נתניהו עדיין מומחה למלחמה בטרור

הפוסט שבו הגנתי סטטיסטית על מומחיותו של נתניהו, בפרט בקדנציה השנייה שלו, במלחמה בטרור שמתבטאת על ידי צמצום מספר ההרוגים היהודים במלחמות ובטרור למינימום – הוא אולי הפוסט הפופולארי בתולדות הבלוג. לקח עבורי – קהל הקוראים אוהב עובדות ומספרים יותר מסתם תיאוריות.

לפי בקשה שקיבלתי בתגובות (מ-KB), אני חוזר לנתונים, אבל בצורה קפדנית יותר מאשר בפוסט הקודם. הייתה לי הפתעה אחת בהכנת הפוסט הזה – עד כמה שהצלחתי למצוא (ואני מודה שלא עברתי על כל רשימת חללי צה"ל במשך התקופה), יצחק רבין הצליח, בקדנציה הראשונה שלו, שאפילו לא הייתה נחשבת מוצלחת במיוחד, להשיג פלאים בשמירת הביטחון האישי במדינה. הישג שלא נחגג דיו. רבין התחיל לכהן אז בתקופה איומה, מעט אחרי הפרדת הכוחות עם הסורים וסיומה המעשי של מלחמת יום כיפור ולאחר פיגועים קשים בצפון הארץ, ביניהם הפיגוע בתלמידים במעלות. אבל תקופתו שלו הייתה שקטה בצורה יוצאת דופן, אף שגם בה היו פיגועים. היה מקרה אחד שבו סטטיסטיקת האבדות עמדה למבחן גורלי ויצאה ממנו בהצלחה – במבצע אנטבה ב-1976. את אסון המסוקים בבקעה בתקופת רבין הראשונה (למעשה היה אז בחופשה) לא הכללתי בנתוניו, מאחר שלא היה חלק ממלחמה מבצעית כמו אסון המסוקים בתקופת נתניהו. תקופתו השנייה של רבין כמובן הייתה בעייתית בהרבה. לפיכך הרקורד הכולל של רבין אינו כה מרשים, אך הוא טוב למדי.

גולת הכותרת של הפוסט היא עדיין הישגיו המזהירים של נתניהו בשימור חיי אזרחים וחיילים בקדנציה השנייה שלו. הישגים אלו קשורים כמובן לדברים הטובים שהותירו אחריהם קודמיו (ברק – יציאה מלבנון, שרון – הכרעת הטרור והתנתקות מעזה, אולמרט – הרתעה בלבנון). אך הם גם נובעים במישרין מנחישותו של נתניהו שלא להיגרר להרפתקנות. הוא אינו מאפשר הקמת מדינה פלסטינית, אך גם נמנע מכיבוש עזה ונשמר מלהתערב במלחמת האזרחים הסורית. בחזית הצפונית הוא שומר על סטטוס קוו קשיח מול החיזבאללה. נקל לדמיין כיצד הסטטיסטיקה הייתה מתערערת אם ישראל הייתה פותחת במלחמה מול אירן, כפי שהיה נדמה שהולך לקרות במהלך כמה רגעים בכהונת נתניהו השניייה. אבל בסוף החשש מהסתבכות גבר כנראה. גם הקדנציה הראשונה של נתניהו הייתה מוצלחת מבחינת עמידה מול הטרור, אבל אסון המסוקים, שנבע מחוסר יכולתו להתניע יציאה מלבנון כפי שעשה אהוד ברק אחריו, גבה מחיר יקר.

הטבלה לא משקרת, אך המספרים הם אומדנים ודגימות בלבד, מאחר שמעבר על כל חללי צה"ל והרוגי פעולות האיבה המונצחים בידי הביטוח הלאומי וסינון כל המקרים הרלוונטיים, הוא מעבר לכוחותיי. ייתכן אם כך שיש לי טעויות פה ושם, אך לא לגבי תקופת נתניהו שלגביה יש מקורות רבים באינטרנט שמכסים בצורה מדוקדקת.

ראש ממשלה אורך תקופה מספר הרוגים בטרור ומלחמה סיכוי עבור יהודי להיהרג בטרור ומלחמה בשנה (למיליון יהודים בשנה)
בן גוריון קדנציה ראשונה 5 שנים וחצי בעיקר 6,000 הרוגי מלחמת העצמאות סיכוי קיצוני בגובהו בזמן מלחמת העצמאות. כ-10,000 למיליון.
משה שרת שנתיים התיעוד ברשת לוקה בחסר, אך נראה שהיו בערך כ-100 הרוגים בפעולות הפידאיון והתגמול לפי הקישור הזה. בין האירועים הטבח במעלה עקרבים, העסק הביש והרבה היתקלויות חיילים עם ירדנים ומצרים. כ-1.5 מיליון יהודים. הסיכוי כ-33 למיליון יהודים בשנה.
בן גוריון קדנציה שניה 7 שנים וחצי בעיקר 180 הרוגי מבצע קדש. בסקירה זו של תקופתו נמנים 100 הרוגים נוספים מטרור ומלחמות. כ-2 מיליון יהודים, הסיכוי עמד על כ-19 למיליון יהודים בשנה.
לוי אשכול 5 שנים ושני שלישים בעיקר 780 הרוגי מלחמת ששת הימים פחות מכ-2.5 מיליון יהודים. הסיכוי כ-60 למיליון יהודים בשנה.
גולדה מאיר 5 שנים בערך 3,000 – במלחמת ההתשה, במלחמת יום כיפור, בפיגועים קשים. כ-2.8 מיליון יהודים. הסיכוי כ-215 למיליון יהודים בשנה.
יצחק רבין קדנציה ראשונה 3 שנים כ-30 הרוגים. מספר הרוגים אזרחיים מועט יחסית בכמה פיגועים כמו במלון סבוי, בקולנוע בכיכר דיזנגוף בת"א, המקרר בכיכר ציון ומבצע אנטבה. הרוגים חיילים רבים באסון המסוק בבקעה שלדעתי אין להכליל (ולא רק כי רבין היה בחופשה ופרס מילא מקומו). כ-3 מיליון יהודים. הסיכוי כ-3 למיליון יהודים בשנה.
מנחם בגין 6 שנים ושליש בערך 700 – בעיקר במלחמת לבנון הראשונה כ-3.3 מיליון יהודים.

הסיכוי כ-33 למיליון יהודים בשנה.

יצחק שמיר בקדנציה ראשונה שנה בערך כ-90 הרוגים. רובם באסון צור השני. כ-3.5 מיליון יהודים. כ-39 למיליון יהודים בשנה.
שמעון פרס בקדנציה ראשונה שנתיים בערך כ-70 הרוגים, בעיקר בלבנון ובפעולות איבה לא כולל הפיגוע בראס בורקה בסיני. כ-3.5 מיליון יהודים. כ-10 למיליון יהודים בשנה.
יצחק שמיר בקדנציה שניה 5 שנים ושני שלישים כ-160 הרוגים באינתיפאדה הראשונה ועוד לפחות כ-25 באירועים שונים. האיפוק שגילה במלחמת המפרץ הוביל להרוג אחד (לא כולל התקפי לב). אך אסון צאלים נכלל בחישוב וכן לחימה בלבנון. גם פיצוץ השגרירות בארגנטינה. כ-4.2 מיליון יהודים בישראל.  הסיכוי כ-8 למיליון יהודים בשנה.
יצחק רבין בקדנציה שניה 3 שנים ושליש כ-130 הרוגים בפיגועי התאבדות וטרור. מלבד פיגועי ההתאבדות, הרבה פיגועים של פועלי בניין ופיגועי כבישים בהתנחלויות. לפחות כ-20 הרוגים נוספים ברצועת הביטחון כ-4.7 מיליון יהודים בישראל. הסיכוי כ-10 למליון יהודים בשנה.
שמעון פרס בקדנציה שניה חצי שנה כ-67 הרוגים, שרשרת פיגועי התאבדות והמשך הלחימה בלבנון כ-5 מיליון יהודים בישראל. הסיכוי כ-27 למיליון יהודים בשנה
נתניהו בקדנציה הראשונה שלוש שנים כ-155 הרוגים, בעיקר באסון המסוקים ובעוד כמה אירועים בלבנון. הרוגים נוספים בפיגועי התאבדות ובמהומות הכותל. כ-5 מיליון יהודים בישראל. הסיכוי כ-10 למיליון יהודים בשנה.
אהוד ברק שנה ושני שלישים 55 הרוגים כ-5 מיליון יהודים בישראל.  הסיכוי כ-7 למיליון יהודים בשנה.
אריאל שרון 4 שנים ושני שלישים למעלה מ-900 הרוגים באינתיפאדת אל אקצה כ-5.3 מיליון יהודים בישראל. הסיכוי כ-36 למיליון יהודים בשנה.
אהוד אולמרט 3 שנים ושליש כ-200 הרוגים. רובם הגדול במלחמת לבנון השנייה. כ-5.8 מיליון יהודים בישראל. הסיכוי כ-10 למיליון יהודים בשנה.
נתניהו בקדנציה השנייה 8 שנים ושליש עד לכתיבת רשומה זו כ-200 הרוגים. רבים מהם במבצע צוק איתן ואחרים באינתיפאדת היחידים. כ-6.5 מיליון יהודים בישראל. הסיכוי כ-4 למיליון יהודים בשנה

87 תגובות בנושא “נתניהו עדיין מומחה למלחמה בטרור

  1. תודה על הפוסט תמריץ , ממש לא מובנת הסטטיסטיקה הזו , שהרי , צריך שהמושא הסטטיסטי יהא , הקשר בין נתניהו , פועלו , האידיאולוגיה שלו ,כישוריו וכדומה , לבין מספר ההרוגים ( אם היה בכלל קשר ) . זוהי הטענה המרכזית שלך בפוסט . איפה הוכחת כדבר הזה לא מובן ? הרי אם הימנעות מהרפתקנות צבאית נחשבת בכלל , אזי , מוטב יהא לאזרח מדינת ישראל , להצביע שמאל נניח תיאורטית כך ? לא מצליח לקלוט !!

    נתניהו לא עשה הרבה מכללא ( פוזיטיבית ) זה נכון . ייתכן שזה טוב , וייתכן שזה רע . תלוי בעיני המתבונן . אבל , זה לא מהווה מדד או פרמטר לשום מלחמה בטרור . את גלעד שליט אגב , היהלום שבכתר , שכחת ? 1200 רוצחים בעבור חייל אחד ? בעיני ציבורים רבים , זו הייתה חרפה של מלחמה בטרור !!

    אפילו כך , צריך להבדיל , בין הישגים בטווח קצר וארוך , והכל בקשר למלחמה בטרור . למה ? פשוט , אם ראש ממשלה נלחם בטרור , זה יכולל קורבנות לא פעם , בטווח הקצר , אבל בטווח הארוך , זה יפחית קורבנות . אז איפה זה בדיוק משתלב כאן ?

    זה סבוך מדי לטבלה פשטנית כזו , אם בכלל …..

    נ.ב : נתניהו , אל תטעה , לא פחד לתקוף באיראן , והתכוון לתקוף . וקומפלקס שלם של גורמים כאוטים , מאוד סבוכים , גרמו לו לא לתקוף בסוף . אין לזה קשר לשום רתיעה מפני מעשה מיליטנטי . הסכם הגרעין , העמדה של ארה"ב במהלך המשא ומתן ולפני , הסנקציות שהוא לא צפה תוצאתן , העמדה של חמינאי שהשתנתה , ומעל הכל : הוא לא הבין את משמעות ההסכם מבחינה משפטית . הוא חיכה לאובמה בקונגרס , אבל , לא הבין , שהסכם הגרעין , לא יאושר בקונגרס פשוט .

    להתראות

    Liked by 2 אנשים

  2. רק לחדד ולתמצת תגובתי לעי"ל :

    צריך , או צריך היה להוכיח כך בקשר לראש ממשלה :

    – שיש לו מדיניות אישית ופוזיטיבית ופרטנית ועקרונית למלחמה בטרור ( מושגית , תיאורטית ) .
    – את אותה המדיניות הוא יישם בפועל .
    – הוא יישם אותה , בתקופה שבה היה טרור גואה , ולא שקט כתוצאה מסיבות כלליות , חיצוניות לו .
    – והטרור ירד אכן , בגין המדיניות שלו , אחרי קיזוז של הקורבנות , בגין המלחמה עצמה בטרור , כאשר מחשבים ומשקללים , היחס בין קורבנות בטווח הקצר ( ישירות בגין המלחמה ) לבין הקורבנות בטווח הארוך , אחרי סוף פרק המלחמה בטרור .

    או כי אז , אפשר להגיע להערכה פוזיטיבית סבירה יותר .

    להתראות

    אהבתי

  3. רק כמה טעימות , עד כמה רזולוציה פרטנית משנה התמונה המוצגת בפוסט :

    מה למעשה היו הווקטורים תכל"ס , שכרסמו או צמצמו הטרור מכללא , בקדנציות האחרונות של נתניהו :

    – גדר ההפרדה ביהודה ושומרון ( לא הוא בנה הרי )
    – סגר על עזה , גדר מערכת רצינית שם , ופשוט , הקסאמים שלהם די פרימיטיבים . מה זה קשר לנתניהו ?
    – חיזבאללה נסוג צפונה בעקבות מלחמת לבנון השניה ( לא נתניהו כמובן , אלא אולמרט ) .
    – השב"כ בנה מערך מיחשוב ומודיעין , מורכב ביותר למלחמה בטרור מיהודה ושומרון , הכל בעקבות אינתפאדת אל אקצה ( ראה לינק , ואין קשר לנתניהו כלל ) .
    – הרשות שיתפה פעולה בתיאום בטחוני עם צה"ל ( הכינון של התיאום הבטחוני , מעט מאוד קשור לנתניהו ) .

    אז ברור , שכל זה , מעמיד באור מאוד לא סביר , את ההנחות בפוסט לגבי נתניהו ומלחמתו בטרור . זה לא עושה אותו שלומיאל כמובן , אבל , בטח לא הוכחה לשום יכולת אישית , יוצאת דופן .

    השב"כ והמודיעין ומערכות המיחשוב :

    http://www.israeldefense.co.il/he/content/למצוא-מחבל-בערימת-שחת

    להתראות

    Liked by 1 person

  4. אל רום, הסברים ותיאוריות יהיו תמיד לאלפים. והרבה מדבריך נשמע סביר. אבל העובדות בשטח לפעמים בכל אופן חזקות מכל תיאוריה. מה עוד שברור שהעובדה נתניהו שונא הרפתקאות צבאיות משתקפת בנתונים היטב.

    אהבתי

  5. לאזרח לא כדאי להצביע שמאל אם הוא שוחר ביטחון. כי הקמת מדינה פלסטינית והסתמכות על חוזקו של צה"ל כדי להקטין סכנותיה – היא אולי ההרפתקנות הצבאית הגדולה מכולן.

    Liked by 3 אנשים

  6. האם שחרור מעל 1000 טרוריסטים מהגרועים בתולדות המדינה בעסקה הגרועה בהיסטוריה המודרנית והעתיקה נחשבים כחלק מ"מומחיות" המלחמה בטרור?

    מעניין אם ברק/בוז'י/אולמרט היה עושה את זה אז היית ממשיך לקרוא להם מומחים במלחמה בטרור…

    הכל נבנה אחד על גבי השני ואי אפשר להתעלם מההתפתחויות האזוריות, ביטחוניות ומדיניות שקרו במהלך השנים בלי קשר לראש הממשלה הספציפי.

    לפי הטבלה ברק היה ראש ממשלה מדהים אבל בתקופתו וגם באשמתו (החלקית) התפתחה האינתיפאדה השנייה הרצחנית ששרון סבל ממנה.

    Liked by 1 person

  7. תודה על הפוסט, תמריץ. הבעיה היא בסיסית; אתה לוקח שאלה מורכבת ("האם נתניהו מומחה למלחמה בטרור?") ומנסה לענות עליה עם הנתון היבש של "מספר הרוגים פר קדנציה". שזה סה"כ בסדר, כי זה נתון קל להשוואה, אבל רצוי שתוסיף כמה הסתייגויות. כמו שאל רום ו-ד' כתבו, לא ניתן לנתק את הנתון הזה ממכלול שלם של נסיבות, ואם כבר, למה בכלל לבחור בנתון היבש הזה ולא בנתון אחר, כמו "רמת ההסתה לטרור ברשות הפלסטינית", "מס' מחבלים ששוחררו בקדנציה" וכו'.

    הבעיה הכי קשה בתזה שלך היא שאתה מתעלם לחלוטין מכך שכל רובריקה של קדנציה בטבלה שהכנת מושפעת מאוד מהקדנציה של ראשי הממשלה הקודם.

    נתניהו אכן ארכי-שמרן, לא עושה כלום, כי לא עשה כלום ולא יעשה כלום. פעם משיתוק, פעם מפחד, פעם מאוזלת יד. אחריו המבול. זה לא הופך אותו למומחה למלחמה בטירור.

    אהבתי

  8. במדעי החברה יש בעיה של בחירת כוכביות. רואים איפה הסטטיסטיקה הולכת לכיוונך ואז בוחרים בנתון. פעם כתבתי פוסט הדגמה לזה – http://tinyurl.com/ybgafy55
    אבל זה ממש לא המקרה כאן. אין נתון אחר להדגים באמצעותו בבירור איזה ראש ממשלה נותן יותר ביטחון אישי. אני מסכים שהכותרת של "מומחה במלחמה בטרור" אולי לא מדויקת. הכותרת הייתה צריכה להיות "נותן ביטחון מטרור ומלחמה".

    אהבתי

  9. מוגזם להגיד לגבי נתניהו אחריו המבול. אלה שתומכים במדינה פלסטינית כי אבו מאזן (בן ה-82) הוא בסדר, או מתפעלים מהסכם עם אירן שמסדיר רק את העשור הקרוב – הם אלו שחיים כאילו אחריהם המבול. בעיניי נתניהו לחלוטין חי את ההיסטוריה היהודית ואת העובדה שייזכר ויישפט מפרספקטיבת דורות.

    Liked by 2 אנשים

  10. תמריץ,
    מסכים עם מסקנתך לגבי נתניהו והביטחון. בהשוואה לחמשת ראשי הממשלות האחרים שכיהנו מאז הצטרף לכנסת, רבין, פרס, ברק, שרון ואלמרט הוא זוהר כמטבע זהב בתוך ערימת גללים. זו הזדמנות להפריך שתי אמונות תפלות שהשתרשו בציבור הישראלי בהשראת ראשי מערכות הביטחון.
    א. חומת מגן – מוצגת כהצלחה גדולה כשבפועל מדובר בכישלון חרוץ. המבצע תוכנן כך שיממש את הדוקטרינה החדשה של צה"ל של "צריבת תודעה". הרעיון המבצעי היה של החדרה של כוחות גדולים למספר מרכזי ערים. פעולה זו תדגים לערבים שצה"ל לא פוחד מעימות נרחב איתם ולכן עליהם להיבהל ולהפסיק את הפיגועים. המבצע התבסס על סידרה של פשיטות בסד"כ של חטיבה/אוגדה למרכזי הישובים הגדולים בשומרון. צה"ל נמנע מפעילות בנפות חברון וירושליים שהיו המקור ל70% מהפיגועים בתוך ישראל (לא כולל עזה). ההנחה היתה שהחברונים יראו מה שעובר על תושבי שכם, ייבהלו וגם התודעה הערבית שלהם תיצרב. למרבה הצער הערבים לא למדו את הדוקטרינה הצה"לית המתקדמת והמשיכו להוציא פיגועים תוך כדי המבצע ולאחריו בקצב שלא נפל מקצב הפיגועים בשנה שקדמה למבצע המהולל (כ5 בחודש). הכישלון המוחץ הביא את צה"ל לחזרה לשיטות של טרום אוסלו במה שכונה מבצע "דרך נחושה" שהתבסס על שני שינויים עיקריים:
    1. אחיזה קבועה בשטח תוך פרישת מאות מחסומים
    2. הסמכות להחליט על כניסה ליישוב ערבי הועברה מדרג הקבינט לרמת הגדוד.
    הדוקטרינה החדשה ישנה אפשרה גם לשב"כ לחזור לדרך הפעולה הישנה שלו ולשקם את יכולותיו שחוסלו לחלוטין על ידי ראשיו מאז אוסלו.
    ב. הגדר (החומה) – בתקשורת הישראלית מיוחסת ירידת הטרור לבניית הגדר. הטרור אכן ירד בעקבות בניית הגדר אבל באופן פלאי הירידה בטרור התרחשה משני צידיה. למכשול בהגנה יש ערך רב (כפי שמוכח בעזה) אבל אך ורק אם הוא מגובה בכוחות מיירטים. בלעדיהם הוא הופך לפיל לבן שזולל משאבים ללא שום תמורה מבצעית. אילו צה"ל היה מנסה לממש את שיטת ההגנה הנהוגה בעזה היה עליו להקצות לפחות 20 חטיבות לצורך גיבוי הגדר בלבד (תוואי הגדר ביו"ש ארוך פי 10 מהתוואי בעזה). האמת היא ששרון פרש את הגדר כדי לקבוע קו גבול. הנחתו היתה שההתנחלויות ממזרח לה יופקרו מעשה שיגרום לדעיכתן ויקל על פינויין. הגדר כאמצעי לחימה בטרור היה רק אמצעי תעמולה (יעיל מאד) שגרר את המדינה להוצאות עצומות ומיותרות ולמערכה משפטית בבג"ץ שלא הסתיימה עד היום.

    Liked by 2 אנשים

  11. חייל זקן, אני מסכים איתך. בתודעת הציבור ההבדל בין חומת מגן לדרך נחושה נשכח לגמרי אבל לי הוא זכור. אם כי ייתכן שחומת מגן פרץ התנגדות באופן שאפשר מאוחר יותר לזרום ממנו לדרך נחושה.
    לגבי הגדר, אתה צודק שהגדר כיום לא מאוד משמעותית ביו"ש. ייתכן שבעתיד יצטרכו להתבסס עליה יותר אבל זה יהיה קשה כדבריך. זה מגוחך עבורי לקרוא טקסטים של עיתונים ומגזינים, בעיקר בעולם, שבטוחים שהגדר סיימה את אינתיפאדת אל אקצה. בפועל ברור שתועלתה הייתה קטנה.

    אהבתי

  12. תועלת אפשרית של הגדר הייתה בשבירת רוחם של הפלסטינים. היא סימנה את התוצאה הקטסטרופלית והקבועה של האינתיפאדה עבורם ותרמה ליאוש. זה אירוני, כי בימין הישראלי ראו את הגדר בבוז והיא הייתה תקוות המרכז-שמאל.

    Liked by 1 person

  13. המקור האמין הוא אתר יזכור של צה"ל מחד ואתר הזיכרון של הביטוח הלאומי מאידך. באתר צה"ל יש המון מקרים של מוות במילוי תפקידו וכמובן לא הכללתי אותם. רק מוות בקרב או בתאונה שקשורה במישרין לקרב. באתר ביטוח לאומי יש הרבה היפגעות ממוקש ישן וגם זה לא נכלל. גם לא פיגוע בחו"ל שאינו נגד יעד ישראלי מובהק. משום מה כן הכללתי את הפיגוע בבורגס אצל נתניהו. המספרים באירועים הגדולים – מלחמות ופיגועי ענק נלקחו מוויקיפדיה. אפשר לעשות עבודה הרבה יותר מדויקת אבל נראה לי שעשיתי את המינימום הנדרש בצורה נאמנה.

    אהבתי

  14. לגבי כמות היהודים (יהודים ואחרים) במדינה, לרוב בחרתי אחת מהשנים באמצע התקופה והסתכלתי באוכלוסיה אז על פי השנתון הסטטיסטי.

    אהבתי

  15. תמריץ,
    חומת מגן היתה דיג סרדינים עם צילצלים, דרך נחושה עשתה זאת עם רשתות. צה"ל לא לומד דבר מכישלונותיו ולכן הוא שב וחוזר עליהם. הדוקטרינה שנכשלה בחומת מגן שימשה גם בסיס לשל"ג.

    Liked by 1 person

  16. רק הערה אסטרטגית לתגובותי לעי"ל :

    ההנחה המובנית בפוסט עשה רושם ברור , הייתה שמלחמה בטרור , הינה רק מיליטנטית כמובן , ולכן רק במימד הזה התיחסתי לענין . השאלה הינה גם עקרונית : האם מלחמה בטרור , היא רק על ידי אמצעים מיליטנטים , ולא רכים יותר גם כמובן . יש הגורסים , שאמצעים רכים עדיפים , ויש הגורסים לשילוב בין לבין ( בין אמצעים רכים וקשים ).

    להתראות

    אהבתי

  17. פינת הטירלול האמריקאי:
    בברודווי הציגו את מלחמה ושלום בהצלחה. השחקן הראשי הלבן עזב והוחלף בשחקן שחור וההצגה החלה לדשדש. המפיקים הביאו כמחליף (זמני) את מנדי פטנקין שלנו (קצוץ העורלה) נחשו מה קורה כאשר מחליפים שחקן אפרו אמריקאי שחור בשחקן יהודי מזרח אירופאי…
    http://www.weeklystandard.com/social-justice-war-and-peace/article/2009075#.WYlajXz6A6k.facebook

    אהבתי

  18. קל מאד לזלזל בנתניהו באקלים הפוליטי והתקשורתי הנוכחי: "פחדן", "לא עושה כלום", "נהנתן".
    המציאות לדעתי היא שנתניהו אדם שקול, נמנע מהימורים על עתידנו, ונזהר מאד מלהרעיד את הספינה במציאות המזרח תיכונית הסבוכה.
    יתכן שזו טעות, ויתכן שהוא נתקע על מקסימום מקומי קטן, בשעה שיכול היה להביא אותנו לפסגות נישאות יותר של שגשוג והצלחה כלכלית, ושלום אזורי. אבל צריך לזכור שעבורנו במזה"ת, עצם הזמן החולף עם שקט יחסי וחיזוק העם ומדינת ישראל מהווה ניצחון. ככל שהזמן עובר יהיה קשה יותר לעקור אותנו מפה, אז למה להסתכן?
    כלומר, בניגוד לעבר בו הזמן לכאורה פעל לרעתנו, כעת הוא פועל לטובתנו.

    Liked by 3 אנשים

  19. 3718, אהבתי התגובה ומסכים. בשנים האחרונות גם אירעה השלמה היסטורית של המדינות הערביות הסוניות עם קיום המדינה. אמנם ראשיתה ביוזמה הסעודית בתחילת המילניום, אבל התהליך צבר תאוצה מאז.

    אהבתי

  20. תמריץ , לגבי התגובה שלך עלי , אז הרי איזה תיאוריות מול עובדות בשטח ? מה שתיארתי , זה מודל תיאורטי וחד משמעי של ניתוח הדבר , ותיאור מדוקדק ( אם כי לא סופי ) של מה שבשטח צמצם טרור וקורבנות למעשה :

    תיאום בטחוני, מערכת המיחשוב של השב"כ , גדרות מערכת , קסאמים פרימיטיביים ,עצם הנסיגה מעזה , חיזבאללה שנהדף צפונה ועסוק בסוריה כעת ( לא רשמתי רק ) ועוד …..

    אז זה רזולוציה אכזרית ביותר של מה שקרה וקורה בשטח …. לעומת מספרים תלושים ולא מפולחים , שאין בהם אפילו אחיזה מינימלית ביותר למציאות עם כל הכבוד .

    להתראות

    אהבתי

  21. ברור שלא ניתן לזקוף הישג לזכות תרזה מיי שאין אצלה הרוגים כאצל צ'רצ'יל. הנסיבות הבינלאומיות כל כך השתנו בין צ'רצ'יל למיי. אבל הנסיבות בתקופת נתניהו לא כל כך השתנו מבזמן קודמיו ומבחינות מסוימות אף החמירו. דווקא בזמן נתניהו צריך להילחם ביתר שאת למנוע חדירת נשק להשמדה המונית במזרח התיכון. מעולם לא היה אויב עם טילים כחיזבאללה. החורף הערבי טלטל את הכול. בגלל שרון ורבין קמה מדינת טרור בעזה. העובדה שכרגע המציאות מזמינה אותנו לשים לב לסיבות להפחתת ההרוגים ולא לסיבות לגידול במספרם זה בזכות נתניהו.

    אהבתי

  22. תמריץ, עד עכשיו היה קו אחד משותף לכל הפוסטים שלך, לפחות אלה שקראתי. הם היו עמוקים, מנומקים והגיוניים. הפוסט הזה חריג ואני מסכים מאוד עם אל רום אז לא אחזור על טיעוניו. הכותרת שמצהירה הצהרה חד משמעית אין לה גיבוי בתוך הפוסט ואינני מסכים עימה כלל וכלל.

    אהבתי

  23. כאמור אני מסכים שהנתונים יותר משמעידים על מומחיות במלחמה בטרור, כפי שטענתי בכותרת, הם מעידים על מומחיות בשימור הביטחון האישי.

    אהבתי

  24. לאל רום,

    כתבה שכנראה תעניין אותך, בנושא עליו דנו בעבר – מהי מפלגת מרכז. ניתוח מאמר שפרסם יאיר לפיד בהשילוח.

    מצד שני, אני חוששת שלא תהנה לקרוא את "השבחים" שחולק המחבר לראש המפלגה שבה בחרת. לדוגמא "ללפיד יש כשרון לומר שום דבר בהרבה מאוד מילים".
    אז לשיקולך האם לפתוח את הלינק המצ'ב.

    לוֹרֶם אִיפְּסוּם לָפִּידוּם

    אהבתי

  25. קמיליה , תודה על ההפניה , נחמד , לא יותר מזה . אני מגדיר כאמור , מרכז באופן אחר ( יש "מרכז מושגי " ו – " מרכז קונקרטי " ) . בכל אופן , לא מענין אותי מה כותב לפיד , גם לא מה שהוא כותב על עצמו או מצהיר על עצמו ולא כל שכן , מה אחרים כותבים עליו :

    מה שמענין אותי , זה מיהו באופן אובייקטיבי . מהי ההגדרה התועלתנית הפוליטית, מיאיר לפיד עצמו , ומפלגת יש עתיד :

    ומה שחשוב בעיני , זה שני דברים בעיקר :

    תחילה , הוא סובל מסינדרום שאני מכנה " הדיקטטור הנאור " או " סינדרום ארדואן " . הוא יצר מפלגה , שהיא כל כולה יציר כפיו . וכל החברים בה , נאמנים לו אישית , ומחפץ לב כך . לכן , אין שם הרבה אינטריגות , חרבות מתהפכות , סכינים ארוכות וכדומה . שקט וסדר מופתי .אף אחד לא חותר תחתיו או מאתגר אותו . נחרצות , דבקות כגוף אחד במטרה הכללית . לא פריימריז , לא עצפור , לא בטיח , לא קבלני קולות וכדומה מרעין בשין . זה חריג בנוף הפוליטיקה הישראלית , ובולט לטובה ממש . לכן , המפלגה כנראה עברה מחסום יחודי של " מפלגת מצב רוח " שמתפוגגת אחרי סשן אחד .

    שנית , הואיל והוא לא מונע על ידי אידיאולוגיה נוקשה , הכי פחות סיכוי , שהוא יסתבך בהונאה עצמית של ספינים פסיכולוגים . יבטיח הכי פחות , מה שממילא , קשה מאוד לקיים ( לפחות באופן ובדרך בה הובטחו הדברים ) . מפלגת מרכז מושגי , היא מפלגה , שקודם כל , מחוייבות למציאות ולדינמיקה שלה , ולא לאידאולוגיה על הנייר או נוקשות דוקרטינית . היא מסתגלת הכי טוב . פועלת הכי חכם . מגיבה הכי מהר . והכי פחות משחיתה מערכות :

    שהרי הציבור , נקעה נפשו מהבטחות שווא ….. וכאשר ההבטחות תדיר לא מתממשות , האוירה הופכת להיות של : כל דאלים גבר , חטוף ואכול כי ממילא כולם מושחתים .

    יכולתי כמובן להציף פה בערימות , אבל , מספיק לקרוא הפוסט , ולזכור :

    איך אולמרט , איך נתניהו המומחה למלחמה בטרור , גרסו והצהירו , שלא ישחררו כמות כזו , לא כל שכן של רוצחים מטורפים , בעבור גלעד שליט . ובסוף עשו זאת בגדול . אריק שרון אפרופו , אבי ההתנחלויות והמלחמה בטרור , תיראי איך פירק את עזה .

    לכן , אותי מענין לפיד , ולא מה לפיד חושב על לפיד ….. או אחרים לא כל שכן . לא שהוא מושלם , רחוק מזה , אבל , הכי מתקרב .

    מה שכן , אני קונה ממנו , את זה שהוא מייצג את התמהיל הישראלי , הכי נכון , ראוי , מרגש , תואם וכדומה …..

    להתראות

    אהבתי

  26. ככל שאני מעיינת יותר בטבלת "מבחן התוצאה" שפרסם תמריץ, כך אני משתכנעת יותר ויותר שהכישור העיקרי אותו צריך ראש ממשלה ישראלי הוא הרבה מזל.
    [למעט אולי מלחמות לבנון ועזה שהיו "מלחמות ברירה"].

    1. מזל לא לכהן בתקופה בה מדינות ערב החליטו שבשלה השעה להשמיד את המדינה (מלחמת העצמאות, ששת הימים,ההתשה ויום כיפור), או שמחדלי ישראל. המזל לא לכהן אחרי ראשי ממשלה שעשו טעות אסטרטגית (הסכם אוסלו) כך שהבאים אחריהם נאלצו לשאת בתוצאותיה. במקביל, המזל לכהן אחרי מלחמה גדולה קודמת / ראש ממשלה מיליטנטי (כמו אולמרט).

    2. מזל לכהן מאוחר ככל האפשר, ובעיקר אחרי תק' שמיר והעלייה הגדולה מבריה'מ, בכדי שמדד מס' ההרוגים למיליון יהודים ילך וירד (גם כאשר מספר ההרוגים נשאר קבוע)

    3. מזל שלא לכהן בזמן ארוע רב נפגעים ענקי, כמו פיצוץ שגרירות ישראל בארגנטינה, אסון צור ואסונות המסוקים. אסונות שאף ראש ממשלה לא היה מסוגל להשפיע על קיומם או מניעתם
    [אגב, הטענה שנפגעי אסון מסוקים אחד נכללים בספירה, ואילו נפגעי אסון מסוקים אחר לא נכללים בספירה כיון שראש הממשלה רבין היה אז בחופשה – נראית לי מגוחכת. האם רביןהיה מסוגל למנוע את האסון לולא היה בחופשה?]

    אהבתי

  27. ראשית קמיליה, דבר ידוע ששביעות הרצון מנשיאי ארה"ב קשורה בבצורת או העדרה בתקופתם. אז צריך מזל. אבל מזל הוא לא מה שמנע מנתניהו שקיעה במלחמה יבשתית בעזה או מלחמה כוללת עם אירן וחיזבאללה. אם נתניהו היה במקום שרון בתחילת המילניום, זה היה פוגע בדירוגו כאן, אך לדעתי היה עושה עבודה טובה יותר. שרון קשקש המנטרה המטופשת "הבלגה זה כוח" במשך תקופה ארוכה מדי בטרם חומת מגן.
    שנית, כמובן הנימוק לאי הכללת אסון המסוקים בבקעה נובע מכך שזה אסון שיכול היה לקרות בכל הנסיבות המדיניות, בעוד שאסון המסוקים קשור להחלטתם של נתניהו וקודמיו להישאר בלבנון. אין מנוס מלקבל החלטות כאלו שתלויות בשיקול דעת גם כשעורכים סטטיסטיקה יבשה.

    Liked by 1 person

  28. תמריץ,
    אסון המסוקים הוא בעיקר נגזרת של הטיפשות והחובבנות של הפיקוד הבכיר של צה"ל. הרקע הוא התפיסה (הקיימת גם כיום) של הצמרת הישראלית שיש ביכולתה להשפיע בשאלה מי שולט בערבים. בנסיבות אלו נדרש צה"ל להחזיק ברצועת ביטחון שתמנע ירי על ישובי הצפון. צה"ל כהרגלו בחר בשיטה הגרועה ביותר האפשרית והקים שורה של מוצבים בלא ליצור רציפות בשטח וללא שליטה בדרכי הגישה אליהם. למוצבים לא היה שום ערך מבצעי הגנתיי ו/או התקפי וצה"ל מצא את עצמו נגרר למלחמת התשה על דרכי הגישה למוצבים כשהמשאבים לפעילות התקפית הולכים ופוחתים. לאחר שהובס במלחמה על דרכי הגישה ולא הצליח ליצור שליטה בשטח (מי אמר חומת מגן?) החל לבצע הטסות למוצבים במרחק של 10 ק"מ מהגבול. תאונה ו/או הפלה על ידי טיל היו רק שאלה של זמן. אחד הסימנים הנוספים לאיוולת של הפיקוד הבכיר היה הקמתה של יחידת אגוז. במקום להכשיר את כל מערך הח"יר בלוחמת סבך הררית בחר צה"ל להקים יחידה מיוחדת שתילחם בחיזבאללה בשיטות שלו. בצה"ל לא הבינו שחיזבאללה התמודד עם אויב שמן, רופס וטיפש ולכך הותאם אופי הלחימה שלו בעוד שאגוז נדרש להתמודד עם אויב נחוש, קשוח וחמקמק, נתונים שדרשו שיטת לחימה שונה.

    Liked by 2 אנשים

  29. קמיליה, לגבי צמיחת אוכלוסיה, שימי לב שקצב הצמיחה של אויבינו היה עד לאחרונה גדול משלנו. כך שזה כלל לא פשוט וברור שיחס הנפגעים לאוכלוסיה היה צפוי לרדת. כתבתי פוסט בזמנו על כך שב-1960 היו 4 מיליון איש בסוריה. טרם מלחמת האזרחים היו 24 מיליון. מצרים שמדרום לנו עוד תהיה מעצמה בת 200 מיליון נפש. יותר מרוסיה. לא היה נתפס בשנות החמישים. גם מספר העזתים צמח לאין שיעור.

    אהבתי

  30. חייל,
    האם "צריבת תודעה" אינה הכרחית מול מיליארד מוסלמים. הרי לא נילחם בכולם. האם צריבת תודעה אינה הרחבה של המושג "הרתעה"?
    ברור שאני לא שותף לבבל"ת הפוסט מודרני של "השתבללות" למשל, אך עצם רעיון הצריבה אינו נכון?
    אנא פרט.

    אהבתי

  31. לדעתי רוב העם סולד מהתנהגותם של בני הזוג נתניהו מאז שנבחר להיות ראש הממשלה עוד מקדנציה ראשונה שלו הוא נמאס על כולם..אם היה מתמודד מולם מנהיג אהוד ומקובל כמו אריק שרון ז״ל סביר מאוד שכבר בבחירות הקרובות הליכוד ובראשו נתניהו היו עפים לקרשים עם 10 מנדטים פלוס מינוס..אבל לצערי אין מנהיגות כריזמטית וערכית באף מחנה זאת עובדה לא בשמאל ולא בימין.. נתניהו לא ראוי לכהן כראש ממשלה של מדינת ישראל יחד עם זאת לא ניתן לזלזל בתרומתו לכלכלה ולביטחון והרבה תודות לאופיו כאיש שקול חסכן ואנליטי אפשר להוסיף שהוא גם יודע מה זה סיגר טוב..

    אהבתי

  32. יאיר,
    הסיפורים על מיליארד מוסלמים שצועדים לירושליים הם כלאם פאדי. אפילו במלחמה בין הסונים לשיעים משתתפים כמה רבבות בלבד מכל צד. צריבת תודעה עושים עם כדור בראש (לא באמצעות לוחמה מבוססת אפקטים).

    אהבתי

  33. מכתב מעניין מאוד ממנהיג החרדים המנוח הרב שך למנחם בגין נחשף:

    אהבתי

  34. לינק יפה מאוד תמריץ …. ערס רציני היה הרב שך הזה . שים לב בסוף , איך הוא בקטנה יורד שם על הציונים הדתיים שם ( כנראה שמרמז אליהם קרוב לוודאי כאל אנשים מפורסמים פסאדו מבינים עלק , ושבגין לא יתרשם מהם ) אז מענין עיתוי הפרסום כמובן . חומר למחשבה . להתראות

    אהבתי

  35. מאמר תת רמה ובדרך כלל הערכתי יותר את רן ברץ. כעיקרון מופשט אין שום דרך שבה מדינת ישראל תעמוד מאחורי חיסול מחבלים מנוטרלים. הבעיה היא שהמרחק בין העמדה המופשטת הזו לבין הענשתו בפועל של חייל צעיר שעשה אחרת – אמור להיות גדול, אבל בעידן המצלמות והאינטרנט אין כל כך אפשרות לכפל פנים כאן.

    אהבתי

  36. תמריץ,
    אין אפשרות לכפל פנים? יש עשרות מקרים מצולמים של כפל פנים. ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל התנפלו עליו משום שחששו שמעשה כזה ללא תגובה יביא ל"הבערת השטח" (חירטוט אהוב במיוחד על הגנרל הישראלי). בפועל קרה להיפך וזכינו לחודש שקט מאד יחסית. אותה הלוגיקה עמדה גם מאחורי הפקרתו של יוסף מדחת. הצמרת הביטחונית שלנו שבוייה עדיין באסכולת "הרב"ט האסטרטגי"

    אהבתי

  37. ירי במחבל מנוטרל לא יבעיר את השטח הערבי. זה טבעי לערבים. אבל הוא יבעיר את השטח השמאלני-היהודי ליברלי באמריקה-האיחוד אירופי וזה הרבה יותר משמעותי.

    אהבתי

  38. תמריץ כתב "לגבי צמיחת אוכלוסיה, שימי לב שקצב הצמיחה של אויבינו היה עד לאחרונה גדול משלנו. כך שזה כלל לא פשוט וברור שיחס הנפגעים לאוכלוסיה היה צפוי לרדת. כתבתי פוסט בזמנו על כך שב-1960 היו 4 מיליון איש בסוריה …"

    ברור שהמדד של מס' הנהרגים ממות לא טבעי למיליון איש – מאוד חשוב להשוואה של הביטחוו האישי בין מדינות. האם לדוגמא החיים בישראל פחות או יותר בטוחים מהחיים בארה'ב.
    אבל, אני תוהה לגבי חשיבות מדד זה כשעוסקים במלחמות ובטרור. (ב"תוהה" אין בכוונתי לציין בלשון דיפלומטית שאיני מסכימה אלא לכך שאני באמת תוהה מהי השפעת גודל האוכלוסייה, שלנו ו/או של אויבנו, על מס' ההרוגים).

    שתי דוגמאות בעלות אופי שונה בקיצוניות זו מזו:

    1. מלחמת ששת הימים
    לו ב 1967 מס' היהודים בישראל היה כפול מכפי שהיה אז (או קטן במחצית) האם המלחמה הייתה מסתיימת עם יותר או עם פחות הרוגים?
    האם התוצאה הייתה משתנה לו אוכלוסיות מצרים, ירדן וסוריה היו אז גדולות או קטנות יותר?

    ספקולציה שלי: לו אוכלוסיית ישראל הייתה אז גדולה יותר – ישראל כנראה גם הייתה עשירה יותר. היא כנראה הייתה מסוגלת לקנות מערכות נשק ומטוסים משוכללים יותר, ולהשקיע יותר באימוני הצבא. הן הרגיל והן המילואים. יתכן אפילו שארה'ב הייתה הופכת לבעלת ברית וספקית הציוד של ישראל לפני מלחמת ששת הימים ולא רק לאחריה. כתוצאה מכך, יתכן והיו לנו מעט פחות הרוגים ב 67.
    אבל אם אוכלוסיות מצרים, סוריה וירדן היו גדלות בקצב מהיר עוד יותר מכפי שצמחו – סביר בעיני שמדינות אלו היו עוד פחות עשירות. יכולת מדינות אלו להשקיע במערכת חינוך איכותית לדור הילדים והנוער הענקי שלהן – הייתה צונחת עוד יותר. דבר שהיה משפיע קשות על יכולת מדינות אלו להפעיל מערכות נשק מתקדמות שקיבלו מבריה'מ. מכאן, יתכן שהגידול הפרוע של האוכלוסיות שלהם היה הופך את צבאותיהם לגרועים עוד יותר, ומספר ההרוגים שלנו היה פוחת. בהתאמה, יתכן שקצב גידול איטי יותר של מדינות האויב – היה מגדיל את מספר ההרוגים שלנו.

    2. האינתיפדה השנייה
    לו ב 2002 מספר היהודים בישראל היה כפול או קטן במחצית ו/או לו מס' הפלסטינאים היה כפול או קטן במחצית – האם היו לנו יותר הרוגים או פחות או שמס' ההרוגים לא היה משתנה?

    ספקולציה שלי: מספר היהודים שחיו בתקופה זו בישראל לא היה משנה בכהוא זה את מספר ההרוגים שלנו בפיגועי טרור. הוא היה משפיע על הסטטיסטיקות של סיכוי מוות מפעולת טרור – אך המספר האבסולוטי היה נותר בעינו.
    אבל, יש קשר ישיר בין מספר הפלסטינאים שחיו ביש'ע לבין מספר ההרוגים שלנו. לו מספר הפלסטינאים היה אז כפול, היו ברשותם גם פי שניים מתאבדים פוטנציאלים ופי שניים סייענים. מכאן אך סביר שמס' פיגועי הטרור "המצליחים" שלהם היה מוכפל, ובהתאמה גם מס' האבדות שלנו.

    ****

    1+2 = המדד של מספר ההרוגים למיליון איש ו/או מדד היחס בין גודל האוכלוסייה היהודית לאוכלוסיית "האויב" (שיש להגדירו אחרת בכל סבב) – הוא בעייתי.
    נדמה לי (כלומר איני בטוחה) שבדיון על איכות ההנהגה הבטחונית של ישראל – היה עדיף להסתפק במספר הרוגים (בלי לנסות לשקללו בגודל האוכלוסייה).

    אהבתי

  39. קמיליה, האם לא ברור שהצבא גדל לפי גודל האוכלוסיה וכך גם יכולתו לנהל מלחמות. האם מלחמת העולם השנייה הייתה נמשכת אותו זמן אם לגרמניה הייתה רבע האוכלוסיה? את הרי אוהבת התזה של גולדמן על מוות המוני של הגברים במלחמה שמביא השלום.

    אהבתי

  40. תמריץ, קיבלת כבר זימון לכנס התמיכה של ביבי הערב? 🙂
    תכין מצגת יפה בהסתמך על הפוסט המסבירה איך ביבי הוא המומחה הגדול ביותר שהיה לנו אי פעם לענייני ביטחון וטרור ואני מבטיח לך שתקבל ג'וב נהדר בחסות משפחת המלוכה.

    אהבתי

  41. אבל על פי הניסיון של אחרים בעבודה עם המשפחה המלכותית, במהרה יסור חיני ואושלך ככלי אין חפץ בי. או שאגויס כעד מדינה..

    אהבתי

  42. חייל, הפוסט הזה של רן ברץ הוא עלוב ביותר רק בגלל שהוא מכניס באותה נשימה את אזריה עם גיבורים לוחמים אמיתיים של צה"ל שחלקם נותרו בחיים כמו קהלני למשל ביום כיפור והשאר נהרגו כמו הקצין המפד"לניק שקפץ על רימון במלחמת לבנון השנייה או חייל גולני שנשכב על גדר תייל באחד הקרבות בששת הימים ברמת הגולן (שכחתי את שמותיהם) ורבים רבים אחרים כמובן.

    אין שום גבורה בלירות במחבל מנוטרל גם אם חושבים שזה המעשה הנכון לעשות.

    גם לפי ההיגיון שלו שגיבור זה מי שעומד מול המערכת אז גם קצב ואולמרט גיבורים גדולים כי עמדו מול המערכת שלחצה אותם ורצתה לשבור אותם.

    גם לפי הפוסט שלו אזריה גיבור גדול יותר מלוחם צה"ל שירה במחבל בחלמיש…

    רן ברץ הזה פופוליסט עלוב ביותר ואפילו מסוכן.

    אהבתי

  43. עיתוי פרסום מכתב הרב שך הנ"ל קשור להלכי רוח פנימיים בחברה החרדית ולא להלכי רוח ציבוריים/לאומיים. זה יכול להיות אפילו בעקבות ויכוח או דיון בתוך ישיבה או כולל אברכים.

    אהבתי

  44. לתמריץ,

    כתבת: "האם לא ברור שהצבא גדל לפי גודל האוכלוסיה וכך גם יכולתו לנהל מלחמות. האם מלחמת העולם השנייה הייתה נמשכת אותו זמן אם לגרמניה הייתה רבע האוכלוסיה?"

    ממש לא ברור לי.
    ברור לי רק שאין כל קשר ישיר בין גודל האוכלוסייה לבין עוצמת הצבא ויכולתו לנצח מלחמות.
    לפי ההגיון שלך – צבא הודו אמור להיות מסוגל לנצח בקלילות את צבאה של ארה'ב, ברשימת הצבאות החזקים ביותר בעולם היו אמורות להיכלל אינדונזיה וניגריה, לישראל מעולם לא היה שום סיכוי לנצח את צבא מצריים.
    ואם נרחיק עד מלחמת העולם השנייה – צבא גרמניה, הקטן יחסית לצבאות בהם לחם, לא היה אמור לקחת בהליכה את צרפת ואת פולין (שאוכלוסיית כל אחת מהן לחוד הייתה אז גדולה מאוכלוסיית גרמניה). על אחת כמה וכמה לא להצליח להתקרב למוסקווה וכמעט להביס אפילו את הצבא הרוסי הענקי (שניצל מתבוסה מוחלטת רק תודות לסיוע הכלכלי והחומרי שהגישה לו ארה'ב).

    #########################################

    המאמר של רן ברץ מביש בעיני מסיבה נוספת – המניפולציה הצינית על גבו של חפ'ש.
    הוא משבח את אלאור על אי כניעתו למכבש הלחצים שהפעילה עליו המערכת, בזמן שהוא בעצם מהדק את מכבש הלחצים שמפעילים עליו גורמי ימין שונים.
    האם הם נתנו לו אפשרות לבחור האם לבקש הקלה בעונש או להגיש ערעור על החלטת בית המשפט? ברור שלא. הוא מילא את רצון "התומכים" בו האם עורך דינו, יורם שפטל, מנסה בכלל לפעול לטובת הלקוח שלו או לקדם אג'נדה מסוימת?
    הוא משבח אותו על כך שנכנע לרצון הצד בו הוא תומך במקום להיכנע לרצון הצד לו הוא מתנגד. והשבח הוא שאלאור עזריה לא נכנע. כאשר ברור לי שהמסכן נכנע לחיבוק הדוב שהוא מקבל מרן ברץ ודומיו.

    .

    אהבתי

  45. ד,
    הצמרת הביטחונית שלנו סובלת מחוסר אוריינטציה גמור. להזכירך, החייל הפחדן שליט ("הילד של כולנו") שנכנע ללא קרב והפקיר את חבריו זכה לקבלת פנים שאיש מהקהלנים לא זכה לה שכללה נשיא, ראש ממשלה, שר ביטחון, רמטכ"ל עם כנופיית גנרלים וכונה על ידי רמטכ"ל פריחת הכלניות גיבור. עם כל הכבוד המעשה של החייל בחלמיש לא צריך לזכות אותו בצל"ש שכן בשום רגע לא היה נתון בסכנה. עשיית המעשה (ירי מאחרי מחסה על מפגע שאין לו נשק חם) הנכון על ידי חייל לא אמורה להוות עילה לצל"ש ואני מניח שההחלטה על כך וגם עיתוי הפירסום לא היו מקריים (אני הייתי נותן לו רגילה צ'ופר ודופק לו שעה ביציאה בגלל שלא וידא הריגה). אלאור אינו גיבור בגלל הירי במחבל (תוך גילוי חיילות גרועה) אלא בגלל שלא נכנע למערכת הבולשביקית שניסתה להוציא מפיו דברי חרטה מזוייפים כנהוג במשטרים סטליניסטיים ולמרות בגדת המערכת בו לא יצא נגד שרות בצבא אלא קרא להתנדבות לתפקיד קרבי.

    Liked by 2 אנשים

  46. קמיליה,
    האין אלאור עזריה זכאי לכבוד המינימלי להחשב אדם סוברני שמחליט בעצמו?

    אהבתי

  47. חייל, כתבתי פה הרבה פעמים שעסקת שליט היא הגרועה בהיסטוריה העתיקה והמודרנית. אבל מי שחתום עליה זה ביבי וגם ביבי הוא זה שהפך את חזרת שליט לביתו למפגן אהבה פתטי שאף חייל לא זכה לו אי פעם בישראל. בטח ובטח לא החיילים שהיו בשבי הסורי במלחמת יןם כיפור למשל שעמדו בגבורה בעינויים פיזיים ונפשיים קשים.

    שים לב גם למפגן האהבה העלוב שביבי עשה למאבטח בשגרירות הירדנית שיש סיכוי טוב שלא פעל לפי הנהלים וירה ללא צורך בשניהם.

    הסיבה היחידה שהוא לא יצא נגד שרות בקרבי זה כדי להתחבב על הרמטכ"ל שיקל בעונשו. כל ההודעה שלו (או רובה) נכתבה לדעתי על ידי שרון גל. יציאה נגד צה"ל ושרות בקרבי הייתה נתפסת בצורה רעה גם על ידי תומכיו בימין המתון ובטח ובטח ע"י הרמטכ"ל וכל בכירי צה"ל, ובצדק.

    ולגבי המערכת "הבולשביקית", כמעט כל מקום עבודה גדול/ארגון גדול נתפס כמערכת "בולשביקית" אכזרית ועובדיו נאלצים לעמוד בלחצים.

    Liked by 1 person

  48. לא קשור לעזריה אבל בהמשך לדברי ד על מערכות שנתפסות כיביכול בולשביקיות אכזריות או קפטליסטיות
    חזיריות אכזריות או ווט-אוור….
    מניסיוני המערכות הללו פעולות לפי מה שנוח להם … זה קפטליזם חד צדדי לטובת המערכת כשצריך או סוציאליזם (העבודה זה משפחה וחרטא וכ) חד צדדי לטובת המערכת כשצריך…
    אם הפרט שמבין כיצד הדברים הללו באמת פועלים והוא לא יסתום ויפתח את הפה אז הוא יקבל נבוט של לחץ חברתי ו\או כלכלי על הראש.

    Liked by 1 person

  49. עצר חשוד בהעלמת הכנסות של כ- 10 מיליון ₪ ממסחר באינטרנט

    ‏10 אוגוסט, 2017

    נעצר חשוד בהעלמת הכנסות של כ- 10 מיליון ₪ ממסחר באינטרנט

    סטאניסלב פיירוס, חשוד נוסף באי דיווח על הכנסות ממסחר אלקטרוני, הובא אתמול לבית משפט השלום בתל אביב אשר הורה על שחרורו בערבות. החשוד נעצר בעקבות מידע לפיו הפיק הכנסות ברשת, הן מפעילות סחר והן ממכירת שטחי פרסום, בין השנים 2011-2015 בגובה של למעלה מ- 10,000,000 ₪, וכל זאת מבלי לדווח על הפעילות לרשות המסים. פיירוס (34), תושב טבריה, אינו עובד ומקור פרנסתו היחידי הוא מפעילות המסחר ברשת אשר אינה מדווחת לרשויות המס.

    במאמץ חקירתי משותף של פקיד שומה חקירות תל אביב, המחלקה לביקורת ממוחשבת ומחלקת המודיעין, הצליחה רשות המסים למפות רשימה של ישראלים אשר מפיקים הכנסות מרשת האינטרנט. במסגרת המהלך, אותרו סוחרים ישראלים שסוחרים בהיקף עסקאות מהותי באתרי קניות מובילים אשר לא דיווחו על הכנסותיהם כלל או שדיווחו באופן חלקי לרשות המיסים.

    מהמידע שנאסף על ידי רשות המיסים, נמצא כי החשוד במשותף עם אחיו, הקימו אתר אינטרנט בשם Alexnld.com באמצעותו הם מבצעים מסחר בשיטת ה"DROPFISHING", לפיה הם מעתיקים תמונות של מוצרים אשר נמכרים בשווקים זולים בחו"ל, ומפרסמים אותם באתרם במחירים הגבוהים בכ 30%-40% מהמחירים בהם ניתן לרכוש את המוצרים באתרים הזרים (בעיקר במזרח). כאשר מבוצעת הזמנה מאתרם, הם מוציאים הזמנה למוצר מהאתר הזר, וכך נהנים האחים מהפרש המחירים המשמש להם כהכנסה אשר אינה מדווחת לרשויות המס. בנוסף ברשות החשוד ואחיו אתר אינטרנט נוסף, באמצעותו הפיקו הכנסות פרסום, אשר התקבלו דרך google אירלנד.

    עת הפכה החקירה לגלויה, ערכו חוקרי מס הכנסה חקירות תל אביב חיפושים בביתם של החשודים ונתפסו מסמכים וחומרי מחשב רבים, החשוד, נחקר לראשונה בביתו ואחיו נחקר במשרד היחידה החוקרת ושוחרר בתנאים מגבילים.

    לאחר עיבוד החומר שנתפס, נמצא כי החשוד נהנה מ-70% מרווחי הפעילות המשותפת עם אחיו, וכי סכומי העלמת ההכנסות גבוהים בהרבה משנחשד תחילה. על כן זומן החשוד לחקירה נוספת בה הודה כי אינו מנהל תיק מול רשויות המס וכי אכן מחזור עסקיו עלה על 10,000,000 ₪ בשנים האמורות.

    אהבתי

  50. ד,
    משווה ומעלה. נתניהו עומד בראש מערכת הביטחון כבר 8 שנים והוא האחראי העיקרי לעיצובה כמערכת אימפוטנטית שלא רק שאינה מגבה את מדיניות הממשלה אלא פועלת בעיקר כנגדה. מבחינה פוליטית מערכת הביטחון מאפשרת לנתניהו לפעול בניגוד לעמדות הבוחרים שלו ולשמר את שליטתו בהם במקביל ולכן אסתכן ואומר שזה נעשה במכוון. (וכך גם לגבי מערכת המשפט).
    לגבי אזריה גם אתה כמו קמיליה (ורבים אחרים במדיה) מתעקשים לבצע השלכה של מעשיו אל אויביהם הפוליטיים כמו שפטל, שרון גל וחזן. אנהג כמוכם ואבצע השלכה אל עצמי. על פי ערכי צה"ל המוצהרים היה עלי (ועל רבים מחברי) לשבת עכשיו במאסר עולם. אני מתעב מוסרנות מזויפת של גנרלים ושופטים ומחבק לוחמים שהורגים מחבלים.

    Liked by 1 person

  51. חייל, אין ספק שבוגי זרק אותו לכלבים, שפט והעניש אותו באותו היום וסינדל בכך את הצבא לשפוט ולהרשיע אותו.

    אבל אזריה הוא לא הש.ג הראשון ובטח לא האחרון שהצבא יזרוק לכלבים. בגלל זה על החיילים תמיד לזכור את זה ולנסות לא להגיע למצב כזה.

    בניגוד לאחרים שנקלעו למצב בעייתי, אזריה ממש לקח את החוק לידיים כמו שאומרים. רוב החיילים מודים שהירי הזה היה לא הכרחי בעליל (אבל לא חושבים שהוא צריך לשבת בכלא על הריגה). איזה חייל יורה ככה סתם (בטח ובטח חובש) בלי פקודה כשאף אחד אחר לא יורה ושהמ"מ והמ"פ נמצאים הרבה יותר קרובים למוקד הסכנה כביכול? ולהוסיף חטא על פשע, הוא עוד הולך ואומר לאחרים שהגיע לו למות כי הוא דקר חבר שלו.
    רק על טמטום הייתי מכניס אותו לכלא…

    אהבתי

  52. לחייל זקן,

    שאלת "האין אלאור עזריה זכאי לכבוד המינימלי להחשב אדם סוברני שמחליט בעצמו?"

    ברור שהשיפוט שלי מושפע מאוד מהאופן בו אני תופסת את אלאור עזריה. להבדיל מהסוברניות המאוד גבוהה שאני מייחסת ליגאל עמיר או אפילו לחרדי שרצח את שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים.
    שני האחרונים תכננו מראש את מעשיהם, בדם קר, ולאחר שנתפסו העזו להצהיר שהונעו מסיבות אידיאולוגיות.
    מיותר לציין שאני מתעבת את שניהם, אבל נאלצת להודות שזורם בעורקיהם דם גיבורים סוברנים (אם כי גיבורים "שחורים").

    אלאור עזריה, בניגוד אליהם, ניסה להסתתר אחרי התרוץ שחש סכנה לחייו. תרוץ שאף אחד (כלומר גם מע' המשפט וגם אני) לא האמין לו. הוא לא העז לטעון (ובצדק מהיבט מס' שנות המאסר שהיה עלול לרצות) שרצח אותו כיון שהוא מאמין שאסור להשאיר טרוריסטים בחיים.
    אז בעיני הוא בודאי שלא גיבור.
    לתפיסתי הוא צעיר מאוד לא חכם ולא מתוחכם, שמשלם מחיר גבוה מדי על טפשותו. לפיכך הוא מעורר בי בעיקר חמלה. הוא היה אמור לקלוט שכבר מאוחר מדי לרצוח את המחבל (ולכל היותר מנסה למנוע ממנו זמן רב ככל האפשר קבלת עזרה רפואית, בתקווה שימות מפצעיו). או מנסה לביים הצגה משכנעת הרבה יותר לגבי סכנת החיים שנשקפה ממנו. גם לאורך כל תקופת המשפט הוא נתפס בעיני כמובל ע'י קהל "תומכיו" ולא כמוביל.

    כאשר רן ברץ שיבח את גבורתו – הייתי חייבת לשאול את עצמי מה רן ברץ (שאני מעריכה כאדם נבון) בעצם רצה להשיג. להערכתי, הוא ניסה לחשק את אלאור עזריה. אחרי כל שבחי "הגיבור" שלא נכנע למערכת – אלאור רקיתקשה עוד יותר להוסיף לבקשת החנינה /הקלה בעונש מהרמטכ'ל גם הבעת חרטה על מעשיו. הבעת חרטה שכנראה הייתה מאוד עוזרת לרמטכ'ל לחון אותו. לפיכך, כיניתי את מאמר השבח לגבורת עזריה כ"חיבוק דוב". חיבוק העומד בסתירה לטובת אלאור כאדם פרטי.

    [לצורך הבהרה: גם אני שמחה בכל פעם שטרוריסט מחוסל ולא רק "מנוטרל" (ועלול להשתחרר מהכלא בעסקה עתידית). השיפוט שלי את עזריה אינו מושפע מאיזושהי התנגדות עקרונית לרצח אלו שבאו לרצוח יהודים. רק על העיתוי והדרך שבה עשה זאת לעיני עם ועולם.]

    אהבתי

  53. ד,
    חיילים מתחרפנים. אם לא אסכולת "הרב"ט האסטרטגי" שבוגי היה גדול מקדמיה
    היו סוגרים את זה כמו שסגרו לאל"מ שומר. המ"פ שלו ניסה לחפות עליו בעדות הראשונה במצ"ח אבל אחר כך התהפך עליו כצפוי מפנימיון שמכר את נשמתו למערכת.

    אהבתי

  54. קמיליה,
    ניסה להסתתר אחרי תרוץ? מה רצית, שיתנדב לשבת במאסר עולם? לפי המשפט העברי "אין אדם משים עצמו רשע". ביחידה מלוכדת עם פיקוד ראוי סוגרים שורות ומיישרים קו כדי לעזור לחבר. מה קרה? הרג ילדה עם מספריים? כולה עוד מחבל השתהד.

    אהבתי

  55. לחייל זקן,

    כתבת: "נתניהו עומד בראש מערכת הביטחון כבר 8 שנים והוא האחראי העיקרי לעיצובה כמערכת אימפוטנטית שלא רק שאינה מגבה את מדיניות הממשלה אלא פועלת בעיקר כנגדה. מבחינה פוליטית מערכת הביטחון מאפשרת לנתניהו לפעול בניגוד לעמדות הבוחרים שלו ולשמר את שליטתו בהם במקביל ולכן אסתכן ואומר שזה נעשה במכוון. (וכך גם לגבי מערכת המשפט)."

    להערכתי אינך מעריך נכונה את משך הזמן הנדרש לשינוי מערכות ענקיות כמו הצבא וכמו מערכת המשפט. בכיריהן הגיעו לרום מעמדם אחרי טיפוס של עשרות שנים במעלה ההיררכיה. מכאן, שגם שינויין דורש השקעה של עשרות שנים. מה עוד שאלו מערכות שאמורות להצליח להמשיך לתפקד ברמה סבירה גם כשנערכים בהן השינויים ה"מהפכנים" הרצויים.

    חלופית, ניתן לבצע את מה שעשה סטלין לפני מלחה'ע השנייה. הוא השליך לגולאגים את כל צמרת הצבא האדום, ומינה במקומם מפקדים מדרגי הביניים שהצטיינו בעיקר (או רק) בנאמנותם לפוליטרוקים של מפלגתו. כתוצאה מכך, בעת הפלישה הגרמנית לבריה'מ הצבא הרוסי תפקד במרעו. מה עוד שלשמחת כולנו לנתניהו אין, לא היה ולא יהיה לעולם, את הכוח הכמעטה בלתי מוגבל שהיה לסטלין.
    נתניהו חייב לנסות להתמודד עם מה שיש לו, לא עם מה שהיה אולי רוצה שיהיה לא.

    ***

    מה שכמובן לא מזכה בעיני את נתניהו מאשמת החתימה על עסקת שליט (ובשוליים גם מהמפגן המביש שערך בכדי לקבל "הזדמנות צילום חיובי" בעת קבלת הפנים לשבוי). נחמד לגלות ששלושה מאיתנו (חייל זקן, ד' ואני) שותפים לאותה דעה על עסקה זו. חבל רק שתמריץ מחזיק בעקשות בעמדה אחרת.

    אהבתי

  56. לחייל זקן,

    איני מצפה שחייל פשוט כמו אלאור עזריה ינהג בגבורה יוצאת דופן, ולא ינסה להסתתר אחרי תרוצים שעשוים לקצר את עונשו.
    באופן כללי, התואר "גיבור" ראוי בעיני רק למתי מעט, החריגים שבחריגים. כפי שגם צל'ש מגיע רק לחריגים.

    כפי שאתה עצמך כתבת על החייל היורה מחלמיש, הוא בסך הכל עשה את המצופה ממנו ולפיכך גם לא מגיע לו לקבל צל'ש. אני מסכימה אתך.
    אך כנ'ל גם לא מגיע לאלאור עזריה לקבל את התואר "גיבור" מרן ברץ ודומיו.

    אהבתי

  57. קמיליה,
    נתניהו לא רק שלא ניסה להוביל שינוי אלא גם גרם להאצה של תהליכים שליליים במערכת. גנץ ובוגי מונו לתפקידיהם למרות (ואולי בגלל) העבר ההרסני שלהם. גם המינוי האחרון של ראש ענף היסטריה לראש השב"כ הוא מינוי מאותו הסוג. אייזנקוט היה מינוי מבטיח אבל במקום להפוך למר חיילות הפך לקצינת חינוך פמיניסטית. תר"ש גדעון שלו בושל במטבח של בוגי והוא יהיה בכיה לדורות.

    אהבתי

  58. קמיליה,
    התואר גיבור לאזריה נגזר לא ממעשיו (הלא מוצלחים לטעמי) אלא ממעשי הצמרת הביטחונית שהפכה אותו לאויב העם.

    אהבתי

  59. יש הבדל גדול בין מוסרנות מזויפת של גנרלים למוסרנות מזויפת של שופטים. על האחרונים להכריע מהי התנהגות נורמטיבית ומהי אינה נורמטיבית על פי לשון החוק, והם נדרשים לעשות זאת ולנסח פסק דין. לראשונים אין שום חובה לצאת לתקשורת ולשפוט את חיילי הצבא קבל עם ועולם, בעיקר כשהם עצמם חיו בתוך תרבות צבאית שנהגה כך, וחלק מקידומם ומההילה שלהם נוצרה בעזרת חיילהם שנהגו כך. זאת צביעות במיטבה.

    Liked by 2 אנשים

  60. הזוי מעל כולם היה הריאיון עם קצה, שהטיח אשמות בחייל עזריה וברמתו המוסרית הנלוזה, אך שיבח את חברו מאיר הר-ציון.
    אליטות מנותקות כבר אמרנו?

    Liked by 1 person

  61. לא ברורה לי מטרת המחקר והחישוב במאמר שלך. הרי מספר ההרוגים בתקופתו של צ'מברליין היה נמוך מבכל תקופה בשנים לאחריו.
    בתקופת רבין הראשונה לא היו פלסטינאים עם רובים שקיבלו מאתנו, היו גם היו בתקופתו השנייה.
    צריך לכמת את התנאים את הצעדים ולא לספור סתם מתים מה שאין לו ערך רב

    אהבתי

  62. כפי שכתבו מעלי הטבלה פשטנית מדי. מה גם שההבדלים בין ראשי הממשלה האחרונים הם יחסית מינוריים.
    מזל שדוד בן גוריון לא עשה הערכות כאלה והכריז על המדינה. לא בכדי הוא נחשב לאחד מהמנהיגים המפוארים ביותר שהיו לנו.

    אהבתי

  63. עם כל הויכוחים הקשים כאן אצלנו, הרוב יחסית ממורכז והוא לא יתן לאף דמות פוליטית לחרוג מעבר לגבולות הגזרה שקבע ביבי. וזה נכון גם לבנט שלא יוכל להיכנס להרפתקאות (שברור לי שהוא בכלל לא מחובר להם) וזה נכון גם לגבאי (שאני לא מכיר אותו אבל זה הרושם העכשווי שלי) שלא יעשה פה שום מעשה סוציאליסטי נמהר או ויתורים כואבים.

    מה שנשאר לעשות זה רק ניסוי כלים קטן, סיפוח מעלה אדומים אם זה מצד ימין (אבל לא את כל יו"ש), או חוק סוציאליסטי מצומצם כזה או אחר (אבל לא משהו דרמטי).
    אנחנו במציאות די מקובעת, אבל מסתבר שאנחנו חיים עם זה די טוב.

    אהבתי

  64. חלפה שנה מהפוסט הזה ונהרגו עוד 12 ישראלים. מצער מאוד, אבל זהו שיעור נמוך מאוד ביחס לממוצע הרב שנתי (פחות מ-2 למיליון יהודים בישראל). הרקורד של נתניהו מוכיח עצמו ומדי יום, בפרט בחזית העזתית, רואים עד כמה רקורד זה אינו מובן מאליו ונובע מגישה שמרנית קיצונית ביחס להרפתקנות צבאית. דווקא בחזית הסורית נתניהו שחרר את החגורה ומבלי לשלם מחיר דמים תודה לאל.

    אהבתי

  65. בחזית העזתית ישראל פשוט הבינה שחסר טעם לצאת למערכות שגובות חיי חילים ללא תוצאה. אפשר לומר שהפעולה הקודמת היתה מיותרת לחלוטין, טעות. כעת כל מה שישראל עושה זה להתמודד עם דעת הקהל המקומית. גם זה השג גדול לנתניהו, לא לפול לפתוי.

    אהבתי

  66. רק אידיוט ושונא נתניהו קיצוני יראה את התנהלותו בניסיון להשיג הפסקת אש בעזה ולא יודה שמניין ההרוגים הנמוך אצלו אינו מקריות. הוא נובע מתיעוב עז להרפתקנות לא מחושבת.

    אהבתי

כתיבת תגובה