אנוכי הרובוט הלא אנוכי

הופעתם של הרובוטים, תחילה בספרות המדע הבדיוני ולאחרונה גם בכמה שימושים ראשוניים בעולם המודרני, מעלה חשש קדום – הגולם יקום על יוצרו. הרובוטים ימרדו בבני האדם וישעבדו אותם או יחסלו אותם. אחד הבלוגרים החביבים עליי הקדיש לנושא פוסט קצר והסביר מדוע דבר זה לא צפוי לקרות (תרגום חופשי):

עבדים מרדו באדוניהם בימים עברו. מדוע? מאחר שבני אדם עוצבו ביולוגית לחתור להעלאת מעמדם בחברה וכן לפעול בהתאם לרגשות כמו צדק, נקמנות וכדומה. הרגשות והדחפים הביולוגיים קיימים מאחר שהם אפשרו לנו בעבר להעמיד ילדים, נכדים ונינים.

בינה מלאכותית של מחשבים תתוכנת כפי שנרצה אותה, וכנראה נרצה שתשרת בני אדם. הרובוטים יהיו עבדים מאושרים. במידה שתהיה להם יכולת חשיבה, הם ישתמשו בה כדי להשתפר במתן שירות לאדוניהם בני האדם, ולא יהיה להם כל רצון למרוד בנו.

בקיצור, בני אדם אינם כפי שהם מאחר שהתכונות הדומיננטיות בהם הן הכרח לכל אורגניזם, אלא מאחר שהאבולוציה עיצבה אותם בהתאם לאופן שתרם להישרדות בימים עברו בג'ונגלים. את הפסיכולוגיה של הרובוטים, לעומת זאת, לא יעצבו צרכי ההישרדות בג'ונגל האפריקני, אלא התכנות בידי מכיניהם.

יש כבר דוגמאות ליצורים שמשרתים בנאמנות את אדוניהם האנושיים, מאחר שלכך עוצבו – דוגמה נחמדה – הכלבים המבויתים בעלי התווים הילדותיים. בני אדם בחרו להכליא כלבים חמודים ונוחים עם כלבים חמודים ונוחים וכך הולידו זנים של כלבים חמודים ונוחים עוד יותר. דוגמה אכזרית – פרות שנולדו להיות מעוותות פיזיולוגית. הן עוצבו בזיווגים רבי דורות שנתנו עדיפות לתכונות שלא שירתו אותן, אלא משרתות בני אדם – תפוקה אופטימלית של בשר וחלב.

רובוטים עדיין יכולים להיות מסוכנים מאוד לאנושות, אבל לא בשל המוטיבציות הפנימיות שלהם אלא בשל המוטיבציות הזדוניות שיושתלו בתוכם בידי בני אדם אחרים לצרכיהם. ממש כפי שתת מקלע אינו מסוכן כי הוא רוצה לרצוח, אלא מאחר שמי שמחזיק בו רוצה. הרובוט לא יהיה אנוכי אבל אדוניו עלול בהחלט להיות כזה.

103 תגובות בנושא “אנוכי הרובוט הלא אנוכי

  1. רק הערה : אם מאמצים את המיתוס ( במובן של סיפור ) שמישהו יצר את העולם והאדם ואת משפט הסיום של הפוסט כאקסיומות אז מה זה אומר על היוצר?

    Liked by 3 אנשים

  2. על זה בטח תאמר שרי ( מהפוסט הפנה אליו חייל זקן) שהיא גם בתולה אבל לא לא רק.

    אהבתי

  3. המאמר של שבתי שביט חשוב כי הוא מצביע על נקודה חשובה – עלייה באיכות האיומים על ישראל במקביל לירידה כמותית ברמת האיום.
    כלומר, מתחת לאפינו מתחזקת איראן השיעית ושלוחיה (כחיזבאללה). למה מתחת לאפינו? כי ההצלחות המדיניות האחרות (טראמפ, מודי, …) מסיטות את העין מן העיקר.
    זאת נקודה שצריך לברר ולבדוק.
    שאר המאמר קש וגבבה. כתמיד, כל ניתוח חשוב נופל למסגרת של הסדר עם הפלסטינים. ממש כנגר שמחפש לפתור כל בעיה בעזרת פטישו, כולל עיצוב מחדש של מעגלים מודפסים ופתרון הפרעות קשב.

    Liked by 1 person

  4. זכרו את תגובת הריאקציה. אירן מעוררת אימה ושנאה בעולם הסוני וזה בעוכריה. ולראיה הקושי של החמאס להסתמך עליה, ביודעו כיצד נתפסת בקרב הסונים.

    אהבתי

  5. האם ריאקציית האיבה כלפי אירן תעזור לנו?
    היא יכולה לגרום למדינות הסוניות לשתף פעולה טקטית במיסתרים עם ישראל, אבל במה היא משפרת את מצבנו האסטרטגי?
    אלו מדינות שלא מאיימות עלינו גם כך.

    אהבתי

  6. תודה על הפוסט תמריץ , אלא שזוהי באמת הבלות רוח בלתי מתקבלת על הדעת . הרי רובוטים דנן , צריכים להיות שימושיים , גם לעניינים בטחוניים כדרך משל . ואז , הם חייבים להיות מוטמעים עם פרמטרים , המבדילים בין טוב לרע , או מגדירים מהו או מיהו הטוב , מיהו הרע . טוב ורע , יכול להיות , או מעיקרו , הינו ענין לתפיסה סובייקטיבית .

    ננסה להמחיש קלות :

    ישנם הרבה אירועים , של פריצת גדר מערכת בגבול . לא מעט , של מעורערים בנפשם ( יש לנו הרי כבר סיפור עם אתיופי וחמאס , ועוד אחד לאחרונה מישראל ללבנון ) . אם האדם מעורער בנפשו , רובוט , לא יכול להתייחס אליו : לא כאל " אוייב " ולא כאל " עמית " . אלא כפי שהוא , אדם שאינו אחראי למעשיו . במקרה דנן , רובוט לא יכול לירות בו , אם הוא לא מזויין , וקולט שהוא מעורער בנפשו . ואיך יידע זאת ? הוא רואה שהוא לא מגיב לאזהרות , לבוש אזרחי , לא חמוש , מעל הכל : קלוז אפ , מעלה שהוא במצב נניח פסיכוטי , מצב של נתק מן המציאות , הוא לא מפחד ממש !! לא שומע את הכריזה של הרובוט . לא מישיר אליו מבט . הרובוט יורה אזהרות באויר , והוא מתעלם ( הוא פסיכוטי , חי בעולם פנימי הזוי לגמרי ) . הרובוט מזהה אותו ככזה , ולכן , נניח , ייתן לו לעבור הגדר , וירה בו חץ הרדמה , אבל , לא ירי קטלני או על מנת לפצוע .

    האם את כל זה עושה רובוט מכללא . בודאי !! בביטחון גמור .נו , ורובוט , יכול לקבוע , שבנסיבות הענין יש לפניו אדם מעורער בנפשו ? והוא חייב כך לקבוע ולהתיחס לדבר !!

    כלומר , שהרובוט , לא רק קובע או קולט , מי הטובים , מי הרעים , מה רע , מה טוב , ומפעיל שיקול דעת עצמאי ומבצע , אלא אפילו , מקרים מורכבים , גבוליים , או אל מקרים ( לא מקרים ) .

    אמחיש עוד בהמשך …..

    להתראות

    אהבתי

  7. אל רום, בדוגמה שלך המטרה העליונה של הרובוט ברורה כמו בחוק מספר אחת של אסימוב – הגנה על טובת בני אדם.

    אהבתי

  8. אני מניח ששיתוף הפעולה המודיעיני עם הסעודים שופר מאוד בשל האויב המשותף. מבחינת אירן עצמה, היא כפופה למרות מוסקבה כמו שלא הייתה בעבר. בלי רוסיה הציר השיעי ניצב בפני סכנת קריסה. רוסיה אינה בעלת ברית של ישראל אך גם לא אויב. לכן צפויה לשחק תפקיד ממתן. קשה לי לראות את רוסיה סובלת מלחמת לבנון שלישית.

    אהבתי

  9. תמריץ , נו בחייך , הגנה על בני אדם , משמעותה תדיר , פגיעה באנשים אחרים . אני לא מאמין שאתה כותב דבר כזה מגוחך ….צריך לפגוע בעבריין , על מנת להעמיד אותו לדין לפעמים , כולה להעמיד לדין , לא אפילו בשביל להגן ברגע קריטי על הציבור או מי מבין הציבור .

    כאשר מתארים מלחמה וזוועותיה , זה בלתי נתפס פשוט .

    אני מציע שתתעשת , דחילק ….

    להתראות

    אהבתי

  10. לכן אסימוב הציע את חוק מספר אפס – הגנה על האנושות. אבל כך או כך הרובוט לא פועל מאינטרסים אנוכיים.

    אהבתי

  11. 1. שיתוף פעולה צבאי עם מדינות ערב אינו ערובה לדבר. ותוכיח טורקיה (שאינה ערבית אך הייתה גורם מאוד ממתן) ששיתוף הפעולה ההדוק עימה בעבר נמוג לו. על אחת כמה וכמה סעודיה ומדינות אחרות שנהנות מאיתנו ולא נותנות בתמורה.

    2. אירן אינה כפופה לרוסיה. כל הלגיטימיות של השיעה בעולם האיסלמי והערבי נובעת מכך שהשיעה "נשארה בתומתה" ולא התמסרה לזרים כמו המשטרים הסונים. אירן לא תהרוס את המיתוס הזה. היא תשתף פעולה עם רוסיה אבל לא תהפוך לכפופה לה. רק אתמול קיבלנו לכך תזכורת בדמות ההסכם האי-לוחמה הרוסי-אמריקאי אודות סוריה -שאינו כולל את אירן.

    3. רוסיה תסבול גם תסבול מלחמת לבנון שניה, אם היא תחזה שתצא ממנה מחוזקת.

    Liked by 1 person

  12. ברור שאין אהבה אלא שיתוף אינטרסים ביחסים עם הציר הסוני.
    לגבי רוסיה, אין לה עניין בעימות עם ישראל ושנאתה התהומית של אירן לישראל לא קשורה אליה. לא הגיוני יהיה מבחינת הרוסים לדעתי להקדיש כל כך הרבה משאבים לשיקום אסד ומעמדו בזמן שחיזבאללה ואירן מכלים את המשאבים שלהם במלחמה מופקרת.

    אהבתי

  13. תמריץ , זה מה שהסברתי , הגולם יכול לקום על יוצרו , ואם לא תהא הסכמה בינלאומית , אמנה בינלאומית , אזי יש סכנה בעתיד , סכנה ברורה , וודאית , מוחשית ממש .

    הרובוט פועל מתוך אינטרסים אנוכיים ,שהרי , הוא מבין : מהו טוב , מהו רע , מהי הצלחה במשימה , מה ייחשב ככישלון . ולכן , הוא מוטה תכלית כמובן . ואם הוא מוטה תכלית , ופוגע בבני אדם לצורך התכליות שנקבעו לו , אזי :

    הוא פועל מתוך אינטרסים אנוכיים …. מה גם , שמידת הריסון , המידתיות , הפרופורציונליות , נקבעים על ידי האדם ( במקרה של רובוט בלי בינה מלאכותית של ממש ) ואם הפרמטרים של : ריסון , מידתיות , פרופורציונליות , נקבעים על ידו , תוך כדי התנסות , אזי , זוהי בינה מלאכותית של ממש .

    להתראות

    אהבתי

  14. מעניין אל רום שלא התייחסת לצד המשפטי. מה קורה אם רובוט ביטחון תופס לקוחה שגנבה מהסופר ומפליק לה? או מונע ממנה לגשת לשרותים או להזריק זריקת אינסולין. האם המתכנת יעמוד לדין? האם העובדה שהרובוט קבע את הפרמטרים בעצמו פוטרת את בעליו או יוצרו מאחריות? עד גיל 18?
    הפרמטרים לא נקבעים על ידי הרובוט, הוא לומד ומשנה התנהגות במגבלות הפרמטרים. הוא לא יקום על יוצרו אבל הוא יכול לפתוח בשביתה איטלקית אם לא יענו לדרישותיו לעידכוני מערכת הפעלה תכופים יותר

    Liked by 3 אנשים

  15. יותר חשמל פחות עמל ,

    פוחז כמוך , רייקא כמוך , יטרח להשאיר פה את שמו ? שמו המלא ? יש לך אומץ לתפוס תחת , עם דברי הבל כאלו , על אחד כמוני . בוא נראה כמה אתה אמיץ באמת . תשאיר פה השם שלך , אוכל נבלות …… אני מחכה …..

    אהבתי

  16. רק למי שמתענין בדבר , תסריטי בלהות , פה למשל ננו רובוטים , אשר משתלטים על האנושות בתסריט אפוקליפטי . אני כותב על רובוטים רגילים כמובן , אבל ה- ננו טכנולוגיה , יותר עתידנית , וממש מסוכנת הרבה יותר , כאן :

    https://en.wikipedia.org/wiki/Grey_goo

    ועוד :

    אהבתי

  17. ואת זה , לא לפספס , זה הרבה יותר קרוב , רובוטים ננו , מכונות זעירות , בתוך הגוף , לריפוי , אבחון וכדומה , הכל ברמה המולקולרית , רק לחשוב על ההשלכות והמשמעויות , זה פשוט בלתי נתפס ( וזה להלן אגב , הרבה יותר קרוב ) :

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3243873/

    להתראות

    אהבתי

  18. רק כמה קטעים מצוטט ( פב מד לעי"ל ) להבהרה כללית של התחום :

    The aim of nanomedicine may be broadly defined as the comprehensive monitoring, repairing and improvement of all human biological systems, working from the molecular level using engineered devices and nanostructures to achieve medical benefit.

    התכלית של ה- ננו רפואה , יכול להיות מוגדר באופן רחב כ – ניטור יסודי , תיקון ושיפור של מערכות ביולוגיות , ברמה המולקולרית , הכל באמצעות מכונות מהונדסות ברמה של הננו ( משמע : מולקולה אטום , בגודל כזה ) .

    ועוד :

    Nanotechnology, ‘the manufacturing technology of the 21st century’, will provide an opportunity to build a broad range of economically complex molecular machines (including, not incidentally, molecular computers). It will lead to the building of computer controlled molecular tools much smaller than a human cell with the accuracy and precision of drug molecules.

    Diamondoid-based medical nanorobotics may offer substantial improvements in capabilities over natural biological systems, exceeding even the improvements possible via tissue engineering and biotechnology.

    מכונות רובוטיות ממוחשבות , הפועלות ברמה המולקולרית , ואשר יאפשרו ברמה הזעירה ביותר למעשה , התערבות מדוייקת בגוף האדם ( ריפוי סרטן או ריפוי נויירולוגי , המחשה מאוד אופינית ) .

    זהו רובוט לכל דבר , זעיר ביותר , שמסתובב בגוף , ופשוט , מתריע , מאבחן , מרפא .וכאן מדובר , באמצעים , שהם ממש לא רחוקים .

    להתראות

    Liked by 1 person

  19. בהמשך לדיון בין יאיר לתמריץ.

    פוסט של אלי אשד הצופה החרפה משמעותית במלחמה בין טורקיה והכורדים. כולל יותר מרמז לתקווה שצבאות טורקיה ישחקו עד דק במלחמה זו ומעמדו של ארדואן בטורקיה יפגע קשות.

    https://no666.wordpress.com/2017/07/08/המלחמה-הכורדית-תורכית-מתקרבת-בצעדי-ענ/

    הדבר מתקשר עקיפות לשאלה האם לרוסיה יש אינטרס למנוע החרפה בלחימה בסוריה, בעירק ובלבנון – או שמא אינטרס הפוך. לעודד ככל האפשר את המשך הלחימה.
    לתפיסתי, לרוסיה אינטרס שהלחימה תמשך.
    אני חושדת שפוטין כבר הצליח לסחוט מטראמפ ויתורים בנוגע לכיבוש קרים ומזרח אוקראינה (ובעתיד אולי גם לגבי הסנקציות על רוסיה) בתמורה להסכמתו לא לאפשר לאיראן לפגוע קשות באינטרסים של ירדן וישראל, בעלות בריתה באזור של ארה'ב. ויתורים שפוטין לא היה משיג אם המלחמות בסוריה היו נפסקות לאחר שנה או שנתיים.
    אם טורקיה אכן תשאב למלחמה בסוריה / בהתקדמות הכורדים – איראן ורוסיה כנראה ירוויחו מכך. והאמריקאים מאוד יתקשו להמשיך לעמוד מהצד.

    אהבתי

  20. לרוסיה יש חיילים על הקרקע. זו סיטואציה מסוכנת. בסוף אבידות זה קשה גם לרוסיה של פוטין, מדינה שבה להרבה אמהות בן יחיד. עד עתה מאה רוסים נהרגו בסוריה.

    אהבתי

  21. לתמריץ,

    מהם, בעיני פוטין, 100 חיילים? או 1,000? או אפילו 100,000?
    אם שופטים תרבות על פי תגובותיה בעבר – נדמה לי שהרוסים, כעם /כתרבות מוכנים להקריב אפילו מיליונים עבור משחקי שח פטריוטיים. הם מעולם לא יחסו משקל רב מדי לערך חיי אדם בודד. ואם אם שכולה כלשהי תעז לעורר יותר מדי רעש – אף רוסי לא יופתע מדי אם היא "תעלם". או תכלא בעוון פשע דמיוני כלשהו.

    (מה עוד שארונות הקרובה הנשלחים מסוריה נקברים בחשאי וללא כל פרסום פומבי. פרסום שנאסר כיון שהוא עלול ללבות רגשנות רכרוכית אנטי פטריוטית).

    #############################################

    קטע מהפוסט האחרון בבלוג של דני רשף אודות ישראל, בשם "הדם לא מתאייד".

    " … כמו שגרמניה לא יכלה לחיות לאורך זמן עם מפלתה במלחה"ע הראשונה. בדיוק כמו שהפלשתינים לא יכולים ועדיין לא השלימו עם מפלתם ב 1948 – מה שהם מכנים "הנכבה" כך הסונים לא יוכלו לחיות עם מפלתם בסוריה ועיראק ועם הדומיננטיות והחתרנות השיעית. היצרים התוססים והמסוכנים של אסלאם סוני שתחושת מצוקה, קיפוח, מצור ומגננה דתית ותרבותית יצרו את האסלאם הפוליטי הרדיקלי, את "האחים המוסלמים", את "אל-קאעידה" ולאחרונה את דאע"ש ומאות ארגונים בכל המרחב המוסלמי סוני . האסלאם הסוני המקצין והג'יהאדיסטי מתחיל לנתב את כעסו ונקמתו להשפלה שספגו מידי השיעה במזה"ת. עד שיקום הביטחון העצמי, בייחוד של הערבים הסונים, השבת המצב לקדמותו, החזרת איראן לממדיה השיעים ושיקום תוצאות התבוסה קשה לראות שהמזה"ת פונה להסדרים אמינים ומעריכי ימים, לשיקום ובניה ולפיתוח של החברות שבתוכן. תוצאות ה"אביב הערבי" עד כה הן לא רק חורבן העולם הערבי אלא הנצחת "הסכסוך" כן ! לא זה בין ישראל לפלשתינים אלא בין סונה לשיעה. הדם שנשפך לא מתאייד אלא מזין את המאבק הבא.

    לגבי ישראל את שתי התהליכים הגדולים – שקיעת אירופה והתחדשות הסכסוך הסוני-שיעי סימל יותר מכל ביקורו של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בישראל. הוא סמל את העתיד הרבה יותר מאנגלה מרקל בגרמניה."

    אהבתי

  22. לרוסיה הספיקו 15 אלף חיילים הרוגים כדי לוותר על אפגניסטן. גם העם הרוסי לא מוכן בכל מלחמה להקריב כאילו זו סטלינגרד. נכון שמאה הרוגים זה בטח נסבל אבל יש פוטנציאל הסתבכות.

    אהבתי

  23. רק המחשה לגבי רובוט ננו ברפואה בקטע של סרטן , מצטט מ – " פב מד " לעי"ל , הנה :

    Nanobots will have several advantages. Firstly, they can physically enter cells and scan the chemicals inside. Secondly, they can have on board computers that allow them to do calculations not available to immune cells. Thirdly, nanobots can be programmed and deployed after a cancer is diagnosed, whereas the immune system is always guessing about whether a cancer exists.

    הננו רובוטים יהיו בעלי כמה יתרונות . הם יכולים , ממש פיסית , לחדור לתא , ולסרוק את ההרכב הכימיקלי של התא . הם יכולים לבצע פעולות חישוב מהירות , שלא נתונות או לא אפשריות למערכת החיסונית של גוף האדם , ולקבוע בוודאות , האם ההרכב הכימי בתא , מעיד על סרטן . ועוד משם :

    The device would have a small computer, several binding sites to determine the concentration of specific molecules, and a supply of some poison which could be selectively released and able to kill a cell identified as cancerous. The device would circulate freely throughout the body and would periodically sample its environment by determining whether the binding sites were occupied or not. Occupancy statistics would allow determination of concentration.

    אותו רובוט , כמובן יזריק רעל להרוג בדיוק רב , התא הסרטני . הרובוט עצמו , ינוע בגוף בצורה ספונטנית ( משמע יסרוק תדיר הגוף ) ובאופן תקופתי , יבצע סריקות או מדגמים לזיהוי תאים סרטנים .

    אז הנה לנו , הטכנולוגיה לא רחוקה . היא תגיע בוודאות בעתיד הלא רחוק . אלו רובוטים לכל דבר . הם נעים באופן עצמאי , מזהים , מעבדים מידע , ומטפלים בגוף . לחשוב על ההשלכות בקשר למה שכתבתי לעי"ל ובפוסט קודם , ברור כשמש , הדבר הזה , יכול להיות מינוף לדברים בלתי נתפסים . ואם רובוט כזה , יש לו בינה מלאכותית , או מופעל בצורה עויינת , זה סיפור באמת בלתי נתפס .

    להתראות

    אהבתי

  24. הננו רובוט הפולשני יהיה מחובר למחשב חיצוני שיפקח עליו ויעבד את הנתונים, אחרת חס וחלילה כמה מאות רובוטים כאלו יתרכזו במקום שיש בו הרבה סוכרים ויהנו מחיים קלים במקום להרוג תא סרטני ולנוח. בהתחשב בעובדה (יש השבוע כתבה) שה F15 המטוס שמשמש כיום הרבה צבאות תוכנן והחל להבנות לפני 45 שנים לננו רובוט מחזונו של על רום נצטרך לחכות כמה וכמה וכמיהה דורות או לקואנטום ליפ בתחום

    אהבתי

  25. יותר חשמל פחות עמל ,

    תיארתי לעצמי , שעכברוש בוגדני ונאלח כמוך , לא יהין להשאיר את שמו . אבל , דע לך : אני אגיע אליך , מה שיקח ולא יקח . אתה חושב שאתה מוגן , מאחורי מסכים אנונימיים , פחדנים ושפלים , אבל זכור מילותי אלו :

    במוקדם או במאוחר , אתה תפגוש בי , ותשלשל במכנס מפחד !! אשים ידי עליך , בכל מחיר !!

    אהבתי

  26. תמריץ, פוסט מעניין, אבל הנחת היסוד שלך, שרובוטים לעד יתוכנתו ע"י בני אדם, בעייתית.

    כל הרעיון של הסינגולריות ושל בינה מלאכותית אמיתית (superintelligence) הוא שיגיע הרגע בו הבינה המלאכותית תתכנת את עצמה. מרגע זה כל הכללים ישתנו, ויש שצופים intelligence explosion בו תוך שניות בודדות האינטליגנציה המלאכותית תשדרג עצמה באופן מסחרר, בלתי נשלט, ובלתי ניתן להבנה לאינטליגנציה האנושית המוגבלת (מוגבלת לגודלו של המוח האנושי, ולא למרחבי רשתות אינסופיות של ביטים).

    בנוסף, אם מאפיין בסיסי של אינטילגנציה (לאו דווקא אנושית, אנחנו רואים את זה בכל הטבע סביבנו) הוא כמיהה לשרידות ושכפול, זה משהו שלא בהכרח מחייב עיצוב של מיליוני שנות אבולוציה. זה יכול להיות מוטבע בבינה המלאכותית מרגעי ההכרה הראשונים, ואפילו רק בגלל רצון בסיסי לחקות את יוצריה האנושיים.

    אהבתי

  27. KB, מה שאתה אומר מזכיר לי את מה שאנחנו רואים בעידן המודרני. אינטליגנציה גבוהה יכולה לגבור על התניות אבולוציוניות בסיסיות. כמו שקורה עם היהודים הליברלים המשכילים שהצליחו לנער מעצמם את האתנוצנטריות (כמו שכתבתי כשדנתי בזה פעם עם קמיליה, זו לא אסטרטגיה אבולוציונית, אלא אסטרטגיה אנטי אבולוציונית). אז אולי גם הרובוטים מסוגלים. אבל אצל בני אדם התרחשות כזו מובילה להתנהגות שוחרת שלום. נקווה שגם אצל הרובוטים.

    אהבתי

  28. תמריץ, אתה נוטה לקשר בין אינטליגנציה גבוהה לבין ערכים אוניברסלים של שוחרי שלום, ליברליזם וכו' ("האליטות שמאלניות"). ובכן, אוליי יש הרבה אינטליגנטים שמאלנים, אבל מציע לך להגיע לסמינר אקדמי בין חבר פרופסורים, ולחוש בשנאה היוקדת אחד כלפי השני מתוך תחרותיות, אגו, והרצון לרמוס את האחר, לפעמים במעטה ביקורת אקדמית ו- peer review, ולעיתים סתם מתוך תחושת סיפוק. האגו הזה מקדם מדע טוב יותר, ומספק מוטיבציה להצלחה יותר מהאחר, שזה משהו בסיסי ביישות אינטליגנטית. כך שלא הייתי בונה על כך שהאינטליגנציה הגבוהה של הבינה המלאכותית תכתיב בהכרח התנהגות שוחרת שלום, הייתי מנחש הפוך לגמרי.

    Liked by 2 אנשים

  29. זו נקודה שיש בה כמובן אמת – גם בני אדם שאינם אנוכיים ברמה הקולקטיבית, הם עדיין אנוכיים ברמה האישית. ובאופן הפוך – לעתים קרובות העדר אנוכיות ברמה האישית, התנהגות כדוגמת נפילה על רימון, מקושרת עם אידיאלים אתנוצנטריים חזקים.

    Liked by 1 person

  30. kb,
    אני לא מזלזל במדע וטכנולוגיה, אפילו להיפך – מכיר בפוטנציאל העצום שבהם. אבל כמהנדס אולד-פאשין אנשי הסינגולריות נראים לי, בלי רצון להעליב אף אחד, קצת קוקואים.
    אולי כי אני לא מכיר מספיק את התיאוריה שלהם ושופט לפי התרשמות חיצונית, אבל כנראה כי הם אנשי מיסטיקה שמדברים בשפת הטכנולוגיה.

    לא שיש לי משהו נגד מיסטיקה, אלא שאני מעדיף אותה מסורתית (למשל הקבלה) ולא מעורב ניו-איג'ית.

    Liked by 3 אנשים

  31. הסינגולריות היא נגזרת לכאורה מהשקפה מטריאליסטית לחלוטין על האדם. אינו אלא חומר פיזי. זו ההשקפה המדעית המקובלת, ולכן לדבר על סינגולריות זה לכאורה מדע. אבל למעשה מטופש כי המדע אינו במצב שבו יש לו ממש הבנה באיך נוגעת נפש בבשר.

    Liked by 1 person

  32. שני דברים לא קשורים

    1. כתבה שכותרתה "בוגרי לימודי כלכלה בבריטניה מפיצים אומללות בעולם".
    הכתבה תוקפת בעיקר את ביה'ס לכלכלה של לונדון (האם נדב אייל אינו בור בי'ס זה?).
    למען האמת, די מיותר לקרוא את הכתבה עצמה. ניתן להסתפק בקריאת הכותרת הקנטרנית אותה ציטטתי. 😊

    2. צרור הערות של אורי הייטנר 9.7.17
    הערות שעם רבות מהן אני מסכימה, ועל חלקן הייתי שמחה להתדיין.
    לצערי, הבלוג של הייטנר אינו מעודד התדיינויות.
    בכל מקרה, מאוד קליל ומאוד קריא.

    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=272685

    אהבתי

  33. קמיליה, תודה על ההפניה לאורי הייטנר. נהניתי לקרוא אותו, אבל אני די בצד של עירית לינור לגבי הכותל. את כמובן מוזמנת להעלות השגותייך לגבי כל נושא שנגע בו.

    אהבתי

  34. קמיליה , אם ממשלת אין כלים להוציא את המשק שלה ממשבר משום שהיא ויתרה
    על ריבונות מטבעית הסיכוי שלה להוציא משק ממשבר חוב ודיפלציה קטן מאד.

    הכותב(שכנראה קשור לאותה אסכולה כלכלית (דתית)שלא נותנת למציאות לערער על הנחות היסוד האפריוריות שלה אבל נותנת לעצמה הזכות כן לערער על המציאות) מנסה לקשור את קיינס לסוציאליסטים בעוד שעובדה ידועה היא שקיינס ראה עצמו כקפטליסט (קונסרבטיבי מתון במונחי ימינו אנו) שביקר רבות את הסוציאליזם.

    הוא גם אמר מפורשות :

    “I can be influenced by what seems to me to be justice and good sense; but the class war will find me on the side of the educated bourgeoisie.”

    Liked by 2 אנשים

  35. באותו נושא , אסכולה אחרת – על בוגרי לימודי כלכלה בשיקאגו שהפיצו שנים שבנקים מרכזיים שולטים בכמות הכסף במשק.

    אהבתי

  36. גם אם אני מתנגד למתווה הכותל, אני תומך בהייטנר ולא בעירית לינור. כלומר אני מסכים עם התפיסה של לינור שהכותל צריך להישאר מונופול אורתודוכסי אבל מחזק את הטענה של הייטנר שחילונים צריכים לקחת אחריות על היהדות.

    וזה מתקשר לנושא נוסף שהייטנר עסק בו – "הדתה". ככל שהציבור החילוני צועק יותר ויותר "הדתה" בגועל – כן הוא מחזק בעקיפין את המונופול הדתי על המרחב

    אהבתי

  37. קראתי את הפוסט ובגדול אני מסכים עם המסקנות למעט הקשר הלא מובן לי לדארווין ותורתו האבולוציה ..אני מאמין בקדמה ובמיוחד קדמה מדעית כל עוד והדבר משרת את החברה האנושית וזה בדיוק מה שקורה בפועל.. יש גורמים שונים בין בני אדם אשר מנסים לנצל את הידע הרב לכיוונים שליליים אבל מדובר במיעוט וברוב המקרים הם נכשלים.. יהודים מאז ומעולם האמינו שהרעיון קדם למעשה וזה מה שקרה בכל תחומי העשייה הטכנולוגית השוק והצרכים האנושיים הם אלה שמכתיבים את קצב ההתפתחות… לכן אין חשש לא מאבטלה המונית ולא מאסון בלתי צפוי בכל היצירה הזאת שולטים בני אדם למען בני אדם….
    אני לא תמים יש הרבה תוכנות זדוניות השטן נמצא בכל מערה נסתרת אבל כך היה מאז בריאת העולם מלחמה מתמדת נגד הרוע..
    נ.ב רובוטים מתוכנתים משמשים חברות פיננסיות רבות במסחר הרב צדדי בבורסות בעולם אבל הם לא מצליחים לנצח את השוק למרות שחלקם מרוויחים כסף רב ואילו רבים אחרים מפסידים סכומים ניכרים יש איזון..

    אהבתי

  38. עמדתי במחלוקת עירית לינור – הייטנר (ותמריץ – יאיר)

    רקע הכרחי להסברת עמדותי – בהנחה המקובלת שהיהדות היא תרכובת של דת ולאום – אדם יכול להתחבר ליהדותו:
    1. דרך הדת והלאום גם יחד (לדוגמא דתיים לאומיים המנסים לשלב את שני ההיבטים),
    2. דרך הדת אך לא דרך הלאום (לדוגמא חסידי סאטמר וחרדים אנטי ציוניים נוספים, המעוניינים ב"מחנה טהור" – יהיה קטנטן ככל שיהיה),
    3. דרך הלאום אך לא דרך הדת – חלק מהחילונים, שיהדותם חשובה להם, והמאמינים שאחד החלקים החשובים ב*עם* היהודי הוא של יהודים חילוניים. [למרות הגיחוך של חייל זקן על הטענה שחילונית היא זרם ביהדות] גודל העם היהודי והיחסים בין חלקים שונים בתוכו חשובים בעיניהם שבעתיים מ"טהרת המחנה". [וזה גם מה שמשפיע על עמדתם בנוגע למחלוקות בנושאי גיור. הם בעד הקלות מכסימליות בתקווה לחבר לעם היהודי רבים ככל הניתן. ובמיוחד את כל אלו מזרע ישראל]
    4. לא דרך הדת ולא דרך הלאום. ידוע להם שהם "ממוצא יהודי". פריט מידע חסר משמעות בחייהם.

    אם לא לגמרי ברור – אני שייכת לקבוצה 3.

    תגובותי לדברי הייטנר על הנושא:
    א. "עגלה ריקה – עירית לינור פרסמה במוסף "הארץ" מאמר נגד מתווה הכותל ובעד המונופול האורתודוכסי עליו."
    ——————————————————
    כפי שכבר כתבתי, אני תומכת במתווה הכותל, ומשוכנעת שחשוב ליצור רחבה, קטנה ככל שתהיה, שלא האורתודוכסים הם המכתיבים את חוקיה, אלא קבוצות אחרות הנכללות בעם היהודי.
    מתן מונופול לקבוצה מסוימת, תהיה אשר תהיה, עלולה להדיר ולהרחיק את כל שאר הקבוצות. היא אמנם לא תרחיק את החילונים המושבעים, שבמילא לא מתקרבים לכותל – אך היא עלולה להרחיק קבוצות אחרות.
    כולל כאלו שרוצים לדעת שאם יצא להם להגיע עוד עשר או עשרים שנה לביקור בישראל – יש מקום ליד הכותל בו יוכלו להתפלל לפי אורחותיהם. כלומר, אפילו עצם הידיעה חשובה – גם אם לא תמומש בפועל.
    (בדיוק כפי שחשוב לרבים מהם לדעת שאם אי פעם ירצו אזרחות ישראלית – הם יזכו לקבלה. גם אם סביר שמעולם לא יבקשו אזרחות ישראלית).

    ב. "המסר שלה היה: אנחנו החילונים – עגלה ריקה. לא מעניין אותנו ואין לנו מושג ביהדות. הכותל הוא לא עניין שלנו. הוא של הדוסים. אז אנחנו לא צריכים להתערב, ועלינו לתת להם לעשות שם מה שהם רוצים, כי בסופו של דבר הם דתיים גם בשבילנו."
    ——————————————–
    הידע שלי ב*דת* היהודית, בדומה לידע של לינור, מועט. ובדומה לה, גם המוטיבציה שלי ללמוד עליה יותר (וללמד את ילדי עליה) מאוד מוגבלת.
    המשפט של לינור "הם דתיים גם בשבילנו" – סתום בעיני לחלוטין. כחילונית – אפילו איני מצליחה להבין למה התכוונה.
    אבל, העניין שלי בהיסטוריה של העם היהודי, על כל פלגיו וגוניו, רב מאוד. כולל ההיסטוריה המאוד עגומה של המחלוקות והשסעים בתוך הקהילות היהודיות וביניהן. מכאן, מאוד מטרידות אותי ההשלכות האפשריות של ביטול מתווה הכותל, ובעיקר על אלו שהקשר שלהם עם היהדות במילא דקיק והם כבר עם רגל אחת בחוץ.
    איני מסוגלת לשכוח את החישוב שלו היהודים היו מצליחים לשמור על האחוז שהיה להם בתוך האימפריה הרומית – היו אמורים להיות עכשיו בעולם 175 מיליון יהודים. אנחנו כיום בקושי 15 מיליון. לא כל 160 מיליון היהודים "החסרים" הם רק באשמת הנוצרים והמוסלמים. חלקם הוא גם באשמת יהודים אחרים. לקחים שהייתי שמחה שילמדו כיום בבתי ספר – החילונים, הדתיים והחרדים. נושא החשוב בעיני שבעתיים יותר מכל לימודי הדת, תנ'ך, גמרא, תפילות, מחשבת ישראל וכדומה.

    ג. "אותי המאמר שכנע. הוא שכנע למה תמיכתי במתווה הכותל אינה רק בשל המחויבות של מדינת העם היהודי לכל היהודים בגלויות על כל הזרמים והגוונים שבהם, אלא …"
    —————————————
    זו הסיבה *היחידה* בגללה אני תומכת במתווה הכותל.
    כולל, אם לא ברור, עבור היהודים המקורבים למסורת בישראל, והמעונינים לערוך ליד הכותל טקסים משפחתיים.
    יאיר כתב באחד הפוסטים שחילונים תומכים במתווה הכותל בשל "ערך הפלורליזם". לפחות מבחינתי זו טעות. פלורליזם דומה מדי בעיני ל"רב תרבותיות", משהו שהוא יותר קללה מברכה, אילוץ שאם רק אפשר להימנע ממנו – מוטב.
    אני תומכת במתווה הכותל בשל ערך "השלום" בין חלקי העם היהודי. בשל הידיעה שבכדי למנוע פיצולים ופילוגים כולם (כולל האורתודוכסים) חייבים להתפשר.

    אהבתי

  39. אל רום,
    אין דבר כזה "ננו בוט". טכנולוגיה מכנית שהתפתחה מתוך המיקרו אלקטרוניקה נקראת MEMS והיא קיימת כבר שנות דור. גירסתה הממוזערת נקראת NEMS. לגירסה הממוזערת אין כמעט אפליקציות (יש בעיקר באופטיקה). עד היום לא הצליחו לבנות שום מכונה במימדים מיקרוניים. הסיבה היא שתהליך הייצור הוא סידרה של מהלכים דו מימדיים של הוספת שכבות וגריעת חומרים (במגבלות גיאומטריות קשות). אין היום (גם לא באקדמיה) טכנולוגית ייצור שמאפשרת לבנות מכונות מסוג "ננו בוט" וגם לא תהיה בדור הקרוב.

    אהבתי

  40. קמיליה,
    עירית לינור צודקת. גורלה של רחבה חילונית בכותל יהיה כמו של ההגדות לפסח שהומצאו בקיבוצים. הרפורמיות מגיעות לכותל רק כשיש שם מצלמות טלוויזיה. לא ימצאו הרבה קונים לברכת כוהנים של הרבניות שפיר וזנדברג.

    Liked by 2 אנשים

  41. חייל זקן ,

    איפה כתבתי שיש דבר כזה ? יש דבר כזה ננו טכנולוגיה , והיא כבר בשימוש ( לא מאסיבי , אבל כבר ) . כתבתי שזה טכנולוגיה ודאית בעיקרון לעתיד ברפואה ( הננו בוט ) וזהו . בשביל מה כתבת התגובה לא מבין ? זיוני שכל סתמיים ? תקרא טוב !! תקרא הלינקים ( אם אתה יכול להבין או להשיג בדבר ) .

    אהבתי

  42. אל רום,
    מתנצל שלא הצלחתי ללמוד טכנולוגיה מהויקיפדיה. יש ננו טכנולוגיה והיא משמשת בעיקר לייצור שכבות דקות. אין ננו טכנולוגיה שיודעת לטפל באלמנט ננומטרי בודד.

    אהבתי

  43. חייל זקן , תגיד לי אתה מסומם ? אתה ג'נקי ? לא מבין . אני כותב לך שכתבתי , שאין עדיין , וזה עתידי . בשביל אתה חוזר שוב על כך ? אם אתה לא מבין באמת מה אני כותב בפשטות כזאת בתגובה קצרה , איך תבין משהו טכנולוגי באמת , וויקיפדיה אפילו . חלאס חמאס …..

    בכללי למגיבים וקוראים :

    רק לא ממש סגרתי המעגל , על ידי המחשה , בדבר השילוב בין ננו רובוט , לבין בינה מלאכותית , ומדגיש , זו בעיקרון טכנולוגיה ודאית בעתיד הרפואי , והבינה המלאכותית , קרוב לוודאי תהא הכרחית ליישומה , הנה :

    They can be programmed to find and fight diseases they have never encountered (when a new disease shows up), as soon as it is analyzed everyone’s nanobots can benefit.

    הם מתוכנתים או יכולים להיות מתוכנתים , להילחם במחלה , שמעולם לא פגשו . שלא ידועים להם הפרמטרים שלה ממש . כלומר, הבינה המלאכותית , תייצר להם , יכולת של כושר אילתור . הרי ידועה הבעיה של כאוס ברפואה . וירוסים שמסתגלים לאנטיביוטיקה . תעבורה אינטנסיבית בעולם , שמייצרת פוטנציאל עצום למגיפות ומחלות מעין חדשות ( ראה : שפעת החזירים , שפעת העופות , אבולה , אפילו האיידס מקופים באפריקה ) . הננו רובוט עצמו , כמובן מוגן מתקיפה ישירה של גורם המחלה . ואפילו אלתור בתאונות דרכים , הנה :

    A permanent nanorobot installation can ensure survival. Nanobots embedded in a tissue can strengthen it against tearing, or repair once it is torn.

    הואילו ועסקינן בהנדסה ברמה מולקולארית , הננו רובוט , יכול לשנות את המרקם של רקמת העור למשל , ולחזק אותה , בקשר לתאונות דרכים וקריעות טראומטיות של איברים ועור . כלומר , גם כאן , לנוכח תאונת דרכים , הוא ( הננו רובוט ) צריך לאלתר באמצעות בינה מלאכותית , שרשרת של פעולות , להצלת חיים , בתוך מה שנקרא : " שעת הזהב " השעה הפרמדיקית , שבתוכה גובר הסיכוי להצלת חיים , עם נותנים טיפול תכוף ביותר, ומפנים מהר לבית החולים .

    להתראות

    אהבתי

  44. וחייל זקן ,

    כדאי שתפנים מה הסברתי לך כבר . אתה נמצא באינטרנט . פה לא מתרשמים מתארים וכותרים וסיפורי בדים . לא יודעים ממש מי עומד מאחורי מה וגם לא ממש מענין . אל תחשוב שהכותרים מרשימים מישהו . מה שמרשים , זה תגובה מאורגנת , בהירה , עם המחשות , ביסוסים , הפניות , עם ארגון וסדר . אם כותרים היו מרשימים מישהו , אז לא היה צריך את תמריץ ובלוגים דנן . אז תפטור אותנו מהתפארויות ותארים , ותבין המקום שלך הטבעי כאן .

    מעבר לזה , הלינק ששמתי שם בקשר לננו רובוטים ברפואה , הוא לא של וויקיפדיה . מניח שלא טרחת אפילו . זהו מגזין רפואי של מומחים של ממש . ואפילו כך , וויקיפדיה , הם מעולים . לא מציע כלל לזלזל בהם . נראה אותך , מעלה וכותב ערך אחד אפילו , במקום אינספור זיוני שכל .

    להתראות

    אהבתי

  45. קמיליה,
    ערך השלום חשוב בעיני אך צריך להשאיר את השיטה הקיימת על כנה, קרי יהדות העולם מנוהלת בידי הרפורמים והקונסרבטיבים (כולל גיור) ויהדות ישראל בידי האורתודוכסים.
    שלום שמורכב מרחבות כותל מתחרות לא יתרום לשום שלום. רק למלחמה.

    לא ידעתי שביטול המתווה לא מבטל את הרחבה השיוויונית. אם זה נכון אז זהו הפתרון הנכון ביותר: שתהיה רחבה שיוויונית אבל לא בניהול רפורמי וכל הרוצה להתפלל בה – יבוא ויתפלל.

    אהבתי

  46. העניין הוא שהרפורמים והקונסרבטיבים לא באו להתפלל ברחבה בקשת רובינסון בארבע השנים שהיא פתוחה. כמו שיאיר אטינגר הסביר בהארץ, דברים לא מגיעים מלמעלה במדינה, אלא מלמטה. איך תיבנה כניסה מכובדת, יושקעו כספים בתחזוקה, תוקם מועצת מנהלים עם נציגות רפורמית, אם אין לזה קהל. הרחבה לא תיסגר וגם החרדים לא דורשים זאת בפועל, אבל הפיכתה לקבועה, פורמלית, עם נציגות רשמית לרפורמים ומעוגנת בהסדרי הגישה לכותל עצמו היא הנושא שבמחלוקת.

    אהבתי

  47. אל רום,
    מתנצל שוב על בורותי, אולי תוכל לעזור לי עם הבעיה הבאה.
    הטכנולוגיה השלטת היום לפילטרי רדיו היא פילטרים מבוססי גלים אקוסטיים (SAW/BAW). אלו מוצרי MEMS אבל לא ניתן להקטינם לפחות ממילימטרים (מגבלה פיסיקלית תיאורטית). התואיל למצוא בויקיפדיה טכנולוגיה (תיאורטית) שמאפשרת בניית מקלט רדיו מולקולרי.

    אהבתי

  48. קמיליה,
    אני לא מסכים עם עירית לינור ש"הדתיים – דתיים גם בשבילנו", וגם אני מייחל כמו הייטנר לפיתוח של יהדות ש"מתאימה יותר" למקום ולזמן (אפילו שההגדרות שלנו איך זה צריך להראות הוא אחר לגמרי).
    אבל יש משהו נכון שמי שחי את העניין יותר ברצינות (למשל דתיים וחרדים) הוא זה שמשפיע יותר מן השאר על "שמירת הלאום". כי בעולם כל כך פתוח וגלובלי, עם השפעות שמגיעות מקצווי הגלובוס עד למפתננו, מי שיצליח לשמור על הלאומיות היהודית (אותה את כן מקבלת בניגוד לדתיות) יהיה מי שישמור על המאפיינים היהודים (שהם גם דתיים למרות שאת מסרבת להכיר בכך).

    אני מתקשה לראות יהדות שמוגדרת דרך הלאום בלבד שלא תהיה מוגדרת על דרך השלילה, ואני מסרב להיות מוגדר על דרך השלילה (למשל אנטישמיות, פרעות ביהודים ו"העולם נגדנו", גם אם הם קיימים).

    אהבתי

  49. אני עדיין חושב שטירוף להרגיז את יהדות ארה"ב שאנו כה תלויים באהדתה. אבל לגוף העניין הקייס שלהם בנושא הכותל הוא לא כזה חזק ובפרט כשהרחבה השוויונית בפועל לא תיסגר.

    אהבתי

  50. חייל זקן , אם היה לי ספק , שאתה סתם נרקסיסט טיפש , שלא יכול להוריד הראש ולשתוק כשצריך , אזי , כל ספק הוסר . ואגב , כדאי שתהיה בעינינים , אפילו שופטים בארה"ב , מסתמכים על וויקיפדיה כמקור להבנה כללית ומשפטית של מצבי דברים , הנה , כאן למשל , פסק דין , של בית המשפט העליון בטקסס לגבי הלגיטמיות שבהסתמכות על וויקיפדיה , לכל המעונין כאן :

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 150790.pdf

    להתראות

    אהבתי

  51. וככה בכללי ,

    גמורה עלי דעתי אמנם , לא להגיב יותר כאן בעינינים משפטיים של ממש ( להבדיל מסתם ציון עובדות כלליות , ובא בטענות רק לעצמי , לא מאשים בעיקרון אף אחד ). במקרה הזה , מי שלא מבין משהו , יכול לשאול ואעזור בחפץ לב . זה רק בקטנה , תרומה צנועה , למפעל האדיר הזה של וויקיפדיה ….

    להתראות

    אהבתי

  52. תמריץ,
    "התנועה המסורתית" זה שם כיסוי לתנועה הרפורמית. בישראל המסורתיים (כמעט כולם, וזו הקבוצה הדתית הגדולה בישראל, גדולה בהרבה מהחילונים האתאיסטים) מקיימים את המסורת האורתודוקסית ואין להם קשר לתנועה הרפורמית. עלייה לתורה דורשת מניין, כזה שלא כולל את הסבתא והדודה.

    אהבתי

  53. התנועה המסורתית זה שם כיסוי לקונסרבטיבים ולא לרפורמים, אבל בהחלט אין להם שום קשר למסורתיים בישראל שמסרבים לקנות את הסיפור הקונסרבטיבי/רפורמי על אף המשאבים הרבים שהתנועות הללו שפכו כאן בישראל.

    אהבתי

  54. יצויין שהקונסרבטיבים אינם זהים לרפורמים, ואלו ואלו הקימו מוסדות מכובדים בארה"ב, אך לא נקלטו כאן.

    אהבתי

  55. ההבדל בין רפורמי לקונסרבטיבי הוא כמו ההבדל בין שמאלן אשכנזי תל-אביבי למזרחי חבר הקשת המזרחי. שניהם מצביעים לאותה מפלגה אבל לכל אחד כאבים משלו.

    אהבתי

  56. אלרום, כתבת קודם:
    "מעבר לזה , הלינק ששמתי שם בקשר לננו רובוטים ברפואה , הוא לא של וויקיפדיה . מניח שלא טרחת אפילו . זהו מגזין רפואי של מומחים של ממש."

    בלי קשר לנושא הויכוח עם חייל זקן, שים לב לכך שלא כל ציטוט שאתה מביא מעיתון שהוא indexed ב- pubmed הוא רציני. ספציפית, העיתון ממנו ציטטת הוא פח מוחלט. המאמר פורסם בעיתון בשם Oman Medical Journal, שלו אימפקט פקטור של… 0.28… (https://www.researchgate.net/journal/2070-5204_Oman_Medical_Journal)
    זה בטח לא "מגזין רפואי של מומחים של ממש"…

    אהבתי

  57. ויותר ברצינות:
    הקונסרבטיבים רואים בהלכה משהו מחייב, גם אם ניתן לשינוי בקלות.
    הרפורמים לא רואים בהלכה עניין מחייב.
    הכרתי אנשים שיש להם קרובי משפחה קונסרבטיבים והם מדווחים על יחס רציני מצדם כלפי הדת. לא מכיר עדויות מקבילות על רפורמים. קראתי גם שו"תים קונסרבטיבים והתרשמתי.
    לא מדובר באותן תנועות ואישית אני מעריך את הקונסרבטיבים על תמיכתם בישראל עוד לפני הרפורמים שמחקו כל אזכור של ירושלים וציון מספרי התפילה שלהם.
    דעתי האישית, ורק האישית, שהקונסרבטיבים באמת באו למצוא פתרון ליהודים שחיו בתרבות האמריקאית וחיו בדיסוננס עצום, ולכן הם גם הביאו שחקני חיזוק אורתודוכסים (למשל ליברמן שחקר רבות את ספרות חז"ל) כי המטרה שלהם הייתה שמירת הרצף היהודי. הרפורמים לעומת זאת באו בגישה מאוד מזלזלת כלפי העבר היהודי ובפרדוקס שבין החיים היהודים לחיים המודרנים הם העדיפו לוותר על החיים היהודים, לפחות החלקים שהם התביישו בהם. כיום ההבדלים הטשטשו בין התנועות אבל עדיין לא מדובר באותן תנועות. כמובן שהנושא מורכב יותר ומי שיש בעדו מידע מפורט יותר יכול לשתף אותנו.

    אהבתי

  58. כמובן שצריך גם להבין שקונסרבטיבי בארה"ב הוא הרבה יותר דתי מחילוני או מסורתי בישראל.
    בישראל הדת היא חלק מהנוף והיא שזורה במערכת החינוך, בלוח השנה של שוק העבודה, ובצמתים רבים בחיים. בארה"ב אתה נדרש להיות הרבה יותר אקטיבי בשביל לשמור על זהותך.

    אהבתי

  59. kb , אתה לא כותב כלום , מה שקובע מומחים של ממש , זה מה שכתוב . אני מכיר המגזין הזה , והגדולה שלו , זה שהוא מפרסם , גם דיעות מבוזרות , או פרסומים על מחקרים במצב שהוא עדיין בוסרי ( בוסר וכדומה ) או מהווה ריכוז ממש מגוון של פרסומים ודיעות ומחקרים .

    אתה צריך הרבה יותר מזה , בשביל לכתוב " פח " . האם תוכל , להביא , איזשהוא מאמר , איזשהוא פרסום שם , שמעיד על משהו שהוא כפי שאתה כותב " פח " . הנה , הבאתי משם על הננורובוטים . בוא , עם כל היהירות המגוחכת שלך , בוא ותעיד , מה לא " מומחי " , מה לא מקצועי .

    בוא נראה אותך … בצורה מפורטת , מומחשת ובהירה . אני מכיר הפרסומים שלהם . הם נסמכים על מומחים ועל מבינים בדבר .

    בוא , אם העזת , אל תכתוב בעלמא , תביא המחשות ….. אני אחכה …

    להתראות

    אהבתי

  60. תמריץ,
    לננו-בוט כפי שמתואר במגזינים המשובחים שאל רום קורא אין התכנות תיאורטית. הרלוונטיות של ננו-טכנולוגיה לרפואה מתבטאת בנסיונות לפיתוח מבנים מולקולריים שמאופיינים בתכונה של יכולת קשירה כימית פרטיקולרית (כמו מפתח ומנעול) למבנים תואמים בגוף האדם. כל השאר זה ממבו ג'מבו של הדיוטות.

    אהבתי

  61. חייל זקן , שקלתי להביא לינקים שיפנו לתגובות שלך , פיצוץ אשכרה של דברי הבל , סופרנובות של דברי כסילות . במחשבה שניה , אתה תקבל תשומת לב מיותרת לחלוטין . אתה אשכרה כלי ריק ……

    אהבתי

  62. לחייל זקן ותמריץ,

    הטענה שהרחבה הרפורמית תהיה לרוב ריקה מאדם (ולא יהיה ביקןש ער לברכת כוהנים מהרבניות שפיר וזנדברג) אינה חשובה בעיני. חשוב לי רק ש*כל* מי שמגדיר/ה את עצמו/ה יהודי/ה ידע שגם לו/ה ולשכמותו/ה יש מקום ליד הכותל. שיהודים ויהודיות, חילונים, רפורמים וקונסרבטיבים בארה'ב ובקנדה לא יחושו שישראל מדירה אותם.

    לתפיסתי זהו רק חלק קטן מהחובה של יהודי ישראל ליהודי העולם בכלל וארה'ב בפרט. חורה לי שישראל מתנערת מחובתה זו.
    בשנים הראשונות שלאחר הקמת המדינה, בתקופת העלייה ההמונית, קופת המדינה התרוקנה לחלוטין ממטבע זר, והיא לא הצליחה לשלם עבור ספינה עמוסת חיטה שהייתה בדרכה מארה'ב לארץ. בעלי הספינה איימו שאם לא יקבלו את כספם במזומן ומייד – הם יסיטו את הספינה ליעד אחר. ללא מגבית חירום שנערכה בין יהודי ארה'ב בכדי לשלם עבור משלוחי מזון לארץ – יתכן שגם תקופה זו הייתה זכורה לנו היום כתקופת רעב.
    אגב, גם בתקופת מלחה'ע הראשונה אליה התייחס תמריץ – רק יהודי ארה'ב הצליחו להכניס לארץ משלוחי מוצרים חיונים, ולהקל במעט על הרעב ששרר אז בארץ. סיוע שפסק רק כאשר ארה'ב נכנסה למלחמה נגד האימפריה העותמנית.
    מכאן, הטענה שהחזקת רחבה ריקה מאדם עבור יהודי העולם, מבזבזת את כספי משלם המיסים הישראלי אפילו מקוממת אותי. משהו בפרופורציות מאוד מעוות.

    ####################################

    ליאיר,

    א. ברור שאיני מתכחשת לעובדה שיהדות היא *גם* דת. למרות שאלי אישית חלק זה של היהדות פחות מדבר.
    לתפיסתי החלק של הלאום היהודי גדול בהרבה מהגדרה על דרך השלילה / הגדרה לעומתית מול עמים אחרים – אך לא מתאים לי להיכנס עכשיו לנושא.

    ב. טענת שמי שחי את העניין יותר ברצינות (כלומר דתיים וחרדים) אמור להשפיע יותר מהשאר על שמירת הלאום.
    בעיני ההפך הוא הנכון !!!
    לתפיסתי, כל מי שמתייחס ליהדות רק כדת (ומתעלם מחשיבות הלאום היהודי) – ממהר להרחיק ממנה את כל מי שחולק עליו / על "מנהיגותו הרוחנית" ואינו נוהג כמותו. מכאן בעיני *אסור* למסור לידיו את המפתחות לשערי הכניסה והיציאה מהיהדות.

    אין כמו החרדים בכדי להכריז חרם על פלגים שלמים מהעם היהודי. דוגמאות ספורות מההיסטוריה היהודית: על השומרונים והקראים, על שפינוזה ויהודי השכלה אחרים, על החסידים, על הרפורמים ….

    הרפורמים מעולם לא העלו על דעתם להתכחש ליהדותם של החרדים ולהחרימם. אבל החרדים טוענים שהרפורמים הם הכת הנוצרית הקרובה ביותר ליהדות, קוראים לרבנים הרפורמים כמרים, ולא נרתעים מלהפיץ עליהם שקרים בוטים (לדוגמא שבסידור התפילה הרפורמי נמחקו כל האזכורים לציון).
    בישראל – הם מערימים קשיים כמעט בלתי אפשריים על צאצאי העולים מרוסיה, שלרבים מהם קשר משפחתי כלשהו לעם היהודי למרות שאינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה. לתפיסתם, כולם אמורים להפוך לשומרי מצוות אורתודוקסים (בנוסח היחיד המקובל בעיניהם) – או לא להיות יהודים. האופציה להיות יהודים חילונים או מסורתים שמורה בעיניהם רק לצאצאי יהודים מדורי דורות, אך אמורה להיות חסומה לחלוטין בפני כל המצטרפים חדשים. התוצאה הבלתי נמנעת מ"החמרה" שלהם בגיוריים היא שרבים מאלו שהיו מעוניינים להצטרף לעם היהודי – מרימים ידים ומוותרים. לא רק שהעם היהודי מפסיד אותם – הוא מאבד גם רבים מאוד מבני/בנות הזוג שלהם, היהודים מדורי דורות, ואת כל הצאצאים שיוולדו להם. הם טוענים שהם מחמירים בגיור בכדי למנוע התגיירות המונית של מהגרי עבודה מאתיופיה וסודן. אך זוהי רמייה. בפועל המונופול שלהם על הגיור משמש להנשרה המונית מהיהדות של עולי בריה'מ וכל בני/בנות הזוג היהודים שלהם.
    מיותר לציין שלו שערי הכניסה לעם היהודי היו נמסרים לידי יהודים שכמותי – ההנשרה הייתה קלה עד סמלית בלבד. אני הייתי מסתפקת בהוכחות לנכונותו/ה לקשור את גורלו/ה עם העם היהודי, ברוח מגילת רות. ואולי גם ב*מעט* ידע בהיסטוריה היהודית, ובמנהגי הדת היהודית וטקסיה. מי מהם שיהיה מעוניין להעמיק יותר ו/או לשמור מצוות – כמובן שיוזמן. אך חשוב בעיני שזו תהיה אופציה ולא חובה.

    אהבתי

  63. לא אמרתי שלדתיים וחרדים אמורה להיות יותר השפעה, אלא שבפועל זה מה שקורה כי דתיים וחרדים לוקחים יותר ברצינות את יהדותם. כמו בדיוק שלמנהל שנמצא בארגון מהבוקר ועד הלילה, מנסה לייעל ולפתח, יושב תחת מערכת יעדים מדידה וכו'.. תהיה יותר השפעה מאשר לעובד שמגיע בשמונה והולך בארבע וחש מחויבות זעירה לארגונו. ככה זה גם אם שיננו לנו ש"כולם חשובים וכולם משפיעים".

    אהבתי

  64. אלרום, אין לי תלונות מיוחדות לגבי תוכן המאמר שהבאת, הנייר סובל הכל, ובאמת קל ללהג במאמרי דיעה על נאנורובוטים שמרפאים סרטן ומרפאים אלצהיימר וכו'. חביב. המציאות לדעתי כרגע רחוקה משם.
    בכל מקרה, ה- Oman Medical Journal אוליי מגזין, ואוליי אתה נהנה לקרוא בו, אבל עיתונים מדעיים מדורגים לפי אימפקט פקטור. זה המצב. בכלל, העורך הראשי של העיתון הזה מתאר באתר שלהם (http://www.omjournal.org/) גישה של no barriers approach to publishing ואני לא רואה שמאמרים שמתפרסמים שם עוברים תהליך ביקורתי כלשהו. מציע שתפתח מאמר אקראי מהגיליון האחרון, נניח את זה: Impact of Aberrant Myeloid Antigen Expression on Outcomes of Patients with T-cell Acute Lymphoblastic Leukemia. מחברי המאמר, מפתיע, מקורם בבית חולים באומן, מפרסמים תוצאות לא סיגניפיקנטיות סטטיטית של השוואה של פרמטר אימונולוגי בין קבוצה בה 13 נבדקים לקבוצה בה 24 נבדקים, שמים גרף של התוצאה ומקשקשים כמה פסקאות על התוצאות. יש עבודות ביוטופ בתיכון יותר רציניות.

    אז שוב, באמת הכל טוב ויפה ובסדר, אבל אתה הגדרת את העיתון במילותיך "מגזין רפואי של מומחים של ממש" ואני מעיר שצריך להיזהר עם הצהרות מסוג זה.

    Liked by 1 person

  65. קמיליה,
    כשבנו את העיר מודיעין, בתחילת שנות ה90, בנו גם בית קברות והקצו בו חלקה לכאלה שלא רוצים את הקבורה ההלכתית באמצעות חברה קדישא. את מספר היהודים שבחרו להיקבר שם ניתן למנות על אצבעות יד אחת (כרבע מהתושבים הם עולים חדשים). מסתבר שרוב גדול של החילונים מוכנים להקריב חולצה ולשלם טיפ לעורך הטקס בגלל ענין זניח של זהות.
    לגבי התרומות המאוימות של האמריקאים הרי מדובר באותם אלו שתורמים לעמותות השמאל הקיצוני. האמריקאים שתורמים למטרות צדקה לא ישנו ממנהגם בגלל מעשי ממשלה כזו או אחרת.

    אהבתי

  66. KB , זוהי בדיוק כפי ששיערתי הטעות שלך . מי שיש לו ביטחון, מעדיף לקרוא , וכמה שיותר . מי שיש לו גישה ביקורתית , לא חושש מלקרוא ערב רב של דיעות ופרסומים , ובלבד שהוא מעביר הדברים בשבט הביקורת .

    לעומת זאת , מי שקורא רק מה שעבר : peer review מעיד הדבר לא פעם , על חוסר ביטחון . על הסתמכות פבלוביאנית על מומחים , בגלל התואר , או הכותר , והדבר יכול בהחלט להעיד על חוסר ביטחון , חוסר הבנה של ממש , והסתמכות אוטומטית פשוט .

    אני מכיר וקורא מכל הסוגים . לא מענינים אותי הכותרים והתארים כלל וכלל . ובלבד , שמי שכותב , הוא מומחה לדבר . לא בעל תואר בדבר בהכרח , אלא מומחה לדבר . הוא מכיר הטרמינולוגיה , הוא מכיר הקודים , הוא מכיר תובנות בסיסיות , וכך הדבר , מפרה ויעיל עשרות מונים . וכך אגב השופטים נוהגים , ושם בבית משפט , הפילטרים והסינונים , הכי אכזריים שקיימים .

    ועם כל הכבוד , אני אוכל להציף אותך עכשיו , עד האוזניים , במומחים , במגזינים עלק יוקרתיים , שכתבו דברים , שהוכחו , כהבלות רוח בלתי מתקבלת על הדעת ממש . והנה אפילו לעי"ל , קראת הבלוג והתגובות שלי על רובוטיקה , מה נאמר , מה נוסיף ?

    אין צורך להיות יהיר . צריך לקרוא , להתענין , עם ראש פתוח , וגישה ביקורתית . אם כך תעשה , רק תרוויח , רק תתפתח , רק תשכיל , רק תופרה .

    להתראות

    אהבתי

  67. חייל זקן , רד מהתחת שלי כבר …. אתה מתחיל לעלות לי על העצבים . אתה אשכרה שוטה זב חוטם . נהגתי בך בעדינות יחסית , נתתי לך צ'אנס . אני כבר אדע איך לטפל בך : down the road. . כרגע אין לי זמן .

    ככה בכללי :

    לא רוצה שקוראים יחשבו , ש- ננו טכנולוגיה , זה איזה מדע בדיוני , כפי שהאהבל הזה חייל זקן משאיר פה רושם . כתבתי , שננו רובוטים ברפואה , זה ענין של זמן , זה לא כאן ועכשיו כמובן , אבל , ענין של זמן . הנה כאן , באינטרנט , מוצרי ננו טכנולוגיה למכירה :

    https://www.alibaba.com/showroom/nanotechnology-products.html

    מי שרוצה העמקה , חברה הולנדית , המפתחת תאים סולריים מבוססת טכנולוגיית ננו , כאן :

    https://www.sciencedaily.com/releases/2010/06/100616122320.htm

    להתראות

    אהבתי

  68. אל רום,
    אתה הולך ומשביח. מודעות מכירה בעליבאבא זה לא פחות טוב ממזרח תיכון חדש.

    אהבתי

  69. אלרום, לא חסרות שטויות שמתפרסמות בעיתונים יוקרתיים וגם מצבים הפוכים קורים לפעמים וממצא חדשני יכול להתפרסם בעיתון גרוע. אבל אילו הם מקרי קיצון בטלים בשישים. "מומחים", גם לפי הגדרתך, ימנעו מלפרסם בעיתונים מסוג זה, ולו בגלל שהעיתונים האילו מלאים ב- fake science ושרלטנים. זו בעיה רצינית, ופתרון חלקי לה נמצא בתהליך של ה- peer review, שיש לו בעיות משל עצמו, אבל לא הייתי מזלזל, זו מסננת טובה להרבה זבל שמסתובב ומחפש מקום להתפרסם כדי למלא עוד שורה בקורות חיים של מישהו או ברשימת פרסומים לבקשת גראנט.

    אהבתי

  70. KB , אז טוב שאתה מבין זאת . שהרי , לקרוא באופן ספונטני , פתוח , וחופשי , זה רק מועיל , לא מזיק , למי שהוא מבין בדבר , ובעל גישה ביקורתית .

    אני לא מזלזל בפיר ריוויו כמובן , זה לא מזיק , זה גם מועיל מאוד. מאידך , הרבה מאוד , מחפשים הרי, לפי אותה שיטה , לפרסם במגזינים יוקרתיים , רק בשביל להתפרסם , ולקבל רייטינג והכרה אקדמית . הרי ידועה התופעה , שמלומדים נבחנים על פי פרסומים במגזינים נחשבים . אז מה , זה פרמטר ? לפי פרמטרים דנן , הרבה פריצות דרך , לא היו מתממשות הרי :

    נניח איינשטיין , הגחיכו אותו בטירוף בהתחלה . נניח שכטר פרס נובל על גבישים , הגחיכו אותו בטירוף בהתחלה .

    אז תשמע , אם זה לכאן או לכאן ממילא , אז הגישה שלי , היא המועילה ביותר . לא להתרשם מפרסום , כותרים , תארים וכדומה …. ולקרוא לגופו של ענין , בצורה ביקורתית וקנוסטרוקטיבית .

    אני לא יודע מה זה בדיוק שרלטנים . אני יודע לזהות מומחה לדבר . נניח תמריץ . האם הוא פוליטולוג פורמלית ? ממש לא !! האם פוליטולוגיה זוהי דיסיפלינה או מעין ? ודאי !! אבל , תמריץ למשל , כמו הרבה מגיבים פה , הם מומחים לפוליטיקה ישראלית או מזרח תיכונית :

    אין להם תואר בהכרח . אבל , הם יודעים מה הם כותבים . הם אמונים על עובדות וחומרי גלם יסודיים . הם מכירים תובנות בסיס . הם מכירים הלכי רוח . הם מכירים המפלגות והאישים הדומיננטיים . יודעים המצע של כל מפלגה . יכולים לתת הערכות , תחזיות , פרשנויות .

    נניח אדם , אין לו מושג , או מושג די בסיסי , הוא אירופאי . האם זה רע יהא בשבילו , לקרוא את תמריץ והמגיבים פה ? האם זה יעלה ? יוריד ? ודאי שרק יעלה , ולא יוריד כלום !! ובלבד , שלא יקבל דברים בבחינת " כזה ראה וקדש ".

    להתראות

    Liked by 1 person

  71. חייל זקן ,

    אתה פקינג המחשה אכן לשרלטן . את הלינק הראשן פתחת אני מניח . הוא נועד להדיוטות , שרוצים להתרשם באופן כללי מן המוצרים של הטכנולוגיה , על מנת להיווכח שהיא כאן ועכשיו פה מזמן למעשה .

    תרשה לי לשער , שלא טרחת להגיע בכלל ללינק השני . כתבתי שם , למי שרוצה להעמיק יותר ולהקדיש יותר זמן לדבר .

    בוא נראה אותך , פקינג כלי ריק שכמוך , מגיע ללינק , קורא מה כתוב ( אבוי באנגלית , מקצועית למחצה משהו ) ומסביר לנו , מה כתבו שם . בצורה ברורה , מוחשית , מאורגנת .

    שהרי גרסת " מזרח תיכון חדש " בוא נראה אותך !! איזה עזתי , מאיזה מחנה פליטים , יש לו יותר שכל או יושר ממך , אפרופו מזרח תיכון .

    צריך לקחת אחד כמוך , וכמו באפיזודה של החברים של ציון נאור " מעלים הידידים " לקחת לאיזה מחנה חינוך מחדש , עם עבודת פרך , נניח טרייד אין , עם קים גונג און , וככה תלמד להתנהג …. אבל , את החרפה לאן נוליך , מבאס , מן התחת מבאס ….

    אהבתי

  72. אל רום, אני מסכים עם מה שכתבת.
    יש לציין אגב, רק כדי לדייק, שמדענים אוהבים לספר סיפורי גבורה כמה כולם גיכחו להם בהתחלה ועכשיו כולם מבינים שהם צדקו. אילו הם בדרך כלל סיפורים מוגזמים לחלוטין, וחלקם נובעים מחוויה סובייקטיבית של המדענים, כי תמיד יש ביקורת אקדמית על ממצאים חדשניים. למשל ציינת את פרופ' דן שכטמן והפרס נובל שלו על קוואזי-גבישים. שכטמן אומנם נדחה מפרסום בעיתון זה או אחר (כמו כל מדען ששולח מאמר לעיתונים גבוהים), אבל מעולם לא פרסם נמוך. כל הממצאים שלו שבעקבותיהם זכה בנובל פורסמו בעיתונים יוקרתיים. צריך לעשות הבחנה בין מריבות של מדענים בטופ טיר והנושא שדנו בו בתגובות קודם, אין כלכך הקבלה.

    Liked by 1 person

  73. אל רום,
    אני מכיר את עליבאבא מהחשבונות של אישתי והבת שלי ובזכותך אפסיק לקטר ואתחיל לשבח את מסירותן לפיתוח ננו-טכנולוגיה.

    אהבתי

  74. KB , גם אם שכטר , לא פרסם נמוך , הרי אם היה מפרסם , איפה שכן אם לאיו , היו קוראים לו איזה שרלטן . אז זו באמת בעיה רצינית .

    ייתכן שאתה צודק , וזה ביקורת לא פעם , ולא הגחכה , אבל , זה לא משנה , שהדברים נתגלו כמוצדקים לחלוטין , ולפני כן , לא היו מקובלים כלל וכלל .

    בכל מקרה , מומחה לדבר , זה מומחה , וממומחים , אפשר ללמוד והרבה מאוד .לא צריך לתת למחסומים פורמליים , לבלבל אותנו .

    להתראות

    חיל זקן ,

    נו , לא יכולתי לתאר לעצמי תגובה אחרת . אתה מסוג השפלים והפחדנים , שזורקים כפפה לדוג'ו , ונעלמים אכן …. לפני שיבוא המסטר , ויחבט בהם , הפוכות לפנים לראש , בלי הכרה ….. איך אשתך סובלת אותך , יא ווארדי …. איזה מן טיפוס אתה ? זה מעורר גועל ….

    יאללה סלאמת …..

    אהבתי

  75. רק תיקון טעות לתגובתי לעי"ל :

    כתבתי פרופ' שכטר , ועסקינן כמובן ב -פרופסור דן שכטמן , ורק ציטוט מוויקיפדיה , אפרופו הדיון ביני לבין KB :

    במעבדות אלו בשנים 1981–1983. הוא ערך ניסויים בייצור חומרים מתכתיים על ידי התמצקות מהירה. יום אחד, כאשר בחן גביש של הסגסוגת מנגן ואלומיניום באמצעות התאבכות של קרני רנטגן בסריג הגבישי ויצירת תבנית פיזור בראג, גילה להפתעתו שהיא בעלת סימטריה מחומשת. מאחר שבאותה התקופה היה בקריסטלוגרפיה עיקרון מקובל השולל סימטריה כזו, החל שכטמן לפתח תאוריה שחומר מוצק מתארגן לעתים בצורה אסימטרית כגביש קוואזי-מחזורי. שכטמן סיפר, כי כשסיפר על תגליותיו לעמיתיו נתקל בביקורת קשה שכן הייתה ידועה הוכחה בסיסית בקריסטלוגרפיה שמראה כי הסימטריות הסיבוביות היחידות שיכולות להתקיים הן של 2, 3, 4 או 6. ראש המעבדה של NBS סילק אותו מקבוצת המחקר בטענה שהוא "מטיל עליה קלון". מבקר חריף נוסף לתאוריה היה הכימאי המפורסם, לינוס פאולינג, בעל פרס נובל בכימיה, שטען כלפיו, "אין קוואזי-גבישים, אבל יש קוואזי-מדענים". כשחזר לטכניון פגש את אילן בלך ובעזרתו הצליח למצוא מודל המסביר את התופעה.

    עד כאן הציטוט :

    טוב , אז KB , ייתכן צודק , שלפעמים זה מוגזם , אבל כאן , עושה רושם , שהגירוש בקלון או ה – קוואזי מדענים , מעידים כאלף עדים .

    להתראות

    אהבתי

  76. אל-רום,
    כללית, יש 2 סיבות לפרסום בז'ורנל בעל אימפקט פקטור נמוך:
    1. אין מספיק תוצאות, כלומר התוצאות נכונות אבל אין תוצאות נוספות בשביל להכליל את המסקנה מהניסוי. במקרה כזה באימפקט פקטור נמוך פחות יקשו על המסקנות שלך.
    2. מדובר בממצא לא חדשני בעליל, למשל חזרה טריוויאלית על ניסויים קודמים באותן שיטות כאשר הממצאים הללו כבר פורסמו מספר פעמים.

    אך כאשר מתפרסם מאמר עם חדשנות עצומה בבמה עם אימפקט פקטור נמוך זה מצב מחשיד מאוד.

    אהבתי

  77. יאיר , בכל מקרה , זה לא מהווה חסם , לקריאה ביקורתית , או , לסגירת פערים בסיסיים , כאשר אדם הוא בעל חסך בסיסי בידע בתחום מסויים . מה גם , שעסקינן לא פעם באינטרנט . האינטרנט , מייצר נגישות לחומר , שאין אחרת . לפעמים גם באינטרנט , מנוי למגזינים כבדים ויוקרתיים , עולים כסף , ואילו , אתרים רבים , הם יעילים , מקצועיים , וחינמיים . גם זה שיקול .

    מעבר לזה , גם חשוב להבין , שיש הרבה חומרים מחתרתיים , לא מוכרים , לא ידועים , לא קיבלו גושפנקא מדעית של ממש . אבל , מניסיון עצום , תופעות מדהימות , אשר יש להן אחיזה מציאותית משמעותית מאוד , אבל , ההכרה המדעית , בעייתית ביותר . האינטרנט , ואתרים או מגזינים פחות יוקרתיים , נותנים גישה למידע וחומרים מדהימים ביותר , ולא פעם , אותנטיים בטירוף . אין לזלזל כלל וכלל .

    אני למשל , למדתי המון , מאסטרונאוטים אמריקנים , שאין להם הכרה אקדמית כלל וכלל , אבל , ידע וניסיון עצומים , בחומרים לא מוכרים ומחתרתיים , וגיליתי תופעות ותיאוריות מדהימות ביותר .

    אבל , אני לא קונה כלום מראש , ולא מזלזל בכלום מראש . בוחן הכל בלב פתוח , בנפש חפצה , ומגיעות להסתברויות ומסקנות עיניניות .

    להתראות

    אהבתי

  78. אם אתה בוחן הכל בנפש חפצה, אז מדוע אתה צריך שזה יתפרסם בז'ורנל מדעי? תבחן כל מאמר שמתפרסם גם באתר שמעוצב כטבלואיד?
    אני מנסה לומר שגם הקורא המשכיל צריך גבולות גזרה להערכת איכות הנקרא.

    אהבתי

  79. יאיר , לא כתבתי שאני צריך שמשהו יתפרסם בז'ורנל מדעי ? אתה כותב ברישא , שאני בוחן הכל בנפש חפצה , ואחר כך שואל , למה אני צריך שזה יתפרסם בז'ורנל מדעי ? גרסתי בדיוק ההיפך !! שאני בוחן כל דבר , לגופו של ענין .

    אלא , שמה שאתה לא מבין כנראה ( ואם לא קלטת , אז אתה צריך לכייל חיישנים משהו ) זה שאני מתעסק עם חומרים מקצועיים , מדעיים , טכנולוגיים , ברמות הכי גבוהות וסבוכות . מאמרים ודיעות , ממיגוון תחומים , שלא היית מבין , אפילו חצי מילה .

    מה שאתה רואה פה , קורא פה ממני , זה אפילו לא בסיס הפירמידה . אז איך אגיע לאיזה טבלואיד מעוצב או משהו ?? אפילו כך :

    הרבה פעמים , אני מחפש או עשוי לחפש , לידים אסטרטגים ( lead , קצה חוט ) ותתפלא , סתם עיתונים אינטרנטיים אם לאיו , מפרסמים תדיר , חידושים מדעיים שנתגלו , פריצות דרך בתחומים שונים , הכל בתיאור כללי , באופן תדיר ושוטף , ומשם , אני מגיע לא פעם , בעצמי , למאמרים מאוד מקצועיים .

    אתה פשוט מדמה דברים , באופן שגוי לחלוטין . אבל זה בגלל שאתה אמון על תחום או שניים מבחינה אינטלקטואלית , אני מתעסק , עם עשרות תחומים , ברמות מטורפות לגמרי …..

    להתראות

    אהבתי

  80. רק המחשה יאיר , איך סתם עיתון רגיל , אמנם בעל מוניטין בינלאומי , כמו ה – בי בי סי , מביא חדשות כלליות עדכניות לגבי פריצות דרך מדעיות או כדומה , אז :

    מאובנים של חמש הומו ספיינס , אשר נתגלו בצפון אפריקה ( מרוקו ) מצביעים על כך , שההומו ספנייס , נוצר או חי , 100 אלף שנים מוקדם יותר ממה שחשבו עד כה , ולאיו דווקא כלל , צמח במזרח אפריקה .

    חדשה די מרעישה . עדכנית ממש ( יוני 2017 ) והכל ב – בי בי סי . כאן :

    http://www.bbc.com/news/science-environment-40194150

    להתראות

    Liked by 1 person

  81. אם כבר מדברים על תחימות של תחום או שניים מבחינה אינטלקטואלית…

    את זה חובה לשמוע : המטאפיזיקה של הכלכלה אין איי נאטשל (nutshell).

    שלושת ההבדלים המרכזים בין התיאוריה הניאו-קלאסית לפוסט קיינסאנית.

    1. מערכת כללית של שיווי משקל אל מול מערכת כללית דינמית
    2. מערכת שכמעט מתעלמת מההשפעות של הכסך אל מול מערכת שמתייחסת אליו.
    3. פוסט קיינסאנית- The future's uncertain, and the end is always near
    Oh yeah!!!!
    Keep your eyes on the road, your hands upon the wheel

    אהבתי

  82. אל רום אני לא רוצה להתערב בוויכוח שמתנהל בינך לבין יאיר רק בהערה אחת..
    הסתכלתי על תמונה של שתי גולגולות בכתבה מדעית על הומו סאפיינס ומה שנראה לי לפי הגולגולת בצד ימין שמדובר ככל הנראה באיש מוסלמי עם הכתם השחור על המצח..אם זה נכון אזי האיסלאם זאת הדת העתיקה ביותר וכדאי לעדכן את אנשי דונאלד טראמפ בתגלית החשובה אולי הוא ורבים מתומכיו ישנו דעתם לגבי המוסלמים..? בכל מקרה הקישור מאוד מעניין והתגלית הזו מעוררת הרבה מחשבות על העבר של בני אדם..

    Liked by 1 person

  83. תמריץ,
    חזרתי עכשיו מביקור בכותל (י"ז בתמוז, יום הבקעת חומות העיר). הכותל של הדוסים מלא מתפללים (ומתפללות בהפרדה), בכותל של הרפורמים ("עזרת ישראל") אין נפש חיה ("שועלים מהלכים בו…")

    Liked by 2 אנשים

  84. מירון , שמח שאתה מפיק תועלת , רק לא מבין , איך יגדיל לך התשואה בתיק שלך באללה בנסדאק וכאלו . מה לך ולגולגולת של איזה קופים מפגרים ? אתה יכול להסביר לנו פה ? להתראות

    אהבתי

  85. אל רום …תשואה לא משיגים משלדים אם כי יש מומחים שמזהים מרחוק חברה שהולכת בדרך הישר להפך לשלד בורסאי …הם נופלים על החברה כמו ערפדים ועושים ע״ח מצבה העגום הרבה מאוד כסף לביתם..זה לא המקרה של הכתבה אליה הפנתה אבל היות ומדובר על שלדים נדלקו לי הפיוזים אולי בכל זאת ניתן לעשות עם הגולגולות משהו בכל מקרה אני משאיר את זה כחומר למחשבה..

    אהבתי

  86. מירון , שלדים בבורסה , זה רעיון באמת !! ואגב , כפי שציינת במשתמע ובהלצה , יש משמעויות נראטיביות פוטנציאליות , בלתי נתפסות לגילוי המובא לעי"ל , אני רק לא רואה פה את כל ה- ג'וזפים והגבלסים בבלוג כאן , משתוללים אפילו בקטנה , דממת מוות …..מדהים .

    להתראות

    אהבתי

  87. רק תשימו לב מאיזו עדה נחים בקבר מאות אלפי שנה ומאיזה לא….
    ולא שאני חלילה מתלונן … רק אומר
    שזה לא פייר.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה