כשגרשוני גורש

הלל גרשוני הוא בעיניי אחד מהפובליציסטים החשובים בעברית. הוא מביע דעות ימניות שמרניות בנוסח הימין הליברטריאני באמריקה, אבל לא עושה זאת בנימה האווילית והפשטנית שמאפיינת לעתים כותבים אידאולוגיים, אלא מתוך מודעות למורכבות ולניואנסים. קל לי לא להסכים איתו. קשה לי להסביר למה בדיוק. הוא מאוד רהוט ומנומק. אבל דווקא החלטתו לפרוש מכתיבה, לאור יחס עוין לבן משפחתו במקום עבודה בשל כתיבתו, מדגימה את הבעייתיות בהשקפת עולמו.

גרשוני מאמין בחופש מוחלט. כל אחד יעשה כרצונו ללא כפייה ממשלתית.  מילטון פרידמן הסביר פעם שבעצם אין צורך להגן בחוק על מיעוטים מאפליה במקום עבודה. השוק החופשי ידאג לכך. מישהו מסרב להעסיק הומו, טרנסג'נדר, שחור, או נכה או מהנדס בעל דעות ימניות ושובניסטיות או קרוב משפחה של הלל גרשוני? מקום עבודה אחר יספק לו עבודה ראויה ויהנה מכוח העבודה שהתפנה מסיבה לא עניינית.

אכן, השוק יעיל לטווח הארוך ובמספרים גדולים. במניות השוק יעיל. מישהו אחד לא רוצה לקנות אותן? אז אחר יקנה. כי יש הרבה שנים לסחור בהן ומחזור עצום של מניות מדי יום. לפחות במניות של חברות גדולות.

אבל בני אדם לא נסחרים בבורסות. השוק לגביהם אינו יעיל. הרבה אנשים גרים במקומות שבהם היצע התעסוקה מצומצם ולעתים גם עלול להיווצר קרטל תעסוקתי מפלה. מה שחשוב עוד יותר – אפילו אם היה יעיל עבור הרוב הגדול, עדיין היו בני אדם יחידים שהיו נופלים בין הכיסאות. בני אדם חשובים – כל אחד ואחד מהם. צריך להגן על כולם וכאן התנהלות חופשית קפיטליסטית אינה מספיקה. החוק צריך להגן על מועסקים ולמנוע אפליה במקומות עבודה. כן, לעתים רגולציה חיונית.

46 תגובות בנושא “כשגרשוני גורש

  1. בני אדם נופלים בין הכסאות. אף כלכלן קפיטליסט לא טוען שלא.
    השאלה היא האם הרגולציה גורמת לאנשים להיפגע יותר או פחות?
    אולי לא מפטרים אותם כי הם שחורים, אבל גם נמנעים מהעסקת מיעוטים, מעסיקים אנשים שפחות מתאימים לתפקיד ואז היעילות הכלכלית נפגמת וכד'.

    אהבתי

  2. תמריץ , תגובה שלי לא עלתה , נבלעה , אז שוב :

    אכן , הגדרת לא רע הדברים . אבל , חשוב לשים לב : אפילו השווקים היו מכוונים עצמם , ומדייקים ( והם בעליל לא , או לפחות לא תמיד ) מה הטעם ב- דיוק מעוול ונפשע ? או שזה מדוייק , אבל כשלעצמו פוגע בכלכלה הרי . ולא עסקינן רק בבני אדם , עסקינן גם בערכים ציבוריים או ערכים בכלל שאי אפשר לפגוע בהם .

    ושוב אביא אחת הדוגמאות , אחת מיני רבים שהבאתי בעבר :

    פסק דין , בית הדין האזורי לעבודה . מכון כושר בתל אביב . המעביד סתם סוחט הלימון . כי בא לו . לא נותן לעובד לשבת במהלך העבודה ( לוביסט ) . והרי העבודה אולי יכולה להיעשות בישיבה באותה יעילות . ואולי , כאשר אין לקוחות הוא יישב , וכאשר יש , הוא יקום . אבל , לא בא לו למעביד ממש . קפריזה . העובד הרי יהא ממורמר . לא ירגיש נאמנות לארגון . לא יזדהה עם הארגון . התפוקה שלו יכולה לרדת . המחוייבות הדבקות יפגעו . אז למה בדיוק ? מזה המדינה צריכה להגן . שרירות לב . כולנו מועדים לשרירות לב . אז מה הדיוק יעזור ? הרי זה עשוי לשקף , דיוק של הגישה של מעבידים כלפי עובדים ? ולמי ולמה זה עוזר ? כך שהמנטרה הזו , של כוחות השוק והמפגשים העלק אוטונומים בין היצע לביקוש , צריך לקחת אותם , בפרופורציות מוגבלות ומבוקרות . זהו מיתוס אצטקי , אחד הפסיכים שיש .

    הבאתי גם הסדרים כובלים בעבר וכדומה ….. תקצר היריעה :

    לפסק הדין , זכות עבודה בישיבה :

    https://app.box.com/s/dp2fqb3l1ql6hsi0iuavifhxwfnc1vpc

    להתראות

    אהבתי

  3. רק שני הבהרות לתגובתי לעי"ל :

    המעביד במקרה המוזכר , קיבל קנס של 100,000 שח' ( העובד תבע : 200,000 שח' ) בגין הפרה של חוק מפורש . והחוק הוא : " חוק הזכות לעבודה בישיבה , תשס"ז 2007 " .

    במקרה המוזכר , עסקינן במקרה , שבו , לא היה עולה למעביד אפילו , ליישם הוראות החוק . יש מקרים , שחקיקה דנן , מטילה נטל על מעבידים , נטל משאבי וכספי וכדומה … או כי אז , יש כמובן לערוך איזון ראוי , בין הישרדות העסק או העסקים , לבין זכויות עובדים . במקרה דנן כאמור , לא היה עולה לו כלום !! יתירה מזו כאמור :

    זה הרי , פוגע בו עצמו כאמור . פשוט עובדים ממורמרים ולא מחוייבים מחפץ לב , לעסק ולהישרדות שלו . לא תמיד , מעבידים בעצמם מבינים זאת . הם מחוברים לפעמים , לאינסטינקטים לא נכונים פשוט . רע לכלכלה , רע למעביד , רע לעובד . רע למדינה .

    להתראות

    אהבתי

  4. בעיני החלק המזעזע בסיפור הוא התנכלות לאדם במקום עבודתו – בשל דעותיו הימניות מדי של קרוב משפחתו.
    מזעזעת אף יותר העובדה שאיני מופתעת.

    השמאל הישראלי "הקשה", כנראה גם בהשראת השמאל האוניברסלי, הפסיק לתפוס את אנשי הימין כבורים ו/או כטועים. הוא רק הולך ומתחזק בתפיסתם כלקויים מוסרית: גזעניים, מיזוגנים, שוביניסטים, פשיסטים, נאצים, שודדים, עושקים וכו' וכו' וכו'.

    מכאן, אנשי הימין הפסיקו להיות בני שיח וברי פלוגתא.
    הימנים הפכו בעיני השמאל הקשה לכאלו שיש רק לדכאם, להחרימם ולהרחיקם מחברת אנשים הגונים פן ידביקו אותם במחלה המדבקת הנוראית אותה הם נושאים. בדיוק כפי שמתייחסים לנשאי מגפה שיש להחזיקם בבידוד.

    הדבר מתקשר גם לשערורייה האמריקאית החדשה על אי נכונות טראמפ לגנות *רק* את מפגיני הימין, ובמילים ובביטויים החריפים דיים בכדי לעבור את רף הגינוי המינימלי (שהציבו מבקריו).
    [נושא שהעלה מגיב בפוסט הקודם].

    לתפיסתי, גם בשמאל וגם בימין יש שוליים מגונים מוסרית. אמנם מיעוט אך גודלם כלל אינו זניח: שונאי לבנים / שונאי שחורים, אנטישמיים / אנטי ציוניים, שונאי נשים / שונאי גברים, וכדומה.
    נראה לי שכל צד מסרב להכיר בכך שלא כל הצד השני צבוע באותו צבע, ושלא כל מחנהו טהור.
    מכאן נובע הזעם האדיר על טראמפ.

    אהבתי

  5. גם אם כן, מי אמר שיעילות כלכלית היא חזות הכול? אולי עדיף תמ"ג ממוצע נמוך טיפה יותר תמורת זה שאין אפליה בוטה במדינה.

    אהבתי

  6. אני חושב שבאמת נדמה שטראמפ מגונן קצת יותר מדי על גזענות לבנה אבל מתעלמים מכך שגם מפגיני השמאל שם היו אלימים, גם אם לא באלימות רצחנית.

    אהבתי

  7. אל רום, מי שטוען שהשוק יעיל לחלוטין ודאי יגיד שניתן להתפטר על נקלה ממעביד רע ולמצוא מעביד טוב. אולי המעביד הרע יצטרך לשלם יותר כסף להשיג עובדים ולכן יצטרך להגמיש דרכיו גם בלי רגולציה.

    אהבתי

  8. חבל רק שתמריץ , לא פירט לגבי ההתנכלות במקום העבודה ( אם יכול היה כמובן ) מעבר לזה , קמיליה :

    תהליכי האינטלקטואליזציה לכאורה של הימין , רק הוסיפו שמן למדורה , וממש לא מן ההיבט שאת חושבת עליו . מכיון שהתפיסה של השמאל , הינה זו , שכל ניסיון של הימין , לייצר או לנסוך איזשהוא היבט אינטלקטואלי לאידיאולוגיה שלהם , רק מעצים הבורות והפרימיטיביות הטבועה בהם לגבי דידם . למה משול הדבר :

    את יכולה נניח בתורת אישה מאוד אינטיליגנטית אכן , לפגוש אדם פשוט וקשה יום . את לא תרחשי לו בוז או תתנשאי עליו ( אפשר להניח ) . כמובן , כל זה ובלבד שהוא נשאר ב- ד' אמותיו של הדיוט . לא מנסה להתחכם . להישמע פומפוזי . להתבטא במה שהוא לא מבין בו , לא משיג בו כלל וכדומה . בקיצור : לא מדבר שטויות !! אבל , אם היה מנסה , ברור שהיית מגחכת , ומגחיכה אותו אפילו ביתר שאת , מה שלמעשה לא היה קורה , אלמלא היה מתבטא .

    לכן , אל תטעי , כך השמאל מרגיש כלפי הימין . ככל שהם יותר אינטלקטואלים בגישה ( בזכות דורות צעירים יותר ) כך השמאל , רוחש יותר בוז , יותר בוז יודגש : לפסאדו אינטלקטואליות מגוחכת כשלעצמה לגבי דידם .

    זהו ניתוח סובייקטיבי , האם אובייקטיבית זה גם כך ? התשובה היא : כן ולא !! אבל , לא נישאר צעירים פה .

    להתראות

    אהבתי

  9. תמריץ ,

    אבל , אתה מניח , שיש מעביד טוב , ויש מעביד רע . אתה גם מניח , שמעבידים או עובדים , יש להם כושר שיפוט . אם כך , כדאי שתתעורר :

    טבע האדם הוא בעייתי ביותר , ואנשים מן היישוב , אין להם כושר שיפוט , מינימלי ביותר . וזוהי עובדה !! ורק למדינה ולשלוחיה , יש כושר שיפוט הולם , ראוי , מערכתי , מעמיק , בשביל להבין היבטים ממלכתיים ומוסריים ויעילים , לטובת הכלל, המדינה , והציבור .

    תוציא לך מן הראש , שטויות אחרות …..

    להתראות

    אהבתי

  10. אל רום, אני מסכים איתך אבל ההשקפה שאתה מציג תראה להרבה אנשים פטרנליסטית ושוללת חופש ואחריות מהאדם עצמו.

    אהבתי

  11. אל רום, אין לאנשים כושר שיפוט כלל ולמדינה יש?
    בוא ניקח דוגמא ממש פשוטה: אנשים הולכים לקנות בשוק ירקות ופירות. האם אין להם יכולת כלל להחליט אילו מוצרים טובים להם, ושווים את הכסף? אין להם יכולת השוואת מחירים? ודאי שהם לא עושים החלטה אופטימלית, לפעמים גם שגויה לחלוטין. אבל לרוב נראה שמבצעים החלטה לא רעה.
    לעומת זאת אם המדינה היתה צריכה להחליט איזה תוצרת ראויה, ומה המחיר הראוי, האם המצב היה טוב יותר? גם אם יש רצון טוב ואנשים מאוד חכמים שמבצעים את ההחלטה, התשובה היא לא, ולראיה ברית המועצות.

    האם לאדם אין שום יכולת להחליט איפה הוא עובד ואת מי הוא מעסיק? שוב, יש טעויות, לפעמים גסות. אבל האם הפקיד הממשלתי, חכם ככל שיהיה, יבצע החלטה טובה יותר? ספק גדול.

    אהבתי

  12. ההשקפה שאנשים יודעים לכוון כלכלית צעדיהם היא שקר גמור. כולנו די טיפשים. מה שנכון הוא שלשווקים מוסדרים היטב יש יעילות מדהימה. אבל לא כל דבר מאורגן כמו בורסה. יש פערי מידע עצומים ברוב השווקים.

    אהבתי

  13. תמריץ ,

    אתה כאן צודק באלף אחוזים , זה נראה להרבה יותר מדי אנשים , מתנשא , כופה , פטרנליסטי . אבל , זה לא מעלה או מוריד לגופו של ענין .

    yania ,

    ההמחשה שהבאת , מעידה שאין אתה מבין כלל על מה המדובר . לא מדובר בבחירות אישיות או העדפות אישיות . אלא :

    בנגישות למידע ותפיסות אינטגרטיביות כוללניות , החבוקות בניתוח של המציאות והדינמיקה שלה . תפיסות שמזקיקות :

    אינטגרציה בין : כלכלה , משפט , נורמות בינלאומיות , מוסר ופילוסופיה , תרבות , גיאו פוליטיקה וכדומה ….. לזה , אין לאדם מן היישוב כושר שיפוט והבנה וניתוח . אפילו יהא האדם , מהנדס טילים , מהנדס גרעין , פרופ' באקדמיה , זה לא מעלה ומוריד . הדברים סבוכים מדי , חבוקים בפרקטיקה , דינמיקה אכזרית . ואין אפשרות לאדם מן היישוב פשוט .

    אני לא אוכל להיכנס להמחשות סבוכות . אבל , לא אפטור הדבר בלא כלום . ניקח סתם המחשה זניחה :

    עונש מוות בעד ונגד . נושא מאוד רומנטי וציבורי וחם . אפשר לשאול אדם אינטילגנט . יענה לרוב בתשובה שטוחה : בעד ונגד . עם נימוק אחד שניים לכאן ולשם . אבל , הנה סתם , קיראו בלינק הזה למשל , את בועז סנג'רו , מרצה למשפטים , ותראו , מה חבוק ומוכמן , בנושא באמת שטוח מאוד יחסית . תעשו תרגיל , לפני ואחרי . תחשבו מה אני חושב לפני . מה חושב אחרי , ותגלו הפער העצום . וזוהי דוגמא זניחה ומגוחכת ממש :

    יש ללחוץ כדי לגשת אל sangero.pdf

    להתראות

    Liked by 1 person

  14. אל רום,
    תחינה לעזרתך. האם אתה יכול לבאר את המשפט הבא (של מבקר קולנוע):
    "אני לא זוכר מתי ראיתי טייק כל כך חכם על הממשק של זיכרון, תיעוד ובידיון, אני לא חושב שנתקלתי במיינד פאק כל כך קולוסאלי שמועבר בכזאת נונשלנטיות…"
    http://www.mako.co.il/culture-weekend/tomer-movies-reviews/Article-842ddc83095ed51006.htm

    Liked by 1 person

  15. אם אפשר קצת רקע מאיפה הלל גרשוני פרש ומה הסיפור עם הקרוב משפחה שלו. תודה

    אהבתי

  16. פעם עקבתי אחריו. אני מסכים עם חלקים מסוימים בדעותיו. מתישהו הוא עצבן אותי והפסקתי לעקוב אחריו. כנראה משהו שקשור לעניני דת.

    אהבתי

  17. רק הבהרה חשובה לתגובותי לעי"ל :

    אנשים מן היישוב לא משיגים בדבר כפי שכתבתי . אבל , הם גם לא משיגים בהנדסת טילים , ברפואה וכדומה … ואז , מה ההבדל יתהה התוהה ? אלא שיש הבדל עצום , וכבר עמדתי עליו בעבר :

    בתחומים אחרים , לרוב , אדם מן היישוב , ישמור על צניעות או על התבדלות , ויבין ויניח מראש, שהוא לא מומחה לדבר , ולא מבין בדבר ולא יכול להשיג בדבר . ודוק : בחוק , משפט , מימשל , וכדומה …. הואיל והתחומים קרובים ללב כל אחד , נוגעים בכיסו וכעסו של כל אדם , וגבוה וחזק בסדר היום התקשורתי והציבורי הכללי , אזי :

    יש להרבה אנשים מן היישוב , תחושה , שאף אחד לא נעלה עליו , או מבין יותר ממנו בכגון דא עינינים הנוגעים לכושר שיפוט וכדומה , אפילו כאשר מגיע הדבר למימד מערכתי של מדינה וממלכתיות . האינסטינקטים של הרבה יותר מדי בני אדם , כך מורים אותם . וכאן התעתוע הבלתי נתפס :

    משפט , מוסר , מימשל וכדומה… הינו מעין מדע סיסטמטי ומאורגן וסבוך אימים , לא פחות מהנדסת גרעין , ואפילו עולה עליו עשרות מונים בסיבוכים פסיכים . אבל :

    האינסטינקטים של אדם מן היישוב , מורים אותו אחרת פשוט , מה גם שהוא מושפע מתקשורת פשוט , או קבוצות תמיכה כאלו ואחרות . זוהי האמת הפשוטה . קשה מאוד לקבל אותה . אבל , כך הדבר , ולא אחרת !!

    להתראות

    אהבתי

  18. נבלעה תגובה , אז שוב :

    ורק הבהרה נוספת קריטית מאוד להבנה :

    שלא יובן כאן , שהמדינה היא כל יכול , ובעלת מונופול על השיפוט והיעילות והממלכתיות והאינטרס הציבורי . ממש לא !! אלא , שכאשר אנו טוענים וגורסים : המדינה ושלוחיה ….אנו מכלילים את הכוחות הנוגדים לה , המאזנים אותה , המבקרים אותה , משמע :

    בתי משפט ( ומוסד הערעור ובג"ץ ) שופטים , משטרה , מבקר המדינה , נציב תלונות הציבור , המחוקק וכדומה …אשר אמורים , לרסן ולבלום כוח להשחית של המדינה והממשלה , ולאזן בין : זכויות הפרט ואינטרס הציבור לבין : מעשי הרשויות הציבוריות המבצעות ( רשות מבצעת ) .

    כלומר , המדינה ושלוחיה …על כרעיהם , קרביהם , ובני מיעיהם כמכלול כמובן , ולא ווקטור כופה ושולט באופן מעין מונופולי חס וחלילה …..

    להתראות

    אהבתי

  19. היכן הוא הודיע על פרישתו?
    העניין מוזר מאוד כי לא ראיתי שאח שלו, שהוא גם אושיית רשת חברתית בטוויטר, הפסיק להגיב.

    אהבתי

  20. אני זוכר מערכון של גששים על "גרשון גרשוני גרוש" אולי מדובר על אותו איש..? אני מתנצל אבל לא שמעתי עליו ועל הטזה המיוחדת שלו בנושא כלכלה וחברה…
    כתבתי בעבר בתגובות שלי בבלוג הזה שאני לא רואה איפה יש כלכלה חופשית בעולם אולי היה פעם אבל זה מאחורינו.. גם הבורסות באמריקה ובאירופה מזמן הפסיקו לייצג שוק חופשי אשר מחירי המניות בו נקבעים באופן חופשי על ידי היצע וביקוש במסחר "און לאיין"… לדעתי הכל מתוכנת מראש ומחירי המניות נקבעים על ידי סוחרי הנגזרים וקרנות גידור…לדוגמה אם מניה בעלת משקל במדד מסוים יורדת אזי מניה אחרת עולה או ההפך משקיעים גדולים גוזרים את הקופון מהפרשים קטנים בין מחירי המניות בפרקי זמן קצרים.. סוחר מניות בודד מתוחכם ככל שיהיה כפי שהכרנו בעבר הולך ונעלם סוג של עיסוק אשר נהפך למיותר בעידן מודרני וממוחשב.. אנחנו חיים בעולם בו לבעלי ממון וטכנוקרטים יש שליטה על בני אדם כמעט בכל תחום הם אלה אשר קובעים לכולנו איך נחייה איך נבלה ומה תהיה רמת החיים של כל אחד בהתאם למקצועו ועיסוקו ..
    בהקשר לעולם חופשי כלכלה חופשית חופש בחירה של האדם המודרני בכל אלה יש היום הרבה מגבלות גלובליזציה חונקת לא יצירתית ואת העונש נקבל בעוד שנים מעטות..

    אהבתי

  21. גם בעבר בעלי עניין שיחקו במניות שלהם מבלי להתחשב במשקיע הקטן. כל הסיפור של הדירקטורים היה סתם כסת"ח הם כולם מצצו את הקופה. אין דבר כזה שמקורבים לא ישתמשו בידע כדי להפיק רווחים. כיום כמובן הטכנולוגיה נותנת הגנה לשחקנים המעורבים ויתרון רב למקצוענים. גם היכולת לשחק עם המידיה נותנת יתרון למקצועיים. ההשוואה של תמריץ למניות היא נאיבית מאד. אבל צריך להבין אותו יש לו מעורבות הוא סוחר קטן במניות וקשה לו להודות בפני עצמו שהעולם השתנה והוא צריך לשנות גישה.

    אהבתי

  22. מה שקורה עם פועלי הבניין והתאונות שלהם מראה כמה אווילית המחשבה שבלי רגולציה דברים יכולים להסתדר. הרי ניתן לטעון תיאורטית שפועלי בניין יסכימו לעבוד רק אצל מי שמקפיד על תנאי בטיחות נאותים ומעסיק רשלני יצטרך לשלם יותר כדי לגייס כאלו. אבל בפועל זה כמובן מידע לא נגיש לעובדים ושלא מתקיים שוק לגביו.
    כתבה מעניינת באתר: ynet
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5004038,00.html

    Liked by 2 אנשים

  23. תמריץ , ההצגה של הדברים שלך , מאוד הגיונית . אבל , עדיין לא יורדת לשורשו של ענין . שהרי , ניתן לטעון , שהרגולציה עצמה , יכולה להיות פרטית . משמע : מכוני תקנים , פרטיים , מתחרים בינהם , על מתן הכשר ותקן ופרסומם לציבור .

    עדיין , מי ישגיח עליהם ? ובכלל , הם מוסדות פרטיים , לא אמונים על אינטרס הציבור באופן מקצועי ומעמיק ומסורתי . אלא , הם מוסדות למטרות רווח הרי . יש עינינים שאי אפשר להפקיע מן המדינה , ולהעביר לגורמים פרטיים , בינהם אכן , מה שאתה גורס , רגולציה של בטיחות . החינוך והמקצועיות והאכיפה והפיקוח , של עובדי ציבור , ורשויות ציבור , הינו זה תדיר ומחמיר :

    אין להם דבר משלהם !! רק אינטרס הציבור !! כל מה שיש להם , זה מה שהציבור נתן להם , והם פועלים רק בשמו ולטובתו . כך מחנכים , כך אוכפים , כך מענישים , וכך צריך לפעול .

    להתראות

    Liked by 2 אנשים

  24. רק הבהרה ותוספת לתגובתי לעי"ל :

    ושוב , ההבדלים נעוצים לא רק בשאיפה מנטלית מוחלטת לדאגה לאינטרס הציבור , והציבור בלבד . אלא : שעסקינן פעמים רבות , באינטגרציה מאוד סבוכה בין : כלכלה , חוק ומשפט , מימשל ,היבטים תרבותיים מוסריים , נורמות בינלאומיות או התחייבויות בינלאומיות , מיסוי , ביטחון וכדומה … רק המדינה ושלוחיה , יכולים לייצר עוצמות וביטחון והעמקה ושיקול דעת בכך .

    להתראות

    אהבתי

  25. רק קצת ציטוטים יפים לענין עליו כתבתי (ציטוט שופטים לגבי הייעוד הבלעדי של רשויות ציבוריות ) . הנה על הרשות הציבורית :

    "כל כולה לא נוצרה כי אם לשרת את הכלל, ומשלה אין לה ולא כלום" (בג"ץ 142/70 שפירא נ' הוועד המחוזי של לשכת עורכי הדין, ירושלים, פ"ד כה(1) 325, 331 מול ג'-ד' )

    ועוד :

    הרשות הציבורית דואגת לאינטרס הכללי, לרבות האינטרס של האזרח. אין לה לרשות הציבורית אינטרס 'עצמי' משלה ( בג"ץ 164/97 קונטרם נ' אגף המכס ) .

    פסק הדין הזה , קונטרם נגד המכס לעי"ל : מי שמתענין בדברים אלו , הרי הוא פסק דין קלאסי , משלב משפט דקדקני , ופילוסופיה מעמיקה . לא להחמיץ . קצת קשה להבנה , אבל , מי שרוצה , יכול לשאול , ואשתדל לעזור :

    http://elyon1.court.gov.il/files/97/640/001/I07/97001640.i07.htm

    להתראות

    אהבתי

  26. גרשוני הלך? – חבל שלא הלך קודם.

    הלז היה לא יותר מאידיוט רהוט. אני סומך על עורכי "מידה" שימצאו כתחליף אידיוט אחר.

    אהבתי

  27. שקשוקה, אתה מאותם שעוקבים בשקיקה אחר כל אידיוט רהוט באתר מידה?
    למה? לקיים מה שנאמר "דע את האויב"?
    אנחנו חיים בעולם עם כל כך הרבה מידע וכל כך הרבה דעות, כך שגם אם אתה משועמם למוות אין שום צורך לקרוא מישהו שלא מעניין אותך, ולמצוא מישהו שכן מעניין אותך והוא אינו "אידיוט".

    נ.ב
    גרשוני לדעתי מאתגר ורהוט

    אהבתי

  28. יצא לי להתפלמס עם בעלי גישה ליברטריאנית רבים. גרשוני הוא באמת הטופ של הטופ של הטופ באסכולה זו ואולי בכלל.

    אהבתי

  29. מסכים. זה לא נושא הליברטאניות, זה יותר השכל הישר. אני מעריך אנשים שמקדשים חירות אבל לא כאלו שעושים זאת בניגוד להיגיון ולטבע האדם (למשל זה שאנחנו חיות חברתיות ולא זאבים בודדים). ממה שקראתי אצלו (באתר מידה), הוא מצליח להתמקד יותר בחירות המעשית ולא האידאולוגית עם ראש בקיר.

    אהבתי

  30. השוק מאוד לא יעיל:
    דוגמאות: המלחמות הרבות בעולם – גורמות למוות מיותר, להרס משאבים, לפליטים, רעב וכו'.
    זיהום כדור הארץ – גורם נזק עצום ולמרות זאת הוא ממשיך.
    לו היו בני-האדם מסוגלים לחיות בשיתוף, ללא תחרות (תחרות פרושה לנסות להוכיח לכולם שאתה שווה יותר מהם) ועם תמיכה הדדית זה בזה – מצבם הכלכלי היה מצויין. לרוע המזל הם לא מסוגלים לעשות זאת וכתוצאה מכך השוק (שבני-האדם יוצרים אותו) הוא מאוד לא יעיל.

    אהבתי

  31. תמריץ אני מעריך את הידע שלך ויש לך בלוג מעניין מרחיב את הדעת גם אם אני או מגיבים אחרים חולקים על דעתך אתה שומר על איפוק וגישה ליברלית לזכותך.. הערה כללית אני מתקשה היום להגדיר את עצמי פוליטית חברתית ובאיזו חברה אני מעדיף לחיות את חיי ואפילו באיזו מדינה.. דבר אחד ברור לי שכל מי שעבר את גיל החמישים והוא אזרח ישראלי יהודי בעיני על כל פנים הוא שייך לדור אחרון שידע את ישראל היהודית ..לאחרונה אני מגלה פסימיות אצל אזרחים רבים בכל הקשור לעתידינו כאן וגם אני פסימי הלוואי ויתברר שזה נובע מתחושה של עייפות ולא תחזית לימים הבאים..

    אהבתי

  32. "דווקא החלטתו לפרוש מכתיבה, לאור יחס עוין לבן משפחתו במקום עבודה בשל כתיבתו, מדגימה את הבעייתיות בהשקפת עולמו."
    לשיטתך הבעיה בהשקפת עולמו, לא בשמאלנים המטורפים שמאיימים על חיי משפחתו. אתה לא שונה מאנשים שמאשימים את האישה בכך שנאנסה.

    אהבתי

  33. ישראל לדעתי תלך ותיעשה יהודית יותר. הדמוגרפיה תכתיב זאת כמו גם ההיגיון הפנימי – ישראל קורצת במיוחד למי שמחובר ליהודי שבו. הערכים הליברליים והדמוקרטיים של ישראל הם בסיכון.

    אהבתי

  34. השאלה אם ישראל תצליח לשמור על אנשים כמו אור שמגיב מפה מפעם לפעם. שמה שמטרידם ומרחיקם אינו שימור דמותה היהודית של המדינה אלא שימור דמותה הדמוקרטית.

    אהבתי

  35. לצערי ההיסטוריה חוזרת ובגדול מקורבי השלטון בעלי ממון וקרוביהם התעשרו לרוב ע״ח יתר העם .. אובדן ערכים שחיתות רמיסת החלש פסילת השונה והאחר ללא כל הצדקה אלא סימנים אובדניים..בעבר לפני אלפי שנים יהודים ניהלו ויכוח על מהות היהדות יש שסברו שהתנ״ך וחוקי התנ״ך הם אלה שקובעים את המהות… לעומתם פרושים האמינו בקיום מצוות התורה בתורה שבעל פה והלכות חז״ל ואילו אחרים האמינו בלב שלם שהתורה מצווה על אהבת הבורא ואהבת האדם לפני הכל..מתעשרים ומושחתים של ימינו הם שורש הבעיה אובדן ערכים יהודיים זה הסמל המובהק שלהם בדיוק כמו המתיוונים בעבר הרחוק והפריצים של אז כך גם היום. לאן כל זה מוביל..?

    אהבתי

  36. אפרופו דמוקרטיה..דמוקרטיה שלא יודעת להגן על אזרחיה לא תחזיק מעמד הרבה זמן יבוא שלטון אחר במקומה..העובדה ששונא ישראל שייך ראיד מאום אל פאחם אזרח ישראלי מסית נגד המדינה נגד האזרחים היהודיים ומעודד שהידים.. חייבים היו מזמן לשלול את אזרחותו וגם של כל מקורביו ולגרש אותם לירדן לבנון או כל ארץ אחרת..לפעול בנחישות נגד מסיתים גם מסיתים יהודיים ואחרים חייבים לדעת שלכל רע יש גבול ולגרש אותם..אסור לשמוע יותר את המילים קורבנות השלום או קורבנות דמוקרטיה אסור שיקרה כדבר הזה …

    אהבתי

כתיבת תגובה