מיסוי שהיה מונע אסון טבע

לעסקים יש תקופות טובות ויש תקופות רעות. התקופה הנוכחית היא רעה מאוד עבור חברת טבע שמתמודדת עם תחרות גוברת לקופקסון בד בבד עם צמצום חד של הרווחים בתחום הגנרי בארצות הברית. אבל תמיד יש תקופות טובות יותר ופחות. העיקר הוא להישאר על הגלגל, כמו שאמר פעם אריק שרון בהקשר אחר.

מה שמטריד במצב הנוכחי של טבע הוא נטל החוב העצום שגויס בעיקר למימון קניית חברת אלרגן – 35 מיליארד דולר. טבע אף לא הצליחה להקטין את נטל החוב ברבעון הנוכחי.  נטל חוב מונע הישארות על הגלגל בתקופות הרעות. הוא מאפשר לנושים לבעוט בך החוצה ולתמיד ולקטוע באופן סופי ומוחלט את התנועה הצנטריפוגלית. זה היה למשל גורלו של נוחי דנקנר, שהעמיס על אי די בי חובות על גבי חובות, וכשהגיעה שעת השפל של סלקום בעקבות רפורמת הסלולר לא נותר כסף לפרוע אותם.

המערכת הכלכלית עוצבה בכוונה בעשור האחרון לעידוד לקיחת הלוואות – הריביות ירדו לאפס. במקום שקברניטי המשק יורידו מסים כדי לעודד את המשק הם הסתמכו על מדיניות ריבית נמוכה, שעובדת רק אם השוק הפרטי מנצל אותה כדי להתמנף לדעת. ישנו גם היבט ידוע של מערכת המיסוי שמעודד מינוף. הריביות שמשולמות על חוב מוכרות להוצאה מבחינת מס חברות. כך, טבע לא שילמה מס על הרווחים שבהם השתמשה כדי לפרוע חוב הריבית. אם טבע הייתה בוחרת בנתיב הזהיר יותר למימון עסקת אלרגן ובמקום העמסת חובות הייתה מנפיקה מניות נוספות לשם כך תוך כדי דילול בעלי המניות הנוכחיים – זו עדיין הייתה עסקה גרועה, אבל היא הייתה מאפשרת לטבע להישאר על הגלגל בביטחה, לא להסתכן בהפיכתה לטרף לנושים. אלא שנתיב זה לא נהנה מהטבות מס. נניח שטבע הייתה מנפיקה מניות כדי לממן את קניית אלרגן. לאחר מכן היא הייתה מעוניינת להחזיר רווחים למשקיעים, קוני המניות החדשות. הרווחים היו ממוסים בטרם העברתם חזרה למשקיעים. לעומת זאת, החזרת רווחים למלווים כריבית אינה כרוכה במיסוי הרווחים בטרם החזרתם.

אחת ההצעות לרפורמת מס בארה"ב היא ביטול המעמד המועדף של הלוואות וריבית לצרכי מס, אבל מאחר שהשימוש במימון על ידי הלוואות שכיח בסקטור הנדל"ן היקר מאוד ללבו של הנשיא טראמפ ששם עשה את הונו, ספק אם רפורמה כזו צפויה לקבל את חתימתו.

58 תגובות בנושא “מיסוי שהיה מונע אסון טבע

  1. נתיב הנפקת מניות עדיין פתוח בפני טבע בשביל להתמודד עם נטל החוב, אבל בעת הזאת הוא ישדר פאניקה והמניה תיפול עוד יותר.
    כידוע הדבר הכי חשוב הוא "לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן" כלומר התיזמון מנצח.

    הפוסט מדגיש את התמריץ שמעניקים חוקי המיסוי על החלטות תאגידים, כי זה נושא הבלוג.
    אבל קיים נושא נוסף שגם בו צריך לעסוק והוא ההחלטה של טבע להפוך מחברת תרופות לחברת מימון. בהתחלה זה הקפיץ את המניה אבל בהמשך גרם לאיבוד חזון ודרך ומשם ההתדרדרות הלכה והסלימה.

    אהבתי

  2. http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001199970
    חיים הורביץ מרגיע.

    היום טבע תצטרך לרדת למחיר מניה זעום כדי לגייס כזה סכום, אם בכלל זה אפשרי. אז אפשר היה בירידה מתונה.

    סביבת הריביות הנמוכה יוצרת פיתוי גדול להתעסק במימון. מעניין שפרות המזומנים הגדולות של ההייטק כמו אפל לא נופלות בזה.

    אהבתי

  3. תודה על הפוסט תמריץ , יש אכן קשר לחוב גדול , אבל לא רק :

    התחלופה של המנהלים השפיעה מאוד . דווקא הרכישות מיצרות סנטימנט של התפתחות וצמיחה לטווח הרחב . אלא שבארה"ב , יורדים חזק גם על חברות גנריות ( משרד המשפטים שם ) . טבע חזק על הכוונת . וכבר נקנסה במעל חצי מיליארד דולר , על אופשור ( off shore ) שוחד וכדומה . כל זה השפיע מאוד , הרבה מעבר לתחרות על הקופקסון ( זה לא בדיוק תחרות , זה פקיעת פטנט ותחרות למעשה ) . להתראות

    אהבתי

  4. נדמה לי שיש גם שותף שלישי לכישלון של חברת טבע (בנוסף לקבלת ההחלטות של הנהלת החברה וחוקי המס המעודדים מינוף) – התנהגות הבנקים.

    כאשר עסק קטן או בינוני מבקש הלוואה צנועה יחסית בכדי לקדם את העסק שלו עצמו (לדוג' בכדי להשקיע ברכישת ציוד מתקדם, להקים מערך שיווק ומכירות וכדומה) פעמים רבות הבנקים מסרבים "להמר" עליו או דורשים ממנו ריביות גבוהות.
    יותר מכך, בעיני אך הוגן שהוצאות המימון הגבוהות של עסקים בינונים וקטנים יחשבו כהוצאה מוכרת.

    אבל, כאשר קונצרן ענק או טייקון גדול מבקשים הלוואות עתק בכדי לממן ספקולציות פיננסיות ו/או נדלניות, שאין בינן לבין תחום ההתמחות העיקרי של הלווה כל קשר, – הבנקים נוטים לאשר זאת בשמחה רבה ובריביות נמוכות.
    יתכן שלהיטות היתר של הבנקים "להמר" על הגדולים ולאשר במהירות את כל בקשות ההלוואות שלהם – "עוזרת" להנהלות ולדירקטורים שלא לקלוט את גודל הסיכון שהם לוקחים על עצמם.

    יתכן גם שעל חוקי המס להבחין בין ריבית על הלוואות הנלקחות לקידום העסק עצמו לבין הריבית על הלוואות הנלקחות ע'י חברות מימון לביצוע ספקולציות פיננסיות ונדלניות. ובעיקר כשהן מבוצעות בחו'ל ולא בארץ. (גורם הנפילה העיקרי של הרבה טייקונים).

    ###########################################

    אוף טופיק

    כתבה של מוטי קידר באתר מידה
    "אף אחד לא הופך את הסכסוך לדתי. הוא תמיד היה כזה".
    על הקושי של חילונים, ישראלים ואירופים, לקלוט את עומק המרכיב הדתי של הסכסוך ולהתמודד עם השלכותיו.

    http://mida.org.il/2017/08/03/אף-אחד-לא-הופך-את-הסכסוך-לדתי-הוא-תמיד-ה/#comment-62109

    אהבתי

  5. תמריץ,
    היה היגיון רב ברכישת אלרגן והוא התאים לאסטרטגייה העיסקית של טבע שגדלה בעיקר על ידי רכישת מתחרים. להגעה למעמד של הגורילה הגדולה בשוק יש יתרונות לא מבוטלים גם כאשר יש רכישות שמתבררות כשגויות בדיעבד, הדבר נכון שבעתיים בתקופה של ריבית אפסית. הקופקסון היה שיחוק חד פעמי שלא יכול להיות בסיס לשינוי מיקוד לכיוון של פיתוח תרופות. למרבה האירוניה רכישת אלרגן יצרה מצב שאלרגן יכולה היום להשתלט על טבע בהיותה מחזיקת המניות הגדולה ביותר.

    Liked by 1 person

  6. טבע תמיד שמרה על מאזן חוב שמרני. גם בתקופות של רכישות אינטנסיביות.
    הרעיון שטבע תתמקד בתרופות מקוריות זה מטופש. תרופות מקוריות זו זכיה בפיס. וטבע כן רכשה כרטיסים להגרלה. רק שעד עכשיו לא הניבו זכיה.

    אהבתי

  7. אי אפשר להשתלט על חברת טבע גם כאשר משקיע פלוני ירכוש 80% מהמניות הסחירות בשוק הוא עדין יחשב כמשקיע רגיל לכל דבר ועניין וייהנה מדיווידנדים בלבד הכל רשום בתקנון ההתאגדות של החברה….צריך להיות ברור לכלל הציבור בישראל ולעובדים מאורגנים שותפים בקרנות פנסיה מנהלי חברת טבע לרבות הדירקטורים נכשלו בניהול השקעות של החברה מכאן הנפילה.. במקרה כזה ראוי שכל המנהלים יתפטרו וילכו הביתה בשלום אבל במדינת ישראל זה לא יכול לקרות הבונוסים בדרך…"עולם כמנהגו נוהג ואין חדש תחת השמש.."
    חשוב לציין עובדה מעניינת טבע נחשבה מניית העם צמחה על בסיס בריא החברה גדלה והתחזקה תהליך דומה למה שאירע לכלכלה ישראלית בתקופה המקבילה… נשאלת כמובן השאלה האם גם ישראל בדרך להתדרדרות כלכלית בתהליך דומה לזה של חברת טבע..?

    אהבתי

  8. רציתי להגיד משהו לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטינאי (בקשר למימד הדתי שכתבו עליו תמריץ ןקמיליה):
    יתכן שיש כאן בעיה לאומית ודתית גם יחד. יתכן שהמוסלמים רואים את כל המזרח התיכון כאיזור שלהם ואת מדינת ישראל כמדינה שהושתלה ע"י מדינות אירופה וארה"ב במזרח התיכון כחלק מהאימפריליזם שלהם.
    במקרה כזה הרי אין סיכוי לשלום (אלא אם המוסלמים ישנו את השקפתם).
    נדמה לי שסאדאם חוסיין אמר כשירה טילים על ישראל: "מוטב שאמריקה תאזין ליללות ביתה הפושעת אותה שתלה במזרח התיכון".

    Liked by 1 person

  9. עוד מאמר על הממד הדתי של הטרור האיסלמי.
    מד'ר יונתן פיין, מומחה לפונדמנטליזם דתי, מהמכון למדיניות נגד טרור של המרכז הבינתחומי בהרצליה.
    אמנם מלפני כשנתיים וחצי – אך לא נראה לי שפג תוקפו.

    שווה להערכתי לקוראו, למרות שאיני מבינה כיצד הגיע למסקנתו ש"אם אנחנו רוצים לפתור את הבעייה (הפלסטינית) אסור לאחר את הרכבת. אם החמאס ישתלט על השטח (יו'ש) – העסק אבוד. אני עדין מקווה שנוכל להגיע להסדר לפני שהגדה תהפך למדינת שריעה, כי אז באמת לא יהיה מה לעשות."
    איני מבינה כיצד להערכתו הסכם ביננו לאש'ף ימנע את השתלטות החמאס על יו'ש. או את ציפיתו שהחמאס, לאחר שישתלט על יו'ש, יכבד את ההסכם עם ישראל, שחתמו אנשים שישליך מהקומות הגבוהות של בניני רמאללה.

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/677/796.html

    למרות כל המאמרים הללו ( כולל זה של עופר אילני אליו הפנה תמריץ)- אני מודה שלא הצלחתי להחכים מהם.
    למרות חילוניותי – הפסקתי להכחיש את הממד הדתי של הסכסוך, הפסקתי להדחיק את כל העדויות המצביעות על חשיבות מגמת העמקת האיסלמיזציה של העולם המוסלמי, ואפילו התחלתי ללמוד מעט על ציווי האיסלם בנוגע ללא מוסלמיים.
    אבל אין לי מושג לגבי ההשלכות המעשיות של כל התובנות הנ'ל. איזו מין מדיניות עלינו לנקוט מול הפונדמנטליזם המוסלמי ההולך ומתגבר?

    [לחכות בסבלנות, אחרי חומות בגובה 100 מטר+ בעומק 30 מטר מתחת פני הקרקע, לתום 150 שנה של מלחמות דת אכזריות בתוך האיסלם – עד שהמוני מוסלמים יתחילו להתחלן? להזמין כומר שינצר את ראאד סלאח בניגוד לרצונו – ולהפיץ את הסרטון בעולם המוסלמי? רעיונות מטופשים אחרים? ]

    אהבתי

  10. קמיליה ,

    את מציגה הרבה עינינים די סבוכים , אבל , צריך רק לזכור דבר אחד :

    אין צל צילו של ספק , שהרשות ואבו מאזן , במובן הביטחוני , שיתפו פעולה היטב עם ישראל , ומנעו פיגועים , וירדו חזק מאוד על החמאס . אם כך , כפי אותו שיתוף פעולה , שהוכח בעליל , כך גם בעתיד אפשר לכאורה שהסכם ביננו לבין הרשות , ידכא החמאס .

    אלא , שזה היה נכון לגבי העבר הקרוב , העסק הולך ונעשה סבוך , וייתכן שזה מאוחר מדי . ישנו עוד סיכוי , אבל הוא הולך וגווע .

    כך שמי שחושב על פיתרון , יכול בהחלט לקחת זאת בחשבון , כתובנה או אפשרות ריאלית , נניח בתוך " מדינה לייט " פלסטינית , כאשר גם כוחות בינלאומיים מוצבים שם , יכולים לעזור בכך כמובן , ועם וטו של השב"כ על פעילות במדינה לייט דנן .

    להתראות

    אהבתי

  11. קמיליה, אני חושב שנתניהו מבין מה צריך לעשות. למנוע פצצת גרעין במדינות האיסלאם (אם כי בפקיסטן לצערנו כבר מאוחר מדי) ולמקרה הצורך להצטייד בהגנה נגד טילים ובצוללות.

    אהבתי

  12. אל רום,
    יש לך פרספציה של גנרל ישראלי. הרשות מנעה פיגועים? בטח עשתה זאת באמצעות דיסטריבוציה של משכורות למחבלים שנתפסו ולמשפחות שהידים.
    בבית הנבחרים האמריקאי חושבים אחרת ולכן אושר לפני יומיים חוק טיילור פורס בוועדת החוץ של הסנאט.

    אהבתי

  13. אינני בקיא כלל בעניני חברת טבע. בהסתייגות זאת אני רוצה להעלות את הפקטור שהרבה פעמים אנשים נוטים לשכוח בהתמכרותם לאשליית השליטה: המזל. לפעמים זה הפקטור החשוב ביותר.

    אשר לנושא חילונים מול דתיות הסכסוך: בתור אתיאיסט גמור זה ברור לי לגמרי שיש פה סכסוך דתי עמוק. לא ברור לי למה שלחילונים יהיה קשה לקבל את זה.

    אהבתי

  14. תמריץ,
    אתה קובע חוק כללי שמינוף גבוה פסול בכל תנאי וזאת טעות. רכישה ממונפת בריבית נמוכה ובמכפיל נמוך היא לרוב כדאית חוץ ממקרים בהם יש סבירות גבוהה להרעת היחס בין תשלום החוב לתזרים. לדוגמא הערך של טבע ביחס לתזרים שלה הוא בערך 1:7. יחס כזה יכול להוות פיתוי להשתלטות עוינת שתבצע בטבע היפוך אסטרטגי, כלומר תפרק אותה לנתחים לשם מכירתם בנפרד.

    Liked by 1 person

  15. וורן באפט אמר שלקנות מניות על ידי חוב זו דרך לעשות כסף מהר ולאבד את כולו עוד יותר מהר. אבל לא שיערתי שעסקי הגנריקה של טבע צפויים ליפול בחדות. לכן השקעתי בה בעצמי וגם עכשיו השארתי חלק.

    אהבתי

  16. רק להבהרה והדגשה :

    כל הדרג המדיני , רובו ככולו , והדרג הבטחוני מסכימים שהרשות פעלה בצורה כמעט מיטבית , בקשר לתיאום בטחוני , דיכוי החמאס , ומניעת פיגועים ( המדובר בפיגועים קשים , לא בהתנגדות עממית , כפי שמכנה זאת אבו מאזן , משמע : הפרות סדר , פיגועי זאבים בודדים עם סכינים וכו…. באלו האחרונים , הם הפגינו תמיכה בעליל ) . אלא מאי :

    חשוב ( ולא עשיתי זאת ) להבהיר הרציונל של הרשות . כי בכל זאת , יתהה התוהה , למה הרשות עושה זאת , וביעילות יחסית כזאת , אז יש לשים לב :

    אבו מאזן , הימר על אסטרטגיה של כירסום במעמד הבינלאומי של ישראל ( מסיבות שונות ומשונות ) . הוא לא יכול היה , בכובעו האחד , לכרסם במעמד הבינלאומי של ישראל , ובכובעו השני , לייצר , לתמוך בפיגועים רצחניים . ואכן , הוא הצליח לא רע : מועצת הביטחון קיבלה החלטה אני מזכיר ( בזמן אובמה ) , ה – בי די אס פרח מאוד יחסית , ומעל הכל : התובעת בהאג , בעקבות תלונה של הרשות , פתחה בחקירה מקדימה , וצוי מעצר , זה רק ענין של זמן , לא מעט זמן אמנם , אבל , ענין של זמן !!

    באותו הקשר , הוא נמצא ביריבות עם החמאס , על הרחוב הפלסטיני . הוא מציע אלטרנטיבה מדינית , לעומת מיליטנטיות צבאית של החמאס . התלונה בהאג , מפלילה גם את החמאס , והרשות למעשה מנגד , תצא כנראה נקיה מן החקירה ( ולא נוכל להיכנס לסיבוכים פסיכים ) . השיתוף פעולה , גם הניב לו תוצאות כלכליות , שאיפשרו לו לתחזק מנגנונים , ולקבל תמיכה פאסיבית של הרחוב , על חשבון החמאס המרושש .

    זה ככה בגדול , ויודגש למעשה : אבו מאזן , לא ויתר על האסטרטגיה הגדולה של תוכנית השלבים . אבל , לגבי דידו , היא ערטיאלית מאוד , ואילו טקטית , הוא בכנות שואף לתיאום בטחוני , ואיכשהוא , הסדר מדיני ( סבוך מאוד להיכנס לזה ) כל זה במקום : נאכבה כמובן . הוא מבין היטב יחסי הכוחות , והטיפשות שבאתגור ישראל , שתחריב הרשות , כמו את עזה . הוא לא טיפש !!

    אבל , תקצר היריעה , רק להסביר בגדול , המניעים ……

    להתראות

    אהבתי

  17. תמריץ , מעולם לא טענתי כדבר הזה ממש . אני גם כותב , שזה לא מיידי לגמרי , אבל , ענין של זמן . חלפו קרוב לשנתיים שלש מן התלונה לעי"ל . בטח כתבתי משהו לפני התלונה תכל"ס , וכך הבנת הענין . הסה"כ הבינלאומי , מהווה סכנה רצינית . אלא שטראמפ שם קצת מקלות בגלגלים . פה נערכים באופן רציני מאוד , כפי שהסברתי עם המשרד של ארדן למלחמה ב – די בי אס וכדומה . דווקא היאוש של הבי די אס , ממועצת הביטחון ( בעקבות טראמפ ) יכול להגדיל הסכנה בגין ביזור החרמות וכדומה כפי שכתבתי באמת . כאשר יצאו צוי מעצר אבל , זה יהיה סיפור מן התחת .

    להתראות

    Liked by 1 person

  18. אל רום,
    הדרג המדיני והביטחוני הוא הבעיה לא הפיתרון. לא אתפלא אם לפני ההצבעה בבית הנבחרים על חוק טיילור פורס (אמלק: עצירת הסיוע האמריקאי לרשות עד לביטול התשלומים למחבלים) נצפה ברכבת אווירית של גנרלים לוושינגטון במאמץ ליירט את החוק הזה.

    אהבתי

  19. תמריץ,
    לטבע בעשור האחרון יש תזרים יותר טוב משל אמזון ולא אתפלא אם כך יהיה גם בעשור הבא.

    אהבתי

  20. יאיר , לשאלה כזו , יש שלש היבטים או מימדים לניתוח :

    פיננסי / טכני , משמע : מחיר המניה והביצועים הטכניים שלה .
    פנדמנטליסטי , משמע : המצב המקרו כלכלי .
    ותכל"ס : ביצועי החברה .

    למה שלא תלמד ותנסה בעצמך להגיע לתשובות והערכות . הנה לך , בלינק להלן למשל , יש לך הגרף של טבע , ב- " נירות יפנים " . נר אדום שוק דובי ( יורד ) נר ירוק ( שורי , שוק עולה ) .

    למעלה , יש לך אינטרוולים של זמן , הגרף שתגיע אליו מחדלית בלינק , הוא " גרף יומי " . משמע , כל נר , מייצג יום אחד . תלחץ שם על "M " תקבל , גרף חודשי , משמע : כל נר מייצג חודש אחד ( month ) . ואז תראה , שמחיר המניה זול מאוד , ביחס לשנים רבות משיקות למחיר הנוכחי . מחיר מניה זול , וביצועים טובים , או ירידה רק בגלל סנטימנט ולא עינינים פיננסיים מהותיים כלכליים , יכול לציין שזה הזדמנות טובה , למשקיע סבלני , עם גב פיננסי .

    כאן :

    https://www.investing.com/equities/teva-pharmaceutical-inds-ltd-candlestick

    להתראות

    אהבתי

  21. רק הבהרה :

    זה טוב גם למשקיע לא סבלני מה שתיארתי לעי"ל . אם עסקינן בנקודת תמיכה , ומחיר " רצפה " אזי , גוברים הסיכויים שהמניה תעלה מכאן . אפשרות אחרת , להעריך , שאיך שימונה מנכ"ל לטבע , המניה עשויה לעלות די בחדות בטווח הקצר , כי אז , חותכים רווח , מיד אחרי העליה , ויוצאים מן השוק ( המינוי של מנכ"ל , עשוי לעורר רק סנטימנט זמני , לכן יש להיזהר כמובן ) .

    להתראות

    אהבתי

  22. בהמשך להפניית תמריץ למאמר של מרדכי קרמינצר בזכות נישואי תערובת,

    לחושב בקול,

    כתבת "כאתאיסט גמור ברור לי לגמרי שיש פה סכסוך דתי עמוק. לא ברור לי למה שלחילוניים יהיה קשה לקבל את זה."

    אני חושבת שלכל הלא מוסלמים החיים בישראל (ולמעשה גם בכל המזה'ת, ואפילו בכל הארצות שקלטו אוכלוסייה מוסלמית גדולה) קשה מאוד להשלים עם הדיאגנוזה של סכסוך דתי. הפרוגנוזה גרועה מדי.
    אם ללמוד מנסיון העבר – מלחמות הדת באירופה [שהיו שילוב בין מלחמות אזרחים למלחמות בכוחות חיצוניים] שהרגו עשרות או מאות מיליוני בני אדם, נמשכו יותר מ 150 שנה (כלומר יותר מ 6 דורות) לפני שכל הצדדים הותשו לחלוטין.
    הפנמת עובדה זו מחייבת להפנים את העובדה שאנו יושבים על חבית חומרי נפץ, כשהאויר רווי אדי דלק.
    מכאן, כאנשים זהירים שנרתעים ממלחמה במיליארד וחצי מוסלמים משולהבים – אנו מחויבים לסגת בכל חיכוך אפשרי עם המוסלמים בנושא הר הבית, אח'כ גם מסביבות הר הבית, אח'כ מכל אזור ירושלים, אח'כ מכל האזורים שנכבשו אי פעם ע'י מוסלמים והפכו לדאר אל איסלם (כלומר מישראל, ספרד, ארצות הבלקן, הונגריה וכו'), ואח'כ גם מכל "דאר אל חרב" שהמוסלמים אמורים שלא להניח להן לחיות בשלום ובשלווה לפני שיושלטו גם עליהן חוקי השריעה.

    אבל לאתאיסטים נוספים שני קשיים מיוחדים:
    1. קושי להבין איך אנשים נבונים מוכנים להרוג את עצמם את ילדיהם ואת נכדיהם, ולהחריב את בתיהם ומדינותהם, בשל "אמונות לא רציונליות". אני מניחה שליהודים ולנוצרים דתיים קל יותר להזדהות עם עוצמת הרגשות הדתיים, ועם הנכונות למסור את הנפש למען האמונה.

    2. קושי לתת מענה רציונלי הולם לשאלה מדוע לא לברוח מהתוצאות הקטסטרופיות של מלחמות הדת באמצעות התאסלמות / התנצרות. או לכל הפחות באמצעות עידוד נישואי תערובת בין דתיים.
    הרתיעה, אפילו של של אתאיסטים מוחלטים מרעיון זה למעשה אינה לגמרי רציונלית. קשה להם יותר מלאנשים מאמינים לענות לשאלה – למה בעצם אני לא תומך "בפתרון" הזה?

    ***

    הנקודה השנייה מתקשרת ישירות להפנייה של תמריץ למאמר של מרדכי קרמינצר בזכות נישואי תערובת. [מאמר שאינו אוף טופיק כלל לנושא מלחמה בין דתות].

    עמוס שוקן, בעל העיתון בו פרסם קרמינצר את הגותו, פרסם בעבר מאמרים שבהם טען שרק עידוד נישואי תערובת בין ערביים ויהודים (או בין העם הילידי לבין העם הקולוניאליסטי המהגר) יביאו שלום. הוא למעשה טען שנישואי תערובת אינם אילוץ, שעל היהודים להשלים עם קיומו, אלא למעשה הפיתרון המיוחל.

    מתוך ערך הויקיפדיה על עמוס שוקן:

    "… באחד ממאמריו הידועים, בשם "האם ישראל רוצה שלום?"[3] פורסם ב"הארץ" בנושא השתלבות במרחב ושלום בין העמים, בעקבות החלטת הכנסת לאשר את התיקונים לחוק האזרחות והכניסה לישראל, לפיהם לא יוכל אזרח ישראלי (כשהכוונה בעיקר לערביי ישראל), הנשוי לבן או בת זוג שנולדו בשטחים, לחיות עמם בישראל.

    במאמר טוען שוקן כי "בתיקון לחוק יש איפוא אפליה קשה ופגיעה בזכויות האזרח של ערביי ישראל". בהמשך טוען שוקן כי הדרך היחידה לשלום אמת היא פתיחת גבולות המדינה לתושבים שאינם יהודים ממדינות ערב השכנות, ואף עידוד נישואי תערובת:

    השאיפה לשלום מחייבת שערביי ישראל יהיו חלק אינטגרלי ומעורב בחברה הישראלית ושפלסטינים ופלסטיניות, מצריים ומצריות, ירדנים וירדניות יוכלו לחיות בישראל. זה ייתכן במסגרת של משפחות ערביות, אך גם מאפשרות של משפחות מעורבות…"

    המאמר המפורסם של עמוס שוקן "האם ישראל רוצה שלום?"

    https://www.haaretz.co.il/1.1008396

    אהבתי

  23. רק הבהרה לגבי מניית טבע ותגובותי לעי"ל :

    יש כמובן להיזהר , שהרי , מה שציינתי , זה רק בשביל לעורר גירוי או לתת כיווני מחשבה . המכלול של העסק , לא כזה פשוט , ביחוד למי שסוחר מן הגרף ( על פלטפורמה אלקטרונית ) ולא דרך ברוקר בבנק וכדומה ….. אבל , לא רע בתור התחלה , למי שרוצה להעמיק .

    להתראות

    אהבתי

  24. יאיר
    למה שתהמר על משהו חולה? האם יש לך איזה סנטימנטים לטבע בהיותה חברה ישראלית? צער על ספינת הדגל? אתה חושב שהמניה שלנו בסוף "תראה להם"? . השקעת כסף לא צריכה להיות מלווה בסנטימנטים. עדיף לחכות עד שהיא תתחיל להתאושש. בינתיים תשקיע בפארמוס

    אהבתי

  25. הכי טוב היה אם וורן באפט או גורם פיננסי חזק אחר היה נותן לטבע כמה מיליארדים תמורת אחוזי בעלות. אפילו שמדובר בדילול מניות בשעה של שפל קיצוני במניה, זה עדיין היה מייצב את הסירה ומרגיע את הפאניקה. אורי טל טנא גם הזכיר אפשרות כזו.

    למשל ברוח העסקה הזו, אבל עדיף ללא ריבית, אלא על בסיס אקוויטי בלבד: https://www.ft.com/content/86a536f6-5707-11e7-9fed-c19e2700005f

    אהבתי

  26. הדיון הזכיר לי את המשפט ש"סוסים חכמים יותר מבני אדם. אף פעם לא שמעתי על סוס שפשט את הרגל כי הימר על האדם הלא נכון."

    אהבתי

  27. לא מתכוון להמר על דבר חולה. רק מתייעץ עם חברי הבלוג האם במחיר הנוכחי אחרי הנפילות הגדולות, טבע הפכה לאטרקטיבית ובמכפיל נמוך.
    אני לא מכיר את הדוחות של טבע, אך מי שכן מכיר יכול לחוות את דעתו על המחיר הנוכחי והאם הוא פחות או יותר מערך החברה.

    אהבתי

  28. בהמשך לדברי תמריץ וחייל זקן:
    אני עדיין חושב שהדיון כן צריך לעסוק בהחלטה לעבור למודל של חברת מימון. זה שחברת תרופות מתמקדת בגנריקה זה לא אומר שיש צורך ברכישות אינספור ("מודל הגורילה"). יש משמעות לגודל אבל המיקוד העסקי יכול להתפספס, ונראה לי שזה בדיוק מה שקרה (כחכמה שלאחר מעשה). בנוסף, כל ארגון בסדר גודל מסוים ומעלה "חייב" להתעסק גם במחקר ופיתוח. זה חלק מהפרסטיג' בתחום, בטח בפארמה.

    אהבתי

  29. אל רום אתה מפגין ידע בסיסי חיובי ומגוון ביחס לשווקים הפיננסיים ומניות בפרט אני כותב את זה מתוך ראייה חיובית..יחד עם זה ולמרות הידע שלך אני מנחש שהדבר הזה לא קידם אותך הרבה והכיסים שלך לא התמלאו זהב או רווחים של משקיע מתוחכם ובר מזל במניות..אם הניחוש שלי הוא נכון הרי שלדבר הזה יש סיבה והיא ניתוח של שווקים פיננסיים דרך פלטפורמה רציונאלית מביאים את המשקיעים להפסדים ולעתים להפסדים בלתי הפיכים אם מדובר על חוזים אופציות ואחר במילים פשוטות ההיגיון בבורסה לא עובד הכל בנוי על ציפיות מידע מוקדם התנהלות כלכלית נזילות וכ״ו…טבע זה מקרה מבחן יתכן ויש התפכחות מאפוריה פיננסית מלאכותית הדרישה היום היא ביצועי אמת ולא רק טבע נפגעה משינוי סנטימנט של המשקיעים בוול סטרית ראה גדולים מטבע ibm,google Amzn ואחרים גם המניות שלהם חטפו וזאת רק התחלה..
    כמו במציאות היום יומית של עולם המערבי אשר הופך לאלים יותר כתוצאה מאירועים כלכליים שליליים בעיקר אבל גם פוליטיים כך גם השווקים הפיננסיים
    מגיבים באלימות על ידי משקיעים מאוכזבים… המגמה הזאת תלך ותגבר ככל שיתגלה לכולנו שהמלך הוא ערום ואין מאחרי כל המניות שום דבר ממשי הכל פנטזיה יצירתית עבור מהמרים מכורים אשר מהמרים עד השקל האחרון..

    Liked by 1 person

  30. מירון , לא הפגנתי כלום . אלא רק הסברתי תובנות יסוד או כמה טכניקות יסוד . התובנות שהסברתי , בכלל לא קשורות אלי מכללא . אני עובד בשיטות אחרות לגמרי ( תדר גבוה ומתחת לרדאר ) . אני בכלל , בניתי מכונת כסף , של 100 אחוזים תשואה ( או 99 , רק בשביל האתיקה ) משהו שאין כדוגמתו . כך שכל מה שאתה כותב , אלו סברות כרס למעשה . אבל לא נורא , אתה לא יכול לנחש או להעריך במה מדובר הרי ….. להתראות

    אהבתי

  31. יאיר,
    לטבע לא היה בקנה שום מוצר חליפי לקופקסון, עובדה שהיתה גורמת להתכווצות גדולה שלה תוך שנתיים שלוש. המבחן של טבע הוא האם התזרים שמייצרת ותייצר אקטביס (החטיבה הגנרית של אלרגן) יכול לשרת את החוב שנוצר עקב רכישתה. אם התשובה על כך תהיה חיובית אז המסקנה תהיה שזו היתה עיסקה מאד מוצלחת (בניגוד לסנטימנט הנוכחי של השוק). אם התשובה תתברר כשלילית אזי זה יהיה הסוף של טבע.

    אהבתי

  32. אני חושב שכרגע נראה כמעט בטוח שטבע לא תוכל להסתמך על תזרים המזומנים ותצטרך לדלל בעלי המניות. זה לא יהיה נורא כמו דילול של פשיטת רגל שבו לא נשאר לבעלי המניות כלום או כמעט כלום. אבל זה גם לא יהיה טוב כמו דילול שהיה יכול להיות באזור ה50 דולר למניה, אם העסקה הייתה מתבססת יותר על אקוויטי.

    אהבתי

  33. חייל,
    הגדרת זאת היטב, ובעקבות כך אני שואל (את כולם), בהינתן השאלה שהעלת, האם המחיר הנוכחי של טבע נוטה לקניית המניה?

    אהבתי

  34. הבעיה עם הירידה במחיר המניה שהיא מעגלית. ככל שהמחיר יורד, הוא מצדיק את ירידתו. כי טבע עלולה להזדקק לדילול מניות כדי לשרוד ולפיכך מחיר המניה אינו רעש רקע אלא עניין מהותי לה. בכל מקרה, אורי טל טנא נקב ב-14 דולר כגבול תחתון למניה.

    אהבתי

  35. בטח עכשיו בעתיד הלא רחוק אחר תרומותיי יתרוצצו הרבה ילדים בעולם שישאלו את אימותיהם …. למה נולדתי ? אז הם יקבלו את התשובה : "בגלל האנליסיטים והמנהלים המזופתים של טבע".

    Liked by 4 אנשים

  36. גיא
    לאחר שהקופקסון יפקע, אז תקנה את טבע. אם היא תעלה זה יהיה אז כשכולם יחשבו שאפס תיקווה זה מקום ממנו אפשר לצפות רק לטוב.
    בפועל, גם זה יהיה הימור. קונים מניה לא לפני שהיא הכריזה על הצלחה או כשלון אלא אחרי שהכריזה על הצלחה

    Liked by 1 person

  37. percunctor אם כל הכבוד אתה מנותק בזמן בכל הקשור להשקעות במניות עברו הימים של מסחר לפי טזה היום עושים עסקים בבורסה לפי אנטיטזה..
    בכל מקרה מניית טבע נפלה כמו שכל מנייה אחרת של חברה בנסיגה נופלת או במילים אחרות מניות של חברה "לןזרית "זאת סחורה לגריסה בוול סטרית .. מי שמשקיע במניות מכל סוג וגודל הוא מהמר אומנם יש דרגות שונות של הימור אבל בכל מקרה מהמר.. משקיע קטן שאיננו באפט או קרן גידור טוב יעשה אם יתנהג כטרמפיסט ולא יפנטז על השקעות לטווח ארוך במניות זה פסה וכבר לא קיים הכל הפך להיות ממוכן גם מסחר בשורטים נעשה על ידי תוכנות "אלגו"
    ונגד זה אין מה לעשות אלא להצטרף כטרמפיסט..

    אהבתי

  38. B.B. אטלנטה ..? אתה משחק בפוקר פתוח הבנק מרוויח אתה רק מפסיד..
    אם כבר נדל״ן עם תשואה ורווחי הון עבור משקיע ישראלי קטן אז קרית שמונה עדיפה מכמה סיבות..שליטה מירבית על הנכס בישראל עיירה עם צמיחה כלכלית מהגבוהות שיש כאן מכללה צמודה עם כמות סטודנטים גדולה ורמת הלימודים טובים למדי יש ביקוש למקום חסר דירות להשכרה..קרית שמונה היא עיירת נופש מתאימה גם למשפחות אשר רוצות לעצמן צימר איכותי ופרטי בבעלות וכ״ו בכל מקרה קרית שמונה עדיפה להשקעה על אטלנטה וערים זולות אחרות באמריקה..

    אהבתי

  39. יש לי חברה שקנתה דירה להשקעה בקרית שמונה, הדירים לא שילמו שכירות לעולם וברחו עם הריהוט והמקרר. לא פעם ולא פעמיים

    Liked by 2 אנשים

  40. אני מכיר ישראלי מכובד מירושלים מרצה לתורת המשחקים בפקולטה לכלכלה וחברה ..הנ״ל רכש שתי ווילות יפות באטלנטה באיזור של מעמד בינוני גבוהה
    הוא כמובן השכיר את הבתים באמצעות חברת ניהול מקומית מאוד ידוע..
    כעבור כשנה וחצי האיש קיבל הודעה בהולה שמנהל הנכסים של חברת הניהול ביקר בשטח ולא מצא את שני הבתים של המרצה מירושלים נשארו על הקרקע רק חיבורים עם עמוד חשמל וברזי מים פתוחים הבתים נעלמו..כידוע באמריקה מרבית הבתים עשויים מעץ ומתכת קל לשנות את המבנה ..מסתבר שבעיר פועלת כנופיה מקסיקנית אשר גונבת בתים פרטיים בלילות מעמיסה למשאית עם כל התחולה מעבירה למחוז אחר מפרקת ומוכרת לקבלנים מקומיים במקומות מרוחקים.. לגנבה מהסוג הזה אין כיסוי ביטוחי לפי כך המשקיע מירושלים הפסיד את כל הון ההשקעה בנכסים ועוד נאלץ לשלם לעורכי דין ולרשויות המס עבור הקרקע בשורה תחתונה סיכוי סיכון..!!

    Liked by 2 אנשים

  41. קמיליה , תודה על הניסיון לעודד אבל אני באמת נהנה מהעיסוק החדש שלי שפרטתי לעיל.
    אבל ברצינות , בספרים שלי כבר רשמתי אפס עגול (למעשה אני כן סופר את זיכוי המס שאקבל אם וכשהחברה תתפרק) כך שכל מה שיקרה אחרת מבחינתי ומבחינת הצפי הוא רק לטובה. זו מין שיטה שמרנית פסימית שמייצרת איכשהו בסוף, כמו באברא-קדברה , חזון אופטימי.

    Liked by 2 אנשים

כתיבת תגובה