אומרים שסוף העולם מתקרב

סופי העולם הוא ספר עיון חדש ומרתק שיצא בשפה האנגלית ועוסק באירועי ההכחדה הגדולים. שם הספר שנון – סוף העולם אמור להיות אחד ויחיד. כשמשתמשים במונח בלשון רבים, כבר יש בכך אלמנט הפתעה. ברם, זו האמת – העולם שבו אנחנו חיים עבר כמה הכחדות המוניות. הידועה שבהן היא זו שהתרחשה לפני 66 מיליון שנים, כאשר פגיעת אסטרואיד הובילה להיעלמותם של הדינוזאורים. אולי אפילו בין רגע. אבל הרבה קודם, מאות מיליוני שנים קודם, כבר אירעו הכחדות עצומות אפילו יותר.  ההכחדות הגדולות עיצבו את העולם שבו אנו חיים היום. 200 מיליון שנה חיו דינוזאורים על הפלאנטה ולא פיתחו ציביליזציה, אבל 60 מיליון השנים שבהן הבכורה עברה לידי היונקים הצמיחו את המין האנושי. בעוד 800 מיליון שנה תחל ההכחדה הסופית ככל הנראה על כוכב לכת ארץ. זאת בשל תהליך ההיתוך של השמש שיוביל לכך שהחום יעשה בלתי נסבל עבור צורות החיים המוכרות לנו. במרחב הגיאולוגי שאנחנו חיים, בין כליון הדינוזאורים לבין המוות בידי השמש, הספר בעיקר שם דגש על התפקיד שמשחק הפחמן דו חמצני, שבכסילותנו אנו מוציאים בחוסר אחריות מן האדמה שבה היה טמון. בניגוד לטענות לפיהן התחממות כדור הארץ בעקבות פליטות הפחמן הן ספקולציה עתידית, הספר מראה שפחמן דו חמצני שיחק בעבר תפקיד מרכזי בהכחדות גדולות. אז התפרצויות געשיות שהתרחשו באוקיינוסים פלטו פחמן דו חמצני על פני טווח זמן של עשרות אלפי שנים, וכך כדור הארץ התחמם באופן שהמית כמעט את כל החי.  היום הפליטות הרות הגורל מתרחשת בתחנות הכוח ובאגזוזים של מכוניות.

הכחדות בשל פעילות אנושית אינן דבר חדש. באלפי השנים האחרונות הפגינו בני האדם יכולת בלתי רגילה לחסל מינים אחרים. הממותות התהלכו על פני האדמה לפני אלפי שנים בודדות ואינן עוד. עוף הדודו והיונים הנודדות נכחדו לפני שניה במונחי כדור הארץ.  להכחדת בעלי חיים בידי האדם יש היסטוריה עתיקה. האבוריג'ינים באוסטרליה למשל חיסלו ככל הנראה חלק נרחב מבעלי החיים שם, ביניהם הדיפרוטודון, חיית כיס ענקית בגודלה. ישנו ויכוח אידיאולוגי בנושא – האם ניתן לייחס לילידים חיסול נרחב של עולם החי. ישנם פעילי זכויות ילידים עם השקפת עולם נוסח הסרט "אוואטר" שמתקשים להאמין שייתכן שילידים, ממש כמו האדם המודרני, עשו שמות בבעלי החיים שבסביבתם ולא חיו איתם בהרמוניה קסומה.

האופן שבו בני האדם מהנדסים בדורות האחרונים את כמות הפחמן הדו חמצני באוויר נושא עמו את הסכנה שיביא להכחדה בסדר גודל כזה המתקרב במשהו להכחדות הקדמוניות העצומות. אפילו הרבה לפני זה – ההשלכות הגיאופוליטיות נדמות בלתי נתפסות. מה תהיה המשמעות של גבולות בינלאומיים, ובפרט באזור הנפיץ שלנו, כאשר בשנת 2200 או מאוחר יותר הדלתא הצפופה של הנילוס, ביתם של עשרות מיליוני מצרים, תשקע במים.  אבל את מי תעניין הדלתא כאשר זה יהיה גם גורלן של ניו יורק, בוסטון, אמסטרדם וערים אחרות. סעודיה ומדינות מדבריות נוספות, כמו גם כנראה הנגב שלנו, יהפכו למקומות שבהם לא ממש ניתן לנהל חיים אנושיים, לפחות לא בקיץ. יציאה החוצה מהמזגן תהיה כרוכה בסכנת מוות כמו ביקור בלי מיכל חמצן על הירח. מצוות החאג' באיסלאם תהפוך ללא מעשית אם תיפול על הקיץ. קארמה רעה תהיה לסעודים – הם הוציאו כל כך הרבה נפט מהאדמה וישלמו את המחיר. אבל גם לנורווגים ולקנדים, שאף הם הוציאו את הנפט, תהיה קארמה רעה – ארצותיהם שיהפכו להיות חמימות ונעימות תצטרכנה לקלוט המוני פליטים משאר העולם.

האנושות עדיין יכולה להתעשת. אם תעמוד ביעדים של פריז, ניתן יהיה להגביל את התחממות כדור הארץ לשתי מעלות, מה שיגביל את הנזק האקולוגי. העלייה שמתרחשת מול עינינו בפופולאריות של מכוניות חשמליות ושל מכוניות חסכוניות בדלק והזינוק בהפקת כוח ממקורות מתחדשים מגדילים את האופטימיות לגבי הריאליות של היעד הזה. רק השבוע למשל הודיעה מאזדה על פריצת דרך בהתייעלות מנוע הבעירה הפנימית.

יצוין שהאפקט של פליטות גזי חממה לטווח הארוך באמת, של אלפי שנים ויותר, יכול להיות מעורב. כי לזכותן של הפליטות ניתן לומר שהן עשויות להציל את האנושות מקטסטרופה הפוכה ושכיחה למדי מבחינה גיאולוגית – עידן קרח. עם זאת, ייתכן שדווקא מסיבה זו כדאי לנו להשאיר מצבורי פחמן דו חמצני באדמה – כדי שלדורות העתיד הרחוק תהיה דרך לחמם את הפלאנטה.

עוד נושאים מעניינים שנדונים בספר – השאלה המוסרית לגבי חובת הדאגה לדורות הבאים (נושא שכתבתי עליו לפני שנתיים). וגם העיקרון האנתרופי – יכול להיות שהסיכוי להכחדה המונית גדול בהרבה משנדמה לנו על סמך ההיסטוריה הגיאולוגית. העובדה שלא אירעו כל כך הרבה הכחדות המוניות בעבר היא חלק מהנס שהיה נחוץ כדי שניווצר ונצפה בעולם. אבל הנס הזה לא בהכרח יקרה שוב. אנחנו דומים למועמד לעבודה שנבחר באקראי מאלפי קורות חיים בידי המנכ"ל שרצה, לפי הבדיחה, לבחור עובד עם מזל. העובד החדש הוא אכן ממוזל – אם לא היה לו מזל הוא לא היה מגיע למשרה, אבל מעתה והלאה הסיכוי שלו לצירופי מקרים ממוזלים נוספים הוא נמוך בדיוק כמו זה של כל בן אדם אחר.

83 תגובות בנושא “אומרים שסוף העולם מתקרב

  1. פוסט מענין תמריץ , חשוב מאוד להדגיש , שמזה שנים , המון סכסוכים בינלאומיים ולאומיים , נוצרים כתוצאה מדזרטיפיקציה ( מידבר , מידבריזציה ) ומחסור במים וכדומה . אפריקה המחשה כמובן , אביב העמים בסוריה למשל , שם אחד מן המסובבים , היה בעיה של מים בישוב דרעא בדרום סוריה .

    רק מענין לציין : ישראל מובילה בתחום ההשקיה והחקלאות המדברית . לא מזמן היתה מכירה של חב' " נטפים " לתאגיד מקסיקני ענק ( מכסיכם ) . ישראל לא ממש מינפה בעולם , את היכולות שלה בתחום , וזה פשוט מצער מאוד .

    לא מזמן , נתקלתי בתיאוריה ( שאני דוחה אותה מכל וכל ) שבעצם , אין הרבה סיכוי לפגוש חייזרים , הואיל , והם גם סובלים , ממחזורים של הכחדה .

    למכירה של נטפים :

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4999610,00.html

    לינק הבא חייזרים …….להתראות

    אהבתי

  2. לפני זמן מה ביקרתי באו"ם. המדריך הסנגלי שלנו, עובד האו"ם כמובן ודובר אנגלית בלתי ניתנת למעקב, הסביר שההגירה מאפריקה לאירופה מקורה בשינויי אקלים.
    אחרי שכבר התווכחתי איתו על נושאים אחרים החלטתי הפעם לשתוק. כמה שטויות אפשר לשמוע בביקור קצר.
    אז האו"ם החליט שאפריקאיים שטים למוות במסעם לאירופה בגלל ריכוז הפחמן הדו חמצני באטמוספירה. לא מלחמות שבטים, לא חוסר במזון, לא איסלאם כובש, לא עוני, ובטח לא בגלל החיים הרעים והדפוקים ביבשת השחורה. זה לא. הכי קל להאשים איזה גז עלום, ללא פנים וללא מגע, שהאשם לריכוזו הגובר הווא כמובן האדם הלבן המייצר והצורך.

    שינויי אקלים הוא נושא קל להתאחד סביבו. לא צריך להצביע על מקור הבעיה כי לא מדובר בתאגידים שמייצרים טונות של חומרים נדיפים מסרטנים דבר יום ביומו, או מתכות כבדות שדולפות מחומרי כרייה, או ממשלות שמוכרות נשק להריגה המונית, זה בעצם אנחנו – כולנו אשמים, סטפני מאירלנד, ג'ון מנברסקה וטימבר מבלגיה.
    ואוו !! עכשיו אפשר לסיים את הביקור ולרדת לקנות משהו בקיוסק של בניין האומות המאוחדות.

    Liked by 2 אנשים

  3. הקבלה הלוריאנית השפיעה על היהדות כאשר סיפרה סיפור של שקיעה בחטא ("קליפות"), של גאולה ("הוצאת ניצוצות") ושל יכולת להוציא את הניצוצות מתוך הקליפות באמצעות מעשים טובים יום יומיים ("מצוות") וכך לקרב את הגאולה. מה ההבדל בין זה לבין סיפור התחממות כדור הארץ. יש חטא, יש אופציה לגאולה ויש מעשים טובים כמו מחזור ומעבר לרכב חשמלי או לחיים נטולי רכב בכלל. אבל זה לא אומר שהמדע מאחורי התחממות כדור הארץ אינו נכון. כנראה שהוא נכון ויש לנו עסק פה עם דת האמת.

    דת האמת

    אהבתי

  4. אל רום, אז למה אתה דוחה את התיאוריה. נשמעת הגיונית. אישית אני חושב שהסיכוי לחיים תבוניים נמוך מאפסי ולכן אין סיכוי לפגוש בנוספים כאלו.

    אהבתי

  5. כמו בגירעון שהשאלה (לרוב/לפעמים) אינה כלכלית כי אם פוליטית, כן בנוגע להתחממות הגלובלית. זאת לא שאלה מדעית (גם אם עומד מאחוריה עניין מדעי טהור) כי אם עניין למדיניות ציבורית.
    האם לרתום את העניין המדעי (המאוד מאוד מצומצם) למלחמה בריכוז הפחמן הדו חמצני, או שיותר נכון לטפל בחומרים המסרטנים שאנו חשופים להם, למזון שאנחנו אוכלים (ולמי השתייה שמשקים את היבולים מהם מגיע המזון), למתכות הכבדות שאנחנו מפזרים באוקיינוסים (וחוזרים אלינו בחזרה במעלה מארג המזון), ועוד ועוד.
    לא לחינם הבאתי את סיפור ההגירה מאפריקה. אם רוצים לטפל באפריקה אז עדיף לטפל במחלות, בבערות ובשלל בעיות בוערות וישירות. לא מאמין שטיפול בריכוז הפחמן יפתור את בעיות אפריקה.
    אולי במחזור החיים הבא אחרי ההכחדה הקרובה שמתוכננת לעוד מיליוני שנים 🙂

    Liked by 1 person

  6. להפוך את התחממות כדור הארץ לסיפור המכונן, שקול בעיני להפיכת התיאוריה האורינטאליסטית למדיניות יחסי החוץ של העולם המערבי. יש דברים אחרים נכונים יותר ומועילים יותר.

    אהבתי

  7. יאיר , בטווח הקצר זה בהחלט לא סיפור מכונן (כפי שתיארת את סיפור ביקורך באום)
    בטווח הארוך זה כן סיפור מכונן

    Liked by 1 person

  8. קיינס צפה לפי קצב תהליך התיעוש בימיו, שבימי חיינו ניתן יהיה לספק את כל צרכינו בעבודה של רק שעתיים בשבוע. וזה לא קרה. אנחנו היום עובדים קשה די בדומה למה שקיינס עבד. אז מה יהיה הסיפור המכונן לטווח הארוך? נשאיר את זה למי שיחיה באותו הזמן.

    אהבתי

  9. יאיר , אם כיוונת לתגובתי , אזי , האקלים כתבתי , זה מסובב , לא סיבה . תקרא בזהירות ….אם אתה לא יודע ההבדלים בינהם , אז כך :

    הסיבה זהו מצב דברים עקרוני , בסיסי , סיבות עומק ( למשל , העדר תרבות ומסורת של ציות לשלטון מרכזי במדינות אפריקה ) ואילו המסובב , מהווה מעין עילה מעין ניצוץ , אשר מדליק את חבית האבק שריפה .

    תמריץ ,

    אני דוחה התיאוריה , בגלל , שהיקום ( רק זה הידוע לנו ) הוא בן 14 מיליארד שנים בקירוב . כל הקוסמולוגים מאוחדים בדעתם , שיש חיים ביקום . ובהרבה יותר מדי פלנטות ( טריליון נניח נשמע מרשים ) . משמע :

    ברור שיש תרבויות שהפערים ביננו לבינם מבחינה טכנולוגית וכללית , הינו של מיליארדי שנים . בוא ננסה לבחון הטכנולוגיה של המין האנושי . תכל"ס , מן תחילת ההיסטוריה , מן תחילת הכתב . בסך הכל כמה ? 6000 – 7000 שנה ? תחשוב ב – 1000 שנה , מה עושה ועשה המין האנושי מבחינת טכנולוגיה . אז תאר לך , שיש תרבויות שהפערים ביננו , הינם של מיליארדי שנים . כלומר , רוב הסיכויים , שיש להם טכנולוגיות , שאנו לא קולטים אפילו ( דמיין אינטרנט נניח , בעת העתיקה ). לכן , אין לגרוס כדבר הזה , מכיוון שבתוך טריליון פלנטות , עם חיים , ופערים טכנולוגיים של מיליארדי שנים , קרוב לוודאי , שהם מצאו כל הפתרונות להכחדות דנן . וסבוך עד אימים הנושא …. להתראות

    אהבתי

  10. רק הבהרה חשובה לתגובתי האחרונה :

    הפערים ביננו לבין חייזרים או חיים מחוץ לנו , הינם של מיליארדי שנים , זאת הואיל ו :

    היקום הידוע לנו , הוא בן 14 מיליארד שנים בקירוב , ואילו , הפלנטה שלנו , קרוב ל – 4 מיליארד שנים . מדובר אם כך , בפער של 10 מיליארד בקירוב הרי . שכחתי לציין זאת , ביחס לפלנטה שלנו ופרק זמן קיומה .

    להתראות

    אהבתי

  11. יאיר, רק המחשות במציאות , על קרקע דידאקטית נוחה , להבדל שבין סיבה למסובב :

    המצב הגיאו פוליטי , הינו הסיבה לאינתיפאדות , והמסובב היה באינתיפאדה הראשונה : התאונה בעזה , ובשניה , אריק שרון ועלייתו להר הבית .

    להתראות

    אהבתי

  12. מה באמת היא הסיבה להגירה הנוכחית של האפריקנים לאירופה? מדוע עכשיו ולא לפני 50 שנים?
    אצל האפריקנים, המוסלמים ביחוד הצפון אפריקאים הם יחסית בעלי יוזמה, הכושים עצלנים יעדיפו למות מלנדוד. האם מבין האפריקנים אלו המוסלמים שמגיעים באחוזים גבוהים יותר לאירופה? יוזמה או מחסור? האם המצב הכלכלי באפריקה נהיה גרוע? כבר שנים מדברים על מדבר מתרחב ועל מחסור במים.יתכן שמשבר 2008 הביא לצמצום המענקים לאפריקה.
    אתה רואה את עצמך היום, יאיר, חי בישראל בלי מיזוג אוויר?
    מיזוג אויר זה דבר יחסית חדש שלא היה קיים בימי הסבא שלך, ימצאו גם פתרונות אחרים לדו תחמוצת הפחמן.
    ושוב האם זה האדם שגרם להתחממות או תופעת טבע שגרתית?
    לגבי קיינס, אולי הוא לא טעה, הרי כבר היום בהרבה מדינות מודרניות אחוז גבוה חי על דמי אבטלה ומענקי מחייה הוא רעיון שכנראה יגיע לידי ביצוע בימי חיינו או תוך דור. אני מניח שיש קוראים של הבלוג שעובדים כבר כיום בממוצע שעתיים בשבוע בערך. הבלוג של הסולידית מטיף לכיוון.
    ההתאחדות סביב נושא ההתחממות היא בריחה מהמציאות. כל סרט משנות השישים שאני בודק מה עלה בגורל שחקניו אני מוצא שהם כולם מתו מסרטן לפני גיל 70.

    אהבתי

  13. אולי הקלות של העברת ידע וכספים בעידן הדיגיטלי מתמרצת הגעת פליטים נוספים. נראה שגם ידע על שינוי תקנות לגבי הגירה במדינות מערביות עובר בקצב הווטזאפ.

    אהבתי

  14. כתבה מעניינת בנשיונל ג'יאוגרפיק על מה שקרה ביום של האסטרואיד ואחר כך. זו הייתה פגיעה שהובילה להתפרצות אנרגיה בסולם 10 עד 11 בריכטר. דרגה שלעולם לא יכולה לקרות מרעידת אדמה רגילה כי סלעי כדור הארץ לא יכולים לאגור מספיק אנרגיה לשם כך.
    http://news.nationalgeographic.com/2016/06/what-happened-day-dinosaurs-died-chicxulub-drilling-asteroid-science/

    אהבתי

  15. מידע על המציאות גם מגיע באותה מהירות. פעם הדמיון דחף אנשים לאלדורדו, היום אפשר לבדוק אם הסיפורים זו אמת או לא. פעם היה קל יותר להתגבר על דרישות לניירת. אבל כנראה שקל יותר לקבל תמיכה קבוצתית והחלטות לנהוג כמו כולם, ואם טעינוזו לא טעות קריטית כמו פעם, קל לחזור תוך שעות ספורות
    יתכן שהמדריך מהאו"ם צדק במידה זעירה. יש סיבות רבות למצבים מורכבים.

    אהבתי

  16. אלרום, עפי שהם מצאו טכנולגיה להכחדה סביר יותר שמצאו טכנולוגיה לשימורף לפחות חלקי

    אהבתי

  17. א. ברק , לא ממש הבנתי התגובה , אבל , אני מתרשם , שהבנת , שאנו לא משיגים בדבר , ולא יכולים להשיג בדבר . איך נדע לאיזה רמה טכנולוגית הם הגיעו , כאשר עסקינן בפערים של מיליארדי שנים הרי ? אפילו לא הצליחו להתגבר על כוחות ההרס העצומים של היקום ( נניח תופעות כגון : " ענק אדום " , " ננס לבן " " חורים שחורים " התנגשות בין גלקסיות , סופר נובות וכו…. ) הרי :

    מספיק שהם יתגברו על המעבר התיאורטי הבלתי אפשרי על הנייר , של תנועה מעבר למהירות האור , על מנת שכל התיאוריה תוטל בספק ( שהרי אין להבין , איך הם נעים ביקום , ממושבה למושבה ) . פעם אדם הגיע כמובן למסקנה חד משמעית : אין האדם יכול לעוף , ולעולם לא יוכל לעוף . והסתבר מה שהסתבר כמובן . בכמה זמן הגיע לזה ? נניח האחים רייט : 1903 משהו , אז 1903 שנים מן נקודת האפס התיאורטית לספירה ? אז תאר לך , מיליארדי שנים . זה פשוט לא מציאותי לנסות לגמרי להשיג בדבר , ולקבוע מסמרות בדבר יכולות ההישרדות שלהם .

    להתראות

    אהבתי

  18. בסדרת ספרי המד"ב חולית – מתואר עולם בעל תנאי אקלים מאוד קיצוניים, שלעומתו מדבר סהרה אמור להיתפס כאזור פורה ונעים למגורים. למרות המדבור הקיצוני והמחסור הקיצוני במים – עולם זה היה מיושב. שוכניו השתמשו בטכניקות קיצוניות (אם כי במונחי ימינו מאוד פרימיטביות) בכדי לא לבזבז אף טיפת לחות. הם גם גידלו מתחת לאדמה צמחים בכדי להגדיל את כמות הלחות בחממות בתקווה להתחיל לשנות בהדרגה את האקלים הקשה שבעולמם.

    המסקנה מכך היא שבני האדם כנראה ימצאו פתרונות טכנולוגיים שונים להתחממות כדור הארץ. כולל פיזור חלקיקים באטמוספרה בכדי להקטין את עוצמת הקרינה המגיעה לכדור מהשמש, כולל מעבר של הסעודים לחיים מתחת פני האדמה בערים תת קרקעיות (כפי שנעשה בחלק מערי קנדה אם כי מסיבות הפוכות) ו/או מתחת לכיפות שתחתן האוויר ממוזג, כולל חיים על פני דוברות ענקיות (כפי שחיים כבר כעת שוכני אסדות קידוחי נפט תת ימיים) ועוד ועוד פתרונות טכנולוגיים.

    לפיכך אני מצטרפת לטענת יאיר שאנו אמורים להתעסק יותר בבעיית הזיהומים יותר מאשר בבעיית התחממות.
    אין ליצורים ביולוגיים שכמונו פתרונות טכנולוגיים שיגנו עליהם מזיהומים המרעילים את גופם. אדם שבמצוות התזונאים החל לאכול הרבה דגי ים צפוניים מרובי אומגה 6, לעולם לא יצליח לנקות את גופו מהעופרת שספגו בעל כורחם הדגים אותם אכל. הפגיעה המוחית מהעופרת, והסרטן שיקבל מהזיהומים אחרים, גם ימנעו ממנו לשקוד על מציאת פתרונות טכנולוגיים לבעיות בהם יתקל בעתיד.

    ##############

    נ.ב יתכן ועדין לא פגשנו בחייזרים – כיון שהם יצורים תבוניים וזהירים. הם הבינו, כבר לפני כמה מיליוני שנים, שכל מפגש עם צורת חיים אחרת נושא בחובו סכנות קיומיות. ולפיכך גם לא יזמו שום מפגש שכזה.
    גם לאינדיאנים בייבשת אמריקה ולאבוריגינים באוסטרליה מאוד לא השתלם לפגוש את האדם הלבן. מסיבה זו התחלחלתי כששמעתי שנס'א מנסה לשדר למרחבי הגלקסיות עדויות לחיים תבוניים על כדור הארץ, והכניסה לגשושיות שנשלחו לחלל לוחיות המאפשרות לאתר בקלות את מיקום כוכבנו. לו זה היה תלוי רק בפחדנים / זהירים שכמוני – תושבי כדור הארץ היו אמורים לנסות להסתיר לנצח נצחים את עובדת קיומם ואת מיקומם. יתכן וגם בעולמות החייזרים המפותחים הם הגיעו למסקנה דומה לשלי.

    אהבתי

  19. קמיליה , אין ספק כמעט , שהננו טכנולוגיה , תמלוך בכיפה בתחום הרפואה , או כי אז , לנקות הגוף מעופרת , ממש לא יהא ביג דיל . לא כאן ועכשיו , אבל , יבוא . כך שלטעון : לעולם לא …. זה לא בדיוק מציאותי . את יכולה לקרוא כאן על הננו טכנולוגיה בקשר לרפואה עתידית , כאן :

    https://en.wikipedia.org/wiki/Nanomedicine

    להתראות

    אהבתי

  20. נכון ששינויי אקלים גרמו בעבר הרחוק לנדידות עמים (כמו גם מלחמות). על-זה אין ויכוח, אבל בהיסטוריה היותר קרובה, האם נדידת האדם הלבן לארה"ב או לאוסטרליה התרחשה בגלל שינויי אקלים? לא. האם לבנים מדרום אפריקה עזבו אותה אחרי החלפת המשטר כי היה להם יותר חם? גם לא.

    אז אולי המקור להגירה האפריקאית הוא לא בערות, עוני, חיים גרועים או איסלאם כופה באפריקה. אולי המקור הוא תחבורה נוחה יותר להגירה, רשתות חברתיות שמעבירות מידע על החיים הטובים, בנקאות בינלאומית שמקילה להעביר את המשכורות מאירופה בחזרה לאפריקה, ומדיניות אירופאית נדיבה למהגרים? גם אלו לא נראות הסיבות. כל אלו הם רק אמצעים, לא הסיבות עצמן למעבר.
    גם כל אלו הם דברים טובים במהותם. לא נלחם בהם בשביל למנוע הגירה מאפריקה לאירופה.

    אולי התחממות גלובלית גורמת לחוסר במים ולכן מתרחשת הגירה? אבל משבר מים מתרחש עכשיו גם בקליפורניה, ושם עושים מאמצים לפתור את החוסר במים ללא הגירה ועזיבת המדינה (התפלה/הטיית מים/חיסכון/….). גם אפריקה היא יבשת ענקית ולא כולה יבשה.

    אולי ההתחממות (של שתי מעלות לכל היותר) מקשה על החיים שם, והאפריקאיים בורחים למיזוג האוויר האירופאי? לא, כי אין איסור על יבוא מזגנים לאפריקה, ואין שם מזגנים לא בגלל שמזגנים לא מסוגלים לתפקד ביבשת הזאת.

    אז אחר כל אלו, האם מלחמה של האומות המאוחדות בהתחממות הגלובלית אכן תמנע הגירה? כנראה שלא. ואם שינויי אקלים התרחשו כבר בכמה סבבים כפי שתיאר תמריץ בפוסט, אז לשם מה כל שפיכת המשאבים הענקית הזאת בשביל למנוע משהו שיקרה בכל מקרה? אני לא נגד צימצום פליטות של פחמן דו-חמצני, אני נגד הבחירה לשים את כל הביצים בסל הקרוע הזה.

    Liked by 1 person

  21. עמדה שונה לחלוטין משל מוטי קידר לגבי חשיבות יציבות השלטון של מלך ירדן, של צבי מזאל.

    הממהרים יוכלו לקפוץ ישירות לסוף הכתבה – התרעה מאפשרות פריצת מלחמה ישירה בין ישראל לבין איראן ו/או שלוחותיה.

    http://jcpa.org.il/2017/08/האם-יציבותה-של-ירדן-מובטחת/

    ###################
    וסתם ככה, מתוך אולי / כנראה פיספסתם השבוע:

    "להקת הכליזמר הישראלית ‘די גאסן טריו’ הופיעה לראשונה במדינה המוסלמית קזחסטן, על רקע תמונות של הר הבית והכותל ומול תיירים ממדינות ערב ואיראן. “להקה ישראלית שמופיעה על רקע הסמל הלאומי של מדינה מוסלמית זה לא דבר מובן מאליו. עבור רבים מהצופים זו הייתה חשיפה ראשונה למוסיקת כליזמר ולתרבות היהודית, והם התאהבו במנגינה היהודית מהצליל הראשון”, אומר מיכאל ברודסקי, שגריר ישראל בקזחסטן ."(Ynet)

    אהבתי

  22. מוטי קידר מתאר את הרצוי בעיניו שהוא קריסת ירדן, וצבי מזאל מתאר את הרצוי בעיניו – ירדן חזקה ואיתנה.
    אבל זה וגם זה מסכימים שהמצוי לא צופן טוב ושירדן מאוד חלשה וקריסתה אפשרית בהחלט.
    לדעתי, ברמת המדיניות שלנו (הישראלית) – אסור לעזור לקריסה של ירדן בשום פנים ואופן, אבל מנגד לעזור לה רק נקודתית במקומות שגם אנחנו נהנים מכך, ולא מתוך עיקרון כללי של חיזוק הממלכה. כל היחסים עם ירדן הם במישור התן-וקח והניסיון שלנו באזור מלמד, שכאלו שראינו בהם שותפים ועזרנו להם – לבסוף זה התהפך עלינו ונגררנו למקומות שלא התכוונו להיות שם. לכן אסור לנהל מדיניות אקטיבית שמטרותיה נגזרות מהגדרת המשטר הרצוי במדינת ערב, גם אם היא שכנה שלנו.

    אהבתי

  23. אל רום,
    אני מלא פליאה כיצד זה מדען ויקיפדיה מדופלם כמוך, המבטל את אינשטיין כעפרא דארעא אינו מודע לשיטת הנדידה החייזרית ביקום הידועה בשם שזירה קוונטית. הייתכן שהפרדיקציה הננו קוסמית הורגת גם את חתולו של שרדינגר?

    Liked by 1 person

  24. תמריץ,
    קצת נסחפת. קריסת ירדן תהפוך את הגבול למסוכן ברמה של הגבול עם סיני.

    אהבתי

  25. אתה מתבלבל בין "גבול בטוח" ל"גבול שקט". כי מה בטוח בגבול שמאחוריו מדינה שרוב תושביה (70%) לא מעוניינים במשטר ובמלך ששולט בהם, לא מזדהים איתו, ששונאים גם אותך שנאת מוות, ושההשפעה שלהם על המתרחש בה יותר נמוכה מההשפעה של פלסטיני בחברון על ממשלת ישראל?
    אני לא מזלזל בגבול שקט אבל מבין היטב מה הפוזיציה שלי.
    ומה אתה מעדיף? שננהל מדיניות של הגנה על משטרו של עבדאלה? שנשלח סוכני מוסד לסכל ניסיון התנקשות בו? שנעביר לו מידע על ההתנקשות מבלי לגבות תמורה על הידיעה? מה המדיניות שאתה מעדיף?

    אהבתי

  26. יאיר, כל מה שתיארת בשאלות הרטוריות ועוד. דווקא מתוך הבנה ימנית שהערבים שנאו, שונאים, ישנאו אותנו, אפשר להבין שהמשמעות של הסכם שלום היא בעיקר שיתוף פעולה בטחוני. אין חומוס בעמאן כמו שאין חומוס בדמשק. השיתוף עם ירדן להבנתי מעולה.

    אהבתי

  27. לאל רום,

    אכן עשיתי שימוש נמהר במילה "לעולם". בהחלט יתכן שבמועד כלשהו בעתיד ננו רובוטים יצליחו לנקות את גופנו מחומרים רעילים.

    אך עד להגעת אותו מועד מיוחל – מאוד חשוב בעיני שבני האדם לא יתפלשו בחומרים המזיקים לגופם אפילו יותר מש k900 }של סנו (בעל הפעולה המושהת לטווח ארוך) מזיק לג'וקים.

    ###########################

    ליאיר, בנושא גלי ההגירה מאפריקה

    לו הייתי עושה את הטעות של מציאת גורם אחד בלבד להסבר גלי ההגירה (כשברור לכל שמדובר בפעולה משולבת של מספר גורמים) – הייתי מצביעה דווקא על קצב הריבוי הטבעי.
    לו מתחילת המאה העשרים, מס' הילדים לאישה במזרח התיכון ובאפריקה היה קרוב ל 2.1 או 2.2, כמעט ודאי שלא היו גלי הגירה כל כך משמעותיים.

    אבל זהו נושא מאוד נפיץ פוליטית, תרבותית ודתית.
    למדינות העולם קל יותר להגיע להסכמי אקלים מאשר להסכמי ילודה.
    עוד דוגמא לחיפוש המטבע מתחת לפנס (ולא במקום החשוך שבו הוא כנראה נמצא.

    ####################################

    לשאלת ירדן,

    משהו בתזה של צבי מזאל לא ברור לי.
    הנחתו שאם מלך ירדן יופל – איראן או שלוחותיה ישתלטו על חלקים נרחבים מירדן.

    רובה המכריע של אוכלוסיית ירדן הוא סוני. סביר יותר בעיני שיהפכו לאיסלמיסטים בנוסח האחים המוסלמים או למעין "דאעשים" מאשר לגרורה של איראן השיעית.
    כיום איראן מנסה לבצע טיהור אתני, ולהחליף סונים בשיעים, גם בעיראק וגם בסוריה. ההנחה שתוכל לבצע זאת גם בירדן היא הנחה שכוחה של איראן הוא כמעט בלתי מוגבל.
    ואם איראן אמורה לבחור היכן להשקיע את כוחותיה המוגבלים – סביר יותר שתבחר להשקיעם בפריצת דרך יבשתית מטהרן ועד לחופי הים התיכון, מאשר שתשקיע ביצירת עיקוף לירדן שדרכה לים התיכון חסומה.
    מכאן, איני מבינה על מה מתבססת התרעתו ממלחמה ישירה בין ישראל לאיראן.

    אהבתי

  28. 2 מעלות זה המון.היו לי כבר 40 מעלות חום כשהיתה לי דלקת פרוסטטה. אבל 42 עוד לא.
    אכן לא צריך לשים את כל הביצים בסל קרוע אחד, אבל לא בביצים עיסקנן

    ללא ספק העולם מתחמם, שיאי חום נשברים. אז מה אתה אומר יאיר צריך למצוא פתרון טכנולוגי ולקוות לטוב? יש להפסיק להתענין בנושא ולקוות שהילדים יחפרו מנהרות?
    עד אשר יומצאו רובוטים ננו טכנו יעברו 50 שנים לפחות אכולנו נהפוך לאבק.
    היום מת הגבר הזקן ביותר בעולם בחיפה, רק 113 ו 11 חודשים

    אהבתי

  29. קמיליה ,

    הבעיה אינה בהכרח סונים בירדן . הבעיה היא אחרת :

    יש שם הרבה פלסטינאים ( פליטים או מעין ) יש בירדן , מעל 3 מליון פלסטינאים במקור . רק הבדואים שם , באמת נחשבים נאמנים למלך . הגבול הוא מאוד בעייתי . הוא גבול ארוך יחסית ( 100 קמ' רק ביהודה ושומרון , בסך הכל , מאות קילומטרים ) ושטוח ( שטוח מאוד ובתכוף מדרגת הר ) . שולט על המותניים הצרות של המדינה ( כמה עשרות ק"מ , וכל המרכז בסכנה מטורפת ממש ) . מרכז המדינה , זה אומר : נתב"ג , תל אביב , הקריה בתל אביב וכדומה .

    האיראנים , יש להם הישרדות אחת מרכזית כמעט : חיסול הישות הציונית , ובכל דרך כמעט ( ולא זו הגרעינית , שלא כפי שחושבים ) . עכשיו , את הרי יודעת , כמה בסוריה הם לחמו בשביל , לשמור על רציפות אסטרטגית , בינם לבין לבנון דרך סוריה , וכמה הם עמלו ועמלים , על בסיס אסטרטגי ברמה הסורית ( רמה"ג ) על מנת משם לכסח טרור נגד ישראל ( זוהי הסיבה , שבנו של עמיד מורניה , חוסל הרי , הוא היה אחראי על הסיפור ) .

    בסך הכל , יש שם גם הרבה פליטים מסוריה . דעאש יכול לחלחל בקלות . ומבחינת האיראנים , הם רק עוברים את עירק , ירדן נפלה , ויש להם רציפות אסטרטגית עד מדינת ישראל .

    תקצר היריעה , אבל , זה סיפור מאוד קשה ובעייתי יכול להיות ….

    להתראות

    אהבתי

  30. קריסה של ממלכת ירדן זו רק שאלה של זמן. זה שזה לא קרה עד עכשיו זה ממש פלא. יתכן שזה הפתרון היחיד האפשרי. תקום מדינה פלסטינית עם מוצא לים סוף שתתקיים מתרומות. יתכן שבהדרגה נצליח להעביר לשם את ערביי ישראל מיפו וחיפה ונצרת. עדיין הפתרון הוא הקמת מדינה פלסטינית בסיני.

    אהבתי

  31. עוד 800 מיליון שנה וואו ממש אסון…!! אני חייב לקנות לעצמי שעון חדש כנראה שאיבדתי את תחושת הזמן ואת המשמעות של מדע בדיוני עבור בני אדם..
    עצם הכתרת יכולה להביא לאיש הכנסה מכובדת ואני לא מזלזל בחישובים שלו ואם הספר מלווה במתח בלשי מן הסוג המשובח אזי שווה לקנות ..
    אבל אנחנו חיים במציאות של ימינו נודע לי ממקור מהימן שחברת אלגו טריידינג
    פרטית לא רשומה בוול סטרית הרוויחה כ1.6 מיליארד $ דולר במסחר בשורט על מניות של טבע בארה"ב חשוב לציין שאחד מבעלי החברה הנו ישראלי לשעבר יליד אחד הקיבוצים בצפון הארץ.. זה לא קרה לפני 200 מיליון שנה זה קרה לאחרונה בחודש האחרון מכה יפה של רווחים עשו על טבע והם בהחלט ראויים לשבח על העבודה המתוחכמת ויצירת פלטפורמה מסחרית מדהימה ..

    אהבתי

  32. קמיליה ( וכל המעונין ) , פשוט כדאי לפתוח מפה טופוגרפית או מפת שטח בגדול מאוד ככה , ולהציץ ולראות להלן :

    – גבול ארוך מאוד ( מן הכינרת עד אילת ממש )
    – הגבול בעיקרון שטוח ( צבע ירוק מעיד על שטוח בעיקרון , וחום בהיר עד כהה , יותר ויותר הררי )
    – עירק כמובן נושקת בסמוך והאיראנים פה .
    – לשים לב , למותניים הצרות ממש , המרחק עד המרכז , פילוח מהיר , והמרכז ממש בהישג יד .

    כאן , מפה כללית ופשוטה ביותר :

    http://www.govmap.gov.il/

    להתראות

    Liked by 1 person

  33. אולי העבודות עצמן הן עבודות בולשיט אבל
    העבודה מול המנהלים המנופחים מחשיבות עצמית, חובבי ההירכיה וההסמכות,
    בעלי המנטליות של נוגשי עבדים אינה קלה כלל וכלל ולמי שאינו
    צייתן נרצע.

    אהבתי

  34. וכמובן שאיך שאחד נכנס למערכות ייצור הבולשיט הללו הוא מושם מייד
    בחזקת אשם ולא אומרים לו על מה וגם ידיעת החוק אינה פותרת.

    אורי , יודע איך מרימים פיל עם אחת?

    לא מרימים כי אין פיל עם יד אחת.

    אהבתי

  35. לגבי נושא סוף העולם,

    ברור שהמין האנושי חייב לצאת מכדור הארץ, הוקינג ואחרים כבר אמרו את זה, וכך נצליח לצאת מהלופ של מחזורי הכחדה

    אם יש מיני חייזרים שעשו זאת, סביר שהם ניסו ליישב עולמות רבים ביצורים שמשלבים ה DNA שלהם עם התאמה לתנאי האטמוספירה והסביבה של הכוכב ("עשה את האדם בצלמו ובדמותו")

    וכן מגיעים לתאוריות של פון דניקן 🙂

    Liked by 3 אנשים

  36. האם האיומים להכחדה קטנים יותר מחוץ לכדור הארץ? האם האדם לו לוקח את האיום אתו? מוקדם לקפוץ להגירה
    אם היו חיזרים הינו כבר רואים סימנים.

    אין ספק שהעולם מזוהם משהיה 100 שנים קודם לכן ויש להניח שזה מביא מחלות ומשפיע על בריאות.

    http://www.xn--7dbl2a.com/wiki/%D7%9E%D7%95%D7%A9%D7%92%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95%D7%9C-wiki/%D7%A4%D7%A2%D7%A8-%D7%A8%D7%9C%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%95%D7%AA/#sthash.1WweyXXD.dpbs

    אהבתי

  37. זה שאדם פראנויד עדיין לא אומר שלא עוקבים אחריו.

    אין ספק שיש שינוי אקלים.השאלה יכולה להיות כמה מזה זה תהליך מחזרי טבעי וכמה תוצר האדם. אומנם יש שמוצאים בהתחממות האקלים סיבה הולמת למסיבה, בניית קריירה ולמשיכת תשומת לב אבל זה עדיין לא ממעיט מהסכנה והאיום.
    * ב50 השנים האחרונות מזג האויר הממוצע עולה מהר מתמיד
    * 17 השנים האחרונות היו 16 שנות שיא חום מאז שהחלו המדידות לפני 134 שנים
    * אם הקצב ישאר כפי שהוא הטמפרטורות הממוצעות יעלו ב 5C בתקופת חיי אדם שנולד כיום
    * אנטרטיקה נמסה ומי הים יעלו במספר מטרים ב50 שנים הבאות, תקופת חיי אדם שנולד כיום
    * חומציות הימים עולה. לא רק השפיה על הדגה, החמצן שאנו נושמים בא מאצות ים.
    הרבה יותר עונות גשומות באיזורים טרופיים, יאיר לא גר ולא מודע, זה לא רק ישפיע על מחירי הקפה.

    http://news.nationalgeographic.com/2017/08/antarctica-fruitcake-scott-terra-nova/

    Liked by 3 אנשים

  38. אורי,
    הכי טוב שנמצא אנרגיות חלופיות ונשאיר את הדלקים בתוך האדמה, אבל עד שנמצא דרכים יצירתיות כאלו, מה הפתרון לשינויי האקלים?
    אתה מוכן לשנות לחלוטין את אורחות חייך לשם כך? ואם אנחנו תחת סיכון אז למה זה לא נלקח בחשבון באמנות הבינלאומיות? הן מדברות על צימצום בקצב הגידול, אפילו לא על צימצום נומינלי.
    ואם נחזור ללינק מדמרקר, אז גידול אוכלוסיה הוא מקור מספר 1 לגידול בפליטות, אבל אנחנו מתחילים לחוות ירידה בהיקף האוכלוסיה – אז אולי מדובר בתהליך עצמי שמאזן את עצמו.

    אהבתי

  39. הפתרון עבורנו אישית לשינוי האקלים הוא דרכון לקנדה או שבדיה וקניית שטח אדמה בטיבט לילדים להשקעה למי שלא קנה ביטקויין. ולמכור את הולנד שורט.
    אני יכול לנחש שהסיבה שעד כה לא מצאו תקופה לסרטן הן סיבות כלכליות. לו ארה"ב היתה מקדישה כספים לנושא, מארגנת את זה כפרויקט לאומי, החברות הפרטיות היו מתקדמות יותר, הכל תמריצים בכלכלה קפיטלסית. אז כמה אינטרס יש כבר לפוליטיקאים וחברות להשקיע במשהו שיהיה הרבה אחרי מותם?
    כמו שמירון התלוצץ: מה עוד 800 בליון שנה השמש תשרף? לרגע הוא חשב שאמרת 800 מליון.
    הצעקות עד לב השמיים של אלו שמנסים לעשות את הנושא חשוב הם של כאלו שמאמינים שיבוא יום וזה יהיה מאוחר מדי, אומנם יש בינהם ירוקים שתמיד צועקים זאב וזה מטעה. מאד קשה לארגן ועידה בין לאומית שתכריז על פתרונות יקרים שייחיבו את כולם לעתיד, ישבת פעם בישיבת ועד בית? פח זבל חדש אי אפשר לקנות. קל יותר לפתור את הנושא ולומר עוד 70 שנה ידעו לשנות את מזג האוויר שישברו הם את הראש.
    בסופו של דבר כל מדינה תדאג באיחור לתושבים שלה.
    בין אם זה תוצר האדם או תופעת טבע זה כנראה יביא בדור הבא לנזקים שילמדו לחיות אתם. אפשר להעביר את לוס אנגלס לנבאדה ואת תל אביב לרמת גן. זה לא סוף העולם.
    ירידה בהקף האוכלוסיה היא רק במדינות מפותחות, לא כלל עולמית, עדיין יש לפננו שנים רבות של תעוש. האפריקאים גדלים באוכלוסיה בקצב רב, אולי עלית טמפ. 5 מעלות תעשה אותם סטירילים
    לך אני מציע להתחיל לחפש ביטוח רפואי טוב

    Liked by 2 אנשים

  40. ובאותו הקשר של הכתבה בכלכליסט:
    ילדים זו טרחה: למה האירופאים לא מתרגשים מהירידה בשיעור הילודה
    אורי כץ כותב שגם בתקופת המהפכה התעשיתית מספר הילדים ירד בחדות, אולי זו סיבה דומה לירידה שאנחנו חווים כיום בעת המהפכה הטכנולוגית החדשה

    תיעוש, ילודה והון אנושי: מה אני עושה באקדמיה ולמה זה חשוב?

    אהבתי

  41. פנינת פייסבוק:
    ההיסטוריון יגאל ליברנאט על הגל"צניק ערן סבאג וההילולה שלו לכבוד 100 שנה למהפכה הלניניסטית.

    Liked by 3 אנשים

  42. הפוסט האחרון של מאפיהו, בעתוי נפלא לפוסט על סוף העולם:

    על הבהלה (האטומית, האקולוגית, הדמוגרפית, הכלכלית ועוד).
    ________________________________________________________

    "חצרות הצמרת גדושות במבוהלים ובמבהילים. המבוהלים לפעמים מכחישים את הבהלה או סיבותיה (למשל בשיטת הפוליטיקלי קורקט) לפעמים מדחיקים, לפעמים ממעיטים ולפעמים מגזימים, אבל הכי הם נוטים להגיב על הבהלה בהבהלה.

    המבוהל כמבהילן.

    למשל המלך השלישי בשושלת קים בצפון קוריאה. הוא מבוהל כי הוא חושש, ככל דיקטטור, מכדור בעורף או בגב. לכן הוא גם מנסה להבהיל את הנשיא האמריקאי טראמפ.

    ויש עוד דוגמאות רבות. קחו כמעט כל מבהילן, ולא יהיה צורך לקלף ממנו הרבה כדי לגלות מתחת לתחפושת את המבוהל. ארדואן? מאדורו? נסראללה? ויש אפילו מי שאומרים: ביבי שלנו. מרוב בהלה ערך כנס של הבהלה.

    ההבהלות באות בדרך כלל בצורת אזהרות מפני סכנות נוראות, ומשרתות לעתים שתי מטרות: גם מלכדות סביב המבהיל את חסידיו, וגם מפגינות ביטחון לוחמני של המבוהל כלפי מבהיליו.

    ויש אין ספור אזהרות מבהילות, גם בלי שניזקק לשרותיהם של ה"ה קים וטראמפ, האטום והתחממות כדור הארץ.

    אזהרה: באביב/בקיץ/בחורף/בסתיו תהיה מלחמה.

    אזהרה: אם הליכוד יאבד את השלטון יבוא אסון.

    אזהרה: אם הליכוד יישאר בשלטון תהיה שואה.

    אזהרה: הדרך הנוכחית מובילה למדינה דו-לאומית שתחסל את הציונות.

    אזהרה: פתרון שתי המדינות יביא לחיסולה של מדינת ישראל.

    אזהרה: ההתקפות על שלטון החוק יביאו לקיצה של הדימוקרטיה.

    אזהרה: השמאלנים במערכת המשפט ובמנהל הציבורי חותרים תחת השלטון הלגיטימי ועלולים להפיל אותו.

    אזהרות מפני פאשיזם ואפרטהייד. אזהרות מפני התבוללות ואובדן הערכים היהודיים.

    אזהרות מפני ביבי ואזהרות מפני ברק.

    המוני מבוהלים מבהילים.

    שבחלקם הגדול חיים מזה. חיים מכספם של מו"לים ובעלי ערוצים, של בעלי קרנות וכספים מפלגתיים. מתפרנסים מנבואות הנוגעות לקטסטרופות, לשואות ולאסונות, למדרונות חלקלקים ולדרכים ללא מוצא.

    ואיפה פה הקטש?

    שעם כל כך הרבה מבהילנים מבוהלים בצמרות של הפוליטיקה והתקשורת, המנהל והאקדמיה, אולי יש סיבה לבהלה.

    אולי הבהלה היא ההתייחסות הריאלית כלפי המציאות.

    ראו הוזהרתם."

    אהבתי

  43. הפוסט האחרון של דני רשף בבלוג 'אודות ישראל'.
    על תפקוד טראמפ מול צפון קוריאה בהשוואה למנהיגים שקדמו לו.

    http://danireshef.blogspot.co.il/2017/08/blog-post_13.html

    מי שרוצה יוכל גם להרהר בדמיון שבין צפון קוריאה לבין רצועת עזה.
    להגות ב"מוסכמה" שלפיה הדרך היחידה לשמור את חמאסטן רגועה ושלווה היא לתת להם עוד ועוד "הקלות" והטבות.
    כנראה בהשראת התובנה המרקסיסטית – לניניסטית שלפיה אנשים שבטנם מלאה אינם יוזמים מלחמות ומהפכות.

    "אכסיומה" שבעיני חלק הצדיקה את עסקת גלעד שליט (יש לשלם כל מחיר בכדי לשחרר את השבוי, כך שהעם לא יתקומם כשינתנו לעזה עוד ועוד "הקלות". אלמנט הכרחי וחיוני למניעת התפרצות הסבב האלים הבא).

    אהבתי

  44. קמיליה, אסתכן בניבוי שבסוף טראמפ, בדיוק כמו כל קודמיו, לא יעשה כלום מול צפון קוריאה. אפילו כשטראמפ הוא הנשיא, התחשיב הרציונלי צפוי לנצח את כל ההתלהמויות הריקות מתוכן שמתלהמיהן אינם מוכנים באמת לשלם את המחיר. כך גם לגבי עזה.

    אהבתי

  45. לתמריץ,

    אתה למעשה מתחבר לעמדתו של דני רשף.
    הוא למעשה טוען שטראמפ, בניגוד לקודמיו, מסתפק בלאיים על צפון קוריאה ש*אם* היא תתקוף ראשונה – היא תחטוף אנושות.
    הוא לרגע לא מאיים עליה שיתקוף אותה כמכת מנע או כתגובה לדיבורים וניסויים, והוא אינו מבטיח לה כל מיני הטבות בכדי שתבטיח לא לתקוף בעתיד.

    אהבתי

  46. קמיליה,
    הממסד המדיני/ביטחוני אמריקאי הוא אותו ממסד. רק לאחרונה טיהר מקמסטר את המועצה לביטחון לאומי מאחרוני הטראמפיסטים. הים הוא אותו הים…

    אהבתי

  47. ל"סוף מעשה במחשבה תחילה", קבל לייק ענק על הפתגם שכתבת פה על הפוטנציאל הניהולי 🙂
    אח החזקים, כמעט השתנתי במכנסיים באמצע האוטובוס כשקראתי את זה…
    כל כך נכון!! הכרתי כמה מנהלים כאלה…

    Liked by 3 אנשים

  48. אפשר ליירט את הטילים שלה תוך כדי ניסוי. זו אולי האופציה היחידה שבאמת פתוחה בפני טראמפ לעשות משהו. לא יודע אם זה ביג דיל, וגם בזה יש סיכונים.

    אהבתי

  49. אפשר להתנקש בחייו של המנהיג, זול יותר. התנגשות בחיי המנהיג לא תביא למלחמה

    אהבתי

  50. על איזה התנקשות מדברים פה? אין למערב וארה"ב כמעט שום מידע על מקום הימצאותו הפיזי של המנהיג ושל ההנהגה הצבאית הצפון קוריאנית.

    אהבתי

  51. אם כך הרי אין כבר כל אפשרות לעשות כלום נגד צפון קוריאה וההכרזות של טראמפ ריקות ערך. מה הוא יכול לומר כדי להצדיק את קולות המלחמה שלו? כדאי שנתקיף את אירן לפני שיהיה גם מאוחר מדי? הוא רק מעודד את אירן באוזלת היד שלו
    נראה שכיום קוריאה יכולה לעשות מה שהיא רוצה וכל זמן שלא היא תתחיל במלחמה כוללת לא יהיה טעם להגיב. אמריקה לא הציבה קו אדום

    אהבתי

  52. לצפון קוריאה יש יתרון מכריע – היא מסוגלת להרוג עשרות אלפים בארטילריה על סיאול אפילו לפני שהייתה לה הפצצה. לכן גם קלינטון לא העז להתעסק איתה. לאירן אין יכולת דומה, ולכן בונה את חיזבאללה על גבול הצפון כדי שיוכל לספק אפקט דומה.

    אהבתי

  53. בהמשך לנושא שינויי האקלים בתחילת התגובות:
    https://www.haaretz.co.il/news/health/.premium-1.4409108

    אמנם נושא שונה אבל מדגים את הקלות בשימוש במחקרים מדעיים בשביל לנהל ציד מכשפות ציבורי כנגד השומן (מן החי) כמקור לכל בעיותינו התזונתיות, כאשר יותר ויותר מתברר היום ששומן מן החי אינו הבעיה ושהסוכר הוא הבעיה העיקרית.

    אהבתי

  54. אני חושב ששלל אירועי מזג האוויר השונים בעולם דווקא תורמים לרושם שדת ההתחממות הגלובאלית היא דת האמת.

    אהבתי

  55. זה כמו לומר שהעלייה בתחלואת לב ולחץ דם מוכיחה שהשומן הוא המקור האמיתי לבעיה.
    אתה מניח את המבוקש.

    אין ויכוח על המצב. הויכוח הוא על הגורם/ים. אני נכון לדיון ציבורי-מדעי ענייני, ואישית אני מוכן גם לקבל את "גזרות צמצום הפליטה" ואין לי בעיה איתם. אבל דת האמת שאתה מדבר עליה תופסת את כל רוחב הפס ומונעת טיפול בשלל בעיות אקוטיות אחרות.

    אהבתי

  56. למשל ה-EPA האמריקאי מנהל עשרות תוכניות שקשורות למזהמים במים, באוויר ובקרקע, אבל המשאבים המיועדים לכך ותשומת הלב הציבורית זניחה לעומת פליטות פחמן.
    מה המשמעות של מלחמה בפליטות פחמן כאשר תושבי ערים שלמות שותות מים עם עופרת (חפש למשל flint crisis)?

    אהבתי

  57. אני חושב שיש קייס חזק לכך שבפליטות דו תחמוצת הפחמן מדובר בפוטנציאל אסון גלובאלי שמגמד כל השאר. פול קרוגמן מסייג את דעותיו הרגילות בנושאי כלכלה בכך שאולי כל זה לא באמת משנה. רק ההתחממות הגלובאלית משנה.

    אהבתי

  58. בנוגע למחקרי תזונה / תגובת יאיר

    אמנם מסתמנת לאחרונה מגמה כללית להמליץ לכל האנשים לעבור לתזונה שכיום מומלצת רק לחולי סכרת (הכוללת הגבלות משמעותית על צריכת סוכרים, עמילנים ומוצרים בעלי ערך גליקמי גבוה, ועידוד צריכת חלבונים, שומנים וירקות בעלי ערך גליקמי נמוך), ואפילו (בהקצנה קלה) לתזונת "האדם הקדמון" / פליאו (רק מוצרים מהחירצוי עתירי שומן, וירקות).

    אבל, מחקרי מכון ויצמן (*) מעמידים בספק את כל המלצות התזונה באשר הן. לטענתם, הגנום הייחודי של כל אדם ואוכלוסיית חיידקי המעיים הייחודית שלו – מחייבים לתפור לכל אדם תפריט מומלץ אחר.

    מכאן, כל המחקרים המדעיים בנושאי תזונה נמצאים כנראה רק בתחילת הדרך.
    כנ'ל כנראה גם מחקרי האקלים.

    ____________________________________________________________

    (*)

    "דיאטה בהזמנה

    מחקר מצא כי אותו מזון יכול להוביל לרמות סוכר שונות אצל אנשים שונים
    מחקר חדש של מדעני מכון ויצמן מצביע על שוני משמעותי ברמות הסוכר בדם בין אנשים שונים בעקבות אכילת מזון זהה – דבר שעשוי להסביר מדוע אחדים נאבקים להוריד ממשקל גופם בעוד אחרים, שאוכלים את אותו המזון, נותרים רזים וחטובים. המדענים אף פיתחו אלגוריתם שמנבא את רמות הסוכרים בדם לאחר ארוחה בהתבסס על מדדי הביולוגיה וסגנון החיים האישיים – ובכך העמידו המלצות תזונתיות נפוצות בסימן שאלה.
    ממצאים אלו, שפורסמו ב- 10 בנובמבר בכתב-העת Cell, מטילים ספק במוסכמות הנוגעות לתזונה בריאה וטוענים כי התאמה אישית של הרגלי אכילה על-פי ההרכב הביולוגי של האדם היא תחליף ראוי בהרבה למשטר דיאטה לצורך שמירה על הבריאות.
    המחברים, חברי קבוצות המחקר של פרופ' ערן סגל וד"ר ערן אלינב, ניטרו לאורך זמן רב את רמות הסוכר בדם בקרב 800 נבדקים שאכלו במצטבר כ- 47,000 ארוחות במשך שבוע. הם בחנו כיצד ברמות הסוכרים בדם משתנות לאחר אכילת מזון מסוים. לרמת הסוכרים בדם קשר הדוק לתופעות המשויכות לתסמונת המטבולית, כולל עלייה במשקל, השמנת יתר, סכרת, יתר לחץ דם ועוד.
    עד עתה, ביססו אנשי המקצוע את המלצותיהם התזונתיות על האינדקס הגליקמי של המזון, דירוג הפחמימות במזונות בהתאם להשפעתן המיידית על רמת הגלוקוז בדם. אולם צוות המחקר במכון ויצמן מצא כי עבור רבים, האינדקס לא מנבא באופן מוצלח את התגובה הגליקמית האמיתית.
    המדענים אספו מידע רב באמצעות שאלונים, מדידות גופניות, בדיקות דם, גלוקוז וצואה, ויישומון לטלפון הנייד אשר שימש את משתתפי המחקר לרישום פעילות גופנית ואכילה. על בסיס מידע זה הם פיתחו אלגוריתם חישובי שמנבא תגובות גליקמיות אינדיבידואליות. האלגוריתם – אשר תוקף בבדיקה של 100 אנשים שונים – הצליח לנבא נכונה את שיעור העלייה ברמת הסוכר בדם בתגובה למזון.
    "ההבדלים העצומים שמצאנו בין העליות ברמות הסוכרים בדם אצל אנשים שונים שאכלו ארוחות זהות מסבירים באופן חלקי מדוע דיאטות נכשלות אצל אנשים כה רבים. התוצאות שלנו מדגישות כי המלצות תזונתיות אישיות עשויות, בסבירות גבוהה, לסייע לאנשים להישאר בריאים מאשר המלצות תזונתיות אוניברסליות", מסביר פרופ' סגל, מהמחלקות למדעי המחשב ומתמטיקה יישומית וביולוגיה מולקולרית של התא. ד"ר אלינב הוא חבר במחלקה לאימונולוגיה.
    חלק מן הממצאים הפתיעו גם את המדענים עצמם. נבדקת אשר סבלה מהשמנת יתר ומתסמינים קדם-סוכרתיים, אשר ניסתה מגוון רחב של דיאטות בעבר, למדה כי רמות הסוכרים בדם שלה מזנקות באופן ניכר דווקא לאחר אכילת עגבניות. אצל אחרים, בננות גרמו לעלייה גבוהה יותר ברמות הסוכרים בדם מאשר עוגיות. הדוגמאות רבות מספור, אומרים המדענים, ולמעשה – כל מי שהשתתף במחקר הופתע לגלות מזונות אשר התבררו כבריאים ביותר עבורו.
    מחקר זה הינו חלק מפרויקט התזונה המותאמת אישית (www.personalnutrition.org), יוזמה ארוכת-טווח של אותו מובילים סגל ואלינב, אשר משלב כלי מחקר מהביולוגיה וממדעי המחשב ומתמקד באופן ייחודי במיקרוביום, אוכלוסיות חיידקים במעיים, המתגלות לאחרונה כשחקניות משמעותיות בבריאות האדם ובמחלות רבות – וזאת, הודות למחקרים כגון זה.
    "לממצאי המחקר שלנו עשויה להיות חשיבות קריטית עבור מיליוני בני אדם ברחבי העולם הסובלים או עומדים בסיכון לפתח השמנת-יתר, סכרת וסיבוכים אחרים", אומר ד"ר אלינב. "משטרי תזונה מוכווני-מדע ומותאמים אישית עשויים לסייע בשילוב התזונה במערכות הבריאות וכן בחיי היום-יום …. ".

    Liked by 1 person

  59. תמריץ,
    מדע האמת שלך מבוססת על קורלציות סטטיסטיות, מתודולוגיה חביבה על מדעי החברה. פיסיקאים מתייחסים לקורלציות כאלו בחשד. לדוגמא, אם 99% מהתפוחים נושרים כלפי מטה הרי יש בכך הוכחה לחוק הכבידה בעיני מדעני סביבה. לעומת זאת פיסיקאי יראה בכך הפרכה של אותו החוק (די בתפוח אחד).
    הבעיה העיקרית של מדע הסביבה היא שלא הצליחו עד היום לבנות מודל אקלימי שמבוסס על חוקי התרמודינמיקה. עד אז זו דת ולא מדע.

    אהבתי

  60. בהקשר לבעיית האקלים

    איני משוכנעת, מעבר לכל ספק סביר, שמדובר ב"דת אמת".
    למרות זאת, אני תומכת במאבק נחוש לצמצום הפליטות.

    ההסבר שלי לסתירה לכאורה הנ'ל הוא ההשוואה בין שני "מחיר הטעות".

    אם בסופו של דבר יסתבר שטרחנו לשווא על צמצום הפליטות, ואין לכל מאמצי האדם שום השפעה על אקלים כדור הארץ, שכיחות אירועי מזג אוויר חריגים ועוצמתם, גובה מפלס מי הים וכדומה – הנזק לכדור הארץ ולאנושות די קטן.
    אולי היינו יכולים להשקיע מעט יותר בהתמודדות עם זיהומי מים, אוויר וקרקע, או במחקרי תזונה, או בהוזלת ניתוחים קוסמטיים או בחינוך מוזיקלי לכל בני הגיל הרך או ב… – אבל יהיה מאוד קשה להוכיח שדווקא "המלחמה בשינוי האקלים" היא זו שעיכבה את ההתקדמות הנדרשת בתחומים אחרים. סדרי העדיפויות היו יכולים לכלול במקומות גבוהים גם את שינוי האקלים וגם את המזהמים.

    אבל, אם בסופו של דבר יסתבר שביבזנו זמן יקר בהמתנה באפס מעשה עד שנשתכנע מעבר לכל ספק סביר בהשפעות האדם על האקלים, (תקופה העלולה להתארך לעשרות שנים) – אנו מסתכנים בפגיעה אנושה בכדור הארץ וביכולות האנשים ובעלי החיים לשרוד עליו. מחיר טעות זו עלול להתחוור כקטסטרופלי.

    Liked by 1 person

  61. ההכחדות הגדולות של הפלנטה, כפי שסיקרתי בפוסט אחר, מקושרות לשינוי בפחמן הדו חמצני באוויר. זה לא משהו שכדאי לנסות לשחזר גם אם אין יכולת מדוקדקת לנבאו בסימולציה.

    אהבתי

  62. תמריץ,
    הבעיה בפליטות גזי בעירה אינה של פחמן דו חמצני אלא של מזהמים. פחמן דו חמצני אינו מזיק ליונקים והגידול בריכוז שלו באוויר גורר גידול בצמחיה הירוקה (משפיע כמו תוספת דשן) כך שבהינתן מספיק זמן נוצר איזון.

    אהבתי

  63. תמריץ,
    כאמור אין שום מודל תרמודינמי של אפקט החממה. אתה יכול למצוא קורלציות טובות יותר מפחמן דו חמצני, למשל גידול בקרינה סלולרית (RF). לפי המתודולוגיה שלך ניתן לטעון שזו הסיבה לאפקט החממה.

    אהבתי

  64. משה,
    האנושות מחסלת יערות אבל יש גידול בסך העלים הירוקים חלקו מגידול בצפיפות וחלקו מגידול בשטח.

    אהבתי

כתיבת תגובה