מדינת תל אביב תוקם ב-2065

הלמ"ס פרסמה את תחזית האוכלוסיה ל-2065. בשנה זו יחיו בישראל כ-20 מיליון איש לפי התחזית הממוצעת והסבירה. 19% מהם ערבים. 32% מהם חרדים. הפצצה טמונה בגילאי 0 עד 14. 49% מבני גילאים אלו יהיו חרדים. הדמוגרפיה הצפויה של שנת 2065 מסמנת את סופה של מדינת ישראל כמדינה ליברלית דמוקרטית. אבל לא באופן מיידי. זכות הצבעה ניתנת רק בגיל 18 ולכן לא יהיה רוב חרדי בכנסת עוד שנים רבות לאחר מכן. אך הישראלים של אותו זמן כבר יידעו מה צופן הדטרמניזם הדמוגרפי למדינה בסופו של דבר. אלו יהיו עשורי מעבר מרתקים. הכוח הפוליטי אולי יינתן לאלו שחוששים מניצחונם האולטימטיבי של החרדים, אך זמן הפעולה שייוותר להם יהיה מוגבל.

מה יכול לקרות?

כפיית ליבה ושירות צבאי – ייתכן שתתגבש קואליציה שתכפה לימודי ליבה ושירות צבאי על החרדים. הדבר ישפר את סיכויי הילדים החרדים להפוך לגורמים יצרניים בעתיד ויקטין את קיפוח המשרתים, אך לא יפתור את הבעיה היסודית: החשש לדמותה הליברלית של ישראל.

הגבלת ילודה בנוסח הסיני – על פניו צעד כזה סותר בצורה כה חמורה את ערכיה היהודיים והדמוקרטיים של המדינה שאין לו כל היתכנות. אין זה בלתי אפשרי שיהיו מדינות אירופיות שינקטו בו כלפי מוסלמים או צוענים אבל ישראל לא תחקה זאת. לכל היותר תהיה פגיעה בקצבאות הילדים.

הקמת מדינת תל אביב – לכאורה התסריט הסביר ביותר. הציבור שאינו מעוניין לסבול שליטה חרדית יבטיח לעצמו אוטונומיה רחבה ברשויות המקומיות החילוניות שתעוגן באופן חוקתי ותגובה על ידי האחיזה של הכוחות האנטי חרדיים בצבא, במשטרה ובמערכת המשפט. בתסריט קיצוני יתכן שמדינת תל אביב תבקש הכרה באו"ם והתנתקות מלאה מיתר ישראל אבל לאור הסבך הגיאוגרפי והאיומים המשותפים מהצד הערבי דבר זה נראה פחות סביר. מה שמעלה את הסבירות לתסריט "מדינת תל אביב" זהו גם חוסר העניין של החרדים בלקיחת אחריות לשלטון במדינה וחשש שלהם מבריחת מוחות שתותיר אותם ללא תקציבים, אנשי מקצוע וכוחות צבא. הפרדה שתשחרר אותם מהצורך לקחת אחריות על חלקיה החילוניים של ישראל תהיה לרוחם ובתנאי שיוכלו לשאוב מהם סיוע כלכלי וביטחוני.

בריחת החילונים – ירידה עצומה של חילונים מהארץ, אולי למדינות מערב אירופיות שישוועו לקבל ציבור משכיל, אולי לארצות הברית ולקנדה. התהליך הדמוגרפי יואץ בתסריט זה. בריחת המוחות עלולה, באופן פרדוקסלי, לגרום לשינוי הגדול ביותר בציבור החרדי כי יצטרך להקים מתוכו אנשי מקצוע ואנשי צבא להחליף את העוזבים. תסריט הבריחה מסכן את קיום המדינה, שתצטרך להתמודד עם עוינות השכנים כשהיא נטולת מיטב אנשיה וכאשר העולם המערבי, המודע היטב להתרחשות, מאבד בה עניין.

קריסת החרדיות – שובה של הסיטואציה ההיסטורית שבה ילדיהם של הורים חרדים מרדו בהם בהמוניהם. הטכנולוגיה תלך ותשתכלל, על קסמיה ופיתוייה, ותקשה על החרדים לשמור על חומות הגטו. רבים בני הדור הצעיר יחליטו לצאת בשאלה או לעבור לזרם דתי מתון יותר. קשה לבטל תסריט זה, שבוודאי יתממש בחלקו אבל אני לא מאמין שיקרה במספרים שיוכלו לבטל את הגידול הדמוגרפי החרדי. שמירת המצוות האדוקה והמסוגרת היא בעיניי מוטציה אבולוציונית ששבה והשתכללה כדי לנצח את הבעיות שהקשו על גרסאותיה הקודמות. בראש ובראשונה היא מתבססת על היכולת לשמור את הצעירים במסגרות חברתיות נפרדות ובבידול מהתרבות הכללית.

ירידה בילודה החרדית – תסריט הלמ"ס כבר מניח ירידת מה בילודה החרדית אל מתחת לחמישה ילדים לאישה. האם תיתכן ירידה חדה יותר? בסעודיה אישה ממוצעת ילדה 7 ילדים לפני דור. היום ממוצע הפריון עומד על פחות מ-3. תסריט זה סביר יותר מהתסריט ההפוך – עלייה גדולה בילודה בציבור הכללי, אך עדיין סבירותו קטנה לדעתי. מאחורי הילודה החרדית יש אידיאולוגיה שלא תיעלם במהרה והתקדמות טכניקות הפריון רק תסייע להתממשותה. המדינה אמנם צפויה להיות צפופה להחריד ואם ניתן ללמוד מבנגלדש, צפיפות גורמת אפילו למדינות דתיות אדוקות להמליץ לנשים להסתפק בבן ובת. דמוגרפיה תלויה תמיד בשאלה מי יהיה האחרון לרדת בילודה, ולכן הגם שאין ספק שירידה מסוימת תתחולל, היא לא תספיק לשנות את הגורל הדמוגרפי.

הפרדת הדת מהפוליטיקה – חרדים יצביעו למפלגות רבות, לאו דווקא למפלגות החרדיות, והדת תיפרד מהפוליטיקה. לשאלת אחוז החרדים באוכלוסייה לא תהיה חשיבות פוליטית. עם זאת הניסיון במדינות אחרות מראה שאדיקות דתית היא תמיד גורם מכריע המכתיב את החלטות ההצבעה, ולכן זה נראה תסריט בעל סבירות נמוכה. בכל מקרה מפלגה שתסתמך על הבוחרים החרדים בהכרח תקדם סדר יום שיצרום לבוחר החילוני.

עידוד הגירה מבחוץ – היום מדיניות ההגירה של ישראל מבוססת על הבאת יהודים מכל העולם והתעללות בכל לא יהודי שחשקה נפשו להגיע לישראל. זרימת היהודים לישראל היא חסרת משמעות דמוגרפית גדולה כיום, אלא אם יהדות צרפת תתחסל לחלוטין ותעלה בהמוניה או שדבר דומה במקצת יקרה ליהדות ארצות הברית. אבל יש בעולם המון אנשים ממדינות כמו סין, הודו, פיליפינים, ויאטנם ועוד שישמחו לאזרחות ישראלית. במצב שבו החשש הדומיננטי אינו לאובדן הרוב היהודי אלא להפיכתו לאולטרה יהודי, תיתכן פתיחות להבאת הגירה לא יהודית מארצות אלו. על ישראל צובאים גם בני ארצות אפריקה שיגדלו מאוד במספרם עד שנת 2065, אך ספק אם יהיה לישראל עניין לקבל הגירה שאינה משכילה.

סיפוח השטחים – במידה שלא תתבסס מדינה פלסטינית תהיה שמורה לישראל האופציה לספח את יהודה ושומרון בתקופה שבה העליונות הדמוגרפית היהודית תראה כבר בלתי שבירה. הגורמים החילוניים יוכלו לבסס את המשך שליטתם על קואליציה עם הערבים לעוד דורות. הניסיון בירושלים אמנם מראה שאין לערבים כל עניין בקואליציה חוסמת חרדים כזו. מלבד זאת לסיפוח יהיו השלכות לא נעימות על יכולת המדינה לעמוד בתמיכה במעמדות החלשים.

78 תגובות בנושא “מדינת תל אביב תוקם ב-2065

  1. תודה על הפוסט תמריץ , טוב תסריטים והיפוכם , אין אפשרות כמובן לחבוק את מלוא האפשרויות , אז הייתי מעדיף להתרכז בנקודה אסטרטגית , שהיא בבחינת איזה מיתוס אצטקי ממוחזר :

    לא תיתכן ממש סכנה לדמוקרטיה ולליברליזם , בטח לא לעת הזו . הנושא קצת סבוך , אבל , נצטט למשל מ – " חוק יסוד הכנסת " הנה סעיף 7א , מצטט :

    7א. (*א) רשימת מועמדים לא תשתתף בבחירות לכנסת ולא יהיה אדם בבחירות מועמד בבחירות לכנסת, אם יש במטרותיה או במעשיה של הרשימה או במעשיו של האדם, לפי הענין, במפורש או במשתמע, אחד מאלה:

    (1) שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית;

    עד כאן הציטוט :

    אם כך , לא רק שאי אפשר לערער בעיקרון , ומהותית , על האושיות עליהן נוסדה מדינת ישראל , משמע : מדינת היהודים , ודמוקרטיה חילונית ליברלית , אלא שגם חוקתית בלתי אפשרי הדבר , שהרי :

    מי שבמצעו שולל את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית , לא יוכל כלל להיות מועמד ולהיבחר . אם הוא כבר בפנים , אזי , זוהי מדינת ישראל ( יהודית או של היהודים , ודמוקרטית ) . יוצא מכאן , שאי אפשר חוקתית , בדרך דמוקרטית , להפר עקרונות אלו , ולייצר נניח משטר שהוא כל כולו , נניח בשביל המתודולוגיה : קומוניסטי.

    אז בעיקרון , רק פוטש או coup d'etat ייצר שינוי רדיקלי . ולא משנה כמה חרדים יהיו , ומה יהא חלקם הדמוגרפי כמובן .

    טוב , תקצר היריעה , אבל , כאשר אתה טוען ש :

    " הגבלת ילודה בנוסח הסיני – על פניו צעד כזה סותר בצורה כה חמורה את ערכיה היהודיים והדמוקרטיים של המדינה שאין לו כל היתכנות. אין זה בלתי אפשרי שיהיו מדינות אירופיות שינקטו בו כלפי מוסלמים או צוענים אבל ישראל לא תחקה זאת. לכל היותר תהיה פגיעה בקצבאות הילדים. "

    עד כאן הציטוט :

    אז הרי איסור דנן , לא נקוב מפורשות בשום חוק . ומה שנשאר , זה שעיקרון חוקתי יופר . והרי אין במדינת ישראל חוקה לטענת רבים שלא מבינים דבר וחצי דבר בדבר . אז אולי , ייפול לך האסימון , יעלה ה – פופ אפ תמריץ ( בג"ץ , סו קולד אקטיביזם שיפוטי , הכל שפיט , מגה שקשוקות וכדומה ..) .

    להתראות

    נ.ב : זה אגב תפקידו הרשמי של השב"כ , לחקור כל מי שחותר תחת אושיות הדמוקרטיה של מדינת ישראל ( חוק שירות הביטחון הכללי )

    אהבתי

  2. אל רום, החילונים כבולים בחוקי היסוד. החרדים לא. לכן שלטון חילוני לא ינקוט בצעדים לא חוקתיים כלפי החרדים. אבל ההיפך ייתכן. גם לונצואלה יש חוקה ובית משפט עליון. נשיא בית המשפט הוא איזה בריון של צ'אבס שהיה מעורב ברצח(!) בצעירותו ועכשיו ארה"ב הנהיגה כלפיו סנקציות חמורות בשל האקטיביזם האנטי דמוקרטי שלו.

    אהבתי

  3. תמריץ , חוקי היסוד כובלים את כולם , מה זה לא כובלים את החרדים !! איך ייתכן ההיפך לא מובן ? רק באלימות ובכפיה ( כפי שקורה אכן בונצואלה אם טרחת ) . חוקה ובית משפט עליון , יש בכל המדינות , אבל , אינך מבין כלל מהי דמוקרטיה , הדמוקרטיה הינה פשוטו כמשמעו :

    שלטון החוק !! במקום שבו לא שורר שלטון החוק , חוקה ובתי משפט ממילא לא יועילו . גם בצפון קוריאה יש חוקה ובתי משפט . שלטון החוק משמעותו , שאף אדם , שליט , או גוף ציבורי , לא מעל החוק . כולם כפופים לחוק , ובמידה שווה בעיקרון , ואם יש חריג , הוא נקבע בחוק , לצרכים חוקתיים ראויים .

    אז כל עוד ישרור שלטון החוק , אזי תהא דמוקרטיה . אם תהא דמוקרטיה , חרדים לא יכולים לעשות מה שמנוגד לעקרונות חוקתיים ברורים , הם לא יוכלו אפילו להיבחר לכנסת אם הבנת תגובתי . ואם אפשר יהא :

    זה הרי בפוטש , בכפיה , באלימות וכדומה … אזי , כבר לא עסקינן בדמוקרטיה כמובן .

    להתראות

    אהבתי

  4. אבל אני מסכים עם זה שבשנת 2065 לא סביר שיישחק שלטון החוק. בית המשפט העליון, הצבא והמשטרה עדיין יאוישו באנשים שמאמינים בו לחלוטין. אבל תהיה להם סיבה טוב מאוד לחשוש כנראה שמצב זה הולך ומתפוגג.

    אהבתי

  5. תמריץ , ארדוגן היה צריך להתמודד עם פוטש , פוטש של ממש , הצבא פשוט ניסה להפיל כך השלטון . אין לזה קשר ממש !! שהרי הוא ניצל ההזדמנות , בשביל להוציא צוי חירום גורפים , ולשנות החוקה גם . אבל , זה היה בעקבות פוטש . טורקיה בלי קשר , הינה מדינה מסודרת יחסית , בה שורר שלטון החוק , והוא נבחר באופן חוקי לחלוטין . אם משהו באמת קרה , זה בעקבות הפוטש ממש .

    לא היה לי זמן , אז הנה , אחד מתפקידי השב"כ המוגדרים בחוק ( חוק שירות הביטחון הכללי , תשס"ב 2002 ) סעיף 7 , מצטט כך , תחת הכותר :

    ייעוד השירות ותפקידיו

    7. (א) השירות מופקד על שמירת ביטחון המדינה, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו, מפני איומי טרור, חבלה, חתרנות, ריגול וחשיפת סודות מדינה, וכן יפעל השירות לשמירה ולקידום של אינטרסים ממלכתיים חיוניים אחרים לביטחון הלאומי של המדינה, והכל כפי שתקבע הממשלה ובכפוף לכל דין.

    (ב) לענין סעיף קטן (א), ימלא השירות תפקידים אלה:

    (1) סיכול ומניעה של פעילות בלתי חוקית שמטרתה לפגוע בביטחון המדינה, בסדרי המשטר הדמוקרטי או במוסדותיו;

    עד כאן הציטוט :

    אם כך , עיננו קוראות : זהו תפקידו של השב"כ , כל מי שחותר תחת אושיות המשטר הדמוקרטי , הוא מושא לחקירה , לסיכול או מניעה בהתאמה .

    להתראות

    אהבתי

  6. מאחר ובשנת 2045 יתחולל הסינגולריטי, בשנת 2065 החרדים ישארו לבד ויסעו בשבת ברכב חשמלי אוטונומי.
    לא יהיה חשש מפני שכנים עויינים מכיוון שהם הרבה קודם לכן ישמידו אחד את השני בעזרת הנשק החדיש שטראמפ מכר להם בביקורו האחרון בסעודיה.
    וכמובן תמיד יש להאמין שהמשיח יגיע עוד קודם

    Liked by 1 person

  7. המזרח התיכון והחיים היום שונים משהיו ב-1970 אבל לא כל כך שונים. מניח שזה יהיה גם ההפרש בין 2065 לזמננו גם אם הרכב האוטונומי אכן יחולל הבדלים גדולים.
    מצד שני כנראה גדול יותר הפער בין 1920 ל-1970 לאור התפתחות הטלוויזיה, התעופה, התחבורה, אירועי מלחמת העולם השנייה, השואה, הקמת המדינה.

    אהבתי

  8. תמריץ , רק קח בחשבון , שהאינטרנט הינה מהפיכה אולטימטיבית ממש . והיא עולה למעשה , ועוד תעלה , על הרבה התפתחויות טכנולוגיות . אני מניח שאין צורך לפרט ממש …. להתראות

    אהבתי

  9. לתמריץ,

    כתבת תשעה תסריטים. אך לתפיסתי – הם לא מוציאים זה את זה. יתכן אפילו שכל התשעה, ברמות כאלו או אחרות, יקרו במקביל.

    לדוגמא, אני מניחה שכאשר החרדים יהפכו ממיעוט קטן יחסית לרבע או לשליש מאוכלוסיית ישראל – הם יאלצו להשתנות. לצמצם את הילודה, להכשיר לפחות חלק מילדיהם לשוק העבודה המודרני, חלקים הולכים וגדלים מהם לא יצביעו למפלגות החרדיות ועוד ועוד.
    במקביל, אך סביר שתגדל האוטונומיה של אזורים בעלי אוכלוסייה חילונית לנהל את עניינים הפנימים כרצונם. לא מדובר "מדינת תל אביב" אלא ברשויות מקומיות די אוטונומיות, שהשלטון המרכזי לא מתערב בענייניהן הפנימיים. פיתרון שיהיה נוח הן לחרדים והן לחילונים.

    ###############################################

    לאל רום,

    כתבת "לא רק שאי אפשר לערער בעיקרון , ומהותית , על האושיות עליהן נוסדה מדינת ישראל , משמע : מדינת היהודים , ודמוקרטיה חילונית ליברלית , אלא שגם חוקתית בלתי אפשרי הדבר , שהרי : מי שבמצעו שולל את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית , לא יוכל כלל להיות מועמד ולהיבחר."
    יפה. אז איך אתה מסביר את נוכחותה בכנסת ישראל של הרשימה המשותפת, ובעיקר של מפלגת בל"ד, שמצעה שולל במפורש את המשך הקיום של ישראל כמדינה יהודית?
    אם ניתן להיבחר לכנסת כשאתה שולל את קיום ישראל כמדינה יהודית, אז מדוע לא ניתן להיבחר כשאתה שולל את קיום ישראל כמדינה דמוקרטית? זה וגם זה אמורים להיות אושיות המדינה.

    אהבתי

  10. מעניין כמה מעצבי שיער (ספרים) יהיו במדינת תל אביב וכמה בקבוקי בירה ישתו תל אביבים בימי חמישי בערב בפאבים בשנת 2065..? ממליץ לכולם כבר עכשיו לאמץ כמה עזים ולגדל עשב ירוק עבורם חלב עזים יהיה מצרך מאוד מבוקש בשנת 2065..

    אהבתי

  11. אם לסכם, התסריט הסביר ביותר הוא שייתרחשו במקביל חלק מהתרחישים, במידה מוגבלת. בראש ובראשונה לדעתי צמצום הילודה (זה כבר חלק מתסריט הלמ"ס) ובריחת מוחות (שכבר מתרחשת). כפיית ליבה ושירות צבאי דורשות קואליציה אנטי-חרדית יציבה, שלא תיתכן לדעתי; אך נראה לי סביר שתהיה התפשטות של לימודי ליבה מבחירה והפרטת השירות הצבאי (צבא מקצועי), מה שיוביל לתוצאות דומות. תיתכן גם תקופה של צמצום קצבאות הלידה, אך שוב לא לאורך זמן כי לזה צריך קואליציה אנטי-חרדית יציבה, ולא תהיה כזו.

    כל זה יכול אולי לעקב את גידול החרדים, אך לא יעצור אותו. וזה מוביל אותנו לתרחיש פוליטי סביר של התשלטות המפלגות החרדיות על האג'נדה הציבורית בסביבות, אולי, 2065 (הם לא צריכים להיות רוב, הם רק צריכים להנהיג את הקואליציה, בין אם בגלוי ובין אם למעשה). ואני מניח כי השתלטות כזו תוביל להקמת מדינת הלכה סמי-דמוקרטית, על פי מודל איראן. זה יחסל את האפשרות להקמת מדינת תל-אביב, מידת האוטונומיה שישיגו רשויות מקומיות עד אז תופר ותושג לאחור. כמובן שבריחת המוחות במקרה כזה תואץ.

    אני לכן משער שמדינת ישראל תהפוך למדינת הלכה תאוקרטית באזור שנת 2060.

    אהבתי

  12. קמיליה , חוק הוא חוק ככתבו ולשונו , הפרשנות לפעמים , יכולה להיות בעייתית , ואכן :

    ועדת הבחירות המרכזית , פסלה אותם בזמנו בגין העילה של סעיף 7א ( מדינה יהודית ) אלא שהתהפך בבג"צ . אבל , בבג"צ התהפך לא בגלל הנושא העיוני , אלא הנושא הראייתי . אסור לשכוח , שהסעיף שהבאתי ( 7א , לחוק יסוד הכנסת , הינו תיקון מאוחר , ורק ב – 2002 הוחל , ויש מצבים , שבהם הלכות מתפתחות ומשתכללות גם על ציר הזמן ) .

    תוכלי לקרוא כאן למשל בצורה יותר פשוטה :

    https://www.idi.org.il/articles/3745

    אם זה מענין אותך , לקרוא מפי הגבורה , באופן יותר מעמיק ( אבל קצת לא פשוט ) אז הנה הבג"ץ , ואצטט לך ישירות קטע מרכזי בהכרעה :

    " לעניין שלפנינו בנסיבות שנוצרו, שכן לאחר שעיינו עיין היטב בכלל הנתונים שהונחו בפנינו, ובכלל זה במצעה של מפלגת בל"ד (שלא חל בו שינוי מאז פרשת בל"ד), מאמריו של ח"כ זחאלקה, האמירות השונות שיוחסו לו והתייחסותו לאמירות (שחלקן הוכחשו על-ידו), לא מצאנו אף הפעם כי הראיות שהוצגו בפנינו במסגרת ההליך מוכיחות באופן משכנע, ברור וחד משמעי כי מפלגת בל"ד מבקשת לשלול את המאפיינים הגרעיניים של מדינת ישראל כמדינה יהודית. זאת ועוד – בנסיבות העניין אף מצאנו ממש בטענת היועץ המשפטי לממשלה לפיה מכלול הראיות שהוצגו בפנינו בהליך זה היה פחות מן המכלול שהוצג בפנינו בפרשת בל"ד, כך שאף מדרך קל וחומר לא הוכח בפנינו כי נתקיימה במפלגה עילת הפסילה הנזכרת. חרף זאת, ובדומה לרוח הדברים שביטא בית המשפט בפרשת בל"ד, אין להתעלם מכך כי גם הפעם נותר בליבנו ספק שמא הביטויים והעמדות שעלו מן החומר הם מהסוג המצביע על קרבה מטרידה ומדאיגה לרעיון של שלילת מדינת ישראל כמדינה יהודית. עם זאת, לאור קביעותיו – הכלליות והפרטניות – של פסק הדין בפרשת בל"ד, הראיות שהוצגו בפנינו למול הראיות שניצבו בפני בית המשפט בפרשת בל"ד, הדברים שעלו מתצהירו של ח"כ זחאלקה בפני ועדת הבחירות בערעור המונח לפנינו, ובהתחשב בנקודת המוצא לפיה במצב של ספק הרי שעליו לפעול לטובת החירות לבחור ולהיבחר (ראו: פרשת בל"ד, בעמ' 43; ע"ב 2600/99 אבנר ארליך נ' ועדת הבחירות המרכזית, פ"ד נג(3) 38, 43 (1999) (להלן: פרשת ארליך)), לא מצאנו אף הפעם כי מסת הראיות שהוצגה בפנינו עלתה במשקלה ובעוצמתה כדי הרמה הגבוהה הצריכה לצורך הפעלת הסמכות הקבועה בסעיף 7א, וכי בראיות שהוצגו בפנינו היה כדי לחצות הגבול החד המשמעי הנדרש לצורך הוכחת עילת הפסילה."

    עד כאן הציטוט :

    תוכלי לקרוא כאן הבג"ץ גופא :

    http://elyon1.court.gov.il/files/09/610/005/n03/09005610.n03.htm

    להתראות

    אהבתי

  13. לא קשור לנושא.

    הפוסט האחרון של זאב גלילי מהבלוג הגיון בשגעון.
    כותרתו, המאוד מרירה, היא "טראמפ לא יפתיע. הוא ימשיך במסורת האמריקאית להפרת הבטחות".
    למיטב ידיעתי – כל העובדות ההיסטוריות שהוא מציין נכונות. על התחזיות לעתיד – ניתן להתווכח.

    http://www.zeevgalili.com/2017/05/21957#more-21957

    אהבתי

  14. לאל רום,

    האם אין מקום לחשש שמי שטוען ש" לא מצאנו אף הפעם כי הראיות שהוצגו בפנינו במסגרת ההליך מוכיחות באופן משכנע, ברור וחד משמעי כי מפלגת בל"ד מבקשת לשלול את המאפיינים הגרעיניים של מדינת ישראל כמדינה יהודית" – גם לא יצליח למצוא מספיק ראיות משכנעות שהמפלגות החרדיות מעוניינות להחליף את הדמוקרטיה בתיאוקרטיה?
    לפחות לעניות דעתי, הטיעון שאין מספיק ראיות שבל'ד שוללת את זכות הקיום של ישראל כמדינה יהודית – הוא פארסה. שלא לאמר צחוק מהעבודה של בית המשפט העליון.

    אהבתי

  15. 1. כוחו של החוק טוב ככוחו של רצון הרוב. גם חור יסוד אפשר לשנות, וכרגע חוקי היסוד תואמים לצביון המדינה-ולא בכדי.
    2.כבר היום החברה החרדית משתנה. אין מניעה שגם מדינה סמי תאוקרטית יהודית לא תהיה מצליחה. חרדים בכל העולם משתלבים לא רק במסחר אלא גם במדעים וטכנולוגיה. אני חושה שזה יציר כפיהם של מקימי המדינה לא פחות או לא יותר מרצון החרדים.
    מדינות מוסלמיות תאוקרטיות במידה זו או אחרת כמו איראן וסעודיה מצליחות יפה מאוד.
    3. צריך לזכור שטכנולוגית הכל יכול להתהפך. הסינגולריות לא תגיע ב 2065, אבל הנחות היסוד שלנו טובות כמו הנחות היסוד של חוזי העתידות ב 1917 שצפו את 1965.

    אני כן צופה המשך בהתעצמות החרדליות והזרמים החרדים הציונים, וזאת בהנחה שהיום החרדים הם לא ציונים דה-פקטו.

    בכל מקרה, כמו תמיד, יהיה מעניין .

    אהבתי

  16. קמיליה ,

    תשמעי , לכן כל כך קשה להבין הדברים מבחוץ . הרי אפשר גם להגיד זאת על הליך פלילי כלשהוא :

    הרבה פעמים , משחררים עבריינים מובהקים , שללא ספק , אינטואטיבית , היית גורסת שהם עברו העבירה . ולמה ? ראיות !! הרבה פעמים , משחררים , למרות שהשופט יודע בוודאות , שהעבריין מולו , ביצע העבירה , וגם הוכח בעליל מלפניו . לפעמים הוא ישחרר העבריין , בגלל , שהמשטרה פעלה בצורה פסולה , בניגוד לחוק , ושוטר צריך להוות דוגמא , ולא לעבור על החוק , ובכלל : אם יתקבלו ראיות שהושגו בצורה לא חוקית , זה יעודד שוטרים להמשיך להשיגן כך , ובסוף , ישחית מערכות .

    יש עוד הרבה שיקולים מעבר למגבלות הרגילות . ככלל :

    כאשר מדובר בזכות יסוד , כמו הזכות לבחור ולהיבחר , אז מציבים רף יותר גבוה . בסך הכל , זה יכול להיות מדרון מאוד חלקלק לגבי בית המשפט . הרי באותה המידה , אפשר היה למנוע מן הבית היהודי , או מן יהדות התורה , להיבחר לכנסת . איך ? מאוד פשוט :

    עד לא מזמן למשל , חרדים לא הכירו ממש במדינת ישראל , ולא ישבו אפילו בתורת שרים בממשלה ( ממש עיקרון , להבדיל מש"ס כמובן ) .

    לכן , בית משפט , מעלה הרף , זאת מכיוון , שהוא לא ממש השתכנע , שבעליל עסקינן , במצב שבו :

    הם יצאו במפגיע במצע , כנגד היותה של מדינת ישראל , מדינה יהודית ( למעשה מדינת היהודים) . אלא , הם חותרים יותר למדינת כל אזרחיה נניח . מדינת כל אזרחיה , אפשר להסתכל על כך , מן הזוית האוסמוטית ( אוסמוזה ) משמע :

    שיוויון מלא בין האזרחים , ואפשר להסתכל על זה , מן הזוית הדיאלקטית , של שלילה של היותה של מדינת ישראל , מדינה יהודית , על ידי הגדרתה מחדש כמדינת כל אזרחיה .

    דבר אחד ברור :

    אם הייתה קמה מפלגה , שכך הייתה גורסת בעליל :

    יש לבטל את חוק השבות . יש לכונן חוקה . בחוקה יש לציין שמדינת ישראל , אינה מדינת היהודים . יש לבטל את מגילת העצמאות . יש לבטל את כל הסמלים ( המנון , דגל , סמל המנורה וכדומה …. ) . לבטל את חוק המקומות הקדושים או להוציא מכלל תחולת החוק את הכותל למשל וכדומה …

    ברור שגם ועדת הבחירות המרכזית , וגם בג"ץ , היו פוסלים בעליל . ועל כך , אין לחלוק !!

    אבל , ההשגה שלך במקום , ומעידה כמובן על היגיון בריא . אלא , שהיגיון בריא , או שכל ישר , לא תמיד עוזרים להבין המציאות .

    להתראות

    אהבתי

  17. השופט גרוניס כמדומני כתב ביושר שההחלטה בעניין בל"ד קשורה לסיכוי האפסי של מפלגה זו להשפיע, יותר מאשר לעקרונות החוק.

    אהבתי

  18. תמריץ אני לא מבין מדוע כולם מסתכלים על העדה החרדית כאויבי העם היהודי אויבי הקדמה והציונות..? אני דווקא חרד מיום בו נגלה שמדינת ישראל חצויה בין יהודים ערבים ואחרים כאשר יהודים מהווים רק 50% מכלל אזרחי ישראל ולמעשה מאבדים את הזהות היהודית של המדינה.. לתחזית זו יש יותר סיכוי מאשר היווצרות רוב חרדי או כמעט רוב רק 32% וזה הרבה מאוד.. המגמה היום היא הפוכה מהתחרדות של החברה הישראלית החילוניות של הדור הצעיר מובילה אותם להגירה לנישואי תערובת והתנתקות מההיסטוריה של בני עמינו לא מהדת היהודית בלבד.. אנשים לא רואים את המהפך שמתחולל בקרב החרדים רובם מחפשים ללמוד מקצוע נדרש וזה כדי להתקדם ולא להיות תלויים בקצבאות מדינה ..מדובר באנשים צעירים בעלי יכולת הסתגלות מהירה בכל תחום מקצועי אנשים עם פוטנציאל חיובי ותורם חשוב לחזק אותם כי הם חלק חשוב בקרב בני עמינו.. ..

    אהבתי

  19. פנסייקיסט, המספרים אינם מובילים לתיאוקרטיה ב-2060 כי יש פנסיונרים שמצביעים ויש ילדים שלא. 2115? אולי.

    אהבתי

  20. מירון, החרדים אינם אויב והם ילכו וישתלבו במדינה. אבל הפער התרבותי בינם לבין צעיר יהודי חילוני גדול בהרבה מהפער בין אותו צעיר לעמיתו הבריטי או הקנדי ולכן זו תהיה סיטואציה קשה לחילונים שיהפכו למיעוט.

    אהבתי

  21. מירון , המגמה היום היא דווקא של התפלגות או קיטוב הולכים וגוברים . לא מדובר כדבריך ב –

    " המגמה היום היא הפוכה מהתחרדות של החברה הישראלית החילוניות של הדור הצעיר מובילה אותם להגירה לנישואי תערובת והתנתקות מההיסטוריה של בני עמינו לא מהדת היהודית בלבד.. "

    אלא , במצב של חילוניות או אתיאיסטיות גוברת , אבל , גם של " התחזקות " הולכת וגוברת . אני כותב " התחזקות " , זה בגלל , שזה לא בדיוק חרדים במובן הקלאסי , אלא נקרא לזה מחמת הסיבוך :

    חזרה לשורשים , למקורות , נטיה לעבודה אינדיבידואלית של האלוהים וכדומה ….

    קצת המחשות :

    אריאל זילבר , צבי יחזקאלי , סיוון רהב , אהוד בנאי , ועוד רבים . ישנם מרכזים למתענינים וכדומה , ממש בתל אביב אפילו , תופעות ידועות , הנה :

    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4759161,00.html

    להתראות

    אהבתי

  22. תמריץ,
    כבר התנסינו בשילטון חרדי בירושליים והשמיים לא נפלו

    אהבתי

  23. עיריית ירושלים החרדית נאלצה אפילו לממן את מצעד הגאווה כי היא כפופה לבית המשפט החילוני. אבל הנתיב הדמוגרפי מוביל לכך שבסופו של דבר גם השופטים יהיו חרדים.

    אהבתי

  24. http://www.themarker.com/opinion/1.4108276
    מירב ארלוזורוב נזעקת לאור ממצאי הלמ"ס:"אין כל פסול בכך שהחרדים מרבים ללדת. זאת בחירה אנושית וטבעית, ואל לה למדינת רווחה להתערב בהחלטה הפרטית הזאת. עם זאת, יש פגם מוסרי ענקי בכך שאת הילדים שלהם החרדים מחנכים שלא לעבוד, ולחיות על חשבון משלם המסים הישראלי".

    אהבתי

  25. תנוח דעתכם מבעית הילודה בחברה דתית חרדית בעיני זאת ברכה לעם ישראל במיוחד אחרי השואה ורדיפה בלתי פוסקת של יהודים בכל העולם במזרח ומערב.. להזכירכם במזרח אירופה ובמדינות צפון אפריקה משפחות יהודיות היו גדולות לעתים עם שתים עשרה ילדים למשפחה וכל זה בתנאיי דוחק עוני ועולם עוין מסביב ..מיטב המוחות היצירתיים בעולם צמחו מתוך אותן משפחות מרובות ילדים של בני עמינו היהודים ..מדובר בסופרים אומנים מדענים ושפע של בנקאים מזהירים אבל גם משפטנים ומדינאים לא חסרים ברשימה.. יהודים שורשיים חרדים ומסורתיים אלה אשר צמחו תוך לימוד מעמיק של חוקי התורה ולא מדובר בהכרח בחרדים אלא גם חילוניים שבנינו כולם ספגו את הערכים הנכונים וזה רק היטיב עם המדינה ועם החברה היהודית בגולה..

    אהבתי

  26. הפערים בין 1920 ל1970לימנו צריכים להשקל לא מבחינת המוצרים היום יומיים שאנון משתמשים בהם אלא מבחינת השקפת עולם, שאיפות. מבחינה טכנולוגית לא ארע הרבה, אז המציאו טלויזיה ומטוס וסלולרי וימציאו רכב אוטונומי, אז מה השתנה בדרך החיים הבסיסית? החיים של בני האדם, של התרבות, לא השתנו. עדיין חיים ביחידות משפחתיות, אוכלים מטיילים עובדים. אז אולי לא מציירים על קיר המערה אלא על הטבלט, אבל אין שינוי מהותי מאות ואלפי שנים בהשקפת עולם ולא פתחנו זן חדש של הומו סאפיאנס.
    אני מכיר מישהי שחיה על אי מול חופי טאסמניה בבית בלי מים זורמים ומגדלת ירקות ופירות מחליפה עם השכנים ועובדת בבית הגבינות של הכפר. אחותה מעצבת גראפית בחברת מחשבים בעיר הגדולה. אין הבדל גדול בין שניהן רק שיטחי. לשתיהן אין ילדים.
    אם נמשיך את קו המחשבה הזו אז מוסלמי ישאר מוסלמי והם ימשיכו להלחם אחד בשני והפלסטינים ימשיכו לדרוש עצמאות כי הרי הם דרשו עצמאות גם בשיחות שהיו בינהם לבין הבריטים ב 1928 לפני המרד הגדול. הם לא יכלו לדרוש מהתורכים קודם ל 1918 כי אלו היו מקצצים להם את הקטן. זאת אומרת שהשאיפה של הפלסטינים זה להמשיך לשאוף ואם ההסטוריה חוזרת הם יקבלו את שאיפתם וימשיכו לדרוש ובשנת 2065 יפנו למזכירות האו"ם בשנחאי או מומבאי ויבקשו לסלק את ישראל מההתאחדות הכדורגל הגלקטית עד שלא תפנה את ההאחזויות הלא חוקיות באיזורי הים המיובשים של מדינת פלסטין בדרך לקפריסין או משהו שטותי דומה אחר והליצן האמריקאי התורן יגיב במשהו חסר משמעות. מדינה לא תהיה להם. המדינה היחידה ששרדה את כל המהומות הרגילות אצל המוסלמים היא ירדן וספק אם היא תתקיים עד 2065.

    אבל יש איזה שהוא סף שכשעוברים אותו השינוי הוא בלתי הפיך. האם מעבר לחוסר ילדים מדור של 7 ילדים לדור של ילד אחד הוא אנומליה או שהוא שינוי דראסטי ? האם המשפחה והחברה נהרסים?
    האם הפיתוחים הגנטיים יצרו שינויים חברתיים והשקפות שיעשו את ההבדל בין 1970 ל 2020 לזניח בהשוואה? ייצרו אינשטינים בהזמנה והם יצעידו את העולם והגזע לדרך חיים שונה מאז שהוא גילה את הבננה?
    ב 2065 המלחמות יהיו אלקטרוניות ולא יהיה צורך בחיילים אלא בצבא קטן וחכם ולכן הגיוס לא רלוונטי.
    כנראה שיהיו מעט מקצועות בחירה ורוב האוכלוסיה בעולם המפותח תתקיים ממענקים ואם כך מה זה משנה מה החרדים עושים בזמנם הפנוי?
    ישראל היא כלל לא מקום גרוע לגור בו ואין סיבה שתהיה בריחת מוחות וירידה.

    Liked by 2 אנשים

  27. אימייל, אמסטרדמסקי חושב שהבעיה היא הזדקנות האוכלוסיה. ועל זה אני אומר מה שאתה אומר – הרובוטים יקחו העבודה לרוב האוכלוסיה, אז מה משנה מה הזקנים יעשו בזמנם החופשי.

    http://www.kan.org.il/Item/?itemId=19243

    אבל החרדים זה לא רק עניין של השתלבות בעבודה אלא מחלוקת פוליטית עמוקה. אם נאמר תיאסר שירת נשים בטקסים ממלכתיים זה לא יפגע באיכות חייו של אף אחד (למעט קושי של כמה זמרות להתפרנס), אבל זה יעורר סלידה קיצונית מצד חלק מהאזרחים כלפי מדינתם.

    אהבתי

  28. תמריץ ,

    מתגובתך ניתן להבין , שמצב של :

    " סלידה קיצונית מצד חלק מהאזרחים כלפי מדינתם …"

    אינה פגיעה באיכות חיים ? מה זה עלה בדעתך ?

    זוהי גם לא מחלוקת פוליטית , אין שום מחלוקת פוליטית . המצב הוא נתון , ואין עליו מחלוקת כלל וכלל כפי שכתבתי לא פעם :

    מדינת ישראל נוסדה על ידי שני ווקטורים או יקומים מקבילים :

    מחד אתוס דתי בעיקרו כאתוס מכונן , מאידך : משטר חילוני אזרחי דמוקרטי ליברלי . כך נוסד המשטר , וכך המדינה מתנהלת מקדמת דנא . המחשה :

    יש מסעדות לא כשרות בשפע : שרצים , זוחלים , טמאים מכל הבא ליד , ובמקביל :

    יש מערך כשרות ממלכתי , ומי שרוצה מסעדה עם כשרות ותעודת כשרות , רבנים בשירות המדינה , מעניקים לו הכשר ותעודה דנן .

    אם כך , שני יקומים מקבילים :

    מחד מסעדות טמאות חילוניות , ולצידן בעלות הכשר ממלכתי מטעם המדינה ממש .

    כל זה כאמור, כאשר הווקטור ההלכתי / רבני / יהודי / דתי , כפוף לזה החילוני .

    אז איזה מחלוקת יש ? אין שום מחלוקת !! כך נוסדה המדינה !! כך התנהלה מיני אז , ועד היום . מה שיש :

    זה צורך יצירתי ליישב הבעיות , הנוצרות בנקודות המימשק והחיכוך בין המקבילים .

    אז צריך יצירתיות !! זה הכל !!

    אבל , זה לא : בעד להחזיר שטחים , נגד להחזיר שטחים . ממש לא !! אלא אם כן , אתה לא קורא נכון המפה , או קונפיגורציית הבסיס .

    להתראות

    אהבתי

  29. אל רום, כאמור בפוסט ההימור שלי הוא שתימצא דרך באמצעות קנטוניזיה של המדינה. כמו שערכי קליפורניה נבדלים מערכי אלבמה כך יהיו מחוזות שונים עם ערכים שונים. אבל אם לא תימצא דרך כזו, אז ההתנגשות תהיה קשה.

    אהבתי

  30. תמריץ , זהו הימור אכן , ולא יותר מזה . אין אפשרות לקנטנוניזציה של המדינה . אלו מחשבות בלתי הגיוניות עם כל הכבוד . בארה"ב , מדובר על מדינות שונות , אבל עדיין חוקה פדרלית אחת כמובן ( וגם כך , ההתפלגות בין חוקות פדרליות , לבין פרספציות וחוקות של מדינות , בעייתית עד מאוד ) .

    בארה"ב , כל מדינה , היא מדינה פר סה , כשלעצמה . היא מערכת סגורה למעשה ( תקציב , הכנסות , הוצאות , קוד עונשין , חוקה כאמור וכו…. ) . אין דיאלקטיקה ממשית בין מדינה למדינה , אין נקודות מימשק וחיכוך מהותיות ( להבדיל מחיכוך עם המימשל הפדרלי והחוקה הפדרלית ) .

    פה אבל , זה בעליל בלתי אפשרי !! לא מבחינה חוקתית , חוקית , מהותית , כלכלית וכדומה ….. אין שום סיכוי לדבר כזה ממש !! המדינה קטנה מאוד , מימשל מרכזי , חלוקת משאבים מרכזית . לא ניתן לפצל זאת , לעשרות יקומים מקבילים , עם אינספור נקודות חיכוך בינהם .

    איפה יש את זה ? נמחיש זאת :

    כידוע לך , דיני אישות הם עדתיים / דתיים במדינת ישראל . יש לך נניח בתי דין שרעיים , רבניים וכדומה …. כל עדה וההלכות ובתי הדין שלה וכדומה . עדיין :

    כולם כפופים למשפט הכללי . זה החילוני דמוקרטי . משמע : כולם כפופים לבג"ץ ולמרות המחוקק . ולמרות זאת , יש בלגן מאוד מאוד לא פשוט . וכולה : לגבי נישואין , גירושין , מזונות וכדומה .

    כך יוצא : שגברים נדפקים בגלל המשפט העברי , באותה מידה נשים נדפקות בגלל המשפט העברי . אין נישואין אזרחיים , אבל הצורך הוא אקוטי ביותר . אז חוקקו חוק לגבי ברית זוגיות ( לגבי חסרי דת ) . לפעמים , בית דין רבני , יש לו פרספציה מסויימת לגבי גבולות הפרטיות , בג"ץ מבטל ומורה לנהוג אחרת .

    זה סיפור בלתי נתפס , וכולה : דיני אישות . אתה פשוט לא מבין , כמה זה בלתי אפשרי . אולי עוד ארחיב בהמשך בעוד המחשות .

    להתראות

    אהבתי

  31. רק להבהרה :

    כמעט בכל מדינה בעולם , מכבדים את דיני האישות של כל עדה דתית . כלומר , זה לא זה שמדינת ישראל , הייתה יכולה לנהוג אחרת ( זה נוהג אגב , מימי המנדט הבריטי ) . נושא של דיני אישות , הוא מעין טאבו , שאין לנהוג בו אחרת . זוהי לא פשרה ייחודית של מדינת ישראל , על ידי הנהגה של מעין קנטוניזציה מבוזרת . אין ברירה אחרת פשוט , לא הייתה ברירה אחרת כמובן . אני מניח שאין צורך לפרט בדיוק למה …

    תודה

    אהבתי

  32. ואגב תמריץ , אל תדמה בנפשך שהבעיה הינה של ביזור , של מיגוון דיעות , פרספציות , או אמונות והעדפות וכדומה … זהו לא מקור הבעיה ( אם כי בעיה פר סה , אויבייקטיבית , בעינה עומדת ) אלא :

    מקור הבעיה הינה בחטא הקדמון , של העדר כינון חוקה . חוקה נוקשה , שמונעת ואקום אידיאולוגי , אליו נשאבים כל מיני רעיונות מגוחכים ותיסכולים טבעיים . אם הייתה חוקה , כל הידאלקטיקות , היו נפתרות ומוככפות לאתוס מרכזי , או אתוסים ועקרונות שאין עליהן חולקין . אבל :

    במדינת ישראל , מגלגלים תפוחי אדמה לוהטים , הלאה והלאה Down the road , ואחר כך , מקוננים על נהרות בבל , ואז כל מנהיג או פוליטיקאי :

    חושב : " אחרי המבול …." למה אני אתנדב להוציא ערמונים מן האש ? שיעשה את זה סקר אחר ( פראייר אחר ) .

    להתראות

    אהבתי

  33. אל רום, נראה לי אנחנו שבים לחוסר ההסכמה הישנה בינינו. האם החוק שולט כדבריך או בני אדם וגחמותיהם כדבריי.

    אהבתי

  34. תמריץ , אתה מדמה אי הסכמה שלא נתקיימה מעולם . לא זוכר שלא הסכמנו על דבר כזה . כך או כך , זוהי לא הגדרת הבעיה :

    החוק שולט בכל מיגזר , סקטור , מדינה , קבוצה , אפילו אבולוציונית כך הדבר . החוק נועד לייצר סדר חברתי והיררכיה חברתית . לדכא אינסטינקטים ראשוניים ( גחמות כדבריך ) ולהכפיף אותם לסדר חברתי . בכל מקום , כל אדם כמעט , חייב לחיות בסדר חברתי או בתוך חברה וארגון דנן . אין אחרת !! זה טבעו של האדם , שהוא יצור חברתי ( שימפנזה , קוף אדם , רגיל לחיות כמובן בלהקה ) . ואם כך :

    אין ולא ייתכן בלי חוק . לא מובן למה אתה מתכוון !!

    ואגב , אם אתה מתענין ברובוטים , האקונומיסט , דן בסוגיה של האם למסות אותם ואיך , תמצא המון ענין אני מניח :

    http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21717374-bill-gatess-proposal-revealing-about-challenge-automation-poses-why-taxing

    להתראות

    אהבתי

  35. בקשר לקריסת החרדיות, לא צריך להרחיק לכך. די שהחרדים ייעשו פרודוקטיביים בשביל לאפשר שגשוג. זהו תרחיש סביר בעיני. והוא כבר קורה. (האינטרנט משפיע קשות על החרדים, הסיבה שהדבר לא בא לידי ביטוי במגמת חזרה בשאלה כי רוב אותם חרדים שנחשפו לטכנולוגיה הסתגלו אליה, ואף שהשקפת עולמם השתנתה, נשארו חרדים.) אגב, איני רואה כיצד הטכנולוגיה נעשית מפתה יותר מבהווה, כאשר בכיסך ישנם טלויזיה, פורנוגרפיה, ומאמרי אתאיזם.

    באותו עניין,

    http://mida.org.il/2016/01/26/הנתונים-האמיתיים-להספיד-החברה-החרדית/

    Liked by 1 person

  36. לא קשור – מצטער, אבל לא יכולתי להישאר אדיש לכתבה הזו.
    "ונצואלה גוועה ברעב":
    https://www.wsj.com/articles/venezuela-is-starving-1493995317

    מספיק אפילו שתראו את הסרטון הקצר שמופיע בתחילת הכתבה ואת התמונות. פשוט מזעזע לאן המדינה הזו הגיעה.

    לא מובן לי איך השלטון שם עדיין קיים…

    Liked by 2 אנשים

  37. ד' , זה מה שקורה , כאשר אין מערכת משפט עצמאית . כאשר שלטון החוק , שורר רק על הנייר , ולא בפועל . מערכת המשפט , חותם גומי של השלטון , וזוהי התוצאה . אזי , מתחיל מעגל מרושע של אלימות . אתה שולט באלימות , ואפשר להוריד אותך רק באלימות . וכאשר אתה עולה בסוף באלימות , אז הבא בתור , יטען , שאתה עצמך עלית באלימות , ועכשיו , תורו להוריד אותך באלימות . וכך מדינות ( כמו אפריקה ביחוד ) נדונות לאינספור מעגלים מרושעים דנן . אבל , כאשר כולם מכבדים את שלטון החוק , אזי , האלימות ממילא , אינה פקטור רלבנטי ( אלימות במובן היותר קשה וגורף כמובן ) .

    נ.ב : אתה ד' הממותג , או אקראי כלשהוא ( נו אופנס כמובן )

    להתראות

    אהבתי

  38. רק הבהרה : הטריגר כמובן ( ונצואלה ) הינו ירידת מחירי הנפט כמובן , מה שהשפיע קשות על הכלכלה , ויצר משבר אמון בקרב העם והאופוזיציה וכו… אלא , שדווקא בשעות קשות כאלו , מערכות שלטוניות חוקתיות נבחנות וצריכות לעבור סטרס טסט . כאשר יש מערכת משפט עצמאית וחזקה , אשר כולם מקבלים את מרותה . העסק לא מידרדר לשפיכות דמים לרוב .

    אנחנו פה רגילים לחיות בגן עדן דמוקרטי אשכרה . אבל , בעולם , זה מחזה נפוץ בהרבה מדינות ( פוטש דנן וכדומה ) . זה כמו שתדמיינו שבקריה בתל אביב , פתאום נגמשי"ם , מרכבות סימן 4 , מקיפות הקריה , משתלטות על המטכ"ל , גולני משתלט על רשות השידור וכדומה …. ונניח איזה ח"כ ארס לייט , מכריז , שהוא לקח העינינים לידיים , ומי שפקינג יעז לאתגר אותו , מוריד לו הראש , ללא דיחוי ….

    לנו זה נשמע מטורף , אבל , בהרבה מדינות ( אגב עם חוקה לתפארת , כמו בונצואלה ממש ) זה ממש שגרה בלתי נתפסת …..

    להתראות

    אהבתי

  39. אוף אוף אוף טופיק

    פרק לא מוכר בהיסטוריה של המיעוט הצ'רקסי.

    מסתבר שלפני 153 שנה האימפריה הרוסית ביצעה רצח עם בצ'רקסים עושי הצרות הלא צייתנים, ווגירשה אותם מהרי הקווקז לתוך שטחי האימפריה העותמנית. גירוש שבמהלכו מתו המונים מרעב, מקור וממחלות.

    רצח העם הזה לא מוכר בעולם כיון שהצ'רקסים, באמצע המאה ה 19, היו עדיין אנלפבתים ולא העלו את הזוועות על הכתב. התיעוד הרוסי של הזוועות נשמר בארכיונים בגיאורגיה. וכאשר הורעו יחסי רוסיה – גיאורגיה, האחרונים פתחו את הגנזים שלהם לפני חוקרים מהעולם.

    נראה שכאשר הטורקים רצו להיפטר מהארמנים – היה להם ממי לקבל השראה. מאוחר יותר הגרמנים למדו מהנסיון הטורקי שלא יקרה דבר למי שרוצח עם זה או אחר. וכך נמשכת השרשרת.

    https://may-8th.com/2017/05/22/circassian/

    Liked by 1 person

  40. יש דרך חלופית לספר מה קרה לוונצואלה.
    דרך שלפיה דווקא הבחירות הדמוקרטיות שנערכו במדינה, ורצון רוב אזרחי המדינה, הם שהובילו לאסון.

    בוונצואלה, כמו בהרבה מדינות דרום אמריקאיות אחרות, מיעוט קטן (שהורכב ברובו מצאצאי מתיישבים אירופאים) נהנה מעושר מופלג, בעוד שרוב התושבים (ברובם צאצאי האינדיאנים המקוריים) סובל מעוני מחפיר. מורשת השחיתות העמוקה שהביאו עמם הספרדים והפורטוגזים ליבשת אותה כבשו.
    גילוי מחצבי הנפט הענקיים בונצואלה העשיר את החברות הזרות ואת המיעוט העשיר והמושחת – אך המעמד הנמוך הענקי של המדינה לא זכה להנות אפילו מפירורים. לפיכך, לא מפליא לגלות שכאשר נערכו בחירות דמוקרטיות – ההמונים העניים האמינו להבטחות המפלגה הקומוניסטית על חלוקת העושר בין כולם.
    המעמד הבינוני והמעמד הגבוה התנגדו נחרצות למפלגה הקומוניסטית, וניסו להזהיר את ההמונים מהבחירה בהם. אך נסיון החיים המר של המעמד הנמוך לימד אותו לא לתת אמון בקפיטליסטים העשירים והמושחתים ובהזהרותיהם. כיון שבדמוקרטיה הרוב הוא הקובע – העניים העלו את צ'אבס ומפלגתו לשלטון.
    הענים הנבערים של ונצואלה לא השכילו ללמוד מנסיון מדינות אחרות שבחירה בקומוניסטים היא כניסה לדרך חד סטרית. הקומוניסטים אולי יעלו לשלטון בדרך דמוקרטית, אך מרגע שיאחזו בו – הם לעולם לא יניחו לו להישמט מידם, גם כשהרוב ישנה את דעתו. הם ישתלטו גם על מערכות התקשורת, החוק והמשפט ויכפיפו אותם לרצון השליטים.
    [מה שמטיל ספק בשיקול הדעת של בתי משפט עליונים המאפשרים גם למפלגות אנטי דמוקרטיות, כמו מפלגות קומוניסטיות, להשתתף בבחירות דמוקרטיות. על אחת כמה וכמה – אם יש להן סיכוי סביר כלשהו לנצח בהן].

    בשלב הראשון, כל עוד יש ממי לשדוד, הקומוניסטים בד'כ מצליחים לשפר את רמת החיים של הענים המרודים. הם מלאימים המוני חברות מקומיות וזרות ואת נכסיהן – ומעבירים חלק מהרכוש השדוד גם אל המעמד הנמוך (ואת השאר, בהתאם למסורת הספרדית ולמסורת הקומוניסטית גם יחד – לכיסיהם שלהם). אבל, שוד שכזה, בהכרח, לא יכול להימשך לאורך זמן. כל מי שרק יכל, זרים ומקומיים, ניסה להבריח את רכושו מהמדינה, ואף אחד לא היה מוכן להמשיך להשקיע בה. למותר לציין שניהול ממלכתי ריכוזי של הכלכלה תמיד מתגלה כמאוד לא יעיל וכמאוד מושחת.

    מחירי הנפט הגבוהים אכן סייעו בשלב הראשון לשיפור מצב העניים בונצואלה – אך זהו לא חלק משמעותי בסיפור. ברוב המדינות הקומוניסטיות לא היה נפט מלכתחילה, והם לא נהנו אפילו ממחירים נמוכים שלו.
    בונצואלה, בזכות מחירי הנפט המאוד גבוהים, ההידרדרות הכלכלית לא הורגשה מיד. אך כשמחירי הנפט ירדו, הנחיתה מעושר לעוני מרוד הייתה מאד מהירה וחדה. אך גם אם מחירי הנפט היו נשארים בגובהם המקורי – ההידרדרות הכלכלית תחת השלטון הקומוניסטי הייתה בלתי נמנעת. היא רק הייתה מתרחשת בצורה איטית והדרגתית יותר.

    אהבתי

  41. קמיליה , אלא שזוהי כלל וכלל לא דרך חלופית , אלא , אם כן , את מתנגדת לדמוקרטיה , ולהחלת רצון הרוב בבחירות . אם את בעד , אז זוהי לא דרך חלופית .

    ובכל מקרה , בתי משפט לא מאפשרים שום דבר לשום מפלגה לרוץ אם לאיו . בתי משפט שופטים על פי החוק . ואם החוק מאפשר למפלגה קומוניסטית לרוץ ( החוק או החוקה למעשה) אזי :

    בית משפט , מייצג את רצון המחוקק , ורצון העם משמע .

    החלופה הינה , מעין אוליגרכיה אלטיסטית , שקובעת או כופה על רצון העם את שיטת השלטון , וערכי היסוד שלו . האם את בעד ?

    כך שכל זה ממש לא קשור , אלא קשור לדבר אחד בלבד :

    שלטון החוק !! במקום שבו שורר שלטון החוק , מערכת המשפט , הינה הבורר האולטימטיבי לגבי כל ענין ומשבר . וכאשר הבורר מוסכם מראש כחסר משוא פנים , אזי : ההכרעה מתקבלת כמתסכלת אמנם , אבל , הוגנת ומחייבת , ללא משוא פנים נתקבלה , ועל כולם לציית לה .

    מעבר לכך :

    לשיטתך , אזי , אם לנאצים ( או להיטלר למעשה ) לא היה תקדימים לגבי רצח עם ( ויש להבדיל בין רצח עם פיסי כפי בעת העתיקה , לבין רעיוני ופיסי כפי ההיסטוריה היותר מודרנית ) אזי היטלר נניח לשיטתך , לא היה משמיד היהודים . מה לדעתך אם יורשה לי לשאול ? האם היטלר היה ממציא השיטה , על מנת להשמיד היהודים ? מענין להבין איך את תופסת הדבר ….

    להתראות

    אהבתי

  42. רק הבהרה חשובה :

    כמובן שונצואלה , מבחינה כלכלית , נפלה בגלל סינדרום " הפרה ההולנדית " בעיקרון . אחד מן ההשלכות של הסינדרום , הינו זה , שאומה נעשית עצלנית , שמה כל הביצים בסל אחד , יש זרימה של מזומנים זמינים מן הנפט , והכל נסוב סביב סקטור אחד . לרוב , מתעוררים באיחור להבין , כמה הרסני הדבר . כאשר המשטר הינו סוציאליסטי נוקשה , כפי שבונצואלה , הסיכוי לצמיחה ועשיית עושר כללית , לכל רוחב חזיתות הכלכלה , הינו כמובן קלוש מאוד . ואז מתעוררים לסיוט , של כלכלה מצומקת , עניה , בלי משאבי בסיס או כוחות בסיס , לצאת ממשבר כלכלי עמוק . או אז , המונים מתוסכלים , ויש משברים חוקתיים לרוב . אלא , שהאופן שבו הם ייפתרו ( בטוב או ברע ) תלוי יהא : באיכות שלטון החוק . הפרמטר העיקרי הקובע את איכות שלטון החוק , הינו : בתי משפט עצמאיים !! בפועל , המשמעות : שופטים שלא עובדים אצל אף אחד !! כך גם רואה זאת המחוקק , הנה סעיף 2 לחוק יסוד השפיטה :

    2. בעניני שפיטה אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה, זולת מרותו של הדין.

    עד כאן הציטוט :

    משמע , המחוקק ( כלומר הריבון הייצוגי נושא דברו של הריבון הטבעי, העם ) חוקק קביעה מפורשת בחוק יסוד :

    השופט לא עובד אצל אף אחד !! רק מרות הדין , רק מרות החוק עליו ( ולא מרות המחוקק , אלא החוק ) . לא עובד אצל טייקונים , לא בעלי הון , לא המדינה בטח ובטח , לא תאגידים כלשהם . אין לו אלוהים , בלתי כי אם החוק !! והוא אפילו אפקטיבית , לא עובד מדינה אפילו . המדינה אינה המעביד שלו .

    להתראות

    אהבתי

  43. הניתוח של הלל גרשוני מעולה. אבישי בן חיים הגזים מאוד עם תזת התפרקות החרדיות שלו. ואולי אבישי רוצה לרמוז שלחילונים אין מה לחשוש ואין טעם במלחמת תרבות. אבל האמת היא שיש ולאזרחים החילונים בחצי השני של המאה הנוכחית כבר זה יהיה ברור.

    אהבתי

  44. אני עוד זוכר איך בשנות ה 80 הזהירו אותנו מפני התפרקות המדינה בגלל רוב ערבי מהים עד הנהר בשנת 2000 , וזה היה באמת מפחיד, למי שרואה מה קורה למיעוטים במדינות ערב מסביבנו.

    היום פתאום מזהירים אותי מרוב יהודי בגלל החרדים? הצחקתם אותי.

    למה הצחקתם אותי?
    1) ראו מה שוות התחזיות של הדמוגרפים
    2) לפי התחזית מי שמחזק את המדינה הציונית הם דווקא החרדים הלא ציונים (לא ציונים במובן ההרציליאני)
    3) ה"ציונים" הגדולים בדינגוף-פינת בוגרשוב עם הדירות שירשו מסבתא והתואר בקולנוע מאיימים שהם יעברו לברלין… אתה בטוח שיש פה בריחת "מוחות"?

    לסיכום, כשיש 9 תסריטים שונים, וכל קומבינציה אפשרית שלהם במינון כלשהו, זה אומר שהעתיד באמת בלתי ידוע, בסופו של דבר כולנו נכדים או נינים של דתיים (אחרת לא היו נשארים יהודים בחו"ל), וראה איפה אנחנו היום.

    אהבתי

  45. הקשר בין אייקיו גבוה להתנגדות לדת הוא אחד הקשרים הכי מובהקים במדעי החברה. שום דבר לא ודאי אבל מכל התסריטים יש סבירות גבוהה לזה שאומר שהדת תלך ותשתלט בגלל הפריון הגבוה של הדתיים והדבר יעורר מצוקה גדולה באוכלוסיה המשכילה.

    אהבתי

  46. טעיתי לגבי הסבירות שמאדורו יודח עד סוף השנה. אני רואה שכרגע זה בערך 49-51 באתרי ההימורים לטובת הדחה.

    אהבתי

  47. תמריץ,

    בוא נניח שאתה צודק, ונסיק המסקנות:

    איקיו גבוה ==> התנגדות לדת ==> פריון נמוך ==> דעיכת הקבוצה של אייקיו גבוה

    הלוגיקה לעיל נכונה בכל זמן ובכל מדינה, ולכן לפי ההגיון הזה לאורך הדורות האייקיו היה צריך לרדת, לא? עובדתית זה להיפך, אז איפה הטעות?

    דבר נוסף, שים לב שהשקעה בהון אנושי זה לא רק רכישת השכלה, אלא גם יצירת הרבה אנשים ממושמעים ונאמנים לקולקטיב, נחש מי עושה זאת היטב?

    אני חושב שהחרדים תורמים לשגשוג עם ישראל בטווח הארוך הרבה יותר מצפונבון תל אביבי שמגדל 2 כלבים ושואף לברלין כבר היום ("בגלל ביבי"). ואלו שיוצאים לחו"ל לעשות פוסט-דוק יעשו זאת בכל מקרה, בגלל ההבדלים בתשתיות בין ישראל לארה"ב.

    מאז 1977 (נחש למה) מזהירים אותנו שישראל במדרון, וישנו בקרוב את שם המדינה לברבדוס (כי שישארו פה רק ברברים ודוסים), ובינתיים איכשהו התחזית לא מתממשת, נראה מה יהיה בהמשך 🙂 האמת שאני אופטימי, כי התחזית של רוב ערבי הפחידה אותי הרבה יותר.

    אהבתי

  48. אני מאמין שהחרדים יוצרים תוכנית להשבחה גנטית שממוקדת בתכונות הדומות לבני קוריאה – שליטה עצמית, חוסר יצירתיות, קונפורמיות וציות. הטיפשים נושרים שם בהמוניהם וקרויים שבבניקים, כך שהנשירה של בעלי האייקיו הנמוך משמעותית בהרבה מזו של בעלי האייקיו הגבוה, אך יתכן שנשים מצליחות חרדיות מולידות פחות.

    למה האייקיו האנושי לא יורד למרות הילודה הדיסוגנית? שאלה מאוד מעניינת. טענה שניתן למצוא בכתבי העת העוסקים בתחום היא שאפקט פלין המבוסס על שיפורים בתזונה, בירידת נישואי הקרובים ובחשיפה לחשיבה מדעית הצליח להתגבר לעת עתה על האפקט השלילי של הפריון הסלקטיבי.

    אהבתי

  49. תמריץ , הטענה הזו , שבעלי איי קיו גבוה מתנגדים לדת , פשוט חסרת שחר והיגיון . אחר כך באמת מתפלאים על תחזיות וניתוצם לאלפי רסיסים .

    מה שאתה קורה לו בעלי איי קיו גבוה , לא מתנגדים לדת כלל וכלל , הם מתנגדים לכפיה דתית . הם מתנגדים לאינקורפורציה של הדת , לתוך מוסדות המדינה , כלומר : דת שהינה ממלכתית ( כמו בישראל ) .

    אבל , אם הדת הינה פרטית , אינידיבידואלית , ולא פולשת לתחומים ציבוריים וכופה על חילוניים אושיות דת ופרקטיקה דנן , אזי , אין בכך שום פסול , והם גם ילחמו על זכותו של אדם דנן , לחיות בשקט על פי אמונתו .

    למשל :

    יש בישראל חילוניים . מכוח הממלכתיות הדתית הנוהגת בישראל , אזי , אין תחבורה ציבורית בשבת . בכך , אדם חילוני אתיאיסטי , הופך להיות אמצעי בידי הרשויות למטרה או תכלית , גדולה ממנו , ו – " מעוננת " ( מלשון עננים).

    זה מה שבעלי איי קיו גבוה ( במשמע : שמאל וכדומה ) מתכוונים . לא נגד דת פר סה ( כשלעצמה ) כלל וכלל לא !!

    להתראות

    אהבתי

  50. רק להבהרה ,

    בתגובתי לתמריץ , הסברתי את עמדת השמאל או בעלי האיי קיו גבוה סו קולד . זה לא עושה העמדה שלהם צודקת כמובן . אבל , צריך רק לדייק , ולהבין העמדה גופא , ואחר כך , לשלול אותה .

    ועמדתם הינה זו , שאין הם כלל וכלל נגד דת ( אם כי , חלקם עשויים לגלות סימפטיה מועטת כלפיה בלשון המעטה אפילו ) . שהרי , נגד דת , משמע הדבר :

    לצאת ולפעול , נגד אנשים דתיים , שאמונתם נעבדת באופן פרטי ואינידיבידואלי , וכדבר הזה , הם לא יעשו . רק יצאו נגד כפיית הדת , על המרחב הציבורי .

    תודה

    אהבתי

  51. הלל גרשוני גם הוא טוען שלחילונים אין מה לחשוש. הוא מסכים כי ישנו שינוי בחלק מהחברה החרדית.רק ששינוי זה אינו מתבטא ביציאה בשאלה אלא ביציאה לאקדמיה ועבודה ומיתון היחס לציונות.
    כנראה שעם גידול האוכלוסיה החרדית וגדילת הקושי הכלכלי המגמה הזו תגדל עמם. כ 50% גברים חרדים עובדים כעת. אחוז זה יגדל עם גידול אחוזם באוכלוסיה. מחמת אילוץ כלכלי. יש לקוות שזה יקרה גם בתחום הגיוס. עם גדילת האחוז החרדי והדתי בצבא, יקטן האיום שבו כלפי אורח חיים חרדי. מה שיגביר את הגיוס בהדרגה.

    אהבתי

  52. לחילונים בני דורנו אין מה לחשוש כי כנראה ימותו במדינה עם רוב לא חרדי. לחילונים בני הדור הבא זה סימן שאלה גדול.

    אהבתי

  53. אם היו מציגים לטבנקין מה קרה 45 שנה קדימה בתנועה שהוא עמד בראשה, אם היו מציגים לרב קוק איך נלמדת תורתו 45 שנה אחרי מותו, אם היו מספרים לבגין איך יראה הליכוד 45 שנים אחרי עזיבתו – כל אלו היו מזדעקים.
    למה מזדעקים? כי זה לא [בדיוק] מה שהם האמינו בו.
    וזאת הבעיה בתרחישים של תמריץ (שחלקם נראה לי מוטעה לחלוטין). המסגרות נשארות (שמאל, ימין, דת, חילון, ליברליות, פרוגרסיביות ….) אבל התוכן מתקדם ומשתנה.
    ולכן התרחישים מעווותים (חלקם) כי הם שופטים את העתיד בעיניים של ההווה. בשביל לבנות תרחישים נכונים צריך להוון גם את מסגרת השיפוט.
    להוון את השיפוט זאת משימה קשה ביותר ולכן אישית אני מעדיף להסתכל על השיטה הכוללת. כמו שארהב היא חזקה בגלל השיטה ובגלל הערכים והאתוס, ואחרי כל הבכי והנהי היא תשרוד ותשגשג גם את טראמפ וגם את אובמה, כך בדיוק (ואף יותר) מדינת העם היהודי.
    וביותר מיקוד, כמו שענייני דת ומדינה עברו מתחים רבים במהלך שנות קיומה של המדינה (מי זוכר את יוסלה שומכר??) אבל הצלחנו לשגשג -כן יהיה בעתיד.
    היום המסורת מתחזקת בקרב העם אבל במקביל גם הערכים הליברלים, ושתיהן גרות יחדיו באותו בית, ולכן בעתיד התרחישים המתוארים הינם בסבירות נמוכה בעיני.
    לדעתי המתחים שיווצרו בעתיד יהיו שונים לגמרי ממה שתמריץ מתרחש, ולו מהסיבה שיהיו פה אנשים עם מחשבות אחרות, עם דעות אחרות, רחוקים מהבעיות שהעסיקו אותנו.

    אהבתי

  54. לאל רום,
    בתשובה לשאלותך:

    א. עמדתי כלפי דמוקרטיה היא שזו שיטת ממשל המתאימה *רק* למדינות שרוב אוכלוסייתן תומך בדמוקרטיה.
    אם רוב האוכלוסייה מעלה לשלטון, באמצעים דמוקרטים, מפלגה המתנגדת לדמוקרטיה ומבטיחה לחסלה לאחר שתעלה לשלטון [מפלגה פשיסטית, קומוניסטית או דתית תיאוקרטית] – מדובר בשיטה שמביאה לחיסול עצמי שלה. דמוקרטיה מתאבדת.
    חלק מהותי של השיטה הדמוקרטיה הוא מתן זכות להמונים להתחרט על בחירתם הקודמת ולהחליף את השלטון. לתפיסתי, בחירה במנהיג / מפלגה שיהיה בלתי אפשרי להחליפם אחרי שיתבססו בשלטון וישתלטו על כל המערכות במדינה – אינה אמורה להיות כלולה במגוון האפשרויות שיוצעו לבחירת העם.
    מכאן, אם החוק, או מערכת המשפט שתפקידה לפרש את החוק, אינו שולל ריצת מפלגות שכאלו בבחירות, וקיימת הסתברות לא מבוטלת שההמונים יבחרו דווקא בהן, הדמוקרטיה "המתאבדת" מפסיקה להיות השיטה ההכי פחות גרועה.
    הדבר נכון להרבה מדינות מוסלמיות שקיים חשש שיבחרו בשלטוו תיאוקרטי חשוך, ולהרבה מדינות אפריקאיות ודרום אמריקאיות שרוב אוכלוסייתן סובל מעוני מרוד ומפערים בלתי נתפסים בינו לבין אליטה מושחתת קטנטנה, וקיים חשש שיבחרו בפופוליסט וורוד או אדום.

    בהקשר לפוסט הנוכחי – אם בישראל 1965 יהיה סיכוי סביר לעליית תיאוקרטיה יהודית, מפלגה הדוגלת בכך תרצה להיבחר בכדי לחסל את הדמוקרטיה, ומערכות החוק והמשפט לא יחסמו אותה מראש – רצון העם יקבע שהדמוקרטיה הישראלית תתחסל.

    ב. החשיבות ההיסטוריה של רציחות עם קודמות
    ברור שהמפלגה הנאצית רצתה להתפטר מכל מי שראתה בו גורם שיזיק לשגשוג הרייך בן אלף השנים שביקשו להקים. ומכאן (לתפיסתה) הוא הפך לחסר כל זכות להמשיך להתקיים. בשלב הראשון הם ביקשו להתפטר מנכים, יהודים, צוענים והומוסקסואלים, ובשלב השני גם מהמוני אוקראינים, פולנים וסלבים, התופסים אדמות הנחוצות לשגשוג מרחב הקיום הגרמני.
    ברור שהידע על אי ענישת האחראיים לרציחות עם קודמות שביצעו הרוסים והטורקים (ורצח העם שביצעו הגרמנים עצמם בקולוניה האפריקאית שלהם) לא היווה מקור השראה או מניע. הוא רק סימן להם שאין להם סיבה לחשוש מעונש על מעשיהם. לקח היסטורי של העדר כל הרתעה.
    ידוע שהיטלר עצמו אמר במפורש, בהקשר לחששות מתגובות העולם (הנשלט, כידוע להם, ע'י יהודים) לפגיעה ביהודים – "ומי כבר זוכר את רצח הארמנים". אור ירוק לכל מעשה, נפשע ככל שיהיה.

    אהבתי

  55. אני רוצה לחזק את מה שיאיר כתב ("היום המסורת מתחזקת בקרב העם אבל במקביל גם הערכים הליברלים, ושתיהן גרות יחדיו באותו בית")

    עולם הישיבות ולימוד התורה בישראל משגשג כיום כפי שלא שיגשג מעולם, דווקא במדינה הציונית המשוקצת.
    זה קורה כי הכלכלה בישראל פורחת ומאפשרת לשאת על גבה את לומדי התורה (יש יגידו שזה תכלית קיום העם היהודי).
    איזה יכולת תהיה ללימוד תורה אם הכלכלה תדעך ? הרי ברור שמדינה דועכת כלכלית לא תוכל לשאת על גבה יותר לומדי תורה, זה לא משנה כמה פופוליזם תזרוק פנימה.
    ולכן, בהנחה שלימוד תורה הוא המטרה העיקרית והראשית, שמירה על כלכלה שמאפשרת את זה זה גם ערך חשוב.
    זה דומה במידה רבה לכך שאם מפחיתים שעורי המס, שעור הגביה האבסולוטי עולה, למרות שזה לכאורה סותר (נשמור על חופש כלכלי ואזרחי כדי לאפשר כלכלה פורחת ולמוד תורה פורח).
    אני לא יודע אם זה מה שיקרה בפועל, אני רק טוען שזו צורת חשיבה הגיונית שקיימת כבר היום.

    אהבתי

  56. קמיליה ,

    את כותבת :

    " לתפיסתי, בחירה במנהיג / מפלגה שיהיה בלתי אפשרי להחליפם אחרי שיתבססו בשלטון וישתלטו על כל המערכות במדינה – אינה אמורה להיות כלולה במגוון האפשרויות שיוצעו לבחירת העם. "

    ואני מסביר שוב , שמה שמונע זאת , שהם יתבססו וישתלטו , זוהי מערכת בתי משפט עצמאיים , שופטים שלא עובדים אצל אף אחד . או כי אז , מנהיג לא יכול לגרוס : אלוהים לשלטון בחרתני …. הוא שולט 4 שנים בלבד ( או בקירוב ) ואז , בבחירות נבחר שוב אם לאיו . אבל , אם הוא מבצע מניפולציות , או כפיה , אזי , מה שיקבע :

    זה או אלימות נגד ( מה שהדבר האחרון כמובן שרצוי להגיע אליו ) או קבלת מרות בית משפט ( שהרי הענין ידון בבית המשפט ) . לכן הפקטור הינו :

    כיבוד שלטון החוק , ומה שקובע את איכותו , זה בעיקר מערכת משפט עצמאית . זה ממש פשוט !!

    לגבי פרשנות החוק על ידי בית המשפט , אז כבר הסברתי לך , אם החוק לא יפורשן כפי שהתפרשן אכן , ניתן היה למנוע במשך שנים , את ריצת החרדים ( דגל התורה , יהדות התורה וכו…. ) ניתן היה למנוע מהרבה מפלגות לרוץ בכלל . זכויות יסוד ככלל , בית משפט מפרש בצמצום או מרסן ומונע בצמצום , לכן צריך זהירות מתבקשת . אבל שוב :

    מה שחשוב היה להבין זה :

    שבית משפט לא תקף רעיונית עיונית החוק . אם היה מוכח מלפניו , שמפלגה הינה בעליל , במפגיע במצעה נגד מדינה יהודית ( או מדינת היהודים למעשה ) ודמוקרטית , בית המשפט לא היה מהסס , הוא היסס לא בגלל העיקרון , אלא , בגלל המינון . שלא תהא פגיעה גורפת בזכות יסוד .

    לגבי היטלר :

    אזי , אם הבנתי נכון , לשיטתך , הוא היה ממציא השיטה של " רצח עם " בשביל להשמיד היהודים , כלומר : כך או כך , תקדימים לא היו מעלים או מורידים . האם כך ?

    להתראות

    אהבתי

  57. יאיר , אני קצר במשאבים , הטיעון של תמריץ , כפי שאני מבין אותו בקצרה, הוא שבכל התנועות שמנית אין 'דטרמניזם דמוגרפי' כי הן כולן ברובן פתוחות לשינוי ,לא מתעקשות על שימור עצמי ובל מקרה אין אצלן מסורת ארוכה של שימור כזה.
    3718 , לא בכל נקודה על עקומת לאפר אם מפחיתים את המס גביותו עולה. יש נקודות בהן היא יורדת .
    ובכל מקרה , לא קשור לעניין זה , אבל אני חייב להדגיש 🙂 , ממשלות בעלות מטבע ריבוני לא צריכות לגבות מיסים מהציבור בשביל להוציא הוצאות. למעשה, אין אפילו פעולה חשבונאית בספרים שממשלה מוציאה כספים שהיא קיבלה ממס.

    אהבתי

  58. גיא, אני חושב שגם החרדים משתנים, אבל גם אם לא אזי האחרים משתנים ובכך מצטמצמים הפערים והסיכסוכים אותם חוזה תמריץ.

    אהבתי

  59. יאיר , לדעתי יש לחרדים אותו מנגנון שימור עצמי כמו שיש לפלסטינים.

    כמו שכתב אמיל והבלשים :

    "שהשאיפה של הפלסטינים זה להמשיך לשאוף ואם ההסטוריה חוזרת הם יקבלו את שאיפתם וימשיכו לדרוש ובשנת 2065 יפנו למזכירות האו"ם בשנחאי או מומבאי ויבקשו לסלק את ישראל מההתאחדות הכדורגל הגלקטית עד שלא תפנה את ההאחזויות הלא חוקיות באיזורי הים המיובשים של מדינת פלסטין בדרך לקפריסין או משהו שטותי דומה אחר והליצן האמריקאי התורן יגיב במשהו חסר משמעות."

    אני מניח שעם זה קל יותר להזדהות. אני מאמין כאמור , שמדובר באותו מנגנון
    אצל החרדים אבל מקווה מאד שאני טועה.

    Liked by 1 person

  60. גיא, אני לא מבין את הטיעון שלך אודות החרדים בהקשר להשוואתם לפלסטינים.

    אהבתי

  61. דווקא החרדים, לפחות בעיני, הם גדולי הממשים ולא רק חולמים או צועקים. ההישגים שלהם יפים מאוד.

    Liked by 1 person

  62. מהסיפור של אמיל והבלשים רואים שכולם משתנים.
    הסינים , ההודים , האמריקאים , הישראלים שמייבשים את הים…
    ואפילו… אפילו ההתאחדות לכדורגל משתנה … להתאחדות בין גאלאקטית.
    רק הפלסטינים לא משתנים. הם כמו היום פונים לאום וכו' ….
    אותו דבר גם החרדים לא משתנים ( או בקושי בקושי משתנים.)
    לפחות מניסיוני האישי.
    היורשים של בגין , של טבנקין , של הרב קוק … השתנו.
    החרדים לא ממש
    על תקן …
    הים הוא אותו ים והחרדים אותם חרדים.
    אבל , כאמור,
    הלוואי ואתבדה.

    אהבתי

  63. אנחנו חיים בעשור שבו חרדים יוצאים לאקדמיה ומתחילים להתגייס. אז יש שינוי. אבל גם אם החרדים יהפכו לחרד"לים בסגנון סמוטריץ' שכן עובדים ומשרתים, צביון המדינה ישתנה מאוד, אולי בצורה בלתי נסבלת לרבים.

    אהבתי

  64. רק מומלץ מאוד , בלינק הבא , לקרוא על סנקציות של משרד האוצר האמריקני , על שופטים וחברי בית המשפט העליון הונצואלי , סנקציות בגין המוזכר לעי"ל. תקראו קצת על מעללי בית המשפט העליון שם , ותבינו , מה קורה כאשר בית משפט , הופך להיות חותמת גומי של הרשות המבצעת . בית משפט חייב להיות עצמאי , לא עובד אצל אף אחד , הנה כאן :

    https://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/sm0090.aspx

    להתראות

    אהבתי

כתיבת תגובה