דממה בערך

לפני כמה שנים הייתה תסיסה גדולה בבלוגים ובפורומים של השקעות ערך בבלוגוספירה העברית. מאז למיטב ידיעתי, הכול כמעט דמם. אתר ספונסר פעיל אבל זו אינה זירה לציידי ערך, ואילו הטיפוסים היותר מחושבים שנמצאים בפורומים של הסולידית מתרכזים רק בחישובים קטנוניים של עמלות תעודת סל. מה נגדע? ייתכן שהדבר קשור לתפוצתה של הוראה תמהונית של הרשות לניירות ערך שאולי פורשה גם בצורה קיצונית, כאילו לא ניתן לדבר בשבח מנייה באינטרנט. אין לישראל חוקה מפורשת ולכן התקבל על דעת הגולשים הרעיון שערך חוקתי מוגן ומרכזי כמו חופש הביטוי ייסתר על ידי הוראה לא ברורה ולא אפויה עד הסוף של איזה פקיד ברשות ממשלתית מוכת אובססיה לרגולציה.

אבל נראה לי שישנה סיבה יסודית יותר – משהו פגום מהשורש בקונספט של השקעות ערך. על פי שיטה זו, אדם אמור לבחור מניות בפינצטה בשיטה מסוימת המנסה לאמוד ערך אמיתי של חברה לאורך שנים ולבנות על כך שיהיו שנים טובות יותר ושנים טובות פחות, אבל בטווח הארוך הוא יכה את הממוצע של מדדי המניות. אבל מאין לו לדעת שבטווח הארוך הוא יכה את הממוצע? יש לו שתי אפשרויות: הראשונה היא להניח ששיטתו דומה לזו של בן גרהם, וורן באפט ואחרים שהצליחו להכות הממוצע ולכן גם הוא צפוי לנחול הצלחה. זו הנחה מאוד בעייתית: ייתכן שתנאי השוק השתנו והשקעת ערך כבר לא עובדת. ייתכן גם שהמשקיע לוקה בפרשנות שלו לגרהם ובאפט ואינו רואה דברים שהיו ברורים להם אינטואיטיבית ולכן אינו צפוי להצליח כמותם.

האפשרות השנייה עבור משקיע הערך לוודא שהוא עוקף הממוצע היא פשוט לעקוב אחרי הצלחותיו מיום ליום. להתמלא בביטחון עם כל הישג ולתת לציפורי הספק לצייץ בו עם בוא הכשלונות. אבל זו אסטרטגיה שכמעט תמיד תסתיים בנסיגה עם זנב שמוט בזמן הגרוע ביותר, הזמן שבו הצטברו כל כך הרבה כישלונות עד שהתשואות נופלות משמעותית מאלו שהייתה נותנת השקעה במדדים. זו יכולה להיות נסיגה מצערת בזמן הלא נכון, זמן שיכול לבוא שנייה לפני התאוששות מופלאה, אם רק הייתה ניתנת לאסטרטגיה עוד הזדמנות.

אפילו מי שסומך על עצמו איכשהו שלא יפול במלכודת הפסיכולוגית צריך לשאול את עצמו אם אינו תלוי באחרים וברעיונותיהם לבחירת מניות, כמו בלוגרים, נותני עצות בפורומים או מנהלי קרנות. אפילו אם הוא לא ישפיל ראש בזמן של כישלון, יכול להיות שהם כן ואז כשיאבד את המשענת שלו, גם ממנו תצא רוח ההשקעה הסלקטיבית, ובעיתוי גרוע במיוחד.

42 תגובות בנושא “דממה בערך

  1. אז מה אתה ממליץ לעשות?
    מה שאתה מתאר בדיוק קרה לי. התחלתי להשקיע לפני שנתיים שלוש והשתמשתי במשקיעי ערך שכתבו בלוגים בעברית.
    ההצלחות היו יפות מאוד אבל פתאום הם דממו ונתקעתי בבעיה איך להמשיך. חלקם פתחו קרנות השקעה פרטיות וחלקם דממו סתם.
    עברתי לבלוגים באנגלית אבל הם לא "סיפקו את הסחורה".
    כיום אני יושב על יותר מזומן בתיק ממה שהייתי רוצה.

    מה אתה ממליץ לעשות?
    (אני מקווה שערך חופש הביטוי גובר בעיניך על הוראה של פקיד ממשלתי 🙂 )

    אהבתי

  2. יאיר,
    אם אתה מסתמך על בלוגרים בניהול השקעותיך אז כמובן שהחיסרון הוא ביצירת תלות מסויימת. להיות משקיע ערך פירושו גם להיות לעיתים "לבד".
    נסה כמה שיותר ללמוד ולפתח מיומנויות שיקנו לך אוטונומיה.

    אהבתי

  3. לגבי קרנות ההשקעה הפרטיות, כמובן זה גם חיסרון מבחינת מי שעוקב אחרי בלוגרים. מי שבאמת יצליח מביניהם ירצה למנף זאת להכנסה מעמלות ובצדק. לירון מנור היה נראה לי בחור שכל רעיון שלו היה פנטסטי ובאמת בחר בדרך זו. היום צריך משהו כמו מיליון שקל כדי להיכנס לקרן שלו.

    אהבתי

  4. פעם חשבתי שפשוט להשקיע בהמון מניות קטנות מרחבי העולם במכפילי ערך נמוכים ולא לגעת בהן יותר (כמעט) לעולם, זו אחלה אסטרטגיה לפי כל הפרמטרים ההיסטורייים. יש לי שאריות גם מהקונספט הזה בתיק שלי. גם דורש אופי.

    אהבתי

  5. אני זוכר שפעם חשבתי שאעקוב אחרי משקיעים מפורסמים מהעולם והכול יהיה סבבה. כמו דיוויד אינהורן. אז כשהוא אמר על חברת ביטוח הולנדית שתהיה זולה גם אם מחירה יוכפל מיהרתי לקנות. מחירה של דלתא לוידס לא הוכפל מאז אלא נחתך בשני שלישים.. אני לפחות מחזיק מעצמי כמי שכן יש לו הבנה במאקרו, וזה מנע ממני לעשות שטויות כמו הימור על קריסת הין או המראת הזהב או ההתמוטטות הכוללת של סין וכו'.

    אהבתי

  6. הנושא הזכיר לי פוסט ישן של עדו מרוז, איך עלה על חברה בה כדאי להשקיע.
    כולל הבהרה שלא יעלה על דעתו לחלוק במידע מסוג זה, עם מתחרים פוטנציאליים, כשהוא עדיין רלוונטי. כלומר, במילא מידע מסוג זה לא יתפרסם בפורומים ובלוגים.

    בעיני, הסיכוי להצליח לאתר חברה, בשיטת מרוז, נמוך אפילו יותר מאשר לנסות ליצור רשת קשרים עם אנשים העשויים להדליף דווקא לך מידע פנים על החברות בהן הם עובדים. כלומר, הסיכוי זניח.
    אבל – לשיפוטכם

    http://www.lichyot.com/stocks/גיא-אתה-ואני-ודי

    ##############################################

    לא קשור לנושא.

    התחליף לפארקי השעשועים לילדי איראן.
    מי שמאמין ש"לא חשוב מה פרסמו עליך, העיקר שאייתו את שמך נכון", ישמח לגלות את המקום המרכזי שתופסת ישראל בחינוך הילדים האיראנים לתורה ולצבא.
    אולי מקור השראה אפשרי למגזר הדתי לאומי רב הילדים שלנו 😊

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=875141_memri&act=show&dbid=articles&dataid=4303

    אהבתי

  7. עברתי פעם על כמה בלוגים של משקיעי ערך, ובדקתי מה קרה למניות שהם המליצו עליהן ("השוק מתמחר אותן נמוך מדי") כעבור זמן מה. לא במפתיע, חלק מהמניות עלו מאוד, חלק לא עלו בכלל, וחלק ירדו.
    משקיעי הערך לנצח יאמינו שיש להם "שיטה" לנצח את השוק, ויזכירו את באפט, לינץ', ויוכיחו לך שגם התלמידים של לינץ' כולם הצליחו מאוד (זה כתוב בספר שלו!).
    הם פשוט מסרבים להאמין, שכשאלפי ומיליוני אנשים עסוקים בבחירות מניות, פה ושם יהיה אחד שהבחירה שלו ממש טובה, גם בלי שום "שיטה". בחרון אף הם טוענים שהנה, עובדה שהם מצליחים להכות את השוק כבר 6 שנים, ומה הסיכוי הסטטיסטי לכך שזו מקריות?
    עד שמגיעה שנה 7, ואחריה שנה 8, ופתאום השוק מכה אותם שוק על ירך. ואז הבלוגים שלהם דוממים פתאום. אגב, הם עדיין נשארים מאמינים נלהבים של "השיטה", פשוט טוענים שפתאום נפלה טעות באופן שבו הם יישמו אותה.

    אהבתי

  8. פעמים רבות אני מוצא שמניות שצדו את תשומת ליבי כבר דוסקסו לעייפה בפורומים/בלוגים של השקעות ערך. תמיד מדהים אותי מחדש כמה היצע הרעיונות להשקעה דל יחסית, ודומה בין רוב הכותבים.

    מוניש פאברי נוהג להתחיל את ההרצאות שלו עם ההתרסה של I have no original ideas, שזה פחות או יותר המצב לדעתי בכל התחום. כולם "מעתיקים" מכולם כיוון שבהשקעות ערך יש משמעות אמיתית לדיון מקיף על כל רעיון השקעה ובחינת המצב מזוויות שונות.

    למה נדמה שיש פחות רעיונות השקעה כיום מאשר בעבר? אם הייתי מתלוצץ אז הייתי אומר שבגלל שכל בלוגוספירת השקעות הערך העולמית קנתה מניות של Liberty LiLAC Group במעקב אחרי עסקי הכבלים של ג'ון מאלון.

    אהבתי

  9. השערה של אחת, שבאמת לא מבינה בהשקעות ערך, על "מדוע יש היום פחות רעיונות השקעה מאשר בעבר?" :
    כי חלקם של התאגידים הענקים בשוק העולמי הולך וגדל, על חשבון חלקן של החברות הקטנות והבינוניות.
    תאגידים ענקים, מעצם גודלם, לא מסוגלים לקפוץ בעשרות אחוזים. חברות קטנות -כן.

    אהבתי

  10. לא שאני בעד המצלצה על שיטת השקעת ערך , להיפך אבל מומלץ לזכור שלפעמים באמת יש כסף על הרצפה שצריך לדעת לאסוף.
    אסביר:
    לעבודתי בחצי המשרה(שלא ברור לי לעיתים מדוע אני בכלל טורח להופיע בה מלבד התחביב הרב שנים לאסוף ביטים במאזן הזכות (שלי) בבנק)
    אני מגיע או מוקדם בבוקר לפני הפקקים או אחרי 11 בבוקר דרך כביש החוף.
    יש שם נתיב שירות חדש יחסית ובו תמרור של אוטובוס בכחול ומתחתיו כתובות השעות 06:30 ו 10:30 וזהו.
    אני הבנתי מכך שאחרי 10:30 אפשר לנסוע בנתיב חופשי וכך אני עושה כשרוב האנשים עומדים בפקק ,מבזבזים את זמנם ולא מנצלים את ההזדמנות.מאחר וזמן שווה לכסף.
    מ.ש.ל
    אגב , שאלתי בבוקר בעבודה אם אנשים יודעים מה החוק לגבי אפשרות נסיעה בנתיב זה ואפחד לא ידע.
    עכשיו , אם הייתי חכם באמת הייתי סותם ,לא מספר על העניין וממשיך להרוויח.
    כלל ידוע הוא שרוב המקרים שהמשטרה פותרת אחרי שנים זה בגלל שמישהו התרברב ולא יכל לסתום ת׳פה.

    אהבתי

  11. לא הרבה פעמים אני מסכים עם תמריץ.
    זו אחת מהפעמים האלה.
    למרות זאת, אם אהיה לרגע פרקליט השטן (כפי שאני נהנה להיות לעיתים מזומנות) אתן את הטענה שהשוק מציג היום הרבה פחות הזדמנויות מלפני כמה שנים בגלל עליית המכפילים.

    אהבתי

  12. חושב, אני מסכים שהמכפילים הגבוהים הם חלק מהבעיה עבור מחפשי הערך אבל תיאורטית אם המטרה להכות השוק, זה לא כל כך משנה. בשוק שיקפא מעתה ואילך בשל תמחור התחלתי גבוה, גם מציאת מניה שתיתן 2 אחוז בשנה תהיה חתיכת הישג.

    אהבתי

  13. מסכים עם "חושב בקול", אין הרבה ערך היום במניות (מבחינת שיטת השקעות ערך). אפילו באפט אומר כבר כשנתיים שהשוק נמצא בשווי הוגן. אין הרבה מניות גדולות שנסחרות בחסר.

    אהבתי

  14. נראה בכל אופן שלבלוגרים שאהדו את גולדמן זאקס היה שיחוק רציני בניצחון טראמפ. אבל נראה הרבה יותר מזל משכל.

    אהבתי

  15. תמריץ פוסט טוב מעורר הרבה מחשבות על עתידו של השוק הפיננסי בכל מקרה איך שהדברים נראים מכאן זה לא ניראה טוב משקיעים קטנים מאבדים כסף ואין להם מוטיבציה להמשיך ולהתחרות במכונות גם אין להם סיכוי מול כל הכרישים..למי שיש כסף פנוי ורוצה להרוויח שישקיע אותו בחינוך ילדיו בנדל״ן
    ללא מינוף פיננסי או שיצא לטייל בעולם בורסה פשוט לא מעניינת רק מקורבים מרויחים מנהלים דירקטורים בעלי שליטה וכ״ו ראה את טבע כמשל..

    אהבתי

  16. תודה, מירון. מצד שני, איפה שהכול נראה פסימי, אולי שם ההזדמנות. למרות שמבחינת המדדים קשה לומר שהמצב פסימי, ולכן קשה לומר גם שיש הזדמנות.

    אהבתי

  17. אני מסכים איתך תמריץ שהמדדים ניראים טוב וול סטרית חוגגת בלי הילרי ועם דונאלד טראמפ יש הרבה ציפיות אבל מעל לכל הרבה רצון להרוויח וליצור שוק אופטימי..לגבי טבע אני בהחלט מסכים שהיום יתכן וזאת הזדמנות למי שרוצה לעשות סיבוב עם רווח מהיר או אפילו השקעה לטווח ארוך בחברה סולידית וחזקה לפחות לעת עתה..אבל כל זה ויותר מזה לא מחמם את ליבם של המשקיעים הקטנים והבינוניים עובדה הם מחכים עם הכסף בחוץ ולא ממהרים לזרום לשוק כמו שהדבר היה בעבר עדר צאן לשחיטה קלה עברו הימים העליזים..בפוסט שלך אתה מדגיש שהשוק קפוא וזה נכון מחזורים לא משהו שוק של שחקנים גדולים קרנות גידור ולאלה יש תפיסה אסטרטגית שונה על משמעות הרווחים הכל מתמטיקה מורכבת ובסוף ״גורנישט מיט גורנישט״…
    אם באפט הגדול היה צריך להתחיל את חייו כמשקיע בבורסה היום אני לא בטוח שהיה מרוויח בכבוד את לחמו זה שוק מעוות מגודר וחמור יותר מווסת יש מי שמרוויח מהמצב הזה אבל זה לא אותם משקיעי ערך מהעבר העולם השתנה
    הרכבת ברחה להרבה מאוד אנשים תשאל את מצביעי טראמפ הם יאשרו לך..

    אהבתי

  18. ערך מוסף,
    אתה צודק לגמרי. זה היה התכנון שלי ורציתי להיכנס לשוק תוך לימוד עצמי של ניתוח חברות. אבל רצונות לחוד ומציאות לחוד. לא הספקתי בשנים הללו ללמוד לנתח חברות באופן עצמאי ודי זרמתי עם מה שיש.
    מה שעלה יפה מכרתי ברווח (כמו השורט על ואלי), דברים שהתרסקו והבנתי שטעיתי לגמרי מכרתי בהפסד (למשל HOS). ועם תיזות שעדיין לא ברורות אבל הפסידו ( לדוגמה LILAK, כפי ש-kb כתב), אני ממשיך להחזיק.
    גם כשהווארנטים של הבנקים נפלו המשכתי להחזיק ומה שחזר ועלה והרווחתי בו מכרתי. פעם החזקתי בכמה בנקים והיום אני מחזיק רק בווארנט של WFC ובמניה של גולדמן ומחכה למוכרם במחיר המתאים.

    אני תמיד משווה את עצמי אל מול קנייה של תעודת סל SPY בנקודת ההתחלה בהשקעה במניות. ולפעמים התיק שלי עלה יותר ולפעמים פחות בהשוואה לתעודת הסל. סה"כ מסיכום כשלוש שנים אני לא רואה את התשואה העודפת המדהימה שיצרתי (אפילו שבאפקט ריבית דריבית גם תשואה עודפת של חצי אחוז יוצרת הבדל גדול אחרי שנים רבות).
    וזה לא רק עניין של כסף. נכנסתי עם המון מרץ ויצאתי מנורמל.
    לדעתי הזמן הוא הפקטור שלא נלקח בחשבון. כלומר כמה זמן צריך להשקיע בסיפור הזה ובמעקב אחרי השוק ואחרי החברות והניתוחים וכו'.. ולקרוא בלוגי ערך …
    יכול להיות שבזמן הזה יכלתי להשקיע במשהו אחר הרבה יותר תורם (כספית או אישית).
    הכיון המסתמן הוא לעבור ל-SPY. אבל גם אם אצא מהשוק אני לא מצטער על הניסיון והחוויה הזאת.

    אהבתי

  19. תמריץ אחלה פוסט. יש לי 3 הערות.

    קודם כל אתה מתאר את הירידה בנפח הבלוגספירה הישראלית בנושא השקעות ערך, ומכאן עובר לדון בבעיות בשיטה עצמה. זה זינוק קצת בעייתי.

    שנית, לדעתי כל משקיע פאסיבי במדדים הוא משקיע ערך. אמנם הוא לא מחפש חברות שנסחרות מתחת לערכן, אבל הוא כן שומר על יציבות לטווח הארוך לעומת התזזיתיות של השוק בטווח הקצר, ודה פאקטו גם מנצל אותה דרך איזון התיק. זה חלק חשוב בתורה של כל משקיעי הערך ולא לחינם אמר באפט שלמשקיע פרטי הדרך הטובה ביותר היא השקעה במדדים.

    שלישית, שאלתי את עצמי פעמים רבות האם לאחר תור הזהב של המדדים, שבו עבר אליהם המון כסף שלפני כן היה מנוהל אקטיבית, האם לא תווצר בסוף 'בועה' של מדדים כלומר הקצאת הון אוטומטית (וטיפשית) לפי חלק יחסי במדד, שתשאיר השקעות מעולות מחוץ לראדר. דעתי היא שזה יכול לקרות ובסופו של דבר דווקא הגל הפאסיבי יכול לתת תמחור יתר למניות מסוימות (למשל חברות דאו, SNP וכו) רק מתוקף היותן במדד, וליצור הזדמנויות השקעה וגם הזדמנויות מסחר סביב עדכוני מדדים.

    אהבתי

  20. בעידן החדש בשווקים הפיננסיים נקרא לו לשם שינוי "עידן ווירטואלי" אין מקום יותר למנייה חייבים לשנות את המוצר היות ומניה משמע חלק בשותפות איבדה את כל תוכנה וערכה המקורי…גם עניין חלוקת הדיווידנדים זה דבר אשר נתון להסכמת מנהלי החברה והדירקטריון אין ביטחון שחברה ריווחית תחלק בעתיד רווחים לבעלי המניות הכל עניין מאוד וולונטרי מצד המעורבים ובעלי המאה של אותן חברות בורסאיות..לשם המחשה על תחכום ביצירת ערך לבעלי אינטרסים כלכליים לרוב אנשים מוכרים בישראל כאלה אשר בעזרת מימון בנקאי נדיב רכשו הרבה נכסים נדלנ"יים הוציאו תשקיף מאוד אופטימי מגובה בחברה מתמחה וידוע של רואי חשבון שמאים ולרוב העריכו אותם במחיר גבוהה לפחות ב30% מעל מחירן בשוק..
    בשורה תחתונה יזמים גיסו הון באמצעות מכירת חלק מהחברה בבורסה על ידי הנפקת מניות הכסף ברובו זרם לכיסוי חובות העבר לבנקים לחתמים עורכי התשקיף בעלי עניין ועוד..ברוב המקרים עשו הכנה מוקדמת וגייסו לשם כך חברות
    יחצ"נים אשר הפיצו כתבות אוהדות על החברה ובעלי השליטה בה הצלחת ההנפקה הייתה מובטחת הן על ידי המוסדיים וחלק מהציבור..כולם יצאו מרוצים רק את המחיר שילם ציבור גדול של משקיעים תמימים היות ולא עבר זמן רב מדי והחברות ומחירי המניות שלהם הגיעו לתחתית עד כדי מחיקה מהבורסה..בוננזה הכי טובה זה כאשר בעלי השליטה רוכשים את המניות המונפקות בערכם הנמוך ומוחקים את החברה מהבורסה כאשר הם נשארים עם חברה נקייה מחובות
    לבנקים חברה עם נכסים מניבים ולהשבחה רנטה מדהימה למקורבים וזה המצב גם היום כי "אין חדש תחת השמש"..

    אהבתי

  21. איתמר, תודה על התגובה. מסכים עם הערותיך. אך ראה בהרחבה לגבי 3, מה שכתבתי – https://goo.gl/d3VLAk

    מירון, לפני כמה זמן באו מחו"ל כדי לבצע הונאות בצורה שאתה מתאר, שנעשות קלות כאשר גופים מוסדיים חייבים לקנות מניות לתעודות הסל שלהם, אבל העיתונים הכלכליים השמיעו קול מחאה וזה עזר.

    אהבתי

  22. תמריץ במקרה של החברות מחו"ל צעקות העיתונאים חסמו את דרכם של אלה לבצע עוקץ חוקי אבל זה מקרה בודד..דרכו של יצחק תשובה בשוק ההון הישראלי עברה דרך אותם עיתונאים כלכליים ואיש מהם לא חסם את ה"קומבינוט" שלו מסיבה פשוטה תשובה ידע לפנק את כולם במיוחד עיתונאים כלכליים.. כולם חיכו ב"אטרף" לתשקיפים של עושה הנפלאות וכאשר היום הזה היגיע זה היה יום חג עבורם הכסף זרם כמו שמפניה צרפתית ביום חג הבסטיליה..
    נ.ב יצחק תשובה לא המציא את השיטה היו רבים וטובים לפניו אחד מהם מן הידועים והמוכרים ביותר הנו אליעזר פישמן בכירי הבנקאים אכלו איתו מאותו המסטינג..

    אהבתי

  23. ממש לא נכון.

    השאלה הנכונה היא הפוכה – למה שמשקיעי ערך מוצלחים יחלקו רעיונות השקעה עם הציבור?

    אהבתי

  24. הוא שאמרתי : כלל ידוע הוא שרוב המקרים שהמשטרה פותרת אחרי שנים זה בגלל שמישהו התרברב ולא יכל לסתום ת׳פה. –>
    צפו: מצלמות חדשות בכביש החוף, קנס לנוהגים בנתיב תחבורה ציבורית.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4891764,00.html

    אבל במחינה פסיכולוגיסטית לחלום על מציאת כסף על הריצפה נראה בסדר גמור:

    Finding money symbolizes insight that frees you from negativity and gives you the power to be a happier, more capable or aware person. Obstacles are being removed in some manner. Feeling surprised by new opportunities, resources, or power to do something you want.

    http://www.dreambible.com/search.php?q=Money

    אהבתי

  25. 3718, אולי כי חושבים להפיק תועלת מתגובות הציבור על רעיונותיהם. לא כל החוכמה נמצאת אצל בן אדם אחד על פי רוב.

    אהבתי

  26. תמריץ,

    >אולי כי חושבים להפיק תועלת מתגובות הציבור על רעיונותיהם. לא כל החוכמה נמצאת אצל בן אדם אחד על פי רוב.

    ראה מה קרה לעידו מרוז שהפסיק לכתוב בסוף 2015, הוא גם כתב למה.
    אנשים האשימו אותו בהפסדים שלהם בבורסה בניירות ערך שקנו בעקבות הבלוג. זה הופך לבזבוז זמן רציני כאשר אנשים מאשימים אותך, ואתה נאלץ לעדכן אותם על כל שנוי בפורטפוליו שלך ("למה לא עדכנת שמכרת?"), כאשר הוא בעצם לא חייב להם כלום.
    ואין לזה קשר לתשואה האישית. אפילו להיפך אנשים מאד יתרגזו אם התיק שלך יעלה, אבל התיק שלהם ירד בעקבות עצות שלקחו ממך. לא כולם בעלי בגרות נפשית מספקת להבין המשמעות של עצות חינם.

    בתשובה לאשלתך המקורית, אני חושב שהסיבה שיש פחות מידע בבלוגים היא כי יש פחות הזדמנויות ערך. הבורסה גבוהה יחסית לפעם.

    אהבתי

  27. 3718 וחושב בקול, אני לא מקבל את טענת
    הפחות הזדמנויות אני זוכר שעידו כתב בערך לפני כשנה וחצי
    שהוא מצפה שהשוק יתן 5 אחוז לשנה בשנים הקרובות ומשקיע ערך צריך להוציא בערך 20 אחוז לשנה. השוק היה אם אנני טועה בין 2000 ל2100 נקודות בזמנו (קרוב יותר ל 2100 לזכרוני) בכל מקרה היום הוא עד כ12 אחוז יותר ממה שהוא היה אזעקה
    (אס אנד פי) . אז אם השוק עלה בערך את שהוא צריך לשנה ואולי עוד טיפלה
    אז לפי מה שעידו כתב בזמנו צריכים להיות עוד הזדמנויות.
    גם 18 או 19 אחוז לשנה הם אחלה הזדמנות.

    (*) הערה – מסתמך על זכרוני שהוא כתב כך לפני כשנה וחצי ואשמח אם תראו לי שאני טועה ולאכול את הכובע.

    אהבתי

  28. תמריץ אתה מנהל בלוג טוב מעניין ולהפתעתי מאוזן ולא מתלהם למרות השקפתך הימנית- כלכלית ואנטי שמאלנית מובהקת… לזכותך..!!!
    למרות שהגבתי אתמול כמדומני על הציפיות הוורודות בשוקי המניות לגבי העתיד אני מרשה לעצמי לחזור מדברי העתיד לא כל כך וורוד..קראתי היום את מה שנאמר על ידי הפד ג'נט יילין אמריקה צמחה כ2% ובעתיד הקרוב המצב במקרה הטוב יהיה דומה תהליך יציאה מהמשבר מחייב הרבה סבלנות וצירי לידה כואבים אולי אז הילד שיולד יהיה בריא וחזק..היא הוציאה סדין אדום לשור הדוהר דונאלד טראמפ ורמזה במפורש שכל הרחבה תקציבית לביצוע תשתיות דהיינו הגדלת החוב הממשלתי ציבורי מבחינתה לא יעבור והיא תעלה את הריבית ודי מהר..דרכו הפופוליסטית של דונאלד טראמפ נחסמה אלא אם האיש יוציא שפנים לבנים מהכובע ויראה לכולם שהוא קוסם והכל אפשרי אבל זה חלום וורוד ..
    אם כן לאן הולך השוק בטווח הקצר בינוני האם הוא יעלה או ירד ..?

    אהבתי

  29. מירון – אתה צודק לגבי תמריץ.
    לגבי יילן – היא תעלה את הריבית הנומינלית אבל כנראה שבשלבים הראשונים של ההתאוששות הריבית הריאלית עדיין תישאר ברמות נמוכות היסטורית.

    וגם מצאתי את הפוסט של עידו שזכרתי:
    http://tinyurl.com/psmamha

    "לדעתי זה טיפשי לצאת משוק המניות בגלל שהוא קצת יקר. אני גם בכלל לא בטוח שהוא יקר, אבל גם אם כן, הוא עדיין יכול לעלות, נגיד, ב-5% בשנה בשנים הקרובות (במקום העלייה ההיסטורית של כ-8%), ובשוק שכזה, משקיע טוב יכול לעשות 20% בשנה או יותר. "

    הוא אומנם מינואר 2015 ה S&P \
    ב 2050 , אתמול היה ב2250 כלומר 5% לשנה(פלוס דיבדנדים).

    אהבתי

  30. גיא התגובה שלך מעוררת הרבה מחשבות לגבי כיוונו של השוק בעתיד אני לא מכיר את האיש עידו ולא קראתי עליו אני מעריך שהוא איש טוב..אני מוכרח לציין שלא יצאתי מהשוק ומיד עם היוודע דבר בחירתו של דונלד טראמפ כמו הרבה משקיעים מהשורה הצטרפתי לחגיגה בלונג ואני עדין שם..לונג מניות שורט אג"ח
    זה הכיוון שבחרתי אני מוכרח לציין שלא פעם ולא פעמיים קרה שהשיקול שלי היה מטעה והפסדתי כספים רבים אבל בשורה תחתונה אני בהחלט מרוויח ונהנה להשקיע בוול סטרית זה שוק חזק משוכלל ולישראלים יש עוד הרבה מה ללמוד מאמריקאים ואני תכוון לדברים חיוביים..בלי כל קשר ג'נט ילין אמרה דברים ברורים צמיחה חזקה כן אבל יש מאין אם טראמפ רוצה אז שהוא וחבריו יביאו כסף מהבית הגדלת חוב ממלכתי לא בא בחשבון מבחינתה והיא צודקת..טראמפ ואנשים מקורבים אליו יודעים שיש הרבה כיסים עמוקים מהם אפשר להביא השקעות צריך רק לעורר בהם תיאבון כפי שרק אמריקאים יודעים לעשות..
    אם זה מה שיקרה צפויים לכולנו שנים וורודות בכלכלה ובשווקים פיננסיים.. אולם
    אם הכוונה לגזול כספי ביטוח לאומי של אזרחי אמריקה ושם מונח האוצר הגדול או בדרך של הנפקת יתר של אג"ח מדינה הדרך הזו בהכרח תביא להתנגשות בין הרשויות ולמשבר פיננסי חוזר ואולי הרסני יותר ..יהודים הם עם אופטימי נקווה לטוב אני אופטימי עם היד על ההדק..

    אהבתי

  31. מירון , התגובה שציטטתי על השוק היא של עידו ואני מסכים עם רובה. הקטע של העשרים אחוז לשנה למשקיע ערך נראה לי מוגזם. תמריץ המליץ על הבלוג בעבר וקישר לפוסט או שניים אז קראתי את כל הבלוג בזמנו חוץ מרוב הפוסטים שקשורים להשקעות ערך שלא מדברים אליי כי אני עצלן (או שזה מה שנוח לי לספר לעצמי כי אני לא מספיק מוכשר 🙂 )

    תודה על האזכור של דברי ילן. קראתי עכשיו.(קישור למטה)
    אומנם היא אומרת שאין מקום וצורך עכשיו להרחבה פיזיקלית עכשיו משום שאנו קרובים לתעסוקה מלאה והאינפלציה קרובה לשני אחוז לשנה אבל
    הערכות שכרגע יעלו את הריבית שלוש פעמים ב2017 מול הערכות קודמות של שתי העלאות. לא נשמע דרמטי. יילן גם מודעת עצמה כנראה
    שההגדרה של תעסוקה מלאה היא קצת אמורפית ומשתנה לעיתים לפי מצב הרוח(הבאתי פעם קישור לכך) :

    Yellen herself has frequently noted that many Americans haven't benefited from the job market's steady improvement. And on Wednesday, she said she'd welcome having the White House and Congress take steps to support job seekers and increase economic growth over the long run.

    Read more at:
    http://economictimes.indiatimes.com/articleshow/55997582.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst

    אהבתי

  32. אני בספק רב אם יילן לא תתיישר לפי טראמפ.
    וגם אם היא לא תתיישר, הרחבה תקציבית עם 3-4% ריבית זה מתכון סביר.

    אהבתי

  33. סוף לדממה –>
    http://tinyurl.com/y953xho5
    תמריץ , אכזבת. נו, באמת ?ֱֱ!
    אני צריך לקבל הפניה לפוסט הזה בפרטי מאורי ולא מהבלוג כאן?!
    הרי שקוף שאי אפשר לסמוך עליו באופו קבוע אפילו שהוא עבודה טובה במקרה זה.
    למה אני לא רשום ברשימת התפוצה ל"לחיות אבל אחרת"?
    כי אני מאד מאד עסוק עכשיו בבניית קריירה ואין לי זמן.

    בברכה.

    Liked by 1 person

  34. עצה של תמריץ מעניינת וראויה לתשומת לב אני מקבל את העצה בהסכמה ובכלל גלובס כעיתון אתר כלכלי כבר הפסיק לספק את הסחורה
    ולאחרונה במיוחד.. האמת היא שאני לא כל כך יודע לזהות את הבעיה או את המחלה ממנה הם סובלים לפי כל הסימנים מדובר בהזדקנות טבעית ואחריו בא המוות הצפוי.. במרץ 2009 השווקים הגיעו לנקודת שפל חסרת תקדים מאותה נקודה חל מהפך וכל מי שהעז קנה סחורה הרוויח בגדול כמו בכלכלה כך גם בשווקים פיננסיים הכסף מדבר נזילות נזילות ועוד פעם נזילות ואת הדבר הזה הפד סיפק בשפע ובחוכמה..

    אהבתי

כתיבת תגובה