שלמו להם לשלום

בית המשפט העליון שוב הותיר בארץ את המסתננים מאפריקה, הפעם במידה של צדק. המדינה התחייבה לפני שלטונות המדינה האפריקנית השלישית שאליה אמורים להיות מגורשים המסתננים, שלא תגרש אליה מבקשי מקלט בכפיה, אלא שהם יגיעו רק בהסכמתם. בג"ץ קבע בהיגיון שמסתננים שיכלאו עד שיאמרו "רוצה אני" לא באמת יצאו מפה בהסכמה. יש לשים לב לנקודה חשובה: בג"ץ לא אמר שלא ניתן באופן החלטי לגרש מסתננים בכפייה, הוא רק הבהיר שהמתווה הספציפי שסוכם עם המדינה האפריקאית דורש זאת, ויש לכבדו.

נותרנו עם בעיה: מבלי לכלוא מסתננים לאורך זמן, אין דרך לתמרץ אותם לצאת מהארץ ברצונם. חלק מהמסתננים עוזבים בשנים האחרונות מאחר שקנדה ומדינות אחרות נאותות לקבל אותם, אבל הם עושים זאת בקצב איטי, ותושבי דרום תל אביב עדיין חשים כנתונים לפלישה זרה. בעת ובעונה אחת נולדים בבתי החולים במרכז הארץ ילדים אפריקנים שעלולים לגדול במה שיהפוך למוקד של עוני ופשיעה לדורות.

אבל על פניו אין מדובר בבעיה שכסף לא יכול לפתור. אולי הרבה כסף, אבל עדיין רק כסף. אם יסולקו מישראל 30 אלף משפחות של מסתננים הבעיה הזו תהיה מאחורינו. תכפילו 30 אלף ב-100 אלף ש"ח בונוס למשפחה שעוזבת, סכום עתק במונחים אפריקניים, תקבלו 3 מיליארד שקל. הרבה כסף, אבל לא סכום שהמדינה לא תעמוד בו כהוצאה חד פעמית. תצטרפו לכך חוקים מציקים בצד המקל, כמו חוקים שיאפשרו הפקדת משכורת של מסתננים בחשבון חסום ומשיכתה רק כאשר המסתנן ייצא מן הארץ – קיבלתם תמריץ כלכלי אימתני ליציאה מהארץ.

אפשר להעלות חשש שהתנהלות של המדינה שתהיה נדיבה לעוזבים תביא בעתיד לזרם מחודש של מסתננים, שיידעו שבסוף הדרך יקבלו הטבות נהדרות. אבל נראה שהנסיבות השתנו כך שחשש זה קטן מאוד. לא מגיע כבר אף מבקש מקלט מסיני, בין אם בגלל הגדר או בגלל פעולות המצרים שם. מספר המסתננים מהגבול הדרומי דעך לרמה כזו שניתן למנותם על כף יד אחת.

אם המדינה מוכנה לפזר כסף בנדיבות, פתרון אחר, פחות הומניטרי אך יותר יעיל מבחינת תמריצים, הוא לשפות את המדינה האפריקנית השלישית במספיק כסף (אולי לצד הסתודדות עם ראשיה על עסקאות נשק אפלות). באופן זה תסכים לשנות את המתווה ולקבל במוצהר גם מבקשי מקלט שמובלים למטוס בכפייה, דבר שבג"ץ למעשה אישר בהחלטתו היום.

לישראל מגיעה כיום זרימת מט"ח עצומה, עוד בטרם החלו תמלוגי הגז, וזרם זה רק יגדל. שימוש במט"ח המתקבל לצרכי המשק הוא בעיה קשה בגלל המחלה ההולנדית – פיזור מט"ח על המשק הישראלי מעלה את שער המטבע ופוגע ביצוא. בעבר כתבתי שיש מעט שימושים במט"ח שנקיים ממחלה זו, למשל הגדלת סל התרופות. תמרוץ מבקשי המקלט או המדינה שקולטת אותם זו דוגמה טובה נוספת לשימוש בכספי מט"ח למטרה בעלת חשיבות עליונה, ללא אפקט הפידבק הבעייתי על המשק.

53 תגובות בנושא “שלמו להם לשלום

  1. פוסט מענין תמריץ , רק להזכירך , שיש עוד אספקט למחלה ההולנדית , וזה משק שמתנוון , שהרי , ההכנסות הזורמות מן הנפט והגז , מייצרות שאננות , ומדכאות יזמות , סיזיפיות וכו…. וראה מקרה ערב הסעודית , שנזכרה באיחור רב , להקים קרן ריבונית לפצות עצמה על התלות בהכנסות מן הנפט .

    מעבר לזה , אני חושש שיש מקרים , שפליטים , לא יתפתו בגלל כסף , או שכסף לא ממש יעזור . שהרי , אם הם צפויים לסכנות במדינה המקבלת ( עינויים , הפרות של זכויות אדם וכו… ) זה הרי נוגד אמנות בינלאומיות ( להעביר אותם לשם ) ובכלל , ספק אם יסכימו . אז זה תלוי גם במדינה אליה הם נשלחים וכדומה כמובן . באפריקה , אין הרבה מדינות שהמצב שם שפיר כמובן .

    להתראות

    אהבתי

  2. תמריץ,
    הממשלה משלמת היום כ$5K לכל עוזב. משפחה עם שני ילדים כבר מתקרבת לסכום שאתה מציע. יש היום בעיה חדשה של אריתראים שמקימים כאן משפחה ועוזבים ומותירים מאחור את האשה והילדים. מי שאחראי בלעדית לבעית הפליטים הוא בג"ץ שאסר את נוהל "החזרה חמה" שבלם שנים חדירת מסתנני עבודה. לממשלה אין כל דרך להילחם בתופעה בלי לקצץ בסמכויות בג"ץ. הפסיקה האחרונה מאפשרת פוליטית לליכוד להזיז את כחלון מעמדתו כמגן בג"ץ אם כי קשה להאמין שביבי ייתן לדבר כזה להתרחש.

    אהבתי

  3. מה שבג"ץ פסל היום לא הבינו שלשום משפטני משרדי הממשלה?
    או שהם מבינים היטב אך בכוונה מנסים להכשיל כל מתווה לסילוק מסתננים. הפארסה נמשכת כבר שנים רבות ובכך פעם צץ סיפור אחר.

    היועמש סירב להגן על חוק ההסדרה. לאט לאט נראה שזה דווקא לטובה. עם הגנה כזאת "אוהדת" עדיף ללכת עם עורכי דין חיצוניים.

    אהבתי

  4. רק תיקון טעות , לא עסקינן בבג"ץ בלינק שהשארתי לעי"ל , נושא הפוסט , אלא בערעור מינהלי , או פשוט : ערעור על עתירה מינהלית ( ראשי תיבות : עע"מ ) .פשוט טעות . להתראות

    אהבתי

  5. בניגוד לנטען בתקשורת למדינה יש מרחב תמרון בסוגיית המסתננים בעקבות הפסיקה. למצוא מדינה אפריקנית שתסכים לקבל מסתננים בעל כורחם בצורה מכובדת ולהתחיל לשלוח אליה. רק צריך כסף לשכנע.

    אהבתי

  6. אורי, התייחסתי לזה בפוסט. על פניו נראה שגבול מצרים באמת נאטם כליל. ובכל מקרה אם יתחיל שטף חדש, זו תהיה גם מציאות משפטית חדשה שבה ניתן להפעיל את מתקן חולות באופן יותר אגרסיבי. אופציה אחרת היא לא לשלם למסתננים אלא למדינה שלישית שתקלוט אותם. זה בעצם כבר נעשה. פשוט צריך להגדיל את הסכום כדי שהמתווה המסוכם יאפשר מילוי כל תנאי בג"ץ.

    אהבתי

  7. תמריץ, למדינה תמיד היה כמעט מרחב תמרון אבל היא בחרה שוב ושוב למרוח את הזמן מול בג"ץ. אין לי ביקורת על בג"ץ כי אם על המדינה.

    אהבתי

  8. קביעה של בית המשפט לחוזה צריכה להיות אך ורק כשיש אי הסכמה בין שני הצדדים שחתמו על החוזה לכן כל עוד המדינה השלישית לא טוענת שמעצר ארוך במתקן חולות אינו תואם את החוזה אין שום סיבה שבג'ץ יקבע דבר כזה.

    אהבתי

  9. יאיר
    אין ספק שהמדינה (= נתניהו) פעלו בנושא הזה ברשלנות פושעת אבל זה לא אומר שאין אחריות גם לבג'ץ. פסיקות בג'ץ בהחלט היו גם חסרי אחריות.

    אהבתי

  10. משה,
    הויכוח המשפטי כאן הוא חלק קטן מן העניין ואני לא חולק או מסכים איתך. בנושא זה אין לי ביקורת על עצם ההחלטה של בג"ץ עד שלא אכנס לכל פסקי הדין בנושא. אני מדבר עכשיו כאזרח ולהבנתי הבעיה העיקרית היא התמשכות אינסופית של הסיפור הזה בזמן שיש אזרחים (בדרום תל אביב למשל) שנפגעים דבר יום ביומו. התמשכות ההליכים בסיפור הזה, לעומת למשל פסק הדין המהיר בנוגע לפינוי ישובים בגוש קטיף והתעלמות מהתושבים שגרו שם, מעלה תמיהה האם המדינה ובג"ץ לא משחקים כאן במשחק משותף של דחיינות. משחק שבו אזרחי ישראל הם הנפגעים. לי נראה שמדובר בהצגה של שני שחקנים שמטרתה לצייר שהמערכת מתפקדת ופועלת למען האזרח, כאשר המטרות האמיתיות הן מתחת לשולחן.

    אהבתי

  11. הרי כבר נחקקו חוקים ותוקנו נהלים כל כך הרבה פעמים בנוגע למסתננים. כל ביקורת שיפוטית של בג"ץ נלקחה בחשבון לתיקון החוק והנוהל. אז למה הסאגה הבלתי נגמרת הזאת?

    אהבתי

  12. יאיר
    "לי נראה שמדובר בהצגה של שני שחקנים שמטרתה לצייר שהמערכת מתפקדת ופועלת למען האזרח, כאשר המטרות האמיתיות הן מתחת לשולחן."
    מדוע בהצגה של שני השחקנים במשחק הזה יש לך ביקורת רק על אחד השחקנים?!

    אהבתי

  13. איפה עובר הגבול בין תשלום למדינה שלישית לענין הפליטים (אולי באמצעות עסקאות נשק) לבין שוחד כפי שנטען לדוגמא לגבי מאכערים בעסקאות כלי השיט/צוללות?

    אהבתי

  14. ג'ון בולטון במאמר המציע לבטל את הסכם הגרעין עם אירן. הפתיח בו הוא מתאר איך נותק מהנשיא מעניין אפילו יותר מהמאמר.
    http://www.nationalreview.com/article/450890/iran-nuclear-deal-exit-strategy-john-bolton-memo-trump
    טראמפ נחטף על ידי שלושת הגנרלים המקיפים אותו והקשר היחיד שלו עם העולם החיצון הוא הטוויטר.

    אהבתי

  15. זה מעיד על כוחה הגדול של חשיבת מיינסטרים נורמלית שגוברת על הרפתקנים נוסח בולטון שמבחינתו אמריקה צריכה לפתוח במלחמה עם אירן לאלתר.

    אהבתי

  16. משה, כתבת:
    קביעה של בית המשפט לחוזה צריכה להיות אך ורק כשיש אי הסכמה בין שני הצדדים שחתמו על החוזה לכן כל עוד המדינה השלישית לא טוענת שמעצר ארוך במתקן חולות אינו תואם את החוזה אין שום סיבה שבג'ץ יקבע דבר כזה.

    אני ספקן מאוד אם היה חוזה שמגן על זכויותיהם של מתנחלים למשל, אם היית משתמש בנימוק דומה. אין ספק שמה שהמדינה ניסתה לעשות זה ישרא-בלוף מוחלט. לגרש מסתננים ולהתחייב בינלאומית שאינה מגרשת.

    אהבתי

  17. משה,

    אולי מפני ש"השחקנים", אליבא דיאיר, הם המדינה ובג"ץ. לא הממשלה ובג"ץ.

    לשופטי בג"ץ יש שמות ופנים. המדינה היא ישות מופשטת (אלא אם יש פקידים שאפשר לנקוב בשם). להילחם בישות מופשטת… לא יעיל!

    אהבתי

  18. חושב בקול, תשלום למדינה אחרת אינו שוחד. תשלום לפקידים בה הוא כן. אני חושד שכדי לשנות את המתווה בהצלחה יצטרכו איכשהו לעשות גם וגם.

    אהבתי

  19. ביבי ארדן ושקד הבטיחו להעביר בכנסת חוק חדש שיסדיר באופן ברור ומוחלט את הצד המשפטי של גירוש מסתננים מישראל..על הדבר הזה אני שמעתי כבר לפני למעלה משנה ולא הוגש שום חוק חדש בעניין המסתננים הכל סיפורי ביבי וארדן..למען האמת צריך לומר שהחלטת בג״ץ עזרה לארדן וביבי היות והם ממילא לא עשו הרבה בעניין המהגרים הלא חוקיים ויש להם סיבות טובות לכך שלא לפירסום כמובן..הכל במדינת ישראל זז לפי אינטרסים כלכליים מרבית בעלי חברות כוח אדם אשר מעסיקים את הסודנים אריטראים ואחרים הם אנשי ליכוד ומקורבים לממסד הפוליטי קרי ביבי וחבריו ..לא כדאי להכניס את היד לכיסים העמוקים של חברי מרכז ליכוד את הדבר הזה למדה על בשרה השרה מירי רגב ועזבה את עניין המסתננים לארדן וגם הוא לא ממהר לטפל בנושא כפי שהבטיח ..אני אגב חושב שמה שנעשה לא ניתן להשיב אותם מהגרי עבודה הסתננו לישראל דרך הגבול הפתוח בדרום רשלנות חמורה של מדינת ישראל .. כבר מספר שנים מדברים על גירוש מהגרים לא חוקיים ובפועל לא נעשה דבר ממשי בשטח וגם לא רצוי לעשות מהעניין הזה גלים גבוהים למי ששכח יהודים במאות אלפים הגיעו לישראל באופן בלתי לגלי – לא חוקי בזמן המנדט הבריטי ומיליונים אחרים הגיו לאמריקה כתיירים אשר עם הזמן הפכו לאזרחי קבע..להזכירכם רק מישראל ירדו לאמריקה למעלה מחצי מיליון יהודים רובם הגיעו לשם כמהגרי עבודה ופרנסה והם עדין שם בניו יורק לוס אנג׳לס ועוד מקומות יפים ..לדעתי החלטת בג״צ היא ליברלית ופרקטית לא ינסו לשנות את ההחלטה בקרוב כי לאף אחד אין חשק לטפל בנושא הגירה לא חוקית ויש גם הגירה של בדואים מירדן לישראל וגם היא לא חוקית..זה לא אומר שצריך להשלים עם המצב הקיים אבל כל דבר צריך לעשות עם שכל ישר והרבה סבלנות וסובלנות…

    אהבתי

  20. כדאי לזכור שבדרום תל אביב ,תחנה מרכזית הישנה שכונת התקווה שכונת שפירא וחלק משכונת פלורנטין שוכרי הדירות ברובם הם מהגרי עבודה מאפריקה..בשנים אחרונות אלפי דירות פנויות בדרום תל אביב נרכשו על ידי עובדי תעשיה אוירית מאנשי השר כ״ץ אנשי קבע לשעבר והרבה מאוד עסקנים פוליטיים מבין תומכי ביבי השרה רגב ואחרים בליכוד..אם יגורשו אותם מסתננים ישראלים לא יבואו במקומם לא לדירות המוזנחות בשכונות הדרומיות בתל אביב וגם לא לעבודות שחורות של עסקים קטנים ועיריית תל אביב..יצטרכו להביא במאורגן פועלים מעזה ויו״ש עם כל הסיכון הביטחוני של הדבר הזה..אני מניח שבליכוד יהיה מרד חברים אם גירוש מהגרי עבודה יתפוס תאוצה כפי שכולם בהנהגת הליכוד מדברים על אפשרות כזאת לא יקום ולא יהיה הכל דיבורים זאת דעתי..

    אהבתי

  21. הפתרון של תושבי דרום תל אביב פשוט. הם היו צריכים להתפקד בהמוניהם לליכוד וכך להפעיל לחץ על חברי הכנסת.

    בטח ביטן היה קורא להם שמאלנים בוגדים…

    אהבתי

  22. חייל, מה אתה אומר על התקפלות האמריקאים בפני הרוסים בסוריה והסכמתם להצבת מיליציות איראניות רק 8 ק"מ מהגבול?
    אם זה היה נחתם בתקופת אובמה אז ביבי ומקורביו מזמן היו קוראים לזה בגידה בישראל….

    אהבתי

  23. ד,
    הממסד המדיני/צבאי האמריקאי מעולם לא ראה באירן איום על האינטרסים האמריקאיים. מעצמות אוהבות סכסוכים אזוריים ובמקרה של הסכסוך הסוני-שיעי האיום האירני (על הסונים) הביא לאמריקאים חוזים שמנים במיוחד.
    ככל שמדובר בישראל יש הגזמה רבה באיום הקונבנציונאלי האירני. הביצועים של הכוחות השיעים בסוריה עלובים מאד וללא הסיוע הרוסי (והאמריקאי) הם היו מתמוטטים מזמן. בשונה ממה שמתואר בתקשורת הישראלית המלחמה בסוריה רחוקה מסיום והאירנים ממשיכים לדמם (דם ודמים). בנוסף, האירנים היו עד היום זהירים מאד בכל הקשור לחיכוך ישיר עם ישראל ולדעתי יתמידו בכך גם בעתיד. האופציה העיקרית שלהם היא פעולה באמצעות החיזבאללה אבל זו אופציה מאד מוגבלת שכן החיזבאללה לא יכול לסכן כח משמעותי שלו בעימות מול ישראל ברמת הגולן.

    Liked by 1 person

  24. ד,
    תוספת. מי שצריכים להיות מודאגים מההתנהלות האמריקאית הם הכורדים שייזרקו לכלבים אחרי שיסיימו להילחם בא-רקה.

    אהבתי

  25. אוף טופיק

    האם יש אמת בציוץ של טראמפ , לאחר הפיגוע בברצלונה, על טקטיקת גנרל פרשינג להילחם במוסלמים – באמצעות כדורי רובה טבולים בדם חזיר ?
    (כידוע, התקשורת פסקה שמדובר בעוד אחת ממעשיות טראמפ)
    פוסט של חוקר הספרות ( ! ) אלי אשד.
    כולל התייחסויות לאוטוביוגרפיות וספרי הרפתקאות ישנים כמקור מידע לגבי אמיתות היסטוריות, והמלצתו למלחמת תעמולה .

    https://no666.wordpress.com/2017/08/30/האקדוחן-רינגו-הגנרל-פרשינג-הנשיא-דונל/

    מתוך פסקת הסיום של הפוסט :

    " … אני חושב שבציוץ של טראמפ יש להשתמש כבסיס לתפיסה חדשה של לחימה שבה כל מתאבד איסלאמי סוני או שיעי וכל טרוריסט דאע"שי או אל קעאידאי יקבר עם עור חזיר סביבו, זאת בהנחה ששרידיו ימצאו. וכך ישלח מיידית לגיהנום על פי האמונה המוסלמית הסונית והשיעית לא על מנת לקיים יחסי מין עם בתולות נרגשות אלא כדי להתקבל בידי שדים ולהישלח לעינויים נצחיים. ובכן טראמפ בהחלט לא המציא את הסיפור הזה יש לו בסיס מוצק ביותר באמת ההיסטורית לכל היותר הוא עיוות קצת את הפרטים אבל גם זה לא ברור בכלל.

    ישנה תפיסה שאנשי דאע"ש פוחדים למות בידי נשים מחשש שזה יביא אותם ישירות לגיהנום ,פרודצורלית ללא כל קשר לשאר מעשיהם "הטובים " בעולם הזה. משל נקברו ביחד עם חזיר וזה מביא אותם ישר לשערי הגיהנום למרות כל הפתוות שבעולם. במציאות. אני מניח שלא כל אנשי דאע"ש חושבים כך .אולי רק חלקם . אולי רק מיעוט. אבל יש כאלו שחושבים כך ויש להניח שהם מושפעים בידי כתבות מסוג זה ,שהרי בסופו של יום הכל הוא תעמולה.
    מוסר השכל ככל שיגבירו את התעמולה שהרג בידי נשים יביא גם את הדאעשי המאמין לגיהנום ,וקבורה ביחד עם חזיר ( או משהו "לא טהור " אחר ) תביא כל מתאבד לגיהנום.
    המתאבד האיסלאמי הפוטנציאלי מן הסתם חושב על כך שרצח כמה וכמה אלפי גברים ונשים וילדים הוא בגדר מעשה קדוש, וליבו מתרחב משמחה על מעשה הקדושה של טיהור כדור הארץ מהחיים שעליו. .
    אבל אם יספוג מידי יום ביומו את התעמולה הזאת הוא יתחיל לדמיין לעצמו משהו אחר. שהוא מתקבל בידי שבעים הבתולות ומתחיל בחינגה
    ואז פתאום באמצע האורגיה נשמע שיעול ממישהו. נמסר לו ש"כבודו אנחנו מצטערים אבל עליך להפסיק עליך לעבור למקום האחר. קרתה
    טעות שם למטה בעולם ההוא ונקברת עם חזיר. ועד שהעניין יוסדר עליך לעבור שבעים מליון מדורי גיהנום.אנחנו מצטערים מאוד אבל יש כללים אתה יודע"..כל שבעים הבתולות יפסיקו פתאום את מעשיהן בגופו של המתאבד ויסורו מעליו כשפניהן זועמות. הן יהפכו פתאום לשדות.
    מהדלת יצוץ עוד איזה שהוא שד ויקח את המתאבד ההמום למקום האחר.
    . אני חושב שישנם מתאבדים פוטנציאליים שאולי יהרהרו פעם שנייה ושלישית אם רצונם להתאבד במקרה כזה"

    אהבתי

  26. קמיליה , תוכלי לקרוא כאן את הציוץ שלו , ועוד הרחבות בנושא ( לינקים שם ) אם את מתעניינת בדבר . יש הגורסים שהסיפור עצמו , על הגנרל , נושא הציוץ , הוא מיתוס למעשה ( תגיעי שם לאתר : פוליטיפקט קום ) קבלי ישירות הלינק לשם בעצם :

    http://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2016/feb/23/donald-trump/donald-trump-cites-dubious-legend-about-gen-pershi/

    להתראות

    אהבתי

  27. רק הבהרה לתגובתי לעי"ל על טראמפ ודם חזיר :

    הסברה לגבי מיתוס , הינה בקשר לגנרל עצמו , וכדורים טבולים בדם חזיר בפיליפינים כאמור . אבל , לגבי עצם הדוקטרינה הכללית ( הרתעה של מורדים מוסלמים , על ידי שימוש בחזירים מתים בפיליפינים , וקבורה של הטרוריסטים איתם ) הרי כאן יש יותר רגליים לסברה ועדויות בקשר לכך . לגבי הכדורים והגנרל באופן יותר ספציפינ , כאמור , יש בעיה ….

    להתראות

    אהבתי

  28. ד,
    שאלת שאלה טובה (את חייל זקן) ואשמח לנסות ולענות את תשובתי שלי.

    ראשית (ולא עיקר), עדיין רב הנסתר על הנגלה בכל מה שקורה שם. כמו שארה"ב כבר לפני שנים אימנה והפעילה כוחות כנגד אסד בלא הצהרות גבוהות, כך גם היום לא הכל ידוע ויש סבך של אינטרסים (למשל הכורדים, אבל גם הטורקים והרוסים והסעודים ועוד ועוד). בהחלט מדובר בבזאר מזרח-תיכוני.
    זאת בשונה מהסיפור האיראני שמתגלגל כבר שנים רבות, שכל השחקנים ברורים ושבסך הכל המידע גלוי לכל. כך בדומה גם הסיפור הצפון-קוריאני. לכן עוד לא הייתי שופט לפי העניין הזה. צריך לחכות ולראות, בעיקר כאשר הבעיה האמריקאית העיקרית עכשיו אינה סוריה כי אם צפון-קוריאה ויכול להיות שהאריקאיים נתנו לעצמם הנחה קלה ורגעית בשביל להתמודד עם בעיות אחרות. צריך לחכות ולראות.

    שנית (וגם לא עיקר), נראה שיש מאבק פנימי בתוך הממשל בין כוחות כמו שרי הקבינט לבין היועצים הקרובים של הנשיא (שחלק כבר הוחלף). יש אינדיקציה שהכיוון שהנשיא החל בו בהשפעת יועציו ומקורביו הראשונים נוטה לכיוון מדיניות יותר "מסורתית" אבל עדיין לא ברורה הנקודה בה ייעצר התהליך. "ההתקפלות האמריקאית" עליה אתה מדבר היא חלק מהשינוי הזה. נחכה ונראה היכן הוא יגיע לשיווי משקל.

    שלישית (ועיקר), הוא השוואה בין אובמה לטראמפ, ובשביל זה הגבתי וזאת הנקודה העיקרית. ארה"ב היא מעצמה עם אינטרסים וזה בסדר. זה שארה"ב מעדיפה שקט עם הרוסים על חשבוננו (מליציות איראניות על גבולנו) זה אולי מצער אבל הרבה יותר טבעי ממה שנראה לך. גם זה שטראמפ הסכים לכך זה אולי מצער אבל אני מעריך שניתנה איזושהי ערובה למדוע מהלך כזה לא מסכן במיוחד את גבולנו (וסיכוי טוב שגם בממשל אובמה היתה ניתנת ערובה כזאת). ועם כל זאת, אני מעדיף נשיא אמריקאי עם נטייה ישראלית ברורה שממשלו בוחר לעיתים לא בצד שלנו (טראמפ) מאשר בנשיא שמממן לנו מערכת טילים אבל פוגע בלגיטימיות שלנו במועצת הביטחון (אובמה). לא בגלל שהמערכת הבינלאומית היא הזירה הכי חשובה אלא כי הלגיטימיות שלנו היא הדבר הכי חשוב.

    וזה מוביל אותי לנושא נוסף, והוא ההאשמה של טראמפ בנרקסיסטיות. כנגד טראמפ נטען כל הזמן שהוא נרקסיסט. יכול להיות שהוא נרקסיסט, אני לא פסיכולוג ולכן אני לא יכול לקבוע דבר כזה. אבל מה עדיף?
    נשיא רהוט שהוא "team member" וכל שאר הסופרלטיבים אבל שחושב שהוא ישנה את האיסלאם מבפנים (ראה נאום קהיר), שהוא ינרמל את ישראל, שהוא יחליט מה המשטר הנכון עבור מצרים, שהוא יגדיר מחדש את סט הערכים האמריקאי,
    או
    נשיא גס רוח שמדבר כל הזמן על עצמו אבל אומר "לא נקבע לאפגניסטנים כיצד יראו חייהם".

    אני מעדיף את השני.

    Liked by 1 person

  29. התייחסות לנושא המקורי של הפוסט –
    סקר בינלאומי של גאלופ על היחס השלילי – חיובי של אוכלוסיות בעולם להגירה.
    להלן רשימת 12 מדינות העולם שיחס אוכלוסיותיהן להגירה הוא השלילי ביותר:
    1. מקדוניה
    2. מונטנגרו
    3. הונגריה
    4. סרביה
    5. סלובניה
    6. ישראל
    7. לטביה
    8. צ'כיה
    9. אסטוניה
    10. קרואטיה
    11. בולגריה
    12.פקיסטן

    כלומר לישראל מקום כבוד בין מדינות הלאום של מזרח אירופה.

    http://www.unz.com/akarlin/gallup-poll-on-immigration-acceptance/#comments

    (חובבי טבלאות נתונים יוכלו להתעמק זמן רב גם בהבדלים בין פינלנד לשבדיה, מיקום יפן ושוויץ, ועוד ועוד ועוד)

    נראה לי שפוליטקאים החפצים להיבחר, במדינה שיחסה למהגרים מאפריקה (בניגוד לעולים) כה שלילי, יתקשו להמשיך להתעלם מהבעייה.
    אפילו אם הם מסוגלים להטות חלק משמעותי מהאשמה מעצמם אל בית המשפט העליון. יש גבול למשחקי הפלת האשמה על אחרים בלי להצטייר כחלש, חסר ישע וחסר אונים. מה עוד שיש גבול עליון גם לנכונותם של פוליטיקאים לתקוף את הבג'צ / שלטון החוק.

    מצד שני, מיעוט מקדמי המהגרים מאפריקה בזרועות פתוחות, ומשתדל להעתיר עליהם את כל כספי הציבור שביכולתו לתעל, תופס עמדות כוח משמעותיות. דוגמא אחרונה בה צפיתי – ירון לונדון שאירח את ראש עריית ת'א רון חולדאי. אבל, זהו לא הבייס של הימין. הליכוד, הבית היהודי, ליברמן, כחלון, ש'ס ויהדות התורה – לא יזכו במצביעים נוספים אם ימשיכו "לארח" המוני אפריקאים, יפתחו עבורם עוד בתי ספר וגני שעשועים וינווטו חלק הולך וגדל מתקציבי איכילוב ומיטות האשפוז שלו לטיפול במהגרים ובהמוני ילדיהם החדשים מתוצרת הארץ.

    אהבתי

  30. ההפנייה של אלרום לאתר שיחה מקומית מוכיחה ש:

    1. תפיסת העולם הקומוניסטית עדין חיה ובועטת.
    כל העשירים / הקולניאליסטים / האימפריאליסטים / הציונים צברו את הונם מניצול כוח עבודה זול (כלומר מאומללים שלא שילמו להם את שווה הערך ההוגן שהפיקה עבודתם)

    2. ש"שיחה מקומית" היא בסך הכל הסניף הישראלי של תנועה בינ'ל, ממנה הוא שואב את השראתו / מעתיק.
    המאמר הנ'ל למעשה שואב את השראתו מהתזה שכתבה נעמי קליין (זו שחיברה את הספר No Logo , וממנהיגות תנועות האנטי קפיטליזם / אנטי גלובליזציה) לפני כעשרים שנה.

    ההסבר המדהים שלה לכשלון הסכמי אוסלו (מזכרון): ההסכמים נחתמו בכדי לאפשר לקפיטליסטים הציוניים לנצל את שפע כוח האדם הערבי, ולשלם להם פרוטות עלובות בתמורה לעמלם.
    אבל אז העלייה ההמונית של מיליון יהודי רוסיה, שגם אותם ניתן היה להעביד בתמורה לפרוטות – הפכה את כוח האדם הפלסטיני למיותר. כתוצאה מכך הישראלים החליטו לפוצץ את הסכמי אוסלו, וסרבו לתת לפלסטינאים את מה שהבטיחו להם קודם לכן.
    כמו ברוב תיאוריות הקונספירציה הטובות – אין טעם לנסות להוכיח שזה לא נכון.

    Liked by 1 person

  31. אל רום …בלוג אומלל חסר השפעה המקיים דו שיח עם עצמו בחלל ריק.. הערבים הקיצוניים שבין אזרחי ישראל לא ממהרים לאמץ אותו היות והכותבים בבלוג נחשבים למתונים מדי וליברלים בדיוק ההפך מכל תפיסת עולמם של פלסטינאים "מתקדמים " נוסח חמאס ואחרים..

    אהבתי

  32. יעקב מירון , הפניתי אותך לפוסט לא לבלוג כמובן . אבל , אם כבר העלת את ענין הבלוג , אל תזלזל בהשפעה שלו . אתה חי בארגז חול צר מאוד . , אבל , ברמה הבינלאומית והגלובלית , הם משפיעים ועוד איך . ואם תנועות אנטישמיות או אנטי ישראליות , זוכות לעוד ועוד הכרה בעולם , זה בין היתר , בזכות הבלוג הזה ודומים לו ( כמו למשל 972 + וכו…. ) . אין לך מושג מה אתה כותב עם כל הכבוד …. ותקצר היריעה לפרט כאן ….. אתה מתרשם מכמה תגובות בפייסבוק שם אולי , או מהלכי רוח ציבוריים מסויימים כאן , זה רחוק מלמצות הענין . להתראות

    אהבתי

  33. מירון , רק המחשה קלילה :

    אתר " אינתיפאדה אלקטרונית " , אחד המשפיעים , ונצפה בכל העולם . עכשיו , יש את הרב של צפת . זה הרב אליהו . הבן אדם , התבטא לא פעם : פה שאין להשכיר דירות לערבים , פה לטבוח בעזתים ואללה . הירבה לעשות , כאשר גרס , שיש להתיר לחיילי צה"ל לאנוס ערביות שמא ושמא ….. הנה , בזכות אתרים כאלו ( כמו " שיחה מקומית " ) הדברים מתפרסמים בכל העולם , באופן מדויק ומהימן יחסית , ומציירים את מדינת ישראל , כמדינת תועבה ממש . מה שחשוב , זה שהם כישראלים אינטיליגנטים מכללא , נותנים צביון : מהימן , עובדתי , מדויק ואותנטי לכאורה לדברים . הנה , דווקא חם מן התנור , הרב אליהו :

    https://electronicintifada.net/content/rabbi-who-urged-gaza-genocide-excused-rape-soldiers/21566

    להתראות

    אהבתי

  34. מירון , ויותר לגופו של ענין : לובלוג , זהו אתר נצפה מאוד , העוסק ביחסי חוץ וביטחון וכו…. ( מומחים או פסאדו מומחים , כותבים שם על גיאו פוליטיקה וכו… ) . פוסטים של " שיחה מקומית " , מתורגמים , ועולים שם . הנה על המצור על עזה , והמרמרה וכו….. יעל מרום , אחת מן העורכות והכותבות של " שיחה מקומית " והפוסט שעלה לראשונה בשיחה מקומית, תורגם ועלה פה ב – לובלוג , אתר חשוב ופופולרי . בסוף הפוסט , יש לך לינק , לפוסט כפי שעלה בשיחה מקומית . הנה :

    https://lobelog.com/israel-must-apologize-to-its-citizens-for-lying-about-gaza-flotilla/

    להתראות

    אהבתי

  35. אל רום אני לא חיי בארגז חול אני רואה מה מתרחש מסביבי לא כל מה שנעשה בישראל אהוב עלי וכל התעמולה האנטי ישראלית ואנטי שמית לא מדברת אלי מבחינתי זה רוח ותו לא.. אני ממליץ לך ולכל האחרים אשר עברו את גן הילדים להסתכל על העולם דרך משקפיים וירטואליים או דיגיתלים העולם משתנה מול עינינו וכל מה שהיה אולי נכון במאה העשרים כבר לא נכון היום.. סוציאליזם כרעיון נכשל בתיאוריה ובפרקטיקה חברתית כלכלית קפיטליזם זה דיר חזירים אשר הולך ומצטמק..היום אנחנו רחוקים מכלכלת שוק קפיטליסטית רק החזירים נותרו ואלה יגיעו בהקדם לשחיטה.. באיזה עולם אנחנו חיים ..?אני לא יודע כל יום יש דבר חדש ובלתי צפוי זה דומה להרס מגדלי התאומים בניו יורק מי חשב על אפשרות כזאת אז..? על איזה ארגז חול אתה מדבר..? היום המנצחים הגדולים יושבים מול מסכי מחשב ומזיזים את העולם לכל כיוון שהם רוצים ואני לא מתכוון להאקרים למיניהם אלא לגופים ממוסדים מאוד כמו הKGB ברוסיה הCIA וגם המוסד הישראלי ועוד מוסדות חשאים בסין אירן ואירופה להם הכוח לשנות לא למפלגות קיקיוניות יעני מהפכניות בימין ובשמאל.. מה קרה לדעתך לכל אלה אשר יצאו בהפגנות סוערות כנגד הממסד במצרים טוניז יוון ספרד ישראל ב2011 ועוד..? כולם השתתקו ונעלמו כי הממסד מחק אותם מזיכרון קולקטיבי פשוט כך בדרך מאוד מתוחכמת.. ממליץ לך לא להתרשם מBDS ואחרים מאותה אג'נדה רובם ממונים על ידי גופים מאוד ממוסדים כמו הקרן של רוקפלר קרנות של הדמוקרטים בארה"ב וקרנות עלומות ממשלתיות של מוסדות חשאיים גם של המוסד הישראלי לכל אחד יש פטרון משלו והם משתדלים לעבוד לפי רצונם.. לכל מה שתיארתי לך יש גם מחיר וכדאי לכל אחד לתמחר אותו כי את המחיר משלם האזרח הקטן אתה אני וכל האחרים איך כתב דנטה אוליגיירי
    "היוושע מכל תקווה הבא בשערי" השאול..

    אהבתי

  36. מירון , לא הצלחתי ממש להבין הקשר לסוציאליזם או קפיטליזם שלא כתבתי עליו כלל וכלל . אבל , אני מתרשם , שבאופן כללי , אתה מדמה שאתה מבין איפה אתה חי . סמוך על סחבק , אתה לא מבין !! אל תדמה בנפשך אחרת עם כל הכבוד . והעולם הוירטואלי , דיגיטלי אגב , רק תורם לשנאת ישראל , והיא אמיתית !! תעזוב בחייך …. להתראות

    אהבתי

  37. פינת ההספד על אמריקה:
    אחד מגדולי המשפטנים בעולם, שופט בין הדין לעירעורים בשיקגו, ריצ'ארד פוזנר, הודיע על פרישה מכס השיפוט. אהרון ברק (שודד ים משפטי בפי פוזנר) מארגן הפגנת שמחה ברחביה.
    http://www.chicagotribune.com/news/local/breaking/ct-judge-richard-posner-retires-met-20170901-story.html
    פוזנר על ברק:
    https://newrepublic.com/article/60919/enlightened-despot

    אהבתי

  38. אוף טופיק
    פוסט די ישן של זאב גלילי, שנתקלתי בו רק עכשיו, על התעוררות מגמה של חיוב הגלות / הגלותיות.
    כותרתו "האם הגולה חוזרת".
    כולל תנופת בנייה מחודשת של מרכזי יהדות שחרבו במזרח אירופה ע'י מספר חסידויות, יהודים הממשיכים לחיות בתימן, פרופ' יחזקאל דרור (הציוני) הטוען שחשוב שלפחות שליש מהעם היהודי לא יחייה בישראל ועוד ועוד.

    לטעמי, הפנינה שבחייבי החזרה לגלות הוא פרופסור אילן גור זאב.
    "בספרו האחרון " לקראת חינוך לגלותיות" הוא כותב בין היתר:
    " תעודתו של החינוך לגלותיות היא להבטיח שילדינו יהיו מצויידים היטב לקראת השיבה לחיים בגולה. על החינוך בישראל, כיום, לצייד את הנוער ברצון , בסטנדרטים, בקודים, ברגישויות, בכלים ובכישורים שיאפשרו להם חיי מהגרים שאינם נהדפים לשוליים הכלכליים, החברתיים, המוסריים והתרבותיים בארצות שבהן השפע הוא בן בית. כן, להצליח אפילו במשחק הקפיטליסטי שבעולם הטכנו מדעי העכשווי. שהרי ליהודים ההומניסטים בישראל אין עתיד… אין כאן מקום בטוח לעצם קיום החיים של קיבוץ יהודי ריבוני,שאינו הופך לספרטה של מנוולים"

    http://www.zeevgalili.com/2006/10/348

    נ.ב. הגעתי לבלוג של גלילי בשל התרעה על פוסט אורח חדש בבלוג שלו – על השאלה מהי בכלל 'יהדות'.
    תקציר התקצירים: יהדות אינה דת, אינה תרבות משותפת, אינה מוצא אתני משותף – אלא שייכות למשפחה. [זו תפיסה שקל לי להתחבר אתה (התחברות ליהדות דרך הלאום / השבטיות אך לא דרך הדת)].
    תוספת חצי שלי – משפחה שלרוב אינה מתפקדת, אבל מגלה לפעמים סולידריות במצבי חירום.
    המעוניינים בהרחבה יאתרו בקלות את הפוסט המדובר.

    אהבתי

  39. עוד אוף טופיק, שלהערכתי מתכתב עם פינות הטרלול של חייל זקן.
    כלומר, תגובת הנגד ל"טרלול", שיוצרת פיצול בתוך השמאל + שינויים מהפכנים בתוך הימין הקיצוני בכדי לקלוט את "פליטי הטרלול השמאלני".

    אם אכן מדובר במגמה – זהו שינוי פרדיגמה בהגדרות הימין והשמאל. (משהו שמזכיר את ההיפוך ההיסטורי שעברו המפלגות הדמוקרטית והרפובליקאית בארה'ב בייצוג צפון ארה'ב / דרום ארה'ב. כיום קשה לאנשים לקלוט שלינקולן היה רפובליקאי, והדרום היה דמוקרטי. )

    http://mida.org.il/2017/09/03/הימין-הקיצוני-בגרמניה-מציג-לסבית-הנשו/

    "… המפלגה (אלטרנטיבה לגרמניה – מפלגה המוגדרת כימין קיצוני) בחרה להעמיד בראשה את אליס ויידל, אשה לסבית המנהלת קשר ממוסד ורשמי עם מהגרת אסייתית. השתיים אף מגדלות יחד שני ילדים. מפלגת "ימין קיצוני" אשר בראשה עומדת מנהיגה להט"בית היא חיזיון מעט משונה, בפרט כאשר מצעה של המפלגה שולל נישואין חד מיניים. אולם החיזיון הזה מבטא תהליכי עומק פוליטיים שכדאי לשים אליהם לב.

    הפליטים מפצלים את השמאל
    התופעה הזו, כך מתברר, אינה ייחודית לגרמניה: גם בצרפת זכתה מפלגתה של מארין לה-פן לתמיכתן של קבוצות להט"בים, והתופעה חזרה על עצמה בהולנד עם תמיכה מצד הקהילה הגאה במפלגתו של חירט וילדרס. כיצד ניתן להסביר את נהירת הלהט"בים לחיקן של מפלגות ימין?
    הבחירה בויידל לראשות "אלטרנטיבה לגרמניה" ממחישה בצורה ברורה את שינוי החלוקה הפוליטית המסורתית שהייתה קיימת עד כה באירופה המערבית: בעבר מפלגות השמאל היו נושאות הדגל של המאבק למען זכויות הנשים והלהט"ב. ואולם בשנים האחרונות התייצב רוב השמאל האירופי לצד ההגירה ההמונית ממדינות האסלאם לאירופה, ויצר מצב חדש. מפלגות "הימין החדש" בהולנד, צרפת, אוסטריה, בריטניה, סקנדינביה וגרמניה מצטיירות יותר ויותר כאלו שמגנות על זכויות הנשים והלהט"ב. הן מתייצבות אל מול רמיסת הזכויות בידי ציבורי המהגרים המוסלמים ונכונותו של הממסד הפוליטי-משפטי-תקשורתי לשתוק מול הפרות ערכי היסוד של האיחוד האירופי בידי "האירופים החדשים".
    במצב האבסורדי שנוצר באירופה בשנים האחרונות והוחרף עם "משבר הפליטים", דווקא הזרמים הפוליטיים שנתפסו עד כה כימין קיצוני אולטרא-שמרני מושכים את מי שנחשבו בעבר סמלי שמאל: הזרמים הללו מעלים לדיון ציבורי את התקיפות האלימות הבלתי פוסקות מצדם של מוסלמים נגד נשים והומוסקסואלים, את חרפת נישואי הכפייה של קטינות בקהילות מוסלמיות ואת הרציחות בשם "כבוד המשפחה".
    מתנגדי המפלגות הללו טוענים, כמובן, שהמניע היחיד להתגייסות זו הוא האיבה המוחלטת לאסלאם ולא עמידה עקרונית ומצפונית. אלא שיותר ויותר נשים וחברי קהילות להט"ב, שחשים נבגדים ומאוימים, מבקשים להילחם על שמירת זכויותיהם ומוצאים את דרכם למפלגות "הימין החדש" האירופאיות … ."

    ****

    אגב, כל מי שקראתי על הבחירות המתקרבות בגרמניה טוען שמרקל תקח את הבחירות בהליכה. זה אמנם מוריד את רמת העניין בבחירות והמתח שלפניהן, אבל אין ספק שמבחינת ישראל – שולץ הסוציאל דמוקרטי הרבה יותר גרוע ממנה.

    Liked by 1 person

  40. קמיליה,
    בהמשך לדברייך זה המקום להזכיר שהקו קלוקס קלאן התחיל את דרכו כספין אוף של המפלגה הדמוקרטית.

    אהבתי

  41. קראתי שתוכנית ההעברה של המסתננים לרואנדה תעלה בערך כעשרת אלפים דולר לראש – 5,000 לרואנדה, 3,500 למסתנן, עוד קצת לכרטיס טיסה. זה די דומה למה שהצעתי פה בפוסט. עכשיו נראה אם בג"ץ יתן לזה לקרות.

    אהבתי

כתיבת תגובה