פינקלשטיין צדק, פרס התחלק

ארתור פינקלשטיין, היועץ האסטרטגי שהגה את קמפיין "פרס יחלק את ירושלים", הלך השבוע לעולמו. נזכרתי בו ובקמפיין שלו בהקשר לפוסט שכתב הכלכלן והבלוגר סקוט סאמנר על מדרונות חלקלקים. סאמנר התייחס לטענה שאם יתחילו להוריד פסלים של גיבורי הקונפדרציה שנלחמו למען שימור העבדות, בסוף יורידו גם את הפסלים של נשיאים כמו ג'ורג' וושינגטון ותומס ג'פרסון, שניהם בעלי עבדים. ג'פרסון אפילו היה אב לכמה מעבדיו הקטנים, ילדיה של שפחתו סלי המינגס. אחד הכותבים בוושינגטון פוסט ביטל בזלזול את טענת המדרון החלקלק הזו, אבל סאמנר נוטה להאמין שכך דברים עובדים – המציאות מתגלגלת במדרון. הוא הביא לדוגמה את הטיעון ברוח שנות השמונים: "אם נבטל את מחלקת העישון במטוסים, בסוף יאסרו עישון במסעדות, בבארים, במשרדים, בחללים, בחדרי מלון, בבנייני מגורים…". זהו מדרון חלקלק שהתגשם כמובן. דוגמה אחרת היא מאבק הזכויות של התנועה הגאה. שמרנים שהזהירו שהיתר להומוסקסואליות בין ארבע קירות יביא לבסוף להכרה בנישואים חד מיניים, נתקלו בזלזול. אבל כך היה. בסך הכול 12 שנים חלפו בין פסק הדין של בית המשפט העליון באמריקה שקבע שאקט מיני הומוסקסואלי הוא חוקי לפסק הדין שהכיר בשוויון בין נישואים חד מיניים לנישואי גבר ואישה.

במקרים שלעיל אני אישית, וכנראה איתי רוב הציבור במערב היום, תומך בתוצאה הסופית ורואה אותה כרצויה, אבל היא הייתה נראית הזויה, בלתי רצויה ובלתי אפשרית בתחילה, ומבחינה זו מי שהזהיר אז מפני התגשמותה על ידי שימוש בטיעון המדרון החלקלק, התברר כצודק. כך לדברי סאמנר ייתכן שנחזה בהפלת פסלו של כל נשיא שיקושר לעבדות בעקבות הפלת פסליהם של גיבורי הקונפדרציה בהווה. אני אפילו הייתי הולך צעד אחד קדימה ותוהה מה יקרה כאשר בעתיד האנושות תיתן דין וחשבון על יחסה הנוכחי לבעלי חיים המגודלים לצורך מזון בצפיפות ובסבל קשים. לבני האנוש בעתיד מן הסתם יהיה קל יותר להתייסר על פשעי אבותיהם בנושא כאשר יהיה זמין להם מאגר בלתי נדלה של מזון דמוי בשר מלאכותי. אולי כל אנדרטה לפוליטיקאי מהעבר הרחוק שלא היה צמחוני תעורר תגרות והתקהלויות.

ומכאן לקמפיין "פרס יחלק את ירושלים" של ארתור פינקלשטיין ב-1996. זהו קמפיין שבעצם התבסס על טיעון המדרון החלקלק – אם פרס כבר היום מוכן לתת לערבים כל כך הרבה, בסוף הוא ייתן את ירושלים. הטיעון נהדף בידי מפלגת העבודה כהסתה מרושעת, שקרית וחסרת גבולות. ב-1999 נעשה שימוש בקמפיין דומה נגד אהוד ברק, ואהוד אולמרט, ראש העיר ירושלים מטעם הליכוד, יצא להגנתו והכחיש זאת באומרו שברק ודאי לא יחלק את ירושלים. בתוך זמן קצר להדהים, כבר בשנת 2000, התברר שברק דווקא מוכן בהחלט לחלק את ירושלים. לא למסור אילו שכונות ערביות נידחות, אלא ממש לחלק את גרעינה ההיסטורי הקדוש לדתות המונותאיסטיות. אז התברר שגם פרס בעצם היה מוכן לחלק את ירושלים כפי שניבא פינקלשטיין. בניגוד לרוני מילוא הוא לא פרש מהממשלה שהסכימה לחלוקת העיר ותמך במתווה קלינטון. החלק המגוחך באמת היה שאפילו אהוד אולמרט, זה שאהוד ברק הביאו כערב לכך שירושלים לא תחולק, הסכים בסופו של דבר לחלוקתה בהצעותיו לאבו מאזן. על זה נאמר בתלמוד שלעתים מי שמביאים כערב צריך ערב בעצמו.

אלו שביטלו את טענת המדרון החלקלק בראשיתה, בדרך כלל אינם עושים חשבון נפש כאשר הם בסופו של דבר מתגלגלים, יחד עם רבים אחרים, הישר אל תחתית המדרון. וזאת לעתים בצדק, מאחר שמה שהיה נדמה פעם כתחתית המדרון אינו באמת תחתית, אלא המשך טבעי, הגיוני ונכון.  אורי אורבך, הסטיריקן הימני המנוח, ניבא זאת מראש כשכתב לגבי שאלת ירושלים: "הממשלה הזו מנהלת מדיניות של הליכה על סף תהום, אבל עוד מעט היא תצעד צעד אחד קדימה. אם אי חלוקת ירושלים תחסום את השלום בדישו – פרס יסכים לחלוקת ירושלים". ובאמת, כל אלו שנשבעו בשם ירושלים בעבר בשמאל, טענו מאוחר יותר שהייתה זו רק ססמה, ושהעיר במילא מחולקת מאי פעם. אז מה ההיגיון לחסום את השלום הישראלי-פלסטיני רק בשל פנטזיות שקר על שלמותה.  ואכן, לא ברור כלל מה ההיגיון בבלימת השלום הישראלי-פלסטיני אם המכשול האחרון לכך יהיה כמה קילומטרים רבועים בירושלים.

מה המסקנה? טענת המדרון החלקלק היא טענה אשר משקפת את המציאות. כך באמת העולם עובד. מסכימים לדבר אחד ומתגלגלים לדברים שבאים אחריו. אבל מצד שני, לא בהכרח היא צריכה להטיל עלינו אימה כה רבה. יכול להיות שבסופו של דבר נתגלגל ונתגלגל, נתהפך אנה ואנה, עד שנגלה שגם מה שבתחתית המדרון אינו הזוועה שחששנו מפניה.

23 תגובות על ״פינקלשטיין צדק, פרס התחלק״

  1. תודה על הפוסט תמריץ , אלא שלפעמים , גם מזהירים ממדרון חלקלק , והוא כמובן לא בא , וממילא גם לא מתגלגלים ומתגלגלים בין אם לזוועה , בין אם למצב של : לא ממש נורא .

    הנה , הסכם השלום עם מצרים . איזה גיחוך של קביעות ואמירות דאז . ומה קרה ? לא ממש !! מוחמד מורסי עלה , וחשב אפילו על מלחמה ? ממש לא !! האם על אוסלו חתמו בגלל סיני ומצרים ? ממש לא !! מזכיר שוב :

    בגין חתם גם על אוטונומיה ( תקופת מעבר חמש שנים ) ומה תכל"ס הביא את אוסלו . פשוט , ילדים בערימות שזרקו אבנים ? מגוחך !! לא עשו כלום 20 שנה . ואם היו עושים לפני , מה שממילא עשו , אז גם כן היו מזהירים ממדרון חלקלק .

    אתה יודע , השופטים נתקלים תדיר בטיעון של המדינה , או של עורכי דין , שפריצה של הלכה או עיקרון משפטי , יביא מדרון חלקלק . שופטים לא פעם , עונים לטיעון זה , שגם אם יביא , הרי יש בתי משפט , ויש שסתומים ווסתים , ואפשר לקבוע , מתי ומתי , ולא לתת להכל להתגלגל ולהתדרדר במדרון חלקלק בהכרח . אלא , תוך כדי הגלישה , לעצור ולווסת . מה הבעיה בזה ?

    פעם למשל , היה עיקרון במשפט : The crown can do no wrong , משמע , המדינה לא ממש יכולה לעוול ולהיתבע . והיו מזהירים ממדרון חלקלק וכו… מסתבר , שלא רק שלא קורה כלום , אלא , זה מדרבן , רשויות ציבוריות , בעלי מקצוע , להיזהר יותר במקצוע , בפרקטיקה , ולהתייעל , ולא לעשות טעויות או לנהוג ברשלנות , ובסוף , היטיב עם כולם . אז אמרו וזעקו , והסתבר ששום כלום . הרי אחרת , לא תהא לפעמים פרוגרסיה הכרחית .

    להתראות

  2. "מה המסקנה? טענת המדרון החלקלק היא טענה אשר משקפת את המציאות."……" עד שנגלה שגם מה שבתחתית המדרון אינו הזוועה שחששנו מפניה."

    מדויק! זה כמו שאומרים לך בוא תתשתף קצת יותר בועד הבית על מנת שנוכל לשים קצת צמחיה ליד החניות וזה נגמר תמיד במסיבת בופים וחילופי זוגות בקומונה.

  3. אני רוצה להציע שתי חלופות לדימוי של "מדרון חלקלק"

    1. צייטגייסט. במקור מגרמנית. ניתן לתרגמו ל "רוח התקופה".
    טענה שבכל תקופה היסטורית משתרר אוסף רעיונות, מוסכמות, מוסר והשקפות העולם. מכאן טענו חסידי המושג – לא ניתן להתנגד לאורך זמן לאותן מגמות חדשות הנושבות בחוזקה וסוחפות אתן את כל מה שהיה מקובל בתקופות הקודמות, ועדיף לאמצן במוקדם מאשר במאוחר.

    2. הגיון פנימי – לכל תפיסות העולם והערכים מוסריים, אם רק מאמצים אותן בעקביות הלוגית הנדרשת, יש "השלכות סופיות טבעיות". גם אם הן אינן ברורות מראש למאמצי אותה השקפת עולם.
    לדוגמא: בהכרזת העצמאות האמריקאית (מהשלטון המונרכי / קולוניאליסטי הבריטי) נכתב "כל בני האדם נולדו שווים".
    כוונת כותבי הכרזת העצמאות הייתה שאינם נחותים בכהוא זה מכל אזרחי בריטניה, ושאם אינם מקבלים זכות ייצוג וכוח השפעה על גורלם בפרלמנט הבריטי – הם מסרבים לשלם מיסים לאוצר הבריטי. על אחת כמה וכמה – מיסים שאינם מוטלים על שאר תושבי האי.
    אבל ההגיון הפנימי של הצהרת אמונה זו הוביל בהכרח להסכמה עם הטענה שגם השחורים הם בני אדם, שנולדו שווים, ולפיכך גם אמורים להיות בעלי זכויות שוות לזכויות הלבנים. טענה לוגית מתבקשת, למרות שכותבי מגילת העצמאות האמריקאית סרבו להכיר בה.
    השלב הלוגי הבא היה הקביעה שגם נשים הן חלק מהמין האנושי, ולפיכך אסור שזכויות הנשים יפלו מזכויות הגברים.
    כלומר, זרעי ביטול העבדות והפמיניזם היו טמונים כבר במגילת העצמאות האמריקאית, למרות שמנסחיה כלל לא קלטו איזה עצים יצמחו מהזרעים אותם שתלו.

    בחזרה לנושא הפוסט – ההגיון הפנימי של הטענה שהסכסוך ביננו לפלסטינאים הוא בעיקרו נדלנ"י – כלכלי ולא סכסוך מהותי / קיומי – דתי מוביל בהכרח למסקנה שהסכסוך פתיר. יהיה ניתן ללחוץ ידים ולחתום על "עסקה' של סוף הסכסוך אם/כש הצד הישראלי יהיה מוכן לשלם לצד השני מחיר גבוה יותר מכפי שהציע לו בעבר. ואם הצד השני עדין לא התרצה – אזי יש לעלות עוד קצת את המחיר, וכן הלאה וכן הלאה וכן הלאה.
    כלומר פינקלשטיין זיהה נכונה את השקפת העולם והנחות היסוד של פרס, והסיק שתוצאתן הלוגית ההכרחית היא שפרס יסכים לוותר עוד ועוד ועוד. כולל על ירושלים ועל "זכות השיבה".
    זהו לא מדרון חלקלק אלא המשך לוגי טבעי של השקפת עולם וסט ערכים.

    אגב, אני אישית הייתי מוכנה למסור לפלסטינאים את כל ירושלים, כולל את המערבית, לו רק הייתי מאמינה שבזאת יסתיים הסכסוך. (אם כי ברור שהיום אני לא מאמינה בכך אפילו לשנייה).
    אאבל אני מאוד חרדה מההסכמות של ביילין / ועידת ג'נבה ושות' להכרה ישראלית באחריותנו לסבל של פליטי 48, לזכות שיבה מוגבלת, ל"איחודי משפחות" והמצאות דומות. יותר מדי ברור לי שהתוצאה ההגיונית הסופית של "הסכמה חלקית" זו תהיה שכל אחד ממיליוני צאצאי הפליטים ובני משפחותיהם יוכל לבחור האם לחזור לשטחי ישראל (ולקבל בה אזרחות) או שישראל תהיה חייבת לפצותו על רכושו ועל עשרות שנות סבלו.
    כלומר, לא תמיד מגלים שבתחתית המדרון לא נמצאת זוועה !. גם אם גילינו שהזוועה ממנה פחדנו בתחתית עשרות מדרונות אחרים – התגלתה כנסבלת בהחלט ואולי אפילו חביבה.

  4. אוף טופיק

    הערכת המודיעין הסודית (בזמנו) של מח' המחקר של משרד החוץ הישראלי, על השלכות ההפיכה הצבאית שהייתה במצרים בשנת 1952 (זו שהדיחה את המלך פארוק והעלתה את נאצר לשלטון)

    https://ronyuval.wordpress.com/2017/08/25/egypt-new-regime/

    מעניין לשים לב לביטויי השקפת העולם המפאיניקית – סוציאליסטית של בכיר משרד החוץ. סביר שהם "התגנבו" להערכה שהוגשה לממשלת ישראל דאז, ומחברה כנראה הניח שהיא "אובייקטיבית" לחלוטין ובלתי מוטה פוליטית.
    (מה שמזכיר לי את טענת אנשי תאגיד השידור שהשקפת עולמם הכלכלית אינה מוטה שמאלה, גם כאשר הם מציעים פיקוח על מחירים כפתרון ליוקר המחייה).

  5. קמיליה,
    סליחה מראש על המיזוגניה.
    יוחזר "גלובס" מידי אלונה בר-און לבעלות הטייקון פישמן ותישלח העורכת הנוכחית שלו בחזרה למוזס.

  6. לחייל זקן,
    קצת מפליא שדווקא חילונית אמורה להזכיר למי שנוהג להגיע לכותל מדי ראש חודש (אם כי רק בכדי לספור את מס' החתולים והשועלים ברחבה הרפורמית) שעל פי הדין העברי "אין אדם משים עצמו רשע". 😊

    אני מניחה שלו אדם כלשהו היה אומר לך "יוחזר עיתון X מידי … (בעלו החדש, שידוע לך במקרה שהוא יהודי) לבעלות הטייקון … (הלא יהודי), וישלח העורך הנוכחי שלו (גם הוא במקרה יהודי) בחזרה למקום עבודתו הקודם – היית מתחיל להתעניין בנימוקיו, ובהערכתו את בעיות התפקוד של אותו עיתון ושל המועמדים להחלפה.

    אבל, לו אותו אדם היה מקדים לדבריו את המשפט "חייל זקן, סליחה מראש על האנטישמיות" – תייחס לו את דווקא את אותו מניע שאותו הוא ניסה להכחיש. *
    העובדה שאותו אנטישמי ביקש מראש את סליחתך על היותו אנטישמי – רק הופכת את הסיטואציה למעט ביזארית. 😊

    (*) מה שמזכיר לי אסוציאטיבית את חוכמת החיים הטוענת שלעולם אין להאמין להמשך המשפט המתחיל ב "אתם יכולים להאמין לי ש…"

    #########

    בסתירת מה לדברי – אשמח לכל מידע נוסף, הערכות ופרשנויות בנוגע לגלובס ולדה מארקר.
    אם דה מארקר יסגר, ונישאר רק עם גלובס וכלכליסט – אתחיל להתאבל.

  7. אין כמוני ליהנות מקריאת עיתוני הכלכלה הישראליים ועדיין יש בי מידה של שמחה לאיד לראות בצרותיהם כי כולם נגועים בסוציאליזם עד בחילה. דה מרקר לכאורה הוא בעד שוק חופשי ורק נגד קרטלים, אך בחירתו של העורך שלו להלל ללא הרף את ברני סאנדרס במהלך קמפיין הבחירות באמריקה, מעידה היכן לבו מצוי.

  8. רק למען הסדר הטוב –
    קמפיין "ירושלים מחולקת" והסלוגן "פרס יחלק את ירושלים" (כל הזכויות שמורות למוטי מורל) הוכן עוד בטרם הצטרף פינקלשטיין כיועץ בחירות לליכוד. לזכותו יאמר שהוא זה שנתן את האור-הירוק להפעלת הקמפיין.

    אבל מכאן ועד הטענה שפינקלשטיין "ניבא" משהו – המרחק גדול עד אינסופי. מדובר ביועץ בחירות. מומחה לפסיכולוגיה של ההמונים. לא במומחה לסכסוך או מדינאי המרחיק ראות.

    כיום, ירושלים מחולקת בפועל – לא בגלל פרס, ברק או אולמרט – אלא בגלל אוזלת יד מתמשכת של כל ממשלות ישראל מאז 1967. ירושלים "חוברה לה יחדיו" זה רק בשירים ובמקאמות.

  9. תמריץ דה מרקר- עיתון הארץ מיצגים את התפיסה הפרוגרסיבית או במילים אחרות הם ליברלים לאיט.. מבחינה פוליטית נוטים יותר לסוציאל דמוקרטים מאשר לקפיטליסטים ושמרנים מכל צבע זאת הסיבה שהם העדיפו את ברני סנדרס על הילרי קלינטון בהתמודדות בניהם..
    שקשוקה בקשר לירושלים מחולקת או מאוחדת בגישה שלך אתה טועה בראש וראשונה בגלל שלא לקחת בחשבון את רצונם של תושבי ירושלים הערבים המוסלמים והנוצרים בעיר…ערביי ירושלים לא רוצים ולא חולמים להיפרד משלטון ישראלי נוח להם להיות תושבי ירושלים מאוחדת עם כל הזכויות של ישראלים ובלי להיות בפועל אזרחי המדינה.. להערכתי יותר מ90% מכלל המחבלים אשר פעלו בירושלים באו מחוץ לעיר וחלקם באו מישראל כמו המקרה האחרון בהר הבית.. כל הפנטזיה סביב מסגד אל אקצה ושמירתו כמסגד מוסלמי זאת המצאה של קומץ ערבים ישראלים בעיקר מאום אל פאחם בעזרת המימון הפרסי ושל קיצונים מלבנון.. ישראל התחייבה בעבר לשמור בקפדנות על המקומות הקדושים לכל הדתות והיא עומדת בכך ללא עוררין הרבה יותר טוב מכפי שזה היה בזמן הכיבוש הירדני של העיר בעבר..

  10. מירון,

    מודה שלא הבנתי. אז ירושלים מאוחדת בפועל?

    כי למיטב הבנתי, השר בנט מתכנן לחלק אותה עכשיו, דה-יורה. הנה כאן ידיעה מלפני חודש: "חוק שיזם בנט יאפשר לחלק את ירושלים ולהעביר שכונות לרשות מוניציפלית חדשה. השינוי בחוק, שאושר טרומית בשבוע שעבר בכנסת, שובר את הטאבו סביב גבולות העיר והדיון בחלוקתה. התיקון יאפשר למחנה הפליטים שועפט וכפר עקב להיות תחת ריבונות ישראלית מבלי להיות חלק מירושלים.

    מהלך כזה צפוי לחולל שינוי דמוגרפי משמעותי בבירה ולצמצם את מספר התושבים הערבים בעיר. "החוק מאפשר לבצע שינויים מוניציפליים במרחב העיר, בתנאי שאותה רשות מוניציפלית תהיה תמיד בריבונות ישראלית", אמרה במליאה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם־רפאלי, שהגישה את החוק.".

  11. שקשוקה למען האמת יש קושי להגדיר מה זאת ירושלים מאוחדת…? לא עלה בדעתי לשאול את השאלה הזאת ותמיד חשבתי על ירושלים המערבית העיר העתיקה כפר השילוח אבו טור וכמובן הר הצופים והר הזיתים כולל כל הכנסיות עד אוגוסטה ויקטוריה זאת בעיני ירושלים אחת..כל יתר השכונות הערביות לא שייכות מוניציפלית לירושלים שכחתי להזכיר את השכונות החדשות אשר ניבנו עבור יהודים כמו רמות פסגת זאב הגבעה הצרפתית וכ״ו יש ולכלול אותן בתוך העיר ירושלים..אני לא כל כך בקיא בחוק החדש אשר מוצע על ידי הבית היהודי אבל אם המטרה להוציא מתחום ירושלים שכונות שממילא לא היו שייכות לעיר בעבר לפני מלחמת ששת הימים הרי זה משובח ונכון לתקן את המצב..

  12. מירון,

    אז אתה בעצם בעד חלוקת ירושלים.

    בנט מעוניין לקרוע מירושלים המאוחדת רק את השכונות המוסלמיות שמחוץ לגדר הביטחון. אתה גם מוכן לקרוע את רוב השכונות המוסלמיות שבתוך גדר הביטחון.

  13. שקשוקה יש עיירות אשר הסתפחו לירושלים ללא כל היגיון ואותן עיירות הן לא חלק מאותה ירושלים אשר כולנו חושבים עליה כולל אותי.. חייבים לעשות לחגיגה הזאת של סיפוח זוחל STOP ולהפריד את העיירות מירושלים כבר עכשיו.. משמעות היא שכל משפחה או סתם אדם מהרשות אשר מגיע לאותן עיירות היום לא יחשב כתושב קבע בעל זכויות.. לא מדובר כאן על חלוקת ירושלים אלא חיזוקה של ירושלים עליה כולנו חושבים שחייבת להישאר בריבונות ישראל בכל הסדר עם פלסטינאים בעתיד.. לישראל אין בררה היום אלא לשאוף להגיע להסדר מוסכם או אחר עם פלסטינאים על מנת שלא תיווצר כאן מדינה דו לאומית עם רוב ערבי בעתיד..
    החברה בישראל היום דומה לחבית חומר נפץ תוסיף לזה את הבעיה של מתח ביטחוני בין שני העמים אתה תגיע לפיצוץ חסר תקדים עם סבירות גבוהה לנזק חמור לשני הצדדים..רק בור ועם הארץ יחשוב במושגים של שמאל ימין יש כאן בעיה לאומית קיומית שלא קשורה כלל להשקפה פוליטית של מפלגה זו או אחרת.. אם לא נעשה את מה שנדרש לעשות היום ובנחישות סביר מאוד שבעתיד נשלם על כך מחיר כבד ובלתי נסבל…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s