סוף עידן ביבי

אחרי בחירת טראמפ הבנתי שאין טעם לפרסם תחזיות שנתיות. המציאות עולה על כל תחזית, והכאוס שולט בכול. מצד שני, מה הערך בתיאוריות על העולם ללא תחזיות שיוצאות מהן. כל עוד לא משתמשים בתיאוריה כדי לנבא בצורה ברורה ומוגדרת מה יוליד יום, היא רק מילים, מילים, מילים.

אז הנה אסתכן בניבוי לגמרי לא טריוויאלי: נתניהו לא ישרוד את החקירות הפליליות הנוכחיות וייאלץ להתפטר. הפרטים המלאים לא ברורים עד הסוף, אבל כבר נראה כעובדה מוגמרת שנתניהו פישל בשתי חזיתות: ניהל חיי מותרות על חשבון מיליארדרים ורקם עסקאות מושחתות עם נוני מוזס סביב עסקי עיתון ישראל היום.

הסיבה לדעתי היא ניתוח מערכת התמריצים שפועלת על הגורמים המשפטיים שיכריעו בעניין נתניהו. ראשית, רובם לא מחבבים אותו בהיותם, כטבעם של משפטנים חכמים, שייכים לאליטות השמאלניות. איני אומר שדבר זה לבדו יוביל למסע צלב פלילי נגד אדם חף מפשע, אבל אתרוג לא יהיה כאן.

מעבר לכך לכל משפטן יש תמריץ למתוח עוד ועוד נורמות של ניקיון כפיים. איש לא ירוויח מוניטין ואהדה ציבורית על ידי סלחנות לאלמנטים של שחיתות. לא לחינם הנורמות הולכות ונעשות תובעניות יותר ויותר עם השנים. למשפטנים יש אינטרס ברור להעמיק אותן. ממש כפי שקורה בנושא היחס להטרדות מיניות. כך זה בעניינים שבהם יש לובי ציבורי חזק רק לצד אחד של המתרס.

גם נתניהו עצמו יצטרך לשקול את שיקוליו. אם יסכים לפרוש בצורה מכובדת אולי יוכל לרקוח תמורת זאת דיל להסרת כתב האישום. אם יאחז בקרנות המזבח, עלולים לקחת אותו מהן הישר לכלא.

 

31 תגובות בנושא “סוף עידן ביבי

  1. זה הימור סולידי אבל קשה לי להאמין שביבי יעשה זאת. אתה מציע מעין הודאה באשמה בעוד הוא חושב שהוא לא עשה שום דבר פלילי. ותהיה בטוח ששרה לא תסכים לוותר על כס המלכות כ"כ מהר….
    הודאה באשמה שלו תאלץ אותו לוותר לגמרי, גם בעתיד, על משרה ציבורית. למה שלא ייאבק וככה תמיד יישאר רלבנטי ברקע? גם אם זה ייקח שנים.

    אין מצב שביבי ייפול על שטויות כאלה. הוא הקליט את עצמו בשיחה עם מוזס. אז הוא עד כדי כך מטומטם לדבר על מעשים פליליים שם? לא מאמין שהוא לא התייעץ עם עורך דין לפני השיחה הזו.

    אהבתי

  2. מסכימה עם ד, נראה לי מוזר במיוחד החלק של האליטות השמאלניות כשביבי מקיף עצמו בשומרי סף מקרב נאמניו.

    אהבתי

  3. לתמריץ,

    אני מסכימה עמך שלרוב התקשורת, לפרקליטות ולבתי המשפט אכן אין כל נטייה לאתרג את נתניהו ולגלות סלחנות כלפיו (להפך) + נתניהו אכן מצריך הרבה מאוד סלחנות בשל השילוב המאוד בעייתי בין נהנתנות לבין קמצנות.

    אבל, קיים גם כוח מנוגד, שמדכא קשות את הלחץ הציבורי על נתניהו להתפטר. לחץ שלתפיסתי הוא הכרחי. המוני "הפרשות" שהתקשורת ניסתה להדביק לנתניהו והסתיימו בקול ענות חלושה, יוצרים כנראה אפקט מנוגד לרצון יוצריהם. מעין חיסון הנוצר בשל מנה קטנטנה של הנגיף המוחלש או המת. רוב הציבור מאמין שנתניהו נרדף ע'י התקשורת, ושמתנהלת נגדו "מלחמת התשה" משפטית, בשל הייאוש מהאפשרות להחליפו בקלפי. אמונה שגורמת לרבים לכעוס יותר על התקשורת והמערכת המשפטית מאשר על נתניהו "הנרדף".

    אהבתי

  4. מפתיע קצת הטיעון שלך לתמריצים של גורמים משפטיים להגיש כתב אישום כנגד נתניהו. נתניהו, בניגוד לאולמרט, דאג להקיף עצמו בשכבות בידוד וריכוך מורכבות. בין אם מדובר ביועץ המשפחתי לממשלה, בין אם במהפיכה השקטה שמובילה שרת המשפטים שקד במינויים שמרניים לבתי המשפט, בין אם בעיסוק הבלתי פוסק שלו בכובעו כשר התקשורת בחיסולים ממוקדים של גורמי השפעה בעיתונות, בין אם זה שהוא מקיף את עצמו בחברי כנסת שהם עסקנים שלעולם לא יעבירו עליו ביקורת פומבית, ובין אם זה פשוט בתגובות של לשכת ראש הממשלה לכל תחקיר עיתונאי, שהן מבדרות בפני עצמם, אבל המסר בהן נורא פשוט – אין פרות קדושות וכל מי שמעז לבקר את ראש הממשלה יזכה לרצח אופי לא ענייני אבל אפקטיבי.

    בנוסף, עם כל הכבוד לגורמים המשפטיים, אחרי סדרת כשלונות בעשורים האחרונים, הם יזהרו מאוד להגיש כתב אישור שלא יוביל להרשעה בודאות מאוד גבוהה. זה התמריץ העיקרי שמנחה אותם. אם לא יהיה פה איזה טלנסקי שיפול מהשמיים, יהיה קשה להרשיע.

    חוץ מזה, סף הסבלנות/סלחנות של הכנסת והציבור לפרשיות כנגד ראשי ממשלה מאוד שונה מבעבר. בוחרים פה ראשי ממשלה עם הנחה בסיסית שהם מושחתים ואין אלטרנטיבה. להיפך – מנהיג חזק רצוי שיהיה עבריין. ימי טראמפ-פוטין-נתניהו.

    אהבתי

  5. אם אני צריך להמר ביבי ישרוד את הפרשות האלה.
    ממה שהודלף עד עכשיו הן גבוליות / בשטח האפור.
    לא משהו שאמור להפיל ראש ממשלה.
    מנדלבליט לא ימהר לעשות דבר כזה.

    אהבתי

  6. תמריץ אני לא רואה שום סיכוי שביבי יוותר על מעמדו הרם כראש ממשלה בגלל פרשת סיגרים או פרשת מוזס..כולנו יודעים ששרה וביבי הם אנשים חמדניים במיוחד כאשר מדובר על ניצול כספי ציבור או כסף של אחרים הכל כמובן באופן חוקי..הזוג הזה הביא סגנון חדש לפוליטיקה ישראלית במיוחד ביבי אשר חיי תקופה ארוכה בארה"ב ובמקרים רבים התנהגותו תואמת את הנורמות המקובלות באמריקה ולא בישראל אבל כרגיל הם לא רואים אף אחד ממטר…בשני המקרים של החקירה המשטרתית נגד ביבי מקובלת עלי דעתו של עורך דין וויינרוט והוא לא רואה שום דבר פלילי או אחר במעשיו של ראש הממשלה..למרות הרדיפה של השמאל אחרי מחדלים של ביבי רוב האזרחים בישראל לא מיחסים לדבר הזה חשיבות רבה רובם עסוקים בעניינים בסיסיים של הישרדות כלכלית וביטחון אישי מעמדם של ביבי -ליברמן בעיני הציבור נותר יציב ואילו מעמדו של השמאל בישראל נשחק משמעותית הכל לפי הסקרים האחרונים..דבר נוסף שהייתי מוסיף לנושא יש סימנים בשטח שהכלכלה בישראל עברה את השיא של השנים האחרונות ומורגשת האטה מסוימת בשטח במיוחד בנדל"ן ובצריכה הפרטית..ביבי וזה לזכותו מבין בכלכלה במיוחד בכלכלה קפיטליסטית של צמיחה צרכנית ואחרת וברגע הנכון הוא יזיז את כחלון ממעמדו כשר האוצר וישלוף תכנית חילוץ מתאימה למצב שנוצר מעשה מהסוג הזה יכול להביא לו ניצחון מרשים בבחירות אם יהיו כאלה בעתיד הלא רחוק..בשורה תחתונה השמאל בישראל איבד ממעמדו כאלטרנטיבה לימין ביבי-ליברמן -בנט ואין להם מנהיגים ותכנית כלכלית חברתית ומדינית אשר יכולה להלהיב את הבוחרים ולהגדיל את מעמדם בכנסת הבאה..

    אהבתי

  7. לדעתי ביבי יפול על פרשת הסיגרים. בפרשה הראשונה ממש לא נראה שיש משהו – העסקה לא כללה שביבי יתן לנוני מוזס כספי ציבור כך שכל הדיבורים על שחיתות בפרשה הזאת הם חסרי שחר. יש כאן צד של סחיטה מצד נוני מוזס חוץ מזה כלום. אבל בפרשת הסיגרים אכן מותר לראש ממשלה לקבל מתנות. אספקה קבועה של סיגריות אף שזו צורה חריגה של מתנה אם לא רואים תמורה לזה אפשר לפרש זאת כמתנה אבל לנוכח זה שנתניהו הזרים מליונים מכספי ציבור לערוץ 10 השייך לזה שסיפק לו את הסיגריות ההסבר המתבקש הוא שזה לא מתנה אלא תשלום עבור שירות כאשר השירות הוא הזרמת כספי ציבור ולכן זה שוחד. לגבי הטענה שנתניהו עזר למילצ'ן לקבל ויזה אמריקאית קבועה אני לא רואה בעיה של שוחד זה תשלום אישי עבור שירות אישי כמו כל עסק – אבל הכנסה מעסק חייבת במס – נתניהו היה חייב לשלם מס על שווי הסיגריות שקיבל – אז יש כאן העלמת מס.

    אהבתי

  8. למה לא? אסור לו כמובן להפעיל מנגוננים של ממשלת ישראל לשם כך – אבל בסופו של דבר הוא גם אדם פרטי שיכול לעשות גם דברים פרטיים. אם בפגישה עם ג'ון קרי – קרי ירצה לקנות את השעון הפרטי של נתניהו אסור לו למכור לו אותו?

    אהבתי

  9. עכשו אני חושב יכול להיות שאתה צודק שיש בעיה הרי קרי תמורת המתנה שלו לנתניהו / מילצ'ן ירצה תמורה – והתמורה שהוא ירצה יכולה להיות מדיניות ישראלית ואת זה אסור לנתניהו לספק כתמורה לשירות אישי. אבל זה נושא לא ברור נתניהו יטען שברור שהוא לא יספק לקרי תמורה כזאת.

    אהבתי

  10. הסיפור של מילצ'ן דווקא לדעתי פחות חמור משנדמה כי שלילת הוויזה שלו נעשתה על רקע הריגול שלו לטובת ישראל ומכאן ברור שזכותו וחובתו של רה"מ להתערב למענו.

    אהבתי

  11. יכול להיות שהוא עבר עבירה של עבודה נוספת בתשלום – זה לא קשור לשחיתות ושוחד.

    אהבתי

  12. אכן הנקודה שאתה מעלה עם הריגול לטובת ישראל בהחלט חזקה. לדעתי זה מספיק לזכות אותו אבל מדובר בהערכה של מניעיו ומחשבותיו של נתניהו אני יכול לראות שופט שיפסוק שלפי הערכתו מעשהו של נתניהו נבע כתגמול על הסגריות ולא בגלל או רק בגלל הריגול.

    אהבתי

  13. הבעיות הפוטנציאליות עד כמה שהבנתי הן תצהיר שיקרי לבית משפט בנושא ישראל היום, תרומות אסורות\מימון מפלגות, עבירות מס, אפילו קבלת מתנות היא לא לגמרי חוקית.
    נראה כמו דברים שהוא יוכל לצאת מהם.

    אהבתי

  14. מאמר מעניין, יסודי, אבל מאוד מאוד מאוד ארוך, על גארד קושניר. חתנו / יועצו הבכיר של טראמפ.
    כולל ההיסטוריה המשפחתית (המאוד יהודית) שלו, פעולותיו בעבר, הערכות אופיו מאנשים שהכירו אותו בשלבי חייו השונים ובעסקים שניהל, הקשרים שלו עם ישראל ודמויות מוכרות ועוד.

    http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/01/jared-kushner-trump-administration-power.html

    אפשר לחשוב על קשר גם עם הפוסט הנוכחי והפוסט "היורש".
    בעיית המחסור ביורשים ראויים לנתניהו יכול לכוון אותנו לחפש מועמדים, בעלי זכות לקבל מיידית :-)אזרחות ישראלית, בארה'ב. אולי אחרי הניסיון עם סטנלי פישר, אפשר להביא בחשבון גם את ג'ארד קושניר. ובעיקר אחרי שיצבור נסיון רב ערך בממשלו של טראמפ.

    (ברור שאני לא רצינית. אבל נראה לי שג'ארד קושניר יהיה אדם שחשוב להכירו).

    אהבתי

  15. לא קשור לנושא.
    תחזיות לשנת 2017 של אנטולי אקרליין.
    לטעמי, התגובות מעניינות יותר מהפוסט עצמו.

    התחזיות הן די שמרניות (לדוגמא: "לא יהיו באירופה ארועי טרור בהם ירצחו יותר מ 100 איש". בעיני זו חוכמה מפוקפקת כיון שניתן לספור על אצבעות כף יד אחת את ארועי הטרור בהם נרצחו יותר ממאה איש. אפילו בארועים טראומטיים, כמו מלון פארק והדולפינריום, נרצחו הרבה פחות מ 50 איש). אבל לפעמים הוא מסתכן יותר.

    התגובות לעיתים "הכריחו" את אקרליין להסביר כיצד הגיע להערכותיו – וההסבר לפעמים מעניין יותר מהמספר המדויק בו נקב. לדוגמא – שיעור הצמיחה המנובא של סין ושל רוסיה.

    http://www.unz.com/akarlin/new-year-predictions-for-2017/

    אהבתי

  16. הסיפור של ביבי גמור ועדיף שיסכם מהר על דיל של התפטרות תמורת עסקת טיעון מקלה בלי שנצטרך לראות גם אותו בכלא, מה שבאמת יהיה מוגזם.

    אף שופט בבג"ץ ולהערכתי גם לא היועץ המשפטי מנדלבליט לא ירשום על שמו את הפיכתנו לרפובליקת בננות מוחלטת על ידי השלמה עם המשך כהונתו של נתניהו.

    אהבתי

  17. אין ספק שביבי צריך לגמור מי שלא עומד בלחצי הסחיטה של עיתון לא ראוי להיות מנהיג וצריך להעיף אותו מיד לעניין הכלא אכן על זה שנכנע לסחיטה אין דחיפות בכניסה לכלא אבל הנקודה העיקרית היא לא ביבי אלא נוני מוזס הטיפול בבריונות סחטנית ברמה לאומית צריך להיות כזה שאף אחד לא יעלה מחשבות כאלה בעתיד הוא צריך להכנס לכלא להרבה זמן.

    אהבתי

  18. אפשר להגן על ההחלטה להוציא מאות מיליונים על עיתון ימני מאחר שהקול הזה לא מושמע בארץ. אבל ישראל היום הוא ביביתון יותר מימני. להחלטה של אדלסון לממן את מקור ראשון יש הצדקה מוסרית וערכית, אך לא כך לגבי ישראל היום.

    אהבתי

  19. מסכים לכל מה שכתבת ועם זאת לשחד ראש ממשלה על מנת שיעביר חוק זה לכופף את המדינה. למדינה אסור להרשות שדבר כזה יעלה על הדעת.

    אהבתי

  20. מצטרפת ליאיר – עוד מוקדם מדי להספיד את נתניהו.

    א. לגבי פרשת "המתנות" – יהיה מאוד קשה להוכיח את הסכומים שנזרקו לאוויר בנושא. וכשהסכום יורד – כבר קל יותר להצדיקו כמתנות בין חברים.

    ב. לגבי פרשת "נוני – ביבי", התקשורת יוצאת מהדיון במצב לא פחות גרוע מאשר נתניהו, ואולי אף יותר גרוע. מכאן, יש לתקשורת אינטרס להפסיק את המשך הבחישה בנושא. בנוסף, כיון ש"העסקה" לא התממשה – נתניהו יוכל לטעון שטמן פח לנוני מוזס, הקליט את השיחה וניסה למשוך אותו בלשונו בכדי לראות עד לאן יגיע. כמו "מדובב" בתאי מעצר. לאור מה שיצא – החליט שאין לו קייס מספיק להגיש תלונה למשטרה, אבל "ברור" שלרגע לא התכוון להיעתר לעסקה מושחתת זו. גרסה שתשאיר את נוני מוזס, ואת כל הפוליטקאים בהם תמך ידיעות אחרונות, במצב מאוד לא נוח. כולל יאיר לפיד, בנט, הרצוג, כבל ועוד. כלומר, לרבים מאוד יש תמריץ להפסיק את העיסוק בפרשה.

    ג. לגבי "פרשת מילצ'ן" – מילצ'ן כנראה סיפק למדינה שירותים חשובים. הבעיות שארה'ב עושה לו בקבלת ויזות – קשורים כנראה לעזרתו זו לישראל.
    יש לא מעט תקדימים לנסיונות של ישראל לעזור למי שעזר לה. כולל אפילו נסיון של אהוד ברק להוציא מביל קלינטון חנינה של הרגע האחרון למיליונר שהורשע בארה'ב בפלילים, כיון שעזר לישראל. מאוד קשה לי להאמין שנתניהו יתבע לשלם על כך בכסאו.

    ***

    מצד שני, ברור שנתניהו לא יהיה ראש ממשלת ישראל מעתה ועד עולם. מכאן ששאלת היורש/ים שלו תמיד תהיה רלוונטית.

    אהבתי

  21. תמריץ, אני מאמין שהציבור לא יקבל מצב שבו נתניהו יפסיק לכהן בגלל המערכת המשפטית.
    הציבור צריך להשתכנע קודם לכן שנתניהו פגע באינטרס שלו, וזה עוד לא קרה עד כה.

    תן לי להמר:
    הליכוד יבין שנתניהו אינו חסין כדורים והוא מתנהל באופן שמסכן את אמון הציבור ולכן ביבי לא יהיה נציג הליכוד לבחירות הבאות. אבל ביבי יסיים את תפקידו שלא בגלל האשמה משפטית אלא בסוף הקדנציה.
    בגלל שנתניהו לא יהיה נציג הליכוד זה יגרום להקדמת הבחירות עקב הלחצים הפנימיים בקואליציה מצד הרוצים להחליפו. סה"כ ממשלת נתניהו תסיים מוקדם מן הצפוי (כחצי שנה אחרי מועד חוק התקציב הבא) אבל נתניהו יפרוש כראש ממשלה ולא עקב פלילים. זה ההימור שלי.

    אהבתי

כתיבת תגובה