היורש

מאחר שתקציב המדינה לשנתיים הקרובות עבר, אין שום סיבה שהבחירות הבאות יוקדמו משמעותית. צרות בהעברת תקציב 2019 יובילו לבחירות ב-2019, השנה שבה הן אמורות להתקיים ממילא.   אבל הפרסומים הערב על חקירה פלילית נגד ראש הממשלה נתניהו עלולים בסופו של דבר להביא להתפטרותו. המערכת המשפטית היא עדיין השליטה האמיתית במדינה, אפילו יותר מביבי ומהמתנחלים.

את נתניהו, אם יתפטר, יחליף חבר כנסת אחר ממפלגתו. אבל יש בעיה – אין ברשימה מישהו שמצטייר כבעל שיעור קומה מספיק לתפקיד. במיקומים החד ספרתיים ברשימה של הליכוד ניתן למצוא את גלעד ארדן, יולי אדלשטיין, ישראל כץ, מירי רגב, סילבן שלום, משה יעלון וזאב אלקין.  סילבן ובוגי כבר לא במשחק. יולי אדלשטיין השתקע בתפקיד יו"ר הכנסת. אפילו הליכודניקים מבינים מן הסתם שמירי רגב היא לא המועמדת האידיאלית לתפקיד. זאב אלקין הוא אידיאולוג ימני נחוש, מתמטיקאי ואינטלקטואל, אך לא נראה לי מועמד רציני בשלב זה.

בסוף זה גלעד ארדן נגד ישראל כץ. כץ נחשב לאחד שיכול להזיז עניינים, אבל יש לו תדמית גסה וכוחנית, שבקלות תאפשר לתקשורת לעשות לו דמוניזציה שלעומתה ביבי ייחשב לשמעון פרס מאותרג. גלעד ארדן בחור נחמד שכבר צבר ניסיון בממשלות ישראל, אבל ספק אם הוא מעורר במישהו את יראת הכבוד שראש ממשלת ישראל אמור לעורר ושדמויות כנתניהו, שרון, רבין ופרס עוררו. נכון, אולמרט הגיע לתפקיד מבלי שיצר כזו תחושה, ובאמת תראו איפה הוא היום. מהצד השני ארדן לא מפעיל באנשים את את אותו אנטגוניזם קשה שנתניהו מעורר אחרי שנות כהונתו הרבות, וייתכן שגם מול גנרל שיציב גוש המרכז-שמאל יוכל לנצח בבחירות הבאות. עיתונאים שמאלנים די מחבבים אותו למרות דעותיו שנמצאות לרוב ימינה מביבי. ייתכן שכראש ממשלה יהיה טרף קל למי שירצה להוכיח שהתפקיד גדול עליו, ורבים ירצו.

53 תגובות בנושא “היורש

  1. גדעון סער הוא האיש שיחליף בכל מקרה את ביבי נכון שזה לא יקרה באופן מידי היות וגדעון סער כמו שכותב תמריץ הוא לא חבר כנסת..ביבי לא יוותר על מקומו מעמדו במפלגה ללא קרב ראוי אבל הוא בהחלט יקבל את ההכרעה הסופית כעובדה דמוקרטית ורצון כנה של חברי המפלגה לדחות את מועמדותו..
    לגדעון סער היום כדאי להיכנס לעניינים ולהכין את המפלגה לעידן החדש בלי ביבי זה חשוב היות והמאבק יהיה ארוך ומתסכל..

    אהבתי

  2. גמני רואה את ארדן כיורש.
    אינני זוכר שביבי לפני כהונתו הראשונה עורר יראת כבוד.
    סער לא עשה עליי רושם אף פעם.
    אם כבר לרעה עם ה"התחזקות" שלו וההחלטות הדתיות שלו נגד המרכולים בתל אביב בשבת.
    אבל לביבי

    אהבתי

  3. …יש תשע נשמות אז לא הייתי שם את הז'טונים שלא יצליח להחלץ גם מהפרשות האחרונות.

    אהבתי

  4. ביבי הוא אח של יוני. היה בסיירת מטכ"ל. תואר מ-mit. בן של היסטוריון דגול. כתב ספרים וארגן כנסים. אנגלית מושלמת. מאוד מוקדם היה ברור שעשוי מחומר ראש ממשלתי.

    אהבתי

  5. בעקבות הפוסט פתחתי את אתר הליכוד עם רשימת חברי הסיעה: https://www.likud.org.il/%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99-%D7%A1%D7%99%D7%A2%D7%AA-%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%93

    זה נראה כמו horror show. חבורה של כסילים מוחלטים, אחד אחד. אני חייב לציין שהופתעתי שענת ברקו היא חברת ליכוד, הייתי בטוח שהיא מהבית היהודי. בכלל, אני לא רואה שום הבדל אידאולוגי בין הרשימה הזאת לבין החלק המפד"לניקי של הבית היהודי.

    עצוב להסתכל על הרשימה הזאת ולהבין שנתניהו הוא כנראה הטוב מביניהם.

    אהבתי

  6. כן, רשימת הליכוד לא מרשימה. הסמן השמאלי והמועמד הראוי ביותר להחליף את נתניהו, בני בגין, הוכנס לכנסת כשיריון של נתניהו כי לא הצליח בפריימריז על רקע שמאלנותו כביכול. בני בגין התמודד ב-99' כמועמד שמרד בביבי כי לא היה ימני מספיק לטעמו. מאז לדעתי דעותיו לא זזו סנטימטר שמאלה..

    אהבתי

  7. kb,
    אכן כסילים מוחלטים כמו אלו שהצביעו לממשלה הזו. יש לשלול את זכות הבחירה לכל מי שכופר בגאונות של תמר זנדברג.
    תמריץ,
    היתכן שחברי הליכוד לא מתלהבים מטהרן פוליטי שכוונותיו הטובות מובילות לגהינום? אכן, כסילים מוחלטים.

    אהבתי

  8. א. השאלה שהכי מציקה לי: מה ניתן להסיק מהעובדה שכל ראשי הממשלה של ישראל ורבים משריה, בחמישים השנה האחרונות, נחשדו בפלילים והתנהלו תחת עננת איום תמידי בחקירה משטרתית ? שחלקם גם נחקרו ע'י המשטרה, הועמדו לדין והורשעו?

    ב. בני בגין הוא בנו של ג'נטלמן פולני, המנסה להתעלות אפילו על אביו. עם כל גינוני הכבוד וההצמדות לדקויות משפטיות. ג'נטלמנים פולניים מעדיפים לשמור על כבודם ולהפסיד מאשר לנצח במלחמה מלוכלכת. לראייה, חיל הפרשים הפולני, שהורכב ממיטב בני האצולה של פולין, שיצא בגבורה למלחמה חסרת כל סיכוי בחיל השריון המודרני של הגרמנים. לא רק האצילים האמיצים נטבחו בהמוניהם אלא גם המוני סוסיהם החפים מכל פשע.
    במאבק הכוחות המתנהל בין הממשלה והכנסת לבין המערכת המשפטית, הימצאותו של בני בגין לצידך לא רק שאינה תורמת לסיכויי ניצחונך אלא אפילו מחבלת בהם. בלי כל קשר לשאלה על עתיד הארץ ומיקום על ציר ימין – שמאל.

    #################################################

    אנא אל תחשדו באיזשהו קשר אסוציאטיבי לנושא הפוסט.
    נתקלתי היום במקרה – התגובות בעיתונות העברית למחלתו ולמותו של סטאלין. פרפראות בהיסטוריה הארץ ישראלית.

    העולם בחרדה: סטאלין מת!

    אהבתי

  9. kb, אני די חותם שרוב הרשימה שם נראית כמו "horror show. חבורה של כסילים מוחלטים, אחד אחד".
    כאן , בשיחה(בדקות הראשנות – כמובן שכל השיחה מעניינית(*)) עם סם האריס מסביר הגד-פאדר למה בכל זאת הוא הצביע לטראמפ ועדיין אי אפשר לטעון שהבחירה שלו אינה רציונלית (lexical graphic rule) כך לדידי זה לגבי בחירה ברשימת horror show.

    ( הוא גם טוען שמבחינה כלכלית כנראה לא יהיה הבדל מהותי בסופו של בין קלינטון לטראמפ ולצערי אני מתחיל לחשוש שגם בזה הוא צודק- מקווה שאני טועה)

    (*) וכמובן שיש אותה בגרסא הרבה יותר ארוכה למי שמעוניין – לחפש ביוטוב.

    אהבתי

  10. תמריץ,
    רשימת הליכוד ליברלית מאי פעם. מגוחך שדברי הנוסטלגיה על הליברליזם של פעם באים מצאצאי אלו שכינו את ז'בוטינסקי ולדימיר היטלר.

    אהבתי

  11. גיא, הבחירה הלכאורה לא-רציונלית לפי פרמטר מייצג אחד היא הדרך בה רוב הישראלים בוחרים כיוון שהשיטה הפרלמנטרית בהכרח מובילה לכך.

    הרי אפשר להצביע למפלגת מרץ מתוך תמיכה בערכים חברתיים מסויימים ולהתחלחל כל פעם שזהבה גלאון פותחת את הפה ומדברת על ענייני כלכלה.
    זה גם עובד לכיוון השני, כשהישראלים בוחרים בנתניהו, הם סוחבים איתו לכנסת את חזן/רגב/ביטן וכו' (למען האמת אני יכול להמשיך עם כל שמות הרשימה), אנשים שמעטים מהבוחרים רוצים לראות בכנסת.

    אני חושב שבשיטת בחירות רובית-אזורית או נשיאותית זה פחות חמור. בכל מקרה, מצביעים לא עושים לעצמם טבלה ביום הבחירות ומסכמים יתרונותיו ומגרעותיו של המועמד, הם בוחרים כמעט תמיד לפי עניין מרכזי שמעניין אותם ברגע נתון. לכן נתניהו מלבה שנאה ופחד לפני כל מערכת בחירות, איראן, דע"ש, יחלק את ירושלים, ערבים נוהרים, וכו'. יודע צדיק נפש בהמתו.

    אהבתי

  12. הנס של 30 המנדטים יחד עם התפטרויות לא צפויות הביא מקצה הרשימה כמה דמויות רעננות. שרן השכל. אמיר אוחנה. גם יהודה גליק שהוא אדם מאוד יוצא דופן. בלב הרשימה אין ליברלים למיטב ידיעתי.

    אהבתי

  13. תמריץ,
    שלושה ליברלים (דילגת על קיש, קורן, שטייניץ ועוד) זה יותר ליברלים ממה שיש במחנ"ץ ובמרץ גם יחד.

    אהבתי

  14. אישית אני לא רואה מועמד ראוי בליכוד. לעומת זאת אני רואה מועמד ראוי בימין. לייתר דיוק מועמדת – איילת שקד.
    היא האישיות הכי מתאימה לראשות ממשלה.

    אהבתי

  15. מסכים ששקד מתאימה מאד.
    זה לא יקרה כל עוד היא רצה במפחגה דתית.
    אני לא מסוגל להצביע למפלגה דתית.

    אהבתי

  16. KB תמריץ וכל המזועזעים מרישמת הליכוד

    ברשימה יש כמות נכבדה של אנשים שקולים אינטלגנטיים ומעניינים בהחלט לא חבורה של "כסילים מוחלטים".
    גלעד ארדן, יולי אדלשטיין , זאב אלקין , יריב לוין , יובל שטייניץ , יואב קיש , ציפי חוטובלי , ענת ברקו , נאוה בוקר, בני בגין , יהודה גליק.
    יש בכנסת חבורה של גאוני על אנשי מופת שלידם חברי הכנסת האלו "לא מרשימים"?! אולי תגלו לנו מיהם אותם גאונים מרשימים?
    יש גם את ישראל כץ איש עם רקורד עשיה מרשים.
    כן יש שניים שלש בעייתים.
    לגבי השאר השאר יש לכם איזה ביסוס (חוץ מזה שהם כנראה לא שונאים את נתניהו) שהם פחותים משאר חברי הכנסת?!

    אהבתי

  17. ביבי לא ייפול על השטות הזו. מציע לכולם להירגע.
    לא סתם ביבי בחר ביועץ המשפטי הזה. הוא ידאג לכך שלא יוגש נגדו כתב אישום וגם יאפשר לו להמשיך לכהן כראש ממשלה עד סוף החקירה.
    אם ליברמן יצא נקי כשברור לכולם שהוא מושחת ביותר אז ביבי בטוח גם ייצא נקי.

    לשמאל ולתקשורת כדאי מאוד להוריד את הווליום ולהתעסק בזה על אש מאוד נמוכה כדי שלא יאשימו רק את התקשורת בהפלת ביבי.

    אהבתי

  18. אולמרט קיבל מעטפות מלאות במזומנים ויצא זכאי…. עד היום אני מתקשה להאמין ששלוש שופטים (כמדומני היו שלוש) זיכו אותו על כזה דבר.

    אהבתי

  19. טוב, אוליי הגזמתי קצת עם "כסילים מוחלטים", לא כולם אני מניח. הבעיה היא שאחרי כל כך הרבה שנות שלטון נתניהו, הרשימה שנוכחית מייצגת את כל מלחכי הפינכה שמחכים לפירורים פוליטים מהבוס. כל מי שהרים קצת ראש עף מהרשימה. ארדן והנגבי, לדוגמא, חטפו סטירה אחר סטירה מנתניהו, והשלימו עם מקומם. מה הופך אותם לראויים להנהיג בכלל? כולם עסקנים פוליטים קטנים.

    אהבתי

  20. לא היה איסור על קבלת תרומות במזומנים בזמנו. לכן צריך היה להוכיח שהתרומה התקשרה לדברים אסורים וזה היה נטל לא פשוט עד ששולה זקן פתחה פיה.

    אהבתי

  21. משה, אני מסכים שיש בליכוד דמויות סבירות. אבל פרט לבני בגין שכבר אינו פופולארי שם, אף אחד לא נראה לי חומר לראש ממשלה.

    אהבתי

  22. גם בני בגין אינו מתאים לראשות ממשלה. אלא אם צדקנות היא התכונה העיקרית עבור תפקיד זה.

    אהבתי

  23. גילוי נאות רק פעם אחת הצבעתי עבור הליכוד יותר נכון עבור אריק שרון ז״ל..
    לעניות דעתי מועמד מוביל לרשות הליכוד והמחנה הלאומי בכלל זה ליברמן והוא אף סומן בידי נתניהו כיורשו הפוטנציאלי עוד לפני שנה..לליברמן יש אחיזה איתנה בממסד הוותיק של מחנה הליכוד בעיקר יוצאי תנועת החירות כמו דוד לוי שמיר ואחרים.. גדעון סער בעיני הוא מועמד טוב לרשת את מקומו של ביבי אבל אין לו אחיזה איתנה בין חברי המרכז של המפלגה ובמיוחד בין הפעילים המרכזיים בסניפים המפוזרים בערי מפתח..להבדיל מסער לליברמן יש את כל החונטה אשר התמקמו היטב בתפקידים בכירים ברשויות עירוניות ונציגי איגודי עובדים לרבות הסקטור הרוסי ..אני בהחלט מסכים עם יאיר המועמדת הטובה ביותר במחנה הימין הלאומי זאת איילד שקד אבל יש לה חיסרון גדול היא ישרה מדי ואין מאחוריה מנגנון ממוסד עם פעילי שטח מוכרים..למרות הכל יש לה בהחלט סיכויים במידה ויתפתח קרב חזק במחנה הרחב אזי יכול להיווצר מצב בו היא תוצג כמועמדת של פשרה מול אופוזיציה בישראל ובגולה היהודית..

    אהבתי

  24. יש טענה\שמועה שמתנחלים שלא מצביעים לליכוד מתפקדים אליו כדי ליצור רשימה דתית לאומית\ רשימה שתומכת בהתנחלויות.
    אומרים שהפטנט הזה הוא מה שגורם לליכוד להפוך ליותר דתי, ימני ופחות ליברלי.

    אהבתי

  25. לגיא,

    נהניתי. 😊
    יש מכנה משותף בין שני הקטעים שהבאת. זמרת/ות מאוד חמודה/ות ואנרגטית/ות + שני נגנים ברקע.
    שניהם גם מוסיקה מאוד "לבנה". העדפתו המוצהרת של 'אריה הבלוגוספרה' אליו הפנה בעבר תמריץ.

    #################################################

    בהמשך לדיון על הקושי במציאת השקעות ערך, או כי סתם מעניין.

    הצעה לחפש חברות, הנסחרות במחיר לא גבוה מדי, בענף מוצרים ושירותים לחיות מחמד, במדינות המערב בהן הילודה בירידה / הגיל הממוצע של האוכלוסייה עולה.
    הטענה הבסיסית היא שחיות מחמד ממלאות את הצורך האנושי בלטפל במישהו, אך בעלות נמוכה יותר (מכל הבחינות) מאשר לגדל ילדים אנושיים או תחליף לילדים שעזבו כבר את הקן..
    מכאן, מדובר בסקטור הנמצא במגמת עלייה מתמדת + די חסין לתקופות מיתון (מגדלי חיות מחמד יחסכו על עצמם ולא על חיותיהם).

    http://www.mauldineconomics.com/connecting-the-dots/investing-in-our-furry-friends?_ga=1.249217743.910992313.1483184443

    אהבתי

  26. קמיליה , שמייח שנהניית ושייש לנו טעם דומיי בזמרות\בחורות 🙂
    אגב , קצת נעלבתי מההערה שלך על ג'נטלמנים פולנים אבל חייב
    להוידות שמה שנכון נכון. השבוע בדיוק העירו לי בעבודה שאני לא נלחם במלחמות שאיני אוהב.
    המאמר למטה מומלץ ומדגיש עוד את סכנות הסרבנות עקב דיכאון כלכלי לכלל ואובדן התוצר הפוטנציאלי למשק כאשר המשק נכנס לדיכי ומחקה למר שוק הקפריזי הדיכאוני שיוציא אותו לבד משם.

    האריה של הבלוגוספריה הזכיר מוזיקה?
    טוב , אני אחפש לבד.

    אהבתי

  27. חברים, שתהיה שנה אזרחית טובה לכולכם 🙂

    דבר אחד בטוח – השנ הזו תהיה מעניינת מאוד…. בהרבה תחומים…

    אהבתי

  28. לגיא,

    הבאתי לך אתהקישור למוסיקה שעליה המליץ אריה הבלוגוספרה.

    הכרתי כמובן את המונח "מוסיקה שחורה", אך רק כשקראתי את הפוסט שלו והתגובות אליו, התוודעתי לראשונה למונח "מוסיקה לבנה".
    מצד אחד, די מזעזע לגלות עד לאן מגיעה הגזענות האמריקאית.
    מצד שני, נזכרתי במחאה של המזרחים המיליטנטים בארץ על כך שאנחנו משתמשים במונח "מוסיקה מזרחית" אבל לא ב"מוסיקה אשכנזית" (אלא במוסיקה "ישראלית", שהמוסיקה המזרחית הוחרגה ממנה).

    Barenaked Ladies – It's All Been Done (Video Version)

    אהבתי

  29. מישהו מבין מה הבעיה בפרשת נוני מוזס? שוחד זה כשאיש ציבור משלם ברכוש ציבורי תמורת טובת הנאה פרטית שקיבל. עד כמה שהבנתי ההצעה לא דיברה על זה שנתניהו יתן לנוני מוזס שום דבר מהציבור (אלא מרכוש פרטי שאדלסון העמיד לרשות נתניהו בצורה של הגבלת התפוצה של ישראל היום) – איזו בעיה משפטית יש כאן?

    אהבתי

  30. המשמעות הציבורית נראית לי רחבה יותר מזו המשפטית.

    אני מוכן להמר שנתניהו יצא נקי מהפרשה מהסיבות הבאות:
    1. זה יוצג כעסקה שבאה להגן על שמו הטוב של בנו.
    2. אמון הציבור בתקשורת הוא כה מועט שמוזס יוצא יותר גרוע. אם נבחר מספר 1 מטעם הציבור צריך לסגור עסקה עם בעל עיתון זה מחזק את חוסר האמון הזה.
    3. האווירה הפוליטית בעולם היא כה אנטי אלטיסטית שטראמפ התבטא שיבחרו בו גם אם הוא ירצח מישהו בשדרה החמישית. כך בדומה אצלנו.

    אהבתי

  31. אני מסכים לגבי המשמעות הציבורית אני רק לא מתחיל להבין מה הקשר למערכת המשפט?! ראש הממשלה בכספו הפרטי (או בכסף פרטי שקיבל מאדלסון) יכול לעשות מה שהוא רוצה זה לא קשור לעבירת שוחד. אם ראש הממשלה ישלם כסף לקבוצת אנשים שילכו אחריו כל היום וימחאו לו כפיים – זה ציבורית מכוער אבל אין שום קשר לפלילים גם אם תמורת תשלום נאה הוא יקנה את יריב אופנהיימר וגדעון לוי שימחאו לו כפיים.

    אהבתי

  32. יש *גם* היבט משפטי – המגבלות על קבלת תרומות במערכת הבחירות.

    היו שטענו שאדלסון תרם מיליונים, אסורים, למערכת הבחירות של נתניהו / הליכוד דרך מימון העיתון ישראל היום. עיתון המהווה למעשה שופר תעמולה פרסומי לנתניהו ולמפלגתו.
    להגנתו, נתניהו טען שאין לו כל יד ורגל בניהול 'ישראל היום', ולפיכך אי אפשר להתייחס אליו כאל שופר התעמולה שלו או של מפלגתו. מכאן, שההשקעות של אדלסון בעיתון אינן אמורות להחשב כתרומה למסע הבחירות שלו.

    בשיחה בין נתניהו למוזס – נתניהו למעשה מודה בעקיפין שהוא יכול להשפיע על אדלסון ודרכו על מה שיעשה או לא יעשה ישראל היום. מה שעלול להפוך את המיליונים שאדלסון משקיע בעיתון למיליונים שנתרמו למערכת הבחירות של נתניהו.

    בלי קשר, השיחה הזו מציגה את מוזס באור די מחליא, ואת ידיעות אחרונות כעיתון חסר כל יושר ויושרה, שתכניו נקבעים רק על פי האינטרסים הכספיים של בעליו. בעלים שלא מהסס לנקוט בסחיטה באיומים.
    כפי שהואשם לא מזמן גם אחד העיתונים החרדיים.

    גם כל הפוליטיקאים שתמכו בסגירת ישראל היום / באינטרסים הכספיים של נוני מוזס – הופכים בכך לאנשים החשודים בכניעה לסחטנות / במכירת עצמם תמורת סיקור עיתונאי אוהד. כולל בנט, שקד, כבל ועוד.

    אהבתי

  33. לשאלת "היורש", אני רק אשים פה את יוסי ורטר מהטור של היום ב-"הארץ", הצליח לפחות לשעשע אותי:

    "…וביבי ושרה רואים את הקולות, כאמור בפרשת יתרו, ומחשבים להתפלץ. לדידם, יש רק יורש אחד ראוי ומתאים, ושמו הפרטי הוא יאיר. כישוריו ויכולותיו וסגולותיו אינם נהירים לציבור, אבל שתי תכונות, חיוניות ונדרשות לכל מנהיג, כבר ברור שיש לו: ידידות עם בעלי הון ואהבת החיים הטובים."

    אהבתי

  34. בן כספית כתב השבת שנתניהו מייעד את צחי הנגבי כיורש. זו אופציה מעניינת, אבל לא נראה לי שהנגבי יצליח לקבל מספיק תמיכה בליכוד כדי לממשה.

    אהבתי

כתיבת תגובה