שירות הדוב

רוסיה פרסמה היום הודעה בעלת אופי היסטורי. היא ציינה בה שהיא מכירה בירושלים המערבית כבירת ישראל. הפתעה מכיוון מוסקבה. הרי לעומת זאת, אפילו ממשל טראמפ, כך כבר ברור, אינו מתכוון להעביר השגרירות לירושלים. גם פקידי האיחוד האירופי קראו שלא לאפשר ביקורים רשמיים של המדינאים מטעם האיחוד בירושלים. ב-Ynet מעריכים שההודעה מסמנת תהליך שבו רוסיה מנסה להגביר מעורבותה בסכסוך הישראלי-פלסטיני, וכנראה רוצה לעשות זאת מעמדה ידידותית כלפי שני הצדדים.

יחסי ישראל ורוסיה בתקופת פוטין הם טובים עד כמה שאפשר, בהתחשב בכך שרוסיה היא מדינה נטולת סנטימנטים המצויה בברית הדוקה עם אויבים מושבעים של ישראל כמו אירן וכמו ממשל אסד בסוריה. ישראל הולכת עם פוטין על קצות האצבעות והייתה מוכנה להתחמק מנקיטת עמדה בעניין אוקראינה כדי לא להרגיזו.

כניסת רוסיה למלחמת האזרחים הסורית הייתה בעלת משמעויות מרחיקות לכת עבור ישראל. מצד אחד, נוצקה ברית דמים הדוקה בין רוסיה לבין המרים שבאויבינו, אסד, אירן וחיזבאללה. דבר רע מאוד. מצד שני, רוסיה הקפידה שלא להפנות עורף לישראל תוך כדי כך וגם היום שורר תיאום לגבי פעולות חיל האוויר.

על אף הדיבורים הבלתי פוסקים על התחמשות חיזבאללה ועל האיום שהוא מציב, פתיחת מערכה בידי חיזבאללה, שנראתה תמיד לא ריאלית על רקע מחויבותו לאוכלוסיה האזרחית בלבנון, נראית היום עוד פחות סבירה. השיעים לא יעזו להרגיז את הפטרון הרוסי שלהם במלחמות שאינן לרוחו. גם אם ידם תהיה על העליונה במלחמת האזרחים, השיעים והעלאווים בסוריה ובלבנון יישארו בנקודת חולשה מובנית על רקע נחיתותם מבחינה דמוגרפית. הצורך שלהם ברוסיה הפך להיות קיומי, בדומה לצורך שלנו בתמיכת ארצות הברית, וסביר להניח שכך הדבר יישאר עוד זמן רב.

באופק הרחוק מסתמנת התקופה שבה אירן תהיה משוחררת מכבלי הסכם הגרעין והמתיחות לגבי תוכניתה הגרעינית עלולה לשוב. קשה לחזות עכשיו מה תהיה הדינמיקה אז ואם תיתכן הסלמה שתוכל להדרדר לידי מלחמה עם הציר השיעי. עד אז הסיכוי לעימות בין ישראל לציר השיעי הוא נמוך ואפילו נמוך מאוד. זהו השירות של הדוב הרוסי לישראל.

30 תגובות בנושא “שירות הדוב

  1. מקבל את הפרשנות היבשה אבל אני חושב שאתה מכחיש את הבעיתיות שבנוכחות צבא "חסר סנטימנטים" בגבולנו הצפוני.
    האינטרס הרוסי יכול להשתנות במהירות גבוהה ואנחנו נמצא עצמנו בעמדה לא נעימה כלפי הרוסים.

    האם מישהו מכיר פרשנות אחרת משל תמריץ?
    גם לינק יהיה שירות מועיל.

    אהבתי

  2. היינו בסיטואציה כזו בתקופה שאחרי מלחמת ששת הימים ישראל ורוסיה התעמתו ממש צבאית. מלחמת מטוסי קרב. יכול להיות שהדרדרות היחסים בין רוסיה לארה"ב תוביל שוב למצב שבו נייטרליות ישראלית לא תהיה אופציה.

    Liked by 1 person

  3. סין ורוסיה עושים הרבה על מנת לחדור עמוק ככל האפשר לכלכלת ישראל ובהמשך גם לפוליטיקה המקומית …השאלה היא מה מביא אותם לחשוב שישראל יכולה לשמש בסיס להשתלטות על מדינות שכנות ואפילו על מדינות באפריקה..?איזו תועלת תצמח לשני הענקים סין ורוסיה מהקירבה היתרה לישראל…?

    אהבתי

  4. ליאיר,

    כתבה מלפני כחצי שנה מיזראל דפנס (בעקבות כתבה במאקו, שחזתה עימות צבאי מתקרב בין ישראל לרוסיה).

    לטענת הכותב, עימות צבאי ישיר ביננו לרוסים אינו סביר כיון שהוא עלול לגרור התערבות ישירה של ארה'ב.
    רוסיה תנסה לנצל אותנו כקלף משחק, בעימות המרכזי שלה עם ארה'ב, באמצעות הפעלת שליחים. כפי שבוצע רבות בתקופת המלחמה הקרה. היא תוכל ללחוץ על איראן להפעיל נגדנו את חיזבאלללה, והיא תוכל ללחוץ על מצרים להפעיל נגדנו את חמאס.
    לטענתו, למה להילחם אם אפשר לנצל?!

    http://www.israeldefense.co.il/he/node/27385

    אם אני מבינה את התזה שלו – ההפעלה הנ'ל תהיה פונקציה של התפתחויות ביחסי רוסיה עם ארה'ב / נאטו / האיחוד האירופי. אולי בעקבות מהלכי רוסיה באוקראינה ומזרח אירופה.
    או בעקבות צעדים, שקשה לחזותם מראש, של ממשל טראמפ (לדוגמא פעולות צבאיות של ארה'ב בשטחי סוריה כתגובה להפעלת נשק כימי).
    בעיני התעלומה הגדולה היא יותר הפעולות העתידיות של ממשל טראמפ באזורנו מאשר מהלכיו האפשריים של פוטין.

    בהיבט השלילי אפשר להוסיף שכנראה יש לרוסיה המוני סוכנים, פעילים ורדומים, בישראל. חלקם כנראה בדרגות בכירות ביותר (אולי אפילו בדרג של שר הביטחון). פוטין יוכל להפעילם בכל עת שירצה משהו חשוב מישראל.

    בהיבט החיובי אפשר להוסיף שהזמן אינו פועל לטובתו של פוטין, להפך. רוסיה לעולם לא תצליח לחזור להיות אחת משתי המעצמות המובילות את העולם. במונחים רבים אפילו הודו כבר עקפה אותה, ובניגוד לרוסיה הודו וצומחת במהירות.
    ונתניהו, כל עוד הוא ממשיך להיות ראש ממשלת ישראל, יודע כיצד לשחק את המשחק ולתמרן בין לחצים מנוגדים של ארה'ב / האיחוד האירופי, סין, הודו ורוסיה, ומסוגל להרוויח לנו עוד זמן.

    אהבתי

  5. מעל פני השטח, ה״אינטרס המוסלמי הכללי״ הוא להיות מאוחדים כנגד ישראל.
    מתחת לפני השטח, מפת האינטרסים שונה לחלוטין.
    אירן – מחוזקת מביטול הסנקציות, רוצה להוביל הגמוניה שיעית (ואולי מוסלמית). הבינה שעם חיוכים מזוייפים למערב, אפשר לרקוד על כל החתונות. מעוניינת בהגדלת כוחה ובהתפשטות של כוחות פרוקסי, אבל כל עוד היא מצליחה – לא תתמוך במערכה כוללת של חיזבאללה נגד ישראל.
    רוסיה – רק רוצה כוח. איפה שהיא חושבת שבו היא תמצא השפעה – שם היא תפעל. יחסי ישראל רוסיה לא ידרדרו כנראה מכמה סיבות: לא מעט יהודים בקרמלין,ישראל היא מדינה מערבית שתמיד הייתה פרגמטית ביחסי חוץ יחסית למדינות מערביות אחרות והבוז העמוק שפוטין רוחש כלפי ה״אספסוף המוסלמי״ והאיום המוסלמי מבית. לצורך העניין, מבחינת ביטחון פנים ישראל היא המדינה עם היחסים הכי חשובים במזהת למול הידע והטכנולוגיה שלנו.

    אהבתי

  6. עם שלא יודע להיאבק על עצמאות לאומית פוליטית ותרבותית סופו להתרסק את הדבר הזה אנחנו רואים בסוריה ..אין דבק בין העדות השונות מרכז הכובד נמצא בתוך השבטים אין מי שילכד את סוריה לעם אחד גם לא דת האיסלם במגוון הזרמים השונים.. גורלה של סוריה הוכרע כבר בפתיחת מלחמת האזרחים הצרה הגדולה שלחלק מהעדות בסוריה אין יכולת לנהל חיים עצמאים וזה ימשיך להשפיע על מצב הביטחון באזור כולו ואולי גם באירופה…כדאי ליהודים להיזכר במצבינו לפני חורבן הבית השני גם אז הפילוג היה האויב ההרסני שהביא להרס רב ולגלות ארוכת שנים.. המשימה החשובה שעומדת בפני עם ישראל היום זה גאולת הקרקע בכל ארץ ישראל הכל כמובן באופן חוקי תמורת כסף וכל דרך חוקית אחרת ..גם אם בסופו של תהליך ארוך טווח נגיע להסדר עם הערבים הפלסטינאים כל קרקעות אשר נרכשו על ידי יהודים ישמשו כקלף מיקוח פוליטי בנינו לבינם..

    אהבתי

  7. לא קשור.
    כתבה על מלחמת סין באיסלם / באיסלם הפוליטי, והתקנות שהוציאה.
    כולל האיסור על "חינוך בייתי" וחובה לשלוח את כל הילדים, כולל המוסלמים, לבתי ספר ממלכתיים סיניים.
    קשה שלא לחשוב מה היה קורה לו ממשלת ישראל הייתה מוציאה תקנות דומות נגד הפלג החרדי הירושלמי (למעשה – החרדים בכלל).

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/872/364.html/tb

    ובניגוד חריף – כתבה ממר'י על ההתנגדות הפלסטינית העזה (כולל מצד חיכים ערביים ישראלים) לכוונת אונרא להקטין את מינון ההסתה האנטי ישראלית בבתי הספר שלה.

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/item?4401

    מה שמזכיר את אמרתו המפורסמת של קרדינל קתולי (מהזכרון) "תנו לי את הילדים שלכם עד גיל 7, והעתיד הוא שלנו"

    אהבתי

  8. על המשמעות הנוספת הזו לא חשבתי.

    #############################

    קשור לרוסיה, אך בהיבט המזרח אירופי.

    החשש של הונגריה ופולין מרוסיה, ואמונתן שעליהן ליצור מערכת בריתות כיון שלא יוכלו לסמוך על הגנת האיחוד האירופי ונאטו.
    כולל הדילמה האם לחזק את הברית לבלימת רוסיה ע'י הכללת טורקיה בתוכה או שעליהן לחשוש לא פחות מכוונות ההתפשטות של טורקיה לשטחי האימפריה העותמנית, זכרונה לא לברכה.
    בכל מקרה, הניבוי של מחבר המאמר הוא שטורקיה תתחזק כמעצמה אזורית.

    קטע מהכתבה:

    . It begins with the assumption that Europe will not protect its eastern borders against a Russian threat. Therefore, Eastern European countries are left to their own capabilities and a distant United States. If they act separately, the Russians will pick them off. Therefore, an alliance must be formed from the Baltic Sea to the Black Sea, consisting of the Baltic countries, Poland, Slovakia, Hungary and Romania. In its most logical form, it would include Turkey, Georgia and Azerbaijan. That would contain most of European Russia.

    I also predicted that Turkey would emerge as a major regional power. Given Turkey’s instability since the attempted coup, many would argue that this is no longer possible. In my view, the consequences of the coup attempt open the door to a more powerful Turkey. The country has had to address the reconciliation of its secular and Muslim population. This will not be a pleasant reconciliation, but the intent is to create a Turkey in which the huge secular and Muslim populations can forge a country together. Since that will not happen easily, President Recep Tayyip Erdoğan is now in a position to try to compel it.

    Regardless of my view, I got the sense, particularly in Hungary and in Romania during past trips, that they see a significant increase in Turkish power, which they perceive as a threat to the region. This leads to the idea of a Three Seas alliance. This initiative would expand the Intermarium concept by focusing on Turkey in addition to Russia. In some scenarios, the alliance would be extended westward to include the Czech Republic and even Austria. More importantly, this alliance would stretch southward into the Balkans.

    https://geopoliticalfutures.com/journeys-end-warsaw-budapest-1/

    אהבתי

  9. קמיליה , אני רק מזכיר שדיברנו על הפרדימן הזה פעם ולא התרשמתי.
    הוא מביט על סכסוכי העבר באיזור תוך התעלמות מוחלטת מ השינויים הדמוגרפיים העצומים שחלו ויחלו הן ברוסיה והן בתורכיה תוך כדי שהאוכלוסייה הרוסיות והתורכיות ה'אורגנליות' מצטמצמות מאד ואילו אוכלוסיות ה'אחרים' ברוסיה והכורדים בתורכיה מתעצמות.
    לדעתי , אי אפשר להתעלם מהשינויים הדמוגרפיים אם רוצים להציע תחזית רצינית כמו שאי אפשר לאכול רק בוטן אחד(בדוק אמפירית).

    אהבתי

  10. תמריץ,
    הזיכרון נוטה לתעתע. אירן בתקופת השאה היתה יותר דתית מאשר כיום. רק שכבה צרה ועירונית במוקדי הכח לא היתה כזו באותה תקופה. אפשר להשוות את השפעת השילטון התיאוקרטי על דתיות האוכלוסיה לזו של השילטון הקומוניסטי על האמונה באחוות העמלים (גם ברוסיה תמצא בעלי זיכרון מתעתע שנזכרים בערגה בסיר הבשר הבולשביקי)

    אהבתי

  11. קמיליה,
    מצטרף להערכתו של גיא. רוסיה היא מעצמה רק בזכות ארסנל הנשק הגרעיני שלה. מבחינה כלכלית היא קרובה יותר לעולם השלישי מאשר לראשון והעתיד שלה נראה די קודר. תורכיה בוודאי חסרה פוטנציאל של מעצמה איזורית. הצבא שלה מתאים רק למאבקים על השילטון במדינה וחסר ערך לכל תכלית אחרת.
    השאיפה של מדינאים אירופים לכרות בריתות מאששת (שוב) את אימרתו של אינשטיין שטיפשות היא לחזור שוב ושוב על אותו מעשה מתוך ציפיה לתוצאה שונה. אף מדינה לא יוצאת למלחמה לטובת מדינה אחרת בגלל ברית כלשהי. כששאלו את נפוליאון איזה אויב הוא מעדיף מולו השיב ללא היסוס "כזה שמורכב מבני ברית"

    אהבתי

  12. מכונית אוטונומית יכולה להגביר משמעותית את הפירבור. קשה לחלוק על האפשרות הזו, אבל גם החיים בעיר יוזלו בשל התפנות מקומות חניה ומה שעוד יותר חשוב – סילוק תקני החניה משיקולי ועדות התכנון העירוניות. בסוף הרגולטור יחליט איך לכוון את הדברים.

    אהבתי

  13. תמריץ, כל משפחה בארץ תמשיך להחזיק לפחות מכונית אחת, אם רגילה או אוטונומית. במיוחד משפחות חילוניות בישראל. כך שאני לא רואה מצב שבו וועדות התכנון יוותרו לגמרי על תקני חנייה.
    מכונית רגילה תיהפך לסמל סטטוס והרבה ימשיכו לקנות אותם.
    לא רואה מצב שבו גברים יוותרו כ"כ בקלות על ההנאה שבנהיגה. יש הרבה גברים שהם חולי הגה שלא יוותרו על זה בקלות.

    אני גם לא בטוח שהממשלות והתעשייה הישנה יתנו לזה להשתלט כ"כ בקלות ומהר. ענף המכוניות היום הוא משאבת מסים אדירה אצלנו ובמדינות רבות אחרות והיא נותנת תעסוקה לאלפי אנשים במעגלים המשניים וזה עלול להיעלם.
    לא יקרה כ"כ מהר.

    אהבתי

  14. ימים יגידו.. בעיניי השאלה הגדולה ההיא ההיתכנות הטכנולוגית. ודאי תגיע אבל אולי מאוחר בהרבה משנדמה כרגע. לגבי השאר איני דואג.

    אהבתי

  15. יגיל הנקין טוען שרוסיה היום חלשה בהרבה מבעבר, וחלשה גם בהרבה ממעצמות אחרות כמו ארה"ב וסין. (אירופה זה סיפור אחר בגלל חוסר הנכונות האזרחית שם להגנה ולמלחמה, וחוסר הנכונות הפוליטית להשקעה בהתעצמות צבאית).
    הוא טוען שהשיטה הרוסית השתנתה ומשתנה מהחזקת חילות גדולים (שמתאימים לכיבוש מדינות ולהחזקה בהם) לכוחות ניידים יותר שמסוגלים להגיע למקומות מרוחקים יותר ולנצל נקודות תורפה.

    ניתוחו של הנקין נראה נכון, זאת כיון שהפעילות הרוסית נראית יותר מבוזרת מבעבר (נוכחת באיזורים שונים ומרוחקים זה מזה) והיא כוללת יותר אלמנטים של סבוטאז' מאלמנטים של השתלטות וייצוב פוליטי.
    עם זאת, עדיין לא הבנתי מהי האסטרטגיה הרוסית, ואני מקווה שבחלק הרביעי נקבל תשובה, בעיקר לגבי השאלה הסורית (ובעקיפין הישראלית).

    אהבתי

  16. תמריץ , אני לא רוצה לנדנד אבל לא משאירים לי ברירה.
    מאוד הופתעתי שלא נזפת בד'
    על זה :"המכוניות היום הוא [משאבת מסים] אדירה אצלנו …. "

    ממשלות לא צריכות את המיסים שלנו בשביל להוציא הוצאות!!!!
    הממשלות הן המונופלים האחראים על הדפסת הכסף.
    טיעון מקל עד ד' יכול להיות שהבעיה שהחברה הלא כל כך מוכשרים שנבחרים לממשלות לא כ"כ יודעים ומבינים שממשלות לא צריכות ל"שאוב" מיסים בשביל להוציא הוצאות ושהשקלים לא באים מהסקטור הפרטי אלא מהממשלה עצמה.
    אבל למה שאני אסביר את זה כשמוסלר מסביר את זה הרבה יותר טוב …
    כולל סיפור יפה על הטיול שלו בפומפיי ומה ידעו אז שכנראה לא יודעים היום. (אפשר להתחיל להאזין החל מ 0:45 דקות)

    אהבתי

  17. לצערי , הפוסטים כנראה לא עוזרים..
    אולי צריך לעודד שימוש של שאמנים בצמחים מקומיים
    כדי שיעזרו לאנשים למחוק את המידע הלא נכון שצרבו להם בדיסק 🙂
    אפשרות אחרת היא לשלוח את הקוראים לסדנת זן 🙂

    בברכה.

    אהבתי

  18. אפשר לחילופין ללכת על אסטרטגיית 'הלם ומורא'
    שיביאו את היריב למצב שבו יפסיק להתנגד, וזאת באמצעות תצוגות כוח מכריעות ובלתי-נתפסות.
    להלן אותו פוסט –>
    תיאוריית קשר אין קשר
    http://tinyurl.com/knd5m6m

    אהבתי

  19. לגיא וחייל זקן,

    אנחנו כנראה קוראים את מאמרו של ג'ורג' פרידמן בצורה שונה.

    נדמה לי שאתם מזלזלים הן בכוחה של רוסיה והן בכוחה של טורקיה. ומכאן. גם מעוצמת החרדה מהן של מדינות מזרח אירופה והבלקן.
    חרדה שאפילו אם אינה לגמרי מוצדקת, יחד עם חוסר האמון שלהן בנכונות מערב אירופה להושיע אותן בעת צרה – עלולה לתרום להתפרקות האיחוד האירופי.

    תמיד מעניין לבחון מגמות גידול / קיטון דמוגרפי של תתי אוכלוסיות שונות – אבל אי אפשר להתעלם בשל כך מהגודל האבסולוטי הנוכחי של האוכלוסיה. ברוסיה יש כ 143 מיליון איש ובטורקיה "רק" כ 80 מיליון.
    את גודל האוכלוסיה הנ'ל צריך לשקלל במדדי השכלה ומדדי פיתוח אנושי.

    בטורקיה קיימת האוכלוסיה המשכילה ביותר בהשוואה לכל שאר מדינות האיסלם (מה שעוזר לה להפוך למעצמה אזורית. לולא סין, ארה'ב ורוסיה חיזקו את איראן והגבילו את טורקיה – לא היה אף גורם באזורנו שיוכל לערער על מעמד טורקיה כמעצמה אזורית מובילה.

    רמות ההשכלה והפיתוח האנושי של רוסיה אפילו גבוהות מאלו של טורקיה.
    בעיני מאוד מסוכן לזלזל במדינה שגידלה הרבה שחקני שחמט ואסטרטגיים צבאיים מצטיינים, הידועה הן באיכות שירותי המודיעין והמודיעין הנגדי שלה והן ביחידות הלוחמה הפוליטית וערור יציבות משטרים שאינם לרוחה. לכך יש להוסיף את האכזריות חסרת המעצורים של הרוסים. את העובדה שהמוני מתנגדי פוטין בעולם מצאו את מותם בשל כל מיני חומרים כימיים מסתוריים וקטלנים, שהמוני חיילים בחופשה של צבא רוסיה החליטו "ביוזמתם האישית" לבלות את חופשתם במזרח אוקראינה, והצטרפו למורדים בשלטונות קייב. ועוד המוני מעשים שאף מדינה "מכובדת", המשחקת על פי כללי המשחק המקובלים, לא הייתה מעזה לעשות בהיקפים דומים.

    אך מובן שמדינות הגוש הסובייטי מתייחסות לרוסים בחרדה ובחשדנות מאוד עמוקה, שגובלת לעיתים בפרנויה. הפולנים נוטים להאמין שהרוסים ריסקו את מטוסו של ראש ממשלתם, בעת שהוא ופמליתו היו בדרכם לטקס זכרון להרצחם של עשרות אלפי קצינים פולנים במלחה'ע השניה [רצח המוני שהרוסים כמובן הכחישו את אחריותם לו, והעלילו את ביצועו על הנאצים]. אירוניה היסטורית במיטבה. גם אם האשמה ספציפית זו של הפולנים את הרוסים אינה נכונה – החשד של הפולנים ברוסים מאוד הגיוני.
    מדינות (ואנשים) בחרדה קיומית נוטות ליצור בריתות. גם אם בעת מבחן – הברית לא תוכיח את עצמה. יתכן גם שלתפיסתם – עצם התגבשותן לגוש מדינות יצליח להרתיע את הרוסים.
    . כלומר, גם אם הדוב הרוסי הוא דוב זקן, שעתידו המפואר מאחריו, שחלק משינייו כבר נשרו וחלקן מתנדנדות, הוא אולי לא מסוגל להילחם ישירות בארה'ב – אך הוא מסוגל לאכול בלי מלח את כל אחת ממדינות מזרח אירופה שבה יחשוק.

    בעיני, הדבר חשוב הנוסף הוא שבריתות אפשריות אלו למעשה יפרקו את נאטו, וימשכו את השטיח מתחת אחד משני הגורמים לרצון מדינות מז' אירופה להצטרף לאיחוד האירופי. מהכלכלה וההגנה, תיוותר רק הכלכלה. וגם היא לא משהו.

    אהבתי

  20. קמיליה, בסדר , נשמע הגיוני.
    אני מניח שאני יכול ללכת לקראתך אם חייל זקן יסכים.

    בנושא פתיחת הצ'אקרות לרעיונות חדשים ומחיקת רעיונות ישנים שנדבקים לדיסק מצאתי פה מוזיקה מתאימה בת זמננו שמזכירה את הסיקטיס

    ויכולה מאד להתאים ללווי קריאת המאמר מאלכסון, משנה שעברה , שמצאתי על טרנס מקנה -"האיש שדיבר עם פטרייה".
    🙂

    https://alaxon.co.il/article/%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A9-%D7%A9%D7%93%D7%99%D7%91%D7%A8-%D7%A2%D7%9D-%D7%A4%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%94/

    אין לראות בכך המלצה. – לא מבין בזה.
    אצלי היכולת למחוק את הדיסק היא טבעית ולא זקוקה לעזרים.

    אהבתי

  21. קמיליה,
    נתחיל בתורכיה. לפני עידן ועידנים היה לה שר חוץ שפירסם דוקטרינה של אפס בעיות עם השכנים. התוצאה, תורכיה הסתכסכה עם כל שכניה שלא התרשמו ממדד הפיתוח האנושי שלה. היחידים שהתייחסו אליה כאל מעצמה הם הפרשנים המדיניים במדיה הישראלית
    נמשיך ברוסיה. הפחד של שכניה מובן אבל ברית של מספר מדינות קטנות לא תרתיע את הרוסים. הצבא הרוסי אכן שני בכוחו לזה האמריקאי אבל אם נפחית את הכח הגרעיני הוא אינו צבא של מעצמה. האמריקאים יכולים לפעול צבאית בעוצמה רבה בכל מקום על הגלובוס. הרוסים לא יכולים לפעול מעבר למדינות הגובלות בה ללא תשתית מקומית. משימה קשה למעצמה שיש לה רק נושאת מטוסים אחת שאינה כשירה מבצעית.
    אמריקה היא מעצמה גלובלית. רוסיה היא מעצמה אזורית ותורכיה היא מדינה מתפוררת ששכניה מסוכסכים אתה.

    אהבתי

כתיבת תגובה