תורחב משטרת המחשבות

משקיע אמריקני מפורסם, מארק פייבר, הידוע כ"חוזה מפולת 1987" הצהיר לאחרונה "תודה לאל שלבנים אכלסו את אמריקה. אם שחורים היו מאכלסים אותה, היא הייתה נראית כמו זימבבואה". קמה סערה גדולה. כל מיני גופים פיננסיים הזדרזו לחתוך קשריהם עם האיש, המוניטין שלו נפגע אנושות ולפיכך יש סיכוי גדול שנהיה פטורים בעתיד הנראה לעין מלקרוא את הבליו הרגילים הכוללים אזהרה מקטסטרופות פיננסיות מחרידות העומדות בפתח, המלצה להחזיק בזהב ואזהרות שווא מפני גרעונות תקציביים. 

עם זאת אירוני שאדם כמוהו המפזר שטויות ללא הרף נתפס ומוקע דווקא על פעם אחת שבה דיבר אמת טריוויאלית. הציביליזציה האפריקנית מעולם לא הצליחה להעמיד מדינה בסטנדרטים מערביים. אולי למעט כמה הצלחות באיים זעירים בקריביים המבוססים על מקלטי מס ותיירות. אני בספק אם יש הרבה אנשים אינטליגנטיים שיצליחו להכחיש בצורה אמינה את המשפט של פייבר בעודם מחוברים לפוליגרף שלא יאיים להתפוצץ ולהפוך לאוד עשן את החדר שבו הוצב. אם אמריקה השחורה לא הייתה נראית כזימבבואה, מן הסתם לפחות הייתה נראית כניירובי.

למשטרת המחשבות בענייני גזע יש פן חיובי. היא נובעת מרצון לתקן ולמנוע את העוולות האיומים שנגרמו מתפיסות גזעניות שהבדילו בצורה קטגורית ואכזרית בין אנשים על פי מוצאם. אסור שעוולות אלו יישנו וצריך לגדוע את הרעיונות המובילים אליהן בעודם באיבם. ייתכן שהשלכת כתביו של פייבר הנ"ל היא באמת מחיר נעים מאוד לשלם עבור המטרה הנעלה הזו. 

ברם, אם נמשיך בקו ההיגיון הזה, יש להזכיר שגם הסוציאליזם גרם לזוועות מחרידות. התייחסתי לכך בפוסט הקודם על המתרחש בצפון קוריאה, שכזכור אנשי מפ"ם גמרו עליה את ההלל ב"על המשמר". כדי להבטיח שגורל האנושות לעולם לא יהיה כגורלם של הצפון קוריאנים או תושבי יתר המדינות שהשתתפו בניסוי המזעזע שנודע בזמנו כ"עולם המחר", אולי גם בנושא הסוציאליזם יש לנקוט בגישת משטרת מחשבות נוקשה שתוקיע כל מי שיגיד ויבטא משהו שיש בו שמץ מהגישה הסוציאליסטית. כתבת מאמר שמקונן על אי השוויון? קראת למס ירושה דרקוני? השתעשעת עם שנאת עשירים? על כתביך ללכת בדרכם של הניוזלטרים של מארק פייבר.

61 תגובות בנושא “תורחב משטרת המחשבות

  1. אם אתה רוצה להסתבך עם משטרת המחשבות…
    אמנם לערבים היה תור זהב בימי הביניים, כך שיותר קל לדמיין עולם שבו הנסיבות ההיסטוריות משתנות כך שהציבילזציה שלהם תפרח ולא זו המערבית.

    אהבתי

  2. בצרוף מקרים, כנראה לא כל כך מסתורי, הנושא הועלה זה עתה גם בבלוג דברים מענינים שקראתי.
    אני מעתיקה ממנו את תגובתי למגיב שדיווח שמשטרת המחשבות המודרנית מנסה למצוא תרופה כימית לעמדות שאינן מקובלות עליה. לכל מה שהיא מגדירה כ"שנאת זרים".

    חוסרהנכונות של השמאל הליברלי להתעמת עם אמיתות, ונטייתו לסתום פיות במקום להתווכח לגופו של נושא, מעמידות בעיני בספק את הטענה המקובלת שהשמאל יותר חכם מהימין. 😊
    _______________________________________

    דברים משונים שקראתי

    מדענים אירופאים עובדים על יצירת תרופה שתרפא אנשים מ"שנאת זרים"(Xenophobia). המחקר על התרופה, שפורסם ב 29 באוגוסט בגיליון של האקדמיה הלאומית של המדעים בארה"ב (PNAS), מפרט את הניסוי המחקרי ואת ההשפעה של אוקסיטון- הורמון שידוע כגורם לאמפטיה, על הנבדקים שסבלו מ"שנאת זרים".
    המחקר, ש"אושר על ידי הוועדה המפקחת של הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בון", שילב בין אמצעים של השפעות חברתיות שונות והחדרה של ההורמון דרך האף על מנת לשנות את ההתנהגות החברתית של הנבדקים. לטענת החוקרים, החדרת ההורמון אכן הועילה במקרים מסויימים ותרמה להתנהגות יותר אלטרואיסטית של הנבדקים כלפי זרים, אפילו בקרב אלו שדורגו במחקר כסובלים מ"שנאת זרים" חמורה.
    החוקרים הסבירו את מטרות המחקר, בכך ש "האומות המאוחדות הדגישו לאחרונה את החשיבות של פיתוח אסטרטגיות נירוביולוגיות בכדי לצמצם נטיות של "שנאת זרים", עוינות, וגישות מפלות". החוקרים הדגישו את ההצלחה של תנועות אירופאיות פופוליסטיות בבחירות האחרונות אשר הן ביקורתיות כלפי מהגרים, כסיבה דחופה לפתח אסטרטגיות נירוביולוגיות אל

    __________

    קמיליה
    הנסיון "לרפא" אנשים משנאת זרים, באמצעות חומרים כימיים, מדהים.ואפילו מפחיד.
    מזכיר מדי את מצב האנושות בסרט המד'ב – לפני שאדם קיבל את הגלולה האדומה שפקחה את עייניו לתפוס את המציאות כהוויתה.
    שנאה לקבוצה אתנית / דתית היא אמנם רגש מכוער, שעלול גם להוביל למעשים מאוד שלילים בהקף אדיר (עד נסיון לרצח עם), אך בעיני היחס הנאות לזרים אמור להיות של זהירות וחשד – עד שלא יוכח ההפך. אוי לנו אם הרפואה תנסה להכחיד אינסטיקט הישרדותי זה.
    .
    'הטיפול הכימי" מהווה עליית מדרגה משמעותית מהטקטיקה המקובלת על החוגים הליברליים לתייג כל מי שמעביר ביקורת על איזושהי קבוצה מעודפת (שחורים, מוסלמים, להטב'ים וכדומה) – כגזען חשוך, סובל מאיסלמופיה ו/או הומופוביה וכדומה) וכך לסתום את פיו והפכו ללא בן שיח. זאת במקום להתייחס לתוכן דבריו ולמידת האמת העניינית שבהם.
    לדוגמא: הסערה התקשורתית סביב האמירה שלו רוב אוכלוסיית ארה'ב הייתה שחורה ולא לבנה – מצבה היה כשל זימבבואה. בעיני, קביעה מובנת מאליו. ניתן לנסות למצוא עובדות הסותרות קביעה זו ו/או להתווכח האם הגורם לכך גנטי או תרבותי או שניהם. אך "הדיון" התקשורתי התמצה במציאת ההגדרות המבישות ביותר למי שטען זאת, וקריאות להדרתו והחרמתו באשמת אמירת אמיתות שאסור לאומרן.

    בהמשך ישיר לנושא – הנסיונות של המערב הליברלי להסתיר, מעצמו ומכלל הציבור, את אופי האיסלם הרדיקלי והפוליטי, ועוצמת האיום שהוא מייצג על החברה הדמוקרטית והתרבות המערבית. האמת הופכת לשולית בהשוואה לרצון לקדם את האג'נדה הפוליטית הרצוייה.

    http://jcpa.org.il/article/המערב-ממציא-אסלאם-חדש-התואם-את-הליברלי/

    אהבתי

  3. תמריץ , רק צריך לזכור , שסוציאליזם זה רק כסות לבעיה האמיתית . הבעיה האמיתית הינה אוליגרכיה , דיקטטורה , ואוייבים אימפריאליסטים קפיטליסטים מדומיינים . הסוציאליזם הינו כסות אידיאולוגית , של הבעת דאגה לעם , לאדם הפשוט , תפיסת עמדה בקשר למלחמת מעמדות וכדומה …. לא צריך לבלבל בין השניים . סין היא המחשה לכך באמת . שהרי על הנייר הקומוניזם עדיין שורר שם , אבל , היא מתפתחת כלכלית כמובן , באופן עוצמתי ביותר כמובן . לא תמיד צריך לערב בין השניים . מה זה בכלל סוציאליזם בימינו אנו , זוהי בעיה לא פשוטה להגדרה כלל וכלל .

    אבל , אם אתה חושב ,שבצפון קוריאה , הבעיה הינה סוציאליזם , הרי , זה מגוחך מאוד עם כל הכבוד ….

    להתראות

    אהבתי

  4. נוט סו גולדן, אני מאוד לא אוהב סרטוני יוטיוב שמרחיבים את העימות בן ימינו בין הציביליזציה הנוצרית למוסלמית לימי הביניים ומצדדים בצד הנוצרי. לנו כיהודים אין שום העדפה לנצרות בוויכוח הזה, לא לשחיטות ששחטו את אבותינו במסעי הצלב, לא לשריפות בתי הכנסת שבהם נשרפו חיים. הברית של היהודים עם הנצרות, ולמעשה הברית של הערכים הליברליים עם העולם הנוצרי היא תחומה בזמן ואין שום סיבה להאריך את ימיה לתקופות בהן לא הייתה קיימת כלל.

    אהבתי

  5. תמריץ , אני מסביר לך , הם סבלו לא מסוציאליזם , אלא ממשטר טוטאליטרי . אין קשר בין סוציאליזם מן האספקטים הכלכליים שאתה מתיחס אליהם בפוסט , לבין מה שהם סבלו ממנו ומה שקורה היום בצפון קוריאה .

    במשטר שבו לא שורר שלטון החוק , בו לא נהוגים זכויות אדם , בו שליטים עושים כרצונם בשרירות לב , העם סובל . האדם סובל . מה זה קשור לסוציאליזם ? קצת מחשבה !!

    נניח שאיזה גנרל , נרדם בטעות , בעוד קים ג'ונג און נוכח באיזה טקס . בכך הוא גילה חוסר כבוד מופגן ( ניקר נניח , לא ממש נרדם ) . יש כאלו , שהוצאו להורג עם תותח נ"מ עליהם , נוקבו כבכרה במאה שמנים מעלות קנה . יש כאלו , נזרקו לכלבי פיט בול ומאכל כדומה ……

    מה זה קשור לסוציאליזם ? זה קשור לשרירות לב , לאוליגרכיה , זה קשור למשטר בו לא שורר שלטון החוק , זכויות אדם לא נחשבים בו כהוא זה . הסוציאליזם או הקומוניזם במובן הכלכלי , היווה רק כסות עלובה , לדאגה להמונים ולאדם העובד ולפשוטי העם .

    זה פשוט כמו תות !!

    אהבתי

  6. לא מבין כיצד השאלה איזה צד אנו מעודדים בעת זו אחרת קשורה
    לטענות ביל וורנר בסרטון לגוף (ושווה להקשיב או להתייחס אליהן)העניין אם התקופה היתה תקופת זהב או לא כל כל תקופת זהב. אף אחד לא טוען שמסעי הצלב היו תור זהב.

    Liked by 1 person

  7. נוט סו גולדן, ברור שהמוטביציה לצפות ולשתף סרטונים כאלו קשורה למצב הגיאופוליטי הנוכחי. בוא לא ניתמם.

    השאלה שהתייחסתי אליה הייתה כזאת: האם העולם המוסלמי היה בעמדת נחיתות מול הנצרות בימי הביניים כך שלא ניתן היה להעלות על הדעת אז תסריט שבו המוסלמים דווקא יביאו את הקידמה. כפי שביל וורנר בעצמו אומר היו תחומים שבהם המוסלמים היו מאוד מתקדמים. גם עצם יכולתם לנצח את הנוצרים בקרב מעידה על יכולות גבוהות. הייתה לכאורה פתוחה אז הדלת, תחת נסיבות היסטוריות מסוימות, לעלייתה של ציביליזציה מוסלמית מתקדמת.

    אהבתי

  8. תמריץ , אתה מוזמן לקרוא פה , ממש בקטנה , מה ייעשה בצפון קוריאה , לאיש שהמנהיג לא חפץ בייקרו , ולהבין בשמץ של ענין , כמה אתה מנותק פשוט עם ההשלכות המגוחכות האלו על סוציאליזם …. הנה כאן , נאכל על ידי כלבי תקיפה , העלה לו הקריזה , וזה אפילו לא בשמץ של קטנה ממש :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4472805,00.html

    לפעמים אני תוהה איפה אתה חי ממש …..

    להתראות

    אהבתי

  9. אל רום, בכל מקום שבו הונהג הרעיון הקומוניסטי עלה משטר דיכוי דיקטטורי. אני מבין שבעיניך זו קורלציה מקרית בלבד, אבל לא הייתי מזלזל בקורלציות של 100%, גם אם הן נדמות מקריות.

    Liked by 1 person

  10. הוא אומר שבתחומים מסויימים מאד הם היו מאד מתקדמים. מרבית ההשיגים שלהם בתחום הידע לא היו כתוצאה מזה שהם גידלו מלומדים רבים משל עצמם אלא משום שקיצבו מלומדים מאיזורים כבושים המרכזי השלטון שלהם ואיפשרו להם לללמוד ביחד. וחצמזה , גם אם אסכים (ואני לא) שהיה אז תור זהב אז כיצד במשל מאות רבות של שנים בהרבה איזורים גיאוגרפים נפרדים לא עלתה בשום מקום באמת ציבליזציה מוסלמית מתקדמת?

    Liked by 1 person

  11. תמריץ , אז אתה מתחיל להבין . יש מפלגות סוציאל דמוקרטיות , בישראל , בצרפת , בגרמניה , והן לא עוסקות בדיכוי . הסוציאליזם / קומוניזם , מהווה כסות , לדבר האמיתי , וזה : דיכוי , אוליגרכיה , טוטאליטיריות , פראנויה כלפי ארה"ב וקפיטליזם ואימפריאליזם וכדומה מרעין בשין לגבי דידם ….. החלק " הטוב " בשלטון דנן , הינו זה האידיאולוגיה על הנייר , של דאגה לעובד , לאדם הפשוט , להמונים וכדומה …. אבל , זוהי רק כסות , על הנייר , המסווה לדבר האמיתי .

    זוהי פשוט טעות נפוצה בקרב רבים , וצריך להעמיד דברים על דיוקם…..

    להתראות

    אהבתי

  12. מאות שנים רבות ואיזורים גיאוגרפים נרחבים = מפעל ייצור על סרט נע של דלתות נפתחות

    אהבתי

  13. תמריץ , והנה המחשה אחרת :

    בסין אפרופו משטרת מחשבות , צעירים שמתמכרים לאינטרנט , נשלחים למעין מחנה לחינוך מחדש , מזעזע להבין מה עושים שם . אבל, הכלכלה כלל לא סוציאליסטית הרי בפועל , אבל , המשטר הרי טוטאליטרי , וזוהי הבעיה . הנה כאן :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3662443,00.html

    להתראות

    אהבתי

  14. ןחוצמזה , אפחד פה לא היתמם לגבי המוטיבציה. אפחד פשוט חשב שקוראים נבונים יכולים להביט מעבר למוטיבציה של הדובר ולבדוק לגוף העניין את טיעוניו אם הם מחזיקים מים אם לאו.

    Liked by 1 person

  15. אל רום

    זו אכן שאלה טובה האם סוציאליזם מלא (שיתופיות מוחלטת בסגנון קיבוץ ישן) חייב להיות טוטליטרי?

    לדעתי התשובה היא כן. כולל בעלות מלאה של המדינה על אמצעי היצור ואנשים (!) . כלומר, איסור הגירה של מומחים (בסגנון בריה"מ לשעבר).

    למה? כי אחרת המוכשרים, המומחים, היזמים, פשוט יעברו למדינה אחרת שם יתגמלו אותם בצורה הוגנת על כשרונם.

    הקיבוצים השיתופיים קרסו כי לא הצליחו למנוע בריחה של המוכשרים.

    Liked by 2 אנשים

  16. אגב, בימים האחרונים מירב מיכאלי אמרה שילדים צריכים להיות באחריות המדינה ולא המשפחה הגרעינית.
    זו דוגמא קלסית לראיה שמאלית-סוציאליסטית קיצונית-טוטליטרית.

    Liked by 1 person

  17. 3718 , מה הקשר בין בריחת מוחות לבין טוטאליטריות ? עושה רושם שאינך מבין כלל מהי טוטאליטריות . תקרא שוב התגובות שלי …. חבל על הזמן עם כל הכבוד . מה מירב מיכאלי גרסה , לא יודע , אבדוק …..

    להתראות

    אהבתי

  18. "אם שחורים היו מאכלסים (את אמריקה), היא הייתה נראית כמו זימבבואה".

    ולמה לשחורים לאכלס את אמריקה מלכתחילה…?. הם מגלי ומיישבי ארצות?
    הם הרי בכפייה יובאו לאמריקה, על תקן של מכונות. לא בתור בני-אדם.

    לכן המשפט המצוטט, כשלעצמו, מטומטם להפליא.

    אהבתי

  19. אכן אפשר להגיד שאין טעם להעלות היפותזות כשמטרתן השקופה היא רק להעליב מיעוט באוכלוסיה. אגב, דוד בן גוריון עסק בתרגיל לא כל כך שונה בעצמו פעם, כאשר שאל מה יקרה כאשר המזרחיים יהיו רוב בישראל והתייחסתי לכך בהרחבה:
    http://tinyurl.com/kramtagili

    אהבתי

  20. המחלוקת בין not so golden לבין תמריץ מחזירה לדיון על הפוסט מודרניזם. האם "תור הזהב של האסלם" זו אמת היסטורית או שזהו נראטיב מוגזם / שקרי או שבימנו אין שום חשיבות לשאלה מה הייתה האמת (וכל הדיון בנושא הוא בסה'כ כלי להכרעת מחלוקות פוליטיות עכשוויות על היחס לעולם המוסלמי / למהגרים ממדינות מוסלמיות).

    כמעט מיותר לציין שאני מצדדת בעמדת not so golden. לאמת ההיסטורית חשיבות מרובה בעיני – יהיה אשר יהיה הצד לו היא עוזרת במחלוקת.

    יותר מכך, אני גם מאמינה בהשפעת העבר ההיסטורי על ההווה, ושהעבר הוא המנבא הטוב ביותר (הנמצא ברשותנו) של העתיד.
    איני יכולה שלא לקשר בין היחס של מוסלמים לבני העמים שכבשו בימי הביניים לבין יחסם העכשווי ל"כופרים", לטרור, ולתמיכת רבים כל כך בינהם בהחלת השריעה גם על מדינות לא מוסלמיות . בין ההבחנות החדות, הטבועות באסלם, (בין מעמד המוסלמים בני החורין, מעמד הכופרים בני החורין, מעמד עבדים מוסלמים, מעמד עבדים כופרים, מעמד נשים (מוסלמיות / לא, בנות חורין / לא וכדומה) – לבין יחסם העכשווי לסוגיות של שיוויון ערך חיי האדם, דמוקרטיה וזכויות הפרט, זכויות נשים ומעמדן וכדומה.

    הנוצרים אכן עברו שינוי מהפכני מאז ימי הביניים ומסעות הצלב. הרפורמציה ומלחמות הדת הקשות שנמשכו יותר מ 30 שנה, קטלו עשרות מיליוני נוצרים ודחפו מיליוני נוצרים להתחלן – שינו ללא הכר את העולם הנוצרי ואת כל יחסי הדת והמדינה במדינות אלו.

    הלקח ההיסטורי שאני למדה מכך הוא שכל עוד העולם המוסלמי לא יעבור שינויים מהפכניים דומים (הכרוכים בהרבה דם ויסורים) – הוא כנראה ינסה לחזור שוב ושוב על מה שעשה בימי הביינים. לפיכך, מאוד חשוב ללמוד מה באמת עשה, ולא עשה, בימי ביניים אלו.

    Liked by 1 person

  21. טוטליטריות=שליטה כוללת.

    כלומר, משטר טוטליטרי שולט בכל האספקטים של חיי תושביו, כולל חופש התנועה.

    משטר טוטליטרי לא יאפשר הגירה של הון אנושי מהמדינה.

    זה הקשר! (נראה לי שהרוב פה מבינים, אז טרחתי להסביר למיעוט שלא מבין)

    אהבתי

  22. לנושא המחלוקת בין תמריץ, אל רום ו 3718

    לתפיסתי האמת נמצאת בערך באמצע הדרך בינכם.

    מדינות מזרח אירופה סבלו משלטון קומוניסטי (ולא סוציאליסטי !).
    כלכלה סוציאליסטית יכולה להיות גם בעלת מאפיינים דמוקרטיים, בדומה למדינות סקנדינביה. אבל כלכלה קומוניסטית חייבת להיות דיקטטוריה אכזרית.

    יש שוני מהותי בין מדינה שנטל המס בה הוא של 50% ומעלה לבין מדינה הטוענת שכל הרכוש שייך רק לה, ואינה מכירה כלל בזכות הקניין הפרטי. מדינה, שברוב נדיבותה, מוכנה לאפשר לאזרחים להשתמש בחלק קטן מרכושה, אך כחסד זמני ולא כזכות טבעית.
    בראשונה – הרוב יאנחו, אך רק עשירים מופלגים מעטים ינסו להגר למדינה שנטל המס בה קטן יותר. בשנייה – רוב האנשים ינסו להונות את המדינה ו/או לברוח ולמלט את רכושם לפני שכולו יוחרם (כל עוד יוכלו לעשות זאת). מכאן, הראשונה יכולה להיות דמוקרטיה ליברלית. בשנייה השלטונות חייבים להקים משטרות חשאיות רבות כוח, ולסגור מיידית את כל הגבולות בכדי למנוע סלקציה שלילית ובריחת רוב הנכסים הניתנים לטלטול מהמדינה.

    השאלה המעניינת היא מדוע כל המשטרים הקומוניסטים הפכו לדיקטטורות עריצות יותר ואכזריות יותר משאר המוני המשטרים הסמכותניים, הלא דמוקרטיים, המסורתיים (כמו מלוכות ונסיכויות).

    תשובה אחת היא שרק במשטרים קומיניסטים נמצא ריכוז כל הכוח ביד אחת. במלוכה יש כוח גם לדת ולמוסדות הדת, ועל השליט להתחשב בעמדותיהם ובכללי המוסר שהם מטיפים להם. יש גם הישענות רבה על מסורות העבר ועל תקדימים משפטיים. מסורות שלרוב מגינות על העם מהעוולות הנוראיות ביותר. מכאן, כוחו של השליט למעשה מוגבל.
    אבל כל משטרים קומוניסטים הרסו כבר בתחילת שלטונם את כל מוסדות הדת וטבחו בכל מנהיגיהם. יותר מכך, הם מתגאים בכך שהם "מהפכנים". מכאן, ששום מסורת או תקדים לא יכולים להגביל את ראשי המפלגה הקומוניסטית לעשות כל מה שרק יעלו על דעתם.

    תשובה שנייה היא עצם הקיצוניות של התורה הכלכלית הקומוניסטית, המנוגדת לתפיסות הצדק הטבעי של רוב תושביהן. אף מלוכה מסורתית לא העזה לטעון שכל אמצעי היצור, כל הרכוש וכל הבתים והקרקעות שייכים לה ורק לה. כולן הכירו בזכות הקניין. אבל המשטרים הקומוניסטים פעלו נגד תחושת הצדק הטבעי של רוב נתיניהן, ולפיכך כולן נאלצו להשליט משטר טרור אכזרי המסמך על משטרות חשאיות רבות כוח ומחנות מעצר / גולאגים לכליאת המוני מתנגדי המשטר.

    מכאן, יש קשר הכרחי בין התורה הכלכלית הקומוניסטית לבין מידת העריצות והאכזריות של הדיקטטורות השלטוניות שהקימו.
    אבל כן ניתן לשלב בין סוציאליזם כלכלי לבין דמוקרטיה ליברלית (לדוגמא מדינות סקנדינביה) , וכן ניתן ליצור דיקטטורה נאורה ודי סובלנית (לדוגמא סינגפור).

    Liked by 3 אנשים

  23. בהקדמה למהדורה העברית של "קפיטליזם וחירות" מילטון פרידמן מציין את התפקיד שהון פרטי מילא בקידום הציונות. בלי כסף פרטי לקידום רעיונות קשה מאוד ליצור אלטרנטיבות פוליטיות. אם כי אולי היום בעידן מימון ההמונים זה פחות קריטי.

    Liked by 1 person

  24. לאל רום,

    אני מניחה ש 3718 התייחס לכתבה זו על משנתה של מרב מיכאלי

    http://mida.org.il/2017/10/18/מיכאלי-לא-לבד-השמאל-תמיד-שאף-להחריב-את/

    להערכתי הכתבה מעט מוטה וחד צדדית
    הרוב מכירים בזכות המדינה להוציא בכוח ילדים מחזקת הוריהם במקרים של הזנחה קיצונית ומסכנת חיים ובמקרים שלהתעללויות מיניות ופיזיות קשות. חלק דוגלים בזכות המדינה לכפות על הורים לתת לילדיהם חיסונים ו/או לתת להם לימודי ליבה. השאלה היא על גבולות זכות המדינה מול זכויות ההורים.
    אם זאת נכון שמשטרים טוטאליטריים עשו כמיטב יכולתם לפרק את מוסד המשפחה ולהמעיט את כוח ההורים וגם הפמיניזם ניסה לשנות את מוסד המשפחה המסורתית. נראה שמרב מיכאלי היא ממשיכה אידיאולוגית של שתי מגמות אלו.

    אהבתי

  25. 3718 , אין ספק שאתה גאון מתימטי . בתחילה טענת שיש בריחת מוחות מן הקיבוץ , והרי המשטר שם סוציאליסטי , ועכשיו אתה טוען , שבכלל מוחות לא יכולים להגר או לברוח במשטר דנן ? לא מבין !! אז הם יכולים , למרות שהמשטר סוציאליסטי , אזי , איך הוא טוטאליטרי ?

    אפרופו , אם הרוב מבין , וזה פרמטר לשיטתך , אזי , זהו משטר טוטאליטרי . התיישרות לפי האחדה רעיונית . מה ששוב מביע שאין אתה מבין כלל על מה המדובר . והצעתי לך , לקרוא שוב התגובות שלי , בטח לא טרחת !!

    במשטר טוטאליטרי , לא שורר שלטון חוק וזכויות אדם לא מהווים פונקציה של ממש בעיני המשטר !! אין לזה קשר לכלכלה בהכרח . ברוסיה יש משטר טוטאליטרי במידה יותר ממסויימת , אבל , הכלכלה יחסית חופשית . בטח ובטח בסין , שם הכלכלה פורחת , השווקים חופשיים מאוד יחסית , והמשטר טוטאליטרי , תקרא הלינקים שהבאתי .

    טוטאליטרי מיישם : ששרירות הלב , של השליט , של המשטר , של המפלגה השלטת , היא זו שמכתיבה ההתנהלות , ולא שלטון החוק , אשר מביע בתורו את רצונו ושליטתו של העם , דרך מוסדות ייצוגיים ( ממשלה נבחרת , פרלמנט נבחר , רשות שיפוטית עצמאית לחלוטין וכדומה ) .

    וכך אכן , ישנם יסודות סוציאליסטים , במדינות נאורות , כפי : מערב אירופה , סקנדינביה וכדומה . ובכלל , מה זה סוציאליזם , זוהי בעיה כשלעצמה . שכר מינימום , מייצג תפיסה סוציאליסטית מובהקת , ובארה"ב למשל , יש שכר מינימום בחוק . אזי זוהי מדינה עם משטר סוציאליסטי ? ודאי שלאיו !! אבל , זה לדיון אחר .

    תודה

    אהבתי

  26. 3718 , רק השלמה חשובה :

    אין קשר בין שליטה טוטאלית , לבין משטר טוטאליטרי , זוהי אפילו לא לוגיקה או חשבונאות בגרוש . כל משטר , יש לו שליטה טוטאלית :

    המחוקק קובע הכל לאדם או אזרח , הכל חוץ מן המחשבות . איפה יאונן , איפה יקיים יחסי מין ( בפרהסיה אסור ) . מה ינשום ( אסור אסבסט או קוקאין ) . מה ידבר אפילו מה לאיו ( לא יסית לגזענות , לא יוציא דיבתו של אדם רעה ) . כמה ירוויח , כמה ישלם ( שכר מינימום , הגבלות שכר וכדומה ) . מתי ייצא מן הארץ ( אפשר להגביל בשעת חירום , אפשר גם להוציא צו לאיסור יציאה מן הארץ ) . מה יאכל מה לאיו ( חייב לעמוד בתקני בריאות ) . זהו לא הפרמטר !! הפרמטר הינו זה , ששליט או שלטון לא עושה זאת באופן שרירותי וקפריזאי , אלא :

    על פי חוק !! והחוק מביע רצונו של העם !! וכל מעשה של הרשות השלטת , יכול להיות מאותגר , ובאופן ממשי , על ידי בתי משפט עצמאיים , או כי אז , מעשה כזה שרירותי , מבוטל כעפרא דערא גם .

    צריך לצקת תוכן ממשי לדברים , ולא לעגוב בצורה שטוחה על אסוציאציות פונטיות , רומנטיות , עלק לוגיות …..

    תודה

    אהבתי

  27. ובהמשך למה שכתב אלרום –

    הקיבוצים היו קהילות דמוקרטיות. ההחלטות בקיבוץ התקבלו ע"י כל החברים (באסיפת הקיבוץ). מי שההחלטה לא מצאה חן-בעיניו, יכול היה מרצונו החופשי, לקום ולעזוב בכל רגע נתון. לפיכך, לא ברור מה טוטליטרי בסוג כזה של קהילה.

    קמיליה שואלת למה כל המשטרים הקומוניסטים הם דיקטטורים, ברמה זו אחרת – ואפילו ממציאה תשובות.

    התשובה נמצאת אצל קארל מרקס: הקומוניזם-הדיקקטורי הוא שלב שצריך לעבור אותו עד שכל הדור "שידע את פרעה" יתפוגג מהעולם. אחרי השלב הזה לא יהיה צורך במוסדות דיקטטורים (ובמוסדות בכלל) מפני שהתודעה תהיה שונה.

    ותמריץ – לא ירדת לסוף דעתי.

    אם השחורים שחיים היום בארה"ב יהפכו לרוב, ארה"ב לא תהיה זימבבואה. מאותה סיבה שדרום-אפריקה היא לא זימבבואה. זה תופס גם לגבי השאלה של ב"ג בנוגע למזרחים. אין זה אומר שאמריקה עם הרוב השחור תהיה כמו אמריקה עם הרוב הלבן. ככל הנראה היא תהיה פחות ברוב המדדים אבל זימבבואה – לא!

    אבל אותו חוכמולוג שציטטת לא שאל מה יקרה אם השחורים *יהפכו* לרוב באמריקה אלא מה היה קורה אם השחורים היו מאכלסים את אמריקה.

    ובכן, השחורים יכולים היו לאכלס את אמריקה, אם ורק אם, הם היו מגלי ומיישבי ארצות (תכונה המיוחסת לארופאי). וכאמור – אם התכונה הזו הייתה מתקיימת אצל השחורים – אמריקה לא הייתה זימבבואה ואפילו זימבבואה לא הייתה זימבבואה.

    אהבתי

  28. קראתי את הטוויטרים של מירב מיכאלי , זוהי סתם הוצאת דברים מהקשרם ( עד כמה שבטוויטר אפשר בכלל , כל כך מעט תווים ) . חינוך ילדים , אינו ענין לגמרי פרטי , זה כלשעצמו נכון !! הרי יש למשל , חוק חינוך חובה . אז זה ענין פרטי ? ודאי שלאיו , המדינה לוקחת אחריות על ילדים תדיר . היא טוענת , שהמדינה , לא לוקחת מספיק אחריות , שמתבטאת בהשקעה בילדים , ולא שצריך לגמרי להוציא אותם מחזקת ההורים . קצת מחשבה !! כופים על הורים לשלוח ילדים לבית ספר . לרוב ממלכתי . תוכניות החינוך של מי הם ? של ההורים ? רבק חשיש !! זה של המדינה !! חצי יום הם מבלים שם !! אחר כך צבא ? נו …… פעם בשבועיים חוזרים הבייתה ? ובכלל :

    נניח שהורה כשל בחינוך וטיפול בילדים , המדינה חייבת על פי חוק להתערב . נניח הורים מכים , חולי נפש ומתעללים בילדים וכדומה …..יש פה אנשים מעופפים לגמרי . בואו ניקח סעיף חוק פשוט ( המחוקק , העם , לא שופטים , לא אליטות שמאלניות מדומיינות חיקקו זאת ) הנה סעיף 323 לחוק העונשין , מצטט :

    323. הורה או מי שעליו האחריות לקטין בן ביתו, חובה עליו לספק לו את צרכי מחייתו, לדאוג לבריאותו ולמנוע התעללות בו, חבלה בגופו או פגיעה אחרת בשלומו ובבריאותו, ויראוהו כמי שגרם לתוצאות שבאו על חייו או על בריאותו של הקטין מחמת שלא קיים את חובתו האמורה.

    עד כאן הציטוט :

    אדם , שלא יספק צרכי מחייתו וידאג לבריאותו של קטין ילדו שלו וכדומה מטלות , הרי ייאסר ( באופן כללי , בלי להיכנס לפרטנות דקדקנית ) . זוהי חובה מפורשת נקובה . זה המחוקק !! גידול ילדים , זה לא ענין פרטי לגמרי , מבסיס הפירמידה ( משמע רווחה בסיסית ) ועד חינוך מיטבי ( שפיץ הפירמידה ) .

    היא פשוט התרשלה בהוספה של תיבה פשוטה : " לגמרי " משמע : לא לגמרי פרטי הדבר .

    קמיליה ,

    אני לא בשום קוטב , ולכן אין צורך להציג עצמך בין לבין . אני רק מתאר דברים כהווייתם כאן . לא מביע דיעה . מעבר לזה , הסברתי בדיוק למה הקומוניזם וכדומה הביא מה שהביא :

    אוליגרכיה , ואוייבים אימפריאליסטים קפיטליסטים מדומיינים , הכל ברמה של פארנויה ממש : הן לגבי האחיזה המשטרית הפנימית , והן לגבי אוייבים חיצוניים שיש לעמוד מולם . כך קובה , כך צפון קוריאה וכדומה ….. והתפיסה הסוציאליסטית / קומוניסטית / מרקסיסטית , זה רק כסות אידיאולוגית .

    להתראות

    אהבתי

  29. שקשוקה, גילוי ארצות אינו נחלת אירופאים. האבוריג'ינים הגיעו לאוסטרליה המרוחקת על אף שהישגיהם כציביליזציה אינם עולים על הישגי השחורים. לא היה להם כתב. הדבר נכון גם למיישבי האיים באוקיאנוס השקט. ראה מסע קון טיקי.

    אהבתי

  30. גיא , למעשה הצגת שני חידות : האחת , מה היא אמרה בכלל ( כל כך הרבה דברים הרי ) והשני : מה מבין מה שאמרה מטופש לדעתך . בכל מקרה , אופן הצגת החידה , היה מטופש כשלעצמו , שהרי אדם נזקק להבין תחילה , למה כיוונת בכלל . אבל , תרשה לי לשער מהיכרותי איתך , שנושא גביית המיסים והחוב , הלא כן ?

    תמריץ :

    אתה מבלבל בין מגלי ארצות לצורך הישרדות ( כמו האבורג'ינים או ההומו סאפיינס וכדומה ) לצורך גילוי habitat חדש באשר זה הישן כלה מן העולם , לבין , מגלי ארצות לצורך אקספלורציה , אופקים , צבירת עושר , ו – מיסיונריות כמובן . אין ממש קשר בין הראשונים לאחרונים כמובן .

    להתראות

    Liked by 1 person

  31. גיא , הנגידה אומרת 'לא להשתמש בעודפי גביית המסים להורדות מס'
    כי 'הם בעלי אופי חד-פעמי, ואין להסתמך עליהם לטווח ארוך'
    כי אז הגרעון יגדל ואז יהיה אוי אוי אוי

    לצערינו נגידת בנק ישראל לא מבינה מזה כסף מודרני.אסביר :מאחורי עומדת הזכות לקבל פטור ממס עתידי. כשהממשלה את הזכות הזו למישהו זה מתבטא ברישום באקסל בבנק המרכזי ותמורת זה מקבלים פעולה בעולם הפיסקלי והממשי. אז למה הממשלה לא עושה את זה עד אינסוף ישאל אלרום? התשובה תהיה שהיא יכולה לעשות את זה עד גבול האינפלציה או קצת מעל הגבול. אם אין אינפלציה כרגע ובמאמר אפילו צוין שהאינפלציה יותר נמוכה מהצפי שהגם הוא היה נמוך מאד וגם הצפי לצמיחה עתידית ירד מ3.4 ל3.1 אחוז אזי אין שום בעיה לממשלה להחזיר לאזרחים את המיסים שלהם(זיכוי במאזיניהם באקסל) על מנת שהם יגדילו צריכתם בלי שהאינפלציה תחרוג אפילו מהצפי המוקדם שהיה בין כה והתוצר יוכל לעלות.

    Liked by 2 אנשים

  32. אלן , אתה יודע מה אני אתהה ואשאל ? ונניח כך , אז אותך אשאל ? איזה פגינק גיחוך זה ? מאיזה מערכון של הגשש יצאת לא קולט !!

    כך או כך , לא הבנת אפילו מה כתוב שם . שהרי , היא כתבה לא רק שהגירעון יגדל , אלא , ששוב יצטרכו להעלות מיסים ( כפי שתדיר עושים ) . אז אם זה אכן מוכח , כגביה עודפת , חד פעמית או לא פרמננטית , אזי , מלכתחילה , בשביל מה ?

    אפילו כך , אתה אתה טוען למודרני משהו . אבל , מודרני , אומר וירטואלי גם , או דגש על וירטואלי . משמע : עצם הגדלת הגירעון , יש לו השלכות וירטואליות , שהן מהותיות ביותר : מהדירוג , דרך סנטימנט של כסף זול , דרך דרישה רוחבית של רשויות ציבוריות ומשרדי ממשלה לתוספות תקציבים וכדומה … משמע , הסנטימנט , יכול להכריע , ומכריע לרוב שהרי הוא ייצור מעגל שוטה ומרושע לטענתה ( משתמע , לא במילים אלו ) . כמות הכסף בשוק , אינה רק הכמות פרופר , זו הנומינלית , אלא : גם הסנטימנט שנוצר מתנודות , ועצם הסנטימנט , יכול להכריע המערכה ( תשאל את בן ברננקי איך הוא יצא מן הסאב פריים ) .

    תודה

    אהבתי

  33. תמריץ ובכלל , רק להבהרה , במינוח habitat , אני מתכוון ל – שטחי מחיה ( חדשים משתמע ) . להתראות

    אהבתי

  34. בטח הנגידה הזו היא מאלה שאתה בא אליהם\ן למשרד לשיחת משוב
    ואתה מקבל את השיחה האירוגונית הנדושה על חתירה להצטיינות ומצוינות כשפעול
    לאף אחד באירגון לא היתה מחשבה מקורית ו\או חדשנית ו\או מחוץ לקןפסת המנטרות מאז תקופת היורה.

    איכסה. מגעיל.

    Liked by 1 person

  35. מר דלון , שיחות משוב אצל הנגידה ? חשדתי בך באמת שאתה מפגר , והנה , פחדי הפכו לדמעותי ….. את אשר יגורתי בא לי ….. תישאר פה עוד קצת בבלוג , תמשיך להגיב , אבל , תחת שם קבוע , ואתה מהר מאוד , תבין הגודל הטבעי שלך פה …. תישאר פה ל- שבת ככה !!

    אהבתי

  36. תמריץ , פשוט לא התיחסתי לקורלציות לעי"ל שגרסת עליהן . תחילה אתה בפוסט , שמת את הסוציאליזם והקומוניזם באותו הסל . ואפילו כך , קורלציה לא מבארת כמובן קשר סיבתי . קורלציה מבארת מיתאם או עקיבה , אבל לא מבאר זיקה .

    נניח שכושים או מזרחיים עבריינים , ויש קורלציה . ברור , שזה לא אומר בגלל היותם כושים , או מזרחיים , אם הם גם עניים , והעוני מוביל לפשיעה כדרך משל .

    מה שהסברתי אכן , זה שלא ההיבט הסוציאלי כלכלי הוא הדומיננטי , אלא :

    הדיכוי , המשטר הטוטאליטרי והדיקטטורי , שהוא נגזרת של אוליגרכיה ופארנויה משטרית כלפי חוץ ופנים ( בעיקר עויינות כלפי אמריקניזם ואימפריאליזם ) וממילא העדר שלטון החוק וכדומה כמבואר . ואכן , בחינה דיסטריבוטיבית מעידה :

    ישנם משטרים בעלי אופי יותר סוציאלי , והם נאורים ( כך בישראל , כך קיבוצים , כך במערב אירופה , סקנדינביה וכדומה ) . ישנם משטרים בעלי , אופי של כלכלה סו קולד חופשית , והם בעלי משטר טוטאליטרי ודיקטטורי או מעין ( כך בסין , כך ברוסיה ) . ישנם משטרים דיקטטוריים , שאין להם קשר לסוציאליזם כלל ( כך במדינות ערב או בדרום מזרח אסיה ) . זה כי הסוציאליזם / קומוניזם , הוא כסות , הוא סובלימציה לדיכוי , הוא לא המהות , הוא המס שפתיים בדמות דאגה להמונים , לאדם העובד וכדומה , כך התפתח הדבר ( לא צמח כך , אבל , כך התפתח ) .

    מעבר לזה , צריך בקורלציה , גם דיסטריבוציה אקראית . אם צמח מן הקומוניזם הכל ( נניח : קובה , ונצואלה , סין , צפון קוריאה וכו…. ) אזי , תיתכן זיקה פרטית , ולא מושגית , משמע : האופי הספציפי של הקומוניזם של רוסיה , ולא תופעה אוניברסלית . צריך להתבסס גם על מודלים אוניברסליים אקראיים , נניח כפי הדוגמא שהבאתי :

    מקומות אחרים , בהם יש פשיעה , אבל , אין כושים ומזרחיים , אבל , מסתבר שהפשיעה היא מעוני , או סיבה אחרת , ויש כמובן זהות במרכיבים של התופעה .

    כך שלקבוע כלאחר יד קורלציה של 100 אחוז , זה די חסר שחר עם כל הכבוד …

    להתראות

    אהבתי

  37. אלרום , קרישנהמורטי אמר פעם משהו
    על עבודת פולחן של סמכות ( עיין ערך הנגידה או שופטי עליון), בין היא בדברים גדולים או קטנים,
    בין אם במובן הרחב או הצר , היא רעה ומרושעת.
    לא צריך או מומלץ שיהיה מתווך בינך
    לבין המציאות… ואם יש אחד אזי הוא או נוכל או נבל-שובב או סתם כסיל מרומם.
    לא משנה הדבר אם מושיע זה הוא הוא יישות מושיעה עליונה או גורו או מורה פרטי
    שלך.

    אהבתי

  38. מפגר אתה צודק גם חייל זקן צודק מרב מיכאלי סתם מבלבלת את המוח ומחפשת פרסום חינם אבל היא אישה מעניינת יש לה בדרך כלל "הצהרות חכמות" אבל לא במקרה זה.. אלן דלון גם אתה צודק ראה את הפד האמריקאי עובד כבר תשע שנים עם מדפסת מהירה ומדפיס כסף בלי הפסקה לעת עתה אין "אינפלציה "וזה נכון אבל יוקר המחייה עולה בהתמדה.. איך זה..?
    סביר להניח שהמצב באופן כללי לא ישתנה מהותית נצליח לשרוד תחת שליטה של פוליטיקאים חסרי מעוף ובכל זאת שאלה למבינים ..מה זה "ביטקוין "..? האם אפשר לקנות עם המטבע "ביטקוין" ארוחה טובה במסעדה יוקרתית ובהמשך לבלות עם בלונדינית מהממת ועוד לקבל עודף..?
    אשמח לקבל תשובה ממבינים בנושא..

    אהבתי

  39. רק למי שמעונין , בקשר לסעיף או העבירה לעי"ל בחוק העונשין כמוזכר ( סעיף 323 ) אפשר לקרוא להלן , על ערעור על גזר הדין ( ערעור בעליון , על פסק דין במחוזי ) . המדובר באמא אשר הזניחה והתעללה בילדים , ואכן , נשלחה למאסר וכו…. ( הפסק דין לא מוצג במלואו , אבל , בהחלט מספק ) :

    https://www.psakdin.co.il/Court/%D7%A4%D7%A1%D7%A7-%D7%93%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%AA%D7%99%D7%A7-%D7%A2%22%D7%A4-5938-12#.Wet4ZWTmDCt

    להתראות

    אהבתי

  40. יעקב , "הדפסת כסף" אמיתית זה משהו שגורם לפעילות פיזקלית אמיתית בשטח.
    מה שעושה ממשלה שאו מגדילה הוצאות או מורידה מיסים ואז האזרחים מחליטים על הפעילות בעולם הממשי שהם חפצים(עדיף לדעתי). זה דרך המנגנון של הפד. מה שעשה ברננקי תחילה דרך ההרחבות הכמותיות המוניטריות הנומינליות זה די חרטא ברטא ושקול להעברת כסף מחשבון החסכון לחשובות הצקים בחשבון שלך. זה לא עושה יותר או פחות עשיר. אבל ממה שקראתי ההסברים לכך נטחנו עד בבלוג פה עד דק. לגבי הביטקוין – לא מבין.
    לגבי הבלונדינית המהממת – מוזר שאתה שואל.

    דווקא יצא לי השבוע לצאת אפלטונית ונומינלית בעולם הרוחני עם ידידה כזו כי אישתי
    שהיא גם מהממת לא היתה מקבלת פעילות פיזקלית שלי בנושא. אז גם אני אקבל בברכה
    הצעות מהקוראים כיצד שהצליחו גם לאכול את הארוחה וגם להשאיר אותה שלמה.

    אהבתי

  41. נראה לי שהמשטר בצפון קוריאה לא מתנהג כמשטר קומוניסטי אלא כמשטר מלוכני. המאפיין של משטר מלוכני זה לא שקוראים לשליט "מלך" (השם לא משנה אלא מהות המשטר) – אלא שהשלטון עובר בירושה ובמשטרים מלוכניים מסויימים גם ברציחות בתוך המשפחה. לכן צפון קוריאה ניראת לי כמלוכה שמתחזה למשטר קומוניסטי.

    אהבתי

  42. איני מבינה מדוע קבעתם שמדובר בטרלול. 😊

    בהחלט יתכן שהסיבה לכך שמדינות לבנות (כמו ארה'ב) מצליחות יותר ממדינות שחורות (שם קוד "זימבבואה") היא התרבות.
    אותה "אידיאולוגיה לבנה" המאמינה בערך של עבודה קשה, ודורשת מהאנשים להאמין שקיים קשר בין מאמציהם לבין הישגיהם. כלומר, אידיאולוגיה המטפחת אמונה במוקד שליטה פנימי (בניגוד למוקד שליטה חיצוני, התולה את האחריות / האשמה רק במזל, בכוחות עליונים ו/או במעשיהם הנפשעים של האחרים).

    הפרופסורית הנ'ל פשוט הסבירה (כנראה בניגוד מוחלט לרצונה האידיאולוגי) מה הביא לכך שמצבה של ארה'ב טוב יותר ממצבה של זימבבואה (אם רק תואילו להתייחס לשם "זימבבואה" כשם קוד, במקום להתייחס למונח בפשטותו).

    לגיא – לרוב להניע אנשים לעבוד קשה עבורך מחייב השקעת מאמץ רב יותר מאשר לעבוד קשה בעצמך. תובנה שאפילו מנהלי העבודה של צוותים קטנים יסכימו אתה. מה שמצדיק את שכרם הגבוה יותר של מנהלי העבודה בהשוואה לשכר הפועלים הפשוטים.

    אהבתי

  43. אוף טופיק

    נמצא קשר בין אסונות טבע בצד אחד ששל כדור הארץ (התפרצות הרי געש) לבין תקופות אי שקט פוליטי ומרד בשלטונות במצרים הקדומה. הסיבה: פגיעה בגידולים החקלאיים (ומכאן רעב) בשנים בהן הנילוס לא הציף בקיץ את השדות.

    http://www.nrg.co.il/online/13/ART2/899/050.html?hp=13&cat=138&loc=46

    הכתבה אמנם מדגישה את הקשר בין אי שקט פוליטי לבין אסונות טבע ושינויי מזג אוויר – אבל כוללת רמיזות קלות לשני משתנים התלויים באדם:

    1. התנהגות השלטונות בשנים אסוניות : נכונות לחלק לאוכלוסייה מזון ממחסני החירום + נכונות להפחית בשנים אלו את גובה המיסים.
    (את ההשלכות למדיניות המיסים הרצויה בימנו, כתלות במצב המשק, תעשו טוב ממני בעצמכם)

    2. גמישות האוכלוסייה לגדל (ולאכול) גם גידולים פחות פגיעים לאסונות טבע שכיחים, כמו מחסור במים.
    מה שמזכיר לי את הטענה ש"בתקופת הקרח הקטנה" באירופה, מצב חקלאי צרפת היה קשה יותר ממצב החקלאים במדינות הסמוכות לה, ואפילו הקרות ממנה. הצרפתים, המאוד שמרנים לגבי מזונם, התעקשו להמשיך לגדל גם בתקופה זו גפנים וחיטה במקום לעבור לגידולים פחות רגישים לקור כמו כרוב, תפוחי אדמה וירקות שורש אחרים.

    Liked by 1 person

  44. אלן דלון תודה על התשובה המלומדת שלך לשאלתי אגב זה לא כל כך נורא לצאת עם אישה זרה במיוחד "בלונדינית מהממת" גם אני נשוי ..

    אהבתי

  45. אוף טופיק.

    על איך לא להיכנס ללחץ ,על זה שהכל משתנה, על לובסטרים ,יהדות ומה לעשות כשהגשר נהייה צר. (מומלץ)

    אהבתי

  46. לגיא,

    א. כתבת: "מנהלי עבודה של צוותים קטנים = וסלים."
    התעלמת מהמילה *אפילו* שהקדימה את טענתי לגבי אותם מנהלי העבודה.
    אבל, ברמה פילוסופית יותר, כולנו (בלי קשר למקומנו בפרמידה) וסלים. עצמאות מוחלטת היא בסה'כ אשליה או פנטזיה בלתי ניתנת להגשמה.

    ב. לא הייתי ממליצה לאנשים, ובפרט ליהודים 😊, להפיק לקחי חיים מלובסטרים.
    נראה שהם סובלים מצורה חמורה במיוחד של "כפיית החזרה". הם חוזרים פעם אחרי פעם על אותו דפוס התנהגות כושל. בדומה לאנשים המכשילים את עצמם, באותה צורה בדיוק, בכל מקומות העבודה שלהם ו/או בכל מערכות היחסים החדשות שלהם וכדומה.
    הלובסטרים מגיעים פעם אחרי פעם למצבים כואבים שבהם השריון לוחץ עליהם. ומסכנים את חייהם בתקופות המעבר בין השריון הישן לחדש. וזאת במקום לחשוב איך לפתח שריון שיהיה מסוגל להתרחב בהתאם לקצב גדילתם. לדוגמא עם מרווחים גמישים לתוכם יהיה ניתן לדחוף עוד ועוד חומר שריון. או משהו שדומה לתיק נסיעות הניתן להרחבה באמצעות ריצ'רצ'ים עם כיסי בד פנימיים.

    אהבתי

  47. קמיליה , היד הנעלמה של הטבע קבעה ללובסטרים את מחיר ההחלפה של השלד החיצוני שלהם וזה היה בזבוז זמן מבחינתם וחוסר יעילות ל'חשוב' על כך ולתכנן את העניין מרכזית. יכול להיות שהיו כמה לובסטרים שניסו לתכנן מערכת יעילה יותר אבל הם וצאציההם לא איתנו היום.

    בקשר לעצמאות …. זה כמו ההארה.
    ברגע שאתה רוצה להיות מואר לא תואר.
    אם אתה רוצה להיות מסטר אז לא תהיה מסטר.

    בברכה.

    אהבתי

  48. חבר הפנה את תשומת לבי לכך שדבריו של פייבר בנוסחם המלא הם יותר גזעניים מהנוסח שצוטט כאן. פייבר מזהיר שארה"ב בדרך להיות זימבבואה, אם תאבד הרוב הלבן. וכן מצדיק את אלו שהגנו על העבדות בדרום, בהיותה מוסד בן אלפי שנים. לאור זה הפואנטה של הפוסט – שמוצדקת משטרת מחשבות לסטייה לשמאלנות כמו לסטייה לימניות, לא מתייתרת אבל זעם על דברי פייבר אינו דווקא דוגמה לכעס מוגזם על אמירה טריוויאלית, כפי שהצגתי את הדברים.
    https://www.businessinsider.com.au/marc-faber-investment-letter-white-people-blacks-confederate-statues-2017-10

    אהבתי

כתיבת תגובה