הדרך לעבודה כבר לא חסומה

ההסדר שהושג בעניין קצבאות הנכים הוא אחד ההישגים החברתיים של ממשלת נתניהו, אף שזו כמובן נאנסה אליו בעקבות הפגנות וחסימות כבישים ולא החליטה עליו מרצונה. אפילו אין צד שמפסיד מההסדר הזה. אמנם הקצאת כספים היא בעיקרון משחק סכום אפס, וכסף ממשלתי שמוקדש למטרה מסוימת בא על חשבון כספים אחרים שיכולים היו לשרת מטרות אחרות. אבל במצב הכלכלי הנוכחי במדינה, לפחות באופק הנראה לעין, הדברים אינם בדיוק כך. הוצאת כספים יכולה לשרת מטרה מקרו-כלכלית חשובה, מבלי שבאמת תצמצם את מה שמצוי בקופה הציבורית. מדוע זה כך? אנו מצויים במצב שבו השקל נעשה חזק מדי (בשל חדלונה של קרנית פלוג). כל הוצאה משמעותית של כספי מדינה אמורה להועיל להחלשת השקל. החלשת השקל מועילה ליצואנים ומהווה מקור של צמיחה.

ישנו היבט חיובי נוסף להסדר שהושג עם הנכים – נחלשה הדרישה מהם להיות מסכנים בתמורה לקצבאות שיקבלו. שיטת מתן הקצבאות הקודמת אסרה למעשה על נכים לצאת לשוק העבודה. כל הכנסה שלהם מעבודה הייתה מפחיתה משמעותית את הקצבאות שלהם. המתווה הנוכחי אמור לאפשר בסופו של דבר לנכה להרוויח כ-5,000 ש"ח מעבודה מבלי שהדבר יפגע בזכותו לקצבה. ישנו אלמנט של אכזריות ממש בהתניה שהתקיימה ועודדה  נכים שרוצים להמשיך להחזיק בקצבתם להישאר מובטלים תחת האיום שאם יצאו לעבוד ולהשתכר תינטל מהם הקצבה. זאת מאחר שעבודה אינה רק כסף. היא גם מימוש עצמי, היא גם תחושת כבוד וערך. היא גם מקור לסיפוק במקום שעמום. וכמובן עבודה מהווה תרומה למשק בכללותו.

בימין הכלכלי יש שסולדים כל כך מהשיטה של מדינת הרווחה להפוך אנשים למסכנים ולתלויים תמורת קצבאות, עד שהם תומכים בביטול מוחלט של מערכת ההתניות ובמקום זאת קוראים למתן קצבה נדיבה ללא תנאי לכל אזרח בוגר. לתת קצבה לכל אחד יעלה הון עתק, אבל מצד שני יש חיסכון גדול בביטול כל המערכת שמנהלת את חלוקת הקצבאות לכל אחד ואחד על פי מדידת רמת מסכנותו, ויש שיפור אדיר בתמריצים על ידי ביטול התמריץ למסכנות שבהפיכתה לסיבה להענקת קצבה.

70 תגובות בנושא “הדרך לעבודה כבר לא חסומה

  1. תמריץ, לא הצלחתי להבין העמדה שהצגת של הימין הכלכלי לטענתך :

    קצבה גלובלית נדיבה ? וזה יעודד עבודה ? ואילו נכים שלא יכולים לעבוד ( וגרסת הרי לפני כן בפוסט , שהם מעונינים בעבודה והיא נמנעת מהם , וזה אגב לא בדיוק כך ) אזי , הקצבה פתאום גרסת , לא מעודדת אותם לעבוד , והם צריכים לעבוד ?

    הפוסט בכלל , נקרא כאילו יש טלאים לא ממש ברורים . מה קרנית פלוג ממש קשורה לא הצלחתי להבין ? עם שער השקל דולר לא מובן ?

    וקצבה גלובלית נדיבה , תבטל ביורוקרטיה ? אפשר בכלל לבטל ביורוקרטיה ? למה הכוונה ? נניח יש פיצוי לנפגעי פעולת איבה . יש ועדות ואללה של סיפורים לכך ( ועדות מקצועיות שקובועת למשל , שפעילות איבה , היתה ואכן כזו ) . אז איך קצבה גלובלית נדיבה , תשנה מעיקרו המצב לא מובן ? אני יכול לספור לך כאן , 20 אלף ועדות , מן הגיהנום , ושום קצבה גלובלית , לא תבטל אותן .

    אילו הזיות , שטוחות לגמרי , חסרות היגיון , רפות שכל …..

    להתראות

    אהבתי

  2. אל רום, תודה על התגובה.
    כמה הסברים:
    1)כשהממשלה חורגת מהמסגרת התקציבית לטובת תמיכה בכל מיני גורמי לחץ – היא יוצרת חשש ליציבותו של השקל, כפי שהיה בשנות השמונים. כסף ששופכים ללא חשבון מאבד ערכו. אלא שזהו חשש רחוק בימים אלו כי השקל נעשה כה חזק.

    2)הטענה של גורמים בימין שתומכים בקצבה גלובאלית הוא שניתן לבטל כליל את התמיכה בכל מיני נזקקי רווחה בעולם שבו יש קצבה גלובאלית. אבל נראה לי באמת שאת הקצבה לנפגעי איבה יהיה קשה לבטל גם אז. ראה כאן: http://www.wsj.com/articles/a-guaranteed-income-for-every-american-1464969586
    3)זה נראה לי ברור שקצבה שהולכת ויורדת מייד כשמישהו מרוויח כסף, מעודדת אותו לא להרוויח כסף. ברור שיש נכים שבכל מקרה נכותם כזו שיתקשו למצוא עבודה.

    אהבתי

  3. תמריץ, האם הכנסה של ההסדר לבסיס התקציב אינה פוגעת בטענה הכלכלית שלך? כי הרי היא מקבעת לטווח ארוך.

    ההסכם שנחתם נראה גם טוב בעיני. הקצבאות באמת נמוכות וחייבים להעלותם. מנגד אני גם מקבל את טענת הממשלה על הצורך להבחין בין נכים קשים לקלים.

    אהבתי

  4. מהומות בקטלוניה. עוד הישג של האיחוד האירופאי בנסיונו להחליש את מדינות הלאום.
    ההיסטוריה חוזרת על עצמה ואנחנו חוזרים לנסיכויות תחת כתר ייצוגי, בו האיחוד מחליף את הכתר והבנק המרכזי את האפפיור.

    אהבתי

  5. יאיר, אתה צודק בעיקרון. אבל אם הלחצים הדפלציוניים בישראל ובעולם הם ארוכי טווח אז יש עוד הרבה שנים לתקצב בהם בנדיבות כל מיני קבוצות לחץ.

    אהבתי

  6. לא רלוונטי מי המנצח כרגע (ופעילות הממשלה המרכזית רק משחקת לידי הגורמים הקטלונים), רלוונטי שהרכבת יצאה מהתחנה …

    אהבתי

  7. מירב ארלוזורוב בניתוח הפוך משלי ומלא זעם – https://www.themarker.com/news/politics/1.4476008
    הקינה על הגרעון ומסגרת התקציב זו אותה עבודת אלילים שלה ושל נערי האוצר לחוק שימור הכסף, שאינו רלוונטי בשנים האחרונות. טענתה על כך שהקצבאות יעודדו את עזיבת שוק העבודה מפתיעה כי לקצבאות שנתינתן אינה דורשת מסכנות יש אפקט הפוך. הנשיא אובמה בזמנו ציין שמתן הטבה גם יכול לאפשר לקיחת סיכונים מבורכת. נכה יוכל להתפטר ולחפש עבודה טובה יותר אם יידע שיש לו קצבה סבירה להישען עליה במקרה הכי גרוע.
    הטענה על הזנחת חולי הנפש, לעומת זאת, ראויה לתשומת לב.

    אהבתי

  8. תמריץ, הטענה שלך ש"הלחצים הדפלציונים" ישארו איתנו זמן רב שווה דיון. אני מסכים איתך מהצד הטכנולוגי שלוחץ את המשכורות כלפי מטה, אבל אולי לך יש את סיבותיך שלך.

    אהבתי

  9. יש אסכולה שלמה שעוסקת בזה היום ומאמינה בסקולר סטגניישן – דהיינו קיפאון בביקושים בכלכלה שאינו סייקלי-מחזורי אלא נוכח כרוני. לורנס סאמרס כותב על כך הרבה. אקדיש לזה אולי פוסט.

    אהבתי

  10. אבל, ברמה התיאורטית,למה לתקצב קבוצות לחץ במסגרת סאמטינג פור נאטינג כשאפשר להעסיק
    במסגרת הממשלה כמעסיק של הברירה האחרונה (מעסיקה רק מי שהשוק הפרטי לא רוצה) ולקבל סאמטינג פור סאמטינג?

    אהבתי

  11. ברמה התיאורטית לא צריך להקים אירגונים ממשלתיים יעודיים לכך
    אלא לתקצב ועבות מוסדות התנדבותיים קיימים ולשלם תמורת עבודה שב
    הם עושים.

    אהבתי

  12. גם לאדיסון , אם אניני טועה , לקח עשרות פעמים דרך ניסוי וטעייה להמציא את הנורה. אז למה לתכנית ויסקונסין (שאנני בקיא בה) מקבלת רק הזדמנות אחת?
    שינסו לעשות בה רפורמות וכו'

    אהבתי

  13. לאחרונה שבדקתי 4.5% זה לא אפס.
    אני מקווה שלא אשמע עכשיו את המנטרה על שיעור האבטלה המבני המחורטט עכישו.

    אהבתי

  14. 4.1%. אפילו ביפן שהיא גם בשיא שלילי ועם מנטליות תעסוקתית יש 2.8%. לא ריאלי שבמדינתנו יגיעו לנס של אפס אבטלה שמעולם לא אירע בשום מקום. גם בסינגפור יש 2% אבטלה.

    אהבתי

  15. אני לא חושב שהצמיחה הפוטנציאלית של המשק באה מהפיכת מובטלים ללא מובטלים אלא מהזזת המועסקים מעבודות פשוטות לעבודות שדורשות אינטרקציה עם אוטומציה. לא דומה נער שעומד בקופה של מקדונלדס לזה שמקבל ההזמנות דרך עמדת מחשב ומוודא שהמטבח מוציאן. השני ממלא תפקיד יותר יעיל.
    יש גם נתיב של צמיחה בהגדלת שיעורי ההשתתפות בעבודה של חרדים ונשים ערביות. אבל אינם נחשבים במובטלים.

    אהבתי

  16. לגבי קטלוניה: נראה לי שאם הממשלה עומדת "לנצח", הביטוי "ניצחון פירוס" עלול להיות מוחלף ב"ניצחון ראחוי". אם או בלי משאל עם מוצלח, קשה לי מאוד להאמין שספרד תצליח לצאת מזה כמדינה מאוחדת. כבר לפני יום המשאל סקרים הראו שהעקשנות ממדריד העלתה משמעותית את התמיכה של הקטלונים בעצמאות, ונראה לי שתמונות של זקנות מדממות (כבר יש כאלה) עומדות להחמיר משמעותית את המצב.

    אני מקווה שזה לא יהיה פרסום עצמי מוגזם אם אגיד שאני מספק עדכונים בזמן אמת על הדרמה הקטלונית בבלוג שלי. אם כן, אני מקווה שתמחק את התגובה הזאת בלי רגשות שליליים…

    Liked by 2 אנשים

  17. עכשיו רק נותר לנו לחכות לראות כמה "נכים" חדשים יצוצו הודות להסכם הזה, ואנא ממך, אל תתלונן כשמס בריאות, ביטוח לאומי ומס הכנסה שלך יעלו שוב בקרוב.
    25% מהנכים בישראל מרוויחים למעלה מ-14000 ש"ח (פורסם לפני כשבוע בדה-מרקר) – גם הם הולכים לקבל העלאה בקצבה. נוסף על כך,
    הנכים לא מקבלים רק "קצבה זעומה". הם מקבלים גם הנחות בארנונה, ביטוח לאומי, השתתפות באחזקת טלפון ועוד.
    היה יותר הגיוני לדרוש לפתוח את השוק בישראל לתחרות, כך שהנכים ויתר עם ישראל יוכלו לקנות יותר בכמות הכסף שיש להם.
    במקום זה אתה תומך בפיתרון פופוליסטי, שנהגה ע"י שני עסקנים (דוד ביטן וניסנקורן) שההבנה הכלכלית שלהם אפסית.

    אהבתי

  18. המעמד הכלכלי העולמי של ישראל זינק בחדות בשנים האחרונות והגיוני והומאני שגם הציבורים הכי חלשים (במילה מוחלשים איני משתמש אבל אין ספק שנכים הוחלשו מאוד בידי גורלם) יקבלו נתח.

    אהבתי

  19. קרולין,
    את צודקת אבל זה תמיד כך.
    תסתכלי על זה בצורה אחרת: הכסף הממשלתי יזרום להיכן שהוא, השאלה רק להיכן. מתוך כל קבוצות הלחץ, נכים הם אוכלוסיה די מפוזרת בין כלל המגזרים, העדות והמעמדות. כלומר מדובר בכסף שיתפזר לתוך כל המדינה וסיכוייו לחזור לכולנו די גבוה.

    אהבתי

  20. קרולין,
    הOECD ענה לשאלתך. בהונגריה, שבדיה ונורווגיה מספר הנכים ככפול מהממוצע וישראל תלך בעקבותיהם. יש לנו גם דוגמא מקומית בדמות נכי צה"ל שמגיעים מקבוצת המועסקים הכי בריאה באוכלוסיה והופכים לנכים רגע לפני היציאה לפנסיה תקציבית.
    נתוני OECD: http://www.oecd.org/sweden/46462231.pdf

    אהבתי

  21. לתפיסתי ההסכם עם הנכים כולל שתי בעיות קשות:

    א. איני רואה איך הבירוקרטיה מצטמצמת ובעיות מיצוי הזכויות נחלשת. בנוסף לקצבה הבסיסית הנכים גם אמורים לנסות להשיג גם כל מיני הטבות נלוות. לדוגמא: קצבת שעות סיעוד, קצבת ניידות, הנחות / החזר הוצאות (עם וללא השתתפות עצמית) לרכישת ציוד עזר ותחזוקתו (ממכונית מותאמת ועד פרוטזות), הנחות בארנונה מהרשויות המקומיות, ועוד ועוד ועוד.
    אחרי כל תוספת פוטנציאלית שכזו יש ספרי תקנות וקריטריונים, וועדות החלטה ומנגנונים פקידותיים שמתפקידם לאשר או לדחות כל בקשה או ערעור עליה.
    בעיני, כל זמן שחברות מסחריות ל"מיצוי זכויות", כמו "זכותי" ו"לבנת פורן" אינן פושטות את הרגל – זו אינדיקציה שהמצב אינו תקין.

    ב. ההסכם נותן תמריץ לאלימות כלפי הציבור.
    העובדה שחסימת צירי תנועה מרכזיים למשך שעות ארוכות הגדילה את הקצבה של קבוצת הפושעים כלפי הציבור – מספקת השראה לכל קבוצת לחץ המוכנה לנקוט בצעדים קיצוניים בכדי להשיג את מבוקשה.
    בנושא זה אני מאשימה בעיקר את משטרת ישראל. אפשר לאפיין את דפוס הפעולה שלה בשלושה שלבים:
    1. העלמת עין מהמוני הפרות חוק "קלות" ואי טיפול משטרתי בהן (בניגוד מוחלט לתיאוריית "החלונות השבורים" של משטרת ניו יורק, שטענה שאי טיפול בפשעים קלים כמו ניפוץ חלונות מובילה לפשעים כבדים)
    2. כאשר גדשה הסאה – המשטרה עוברת בפתאומיות מאפס מעשה אל פעילות ברוטלית. לאמר שהיא מנצלת את כוחה לרעה זו לשון המעטה. היא למעשה עוברת על החוק.
    3. פרסום צילומי ההתנהגות הברוטלית של השוטרים מעורר זעזוע ציבורי, תדמיתה של המשטרה נפגעת, ומועלות תביעות להגשת כתבי אישום נגד חלק משוטרים. בעקבות הלחץ המשטרה מחליטה לחזור למוד של אפס מעשה. הקבוצה שנגדה הופנתה האלימות המשטרתית חוזרת למעשיה הקודמים במרץ מתוגבר, בידיעה שמעתה ואילך היא הפכה לחסינה מכל התערבות משטרתית.
    מכאן, הפיתרון היחידי לבעייה היא להיכנע לכל דרישותיה ותביעותיה של אותה קבוצה – תהיה מידת הצדק שבהן אשר תהיה.
    דפוס משטרתי תלת שלבי שבשלו טובת הציבור הכללי נפגעת פעם אחרי פעם.

    אהבתי

  22. קמיליה, לא טענתי שההסכם יקטין הביורוקרטיה. רק מעבר ליישום אוטופי של קצבה אוניבסלית יכול לעשות זאת. אבל כנראה כן תגדל משמעותית המוטיבציה לעבוד.
    אני חושב ששום קבוצת לחץ פרט לנכים ואולי גם משפחות שכולות לא יכולה לנהוג כפי שנהגו ולצאת בשלום.

    אהבתי

  23. ליאיר,

    לתפיסתי לא רק שמשאל העם בקטלוניה אינו חלק מהמגמה של האיחוד האירופי להחליש את הלאומים, אלא דווקא (באופן פרדוקסלי) כיון שהאיחוד האירופי למעשה מאפשר (בניגוד לרצונו) את שאיפות ההיבדלות של תנועות לאומיות קטנות יחסית.
    לפני מלחמות העולם והקמת האיחוד האירופי, כל קבוצה לאומית שרצתה להתבדל מהעם שכבש אותה ולהקים לעצמה מדינה עצמאית – ידעה שתאלץ להילחם בכל מי שינסה לפלוש לשטחה. היא ידעה ששם המשחק אינו זכויות (כמו הזכות להגדרה עצמית) אלא הכוח להתגונן מפלישה וכיבוש ע'י מדינות אחרות.
    דווקא בחסות הסכמי אי הלוחמה וכיבוד הגבולות בתוך אירופה – הקטלונים אינם חוששים מכיבוש צבאי של מדינתם החדשה (אם תוקם) ע'י ספרד או צרפת או כל מדינה אחרת. גם הסקוטים אינם חוששים שאם יקימו לעצמם מדינה – אנגליה, גרמניה או צרפת ינסו לכבוש אותם. וכן הלאה וכן הלאה.

    ניתן לחשוב איך ישראל הייתה מגיבה לו ערביי המשולש והגליל המרכזי (שני אזורים בארץ בהם הערבים מהווים יותר מ 51% מהאוכלוסייה) היו דורשים להכיר בזכותם להגדרה עצמית, ותובעים אוטונומיה מהשלטון המרכזי או אפילו להקים לעצמם מדינה חדשה באזורים בהם הם מהווים רוב.

    *****

    מאמר המניו יורק טימס על אי הבהירות החוקית והתקדימית בנוגע לזכות להיבדל ממדינת העל ולהקים מדינה חדשה.
    (כנראה יעניין במיוחד את אל רום – אך להערכתי הוא יעניין גם אחרים).
    לטענתו, הכורדים והקטלנים ילמדו בדרך הקשה על בשרם ש"הזכות" להקים מדינה חדשה היא זכות מאוד שנויה במחלוקת, ומעוררת חששות כבדים לתקדימים ברוב המדינות הכוללת מיעוטים גדולים. כלומר ברוב מדינות אירופה.

    אהבתי

  24. תמריץ ,

    אז מי שבעד קצבאות גלובליות נדיבות , אזי , הוא בעד אי יציבות השקל כפי גרסתך . והרי טרחתי בעבר וכתבתי לא פעם , שאי אפשר למעשה להדפיס כסף , בטח בכמויות . זה ייצור בוקה ומבולקה במערכות כלכליות , וייצר פוליטיזציה בקשר להנפקה דנן .

    גם המחשתי עם יון , כיצד כסף ציבורי שמוזרם , הופך יזמים פרטיים לעצלנים , לא תחרותיים , לא יצירתיים וכדומה …

    אלא שבקשר לשקל – דולר , יש גם ענין של ספקולנטים , ויבוא יצוא כמובן ( שערי מטבע ) . וזה עיקר הענין של קרנית פלוג הרי .

    אני מסביר שוב :

    אין לבטל ביורוקרטיה !! אין אפשרות , בשום אופן ופנים . זה טבוע . הסברתי זאת והמחשתי זאת . ושום קצבאות לא מעלות , לא מורידות . מספיק שבמדינה מסויימת , תיאורטית רק , יש משטרה , פלילים וכדומה … בשביל שתהא ביורוקרטיה עצומה . בלתי נתפסת ממש . אין דרך אחרת !! כך זה בכל העולם , ואף אחד לא יכול לשנות זאת , חד וחלק כך !!

    אביא המחשות בהמשך אולי , רק מנושאים פליליים , על מנת , שאנשים יתעורר למציאות .

    להתראות

    אהבתי

  25. קמיליה,
    אין ערבי בארץ שיהיה מוכן להתנתק מעטיני הביטוח הלאומי (ותודה לרבין שביטל את קיצבת יוצאי צבא)

    אהבתי

  26. לתמריץ,

    הפגנות הבדווים והטיפול בהשתלטות על קרקעות והבניה הבלתי חוקית שלהם לאחר שהשוטרים הרגו את האולי חף מפשע באום חירן ?

    הפגנות החרדים הירושלמים לאחר פרסום צילומי האלימות המשטרתית הברוטלית כלפי מפגינים פורעי חוק?

    כל קבוצה שתצליח לפרסם צילומי אלימות משטרתית ברוטלית כלפיה – למעשה תרוויח.

    (בשל רגישות נושא השכול בישראל – משפחות שכולות זוכות לפטור מראש מציות לחוקי המדינה, גם ללא השלב המקדים של האלימות המשטרתית הברוטלית. כמעט כל השאר אמורים לעבור קודם את השלב הזה. ולצערי, המשטרה נופלת פעם אחרי פעם למלכודת זו, וומנטרלת את עצמה)

    ###########

    אוף טופיק קליל מרענן,

    מספר צילומים מעולים של נוף וחיות בר מתחרות הצילומים השנתית של הנשיונל ג'יאוגרפיק.
    אם רוצים ניתן לקשר, אם כי בדוחק רב, לחג הסוכות המתקרב.

    https://www.theatlantic.com/photo/2017/09/2017-national-geographic-nature-photographer-of-the-year-contest/541137/#img01

    Liked by 1 person

  27. לחייל זקן

    עטיני הביטוח הלאומי (ושות') – כנראה יחלישו את רצון ערביי הגליל והמשולש להקים לעצמם מדינה עצמאית או להתסתפח לרש'פ, ללבנון או לירדן.
    אך הם כנראה לא יעצרו תביעה להשיג שלטון אוטונומי (כולל מערכת חינוך עצמאית לחלוטין, משטרה ומערכת חקיקה ומשפט משלהם וכו' וכו') מעין "חצי מדינה", באזורים בהם הם מהווים רוב.

    בכל מקרה – השאלה שהצגתי היא תיאורטית. מדוע בעצם זכותם של הכורדים למדינה עצמאית אמורה להיות חזקה יותר מתביעות הקטלונים והבסקים בספרד, הסקוטים והוולשים בבריטניה, הוולונים בבלגיה, המוסלמים בדרום צרפת, וערביי הגליל בישראל?

    אהבתי

  28. קמיליה, אנסה לדייק:
    האיחוד פוגע במדינות הלאום הקיימות כפי שהתהוו אחרי מלחמות העולם.
    הוא אכן מחזק את הלאומים שקודם לכן נטו להצטופף תחת מדינה מאורגנת.

    ההיסטוריה האירופאית היא של נסיכויות שכל אחת הכילה לאום/שבט/עיר-מדינה. מעליהן הייתה אמפריה (הבסבורג/הכתר הספרדי/וכדומה …)

    אהבתי

  29. קמיליה , תודה על הלינק באמת . אם את מעונינית רק , לקרוא ניתוח משפטי מקצועי ( אם כי לא לגמרי מקיף ) אז תוכלי להלן לקרוא . המאמר עצמו יותר משפטי מקצועי , אבל , דווקא פשוט יחסית להבנה , לא מאמין שיש פה סיבוכים יוצאי דופן בשבילך , אז כאן , את תמצאי בו הרבה ענין אני מניח :

    Do Kurds Have the Right to Self-Determination and/or Secession?

    להתראות

    Liked by 1 person

  30. לגבי הנכים, אני חושב שזו פעם ראשונה שמצאתי את עצמי מסכים עם תגובה של קרולין בבלוג.

    בישראל נכים מעל 90% מקבלים פטור ממס הכנסה, פטור מרווחי הון, ומאות פטורים/הקלות/הנחות שונות ומשונות. רבים מאוד מהם אנשים שעברו אירוע לבבי וחולים במחלות כמו סכרת – מצבם הבריאותי באמת קשה, אבל הם יכולים להתפרנס, וכמעט ולא משלמים מיסים על הכנסה/הון. כל דבר מעבר לכך זו פשוט כניעה של המדינה לפופוליזם ולביריונות, שלא לדבר על תמריץ שלילי שלא לעבוד.

    אהבתי

  31. קמיליה,
    האם הגברת הזו זכאית לקצבת נכות?
    תושבת הר אדר פרסמה בעמוד הפייסבוק של תושבי היישוב פוסט בו היא מספרת שהיא חשה צער על מותו של המחבל. בין השאר היא כותבת כי הוא עבד בביתה מספר פעמים ואיך הוא הסביר לה פנים כשנפגשו
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/896/835.html?hp=1&cat=402&loc=21

    אהבתי

  32. אני לא חושב שהגדלת קיצבאות הנכים זה משחק סכום אפס. הם יוכלו להשתמש בקיצבאות לקנית מוצרים חיוניים להם או העסקת מטפלים שישפרו את רמת חייהם. זה יגדיל את התל"ג ויגדיל אותו במוצרים חיוניים (ולא באיזה מוצרים חסרי ערך).
    נתינת קיצבאות לכל אדם זה עוד יותר טוב כי יש הרבה מובטלים (לדעתי האבטלה גבוהה בהרבה ממה שטוענים שיש – שזה בערך 5%). ומספרם עוד ילך ויגדל ככל שהטכנולוגיה תתפתח. אבל יש לעשות זאת בהדרגה ןלהתחיל בסכומים נמוכים ולבדוק איך החברה והמשק מגיבים לכך.

    אהבתי

  33. ד', ברור שלא, אבל זו בכלל לא השאלה. אף אחד לא טוען שלא נכונה תמיכה של המדינה באוכלוסיות מוגבלות/נכים, השאלה היא תמיד עניין של מידתיות.

    אהבתי

  34. הפטור ממס הכנסה לנכים בעלי הכנסות גבוהות מנוצל מאוד לרעה, אבל אין בכך כדי להצדיק התעלמות מבעלי ההכנסות הנמוכות.

    אהבתי

  35. תמריץ
    לכן תשלומי הרווחה צריכים להיות לבעלי הכנסות נמוכות ולא לקבוצה "מוחלשת" כל כסף שמועבר לקבוצה יגיע ברובו לחזקים בקבוצה. כספים ל"עובדים" – רוב התוספות שכר שמשיגה ההסתדרות מגיעה לעשירון העליון של עובדי המדינה. כסף המועבר לנכים יגיע ברובו לנכים עשירים. לכן תשלומי צריכים להגיע אך ורך למי שלא גומר את החודש בלי קשר באיזה קבוצה הוא נכים חד הורי שכול וכו'.

    אהבתי

  36. קמיליה, בהמשך לדיון הקודם.
    האיחוד לקח את תפקידי המדינה: בטחון, מטבע, חזון.
    ובכך הוא החליש את המדינות. יתר על כן, סיסמת האיחוד היא "מאוחדים בגיוון" והוא עודד פיתוח זהויות מקומיות.
    טוב או רע, זה ויכוח נפרד ולכל אחד דעתו שלו, אבל זה שהאיחוד הוא המקור לכך – את זה קשה להכחיש

    אהבתי

  37. אהה ,כלומר , that is …
    ככל שהשכר לא כולל הקצבה גבוה אזי הקצבה תהיה יותר נמוכה
    כנ"ל לגבי הטבות המס .. כולל שהשכר יותר גבוהה תהיה רגרסיה בהטבה וכו'

    אהבתי

  38. ליאיר

    התפיסה של האיחוד האירופי כגורם המנסה להחליש את המדינות הקיימות – מוצאת חן בעיני.
    אם כי, אולי בשונה ממך, אני תופסת את שלטונות האיחוד האירופי כאוליגרכיה המנסה לייסד אימפריה. האימפריה הכלל אירופית שבריסל תהפוך לעיר הבירה שלה. כלומר, בעיני "החזון" שלהם הוא יותר אמפריאלי מאשר ניאו-פאודלי.
    בכדי להגשים את החזון הם חייבים להחליש את "מעמד" מחזיקי הכוח הנוכחיים: שלטונות המדינות המרכיבות את האיחוד.
    לצורך החלשת כוח המדינות הם מונעים להפוך את המדינות ליותר הטרוגניות (כלומר לעודד הגירה של תושבים בין מדינות האיחוד, ולעודד קליטה של אנשים מתרבויות ודתות זרות), לעודד פיצול של מדינות למס' מדינות (*), להוסיף עוד מדינות לאיחוד + להקטין את כוח הוטו של כל מדינה ומדינה על החלטות האיחוד (ה"מצע" של נשיא צרפת מקרון לאיחוד האירופי) ועוד.
    כלומר, יש כאן חלופה מרעננת להסבר הגישה ה"אנטי לאומית ועידוד ההגירה" בהסבר ערכי – אידיאולוגי. הרצון של האוליגרכיה הצומחת להחליש את המדינות, שהן מוקדי הכוח המתחרים בשלטונות האימפריה ומגבילים את צמיחת כוחה.

    במובן זה, הברקזיט דווקא מחזק את האימפריה הכלל אירופית. בריטניה הייתה תמיד משקל הנגד לנסיונות צרפת לחזק את האיחוד. היא תמיד התנגדה לרעיונות להקים צבא אירופי משותף, להקים בנק אירופי משותף ועוד. עכשיו, כשיצאה מהמשחק – צרפת כנראה תנסה לדהור קדימה בשיא המהירות. לפני שמפלגות הימין הפסיאודו קיצוני / האנטי הגירה / היורוסקפטיות – יתחזקו מדי.

    (*) אני מניחה שלו האיחוד האירופי היה מודיע שהוא יהיה מוכן *להתחיל לשקול* צירוף מדינות לאיחוד *רק אם* הן בעלות וותק מינימלי של 10 שנים – המוני קטלנים (סקוטים, בסקים ועוד ועוד) לא היו כל כל נלהבים להכריז על פרישה והקמת מדינה חדשה. העובדה שהאיחוד האירופי לא קיבל החלטה פשוטה כל כך – מרמזת שכנראה אינו מעוניין שמדינות קיימות לא תתפצלנה.

    אהבתי

  39. אוף טופיק – קשר בין דמוגרפיה לבין כלכלה

    הסבר (חלקי) מדוע יעד האינפלציה של הפד האמריקאי של 2% אינו ריאלי :
    – כוח העבודה האמריקאי הולך ומזדקן,
    – עובדים מבוגרים שונאים סיכונים ואינם נוטים לעזוב (או לאיים בעזיבה) את מקומות העבודה שלהם גם כשכרם אינו מועלה
    – מעסיקים אינם נדחפים לעלות שכר גם כאשר רמת האבטלה במשק מאוד נמוכה
    – שכר עבודה נמוך יחסית מעודד דפלציה ולא אינפלציה

    http://www.atimes.com/article/another-reason-feds-2-inflation-target-unattainable/

    אהבתי

  40. קמיליה, ממשלת ארצות הברית צריכה להפסיק לגבות מסים אם כך. בכל מקרה ערך הדולר יישמר. אז מה צריך מסים. לממן את ההוצאות אפשר יהיה על ידי הנפקת כמה מטבעות של טריליוני דולרים.

    אהבתי

  41. ככל שיותר מידע זורם אני פשוט נדהמת.
    1. הממשלה עצמה אומרת שאין לה מושג מאיפה היא תביא את תקציב לנכים וש"זה בעיה של הממשלה הבאה".
    2. איציק שמולי, פופוליסט בלתי נלאה, רוצה עכשיו גם להגדיל לכווולם את קצבאות הזקנה (עכשיו בואו אני אשאל אתכם, כמה זקנים אתם מכירים שמחזיקים מלאי דירות, שמשכירים לכם אותם ביוקר? לא מספיק צריך לשלם שכירות שלוקחת חלק לא מבוטל מהמשכורת, אז עכשיו גם נצטרך לממן את העלאת קצבאות הזקנה? לא כל מי שמגיע לגיל 65 בהכרח הופך למחפש אוכל בפחים (זו התמונה ששמולי וחבריו מציירים).
    3. על אף ההסכם שנחתם עם הנכים וההסתדרות, הנכים ממשיכים לשבש את חייהם של תושבי מדינת ישראל ע"י חסימת צמתים והפרעה לסדר הציבורי.
    המשטרה שוב לא עושה דבר (אדרבא, הם עסוקים בחלוקת שתיה ומזון לפורעי החוק).
    4. ממשטרת ישראל נמסר, ש"משטרת ישראל תמשיך למנוע [את] הפרת הסדר הציבורי ושיבוש שגרת החיים. מעשים מעין אלו יתקלו באכיפה בלתי מתפשרת" –
    לא, זו לא תגובה לגבי הנכים פורעי החוק. זו תגובה שנמסרה לגבי ילדים בני 12 בתחפושת ליצן. רק אזכיר שכשפעילי ימין/שמאל/ערבים/אתיופים/חרדים יוצאים להפגין, הם חוטפים מכות ודורסים אותם עם סוסים.

    Liked by 1 person

  42. נכון מה שכותבת כאן קרולין גרינברג עשרות אלפים מבין פורשי מערכת הביטחון עובדי מדינה מכל המשרדים עובדי בנקים לשעבר חברות ביטוח נמלים חשמל ועוד כולם עשו את ההון העצמי שלהם מכספי משלם המיסים כולל ביבי הדגול.. מה חדש כאן..? לעומת כל המאושרים ועשירים חיים בישראל למעלה ממיליון אזרחים ואולי יותר אשר ברובם שרתו בצה"ל במילואים והשתתפו במלחמות ישראל ואין להם קרן פנסיה משלהם הם נשענים רק על מעט החסכונות שצברו בעבר ביטוח לאומי ואו עבודה של האישה ..לכל אזרח כזה יש סיבות מדוע הוא הגיע למצב כה אומלל ומדובר כאן בעיקר בעצמאים קטנים ובינוניים אנשי עסקים לשעבר הם הקורבן הגדול ביותר של משטר כלכלי ריכוזי ומונופוליסטי אשר קיים בישראל ..
    מאז שהליכוד ברשותו של ביבי וחבריו הגיעו לשלטון המצב רק החמיר היחיד שעשה מעשה הוא כחלון בתחום התקשורת וראה איזה פלא מחירי התקשורת לאזרחים צנחו ב70% והחברות עדין מרוויחות הון רב כאן הבעיה ולא אצל חיילים זקנים חסרי כל ונכים אומללים.. קיומה של המדינה היהודית בארץ אבותינו לא מובטח כלל ועיקר ובעתיד אולי עוד נעמוד בפני גורל אכזר לא פחות ממה שהווה העם הזה בעבר וכל זה רק בגלל דבר אחד פעוט לא ימצא בארץ זו ולו צדיק אחד ראה גורלה של סדום ועמורה..

    אהבתי

  43. בתוספת למה שכתבתי קודם תקופתו של ביבי כראש ממשלת ישראל תזכר בהיסטוריה של מדינת ישראל כתקופה ארכי סוציאליסטית..ביבי במיוחד וחבריו לשלטון אימצו את הסיסמא המרכזית של הסוציאליסטים מאז ומעולם וזה אומר
    ״כל מה ששלי שלי וכל מה ששלך גם שלי״ יחי אחד 1 במאי חג העמלים..!!!!

    אהבתי

  44. לתמריץ,

    פסקת הסיום של המאמר אליו הפנתי:

    There are of course other factors keeping inflation low, including technological change, the breakup of telephone monopoly pricing, the slowing rate of home price increases after the recovery from the 2008 crash, and so forth. All this suggests that the Federal Reserve’s 2% inflation target is practically unattainable and that the Phillips Curve is not a curve at all, but a flat line.

    קשה לי לזלזל בהשפעת הדמוגרפיה על הכלכלה. או ליתר דיוק בהשפעה המשולבת של דמוגרפיה (הזדקנות האוכלוסייה והזדקנות כוח העבודה) והתרבות (מדוע העלאת השכר של בני 50 ומעלה קטנה מהעלאת השכר לבני 50 ומטה).
    היא עוזרת להסביר מדוע כלכלת המדינות "המאפירות", ובמיוחד כלכלת יפן, למרות כל המאמצים לעוררן, אינן מצליחות לצמוח במהירות הרצויה. אין כאן קביעה דטרמיניסטית שלא תתכן אינפלציה במדינות שאוכלוסייתן מזדקנת – אלא שהנסיון להילחם במגמת הדפלציה הוא מאמץ נגד כיוון הרוח. או (דימוי טוב, יותר מאשר רוח העשויה לשנות כיוון בקלות), שבשל הדמוגרפיה הקרקע עליה משחקים אינה מישורית. נסיון לעורר אינפלציה במדינה מאפירה משול לנסיון לטפס במעלה גבעה. אולי אפשרי אבל יותר קשה מאשר במדינות בעלות ריבוי טבעי חיובי.

    [מה שמזכיר לי דיון עבר בבלוג על כלכלת יפן והקשר בינה לבין הדמוגרפיה היפנית]

    אהבתי

  45. קרולין, את צודקת כמובן בחלק מדברייך אבל הניסיון שלך לתת לאיציק שמולי משקל סגולי גבוה מנוצה הוא מגוחך.
    מפלגת העבודה אבודה. נקודה.

    אהבתי

  46. בנוגע לקצבאות הנכים – מקובלת עלי טענת תמריץ שהסכום שהוקצה לתוספת לא יפגע בכלכלת ישראל ואולי אפילו להפך.
    כלומר, שהמחלוקת בעיני היא רק על הדרך האופטימלית לחלק את הסכום הזה ולא על גובהו האבסולוטי.

    [אם לא ברור, אני בעד הגדלה משמעותית אף יותר של הקצבה הבסיסית לנכים חסרי כושר עבודה ו/או רכוש מניב, במקביל לביטול המוני סעיפי פטור והנחות וסעיפי תוספות אפשריות. לתפיסתי זהו שריד מהעבר בו הקצבאות הבסיסיות היו מאוד נמוכות, וניסו לפצות את האומללים באמצעות מתן המוני הקלות ותוספות + נטייתו ה"טבעית" של כל גוף ביורוקרטי לספק לעצמו עוד ועוד עבודות וכך לגדול ולהתעצם ]

    מכאן, אין מקום לכל הטענות הפופטליסטיות על "חסרי לב" ו"האם היית רוצה להתחלף עם בעל 100 אחוזי נכות?"". המחלוקת אינה על כמה לתת אלא למי לתת יותר ולמי פחות.

    אהבתי

  47. תמריץ – מגוחך שאתה כל הזמן מציע להעלות את הגרעון.
    זה פשוט להגיד "שהילדים שלי ישברו את הראש עם זה, לא אני".
    +
    יעקב מירון – אני כמובן מסכימה עימך שממשלות ביבי (במיוחד הנוכחית) דוגלות בקו סוציאליסטי איום של העלאת קצבאות, חלוקת כספים בהגרלות, הגדלת המגזר הציבורי וכניעה לכל קבוצת לחץ אפשרית,
    אבל מה שעצוב זה שהליכוד היא המפלגה שכביכול אמורה לייצג תפיסה כלכלית קפיטליסטית.
    אם העבודה תעלה לשלטון – כשאנשים כמו סתיו שפיר, יוסי יונה ושלי יחימוביץ' -יקבלו את הזכות לטפל בכלכלת ישראל, אז באמת נתגעגע לימי הסוציאליזם של ביבי.
    כמו כן כחלון, חוץ מרפורמת הסלולר, כמעט ולא יכול לזקוף לזכותו שום דבר חיובי. המפלגה שלו ואנשיה (רועי פולקמן, רחל עזריה ואלי כהן) מקדמים קו סוציאליסטי/קומוניסטי מובהק של הגדלת רגולציה ופיקוח מחירים.
    תוכנית מחיר למשתכן בה הוא מתהדר, עולה לכל משלמי המסים מליארדים, וזאת על מנת שמשקיעים (כן, משקיעים!) יוכלו לקנות דירות בזול.
    למה איזה זוג צעיר צריך/יכול לקנות דירת 5 חדרים בראשון ב-1.5 מיליון ש"ח?!

    אהבתי

  48. קרולין חזק ואמץ גם אני חושב שהמחיר למשתכן של הדירות כפי שזה מוצע לקונים בעלי תעודת זכאות בסופו של יום ישרת את המשקיעים יותר מאשר את הזכאים לקורת גג..ישראבלוף עובד שעות נוספות כמעט בכל תחום יחד עם זה לא סביר ששלי יחימוביץ׳ תהיה בקרוב ראש ממשלה אבי גבאי יתנגד..

    אהבתי

  49. לחייל זקן,

    שונאי ישראל רציניים היו מבינים שהפגיעה הקשה ביותר בגאווה הלאומית הישראלית, ובעיקר של הימין הישראלי, תהיה אם הישראלי היחידי שיזכה השנה בפרס נובל יהיה עמוס עוז.
    כאשר אף חוקר ישראלי, או ישראלי לשעבר, או לפחות אדם ששם משפחתו הוא כהן או לוי, לא מקבל פרס נובל – הרבה ישראלים מתנחמים בשנאה (המדומיינת?) לאידו של עמוס עוז. מה שרומז לכך שהם פחות אנטישמיים ו/או יותר מטומטמים מכפי שאנו נוטים להניח.
    מה שמוכיח ש*גם* בקרב האנטישמים הסקנדינביים, ולא רק בקרב המדענים הישראליים, הולך ופוחת הדור. עוד נחמה פעוטה המקלה על האבל הלאומי על אי זכייה בפרסי נובל.

    אהבתי

  50. היו יהודים ממוצא גרמני שזכו השנה בפרס נובל. עוד ציון קטן בתרומתה של הקבוצה האתנית הקטנה הזו, יהודים דוברי גרמנית, לאנושות.

    אהבתי

כתיבת תגובה