זהו תור הזהב

מפרספקטיבה של מאות שנים היסטריונים מסמנים לעתים תקופה מסוימת ומכתירים אותה כתור זהב, כזמן שבו כל הכוכבים הסתדרו במקום הנכון עבור עם או מדינה. עולה השאלה מה קורה בתקופת תור הזהב עצמה. האם אנשים מסתובבים ברחובות עוטים חיוך ענק? קופצים למזרקות הערים ומשתכשכים בהן? האם העיתונים מוציאים גליונות כרומו מוזהבים?

יש לנו הזדמנות לענות על השאלה מכלי ראשון. אנו חיים עתה בתור הזהב של מדינת ישראל. ולא, העיתונים לא נכתבים באותיות זהב אלא מלינים כהרגלם על פרשיות שחיתות מפותלות.

מדוע זהו תור הזהב?

בראש ובראשונה זהו הביטחון. אינתיפאדת הבודדים גוועת, והרשות הפלסטינית באופן שלא ייאמן שומרת על הביטחון עבורנו. מה שעוד הרבה יותר מדהים – החמאס הוא זה שאנשיו מונעים שיגור רקטות על שדרות. סוריה, אויבת עבר מושבעת, התפרקה לרסיסים והותירה אצלנו את הגולן ללא ערעור. אפילו בתוך הכאוס הסורי יש דבר אחד ששני הצדדים מקפידים עליו – לא להרגיז את ישראל ולהכיל את רסיסי הסכסוך אצלם. לוחמי צה"ל אינם נוקפים אצבע, אך חיזבאללה נטבח. מצרים, האחראית הראשית לאלפיים החללים במלחמת יום כיפור, נתונה לשלטונו של סיסי הידידותי לנו להפליא, גם אם מאחורי הקלעים. המלך עבדאללה בירדן אף הוא שומר על יחסי עבודה מצוינים עם ממשלת נתניהו. נושא הגרעין האירני שנדמה היה שיגרור אותנו למלחמת יום הדין נפתר בהסכם לעת עתה.

זו גם אמריקה. היא נשלטת עתה כמעט ללא מצרים על ידי מפלגה שחרתה על דגלה תמיכה בישראל כערך עליון. האופן שבו במהלך כמה עשרות שנים הפכה תמיכה בישראל לדת עבור מחצית האמריקנים, עדיין לא הופנם והובן די צרכו. התקשורת עסוקה יותר בהתרחקותם של יהודי אמריקה הליברליים, דבר שגם לגביו יש הפרזה רבה.

זו הדמוגרפיה. בעולם מערבי גווע דמוגרפית, ישראל מוסיפה לאוכלוסייתה 150 אלף נפש מדי שנה. ערביי ישראל חדלו להוות איום. שיעור הפריון של האישה היהודיה השתווה לזה של הערבייה. החרדים מתחילים להשתלב בחברה, באופן שהיה נראה דמיוני לפני כמה שנים, ורק לאחרונה פורסם שהעיר החרדית אלעד שולחת לצה"ל חיילים קרביים רבים. אולי הנתון המרשים ביותר – גרף שהסתובב ברשת תיאר כוונות הגירה של צעירים במדינות שונות. ישראל היא מספר אחת בעולם מבחינה זו, המדינה שממנה צעירים לא רוצים להגר. ומנגד – ישראל נוחלת הצלחה מרשימה בעצירת הגירה לא חוקית שכל מדינות המערב מתקנאות בה. זאת אפילו בלי לנקוט בצעדים אכזריים במיוחד ועל אף ריסון מצד בג"ץ.

זו הכלכלה. מאז לבשה כלכלת ישראל צורה מודרנית בתוכנית הייצוב הכלכלית מעולם לא הגענו לשיעור אבטלה כה נמוך. הביקושים לעובדים נמצאים לפחות בחלקם בסקטור הטכנולוגיה העילית המשגשג והמשווע לעובדים. סקטור זה אחראי  לכך שהתמ"ג לנפש בישראל נמצא באותה ליגה כמו התמ"ג לנפש בבריטניה, צרפת ויפן. נכון, יקר בישראל. בתור זהב כמו בתור זהב. אבל יכולתם המוגברת של ישראלים לצרוך וליהנות מהחיים משתקפת היטב בנתוני החופשות בחו"ל, במכירות הסמרטפונים ובהצפת אתרי המשלוחים.

אלו גם התשתיות. כמה מהפרויקטים שישרתו את המדינה דורות על גבי דורות, נבנים בימים אלו. כמו הרכבת הקלה בתל אביב והרכבת המהירה מתל אביב לירושלים. כמה מהתשתיות כבר הושלמו בהצלחה – התפלת המים, הרכבות לצפון הנגב, רכבת העמק, הרכבת הקלה בירושלים ועוד. השיפורים המתמידים בכבישי הארץ, כמו אלו שנעשו בכביש 1 ובכביש הערבה אמנם לא מצליחים להפחית בשיעור המוות בכבישים בשנתיים האחרונות, אך עדיין שיעור הרוגי התאונות בישראל ביחס לאוכלוסיה הוא מהנמוכים בעולם.

אסור לפתוח פה לשטן וצריך לירוק כמה פעמים נגד עין הרע. אולי הנסיבות ישתנו במהרה. אולי ההיסטוריונים עוד יגידו שחיינו בגן עדן של שוטים. אבל בזמן הזה, בנקודה הזו שבה אנו נמצאים – זהו תור הזהב. ואם לא השתכנעתם, תקראו גם את גיא בכור.

70 תגובות בנושא “זהו תור הזהב

  1. נו באמת, תור הזהב או ימי פומפיי העליזים? על כל אחת מהטענות שהעלת אפשר להסתכל בצורה הופכית לחלוטין.

    הביטחון הוא ביטחון מדומה, של מדינה ללא גבולות שיש בה אזורים שלמים ששלטון החוק לא חל בהם. הנוסחה הזו לא תמשך לנצח, אפילו הימין יודע את זה. לגבי אמריקה הרפובליקנית, היא תחבק את ישראל חיבוק דוב שלמעשה מבטל כל טענה שלהם לתיווך אזורי הוגן, ולגבי הדמוגרפיה ושיעור הפיריון שאתה מתגאה בהם, ישראל הופכת חרדית/דתית יותר.

    עוד פוסט אחד כזה ותקבל אימייל מלשכת נתניהו עם הצעה לתפקיד ראש מערך ההסברה, משל היית רן ברץ.

    אהבתי

  2. kb, אני לחלוטין מודע לכך שהנסיבות ישתנו ושחששות כאלו או אחרים יתגשמו. אבל זה יהיה נכון תמיד. האם באמת נוכל להיות משוכנעים אי פעם שמחר לא יתהפך הכול. אחרי חתימת הסכם אוסלו אמר אורי אבנרי – "מה מתוק מהחלווה, הידידות שאחרי האיבה". אנחנו יודעים כיצד הסתיים. אם נאמץ את החשש ככלל לחיים שתמיד ימנע מאיתנו להיות מאושרים במה שיש, לעולם לא נהיה מרוצים כי תמיד יהיו חששות.
    לכן חששות אינם רלוונטיים ככלי למדידת תורי זהב. רק עובדות.

    אהבתי

  3. תמריץ, זה נכון שתמיד דברים יכולים להתהפך, אבל יש לבחון את עוצמת היסודות עליהם בנוי הבטחון. לצערי האופטימיות שלי דומה לשל kb,,,

    אהבתי

  4. תמריץ*: הזכרת את הסכם אוסלו, וכתבת "אנחנו יודעים כיצד הסתיים". אתה בוודאי מתכוון לכך ש-"הרשות הפלסטינית באופן שלא ייאמן שומרת על הביטחון עבורנו. מה שעוד הרבה יותר מדהים – החמאס הוא זה שאנשיו מונעים שיגור רקטות על שדרות".

    אני מסכים.

    * למה הכתיבה בעילום שם? זה לא שהיא פרובוקטיבית במיוחד. ואם בכל זאת אתה מעוניין באנונימיות, למה שלא תבחר בשם-עט? זה אולי מטופש מצידי, אך זה צורם עבורי לפנות אליך בכינוי "תמריץ".

    אהבתי

  5. אני שותפה לחששות שקיומנו רחוק מלהיות יציב, ואנו יושבים על פתחם של מספר הרי געש העלולים להתפרץ בכל רגע, ולמחות אותנו ואת כלכלתנו גם יחד.

    עם זאת, עלינו להודות שמעולם לא הייתה לישראלים, ולמעשה גם ליהודים, תקופה טובה יותר מזו הנוכחית בהיסטוריה שלהם.

    אהבתי

  6. חייל, הסתובבתי בעברי באזור גילמן. ודווקא הכילו בסדר את דעותיי החריגות למקום.

    עומר, לגבי השקפתך על ההשלכות ארוכות הטווח של הסכם אוסלו, אתה מתפרץ לדלת פתוחה. ראה מה כתבתי כאן: http://tinyurl.com/pzn67vg
    אבל שילמנו מחיר בטווח הקצר שלא ציפינו שנשלם, כנראה גם על התבוסתנות שהוקרנה בנסיגה מלבנון. השנים 2000-2005 בוודאי לא היו תור הזהב. וגם הטווח הארוך לא השתלם בצורה המתוקה מחלווה שאורי אבנרי ציפה לה, אלא בצורה אחרת.

    אני מסכים שתמריץ כינוי לא מוצלח במיוחד, אבל התחלתי איתו ולכן אסיים. אפשר לקרוא לי ת'. לגבי האנונימיות, האנונימיות משחררת.

    אהבתי

  7. תיאור מצב ישראל בפוסט זה מאוד רלוונטי ליחסנו לירידה מהארץ.

    צפיתי אתמול בחלק מהסרט של רגב קונטס ושיר נונצקי (ממנהיגי המחאה החברתית) שטענו שאין להם כל ברירה אחרת, ומסיבות כלכליות הם חייבים לרדת מהארץ. בנוסף, רק לאחר שיגורו בברלין הם יוכלו להרשות לעצמם להביא לעולם שני ילדים. עד היום, רגב המתקרב לגיל 40 לא יכל להרשות לעצמו מותרות שכאלו.

    אני מודה שנושא הירידה דווקא לגרמניה מעורר בי תגובות שונות לחלוטין בטיבן ובעוצמתן מהירידה לכל מקום אחר בעולם. כבר שם הסרט "להתראות אדולף" עורר בי עוינות עזה ליוצריו.

    אך גם אם אצליח להתעלם מבעייה זו, לא הצלחתי לקנות את טיעונם הבסיסי שאי אפשר לחיות בארץ. גיבורי הסרט נתפסו בעיני כשני בכיינים מפונקים, שכל התרחקות מדירתם השכורה המאוד יקרה בשד' רוטשילד בת'א נתפסה בעיניהם כמחייבת אחזקה של שתי מכוניות ועוד ועוד.

    אהבתי

  8. לת'
    אנונימיות לא משחררת ולא בטיח
    אולי משחררת במובן מסויים
    בהתחלה
    אבל אז רוב אנשים מתחילים להתאהב בפסבדונים שלהם
    ונהיים קפוצים אפילו יותר מבעולם האמיתי ובכלל לא משוחררים.
    אני גם יכול להעיד על עצמי
    אם כי אני מניח שאצלי העניין הרבה פחות חמור.

    אהבתי

  9. שמעתי המלצות על הסרט. אראה אותו בטרם אחווה דעה.
    זה נכון שתשתיות התחבורה הציבורית בישראל מאוד גרועות ביחס לאירופה. וזהו גם עניין של טיימינג. ישראל אוכלסה ברובה בתקופה שבה תחבורה ציבורית לא הייתה באופנה העולמית, ושהעתיד נראה גלום במכונית הפרטית. זאת להבדיל ממדינות שהתחילו להקים תשתיות תחבורה ציבורית כבר במאה ה-19 עבור אוכלוסיה שגודלה לא היה שונה כל כך מגודלה הנוכחי. קשה לחיות טוב בערים כמו ראשון לציון ומודיעין בלי שתי מכוניות לזוג.

    אהבתי

  10. קמיליה,
    ראי איזה עלובים הגרמנים. הרי יכלו להקים תעשיית קולנוע שתותיר עשן להוליווד ולבוליווד גם יחד על בסיס כח האדם המשובח שישראל שולחת להם. כנראה שצמד המהגרים החדש הוא הגרוש החסר ללירה.

    אהבתי

  11. ממליץ להיכנס לבלוג של הסולדית ולקרוא את הפוסט "עני היית עני נשארת". אפשר גם את הפוסט על הקריאה ל"עלייה" לברלין.
    מתייחס נהדר להתבכיינות של רגב & שיר.

    אהבתי

  12. האובססיה לישראל היא גם, פה ושם, עניין דמוקרטי. בפרט אם אתה הסנטור שמייצג את ניו יורק, אפילו אם אתה גם מנהיג הדמוקרטים בסנאט.
    ‏קרא את הציוץ הזה של ‎‎@mattyglesias: ‏https://twitter.com/mattyglesias/status/801488904486526977?s=09

    אהבתי

  13. יישר כוח תמריץ
    בכור גאה בך
    משיחיות והיבריס במיטבם
    מזכיר את הרוח שנשבה כאן פוסט ששת הימים… או להבדיל רגע לפני פיצוץ בועת הדוט קום או מניות הבנקים
    עם זאת, מתי נחטוף ת כאפה המצלצלת? מי יודע, אולי רק עוד עשור+. כלכלית או בטחונית
    אנו יושבים על חבית נפץ של חובות המשכנתא ומחירי הדיור
    ועל חבית נוספת בעניין הפלסטיני.
    נראה כיום ששתיהן לעולם לא יתפוצצו. אז נראה. היבריס. כאמור כמו ההרגשה פוסט ששת הימים או טרום פיצוץ בועה.

    בבלכה

    אהבתי

  14. לגבי קונטס וזוגתו
    אין ספק שאלה בכיינים מקצועיים שלא מסוגלים לחשוב על לגור מחוץ למרכז ת"א. וימציאו אינסוף תרוצים להצדקה עצמית.
    ולכן הם מאוד מזיקים לטענותיהם שחלקן מוצדקות מאוד.
    לא חסרים כמוהם כיום שבוכים ונוסעים לחו"ל כל שנה, בוכים ואוכלים בחוץ כמעט כל יום..
    ולכן ויתרתי על הסרט באמצע.

    אהבתי

  15. מאמר טוב מחמיא מאוד לעם ישראל ולהנהגה המקומית אכן יש מהפך בחברה ישראלית אם פעם חשבו על ירידה לאמריקה לסיר הבשר של עם ישראל היום ניתן לומר שאמריקה זה כאן בישראל..כל זה נכון בערבון מוגבל עדיין אנחנו רחוקים מסטנדרט החיים הנהוג בעולם המערבי סקנדינביה קנדה גרמניה צרפת ועוד אבל אנחנו מתקרבים בכל מקרה כ300000 מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל בשנת 2016 זה סיפור מדהים..אני לא חסיד של ביבי והליכוד אבל לביבי יש זכויות רבות בחלק לא מבוטל של המהפך הכלכלי בישראל לרבות שינוי בתפיסה הכוללת מכלכלה פסאודו סוציאליסטית לכלכלה קפיטליסטית מאוזנת..השמאל בישראל לא רואה בעין טובה את המתרחש כאן אבל חשוב לציין עובדה חשובה גרעין השליטה של מדינת ישראל אשר מורכב ברובו מאנשי שמאל זוכה בגדול מהמהפך הקפיטליסטי בישראל..הפרטה בקיבוצים היטיבה עם רוב חברי הקיבוצים במיוחד עם החברים המרכזיים חלוקת הרכוש העשירה את כולם בלי יוצא מן הכלל..וועדי העובדים החזקים במשק דאגו לשיפורים מדהימים בתנאיי השכר של כל העובדים ובעזרתם של מנהיגי ההסתדרות אשר חלקם משתייכים לליכוד ולמפלגות הימין בישראל..מי חלם שדירת ארבעה חדרים בדימונה הרחוקה תעבור במחיר את ה200000 אלף דולר וזה מה שקרה בפועל ברוב ישובי הפריפריה בישראל מהצפון הרחוק עד אילת..אכן "דולצ'ה וויטה"- החיים הטובים של עם ישראל משתקפים היטב בשטח בקניונים הרבים חנויות יוקרה נסיעות לחו"ל לעתים יש יש תחושה כאילו לכל משק בית בישראל יש מכונת דפוס לכסף חוקי.. האומנם..? כמובן אפשר לשאול שאלה אם הכל כל כך טוב אז איפה כאן הבעיה..?

    אהבתי

  16. לתמריץ,

    תעזוב את ראשל'צ ומודיעין, ואת הגדרתך ל"חיים טוב".
    הייתי מעדיפה לגור במרחק נסיעת אופנים מתחנת הרכבת של קריית גת, ולחסוך במשך במשך כמה שנים סכום משמעותי, מאשר בברלין.

    ברוב קטנוניותי כמעט חישבתי איזה סכום היה יכול לחסוך לו היה הולך לספרייה ציבורית, במקום לקנות אוסף של כמה אלפי ספרים. כ 70,000 ש'ח לכל אלף ספרים X מס' אלפי הספרים שברשותו X תוספת רווח של כ 3-4% בכל שנה X מספר שנות החיסכון.

    יתכן ויש בדברי התחסדות כיון שמצבי הכלכלי מעולם לא אילץ אותי לגור בעיר פיתוח כלשהי ולחסוך באגרסיביות.

    אבל, אתה מתעלם ממה שאתה עצמך כתבת, בפוסט זה, על המצב הכלכלי בישראל.
    האם בכלל יתכן מצב בו שני אקדמאים צעירים ובריאים ללא ילדים, המוכנים לעבוד בחריצות ולחיות ללא פזרנות יתרה – לא יהיו מסוגלים להסתדר כלכלית בישראל ויאלצו להגר ממנה?
    מצטערת, לא קונה.

    #################################################

    לחייל זקן,

    – מוקד הסכנה הוא בנין נפתלי. בקרבת גילמן כבר הרבה פחות מסוכן.

    – מציעה שעוד לא תרוץ להשקיע בתעשיית הקולנוע הגרמנית.
    איני משוכנעת שהאירופאים יהיו מסוגלים להינות מסרטים שבהם הנבל העיקרי אינו ישראל, ואיני משוכנעת שהמוני הקולנוענים ש"עלו" לברלין יודעים בכלל להפיק סרטים מסוג אחר.
    אני גם חוששת שרגב לא יתאקלם טוב בגרמניה, ויאלץ להגר גם ממנה. נדמה לי שבימי המחאה החברתית הוא היה זה שדרש שראש הממשלה של ישראל יבוא לאוהל שהקים, ויתוחקר על ידו כאשר מצלמתו פועלת. נדמה לי שגרמנים הרבה פחות סובלניים לחוצפה מישראלים.

    אהבתי

  17. ברור שמודיעין לא רלוונטי להם
    אבל הם בקלות יכולים לגור בדירה קטנה בר"ג או חולון בחצי מחיר שכד. בשכונה סבירה ולא מצוקה. ולהגיע ללב תא באופניים ב 20-30דק.
    אבל כשרוצים לבכות אז תמיד מוצאים על מה.

    ולכן הם מזיקים למסר
    אין ספק שיוקר המחיה בארץ הוא שערורייתי יחסית לעולם המערבי. במושגי משכורות למחיר.
    וזה לא קשור לביקושים של תור הזהב. זה בגלל ריכוזיות ומונופולים ובנוסף מיסים גהוהים למימון פרזיטים וקב לחץ.

    עם זאת
    אנו שוכחים שרק לפני 40 שנה קיומנו היה לגמרי בספק. ומשם נגזר כל סדר העדיפויות שמשפיע עד היום. אם בצדק ואם בשימוש ציני )עע צוללות).

    בבלכה

    אהבתי

  18. לפחות מחירי הדיור, האלמנט המשמעותי ביותר ביוקר המחיה, קשורים בלחץ הדמוגרפי, שהוא סממן חיובי. נכון, לא רק בו אלא גם בביורוקרטיית קרקעות סבוכה ושיטות בנייה מיושנות ותחבורה ציבורית גרועה וכיוצא באלו.

    אהבתי

  19. תמריץ,
    ברשותך אנצל את הבלוג שלך כדי לפנות לאקדמיה ללשון בהצעה לקרוא למי שעוסק בכיבוי אש בשם התואר "כבאי".

    אהבתי

  20. תמריץ,
    המסר לא הופנה כלפיך. סברתי שבחירתו של טראמפ תביא לשיחרור השפה. טעיתי

    אהבתי

  21. לתמריץ,

    כנראה תיהנה לקרוא כתבה החוזרת שוב ושוב, בניסוחים שונים, על התזה שגם טראמפ וגם המינויים שלו מטומטמים / בורים / לא מבינים מהחיים שלהם וכדומה.

    אפילו הבאתי קטע מהכתבה שבי אמנם עורר מעט ספקות בתזה של המאמר, אבל אפשר כמובן לתת לו גם פרשנות אחרת .

    Typical of the rest of Flynn’s excoriation of Iran is his statement that Iran deserves special blame for “the severe insecurity and instability of the region”, naming Gaza as a place where it has been responsible for such insecurity. He evidently was confused about which regional country whose name starts with the letter “I” has repeatedly used military force to devastate Gaza, resulting in much human suffering. He also seemed oblivious to such facts as that at the time of his testimony, Iran and Hamas had been estranged for some three years because of differences over the conflict in Syria

    http://nationalinterest.org/blog/paul-pillar/ideology-supplanting-intelligence-18479

    #################################################

    לחיל זקן,

    אחד המושגים החביבים שלמדתי מבלוג זה הוא "דביקות מחירים" (הכוונה להתנגדות עזה להורדת משכורות. מה שיכול להניע את הממשלה ליצור אינפלציה בכדי לשחוק את המשכורות הגבוהות מדי).

    אחרי שסתם "כבאים", תואר חסר הוד והדר, זכו לקבל שדרוג יוקרתי לתואר "לוחמי אש", כבר אי אפשר יותר להחזיר את הגלגל אחורה.

    הדרך היחידה היא לשחוק את יוקרת התואר "לוחם". כלומר, להעניק ללוחמים אמיתיים שם תואר מפוצץ הרבה יותר מסתם לוחם.

    אהבתי

  22. אהבתי קמיליה את ההקבלה מדביקות המשכורות.
    המאמר נראה ממש אנטי ישראלי. גם אם אירן התנתקה מהחמאס, יש לה קשרים עם הג'יהאד האיסלמי. כך שגנרל פלין לא טעה.

    אהבתי

  23. "מדוע זהו תור הזהב?
    בראש ובראשונה זהו הביטחון. אינתיפאדת הבודדים גוועת…."…..

    ללא מילים. לצערי.

    נקווה שיגמר ללא נפגעים

    אהבתי

  24. לחיל זקן,

    להערכתי, היחידים שיוכלו לחסל את מציתי אש הג'יהאד העולמי – הם רק מוסלמים אחרים. אם אי פעם המערב יצליח לתקוע טריז בין קבוצות שונות באיסלם ולהניען להילחם אחת בשניה.

    לא מוסלמים מסוגלים רק להתרוצץ ממוקד שרפה אחד למשנהו.

    מעט יומרני לכנות אנשים שמסוגלים רק לכבות שריפות לאחר שפרצו, במקום לטפל בבעיות העומק , כ "לוחמי ג"יהאד".

    אהבתי

  25. תמריץ, אני מסכים איתך אבל מעדיף שלא לחלק ציונים.
    אני חש שאנחנו ב"זמן היסטורי" מובהק. כל כך הרבה דברים נעים ומתקדמים ואף מתהפכים. זמן היסטורי לטעמי.

    אהבתי

  26. סיפור אמיתי:
    אלמנה במחצית השנייה של שנות השמונים לחייה, ניצולת שואה כמובן, הגרה לבדה בדירתה שבאחוזה (חיפה), נאלצה לארוז שני תיקים ולהתפנות.
    בנה היחיד ומשפחתו חיים בארה'ב.
    שכן טוב לב, שגם משפחתו שלו נאלצה להתפנות לבית קרובי משפחה, התנדב להסיעה במכוניתו עד לבית חברתה הטובה ברעננה. משימה לא קלה שנחתה עליו בזמן הגרוע ביותר האפשרי.
    רק זמן מה לאחר שהגיעה לרעננה היא קלטה שמרוב לחץ ובלבול היא שכחה לארוז דווקא את הררי התרופות בהן היא משתמשת מדי יום ואת המרשמים עבורן. תרופות שחייה למעשה תלויים בהן (לאיזון סוכרת, אי תפקוד כליות, בעייה נוירולוגית המשפיעה על שיווי משקל ועוד ועוד ועוד).
    אי אפשר היה לחזור לדירה להוציא את התרופות או ליצור קשר עם רופאת המשפחה שלה, שגם מרפאתה במרכז חורב באחוזה פונתה. הסתבר שהיא אפילו לא זכרה את שמות כל התרופות בהן היא משתמשת.
    ילדיה של חברתה הצליחו, רק לאחר מאמצים של מספר שעות עם מוקד החירום של עיריית חיפה ומוקד החירום של קופ'ח מכבי, שדי קרסו תחת עומס הפניות, בסיוע רופאים מחדר מיון, להשיג עבורה את כל המרשמים הנדרשים ולהוציאם מבית מרקחת. סוף טוב.

    חשבתי שלו בנה ונכדיה היו גרים בארץ, ושומעים שסכנת אש מאיימת על דירתה, סביר שהיו עוזבים הכל, נוסעים לביתה, מסייעים לה לארוז ומוודאים שלא השאירה אחריה את התרופות. ואז מסיעים אותה לביתם או לרעננה במקום להפיל את המשימה על השכן.
    מה שהזכיר לי שלפחות בקטעים שראיתי לסרוגין מהסרט 'להתראות אדולף' לא נכללו איזשהם היסוסים של רגב או של שיר להשאיר אחריהם בארץ הורים זקנים, שיהפכו תוך עשור או שנים לקשישים בודדים. נראה ששיקול מעין זה אפילו לא עלה על דעתם.

    אהבתי

  27. קמיליה , אין צורך לתפוס את המורל היי גראונד –
    מי שלא טוב לו שיילך רק שישים לב שיש קצת דיסוננס בין הטענה שפה זה קליינה תרבות ומי שעוזב מרגיש צורך עז להשתין מהמקפצה. אדם תרבותי באמת שלא יכול כבר להתאפק משתין בבריכה ואז הולך לאן שהוא רוצה.

    בנושא אחר :

    http://mada-duh.com/2016/11/507
    זה לא אני שהגיב למטה.
    אילו הייתי מגיב הייתי מעיר לגבי ההכוונות של גוגל בחיפוש
    שאני מניח שגם הספרנים בספריה העתיקה של אלכסנדריה
    היו מסדרים את הכרכים העתיקים החביבים עליהם בקדמת הספריה.

    אהבתי

  28. זו שאלה מוסרית קשה האם טובת ההורים יכולה לכלוא אדם גיאוגרפית. האם נמהר לשפוט גם מי שעולה לארץ ומותיר הורים בודדים?

    אהבתי

  29. גיא בכור במיטבו:
    האש מחשלת אותנו מברזל לפלדה.
    עתה נהיה מובילה עולמית בפיתוחים נגד שריפות (כמו אחרי אסון הכרמל?).

    הכל קורה לטובתנו. תמיד.

    אהבתי

  30. לתמריץ וגיא,

    נראה לי שקונטס וזוגתו משמשים כרגע ככולא הברקים ושק החבטות של הזעם והתסכול שאני חשה על המציתים, על החגיגות בפייסבוק בעולם הערבי, על העדר מטוסי כיבוי הפועלים גם בלילה ועוד.
    בנוסף למעורבותי המינורית בשולי מבצע שיחזור מרשמי התרופות של אותה קשישה, הקשבתי גם לדיון בשאלה מה יקרה אם האש תגיע לגן החיות הנמצא במרכז הכרמל, מעל ואדי עם צמחיה שקל להציתה. המסקנה הייתה שלא את כל החיות בגן האם יספיקו להרדים, להכניס לכלובים מיוחדים ולהעביר לגני חיות אחרים. כמעט "בחירתה של סופי".

    השאלה המוסרית המופשטת של חובת ילדים כלפי הוריהם הקשישים (בהשוואה לזכות היסוד שלהם לבחור היכן לחיות את חייהם ואיך, ולחובתם כלפי ילדיהם) פחות העסיקה אותי.
    אם תרצו, אני מוכנה לכעוס כרגע גם על אותה קשישה, שבחרה לגדל ילד אחד בלבד, ולהפיל עליו בלבד את כל התיק של דאגה לה כשתהפוך לחסרת ישע. ללא אחים ואחיות שיחלקו עמו באחריות.

    ################################################

    מאוד מומלץ לצפות באוסף השקופיות של ביל וורנר "מדוע אנשים מפחדים מהאיסלם", שהביא מי שהשתמש בסימן המינימליסטי ביותר שעל המקלדת.. למרות שתמוה בעיני מדוע תיאר אותו דווקא כ"גיהאד כלכלי".

    אהבתי

  31. נכון. בנוסף לג'יהאד המוכר התכוונתי להדגיש את המצור והפגיעה בסחר בים התיכון בעמודים 20 עד 30. עמודים 39 ו 42 נותנים קצת פרספקטיבה חדשה על 'תור הזהב' שהיה מוזהב כמו שלאונסקו חשובה האמת ההיסטורית.

    אהבתי

  32. גיליתי שחדשות המדע מרגיעות אותי הרבה יותר מהשפיות של גלאון.

    למיטב ידיעתי אחוז הבתים של מוסלמים, שעלו באש בגל השרפות האחרון, נמוך משמעותית מ 20% (ליתר דיוק הוא עומד על 0%). גם מספר היישובים הערבים, המוקפים בצמחיה סמיכה, שכל תושביהם נאלצו להתפנות במהירות, עומד על 0 דומה.
    אגב, אם יעלו באש גם בתים של דרוזים ו/או ערבים -נוצרים, החשד שלי במוסלמים לא יפחת בכהוא זה.
    אולי גלאון גם אינה יודעת שרוב שכונות חיפה הן חד לאומיות. אף שכונה של ערבים מוסלמים, בעיר התחתית ובהדר תחתון, לא נשרפה. רק שכונות שכל תושביהן יהודים.

    ***
    מאתר חדשות המדע – קצרצרים בעברית.

    1. תוחלת חיים של גברים ניצולי שואה גבוהה יותר משל יהודי פולין שלא עברו את השואה. לגבי נשים – אין הבדל באורך החיים, ואין הסבר לשוני.

    http://madanews.co.il/מחקר-חדש-מגלה-ניצולי-שואה-חיים-יותר/

    2. החלפת חיידקי קיבה במקום דיאטה וניתוחי קיצור קיבה.
    אולי האשמת השמנים בחוסר כוח רצון ושליטה עצמית תוחלף בגינוי חיידקי המעיים שלהם.

    http://madanews.co.il/category/תזונה/

    אהבתי

  33. אחרי שדיברנו מספיק על זהב אפשר לחזור לדבר קצת על כסף:

    המדינה (כמעט)תמיד יוצרת את יחידת החשבונאות.
    ====================================

    לשים לב לקטע בסוף שמס הכנסה למעשה לא מקבל צ'קים בנקאים שלנו.
    הבנק משמש כמתווך ומשלם לאוצר דרך הרזרבות של הבנק המרכזי(טור הנכסים) בבנק הפרטי (=הנהלת חשבונות כפולה).

    אהבתי

  34. תמריץ,
    לגבי הביטחון אשתף אנקדוטה:
    כשהתחלתי לשרת במילואים העבירו לנו סקירה ביטחונית-מודיעינית ופרטו את "איומי היחוס" העומדים בפנינו.
    היום רוב האיומים הללו לא קיימים:
    סוריה, לוב ועיראק לא קיימות.
    לבנון חלשה ומפורקת (גם אז אבל היום הלהט להסתבך איתנו פחת מהותית).
    מצרים (שחתומה עימנו על הסכם שלום אך נשארה כאיום בסיכון נמוך) ענייה ומותשת מכדי להפר את ההסכם עימנו (ויש כאלו קולות שם). מצבה כה גרוע שאם היא תפתח במלחמה כנגדנו לא ברור שיהיה להם בכלל דלק להניע כוחות בהיקף משמעותי.

    לכך יש להוסיף את פיצול סודן לשתי מדינות שהצפונית הנוצרית הפכה לשותפה שלנו. את התפרקות הליגה הערבית, את החלשות אופ"ק ובתוכן המפיקות הערביות (וכח החרם שלהן נגדנו). את השלום היציב עם ירדן. את השותפות השקטה עם סעודיה והמפרציות.

    הכל יחדיו מעיד על שינוי מהותי במצבנו הביטחוני. תודה לאל.

    אין לזלזל באירן, בחיזבאללה, בחמאס, וגם בפוטנציאל ההתפוררות של הרש"פ.
    אבל גם אחרי כל זאת צריך להכיר בשינוי העצום.

    אהבתי

  35. יאיר אני אני מקבל את דעתך שהאיום החיצוני על ישראל פחת ישראל הפכה להיות מדינה לגיטימית ורצויה במזרח תיכון גועש מפחיד אפל ורצחני "אי של שפיות"..
    בשורה תחתונה יש לנו ארץ נהדרת ישובים יפים ומפותחים תעשייה מודרנית ותחרותית הייטק משובח מרכזי פיתוח של מאות חברות בינלאומיות פועלים בישראל בקיצור הכל טוב..אבל אירועים של הימים האחרונים הראו לנו מציאות קצת שונה הצתות של בודדים גרמו לכמעט אסון לאומי וכל זה קרה במהירות השטן הספיק להם מיכל של בנזין וקופסת גפרורים והעלו את רף הסיכון של ישראל לרמה גבוהה ובלתי נתפסת..תזכורת לכולנו טרוריסטים לא נחים לרגע אנחנו ואחרים כאן ובכל מקום בעולם מהווים יעד להתקפה ולהרס בכל מחיר בכל צורה בדיוק כפי שהדבר ארעה באמריקה בספטמבר 2001 ..כולם חושבים על הגנה מפני טילים בליסטים פיתוח צי של צוללות מתקדמות נשק מתוחכם מכל הסוגים אבל שכחו את אחמד מקלקיליה, רנטיס, ירושלים, חברון ועוד מקומות קרובים שכחו אותו במצוקתו בעוני בו הוא שרוי במחסור ובפחד מהרשויות וכל מה שנישאר לו זה מיכל דלק וקופסת גפרורים..האם אפשר יהיה לנצח את אחמד עם טילים בליסטים או את ג'ורג' מובטל חסר בית מניו יורק..? מה יקרה לעולם כאשר חלק מאחמדים וג'ורג'ים ירוצו עם לפידים בוערים ויתחילו לשרוף בנייני מגורים בנקים מוסדות ממשלה ואחר..? מי יעצור בעדם ולאן יפנו כל המסודרים והמוגנים כאשר כל זה יתחיל להתרחש מי יגן עליהם..?נ.ב להרוס לחסרי בית את ביתם לא ניתן…

    אהבתי

  36. חיים הר זהב, העורך לשעבר של עיתון ההסתדרות "דבר ראשון", כיום עורך חדשות ברשת ב:
    פידל קסטרו היה אדם נערץ בארצו, ובצדק. מדובר במי שהזניק את המדינה שלו קדימה תוך התנתקות מהניצול החזירי של התאגידים האמריקניים שמצצו את לשד כלכלתה של קובה כפי שעשו לארצות מתפתחות רבות כל כך, מי שלמרות אינספור ניסיונות להתנקש בחייו ולעורר מרד נגדו בידי הממשל האמריקני (בשירותם של אותם תאגידים) נשאר בשלטון תוך שהוא זוכה לאהדת עמו כשהוא מקדם ללא ליאות את החינוך, הבריאות והמדע בארצו. מנהיג גדול.

    אהבתי

  37. דונלד טראמפ:
    Today, the world marks the passing of a brutal dictator who oppressed his own people for nearly six decades. Fidel Castro’s legacy is one of firing squads, theft, unimaginable suffering, poverty and the denial of fundamental human rights.

    אהבתי

  38. ליעקב
    "שכחו אותו במצוקתו בעוני בו הוא שרוי במחסור ובפחד מהרשויות וכל מה שנישאר לו זה מיכל דלק וקופסת גפרורים"
    עד כמה שידוע לי זו טעות עובדתית רוב מוחלט של המחבלים אינם עניים ו/או אנשים שחיו במחסור.

    אהבתי

  39. לחייל זקן,

    ההספד של חיים הר זהב לקסטרו הזכיר לי שראיתי את אחד הדוברים של הקהילה הלהט'בית בישראל, מתראיין פעם בטלוויזיה, כשהוא לבוש בטי שירט שעליה דיוקנו של צ'ה גווארה.
    "הרומנטיקן המהפכני" הנערץ בעולם כולו.
    מי שהיה הממונה על הגולאגים שהוקמו בקובה, בהם נכלאו המוני מתנגדי משטר וכל ההומוסקסואלים והחשודים בהומוסכסואליות שבאי.

    מכאן, נזכרתי גם ביאן הוס, מראשוני הפרוטסטנטים שהטיף למרד בכנסיה הקתולית, והועלה על המוקד בשל כפירתו. כאשר ראה איכר המוסיף בחרדת קודש זרדים למדורה, עליה היה עתיד להיצלות בעודו בחיים, אמר "הוי, התמימות הקדושה".
    משפט שנכנס מאז לקנון כתמימות הגובלת בטיפשות.

    לתפיסתי, הוא היה אמור להיכנס לקנון כתמימות הגובלת באכזריות.
    במחשבה שניה, אני לא בטוחה כלל בנוגע לתמימות של הר זהב ורעיו לדרך. רק בנוגע לנכונותם לתמוך באכזריות כאשר היא מגיעה מ"הצד הנכון".

    לא היה דיקטטור אכזרי ורוצח המונים שלא זכה בתמיכה, ואפילו בהערצה וסגידה, מכוחות הקידמה והנאורות של השמאל העולמי "אוהב האדם".
    כולל סטלין, מאו, פול פוט, והצמד קסטרו וצ'ה גאוורה.

    לאחרונה אפילו הוגו צ'אבס וממשיכו מונצואלה זכו למחיאות כפיהם. למרות שאכזריותם כלפי תושבי וונצואלה הייתה יותר עקיפה, בשל מדיניותם הכלכלית, מאשר ישירה.
    מה שמעלה בי את התהייה האם השמאל העולמי מתרכך.

    אהבתי

  40. בהקשר ל"תור הזהב", היה ראוי להוסיף את העובדה שעיתון מפא'י / ההסתדרות שבשליטת מפא'י, דבר, הפסיק להיות העיתון הנפוץ במדינה.

    יותר מכך, על האינטרנט המונע מגוף כלשהו להחזיק במונופול על הפצת ידיעות ומתן פרשנויות. זהו תור זהב אמיתי.

    אהבתי

  41. קמיליה,
    ישראלים רבים אינם יודעים שצה"ל לחם בעבר בצבא הקובני. לאחר מלחמת יום הכיפורים פרצה מלחמת התשה בין ישראל לסוריה. קסטרו, המנהיג הדגול, נידב למלחמה זו חטיבת שריון קובנית ואסד האבא (כמו בנו אחריו) שלח את המתנדבים הזרים לקידמת הכח הסורי הפרוש מול ישראל. הקובנים הותירו על אדמת סוריה כ200 שהידים.
    שמעתי היום בגלי צה"ל את נציג חד"ש מתגאה בהקטנה משמעותית של תמותת תינוקות בקובה של קסטרו. למרבה הצער המראיין, אראל סגל, לא ידע שבקובה נהגו לבצע הפלה כפויה בכל אשה שההריון שלה היה בסיכון, מה ששיפר מאד את סטטיסטיקת תמותת התינוקות. הסוציאליזם מצדיק הכל…

    אהבתי

  42. תוחלת החיים בקובה גבוהה יחסית למדינה כה ענייה. אבל האמת שתמיד הייתה גבוהה יחסית. גם לפני המהפכה. בכל אופן הישגיו המסוימים של משטר קאסטרו בתחום בריאות הציבור לא יכולים לטהר פשעיו הרבים.

    אהבתי

  43. 1. בנוסף לרמת רפואה די סבירה, הקובנים טובים גם בספורט ובמוסיקה. אבל גם בהפיכת המוני ילדות בנות 13, 14 ו 15 לזונות בכדי לפרנס את משפחותיהן.
    ויותר מכל, בהנעת כ 2 מיליון איש לסכן את חייהם בשיט נואש לכיוון פלורידה בסירות רעועות, בים שורץ כרישים רעבים.
    אני תוהה איך עובדה זו השפיעה על הסטטיסטיקות של תוחלת החיים בקובה.

    2. גם אני לא ידעתי שבמלחמת ההתשה קובה נלחמה ישירות בישראל.
    אבל אני מניחה שהציוד הצבאי שלהם היה בערך במצב צי המכוניות שלהם. מה שמעלה בדמיוני תמונה של רובה צ'כי עתיק, שבהעדר חלקי חילוף ההדק השבור שלו הוחלף בחתיכת חבל. מה שמצייר בעיני את האיום הקובני על ישראל כלא מפחיד במיוחד.
    אני יכולה רק לרחם על אותם 200 אומללים, שאפילו דלתות הכניסה לגן העדן, המובטח לשהידים המוסלמים, סגורות בפניהם.

    מה שכן ידוע לי הוא שקובה שימשה כ "ארגון חזית" לנסיונות הסובייטים להבעיר מהומות ומהפכות במדינות רבות שלא השתייכו לגוש הנכון.
    היה לקובה / לצ'ה גאוורה מקום כבוד בנסיונות הפיכה רבים באמריקה הלטינית ובאפריקה. וכן ב"אינטרנציונל הטרוריסטים הסוציאליסטי" שקישר בין ארגון הטרור היפני שביצע פיגוע בנתב'ג, הבריגדות האדומות, באדר מיינהוף, אש'פ, ארגונו של ג'ורג' חבש ועוד.
    כך שברור שקובה הייתה אויבת של ישראל. עם או בלי הכרזת מלחמה רשמית.

    3. השאלה המציקה לי היא פחות קובה כשלעצמה, ויותר הבנת פשר המשיכה וההיקסמות של השמאל לפידל קסטרו ולצ'ה גאוורה.

    אני מניחה שרבים, כמו דובר הלהט'ב שראיתי בחולצת צ'ה גאוורה, הם סתם בורים. אך אני גם חושדת שחלקם השקיעו מאמצים רבים כדי להישאר בבורותם.
    הפחות מובן לי מכל, ההערצה העיוורת, למהפכנים אלימים ואכזריים, מצד אנשים מערביים משכילים, ולכאורה גם נבונים, כמו ז'אן פול סארטר וראש ממשלת קנדה הנוכחי טרודו.

    הבאתי מאמר העוסק בנושא, מזווית הראייה של המעריצים הישראליים.
    בעיני מעניין, למרות שבעיני לא מפצח את כל התעלומה.
    חלק מהעניין – הכרת מקורות ההשראה של השמאל הקיצוני, המחלחלים לאטם גם לשאר השמאל הישראלי.

    המיתוס של צ'ה גווארה

    אהבתי

  44. קמיליה,
    עד התמוטטות ברית המועצות נהנה הצבא הקובני מציוד איכותי וכשירות גבוהה.

    אהבתי

  45. שימו לב לדברי מירון.
    הוא מעלה 2 נקודות חשובות:
    1. התקדמות הטכנולוגיה ובתוכה ההתקדמות הבטחונית-טכנולוגית בידלו את הטרוריסטים וכיוונו אותם להשתמש בכלים עתיקים, כאלו ש"עוברים מתחת לראדר" וקשה לעקוב אחריהם. כמו הצתות.

    2. ל"טרור ההצתות" יש פוטנציאל להפוך לכלי טרור בנאלי שיכול לפגוע בניו-יורק ולא רק בחיפה.

    אני מסכים עם 2 הנקודות הללו. ערים אמריקאיות הרבה יותר חשופות לפגיעת אש מאשר בישראל בגלל השימוש הרב שם בעץ. צריך לעקוב ולראות האם כלי ההצתות יאומץ במקומות אחרים. אני גם לא מבין את תכנית ההצטיידות שלנו בנשק. לשם מה 50 מטוסים חמקנים? זה בכלל לא בתחום האיומים הקיימים.

    אהבתי

  46. נ.ב.
    האם רעיון ההצתות מקורו מקומי (ומקורן השריפות הראשונות מעשי ידי הטבע) או שיש השפעה של ההרס הרב של ערים מוסלמיות במרחב על גיבוש הרעיון הזה?

    אהבתי

  47. לחייל זקן,

    הייתי אמורה לחשוב על כך שבגוש הסוביטי לצרכי הצבא (והחלל) תמיד ניתנה עדיפות על צרכי האוכלוסייה.
    פשלה שלי.

    #################################################

    למירון וליאיר,

    הצתות מכוונות הן כלי נשק בו נעשה שימוש מהזמן העתיק ועד ימנו, בכל היבשות.
    השתמשו בו ג'ינגס חאן, צבאות הקונפדרציה במלחמת האזרחים האמריקאית, הנאצים והרוסים במלחה'ע השנייה ועוד ועוד.
    פצצות תבערה ובקבוקי מולוטוב הן בסך הכל פיתוח מודרני יחסית של כלי נשק עתיק.

    אפשר גם להיזכר במילות השירים המבטאים את שכיחות השימוש בנשק זה:
    1. שרפה אחים שרפה, עיירתנו בוערה כולה, בה רוחות שחורות יסערו …
    2. לילה לילה אש תאכל חציר וקש, בוערת הגורן בתל יוסף, גם מבית אלפא עולה עשן. אסור אסור להתייאש, מחר נתחיל מחדש.

    לצערי, אין בכך כל חידוש.

    כבר לפני מספר שנים ארגון אל קעידה קרא לתומכיו לבצע "ג'יהאד יערות".
    זכור לי במעורפל שגם חיזבאללה הבטיח שבמלחמה הבאה ביננו, השריפות שיוצתו במקומות נפילת הטילים שירה עלינו יבעירו את כל ישראל.

    http://www.israeldefense.co.il/he/content/אל-קאעידה-מאיים-בקיץ-בוער

    הצרה היא שפרסום הצלחת ההצתות ונזקן מניע גל אדיר של "חקיינים". תופעה המוכרת היטב גם בתופעת גלי התאבדויות.
    עצם הפרסום ה"חיובי" מעורר אנשים נוספים ומעודדם לנסות זאת בעצמם.

    מכאן, שבהחלט סביר שימצאו גם חקיינים בכל מקום בעולם בו תנאי הקרקע ומזג האוויר מתאימים, כמו בארה'ב ובאוסטרליה.
    [בעיני, תצלומי ההרס בערי המזרח התיכון דווקא לא מעוררים מחשבות על הצתה. הצילומים מעירק, סוריה, לוב ותימן הרשימו אותי דווקא במיעוט הצמחייה שבהן. לא רק שאין בהן יערות, אפילו לא רואים בהן מעט צמחייה סביב הבתים. בהשוואה אליהם, ישראל ירוקה, ודליקה, להפליא.

    מצד שני, אי פרסום התופעה, והצגת השרפות כנזקי טבע ורשלנות בלבד, רק מחזק את הנטייה לא להשקיע מאמצים ולא להערך למלחמה מסוג זה.

    אני בהחלט חוששת שבמלחמה הבאה ביננו לחמאס ו/או לחיזבאללה, מטוסי כיבוי זרים לא יתקרבו לארץ כאשר משוגרים בה טילים. וכפי שהוכח בגל האחרון – צי מטוסי הכיבוי הישראלי אינו מסוגל להתמודד לבדו בגל הצתות נרחב.

    אהבתי

  48. לתמריץ,

    הוא שאמרתי.

    יתכן והאנלוגיה לפרסום התאבדויות בתקשורת נותנת קצה חוט לפיתרון הרצוי.

    נמצא שהנזק מפרסומי ההתאבדויות, ויצירת גל של חקיינים, אינו נובע מעצם הפרסום של העובדה שפלוני אלמוני התאבד. הוא נובע מהגלוריפיקציה של המתאבד לאחר מותו, ומ"ההבנה המוגזמת", עד לסף ההצדקה, למניעי התאבדותו.
    לו כתבת הפרופיל שלאחר ההתאבדות הייתה מתארת את המתאבד כלוזר טיפש, עלוב ופחדן, ובמקום "להבין" את מניעיו היא הייתה מתארת את הכאב והנזק שמעשהו גרם לבני משפחתו – כנראה שהמוטיבציה לחקותו תקטן במקום לעלות.

    מהאנלוגיה אפשר להסיק שאסור לתאר את קלות הביצוע של ההצתות, הנזקים האדירים שהן גורמות, והעובדה שרוב המציתים לא נתפסו ולא ישלמו על כך שום מחיר.

    רצוי כנראה להתמקד במראה פניהם המפוחדות של החשודים בהצתה כאשר הם מובלים באזיקים לבית מעצר. קריאות השבר של בני משפחותיהם כשחוליית השוטרים מגיעה לביתם, מספר שנות המאסר הצפויות לכל מי שתוכח אשמתו, והקינות של בני משפחתם וחבריהם על כך שבשל טפשותם הם יפסידו את השנים הטובות ביותר של חייהם.
    כלומר, כתבות ערוכות היטב ליצירת האפקט הרצוי.

    אהבתי

כתיבת תגובה