מי יהיו השייח'ים של הליתיום?

הנשיא טראמפ סיים אמש ביקור לבבי במיוחד בערב הסעודית. מאחורי מחוות הגוף החמות והנאומים על שיתוף פעולה עומדות בסופו של דבר חביות על גבי חביות מהנוזל הרעיל והעכור שמתניע את התחבורה העולמית ובפרט את זו של אמריקה שמכרה לו את נשמתה. בלי הנפט סעודיה היא עוד אוסף נחשל של שבטים שחוקיהם ברבריים, תרומתם לתרבות האנושית אפסית ושאם צומח בקרבם מישהו שבכל אופן מסוגל לגדולות – הוא ממהר לקחת מטלטליו ולברוח. 

הרבה סימנים מעידים שאנחנו מתקרבים לתום עידן הנפט. לא במובן זה שלא ישתמשו בו כלל. בתחום התעופה למשל סביר להניח שדלק יספק אנרגיה למטוסים עוד עשרות שנים. אלא שמאזן ההיצע והביקוש יעבור כזו טלטלה, שהצד המוכר יאלץ להוריד מחירים באופן נואש. 

מנגד, האלטרנטיבה הבולטת כיום לכלכלת הנפט היא המכונית החשמלית. אך גם היא מתבססת על רכיבים לסוללות שעלול להופיע בהם מחסור, כדוגמת הליתיום והקובלט. האם הם מבשרים הופעתה של סעודיה חדשה? ליתיום זמין בעיקר באגמי המלח של דרום אמריקה, ולכן בוליביה וצ'ילה הן היצואניות העיקריות שלו. קובלט נכרה בקונגו, מדינה רדופת מלחמות אזרחים פראיות. לפחות שתיים ממדינות אלו, בוליביה וקונגו, יכולות לעורר געגועים לסעודים. בבוליביה הרי שולט נשיא שמושא החיקוי שלו זה ונצואלה. גם אומרים שאפגניסטן עשירה במיוחד בליתיום. אפשר אם כך לשאול באנחת יאוש: האם נגזר על האנושות להיות תלויה לצורך התניידות במדינות המפוקפקות ביותר? כנראה התשובה טובה מהמצופה, תשובה שלילית. כלכלת המתכות הנחוצות לטכנולוגיית הסוללות והמכונית החשמלית צפויה להיות פחות בעייתית מכלכלת הנפט. 

ראשית, לא נדרש לקנות מתכות אלו לכל נסיעה ונסיעה כדרך שצריך לתדלק. קונים אותן פעם בכמה שנים כשמצטיידים בסוללה חדשה ובמכונית חדשה. האפקט המיידי של עליית מחירי הנפט שיכול לשתק כלכלת העולם יהיה הרבה יותר חלש כשמדובר בסוללות. הוא יורגש מיידית רק בשוק הקונים המצומצם ולא בשוק הנוסעים חובק הכול.

שנית, בניגוד לנפט שמתכלה, מתכות ניתנות למחזור בחלקן הגדול. תהיה עליה חדה וגדולה בשימוש בהן עם התפשטות הרכב החשמלי אך בשנים שלאחר מכן ניתן יהיה לספק את רוב הדרישות על ידי מחזור.

שלישית, המתכות האלו כיום מאוד זולות. זולות במובן זה שחלקן בעלות הכוללת של המכונית החשמלית הוא קטן מאוד. אם וכאשר תתרחש עליית מחירים משמעותית יגדל מאוד התמריץ להשקיע בכרייה במקומות נוספים. אין סיבה תיאורטית לחשוש ממחסור בליתיום למשל. האוקיינוס מלא בו. אך כיום אין היתכנות כלכלית להוצאת ליתיום ממקומות שבהם אינו זמין בקלות, אגמי מלח. אם ישתנו הנסיבות הכלכליות יעלה ההיצע. תופעת סעודיה ומדינות המפרץ, מדינות שהגיעו לעושר אגדי ועוצמה גיאופוליטית בזכות נוזל מסוג אחד, כנראה לא תשתחזר.

מודעות פרסומת

17 תגובות to “מי יהיו השייח'ים של הליתיום?”

  1. אל רום Says:

    תודה על הפוסט המענין תמריץ , רק חשוב לציין גם שינוע ולוגיסטיקה , נפט כמובן , להבדיל ממתכות דנן , סיפור רציני לשנע , מיכליות ענק , אוניות ענק וכדומה . מה שגם מהווה גיים צ'נז'ר בקטע גיאו פוליטי , שהרי , תקיפה באיראן , חסימה של מיצרי הורמוז , ומחיר הנפט נוסק בין לילה . לא כך עם מתכות כמובן .
    מעבר לזה , טראמפ ראה למול עיניו , דיל , עסקה , ואקט של סיבוב ראשון במדינות העולם , שמניב : מעל 300 מיליארד דולר ( על 10 שנים ) . הכנסות , תעסוקה לאמריקאים וכדומה כמובן . נתן לו איזה שוט של איזה מדינאי מוצלח , גם בזירה הבינלאומית ( בעיניו לפחות , מעבר למלחמה בטרור , והסכסוך כאן , מספיק סבוך הדבר … ) .

    אסור לשכוח , שטראמפ הוא כמובן הרבה יותר " שחור " מ- " ירוק " . ולכן , הוא יהסס מעט , לשחרר הרסן , בכל הנוגע לקידוחים בארה"ב ( אלסקה למשל ) למציאת גז טבעי , נפט וכדומה . לכן , נפט לא ממש הכי מטריד אותו כמובן .
    כאן למשל , תוכלו לקרוא , איך הוא טוען למשל , שהסיפור " הירוק " ( התחממות גלובלית ) למעשה מניפולציה סינית , על מנת " להוריד " ארה"ב , בתחרות על הסחר העולמי , כאן :

    להתראות

    אהבתי

  2. אל רום Says:

    תמריץ , נדבק בטעות הכיתוב והתמונה מן המאמר אליו הפניתי , אז הנה הלינק :

    להתראות

    אהבתי

  3. אל רום Says:

    לא מובן , איזה טעות , לינק של : html הדביק גם תמונה , אז פה לינק למקום אחר לגבי טראמפ והסינים :

    https://www.theguardian.com/us-news/2016/nov/17/climate-change-a-chinese-plot-beijing-gives-donald-trump-a-history-lesson

    להתראות

    אהבתי

  4. kb Says:

    השייח'ים האמיתיים של העתיד יהיו השייח'ים של המידע, כמאמר האקונומיסט:
    http://www.economist.com/news/leaders/21721656-data-economy-demands-new-approach-antitrust-rules-worlds-most-valuable-resource

    שם דווקא למערב אחיזה איתנה.

    אהבתי

  5. קמיליה Says:

    לא קשור לנושא.

    ביקורת ספר שדן בשאלה מדוע חלק מהאינטלקטואלים הופכים למעריצים מושבעים של חלק מהעריצים האיומים ביותר.
    הוא עוסק בסגידת אינטלקטואלים כמו ז'אן פול סארטאר ונועם חומסקי לסטלין, מוסוליני, מאו, הו צי מין, קסטרו, צ'ה גווארה ואפילו לצ'אבס הוונצואלי (בו דנו בפוסט הקודם).
    חלק מהתשובה היא הצורך הפנימי ה"דתי – משיחי", של אינטלקטואלים חסרי דת, בחזון כלל עולמי אוטופי, וב'גיבורי על 'משיחים" מביאי הגאולה לעולם. כאשר, לכאורה לפחות, השימוש בכוח ברוטלי אינו נעשה רק להישרדות אישית אלא לצורך המימוש של חזון העל.

    בתגובות, המאוד מעניינות, מוזכרות גם אפשרויות נוספות כמו הערצה של גיבורי על גדולים מהחיים, סלידה מהפרולטרים, כעס עליהם ורצון לא מודע להענישם ועוד.

    https://www.city-journal.org/html/crushing-crushers-15207.html

    בהקשר לפוסט אחר – הוכחה נוספת שאין כל קשר בין I.Q מאוד גבוה לבין בחירות פוליטיות מושכלות. שלפעמים דווקא המוני הפרולטרים הטיפשים חסינים יותר מ"החכמים" לחזונות שווא.

    אהבתי

  6. אל רום Says:

    קמיליה , למעשה התשובה ככלל הינה מאוד פשוטה :

    קשה מאוד להכיל תסכול , לנוכח זוועות העולם . קשה לקבל את זוועות העולם , כמובנים מאליהם . מייצר פרספציה של עולם בו שולטים : הניכור , האקראיות , הקרימינליות , השימפנזיות וכדומה ….. . מכאן הצורך למשל בישות עליונה , רבת חסד אשר שוקדת על פרדיגמות של טוב ורע . הניכור בלתי נסבל .

    אלא שהניכור , כרוך גם בחוסר אונים . החוסר אונים הינו תחושה קשה מאוד. מצד אחד רצון לשנות ובאקסרטים , מאידך : אי אפשר להטיף לעולם הוגן יותר , ולהשתמש באמצעים זוועתיים לכך .

    הדיקטטורים , פותרים אותם מן הדילמה . עד אשר הם מבינים , את המחיר. אבל , כאשר התופעה הינה בזרעיה , הם לא מבינים , מה שימוש בכוח גורף , ולא חשוב לאיזה מטרה ותכלית , מייצר בסוף .

    למעשה , זוהי רפלקציה של החוסר אונים שלהם, והערצה טבעית , למי שמעז ופועל נמרצות .

    להתראות

    אהבתי

  7. אל רום Says:

    קמיליה , הכוונה דאז , לא היום כמובן , היום לגמרי שונה ….. להתראות

    אהבתי

  8. חייל זקן Says:

    תמריץ,
    טכנולוגיית סוללת הליתיום הנוכחית סובלת מ3 מגבלות עיקריות שבולמות את אימוצה הנרחב בכלי רכב:
    צפיפות אנרגיה
    קצב טעינה
    אורך חיים
    מאחר וזו טכנולוגיה מאד ותיקה שדי דורכת במקום בשנים האחרונות יהיה זה סביר להעריך שטכנולוגיית סוללה אחרת תכבוש את השוק (יש מספר מועמדים מבטיחים) ולכן הטייקונים שיחליפו את טייקוני הנפט לא יהיו טייקוני ליתיום.

    אהבתי

  9. חייל זקן Says:

    המלצת קריאה – אלכס גרינברג על טוניס:
    https://www.facebook.com/notes/alex-grinberg/%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%94%D7%A4%D7%9B%D7%94-%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A9-%D7%91%D7%94%D7%95%D7%95%D7%94/1571404156212097/

    Liked by 1 person

  10. תמריץ Says:

    חייל, עובדה שטסלה משקיעה הון עתק בהקמת מפעלי הענק שלה לסוללות ליתיום.

    אהבתי

  11. חייל זקן Says:

    תמריץ,
    כמה מוניות של רכב חשמלי יש בעולם?

    אהבתי

  12. תמריץ Says:

    חייל, נהגי אובר בארה"ב משתמשים הרבה בטויטה פריוס. כמעט כולם מצטיידים בה.
    http://fortune.com/2016/10/31/toyota-prius-prime-lithium-batteries/

    אהבתי

  13. תמריץ Says:

    יותר מ-80% ירידה בעלות הסוללה בשנים בודדות
    https://electrek.co/2017/01/30/electric-vehicle-battery-cost-dropped-80-6-years-227kwh-tesla-190kwh/

    אהבתי

  14. חייל זקן Says:

    תמריץ,
    עלות נסיעה בפריוס נמוכה מאד. כדי שרכב חשמלי ישמש כמונית על בעליו להחזיק שתי מכוניות חשמליות

    אהבתי

  15. תמריץ Says:

    חייל, אתה מתכוון – בשל זמן הטעינה?

    אהבתי

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה) Says:

    אכן. ובנוסף זמינות של תחנות טעינה והעלות (העצומה) של החלפת הסוללה מדי מספר שנים (כמו האוברול במכוניות של פעם)

    אהבתי

  17. חייל זקן Says:

    התגובה האנונימית היא של חייל זקן

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: