על חרדים ועל גידול מעריכי

פסק הדין של בג"ץ שפסל את החוק לדחיית שירותם של בחורי הישיבות קולע שוב את המערכת הפוליטית הישראלית למצב בלתי אפשרי, ונראה איך היא תצא ממנו. מכל הדברים שנכתבו בפסק הדין צד את תשומת לבי דווקא פרט קטנוני. משפט שנכתב בידי השופטת מרים נאור:

 יש להביא בחשבון גם את קצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה החרדית (ראו הוועדה לקידום השילוב בשירות והשוויון בנטל דו"ח הוועדה 37 (2012), שם צוין כי קצב גידול האוכלוסייה החרדית עומד על כ-7% לעומת 1.8% באוכלוסייה היהודית בכלל).

כמובן שקצב גידול טבעי שנתי של 7% לא נרשם מעולם באוכלוסיה החרדית, וכנראה גם לא באף אוכלוסיה אחרת. זהו קצב גידול אבסורדי לחלוטין, שאולי אפשר היה להגיע אליו אם האישה החרדית הייתה מולידה באופן שגרתי 16 ילדים. נאור והמתמחים שסייעו לה בכתיבת פסק הדין לא אשמים בכך שבדו"ח רשמי אחר שממנו ציטטו נכתב נתון מגוחך כזה, אבל אם היה שם בסביבה מישהו עם מודעות מתמטית מינימלית הוא היה מונע פרסום שטות כזו בפסק דין חשוב של בית המשפט העליון. משקיעים טובים יכולים לקוות לקצב גידול שנתי של 7% בערך השקעותיהם, כך שערכן יוכפל מדי עשור, אבל אין תופעה של גידול כזה באוכלוסיה אנושית.  בעוד שלושים שנה לא יחיו פי שמונה חרדים מאשר היום. אם כי לא ניתן לפסול את האפשרות שהדבר יקרה בעוד שישים שנה.

חשוב להאיר טעות כזו, כי חוסר ההבנה של האופן שבו עובד גידול מעריכי באוכלוסיה אנושית שב ונשנה בהתייחסות לתופעות דמוגרפיות כמו לגידול במספר החרדים בישראל, הבדואים בנגב או המוסלמים באירופה. לגידול מעריכי יש שני היבטים – ההיבט הראשון הוא שבטווח הארוך האפקט שלו הוא מדהים ולא נתפס. יש מעשיה ידועה על אדם שביצע שירות עבור מלך וביקש פרס – גרגירי חיטה במספר שימלא לוח שחמט, אם בכל משבצת יוכפל מספר הגרגירים מזה שבקודמתה. אחרי שהמשרתים התחילו למלא את לוח השחמט, התברר שגם אם יביאו את כל החיטה בממלכה, לא יהיה די בכך כדי להשלים את מלאכת המילוי.

זהו ההיבט הראשון של גידול מעריכי, וכשאנשים מבינים אותו ומפנימים אותו הם שוכחים את ההיבט השני והוא שגידול מעריכי מתחיל לאט. אם תשים 20,000 שקל בבנק ותקבל עליהם ריבית חלומית של 20% בשנה, כשתחזור אחרי כמה שנים תגלה לצערך שלא נעשית עשיר מופלג. גם אם כשתחזור אחרי מאה שנה, תוכל לשכור את וורן באפט לנקות אצלך את השירותים (אם נניח שיחיה עד אז ונתעלם לרגע מהגידול המעריכי שיחול בנכסיו שלו). כשמסתכלים על המפלגות החרדיות ורואים שהן די מדשדשות בבחירות, ויהדות התורה אפילו איבדה מנדט בבחירות האחרונות, נוטים לחשוב שיש שם איזה גל יציאה בשאלה שהופך את כל החשש מהתחרדות המדינה ללא רלוונטי. זהו קשקוש. הגידול המעריכי החרדי ממשיך ומתקדם בצורה מדהימה, ושיעורי היציאה בשאלה באוכלוסיה החרדית, לפחות זו האשכנזית, נמוכים מאוד. אבל כמו כל גידול מעריכי, האפקט שלו איטי בתחילה. גם כאשר המלך ראה את המשרתים ממלאים את משבצות הלוח בחיטה. 2 במשבצת השנייה, 4 בשלישית, 8 ברביעית, 16 בחמישית.. הוא שחק בלבו להסתפקות במועט של זה שביקרו הוא חפץ.

הגידול המעריכי החרדי הוא איטי, והוא איטי גם משום שיש גבול לגידול הטבעי האפשרי באוכלוסיה האנושית, כי כאמור אפילו החרדים לא מקימים באופן רגיל משפחות בנות שש עשרה נפשות וקצב גידול של 7% בשנה הוא הזיה פרועה. הקצב האמיתי של הגידול באוכלוסייתם נמוך מ-4%. אף על פי כן, כמו כל גידול מעריכי, גם לזה, לאחר מספיק זמן, לא אלפי שנים ולא מאות, אלא לכל היותר מאה שנה, יהיו השלכות שישנו מהקצה אל הקצה את הכול, ובהנחה שתהליכים אחרים לא יתערבו גם הם וישנו באופן רדיקלי ושונה את פני הדברים. די בכך שהחרדים בארץ ובעולם ימשיכו בעוד 6 דורות באותו קצב גידול אוכלוסיה, ויהיו יותר חרדים מסינים.

82 תגובות בנושא “על חרדים ועל גידול מעריכי

  1. אכן המתמטיקה שגויה. עם זאת, צריך לשים את הנתונים הנכונים על השולחן ולעשות אקסטרפולציה לשנת 2025, 2035 ו 2050 (למשל) ולצייר את תמונת החברה הישראלית בהנחה שהנתונים הידועים כיום נשארים כפי שהם. כיצד תיראה החברה ומה נעשה? ישנם תהליכים שקורים היום שהם תוצאה של שינויים בחברה שפשוט קורים בקצב מספיק איטי כדי שלא יפריעו ליום יום אבל הם עדיין מספיק מהותיים מכדי שנתעלם. ההדתה בחינוך למשל היא תוצאה של חוסר מוכנות שכזה.

    אהבתי

  2. לדמוגרפיה מעריכית יש עוד מאפיין מעניין:
    לוקח זמן מרגע שהשינוי הפך "לבלתי הפיך" עד שהוא בא לידי ביטוי בפועל.

    אסביר באמצעות משל:
    כילד ביקרתי בספינה גדולה של הצי וראיתי שההגאי ורב החובל יושבים במקום על הסיפון שלא מאפשר להם לראות את מה שנמצא ישר לפני הספינה אלא רק כמה עשרות מטרים ממנה. שאלתי את המדריך האם זה לא מסוכן. הוא הסביר לי שכן אבל שגם אם הם יכלו לראות את מה שנמצא ממש ליד הספינה (אפשר בקלות להתקין מצלמות על מעקה הסיפון) זה כלל לא יעזור. הספינה גדולה מכדי לשנות כיוון במהירות מספקת כדי להימנע מפגיע בטווח כזה. ולכן הסתכלות לטווח זה היא בגדר הסחת דעת. על רב החובל\הנווט\ההגאי לזהות את הסכנה בעוד מועד מרחוק ולהגיב בהתאם.

    השאלה החשובה בדמוגרפיה היא לא מה אחוז החרדים בקרב הבוגרים המצביעים בבחירות. אלא מה האחוז שלהם בקרב הילדים. שהרי מרגע שהילדים נולדו כבר קשה מאוד לשנותם בלי כפייה אלימה בהרבה מזו הדרושה למנוע את ביאתם למשפחתה חרדית מלכתחילה.

    כלומר אני מניח שכשם שילדים ערבים לא יהפכו בבגרותם ליהודים אם לא גדלו במשפחה יהודית, ולא הלכו לביה"ס יהודי, כך גם אין סיבה להניח שרוב מוחלט של החרדים לא יישאר חרדי, או לפחות יהודי דתי ומאוד אנטי דמוקרטי, כל זמן שהם גדלים במשפחות חרדיות ולומדים במערכת החינוך החרדית.

    הבעיה היא שרוב הציבור החילוני, ואפילו הדתי, לא מבין את זה. הם חושבים שהבעיה הדמוגרפית תבוא לידי ביטוי רק בעוד 30-40 שנה ואז יהיה הזמן לטפל בזה. הם לא מבינים שכבר בעוד עשור החרדים יהוו שליש מהילדים היהודים, וביחד עם הערבים הם יהיו חצי מהילדים בתוך הקו הירוק. ואז כבר יהיה מאוחר מידי לשנות.

    כמובן מאליו אני מניח שזה בעייתי שחצי מהילדים יהיו חרדים או ערבים. אבל את ההסבר ללמה זה בעייתי אני משאיר לתגובה אחרת.

    Liked by 3 אנשים

  3. ישאל הקורא הנבון (או הטרול המצוי) מה בעצם הבעיה בכך שחצי מהאוכלוסייה, בתוך שטחי הקו הירוק, תהיה ערבית או חרדית. למה ליברל כמוני שמקבל את השונה אמור להתנגד לכך? ובכן זה צפוי להוביל לאסון משתי סיבות:

    כלכלית שתי האוכלוסיות הנ"ל הן עניות ופוריות יותר, אך משכילות ויצרניות פחות מהאוכלוסייה היהודית הלא דתייה. ובהפרש ניכר. וזו לא מגמה חדשה אלא קיימת כבר יותר ממאה שנה והפערים רק הולכים וגדלים. וממה שאנו לומדים מהעולם קשה מאוד לצמצם אותם. בין השאר כי בניגוד לאידיאל הסוציאליסטי העניים כלל לא רוצים להשתנות. כלומר הם כן רוצים כסף וכן רוצים את תוצרי היצרנות. אבל הם לא מעוניינים בהשכלה, ובדפוסי החשיבה וההתנהגות (ילודה מועטה, חינוך ריאלי טכנולוגי, השקעת זמן בקריירה, חשיבה לוגית ספקנית, שיוויון וסובלנות לאחר וכו') שמייצרים את העושר. להפך מבחינתם הדרך שלהם היא המוצלחת יותר, עובדה הרי שמספרם וכוחם רק הולכים וגדלים ואלו של הליברלים קטנים.

    ולכן אזרחי ישראלים העתידיים יהיו עניים יותר, בוודאי שבהשוואה למדינות קולטות הגירה כמו קנדה וארה"ב. והתוצאה עלולה להיות בריחת מוחות מוגברת של צאצאי המיעוט המשכיל והליברלי בישראל, מה שיהפוך את ישראל לענייה וחלשה עוד יותר, ואת תושביה לאומללים עוד יותר.

    הסיבה השנייה היא שבניגוד למיתוס הסוציאליסטי על ברית המדוכאים מול העשירים המרושעים ומחרחרי המלחמות, הרי שבפועל האוכלוסיות החרדית והאיסלמית (גם אצל הערבים הדתיים העניים עושים יותר ילדים, והם פחות סובלניים ויצרניים ופחות מוכנים לפשרות למען השלום) מתעבות זו את זו וצורת החשיבה הצדקנית והאבסולוטית שלהן תוביל למלחמה ולא לשלום ביניהם. תוסיפו לזה גם את הגידול במחנה הלאומני דתי לעומת הקיטון, שוב כתוצאה מילודה נמוכה והגירה, של המחנה החילוני ציוני יוני ותגיעו למסקנה שחלום השלום רק ילך ויירחק מאיתנו בעתיד.

    ליתר ביטחון הממשלה לא רק מעודדת ילודה אצל שתי האוכלוסיות העניות והלא סובלניות הללו, אלא עושה עוד שני דברים, שלחלוטין בתחום שליטתנו היום, ושיבטיחו אפלוקליפסה בעתיד:

    הפרדת מערכת החינוך למספר זרמים מבודדים, שאין להם דבר במשותף, ושלא מחנכים לקבלת האחר אלא להפך. בשטחים, וגם במזרח ירושלים, הרשות הפלסטינית והחמאס רבים ביניהם על השליטה בחינוך של דור העתיד הפלסטיני (מה שאגב מבטיח גם את התמשכות מלחמת האזרחים שם, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר) ואילו בתוך גבולות הקו הירוק יש לנו כ 4 זרמי חינוך עיקריים, המבטאים את 4 השבטים בארץ, אותם הזכיר הנשיא ריבלין בנאומו:

    1. ממלכתי כללי – זרם החילוניים והמסורתיים. שם אסורה כיביכול הטפה דתית ופוליטית. אבל בפעול יש והיא נוטה לכיוון ימני דתי.
    2. הממלכתי דתי – זרם הציונות הדתית. שם יש הטפה פוליטית ודתית גלויה.
    3. החרדית – שם אין ליבוי ליבה אבל יש הטפה דתית ופוליטית בוטה וגלויה.
    4. הערבית – שזהו הזרם היחידי שבו לומדים גם עברית וגם ערבית. כדי להבטיח שילדי ישראל העתידיים אפילו לא יבינו זה את שפתו של זה.

    כך מערכת החינוך מכינה לא לחברה דו לאומית או רב תרבותית עתידית אלא למלחמת אחים, כשכל צד נאחז בבורותו לגבי האחר, ובצדקת דרך חסרת בסיס.

    בנוסף הממשלה דואגת לפיזור וערבוב אוכלוסיות. במובן של יישובים ולא חלילה נישואים או חיים מעורבים (יש מעט נישואים בין חילונים לדתיים אך כמעט שאין נישואים בין שאר הקבוצות). כך שגם אם ילדינו ירצו להיפרד זה מזה, על מנת לפחות לחיות בהפסקת אש ושלום קר בפועל, גם אם תוך שנאה הדדית, הם כבר לא יוכלו. לא רק ההתנחלויות הדתיות בתוך השטחים, שהם בגדר חלמאות גמורה ואיבוד עצמי לדעת. אלא גם התיישבות דתית, ואף חרדית, בין יישובים ערביים בתוך הקו הירוק, ולצידם התיישבות מסיבית של חרדים בתוך ולצד יישובים חילוניים, על מנת להבטיח שגם הפרדה לקנטונים, למשל קנטון דתי וקנטון חילוני בישראל, יהיה בלתי אפשרי בעתיד.

    פלא שכל כך הרבה צעירים יהודיים חילוניים מוכשרים רצים להשיג דרכון אירופאי או יורדים מהארץ?

    אבל העיקר שהמחאה החברתית עסקה במחירי הקוטג' (דו משמעי) והמחאה עכשיו עוסקת בעלות הסיגריות שראש הממשלה מעשן. חלם זה כאן.

    ונסיים במוטו הסמוך על סמוך העכשווי:
    עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה.
    אני ציוני וחשוב לי שגם הילדים שלי יחיו כאן.
    אבל אל תחפור לי על מה יהיה פה עוד 30 שנה. זה עוד המון זמן ומי יודע מה יהיה עד אז.

    Liked by 1 person

  4. אור, כתבת לעניין.
    בנושא של גיוס החרדים יש עוד פשע אקטיבי של המדינה – הדחייה שניתנת לצעירים חרדים ניתנת על סמך זה שישארו בישיבה. כלומר תמריץ אקטיבי, מטורף והזוי במיוחד, שלא ייצאו לעבודה. היחיד שבאמת כתב לעניין בפסק הדין של בג"ץ הוא השופט יצחק עמית, שקרא לתת פטור בגיל 18 לחרדים כדי שיצאו מהכלא של הישיבה ויהיו חופשיים להתפרנס ובכלל לבחור דרכם בעולם.
    באופן כללי השופט עמית הוא הנבון בין שופטי בית המשפט העליון ובעתיד ישמש כנשיאו. לצערי הרקורד שלו מוכתם בדעת מיעוט אומללה שרצתה להשאיר בכלא את ניסים חדד, בשל טענה הזויה שהודבקה לו כאילו אנס התינוק של החברה שלו.

    Liked by 2 אנשים

  5. אני כן חושב שכיום החילוניות הליברלית היא בסוג של פשיטת רגל, בשל העיוורון שכופה עליה התקינות הפוליטית שהיא דת בפני עצמה. במקרה הטוב תצא ממנה מוטציה חדשה, נטולת העיוורון הזו, שתוכל לשרוד. גם אם תסבול מנחיתות מספרית, העליונות שלה במדע וביכולת לגייס לשורותיה את החכמים שבבני האדם, יכולה לאפשר לה לנצח בכל מלחמת תרבות אם לא תשים את עצמה בכבלים.

    אהבתי

  6. אגב חוץ מבנושא ההתנחלויות (וגם זה בלחש ובביישנות משל הם עצמם אינם בטוחים בדבריהם) לא שמעתי שום אמירה חכמה, הגיונית או אפילו בריאה מאף מפלגה, בקואליציה או באופוזיציה.

    השמאל צורח על פערים חברתיים ועוני, תוך התעלמות מכך ש:
    1. הפערים הללו הם תוצאה של פערי התנהגות בין אוכלוסיות מאוד שונות זו מזו. רוב מוחלט של העניים בישראל הם חרדים או ערבים. ורוב האוכלוסיה העשירה היא אוכלוסיה חילונית יהודית משכילה ויצרנית. שלמרבה הטירוף היא גם קהל המצביעים של אותן מפלגות שמאל.
    2. העניים לא מעוניינים להשתנות. למשל החרדים לא מעוניינים בלימודי ליבה, מה ששם ללעג את כל היומרות לצמצום פערים באמצעות חינוך, או את הביקורת השמאלית על "הסללה בחינוך המקצועי". אכן יש הסללה. אבל הוא לא בחינוך המקצועי הכמעט נכחד בישראל, שבסופו יש פרנסה וכניסה למעמד הביניים העובד, אלא הסללה לחיים של בורות עוני ושיעבוד במערכת החינוך החרדית.
    3. העניים עושים יותר ילדים. מה שמבטיח את הגדלת הפערים בעתיד. הרבה יותר ממיסוי על ירושה, צמצום הילודה בקרב העניים, והגדלתה בקרב העשירים, תוביל לצדק חלוקתי גדול יותר.

    ואילו הימין, הלכאורה ציוני, פועל במרץ לחיסולה הדמוגרפי של ישראל הציונית, בכל הדרכים שתוארו למעלה, ובראשם:
    1. יצירת 4 (6 עם סופרים גם את השטחים) מערכות חינוך שונות שמייצרות דור עתיד שמחולק לשבטים ששונאים אחד את השני ושאין להם שום ערכים משותפים.
    2. פיזור האוכלוסיות, וערבוב איזורי המחיה שלהם, כך שהשבטים הנ"ל אפילו לא יוכלו להקים לעצמם קנטונים חצי עצמאיים בתוך המדינה, בחזקת חיה ותן לחיות, אלא יילחמו זה בזה על שליטה במדינה אחת דו לאומית וקרועה במלחמות דת כלכלה ולאום.
    3. קצבאות ילדים, ושיטות שונות לסבסוד הילודה בקרב האוכלוסיות החרדית והאסלמית (ובמידה מועטה יותר גם בקרב המתנחלים הקיצוניים) על חשבון היהודים החילוניים. למרבה האבסורד גזל זה מוצג כצדק חברתי:
    מענקים כגון כגון חינוך ורפואה חינם שהם בעצם סבסוד משפחות עניות ומרובות ילדים על חשבון משפחות עובדות עם מעט ילדים.
    יצירת ביטחון באמצעות שירות צבאי חובה בלא שכר שבו חייבים רק החילוניים העובדים, בעוד שהמוסלמים, החרדים, וכן הנשים הדתיות, פטורות בלא שום מס.
    ועוד שלל מענקים שונים ומשונים שכולן צורות שונות לקחת כסף מהחילוניים היהודים (והערבים הנוצרים המתונים) ולתת אותו לשאר השבטים.
    למשל לקיחת כסף מעיריות עשירות (שבהן יש אוכלוסיה חילונית יהודית ויצרנית עם מעט ילדים וצרכים) ונתינתו לעיריות עניות ומושחתות (שבהן אוכלוסיה חרדתית או ערבית ענייה, מרובת ילדים וצרכים ולא יצרנית) או להתנחלויות (שגם בהן יש הרבה ילדים ומעט עובדים בסקטור הפרטי והלא ציבורי).

    כמובן שהמפלגות הדתיות כבר אין לי שום ציפיות ערכיות. הללו פועלים במודע רק להגברת הסבל האנושי (מה שמכונה לצרוב בתודעה, וליצור טראומה לפינוי הבא) בהווה ובעתיד. הסבל העוני והמלחמות אינם תקלה. הם הם המטרה.

    לעומתם מהמפלגות הערביות אני מאוכזב, ולא לראשונה. האם הם רוצים שילדיהם יחיו במדינה ענייה וימנית יותר? למה הם לא מתנגדים לקצבאות הילדים (ביחד עם החרדים הם מהתומכים הכי נאמנים של קצבאות אלו) שמגדילות אצלם את העוני והסבל, ואצל היהודים את הציבור הימני ששונא ומדכא אותם? ולמה הם לא מנסים לפייס ולגשר בין היהודים לפלסטינים, במקום להסית ולהרחיק? לאללה הפתרונות. אולי גם אצלם שולטות אידיאולוגיות קומוניסטיות פשיסטיות או דתיות שרובות בסבל ברכה, בבחינת כמה שיהיה יותר רע יהיה יותר טוב. והעיקר שאנחנו כקבוצה נהיה רבים וחזקים, ולא כמה מאושרים יהיו ילדינו.

    אני כבר באמת לא יודע למי להצביע בבחירות הבאות. כנראה שלגסטין טרודו.

    אהבתי

  7. תמריץ אני מבין שלא ניסית להגר לקנדה…

    ג'סטין טרודו אולי מדבר כמו היפי יפה נפש ונאיבי (ההספד שלו לרודן רצחני והמושחת קאסטרו מקובה היה המקבילה משמאל לחיבוק של טרמפ לימין הגזעני) אבל המדיניות בפועל של ממשלת קנדה רחוקה מכך.

    בניגוד לישראל שמקבלת עולים על סמך יהדותם (וכך קלטה המוני עולים מהעולם השלישי), אירופה שאכן מסננת אנשים לפי מסכנותם ואלימותם (כן אלימותם. אנשים שהם סתם עניים ובורחים מאסונות טבע או עוני ולא מאלימות לא זוכים למקלט מדיני. כך שזו אסטרטגיה גרוע אף יותר ממה שנראה לעין במבט ראשון) וארה"ב שגם תחת טרמפ מאזרחת המוני מקסיקנים עניים, הרי שקנדה קולטת בעיקר מהגרי עבודה, שהיא מסננת בעצמה (ככה זה כשהגבול היבשתי היחידי שלך הוא עם צפון ארה"ב והאוקיינוס מפריד בינך לכל מסכני העולם. קל להיות יפה נפש) על בסיס כלכלי ותרבותי בלבד.

    כדי להשיג מעמד תושב, PR, בקנדה, צריך לעבור מבחן באנגלית (או צרפתית אבל לא בספרדית), להוכיח הבנה בסיסית בהיסטוריה של קנדה ובצורת השלטון הדמוקרטית בה, ובעיקר להוכיח יכולת כלכלית באמצעות השכלה פורמלית, ניסיון תעסוקתי בקנדה עצמה, ורצוי גם חשבון בנק מנופח.

    הן על סמך סטיסטיקות והן על סמך מה שאני רואה, המהגרים לקנדה, שרובם מגיעים מהודו והמזרח הרחוק, הם שומרי חוק, משכילים וחרוצים. הם יבטיחו עתיד כלכלי ודמוקרטי לקנדה, גם כשהלבנים יהפכו למיעוט בה.

    Liked by 1 person

  8. אור, אתה מדבר על מסלול הגירה לפי כישורים אבל אשרת פליט תופסת חלק גדול יותר ויותר מנתח ההגירה הכולל. ואלו שהגיעו ידרשו בעתיד איחוד משפחה.

    אהבתי

  9. ואגב בעבר שאלת אותי מה אעשה עם קנדה תותקף. האם אעבור לאוסטרליה. לא הספקתי לענות לך שם (מתנצל, לעיתים האישה והקריירה גורמים לי להזניח את חובותיי האינטלקטואליות) אבל ברור שלא.

    אם קנדה תותקף מובן שהקנדים, ואני בתוכם, נגן עליה. כי היא שווה מאוד שיגנו עליה. היא גדולה, עם פוטנציאל צמיחה עצום, והיא לא כוללת בתוכה אוכלוסיה עויינת. היא גובלת במדינות ידידותיות ענקיות ובטוחות גם הן (ארה"ב ומערב אירופה) ולכן היא שווה את ההשקעה.

    אבל גם אז אני אצפה שהממשלה, כלומר האזרחים הנשארים בטוחים בביתם, ישלמו לי ולשאר החיילים שכר. לא שזה יהיה התמריץ היחידי להילחם. חלילה לנו. אבל לפחות זה יאפשר לנו להתמקד בלחימה ולא לדאוג לפרנסה (אין דבר כזה חייל עובד. או שהוא חייל ואז אינו עובד, או שהוא עובד אבל אז אינו חייל).

    המצב בארץ שבו אוכלוסיות שלמות לא משרתות בצבא (חרדים, ערבים, נשים דתיות), שחיילים לא מקבלים משכורת, אפילו לא את המינימום הדרוש לקיומם, ושבו לאוכלוסיות שאינן משרתות בצבא ולא משלמות מיסים יש את החוצפה לכנות את אלו שכן בוגדים* אין שם אחר אלא רוע טהור. רשע לא רק מי שמרוויח ממנו אלא גם מי שלא אבל מוכן להסכים איתו, ולהמשיך לשרת את הרשע הזה.

    *משום מה תל אביב נחשבת לעיר של משתמטים ונהנתיניים על אף שאחוז המשרתים בה גבוה בהרבה מברוב ההתנחלויות, בהן הבנות אינן משרתות. אחותי הייתה בשירות לאומי והרשה לי לומר לך שזה קל בהרבה מאשר שירות של 3 שנים עם משמעת צבאית. אבל היחס של החברה לזה זהה.

    רק דוגמא מהתקופה האחרונה:
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5016616,00.html
    בעקבות תוכנית הרמטכ"ל לתת 2000 ש"ח בחודש ללוחמים (פחות משכר המינימום וממה שנדרש כדי לרכוש קורת גג ואוכל לחודש בישראל) הזהירה ברביבאי. "אסור שנאבד את השיח הערכי בדרך לשיפור התגמול, ואסור שערך השליחות יישחק".

    אתה מבין. היא, שמקבלת פנסיית מיליונים של אלופים, חוששת משחיקה ערכית. שאם חלילה נזרוק כמה פרוטות לנערים המסכנים את חייהם בשדה הקרב, הם יהפכו למפונקים. כאילו שמישהו יילך לקרבי רק כדי להרוויח 2000 ש"ח בחודש.

    כמובן שאם הייתה מחאה וסרבנות של לוחמים ומדינה הייתה בסכנה כתוצאה מכך לא הייתה שום בעיה לממשלה לממן משכורת מינימום לכל חייל. מינימום כן, אני אפילו לא מדבר על שכר הוגן ביחס לכישורים לזמן לסיכון ולתנאים הקשים, מינימום בשביל להתקיים ולא לקבץ נדבות אצל זרים או ליפול כעול על ההורים.

    אהבתי

  10. https://www.theguardian.com/world/2016/mar/08/canada-doubles-refugee-target
    טיפשות קולוסאלית כזו מראה את פשיטת הרגל של הליברליזם החילוני המערבי. יכול להיות שבקנדה, גם בטווח של שנים רבות, האפקט השלילי יהיה מוגבל כי המספרים עדיין קטנים. לא כך ביתר מדינות המערב. בעצם, פרט למדינות מזרח אירופה, שאולי יתברר בדיעבד שהקומוניזם יהיה הדבר הכי טוב שקרה להן, כי נתן להן חיסון ארוך טווח נגד מעשי איוולת מטורפים בשם ערכי השוויון.

    אהבתי

  11. מה שאמרת עכשיו הוא קצת פופוליסטי. התופעה שנקראת "הצדקת יתר' היא חלק מהפסיכולוגיה האנושית ואין מנוס מלהתחשב בה. כלומר יש בעיה גדולה לפתות שירות קרבי בצה"ל באמצעות כסף כי שוחק את המוטיבציה. אנשים מצדיקים לעצמם את החלטתם לעשות את השירות באמצעות כסף. אבל כן, אני תומך בשכר מינימום ללוחמים. אבישי בן חיים כותב ללא הרף על כך שהחרדים לא יתגייסו, אז לפחות שיתגמלו המשרתים. צודק.

    אהבתי

  12. לגבי אחוז הפליטים לעומת המהגרים כלכלית לקנדה אני מציע לקרוא את העובדות

    https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_Canada

    תסתכל על הטבלאות של ארצות המוצא של המהגרים.
    גם אם נניח שכל מי שמגיע מארץ מוסלמית הוא פליט (וזה לא המצב) הרי שהם מהווים פחות מ 15% מכלל המהגרים גם בשנים האחרונות. ולפני זה האחוז שלהם היה נמוך עוד יותר. המהגרים מהודו, סין והפליפינים אולי לא הגיעו ממדינות עשירות, אבל הם לבטח לא פליטי מלחמה, והם מהווים הגירה חיובית: משכילים, מבוססים כלכלית וחרוצים. הן על סמך התרשמות אישית ועל סמך סטיסטיקות כגון מעורבות בפשיעה, אחוז ילדים למשפחה, אחוזי אבטלה וכו'.

    מסקנה: היום רוב המהגרים לקנדה הם על בסיס יכולת כלכלית חיובית.

    אבל בעצם לא זה מרכז הדיון. אני לא דואג לעתיד של ארה"ב וקנדה אלא של ישראל. היו לי הרבה שיחות עם ישראלים, יהודים חילונים ודתיים, על הבעיה הזאת וטרם שמעתי תשובה אפילו חצי רצינית. רובם נפנפו את הבעיה בטענה שיש עוד 30 שנה עד אז, ואלוהים גדול, ועברנו את פרעה ונעבור גם את זה, והמומחים לא יודעים כלום, טעו בעבר ויטעו גם בעתיד, ויש המון ירידה של ערבים מהארץ וחזרה בשאלה של חרדים (אין לכך שום ראיות מבוססות אבל כידוע בתקופתנו העובדה נגזרת מהדעה ולא להפך) ובכלל לעם ישראל תמיד קרו ניסים אז למה שלא גם עכשיו (בתלמוד כתוב שאין לסמוך על הנס, והציונות הייתה בדיוק ההפך מהסתמכות על ניסים, היא הייתה מרידה בפאסיביות הזאת ופנייה לעבר עשייה והיגיון…).

    Liked by 1 person

  13. מסכים איתך שלקבל פליטים מאזורי מלחמה, רק על בסיס מסכנותם בלי לבדוק את האידיאולוגיה שלהם, היא אכן אבסורד*. אבל כפי שציינת קנדה היא האחרונה שצריכה לדאוג מכך. היא מקבלת מספיק מהגרים "טובים" כדי לפצות על "הגרועים" ויש לה עומק דמוגרפי מספיק גדול כדי להיות האחרונה שתיפגע מכך. אנשיה יוכלו ללמוד את הלקח ממדינות מערביות אחרות שיפגעו קודם.

    והערה אחרונה לסיום (שוב לצערי חובותיי האחרות מאלצות אותי לסיים דיון מעניין): פשיטת הרגל המוסרית והכלכלית לא נובעת מהליברליזם הקלאסי, הליברטני והנאור של המאה ה 18. אלא מהסוציאליזם והפוסטמודרניזם של המאה ה 20. המערב לא צריך לדחות את הליברליזם אלא לחזור למשמעותו המקורית. פסל החירות הבטיח לקלות את העניים בתנאי שיעבדו קשה, ולא לתת להם קצבאות אבטלה. זה אומנם לא כתוב על הפסל עצמו, אבל בהיעדר סוציאליזם באותה תקופה, זו הייתה הנחה מובנת מאליה.

    לא ההסתמכות על היגיון, ספקנות ניסויים ועובדות הביאו אותנו למשבר אלא בדיוק ההפך מזה: דחייתם מתוך רצון להגן על החלשים מהאמת. המערב במשבר לא כי הוא דבק בערכי הנאורות והליברליזם אלא משום שבחר להחליפם בערכי הפוסטמודרנים והסוציאליזם (שאינו אלא פוסט נאורות. לנסות ללמוד מהי נאורות מתוך שיחה עם פוסט מודרניסט זה כמו לנסות ללמוד מהי יהדות מתוך שיחה עם אנטישמי).

    *להבדיל אלף אלפי הבדלות היהודים בשואה לא ברחו ממלחמה בה הם היו צד שווא כוח, אלא ברחו כמיעוט מהשמדה. וכמיעוט ניתן היה לקלוט אותם, זמנית בלבד במובן בלי אפשרות לאזרחות בהמשך, בלי שינוי דמוגרפי במדינות הקולטות. ומובן שהם הביאו איתם כישורים כלכליים וערכיים כאלו שכל מדינה שקלטה אותם הרוויחה, וכל מדינה שדחתה אותם הפסידה מכך.

    רק תחשוב על ארגנטינה שטענה שהיא צריכה חקלאים ולא משכילים ולכן דחתה את היהודים. מה אתה חושב שיקרה לכלכלה של מדינה שזו גישתה? ואכן ארגנטינה שהייתה עשירה כמו ארה"ב בתחילת המאה, היא היום מדינת עולם שלישי. מגיעה להם.

    אהבתי

  14. ועוד הערה:
    קנדה גם לא לוקחת יותר מהגרים מאשר בעבר.

    Home


    זו מדינה שהתרבות הפוליטית והכלכלית שלה ערוכה לקליטת מהגרים ולצמיחה.
    וכל עוד היא מקפידה לקחת את רובם על בסיס כלכלי ולא רחמים עתידה מובטח.

    אהבתי

  15. תמריץ,
    האם לא היה מקום להביא בפוסט כזה תחזיות של דמוגרפים מלפני 20 ו30 שנים? (סליחה על העצלנות)

    אהבתי

  16. חייל, אני מניח שאתה רומז לירידת שיעור הילודה הערבי החדה שהיא אכן אירוע מרעיש. לא מאמין שישתחזר אצל חרדים. לערבים לא הייתה אידיאולוגיית ילודה כמו שהייתה להם פרימיטביות. אבל אולי אתבדה.

    אהבתי

  17. תמריץ,
    זה חלק מהתשובה. האם אתה בטוח שהעולם החרדי לא ישתנה בדור הקרוב? כמה מהילדים החרדים שנולדו לפני 20-30 שנה הם עדיין חרדים?

    אהבתי

  18. בסופו של דבר כל החילונים הם צאצאי דתיים.
    אלמלא הורי הורינו היו דתיים בגלות, לא היינו מגיעים הנה. מי שעברו על משפחתו כמה דורות של "חילוניות" בגלות, בדרך כלל כבר התבולל לחלוטין ולא נחשב יהודי (אין הגיון בשמירה על סטטוס של יהודי במאות ה 18-19 כאשר אין לך קשר ליהדות כבר כמה דורות, זה רק פגע בך).

    לכן ספורי ההדתה לא כך כל מפחידים אותי. לא יודע מה יקרה בעתיד, אבל אני בטוח שיש הרבה יותר תרחישים אפשריים מעבר לאקסטרפולציה הלינארית שאתם מנסים לעשות פה.

    אהבתי

  19. תמריץ,
    ב30 השנים האחרונות מספר המצביעים של המפלגות החרדיות האשכנזיות לא גדל על פי הצפי הדמוגרפי. מה ההסבר לכך?

    אהבתי

  20. הוא גדל בדיוק לפי הצפי הדמוגרפי מבחירות 84'. בבחירות 88' באופן חד פעמי אגודת ישראל שיתפה פעולה עם חב"ד שסחפה קהל מסורתי שאינו חרדי אשכנזי.

    אהבתי

  21. גיא ״ משטרת הסחים ״ גדול אהבתי הומור ברמה ביום שזה יהפך למציאות כולנו נבכה אבל עד אז אם בכלל צוחקים מכל הלב..

    Liked by 1 person

  22. המחשבה שפני החברה החרדית עוד 50 שנה (כלומר עוד שני דורות) יהיו כפניה היום – אינה ריאלית.

    1. ככל שחברה גדולה יותר ומבוזרת יותר – כך היא גם נוטה להיות יותר הטרוגנית ויותר מפוצלת.
    לכך יש להוסיף את הנטייה של חברות מאוד אידיאולוגיות אך חסרות "אפיפיור" (כדוגמת החברה החרדית) – לפלגנות קשה ואפילו למלחמות פנימיות קשות.
    מאוד לא ברור איזה מין קואליציות יתרקמו בין פלגים חרדיים למפלגות דתיות ואפילו מפלגות חילוניות בכדי להתגבר על פלג חרדי אחר.
    כרגע אנו רואים מול עיננו את הפילוג של ש'ס בין החלק החרדי יותר שבה לבין החלק המסורתי שבה. אלי ישי, אריה דרעי, אמסלם, גואטה ו"גדולי התורה הספרדיים – ליטאיים" מושכים מפלגה זו לכיוונים מנוגדים, ולמעשה מרסקים אותה. אך סביר שבבחירות הקרובות מפלגה זו לא תצליח לשחזר את גודלה ההיסטורי.
    אך סביר בעיני שפילוגים ופיצולים מסוג זה לא יפסחו גם על המפלגה החרדית אשכנזית. ה"מלחמה" בין הפלג הירושלמי לבני ברקי היא כנראה רק הסיפתח.

    2. במאה ה 19 (במדינות מערב אירופה לרוב במחציתה הראשונה, ובמדינות מזרח אירופה במחציתה השניה) החברה היהודית שינתה את פניה מקצה לקצה. תהליכי עיור, הגירה (לרוב לארה'ב), היפתחות מקצועות ומשרות להעסקת יהודים, היפתחות מערכות החינוך הכללית של המדינות לקליטת ילדים יהודים לצד הנוצרים ועוד ועוד – יצרו תהליך של שילוב היהודים בכלכלה. לרוב הוא הגיע יחד עם תהליך "התחלנות" ו/או התנצרות / התבוללות של רבים, ותגובת נגד של "התחרדות" אצל מעטים.
    תהליך שכזה נמשך לרוב כשלושה דורות. הדור הראשון ל"הגירה" (במובנה הרחב ביותר, כולל יציאה מתחומי ההמושב של הקהילה היהודית אל החברה הכללית) מתפרנס בדוחק ממלאכות "נחותות". הדור השני כבר שולט היטב בשפת המקום ונוהגיו ומצליח להתברג למעמד הביניים. בדור השלישי מתרחש הזינוק הגדול קדימה – וחלק ניכר מבניו מצליח להגיע למקצועות החופשיים ומעטים מתוכו אפילו לצמרת תחומי עיסוק שונים.
    לתפיסתי, תהליך תלת דורי שכזה כבר התחיל בחברה החרדית, שרובם המכריע של הגברים בה עובדים החל מאמצע שנות העשרים שלהם. אפילו האנגלית נכנסת לחברה החרדית, אם כי לרוב בדלת האחרוית (כמו למשל ב"חוגי" אנגלית במתנ'ס המקומי).
    חשוב להוסיף שהגורמים שסייעו ליהודי המאה ה 19 לבצע את הזינוק האדיר קדימה (במהלך 2-3 דורות) נשמרו ללא שינוי בחברה החרדית בימנו: כבוד רב ללמדנות / רכישת השכלה + חינוך לדחיית סיפוקים והקרבת הנאות הרגע לטובת העתיד הרחוק. [פוטנציאל לזינוק שלא קיים באוכלוסייה הערבית מוסלמית בישראל, אך מסביר היטב גם הצלחת בני התרבות הסינית במערב].

    3. הסטטיסטיקות נוטות להתייחס ל"יציאה בשאלה" מהמגזר החרדי רק לקפיצה דו שלבית אל המסורתיות או לקפיצה תלת שלבית אל החילוניות. הן נוטות להתעלם מחרדים שהופכים לדתיים (כלומר מקפיצה של שלב אחד בלבד). בעיני טעות חמורה. הן כיון שקיים שוני מהותי בין החברה החרדית לחברה הדתית בהשתלבות בכלכלה ובתרומה למדינה, והן כיון שאחוז משמעותי מהדתיים (כרבע מהם) יהפכו למסורתיים או לחילונים בדור הבא. כלומר, גם כאן יש לבחון תהליכים רב דוריים ולא רק את השינוי שנעשה בדור אחד.

    4. עפ'י מחקר שקראתי פעם, נדמה לי של האומ', המשתנה המנבא החזק ביותר של השכלת ילדים וכושר השתכרותם הוא ההשכלה של אמהותיהם וכושר השתכרותן. לא סביר שהזינוק בהשכלת הנשים החרדיות (הטובה יחסית להשכלת הגברים החרדיים, וכוללת לימודי ליבה ברמה סבירה) לא תהיה השפעה. אפילו אם בחברה פטריאכלית נוטים לזלזל בחשיבות השכלת נשים ועיסוקן. למרבה האירוניה דווקא הזלזול החרדי בנשים יאפשר להן להיות סוכנות שינוי (בניגוד לחרדים ה"מודרניים" / ה"אמריקאים" -שהחברה החרדית משתדלת להתגייס לבלום את השפעתם על כלל החברה החרדית).

    5. ככל שאחוז החרדים והערבים באוכלוסיייה ילך ויעלה כך ילך ויתחזק הלחץ לשנות את החרדיות (והערביות) המסורתית ונוהגיה. לדוגמא ע'י הקטנת קצבאות הילדים והתמיכה ברשויות המקומיות העניות יחסית.
    בטבע – "פרזיטיות" היא טקטיקה ברת קיימא לאוכלוסייה קטנה יחסית של טפילים, היושבים על "גוף מארח" גדול וחזק. אך ככל שאוכלוסיית הטפילים הולכת וגדלה הם נמצאים בסכנה להחליש את המארח שלהם ואפילו להורגו. הרג המארח שמשמעותו כמובן גם מותם הם.
    בקרב בני אדם נבונים (כמו החרדים), המסוגלים להבין את הדילמה הקיומית בפניה נמצאים כל הטפילים בין דחף הריבוי הטבעי לדחף ההישרדות – סביר שינקטו צעדים בפני למנוע את פני הרעה. לדוגמא, תנתן יותר ויותר לגיטימציה, לחלק ניכר מהגברים החרדיים, להכשיר את עצמם למקצועות בעלי שכר גבוה יחסית.

    אהבתי

  23. אני חוששת שישראל מפספסת את ההזדמנות שמציגה בפניה הנכונות הקנדית הגוברת לקלוט פליטים (במקום רק מהגרי עבודה מסוננים בקפידה).
    כידוע – לרובם המכריע של תושבי עזה, ושל תושבי "מחנות הפליטים" בגדה – יהא גילם אשר יהיה, תעודת פליט *רשמית* של האומ' (למעשה של זרוע האום – אונרא).

    האם לא חבל לבזבז את כל ההומניות הקנדית הנדיבה רק על פליטים מסוריה, סומליה ומאפגניסטן?
    הרי כל שמאלני העולם מסכימים שגם עזה היא אזור לחימה, הנמצא תמידית תחת איום של אסון הומניטרי. אולי במקום להתווכח אתם על השאלה מהי המציאות – צריך לבקשם להתנהג לאור המציאות אותה הם תופסים.

    אהבתי

  24. אני מאמין שמדינת ישראל תהיה מקום טוב לחיות בו גם בעוד מאה שנה. אף שאיני יכול להסכים בפה מלא להערכות על קריסת החרדיות, דבר שאיני רואה באופק. מאמין שימצאו איכשהו דרך להסתדר, אבל זו תהיה ארץ אחרת וסביר שהדת תחזור לקדמת החיים היהודיים.

    אהבתי

  25. אוף טופיק,

    מעין ביקורת על ספרה החדש של הילארי קלינטון "מה קרה".
    בספרה היא טוענת שיש לתלות את האשמה בכשלונה בבחירות ב:
    – ג'ימס קומי
    – ולדימיר פוטין
    – ברק אובמה
    – המדיה
    – ברני סנדרס ותומכיו
    – ג'יל שטיין
    – העוינות הלבנה (אותה ניצל טראמפ)
    – סקסיזם / מיזוגניה
    – משהו מסתורי באישיותה שגורם לה להיות "לא אהובה" בעיני רבים (אך לא לדרכי התנהלותה במהלך הקריירה הציבורית הארוכה שלה, פרט להודאה פה ושם בטעות *נקודתית* טפשית)

    ביקורת קצת ארוכה מדי.
    אבל בעיני בלטה מאוד העובדה שהילארי קלינטון לא הקדישה אפילו שנייה לבחינה של אידיאולוגיית המפלגה הדמוקרטית ולתפיסות העולם שלה.

    לדוגמא לבחינה מחדש של נושאי ההגירה והגלובליזציה ו/או התמיכה באמריקאים שנפגעו מהם ; לקשר הסמביוטי לאילי ההון, לבנקאים ולמדינות הנפט ; לפוליטיקת הזהויות וההעדפה המתקנת ; ועוד ועוד.

    אהבתי

  26. בעיני דווקא החרדים אינם סכנה אלא הדתיים המסורתיים. החרדים בעיקר דואגים שלא יפגעו בהם. אבל הדתיים האחרים, אלה שנושאים בנטל מצד אחד אך מכתיבים ציוויון מאד שמרני לשאר האוכלוסיה הם אלה מהם אני חושש. הסיכוי שאי פעם תהיה כאן למשל תחבורה ציבורית בשבת או נישואין אזרחיים הולך וקטן לא בגלל החרדים אלא בגלל השכבה המסורתית הגדולה שזה פשוט לא מעניין אותה או שלא נעים לה להתעסק עם הנושא ושלא מבדילה בין לאום יהודי ובין דת יהודית.

    אהבתי

  27. כבר כתבתי לא פעם שנושא התחבורה הציבורית בשבת ייפתר טכנולוגית בידי הרכב ללא נהג וככל הנראה בתוך פחות מעשור.

    אהבתי

  28. קמיליה אני רואה שאת מסתכלת עם מבט מפוכח למה שעשוי או עלול להתרחש בחברה חרדית ובכלל בעוד כ50 שנה בעיני הניתוח שלך מאוד מעניין.. אבל אם כבר מסתכלים עשרות שנים קדימה יש לי אליך שאלה …האם חברת דן או אגד ימכרו בעתיד כרטיס חופשי חודשי בהנחה לרובוטים בעוד כ 50 שנה..?
    אם כבר מדברים על עתידנות הגיע אלי מידע מאוד מעניין פיליפינית אשר עוסקת מזה מספר שנים בעבודה סעודית עם זקנים בתל אביב הקימה לאחרונה חברת הייטק מאוד מצליחה.. היא ומספר עוזרים מסין בנו רובוט אשר מתפקד כ"מטפלת סעודית 24 שעות ביממה" כבר עכשיו עומדים לרשותה 78 לקוחות פעילים בישראל וחוג לקוחותיה רק הולך וגדל בהתמדה.. ברוקרים ישראלים הציעו לאותה גברת יזמית אפשרויות שונות לגיוס הון או מכירת המיזם ל GNG חברה אמריקאית מן הגדולות בתחום Exit תמורת סכום מכובד ביותר..
    מה שאני רוצה לומר זה למה ללכת כל כך רחוק וקדימה השינוי הגדול ומהפכני נמצא כבר כאן ובגדול צריך רק להרים את הראש ולממש את החלום….

    אהבתי

  29. לתמריץ,

    אם לא ברור: להערכתי החרדיות לא תקרוס. אבל היא גם לא תשמר בדיוק כפי שהיא בהווה ורק תגדל ותגדל ותגדל. היא כנראה תהפוך לחברה הרבה יותר הטרוגנית והרבה יותר מגווונת מכפי שהיא בהווה.

    אגב. מבחינתי האישית (ומבחינת המוני אנשים, ובעיקר נשים נוספות) קיימת סתירה בין "אני מאמין שמדינת ישראל תהיה מקום טוב לחיות בו גם בעוד מאה שנה" לבין "זו תהיה ארץ אחרת וסביר שהדת תחזור לקדמת החיים היהודיים".
    למרות שברור שעוד מאה שנה אני כבר לא אחיה. כלומר השאלה נוגעת לרצון ילדי, ובתקווה גם נכדי, להמשיך לחיות בישראל. עוד 50 שנה – *אולי* עדין אחיה, אבל ברור שאהיה כבר מבוגרת מדי מכדי אפילו לשקול הגירה לארץ אחרת.

    ################################

    למירון,

    אני מקווה, אם כי לא בטוחה, שעוד 50 שנה חברות אגד ודן יפסיקו לשלוט על שוק התחבורה הציבורית בישראל. שיצוצו עוד הרבה חברות הסעת המונים, שחלקן פועלות גם בשבתות ובחגים. להערכתי לא תהיה תחבורה ציבורית *מסובסדת* בשבתות,, אך איני רואה כל סיבה מדוע בשבתות מופעלות רק מוניות "ספיישל" יקרות (עבור חסרי הרכב הפרטי / משתמשי התחבורה הציבורית) , במקום גם אוטובוסים "פרטיים" המאפשרים תחבורה זולה יותר.

    באופן דומה, איני צופה שבישראל יאשרו רשמית נישואים אזרחיים. אבל אני צופה שילכו ויתרבו הפתרונות העוקפים את הצורך להינשא ברבנות – לכל מי שיהיה מעוניין בכך. כפי שגם כיום מאוד קל להינשא בחתונות "אלטרנטיביות" או בקפריסין, וכל זכויות בני / בנות הזוג מוכרים ע'י המדינה בכל ההיבטים המעשיים של החיים (כמו זכויות ירושה ופנסיה, אפוטרופוסות על הילדים וכדומה).

    כלומר, שימצאו המוני פתרונות עוקפי מדינה. מה שמחזק את רצוני במדינה פחות ריכוזית / פחות סוציאליסטית, ויותר "חופשית" ופתוחה ליוזמות פרטיות שונות.

    אהבתי

  30. אוף טופיק ( תלוי של מי)
    כתבה מטופשת – האם רובוטים צריכים לשלם מס הכנסה?
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001205097

    מי כבר יסביר להם שממשלות (בעלות מטבע ריבוני) לא צריכות מיסים בשביל
    להוציא הוצאות?! הכסף בא מהממשלות, לא צריך לקחת אותו מהרובטים.
    לכן גם לא צריך לקחת מיסים מהרובוטים בשביל לממן את המובטלים שהם יצרו.
    זה כמובן נכון שמיסים יאטו את קצב צמיחת כניסת הטכנולוגיה..
    אבל מה עם אבטלה המונית ?!!? מי יקנה את המוצרים?!
    גרעון. גרעון של ממשלה ב"מר(בעלת מטבע ריבוני) לא דומה לגרעון של משק בית.
    אבל באמת כבר אין כוח לטחון על זה. כמו לדבר ללאמפה.

    אהבתי

  31. אפרופו רובוטים …הנושא הוא יותר קומי מאשר טרגי העולם זקוק לקומדיות יותר מדי טרגדיות מתרחשות בעולם ביום יום ודי קרוב אלינו כאן בישראל..אני זוכר כנער מתבגר היינו אני וחברי רצים לכל סרט קומי בבתי קולנוע העולם אז היה הרבה יותר שמח ופשוט..בוול סטרית בוחנים לרוב חברות לפי אחוזי הצמיחה שאותן חברות מפיקות בגין המוצרים או השרותים שהם מיצרים ומוכרים כך גם בעולם הגלובלי ספי למכירות של אותם מוצרים במיליארדי דולרים..ככל שהצמיחה גדולה יותר עקבית יותר הרי זה משובח במיוחד בענפי טכנולוגיה והנושא של הרווחים נדחק לשוליים בחישוב כדאיות רכישת המנייה..אמזון לפי כל הפרמטרים השמרנים של כמות החוב מול השווי המצרפי הייתה יכולה להחשב כבר מזמן כפושטת רגל אבל בפועל זאת חברת צמיחה אדירה ואין לחברה בעיה תזרימית..כל הדברים הטובים שהעולם הטכנולוגי ממציא לנו ביום יום מייצר לכולנו הרבה כאב ראש וחוסר יציבות אנשים ברוב חלקי הגלובוס נהיו עצובים ויותר ויותר מהם נדחפים לשוליים הרחבים של החברה המודרנית..

    אהבתי

  32. בתגובה הקודמת שלי לקמילה לא היה בכוונתי חלילה לפגוע בה ובתוכן אותו היא מעבירה בבלוג הזה שהוא תוכן ענייני ותורם..יחד עם זה קשה לדעת מה ילד יום לא ניתן להעריך את פני החברה ובמיוחד זו הישראלית בעוד עשר שנים ובטח לא 50 שנה..העדות החרדיות בישראל ובעולם מהוות חלק מאוד חשוב וחיוני בגרעין השליטה על התרבות והמסורת היהודית בלעדיהם אין עתיד לעם ישראל וליהודים בפרט.. אני מאמין בהמשכיות ובגורל וכמו שאומר יהודי מאמין ״הכל בידי בורא עולם״…יש רבים אשר סבורים כי הנביאים עוד בזמנם של יחזקאל וישעיהו האמינו בגורל נדחה של עם ישראל אבל איש מהם לא יודע מהו..

    אהבתי

  33. אם כבר שירי יום כיפור –
    "ונתנה תוקף", בביצוע החזן הצבאי הראשי, עם סמפונט רעננה, כשברקע תמונות בשחור לבן ממלחמת יום כיפור. בעיקר קהלני ב"עמק הבכא" אך לא רק.
    יאיר רוזנבלום כתב את הלחן, והקדיש אותו לזכר 11 בני קיבוץ בית השיטה שנפלו במלחמה זו. לחן שאומץ בבתי כנסת רבים. (בעיני – כיוון ההשפעה הראוי).

    http://www.inn.co.il/News/News.aspx/244525

    לתפיסתי זו הוכחה ניצחת לנצחון האיכות על הכמות. והחשיבות המועטה שיש לייחס לספירת גולגלות. 😊

    אגב, מעולם לא הבנתי מהם נימוקי המתפללים את "אדון הסליחות" לזכות בהקלה בעונש המגיע להם (בשל החטאים עליהם הודו). האם אלוהים *חייב* לסלוח להם רק כיון שהוא אינו מסוגל שלא להיות רחום וחנון?

    אהבתי

  34. חייל זקן או אחרים ..? פרסים מאיימים על ישראל כל פעם שמזכירים את עניין הגרעין שלהם …אני מתחיל לחשוד שאולי יש להם פצצת גרעין אותה רכשו בסודי סודות אצל "חברים" שלהם מצפון קריאה…?אם זה המצב מה יודעים על כך אמריקאים או רוסים ואו המוסד הישראלי…?מי יכול לתת מידע ..?

    אהבתי

  35. אנונימי :

    החשד שלך , סביר והגיוני משהו . אבל , תנוח עליך דעתך , הסיכוי מאוד לא סביר . בכל התקופה הזו שצפון קוריאה, שקדה על פיתוח נשק גרעיני ויכולות גרעיניות , צבת ברזל , של הרבה מאוד סוכנויות ביון , עקבה אחרי האיראנים , כל צעד וצעד שלהם , כל רכישה שהיא בעולם , שרק מעלה חשד לקשר לתוכנית גרעינית . אינספור מבצעים , אינספור טירפודים של כל יכולת פוטנציאלית . מספיק להזכיר את הוירוס שהחדירו לתוך הכור שלהם בנתנז , בשביל להבין ולקלוט את יכולות החדירה והמעקב . אם הייתה להם פצצה או יכולת דומה , היו מתקיפים כבר מזמן , ולא נושאים ונותנים להסכם גרעיני כמובן . אני מזכיר , הכור הסורי שהותקף , נבנה על ידי צפון קוריאנים , והותקף בלי היסוס ממש . גם אובמה תיכנן תקיפה , אבל רק אם המשא ומתן ייכשל כמובן . כך שזה ממש לא סביר , סיכוי קלוש ( מעוד סיבות , אבל , זה מספיק ) .

    על תקיפת הסייבר :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4349972,00.html

    להתראות

    .

    אהבתי

  36. אנונימי,
    כדי שמדינה תיהפך לגרעינית עליה לבצע פיצוץ גרעיני, בלעדיו אין ודאות שהנשק הגרעיני שברשותה עובד והגמול על שילוח חומר רדיואקטיבי שלא מתפוצץ למדינה גרעינית הוא השמדה.
    לגבי יכולותיה של אירן, אין לי ספק שמדינה עם יכולות מדעיות והנדסיות כמו אירן שמפתחת יכולת גרעינית כבר עשרות שנים יכולה לבצע פיצוץ גרעיני מחר בבוקר. מה שבולם את אירן הוא חסרונו של אמצעי שיגור. פצצת פלוטוניום ניתנת למיזעור עד לגודל של עשרות ק"ג. לעומת זאת, פצצת אורניום כפי שאירן מפתחת שוקלת מספר טונות. אירן חסרה כיום מפציץ כבד או טיל בליסטי כבד שיכול לשאת רש"ק אורניום ושם נמצא הפוקוס הפיתוחי שלה שאינו אסור על פי ההסכם. ללא אמצעי שיגור אירן צפויה במקרה של ניסוי פיצוץ גרעיני (לשיטתה) למתקפת מנע ישראלי בלי שתהיה לה יכולת תגובה גרעינית. ההסכם של אובמה יצר לאירן תנאים אופטימליים כדי להפוך למדינה גרעינית (הפצצה כבר בכיס, חסר רק הטיל המתאים)

    אהבתי

  37. לאור:
    מה שאתה אומר זה נכון ובתוספת לכך יש בעיה של ריבוי טבעי גבוה בישראל. כל מדינה שיש בה ריבוי טבעי גבוה (גם אם הריבוי הטבעי הוא בקרב אוכלוסיה יצרנית) זה משהו בעייתי.
    מדוע? 2 סיבות:
    הסיבה הפחות חשובה: אחוז העובדים והיצרנים מכלל האוכלוסיה הוא יותר נמוך. זו בעיה לא גדולה כי בעידן הטכנולוגיה יש פחות צורך בעובדים.
    הסיבה החשובה היא: יותר תושבים מתחלקים על אותם משאבים.
    כלל לא מובן לי מדוע כלכלנים חושבים שריבוי טבעי גבוה זה דבר טוב. לדעתי הריבוי הטבעי הכי טוב זה 0%.

    יחד עם זאת במהלך הזמן דברים יכולים להשתנות לחלוטין. דברים השתנו דרסטית מלפני 50 שנה. למשל:
    מצרים שהייתה האויב הקשה והמסוכן ביותר לישראל – לא מהווה כיום איום.
    החזית המזרחית – סוריה, עירק – לא קיימת.
    אירן נהפכה מידידת ישראל לאויבת.
    ברית-המועצות קרסה – בצורה מפתיעה ביותר.

    אהבתי

  38. חייל
    איראן לא יכולה לשים פצצה גריעינית של מספר טונות במטוס נוסעים/תובלה רגיל ולשלוח את הטייס למשימת התאבדות? למה צריך מפציץ בשביל זה?

    אהבתי

  39. רק הבהרה לתגובתי לעי"ל , כי הנושא פקינג סבוך באמת :

    אובמה רק התכוון לתקוף ( אבל התכוון באמת ובתמים ) . הוא לא תקף , כי נסגר המשא ומתן , בהסכם סביר מאוד . אלא , שגם אם ההסכם לא היה נסגר , לא היה תוקף קרוב לוודאי בסוף . הוא פשוט קיבל ברכיים קרות באיזשהוא שלב , אבל , למזלו , מסיבות שלא ממש קשורות בו לגמרי , צלח המשא ומתן באופן סביר כאמור , ולא נזקק לשקול אפילו תקיפה בסוף .

    להתראות

    אהבתי

  40. אל רום
    לפי מה שחייל זקן כתב ההסכם ממש לא סביר ולא שווה כלום. בעצם יכולת גרעינית הם יכולים להשיג מהיום למחר כך שהסכם שעוצר את עצם פיתוח הגרעין הוא חסר משמעות. מה שחסר להם זה יכולת שיגור ואת זה ההסכם לא עוצר בעדם מלפתח.

    אהבתי

  41. אלרום וחייל… האנונימי בתגובה על איראן זה אני כתבתי אותה במשרדו של חבר עורך דין אשר אחר להגיע לפגישה ומצאתי הזדמנות לכתוב כמה מילים בנושא הגרעין של איראן ..
    לגופו של עניין כאשר אני רואה את ראש הממשלה ביבי עושה מאמץ אדיר מצדו לנגח את ההתפייסות הצבוע של הקהילייה הבינלאומית עם איראן ..ואני חושב שהחששות של ביבי מבוססים על מידע שלציבור הרחב אין מטבע הדברים היות ומדובר במידע חסוי ..לתומי חשבתי שאם יש מאחורי ה״פרנויה״ היהודית של ביבי ביחס לאויבינו ובמיוחד זה של איראן עובדות מבוססות הרי יש לנו סיבה לדאגה ..בחלק מהעולם במזרח ובצפון לנו קיימת אי יציבות כלכלית חברתית וביטחונית כזו אשר עשויה לדחוף למהלכים אלימים בלתי צפויים כדוגמת ההרס הרב בניו יורק בספטמבר 2001 בנייני התאומים כמובן כפוף ליכולת ולאיראן ככל הנראה יש את זה..

    אהבתי

  42. משה ,

    להיבנות על מה שהשוטה הזקן כותב , זה כמו לשאול לא פחות , את אבו בכר אל בגדדי , זה הכליף של דעא"ש , מה מצב ההתנחלויות או זכויות אדם ברחבי הגלובוס . מה זה עלה בדעתך ?

    הדברים קצת סבוכים , אבל :

    תחילה , יותר טוב הסכם , וכזה , מאשר לא כלום !! אתה הרי לא מכיר ויודע מה כתוב בו . גם לא השוטה הזקן , אז איך אתה יודע שהוא לא סביר אני לא מבין . יש בהסכם , פיקוח חודרני , לכל האתרים הגרעיניים , בכל זמן , בכל עת . אז זה שווה .

    הם לא יכולים להשיג שום יכולת גרעינית , לא מהיום , וגם לא למחר . ואם היו משיגים או יכולים להשיג , כל העסק היה נראה לגמרי אחרת . השערות בעלמא על פצצה מלוכלכת , לא עוזרות כלום . אפשר לטעון בעלמא כל דבר !! העובדה היא , שמשנת 1945 , ועד היום , כל כמה שארגונים טרוריסטים , רצו לשים ידם על פצצה מלוכלכת , ולהפעיל אותה , לא הצליחו ממש . לא מזמן , באינדונזיה ( ראה לינק ) טרוריסטים איסלאמיים , אתה לא מאמין , ניסו להעשיר אורניום , במיקרו גל , בשביל לייצר חומר לפצצה גרעינית או מעין . זה לא כזה פשוט הדבר .

    האיראנים ככלל , מנסים להשיג יכולת גרעינית במשך הרבה זמן . המטרה העיקרית , הינה , תעודת ביטוח כנגד תקיפה אמריקנית , או ניסיונות להפיל המשטר באיראן . ואם היה להם אפשרות , אזי , כפי הצפון קוריאנים ( שמפחדים בדיוק מאותו ענין ) הם היו לפחות מייצרים עמימות לאזהרה , או החצנה כלשהיא . אבל , האיראנים , מכחישים מכל וכל , כל קשר , כל עשיה בקשר לכל יכולת גרעינית צבאית . אם המטרה שלהם הייתה הרתעה , והייתה להם יכולת , אזי , היו מייצרים , לפחות עמימות . נכון שאין להם יכולת מיזעור של פצצה גרעינית על ראש חץ בליסטי ( ולא יכולת שיגור , יכולת שיגור יש להם , עד למזרח – מרכז אירופה , עם טילי שיהאב של קרוב ל – 4000 ק"מ ) אבל , עדיין , אם היו להם יכולות כלשהם , הם כבר היו מתפארים בהם ניתן להניח . אבל , גם בקשר ליכולת מיזעור , הרי ההסכם , מעכב , ולא מעצים זה ברור .

    אם יש בעיה בהסכם , היא בכלל בעיה אחרת :

    וזה שזה פותח להם שווקים בינלאומיים , ומקהה בכך סנקציות עתידיות , ונותן להם יותר אפשרויות רכישה מתחת לרדאר , של רכיבים גרעיניים , אבל שוב :

    מעולם , לא היה שיתוף פעולה , בין כל כך הרבה סוכנויות ביון , כה עוצמתיות , על ענין מסויים , כפי הגרעין האיראני . ולכן , כל חברת קש איראנית , כל תזוזה , בקשר לרכישות של טכנולוגיות גרעיניות , בעיקרון , במעקב של ביון גלובלי ממש ( צרפת , בריטניה , גרמניה , ישראל , ארה"ב ועוד …. ) . לכן , אם הייתה להם פצצה מלוכלכת או חומר מועשר בכמות ואיכות , סביר גם להניח , שהיו יודעים מזה , ומייצרים איזה מבצע חשאי או מיתקפה כלשהיא , אסור לשכוח :

    מדעני גרעין איראניים , נעלמו , נרצחו , פיצוצים מסתוריים בכורים , שיבוש רכישות בעולם , וירוסים , ומה לא …. ולכן , קשה כרגע להניח ממש .

    תקרא פה משה , אינדונזיה , העשרה במיקרו גל , איזה גיחוך , אין מה להתרשם משרלטנים . אותו שוטה זקן , כתב במקום אחר , גאון צבאי אסטרטגי , שיש להתקיף , את שדות הנפט באיראן , ולא מתקני ההעשרה , איזה מטורף , רבק חשיש . טוב כאן :

    https://ca.reuters.com/article/topNews/idCAKCN1B51FW-OCATP

    להתראות

    אהבתי

  43. מירון , אז הבאת עלינו סיבוב הא ? מעבר לזה , אל תחשוב שנתניהו מגזים , השנאה האיראנית למדינת ישראל , היא פתלוגית , ובלתי נתפסת בעוצמה שלה , והם יעשו כל מה שצריך להשמיד הישות הציונית . אבל , זה בדיוק הכשל והסיבוך לא פעם : שההבנה בדבר עוצמת השנאה , משפיעה על הניתוח קר הרוח של הדברים . למשל , גרסו שהם תחמנים בני תחמנים , ובמשא ומתן לקראת הסכם הגרעין , הם סתם מנסים להרוויח זמן . ממש לא !! הם היו רציניים לעילא !! והשנאה שלהם , והעויינות , לא היתה קשורה בדבר למשא ומתן . בסך הכל , מפריזים פה בגרעין , וממעיטים בשנאה , ותקצר היריעה .

    משה ,

    שלא תחשוב שאני סתם מתחרע על השוטה הזקן , בוא תקרא תגובה שלו , לגבי איראן , עם לינק להלן , שים לב , מצטט :

    חייל זקן Says:
    17 ביוני 2017 ב- 23:10

    תמריץ,
    אתה מגזים בהערכת כוחה של אירן. אירן, כמו רוב המדינות באיזור אינה מדינת לאום והיא צפויה ללחצים פנימיים אם תיקלע למשבר כלכלי ארוך טווח. ישראל יכולה להשפיע על כך אם תפנה את הטילים שלה לשדות הנפט האירניים במקום המטרה (המטופשת) של מתקני ההעשרה שלה.

    עד כאן הציטוט :

    מה נאמר , מה נוסיף ? אז אתה שואל גאון אסטרטגי כזה על איראן או אללה … זה אדם לא בר דעת . וזוהי רק המחשה אחת מיני אינספור . הנה הלינק אצל תמריץ :

    על החיים ועל המוות

    להתראות

    אהבתי

  44. משה,
    הפתרון שהצעת אפשרי מבחינה טכנית אבל לא סביר אסטרטגית. מדינה כמו פקיסטן עשויה ללכת בכיוון כזה אבל למדינה מאויימת כמו אירן להתגרען עם אמצעי שיגור בעל סיכויי פגיעה מזעריים זה מהלך התאבדותי (לא בסיגנון של תמות נפשי עם…)

    אהבתי

  45. משה ,

    רק להדגיש :

    השערות בעלמא , הינן בעייתיות ביותר . אפשר לשער כל דבר , לגבי כל דבר . זוהי לא הבעיה , הבעיה היא , איזה הנחות עבודה , לגבי חלופות ומחירן צריך לאמץ .

    משמע : נניח שאתה צריך להשקיע 10 מיליארד דולר . בין חלופה ודאית ויעילה , כגון : מלחמה בתאונות דרכים , שיפוץ כבישים אדומים וכדומה … לבין :

    השערה בעלמא , מי יודע , במחשכים ובנסתרים , מה יש לאיראנים , כאשר , אין שום הוכחה לגבי שום כלום , חוץ משנאה עזה , ורצון עז להשמיד , כך או כך , והשאר , ידוע ומפוקח בהסכם כרגע לפחות .

    ברור שכאשר מדובר בהנחות עבודה , אזי , הדברים נראים אחרת , מסתם שירבוטים בעלמא של תגובות וכדומה ….

    להתראות

    אהבתי

  46. מירון,
    האפשרות של מכירת נשק גרעיני קיימת אבל סבירותה אפסית. הסיבה לכך היא שלכל נשק גרעיני יש חתימה ספקטרלית ייחודית (כמו DNA) שמזהה את מקורה כך ששימוש בנשק גרעיני קנוי מייצר סיכון לתגובה גרעינית גם כלפי המוכר.

    אהבתי

  47. משה , ועוד הבהרה מסויימת חשובה :

    נניח את כל ההנחות הכי גרועות : שהיה לאיראנים נשק גרעיני , ואפילו יכולת מיזעור ושיגור בטיל בליסטי , עדיין , לא רק שהנשק הגרעיני , או השאיפה אליו , היא קודם כל תעודת ביטוח נגד תקיפה אמריקנית וכו… אלא :

    האם זה סביר , שפתאום יתקפו את מדינת ישראל בנשק גרעיני ? מאוד בעייתי :

    לישראל יש את ה – " חץ 3 " שיכול ליירט טיל גרעיני מחוץ לאטמוספירה . אם הם יטילו פה פצצה גרעינית , הם הרי , ישמידו פלסטינאים בערימות , יזהמו האזור לדורות , יזהמו את מסגד אל אקצה ( שהוא לא פחות , אם לא יותר חשוב , מן האבן במכה כמקום עליה לרגל וכו… בגלל היריבות שלהם עם הסונים ) . יזהמו את לבנון ( חיזבאללה ) מדינות ערביות מסביב וכו…. מאוד בעייתי !!

    יש הגורסים , שהם סובלים מטירלול משיחי . לא ממש מדוייק . יש את " הזרם הסוטה " עליו נמנה אחמדינג'ד , והם משיחיים קצת , ומטורללים . אבל , בסך הכל , הםא אנשים רציונלים , ולא יעשו מעשה כזה שסופו :

    השמדה מוחלטת שלהם , על ידי ארה"ב , ותגובת נגד ישראלית , ובאמת תקצר היריעה פה , מסיבוכי אינספור ….

    להתראות

    אהבתי

  48. כן , זה גם , שנה טובה,…
    ובפינת מוסר ההשכל(*) – שלא נשכח כל הזמן לא לקחת דברים כמובנים מאליהם.

    (*) זה סתם, סחבק לא סחי.

    Liked by 2 אנשים

  49. רק תיקון והבהרה :

    לא יריבות בין סונה לשיעה בקשר לאל אקצה , אלא , יריבות בינם לבין הסעודים . רק השנאה לישות הציונית , עולה על שנאתם לסעודים , ואדחוף אולי לינקים בהמשך למתענין .

    חג שמח , להתראות

    אהבתי

  50. נהנתי משני הקטעים שהביא גיא / הכל טוסט.

    בהקשר ללא להתייחס לדברים טובים כמובנים מאליהם – מאמר המציג 8 דברים שעל אדם לעשות בכדי להיות מוכן לאסונות כמו מתקפת EMP (פולס אלקטרומגנטי). אחד מאיומי הרודן הצפון קוריאני כדרך להשמיד את יפן, דרום קוריאה ו/או ארה'ב.
    אחרי קריאת המאמר – כל אדם יכול להתחיל להעריך את חייו בעיר גדולה (במקום בחוות יחידים עם באר המופעלת במשאבה ידנית, כשסביבו התרנגולות והירקות שהוא מגדל בעצמו) עם מערכות חשמל, מים, אספקת מזון, רפואה, מחשבים, תקשורת המונים מתפקדת ועוד ועוד. ואפילו חשוב מכך – את העובדה שאינו נאלץ להשתמש בארסנל הנשק שצבר בכדי לירות על שכניו הנואשים, המבקשים ממנו קצת מזון, מים או עזרה רפואית.

    בהקשר לאגודת אל סח – אפשר לצחוק.
    אבל חשוב לזכור שמערכון זה הוא בסך הכל דרכם של הלוזרים העתידיים לנחם את עצמם על העובדה שהמצליחנים העתידיים (מהם יבקשו עבודה) יהיו כנראה אלו שבילדותם לעגו להם, וכינו אותם סחים / לפלפים / חנונים / יורמים / ילדים טובים ירושלים וכדומה.
    או מזווית אחרת – שזהו המשך "תרבות הנגד" של הבייבי בומרס, כשהגיעו לתחילת שנות העשרים שלהם (בשנות השישים של המאה הקודמת) נגד מי שגידלו אותם, והקריבו את חייהם בכדי לתת להם את העולם הטוב, היציב והמשגשג שבו גדלו. אחרי 60 שנה – הטענה שאין דבר רע יותר מקונפורמיות / שקונפורמיות ונאציזם הם כמעט היינו הך – גם היא סוג של קונפורמיות די מיושנת.

    🍎🍏 🍎🍎🍏🍏🍏🍎🍎🍏🍎

    שתהיה לכולנו שנה חדשה, מלאת חדשנות וחידושים אך מעוטת אירועים חדשותיים.

    🍎🍏 🍎🍎🍏🍏🍏🍎🍎🍏🍎

    אהבתי

  51. קמיליה , די מסכים בסך הכל אבל גם חשוב לזכור שהסחים \לפלפים\ ווטאבר … שמציעים \ מבקשים מהם עבודה הם אלימים לא פחות מאף אחד אחר. … אבל זו אולי אלימות קצת יותר מתוחכמת. אלימות של אקדמאים. אלימות של סכינאות משרדית בניחוח מיקרוגל מכובסת במתק שפתיים אירגוני ומגוהצת בכרטיס תן-ביס… אז לחגוג את הקונפורמיות גם לא איזה שוס.

    אהבתי

  52. רק למי שמתענין בדבר , אפשר לראות ולהיווכח כאן בקשר העמוק של האיראנים למסגד אל אקצה ( תרגיל כיבוש , אמנם יותר ריטואלי , אבל , משמעותי מאוד סנטימנטלית ) ובכלל לסוגיה הפלסטינאית . כך , שהמחשבה ההיפוטטית , על זיהום המסגד בנשורת רדיואקטיבית , או הריסתו בכלל ( והרי ירושלים היא מרכז מימשלי במדינת ישראל ) קצת הרבה בעייתית כפי שכתבתי כאן :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4728808,00.html

    להתראות

    אהבתי

  53. וכאן , בקשר ליריבות בין הסעודים לאיראנים ( שהיא מרה מאין כמוה , רק השנאה לישות הציונית כאמור עולה עליה ) :

    קריאה של חמינאי , להוציא את הנושא של מכה והעליה לרגל אליה , מניהול וסוברניות סעודית , לכלל איסלאמית או אחרת ( מכאן להבין בין היתר, היחס של האיראנים לאל אקצה כמרכז קדוש , מעין מתחרה , אבל רק מעין כמובן הםא לא מתאגרים הקדושה של מכה בקשר לכך , זה טקטי , לא אסטרטגי ) :

    https://www.dawn.com/news/1282226

    להתראות

    אהבתי

  54. לגיא

    אהבתי את "הסיכנאות המשרדית בניחוח מיקרוגל".

    ברור שהלפלפים / סחים / וואטאבר מצטיינים גם בצביעות, בהתחסדות, ובתכנון מזימות מורכבות להיתקעות סכינים בגב יריביהם, בלי שניתן יהיה להוכיח שידם במעל.
    חמור מכך, הם למעשה האנשים המסוכנים ביותר. מארק צוקרברג, כדוגמא, מסוכן שבעתיים ממספר דיביזיות של ערסים גזעיים וקוליים.

    אבל, לפחות הם לא פתאטייים כמו אלו המתיימרים להציג את עצמם כלא קונפורמיים מקוריים.
    כיון שבמילא רובם המכריע של האנשים הם שבויים של התקופה והחברה בה גודלו ובה הם חיים, תרבותה והשקפות עולמה, לכל הפחות לגבי רובם המכריע של תחומי החיים – אין דבר מגוחך יותר מעדרים גדולים של "לא קונפורמיסטים", לבושים בתלבושת די אחידה, שצועקים במקהלה את אותו דבר עצמו.

    מה שמזכיר לי סיפור של חברה של חברה, שהלכה למארגנת אירועי בר/ת מצווה ש"לא ניתן לשכוח אותם". אחרי מספר הצעות די שגרתיות, שנדחו מיידית על הסף, מארגנת האירועים אמרה "אה. הייתם צריכים להגיד שהילדה שלכם מאוד מיוחדת, ורוצה אירוע מקורי, שלא היה כמותו לאף אחד אחר". היא קמה מכסאה ושלפה קלסר אחר מזה שפתחה לפניהם קודם. "האם תרצו שהכניסה הבלתי נשכחת של כלת השמחה לאירוע, שיתקיים בחוות סוסי רכיבה, תהיה כשהיא יושבת על גב סוס כשלראשה זר שיבולים כפרי אותנטי? *או* שתנשא באפריון ע'י 4 עבדים שחורים, לבושה כקלאופטרה, כשלאחר מכן במהלך כל האירוע, שנים מהם יתיצבו בזרועות שלובות אחריה כשומרי ראש, ושנים מהם ינופפו בעלי דקל ענקיים בכדי להשיב עליה רוח (ויציגו את שערה הארוך המתנפנף ברוח במלוא תפארתו)?

    Liked by 1 person

  55. בקשר עקיף לדברי אלרום על מלחמות הסונים והשיעים / האיראנים והסעודים – העתקתי תגובה שלי מהאתר דברים מעניינים שקראתי.

    כמות ההרוגים ועוצמת הסבל הסלתי נתפסת שמוסלמים ג'יהדיסטים מוכנים להמיט על עם מוסלמי שלם (במקרה זה הרוהינג'ים במיאנמאר) – בכדי לקדם את מטרותיהם.
    נראה שכאשר המטרה נתפסת כקדושה – כל האמצעים להשגתה, כולל הנוראיים ביותר, נתפסים ככשרים.
    מה שיהיה נכון כנראה גם לגבי מסגד אל אקצה.

    _______________________________________________________________

    מאסיה טיימס "האמת שאחרי ההתנגשות בין מיאנמר לרוהינדה".

    לטענת הכותב הארגון הצבאי הרוהינדי הוא למעשה עוד ארגון טרור איסלמיסטי.
    שמו הקודם של "צבא השחרור הרוהינדי" היה צבא האמונה, למפקדו ולסגנו קשרים אמיצים לתנועות איסלמיסטיות פקיסטניות, והוא כולל מתנדבים מארצות מוסלמיות אחרות כמו בנגלדש פקיסטן, אפגניסטן, מלזיה ואינדונזיה. כולל "בוגרי המלחמה ברוסים באפגניסטן".

    הם היו כנראה מודעים לעובדה שהתקפותיהם על צבא מיאנמר וכוחות הממשלה שלה ימיטו אסון גירוש על המוני הרוהינדים התמימים. אך תפסו אסון זה כיתרון תעמולתי אדיר, שיעורר זעם אדיר בקרב כל המדינות המוסלמיות בעולם, וייסיע להם להשיג תמיכה ומתנדבים מכל העולם המוסלמי.

    http://www.atimes.com/article/truth-behind-myanmars-rohingya-insurgency/

    אם הניתוח נכון, ומדובר בארגון איסלמיסטי ג'יהדיסטי, נראה שהמערב עדיין (?)) אינו קולט שהאיסלמיסטים הכריזו מלחמת ג'יהאד על כל חלקי העולם הלא מוסלמים, והם נעזרים במיעוטים מוסלמים בארצות שונות כראש גשר לתקיפותיהם. הרוהינדים הם בסך הכל עוד ראש גשר שכזה. המערב המציג את סבל הרוהינדים האומללים על לא עוול בכפם – רק מסייע תעמולתית לאויביו.

    אהבתי

  56. קמיליה , בניגוד לג'ורג וושינגטון
    I CAN TELL A LIE …
    אבל את "הסיכנאות המשרדית בניחוח מיקרוגל"
    גנוב גנבתי((*) מהסולדית, כמובן.
    רק מי שחוותב את המשרד בלי לספר לעצמה סיפורים יכולה כנראה לקלוע כך במדויק… "רק רשת" , היום אומרים על זה כמדומני "בום".
    אז זכויות היוצרת כמובן לה.

    (*) על שנאמר … האומנים הטובים מעתיקים , הטובים גונבים.

    אהבתי

  57. האומנים ה[גרועים] מעתיקים. הטובים גונבים….
    אז אפרופו , לואיס סי קיי והטכנולוגיה, הטלפונים אולי מתקשרים עם החלל
    …. אבל שגיאות ותיקונים בפאקינג וורדפרס … את זה אי אפשר לעשות?!!

    אהבתי

  58. אל רום,
    מה הפרספציה שלך על הפסוק הזה, מפרשת השבוע:
    "הם קנאוני בלא אל, כיעסוני בהבליהם, ואני אקניאם בלא עם, בגוי נבל אכעיסם"
    מי זה לא-עם?
    מי זה גוי נבל?

    אהבתי

  59. תמריץ, אני בכלל לא בטוח שהנתונים לא נכונים ובמילים אחרות, אכן מדובר על גידול של 7% בשנה. ראה למשל מסמך *של הלמ"ס עצמה* "תפרוסת גאוגרפית ומאפיינים דמוגרפיים, חברתיים וכלכליים של האוכלוסייה החרדית בישראל 2001-1996", עמוד 31, בו נאמר מפורשת כי בשנת 2001 אחוז הגידול היה 6% ובשנת 2002 היה 7%.

    יש ללחוץ כדי לגשת אל int_ulor.pdf

    וזה מסמך של הלמ"ס, כן? אז אני בכלל לא בטוח שהבעיה היא באנשים שאין להם הבנה סטטיסטית.
    וכמובן, שנה טובה

    אהבתי

  60. המסמך לא מדבר רק על ריבוי טבעי אלא על גידול באוכלוסיית ערים חרדיות. חלקו מהגירה מערים אחרות וחלקו מילודה. ואכן כפי שאפשר להבין אם קוראים לעומק הנתונים, החלק של הריבוי הטבעי אינו עולה, לפחות לא משמעותית, על 4%.

    אהבתי

  61. יש להבדיל בין אורתודוכים, חרדים וערי ליבה חרדיות. החרדים הם תת קבוצה ביהדות אורתודוכסית. "ערי ליבה חרדיות" היא תת קבוצה בקבוצת החרדים. מדובר בכמה ערים חדשות מעבר לקו הירוק (בעיקר מודיעין עילית וביתר עילית) שהאוכלוסיות שלהן מאוד צעירות מפני שהן מורכבות בעיקר מחרדים צעירים שהיגרו לשם מירושלים או בני ברק כדי להתחיל משפחה. בגלל ההגירה הפנימית הזאת קצב הגידול השנתי של אותן ערי ליבה חרדיות באמת עמד בשנים מסוימות על 7% בשנה (היום זה ירד ל-4.5% בגלל הקיפאון בבנייה בהתנחלויות). אם מחר יקימו ישוב חדש ויעברו לשם 100 איש בשנה הראשונה ועוד 100איש בשנה השניה אז קצב הגידול השנתי של אותו יישוב יהיה 100%. אין להסיק מכך שום דבר שהרי מדובר בסך הכול בהגירה פנימית. אותם 100 איש חדשים שהצטרפו ליישוב החדש נגרעו מיישוב ישן כלשהו כך שקצב הגידול הכללי עומד על אפס.

    אותנו (ואת בג"ץ) קצב הגידול השנתי של אותן ערי ליבה בודדות מעבר לקו הירוק לא אמור לעניין כלל וכלל. ההגירה הפנימית של החרדים בתוך ארץ ישראל מעיר לעיר לא אמורה לעניין אף אחד. זה לא משנה אם כל החרדים יתרכזו בבני ברק וירושלים או יתפרסו בערים אחרות בישראל. מה שאמור לעניין אותנו זה מה קצב הגידול השנתי של החרדים בכל מדינת ישראל. והמספר הזה עומד בערך על 4% בשנה. אכן, כפי שנאמר, ריבוי טבעי (כלומר קצב הגידול השנתי הנובע מתנועה טבעית בלבד של ילודה ותמותה, ללא התחשבות בהגירה) של 7% לא נרשם מעולם באף מקום בעולם והוא פשוט לא ריאלי. אמנם הטענה שכדי להגיע לקצב ריבוי טבעי שכזה כל אישה צריכה ללדת בממוצע 16 ילדים הוא קצת מוגזם ואפשר בהחלט להגיע לריבוי טבעי של 7% בשנה גם עם שיעור פריון כולל של 14 ילדים לאישה (בהתחשב בעובדה שתוחלת החיים בישראל מאוד גבוהה ושיעורי התמותה בכלל ותמותת תינוקות בפרט מאוד נמוכים). אז אולי בתיאוריה זה אפשרי שמספר הלידות הממוצע של הנשים החרדיות יהיה 14 אבל בפועל זה מעולם לא קרה (כדי לשמור על ממוצע שכזה צריך שכל הנשים ללא יוצא מהכלל יילדו 14 ילדים ואם יש אישה חרדית אחת שילדה 8 ילדים אז אישה חרדית אחרת תצטרך ללדת 20 ילדים כדי לשמור על הממוצע).

    Liked by 2 אנשים

  62. שמואל, שים לב שדייקתי מאוד בלשוני ולא כתבתי שצריך 16 ילדים בממוצע לשם גידול של 7%. כן צריך ש-16 ילדים לאישה תהיה תופעה נפוצה לשם כך. חוץ מזה לייק גדול לתגובה.

    אהבתי

כתיבת תגובה