יקומים מוזרים

בני אדם משכילים נטשו את הדת בהמוניהם מאז תקופת ההשכלה במערב. לא בלי סיבה: הדת היא לא מבוססת מדע, היא מכילה הוראות שאפשר לפקפק במוסריות שלהן, ויש לה עוד חיסרון אחד – היא נורא מוזרה. מי שמקבל אותה צריך להתחייב למערכת אמונה שלמה, משובצת בהמון דברים שנראים מאוד משונים. החל מהאמונה באלוהים, שמצטייר כאיזה זקן שיושב בשמים ומושך בחוטים, וכלה בכל מיני אמונות נספחות בשדים ורוחות, במאגיה, בגן עדן ובגיהנום וכן הלאה וכן הלאה.

אני קורא לאחרונה ספר מרתק באנגלית על טבעו המתמטי של היקום, מאת הפיזיקאי מקס טגמרק, מדען בעל שם, פרופסור ב-MIT. טגמרק מראה כיצד התיאוריות הקוסמולוגיות החדשות המתבססות על שילוב בין משוואות מתמטיות לממצאים אמפיריים מניבות בהכרח מסקנות שהן מאוד מוזרות, עוד הרבה יותר מסיפורי הדת. על פי תיאוריות אלו חלקיק קטן התנפח במהירות עצומה לכדי יקום, והתנפחותו נמשכת לנצח, מניבה עוד ועוד יקומים (לסקירה בעברית ובשפה פשוטה של הנושא, ראו את המאמר הזה במאקו מאת דורון פישלר, למאמר מהנה לקריאה באנגלית מאת טגמרק עצמו ראו כאן).

מספר היקומים האינסופי פותר חידה קשה – הכיצד זה שהקבועים הפיזיקליים של חוקי הטבע נראים כאילו נתפרו במיוחד על מנת לאפשר חיים עלי אדמות. הפיזיקאים אומרים ששינויים קלים בקבועים אלו לכאן ולכאן היו מונעים כל אופציה להיווצרות כוכבים כמו שלנו ומכאן שכנראה גם לא היו מאפשרים חיים, בוודאי לא תבוניים. אז הכיצד זכינו?  שאלה זו כבר אינה מציקה כשמבינים שמספר היקומים נוגע באינסוף. חלק מהיקומים, אפילו אם חלק קטן מאוד, יהיה כזה שיתאים להיווצרות חיים. אם נוצרנו ואנחנו פה כדי לצפות ביקום שלנו, סימן שהוא ממש יקום שכזה. אין מה להתפלא על כך. ממש כפי שאריאלה ממפעל הפיס לא מתפלאת כשהיא מתקשרת לאחד ממיליון, זוכה בלוטו. זה טבע עבודתה, שהיא תתקשר לזוכה הנדיר. זה טבעם של החיים, שיתקיימו ביקום עם קבועים פיזיקליים נדירים שנתפרו עבורם.

אבל מצד שני מספר היקומים האינסופי מעלה תהייה מטורפת – האם כל מה שיכול לקרות, ויהיו סיכוייו נמוכים ככל שיהיו, אכן קורה? כשהאופציות למימוש אינסופיות, כל הסתברות מתקרבת ל-100%. אם כל מה שיכול היה לקרות בסחרחורת היקומים הזו שללא קץ היה שעצם דומם ישנה צורה ומקום, למי אכפת. שישנו הכוכבים והאבנים את מקומם אנה ואנה.

אבל אנחנו יודעים על בשרנו ועל נפשנו שיש פלא שלא ייאמן שיכול לקרות ביקום – היווצרות תודעה ותבונה אנושית. האם פלא זה יכול להתרחש בכל וריאציה אפשרית עד אינסוף? האם אנחנו עצמנו משוכפלים, האם קורות חיינו עוברים שכפול? אולי יש לנו תאום זהה לחלוטין בעולם זהה לחלוטין? האם כפיל שלנו ביקום רחוק, שעד לנקודה זאת חייו היו זהים לחיינו, פתאום ישנה כיוון ברגע שקיבלנו החלטה כלשהי, שונה משלו, על חיי משפחה, מקום עבודה או לימודים או אפילו על ארוחת הבוקר?

האם כל ספר בדיוני שנמצא על מדף הספרים מגלם אפשרות פוטנציאלית שחייבת להתממש איפשהו? יש לונדון שמכילה את שרלוק הולמס בדירתו ברחוב בייקר כמה טריליונים בחזקת טריליונים של קילומטרים מפה? אולי אפילו עליסה באמת משוטטת בארץ הפלאות? וגם האתאיסטים חייבים להודות שסיפורי התנ"ך בוודאי התגשמו, אם לא בעולם הזה, אזי ביקום אחר.

מה שמשרטט טגמרק נראה כפיתרון של הפיזיקה המודרנית, המאוד מאוד מודרנית, לשאלות הגדולות: לומר שטבעו האינסופי של היקום אומר שכל דבר שיכול לקרות קורה. אולי אפילו פיתרון זה מייתר את התהיות על סבירות האבולוציה. אפילו אם סיכוייה אחד לטריליון, הרי יש יותר מטריליון יקומים זהים לשלנו.

נראה לי שאנחנו רחוקים מאיזושהי משנה פילוסופית, דתית או רוחנית שתאפשר לנו להתמודד עם הרעיונות האלו על השלכותיהם מעוררות ההשתאות. אולי מישהו צריך לייסד דת מודרנית, סופר מודרנית, שתעסוק בכך,  לכל הפחות כזרם בדת קיימת. ומאחר שכדברי מייסד הסיינטולוגיה, ל' רון האברד, לייסד דת זו אחלה דרך להרוויח כסף, הרי שזו עצת השקעה טובה לקוראי הבלוג הכלכלי שלי: תחשבו בכיוון.

42 תגובות בנושא “יקומים מוזרים

  1. בהחלט הגיע הזמן ליסד דת מודרנית ולו כדי לנטרל את השפעתן ההרסנית של דתות קיימות, אולם עצם הרעיון של דת המכתיב תפיסת עולם סטטית יתכן שיהווה סתירה לתוכנה. עם זאת, היתרונות כנראה יעלו על החסרונות.

    אהבתי

  2. השאלה היא כיצד אפשר לרתום רעיונות רדיקליים כל כך על טבע העולם למשנה שיש לה לקחים אתיים או רוחניים. לי התיאוריה של היקומים המרובים נשמעת פטליסטית עד טירוף. היא נותנת למשפט "כל מה שצריך לקרות יקרה" נופך חדש וקיצוני.

    אהבתי

  3. לא רחוקים בכלל .. יש כבר יותר מ2500 שנה פילוסופיות כאלו.
    זה עניין תרבותי ממטי
    פרט ירגיש תחושה פטליסטית רק אם
    יש במרכז תודעתו מרכז של עצמי שהוא שונה מהיקום.

    אם היתה לו תחושה שהוא הוא גם היקום לא היתה מתלווה לכך תחושה פטליסטית.

    בלקמור טוענת שה"אני" שלנו, אותה הרגשת עצמיות שאין ברורה ממנה, הוא אשלייה – כלומר הוא קיים, אבל לא כפי שאנחנו חושבים. האני הוא המימפלקס המרכזי שלנו, שהתפתח מכיוון שהוא נותן תוקף למימים רבים וכך עוזר בהפצתם (למימ "מאזניים הולך טוב עם עקרב" יש סיכוי קטן יותר להתקבל ולהשתכפל מאשר למימ "אני חושב שמאזניים הולך טוב עם עקרב"). ה"אני", אם כן, אותה הרגשה ברורה מאליה שאנחנו ישויות גרעיניות ואוטונומיות המתמשכות ללא שינוי מהעבר אל העתיד, אינו יותר מאשר תכשיר מתוחכם להפצת מימים. הבעיה היא, מבהירה בלקמור, שכרגיל המימים מקדמים את מה שטוב להם, ולאו דווקא מה שטוב לאורגניזם. וה"אני" רע לאורגניזם: "לדעתי אשליית המשתמש [בגוף ובשכל, כלומר האני] מערפלת ומעוותת את ההכרה. ההכרה האנושית הרגילה מצומצמת על ידי המימפלקס של העצמי, אבל היא אינה חייבת להיות. ישנם דרכים אחרות להיות בהכרה."

    מתוך פוסט ישן ומומלץ ביותר

    https://tomerpersico.com/tag/ממטיקה/

    אהבתי

  4. למי שלא אימל"ק את הפוסטים המעולים על הממטיקה
    מומלץ מאוד לא לאמל"ש (ארוך מידי לא שמעתי … (והקשבתי)) את זה

    Terence McKenna – Culture Is Not Your Friend

    אהבתי

  5. לא פיסיקאי אבל ממה שלמדתי בנושא:
    תיאוריית ריבוי היקומים נמצאת בשלב מאד מאד התחלתי מבחינת יכולתה להציע ניבויים שניתנים לבדיקה אם בכלל היא מציעה משהו כזה.
    לפיכך היא רחוקה מלהיות תיאוריה במובן המדעי המקובל וכרגע הייתי מגדיר אותה יותר באזור המטה-פיסיקה.

    אהבתי

  6. ובקשר לכתבה במאקו: כמה חודשים לאחר שפורסם המאמר על גלי הכבידה שנמצאו כהוכחה לתיאורית האינפלציה בניסוי BICEP, חזרו בהם המחברים מטענתם לאחר ביקורת עמיתים.

    אהבתי

  7. תמריץ,
    האם עברת ליקומים מקבילים בגלל שחטפנו לך את הבלוג בפוסט הקודם?
    סליחות…

    אהבתי

  8. מעניין אם יש יקום מקביל שבו אחד בשם תמריץ חושב שהרעיון של קיום יקומים מקבילים הוא על אותו משקל של קיום גן עדן ובו נחש שמוכר תפוחים לנקבות מיוחמות. התמריץ ההוא לא יבזבז את הזמן שלו בהמתאות דמיוניות והגגי שטויות שאין להם השפעה על חייו או על חיי כל אחד שיוולד אי פעם או נולד אי פעם. יקומים מקבילים. זה פילים כל הדרך למטה

    אהבתי

  9. תרבות שאומרת שזה 'בזבוז זמן' להתעסק בדמיונות ובהגגי שטויות שאין להם השפעה על החיים היא תרבות שלא חברה באמת לפרטים בה.
    יש תרבויות שאומרות שהדבר הכי חשוב והכי יקר בעולם הוא
    ראש של חתול מת.
    ולמה?
    כי אין מה לעשות איתו.

    אהבתי

  10. אפילו בתקופות של מחסור ומצוקה אמיתיים עדיין בני אדם מצאו לעצמם זמן להתעסק בשאלות הגדולות של הקיום ומקורו. על אחת כמה וכמה שזה עיסוק ראוי בזמננו שבו החיים בסך הכול נוחים ויש הרבה מותרות.

    אהבתי

  11. חושב בקול, גם ריצ'רד דוקינס משתמש בתיאוריית היקומים המקבילים כדי להסביר את הפלא בכך שקבועי הפיזיקה נתפרו על מנת לאפשר חיים. נראה שזה נחשב למיינסטרים של החשיבה החילונית המדעית הרציונלית.

    אהבתי

  12. חושב, תודה על ההפנייה למאמר הביקורתי. לא הבנתי הכול אבל מה שהבנתי נשמע מעניין. אז באמת שום דבר לא סגור בתחום הזה..

    אהבתי

  13. א. המאמר ממקו, אליו מפנה הפוסט, מומלץ.
    קטע מתוכו:
    ———————————
    "מה גורם להתפשטות היקום להאיץ? התשובה – שוב – היא שאין לנו מושג. אפשרות אחת היא שישנה סוג של אנרגיה בלתי מוכרת – שקיבלה את הכינוי "אנרגיה אפלה", כמה מקורי – שדוחפת את הגלקסיות קדימה. בואו נתעכב על זה רגע: אנחנו מדברים על משהו שמפעיל כח על כל הגלקסיות ביקום, ומספיק כדי להתגבר על כח הכבידה של… הכול. כלומר, כמות האנרגיה האפלה ביקום היא גדולה יותר מכל החומר ביקום – רגיל, אפל, ירוק, ווטאבר. שוב, החלק של היקום המוכר לנו מתברר כמיעוט. ושוב, אין לנו מושג מה היא בעצם אותה אנרגיה. ייתכן שהיא בכלל לא קיימת, ושהסיבה לכך שהיקום לא מתנהג כפי שאנחנו מצפים ממנו היא פשוט שאנחנו לא מבינים את החוקים השולטים בו היטב כפי שחשבנו. נראה שהאפשרויות הן: או שאנחנו ממש ממש זניחים, או שאנחנו ממש ממש טיפשים."
    —————————-

    איני מבינה מדוע שתי האפשרויות הנ'ל מוציאות אחת את השניה. לתפיסתי, מנקודת מבט קוסמית, אנחנו גם מאוד זניחים וגם מאוד טיפשים. אבל משעשע לחשוב איזו אפשרות מהשתיים מעט פחות גרועה.

    ב. מהפוסט של תמריץ עולה איזשהו ניחוח פוסט מודרניסטי.
    אם גם הדתות וגם המדע מוזרים באותה מידה, ניתן להסיק שהנצרות, הפיסיקה, היהדות, האסטרונומיה, הבודהיזם, הביולוגיה, ה ….. – כנראה כוללים בתוכם בדיוק אותה מידה של אמיתיות או שקריות. או, לכל הפחות, שלבני תמותה אין את היכולת לשפוט איזה טיעונים מוזרים משקפים אמת, ואיזה טיעונים מוזרים מנותקים לחלוטין מהמציאות ושקריים. הכל הולך באותה מידה.

    מבחינה פילוסופית, אני (היישות שגיא, באמצעות שליחיו, טוען שאינה קיימת 😊) מתנגדת בחריפות לכל אופנות החשיבה הפוסט מודרניסטיות.
    אני שייכת לזן המודרני המיושן, שעדין לא הגיע ל"פוסט".

    אבל, כאדם המתגאה במעשיותו, אני חייבת להודות שגישה פוסט מודרניסטית לאמת ולמציאות תקל עלינו להמציא דת חדשה. היא תעזור לנו לשכנע את ציבור המאמינים הפוטנציאלי שהטיעונים המוזרים ביותר שנצליח להמציא – אינם רחוקים יותר מהאמת מאשר כל מערכת אמונה אחרת שהם מחזיקים בה – כיון שאין בכלל משמעות למונח אמת או למונח שקר.
    להמצאת דת חדשה קיימים יתרונות שקשה להתכחש להם. לא רק עושר, כפי שהזכיר תמריץ, אלא גם אושר (כמו הכתבת ערכיך, השקפותיך וטעמך האישי, על המוני המאמינים החדשים, כחלק ממצוות הדת הדיקטטורית החדשה. הזדמנות להשפיע יותר מכל פוליטיקאי ללא הטרחה, כאבי הראש, הכסף וסיכויי הכישלון של פריימריס ובחירות )

    ג. מהסרטון המעניין שהביא גיא, של טרנס מקנה, עולה ניחוח אנרכיסטי.
    עוד אסכולת חשיבה שקשה לי להתלהב ממנה.
    אבל, בהיבט הפרקטי, הוא יכול לתת רעיונות למפתחי התיאולוגיה הדתית החדשה. כלומר, גם הוא יכול להיות שימושי.

    לדוגמא:
    – התרבות היא למעשה מערכת ההפעלה שלנו
    [משפט נהדר, שקשה מאוד שלא ללכת שבי בקסמו. יהיה בזבוז לא להשתמש בו ]

    – במערכת ההפעלה / התרבות שלנו יש באגים רציניים
    [טריוויאלי, אבל אנשים חשים נינוחות כשמוהלים דברים מאוד חדשניים וביזריים במנות גדושות של דברים ידועים ומוכרים]

    – בכדי לאפשר לעצמנו להוריד מע' הפעלה חדשנית ומשופרת – עלינו לפנות מקום בדיסק הקשוח שלנו ולמחוק ממנו דברים
    [זו הזדמנות פז, לכל דיקטטור מחשבתי מתחיל, להכתיב לקהל מאמיניו במה עליהם להאמין מהיום והלאה, מה אמת ומה לא אמת, ומכאן גם איך עליהם לנהוג. לדוגמא – חיוניות העברת כל חשבונות הבנק ותיקי ההשקעות שלהם לניהולם הבלעדי של כוהני הדת. הן לטובת איכות חייהם בעולם הזה והן לטובת איכות חייהם בעולם הבא]

    – הדרך הקלה ביותר לעשות זאת היא באמצעות סמים פסיכואקטיביים. [נפלא. לכוהני הדת החדשה ידע בלעדי על הסמים המתאימים ביותר למשימה. ועכשיו, במבצע מכירות מיוחד – 37% הנחה. מהרו לפני שהמלאי יאזל].

    נותר לנו רק להוסיף עוד כמה סיפורי ניסים, שירים, טקסים, חגים ומאכלי חגים. דברים שאנשים כנראה נמשכים אליהם יותר מלרעיונות מופשטים.

    די סביר שהדת החדשה שלנו לא תהיה מוזרה יותר מהסינטולוגיה או מהאסטרונומיה, שגם בהם מאמינים מליוני אנשים.

    אהבתי

  14. קמיליה, בהחלט הייתי שוכר אותך כסופרת כתבי הקודש של הדת החדשה.

    אני גם מתעב את הפוסט מודרניזם, אבל הכיוונים החדשים של הפיזיקה המודרנית הולכים ממש לשם. זה יהיה ניצחון גדול עבור אסכולה איומה זו אם המדע הכי קשיח ומתמטי לכאורה יפגוש בה בסוף הדרך.

    אהבתי

  15. אולי מישהו פה
    יסביר לי איך
    כיצד הקטע למטה קשור לפתרון 'פוסט -מודרני'?

    ___________
    משל "העיוורים והפיל" (מכונה גם "חמשת העיוורים") הוא משל שמקורו בתת-היבשת ההודית העוסק במתח של עובדות ל"אמת היחסית", לפיה אנשים מסיקים מסקנות כלליות על סמך תצפיות חלקיות בלבד, אך משוכנעים שהצדק בידם.
    https://he.m.wikipedia.org/wiki/העיוורים_והפיל

    מוסר ההשכל הוא שתהליך בירור המציאות נדרש להתבצע תוך קבלה וניתוח מצד השקפות שונות. באותו הקשר, שימוש בתקשורת ושיתוף פעולה בין בני אדם צפוי למנוע טעויות ולהוביל להישגים שלא ניתן להשיג לבד.
    —————-

    אהבתי

  16. תמריץ,
    אז המאמר המפורסם של אלן סוקל בכתב העת "טקסט סוציאלי" הוא למעשה מבשרה של הפיסיקה החדשה?

    אהבתי

  17. תמריץ,
    מקבל את הניתוח שלך וממהר לשלוח לפקולטה לפיסיקה דרישה להוסיף לתואר הסמכה לרבנות.

    אהבתי

  18. משל העיוורים והפיל אינו פוסט מודרניסטי כלל.

    קיימת אמת מוסכמת (מהו פיל), הידועה גם למחבר המשל וגם להמוני שומעיו. העיוורים שבמשל מכירים רק חלק זערורי מאמת זו – ולפיכך ניתן לרחם עליהם או לשמוח לאידם.
    ניתן לתפוס את המשל כהכוונה ל"חוכמת ההמונים". אם תאסוף כ 600- 500 עיוורים – הטיותיהם לגבי מהו פיל יקזזו זו את זו והאמת תחשף.
    כלומר, זהו משל מודרני ולא פוסט מודרני.

    אהבתי

  19. קמיליה,
    אז האם זה אומר שאת מסכימה שיש כבר בעולם פילוסופיות אחרות , שאינן פוסטמודרניות שמסוגלות להתמודד עם תחושת הפטליזם?

    גם את בלקמור הטרידת בעיית הרצון החופשי : היא אומרת :

    אותי למשל תמיד הטרידה הבעיה של רצון חופשי, משום שנראה לי שלא ייתכן שיש לנו רצון חופשי, ודאי אם אין לנו עצמי! הרעיון שיש מישהו בפנים שמחליט החלטות עצמאיות מנוגד באופן ברור לצורה שבה אנחנו מבינים היום את המוח.

    אהבתי

  20. עם כל הכבוד לפיזיקאים המדע מסתמך על עובדות מוכחות ולא השערות..
    בכל מקרה סביר מאוד שיש חיים דומים לשלנו בפלנטות אחרות השערה בלבד..
    אלוהים לפי היהדות הוא כל יכול אין לו דמות וצורה דהיינו מדובר במשהו כמו רוח ללא חומר או אולי דבר אחר..אני יהודי פשוט לא דתי אבל מאמין במקורות שלנו ולא באבולוציה של דרווין העולם של בני אדם עם רוח אלוהים הוא עולם בין כמה אלפי שני קצת מעל ל5000 שנה..תנ״ך זהו הפלא האנושי הגדול ביותר עובדה כמעט שני שליש מהאנושות מושפעים מהספר הקדוש הזה אכן יצירה רוחנית מדהימה..

    אהבתי

  21. אחת הדמויות המוערכות עליי היא נדב שנרב שהוא גם פיזיקאי וגם תלמיד חכם גדול. אם כי שנרב אמר בשנינות שמודרניות אורתודוקסית בעיניו היא צירוף כמו "דב נמלים". לא צירוף שמבטא משהו שהוא גם וגם אלא את העובדה שהחלק הראשון נוגס בחלק השני.

    אהבתי

  22. טוב, אני מניח שעשיתי נקע במוח.

    אני חותר לקטע המאד מאד נחמד הבא :

    אני לא יודע אם אני מאמין בזה ( כי אין אני 🙂 ) אבל זה בהחלט מאד
    מאוד מנחם.

    …. ואני גם מהמר שזה בטח מה שזאפוד ראה והרגיש במערבולת הפרספקטיבה הטוטאלית.

    You are something the whole universe is doing in the same way that a wave is something that the whole ocean is doing.

    The real you is not a puppet which life pushes around.

    The real, deep down you is the whole universe.

    אם זה יקום-פיל אחד או פילי-יקומים רבים זה לא ממש משנה.

    אהבתי

  23. לגיא,

    הידע שלי בפילוסופיה כל כך מועט עד שאפילו איני מבינה את השאלה "האם את מסכימה כבר שיש פילוסופיות אחרות שאינן פוסט מודרניסטיות, המסוגלות להתמודד עם תחושת הפטליזם?".
    אני לא מרגישה שום תחושת פטליזם.

    אם אתה ובלקמור טוענים שאין לכם "עצמי" או תחושת אני, אני בהחלט מוכנה להאמין לכם. אם כי מתעורר בי חשד שזו רק תוצאות לוואי שלילית של עודף מדיטציה 😊 (אולי כי היא גוררת סוג מסוים של חסך חושי, וידוע ממחקרים שחסך חושי יוצר הלוצינציות ודלוזיות).
    אבל בנוגע אלי – אני משוכנעת שלי, כנראה בניגוד לכם, בהחלט יש "אני" !!!

    אני יכולה להינות מהסרטון שהבאת, ולו כסוג של מדיטציה או היפנוזה עצמית המשרה שלווה ורוגע, אבל הוא לא משכנע אותי לחוש שאני בסה'כ חלקיק של אבק קוסמי, שחי תמיד ויחיה תמיד (בגוף זה או אחר). כנראה כי אני לא עושה מספיק מדיטציות.

    אהבתי

  24. קמיליה , אולי תתפלאי , אבל גם אנוכי לא עשיתי אף פעם מדטציה ( ולא… לא בגלל שאין אנוכי) . לא מסוגל להתחבר לאקט הטיקסי הזה של חיבוק אויר.
    עכשיו , חשוב להבין , אני לא מסיונר שמנסה למכור משהו או לשכנע. בכלל, בכלל לא הכיוון. אני מראה שיש אפשרויות אחרות לשחק בהם בעולם אם לא ננעלים על מערכת ההפעלה שקיבלנו בלי לבדוק. זה כמו הייתי משמיע את הדלתות ואז הרולינג סטונס בלי לנסות לשכנע מי יותר טוב אבל הלהקות מאפשרות חווית משתמש אחרת..
    וגם חשוב להדגיש : בהכללה = במערב האדם הוא בסהכ משהו.
    אגו בתוק שק עור. אצלנו אומרים מטיפה סרוחה עד רימה ותולעה.
    מתנשאים על האדם ומקטינים אותו.
    פה יש לך גישה שלא מנכרת אותו מהעולם אלה שאף אומרת שהוא היקום
    (במובן של חלק ממנו … כמו שגל הוא חלק מהים)…
    מבחינה פסיכולוגית זה שוס…
    אבל כאמור … לא מיסיונר
    תרצו תאכלו … לא תרצו אל תאכלו

    …ונכון … תמריץ דיבר על תחושת פטליזם וצריך להמציא דת או פילוסופיה חדשים… אז … אפשר להוריד מהמדף ולא צריך להמציא גלגל מחדש.

    אהבתי

  25. הספר (המצוין) "המציאות הנסתרת" של בריאן גרין (המצוין) עוסק בכעשר סוגי רבי יקומים. בין היתר הרב יקום של טגמרק מוזכר שם.
    השתכנעתי שהגזמתי טיפה כשקראתי לעיסוק ברבי יקומים מטה-פיסיקה.
    בכל אופן כל תיאורית רב-יקום היא עדיין בגדר ספקולציה ללא בדל ראייה מתצפית או ניסוי.

    אהבתי

  26. הרב יקום המוחי לא הוזכר בספר.
    אני מאד אוהב את כתיבתו של גרין וגם ספריו הקודמים "היקום האלגנטי" ו"מארג היקום" מאד מומלצים.
    אשר לגרשוני, מלבד כל שאר החוליים של הדת האושר שמוצאים בה משול לאושר של ילד שאביו דואג לו וטרם התבגר.
    אני מעדיף להיות מבוגר.

    אהבתי

כתיבת תגובה