החברים של משפחת קים

מרצ, שהיא אולי המפלגה הדומיננטית ביותר בקרב האליטות האקדמיות הישראליות, היא צאצאית של מפ"ם ההיסטורית, מפלגת השמאל הסוציאליסטי.  אין זה מפתיע אם כך שקיים מעין קשר שתיקה לגבי פשעיה של מפ"ם, תמיכתה בגוש הסובייטי ובעוולות העצומות שחולל. עיתון "הארץ" לעולם לא היה סולח ושוכח לימין על התנהגות דומה.

בימים אלו כאשר צפון קוריאה מאיימת על שלום העולם מעניין לחזור לתקופת מלחמת קוריאה, ולראות, בסיועו של ארכיון העיתונות הדיגיטלי של הספרייה הלאומית, כיצד סוקרה בעל המשמר. יש להזכיר שהייתה זו מלחמה תוקפנית שבה צפון קוריאה פלשה לדרום ללא כל הצדקה או תירוץ, בגיבויים של סטלין ומאו. על המשמר כמובן הכחיש זאת וציטט בכותרתו הראשית, עם פרוץ המלחמה, את התעמולה המגוחכת של רדיו פיונגיאנג שלפיה קדמה למלחמה תקיפה דרום קוריאנית. את המלחמה תיאר כאילו מטרתה לסילוק "משטר רודה שהוטל מבחוץ על חלק מהעם".

העיתון שיווק החתמת עצומה למען השלום שאותה קידם הסופר הסובייטי היהודי איליה ארנבורג ולמעשה שימשה כיסוי לדרישה מארה"ב ומארצות המערב להשלים עם אובדן דרום קוריאה ללא קרב. המשפט הבא שצוטט ממנו מלמד על הרוח הכללית של תפיסת העולם בעל המשמר:

אנו נחנך את ילדינו ברוח ואהבת לרעך, בשעה שהספרות והקולנוע הבלשיים, הגנגסטריים והפורנוגרפיים של המערב מחנכים את ילדי המדינות האימפריאליסטיות לפי המימרה אדם לאדם זאב.

את המערכה כולה ליווה הפרשן הצבאי של על המשמר, ישראל בר, בהערכות כה חד צדדיות ומשוחדות, שהקורא בדיעבד תוהה כיצד מישהו העלה על דעתו אי פעם לתת לו תפקיד בכיר בצה"ל וסיווג ביטחוני, בטרם הוכח כמרגל סובייטי.

בנובמבר 1950 כשסין החלה במתקפת הנגד הגדולה שלה בהצלחה, סיקר זאת על המשמר בחדווה, לאור המועקה שגרמה לו מפלת הכוחות הצפון קוריאניים קודם לכן, והכריז כי:

סין העממית שפניה למילוי התפקיד העצום של חיסול הפיגור בן מאות השנים והנחת היסודות של משק מתוכנן לטובת העם – היא שוחרת שלום בכל מאודה.

עוד הוא ציין כי:

הופעתו הראשונה של נציג סין העממית במועצת הביטחון הייתה חדורה רגש אמיתי של תרעומת על מעשיו התוקפניים ומגמות ההתפשטות של האימפריאליזם האמריקני וגילתה עמידה איתנה על זכויותיו של העם הסיני לשלמות טריטוריאלית ולביטחון חיצוני.

על המשמר קונן באותו זמן שאין ביכולת התנועה לפעול כמעט בקרב יהדות אמריקה: "דרכנו אליה כמעט ונסגרה על ידי מסך ברזל של מלחמה אנטי קומוניסטית". ובראשי חלף הרהור – אולי בכל אופן, בניגוד לכל מה ששטפו בו את מוחנו בהארץ ובדומיו, היה משהו חיובי במקארתיזם.

ביקרתי לפני כמה שנים במוזיאון מלחמת קוריאה בסיאול והתרשמתי מהכיתוב הגדול החקוק שם ומכריז כי: freedom is not free. החופש גובה את מחירו. היה ראוי שגם ההתנגדות לחופש שאפיינה לאורך כל כך הרבה שנים את חוגי השמאל הסוציאליסטי בארץ שתמך בברית המועצות, בסין ובאסונות שהמיטו יחד על האנושות, תגבה ממנו, במבט אחורה, מחיר היסטורי ומוסרי.

26 תגובות בנושא “החברים של משפחת קים

  1. גם היום קיים קשר שתיקה במרצ, יחד עם התקשורת, לגבי אנס קטינות שהיה בכיר במפלגה.
    באתר של מרצ מיהרו להסיר כל קישור אליו (אם כי גוגל זוכר הכל), וכשהעניין התפוצץ ברשת, הגיבו במרצ ש"יש צו איסור פרסום".
    כמובן שקיומו של צא"פ מעולם לא מנע מהתקשורת לדווח בהרחבה על אנשים שביצעו דבר כזה או אחר, אבל במקרה הזה – קשר השתיקה – החבירה של מרצ עם התקשורת הישראלית, מותירים את כל מי שלא מחובר לרשת מחוץ לתמונה.
    מזל שאת האינטרנט השמאל עוד לא ניתק לנו.

    אהבתי

  2. קרולין,
    חשבת על האפשרות שהאנס הנמר"ץ רב עם אשתו קודם למעשה? איפה הלב היהודי שלך?

    אהבתי

  3. שש הערות:

    א. מר'צ היא אמנם צאצאית של מפ'מ הסוציאליסטית אך *גם* צאצאית של התנועה לזכויות האזרח (שלומית אלוני) ושל שינוי (אמנון רובינשטיין ואברהם פורז). נראה שמר'צ העכשווית מושפעת פחות מה DNA הקולקטיביסטי של מפ'מ מאשר מה DNA האינדיוידואליסטי של התנועה לזכויות האדם.

    ב. סדרת כתבות על סין (שאז הייתה הרבה יותר קומוניסטית מבהווה), ששודרה פעם בערוץ הראשון, כונתה "אורז או חופש". שם המשקף נאמנה את האידיאולוגיה הקומוניסטית שפעפעה כנראה בקרב יוצריה. לטענת המאמינים בדת הקומוניסטית – חופש הקניין של מיעוט בעלי ההון מוביל לניצול מחפיר של המוני הפועלים והאיכרים, ואפילו להרעבתם. מכאן הם לעגו ל"חופש" של העניים במדינות הקפיטליסטיות לגור מתחת לגשר ולגווע מרעב. כיון שהאמינו שיש לבחור בין חופש לבין אורז לכולם / שיוויון כלכלי – היה קל להם לוותר על החופש.

    ג. יערי, חזן, טבנקין, וילנר וסנה, מנהיגי התנועות הפרו- סוביטיות בישראל, ידעו היטב על מעללי סטלין ועל המצב הנוראי ששרר ב"מולדת הסוציאליזם העולמי". אבל הם הסתירו בהצלחה מידע זה מהמוני המצביעים למפלגותיהם. כל ביקורת על המצב האמיתי בבריה'מ ומדינות החסות שלה נהדפה על ידם בטיעון שמדובר בתעמולה שקרית של האימפריליסטים המנוולים וחסרי המעצורים. העובדה שחברי הקיבוצים נחשפו *רק* לערוץ תעמולה אחד (העיתון המפלגתי) סייעה למאמצי המנהיגים להסתיר את האמת מחברי מפלגותיהם. (מניעיהם המשוערים של מנהיגים אלו הם נושא מרתק כשלעצמו).
    מכאן, המוני המאמינים התמימים אפילו לא הצליחו להבחין בין יישום האידיאולוגיה הקומוניסטית לבין קידום המטרות והאינטרסים של בריה'מ. הם באמת האמינו שמלחמת קוריאה הונעה מהרצון לספק אורז להמוני בני העם הקוריאני ולא מהאינטרסים האנוכיים של בריה'מ בתקופת המלחמה הקרה. אפשר להאשים אותם בעיוורון ובתמימות יותר מאשר ברשעות.

    ד. כיום נוטים לשכוח שבראשית ימי המדינה בריה'מ גם תרמה לישראל. בנוסף להצבעה באו'מ בעד הקמת מדינת ישראל (בכדי לפורר את האימפריה הבריטית השנואה ובתקווה שישראל ה"וורודה" תצטרף לגוש הסובייטי), ובנוסף לנשק הצ'כי החיוני שהגיע לארץ בתקופת מלחמת העצמאות, ניתן לזקוף לזכות בריה'מ גם את העובדה שכל הנגב, כולל אילת, היא שטח ריבוני ישראלי. בזמנו הבריטים והאמריקאים רצו לאפשר למצרים של נאצר ולמדינת החסות שלהם ירדן להתחבר בקשר יבשתי. כמובן על חשבון חלק משמעותי מהנגב. רק תמרוני בן גוריון והבטחתו לסטלין למנוע את הקשר היבשתי בין מצרים לבין שאר העולם הערבי (שבזמנו הייתה סכנה שיהפוך לחלק מהגוש המערבי) מנעו קיצוץ משמעותי זה בשטחה של ישראל. התמונה ההיסטורית פחות חד צדדית מכפי שנראה לנו כיום.

    ה. בדומה למקרתיזם האמריקאי שהדף את הקומוניזם, גם שירותי הביטחון של ישראל פעלו בזמנו באותו כיוון, אך גם באותם אמצעים מפוקפקים. הוא היה למעשה מנגנון ששירת את מפלגת השלטון – מפאי, ולא שירות כלל ממלכתי. המוסד של איסר הראל (שכונה ע'י אורי אבנרי "מנגנון האופל") אפילו ציתת למנהיגי המפלגות היריבות לבן גוריון. דמוקרטיות אכן חייבות להתגונן מאויביהן, מבית ומבחוץ, אך אין מטרה שמצדיקה את כל האמצעים.

    ו. נראה לי שברשימת הפשעים והחטאים של עיתון הארץ – ההימנעות מהנסיון להפיק לקחים מהתמיכה של מפ'מ בצפון קוריאה על חשבון דרום קוריאה לא תצליח להיכנס לעשירייה הראשונה.

    אהבתי

  4. קמיליה, בטיוטה הראשונה של הרשומה הכנסתי הערה על שורשי מרצ ועל כך ששינוי ואנשיה פרשו וגם יוסי ביילין שהוא איש שוק חופשי כבר לא שם, והיום מרצ מחויבת לסוציאליזם, גם אם לא לקולקטביזם. אבל בסוף מחקתי כדי לא לטרחן את הקורא יתר על המידה בקו המחשבה שבין פיונגיאנג וסיאול של שנות החמישים להתכנסות עסקני מרצ בגני התערוכה בימינו אנו.

    Liked by 1 person

  5. איני שולל את התמיכה ההיסטורית של הגוש הסובייטי בהקמת המדינה. וההגינות מחייבת לומר שהיה בלתי אפשרי להשיגה ללא קיום שמאל ציוני נוסח מפ"ם. בן גוריון עצמו נטש במהרה את התימרון בין הגושים ובמלחמת קוריאה היה נאמן לחלוטין לצד האמריקני. על כך נסוב בג"ץ קול העם המפורסם – העיתון הקומוניסטי הציע לבן גוריון להתגייס בעצמו לשרת את אדוניו האימפריאליסטיים ולהניח לצעירי ישראל.

    Liked by 1 person

  6. תמריץ , רק תשים לב , שאין שום קשר בין הציטוטים , לבין מה שאתה טוען בגוף הפוסט ובעלמא טוען למעשה . הציטוטים , מביעים לא כלום , סתם גישה סובייקטיבית כללית של אהדה כלפי הגוש הקומוניסטי משהו . זה לא כלום כמעט !! למה זה חשוב ? אם כך , גם הקיבוצים למשל , הם תוצר של מעין תפיסה סוציאליסטית קומוניסטית , אבל , האם יש זהות ? ממש לא !! ובכלל , מייסדי המדינה , כך ממש היו ? מפ"ם כך היו ממש ? קומוניסטים במובן המרושע של המילה . לא ממש !! הרי הזכרת את " קול העם" . פסק דין משנות החמישים . והוא כל כולו , מביע רוח של חופש , וכלל וכלל לא משטר קומוניסטי חשוך ואפל וסותם פיות .

    אז כדאי לדייק כמובן …. או לפחות לסייג .

    להתראות

    אהבתי

  7. תמריץ ולכל המעונין , לינק לפסק הדין " קול העם " קלאסיקו של ממש . זה על מנת שיווכחו , על איזה אושיות הוקמה המדינה , ואם הייתה איזשוהיא הערכה ואהדה כלפי הקומוניזם וכדומה כמוזכר בפוסט , אזי , זה לא ממש בא לידי ביטוי כמובן באופן שבו השלטון נהג הלכה למעשה , או שערכי היסוד של השלטון , לא גבלו ממש אפקטיבית , בדיקטטורה כמובן .

    מומלץ מאוד … אני מזכיר , שנות החמישים משהו , כאן :

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 5300073.pdf

    להתראות

    אהבתי

  8. רק ציטוט או שניים זניחים מפסק הדין , על מנת להביע , כבר בשנות החמישים , את המסד עליו הוקמה המדינה : חופש , חירות , ליברליזם , הנה מצטט את אגרנט מפסק הדין :

    " אם התעכבנו באריכות יתירה על הערכים שהם נשוא הזכות לחופש הביטוי, הרי לא עשינו כן אלא כדי להרגיש את חשיבותה המכרעת של זכות עילאית זו, אשר ביחד עם בת זוגתה – הזכות לחופש המצפון – מהווה את התנאי המוקדם למימושן של כמעט כל החירויות האחרות. "תן לי, מעל לכל חופש אחר", כתב המשורר מילטון, בשנת 1644, בחוברתו המפורסמת לטובת חופש הביטוי, "את החופש לדעת, להביע ולהתווכח בחריפות ולפי המצפון". קרוב למאתים שנה לאחר מכן הטעים גם הוגה הדעות, י. ס. מיל : "אילו היו כל האנשים שבעולם זולת אחד בדעה אחת ורק אדם אחד היה בדעה נוגדת, לא היה להם יסוד להשתיקו יותר משהיה לו, אילו היה בידו הכוח, להשתיקם" ("on Liberty " פרק שני). ובימינו גרס השופט סקרוטון (.Scrutton L. J) : "הנך באמת מאמין בחופש הדיבור, אם נכון אתה להרשותו גם לאנשים אשר דעותיהם נראות בעיניך, מוטעות ואף מסוכנות", (O'Brien; [1923], 2 KB. 361, 382 Ex parte). יהיה, איפוא, השוני בערכם של הדיבורים הרבים והמגונים אשר יהיה. ערכו הגבוה של האינטרס הכרוך בחופש הביטוי נשאר קבוע ואינו משתנה. "

    ועוד :

    " ישראל היא מדינה אשר, כמו שאמרנו, הושתתה על יסודות הדמוקרטיה והחופש ומהצד השני, קביעת קנה המדיה הערטילאי והמעורפל של "נטיה רעה" בלבד, מן ההכרח שתפתח פתח רחב לכניסת דעותיו הפרטיות של האדם שבידו מוקנה הכוח הנ"ל – ויהיו שאיפותיו של זה נשגבות כאשר יהיו – לשטח ההערכה של הסכנה הצפויה, כביכול, לשלום הציבור עקב הפרסום הנדון. מה שכתב ג'פרסון לפני כ-170 שנה אינו פחות אמת היום, דהיינו, כי:-

    "להרשות למג'יסטרט האזרחי להפעיל את כוחותיו הדעות ולמנוע את השימוש בעקרונות או בהפצתם, מחמת נטייתם הרעה המדומה, היא טעות מסוכנת….. מאחר שהוא המחליט בדבר קיום הנטיה ההיא, הרי רק יהפוך את דעותיו שלו לכללי השיפוט ויאשר או יבטל את השקפותיהם של אחרים במידה שהן מתאימות או נוגדות להשקפותיו הוא" (צ'יפי, שם, ע' 29). "

    עד כאן הציטוט :

    מזכיר , בפועל , בג"צ בפסק דין זה , פסק נגד הרשויות , נגד השלטון למעשה , ובכך , אישר את חופש הביטוי , כזכות יסוד בלתי מעורערת ( שאגב , עד היום , לא חקוקה ממש ככזו ) .

    ושוב , זה שנות החמישים !!

    להתראות

    אהבתי

  9. בג"ץ לא אהד את צפון קוריאה. הקומוניסטים שהשתמשו בו דומים למפלגות טוטאליטריות בכל מקום שמשתמשות בשם החופש כשהוא משרת אותן.

    אהבתי

  10. תמריץ , מה שאני מסביר, ושוב מסביר , זה שאין זהות במישור האפקטיבי , בין הבעת הזדהות ערטילאית סובייקטיבית , לבין , תכל"ס , עקרונות היסוד הלכה למעשה . וזה אני מאמין שהבנת ….. יש הרבה משטרים דמוקרטיים לעילא גם היום , שלא פעם תומכים ומזדהים אפילו במידת מה , עם משטרים טוטאליטריים . אז , תיקנתי ואיזנתי קצת הדברים , ומומחש היטב הדבר . השופט אגרנט במשטר קומוניסטי דנן , היה נשלח , לעבודת פרך , עם חינוך מחדש , ולא מוציא צו כנגד השלטון , כך או כך לעשות , כך או כך , לא לעשות . אין חופש ביטוי כערך מקודש במשטר טוטאליטרי . אין מערכת משפט עצמאית , שמורה לשלטון , מה ייעשה , מה לאיו . וזהו ….להתראות

    אהבתי

  11. תמריץ , רק המחשות , למה שקורה היום , על מנת להביע אנלוגיות יותר מוחשיות :

    הנה הטענות כלפי נתניהו ובנו , על תמיכה פאסיבית , לא פחות ולא יותר , בתנועות נאציות או מעין אנטישמיות בארה"ב . האם כצעקתה ?? האם תקנה את זה באמת ובתמים ?? הזדהות ערטילאית סובייקטיבית , שלא ממש תגרוס, תמומש בפועל הרי לנוהג דיקטטורי במדינת ישראל . כך גם מדינת ישראל , שמוכרת נשק או מחניפה למשטרים טוטאליטריים אכזריים בעולם . האם זה ילמד הלכה למעשה , על משטר דיקטטורי בישראל , בק מיינד אפילו כזה , ממש לא !! צריך עוד דרך ארוכה מאוד לעבור לכך .

    אדחוף לינקים בהמשך ….להתראות

    אהבתי

  12. תמריץ, ברור שלא , כתבתי שהוא לא ממש תומך . וזה הענין , הפרדה בין גישה סובייקטיבית כללית , לבין מה בפועל , אבל כאן , שים לב , שר ההסברה הישראלי , גורס , שיותר חשובה התמיכה בטראמפ , מאשר גינוי תנועות נאציות . אז מה , הוא נאצי ?? אדיש לנאציזם ?? ודאי שלאיו !! הנה :

    http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/israeli-communications-minister-ayoub-kara-relations-donald-trump-important-condemning-neo-nazis-a7903931.html

    להתראות

    אהבתי

  13. ואגב תמריץ , השמאל לא טוען שביבי תומך בנאצים כמובן , אלא , שהוא אופורטוניסט אידיאולוגי , על חשבון אפילו , איסור של " ייהרג ובל יעבור " , של אי גינוי נאצים באופן ברור ומשתמע . ויש הבדל !!

    אהבתי

  14. לתמריץ,

    כתבת "איני שולל את התמיכה ההיסטורית של הגוש הסובייטי בהקמת המדינה. וההגינות מחייבת לומר שהיה בלתי אפשרי להשיגה ללא קיום שמאל ציוני נוסח מפ"ם."

    להערכתי התמיכה הסובייטית במדינת ישראל בראשית דרכה נבעה מרצונם לעצור את התבססות הגוש הפאן – ערבי,שבתקופה זו היה נראה שיהפוך לפרו מערבי. לא היה לכך כל קשר לחוזקן של המפלגות הפרו סובייטיות בתוך ישראל. כיון שבתקופה זו הבריטים והאמריקאים חיזרו נמרצות אחרי מדינות ערב – הסובייטים החליטו שאויבו של אויבי הוא ידידי.

    למעשה מדינת ישראל חייבת ביותר הכרת תודה לגאמל נאצר, שהחליט לאכזב את כל התקוות שתלו בו האמריקאים והבריטים ולפנות לבריה'מ, מאשר למפ'מ.

    ניתן לטעון שתרומתם הצבאית של קיבוצי מפ'מ ואחדות העבודה, שעליהם למעשה נשען רוב כוחו של הפלמ'ח – הייתה חיונית לנצחוננו במלחמת העצמאות.
    אבל זו טענה ספקולטיבית.
    לו קיבוצים אלו לא היו מוקמים, וחבריהם היו אזרחי ארה'ב או אוסטרליה, סיכויי הנצחון שלנו היו אכן הופכים למאוד מפוקפקים. אבל לו במקום קיבוצי מפ'מ היו מוקמים רק או בעיקר קיבוצי איחוד (הפרו מפאיניקיים) – צה'ל בראשית דרכו היה כנראה חזק יותר.
    המלחמות הפוליטיות הקשות בתוך צה'ל, ובעיקר על המינויים הבכירים ועל כוח הפלמ'ח בהשוואה לכוח פורשי הצבא הבריטי – רק החלישו את צה'ל.

    ##############################################

    לאל רום,

    כתבת ".., קומוניסטים במובן המרושע של המילה . לא ממש !! הרי הזכרת את " קול העם" . פסק דין משנות החמישים . והוא כל כולו , מביע רוח של חופש , וכלל וכלל לא משטר קומוניסטי חשוך ואפל וסותם פיות ."

    פסק הדין במשפט "קול העם" מבטא את רוחו של בית המשפט העליון הישראלי. לא את רוחם של חברי המפלגה הקומוניסטית הישראלית , שקול העם היה בטאונם.
    הדבר דומה למפלגות איסלמיסטיות המנסות לנצל את בתי המשפט הליברליים והחופשיים יחסית שבמדינותיהם – בכדי להצליח להגיע לשלטון ואז למחוק בהן כל רמז לחופש ולליברליזם המנוגדים לפרשנותם את רוח האיסלם.

    "קומוניסטים במובן המרושע של המילה" ניתן למצוא רק במקומות בהם הקומוניסטים הצליחו להשיג לעצמם כוח מוחלט, ויהיו מוכנים לנקוט בכל האמצעים בכדי לשמרו בידם. כל עוד לא הגיעו למצב נשאף זה – קשה לאמוד את פוטנציאל הסכנה שבהם.
    קשה אפילו להעריך עד לאן הייתה עלולה להגיע הדיקטטורה שבתוך הקיבוצים, ותביעותיהם מהחברים בתנועה ל"אחדות רעיונות" ("אידיאל" המנוגד במהותו לחופש המחשבה של כל פרט) – לולא הייתה לכל חבר קיבוץ הזכות לעזבו ברגע שירצה בכך.
    למנהיגי התנועות הקיבוציות בישראל לא היה את הכוח שלקחו לעצמם מנהיגי המדינות הקומוניסטיות לכלוא את כל התושבים בכלא ענק, ולא לאפשר להם לברוח מגן העדן שהקימו עבורם.

    Liked by 1 person

  15. קמיליה , אז אכן , זה לא התפתח , וגם לא ממש יכול היה להתפתח לטוטאליטריות של ממש . בסך הכל גרעין הזדהות סובייקטיבי . וגם מובן למה :

    מוראות השואה , תסביכי שמד מכללא , ההשפעה של המנדט הבריטי על מערכת המשפט והמשטר , ואסור לשכוח , גם הדת היהודית . לא רק מכללא דת המושתתת על אושיות מוסר , אלא , שמופע המרקסיזם הראשון והמדהים בהיסטוריה , הינו הדת היהודית ( או הישראלית למעשה ) . וזה היווה מקור השראה , אבל , לא עד כדי טוטאליטריות של ממש . רחוק מזה !!

    להתראות

    אהבתי

  16. אל רום,
    בעניין היהדות והמרקסיזם משווה ומעלה. בעלמא דוויקיפדיה עסקינן ומכללא ולא מגופא קתני בפרשת וירא כי המדינה הקומוניסטית הראשונה בעולם היתה סדום שדגלה בשוויון מוחלט (מתיחת הנמוכים וקיצוץ הגבוהים במיטת סדום) ובשיתוף רכוש כולל אורחים (ונדעה אותם). והנה היהודי היחיד בעולם מלמד עליהם זכות.

    אהבתי

  17. תראה אתה לא מודע כלל לפשעים הקשים של מדינות המערב, האימפריליזם והקפיטליזם.
    מדינות אלו שעבדו באכזריות את אפריקה ואסיה, טבחו בתושביהן וניצלו את משאבי הטבע שלהם. לדעתי הם עדיין ממשיכות לעשות כך אבל לא ישירות אלא ע"י שליטים מקומיים אכזריים.
    בכל אופן הסכסוך בקוריאה בשנות ה-50 היה סכסוך לאומי שאף אחד בו לא צודק.
    ועוד הערה לגבי מה שכתבת פעם שבה התפלאת למה הרבה יהודים הצטרפו לקומוניזם ברוסיה: הכוחות האנטי-קומוניסטים ברוסיה היו אלימים ואנטישמים. בכל מקום שבו הם ניצחו הם טבחו את היהודים שלא הצליחו להמלט. 150 אלף יהודים נרצחו על ידם במלחמת האזרחים. לעומתם הכוחות הקומוניסטים הגנו על היהודים.
    התמיכה בקומוניזם ובברית-המועצות נבעה מכמה סיבות:
    1). הם הכריזו שהיהודים הם שווי-זכויות (בניגוד לימי הצאר שאז הם היו נחותים, מושפלים ותחתפרעות).
    2. הם הביסו במלחמת האזרחים את הכוחות האנטי-קומוניסטים שהיו אנשיטמים ובצעו מעשי גנוסייד ביהודים (בהקף קטן בהרבה מזה של היטלר אבל רק בגלל שהיה להם פחות כוח ממנו).
    3). הם ריסקו את צבאו של היטלר.
    אין פלא שהרבה יהודים אז היו אסירי תודה להם.

    אהבתי

  18. כשסטלין עשה ברית עם היטלר בהסכם ריבנטרופ מולוטוב, גם מעריציו השוטים בארץ ישראל תמכו בכך. בנאצים הוא נגרר להילחם בעל כורחו.
    אגב דווקא הפלסטינים מלמדים על עוצמת כוח השכנוע של מוסקבה. הקומוניסטים שבהם תמכו בהקמת ישראל בעקבות העמדה הסובייטית.

    אהבתי

כתיבת תגובה