הסתיימה ההצבעה בידיים, התחילה ברגליים

טורקיה גולשת במהירות לכדי עריצות איסלמיסטית, וניצחונו של ארדואן במשאל העם על שינוי החוקה מהווה אות לכך. לשלטון עריצות דתי יש חסרונות רבים. אחד מהם הוא שקבוצת האוכלוסייה המשכילה, בעלת היכולות הטכנולוגיות והמשאבים הכלכליים, סולדת ממנו במיוחד. כל כך סולדת ממנו, שהיא בוחרת להצביע ברגליים בהמוניה ולהסתלק. מול בעיית הבריחה מדינות יכולות לעלות עוד דרגה בסולם העריצות ולסגור את הגבולות. להקים חומה, כפי שעשו המזרח גרמנים אחרי שכמעט ארבעה מיליון מהמוצלחים שבתושביהם, יחד עם עוד מזרח אירופיים רבים אחרים, פשוט חצו את הקווים לעבר מערב ברלין. החומה עזרה לגוש הסובייטי לשרוד, אך במידה מוגבלת. היום כמה מצאצאיהם של מנהיגי העבר שלו חיים בארה"ב. נכדתו של סטאלין היא אישה אמריקנית מקועקעת המנהלת חנות בפורטלנד. בנו של חרושצ'וב נשבע אמונים לחוקה האמריקנית. למיטב ידיעתי אף צאצא של נשיא אמריקני לא חי ברוסיה.

חסימת חופש התנועה אינה דבר פשוט לביצוע וחסרונותיה הכלכליים גדולים. אפילו אירן מאפשרת לצעיריה להסתלק על אף המחיר שהדבר גובה ממנה. כמעט מאתיים אלף איש, רובם מהשכבה המשכילה והמצליחה ביותר, עוזבים את אירן מדי שנה. מדי פעם אנו שומעים על ההצלחות המרשימות של צעירי אירן באולימפיאדות המדעים, והיכולות שמתפתחות אצל האויבת הגדולה של ישראל מעוררות חרדה מסוימת. אבל הסטטיסטיקות מלמדות שצעירים אלו ברובם הגדול לא יחיו בבגרותם באירן, ומכישרונם יהנו מדינות אחרות, לא המהפכה האיסלמית. גרמניה, קנדה וארצות הברית מלאות בגולים איראניים מצליחים.

סלידה מהשלטון אינה סיבה מספקת כדי להסתלק ממולדת, כפי שרוב המלומדים השמאלנים שלנו נשארים פה למרות תיעובם לביבי. אבל שלטון עריצות דתי חייב לדכא כדי לשרוד, להפעיל אלימות, להשתיק חופש ביטוי, לעורר עוינות אצל מיעוטים ומדינות סמוכות ולהוליד שחיתות. כל אלו מחוללים מעגל התדרדרות שמבריח את כל מי שיכול לברוח, בפרט מאחר שיש לו תופעות לוואי כלכליות איומות.

טורקיה ששומרת על מראית עין של דמוקרטיה ושמתפארת בחברת התעופה המעולה שלה ודאי לא תהפוך למדינה סגורה נוסח צפון קוריאה ממנה אין יוצא. בשנה האחרונה מתרבים הדיווחים על מגמה של בריחת מוחות מהמדינה. כשכולאים שופטים וקצינים ומפטרים אקדמאים, כל סביבתם ומכריהם מבינים את הרמז. כאשר הציבור המשכיל והליברלי הופך למיעוט או מושתק בידי אלו שאוחזים בתת מקלע, הצבעה ברגליים נותרת נשקו היחיד. זהו גם האיום הריאלי היחיד שביכולתו להציב. מה יאיימו צעירי אירן בידיהם הריקות על אנשי משמרות המהפכה? הם רק יכולים להזהירם שהכיוון אליו הם לוקחים את אירן ינשל ממנה את טובי המוחות שתעשייתה האזרחית והצבאית צריכה. ואכן בתעמולת המחנה הרפורמיסטי באירן זהו מוטיב שנעשה בו שימוש. בעוד השמרנים אומרים שמי שעוזב לא היה מספיק איסלמי ופטריוט כדי להישאר. אחמדניג'ד שהכחיש את קיום ההומואים באירן גם הכחיש את בריחת המוחות ממנה. יכול להיות שבקרוב גם ארדואן יצטרך להכחיש את מה שברור לכול.

מי שמקונן על הסיטואציה הדמוגרפית הבעייתית במערב צריך לזכור שעדיין למדינות המערביות ישנו היתרון העצום בכך שרוב המוכשרים ובעלי היוזמה בחלקים האחרים של העולם שואפים להגיע אליהן. מדינות לא מערביות עומדות בפני ברירה טבעית אכזרית שבה במשך דור אחרי דור נלקחים מהן רבים מבעלי היכולת באוכלוסייתן, בפרט אם במו ידיהן הן בוחרות להתרחק מערכי המערב.

62 תגובות בנושא “הסתיימה ההצבעה בידיים, התחילה ברגליים

  1. תמריץ,
    יש לי מכר ישראלי ממוצא אירני שהוריו גרים באירן. מסתבר שעם קצת בקשיש ניתן לצאת לתורכיה ללא החתמת הדרכון ומשם אין בעיה להמשיך לישראל (עם תעודת מסע). יכולת האכיפה של המשטר די מוגבלת בניגוד למה שנידמה לאנשים מחוץ לאירן.

    אהבתי

  2. ד,
    איך אתה מסביר את העובדה שהז'דנוביזם האקדמי האלים בולט במיוחד באקדמיות האנגלו-סכסיות?

    אהבתי

  3. צריך לראות גם את הצד השני: רק מחצית הצביעו בעד השינויים לטובת ארדוגן. כלומר מחצית לא מקבלים את הרעיון הזה. קשה לי לקבל שמשהו שמחצית מהציבור מתנגד לו יחזיק מעמד לאורך זמן.

    אהבתי

  4. ד, השתדלתי לפצות על זמן יובש שהיה פה.

    יאיר, מה עוד שהחצי שהצביע נגד הוא האליטות שחיות בערים הגדולות.

    אהבתי

  5. הבעייה בטורקיה של החליף ארדואן הראשון אינה רק התחזקות האיסלמיזציה, וסכנת העריצות הדתית, אלא גם התחזקות הלאומנות הטורקית.

    בכדי לנצח במשאל העם ולהגיע ל 51%, ארדואן (שהיה לו רק מעט יותר משליש מהקולות) נאלץ לכרות ברית עם התנועה הלאומנית הטורקית. (החלופות שלו היו ברית עם הכורדים או ברית עם החילונים).

    בעבר, התנועה הלאומנית הטורקית דחפה למעשי טבח המוני, גירוש, ואפילו רציחות עם, באשורים, בארמנים, ביוונים, בכורדים, באלווים ועוד ועוד. בתקופה בה טורקיה ניסתה להתקרב לאיחוד האירופי ולהתחבב עליו – המיעוטים בטורקיה היו די מוגנים. אבל, ההתרחקות מהאירופים משמעה שהמיעוטים בטורקיה איבדו את המגן שלהם מהלאומנים הטורקים / מהזאבים האפורים.

    מכאן, ניתן להניח שלכל המיעוטים הלא טורקים תהיה סיבה טובה לנסות לברוח מטורקיה בהקדם האפשרי.
    המוני הכורדים, שהם המיעוט הגדול ביותר, אולי יתעקשו להישאר ולהילחם (מה עוד ששערי אירופה הולכים וננעלים בפני מהגרים מוסלמים נוספים). סביר גם שארדואן לא יתאבל אם יצליחו להגר ממדינתו.

    אבל לנוצרים, שהם רק חלקיק אחוז מאוכלוסיית טורקיה, יש הרבה מדי איתותים היסטורים לברוח במהירות. למיטב ידיעתי, הנוצרים מחזיקים בעמדות בכירות יחסית באקדמיה הטורקית, ואני מנחשת שגם בכלכלתה. מכאן, בריחת הנוצרים כנראה תצעיד את טורקיה לאחור.

    ####

    מתוך מסה מאוד מאוד ארוכה, אבל בעיני מעניינת, על ההיסטוריה של טורקיה. (פורסמו 2 פרקים מתוך 3 המתוכננים) מהאתר 8 במאי:

    "הטורקים רצחו במהלך מלחמת העולם הראשונה ובשנים שאחריה כמיליון וחצי ארמנים, כחצי מיליון אשורים, וכחצי מיליון יוונים, בכל רחבי אסיה הקטנה. למרות החורבן הגדול שעברו הקהילות הארמניות, האשוריות והיווניות, ניתן למצוא בימינו בערים רבות בטורקיה, עדויות לאוכלוסייתן הנוצרית שהוכחדה. מסגדים בנויים באבנים עליהן מסותתים צלבים. כנסיות מפוארות שמגדל הפעמון שלהן הוחלף במינַרֶט. שמות שטרם הוחלפו. לאחרונה חושפים אזרחים טורקיים מוסלמים, בזה אחר זה את העבר הארמני של משפחתם. ברבים מהמקרים מדובר על ילדות ארמניות שנלקחו כשפחות או ככלות על ידי גברים טורקים בראשית המאה ה-20, ושמרו בסוד את זהותן המקורית. כתבתי בעבר על עברן הארמני של אנטב, ושל ואן, שתי ערים שנותר בהם רוב כורדי לאחר השמדת הארמנים, והיום מתחוללת בהן מלחמה בין הכורדים לשלטון הטורקי. האויב התחלף אך המלחמה נמשכת. לצערנו ניתן לראות היום כי תאוות הרצח עוד חיה בקרב טורקים רבים. הלאומנות הקנאית, שנאת הזרים, והאהדה הרבה אליה זוכה ארדואן, נובעים בין היתר מהכחשת פשעי העבר. הם כרוכים בהיסטוריה המדממת דרכה עברה הרפובליקה הטורקית משחר ימיה. הם מתהדקים ככל שעולים ניחוחות העבר הצבועים באור התהילה: "אנו מנהיגי הטורקמנים שלטנו במזה"ת, ראוי שנשלוט בו גם היום".

    https://may-8th.com/2017/03/19/turkey/#more-2218

    אהבתי

  6. הבלוג שאליו הפנית מאוד מעניין, אף שהאמונה שלו באוטופיה הסוציאליסטית הכורדית הנרקמת בצפון סוריה נראית לקוחה מעידן אחר.

    אהבתי

  7. כן. המערב חשב שגם באשר אסד, הרופא הצעיר שלמד במערב, יצעיד את סוריה קדימה…
    אלוהי המערב עושה תכניות ואלוהי המזרח צוחק….

    חייל, זה יכול להיות נושא מעניין למחקר, מדוע דווקא האוניברסיטאות האנגלוסקסיות מתמחום בטרור ליברלי. הסיבה השקופה היא רגשות אשם על שני מלחמות העולם.

    אהבתי

  8. תמריץ, גם המפלגה הנאצית לעולם לא זכתה ברוב של מעל 50% בבחירות בגרמניה (42% היה השיא כמדומני) וחלק גדול מהאליטות סלד ממנה.
    תוצאות המשאל היו ידועות מראש. ארדואן דאג לא להפסיד וכל האמצעים היו כשרים.

    אהבתי

  9. ארדואן אינו היטלר.. אבל ההשוואה לגרמניה בהקשר זה אינה חסרת ערך. אם לא הייתה מפסידה את טובי המוחות היהודים, גם לא הייתה מפסידה המלחמה.

    אהבתי

  10. לתמריץ,

    א. הבלוג 8 במאי הוא עוד בלוג מאוד מושקע של עוד חבר קיבוץ – תופעה מדהימה בהתחשב באחוז הכמעט זניח של חברי קיבוצים בישראל.
    הוא מהדהד את טענתו של עומר מואב (שהקיבוצים הם לובי חזק, שמצליח לקושש המוני סוסידיות סמויות, על חשבון יוקר המחייה של כל תושבי ישראל).

    ב. הטענה שלו גרמניה לא הייתה מאבדת את יהודיה היא הייתה מנצחת במלחמת העולם השנייה – נתפסת בעיני כמגלומנית נחמה יהודית. קל להבין את הרגש המסתתר אחריה, אך הנכונות ההיסטורית מפוקפקת.

    לא היה למעצמה בסדר גודל בינוני כל סיכוי לנצח את הנחישות ונכונות ההקרבה העצמית של הרוסים, ואת ההון וכושר הייצור התעשיתי האדיר של האמריקאים. כניסת ארה'ב למלחמה למעשה הכריעה את תוצאתה, בלי קשר ליהודים.

    אפשר להוסיף שהחיים באמפריה "נקייה מיהודים" (ומכמה יצורי תת אדם אחרים) היוותה חלק משמעותי מהאוטופיה הנאצית, מההתלהבות שעוררה בקרב רבים מתושבי אירופה, והייתה אחת הסיבות לפרוץ מלחמת העולם השנייה. כמעט בלתי אפשרי לנתק את החזון המלהיב והמפעים של הרייך השלישי מהאוטופיה של הניקוי הגנטי.

    אהבתי

  11. תמריץ,
    אתה נותן משקל יתר לשיקולים אידיאלים על-פני שיקולים מעשיים, כלומר אתה מעריך שהמשכילים הטורקים יעזבו בגלל שינוי הממשל כאשר אני בספק אם זה יקרה.
    כולם יחכו ויראו האם ישתנו חייהם לרעה לאחר שינוי הממשל ולא עקב שינוי חוק.
    אם כבר

    אהבתי

  12. היהודים לא עזבו את גרמניה בשל חוקים מפלים??
    אנשים עוזבים מדינה בשל האפקט הכלכלי יותר מאשר פגיעה בחירויות. אבל התנהלות דיקטטורית אינה מיטיבה עם הכלכלה.

    אהבתי

  13. מתקן:
    הרבה יהודים לא עזבו את גרמניה על אף החוקים המפלים כי הם חשבו שהמצב יסתדר.

    חוצמזה שההתנהלות הדיקטטורית של היטלר דווקא היטיבה עם הכלכלה ואת חייהם של אנשים מן השורה.

    אהבתי

  14. תמריץ אתה ממהר מדי להסיק מסקנות לגבי עתידה של החברה הטורקית תחת שליטתו של ארדואן ומפלגתו המוסלמית..ארדואן הוא האיש הנכון במקום הנכון הממסד האירופי ואמריקאי תומך באיש הזה היות והוא פותר להם בעיה הומניטרית קשה ביותר.. בכל מקרה האליטה של בעלי הון בטורקיה ומרבית המשכילים לא ימהרו לעזוב את המדינה כי אין להם הרבה מה לחפש באירופה מוכת אבטלה ..העסקים בטורקיה ברמה בינונית ומעלה משגשגים תודות למשטר צנטרליסטי של ארדואן ומפלגתו.. לבעלי השכלה בטורקיה אין בעיה להיקלט בשוק העבודה המקומי היות ואין הרבה תחרות על מקום עבודה עם דרישה למיומנות מקצועית ברמה אקדמית.. השכר של אקדמאים גבוהה באופן יחסי לשאר האזרחים אפשרויות קידום טובות למוכשרים והמקושרים שבניהם עבורם להתחיל את הדרך במדינה זרה זהו מהלך אובדני.. הגירת טורקים בהמוניהם לאירופה תהפוך את אירופה למוסלמית באופן כמעט וודאי שלא נדבר על העומס הכלכלי על הקופה הציבורית אשר גם כך הקופה מצטמקת.. ארדואן איים על אירופים לא פעם אחת שהוא יפתח את הגבול להגירה המונית חופשית אם יעשו לו קשיים וזה עבד.. בשורה תחתונה באירופה יכולים לחגוג את ניצחונו של ארדואן במשאל עם ולקבוע עבורו יום נוסף בחגיגות הפסחא המסורתיות…

    אהבתי

  15. לחייל זקן ולד'

    איני בטוחה בנכונות הקביעה ש"הטרור הליברלי" חזק יותר בעולם האנגלוסקסי. (כפי שגם איני בטוחה שקביעה זו אינה נכונה).

    1. בשל מגבלות השפה שלנו – אנו חשופים בעיקר לפרסומים בשפה האנגלית, ולמאוד מעט פרסומים מתורגמים (לעברית או לאנגלית) מצרפתית, הולנדית, גרמנית, שוודית וכדומה. יתכן וגם במדינות לא אנגלוסקסיות משתולל "הטרור הליברלי", ואנו פשוט לא שמענו על כך.

    2. יתכן שרק במדינות האנגלוסקסיות קיימת "תנועת מחאה קונסרבטיבית", גדולה וחזקה דייה בכדי להפציץ את הרשת במאמרים ובבלוגים המאירים את התופעה ומוחים כנגדה. יתכן ו"טרור" שכזה נתפס בארצות אירופאיות לא אנגלוסקסיות כתופעה מבורכת ומוצדקת שאין כל מקום לפרסמה ולמחות כנגדה. (להזכירכם, נסיונות טיוח מסיביים ומקוממים של פשעי מהגרים – התבצעו דווקא בגרמניה ובמדינות סקנדינביה, כשכמעט לא היה אף גורם שיחשוף את ההכחשה וימחה עליה).

    ###############################################

    אני מנסה לפענח מה בעצם מניע את "הטרור הליברלי" ומסביר אותו (בלי קשר לשאלת עוצמתו היחסית במדינות מערביות שונות).

    מחשבותי נכון להיום (מאוד אשמח אם תוסיפו את מחשבותיהם והערותיכם):

    א. גודל דור של צעירים שסובלים מתוצאות "הגנת היתר" שנתנו להם הוריהם ומוריהם. [בדומה לשכיחות ניקיון היתר שבו מגודלים בימנו ילדים, שמונע פיתוח מערכת חיסון יעילה, וגורם דווקא להתרבות מקרי האלרגיות והאסתמה].
    כתוצאה מכך דור זה סובל מפגיעות רגשית (אמיתית או מדומה). הם לכאורה ינזקו קשות מ"מיקרו-אגרסיות" ומנאומי "שנאה", הם יסבלו מהעדר "אזורים בטוחים" בהם לא יאלצו לשבת עם בני אדם הנתפסים בעיניהם מראש כעוינים, אם יאלצו לשמוע סיפורים שאין להם "סוף טוב" דיו, אם יחשפו למידע שיזכיר להם דברים לא נעימים וכו' וכו'.
    כלומר,ה"טרור הליברלי" הוא בעצם המשך טבעי לרצון לגונן על "הילדים" משמיעת וראיית דברים העלולים לזעזע את נפשם הרכה וחסרת ההגנות.

    ב. תפיסת העולם הליברלית – קוסמופוליטית למעשה אינה מסוגלת להסביר הבדלים בין בני אדם, קבוצות אתניות ומדינות – בלי למצוא אשמים ולהוקיע אותם.
    אם פוסלים על הסף את ההסברים לאי שיוויון שמקורם ב:
    – תליית האשמה בהתנהגות "החלשים" / "הקורבנות" והחלטותיהם
    – את כל המידע על שונות גנטית בין קבוצות
    – את יצירת היררכיה בין תרבויות מוצלחות יותר ומוצלחות פחות
    אזי אין ברירה אלא למצוא את ה"פושעים" האחראים לכל הסבל וכל אי השוויון.
    נוצרה "רשימת פושעים" שבראשה נמצאים גברים לבנים "פריווילגיים" / אנשי וול סטריט / המדינות הפוסט קולוניאליסטיות.
    [במובן מסוים, המשך התיאוריה הקומוניסטית המסבירה את כל העוני, אי השוויון והסבל בעולם בהתנהגותם הנפשעת של קבוצת בעלי ההון, העושקים את פרות עבודתם של כל עמלי ההעולם].

    ג. מעבר מתפיסת העולם הפרוטסטנית- קפיטליסטית אל תפיסת העולם הקתולית – סוציאליסטית.
    בפשטנות רבה – הפרוטסטנטים תפסו את המצליחים ביותר כממוסרים יותר / כעושים את הטוב בעיני האלוהים, ואת הנכשלים כחוטאים. מה שנתן למאמינים מוטיבציה אדירה לנסות להצליח, וקידם את תפיסת האחריות האישית של אדם לגורלו ואת הקפיטליזם.
    הקתולים טענו שרוב העניים בעולם הזה יגיעו לגן העדן בעולם הבא, ואילו סיכויי העשירים להגיע אליו קטנים מסיכויי חיה גדולה לעבור דרך קוף מחט. בינתיים, בעולם הזה, אנשים אמורים למסור את כספם לנציגי הכנסייה הקתולית – והיא כבר תדאג לחלקו כצדקה לעניים הסובלים. [מה שמזכיר מאוד את תפיסת מדינת הרווחה / המדינה הגדולה הסוציאליסטית].

    נדמה לי שהעולם המערבי קפץ מהתפיסה (המוטעת) שהחזקים והעשירים הם המוסריים יותר, והחלשים והעניים הם החוטאים, אל התפיסה (הלא פחות מוטעית) שהחזקים והעשירים הם פושעים שחובה להכות אותם, ואילו החלשים והעניים הם "צדיקים מעונים" על לא עוול בכפם, שחובה להגן עליהם (יהיו מעשיהם אשר יהיו).

    אהבתי

  16. היטלר פשוט הדפיס כסף והרבה.. גם משטר דמוקרטי שהיה פועל באופן דומה היה מצליח. אמנם אי אפשר היה לעשות זאת מבלי לזרוק לפח את חובות הפיצויים של גרמניה, מה שרק לאומן יכול היה לעשות.

    אהבתי

  17. הנקודה החשובה לזכור לגבי יהדות גרמניה הוא שהגבולות היו סגורים. אם הנאצים היו פעילים לפני סגירת שערי אמריקה ב1924, זה היה אחרת.
    עדיין רוב יהודי גרמניה עזבו.

    אהבתי

  18. בנוגע לויכוח על עתיד טורקיה – אני מניחה שרובם המכריע של התורכים לא יהגרו ממנה. מה עוד שלונדון לא מחכה להם. גם לא פריז, ברלין ושטוקהולם.

    אבל, אין לי ספק שתהליך הטיהור האתני של המזרח התיכון, מכל הלא מוסלמים שבו, ימשך מעכשיו במרץ כפול ומכופל גם בתוככי טורקיה. סביר שלמיעוט הנוצרי – טורקי (כמו גם למיעוטונצ'יק היהודי) יהיה קל יותר לברוח ממדינה זו מאשר למיליוני הנוצרים הקופטים לברוח ממצרים.

    חשוב לזכור שלמיעוט זה היה תפקיד משמעותי בהצטיינות האקדמית של טורקיה בהשוואה לכל המדינות הערביות. כלומר, בטווח הארוך ניתן לנבא את ה"ערביזציה" של טורקיה ואת ההידרדרות הכלכלית המשתמעת מכך.

    אהבתי

  19. כמו שכתבתי בפוסט ישנה הדוגמה של אירן. בריחת מוחות עצומה. מוטיב חוזר בכתבות בנושא הוא שאם שואלים אקדמאים אירנים הם מספרים שכמות חבריהם לכיתה שנותרה במדינה ניתנת לספירה באצבעות יד אחת.

    אהבתי

  20. ועדיין איראן מסוגלת לפתח נשק מתקדם וטכנולוגיות נוספות.
    תמריץ, אתה ניזון רק מדברי העוזבים והגולים ולא מן הנשארים. אתה מפחית את כוחה של התרבות והזהות שמונעת מרבים לעזוב.

    גם לפי יורדי ברלין כל הכיתה שלהם באירופה אבל המציאות מוכיחה ההיפך.

    אהבתי

  21. גם בתולדות המדינה היו תקופות של ירידה המונית, דומה למדי לזו שבאירן. למשל בשנים לפני מלחמת ששת הימים. ההבדל הוא שתמיד ישראל גם קלטה עלייה גדולה וכמובן שהיה מדובר בשנים בודדות ולא בתופעה כרונית.

    אהבתי

  22. היתה ירידה בגלל מצב כלכלי קשה ולא בגלל שינוי משטר או שליטת צד פוליטי מסוים.
    אתה מספיד כלכלית את טורקיה רק בגלל משאל העם ואני טוען שאתה טועה.

    אהבתי

  23. תמריץ, תסתכל על זה כניתוח רגישות.
    למיטב הבנתי, ותקן אותי אם אני טועה, כלכלת טורקיה מבוססת על תעשייה מסורתית. היא אינה מבוססת על בנקאות, טכנולוגיות מידע, טכנולוגית חומרים וכיוצא בזה. השכבה המשכילה יושבת בשירותים הציבורים (כך גם במצרים דרך אגב) ובנגזרות שלהן.
    איומי עזיבה מצד השכבה המשכילה משולים לאיומי השבתה מצד עובדי רשות המיסים – סהוטאז'

    אהבתי

  24. אם האליטות של טורקיה לא ירגישו בה בנוח, המדינה תשלם על כך מחיר כבד. זה נכון גם לישראל ולאליטות שלה. רק שאצלנו הפער בין קריאות המצוקה של העיתונות לבין השגשוג של האליטות בפועל הוא מאוד גדול. בין השאר פשוט כי אין שום חקיקה דכאנית בכנסת למעט כמה שטויות סמליות. בטורקיה באמת יש דיכוי.

    אהבתי

  25. תמריץ, תסתכל על זה כניתוח רגישות.
    למיטב הבנתי, ותקן אותי אם אני טועה, כלכלת טורקיה מבוססת על תעשייה מסורתית. היא אינה מבוססת על בנקאות, טכנולוגיות מידע, טכנולוגית חומרים וכיוצא בזה. השכבה המשכילה יושבת בשירותים הציבורים (כך גם במצרים דרך אגב) ובנגזרות שלהן.
    איומי עזיבה מצד השכבה המשכילה משולים לאיומי השבתה מצד עובדי רשות המיסים – סבוטאז' רגעי אך חוסר השפעה עתידי.
    הייצור הנמוך יתכן והוא מרוכז בפריפריה שתמכה בארדואן (צריך לבדוק) כך שהשכבה המשכילה פשוט יושבת על הפריפריה ומשמשת כשער החוצה. כלומר היא ניתנת להחלפה יחסית בקלות.
    מה שאני מנסה להדגים שאתה צופה הרעה כלכלית ללא ביסוס.

    אהבתי

  26. אתה מסתכל על האליטות של טורקיה כמו שאתה מסתכל על האליטות של השמאל במערב, ומכאן הטעות שלך בניתוח המצב.
    אליטות בטורקיה ובעולם הערבי הן חלק מהשלטון, נהנות מהדכאנות, אין להם added value אמיתי.
    אם היה בהן ערך עצמי הן היו מוותרות על חיי הנוחות לטובת שאר עמן.

    אהבתי

  27. קמיליה,
    אנחנו התייחסנו לטרור ליברלי באקדמיה האנגלו-סכסית. ברמה המדינתית/פוליטית מערב אירופה לוקחת בגדול.

    אהבתי

  28. לתמריץ,

    כפי שציינת לגבי יהודי גרמניה בשנות השלושים של המאה הקודמת – הגבולות של המערב הולכים ונסגרים בפני הגירה מוסלמית המונית. משאל העם של ארדואן לא הגיע בעיתוי היסטורי טוב.

    בטורקיה חיים יותר מ 80 מיליון איש (לא כולל מיליוני הפליטים מעירק, אפגניסטן, פקיסטן וסוריה). מתוכם כ 14 – 15 מיליון בגילאי 25 – 15 (גיל ההגירה הקלאסי).
    נניח שכמחציתם הצביעו במשאל העם נגד ארדואן, וכמחצית מהם שוקלים עכשיו הגירה. כלומר – לכח הפחות 3 – 4 מיליון טורקים שרוצים להגר למערב.
    איזה מדינות מערביות יסכימו לקלוט מסה כל כך גדולה של מהגרים מוסלמים חדשים ? (בנוסף לכל האוכלוסיה המוסלמית כשכבר יש להם, המוני הפליטים והמסתננים). די ברור שרובם המכריע יאלצו להישאר בטורקיה.

    כשמדובר על הגירה – גודל הקבוצה הוא חיסרון ולא יתרון. [בדומה לבעיית מיליוני הקופטים, שמנסים לצאת ממצרים, ואף אחד לא מוכן להכיר בהם כפליטים נרדפים ולקלוט את כולם].

    מצד שני, בהחלט סביר שמדינות המערב יאספו אליהן את השמנת של השמנת מאוכלוסיית טורקיה. כפי שהן עושות גם היום לגבי כל מדינות העולם השני והשלישי. אך סביר שטורקיה תסבול מהגדלת הסלקציה השלילית של אוכלוסייתה.

    אהבתי

  29. אני חושב שעזיבת השמנת יכולה לגרום נזק רב גם אם לא מדובר בהמונים. באירן עוזב רבע אחוז כל שנה. לכאורה כלום. אבל זה מיטב הנוער.

    אהבתי

  30. הגנתי לא פעם בבלוג על העלאת שכר המינימום, אבל זה יהיה מוגזם להניח שלעולם לא יהיו לו השלכות שליליות. אפשר לשער שבסיטואציות אינפלציונית העלאה משמעותית של שכר המינימום היא שפיכת דלק למדורה, כמו העלאות השכר שדרשה ההסתדרות ודירדרו את המשק בשנות השמונים.

    אהבתי

  31. הייתי מוסיף שגם מבין האליטות שלא יצליחו או לא ירצו להגר, סיכוי טוב שהרבה מהן יאבדו את היכולת שלהן להמשיך להיות אליטות. אנחנו כבר רואים המוני אנשים מפוטרים או מושתקים, וזה יזיק למדינה לא פחות מאשר אם הם היו מהגרים.

    אהבתי

  32. אמת. הדחת הטובים מהשירות הציבורי נזק משמעותי כמו הטיהורים של סטלין והשפעתם על מוכנות הצבא הרוסי.

    אהבתי

  33. לא קשור לנושא

    מאמר של אמנון לורד באתר מידה.
    לטענתו, המחלוקת הפוליטית העיקרית כיום אינה בין ימין כלכלי (שוק חופשי) לבין שמאל כלכלי (מדינת רווחה).
    היא מתמקדת בעיקר בין מצדדי הלאומיות וההצמדות לדת ולתרבות הייחודיים שלהם לבין הרב – לאומיים / קוסמופוליטיים / מולטי -תרבותיים.
    [די דומה לתזה שניסיתי להציג בבלוג זה לפני מס' חודשים].

    —————————————————————–
    קטע מהמאמר:

    "נוצרה שכבה של קובעי מדיניות אינטלקטואלים במכונים ובביורוקרטיה שתכניותיה אמנם כשלו טוטלית, אך דווקא האנשים המרכיבים את אותה שכבה אליטיסטית לא היו בין הנפגעים. לא הם ולא בני משפחתם או חבריהם היו מי ששילמו על ההחלטות הכושלות שקיבלו. אותם אנשים המרכיבים את השכבה האליטיסטית פועלים בבועה בינלאומית. הם נותנים דין וחשבון לאנשי דאבוס וליושבי הקפיטריות באוניברסיטאות היוקרה, ולא להמונים הנאנקים תחת המדיניות שהם התוו ונאלצים להתמודד עם מציאות הרסנית מבחינתם.

    בשלב מסוים, מעגל הנפגעים מההחלטות הכושלות של האליטות הלך והתרחב. מה שנשאר להמונים האלה כדי להעניק משמעות כלשהי לחייהם, זו תחושת השייכות והזהות התרבותית והלאומית. ברגע שגם רגשות אלו תויגו על ידי האליטות כעבירה אתית ואסתטית, אם לא פלילית של ממש, מתחולל הזעזוע שגורם לתופעות־נגד דוגמת עליית טראמפ בארה"ב, הברקזיט בבריטניה, ההתחזקות של לה־פן וכדומה.

    בצד השני של המתרס ניצבות המפלגות הסוציאליסטיות, שהפכו את רשת הביטחון החברתית למכשיר סבסוד של קהילות מוסלמיות המסרבות לקבל על עצמן את ערכי המערב והדמוקרטיה. הסתירה בין ערכי המהגרים המוסלמים 'מהבית' ובין ערכי המערב גדולה מדי. השילוב בין ניצול מסי המדינה לטובת יצירת מוקדי פשע, טרור ואנטישמיות, ובין כניעה לתביעת ההתפרקות הלאומית בשם הפוסט־קולוניאליזם והרב־תרבותיות – יכול לעבוד אולי בקרב מספר מצומצם של מנויי ה'ניו יורקר', ה'ניו יורק טיימס' ו'הארץ'. אך לא למאות מיליונים.

    השמאל הרדיקלי הולך עד הסוף, ולכן הוא גורף חלק מהתמיכה של מאוכזבי המפלגות הסוציאליסטיות. הוא לא עוסק בבניין אומה ומדינת רווחה, אלא בפופוליזם אנטי־גלובלי ואנטי־קפיטליסטי, במינון דומה לזה של הימין הקיצוני. לשמאל הקיצוני בישראל ובמערב אין כל יומרה לאומית. הוא מקבל באהבה את התחסלות המערב, סוגד לאיסלאמיזם ותומך בהתלהבות בפלסטינים כחלק ממשנתו האנטי־ישראלית.

    לשמאל הקיצוני אין אמנם סיכוי לנצח בבחירות, במקביל לעליית הימין העולמי לשלטון. אך כאשר השמאל הרדיקלי מתחזק ושולל כל מצע משותף של הסכמה לאומית – אפשר פתאום להיזכר ברפובליקת ויימאר ובסכנות של התפוררות המרכז. המפלגות הסוציאליסטיות היו פעם רגל שמאלית איתנה לצד הרגל השמרנית הרפובליקנית. כאשר הרגל הזאת חבולה ומדממת, כל הגוף הלאומי מאבד מיציבותו."

    —————–

    http://mida.org.il/2017/04/19/סוף-עידן-סוציאל-דמוקרטיה/

    מומלץ לקרוא גם את התגובה של אשר פט. היא מכילה אמת שמאוד לא פוליטיקלי קורקט לאמר אותה.

    אהבתי

  34. קראתי רק עכשיו את הסיכום על שכר המינימום אליו הפנה ד'.
    אני מודה שלא טרחתי לקרוא את פרטי המחקר מעבר לסיכום, אך נראה לי שתרועת החצוצרות שבו מוגזמת. המחקר הזה לא הצליח להוכיח שעליית שכר המינימום לא גורמת לאובדן משרות.

    the results were clear: these basic economic indicators show no correlation between federal minimum-wage increases and lower employment levels, even in the industries that are most impacted by higher minimum wages. To the contrary, in the substantial majority of instances (68 percent) overall employment increased after a federal minimum-wage increase. In the most substantially affected industries, the rates were even higher: in the leisure and hospitality sector employment rose 82 percent of the time following a federal wage increase, and in the retail sector it was 73 percent of the time. Moreover, the small minority of instances in which employment—either overall or in the indicator sectors—declined following a federal minimum-wage increase all occurred during periods of recession or near recession. That pattern strongly suggests that the few instances of such declines in employment are better explained by the overall national business cycle than by the minimum wage

    הסיבה – מדובר במחקר מתאמי. בהחלט יתכן שהפוליטיקאים הסכימו להעלות את שכר המינימום אם, ורק אם, חשו בטוחים שהמשק עומד בפני צמיחה וצפויה ירידה באבטלה. הם צדקו בהערכתם ברוב המקרים, ושגו רק במיעוטם.
    רמז לכך הוא שהיו רק 22 מקרים בהם הועלה שכר המינימום הפדרלי בין 1938 לבין 2009. 71 שנים ורק 22 העלאות שכר מינימום ! ! !

    אף מחקר לא יכול להוכיח מה היה קורה לו הפוליטיקאים היו מסכימים להעלאות שכר מינימום תכופות יותר ו/או גדולות יותר ו/או במצבים בהם היו פחות בטוחים שהמשק עומד בפני תקופת שגשוג.

    בכדי להבהיר, מעולם לא התרגשתי יותר מדי מנבואות הזעם והחורבן שיקרו אם יועלה שכר המינימום ו/או יוגבל שכר הבכירים במגזר הציבורי. לרוב אני די נוטה לתמוך בצעדים שכאלו.
    ההסתייגות שלי היא מתודולוגית. המחקר לא הוכיח שהימין תמיד מדבר שטויות כשהוא מתריע מפני העלאת שכר המינימום (כי אי אפשר להוכיח מה היה קורה אילו … ולא ניתן לבצע בנושא זה מחקרים לא מתאמיים)

    אהבתי

  35. קמיליה , נכון , יש בעיה עם מחקרים בתחום.
    תמריץ הציג בזמנו את מחקרי קרד וקרוגר(אני זוכר את שם החוקרים לפי פרדי קרוגר http://tinyurl.com/kkvjyaq) על שכר מינימום.
    http://tinyurl.com/m33uzph
    "…המסקנות של החוקרים השונים היו במידה רבה תוצר של שיטת הבדיקה המועדפת. הן כללו היעדר תוצאות חד משמעיות, וקיומן של בעיות קשות לפתרון הכרוכות בבידוד משתנה מסוים, שהשינוי בו מזערי בדרך כלל, בתוך פנורמה רחבה של שינויים כלכליים."

    אהבתי

  36. העתק של תגובתי בבלוג דברים מעניינים שקראתי.
    אין לי מושג באיזה בלוג, אם בכלל, נמצאים המתעניינים בנושא.

    הפרק השלישי והאחרון על טורקיה בתקופת ארדואן, מהבלוג 8 במאי.
    מאוד מומלץ, גם לאלו שלא רצו להתעמק בהיסטוריה המעט רחוקה יותר של טורקיה בפרקים א' ו ב'.

    כולל הקשרים בין טורקיה לבין דאעש, ומלחמתם המשותפת בכורדים.

    https://may-8th.com/2017/04/21/turkey-3/#comment-228

    מדהים להיווכח שאלון ליאל, שהיה מבכירי משרד החוץ ומשים עצמו כמומחה גדול לטורקיה, בכלל לא תפס את כוונת הצעדים של ארדואן להמעטת כוחו של הצבא הטורקי.
    הוא תפס את ארדואן כמנסה לחזק את הדמוקרטיה בטורקיה!!!
    זכור לי גם ראיון רדיו לפני מספר שנים עם " מר ליאל. המומחה לטורקיה" שטען שהוא משוכנע שארדואן לא יפגע בדמוקרטיה בטורקיה בשל רצונו להתקרב לאירופה ואפילו להצטרף לאיחוד האירופי. וראיון רדיו מהחודשים האחרונים בו ביטא הפתעה עמוקה מהצעדים האנטי דמוקרטיים של ארדואן בעקבות נסיון ההפיכה נגדו. לתפיסת ליאל – ארדואן השתנה. לא שהוא עצמו שגה בהערכותיו נ לגביו.

    מה שמוכיח פעם נוספת שלאינטלקטואלים בעיות בתפיסת המציאות כיון שהם מסרבים לתת לעובדות להרוס להם את התיאוריה.

    אהבתי

  37. לגבי אלון ליאל – גולדה מאיר אמרה על שר החוץ האמריקני בתקופתה שהיה ג'נטלמן גדול וחשב שכולם ג'נטלמנים כמוהו. זו בעיה עבור השמאלני לקחת פרספקטיבה של אנשים שחשיבתם מאוד שונה משלו. ובפרט כאשר תרבות הפוליטיקלי קורקט מדגישה השוויון בין בני אדם ולפיכך נאסר בפועל לראות את בני התרבות השנייה כבעלי פרספקטיבה אחרת.

    אהבתי

  38. לגבי "טרור ליברלי" באקדמיה – חיפוש ראשוני באינטרנט בצרפתית, ספרדית, איטלקית ופורטוגזית אחר דיבורים על צנזורה באוניברסיטאות מוביל כמעט רק לתרגומי המאמרים המפורסמים בנושא מארה"ב ואנגליה. אז או שהבעיה פחות חריפה במדינות דרום אירופה, או שפחות נוטים להתלונן עליה, או שאני צריך לחפש יותר.

    ניחוש שלי, לפחות לגבי איטליה שאותה אני מכיר יחסית טוב יותר – לדעתי הבעיה פחות חריפה שם. אני לא מרגיש הרבה נוכחות של כוחות "פוליטיקלי קורקט" בדיון הציבורי האיטלקי.

    אהבתי

  39. שי, לפי הכתבה היום בוושינגטון פוסט באיטליה זקוקים למנת פוליטיקלי קורקט דחופה. כרגע נראה שהם משלמים לממשלת לוב לשלוח את המהגרים האפריקנים שרוצים להגיע לאיטליה לשעבוד והתעללות.

    אהבתי

  40. קודם כל, לא נראה לי שפוליטיקלי קורקט אי פעם פתר משהו. אם קורה משהו לא תקין צריך לדבר עליו, לא להחרים את הדעה ה"לא נכונה".

    לגבי הכתבה – הם משלמים לממשלת לוב כדי שישמרו על הגבולות שלהם. האם לוב היא מדינה מושחתת, מלאת אלימות וטרור? כנראה כן (אם בכלל אפשר לקרוא לה "מדינה" בימים אלה). השאלה היא מה החלופה: לקבל לאירופה את כל האנשים בעולם שנמצאים בסכנת התעללות? זה לא ממש מעשי. זה מתחבר קצת לדיון על רצח עם ברשומה האחרונה שלך – לצערנו אנחנו עדיין לא בעולם שבו מדינה שרוצחת אנשים בחופשיות נענשת על־ידי הקהילה הבינלאומית. אם אנחנו לא עומדים לעצור את הזוועות באפריקה עצמה, לא נראה לי שנשפר הרבה על־ידי קליטת קומץ אנשים שהצליחו לברוח מהן.

    (האמת היא שבזמן כתיבת התגובה הזאת היא הפכה לכל־כך ארוכה, שסיכמתי אותה לפסקה אחת ואולי אהפוך את הגירסה המלאה לרשומה בבלוג שלי, זה כבר יותר מדי לתגובה אחת)

    אהבתי

  41. העניין הוא לא שלוב מדינה איומה שקורים בה דברים רעים למהגרים. אלא שאיטליה מממנת את היחס הזה. זה דומה לכך שישראל הייתה שולחת מהגרים חזרה לאוגנדה כדי שמבקרת הדרכונים שם יועברו למתקן עינויים.

    אהבתי

  42. הערה לשי האתר שלך לא עולה ברשת… בקשר לתגובה שלך כללית אני מסכים עם תוכנה העולם המערבי לא מסוגל ואף לא רוצה לחסל מנהיגים מנובלים
    וזה אמור לגבי אסד רוצח המונים מבני עמו ואחרים.. בשואה האדישות לגורל היהודים בלטה לעין כל המנהיגים במערב וגם במזרח אירופה ידעו על המתרחש..
    מעניין לשמוע נימוקים שונים לאדישות אשר קיימת היום לגורל האומללים בסוריה ולרצח המוני של נשים גברים זקנים וטף.. לאחרונה קראתי מאמר של מזכ"ל מק"י- מפלגה קומוניסטית ישראלית- וזה משבח באופן יוצא מגדר הרגיל את אסד ומעשיו בסוריה הוא אף קורא לו "חומת מגן נגד האימפריאליזם האמריקאי ומדינות המערב".. חומת מגן של איש אמיץ הומני רודף שלום אשר דואג לעתידם של בני עמו ולעתיד המזרח התיכון כולו.. הוא מזכ"ל המפלגה ואנשיו מחכים ל"משיח" בשם אסד שיבוא לחלצם מציפורני שליחי האימפריאליזם בישראל הציונים.. את המאמר כתב דרוזי אזרח ישראלי איש מלומד ומכובד בקרב בני עדתו בישראל..
    יהודים וכלל אזרחי ישראל הלא יהודים חייבים לדעת ששואה כמו זו שהייתה במלחמת העולם השנייה יכולה לחזור על עצמה אם חלילה נעצום את עינינו ולו ליום אחד ממה שמתרחש סבבינו ובעולם כולו.. לנו היהודים אסור לסמוך על אף אחד רק על עצמינו ועל עוצמתו של צה"ל להיות תמיד מוכנים להגיב מהר ובעוצמה ראויה אין לסמוך על הניסים..

    אהבתי

  43. חוצפה שלא תיאמן. ארדואן הורה לשומרי ראשו להכות מפגינים על אדמה אמריקנית, בוושינגטון די סי.
    Was Erdogan personally involved in his bodyguards’ attacks on protesters in D.C.?
    http://wapo.st/2qySW1P

    אהבתי

כתיבת תגובה