מחסור בדימיון, מחסור אמת

לאחרונה הושמעו אזהרות לפיהן הבנייה המוגברת מסכנת את המשק הישראלי. אם יבנו יותר מדי דירות ומחיר דירה בשוק יצנח, הדבר יסכן את יציבות הבנקים ולפיכך את יציבות המשק כולו. האם יש אמת בדבר? האם בנייה עודפת של דירות הרסנית לכלכלה?  מטרת הכלכלה היא פיתרון מחסור ולפיכך זו לכאורה טענה אבסורדית. איך ייתכן שפיתרון המחסור במקום להועיל יחולל אסון?  ובאמת בניית עוד ועוד דירות מצוינת לפתרון המחסור האקוטי בשטחי מגורים אך עלולה להיות רעה לגליונות האקסל ולמאזנים כספיים. מכאן אנו פונים לשני נתיבים. בנתיב שבו אנו מסתמכים על נגידי בנקים ועל ממשלות חלשים ומוגי לב האסון במאזנים מחלחל חזרה אל הכלכלה ומשתק אותה לאורך שנים. ארה"ב התברכה בנגיד בדמותו של בן ברננקי ובנשיא בדמות אובמה ולכן ניצלה מחזרת השפל הגדול בשנת 2009 אבל שנאת הקונגרס הרפובליקני לאובמה הקשתה על הגדלת תקציבים והתאוששות מהירה וכך שקעה ארה"ב במיתון הגדול.  אבל יש גם נתיב שבו בנייה רבה אינה מחוללת צרות. סין מגלה נחישות בלתי רגילה בניפוח בועת הנדל"ן שלה ולכן מדיניותה הממשלתית מאפשרת ספיגת כמויות עצומות של בנייה עודפת. 

הניסיון שהצטבר מאז המשבר מראה שזעקות "בועה בועה" שהפכו לכה נפוצות אחריו היו מוגזמות ביותר. לא סין, לא קנדה ואוסטרליה שחשופות מאוד למשק הסיני, ואפילו לא בריטניה שאחרי הברקזיט – כל אלו לא חוו התפוצצות בועת נדל"ן למרות האזהרות הרבות. למדינות אלו מטבע עצמאי שנשלט בידי בנק מרכזי המנוהל בידי נגיד מוכשר. ספק אם דווקא ישראל, שגם לה מטבע משלה, וגם מומנטום דמוגרפי מעולה כמו גם חוקי לקיחת משכנתא מגבילים, היא מדינה שצריכה להיות בהיסטריה מהתפוצצות בועה הרסנית. תהיה זו טעות חמורה להחליף את החשש מבעיה אמיתית, מחסור בדירות, באימת בעיה דמיונית שקיימת בעיקר בגליונות האקסל של נגידי בנקים בינוניים ושרי אוצר משותקים.

85 תגובות בנושא “מחסור בדימיון, מחסור אמת

  1. פלוס מחסור אישי חומר במאשבי זמן (שנובע כנראה מהעובדה שלא הגעתי באמת באמת להבנה שעוד לא סבלתי מספיק. זו הבנה שעל אחד להגיע אליה ברמה האישית בלבד וכל עוד הוא לא הגיע אליה כנראה שהוא לא סבל מספיק)

    תשובת פרופ סטיב קין לאמיל והבלשים :
    (למרות שהוא כשל בנתיים בניבוי משברי נדל"ן)

    בקצרה: מה שדוחף את בועות הנדל"ן בעולם הם שיעורי חוב פרטי ברמות לא תקדימיות. הדבר שיכול למנוע משבר הוא הזרקה של כספים ממשלתיים ישירות לידי האנשים(הרי אין בנתיים אינפלציה והאינפלציה היא היא האינדיקטור שמראה על הוצאה ממשלתית ביתר ולא גרעונה) על מנת שיוכלו להחזיר את החובות הפרטיים הללו.

    Liked by 2 אנשים

  2. מה זאת אומרת? שאם מחירי הדירות ירדו הממשלה תשלם למי שיש לו חוב את מה שהפסיד?
    הפוסט של תמריץ הוא סתם קישקוש מההשראה שקיבל בחצי שעה של נסיעה ברכבת. אמריקה התברכה באובמה,פחחח זה הכל הרפובליקנים אשמים.
    אביר הזן עדיין לא יצא מההזיה שלו שצריך שיהיה רע כדי להעריך טוב. רק חסר לו שיציע לאשתו לנסות סאדו

    אהבתי

  3. דולצינאה , נו טוב , מבלי להעליב , הרי תמיד ידעתי שלא היית בדיוק העפרונה המחודדת ביותר בקלמר (*) ובמקום שהסברים ומילים לא יעזרו עדיף כבר לשתוק
    אבל באקט אבירי אחרון אנסה בכל זאת להסביר ולהזכיר לך פעם נוספת –>
    ———————————————————-

    5) הדפסת כסף אינה יוצרת סיכון מוסרי. אלו שקיבלו את ההחלטות המטופשות ביותר עדיין יישארו בתחתית מדרג ההצלחה הכלכלית, גם אחרי שההדפסה תציל את כולם מקטסטרופה גרועה יותר. ההחלטות הגרועות ביותר עדיין צפויות להמיט על מקבליהן פשיטת רגל וקריסה כלכלית, בעוד שמי שקיבל החלטות כלכליות טובות יהנה כפליים, גם מפירות חוכמתו וגם ממתת המדפסת. נותר אפוא התמריץ לא לקבל החלטות כלכליות גרועות, גם אם יודעים שקיימת אופציה להדפסת כסף בעתיד למען הצלת המשק בכללותו.

    מתוך:

    הדפסת כסף כמתן פאקטור

    ———————————————————-

    (*)בהתאם למה שדון קישוט קרא בספרי האבירים, הוא מחליט שיש לו צורך בגבירה שיקדיש לה את שללו ויילחם בשמה. הוא בוחר בנערה כפרית פשוטה וגסה בשם אלדונסה לורנסו, שאינה יודעת כלל על קיומו, ואותה ראה בחטף, וקורא לה "דולסיניאה" (קרויה בעברית גם "דולציניאה"). בדמיונותיו ומשוגותיו הכפריה הפשוטה הופכת לגבירה אצילה ויפהפייה .

    Liked by 2 אנשים

  4. זה מעודד חוסר אחריות, אם הבן דוד השמוק שלי, שכל החיים לוקח הלוואות וחובות וחי כמו מדפיס כספים, יקבל חילוץ ממשלתי זה יהיה עידוד לחוסר אחריות. אבל אולי זה מה שתמריץ חוזר וטוען אחרי כשהוא גמר לזמר לנו שאובמה היה גיבור שקרא לבנק המרכזי דרור, שמי שלא מבזבז כספים ונכנס לחובות חי על חשבוננו והוא עלוקה שמונעת צמיחה כלכלית. שרק חובות חסרי אחריות מזיזים את עולם.

    אהבתי

  5. אלו שקיבלו את ההחלטות המטופשות ביותר עדיין יישארו בתחתית מדרג ההצלחה הכלכלית,
    ואני הוכחה שזה לא כך

    אהבתי

  6. לדעתי , גם אובמה בהחלט לא העפרון המחודד בקלמר
    ולדעת פרופסור קין (וגם לדעתי) גם ברננקי (וגם קרוגמן) אינם העפרונות המחודדים בקלמר כלכלת המאקרו –>
    http://www.pragcap.com/steve-keen-the-economic-case-against-bernanke/
    כולם שם לא קיבלו את ההחלטות האופטימיליות שיכלו לקלב.

    Liked by 1 person

  7. כמי שהפנימה את השקפת העולם שלפיה מטרת החיים היא להערך מראש לכל האסונות שיכולים לקרות, ולאגור רזרבות מכל דבר שעשוי להתגלות במצב חירום כלשהו כחיוני ( 😊 ), קל לי להתחבר לעמדה של הפוסט.

    עדיף שיהיה בישראל מלאי של יותר מ 10,000 דירות ריקות, שימתינו בסבלנות לצעירים הנמצאים כרגע בדרום אמריקה בטיול של אחרי צבא ( פן יחליטו להגר לקנדה, גם בשל מחירי הדיור הגבוהים), לגל עלייה בלתי צפוי ממדינה כלשהי בעולם ו/או לישראלים שבתיהם יחרבו באיזושהי רעידת אדמה או מטח טילים – מאשר מחסור ב 1,000 דירות.

    למרות זאת, אני יכולה לחשוב גם על חסרונות של בניית יתר:

    1. המחיר הסביבתי – בנוסף להקטנת השטחים הירוקים והפגיעה בטבע, עצם תהליך הבנייה הוא מזהם מאוד משמעותי של האוויר ושל הקרקע. למעשה, אין דבר כזה "בנייה ירוקה" באמת.
    אגב, זהו אחד המחירים הכבדים שסין משלמת על בניית היתר שלה. מחירים שאינם רשומים בגיליונות האקסל.

    2. אם הדירות הריקות מרוחקות מאזורי הביקוש ומרכזי התעסוקה העיקריים – הרי שהמלאי אינו באמת שימושי. אבל אם הן ממוקמות בתוך אזורי הביקוש – יש גם השלכות שליליות לדירות רפאים ולשכונות רפאים.

    3. במדינות בהן נהוג לקחת משכנתאות על כ 90% מערך הדירה + ניתן להיפטר מחוב המשכנתא ע'י פינוי הדירה ומסירתה לבנק המשכנתאות – צניחת מחירי הדיור בכ 20% עלולה ליצור מצב אבסורדי לפיו יתרת המשכנתא גבוהה מערך הדירה. וזאת למרות ההון העצמי שהושקע בה וכל תשלומי החוב שכבר בוצעו. במצב כזה לאנשים משתלם לצמצם את ההפסד המכאיב שלהם ע'י פינוי הדירה. במצב זה סביר שבנקי המשכנתאות לא יצליחו למכור את המוני הבתים שקיבלו לפתע לרשותם, ובוודאי שלא במחירים סבירים – מכאן מחירי הבתים ימשיכו להסתחרר כלפי מטה, ובנקי המשכנתאות עלולים לפשוט את הרגל.
    תסריט זה אינו רלוונטי כלל לישראל כיון שנהוג לקחת משכנתאות רק על כ 50%-60% מערך הדירה, ומעולם לא היה (וגם לא צפוי) בה משבר שהביא לירידה של 50%-60% מערך הדירות + אין לחייבי משכנתא אופציה להיפטר מחובם ע'י מסירת דירתם לבנק.
    נדמה לי שבאף אחד מהמשברים הגדולים ביותר שהיו בישראל ערכן הריאלי של הדירות לא צנח ביותר מ 20% (לרוב מחיריהן קפאו במקום או ירדו באחוזים בודדים בלבד, והאינפלציה הביאה לירידה קטנה נוספת).

    4. כל רעיון של תשלום כספי המדינה לאלו שהסתבכו בחובות שאינם מסוגלים לעמוד בהם, בין אם הם בנקים ובין אם הם לוקחי משכנתאות אומללים, בעייתי מוסרית, וצפוי שיעורר גל מחאה ציבורית. (למרות שבעיני כיסוי חובות של מס' קטן של טייקונים ממונפים ובנקים חסרי אחריות הרבה יותר מקומם מכיסוי חובות של המוני אנשים קטנים).
    לכל "פיתרון" שכזה למשבר רציני במחירי הדיור יהיו השלכות חינוכיות בעייתיות לטווח ארוך. [עיין בערך שם הבלוג ושם העט שבחר לעצמו בעליו].

    5. כל משבר שיביא להקפאת בנייה ולאפס התחלות בנייה חדשות – צפוי להפוך את עובדי ענף הבנייה ועובדי ספקיו למובטלים.
    בישראל, בשל אחוז העובדים הזרים הגבוה בענף הבנייה – צפוי שהמכה תהיה חלשה יחסית, אך לא אפסית.
    מה שיכול ללמד על הדמיון בין הכלכלה לבין בצק שמרים. שניהם מאוד רגישים לשינויי טמפרטורה מהירים וקיצוניים. אבל אם השינויים מאוד מאוד הדרגתיים, ולשמרים / לשוק התעסוקה ניתן מספיק זמן להתאים עצמם למצב החדש, הם מסוגלים להסתגל כמעט לכל מצב.

    ***

    [תגובה ארוכה זו יכולה להוות הוכחה לכך שלא חייב להיות כל קשר בין רמת הידע לגבי נושא מסוים לבין היכולת לכתוב עליו מגילות]

    Liked by 2 אנשים

  8. תודה על הפוסט תמריץ , ברור ש- בועה זה ענין לקונפיגורציה ספציפית של משק נתון , ולא סכמה מושגית . לא כל בועה לכאורה , תתפוצץ בהכרח ( תתפוצץ בגדול , לא תיקון טבעי בשווקים ) . הטעות שלך לראות במימד הפיננסי והמקרו , את חזות הכל . הרבה תלוי בסוג הבניה והביקוש לדירות במשק נתון . יש משק או אזור או מדינה או כלכלה , שבה הבניה היא צנטריפוגלית , משמע : מתרכזת סביב אזורי כבידה אורבניים ( לונדון , פריז , תל אביב , ניו יורק , טוקיו וכדומה …ופה גם : בת ים , ראשון לציון , חולון , פתח תקווה וכדומה אינספור ) שם , סיכוי הרבה פחות סביר שבועה תתפוצץ , ובגדול , ובמכה . כך בישראל למשל . מעט בניה כמו בארה"ב , בפריפריה , שכונות "סאב ברב " וכדומה … לבניה כזו , דירות דנן , יש ביקוש נקודתי , ולא מאסיבי , ולכן המחירים לא עולים כמובן בקצב כמו באזור עירוני . בישראל , יש ביקוש עצום לדירות , ולרכישה ממש ( כך מנטליות של זוגות צעירים , קורת גג שלהם ובטאבו ) והבניה צנטריפוגלית לרוב כמובן . לכן , סיכוי קטן לבועה שתתפוצץ . פשוט , יעלו ויעלו מחירים ( כמו כל השנים ) ורק תיקונים קטנים יחסית במחיר .

    ואגב , אובמה , לזכותו רק דבר אחד : שמע לבן ברננקי , אבל , בין המדיניות של בן ברננקי , לבין תפיסת העולם הכללית והכלכלית של אובמה , אין ולא כלום . קרדיט מיותר !! הוא רק היה נבון לשמוע בקולו , ולא לשים לו מקלות בגלגלים .

    להתראות

    אהבתי

  9. בן ברננקי רפובליקני. לכאורה מה לו ולאובמה. אבל המפלגה הרפובליקנית השתגעה במידה כזו שתומכי מדיניות סבירה של בנק מרכזי כבר לא היו יכולים למצוא בה מקומם.

    אהבתי

  10. תמריץ,
    מתנצל על החוצפה. היום חל יארצייט 490 לניקולו מקיאוולי. לא נגיד כאן קדיש?

    אהבתי

  11. בקטע לעיל, בין השאר , סרטונים של אלן דה בוטון (אחד מהם הבאתי בעבר הלא רחוק) וסלמון רושדי על מקיאוולי , על עצותיו לסיורים הטובים ,על מיהו הפוליטיקאי הטוב , ועל מתחסדים למינהם שיורים בשליח.

    Liked by 2 אנשים

  12. בקשר למחירי הדירות:
    לתמריץ: הבנתי ממה שכתבת שאתה לא חושש מצניחת מחירי הדירות. אבל הנקודה היא שמחירי הדירות צריכים לרדת בערך ב-50% כדי שלמשפחה ממוצעת תהיה אפשרות סבירה לקנות דירה.
    אינני יודע אם אפשר לגרום לירידה כזו להתבצע באיטיות (על פני 10 שנים למשל) או שזה יכול להתבצע רק ע"י פיצוץ. אבל אם זה לא יתבצע בדרך כלשהי זה יגרום לכך שדבר אלמנטרי של בעלות על דירה יהיה שמור רק לאנשים אמידים או עשירים.
    לאמיל והבלשים ולאל-רום: הממשלה יכולה לקצץ את המשכנתא שמשלמים אנשים על הדירה ב-20%-25% (כמובן שיש להתנות הנחה זו בכך שהרוכש הוא בעל דירה אחת בלבד) כך שלא יווצר מצב שבו גם צניחת מחירים של 50% תגרום לכך שמחיר הדירה יהיה נמוך מהמשכנתא. נכון שאנחנו נצטרך לממן זאת אבל לדעתי זה לא כל כך נורא. בכל אופן בעלי המשכנתאות ישלמו פחות ובסופו של תהליך תהיה להם דירה. גם הבנקים למשכנתאות לא ימצאו במצב שבו המשכנתא גבוהה ממחיר הדירה.
    לאל-רום: למה שיהיה מיתון? אם מחירי הדירות יורדים אז הזוגות הצעירים יצטרכו לקחת משכנתא נמוכה יותר או לשלם שכר דירה נמוך יותר והמבוגרים יותר יוכלו להפטר מהמשכנתא (אחרי 20 שנה למשל) כך שבטחונם הכלכלי לדעתי יגדל.
    בכל אופן הממשלה לא יכולה לדעתך התערב במקרה כזה ולקצץ את החובות (כפי שהצעתי למעלה)?
    בקשר לקבלנים: האם הקבלנים לא בנו דירות גם לפני 10 שנים כשהמחירים היו נמוכים פי 2? במידה והקבלנים לא יבנו, האם הממשלה לא יכולה להקים חברת בניה משלה ולבנות במקומם (זה היה בעבר וזה עבד לא רע בכלל)? האם הממשלה לא יכולה לשכור חברות בניה זרות?

    אהבתי

  13. גלגל , הסברתי לך , בועה כזו , לוקחת איתה אנשים , לוקחת איתה פירמות , יוצרת תחושה של התכוננות ליום סגריר . כאשר מתכוננים ליום סגריר , אזי , פירמות מקצצות , מפטרות , מתיעלות , רוכשות פחות , זהו אפקט דומינו למעשה . לאנשים יש פחות ביטחון ומצב רוח לקנות ובהתאמה מייצרים פחות , קונים פחות . היו כבר בועות כאלו ( אסיה , סאב פריים ) וזה מה שזה עשה בעיקרון .

    צריך גם להבין , שמבחינה פיננסית , יש קשר או שרשור בהשקעות . נניח אירופה נפלה והרבה מדינות נפלו בגלל הסאב פריים . למה ? זה ארה"ב , זה אירופה !! פשוט , השקעות משורשרות , וחשיפה לנכסים רעילים . בארץ , כולה הייתה חשיפה זניחה של איזה חצי מיליארד דולר לבנקים , אז המשבר עבר פה בשלום .

    נניח לחמן ברדרס נפל בגלל הסאב פריים , אז כל מי שמושקע אצלו , הפסיד כספים ( זהו בנק השקעות , אז כל מי שמושקע אצלו , הפסיד הרי).

    עכשיו , הרבה תלוי בטריגר . יש שהטריגר פנימי , ויש שהטריגר חיצוני . כשהטריגר לפיצוץ הבועה חיצוני , אז , זה יוצר סנטימנט של בהלה . בורחים לנכסים בטוחים ואפוקליפטים ( נניח זהב וכדומה ) . בורחים משמע , מעבירים מאפיק לאפיק . ואז , נניח אגרות חוב קונצרניות , הופכות לזבל .

    זה פשוט אין לתאר את האפקט דומינו שזה יכול לייצר .

    להתראות

    אהבתי

  14. שאלות לגבי הדירות:
    האם ניתן להוריד את מחירי הדירות ב-50% בתהליך מדורג (נניח שיימשך על פני 10 שנים)?
    מה יקרה אם בועת מחירים זו תתפוצץ (גם אם המדינה לא רוצה שזה יקרה, זה עלול לקרות)? האם יהיה גל של פיטורים וקיצוץ בצריכה? האם הבורסה תפגע (גם חברות שלא קשורות לענף)? האם תהיה אינפלציה או היפר-אינפלציה? האם הפנסיות הישנות (שלא תלויות בבורסה) יפגעו?
    בפוסטים אחרים שקראתי טוענים שזה מה שיקרה אבל לא הסבירו מדוע.
    אשמח לתשובות מנומקות שיסבירו גם למה יקרה או לא יקרה כל אחד מהדברים הנ"ל.

    אהבתי

  15. גלגל , אם אתה מתענין , בקשר שבין בועות לנפילות בכלכלה ( פיננסי אם לאיו , האחד גורר השני הרי ) אז גש ללינק להלן , זה בדיוק התיאור של הדברים , ובקשר לסאב פריים , והנה אצטט לך כמה נבחרים :

    The fact that so many instruments and institutions were exposed to serious risk from the subprime market led to the series of credit squeezes that hit financial markets beginning in the winter of 2007.

    החשיפה אכן , למכשירים פיננסיים רעילים ומסוכנים , גרמה אכן למשבר אשראי כבר ב – 2007 . ועוד :

    The bubble created the climate in which financial abuses could persist for years without being detected. As long as house prices continued to rise, none of the financial engineering of the bubble period posed any problems. It was only when prices began to fall that the overleveraged credit of this period became problematic.

    רק כאשר מחירי הבתים ירדו , הסתבר למעשה , שהבועה יצרה סיכון פיננסי , או עושק פיננסי שלא התחקו אחריו בזמן אמת , באמצעות מכשירים פיננסיים מתוחכמים ( ולא מפוקחים , הוספה שלי ) .

    אז בסך הכל , כולם מושקעים באיזה משיח פיננסי , אבל למעשה בועה לכאורה , שהרי, המחיר הוא בועתי , ולא ריאלי ( בועתי , משמע : הפער בין המחיר ההיסטורי ריאלי , לבין המחיר הנוכחי , שהוא לכאורה לא ריאלי , ומחמת ביקוש היסטרי נוצר ) . וכך נוצרת תגובת שרשרת קשה מאוד למשקיעים בכל העולם למעשה . אז בסך הכל , מידת החשיפה לנכס רעיל בשרשור , חרצה גורלו של אדם או פירמה או מדינה .

    יש ללחוץ כדי לגשת אל Baker46.pdf

    להתראות

    אהבתי

  16. גלגל , ראש בראשונה ,אציין שאיני לא מומחה לענייני נדלן.
    שנית , משהו קרדינילי לא ברור בשאלתך… אתה שואל אם הורדה של מחירי הדיור ב50 אחוז יכולה לגרום להיפר אינפלציה ושיש מי שטוענים שזה סצנריו אפשרי.
    ( תחשוב על זה)
    אז בקשר לנדלן …א. אם מה שמנפח אותו זו בועת חוב פרטי חסרת תקדים בקפטליזם אז מה שכראה צריך לעשות זה להגביל את הבנקים הפרטיים מלתת הלוואות ברמות שעוברות את קצב הצמיחה של התוצר.
    ב. בפשט -אם מדינה רוצה לתמרץ התנהגות או להוריד אינפלציה(בדירות) הכלי הכי יעיל הוא באמצעות מיסים.
    צריך להפחית את המס על השקעות מתחרות – בורסה וכו '
    ולעלות מיסים על דירות.

    אהבתי

  17. גלגל, כתבת:
    הנקודה היא שמחירי הדירות צריכים לרדת בערך ב-50% כדי שלמשפחה ממוצעת תהיה אפשרות סבירה לקנות דירה.

    אין הומלסים כה רבים בישראל. כולם גרים איפשהו, בבעלות או בשכירות, כך שנראה שהמצב הנוכחי סביר למדי. מילא היינו רואים אנשים מונעים אוכל מפיהם ומפי ילדיהם כדי לעמוד בדמי השכירות, אבל אומרים שנתב"ג הומה במטיילים, גם בתי הקולנוע, המסעדות, אולמות התיאטרון, הפסטיבלים, מרפאות המנתחים הפלסטיים וכל מקום אחר שבו אנשים מוציאים כסף על מותרות.

    אהבתי

  18. פלוס כמובן ..(goes without saying). להפשיר קרקעות … לפתוח לתחרות אצטרה אצטרה… להוריד מכסים על חומרי בניה , שבירת מונופול מלט… אצטרה..

    אהבתי

  19. גלגל, אם מחירי הדיור ירדו ב-50% לצד כמות גדולה של משלמי משכנתא שיפסיקו לשלם לכאורה הדבר עלול למוטט את מאזני הבנקים. יתכן שיהיו בנקים שיצטרכו להכריז על פשיטת רגל. אם הממשלה תעשה את הבלתי נמנע ותלאים את הבנקים הרלוונטיים ההשלכות לא חייבות להיות קטסטרופליות, אבל מן הסתם תידרש מדיניות מאוד מרחיבה מוניטרית ופיסקלית כדי למנוע שקיעה במיתון.

    אהבתי

  20. הנקודה המהותית היא שבנקים הם אלו שמדפיסים כסף בשיטה הפיננסית המקובלת כיום באמצעות מתן הלוואות, ואם הם יחליטו להתנהג בהיסטריה ובפאניקה ולהפסיק לתת הלוואות, זרימת הכסף במשק תיפגע אנושות.

    אהבתי

  21. קמיליה, אין סיבה לרגשי הנחיתות שלך, כתבת דברי טעם.
    זה נכון, לבנייה מסיבית נוסח סין יש מחיר סביבתי גדול מאוד. ונקודה חשובה כשמדברים על בנייה שאין בה דיירים היא באמת היכן היא ממוקמת – בפרברי רפאים או בשכונות רפאים בלב הערים. חלק גדול מהמחסור בדיור בישראל נובע מכך שהבנייה אינה תואמת לצרכים. אנשים רוצים לגור באזורים אורבניים כמו מרכזי הערים הישנים בגוש דן והבניה החדשה היא פרברית בשיכונים משעממים עם פארקי ענק שאין להם דורש, נטולי עירוב שימושים, צל ושמחת חיים.

    Liked by 1 person

  22. תמריץ ,במקום בנקים שמדפיסים יותר מידי כסף של בנקים לצורך החוב הפרטי
    שעולה בעולם לרמות חסרות תקדים (בישראל אומנם פחות – 111% תוצר לעומת כ70%(נמוך מאד למערב) בזמן המשבר) נצטרך מדיניות פיזקלית שתגדיל את הכנסות הציבור ותועדד את הסקטור הפרטי לצרוך יותר על ידי הגדלת הכנסתו(הקטנת מיסים(עדיף) או הגדלת הוצאות הממשלה). הגדלת הכנסתו גם תוריד את החוב הפרטי שיוצר (או עלול לייצור גם בארץ) Debt_deflation .

    אהבתי

  23. גלגל , רק הבהרה הכרחית :

    כאשר מחיר של נכס עולה ועולה , והופך להיט ( ואפילו בלי להפוך להיט ) אזי , לא רק שקונים אותו בכמויות , אלא , גם מבצעים עליו לא פעם , מניפולציות פיננסיות ( נניח איגוח וכדומה …. ) . כלומר , לא רק מחיר הנכס עולה ועולה ומייצר חשש לבועה , אלא , שהוא יוצר גלי הדף מסביב ( לאומית ובינלאומית ) שהרי , הוא הופך להיות מושא למניפולציות פיננסיות . ואז , מהליבה של עליית מחירים בנכס , ישנם הרבה נגזרות של השקעות פיננסיות סביבו , והמניפולציה בסוף מתגלה כשלעצמה כבועה נגזרת או נגררת . זה מה שקרה בסאב פריים למעשה , ולקח איתו כל השוק והעולם .
    להתראות

    אהבתי

  24. לתמריץ: גם אם רמת החיים לא ירדה בינתיים יש בעיות:
    1. מצבם הכלכלי של האזרחים נעשה בלתי יציב כי כל חודש יש להם חוב נוסף של בערך 5000-4000 ש"ח שכר דירה שלא היה קודם (כאשר ניתן היה לקנות דירה) ואם מישהו מפוטר מצבו הכלכלי נהפך לקטסטרופה.
    2. בעיה אחרת היא שהבועה יכולה להתפוצץ. יש סיכוי די סביר שזה יקרה כי לתושבי הארץ שרוצים לקנות דירה למגורים או להשקעה – אין מספיק כסף ולמשקיעים בחו"ל לא כדאי לקנות בגלל התשואה הנמוכה.
    לקמילה: מחירי הדירות בישראל נשארו די קבועים (עם סטיות לא גדולות) מתחילת שנות ה-80 במונחים של משכורת ממוצעת – כלומר כמה משכורות ממוצעות דרוש לרכישת דירה. היה דרוש בערך 100-120 משכורות ממוצעות לרכישת דירה. היום מספר זה קרוב ל-200.

    אהבתי

  25. ————————————————————-
    איך קורה ששנים של ריביות אפסיות ואין אינפלציה עולמית?
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001193152
    "יש לזכור כי הטכנולוגיה העילית חודרת לכל ענף בתעשייה ובשירותים. הטכנולוגיה מביאה איתה התייעלות והורדת עלויות דרמטית, ויוצרת מצב שבו כיום יש לדעתי !!!![עודף היצע, או לפחות עודף כושר ייצור, בכל מוצר או שירות כמעט]!!!!!!."
    ————————————————————-
    מה שכמובן חסר בכתבה היא העובדה שאבטלה(באירופה) ושיעור המתיאשים העולה(בארה"ב) הם ההוכחות שממשלות לא מוציאות מספיק או לוקחות יותר מידי מיסים ואם אנחנו אפילו במצב שאין בכלל אינפלציה ויש עודפי היצע , או לפחות עודפי כושר ייצור, בכל מוצר או שירות כמעט והציבור בחלקים גדולים של העולם המערבי בחובות פרטיים חסרי תקדים – אז… כאילו, דה ,בכלל.

    אהבתי

  26. מספר החיים (והביקושים) דווקא גדל בטווח הארוך. אולי תצביע על אותם עודפי כושר ייצור עלומים?

    אהבתי

  27. אם ניתן לשכפל בקלות כל דבר, אז יש עודף כושר יצור. המחירים יורדים בחדות והדבר מביא לירידת מחירים ולפגיעה בכלכלה. לא רואה מה חריג בטענה הזו. בטוח הארוך אמור לשרוד רק היצרן בעלות הנמוכה ביותר.

    אהבתי

  28. לחייל זקן,

    שני סימנים (בעיני הדיוטית בכלכלה) לעודף כושר ייצור:

    1. העולם סובל יותר מדפלציה מאשר מאינפלציה = מחירי המוצרים (במונחי שעות עבודה) יורדים ← דפוסי צריכה: נקנים מוצרים מיותרים + חלק משמעותי מהמוצרים נזרקים ומוחלפים באחרים ( לפני שנקנו כמו מזון, או לאחר שימוש קצרצר כמו בגדים, צעצועים ומוצרי אלקטרוניקה )

    2. ההוצאות של חברות על שיווק, פרסום, יח'צ, קידום מכירות, סידור מדפים וכדומה ענקיות. כל הרווחים של חברות ענק כמו פייסבוק וגוגל מגיעים רק ממפרסמים. לולא היה עודף כושר ייצור ובעיית מציאת לקוחות ושכנועם – רוב ההוצאות הנ'ל היו הופכות למיותרות.

    אהבתי

  29. סיפור הנעשה בקטאר המזכיר אופרת סבון על תככים, מזימות והדחות בבית המלוכה.
    מהז'אנר הידוע של "האשם את האישה". הרעיה / האם המנסה להגיע לעמדת כוח באמצעות הכתרת בעלה או בנה. למרבה הפליאה והצער אין אזכור להרעלה של המתמודדים האחרים על הכתר.

    http://jcpa.org.il/2017/06/קרב-ההישרדות-של-שליט-קטאר/

    אהבתי

  30. תמריץ,
    ניתן לשכפל בקלות מוצרים דיגיטליים ולמרות זאת רק היעילים יותר שורדים. כך גם הדבר לגבי מוצרים פיזיים. קווי יצור שאין דורש למוצריהם נסגרים ומחסלים את העודף בכושר הייצור.
    קמיליה,
    את מבלבלת בין חברת מותג לבין חברות שמייצרות את המותג. לחברות כמו אפל, נייק, קואלקום, לואי-ויטון אין קווי יצור והמוצרים שלהם מיוצרים כולם על ידי קבלני משנה. קבלן משנה שמפסיק לייצר עבור אפל סוגר עקב כך מפעלים. קו ייצור שאינו עובד עולה הרבה מאד כסף שנוטה להיגמר בהיעדר רווחים(לדעת תמריץ אפשר פשוט להדפיס כסף ולשמר קווי ייצור לא יעילים) ראי למשל את מכרות הפחם בבריטניה ואת העיר דטרויט באמריקה.

    אהבתי

  31. אהה , תמריץ פשוט מבין שאם יש אפשרות לFREE LUNCH (*) אז לוקחים אותה. הוא גם מבין שכלכלה היא עסק לקתולים וליהודים, לא לפרוטסטנטים. מוסר פרוטסטנטי טוען שאין מתנות חינם, ושכל צרה נעוצה באיזשהו חטא יסודי, לא באיזשהו קלקול קל שניתן לפתור בצורה הנעימה ביותר האפשרית.פרוטסטנטים לא מסוגלים לשאת את המחשבה שאפשר לפתור משבר בכלכלה באמצעות הדפסת כסף ולא בייסורי תופת.

    מתוך "המאמר הנפלא ביותר שפורסם על מדיניות מוניטרית"

    https://tinyurl.com/yasp5awh

    (*)אין אינפלציה אז הממשלה יכולה לפעול בחינם לפחות עד נקודת האינפלציה – לא חייבים להציל מפעלים לא יעילים אלא אפשר לתת את הכסף לאזרחים ביד uשהם יקבעו מהם רוצים.

    אהבתי

  32. The Private-Sector Can't Create Enough Demand On Its Own

    אם יש אבטלה ואין אינפלציה יש ארוחות חינם.

    אהבתי

  33. גלגל

    אומנם מחירי הדירות כפולים ממה שהיו כשנולדת, אבל האם זה קשה יותר לקנות דירה? הריבית לפני 35 שנים היתה גבוהה מאד, כיום היא נמוכה כך שהתשלום החודשי איננו מהווה נטל גבוה משהיה בעבר.
    כמו כן, לא תמיד דירה היתה דבר כלכלי מחוייב המציאות. היו תקופות שהיה כלכלי יותר להחזיק דירה בשכירות מאשר לבזבז את הכסף על תשלומי ריביות.

    אהבתי

  34. פינת הטירלול הישראלי.
    עם סיום השבעה של הדס מלכא הגיע הזמן לשאול את האייזנקוטים על האמזונות שלהם:
    "אנחנו חברות מגיל שלוש, היינו חבורה של שמונה, עכשיו אנחנו שבעה, לא חשבנו שדבר כזה יגיע למעגל שלנו", אמרו החברות , נופר, עמית, משי עמית , שני, לירון ודניאל. "חגגנו יום הולדת ביום שני, היא הלוחמת היחידה שלנו, הגאווה שלנו, המלכה שלנו. היא אמרה לנו שהחליפו למג"ב את האפוד והוא כבד, אז היא הורידה חלק ממנו. אמרנו לה 'תחזירי אותו מיד', והיא אמרה לנו: 'מי יכול עלי'".

    Liked by 1 person

  35. חייל זקן , תוכל לתת קצת יותר פירוט עיוני ומאורגן . מה מטורלל פה בדיוק ? האם הסיפא של האפוד הכבד משהו ? בוא תסביר לנו ….. להתראות

    אהבתי

  36. אל-רום,
    הצמרת הביטחונית משועבדת לאג'נדה פרוגרסיבית שגוברת על התו"ל המבצעי. לוחמות מג"ב מתקשות עם אפוד קרמי אז נוציא ממנו את הלוחיות, צוערות בבה"ד 1 מתקשות עם מעבר קיר אז נשים להן ספסל ליד הקיר, לוחמות קרקל מתקשות עם אפוד מלא אז נוריד להן את מספר המחסניות.

    אהבתי

  37. חייל זקן ,

    לא צריך אכן להוריד קריטריונים , אבל , להעלות ביצועים של נשים מתגייסות . וזה דבר מאוד פשוט לעשיה ולארגון .

    מעבר לזה , תלונה של חייל , אינה פרמטר . יש חיילים שרוטנים על כל דבר , אפילו יבלת קטנה. תגובה ספונטנית לא מעידה על כלום !!

    לעומת זאת , כוח סיבולת , הוא הפרמטר העיקרי. כוח סיבולת , לא קשור לנתונים גופניים בהכרח . יש חיילים , רבע עוף , שחיפים , שהם קשוחים להחריד , ויש חיילים , בבחינת " הר אדם " והופכים להיות נמושות בצבא . והכוח רצון , עושה ההבדל ממש !! ולה , היה כוח רצון !!

    ובכלל , מג"ב , זה לא חיילים של ממש . כך או כך , בין אם הייתה אישה או גבר . הפרמטר לחיילות , הוא תמיד : חי"ר . במובן הזה , הם סתם שוטרים או מעין , שמשוטטים ברחובות , והתקופה , לא ממש טובה בשבילם . אבל , הם מיומנים , במגע עם אזרחים , עם פלסטינאים וכדומה …וזה יתרון חשוב מאוד , ועיקרון חשוב מאוד לצבא .

    כך שאתה סתם מתרשם מסטיגמות . אני לא יודע בדיוק בדיוק מה קרה איתה שם . לפי הבנתי , היא לא הספיקה , ולא יכלה להספיק לשלוף הנשק , והגיעה למגע צמוד עם המחבל . כי אז , הפרשי משקל , וגורם ההפתעה , מאוד קריטיים .סכין קומנדו על הירך , הייתה יכולה להיות גיים צ'נג'ר . לא משוכנע שהייתה לה כמובן .

    אני עוד אברר מה קרה בדיוק באירוע הזה .

    בעיקרון , אם אתה כותב טירלול , על חיילת שמסרה נפשה למען ביטחון המדינה , מגיע לה , שתכתוב משהו רציני , מאורגן , ולא בתורת בדיחה או דאחקה עלומה .

    להתראות

    Liked by 1 person

  38. חייל זקן , רק הבהרה :

    הפרמטר לחיילוּת , שלא תבין : חיילות כמובן .

    להתראות

    אהבתי

  39. חייל זקן , מבירור מהיר שערכתי , אכן , היא נלקחה בהפתעה גמורה , ולא הספיקה להפעיל הנשק ( הם היו בתנועה מהירה לזירת אירוע משהו ) . במקרים אחרים אגב, חיילות מג"ב , חיסלו מחבלים . מיומנות בקרב מגע , שימוש בסכין קומנדו , היו יכולים לשנות התוצאות .

    חשוב להדגיש גם , היא לא נכנסה להלם . יש הרבה חיילים , זכרים , האמן לי , שנכנסים לשוק , להלם וכדומה ….. זה לא מה שקרה לה !!

    אין צורך להפריז פה !!

    להתראות

    Liked by 1 person

  40. אל רום,
    אין לי טענות ללוחמת מג"ב אלא למפקדיה שמנמיכים את הדרישות המבצעיות כדי לא לפגוע בקידום האג'נדה הפרוגרסיבית. חיילי מג"ב הם לוחמים לכל דבר ונמצאים כיום בזירת הלחימה העיקרית. ההרוגה הקודמת, אדר כהן, נשלחה לשער שכם, הזירה הכי חמה בפרץ הלחימה האחרון, לאחר חודשיים בצבא באמצע הטירונות.
    אני מניח שהטנקיסטיות החדשות שצה"ל החל לגייס השנה ילמדו קרב מגע ושימוש בסכיני קומנדו. זה יאפשר למפקדי צה"ל לצייד אותן בטנק חד פעמי שנזרק במקרה של פריסת זחל.

    אהבתי

  41. חייל זקן :

    אין פה שום אג'נדה פרוגרסיבית ממש . יש פה לחץ , מצד נשים , להתגייס לצבא ליחידות קרביות . הכל התחיל בעיקרון ( בעיקרון , אבל לא לישון ) עם הבג"צ של אליס מילר ( טייסת קרב ) . הצבא עשה חושבים , והגיע למסקנה , שהוא גם יכול להיבנות מחיילות קרביות , וגם משרת ערכים חברתיים . חצי מן האוכלסיה נשים . ואם זה ממלא אותן , חיוניות , גאווה וכדומה … אז הצבא תורם חלקו לבנין החברה . זהו צבא העם , ולפעמים הצבא , דואג נניח לחינוך , לרווחה ( במובנים האזרחיים , ראה פרוייקט " חוות השומר " של רפול בזמנו . זה לא יותר טוב , לגייס , חיילים , שהם למעשה קרימינלים טבועים עם כל הצער , כך שאתה סתם הולך שולל , אחרי אג'נדות פוליטיות פרופר , זיוני שכל גרידא ) .

    לגבי טנקיסטיות , יש בעיה לא פשוטה . ושוב , עם הכנה מתאימה ( שנתיים של אימונים באזרחות , לפני הגיוס ) עם מבחני מיון מתאימים וכדומה … מבלי לרדת בקריטריונים , אפשר להביא ולהעמיד , גדוד מרכבות , על טהרת נשים ( על ציר הזמן ) והם לא יפלו בביצועים !!

    אלה סתם זיוני שכל , של ימין נ' שמאל . אבל , הצבא יודע מה הוא עושה , הצבא ככלל , הוא מאבחן ומנהל כוח האדם , הטוב ביותר שקיים .הצבא לומד הענין , מפיק לקחים , ויידע מה לעשות .

    להתראות

    אהבתי

  42. חייל זקן, קצת מפתיעה אותי הנחישות שלך שאף בן אדם ממין נקבה אינו יכול לשמש כלוחם ראוי. ייתכן שהאישה הטיפוסית אינה מתאימה באמת, אבל הרי מי שמגיעה לקרבי אינה האישה הטיפוסית אלא מיעוט די קטן של בנות שמלכתחילה ראה עצמו כמתאים במיוחד לתפקיד.

    Liked by 1 person

  43. ארשה לעצמי להידחף לויכוח בין חייל זקן לבין אל רום.

    בעיני כל אדם, יהיה מגדרו אשר יהיה, המאמין שהוא בלתי פגיע לחלוטין ו"מי יכול עליו", הוא:
    – בעל בקרת מציאות לקויה (או בניסוח אחר – מטומטם)
    – יהיר וזחוח
    – מועד לקחת סיכונים בלתי סבירים / להתעלם מאמצעי זהירות מינימליים

    הוצאת לוחיות מהחגור בכדי להפכו לקל יותר משולה בעיני לרוכב אופנוע המרוקן את קסדת הראש שלו מתוכנה, ומשאיר ממנה רק ציפוי פלסטיק דקיק שיטעה את שוטרי התנועה. אך סביר שהסיכון שיהפוך לפגוע מוח בגלל תאונת דרכים לא חולף בראשו – כיון שלהערכתו *לו* לא יקרו תאונות ו/או שהוא לא יפגע קשות אפילו אם יהיה מעורב בתאונה.
    ניתן לקצר את כל המלל הנ'ל שלי להגדרת חייל זקן כ "טרלול ישראלי".

    העובדה שנהרגה (נדמה לי שמנעיצת סכין בצווארה מטרוריסט שהגיח מאחוריה, כך שתקינות האפוד שלה לא הייתה רלוונטית) לא אמורה לשנות את "הדיאגנוזה" שלה כ"מטורללת".

    לתפיסתי מטרתו העיקרית של צבא היא לנצח במלחמות, ולא לקדם אג'נדות חברתיות (פרוגרסיביות או פמינסטיות או דתיות או כל אג'נדה אחרת). מכאן, אני שותפה לביקורת שלכם על ההחלטה לשלב נשים בכל מחיר, כולל במחיר הנמכת הקריטריונים המבצעיים.

    עם זאת, איני מקבלת את "תורת הלחימה" המבצעית הנוכחית כתורה מסיני. יתכן ויש מקום להכניס בה עדכונים ושינויים, וליצור בתוכה כל מיני הבחנות שלא נעשות כיום. לא ברור לי מתי גובשה תורת הלחימה, ומתי לאחרונה נבחנה ברצינות מחדש. לדוגמא, האם קיים קשר בין הציוד המודרני של שוטרי מג'ב ושל לוחמי סיירות לבין ההגדרה של מס' הק'ג שעליהם לשאת.

    בנוסף להסתייגות שהביא אל רום [שהדרישות מ*שוטרי* מג'ב דומות מדי לדרישות מלוחמי סיירות מובחרות, למרות השוני האדיר בהגדרות תפקידיהם] – נזכרתי בטמטום הצה'לי הקטלני שכונה בעבר "משמעת מים". הרעיון שניתן ללמד לוחמים לתפקד גם בתנאי חוסר מים. כאילו שתיית מים היא "פינוק" שיש לחנך לוחמים לוותר עליו. מיותר לציין שהמחיר של התייבשויות ומכות החום גבה את חייהם של הרבה לוחמי צה'ל. כלומר, איני משוכנעת שאין בתו'ל הנוכחי "טמטומים צה"לים" נוספים.

    *יתכן* שלאחר ביצוע הרפורמות המדרשות בתו'ל, יתגלו מקומות / תפקידי לחימה בהם ניתן יהיה לשלב נשים, גם בלי להוריד את הסטנדרטים המבצעיים, ויתכן ולא.
    נכון לרגע זה איני בטוחה שמי שטוען בבטחון מוחלט שניתן לשלם נשים בתפקידי לחימה צודק יותר או צודק פחות ממי שטוען בבטחון מוחלט שאסור לשלב נשים בכל תפקידי הלחימה. להערכתי, שני הצדדים החליטו מראש מה הם רוצים שיהיה – ואז מחפשים את העובדות שיחזקו את עמדתם ומתעלמים מכל העובדות האחרות.
    כלומר, גם פעילות פמניסטיות וגם ראשי הישיבות הדתיות אינם מוחזקים בעיני כשופטים אובייקטיביים ובלתי מוטים בסוגייה זו.

    אהבתי

  44. קמיליה ,

    עם כל הכבוד , אין לך מושג מה את כותבת . העובדה שהיא ציינה : " מי יכול עלי " לא מהווה שום חריגה מן הנוף הסטטיסטי בתפיסות או בדימוי העצמי של חיילים . גם זכרים כך מתבטאים . את יכולה למצוא זכרים עם התבטאויות בלתי נתפסות . ידוע למשל הכינוי " מורעל " בצבא . מורעל , משמעותו : אדם , כה סיזיפי ( ביחידה קרבית ) שהוא סופג בהנאה סדיסטית ממש , את כל מסעות היסורים ביחידה קרבית , לא כל שכן , שש אלי קרב . אז חלאס , כל דבר שאישה תעשה , ישר כאילו סטתה מן השורה , בגלל ההורמונים . אותה הדס מלכא , הייתה רסרי"ת בקבע למעשה . היא הייתה די מנוסה . עברה דברים קשים . ההכשרה שלה לקויה יחסית למצב שעמדה בו . ואין צורך להפריז כלל וכלל . וגבר במקומה , לא היה שונה בהרבה .

    לגבי האפוד , מנטרה מן התחת . זוהי סתם התבטאות ספונטנית . היא שנים בצבא , ועם הוותק , יש גם מעין הסתגלות פונקציונלית הכרחית . כך למשל , בצבא , מפקדים בזמנו , היו מקבלים גלילון ( גליל מקוצר ) או אם 16 מקוצר ( במקום ארוך ) על מנת להסתגל יותר טוב , ולהשאיר ראש יותר פתוח לפיקוד והנהגה . כך אגב גם עם אפודים . לא צריך לקחת תגובה ספונטנית , ולהרים עליה אידיאולוגיה מעתיקה הרים .

    רק הבהרה לתגובותי לעי"ל :

    על טהרת הנשים ( גדוד מרכבות ) על מנת , להשיג ביתר יעילות הרציונל , ולפגוע באופן מידתי ביותר , ברגשות הציבור הדתי / חרדי . גדוד מרכבות , על טהרת הנשים :

    יפגע כמה שפחות בדתיים , בגלל העדר עירובין בשירות ( גברים / נשים ) ומאידך , יוכיח , שנשים בזכות עצמן , העמידו ביצועים , שלא נופלים מאלו של הגברים ( שלא יועלה הטיעון , שהגדוד עומד על גברים למעשה , והנשים , בבחינת אבן נגף ) .

    רק לצטט מבג"ץ אליס מילר , את האלוף בודינגר , מפקד חה"א דאז , כך ציטטו אותו השופטים :

    " האלוף בודינגר מכיר בכך כי אף ששאלת שילוב נשים במקצועות לחימה הינה בעייתית, היא בסופו של דבר גם שאלה חברתית-תרבותית וערכית. אכן, עוסקים אנו בסוגיה שהיא בראש ובראשונה חברתית-תרבותית וערכית. קשה להגזים בחשיבותו ובמעמדו של עקרון השוויון בכל חברה חופשית דמוקרטית ונאורה. מעמד העל של עקרון השוויון כערך עליון בחברה הישראלית מוצא ביטוי ומקום של כבוד בפסיקה ובספרות המשפטית. חברה המכבדת את ערכי היסוד שלה ואת זכויות היסוד של חבריה צריכה להיות מוכנה לשלם מחיר סביר על-מנת שערך השוויון לא יעמוד ככלי ריק מתוכן, אלא יקבל ביטוי ויישום הלכה למעשה.

    עד כאן הציטוט :

    אז אם את רפול לא האשימו בזמנו , באג'נדה פרוגרסיבית , מה רוצים עכשיו ? שכל זייני השכל , יעשו את זה בכנסת , לא בצבא !!

    להתראות

    Liked by 2 אנשים

  45. תמריץ,
    לא ניתן לכופף את הפיזיולוגיה. תפקידי לחימה שתלויים במסת שריר ומבנה שלד אינם מתאימים לנשים ללא תלות במוטיבציה ובכישורים אחרים. תפקידים כמו מפעיל כטב"ם/כרב"ם/כשב"ם שיהפכו בדור הקרוב לעיקר הכח הלוחם אינם כפופים למגבלה הזו.
    אשנה את דעתי כשנגיע ל1% נשים בקרב שחקני ליגות הספורט המקצועניות.

    אהבתי

  46. בספורט נמצאים מאות הטובים ביותר בענף במדינה או באנושות וסביר שאף אישה אינה ביניהם (לפי עיקרון סטטיסטי שהסברתי בפוסט עבר http://tinyurl.com/gantopol). בקרבי נמצא כל בחור ישראלי שאין לו אסטמה, פלטפוס והתקפי חרדה.

    אהבתי

  47. במקרה הספציפי הזה, האם המחבל לא בחר את החיילת כמטרה מכיוון שהיתה אשה? האם הסכוי שחייל היה מצליח להאבק אתו עד שתגיע עזרה ולצאת בחיים לא גדול יותר?

    "מה שדוחף את בועות הנדל"ן בעולם הם שיעורי חוב פרטי ברמות לא תקדימי"
    אמר מי שאמר

    שעור החוב הפרטי גדול ברמה חסרת תקדים כמו שריבית שלילית חסרת תקדים.
    משכנתאות בריביות חסרות תקדים יוצרות מספר חסר תקדים של לוווים חסרי מעצורים שלוקחים הלוואות ברמות חסרות מה שאמרת. מה הבעייה פה?
    אולי בועות הנדל"ן כלל אינן בועות. יש לחשב לא את גודל הבועה אלא את גודל התשלום החודשי או את גודלו ביחס לשכר או את % ההכנסה השנתית מהשכרת הנכס בהשוואה לריבית השנתית בחסכון

    אהבתי

  48. 50% מהנשים שנחשפו לעומסי חי"ר מהרמה התחתונה סבלו מפציעות אימונים. כמה נשים יכולות להרים פגז 155 מ"מ?, לפנות לאחור נהג פצוע? לתקן זחל פרוש? דברים שכל זכר שעבר את הרף שתיארת יעמוד בהם.
    יתכן שתמצא כמה מרימות משקלות מבולגריה שיעמדו בעומס אבל גדודים שלמים של חי"ר, שיריון, הנדסה וארטילריה?

    אהבתי

  49. קמיליה,
    דיין אמר פעם שצה"ל יורה מיליון כדורים כדי להרוג ערבי אחד. בגדוד המילואים שלי במלחמת לבנון 1 נשא כל חייל 10 מחסניות מלבד החימוש המחלקתי שלו. מפקדים הלכו בנוסף ל10 מחסניות עם פקל מחסניות/רימונים/מטעני עלוקה שזה עוד 10 מחסניות+רימונים+מטענים. מאגיסטים הלכו עם 1000 כדורים וכך גם מספרי 2 שלהם (בנוסף ל10 מחסניות). גם אנשי התאג"ד הלכו עם משקלים דומים. לא היה יום קרב שהותיר תחמושת באפודים. אין דבר כזה עודף כח אש.

    אהבתי

  50. פנחס ספיר ,
    שיעורי החוב הפרטי אכן ברמות חסרת תקדים.
    שיעורי הריבית לא – היו כאלה שיעורים נמוכים בשנות החמישים כשהחוב הפרטי היה נמוך ברמות היסטוריות (כ40-50% מהתוצר אם אנני טועה) אבל אתה צודק שמדיניות מוניטרית מרחיבה דוחפת את הציבור ליותר חוב פרטי בעוד מדיניות פיזקאלית מרחיבה תשים לו הכנסה בכיסים איתה הוא יוכל גם להוריד את חובו הפרטי אבל מאחר ויש עמנו יותר מידי בעלי מוסר פרוטסטנטי צדקנים שעפים על עצמם וחושבים שאין פתרונות קלים ו\או מתנות חינם ושגאולה של כלכלה נקנית רק ביסוריי תופת נידונו כולנו כנראה ליהנות פחות מהפוטנציאל האפשרי של הכלכלות.

    אהבתי

  51. אתם קצת מבולבלים (אולי מחסור בשתייה..).

    מג"ב היא יחידה משטרתית (זַ'נדַרמֶריה) השייכת למשטרה. לא לצה"ל. לצבא אין סמכות לפעול מול אזרחים.

    כאמור, מג"ב עוסקת בפעולות שיטור מול אוכלוסייה אזרחית, לא בלחימה (למרות שהיום כולם "לוחמים", אפילו מכבי-האש, בקרוב גם מד"א ופקידי מס-הכנסה). מי שמשרת במשמר-הגבול הוא שוטר מג"ב, לא לוחם מג"ב.

    שער-שכם ואזור העיר-העתיקה בכלל, היא סביבה אזרחית. מסתובבים שם מדי יום אלפי נשים וגברים. מאחר ופעילות הטרור מחייבת נוכחית משטרתית מוגברת – חייבות להיות שם גם שוטרות. למה? בגלל המגע מול נשים.

    צה"ל לא מגייס נשים ליח' חי"ר (קרקל ודומיו הן לא ממש יח' חי"ר אלא יותר כמו מג"ב של שנות ה-60. התפקיד העיקרי שלהן הוא לתפוס מבריחי-גבול. לא להילחם מול אוייב).

    הסיכוי שנשים ישולבו ביח' שיריון נמוך וגד' טנקים נשי לא עומד על הפרק. אפשר להירגע.

    ולחייל הזקן (מאוד) –
    כפול מחסניות זה לא כפול כוח אש (אלא כפול חוסר אמון בדרג שאמור לדחוף לך תחמושת).

    אהבתי

  52. שקשוקה,
    המלחמה היום נערכת בעיקר בקרב אזרחים מכאן שחיילי מג"ב עומדים בחזית הלחימה. בשער שכם זה קרב הגנה ובבית החולים בחברון (הימ"מ) זה קרב התקפה.
    קרקל לא אמור להילחם? מקווה שחיילי דאעש בסיני קוראים את תמריץ. קודמיהם בסיני לא התחשבו והתקילו את קרקל פעמיים (כשעדיין הוכשרו לרמת רובאי 7 עם 6 מחסניות)
    חוסר אמון בדרג שאמור לדחוף תחמושת? אתה מתכוון לאלה שלא הצליחו לספק מים 3 ק"מ מהגבול? או אולי לאלו שקבעו שטחי כינוס בטווח המרגמות של האויב?

    אהבתי

  53. לחייל זקן,

    *נניח* שיוכח שנשים מאוד מתאימות להיות מסתערבות. שאף אחד מחסרונותיהן הפיזיים בהשוואה לגברים אינו משמעותי, ויש להן יתרונות ייחודיים בהשוואה לגברים (כמו יכולת השתלבות בשטח והתקרבות למבוקשים, בלי לעורר חשדנות וזהירות יתר). מכאן, שלחוליית מסתערבים מעורבת, הכוללת גברים ונשים, סיכויי הצלחה טובים יותר מאשר לחוליה על טהרת הגברים (שאולי אחד או שניים מהם מנסים להתחפש לאישה מוסלמית).
    *האם במקרה זה תתמוך בשילוב נשים ביחידת המסתערבים?*

    אין ביננו כל ויכוח לגבי ההכרח לא להעסיק נשים במשימות שהשלד ומסת השרירים של 99.99% מהן אינו מסוגל לבצען היטב. תהיה אשר תהיה המוטיבציה שלהן ושל "מתקנים חברתיים" למינהם.
    מאוד אירוני בעיני שדווקא אלו המנסים לשפר את מצב הנשים בחברה ובתרבות (אג'נדה שגם אני תומכת בה), תומכים בשבירת רגליהן של כמחצית מהתנדבות לתפקידי לחימה (כיון שצפיפות העצם של נשים נמוכה משל גברים, והשלד שלהן אינו בנוי לסחיבת עשרות ק'ג). חמור מכך, שהם עושים זאת בידיעה מראש שחלקן יסבלו כנראה מנזקים רפואיים בלתי הפיכים בגב, שילוו אותן כל ימי חייהן.

    אבל, אני מתנגדת לניסיון ההכללה מתפקידים שאינם מתאימים לפיזיולוגיה של נשים לתפקידים שנשים מסוגלות לבצעם בהצטיינות.

    אני חושדת שחלק ניכר מהמתנגדים, ממגוון סיבות, לשילוב נשים בתפקידי לחימה – קופצים בשמחה על כל פריט מידע המוכיח שגופן של נשים אינו מותאם למילוי חלק ניכר מהמשימות הקרביות, ומנסים להכלילו לכל המשימות הקרביות.
    בדיוק כפי שאנשי ימין דתי, שמתנגדים עקרונית לכל נסיגה מ"נחלת האבות" בשכם ובחברון, נהנים להיתלות בנימוקים / בתירוצים בטחוניים. נימוקים שאיני מזלזלת בהם כלל.
    אך די ברור ש*לו* היה ניתן לפתור אותם, ברמת ביטחון של 100%, הם ימשיכו להתנגד לנסיגה משכם ומחברון. הדבר רק יאלץ אותם לחשוף את הנימוקים העקרונים / הנוספים להתנגדותם לנסיגה, במקום להמשיך "להסתתר" רק אחרי הנימוקים הבטחוניים.

    Liked by 1 person

  54. קמיליה,
    אני לא מתנגד לשירות קרבי של נשים אלא להנמכת רמת הכשירות כדי לאפשר זאת. הדוגמא שהבאת של המסתערבות היא מצויינת אבל דווקא שם, ביחידות היעילות ביותר במלחמה היום יומית שלנו, אין שירות של נשים. הסיבה לכך היא שוב תרבות פיקוד פופוליסטית ולא מקצועית.

    אהבתי

  55. חייל , כשאתה מנסח כך אני יכול להתקרב לעמדתך.
    שאלה : בקשר לתיקוני זחל והרמת משקלי יתר למינהם.
    אני בטוח שבמלחמת העולם 1 למשל , כמו בכל מלחמה , הנדסת האנוש
    של מכונות המלחמה לא היתה מראש משהו והשיפורים וההבנה כיצד להשתמש
    נקנו בדם. כלומר אם רוב הלוחמות לא יצליחו לתקן זחל במהירות האפשרית
    הצורך יהיה אם המצאה וימצאו לזה איזה פתרון טכנולגי שיעזור גם ללוחמים.
    כרגע נותנים להם לתקן את הזחל ולסחוב את הפצצות הכבדות פשוט כי יכולים
    ואת התקציב הנדרש לפיתוח בטח משקיעים בעוד מזגנים בקריה.

    אהה, אז איפה פה היתה השאלה?
    מעניינת
    דעתך בנושא ?

    אהבתי

  56. חייל,

    אין "מלחמה" היום.
    לא מלחמה מול צבאות, לא מלחמה מול ארגונים צבאיים-למחצה ולא מלחמת אזרחים. למרות שפוליטיקאים נוטים להשתמש בביטוי "מלחמה בטרור" – מלחמה היא עניין מוגדר מאוד.

    אם מתקיימת "מלחמה" בשער-שכם, אז יש לסגור את האזור ולהכריז עליו כעל שטח סגור. מי שלא מתגורר שם, לא מורשה להיכנס.

    פעילות מג"ב בירושלים היא פעילות בט"ש בתוך עיר בשטחה הריבוני של מדינת ישראל. פעולת שיטור. לא מלחמה ולא פעילות צבאית.

    2 החדירות של דאעש/אל-קעידה בגבול מצרים-ישראל, היו לצרכי הברחה. זה בדיוק התחום שקרקל מטפל בו: הברחות ומסתננים (וכן, לפעמים יש להם נשק והם יורים). גדוד בט"ש על טהרת הגברים, לא בהכרח היה משיג תוצאות טובות יותר. הרי לא יביאו לשם את הצנחנים, גולני או גבעתי.

    שטחי כינוס בטווח מרגמות ואספקת מים לטווח 3 ק"מ מעבר לגבול, הם הפינוקים של צה"ל שנות האלפיים. חייל שסוחב על עצמו יותר ממה שהוא נדרש לסחוב, הוא חייל מסורבל ועייף – ולכן: פחות יעיל. זו בעיית משמעת , לא "עוצמת אש".

    Liked by 1 person

  57. שקשוקה,
    אנחנו במלחמה מאז תחילת הציונות. למזלנו אנחנו כבר לא נלחמים בצבאות סדירים (בינתיים) אבל השוני בשיטות הלחימה ובאינטנסיביות שלה אינו מבטל את מה שמקורו בדת ובאידיאולוגיה של מלחמה. וכן בט"ש בישראל זו מלחמה, חלק מצורת קרב שקרויה הגנה.
    לא יביאו את הצנחנים, גולני או גבעתי? דווקא הביאו אותם, את גדס"ר גולני ואת הימ"מ (שאחד מלוחמיו נהרג) כשהתברר ש"המבריחים" יורים על מי שנוסע על כביש 12. גם המנוח עובד אל קיסי השתהד כנראה כדי להגן על אילת ממתקפת גו'ינטים.
    אספקת מים ותחמושת למרחק 3 ק"מ ולכל מרחק אחר אינו "פינוק" אלא חלק מהותי מהמקצוע הצבאי שנעלם תודות למתחכמים כמוך. חייל צריך לסחוב איתו כל מה שנדרש כדי לנצח בקרב וכך נוהגים בכל צבא מקצועי. בצבא הבריטי, ובצבא הרוסי הולכים עם משקלים גדולים יותר. 4 מחסניות זה ציוד של מיליציות שאין להן משאבים והכשרה מתאימה.

    אהבתי

  58. גיא,
    כשיפותחו הטכנולוגיות שתיארת הטנק יהפוך לכרב"ם שהמפעיל/ה שלו יושב על כורסא בחדר ממוזג ומשחק בג'וי סטיק.
    מהירות החזרת כלי תקול לשמישות היא מכפיל כח. במלחמת העולם השנייה היה לרוסים שריון עדיף על זה של הגרמנים וגם יתרון כמותי אדיר. למרות יתרונות אלו יחסי השחיקה היו הפוכים באופן משמעותי. אחת הבעיות העיקריות של הרוסים היתה איכות נמוכה של צוותי הטנקים שלהם (בחלק מהיחידות שלהם מפקד הטנק היה גם הנהג עקב מחסור ביודעי קרוא וכתוב) שהצטרפה לרמה ירודה של תחזוקה וחימוש (דרג החימוש הנמוך ביותר היה ברמת החטיבה). עקב כך נהגו הרוסים לנטוש בשטח כל כלי תקול אפילו מתקלות שבצה"ל נחשבות לטיפולי צוות (כמו פרישת זחל). צה"ל הצטיין בכך מאד בעבר (מלחמת יום הכיפורים) כששרשרת התיקון החלה ברמת הצוות, עבור בחולייה טכנית פלוגתית, מחלקת חימוש גדודית ועד סדנה אוגדתית שידעה לבנות טנק חדש משני טנקים פגועים ולהחזירו למערכה תוך יום יומיים מהפגיעה. צה"ל איבד מזמן את היכולות האלו (יחד עם רבות אחרות) והפך תלוי יותר ויותר בפתרונות טכנולוגיים כשהוא מוותר על חשיבה טקטית ועל כשירות.

    Liked by 1 person

  59. חייל,

    המיליציה הקרויה צה"ל, ניצחה (בנתיים) ברוב הקרבות שכפו עליה ושהיא יזמה במהלך 70 השנים האחרונות ובמחיר אבדות נמוך יחסית.

    כדי לקיים את אותו צבא מקצועי שאתה מייחל לו (שבין השאר נדרש לבצע פעילות שיטור ביו"ש) נדרש לגייס את אותם נפילים בריטים ורוסים שסוחבים משקלים "גדולים יותר" (למרות שאני לא מצליח כרגע להיזכר מתי הללו "ניצחו" לאחרונה בקרב ממש).

    צבא מקצועי בישראל יקום רק עם בוא השלום. וכידוע לך זה יבוא רק יחד עם המשיח.

    צנחנים, גולני ושות' לא מבצעים פעילות בט"ש לאורך הגבול עם מצרים (למרות שדאעש האיום והאכזר נמצא ממש על הגדרות). הם מוקפצים לשם או לכל מקום אחר, כאשר מתפתח אירוע טרור מתמשך.

    וכן, שטחי כינוס של חי"ר נמצאים בטווח מרגמות (ובוודאי בטווח ארטילריה). הבעיה היא לא במיקום שטח הכינוס אלא בהתנהלות (משמעת קרבית) בשטח הכינוס.

    רק בישראל יש שימוש נפוץ כל-כך בביטוי "מלחמה" על נגזרותיו בכל הקשר. מלחמה בסמים, נלחם כדי להיכנס לנבחרת, מלחמה בתאונות הדרכים, מלחמה בנגע השחיתות. כולם פה לוחמים (או חיילים זקנים) שלא מסירים האצבע משמורת ההדק.

    אצל הגויים יש הבחנה ברורה בין war לבין fight. הם כנראה יודעים משהו.

    ישראל (והציונות) נמצאת במאבק מול אויביה. לא במלחמה. זה state of mind אחר לגמרי (וטוב שכך!).

    Liked by 1 person

  60. שקשוקה, תוספת עבורך.
    החיסול של בסיסיו הטריטוריאליים של דאעש גורם לכך שכמה רבבות לוחמים ברמה גבוהה מחפשים לעצמם בסיסים חדשים. די בכך שכמה עשרות מהם יגיעו לסיני כדי להקפיץ את היכולת הצבאית של "המבריחים" לרמות שלא הכרנו עד היום. ומה יעשה אז צה"ל עם לוכדי הג'וינטים מקרקל?

    אהבתי

  61. לחייל זקן,

    לאור תשובתך לשאלתי – אין ביננו כל מחלוקת בנושא שירות קרבי של נשים.
    גם אני מתנגדת להנמכת הדרישות מלוחמים (כמו גם לפגיעה בבריאות נשים).

    ################################################

    לגיא,

    כתבת: "מאחר ויש עמנו יותר מידי בעלי מוסר פרוטסטנטי צדקנים שעפים על עצמם וחושבים שאין פתרונות קלים ו\או מתנות חינם ושגאולה של כלכלה נקנית רק ביסוריי תופת נידונו כולנו כנראה ליהנות פחות מהפוטנציאל האפשרי של הכלכלות."

    איני משוכנעת שהקושי לקבל את תפיסות ה mmt נובעת מ"המוסר הפרוטסטנטי" או רק ממנו.

    אם להשליך מעצמי – בילדותי שמעתי את המונח "שקוע בחובות" / "לשקוע בחובות".
    אני זוכרת שכילדה עלה במוחי דימוי מפחיד (כנראה בהשראת איזשהו סרט או סיפור) על אדם שטעה לחשוב שהצמחיה שלפני רגליו עולה מקרקע מוצקה, ולא ידע שהיא מכסה את פני השטח של ביצה טובענית.
    לאחר צעד מוטעה אחד, בלי לבדוק את הקרקע, הוא מתחיל לשקוע לאיטו בתוך אותה ביצה. ככל שהוא יותר פעיל ומנסה יותר להיחלץ בכוחות עצמו – כך קצב שקיעתו רק הולך וגובר. גם מי שמנסה לעזור לו לצאת – עלול לשקוע בעצמו. ניתן להצילו ממוות נוראי ביסורים רק בפעולה משולבת של אנשים רבים שזורקים לו ממרחק חבלים מעוגנים היטב.

    מכאן, התעורר בי פחד בסיסי משקיעה בחובות – של אנשים פרטיים, חברות מסחריות ומדינות גם יחד. וממנו נטייה לגנות את הפזיזות שבלקיחת חובות לפני שבוצעו כל הבדיקות המתבקשות של יציבות הקרקע / היכולת העתידית להחזיר את החוב, עם כל מקדמי הזהירות הנדרשים ועוד קצת.

    כלומר, הפחד והרתיעה שלי משקיעה בחובות אינם קשורים למוסר הפרוטסטנטי. הם ממקור הרבה יותר ראשוני.

    מה שמעט הקשה עלי להפנים שקיים איזשהו חריג יוצא דופן לכלל ההימנעות בכל מחיר משקיעה בחובות (מדינה בעלת מטבע עצמאי שאינה סובלת מאינפלציה).
    אבל נרגעתי מהמחשבה שברוב המכריע של המקרים (אנשים פרטיים, עסקים, רשויות מקומיות, מדינות ללא מטבע עצמאי, מדינות עם אינפלציה) – הכלל שלמדתי בילדותי עדיין נותר בתוקפו.

    Liked by 1 person

  62. שקשוקה,
    הרוסים ניצחו בצ'צ'ניה ובגיאורגיה. בניגוד לדעה הרווחת הם לא הובסו באפגניסטן שם החזיקה ממשלת הבובות שלהם מעמד עד נפילת ברית המועצות. הבריטים ניצחו בפוקלנד עם כח יבשתי קטן יותר מהארגנטיני אבל עם לוחמי מרינס שסוחבים 60 ק"ג.

    אהבתי

  63. שקשוקה,
    זחל של טנק (שוט) במלחמת לבנון לפחות 5 פעמים. זחל של זלדה כבר לא סופר.

    אהבתי

  64. קמיליה , רק הבהרה חשובה.
    כתבת:
    "מה שמעט הקשה עלי להפנים שקיים איזשהו חריג יוצא דופן לכלל ההימנעות בכל מחיר משקיעה בחובות (מדינה בעלת מטבע עצמאי שאינה סובלת מאינפלציה)."
    ———————————————————————————–
    העניין הוא שלמעשה [אין]! איזשהו חריג יוצא דופן לכלל ההימנעות בכל מחיר משקיעה בחובות. גרעון של מדינה במטבע מקומי למעשה אינו חוב במובן המקובל!
    סמנטית זה נכנס תחת הגדרה של חוב , בפועל זה לא.

    —————————————————————-
    1. כסף(בין אם אילו שטרות ומטבעות פיזיים ובין אם זיכוי ביטים בחשבונות בבנק המרכזי) של מדינה בעלת מטבע ריבוני משמש לתשלום מיסים עבור המדינה עצמה. אם תתני למדינה את הכסף שלה לא תקבלי ממנה דבר מלבד הזכות לשלם את המיסים שהיא עצמה החליטה עליהם.

    2. כשמדינה משלמת לעובד או חברה שיבצעו בשבילה עבודה היא נותנת להם את הכסף הזה שמבחינתה הוא טוב רק לתשלום מיסים. מאחר וזה משהו שכולם צריכים ויש גם מדינות שמכריזות על המטבע כהילך חוקי המטבע נהיה קנה מידה (יחידה של כסף – Money Unit)לפיו מודדים ערך וכולם רוצים אותו כי כל אחד מכיר מישהו שמתי שהוא יצטרך לשלם מיסים. מכאן אנשים סוחרים ביחידה הזו מבלי קשר לממשלה. כשאת קונה מהירקן את נותנת לו שטר של פטור ממס וכך הלאה.

    3.אם מדינה בשנה מסויימת הוציאה יותר משהיא גבתה במיסים אז יש לה גרעון.
    זה פשוט אומר שאנשים חוסכים את ההפרש הזה והגרעון של הממשלה הוא החסכון של הסקטור הפרטי.

    4. ממשלה לא צריכה ללוות ו\או לא צריכה את כספי המיסים של האזרחים בשביל לצרוך כי מקור השטרות בא ממנה. לה יש את מדפסות הכסף(מדפסות שנותנות שטרות של פטור ממיסים) – ו[מכאן שאין לה בעיה לשרת את ה"חוב" ! ]
    כמו אותו שוקע בביצה – היא יכולה לחלץ את עצמה.
    כמובן שאז יכולה להיות בעיה של אינפלציה.

    5. אם ממשלה מדפיסה יותר מידי שטרות אז בפועל יש יותר מידי שטרות שמשלמים בהם בעד סחורות ושירותים ואז יש אינפלציה (שהיא סוג של מס).
    אם אין אינפלציה זה סימן שהממשלה לא הדפיסה מספיק שטרות או שהיא לקחה יותר מידי מיסים ואז אנשים מוכנים לקבל פחות שטרות תמורת אותם סחורות ושירותים.
    —————————————————————-
    טוב , טחנתי כבר את הנושא – אבל רק לצרוב בתודעה ש"חוב" של ממשלה בעלת מטבע ריבוני אינו למעשה חוב במובן המקובל.

    אהבתי

  65. לספיר: גם אם הריביות ירדו לאפס עדיין עול המשכנתא הוא הרבה יותר כבד מאשר היה פעם. אם פעם היה לך כסף בשווי של 50 משכורות ממוצעות היית צריך לקחת משכנתא בשווי של עוד 50 משכורות ממוצעות כדי לקנות דירה. היום תצטרך לקחת משכנתא של 150 משכורות ממוצעות. כלומר פי 3. גם בריבית אפס תצטרך לשלם הרבה יותר כסף כל חודש או להאריך את תקופת הפרעון (כלומר להאריך את תקופת השעבוד) ל-40 שנה במקום 20 שנה.

    אהבתי

  66. לגיא,

    בסך הכל רציתי לאמר שהרבה לפני שתפיסות העולם של אנשים, כולל תפיסותיהם הכלכליות, מושפעות מההבדלים התיאולוגים שבין יהדות, קתוליות ופרוטסטנטיות, הם מושפעים משפת האם שלהם.

    במקרה שלי, הפנמת הביטוי "לשקוע בחובות" שגרם לפסילה על הסף של הרעיון שהמציאות מאפשרת "לחיות מהאוברדרפט".

    דוגמא אחרת – כשילד ששפת אמו אנגלית לומד את משמעויות שם הפועל "to jew" (לעשוק, להתקמצן על חשבון אחרים, להתמקח עד מוות וכד') הוא כבר מבין שיהודים הם חמדנים חסרי מעצורים, כלומר – שיהודים הם משהו מאוד רע. האנטישמיות מופנמת הרבה לפני שהילד לומד מהם ההבדלים בין יהדות לנצרות.

    אהבתי

  67. קמיליה. הבנתי את כוונתך לגבי שפת האם עוד בפסקה הקודמת אבל רציתי להדגיש
    את מה שהדגשתי (שחוב של מדינה הוא לא בדיוק חוב)משום שאמרת שחוב של מדינה(במטבע מקומי) הוא חוב יוצא מן הכלל.
    אם את זוכרת קישרתי בעבר לכמה כתבות\סרטונים ש mmt מודעים לבעיית
    המסגור (framing) ושימוש במטאפורות נכונות להעביר רעיונות וביקורת על שימוש במטאפורות שגויות שהשתרשו בציבור.

    לגבי תפיסות עולם – לדעתי שפת האם יונקת הרבה מתפיסות תיאולוגיות כך
    שקשה לדעת מי הראשון -הביצה או התרנגולת ובכלל לדעתי , רוב האנשים לא מודעים להנחות מוצא תיאוליות\מטאפיזיות בבסיס תפיסותיהם… אבל זה נושא אחר.

    Liked by 1 person

  68. לחייל,

    אז אתה בוודאי יודע (או אמור לדעת) שלצוות טנק מיומן – החזרת זחל למקומו אחרי פריסה, היא לא סיפור גדול. אגב, חלק משגרת הטיפול בטנק כולל החלפת חוליות.

    ראיתי יותר מפעם אחת צוות מיומן של נשים (מדריכות בסל"ש), מחליף חוליית זחל. כך שהמאמץ הפיזי – הוא לא הבעיה.

    לחיל השיריון 2017 יש בעיה גדולה יותר: (גברים) לא רוצים לשרת בו.

    אהבתי

  69. שקשוקה,
    החלפת זחל במישור אינה בעיה בשטח מסולע זה סיפור אחר. ויש עוד את העניין הקטן של חילוץ נהג פצוע, פעולה הדורשת מסת שריר ולאו דווקא במח.

    אהבתי

  70. גלגל, אני לא בטוח שהחישוב שלך נכון
    לכאורה אם מחיר הבית עלה מ 50 משכורות ממוצעות ל 150 הבית יתייקר פי שלוש, אבל מבחינת היכולת להשיג אותו זה עדיין לא אומר שהמצב החמיר "פי 3", יכול תאורתית אפילו להשתפר. מכיוון שחלק גדול מאד מהתשלום החודשי הולך לריבית ולא לקרן, אם הריבית היתה 6% וירדה ל1% הרי בפועל חלק גדול יותר מהתשלום הולך לקרן. משך התשלום לא יתארך גם אם מחיר הדירה פי 3. התשלום החודשי גם לא יהיה גדול יותר יחסית לשכר ממה שהיה בעבר. מה שמשחק תפקיד זו ההפקדה הראשונית שאמורה לרדת באותו יחס לשליש. כמובן אני לא מנסה לומר שמחירי הדירות לא התייקרו אלא שלא התייקרו כמו שאתה מציג.
    ושוב, לא תמיד בעלות על דירה היתה משהו כלכלי. היו תמיד אופציות טובות יותר לקבל החזר על הכסף, בעלות על דירה כוללת גם אלמנטים רגשיים.

    אהבתי

  71. חייל,

    חילוץ נהג טנק פצוע דורש מאמץ פיזי בדיוק כמו חילוץ איש צוות צריח פצוע. אנחנו מדברים על טנקי מרכבה ולא על מוצגים ארכיונים כמו "שוט" או "מגח".

    אהבתי

כתיבת תגובה