מה ישר ומה עקום בעקומה?

האתאיסט הלוחמני בעל הפודקסט הידוע, סאם האריס, הקדיש זמן שידור אוהד לצ'רלס מארי, מחבר הספר "עקומת הפעמון" שחולל שערוריה בשנות התשעים. "עקומת הפעמון" טען שהבדלי מנת המשכל בין לבנים לשחורים באמריקה הם גנטיים בחלקם, וביכולתו של הבדל גנטי להסביר הרבה מהפער בהכנסה ובעוד מדדים בין בני שני הגזעים.

מנגד, חוקרי אינטליגנציה מהצד הליברלי מתקיפים באופן מנומק את הלגיטימציה שסאם האריס נתן לספר והטענות להבדלי איי קיו על פי גזע מוצגות כ"מדע זבל".

המדע העוסק בהבדלי האיי קיו והגזע ובשורשיהם הגנטיים די דומה לדעתי למדע התחממות האקלים. הראיות שהצטברו בתחום מאוד מוצקות, גם אם לא מוחלטות כמו ראיות פיזיקליות, ואף אם יש פה ושם מידע שנראה סותר, רוב המדענים העוסקים בנושא השתכנעו מהן. אבל מחוץ לקהילה המדעית המדע לא נוח עבור הרבה פוליטיקאים וטענותיו לא זוכות לתמיכה פוליטית.

ההבדל הוא שמדע האינטליגנציה והגזע מותקף משמאל בעוד שמדע התחממות כדור הארץ מותקף מימין. עוד הבדל בולט הוא שהמדענים המדברים על ההתחממות הגלובאלית, על אף הבוז שהם מעוררים בצד הימני של המפה הפוליטית, זוכים לתמיכה עזה משמאל. זאת בעוד שגם הצד הימני לא מגבה פוליטית את אסכולת "עקומת הפעמון". האמת, יש לו סיבה טובה. כמו שרמזתי לא פעם, למגינת לבם של רבים מקוראיי, אם נתחיל לפשפש יותר מדי בשאלת הבדלי מנת המשכל בין כל מיני קבוצות, נגלה שהפער בין שמאלנים לימניים לטובת השמאלנים משמעותי אולי לא פחות מההבדל בין לבנים לשחורים לטובת הלבנים.

80 תגובות בנושא “מה ישר ומה עקום בעקומה?

  1. לורנס סאמרס, נשיא אוניברסיטת הרווארד, טען טענות דומות לגבי גברים ונשים.
    תמריץ,
    מי יותר חזק, כושי שמאלני או סיני ימני?

    אהבתי

  2. יש הבדלים בין גברים לנשים בתחומי העניין, לאו דווקא באייקיו הממוצע. תמיד שמתי לב לכך שאין פה, ובבלוגים דומים לזה, מגיבות ממין נקבה. למרבה המזל מאז קמיליה שיפרה משמעותית את המאזן בכוחות עצמה.

    Liked by 2 אנשים

  3. תמריץ , דווקא תיאורית האבולוציה מאוד קלאסית בקשר לכך . אבל אסור לשכוח , שיש לפלח את התנגדות הימין להתחממות או עיניני אקלים :

    יש הטוענים שזה סיפור בדים , אלף לילה ולילה , ההונאה הכי מדהימה בהיסטוריה האנושית . יש הטוענים , שגם אם זה נכון , זה לא ביג דיל , והתועלת מן הייצור התעשייתי , עולה על הנזק . יש הטוענים , שיש השפעה , אבל , היא אקראית , ולא מגיעה לכדי צורך בהיסטריה כזו .

    מה שתמיד נכון ,זה הפסיכואנליזה . קשה להבין למה ימין לפעמים כך , שמאל כך , רק פסיכואנליזה מסבירה זאת באופן קוהרנטי אכן .

    להתראות

    אהבתי

  4. סטיב סיילר (שהוזכר לפני כמה פוסטים) כתב ניתוח מבריק על המאמר בווקס. המיוחד בו הוא שברוב הנקודות מבטאים הפרופסורים הסכמה כללית למה שמארי אומר ב"עקומת הפעמון", ונרתעים רגע לפני השלמת הפאזל והחיבור בין פערי הגנטיקה ומנת המשכל לפער בין שחורים ללבנים, אבל הקוראים יתקשו לקלוט זאת.
    בלשונו של סיילר:
    "They’re kind of like some prisoner of war being put on TV to denounce the Great Satan while blinking T-O-R-T-U-R-E in Morse Code? But what if nobody back home knows Morse Code anymore?"
    http://www.unz.com/isteve/vox-charles-murray-is-once-again-peddling-junk-science-about/

    אהבתי

  5. תמריץ, כתבת:
    הראיות שהצטברו בתחום מאוד מוצקות, גם אם לא מוחלטות כמו ראיות פיזיקליות, ואף אם יש פה ושם מידע שנראה סותר, רוב המדענים העוסקים בנושא השתכנעו מהן."

    אני לא בטוח שהלינק שצירפת "2013-survey-of-expert-opinion-on-intelligence" תומך במה שכתבת.

    בעמוד 15 נשאלת השאלה "Sufficient evidence to arrive at a reasonable estimate of the heritability of cognitive ability/intelligence in populations of developed countries?"
    והתשובה הלא מפתיעה היא שרוב ה-"מומחים" חושבים שכן. קודם כל, צריך לשים לב שה-"מומחים" הם בסה"כ מחברים מתוך רשימת המחברים שפרסמו בעיתונים מדעים מהתחום, לא "מחבר ראשון" או "מחבר אחרון" ברשימת המחברים, אלא פשוט כל אחד ששמו היה ברשימה. "מומחים" אחרים היו סטודנטים שמתעניינים בתחום וכו'. גם מתוכם, רק 70 מהנשאלים השלימו את השאלון כשענו למייל, 158 ענו באופן חלקי. לא מדהים בכלל. אבל בלי קשר למומחיות של המומחים, התשובה פה מאוד ברורה, יש אלמנט מורש באינטליגנציה, אני לא חושב שרבים מתכחשים לכך.

    השאלה הבאה שנשאלה, עמוד 16, היא היותר חשובה, "מה המקור להבדלים ב- IQ בין שחורים/לבנים בארה"ב". רק 1% מהנשאלים ענה שגנטיקה, בעוד 15% ענו שסביבה, מן הסתם הרבה יותר ענו ששילוב של השניים. החלק הכחול בעמוד 16 בכלל שייך לממצאים של המאמר מ- 1984.

    כל שאר השאלות לא נוגעות בעצם העניין.

    הלינק האחר שצירפת, למאמר ב- Vox, דווקא היה משכנע הרבה יותר.

    אהבתי

  6. Kb, להבנתי אתה לא צודק.
    בעמוד 16 החלק התחתון שייך לממצאי המחקר הנוכחי. מאוד אהבתי את התיאור של סטיב סיילר לגבי המאמר בווקס, כפי שהבאתי למעלה. זה מזכיר לי דברים שקראתי בחקר ההיסטוריה של מחשבת ישראל. רב מתמודד עם טענות כפירה ומפריך אותן בצורה כה חלשה ועם הודאה במקצת, שהחשד הוא שבעצם בין השורות כוונתו הייתה לקבל אותן.
    לאף סקר אין אחוז היענות גבוה, גם לא לסקרי בחירות, ומדעי החברה לומדים לחיות עם זה. אין הצדקה להיטפל דווקא למחקר שסותר התקינות הפוליטית.
    אין ספק שחלק מהבדלי האינטליגנציה בין גזעים הוא סביבתי ואימוץ מועיל להעלאת מנת המשכל. השאלה אם אפשר לקפוץ מכאן כדי להניח שאין בכלל פער גזעים שמקורו גנטי. נשמע לי רחוק וסותר בצורה חדה את תער אוקהם, גם סותר לחלוטין את ההיגיון האבולוציוני שלפיו סביבות התפתחות שונות יתמרצו הופעת מוטציות בצורה שונה. כפי שיש הבדלים גנטיים אתניים כמעט בכל תכונה פיזית מדידה לרבות גובה, סוגי דם, שכיחות מחלות, תווי פנים ועוד.

    אהבתי

  7. תמריץ , רק חשוב לזכור : יש איזה תפיסה מיתית , שמה שטבע , הוא גם טבוע , וללא שינוי . אין טעות גדולה מזו !! גם אם יש הבדלים תרבותיים , או גנטיים , או מה שלא יהיה , דידאקטיקה ותראפיה ורפואה , יכולים לשנות זאת , ולהפוך כל קערה על פיה .

    נתתי בעבר המחשה פשוטה מאוד :

    לאדם יש מסת שרירים , והיא גנטית . אלא שעל ידי עיסוק או אימון במשקולות במכוני כושר , הוא מגדיל מאוד את נפח השרירים . וזהו !!

    איינשטיין אגב , כך מצטט אותו :

    " אופי טוב ורצון חזק , חשובים משכל ולמדנות " ( "תורת היחסות " , אהרון פינקר , ע' 230 ) .

    לכן האינטיליגנציה הרגשית והאצורה מה שאני קורא , יותר חשובים מן האינטילינציה האינסטרומנטלית ( נניח איי קיו ) לכן אגב , נשים יותר חכמות מגברים ככלל .

    להתראות

    אהבתי

  8. תמריץ, אני לא מבין, איך אתה יכול לפרש את תוצאות הסקר בעמוד 16 כתומכות במה שאתה אומר?

    החלק העליון של עמוד 16 בבהירות מוחלטת לא תומך, וגם אם החלק הכחול בתחתית העמוד שייך לסקר הנוכחי, הוא מראה ש-42% מהנשאלים חושבים שרק 0-40% מהשונות ניתנת להסבר מסיבות גנטיות, 3% יותר מאילו מאחוז הנשאלים שחושב ש- 40-60% מהשונות מקורה בגנטיקה. סטיית התקן 31%!!!!!!

    מה שנקרא, אל תתן לעובדות לבלבל אותך…

    אני לא נטפל למחקר הזה כי הוא סותר תקינות פוליטית, אין לי בעיה עם זה. אני נטפל אליו כי הוא פשוט לא משכנע במיוחד בלתמוך בטיעון הספציפי שאתה מעלה.

    נשמע לי מאוד הגיוני שיש הבדלים גנטים אתניים, כולל באינטליגנציה, אין סיבה שלא יהיו, כמו כל תכונה מורכבת אחרת. השאלה היא כמה הם מהותיים באמת, ובכלל עד כמה ניתן לדייק כשמדברים על משהו אמורפי כמו אינטליגנציה. לכן, אני תומך באיך ש- Vox התייחסו לנושא:
    It is never a good thing to make poorly justified scientific claims. When it comes to race and IQ, doing so is toxic.

    אהבתי

  9. לקבל שונות של 40% שקשורה לגנטיקה זה כמו למצוא מתאם פירסון של 0.64. זה מתאם סטטיסטי שנחשב עצום בפסיכולוגיה! אני בטח לא חושב שאמונה בשונות בסדר הגודל הזה היא הכחשה של הקשר בין גנטיקה לגזע.

    "עד כמה ניתן לדייק כשמדברים על משהו אמורפי כמו אינטליגנציה". חיסלת הרגע את רוב המחקר הפסיכולוגי שמדבר כל הזמן על מונחים אמורפיים כאלו, אם לא הרבה יותר, ודן בהם עם סטטיסטיקות מדויקות.

    אהבתי

  10. אל רום, תיאורטית אם ימצאו הגנים של האינטליגנציה וניתן יהיה לאבחן אותם בעוברים מופרים, אפשר יהיה בתוך כמה דורות בטכניקה של ברירת עוברים (או אולי אפילו שינוי גנטי?) לגדל סופר איינשטיינים, לא משנה מאיזה גזע. בכל גזע מסתובבים מספיק גנים פוטנציאליים לגאונות, רק צריך לגרום לברירה שתבחר בהם שוב ושוב, ולסלק את השפעותיה של היסטוריה אבולוציונית שאולי לא ביצעה ברירה כזו באופן טבעי. אבל האם תכנון אאוגני כזה הוא אוטופיה או דיסטופיה?

    אהבתי

  11. הטענה של כמה חוקרים דרך אגב היא שתהליך כמו שתיארתי למעלה קרה באופן טבעי בקרב היהודים בימי הביניים בגלל עזיבת הפחות מוכשרים שהתקשו לדבוק בדת המיעוט שדורשת ללמוד תורה, בגלל העדפת החתן הלמדן וסיבות דומות.

    Liked by 1 person

  12. תמריץ , הרי יש כבר תראפיה גנטית , אז מה הבעיה ? ובכלל , כתבתי גם הרי על דידאקטיקה או תראפיה וכדומה . ואין לך , משהו , שדידאקטיקה לא תתגבר עליו . לכן איינשטיין הגיע למסקנה הזו :

    האינדיבידואליות שלו בתפיסה של המרחב והזמן , זו הפרטית האישית , ההנדסה הצוברת , הראיה הביקורתית , לא קשורים לאיי קיו כלל וכלל . ולכן הרי הוא הגיע למה שהוא הגיע .

    אפשר היה להוכיח בקלות , שאפילו אדם נחות ביותר גנטית תרבותית ( אם יש דבר כזה , אבל נניח בשביל המתודולוגיה ) יכול להגיע להישגים בלתי נתפסים , רק על ידי חינוך ודידאקטיקה מתאימה . אין ספק בדבר !!

    להתראות

    אהבתי

  13. בקצרה,מחוץ לקהילה המדעית טענות כגון אלו משני הצדדים אינן נוחות משום שבממלכת הפוליטיקה (i.e כולל משרד , אוניברסיטה , עיתונות , תשקורת וכו' וכו')
    קל הרבה יותר לקבל שקר פשוט מאשר אמת מורכבת. (דה טוקוויל).
    לכן כשיש חשש מוצק שהשיח יהיה רדוד ובנאלי עדיף לחכם מלכתחילה לא לצאת בהצהרות שפיקח יידע לצאת מהן.

    Liked by 1 person

  14. אפשר להגיע להישגים בלתי נתפסים בשלל תחומים (דונלד טראמפ הוא נשיא ארצות הברית אחרי הכול), אבל האם מישהו עם אייקיו נמוך יכול להיות מדען חשוב? חוששני שלא.

    אהבתי

  15. תמריץ, אני לא חושב שאתה צודק. אני אתן לך דוגמא מתחום הגנטיקה של תכונות מורכבות הקשורות לפעילות מוחית.

    קח מחלת נפש כמו סכיזופרניה. לכולם ברור שיש מרכיב גנטי מאוד משמעותי בסכיזופרניה (מחקרי תאומים, משפחות וכו'). אחת הדרכים לזהות מהם השינויים הגנטים (בד"כ לא מדובר במוטציות, אילו קלות יחסית למציאה, אלא בסניפ'ים, Single nucleotide polymorphisms) היא מבחני אסוציאציה גנטית, יש פשוטים ויש מורכבים – היותר אמינים הם ה- GWAS – genome-wide association study. בפשטות, לוקחים קבוצה אתנית מוגדרת יפה (נניח, יהודים אשכנזים), מהסיבה שקל יותר לאתר במדגם אחיד יחסית גנטית את השונות, מחלקים לבריאים/חולים, לוקחים דם, מפיקים DNA, מרצפים, ומחפשים איפה ההבדלים. עושים את זה בכמה עשרות אלפי חולים, עושים סטטיסטיקה, ומוצאים אזורים בגנום שאמורים להיות באסוציאציה למחלה – כלומר, שם אמורים להיות שינויים גנטים (בד"כ SNPs) שמסבירים את השונות.

    כל כך הרבה כסף, כל כך הרבה מחקרים, כל כך הרבה סטודנטים שמרצפים גנים ודופקים אותם אצל עכברים בתקווה לראות פנוטיפ מתאים, וכלום. לא רק שכל מחקר מעלה ברשת גנים "חשודים" אחרים, בכל אוכלוסיה אתנית מדובר בגנים אחרים, ואף אחד מהגנים האילו לא אומת. עכשיו, הסיבות לכך רבות ומגוונות, אבל חלק גדול בבעיה היא שסכיזופרניה היא מחלה מאוד מורכבת, וגם אם ה- DSM יתאמץ לעדכן הגדרות, הקו בין ביפולריות לסכיזופרניה לסכיזואידיות יחסית מטושטש.

    מה אני מנסה להגיד? שלנסות להלביש שונות גנטית כלכך מורכבת על משהו אמורפי כמו אינטליגנציה הוא מאוד בעייתי. שוב, אין שום קשר לפוליטיקל קורקטנס, זה לא מעניין אותי. אני פשוט משווה את הבעייתיות לגנטיקה של מחלות נפש ורואה כמה זה לא ישים.

    Liked by 1 person

  16. אני מבין את הרתיעה מהרדוקציה של המורכבות, וזו תמה מרכזית אצלי בנושאים כלכליים. הלעג למי שמנסה להפוך את המורכבות העצומה של הכלכלה לגיליון אקסל פשוט, שאם מופיע בו משהו באדום זה אסון.
    אבל כאן בניגוד לקורלציות של גודל גרעון וכו' שלא מתקרלצות עם כלום, יש קורלציות די עצומות במנת משכל של תאומים זהים וכדומה, כולל אפילו המקרה של הפרדה בלידה. יש מחקרי אימוץ וכדומה שמראים שאין מתאם בין מאמצים למאומצים. התוקף של מדידת מנת משכל בוסס וזה הנושא שבו הכותבים בווקס בעצם יישרו קו עם מארי.

    Liked by 1 person

  17. לתפיסתי, פוסט זה רק מחזק את הטענה שלאינטליגנציה ולמנת המשכל השפעה זניחה בלבד על העמדות הפוליטיות.

    שום אינטליגנציה, גבוהה ככל שתהיה (לפחות לטענת כותב הפוסט) אינה מסוגלת לחסן את חכמי השמאל מהכחשת המציאות. הם לא מוכנים להשלים עם העובדה, יהיה גיבויה המחקרי אשר יהיה, שחלק מהאנשים פשוט נולדו טפשים מהאחרים, והם חלשים מלידה ולא "מוחלשים". אי הכחשת המציאות משמעה וויתור כואב מדי על הפנטזיה האוטופית של עולם שיויוני לחלוטין. וויתור נוסף על עמדת העליונות המוסרית של הנאבקים בכוחות האפליה והרשע החזקים לטובת המוחלשים האומללים.

    אפשר להוסיף ששום אינטליגנציה, נמוכה ככל שתהיה (לטענת כותב הפוסט) לא מונעת מטפשי הימין להבין שקבלת הממצאים על התחממות כדור הארץ משמעה וויתור על הפנטזיה האוטופית של חופש מוחלט, וצורך לתת לממשלות כוח פיקוח וכוח כפייה משמעותי על יזמים ועל חברות עסקיות.

    מכאן, אם אינטליגנציה אינה מסוגלת להגן על אדם מהדחף להכחיש את המציאות, ועמדות פוליטיות נקבעות על פי ערכים ועל פי הפנטזיות של העולם האוטופי אליו יש לחתור – אין כל חשיבות לשאלה האם האינטליגנציה של מצביעי השמאל גבוהה יותר או נמוכה יותר משל מצביעי הימין.
    מ.ש.ל

    * * * * *

    יש לי השערה מדוע הימין אינו עומד בהמוניו אחרי הטוענים שלאינטליגנציה גם מרכיב תורשתי משמעותי (בניגוד לשמאל המלכד כוחות אחרי מתריעי ההתחממות הגלובלית).
    הממצאים המחקרים הנ'ל אינם נוחים גם לימין, לא רק לשמאל.
    למרות טפשותם הרבה, הימנים מסוגלים להסיק שאם לא ניתן יהיה יותר להאשים את העניים בעוניים (לדוגמא בשל עצלנותם), והעניים אינם אחראיים למיגבלות אתן נולדו, אזי יש לחברה חובה מוסרית לעזור להם ולתמוך בהם. חובה ממנה הם מנסים להתחמק באמצעות הכחשת חשיבות האלמנט התורשתי.
    ניתן לטעון שממצאי המחקרים על המרכיב התורשתי באינטליגנציה תומכים במתן משכורת מינימום אוניברסלית. רעיון שאינו אהוד על השמאל (המעוניין בערוב הרבה מאוד גופים ממשלתיים בהחלטות למי לחלק, כמה ובאיזה תנאים) ואינו אהוד על הימין (המעוניין שאף אחד לא ידחוף את ידו לכיסו, ויאפשרו לו לתרום כמה שירצה ורק למי שירצה).

    אגב, אני תוהה איך אמורים לסווג את מי שגם אינו מכחיש שקיים *גם* מרכיב תורשתי באינטליגנציה וגם אינו מכחיש את חשיבות הטיפול בהתחממות הגלובלית ובהשפעות המזיקות של בני האדם על כדור הארץ.
    בני תערובת היברידים? 😊

    Liked by 2 אנשים

  18. תמריץ , בקלות מישהו עם אייקיו נמוך יכול להיות מדען חשוב , זה הרי בדיוק איינשטיין , הנה אצטט את פרופ' פינקר שוב לגבי ילדותו של איינשטיין :

    " כבר בימים הראשונים נתמלא לב ההורים בחששות כבדים ביחס להתפתחותו העתידה של הילד . לאלברט הצעיר היה ראש שמימדיו חרגו מהרגיל ואמו חששה שיש לו איזה פגם שכלי ….. בשנותיו הראשונות הו אגרם להוריו הרבה עוגמת נפש בגלל התפתחותו האיטית . הוא התקשה מאד בדיבור , עד כי חשבו לשלועלם לא ידבר . אפילו בגיל שבע היה עדיין חוזר ומשנן בעקשנות ביטויים שלימדו אותו המבוגרים וגם זאת בקושי רב …. כל הדבר היה עושה לאט וביסודיות : זאת היתה , כנראה , הסיבה לקשיי הדיבור שלו ….. איינשטיין עצמו יחס לאיטיות התפתחותו את גילוי תורת היחסות … ( שם בעמ' 186 ) .

    עד כאן הציטוט :

    היה סמוך ובטוח תמריץ , אפשר לקחת אדם עם איי קיו נמוך סו קולד , ולהפוך אותו לגאון מטורף . איינשטיין עשה זאת עם אוטודידאקטיקה ( מעין ) עם דידאקטיקה ממוקדת ונכונה , קל וחומר הדבר .

    להתראות

    אהבתי

  19. אל רום, יש לך מידע על מבחן אייקיו שעשה איינשטיין בגיל כלשהו והוציא בו ציון נמוך? סביר שלא כי מבחן בינה פותח ב-1905. אז איינשטיין כבר המציא תורת היחסות. להתחיל לדבר בגיל מאוחר זה לא מקביל בשום פנים לציון איי קיו נמוך.

    אהבתי

  20. תמריץ , זה בדיוק מה שאני מנסה להסביר לך , בעוד אתה ננעל על איי קיו ( מבחן פורמלי , מטענים וכדומה ) הרי ענין לנו באדם , שהוא בעליל נחזה להיראות מפגר . איי קיו , הרי גם בוחן כושר מילולי , בלי כושר מילולי , בלי צד שמאל של המוח , מה התועלת ?

    ואפרופו , העיסוק שלו בצדדים מילוליים גם , הביא לו הגאונות . איך ? הוא עבד במשרד הפטנטים השווייצרי , ושם :

    הניסוח הקפדני , התמצות , הם אלו שהפכו אותו בין היתר , למה שהוא , ותקצר היריעה …

    ואגב , הבעייתיות שלו הייתה כללית , לא רק דיבור , אילם להיות , זה לא הבעיה כמובן …. מה עלה בדעתך ?

    להתראות

    אהבתי

  21. ואגב תמריץ , תקרא שוב התגובות , אני לא טוען שאין שונות , אלא טוען , שלנוכח דידאקטיקה ממוקדת , אין הבדל אפקטיבי . זה לא סותר מבחני איי קיו כמובן , פר סה כמובן . אבל , הם רחוקים מלשקף האינטיליגנציה האפקטיבית , שהיא יותר רגשית ואצורה , מאשר זו האינסטרומנטלית . תקרא שוב …. להתראות

    אהבתי

  22. קמיליה , לגבי השאלה או התהיה בסיפא של התגובה שלך , אזי , עסקינן בעיקרון , בסתם : מרכז ….. או " מרכז מושגי " למעשה , בניגוד למרכז קונקרטי . ( נניח מרכז רעיוני ) .

    אם את בעדם , תצביעי " יש עתיד " …..

    להתראות

    אהבתי

  23. משה איפרגן מאתר מידה מבקר, בצורה אינטליגנטית, את ספרו של ארז תדמור מאתר מידה.
    מה שיכול להוכיח לגיא שלמרות הלחצים לקונפורמיות ולסגירת שורות במקומות עבודה – יכול להישאר גם מעט מקום לחשיבה חופשית.

    לטענת איפרגן, רוב המצביעים לליכוד ולמפלגות סקטוריאליות המזוהות עם הימין, למעשה מתנגדים לעקרונות של הימין הכלכלי הרפובליקאי / הליברטיאני.
    ניתן להסיק מדבריו, למרות שאינו טוען זאת במפורש, שכל המצביעים למפלגות שנועדו לקדם סקטור מסוים ולהעדיפו על האחרים (כמו ישראל ביתנו, ש'ס, יהדות התורה והבית היהודי) מחזיקים בהשקפת עולם כלכלית הנוטה לשמאל. מה שיכול גם להסביר את רמת השחיתות הציבורית הגבוהה בכל המפלגות הסקטוריאליות הנ'ל. כולל מעללי אריאל.

    http://mida.org.il/2017/05/19/הימין-המדומיין-בספרו-של-ארז-תדמור/

    ניתן לקשר זאת גם לבחירות בארה'ב, ולטענה שמצביעי קלינטון אינטליגנטים ממצביעי טראמפ. ניתן להטיל ספק כבד בטענה שהמוני השחורים וההיספנים שהצביעו לקלינטון תומכים בכלל באידיאולוגיה של השמאל החילוני / קוסמופוליטי / ליברלי. כנראה להפך. הם הצביעו בעיקר ממניעים סקטוריאלים – רצון להנות מקצבאות רווחה נדיבות ו/או מהגירה חופשית וקבלת אזרחות אמריקאית. קשה להניח שדווקא הם אלו שיעזרו להעלות את האינטליגנציה הממוצעת של בוחרי קלינטון מעל האינטליגנציה הממוצעת של בוחרי טראמפ.

    Liked by 1 person

  24. לאל רום,
    האם אתה מניח שמפלגת יש עתיד מייצגת איזשהו "מרכז רעיוני" אידיאולוגי, שעושה איטגרציה מוצלחת בין חלק מרעיונות הימין לבין חלק מרעיונות השמאל? חמור מכך, שיאיר לפיד מיצג בכלל איזשהם רעיונות אידיאולוגים?

    אהבתי

  25. קמיליה, לגבי מה שכתבת מעניין שגם ההיפך לא נכון. אפשר היה לחשוב שהשחורים הם ציבור שמרני ביותר (כמו השחורים באפריקה) שמתעב הפלות ושונא גייז ומצביע למפלגה הדמוקרטית רק כי מרעיפה עליו כסף בתקציבי רווחה.
    בפועל ההתחברות למפלגה הדמוקרטית הזיזה את השחורים מאוד לכיוון הליברלי בנושאים חברתיים.

    אהבתי

  26. אני חושב שלפיד מבטא אידיאולוגיה, רק שהיא לא זו שהוא מציג בפומבי. בורגנות שבעה שמתעבת משיחיות ומאמינה בערכים מערביים זו אידיאולוגיה.

    Liked by 1 person

  27. קמיליה , כלל וכלל לא , איבחנתי מפורשות ( בקירוב ) בין שני סוגי מרכז :

    " מרכז מושגי " ו – " מרכז קונקרטי " ( במשתמע ) . המרכז המושגי , מנוטרל בעיקרון מאידיאולוגיות , וחי או מתאים עצמו לדינמיקה של מציאות משתנה , ורק ברקע , אסטרטגיות בגדול , לרוב קונצנזואליות ( נניח ביטחון וחתירה ככלל לשלום או פיתרון נניח ) .

    המרכז הקונקרטי , הוא מרכז המגלם מראש , אידיאולוגיה ספציפית ונתונה וידועה , נניח " המחנה הציוני " :

    שתי מדינות לשני עמים
    מדינת רווחה
    ליברליזם
    הפרדת הדת מן המדינה

    וכדומה …. כך שיאיר לפיד או " יש עתיד " לא מבצעים אינטגרציה , אלא :

    מוכנים על הנייר לשמוע ולקנות הכל , ולא מוכנים לקנות מראש כלום . אין " כזה ראה וקדש " אין דבקות נוקשה ברעיון או אידיאולוגיה . אלא , התאמה עינינית . כאשר יש דבקות נוקשה , נוצרים ספינים פסיכולוגיים , והונאות עצמיות , כולם סובלים מכך בסוף .אפשר לשלב למשל , רווחה , עם צמיחה . או כדברי נתניהו :

    " אם אין רווחה , אין רווחים …." אז זה גם וגם .

    ותקצר היריעה …..

    אז אם את בהייבריד ( כפי כינוייך הדבר ) אזי : את בעד : " יש עתיד " .

    להתראות

    אהבתי

  28. רק שני תיקונים :

    " אם אין רווחים , אין רווחה …. " ולא ההיפך כמובן ( לכאורה ) .

    ועוד :

    סו קולד : הפרדה בין דת למדינה ( אין באמת דבר כזה ממש , הפרדה דנן ) .

    להתראות

    אהבתי

  29. תמריץ,
    בהמשך לדבריך על הכושים האמריקאים, אולין גורדון מנתחת, בירחון מוזאיק, את העמדות הפוליטיות של יהדות אמריקה.

    אהבתי

  30. ערֶבים זה לזה – הפרקטיקה

    אחרי חמש שנים בביטוח בריאות פרטי, ריינר רגלינג החליט לעזוב. כידוע, בגרמניה מתחלקת מערכת הבריאות בין ביטוחים פרטיים לקופות החולים החוקיות (מעין המודל הישראלי, או למעשה להיפך, כי הגרמנים היו קודם) – אך רגלינג לא עבר לקופת חולים. במקום, הוא בחר באפשרות שלישית, הרבה פחות ידועה: "אגודת סולידריות". כעת, ריינר משלם דמי חברות חודשיים שהם נמוכים משמעותית מהביטוח הפרטי (ותלויים בהכנסה, כך שריינר צריך להיות מהמשלמים סכום גבוה יותר באגודה). חצי מדמי החברות הולך לחשבון בריאות אישי שבו הוא שולט ויכול להחליט לאיזה טיפולים להשתמש בו – זאת בניגוד לביטוח הפרטי, שבו הרגיש שהוא משלם ביטוח ובכל זאת נדרש להוציא מכיסו על טיפולים שהרגיש שנחוצים.

    רוב החצי הנותר הולך לטיפולים שהחברים צריכים, לפי החלטת חברי האגודה. והשאר מממן לא רק תפעול, אלא גם ביטוח סרטן מלא שהאגודה מספקת לחבריה. ההחלטה המשותפת אומרת שיש להשתתף בפגישות תקופתיות ולעדכן את החברים במצבך, אם הוא דורש טיפול. הצורך לפנות לחברים בדרישות, לפחות בגרמניה, ביחד עם הזמינות של חשבון אישי, מעודדים אחריות אישית. ההוצאות של האגודה, פר מבוטח, הן כחצי מההוצאה למבוטח בביטוח פרטי. אפשר לחשוש שהחלטות משותפות יגיעו תדיר לבתי המשפט, אך לדברי יו"ר אגודת החסכון והתמיכה לשוטרים באולדנבורג, המאגדת 4000 חברים, דבר זה לא קרה מאז 1989*.

    אהבתי

  31. הכתבה שהביא חייל זקן ממוזאיק מומלצת. היא אולי מעט כבדה אבל מאוד חשובה.
    המחברת טוענת שהליברליזם, בו דוגלים לא מעט יהודים (בעיקר יהודים צעירים חילוניים), סטה בחדות הן מהמסורת האמריקאית והן מהמסורת היהודית.
    סטייה זו מציבה אותם בהכרח במסלול התנגשות עם ישראל. מדינה שמייצגת את כל מה שהליברלים האלו נלחמים נגדו.
    לדוגמא
    – אסור למדינה להעדיף את האינטרסים הפרטיקולרים שלה על האינטרסים של כלל האנושות! כולל איסור כל פעולה צבאית נגד מדינה אחרת לפני קבלת אישור מהאו'ם.
    – המרחב הציבורי חייב להיות נקי מכל ביטויי דת.
    – ליחיד יש רק זכויות ולמדינה יש רק חובות (פרט לחובת היחיד לשלם למדינה מיסים, הוא לא חייב לה דבר. מכאן התנגדות עקרונית עזה לרעיון גיוס חובה לצבא). חובת המדינה היא להיות מדינת רווחה,לתת לאזרחיה ולדאוג להם לכל דבר ובכל עניין.
    – הרעיון שעניי עירך קודמים לעניי ערים אחרות הוא רעיון בלתי מוסרי

    חלקה האחרון של הכתבה:

    , at least before liberalism abandoned the concepts of the nation-state, non-voluntary communities, and religion in the public square, the differences were more easily papered over, allowing American Jews to be at once committed Jews and committed liberals without experiencing severe cognitive dissonance.

    Today, that is no longer possible; liberalism’s differences with Judaism have become too glaring. And, forced to make a choice, non-Orthodox American Jews have increasingly chosen liberalism over Judaism. In some ways, Israel is mere collateral damage in this contest, being simply the most visible symbol of the religion that liberal American Jews have chosen to reject. But that symbol is of the essence. Despite being a secular country, Israel’s character, as Gordis writes, has been informed by Judaism since its inception; nor could it be otherwise without effectively eliminating the “Jewish” from the Jewish state.

    For all of these reasons, I see little prospect of a rapprochement between the two communities without a dramatic change in American Jewish attitudes toward liberalism, toward Judaism, or toward both. Ultimately, I do believe this change will happen, if only because, in my view, modern liberalism itself is too radical a departure from centuries of political and religious tradition to be viable over the long run. Sadly, however, I’m far less certain that the needed change will occur in time to save American Jews’ relationship with Israel.

    Liked by 1 person

  32. רק המלצה למי שמעונין בכך :

    על מנת להמחיש בצורה האולטימטיבית ממש , מהו " מרכז מושגי " , הקוראים או המגיבים , יכולים לעקוב אחרי הטור דיעה של בן דרור ימיני ( ידיעות אחרונות , הנייר כמובן , "המוסף לשבת " ) ולהיווכח , בהמחשה קלאסית ( כמובן , אין לקבל דעתו בבחינת " כזה ראה וקדש " כל אחד לעצמו יעשה החשבון , אבל , ההתפלגות של הדיעות , מצביעה בעליל על " מרכז מושגי " ) או כמובן במקום אחר בו הוא כותב ( למשל " ישראל היום " אינטרנט ) .

    להתראות

    אהבתי

  33. לתפיסתי, המונח "מפלגת מרכז" יכול להתייחס ל 4 תופעות (וכל תערובת כלשהי ביניהן) :

    1. מרכז חשבוני – מפלגה המנסה לעמוד, בכל נושא ונושא,על נקודת החציון של סקרי דעת הקהל האחרונים. זו מפלגה המנסה למשוך את מירב הקולות המתלבטים, הן ממחנה הימין והן ממחנה השמאל, ועמדותיה נקבעות על פי ממצאי סוקר הבית שלה.
    למפלגה שכזו כוח משיכה גדול במיוחד בקרב האדישים לפוליטיקה, אלו שאינם רוצים להרגיז בדעותיהם אף אחד, המבולבלים, הנבוכים, המשתכנעים מהגורם האחרון שדיבר אתם וכדומה וכדומה. ובעיקר אם עומד בראשה יפיוף כריזמטי.
    לרוב מדובר בהתחזות, כמו מפלגת שמאל המנסה להציג את עצמה כמפלגת מרכז. מסכה שמתקלפת זמן קצר יחסית לאחר הבחירות.

    2. מרכז אידיאולוגי [על פי הטרמינולוגיה של אל רום – מרכז קונקרטי]. הכולל אנשים שביצעו איזושהי אינטגרציה בין אידיאולוגיות הימין ואידיאולוגיית השמאל. לבן דרור ימיני, אותו הזכיר אל רום, (שהגדיר את עצמו כ"מרכז מיליטנטי") אני יכולה להוסיף את ד'ר דן שיפטן, את מיכה גודמן (שהוזכר לאחרונה בהקשר לספרו מלכוד 67), ועוד כמה. לצערי – מעטים מדי.

    3. מרכז אופורטיוניסטי / מנצל הזדמנויות – אידיאולוגיה של העדר כל אידיאולוגיה [על פי הטרמינולוגיה של אל רום – מרכז מושגי]. התנערות מכל אידיאולוגיה המצמצמת את חופש הפעולה המוחלט לפעול בהתאם לנסיבות המשתנות. לתפיסתי, במידה מסוימת אין שום אפשרות להיות חסר כל אידיאוולוגיה, כפי שגם לא ניתן להיות "עיתונאי אוביקטיבי". לכולנו יש ערכים ותפיסות עולם הקובעים מה בכלל נכנס לשדה הראיה שלנו וממה אנו מתעלמים. יותר מכך, זו הכוונה להסתכלות רק על הטווח הקצר ולהתעלמות מהטווח הארוך. הדימוי שעולה בי הוא לסוחרי יום בבורסה, המנסים לתפוס גלים, בניגוד למשקיעים לטווחים ארוכים.

    4. מרכז הסלט – מפלגה הכוללת גם אנשי שמאל מובהקים (לדוגמא עופר שלח ויעל גרמן שהיו יכולים לייצג גם את מרצ, וקולט אביטל השייכת למחנה הציוני),גם אנשי ימין דתי לאומי מתונים (לדוגמא אליעזר שטרן ועליזה לביא), גם תומכי ימין כלכלי (כמו יאיר לפיד ויעקב פרי) וגם "חברתיים" שהיו יכולים להצטרף למפלגתו של כחלון (כמו קארין אלהרר ונדמה לי שגם מאיר כהן). השם היחיד שניתן למצוא לסלט זה הוא "מפלגת מרכז". לכולם אינטרס לשתף פעולה עם שאר חברי מפלגתם, למרות המחלוקות האידיאולוגיות ביניהם, בכדי לא לאבד את כיסאם.

    לתפיסתי, מפלגת יש עתיד היא תערובת של שלושה סוגי מרכז: 1 + 3 + 4
    הכל פרט למרכז אידאולוגי (2).

    ***

    יאיר לפיד, מאידך, נראה לי כדמות מעט מורכבת יותר מזו שצייר תמריץ.
    מהספר הביוגרפי שכתב על אביו טומי בגוף ראשון (זכרונות לאחר מותי) בלט לי מאוד הקשר שלו, ושל אביו, לעם היהודי. קשר שכנראה לדתים ובפרט לחרדים, קשה לזהות. הקשר, העובר דרך השואה, מערב מנות גדושות של טינה וחשדנות כלפי עמי אירופה בהווה. מכאן, הוא לא מאפשר לזהות את יאיר לפיד רק עם הערכים המערבים הליברלים והקוסמופוליטים.
    בעיני יאיר לפיד הוא גם פטריוט ישראלי (במובן החיובי של המילה). מה שמסביר את התנדבותו להסביר את ישראל בעולם ואת רתיעתו מ"הזועביז" וכל מה שהם מייצגים. פטריוטיזם ישראלי הקשור כנראה גם לזהותו כיהודי.

    למעשה, גם הוא וגם אביו היו יכולים להימנות עם המפלגה הליברלית הישנה שהייתה פעם בישראל. מפלגה שהורכבה ברובה (לדברי מתנגדיהם) מ"קפיטליסטים' נהנתנים, יושבי בתי קפה תל אביבים, שלא מוכנים לסבול את משטר הצנע שנועד להביא לחם לפיות חסרי הכל" וכו' וכו".
    רוב חברי המפלגה הליברלית היו חילונים יוצאי מרכז אירופה (גרמניה, אוסטריה, הונגריה וצ'כיה ), שהתנגדו קשות לסוציאליסטים המאפיניקים ממזרח אירופה. הם דרשו אפשרות להקים עסקים פרטיים במקום עוד ועוד מפעלים הסתדרותים, לחזק את הרשות השופטת על חשבון הרשות המבצעת ועוד'
    בשלב מאוחר יותר הם הצטרפו לליכוד של בגין (כלומר לימין ולא לשמאל) ולמעשה נבלעו בתוכו ונמחקו כמפלגה.

    Liked by 1 person

  34. קמיליה ,

    לא ציינתי העדר אידיאולוגיה , אלא : יעדים אסטרטגים, לרוב , בעיקרון , קונצנזואלים , כמו :

    – חתירה לשלום מכללא ( או פיתרון ) ודגש בטחוני .
    – מדינת ישראל , הינה מדינת היהודים .
    – במדינת ישראל , נוהג משטר ליברלי חילוני , ואופיה הציבורי יהודי של מדינת ישראל , כפוף לזה הראשון .
    – מדינת ישראל , בעלת סולידריות חברתית גבוהה ומתבקשת , וחייבת לדאוג לשכבות חלשות .

    האם זה מציין העדר אידיאולוגיה ? מוחלט ? בטח שלאיו ! אני לא גרסתי העדר אידיאולוגיה על הנייר , אלא , הכפפה של אידיאולוגיה כללית , למציאות משתנה ודינמית וכופה .

    את גורסת שאין כדבר הזה , אם כך , יש יותר גרוע :

    אריק שרון , לא היה אבי ההתנחלויות ? אבי המלחמה בטרור ? אלא , שאיך שהגיע " לשם מכאן " פינה את עזה , החריב יישובים , והכל בגין טרור ( בלי הסדר כמובן ) . האם לא רק שהוא התכרסם אידיאולוגית , אלא ששינה זהות מעיקרא ? בוודאי , הוא אימץ לו בכך יטען הטוען , זהות אחרת ממש !!

    האם לא כך עם בגין וסיני ? האם לא כך עם נתניהו וגלעד שליט ( נתניהו מתיימר להיות בראש הכוח הנלחם ללא פשרות וכניעה בטרור , 1200 רוצחים , מה נאמר , מה נוסיף ? ) .

    הייתי יכול להמשיך פה עד אין קץ , היי סמוכה ובטוחה … כך שעם כל הכבוד , לא מדובר כלל וכלל באופורטוניזם , אלא , חוכמת חיים !! וגם יושר , שהרי אסור לשכוח :

    מה שמשחית הציבור ופוליטיקאים , זה ההרגל , להבטיח , ולא לקיים , ובכלל להפר בריש גליי הבטחות מפורשות , בארה"ב אומרים :

    new politician promises , an old one , only sounds promissing

    פוליטיקאי צעיר מבטיח , אבל מיומן , רק נשמע מבטיח …. !!

    זה משחית מערכות . לגבי השאר , תקצר היריעה כרגע … אבל מענין מאוד …..

    להתראות

    אהבתי

  35. קמיליה, תגובה יפה אך אני חולק עלייך לגבי טומי ויאיר. טומי באמת היה לאומן יהודי במובנים מסוים, אף שבערוב ימיו מאוד הלך לצד היוני. ביאיר איני חושב שזה אותנטי.

    אהבתי

  36. לגבי הבדלי אינטליגנציה בין נשים וגברים
    משיטוטים ממושכים באתרי הכרויות
    מעטות מאוד הנשים הכותבות בשגיאןת כתיב. שגיאות דקדוק יש יותר אך לא מאוד נפוץ.

    מעדויות של נשים
    יש ערמות של
    גברים עילגים, עם שגיאות כתיב ודקדוק וכו

    אהבתי

  37. מה שאותנטי וישראלי ביאיר לפיד הוא שיש לו דוקטורט במדעי הקומבינה.
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000719088
    העניין , שמדיניות ההצבעה שלי קובעת שכשיש בחירה בין חלופות, בוחרים בפחות גרוע. לאחר שקלול אחרון שעשיתי(עד השקלול הבא) נראה שייתכן שדוקטור קומבינה הוא החלופה הפחות גרועה ולכן כנראה יקבל את קולי.

    בברכה.
    בלי שגיאות כתיב הפעם.

    אהבתי

  38. גברים פחות טובים בחלק המילולי.הם מדברים בערך שליש מנשים.
    בחלק המתמטי מצד שני יש יותר מתמטיקאים שהם טובים בצורה קיצונית גברים מנשים

    אהבתי

  39. משעשע המאמר אבל חלקים ממנו באמת לא נשמעים כמו פארודיה אלא כמו הקשקשת הרגילה של הפוסט מודרניזם, רק טיפה בהקצנה אולי, כך שלא כזה מפתיע שפורסם.

    אהבתי

  40. המאמר נשלח תחת זהויות בדויות של כותביו (פיטר בוגהוסון (Peter Boghossian) שמלמד פילוספיה באוניברסיטת פורטלנד וג'ימס לינדסי (James Lindsay), בעל דוקטורט במתמטיקה). מילא בדיקת מקורות ונתונים, אבל הבוחנים ה"מדעיים" של כתב העת לא טרחו אפילו לעשות את הבדיקה הפשוטה הזו.

    אהבתי

  41. מצטער להפריע לתגובות בנוגע לתוכן הפוסט ובנוגע ל"יש עתיד". הימור שלי לגבי ביקור טראמפ:
    זה יהיה ביקור של דוד חמוד שמחבק ומנשק ואולי גם מטיף מוסר אבל לא יותר מכך. כל הלהג התקשורתי על יוזמת שלום וכדומה היא בבל"ת עיתונאי ותו לא.
    טראמפ, כמו 80% מהאמריקאים, רוצה לקדם את הכלכלה האמריקאית ותו לא. הוא לא יתאבד על הסכסוך שלנו וגם לא יוציא עליו משאבי ממשל מרובים. ואידך זיל גמור.

    Liked by 1 person

  42. לתמריץ, כתבת "אני חולק עלייך לגבי טומי ויאיר. טומי באמת היה לאומן יהודי במובנים מסוים, אף שבערוב ימיו מאוד הלך לצד היוני. ביאיר איני חושב שזה אותנטי."

    לתפיסתי, רק הזדהות מאוד מאוד עמוקה של הבן עם אביו, אולי אפילו מעין סמביוזה רגשית, יכלה לאפשר ליאיר לכתוב את הביוגרפיה של אביו בגוף ראשון, כאילו מדובר באוטוביוגרפיה. לתאר בפרוטרוט את כל מה שחשב וכל מה שהרגיש.
    (כתרגיל מחשבתי – האם מישהו מכם חושב שהוא היה מסוגל לכתוב את סיפור החיים של אביו או שם אמו, כולל כל מה שחשב/ה והרגיש/ה בכל ארוע בחייו/ה, בגוף ראשון? לי ברור שאני לא מסוגלת. אני מרוחקת מדי וביקורתית מדי).

    מכאן אני מסיקה שאם משהו היה מאוד מאוד משמעותי לטומי לפיד (כמו זהותו כיהודי בורגני אירופי, ביבשת השונאת את עצם קיומו. ומכאן הנסיון לשחזר את בודפשט ווינה במדינה השייכת ליהודים, בה לעולם לא ירגיש כזר דחוי) הוא יהיה משמעותי גם ליאיר לפיד.
    טומי לפיד ענה פעם לח'כ חרדי, ששאל מה עושה אתאיסט שכמותו ליהודי, "היטלר". זו הייתה בערך גם התשובה שענה לשאלה מדוע הוא ציוני.

    אני מאמינה שיאיר, כמו חלק ניכר מבני "הדור השני לשואה", חש בכך בעוצמה המאוד דומה לזו של אביו. חלק משמעותי מזהותו הוא יהודותו וציוניותו. הוא לא רק מערבי / אירופאי – כמו חלק ניכר מהישראלים החילונים.

    ####################

    בנוגע ל"מדעי הקומבינה" של יאיר לפיד, נזכרתי בקטע מהספר שכתב על אביו. אפילו מצאתי אותו במהדורת הנייר שלי.
    —————-
    [אביו, מיד לאחר שחרורו מהצבא, קיבל משרה של שליח במשרד עורכי דין. הוא נדרש למסור אישית מעטפה לסוחר כלשהו]. "… לאדון מצקין היו אורחים. כ 15 איש שישבו סביב שולחנות קטנים, עמוסים כל טוב. היו שם מאכלים שלא ראיתי מאז המלחמה: סלומון מעושן, פנכות קטנות של קוויאר שחור, גבינת שמנת, סלסלות מאפים, חמאה הולנדית, ריבות בצבעים שונים, שוקולדים שוויצרים, בקבוקי ברנדי צרפתי. האדון מצקין נראה נבוך כשנכנסתי. בחוץ צנע. אנשים מתקיימים מ 60 גר' קמח וחמישה ביסקוויטים ליום, המדינה כולה בהלך רוח סגפני – ואלה זוללים.
    לא אמרתי מילה. החתמתי אותו על הניירות ויצאתי החוצה, נחירי מלאים עדיין בריח המזון.
    ברור לי שאמור הייתי להיות אחוז זעזוע מוסרי עמוק. אבל הרגשתי בדיוק הפוך: אם יש אנשים שחיים ככה, אמרתי לעצמי, אני רוצה להיות אחד מהם.
    באותו ערב אמרתי ל… שהחלטתי להיות עורך דין …. יומיים אחר כך נרשמתי לתיכון האקסטרני משלב לקורס הכנה לבגרות."
    ————

    קטע זה נחרט בזכרוני כיון שדמיינתי איך כל אחד מסבי ומסבתותי (בני דורו של טומי לפיד, שהגיעו לארץ מרקע דומה להפליא לזה של טומי לפיד) היה מגיב לו היו נתקל בסיטואציה דומה. במגוון האפשרויות: זעזוע מוסרני עמוק ו/או זעזוע צדקני מתלהם, חמת זעם על שחיתות מפאי' ובן גוריון ונאומים חוצבי להבות על הצורך להחליפם בהקדם בשלטון קומוניסטי צודק ושיוויוני, הלשנה לרשויות על עקיפת תקנות הצנע ועוד.
    בניגוד אליהם – טומי לפיד התמקד בתכנון הדרך שתוביל אותו אישית (ואת בני משפחתו) להצטרף לקהל הנהנים – הנהנתנים.
    ברור שטומי לפיד הצעיר וחסר הכל היה חייב להתאמץ קשות בכדי להגיע אל העמדה אליה חתר, אך ניתן להניח שלאחר שיצליח להתמקם סביב שולחן המעדנים – הוא יאשים את כל אלו שלא נמצאים סביב שולחן זה בחוסר נכונות מספקת להתאמץ.
    נדמה לי שזו גם העמדה הנפשית הבסיסית של בנו בנוגע לפריווילגיות המגיעות לו.
    השוני בינהם הוא שלטומי לפיד הצעיר לא היה גב משפחתי, והוא נאלץ לטפס למעלה בכוחות עצמו. ואילונאחרי יאיר לפיד תמיד עמד האב טומי לפיד. השוני בין סלף מייד מן לבין נסיך מפונק מלידה.

    Liked by 3 אנשים

  43. קמיליה, אני רואה שגם את וגם גיא נצר לשושלת קומוניסטית. מזל שלקומוניזם, להבדיל מחרדיות אשכנזית בת ימינו, אין דטרמניזם דמוגרפי..

    Liked by 2 אנשים

  44. מי שחובב התעסקות אובססיבית בשאלת הבדלי הגזע ביכולות הקוגניטיביות, לבטח יהנה מהבלוג הזה, שיחשוף את הקוראים עד זרא לכל אופציה מדעית בנושא שתקשורת המיינסטרים סולדת להבליט: https://pumpkinperson.com

    אהבתי

  45. אשמח להערות שלכם לגבי ביקור טראמפ. להבנתי הכדור עבר למגרש שלנו. טראמפ לא מתכוון לכדרר אותו.

    אהבתי

  46. טראמפ לעולם לא יסתבך עם הרפובליקנים בקונגרס בנושא ישראל ולכן לא יהיה לחץ ממשי. רק מספיק כדי למנוע מביבי לעשות דברים שבמילא לא שש לעשות כמו בנייה נרחבת.

    אהבתי

  47. ליאיר,
    הגיגי לגבי ביקור טראמפ בארץ

    הדבר שבלט לי ביותר בביקור הוא שלבו שלטראמפ, בניגוד ללב קודמו, אתנו ולא לצרנו.
    אובמה טען בנאום קהיר שישראל הוקמה רק בגלל השואה – כלומר שהערבים נאלצים לשלם מחיר כבד על מעללי האירופים. טראמפ הכיר בקשר ההיסטורי העמוק בין היהודים לארץ ישראל, ואפילו הדגישו בלכתו לכותל. תמונתו עוטה כיפה שחורה מופצת בכל העולם, ואך סביר שטראמפ ידע שיצולם כשהוא לבוש במדי הקבוצה אותה הוא אוהד.
    אובמה סיפר סיפור נוגע ללב על סבל הילדים הפלסטינים בשל מעללי הישראלים. טראמפ סיפר על ילדי בי'ס ישראלים הנאלצים לרוץ למקלטים בשל מתקפת טילים.
    טראמפ חזר והדגיש שהאיום האיראני על המשך קיומה של ישראל הוא בלתי קביל ובלתי נסלח לחלוטין, ושהוא לא יתן לכך להתרחש במשמרת שלו. איום שאובמה צימצמו לאי פיתוח נשק גרעיני בעשר השנים הקרובות (אך התיר בשתיקה את המשך האיומים, פיתוח טילים בליסטים ומימון חיזבאלה והחמאס).

    הוא אפילו הפתיע אותי בכמה תובנות שהיו חסרות לממשלים אמריקאים קודמים.
    החשובה בינהן – שהסכסוך ביננו לפלסטינאים אינו רק לאומי / נדל"ני, ויש בו גם מרכיבים דתיים עמוקים. ההתייחסויות הרבות שלו לדתות האברהמיות הן משמעותיות, וחסרו מאוד להמוני הליברלים / השמאלנים / חילונים שניסו להשיג הסכמי "קץ הסכסוך".
    אפילו הערת האגב שלו שיכנה את הטרוריסטים "לוזרים" ולא "מפלצות" – מצביעה על תובנה חשובה לגבי מניעי צעירים מוסלמים להתגייס לדאע'ש ו/או להתנדב להפוך למחבלים מתאבדים. כינוי שעשוי, אם רק יתפוס בעולם ויחזרו עליו מספיק, להקטין את זרם המתנדבים להפוך לשהידים.

    אז מדוע איני שמחה וצוהלת?
    כי אני לא מאמינה למילה מדבריו. ליתר דיוק – אני מאמינה שתוקף כל משפט שהוא מוציא מפיו פג אוטומטית אחרי 48 שעות. אם אינו מחודש בקביעות – הוא פוקע והופך לאבק נטול חשיבות. אני אפילו חושדת שטראמפ שייך למעטים המסוגלים לעבור בדיקת פוליגרף בהצלחה, גם כשהוא משקר, כיון שהוא מצליח לשכנע את עצמו להאמין לכל מה שהוא אומר.
    מתחילת ביקורו במזרח התיכון היה ברור שטראמפ בחר להתמקד בנושא האיום של הטרור האיסלמי על העולם המערבי, ובאיום של איראן. כולל במימון האיראני לארגוני הטרור.
    הוא גם חזר והדגיש את הערכתו הרבה לחבר הנפש החדש שלו – מלך סעודיה.
    אני משוכנעת שהיו בממשל האמריקאי רבים שעדכנו את טראמפ שבראש המדינות התורמות לארגוני הטרור הסונים, אלו התוקפים את ארה'ב ואת המערב, לא נמצאת איראן. נמצאות סעודיה (כן, זו של ידיד נפשו !5), קטאר וכנראה גם טורקיה. איראן מסוכנת בעיקר למדינות הסוניות ולישראל, ואילו סעודיה מסוכנת שבעתיים למערב. כולל לארה'ב.
    טראמפ חזר והצהיר, אלפי פעמים, ש "אמריקה תחילה". אז כיצד טראמפ מוכן לסכן את אמריקה בטרור שמונע בכסף סעודי, בכדי להגן על הסעודים ועל הישראלים מתקיפות הממומנות ע'י האיראנים?
    התשובה ברורה – גשם הברכה של הדולרים הסעודים. אבל איני יכולה להתעלם מהעובדה שגשמי ברכה שכאלו, מסעודים או מאחרים, יכולים להתחיל לטפטף גם על כל הצהרה חגיגית אחרת של טראמפ.

    Liked by 1 person

  48. הדרך הנכונה אותה צריך להוביל נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ היא לשכנע את ארצות ערב לא להתנגד לסיפוח סופי של רמת הגולן לישראל ואולי הוא כבר פעל בכיוון.. במקביל לדרוש מישראל לדלל חלק משכונות מזרח ירושלים לטובת מדינה פלסטינאית שתקום באזור בהסכמת כל הצדדים.. יתכן וישראל תסכים לפנות התנחלויות אשר הוקמו לאחרונה והם לא חלק מגושי ההתיישבות..
    בנוסף לכל אלה ישראל תאפשר לפלסטינים גישה או אחיזה בחלק הצפוני של ים המלח ועוד חילופי שטחים בנינו לבין פלסטינאים בעתיד… זה הסצנריו המדיני כפי שאני רואה אותו באופק הקרוב ולהערכתי המו"מ עם ההנהגה הפלסטינית כבר החל ..בכל מקרה הסדרי ביטחון יאפשרו לצה"ל להיכנס ליו"ש במידת הצורך וכן שליטה על המעברים הקיימים על גבול ירדן..

    אהבתי

  49. קמיליה , אני רק תוהה , את במובהק בימין החדש , ו – " שכחת " את הדבר הכי קריטי שהוא אמר ( בקשר להטלת ספק או הסתייגויות ) :

    שהוא משוכנע שאבו מאזן , פניו לשלום …. האם שכחת ? לא ידעת ? לא שמת לב ? אני תוהה …. כי בסוף , זוהי אבן הבנין החשובה ביותר בכל פרספקטיבה שהיא לגבייך ובכלל …..

    הנה אצטט אותו :

    " הייתה לי פגישה עם אבו מאזן. הוא רוצה שלום. פגשתי את חברי הטוב בנימין. הוא רוצה שלום. זה לא יהיה קל, שנינו יודעים את זה, אבל זה יכול לקרות. אנחנו יכולים להשיג עסקה", אמר.

    פה למשל :

    http://www.maariv.co.il/news/world/Article-585513

    להתראות

    אהבתי

  50. מירון, אם הייתי צריך להמר מה יותר סביר – פגיעה של מטאוריט שתמחק את כל העולם הערבי ותאפשר לישראל לספח בשקט את הגולן או הסכמה ערבית בנסיבות העולמיות הנוכחיות, אני לא בטוח שהייתי אומר שהאפשרות השנייה סבירה יותר.

    אהבתי

  51. תמריץ , תקרא החוק לעי"ל , רמה"ג כבר מסופחת , מזמן כבר ….. להתראות

    אהבתי

  52. תמריץ , אין משמעות להכרה בינלאומית . איראן למשל לא מכירה במדינת ישראל , זה הרי לא מעלה ולא מוריד כלום !! ישראל קיימת , וההכרה של איראן , לא מעלה ולא מורידה .

    מעבר לזה , סיפוח זוהי פעולה משפטית , שמחילה הריבונות . היא קובעת שהריבון , אינו המפקד הצבאי בעיקרון יותר , אלא הערכאה האזרחית . זוהי עובדה אובייקטיבית , גם מי שלא מכיר בסיפוח .

    נניח שמישהו לא מכיר בסיפוח לטענתך :

    הרי , אם נניח שיש כיבוש פה או איפשהוא , אזי , המצב העובדתי האובייקטיבי , זה שיש שם ריבון . ומי הריבון ? המפקד הצבאי , על פי החוק הבינלאומי . כך או כך , בין אם מכירים בכך אם לאיו . אחרת :

    נניח שלא היו מיישמים את אמנת ג'נבה או החוק הבינלאומי ההומניטרי , אזי , היו באים בטרוניות למי ? לריבון !! שהוא , המפקד הצבאי דה פקטו , וממשלת ישראל דה יורה ( או דרג מדיני ביחס לצבאי ) . אותו כנ"ל :

    כעובדה משפטית , במקום שהריבון עכשיו יהא המפקד הצבאי , עכשיו , אלו ערכאות אזרחיות . אזי אין כיבוש . אם אין כיבוש , והשטח תחת מרות אזרחית רגילה , אזי , זהו שטח ריבוני של מדינת ישראל , מכל נקודת מבט שהיא . אלא מאיי :

    גורסים שצריך להחזיר השטח , אבל , זה לא משנה מה שהוא כמובן ….מכיוון , שאם מישהו יבוא בטרוניות , הוא יפנה אותן למי ? לריבון ( בין אם הצבאי או האזרחי ) .

    להתראות

    אהבתי

  53. תמריץ מי שרוצה שלום עם ישראל צריך לתת ולקבל וזה אמור לא רק לפלסטינאים אלא גם ובעיקר לעולם הערבי.. מנהיגי מרבית מדינות ערב השתתפו בקבלת פנים לטראמפ בסעודיה היה לדבר הזה מסר ברור לישראל שיש עם מי לדבר.. ישראל היום חזקה מחוזרת על ידי מדינות ערב הקרובים ויותר רחוקים אינטרסים של שני הצדדים תואמים וידועים שיתוף פעולה ביטחוני גלוי וסמוי עם מצרים הוכיח לכולם עד כמה ישראל חזקה חיונית למזרח התיכון.. ביבי צריך לתפוס את השור בקרניו כי זה הזמן הטוב ביותר לעשייה ומו"מ מדיני מבחינת ישראל זמן הטוב ביותר מזה מאה שנה… להסדר מדיני שפוי מבחינתה של ישראל יהיו השלכות חיוביות על הכלכלה המקומית והדבר הזה עשוי להמריץ את הפעילות הכלכלית ולהביא אותנו לרמה של "טייקון כלכלי בינלאומי".. תזרים מזומנים עודף שיוצר יכול להביא לפתרון משבר הדיור לביסוס תעשיות מכל הסוגים לרבות תעשיית שירותים פיתוח תשתיות וכ"ו ..

    אהבתי

  54. קמיליה, סה"כ היטבת לתאר את המצב אך אני רואה את החיוב שבדבריך. אם הוא יניח לנו, יתעסק בענייני ארהב, ורק ישמור על סנטימנט חיובי כלפינו – אז המצב מצוין.
    כל השאר הוא בכל מקרה עניין של יחסי חוץ ובעיקר יחסי קח ותן.

    אהבתי

  55. לאל רום,

    ברור שלא שכחתי שטראמפ הצהיר שגם ידידו הטוב נתניהו וגם אבו מאזן רוצים שלום. נאלצתי להאנח ולגלגל את עיני לשמים פעמים באותו משפט עצמו.
    איני מאמינה שלטראמפ יש ולו חבר טוב אחד. לכל הפחות לא על פי הגדרתי את המושג חבר/ה טוב/ה. נראה לי שהוא באמת סומך רק על אלו שיש לו קרבת דם אתם (כלומר, על ילדיו), ורק כלפיהם הוא חש נאמנות. כל השאר ניתנים להחלפה בהתאם למצבי הרוח וכשמשתנות הנסיבות.

    ההצהרה שאבו מאזן רוצה שלום נתפסת בעיני כמקבילה להצהרה שחזירים יודעים לעוף.
    אבל, זו בסך הכל הסקה שלי על כוונותיו האמיתיות, ולא עובדה מוצקה שקל להוכיחה או להפריכה. הערכת הכוונות של אחרים היא תמיד דבר ספקולטיבי. מכאן, איני יכולה להוכיח שטראמפ שיקר ביודעין כשאמר זאת.

    אני מכירה אישית כמה ישראלים, הנתפסים ע'י סביבתם כאינטליגנטים, המשוכנעים בעומק לבם שהסיבה היחידה בגללה אבו מאזן עדין לא חתם על הסכם שלום ולא הצהיר על קץ הסכסוך וסוף כל התביעות היא:
    – שהנושאים והנותנים הישראליים לא היו מספיק נחושים ומספיק אמיצים, ולפיכך סרבו לתת לפלסטינאים את "הקווטץ" הקטנטן הנוסף שנדרש בכדי שהפלסטינאים יואילו להסכים לשנות את מהלך ההיסטוריה.
    – שבכל פעם שנערך מו'מ הנסיבות היו לא מתאימות. שלו המו'מ לא היה מתנהל בדיוק לפני או בדיוק אחרי בחירות (וכד') תוצאותיו היו שונות לחלוטין
    – שעורם המאוד עדין של הפלסטינאים ורגשותיהם הענוגים נפגעו קשה כל כך מישראלי בעל אינטליגנציה רגשית וחברתית נמוכה – עד שנאלצו לוותר על השגת שלום בין העמים.
    – שאבו מאזן בדיוק חפף את ראשו ולא יכל לצאת מביתו בשיער רטוב. לפיכך, הוא לא הצליח לחזור עם התשובה החיובית שכל כך רצה לתת.

    מכאן, אני חייבת להניח שיתכן וטראמפ טעה [בניגוד לשיקר במצח נחושה] כשהצהיר שאבו מאזן רוצה שלום, ובתיאוריה (בלבד😊) יתכן אפילו שמי שטועה בייחוס הכוונות לאבו מאזן זו אני.

    אבל השאלה מי מממן את דאע'ש, אל קאידה וכל שאר ארגוני הטרור הפועלים נגד המערב – אינה ספקולטיבית. אני משוכנעת שגופי המודיעין של ארה'ב מסרו לטראמפ כמה כספים בדיוק מעבירה מדי שנה סעודיה לאותם ארגוני טרור שטראמפ טען שילחם בהם, וכמה ליצירת אותה רדיקליזציה איסלמית מסוכנת בעולם כולו. שגם בה טראמפ טען שחובה להילחם.
    מכאן, הצהרתו שילחם בדאעש ובהקצנה האמסלמית יחד עם ידידו הטוב החדש מלך סעודיה הייתה הצגת תיאתרון אבסורד. ואליה, ורק אליה, התייחסתי.

    #######################################

    ליאיר,

    אני מקווה, כמוך, שטראמפ יניח לנו ויתעסק בענייני ארה'ב בלבד.

    אבל אני חוששת שהוא עדין חי באשליה שיצליח לדחוף את הישראלים ואת הפלסטינים לחתום על *ה*הסכם. זה שאובמה, וכל האחרים, נכשלו להשיגו. וכך יזכה לתהילת עולם. הרמז לכך הוא הצהרתו הבוטחת (והשקרית) שהן נתניהו והן אבו מאזן רוצים שלום.

    אני רק מנחמת את עצמי שכאשר יראה שהעניינים מסתבכים במקום להתקדם, הוא יתנהג כמו משקיע נבון שמחליט לחתוך הפסדים ולצאת מהמשחק. שהוא לא ישסה בנו איזשהו אובססיבי בלתי נלאה כדוגמת ג'ון קרי של אובמה.

    הוא אמר פעם, בהקשר למזרח הרחוק:

    ”We’ve got our soldiers sitting there watching missiles go up”. He also thinks the missile defense system in Japan is obsolete and criticized Clinton for stating she would never leave Japan. This is where Trump’s trademark deal-making gets applied to America First:

    In a deal, you always have to be prepared to walk. Hillary Clinton has said, “We will never, ever walk.” That’s a wonderful phrase, but unfortunately, if I were on Saudi Arabia’s side, Germany, Japan, South Korea and others, I would say, “Oh, they’re never leaving, so what do we have to pay them for?” Does that make sense to you, David?

    In other words, defending Japan and South Korea is becoming increasingly expensive and does nothing to stop North Korea from enhancing their own offensive capabilities.

    אני מקווה שישכיל ליישם זאת גם לגבינו כשיראה שהעניינים מסתבכים.

    Liked by 1 person

  56. קמיליה , אכן איבחנת נכון את טראמפ בקשר לנאמנות , אבל , לא הבנתי את ההיסק המתבקש ממש . בכל מקרה יש לו דרישות בכל הנוגע לנאמנות , ודרישות לא תמיד פשוטות .

    לגבי אבו מאזן , לא תמיד ראיה חד מימדית , או בינארית של : אפס / אחד , הולמת את התיאור . יש המון מצבי דיסוננס מורכבים ( וזה מאוד מתאים לתיאור של מצבו הנפשי של אבו מאזן , ונתניהו , משל היה התאום שלו ) . לכן , לפעמים התמקדות בדינמיקה , על אף ייחוס כוונות ( שזה כשלעצמו הרבה פעמים ערטילאי ) יכול להועיל . גם לגבי השלום עם מצרים , ראו שחורות , והנה הסתבר שהחזיק מעל 30 שנה , בלי בעיות מהותיות . נכון שסיני ויהודה ושומרון , לא אנלוגיים , אבל :

    מה זה משנה , אפרופו כוונות , אם ייחסת כוונות זדון מראש לצד השני ? והנה , גם מורסי עלה , האחים המוסלמים , מי היה מאמין , והוא לא העלה על דעתו מלחמה , וכאשר שאלו אותו , לאן מועדות פניו , הוא ענה : כלכלה , כלכלה , כלכלה …..

    ברור שהמצב סבוך מאוד . אבל , לפעמים , הדינמיקה , גוברת על הכוונות , ואולי טראמפ יעשה זאת , סיכוי קטן מאוד , אבל אולי .

    בסך הכל , או טראמפ , או " מדינה לייט " , או משהו מחוץ לקופסא לא ברור ממילא , ואם לאיו …..

    אזי , סיבוכים שייווצרו , יכולים להיות קשים עד מאוד ….. אסור לשכוח , שקונצנזוס בציבור הישראלי , הוא קריטי ביותר , במידה ויהיו פה מצבים קשים מאוד .

    להתראות

    אהבתי

  57. אני לא חושב שטראמפ חי באשליות לגבי שלום בינינו לפלסטינים, ובטח לא הצוות שלו שמאוד מקורקע ומאוד יודע היכן מרוחה הפרוסה (וגם הצליח להביא אותו לניצחון אולי אפילו במחיר שת"פ אפל עם הרוסים).
    אני חושב שההצהרות שלו מעידות שהוא לא כל-כולו בתוך הסכסוך שלנו, הוא מעדיף להציג את ההצלחות ולא את הקשיים והכשלונות, ויש לו סנטימנט ברור לטובתנו מאשר לפלסטינים.
    עסקה ניתן להשיג באמצעים רבים. גם ביטול אונר"א יכול להוביל לצמצום מספר הפליטים הפלסטינים בעולם ולהיות מוצג כהצלחה. עובדה שהוא לא דיבר על שתי מדינות ואפילו לא על מדינה פלסטינית. הוא רק דיבר על שלום. טראמפ הוא איש עסקים של דברים פשוטים: נדל"ן, מלונאות, … הוא לא איש של טכנולוגיה מתקדמת והוא לא עסוק בניסוח הגדרות פתלתלות.
    אני אופטימי מאוד והכדור עבר למגרש שלנו. כל הדיבורים על תכנית עתידית שטראמפ יגיע איתה היא שטויות. לכל היותר הוא מחכה לתכנית שתגיע מאיתנו.

    אהבתי

  58. אל רום

    במשך 8 שנים לפני הסכם השלום עם המצרים לא היתה מלחמה איתם. הסכם השלום איתם לא עשה דבר מעבר לקיבוע המצב. המצב עם הפלסטינים הוא כל שנתיים מלחמה וטרור מזדמן כך שגם אם יש אנלוגיה למצרים – קיבוע המצב רחוק מלהיות מלהיב.

    אהבתי

  59. משה , תקרא שוב התגובה , דנתי ביחס שבין כוונות לדינמיקה , ובכך האנלוגיה ( והיא כללית , אבל חשובה מאוד ) . מלחמה לא הייתה איתם במשך 8 שנים ? אתה רציני ? בוודאי שלא , מכיוון שסדאת רצה באמצעות המלחמה , להחזיר הכבוד המצרי , ולייצר דינמיקה של משא ומתן , שתחזיר לו את סיני . אז , אתה צריך לקזז בתוך 8 שנים את זה . מעבר לזה :

    אל תטעה לחשוב , בזכות השלום עם מצרים , לא הייתה עוד מלחמה כוללת כפי יום כיפור . אחרת , בוודאות הייתה עוד אחת כזו , וישראל , לא הייתה מגיעה לפריחה כלכלית וכללית כזו אלמלא .

    אז שוב , סיני ויהודה ושומרון , לא אותו הדבר , אבל , היחס בין הדינמיקה , לבין , או : למרות הכוונות , זה דבר מאוד חשוב , ובאמת תקצר היריעה פה ….

    להתראות

    אהבתי

  60. ליאיר,

    לתפיסתי גיא בכור נוטה לאופטימיות יתר. ולא רק בהשוואה לפסימיסטיות דאגניות.

    פרט לתקשורת הישראלית, הסכסוך הישראלי – פלסטיני מאוד מעניין גם את:

    * הפלסטינים עצמם – המודאגים מצד אחד שיאבדו את הגורם היחיד שמלכד אותם (המשך "ההתנגדות" לישראל) ומצד שני פן תשומת הלב העולמית תפסיק להתמקד בקורבניותם, והנכונות לממן אותם תפחת.

    * את כל מי שחולם להנהיג את העולם הערבי והמוסלמי, ולזכות באהדת כמיליארד וחצי מוסלמים, המאוחדים בשנאתם לישראל. לדוגמא את מנהיגי איראן ואת מנהיג תורכיה.

    * את מי שמינו עצמם כשומרי המקומות הקדושים לאיסלם, ירדן וסעודיה, המודאגים פן רגלי הכופרים יביאו לחילול קדושת אל אקצה או שיפגיעו בו.

    * את האיחוד האירופי, המתקשה להסכים על. מדיניות חוץ משותפת פרט להמשך הדאגה ההומניטרית לקורבן של מדינת היהודים. מה שמאפשר להם גם להתהדר במוסריותם הצדקנית. נושא המאחד אחריו גם את כל האנטישמיים של כדור הארץ, הרבה כנסיות נוצריות ומספר נדבנים ידועים.

    * מוסדות האו'ם המעונינים שהדיון יסטה מנושאים פרובלמטים ומעוררי מחלוקת אל הנושא לגביו הם רגילים להסכים.

    * את נשיאי ארה'ב המעונינים בקבלת פרס נובל לשלום ובתהילת עולם על הישגם לשים קץ לסכסוך בן 150 שנה.

    בכל מקרה, אני מצטרפת לחלומך לפרק את אונר'א / את הסוכנות להנצחת בעיית נכדי הפליטים הפלסטינאים ונינהם.

    אהבתי

  61. אתר ליברלי מדווח על ממצאים בתחום הגנטיקה של האינטליגנציה כמו שקיפודים עושים אהבה. בזהירות קיצונית. https://www.vox.com/science-and-health/2017/6/6/15739590/genome-wide-studies
    למרות כל ההסתייגויות הדי מופרכות של ווקס, נראה לי ברור למדי שאנחנו קרובים מאוד מאוד לשלב שמאפשר בחירה בין עוברים במעבדה. מעניין אם בארצות מזרח אסיה הורים עשירים יתחילו לעסוק בכך בקרוב.

    אהבתי

  62. מה בדיוק מופרך בהסתייגויות של (-"האתר הליברלי"-) ווקס? אנחנו מאוד רחוקים מבחירת עוברים במעבדה בכל הקשור לתכונות מורכבות.

    ההסתייגויות שהועלו בכתבה כולן מאוד נכונות. אלפי גנים עם וריאנטים קטנים בינהם, ויחסי גומלין לא ידועים בין קבוצת גנים אחת לאחרת, משפיעים על יצירת תכונה מורכבת כמו אינטליגנציה. חוץ מזה, הקשר בין שינוי בנוקלאוטיד אחד בגנים מסויימים (זה בעצם מה שנמצא במחקר ה- GWAS שבמאמר המצוטט), לבין השפעת השינוי הזה על יצירת החלבון, אם בכלל, אינו ידוע. ונניח והיה הכל ידוע, אין כיום שום טכנולוגיה, למרות כל ההתלהבות מ- CRISPR, שמאפשרת לשנות בעובר גנים כדי שיהיה חכם יותר או וואטאבר.

    לא הבנתי מה נראה לך כל כך מופרך.

    אהבתי

  63. לא נראה לי סיפור גדול כל כך לשער סטטיסטית באיזה עובר יש יותר רכיבים גנטיים שיש להם קורלציה עם אינטליגנציה גבוהה ולבחור אותו על פני אחרים. זו ברירת עוברים. אין לי ספק ששינוי ותיקון זהו עדיין מדע בדיוני.

    אהבתי

  64. תמריץ, זה אוליי נשמע אפשרי תיאורתית, אבל לא ממש ישים. תחשוב על זה שכיום ניתן בהפריה חוץ גופית לבדוק תקינות גנטית של עוברים למספר מחלות ספציפיות ע"י לקיחת תא אחד מביצית מופרית שהגיעה לשלב שיש בו 8 תאים, ואם הכל תקין השתלת העובר ברחם וסיכוי מסויים (קטן יחסית) לקליטה. מה שאתה מציע ידרוש סלקציית עוברים בכמויות סיטונאיות, וטכנולוגיה מאוד יקרה לבודד מהם תא בשלב המבחנה ולרצף את הגנום בצורה עמוקה (לאמה שנעשה כיום בהסתכלות על מספר שינויים מוגדרים). אינטליגנציה מתפלגת בעקומת פעמון, ונניח 1 מתוך 500 עוברים יתאים לפרופיל גנטי שנמצא בקורלציה לאינטליגנציה גבוהה, זה המון כסף ועוברים לזרוק לפח לגבי כל השאר.

    יש גם נקודה נוספת. חלק נכבד מאוד מהגנים שזוהו בפרופיל הגנטי שמקושר לאינטליגנציה ממש לא חדשים וזוהו כבר בעבר פעמים רבות במחקרי GWAS אחרים כגנים שנמצאים באסוציאציה גנטית חזקה למחלות נפש ודיכאון. כך שנניח והצלחת לעשות ברירת עוברים בהיקף כה יקר ונרחב, והחזרת לרחם את העובר שאתה צופה שיהיה בעל אינטליגנציה מאוד גבוהה, ייתכן שהשפעות של גידול וקשרים חברתיים וסביבתיים מורכבים, הם אילו שיכריעו בין אם יממש את הפוטנציאל הגנטי לאינטליגנציה או יהיה חולה במחלת נפש.

    Liked by 1 person

  65. השאלה אם צריך לחפש משהו נדיר בסיכוי 1 ל-500 כדי לקבל תוצאה מושלמת או להסתפק באיזו ברירה גנטית בסיסית שתעלה את הממוצע בכמה נקודות, דבר כשכשלעצמו יהיו לו השפעות גדולות בדור הבא ועוד יותר בדורות הבאים. בכל אופן זה נשמע דבר שיכול להתפתח די מהר אם יהיה מישהו עם מוטיבציה להשקיע בו.

    אהבתי

כתיבת תגובה