדינות איסלאם במזרח התיכון ( אביב העמים ) אבל , לא מאפריקה באמת ( אם זכרוני אינו מטעה אותי לגמרי עכשיו ) . ואפריקה , זוהי יבשת של גיים צ'נג'ר במובן זה באמת . זוהי אגב בעיה מקדמת דנא בצרפת למשל , על רקע זה , צמח בין היתר ה – FN שם .

    להתראות

    אהבתי

  26. תשובה לגבי הפנסיות:
    פנסיה איננה משהו שהעובד חוסך לעת זיקנה כי אי-אפשר לחסוך משהו אמיתי מה שיש בפנסיה זה כסף – כלומר סתם מספרים חסרי ערך. אף גמלאי לא יכול להתפרנס מזה. בפועל הגמלאים מתפרנסים מהתוצרת שמפיקים העובדים בשוק העבודה.
    אם גמלאים יכולים להתפרנס רק מהתוצרת שמפיקים הצעירים זה צריך לבוא לידי ביטוי בקרן הפנסיה. כלומר קרן הפנסיה צריכה להיות צינור שהצעירים מפקידים לתוכו כסף מצד אחד והפנסיונרים לוקחים כסף מהצד השני. שיטה כזו עבדה במשך 4000 שנה. אומנם לא קראו לזה פנסיה אבל בפועל הבנים פירנסו את הוריהם הקשישים זה די דומה לשיטת הפנסיה הצוברת.
    בשיטה כזו כמובן שקרן הפנסיה תהיה תמיד בחוב. חוב זה זהה למצב בימי קדם שבו הבנים היו צריכים לפרנס את הוריהם. אם נסתכל על המצב אז אפשר היה להגיד שחוב זה זהה לכמה מאות מליארדי שקלים. חובות הפנסיה הצוברת היו שקולות לחובות הדור הצעיר בימי קדם, לפרנס את הוריו.

    מדוע קרסו קרנות הפנסיה הצוברות?
    הסיבה היא שבשנת 1995 החליטה הממשלה לאסור על חיסכון בקרנות הישנות ולפתוח קרנות חדשות. זו היתה טעות קשה. למעשה טעות זו היתה שקולה למצב שבו בימי קדם היו מונעים מהבנים לפרנס את הוריהם. אין פלא שלאחר כמה שנים הרקנות עמדו בפני קריסה.

    אהבתי

  27. גלגל,
    בקרן הפנסיה של עובדי הבניין היו כ30000 חוסכים, 17 סניפים ולמעלה מ400 עובדים. חלק גדול מהכסף ניתן כהלוואות למפעלי חברת העובדים. כשהקרן הזו הולאמה היא כבר היתה בגרעון ממשי (לא אקטוארי). אפילו הילדים של בעלי הפנקס האדום המוזהב היו מתקשים לממן את זה.

    Liked by 1 person

  28. קרנות הפנסיה הצוברות לא היו מושלמות. היה צריך להקים רק קרן פנסיה אחת צוברת לכל העובדים בארץ.
    בגלל שלא קמה קרן כזו אלא הוקמו כמה קרנות נפרדות – קרן פועלי הבנין נפלה. קרן פנסיה תלויה בכך שכל הזמן יכנסו אליה עובדים צעירים חדשים. קרן פועלי הבנין נפלה כי פשוט הפסיקו להיות פועלי בנין ולכן לא נכנסו אליה עובדים חדשים. אם היתה קרן אחת לכל העובדים במדינה – זה לא היה קורה. תמיד יש עובדים צעירים חדשים (ואם לא אז כל המדינה נופלת עם כל קרנות הפנסיה שלה).

    אהבתי

  29. לגלגל 21,

    לימדו אותי כיצד ניתן לזהות מיידית הונאה פרמידה – כאשר מבינים שהחברה תקרוס בשניה שייעצר זרם המשקיעים הנוספים.
    מכאן, אם קרן פנסיה תלויה בכך שכל הזמן יצטרפו אליה חדשים – זו הוכחה לכך שמדובר בהונאת פרמידה. וכידוע, סופה של כל פרמידה להתמוטט, כיון שמאגר המשקיעים הנוספים אינו אין סופי.

    #################################

    מצטרפת להמלצת גיא על מאמרט של תומר פרסיקו.

    ולמי שעדין לא לגמרי שבע מעיסוק בתיאולוגיה – סוג מסוים של השלמה למאמרו דל פרסיקו. מעניין גם הוא.

    טענה שהנצרות באירופה (בלי קשר לזרמיה) היא מעטה דקיק על שורשים פגאניים עמוקים. היא הושלטה על האירופאים – בכוח החרב. אעמוץ ישו בדומה לאימוץ האל הפגני של של הצבא שניצח.
    הנאציזם, וחסידי העליונות הלבנה בארה'ב, הם בסה'כ חזרה גלויה לפגאניות. תוך זניחת הערכים היהודים שלמעשה הביאו, לטענת המחבר, להצלחת המערב.
    ניתן להסיק מכך שהנצרות האמריקאית, שאימצה את הערכים היהודיים בלב שלם יותר מאשר האירופים, מצליחה יותר מהנצרות האירופית.

    קטע משמעותי מהמאמר:

    “the religion of the ancient world is a carnival-parade of new gods introduced by winners to replace the failed gods of the losers”. It is an unfortunate fact of history that, as Christianity conquered Europe, the God of Christianity, to some extent, became the large float at the end of this parade. Rather than radically transforming the Hellenic cosmos into a more Hebraic one, Christendom occasionally adsorbed the Jewish Messiah into a denuded pagan pantheon.

    This left an ugly, pagan underbelly within European civilization. While Protestant Christians like to remember the progress of Renaissance, Reformation, and Enlightenment as an escape from “pagan” darkness, it should be remembered that, in many ways, Europe was returning to its pagan roots during this period. I’m not just talking about the renewed interest in pagan antiquity. I mean that European tribes fought each other with renewed vigor over the right to be known as the “chosen people” of God, the precursor to the idea of being the superior race. Then God died (to use Nietzsche’s phrase) in Europe, the burgeoning paganism was released from the shackles of Christianity. Nation-states grasped for pre-Christian or post-Christian sources of identity. Some devoted themselves to secularized idealisms, with varying levels of success. Others reached for their pre-Christian blood-ties as the source of their national identity.

    The German Nazi Party invented a story about the superiority of its own blonde race and proceeded to purge Germany of any elements that they believed would “dilute” the superior “Aryan” stock. This led of course to some of the worst atrocities the world has ever seen, especially against the Jewish people. The contemporary white nationalist movement in America is in this same vein. While they have largely abandoned the defunct “Aryan” designation for a more generic “white” one, the white nationalists, like the Nazis, assert that their preferred race deserves credit for all of the successes of Western civilization throughout the world. And, like the Nazis, these neo-Nazis have nothing but contempt for Jews.

    Both Nazi and neo-Nazi ideology return to a pagan source of identity: “blood and soil”. More importantly, however, their ideology abandons wholesale the Hebraic (Jewish/Christian) contribution to Western culture. Even many Christians often overlook the fact that many of the foundational ideas of Western culture spring directly from the Hebraic tradition. Ideas like liberty, equality, individual rights, etc., stem from Judaism, being rooted in the covenantal relationship between Jehovah and his people. And these ideas were spread throughout the Western world by Christianity. In place of these Judeo-Christian ideas, the white nationalist substitutes pagan self-worship. He abandons the ideas of the West which are the source of its greatness, and then takes pride in Western greatness itself (high culture, art, music, architecture, etc.), imagining himself to be the kind of person to whom this greatness is owed: a “white” person.

    Pagan self-worship will never lead to greatness. The great men of Western history – Moses, Socrates, Virgil, Augustine, Milton, Jefferson, etc. – were great, not because they cared about greatness, but because they were embodying, in some way, the great ideals of the West. Men who worship greatness, or who spend time attributing past greatness to themselves, never amount to anything.

    https://thinkoutsidepolitics.com/2017/10/19/the-alt-right-visits-uf-campus/

    אזהרה: המאמר מתחיל בנושא שנראה לא קשור, ה alt-right ואז גולש ממנו לדיון תיאולוגי נטו.

    ##########################

    למרבה הפלא, הגעתי למאמר זה דווקא דרך העיסוק של דיוויד גולדמן במאבק העשווי בין מדריד לבין ברצלונה.
    דיוויד גולדמן טוען שבעבר הקתולים של מדריד ניסו להשמיד ולדכא באכזריות לא רק יהודים ומוסלמים אלא גם את ניצני הפרוטסטנטיות / הדפסת ספרי הקודש בברצלונה. וכך, בספרד, בניגוד לרוב שטחי אירופה, לא התחוללו מלחמות דת בין קתולים לפרוטסנטים.
    אבל, מלחמת האזרחים הספרדית ב 1939 – הייתה גם סוג של מלחמת דת בין הכנסיה הקתולית של מדריד לבין האתאיסטים של הכנסיה הקומוניסטית שהתרכזו בברצלונה.
    תושבי צפון חצי האי האיברי, שהיו קרובים בעבר לפרוטסטנטיות הפכו במאה ה 20 לאתאיסטים. מה שמחזיר אותנו למאמר של פרסיקו.

    הפעם איני תומכת במסקנתו של גולדמן, אבל בעיני הוא תמיד מעניין.
    אגב, כולל גם קטע על הקשר בין הדמוגרפיה הספרדית לעתידה הכלכלי המפוקפק של מדינה זו.

    https://pjmedia.com/spengler/catalonia-declares-independence-deserves-support/

    Liked by 1 person

  30. גלגל,
    היתה קרן דומה לזו שהצעת ששמה בישראל "מבטחים". מלבד התקורות העצומות והשקעות חסרות הגיון כלכלי (כמו בקרן פועלי בניין) נהגה שם שיטה של פנסיה לפי משכורת בשלוש השנים אחרונות לקבוצות נבחרות (נחש של מי). הטבה זו בוטלה לאחר ההלאמה. לגבי השאר קרא את קמיליה.

    אהבתי

  31. פנסיות אשר נוהלו על ידי מוסדות הסתדרותיים כשלו מנהליהם זכו מההפקר התעשרו רשמו על שמם בדרך לא שיגרתית רכוש רב שהיה שייך לכלל החוסכים הכל נעשה לכאורה באופן חוקי.. חלק לא מבוטל ממנהלים בכירים של קרנות פנסיה בעבר עזבו את ישראל והתמקמו בניו יורק פלורידה ועוד מקומות טובים כולם הם ויורשיהם מולטי מיליונרים..במשך שנים שדדו את המוני עם ישראל אבל לצערי התמונה היום בניהול כספי פנסיה חמורה לא פחות מבעבר..אם יווצר כאן כאוס ביום מן הימים ותקום ועדת חקירה ממלכתית יתגלה לכולנו מצבם האמיתי של אזרחי ישראל והוא מצב רע מאוד..

    אהבתי

  32. רק למי שחשקה נפשו , באיזה מופע אימים ( בין אם תאמינו , בין אם לאיו , בין אם תמכרו או תקנו ) אז כדאי לקרוא את כתב התביעה נגד שרה נתניהו ואחרים ( אותה חרדית שעבדה במעון ראש הממשלה ) ואני לא אחראי לתוצאות , כל אחד מתחייב בנפשו הוא , כאן :

    יש ללחוץ כדי לגשת אל kt-17-10-53675-11.pdf

    להתראות

    נ.ב. : מה שכן ,מסקרנות אותי התגובות …..מי קונה ? מי מוכר פה ?

    אהבתי

  33. לקמיליה: יש לך טעות במקרה הזה, זרם המשקיעים לא יעצר לעולם. המשקיעים הם דור העובדים ואחריו הדור הבא ואחריו הדור הבא וכן הלאה. הדורות לא יפסקו לעולם. תמיד יהיו עובדים חדשים שיזרימו כסף לקופות ופנסיונרים חדשים שיוציאו כסף מהקופות. אותם עובדים חדשים שהזרימו כסף לקופות יהיו כעבור כמה עשרות שנים אלו שיהנו מהזרמות כספים של הדור הבא.
    לגבי מי שחושב שנעשו השקעות ללא הגיון בקרנות הישנות: קודם כל הקרנות האלו לא החזיקו את מרבית הכספים שהיו להם, אלא העבירו אותם לפנסיונרים. שנית מה שהם החזיקו היה בדרך כלל אג"ח צמוד מדד עם ריבית די טובה. כך שלא היתה כאן שום השקעה כושלת.
    לגבי השחיתות ומשכורות העתק: המשכורות של בכירי המשק גבוהות הרבה יותר (ביחס למשכורת הממוצעת) לעומת מה שהיה בעבר כשישראל היתה סוציליסטית. אני משער שגם המשכורות של הבכירים שמנהלים לנו את הפנסיה גבוהות הרבה יותר מבעבר. אני יודע שיש בכירים במשק שמשכורת של מיליון ש"ח בחודש (פי 100 מהמשכורת הממוצעת) זה לא דבר חריג אצל הבכירים. משכורות עד כדי כך גבוהות לא היו בעבר.

    אהבתי

  34. לאל רום,

    מסקרנת אותי גם דעתך שלך על הנושא.

    א. בהנחה שרוב העובדות המתוארות בכתב האישום נכונות- נראה ששרה נתניהו סובלת מ ocd, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית.
    אפשר לקרוא את ההגדרה בויקיפדיה (*1), או להיזכר בתאור של מאיר שלו את סבתו "חולת הניקיון" (*2) בספרו מעשה שהיה כך היה.
    הפרעה נפשית שנוטה לאמלל את חיי הסובל ממנה, בני משפחתו, עובדיו וסביבתו.
    כנראה בשל תפיסה זו – אני נוטה לרחם עליה יותר מאשר לכעוס עליה. כנרעה אין לה בחירה חופשית האם לקיים את "טקסי הסטרליזציה והניקיון" האבסורדיים שלה או לא.

    ב. הייתי מצפה מהתקשורת שתתיחס לבעיה הנפשית של אשת ראש הממשלה הנוכחי כפי שהתייחסה בזמנו לבעייה הנפשית של אשת ראש הממשלה הראשון.
    לכל הפחות, שלא תתייחס לכך כסיבה למסיבה ו/או עילה מוצדקת להחליף את ראש הממשלה.

    ג. הופתעתי לגלות שכתב אישום כולל שימוש בדמגוגיה זולה – קביעה שעובדות הנקיון הפכו ל"שפחות" !. כלומר, לעבדים ממין נקבה. למיטב ידיעתי, שעות העבודה של עבדים לא הוגבלו ל 8 שעות ביום, שלאחריהם הלכו לביתם ולמשפחתם, הם לא קבלו שכר, ובוודאי לא שכר הגבוה ביותר מכפליים משכר המינימום ועוד ועוד.
    כיון שלא יצא לי לקרוא הרבה כתבי אישום – איני יודעת האם דמגוגיה היא תופעה חריגה או שכיחה.

    ד. אדם סביר המגיע למקום עבודה חדש ומגלה בוס/ית עם דרישות בלתי סבירות בעליל, התפרצויות זעם וכדומה – מתפטר אחרי יומיים או אחרי שבוע. אם מאוד חשוב לו להתחיל לעבוד במקום עבודה חדש לפני שיעזוב את הקודם – הדבר ייכול להימשך אפילו חודש.
    התביעה לקבל פיצויים על אכזבה קשה ממקום עבודה ועל שינוי תוכניות בן/בת הזוג – נתפסת בעיני (בלשון המעטה) כחריגה.
    יותר מכך – כבעייה תקדימית. המוני אנשים עוזבים מדי יום מקומות עבודה בגלל בוסים "בלתי נסבלים", ולמיטב ידיעתי הם לא מגישים תביעות לפיצוי על סבל נפשי ועל שינוי תוכניות בן/בת זוגם. [ אלא אם לא ארע בו משהו מאוד קיצוני (כמו תקיפה פיזית שיצרה חבלות גופניות, הטרדה מינית קשה וכדומה].

    ##############################################

    (*1)
    https://he.m.wikipedia.org/wiki/הפרעה_טורדנית-כפייתית

    (*2) קטע מביקורת על ספרו של מאיר שלו:

    " … במרכז ניצבת – כשסמרטוט לניקוי מונח לנצח על כתפה – טוניה, סבתו קשת העורף, ילידת אוקראינה, בת העלייה השלישית, שכל חייה היו מלחמה עיקשת בקשיי הפרנסה, בקשיי המשק, בקשיי המשפחה ובקושי הגדול מכולם – זה שגרם לה האבק.
    מבחינה זאת זה בוודאי אחד מהספרים המהנים והנחמדים ביותר שעוסקים בהפרעה אובססיווית-קומפולסיווית, ומי שחושבים שיש פה הגזמה מוטב להם לקרוא את תיאוריו של שלו עצמו על האופן שבו סבתו חולת הניקיון נהגה לתלות סמרטוטים על ידיות הדלתות, כדי שלא יתבלו; ונהגה שלא להכניס אורחים אליה הביתה, כדי שלא ימלאו אותו בלכלוך; ונהגה שלא לאפשר לאלה שכן הורשו להיכנס להתקלח בביתה (אלא שלחה אותם אל "המקלחת המצוינת" שהיתה צינור הצמוד לקיר החיצוני של הרפת); ונהגה לצבוע את קירות ביתה בצבע שמן כדי שאם ידבק בהם רבב תוכל להסירו תיכף ומיד, ועוד אינספור מנהגים וטקסים של ניקיון (שבשמם אף מנעה שינה ולימודים מבנותיה).
    …הביטויים, המלים והפעלים שקשורים בהם. למשל, כאשר הותר לילד מאיר להוציא כיסא מאחד החדרים שבהם איחסנה סבתו כיסאות שיועדו לשימוש רק בסדר הפסח …."

    Liked by 1 person

  35. קמיליה ,זהו אגב לא כתב אישום , זוהי תביעה , או כתב התביעה ,אשר הוגש לבית הדין האזורי לעבודה . כתב אישום , רק המדינה מגישה ותובעת ( יש רק כמה מקרים חריגים לכך , על ידי מה שנקרא : " קובלנה פרטית " ) ממילא , אפשר ליחס פחות משקל ואמינות לעובדות , שהרי , זהו כתב תביעה של התובעים , והוא סובייקטיבי כמובן . גם אם זה היה אישום , הוא היה סובייקטיבי , אבל , הרבה יותר אמין .

    את בהחלט צודקת , שלכאורה , זה עושה רושם של הפרעה שנקראת בספרות הפסיכיאטרית : הפרעה אובססיבית קומפולסיבית . אלא , שמאניה לניקיון , זה רק הסימפטום , צריך שזה ינבע ממשהו פנימי עקרוני פתלוגי . האם אצל שרה נתניהו זה כך ( כלומר מבעיה פתלוגית פנימית כפי ההפרעה ) זוהי בעיה כמובן לאבחן זאת לגמרי כך . צריך שזה יהא ריטואל , והריטואל , יהא פועל יוצא של קונברסיה , משמע : האדם מדחיק דילמה או בעיה קשה , ועצם ההדחקה , מעלה על פני השטח תופעות שונות : כאב סומטי ( או פסיכוסומטי ) שיתוק איברים , או ריטואל דנן לגבי ניקיון , סידור חפצים וכדומה ….. ( כלומר עצם ההדחקה , וההעלאה , זוהי הקונברסיה ) .

    אם העובדות יוכחו אכן , אזי ברור שבית הדין האזורי לעבודה , יפסוק לה פיצויים , שהרי , על הרבה פחות מזה בתי הדין פסקו פיצויים , אין צל של ספק בדבר . רק אסור לשכוח , שהתובעת בכתב התביעה , מודה למעשה ש :

    שרה נתניהו , הזהירה אותה לגבי דרישות מחמירות בעבודה המוצעת . נתנה לה גם יום יומיים לחשוב , ולא לקפוץ ישר לעגלה . וכאשר הוצעה לה העבודה , הזהירו אותה , שהיא תצטרך להתמודד עם לחצים , ואי נעימויות של גערות , צעקות וכדומה , והתובעת לקחה זאת על עצמה ביודעין , ואפילו הודתה שגרסה שהיא לא נרתעת מכך , והיא עובדת חרוצה ותעמוד בכך . אלא , שבדיעבד , גורסת , שלא האמינה לאיזה רמה של טירוף זה יגיע מבחינתה . באמת בעיה !

    להתראות

    אהבתי

  36. הבנתי תמריץ , הוא כתב פוליטי או לעניני עבודה משהו בעיתון הארץ …. טוב , רק שמשפטית , זה קצת ענין שונה לגמרי …. להתראות

    אהבתי

  37. קמיליה , שימי לב , כמה אבחנות פסיכיאטריות , יכולות לתעתע :

    לאחרונה , התראיינה שרה נתניהו , אצל ניקול קידמן . ושם תיארה , כיצד עבדה בניקיון ,במהלך לימודיה באוניברסיטה , וכך מצטט את דבריה , איך זה היה נראה , אחרי שגמרה לנקות שירותים במשרדים וכדומה :

    "אחרי שיצאתי משם היה אפשר לאכול מהרצפה"

    כלומר , ייתכן שהייתה לה מאניה לניקיון , אבל , משהו רגיל , כמו איזה העדפה אישית , רק " אישית לוחצת " כמובן . ודוק : אנשים מתרסנים במהלך חייהם :

    נניח צריכים לחיות עם בני זוג , לעבוד בצוות בעבודה וכדומה …. לכן , הם לומדים , לא להפיל תיקים ולהתחשב גם בזולת , ולא לכפות קפריזות אישיות . אולי , אצלה , הקפריזה האישית , יכלה להתפתח בצורה יותר משמעותית , הואיל והיא הפכה אשת ראש הממשלה , והייתה לה האפשרות , לחדד , להעצים , ולהגביר הקפריזה האישית שלה ( בגלל המעמד והריחוק תדיר מבעלה במהלך היום ) . כמובן , אם הריאיון לא בבחינת תפירת אליבי לתדמית שלה . אבל , אפשרות !! ורק להבין , כמה זה מתעתע יכול להיות !!

    אפשר לקרוא כאן על הריאיון :

    http://www.mako.co.il/news-israel/local-q3_2017/Article-c6ce8de45a5ed51004.htm

    להתראות

    אהבתי

  38. קמיליה – הדיבורים על הנצרות בתור האל המנצח שאומץ על־ידי האוכלוסייה הכבושה מזכירים לי את אינגריד קרלכביסט, אולי הדוברת האנטי־מוסלמית המובילה בשבדיה, שמדברת לפעמים על הקלות שבה השבדים אימצו בזמנו את הנצרות, כמעט בלי התנגדות, ועל הדאגה שלה שיום אחת הם פשוט יאמצו באותה הקלות את האיסלאם. מתחבר עם החדשות שהופיעו לאחרונה על ההתלהבות שבה ניסו כל מיני עיתונאים לנפח את הטענה שנמצא איזה ויקינג קבור עם המילה "אללה" רקומה על החולצה שלו, כאילו מישהו מנסה כבר להכין את השבדים למציאות של "בעצם היינו מוסלמים מאז ומתמיד".

    Liked by 2 אנשים

  39. לגבי שרה נתניהו,

    אייל מגד כותב מאמר הוגן ושקול לדעתי על הנושא (טוען שלציבור נמאס מהרדיפה שלה):
    https://www.haaretz.co.il/blogs/eyalmegged/1.4552490

    מה שיותר מעניין זה הטוקבקים: 467 טוקבקים שחלק גדול חוזרים על עצמם בניסוח (כנראה אותם האנשים) ומנאצים את משפחת נתניהו ואייל מגד באופן אישי.

    לא יודע אם לשרה יש OCD, מה שבטוח שלקבוצה די גדולה של אנשים בשמאל ובתקשורת יש OCD לגבי משפחת נתניהו.

    אהבתי

  40. תרשו לי לחזור לנושא המקורי – האם המצביעים מצביעים בניגוד לרציונל שלהם, נושא שנטחן רבות דווקא בהקשר ההפוך של אותה עניה מיישוב מעיירת פיתוח, שבכתה שאין לה כסף, אין לה אוכל, אין לה כלום, אבל כשנשאלה למי תצביע היא ענתה ״לשרון כי מצנע ייתן את כל המדינה לערבים״, או בגרסה הידועה בעדות גולדמן זקס ״יהודי ארה״ב היא הקבוצה היחידה שחיה כוואספים, אבל מצביעה כפורטוריקאים״.
    אז האם כולם לא רציונליים?
    אני חושב שבשורה התחתונה התשובה היא ״בערך״, שהרי בהיבטים הכלכליים, לכאורה, העשירים צריכים להצביע לימין והפרולטריון לשמאל, אבל העסק יותר מסובך – האליטות המערביות, בראש ובראשונה, מתאפיינות כיום בגלובליזציה, סובלנות וקבלת השונה – הבחור המבריק מהדסק ממול הוא הודי; השף שכולם מעריצים הוא הומו; הנערה המהממת הגיעה מברזיל; וכן הלאה – ואילו התחתיתה (היפוכה של האליטה) מתנערת מהשונה ורוצה לחזור לימים שהכל היה פשוט עם כפר קטן שכולם בו היו זהים. בנוסף לכך, האליטה מבינה – אולי שיעור שלמדו מההיסטוריה היהודית – שכדאי לעשות כסף בשקט, למזער מיסוי בהחרשה, אבל לתמוך באופן פומבי במסכנים למיניהם – זה גם נראה טוב, גם גורם לך להרגיש טוב, וזה אולי ישמש כתעודת ביטוח ביום מן הימים… ואילו התחתיתה מבינה ששמאל אולי ייתן להם יותר כסף דרך תשלומי העברה, אבל יוריד את עלות השכר על ידי גבולות פתוחים.
    זו, חייבים להודות (וזה עולה לי בבריאות), הגאונות של טראמפ – הוא הבין שמיליונר רפובליקאי מעדות הגלובליזציה – רומני לדוגמא – אינו בחיר, ושהדרך היחידה לנצח היא למכור למעמד הנמוך קומבו של מדיניות כלכלית רפובליקאית עטופה ברגש פטריוטי חזק ובהתנגדות להגירה הבלתי חוקית שפגעה ברמת השכר של המעמד הנמוך.
    והדבר האחרון הוא שהמעמד הגבוה מתמקד בימים אלו בחוש הריח: טראמפ פשוט לא מריח טוב, הוא סוג של נובו ריש נטול איכות, מעין גרסה אמריקאית של ערס שעשה בוכטות של כסף, אבל הוא עדיין ערס. ואילו ביביהו מריח כמו איזה מוכר מכוניות משומשות, אחד שימכור את האמא שלו בשביל עוד שקל ושיאפשר לערסים ביטן ואמסלם ל״ערוס״ לנו ת׳מדינה. איכסה.

    Liked by 3 אנשים

  41. אל רום היות ואתה מגלה ידע משפטי מרשים תרשה לי לשאול אותך שאלה…
    אצלינו בניגריה נוהגים להוציא להורג מי שנמצא אשם בגנבה כל דבר גדול כקטן והטענה לקיום משפט כזה היא שזה כתוב בספרי הקודש גם של הנוצרים וגם של מוסלמים אם זה המצב מדוע זה לא קיים אצל יהודים בישראל..?

    אהבתי

  42. תושב זר מניגרייה עובד בהוראה ,

    תפסיק לזיין המוח פה ….זה לא פעם ראשונה , אתה נכנס ומגיב לזיין המוח פרופר פה . אתה מחפש צרות ? אתה מבין מה אתה עושה אני תוהה ? רד מזה !! החאלסטרה תעלה לי לראש בסוף ממך , וזה ייגמר רע …. צא בטוב , ואל תיתן לי להיכנס בך ברע . ברור שאתה לא בר דעת להבין מה אתה עושה !

    אהבתי

  43. שאלה למבינים ..? איך זה שרשויות באמריקה תובעים אזרחים בעיקר אנשי עסקים וחברות על מעשים שנעשו על ידי אחרים…או ליתר הבהרה היום פורסם שחברה אמריקאית הגישה תביעה כנגד איש עסקים ישראלי גרטלר להשיב כספים אותם מחזיק עבור ממשלת קונגו..מדוע חברה אמריקאית שלא מייצגת את ממשלת קונגו פונה בדרישה כזו לאזרח ישראלי ובית המשפט לא דוחה את התביעה..
    מה קורה כאן לא מדובר במקרה יחיד אלא עשרות מיקרים כאלה האם מדינת ישראל היא קולוניה אמריקאית ..? אם אזרחי ישראל נתונים למרות החוק האמריקאי מן הראוי שיעניקו לישראלים דרכון אמריקאי ואזרחות כמו בפורטו ריקו..
    בקיצור איבדנו עצמאות מדינית ופוליטית בקרוב נאבד גם את המדינה היהודית כפי שמכנים אותה בטעות נתניהו ואחרים..אשמח לקבל תשובה מלומדת..

    אהבתי

  44. רק תיקון טעות בתגובתי לעי"ל לגבי הריאיון עם שרה נתניהו :

    עסקינן ב – ניקול ראידמן ולא כפי שכתבתי : " ניקול קידמן " ….

    להתראות

    אהבתי

  45. תמריץ אתה טועה בשום מקום לא הוזכרה העובדה שמדובר בנושה מוכר של ממשלת קונגו…אם בכל זאת אתה צודק הרי מבחינתו של התובעה הוא נמצא בעמדה נחותה ויצטרך לעשות שמיניות באויר להוכיח שאכן אלה כספי מדינת קונגו עלות גבוהה מאוד מבחינתו כאשר הסיכוי להצליח נמוך מאוד..
    בלי כל קשר לתביעה המדוברת גם ג'ורג' סורוס מצא לנכון לתבוע את איש העסקים שטיינמץ בגין שחיתות ומעשים מושחתים מול ממשלה פלונית באפריקה ..מה מעמדו של זה בעסקה של שטיינמץ והברזילאם איזו עילא משפטית יש לאיש ואגב כך הוא מציג את עצמו כאילו מדובר בתביעה של ממשלת ארה"ב..תכיר בעובדה שאמריקאים מנהלים כמעט בגלוי את מדינת ישראל אנחנו לא מדינה עצמאית ואם זה המצב שיכירו בנו כאזרחי ארה"ב לכל דבר ועניין..הממשלה הזאת לצערי תביא לסיומה העצמאית של מדינה יהודית אשר הוקמה אחרי אלפיים שנות סבל לבני העם הזה ושלא נדבר על קורבנות רבים כאן ובעולם היהודי בכלל..בעיה לאומית היום שאין אופוזיציה אין מנהיגות רובם מחכים למשיח-דרכון אמריקאי או אירופי ולברוח מכאן-…!!!

    אהבתי

  46. לנקדימון בן גוריון,

    כתבת: " … הרי בהיבטים הכלכליים, לכאורה, העשירים צריכים להצביע לימין והפרולטריון לשמאל … ".
    לכאורה לפחות זו אמיתה מוסכמת. לפחות על השמאל. אבל נראה לי שזהו בסה'כ מיתוס חסר כל ביסוס.
    אני לפחות מעולם לא נתקלתי באיזשהן עובדות מוצקות התומכות במיתוס זה.

    בדוגמא הישראלית: מצב תושבי עיירות הפיתוח / בני עדות מזרח הלך והשתפר ככל שהמשק הישראלי הלך ונפתח לתחרות חופשית.
    במשטר הסוציאליסטי, ששרר בישראל בעשורים הראשונים למדינה, אמנם הוצהר שכולם אוכלים מאותה צלחת. אבל למעשה רק המקורבים והמקושרים אכלו את הבשר, וכל השאר נאלצו להסתפק בפירורים ובעצמות.

    עד היום, הסתדרות העובדים דואגת בעיקר לפונקציונרים הבכירים שלה, ולאחריהם לעובדים החזקים ביותר, אך בעשותה זאת היא למעשה גם מרעה את מצבם של עובדים זמנים, עובדי דרג ב', עובדי קבלן, עובדי עסקים קטנים וכדומה.
    תשלומי העברה אמנם מגינים על העניים ביותר מחרפת רעב ושינה תחת הגשרים, ללא שירותי בריאות וחינוך סבירים – אבל למעשה הם גם תוקעים אנשיים בעוני. אנשים מפחדים להתחיל לעבוד – פן זכאותם לקבלת קצבה תשלל, מביאים עוד כמה ילדים לעולם בכדי להגדיל את זכאותם לקצבות ולהנחות נוספות וכו' וכו'.
    בהקשר לשביתת הנכים האחרונה – גם הובאו נתונים שאחוז הנכים העובדים בישראל נמוך משמעותית מאחוז הנכים העובדים במדינות ה OECD, כיון שתחילת עבודה מפחיתה את הזכאות לקצבה.
    בארה'ב נטען שתשלומי ההעברה הנדיבים לאמהות חד הוריות עודדו מצב בו רוב הילדים השחורים מגודלים רק על ידי הורה אחד. מה שלמעשה יחריף את בעיית השחורים בארה'ב במקום לצמצמה.

    כל הנ'ל הם בסה'כ דוגמאות אנקדוטליות. אך ההשערה שלי הוא שהשיטה הסוציאליסטית אולי מטיבה עם שני העשירונים הנמוכים ביותר , אבל למעשה מדרדרת את מצבם של כל שאר העשירונים הנמוכים והבינוניים כלפי מטה. (פרט למיעוט מקורבים ומקושרים, היושבים ליד הברזים ומחליטים לאן ולמי להזרים את כספי המדינה).
    אשמח לראות מחקר רציני שישלול את השערתי זו – לדוגמא באמצעות השוואה בין מדינות ובין תקופות.

    אהבתי

כתיבת תגובה