ארבע פנים לשאלה העזתית

החשמל שמסרב לזרום לרשת העזתית מאיים להמיט עלינו עוד מלחמה הקיץ. עדיין יש מקום לתקווה שבסבך האינטרסים והתככים בסגנון חצר ביזנטית שמאפיינים את המזרח התיכון העכשווי תימצא הדרך להשקיט את הרצועה האומללה.

מעבר לכיבוי שריפה פה ושם עולה השאלה מהו האינטרס הישראלי האסטרטגי העליון לגבי עזה. אי אפשר להטביע אותה בים כמו שפלט פעם במרירות יצחק רבין, אי אפשר אפילו להכריח את תושביה להקדיש מחשבה לתכנון משפחה ולרדת מרמת החמישה ילדים לאישה המבטיחה שלא משנה מהן הצרות הנוכחיות של הרצועה, הצרות העתידיות יהיו גדולות בהרבה.  הדילמה היא האם לשתף פעולה עם אבו מאזן והנהגת הפת"ח במטרה להחזיר את עזה לחיק העם הפלסטיני או לראות בהפיכתה של עזה לישות משל עצמה הגשמת אינטרס ישראלי. להלן אציג ארבע פרספקטיבות. פרספקטיבות ימניות ושמאליות התומכות בהותרת עזה בדד, פרספקטיבות החותרות לחברה עם יהודה ושומרון.

עזה לבדה, פרספקטיבה ימנית

הימין מאוד לא רצה לראות את עזה מתנתקת מיתר השטחים. ההתנתקות מבחינתו היוותה אסון ועד היום מדי שנה בחודש אב תוגת כתום שוררת בחוגיו. אבל בגמישות מרשימה מצד מחנה כה שמרני הצליח הימין לגבש תוכנית ב' שמוציאה מתוק מעז(ה). אם עזה כבר אבדה לארץ ישראל לעולמים, הרי שכשני מיליון תושביה אינם רלוונטיים למניין הדמוגרפי שבין הים לירדן. קודם לכן סיפוח השטחים היה התאבדות דמוגרפית ודאית. עתה אפשר לדמיין שאם החרדים והמתנחלים ימשיכו בנורמות הילודה הנוכחיות שלהם ואם מנגד הערבים ביו"ש יתכנסו לממוצע הילודה בעולם הערבי שמצדו מתכנס לממוצע במערב. ואם מצרפת יגיעו עולים רבים ואם גם מאמריקה יבואו כמה וכמה. ואם ימצאו בעולם השלישי בורמזים ונפאלים הרואים עצמם כנידחי ישראל האבודים ומנגד אם בגשר אלנבי צעירי פלסטין יעזבו לבלי שוב כדי לחפש עבודה באירופה המתאסלמת בנאיביותה או במדינות המפרץ ואולי כבר עזבו כפי שמבטיחים הדמוגרפים של הימין.

אם כל הדברים האלו יקרו אפשר יהיה בעוד שלושים או ארבעים שנה או מקסימום שמונים, ומה זו כבר דרך ארוכה עבור עם הנצח, לספח את יהודה ושומרון, להעניק לתושביהם הפלסטינים זכויות אזרח מלאות מבלי שהדבר יהווה קטסטרופה דמוגרפית ולהבטיח את קיום מדינת ישראל בארץ ישראל הכמעט שלמה.  תמורת כל הטוב העתידי הזה ישראל תצטרך לסבול קיום מדינת חמאס בגבול שדרות ואשקלון. על כן חכם מצד ישראל לקדם פתרונות שיאפשרו את הישרדות המדינה הזו כמו יוזמת האי המלאכותי של ישראל כץ. מבחינת הימין אין עם פלסטיני (כפי שהציג לאחרונה הסטריקן הימני אסף וול בצורה משעשעת), אבל יתכן שיהיה זה חכם להקים במו ידינו עם עזתי.

בנוסף לכל זאת – מצבה הנוכחי של עזה דומה למצבם של היהודים בימי הביניים על פי התיאולוגיה הקתולית. "אל תהרגם פן ישכח עמי". עליבותם של היהודים, אליבא דקתולים, מלמדת לקח, על כן עדיף להותירם. גם עליבותה ואלימותה של עזה המנותקת מהוות לקח לתוצאות נסיגה שהימין לא רוצה שאיש ישכח.

עזה לבדה, פרספקטיבה שמאלית

השמאל תמך בהתנתקות, אבל קיווה שעזה תעבור לידי אבו מאזן בצעד שיקדם את תהליך השלום הכולל. בפועל הדברים התרחשו אחרת. ברם, להפרדה בין יהודה ושומרון לבין עזה יש יתרונות מפרספקטיבת שמאל. היתרון הראשון הוא שזהו המצב הנוכחי. התוויית אסטרטגיה שמטרתה חיבור מחודש בין עזה ליו"ש יכולה לעודד הרפתקנות צבאית, מבצע שמטרתו מיטוט החמאס. ציפי לבני למשל השמיעה את הדעה שעל ישראל לחתור להפיל את שלטון החמאס צבאית כדי לאפשר הסכם שלום עם הפת"ח. אבל הרפתקנות צבאית ושפיכות הדמים שכרוכה בה לעולם לא נגמרות טוב מפרספקטיבת שמאל. עדיף להשלים עם המצב הקיים ולפעול למען להסדרים כלשהם עם החמאס. אם יהיה אביב עזתי שכרגע אינו נראה באופק והעזתים בעצמם יבחרו להשליט על עצמם מתונים, מה טוב. אבל אין זה תפקידה של ישראל לנסות ולחולל זאת – הרי הייתה זו איוולת מצד שרון ובגין לנסות להשליט הנוצרים על לבנון.

היתרון השני של בידוד החמאס בעזה הוא שכך מובטח שימנע ממנו שלטון ביהודה ובשומרון. שאלת הנסיגה והיישובים בעזה כבר אינה רלוונטית, והשאלה המדינית הגדולה נוגעת לעתיד יהודה ושומרון. בשטחים אלו מוטב שהשלטון הפלסטיני יהיה בידי הפת"ח, שהוא ארגון שניתן להידבר עמו ולהגיע עמו להבנות שיזכו להכרה בינלאומית.

עזה מחוברת, פרספקטיבה ימנית

השלמה עם שלטון החמאס בעזה פירושה השלמה עם הפרתו הבוטה של עיקרון שכל ראשי ממשלות ישראל, מהימין ומהשמאל ראו תמיד כמובן מאליו – לא יהיה צבא זר ממערב לירדן. החמאס חמוש עד צוואר ויצליח למצוא דרכים להתחמש עוד ברבות הימים, ויהווה איום מתמיד על ישראל. פלישה לעזה כיום תכאב מאוד, פלישה לעזה מחרתיים תכאב עוד הרבה יותר. יש הטוענים שניתן יהיה להגיע להבנות עם החמאס במקל ובגזר, אך האם אין בגישה זו נימה של פייסנות עם תנין שהימין אוהב תמיד להוקיע.

מדינה ערבית חמושה ממערב לירדן שיכולה לכרות בריתות עם כוחות זרים הייתה מאז ומתמיד הסיוט של ישראל ופתח אפשרי לעימות צבאי שסופו מי ישורנו. מי יודע מה תניב עוד הברית ההדוקה של עזה עם השלטון האיסלאמי בטורקיה, ואולי יש בה פתח לשובם הממש לא רצוי של העות'אמנים אל ארץ ישראל, מאה שנה אחרי הגנרל אלנבי.

חשוב לא פחות, האם חנן בן ארי לא התחייב מפורשות: "עוד נשוב לשם, עוד נשוב לשם, עוד נשוב אמא"?

עזה מחוברת, פרספקטיבה שמאלית

יצחק רבין האמין שישראל יכולה להגיע להסכם שיסיים את הסכסוך עם הפלסטינים. לשם כך עליה להיות מוכנה לפשרות נדיבות, אך גם לנהוג ביד קשה בתנועת הסירוב הפלסטינית. בשם אותה תפיסה הוא סירב, בניגוד לנתניהו, לשחרר את השיח' יאסין. כל עוד עזה נשלטת בידי החמאס שום הסכם שיסיים את הסכסוך לא ימנע התלקחות שם. כפי שהסכמי אוסלו לא היו יכולים למנוע מהחמאס לפוצץ אוטובוסים במרכזי הערים בישראל.

מזווית שמאלית אקטיביסטית, שפעם היו שותפים לה דמויות שמאל כמו הילארי קלינטון וטוני בלייר, אך לגמרי ירדה מכוחה בעקבות כישלון מלחמת עירק, יש לגיטימציה לחתור לפתרון כוחני שיביא שלטון ליברלי למדינות האיסלאם. במקרה עזה יש יותר הצדקה למימוש אסכולה זו ולמיגור שלטון החמאס, כי השליט החוקי של הרשות הפלסטינית בעיני הקהילה הבינלאומית אינו מכיר בשלטון הנוכחי בעזה.

גישה שמאלנית שיש בה יושר אינטלקטואלי תצטרך להודות שעזה הייתה בעיני רבים סוג של ניסוי לקראת נסיגה מלאה מהשטחים. כישלון כה צורב של הניסוי המקדים ימנע את ההמשך אל מימושו המלא וינציח את הכיבוש. בטווח הארוך ניסוי עזה עוד יכול להצליח אם ישראל תעזור לאבו מאזן לשוב ולשלוט שם.

27 תגובות בנושא “ארבע פנים לשאלה העזתית

  1. הפרספקטיבות של עזה מחוברת לגדה המערבית קיימות תיאורטית, אך אינן שרירות נוכחית מבחינה פוליטית. זה נכון גם עבור הימין וגם עבור השמאל. אילו דמויות פוליטיות מייצגות את התפיסות הללו כיום? אני לא מכיר.

    אני חושב שהשאלה הפוליטית-בטחונית הקיימת היום אינה "האם להחזיר את עזה לשלטון אש"ף" כי אם:
    1. "מה יהיו טיב יחסינו עם עזה"?
    2. "האם לערער את שלטון החמאס שם ומה תהיה החלופה"?
    כל מה שלא נעשה (מלבד כיבוש מלא עם שהייה רבת שנים בסגנון לבנון) לא יחזיר את אש"ף לעזה.

    הניחוש שלי הוא שהמערכת הבטחונית החליטה שלא להחליט והיא מחכה למות אבו-מאזן במטרה לתת לפלסטינים לעשות קודם את המהלכים שלהם. ואני לא שולל שזאת החלטה נבונה.

    Liked by 1 person

  2. תמריץ,
    טעות בידך, אפשר להטביע את עזה בים. כדי שזה יקרה הממשלה צריכה לקבל 2 החלטות ולעמוד מאחריהן. האחת לסלק את הצמרת הביטחונית מדיוני הקבינט ולשלוח את אנשיה לעסוק בהכנות למלחמה ולא בקביעת מדיניות. השניה להסיר את המצור הימי מעל עזה במקביל לסגירת המעברים לניתוק כל הקשרים כולל חשמל ומים. התוצאה – העזתים יקימו קו ימי לאירופה שיתחרה בזה של לוב

    Liked by 1 person

  3. תמריץ,
    תורכיה הציעה בעבר לשלוח אניה לאספקת חשמל. אירופה אינה יכולה לצאת בגלוי נגד מהלך הומני שכזה

    אהבתי

  4. תמריץ,
    הוואקום שייווצר יתמלא על ידי תורכיה שתשמח לשלוח ערבים לאירופה

    אהבתי

  5. פוסט מענין תמריץ , הסיבוכים פסיכים לגמרי , אבל הניתוח קצת סינטטי :

    אתה כותב סיבוב נוסף , או שפיכות דמים קשה . צריך לצקת לזה תוכן יותר ממשי . בהערכה זהירה מאוד , אם יהא סיבוב , הוא יהא יותר חזק ומשמעותי . מיטוט שלטון החמאס , יהא לו מחיר , בהערכה זהירה כאמור , של : 500 חילים הרוגים ישראלים . אלפי פלסטינאים עזתים ( אזרחים לא מעורבים ) הרוגים . ואלפי פצועים מכל צד . לא בכדי , הודלפה המצגת מי שזוכר , לפני צוק איתן ( מצגת קורבנות ) . נשאלת השאלה : למה צריך סיבוב דמים כזה ? קרוב לרבע מהקורבנות במלחמת יום כיפור ? לאיזה תכלית ? זוהי שאלה שהתשובה עליה לא פשוטה .

    מעבר לזה : היו 3 סיבובים : עופרת יצוקה , עמוד ענן , צוק איתן . כל סיבוב כזה , גרם נזק בל יתואר לתדמית של ישראל בעולם , ותכל"ס , אנטישמיות או שנאת ישראל , שגואה וגואה . ברור שטראמפ , לעת הזו , הוא גיים צ'נג'ר , הוא יטיל וטו במועצת הביטחון , זה נכון !! לפחות לעת הזו . אבל :

    זה בדיוק , מה שמשכלל וממריץ שונאי ישראל בעולם , להביא את זה , באופן מבוזר , ומלמטה . והמלחמה היא לא פשוטה בעולם , והולכת ונעשית קשה . יש כבר ממש תפיסה אסטרטגית כוללנית , עם תקציב גבוה מאוד למלחמות תדמיתיות . עוד סיבוב לא יועיל במובן הזה , רק יחמיר מאוד המצב .

    כמובן , שמיטוט החמאס , יזקיק , משטר צבאי , לפחות לתקופת מעבר . אין לתאר סיבוכים , של מלחמת גרילה בתוך עזה .

    יש מה לעשות , אבל , חייבים לצאת מפרדיגמות …..

    להתראות

    Liked by 1 person

  6. רק לינק , לתזכיר הצעת חוק ( חופש המידע ) אשר מביע את הרצינות בה מתיחסים למלחמה התדמיתית בעולם . המשרד האחראי בממשלה ( הסברה וכדומה ) יהא מוחרג ( חריג ) על פי הצעת החוק , ממסירת מידע , בקשר למלחמה ב – BDS וכדומה בעולם ( לשמור על חשאיות ) . וכבר הוגשו אגב , עתירות בענין וכדומה . הנה כאן :

    http://www.tazkirim.gov.il/Tazkirim_Attachments/43207_x_AttachFile.doc

    להתראות

    נ.ב : חוק חופש המידע , הינו חוק , שמאפשר פשוט , לאזרחים וארגונים , לקבל מידע מאת רשויות ציבוריות . יש החרגות בחוק מפני מתן מידע דנן , למשל : ביטחון המדינה , סודות מסחריים , הגנת הפרטיות וכדומה …אזי , מידע בקשר למלחמה בארגונים אנטי ישראלים בעולם , מוצע שיוחרג , ולא יימסר לגביו מידע למבקשים .

    אהבתי

  7. אל רום,
    הנסיון מלמד שבכל הקשור לתחזיות והערכות עדיף לאמץ את אלו שמקורן אצל אסטרולוג או קוראת בקפה על אלו של צה"ל

    אהבתי

  8. חייל זקן ,

    מה זה קשור לצה"ל ? מי שמבין בדבר , ויודע מהי מלחמה , לא צריך את צה"ל בשביל זה . בצוק איתן נהרגו 70 בקירוב . אז תעשה חשבון ( אם אתה בר דעת לעשותו כמובן , כי אני לא מבין , איזה אסטרולוג ואיזה קפה …. )

    להתראות

    אהבתי

  9. למרות הסכנה שאחזור על הדעות והעמדות שהבעתי בעבר בבלוג, ולמיטב זכרוני באריכות, בנוגע לעזה, אתייחס רק למשפטי הפתיחה של הפוסט.

    1. "עולה השאלה מהו האינטרס הישראלי האסטרטגי העליון לגבי עזה. אי אפשר להטביע אותה בים כמו שפלט פעם במרירות יצחק רבין, …"

    תשובתי: לייבש אותה ולפורר אותה.
    על ישראל להקדיש מאמץ ומשאבים בכדי לסייע לתושביה, ובעיקר הצעירים שבהם, להתפזר בעולם כולו. משאבים פוליטיים ומשאבים כספיים.
    למוטיבציה של תושבי עזה להגר ממנה, אפילו במחיר סיכון חייהם, דואג כבר החמאס. העדר מים ראויים לשתייה, הגבלת מס' שעות החשמל ביום, אבטלת צעירים אדירה, שלטון אכזרי ועוד ועוד- מספקים מוטיבציה להגירה מעזה גם ללא צורך בסיוע ישראלי נוסף.
    מכאן, אני מתחברת להצעת חייל זקן להסיר את המצור הימי על עזה. ליתר דיוק, להמיר אתה המצור ב"ממברנה חד צדדית". שחיל הים יאפשר יציאה חופשית של ספינות מעזה, אך יערוך חיפושים על ספינות המנסות להיכנס לעזה.

    2. "אי אפשר אפילו להכריח את תושביה להקדיש מחשבה לתכנון משפחה ולרדת מרמת החמישה ילדים לאישה המבטיחה שלא משנה מהן הצרות הנוכחיות של הרצועה, הצרות העתידיות יהיו גדולות בהרבה".

    תשובתי: להכריח אמנם אי אפשר, אבל ניתן לפחות לנסות להחליש את מערכת התמריצים המתגמלת את תושבי עזה להקים משפחות גדולות כל כך.
    – לנסות לפרק את אונרא, ולהכפיף גם את "פליטי" עזה לסוכנות הסיוע של האום לכל שאר פליטי העולם.
    – לנסות להכניס לראשי העזתיים שלא רק שלא יצליחו להגשים את חזונם לכבוש את ישראל בכוח מספרם ובכוח אומללותם, אלא ש"הרחם הפלסטינאית" היא חרב פיפיות. שהילודה הגבוהה פוגעת גם בסיכויהם להיחלץ מהעוני וגם בעוצמה של היישות שבה הם חיים. שיש להם אינטרס לעצור את הריבוי הטבעי בכדי שילדיהם ונכדיהם לא יסבלו בעתיד, קשה אפילו יותר מבהווה, מצפיפות בלתי נסבלת וממחסור אדיר בקרקעות ובמים.

    3. "הדילמה היא האם לשתף פעולה עם אבו מאזן והנהגת הפת"ח במטרה להחזיר את עזה לחיק העם הפלסטיני או לראות בהפיכתה של עזה לישות משל עצמה הגשמת אינטרס ישראלי."

    תשובתי: בהתאם לתוצאות הבחירות הדמוקרטיות האחרונות שנערכו ברשות הפלסטינית, הניסוח הנכון של המשפט היה אמור להיות "האם לשתף פעולה עם הנהגת החמאס, ולהחזיר את הגדה לחיק העם הפלסטיני".
    המשך שלטונו של אבו מאזן ביו'ש מנוגד לרצון רוב הפלסטינים. תפיסת שלטונו כחוקי, ואת שלטון החמאס כלא חוקי – רק מעידה שערכים דמוקרטיים אינם אלו שעומדים בראש מעייני המנסים לבחוש בפוליטיקה הפלסטינית.
    הרעיון לחבר שתי טריטוריות, מופרדות גיאוגרפית זו מזו על ידי יישות חזקה העוינת אותן, – היה די מפוקפק מלכתחילה.
    אם נתעלם מההבדלים בקנה המידה – נסיגת הבריטים מהודו כללה החלטה על חלוקת השטח והתושבים בין שתי מדינות עצמאיות – הינדית ומוסלמית. שטחי המוסלמים היו מופרדים גיאוגרפית זה מזה, והודו לא אפשרה מעבר חופשי בינהן. וכך המדינה המוסלמית התפצלה לשתים – לפקיסטן ולבנגלדש. לאחר שהתבססה ההפרדה – אין בימנו שום סיכוי שיבוצע איחוד מחדש של בנגלדש ופקיסטן למדינה אחת.
    אגב, פתיחת מעבר חופשי לחלוטין של אנשים וסחורות בין יו'ש לבין עזה – מנוגדת לאינטרסים של תושבי יו'ש אפילו יותר מכפי שהיא מנוגדת לאינטרסים של ישראל. אם יוצפו בכמה מאות אלפי עזתים המבקשים מגורים ועבודה – מצבם הנוכחי, הדי נסבל, יהפוך לנסבל בקושי עד לבלתי נסבל. מכאן, ניתן להציג את פעולות ישראל כתמיכה ברווחת הערבים המתגוררים ביו'ש.

    Liked by 1 person

  10. הדיבורים על פתיחת שערי עזה החוצה נשמעים לי לא ריאליים. החמאס לא רוצה שייצאו. אירופה לא רוצה שייכנסו ושיקולים משפטיים ובינלאומיים נותנים לישראל מעט מרחב פעולה לתעלולים.
    דוגמת פקיסטן ובנגלדש באמת מעניינת מאוד.

    אהבתי

  11. אם אונר"א תפורק ותושבי עזה יועברו לטיפול סוכנות האו"ם לפליטים, רבים מהם יברחו מעזה בשביל לנצל את מעמד הפליט שלהם במקומות אחרים לפני שהיא תפוג ואז לא יהיה צורך בפתיחת "מסדרון ימי" לשם כך. הם ימצאו את הדרכים בעצמם.

    נכון שחמאס יתנגד לכך, אבל עצם מעשה הבריחה של רבים תפגע אנושות בלגיטימיות שלו, הן ברמה הבינלאומות והן ברמה הפלסטינית.

    האם ניתן לפרק את אונר"א? לראשונה יושב בבית הלבן נשיא שיכול לאפשר זאת, אבל עדיין לא בשלה השעה. צריכים לקרות דברים נוספים לפני כן.

    אהבתי

  12. רק להמחשה את עיקרון הביזור והפיזור ( נניח חוכמת ההמונים , או דרך ההמונים וארגונים מבוזרים ) במלחמה של הארגונים האנטי ישראלים :

    לאחרונה , ניתן ב – UK פסק דין ( בית משפט עליון ( מינהלי ) ) אשר נסוב על המחלוקת בין המימשל המרכזי , לבין נניח עיריות וכדומה . המימשל המרכזי , נותן הנחיות לגבי שימוש או השקעה של כספי הפנסיה , ואחת ההנחיות , לא להחרים מדינות וארגונים וכדומה , אלא , אך ורק על פי המדיניות של המימשל המרכזי ( משמע , לא להחרים את מדינת ישראל בנושאי השקעות ) . בית המשפט , פסק לבסוף , לטובת " המבוזרים " ואלו האחרונים , יתמידו במדיניות של חרם והסטת השקעות כלפי מדינת ישראל ( כפי ה – BDS , העותרים , עמותה למען פלסטינאים ) .

    אפשר לקרוא סיכום של הפסק דין כאן ( בלוג משפטי ) ולהגיע לפסק דין עצמו שם , הכל כאן :

    No bans on local authority disinvestment decisions

    עכשיו , רק תדמיינו , כמה מלחמה כזו קשה , מפוזרת , מבוזרת . לא פשוט !!

    להתראות

    אהבתי

  13. לתמריץ

    כתבת: "הדיבורים על פתיחת שערי עזה החוצה נשמעים לי לא ריאליים. החמאס לא רוצה שייצאו. אירופה לא רוצה שייכנסו ושיקולים משפטיים ובינלאומיים נותנים לישראל מעט מרחב פעולה לתעלולים."

    אני יכולה להרחיב בקלות את רשימת המתנגדים לפינוי עזה מחלק משמעותי מיושביה: לדוגמא: קטאר, טורקיה ואיראן. למעשה גם כל אלו שתמכו בעבר, ותומכים עד היום, בהמשך קיום אונרא. כלומר בהחרגת פליטי 48 מכל שאר הפליטים בעולם. לגבי פליטי 48 המשימה היא הנצחת מעמדם ומעמד בניהם נכדיהם וניניהם, כפליטים וריבויים, וכשלגבי כל שאר פליטי העולם המשימה היא יישובם והעסקתם כך שיפסיקו בהקדם האפשרי להיות פליטים, הנזקקים להמשך עזרה. כלומר, יש להוסיף לרשימת המתנגדים הפוטנציאלים לדלדול רצועת עזה גם את המדינות הערביות הקרויות "מתונות", מחלקת המדינה האמריקאית, שרי החוץ של האיחוד האירופי ועוד ועוד. עיין ברשימת המדינות התורמות לאונרא וגלה את התומכים בהנצחת בעיית עזה.

    מצד שני, גם רשימת התומכים במציאת פתרון ריאלי כלשהו לבעייה העזתית, שאינו כולל את הפנטזיה לכבוש את ישראל ולהשתלט על אדמתה ואוצרותיה, מאוד ארוכה. בראשה עומדים כמעט שני מיליון עזתים המבקשים לחיות חיים נסבלים. כאשר כיום חייהם נסבלים בקושי, ובקרוב יהפכו לבלתי נסבלים לחלוטין בשל בעיית המים (שהעזתים הפילו על עצמם).
    מול כל התומכים הרבים בהנצחת בעיית פליטי 48 עומדת המציאות המרה שרצועת עזה אינה יישות ברת קיום, המסוגלת לאכלס ולכלכל שני מיליון איש, אפילו כשניתנות לה תרומות נדיבות במיוחד. כל הדיבורים על חיבור עזה לגדה או המשך ריבונותה – מתחמקים מלעסוק בשורש הבעייה.

    מאוד טפשי בעיני שלא רק שישראל אינה מנסה לעזור *בחשאי* לעזתים למצוא לעצמם עתיד טוב יותר (ואם לא באירופה – אז באיזשהן מדינות בדרום אמריקה או בדרום אסיה), במצור הדו כיווני שלה היא אפילו עוזרת לחמאס למנוע את בריחת האוכלוסייה.

    בעיני זהו לא תעלול כלל, אך גם לא מבצע קצר מועד או תוכנית פעולה שיש להשלימה בשנתיים – שלוש הקרובות. בעיית פליטי 48 מזיקה קשות לישראל, ובמהלך 69 השנים האחרונות ישראל כמעט ולא עשתה דבר להקטנתה. לתפיסתי, זו אמורה להיות אחת המשימות הלאומיות החשובות ביותר של ישראל, והיא חייבת להשקיע בה רבות במהלך עשרות השנים הקרובות.

    אהבתי

  14. אמת. ההפניה של אל רום למסמך של מולד מעניינת. מקריאת התקציר נראה לי ערבוב של אמת יחד עם קש וגבבה. לצערי אין לי את הזמן לנתח את המסמך. מכל מקום נושא חשוב.

    אהבתי

  15. ניתוח המצב בעזה תוך התעלמות ממצרים הוא ניתוח חסר, בלשון המעטה. הרי עזה היתה חלק ממצריים עד 1967.

    איחוד מחדש של עזה עם מצריים היה פותר הבעיות כמעט לחלוטין. או שהעזתים היו מהגרים דרך מצריים לארופה, או שהיו מנסים לבנות כלכלה נורמלית בסיוע המצרים. זה היה משנה התמונה לחלוטין.

    האמת שזה כמעט קרה, עם מורסי מהאחים המוסלמים. במובן הזה העליה של סיסי היא אסון בשבילנו. היה עדיף שמורסי ישאר. הלאומנות המצרית בראשות סיסי מעדיפה שהעזתים ישארו מבודדים כבשר תותחים מול הציונים. האחים המוסלמים מסתכלים על הנושא של אחדות המוסלמים בעדיפות עליונה.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה