מזדהה עם ערביי ישראל

כתבתי לפני כמה פוסטים על הקונפליקט של ערביי ישראל בין תחושותיהם הפוליטיות – נאמנות מוחלטת ללאומיות הפלסטינית, לבין האינטרסים האישיים – להמשיך לחיות בישראל השנואה, שהיא מדינה דמוקרטית ועשירה, ולא להסתפח לפלסטין.

אני חש תחושה דומה בעצמי הערב הזה. מצד אחד תיעבתי תיעוב עמוק את חוק הדירה השלישית של כחלון. לא רק זאת, הוא גם פגע בי אישית. לא מאחר שיש לי שלוש דירות, אלא משום שאני חי בדירה שכורה, והמשכיר כבר השמיע לאוזניי את החלטתו שהמשך השכירות יהיה תלוי בגורל החוק. אם כן ביטול החוק הוא מאוד משמח מבחינתי. מצד שני, אני חושב שהאקטיביזם השיפוטי הקיצוני שבג"ץ הפגין בפסיקה הזו הוא בעל השלכות שליליות קשות, וכך הולך ומטשטש הגבול שבין דמוקרטיה לבין דיקטטורה שיפוטית.

48 תגובות בנושא “מזדהה עם ערביי ישראל

  1. ממש סיבה משכנעת להצביע לרשימה המשותפת. אני מקווה שסילוק מיכל האמוניה בקריות לא יגרום לך להבין את סיבלות הכורדים

    http://mida.org.il/2017/08/06/%D7%A1%D7%9B%D7%A0%D7%AA-%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%AA%D7%99%D7%A4%D7%90%D7%93%D7%94-%D7%91%D7%9B%D7%99%D7%AA%D7%94-%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%92%D7%A8%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%A4/

    Liked by 2 אנשים

  2. לגיא – קבל ליום הולדתך את הלקחים מנאומו של הדלהי למה ביום ההולדת השמונים שלו.
    (זה אמנם לא בדיוק הזן החביב עליך, אך ממקום מגורי – שניהם נראים רחוקים במידה דומה).

    אם תתבונן היטב בסרטון המוטמע בקישור – תוכל להסיק שסוד האושר והשלווה של הדלהי למה נובעים מהעובדה שאינו מתבייש להצטלם כשהוא לבוש בסמרטוט כתום מגוחך + שהוא הצליח להקיף את עצמו, באמצע הקיץ, בהמון עציצי רקפות לבנות. לשיקולך.

    http://saloona.co.il/blog/יום-הולדת-80-לדלאי-למה-צרור-ציטוטים-נבחר/

    למקרה שטעיתי בבחירת מתנת יום ההולדת – קבל גם ציטוט של דאגלאס אדמס ממדריך הטרמפיסט לגלקסיה:
    "לכוכב לכת זה יש בעייה. מרבית האנשים שחיים עליו היו אומללים במשך רוב הזמן. הוצעו פתרונות רבים לבעייה זו, אך רובם עסקו בעיקר בתנועתן של פיסות נייר קטנות וירוקות. רעיון מוזר כשלעצמו, משום שאחרי הכל לא פיסות הנייר הירוקות הקטנות הן שהיו אומללות."

    Liked by 2 אנשים

  3. הבעיה עם טבע שהיא עלולה להיזדקק להזרמת הון שעלולה לקבע את סביבת מחירי המניה הנוכחיים ואולי אף גרוע יותר.

    אהבתי

  4. ללא ספק, בשנים האחרונות בג"ץ, בתמיכה מלאה של חלקים גדולים בתקשורת ובאקדמיה, הולך לכיוון של דיקטטורה שיפוטית בה השופטים קובעים דה פקטו את החוקים ואת סדר היום הציבורי במדינה, הם עושים זאת בשל המהפכה השיפוטית של נשיא בג"ץ בדימוס אהרן ברק ששם דגש על המהות של חוקים על חשבון מה שרשום בחוק עצמו שהכנסת חוקקה- או כמו שהיטיב לומר זאת השופט מזוז- "החוק הוא לא חזות הכל".

    ולמרות כל הדברים הללו, ולמרות כוחו הבלתי מוגבל והלא מרוסן של בג"ץ, במקרה זה של ביטול חוק מס על דירה שלישית, הייתה נכונה הפסיקה לבטלו, מכיוון שמקרה זה הכנסת היא זו שרמסה חוק יסוד מרכזי בחוק הישראלי: חוק יסוד- הכנסת, שקובע כללים ברורים מאוד לחקיקת חוק בכנסת ישראל. במס על דירה שלישית עברו על חלקים גדולים מאוד מהסעיפים בחוק הזה ובגץ לפני שבחר לבטלו הציע לכנסת לחוקק את אותו חוק מחדש, ללא תיקונים- רק בדרך הרגילה לחוקק חוק בכנסת ישראל. ברגע שהמדינה החליטה שהיא לא עושה זאת, בגץ ביטל בשל עניינים טכנים שרשומים בחוק יסוד ולא מעניינים "מהותיים".

    לכן במקרה זה, ובמקרה זה בלבד, הטענות על המשך דיקטטורה שיפוטית בבגץ-שגויות.

    אהבתי

  5. כשלא התעמקתי בנושא חשבתי שהח"כים באמת לא היו חשופים לנוסח הטקסט של החוק או פגם בסיסי שכזה ברמה לא סבירה. ואולי פסיקת בג"ץ מתקבלת על הדעת. אבל כשקראתי את פסק הדין הבנתי שהפגם הנורא הוא שבסך הכול אנשי משרד האוצר אמרו לח"כים "יאללה תרוצו". כאילו הנורמה בישראל עד אז הייתה שיש זמן דיון לא מוגבל לחוקים.
    סיפוח הגולן, אחד החוקים החשובים בתולדות המדינה, עבר קריאה ראשונה, שנייה ושלישית באותו היום. וכך היה צריך להיות כי אחרת הלחץ הבינלאומי היה בלתי נסבל ואולי אפילו הייתה פורצת מלחמה.
    השופט מזוז כתב דעת מיעוט נוקבת ונכונה.

    אהבתי

  6. לא חושב שיש פה באמת השתלטות של בג"ץ. אם לכנסת באמת חשוב שהחוק הזה יחוקק, אז היא תעביר אותו בשנית. זה לא שמדובר בחוק כל כך דחוף שיש משמעות עקרונית לכך שהוא יחוקק לפני חצי שנה ולא היום.

    אהבתי

  7. האם באמת בג"ץ ילך לפסול חוק פרוגרסיבי שלמשל יקדם נישואים אזרחיים בישראל מטעמים דומים? ברור שלא. מכיוון שפסיקות כאלו מזמינות סלקטיביות ביישומן לפי דעה קדומה של השופטים וגם מאחר שמקשות על הליכי חקיקה ומגדילות מכשולים על חופש הפעולה של הממשלה – זהו אקטיביזם שיפוטי במירעו.

    אהבתי

  8. מסכים עם תמריץ. גם החלוקה של השופטים בין המצדדים למתנגדים די מעידה על דעותיהם כלפי החוק. אנחנו מתקרבים לשיטה האמריקאית ואם הייתי "מזהה תהליכים" הייתי אומר שנפל דבר בישראל אתמול ושאני מזהה תהליכי דיקטטורה מתקדמים.

    אהבתי

  9. תמריץ, בגץ לא פסל את החוק אלא בסך הכל החזיר אותו לדיון בוועדת הכספים כדי שיעשו דיון מעמיק ולא של בקושי שעתיים.
    הטעות היא בכלל של כחלון ואנשי האוצר. כחלון מנוסה בוועדות הכנסת והיה צריך לדעת שככה לא מעבירים תקנת מס שנויה במחלוקת.
    ולמה שבגץ יאשר הליך שאפילו היועץ המשפטי של הכנסת טען שהיע בו פגים גדול בשורש ההליך??? איזו ברירה הייתה להם?

    לפי ההיגיון הזה אז גם אם חוק שנוי במחלוקת שהדיון עליו יהיה 5 דקות בלבד שארבע דקות ממנו יוקדשו להקראת החוק ודקה לדיון יהיה תהליך לגיטימי.

    דרך אגב, אחרי כל הזמן הזה שעבר מאז אישור המס היו כל כך הרבה דיונים בתקשורת ועם חברי כנסת על מס דירה שלישית שאם הדיון המחודש יהיה שוב פעם שעתיים אז נראה לי שזה יעבור בבגץ.

    אהבתי

  10. עד עתה ההלכה הייתה שהכנסת היא הריבון להחליט על הליכי החקיקה שלה עצמה. מה בג"ץ מתערב?
    לכאורה אפשר בקלות לשחזר את החוק אבל למעשה החוק מת. תודה לאל. אבל ברמה העקרונית, קשה להעביר חוקים בכנסת ועכשיו יהיה עוד יותר קשה.

    אהבתי

  11. משום מה באתר שלך מופיע משבצת אשר דורשת ממני אישור כל שהוא ולא מאפשר לי לקרוא …אני לא יודע מה הסיבה ומה אותם בעלי השרת מחפשים לדעת..?זה דומה לריגול דיגיתלי אם לא מגלים מה שהם רוצים האתר שלך לא זמין עבורי.. דווקא דרך אי פאד אני לא נתקל במחסום מהסוג המתואר לעיל ..אני לא חושב שיש סיבה כל שהיא לסווג אותי כגורם דיגיתלי עוין ואני מוכן להתחייב שאין לי כל קשר לאל קאידה או דאעש.. בכבוד רב מירון יעקב

    אהבתי

  12. האמת , שאני מתפדח מזה קשות (זה בהחלט ב ניגוד טוטאלי לחיבתי העזה לצלול מתחת לראדר ) אבל אם אורי התחיל וממשיך במסורת אז לא אהיה פארטי פופר…. 🙂

    אז תודה רבה לכולם.

    אהבתי

  13. הערות

    א. הקישור לקונפליקט של ערביי ישראל בין האינטרסים האישיים שלהם לבין השקפת העולם שלהם וזהותם – הזכיר לי את הקונפליקט שאני חשה כלפי סתיו שפיר.
    אני מתעבת את השקפת העולם שלה, ומתנגדת קשות לכיוונים אליהם היא רוצה להוביל את המדינה. מצד שני, אני חושבת שהיא עושה *גם* עבודה חשובה בוועדת הכספים. דרישותיה ליתר שקיפות, ונסיונה להילחם בכספים המועברים מתחת לשולחן בכל מיני עסקאות מפוקפקות עד מושחתות, תורמים משהו לניהול ממשלתי תקין יותר ולמלחמה בשחיתות הציבורית.

    ב. גם לגבי פסק הדין הנוכחי של הבג'ץ אני בקונפליקט דומה.
    מצד אחד, איני מוכנה לקבל את חבר שופטי הבג'ץ כ"מנהלי העל" של המדינה וכפוסקים האחרונים בכל נושא ונושא. אלו המכתיבים לכנסת מה לעשות או לא לעשות, פוסלים או מאשרים חוקים כרצונם ו/או נותנים להם פרשנויות המנוגדות לחלוטין לכוונת המחוקקים וכו' וכו'.
    מצד שני, אני בהחלט שמחה שהכנסת / וועדת הכספים / מפלגת כולנו / פקידי האוצר ננזפו והועמדו בפינה על ההתנהלות הרשלנית והחפיפניקית שלהם. שהחוק שהפיקו קיבל ציון נכשל, והם נתבעים להפיק חוקים ברמה שמתקבלת על הדעת.
    העובדה שמועברים בחוק ההסדרים המוני חוקים ותקנות, המשפיעים על כל התנהלות המגזר הציבורי והמדינה, כשמראש ברור שלא תהיה שום אפשרות לדיון ולהעמקה בכל אחד ואחד מהם – זו בעיני התנהלות שערוריתית.
    כלומר, אפשר לתפוס את פסיקת הבג'צ *גם* כתביעה מתבקשת להעלאת הרמה של עבודת הכנסת.

    ג. תמריץ כתב באחת מתגובותיו "… ברמה העקרונית קשה להעביר חוקים בכנסת ועכשיו יהיה עוד יותר קשה. "
    אני חולקת על קביעה זו. להערכתי, קל מדי להעביר חוקים בכנסת, ונחקקים המוני חוקים מיותרים, מזיקים ו/או רשלניים. הבעייה העיקרית בישראל היא אי אכיפה (או אכיפה חלקית בלבד) של חוקי המדינה ולא מחסור בחוקים.
    *חלק* מבעיות אי -האכיפה קשורות לעובדה שהחוקים נחקקו ללא חשיבה מעמיקה מספיק על דרכי האכיפה שלהם. הייתי מעדיפה שהספק החוקים החדשים של הכנסת היה מצטמצם לעשירית מההספק הנוכחי – אך שכל חוק היה תפור עד הסוף. כולל זהות האחראים לאכיפתו והכלים שיועמדו לרשותם לצורך כך.

    הדוגמא של "חוק סיפוח הגולן" מייצגת בעיני את הכלל שתקדימים קשים יוצרים חוקים גרועים. זהו מקרה כל כך יוצא דופן עד שאסור להשליך ממנו על רובה המכריע של עבודת הכנסת.

    ד. תמריץ כתב "… (החוק) גם פגע בי אישית. לא מאחר שיש לי שלוש דירות, אלא משום שאני חי בדירה שכורה, והמשכיר כבר השמיע לאוזניי את החלטתו שהמשך השכירות יהיה תלוי בגורל החוק. …"

    אני מפקפקת בקביעה ששכר הדירה היה עולה משמעותית לאחר יישום חוק הדירה השלישית.
    בישראל, שכ'ד הדירה למגורים הוא רק כ 3-4% מערך הנכס – אם כי רובו נטו למשכיר בשל דמי ניהול ותחזוקה נמוכים, ובד'כ פטור ממס (או העלמת מס).
    בהרבה מקומות בחו'ל שכ'ד מהווה כ 8-9% מערך הנכס, וגם לאחר ניכוי דמי ניהול ומיסוי גבוהים בהרבה מאשר בארץ – המשכיר יכול להישאר עם 5-6%. רווח כפול מאשר בארץ.
    מה שהופך את ההשקעה בדירות למגורים בישראל ללא משתלמת.

    מצב זה, הטוב לשוכרים ורע למשכירים, לא נוצר בשל נדיבות לבם של המשכירים. לו יכלו להעלות את שכ'ד – הם היו עושים זאת כבר מזמן. בלי שום קשר ליישום / אי יישום החוק של כחלון.
    למען הסר כל ספק – גם אני מתנגדת קשות לחוק הדירה השלישית, למטרתו ולאופן חישוב המיסים בו. אבל להערכתי השפעתו הפוטנציאלית על מחירי השכירות הייתה נמוכה.
    ההשקעה בדירות מגורים לישראל הייתה ממשיכה להיות לא ריווחית בהשוואה לאלטרנטיבות, וחברות השקעה היו ממשיכות לא להתעניין בבניית דירות להשכרה.

    ה. עדין איני מבינה מדוע שר האוצר גובה 25% מס על רווחי הון בבורסה, אבל פוטר ממס חלק משמעותי מרווחי המשכירים או גובה מהם רק 10% מס. לשיטתו, המעוניינת בהפיכת ההשקעה בדירות להשכרה לפחות משתלמת, היה קל לו יותר לבטל את הפטור על רווחים מהשכרה עד 5,000 ש'ח ו/או להעלות את המס גם על רווחים מהשכרה ל 25%. (או 20% לכולם או 15% לכולם, ללא יוצאי דופן מועדפים ומקופחים).
    וזאת במקום החוק המעוות החדש של הדירה השלישית אותו ניסה להעביר. במקום לנסות לפשט את המערכת הוא ניסה לסבך אותה עוד יותר.

    אהבתי

  14. קמיליה, יש אמת בדברייך על סיפוח הגולן. אבל הזכרתו מראה את הסכנה העצומה בהתערבות בג"ץ. נקל להניח שרוב השופטים בימינו היו שונאים חוק כזה לגופו וכך היה להם תירוץ להתערב על בסיס פרוצדורלי כביכול.

    ההצדקה למיסוי נמוך להשכרת דירה יכול לנבוע ממסים כבדים אחרים על דירות כמו מסי רכישה. וגם זה מס שקשה לאכוף אותו.

    היה דיון ארוך בבלוג של אסף צימרינג בשאלת החוק והשפעתו על השכירויות. להערכתי יש כאן שני גורמים – ראשית, משכירים נמנעים מלמצות את מלוא יכולת ההעלאה עם שוכרים קיימים. בין אם מתוך תחושת הגינות מסוימת ובין אם מתוך רצון לחסוך אי ודאות שבחיפוש שוכרים חדשים.
    שנית, יותר דירות שנקנות למגורים משמעותו פחות דירות להשכרה. ההיצע בשוק המשכירים יצטמצם וכך יעלו שם מחירים. בהגזמה, לא דומה שוק שבו 30 שוכרים רבים על 29 דירות לשוק שבו 2 שוכרים רבים על דירה אחת. כוח המשכירים חזק בהרבה בשוק השני.

    פגיעה בשכירות מצערת בפרט כי שכירות יעילה כלכלית הרבה יותר מקניית דירה למגורים כי שוכר בוחר במיקום דירה וגודל דירה המתאים לצרכים עכשוויים ולא לצרכים שיהיו לו בעוד עשור או שהיו לו לפני עשור.

    אהבתי

  15. חבל שבג"ץ לא יכול לבטל את *כל* החוקים שנחקקו ע"י חברי כולנו.
    לא הייתה מפלגה, מימין ומשמאל, שהזיקה לכלכלת ישראל, כמו שהזיקה מפלגת כולנו וכל זה בזמן שיא של פחות משנתיים.

    אהבתי

  16. מניית טבע נסחרת בוול סטרית סביב 19.8$ דולר כדאי לשים לב מדובר במכפיל
    7~ בין החברות היצרניות בתחום פארמה אין דוגמה כזאת….אומנם Vrx וואילנט חברת פארמה מקבילה חטפה ירידה עמוקה יותר בעבר כ90% מהשיא אבל לחברה לא היו רווחים והמכפיל במקרה זה היה 0 אחד גדול..
    הזדמנות פראית או סכין נופלת ..? הועבר כמידע כללי לא המלצה אבל חומר למחשבה..

    אהבתי

  17. שקשוקה
    כבר שבועיים שאני מסתובב בחיפה ומראיין זקנים שהיו ילדים בתקופתו של בן גוריון, פולניות דוברות ערבית והנה התשובה, למרות מה שכתוב בסטטיסטיקות של משרד הפנים. הרבה מאד ערבים התחתנו עם פלסטינאים מהשטחים, חוקי לא חוקי עם אישורים בלי אישורים. הרבה יותר ערבים שהגיעו מעבר לקו הירוק גרים במקומות שהיו גרים בהם יהודים שנדחקים. גם את חיפה אנחנו מפסידים, גם אותה נתניהו יחזיר

    אהבתי

  18. לתמריץ

    משהו בתגובתך לא ברור לי.
    כתבת "… יותר דירות שנקנות למגורים משמעותו פחות דירות להשכרה. ההיצע בשוק המשכירים יצטמצם וכך יעלו שם מחירים. בהגזמה, לא דומה שוק שבו 30 שוכרים רבים על 29 דירות לשוק שבו 2 שוכרים רבים על דירה אחת. כוח המשכירים חזק בהרבה בשוק השני."

    לפי ההגיון שלי אם יותר דירות יקנו למגורים אז גם שוק המשכירים וגם שוק השוכרים יצטמצם. היחס בין הביקוש להיצע – לא אמור להשתנות. במקום מצב בו 30 שוכרים רבים על 29 דירות אולי יהיה מצב בו 15 שוכרים רבים על 14.5 דירות. איך מגיעים מכאן למצב בו יש פי שניים שוכרים מאשר דירות להשכרה?
    יותר מכך, בטווח הארוך אם כוח המשכירים יתחזק – אך סביר שהם יעלו את מחירי השכירות. כיון שיהיה יותר משתלם להשכיר – יכנסו לשוק יותר משכירים, ואולי אפילו יתחילו לבנות יותר דירות להשכרה. מה שיגרום שוב להורדה במחירי השכירות.
    מה לא הבנתי?

    ************************

    ידוע שבכל ההשקעות הפיננסיות קיים קשר בין רמת סיכון לבין תשואה פוטנציאלית.
    מנקודת מבט המשכיר – החלפת דיירים אינה מחייבת רק זמן וטרחה, ואפילו לא רק סיכון שהדירה תשאר ריקה לתקופה מסוימת, אלא גם מעלה משמעותית את הסיכון שלו ליפול על שוכר פרובלמטי. כזה שיחייב אותו לערב את ההוצאה לפועל בכדי להוציאו מהדירה ו/או ישאיר לו דירה הרוסה חשבונות ארנונה וחשמל שלא שולמו ועוד ועוד. לכן לשוכר לרוב משתלם לוותר על העלאה מקסימלית בשכ'ד בכדי להישאר עם משכיר "טוב".
    הסיכון למשכירים מחילופי דירות קטן יותר, וניתן לאמוד בוודאות רבה למדי את הזמן, הטרחה, ועלויות התובלה מהדירה הישנה לחדשה.

    כיון שקיים דמיון בין המוטיבציה לקנות דירה להשקעה (במקום להשקיע את הכסף במערכת הפיננסית) לבין הרצון לקנות מטיל זהב פיזי ולשלם כל חודש עבור אחזקתו בכספת [בשתי השקעות אלו קיים ויתור משמעותי על התשואה לטובת הבטחון / הקטנת הסיכון] – משכירי הדירות הם לרוב אלו שיטו לוותר על תשואה לטובת צמצום הסיכון בנפילה על משכירים בעייתים.
    מה שמסביר להערכתי, לפחות חלקית, את שכר הדירה הנמוך יחסית בישראל (כאחוז מערך הנכס).
    כך שלתפיסתי שוק ההשכרה בארץ מוטה דווקא לטובת השוכרים ולא לטובת המשכירים.

    מה שרק מעצים את התנגדותי לנסיון של כחלון לחבל עוד יותר בשוק זה, בהנחה המטופשת שכל מי שלא גר בדירה הנמצאת בבעלותו הוא אומלל.

    #################################

    הביטוי "הדיקטטורה של הבג'צ" נתפס בעיני (לפחות נכון לרגע זה) כהקצנה של המציאות.
    בית המשפט העליון שלנו רק מוכיח שככל שלמישהו יש יותר כוח – כך התיאבון שלו לכוח נוסף רק הולך ועולה.

    אבל להערכתי הם משכו את החבל יותר מדי.
    עכשיו הם פגעו אפילו בכחלון. זה ששם את עצמו כמגן על הניסינות לכרסם בכוח היתר, שהמערכת הפוליטית אפשרה עד היום לבית המשפט לנכס לעצמו. אך סביר בעיני שהמערכת הפוליטית תתלכד סוף סוף בכדי למשוך את החבל לצד השני. וכחלון כנראה לא ינסה לחבל יותר מדי בנסיונות אלו.

    אגב, עלה במוחי החשד שלא כל השופטים שבבעלותם, או שבבעלות בני משפחתם, יותר משתי דירות להשקעה – פסלו את עצמם מלדון בתיק זה בשל ניגוד אינטרסים. אבל ברור שלא טרחתי לבדוק כמה דירות יש לכל שופט, בני/ות זוגו, הוריו, ילדיו ואחיו.

    אהבתי

  19. קמיליה, נניח שיש לנו שכונה שבה מושכרות 29 דירות ו-30 אנשים מעוניינים לגור בהן. עכשיו עובר חוק שמקשה על השכרה ומקל על הקנייה ולכן הדירות נמכרות. 28 אנשים מתוך השלושים קונים. נותרה דירה אחת להשכרה ומתחרים עליה שניים שנותרו. זו תחרות קשה בהרבה בשוק ההשכרה מזו שהייתה קודם.

    אם כחלון יגן עכשיו פחות על בג"ץ – זה עוד נראה. אופתע אם יגיב בצורה כה ישירה ואף ילדותית.

    לא כל כך סביר ששופטים יפסלו עצמם על ענייני מיסוי שאינם ספציפיים מאוד.

    אהבתי

  20. תמריץ
    פעם ניסית להראות לי לפי אתר numbeo שישראל לא יקרה בהרבה מהעולם המערבי. אני טענתי שזה עיוות.
    זה מה שיש לכלכלן הראשי באוצר לומר על זה
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001200221

    אם נזכור שבמערב המשכורות גם גבוהות יותר מישראל, ושבמע' אירופה התנאים הסוציאליים נרחבים בהרבה מישראל
    אז יוצא שבמונחי כח קנייה, ישראל יקרה בהרבה מרוב המערב.

    בבלכה
    שימי חש

    Liked by 2 אנשים

  21. אם מדברים על מועמד מתאים לרשת את ביבי כראש ממשלה אני הייתי מציע את שרה נתניהו..לשרה נתניהו יש IQ גבוהה כושר שיפוט מדהים והיא גם שוקלת היטב את צעדיה בשנים שבעלה ניהל את הליכוד ואת המדינה שרה לא עמדה בצד והתערבה כמעט בכל הנושאים לרבות נושאים מדיניים במיוחד עם פלסטינאים… אני מוכן להמר שהיא תנהיג את המדינה טוב יותר מאחרים והרבה בזכות הניסיון רב שנתי בפוליטיקה..גדעון סער איש טוב פוליטיקאי משופשף אדם הגון אבל יהיה לו קשה מאוד להוביל אלא אם יתחבר ליש עתיד..בכל מקרה ברור לי שלא יתנו לשרה להנהיג את הליכוד ואת העם אני מעדיף להמתין לרמט״כל הנוכחי הוא יכול ואני מקווה שגם ירצה ללכלך את ידיו כפוליטיקאי..

    אהבתי

  22. בקשר לדירה שאתה שוכר. אני לא מבין. לא היית מעדיף שימכרו דירות ומחיריהן ירדו וכך תוכל אתה לקנות דירה? יש עוד משכירים בשוק לא רק השוכר שלך. בנוסף סביר להניח שהמשכירים לא ישאירו דירה שכורה ריקה ושאם יתחילו אנשים למכור דירןת בגלל המס, חלק מהשוכרים יפסיקו לשכור ובמקום זה יקנו דירה כך שהביקוש בתחום הזה יקטן.

    אהבתי

  23. אם מדברים על מועמדים מתאימים אזי איילת שקד היא הבחירה שלי.
    כמובן שבהיכרות עם המערכת הפוליטית זה לא בסבירות גבוהה שיתרחש.

    אהבתי

  24. יאיר אני מסכים איתך בכל הקשור לאיילת שקד היא מנהיגה עם יכולת וכישרון רב מתאימה לרשת את ביבי גם אני רואה בה כמועמדת מצוינת..אבל צריך לזכור שבפוליטיקה צריך לדעת לגבש רוב והדבר מחייב פשרות ועמדות גמישות ביחס להרבה נושאים לאומיים חשובים..נכון לעכשיו ביבי וחבריו הצליחו לפלג את העם מה יהיה בהמשך ואיך יוצרים הסכמה לאומית בנושאים מדיניים במיוחד כאשר העולם המערבי מצדד בתוכנית אוסלו או מפת הדרכים ..?
    סיכוי של איילת שקד לצלוח את כל המכשולים בדרך לא רב לפי מצב קיים אבל הכל יכול להיות דבר אחד בטוח השמאל לא יהווה בעיה מנהיגי עבודה יהיו מוכנים להכנס לקואליציה גם כאשר איילת שקד היא המנהיגה שהעם בחר בה..

    אהבתי

  25. אני חושב שאיילת שקד יכולה ללכת קצת שמאלה ובעיקר שהיא אדם לא מפלג שמסוגל להביא להסכמות.

    אהבתי

  26. לתמריץ,

    תודה על ההסבר.
    אם הבנתי נכון – אז *אם* המצב ההתחלתי הוא של 30 משכירי דירות המחזרים אחרי 29 שוכרים פוטנציאליים, אזי השגת המטרה המיוחלת של כחלון תיצור מצב שבו נותרים 2 משכירי דירות המנסים לפתות את השוכר היחיד שנותר בשוק להיכנס לדירתם.
    אני מניחה שיש אזורי מגורים ו/או סוגי דירות שבהם המצב ההתחלתי הוא של עודף שוכרים על דירות להשכרה, ויש כאלו שבהם המצב ההתחלתי הפוך.
    הניחוש שלי, לאור מחירי השכירות הנמוכים יחסית בישראל, הוא שהמצב אותו תיארת קיים רק במיעוט מהאזורים וסוגי הדירות המבוקשים ביותר.

    בכל מקרה, אם אתה מודאג מגובה מחירי השכירות, עדיף שתייחל לירידה המונית מהארץ, צמצום משמעותי בילודה, הקלות בייבוא פועלים וחברות בניה מסין וכדומה.

    ב. כתבת שתופתע אם כחלון יפסיק להגן על הבג'צ ויגיב בצורה כל כך ישירה ואף ילדותית.
    נדמה לי שאתה מצפה ליותר מדי מאנשים, ובעיקר מאלו שחטפו סטירה מצלצלת. בעיני זו תגובה אנושית צפויה שאינה שמורה רק לילדים וילדים ברוחם. רק יוצא דופן מסוגלים להתעלות שאתה מצפה לה.
    אם כי בהחלט יתכן שכחלון ינסה להסוות את תגובתו, וינסה לא להראות שקוף מדי.

    ג. אתה גם לא מצפה משופטי בג'צ, היכולים להרוויח או להפסיד כתוצאה מפסק דינם, לפסול את עצמם. כנראה כי אתה מניח ששופטים מסוגלים להתעלות מעל עצמם, ולא להניח לשיקולים אישיים להשפיע על הכרעות הדין שלהם. האמון שלי מוגבל יותר.
    (כפי שאפשר גם ללמוד ממחקרי דן אריאלי על מתנות פעוטות מחברות תרופות המשפיעות על שיקול הדעת של רופאים).

    הייתי מצפה מהתקשורת, לו הייתי מניחה שהיא רצינית וחסרת פניות, לברר את הסוגייה. ואם עולה צורך – לדרוש מהשופטים לפסול את עצמם.
    יתכן שאפילו הציפייה שלי משופטים לפסול את עצמם ביוזמתם,ללא לחץ חיצוני, היא מעט מוגזמת.
    אבל כנראה התקשורת עסוקה מדי עכשיו בניסיון למצוא איזשהו משהו שיפיל סוף סוף את נתניהו.

    אהבתי

  27. קמיליה, אני מסכים שההיגיון שתיארתי מתאים רק בסיטואציה שבה ממילא הכף נוטה לכיוון המשכירים. מאחר שאני גר אישית במרכז תל אביב, זו החוויה שלי. אבל כמובן שמדימונה אולי הייתי רואה הדברים אחרת.

    לגבי פסילת שופטי בג"ץ, גם קיומה של מערכת משפט מתפקדת הוא ערך. לא פחות מהעדר נגיעות, ופסילה בגלל סיבות כאלו תקשה על כך. הרי שופט עם בן בקרבי גם לא יפסוק בהכרח כמו שופט עם בן באוניברסיטה.

    אהבתי

  28. הניחוש שלי, לאור מחירי השכירות הנמוכים יחסית בישראל, הוא שהמצב אותו תיארת קיים רק במיעוט מהאזורים וסוגי הדירות המבוקשים ביותר.

    על פי מה את קובעת אם מחירי שכירות גבוהים או נמוכים יחסית? דמי שכירות נקבעים לפי ההחזר מערך הדירה.
    ככל ש% ההחזר קטן יותר כך מחיר הדירה גבוה יותר

    אהבתי

  29. לגיא,

    תודה על ההזדמנות שנתת לי להשוויץ בידע שלי בכלכלה מעשית לפני מומחה דגול בתיאוריות כלכליות ובמדיניות מוניטרית.

    א. מהסתכלות בגרפים של העלייה מעבר לשנים במדד מכירי קניית דיור לבין העלייה במדד מכירי השכירות.
    שני הגרפים היו אמורים להשתנות פחות או יותר במקביל זה לזה. אבל בישראל הם רק הולכים ומתרחקים זה מזה. מחירי הדירות עלו בחדות ואילו מחירי השכירות עלו בעצלתיים. (התעצלתי להביא סימוכים אבל לא בעייה למצאם באינטרנט).

    ב. השוואה בין התשואה מהשכרת דירות בין ישראל לבין אירופה וארה'ב.
    במרכז הארץ התשואה מהשכרה הדירה היא רק 2-3% מערך הנכס. ובעיקר כשמדובר בדירות הגדולות והיקרות יחסית. באירופה ובארה'ב התשואה מהשכרה למגורים היא בסביבות 8-10%.
    כתוצאה מכך, בישראל הרבה מאוד אנשים גרים בשכירות בדירות שלא הייתה להם שום אפשרות לרכוש.
    בישראל הם מתלוננים שאינם מסוגלים לקנות דירה במרכז ת'א, בה הם מסוגלים לגור בשכירות.
    באירופה ובארה'ב השוכרים מתלוננים על מהירות תהליכי ג'נטריפיקציה, שזורקת אנשים מדירות שכורות, בשכונות בהן גרו שנים רבות, רק כיון שערך הדירות בשכונה זו עלה.

    ג. למיטב זכרוני הסולידית טענה באחד הפוסטים שלה שקניית דירה היא ההשקעה הגרועה ביותר שניתן להעלות על הדעת.
    אמנם צריך להתייחס בזהירות לדברי מי שסיפרה שהשקיעה חלק מכספה ברכישת מטילי זהב פיזי – אבל נדמה לי שהיא ברת סמכא בעיניך בנושאי השקעה.

    ד. מאמר מעט ישן, מ 2013, על האנומליה של הקשר בין שכר הדירה לבין מחירי השוק בישראל.
    להערכתי, כשל השוק עליו מדבר המאמר לא השתנה מאז.

    http://doronnachmany.blogspot.co.il/2013/05/blog-post_18.html

    ****

    מכאן, תמריץ כנראה צודק בהחלטתו להמשיך לגור בשכירות.
    רכישת דירה למגורים אמורה להתבצע רק מטעמים שאינם כלכליים נטו טעמים הנכונים רק לחלק מהאנשים ולחלק מהמצבים המשפחתיים. כמו רצון להימנע מהעברת ילדים בין בתי ספר כל שנתיים שלוש ולנתקם פעם אחר פעם מחוג חבריהם, חוסר נכונות לגור בדירה שלא עיצבת בעצמך ולפי טעמך, נכות פיזית ו/או אגרנות כפייתית שהופכת כל משימת אריזה ופרוק בעת מעבר דירה לנטל נוראי וכדומה.

    Liked by 1 person

  30. משום מה , בעיתוי זה , עולה בראשי השקעה אחרת שהיא הגרועה ביותר שניתנת לעלות על הדעת.. אבל לעיייננו , גם בזמנו , לא הסכמתי עם הסולידית לגבי דירה כהשקעה כזו . אני מסכים עם מה שכתבת ותודה על המחמאות.

    רק הערה: מישהו (ואני לא אומר מי) קיבל אישור להעלות את אחת משתי התגובות (השניה)
    לעיל בשמי… כך שאת ההזדמנות לענות לא אני נתתי אבל אני באמת שמח על המחמאות שקיבלתי ועל התגובה המפורטת עצמה עם הקישור למאמר המעניין.

    Liked by 1 person

  31. אהה , למען הסר ספק – את התגובה הראשונה , אורי הגיב בעצמו.
    את השנייה הוא קיבל אישור לעלות כי לא היה זמן ללמוד איך מעלים תמונה לתגובה.
    אני מספיילר כי ידוע שכוח משחית…
    ובמחשבה שנייה , לתת דווקא לאורי את האישור להגיב בבלוגוספירה בשמי יכול להיות צעד לא רברסאבלי ומעניין אילו דברים הייתי עלול לגלות על עצמי בעתיד בשוטטתי בבלוגובפירה.

    אהבתי

  32. אני עדיין לא מצליח להבין מה קמיליה מנסה להגיד.
    מחירי שכירות דירות נקבעים על פי % ההכנסה משכר, אם הם גבוהים או נמוכים
    מחירי דירות נקבעים על פי ההחזר עליהן ב% כמו שהבהיר גיא.
    אם באירופה ההחזר על דירה הוא 10אחוז כשבבנק מקבלים 1 אחוז האם זה לא אומר לך משהו? שמשהו משונה פה? האם כולם טיפשים? כנראה שיש סיבה חיצונית. למה בת דודתי משקיעה ב20% החזר על דיור בארה"ב כשאמריקקי ממוצע לא?
    דירה בארץ היא לא כלכלית כדאי? האם זה מה שאמר תמריץ? האם בדיעבד הוא חושב שעדיף לו להכניס את הכסף לטבע מאשר לקנות דירה לפני 2008? לכל דבר אחר אפילו. אם דירה לא היתה כלכלית אולי כולם צריכים לחיות בשכירות ולתת לך הסבר למה יש מחסור בדירות, את מבלבלת שם 20 דברים שונים, סלט פירות עם זחוק
    לכל דבר יש תקופות. בעיניני דירה הזמן עובד עם בעל הדירה. כשהדירה זולה להשקעה הוא מקבל כל שנה החזר שכירות שמרכך ירידה. כשהדירה יקרה אז זו שאלה שפחות כלכלית ויותר של נוחות

    אהבתי

כתיבת תגובה