פרס דארווין לחרדים, במובן הטוב

יש לי אמונה עזה בדארווניזם ביישומו התרבותי, באמונה שרעיון חייב לעמוד במלחמת הקיום כדי להיחשב מוצלח. מתוך הדארווניזם הזה אני מעריץ גדול של החברה החרדית. באופן שטחי זהו פרדוקס. תורת דארווין סותרת את היהדות, בטח בגרסה הפונדמנטליסטית הטקסטואלית שקרובה ללב החרדים. על פי האבולוציה הדארוויניסטית האדם לא נברא בידי אלוהים ביום השישי אלא התהווה מהקוף. במובן העמוק יותר  החברה החרדית בת זמננו מהווה יצוג מושלם של פיתוח מהיר וחכם של מוטציות על מנת לשרוד שינויים קיצוניים בהצלחה. היא מופת דארוויניסטי.

החרדיות נולדה מתוך משבר נורא. האמונה הדתית הפשוטה שהנחתה את עם ישראל במשך דורות רבים איבדה מקסמה. צאצאים להורים דתיים אדוקים איבדו כל עניין בהוראות הדת. אם לא היה בכך די הרי ששואה בלתי צפויה נחתה על הריכוזים החרדיים במזרח אירופה (בשם דארווניזם מסוג אחר מזה שעליו אני מדבר- מתועב, פראי וצמא דם). כדי לשרוד היו החרדים חייבים להמציא עצמם מחדש, והם המציאו.

בגרסה הישנה חלק מהחרדים חיבבו את הציונות וחלק אחר הוקיע אותה. בגרסה החדשה החרדים המשיכו לבטא סלידה וריחוק מצד אחד ומצד שני ידעו להיות שותפים לחלוקת העוגה הנאה שהציונים הרכיבו. המעטים שסירבו לנהוג באופן שמוכן ליהנות מפירות הציונות כמעט התאדו מישראל ושמרו על השפעתם רק באמריקה.

בגרסה הישנה החרדים היו חשופים לתמותת התינוקות הגבוהה של התקופה וחלק גדול מילדיהם סטה מהדרך. בגרסה החדשה החרדים הקימו משפחות מרובות ילדים תוך שהם נהנים מהיכולת של מדע הרפואה לשמור על חיי התינוקות שלהם. חינוך מסוגר ששמר על הנוער מפני חשיפה לעולם החיצון הבטיח את שימורו בתוך החברה. נישואין מוקדמים הבטיחו שלא יהיה לבני הנוער זמן למחשבות סוררות בטרם יעמידו צאצאים משלהם. חובת הגיוס שלכאורה איימה על בידול הנוער החרדי הפכה, במוטציה גאונית, לכלי להגברת בידודו על ידי שימוש בחובת הגיוס כאמתלה להרחקת החרדים גם משוק העבודה ולהותרתם בישיבות במסגרת הסדר תורתו אומנתו.

מי שמקשה על החברה החרדית בשאלות כמו כיצד מדינה יכולה לשרוד ללא מדענים, ללא צבא או ללא עובדים, אינו קולט מהי החברה החרדית. מנגנון אבולוציוני מהיר וחכם שיידע להתאים עצמו במהירות לכל שינוי על אף הרושם המאובן שמקרין. בכל קומבינה משפטית חדישה כמו גם בכל פיתוח רפואי חכם החרדים הם ראשונים להשתמש. צבא ועבודה מתוצרת פרטית אינם נחוצים כרגע להישרדותם. אם יידרשו, הם ייווצרו במהירות.

אני מתייחס בנימה מסוימת של אהדה לחרדים (שמטריפה את חבריי החילוניים) כי אני מעריך את הגרעין הבסיסי שעליו החרדים מגנים בכל המוטציות שלהם – זהות יהודית שמחוברת למסורות הלכתיות עתיקות. מכיוון שמלחמת התרבויות הגדולה בין הציביליזציות לא תמה ולא תסתיים בימי חיינו, לא יזיק אם גם בצד של הציביליזציה היהודית יהיה להט דתי עמוק הנובע ממסורות עתיקות.

פרספקטיבה כזו גם עוזרת לנו להבין את הסערה היומית שרוקחים הפוליטיקאים החרדים ומשווקת העיתונות. בהשבתת הרכבת בשבת אין שום תועלת להישרדותה, שגשוגה והתרבותה של החברה החרדית. כמוה כמאבק המיותר מבחינת החרדים נגד מצעד הגאווה שלגביו הם כבר החרישו. הפוליטיקאים החרדים חייבים מבחינת מצפונם לעמוד על מעמד השבת כי זהו ערך יהודי חשוב. באותה נשימה הם חייבים לקוות שהביורוקרטיה ובתי המשפט יורידו את המאמצים שלהם לטימיון וכך ימנעו מהציבור הכללי להצביע בזעמו לתנועה אנטי חרדית שתסכן אינטרסים החשובים להם לאין ערוך. אולי גם יתפללו באותה הזדמנות לביאת הרכב ללא נהג שיוריד לחלוטין את הנושא הנפיץ של תחבורה ציבורית בשבת מסדר היום.

53 תגובות בנושא “פרס דארווין לחרדים, במובן הטוב

  1. אז אתה נגד תנועת הקיבוצים ויש לך הערכה גבוהה לסרטן ולטפילים, למקקים ולקרוקודילים וחידקים שהתגברו על אנטיביוטיקה. זה מה שנובע משילוב שתי הדעות האחרונות שלך. מה שחשוב לך זה יכולת שרידה גם אם על חשבון ניצול אחרים. גם את דרך החיים של הארנבות צריך להכניס לרשימה המוערכת שלך כי מחקר אוסטרלי גילה שבמקרה של שואה אטומית הם האחרונים שישרדו, אולי כדאי לנו לחקות את דרכן. האם דרך החיים של הפרזיטיים תורמת לתמ"ג? פיתוח הרפואה? איכות החיים? שיפור העתיד? חשבתי שזה מה שחשוב לך.

    זה מסביר מדוע אין לך קושי עם בעלי חוב והדפסת כספים ללא בקרה. האם מועלים, פוליטיקאים מושחתים (שלא נתפסו) ונאפוטיזם גם נופלים תחת קטגורית השרידה הדארויניזסטית? סחר בעבדים?

    כשהיהודים גרו בקהילות סגורות במזרח אירופה הם עבדו ויצרו וגם אז קיטלגו אותם כפרזיטים. מה היה קורה אם החרדים היו חיים בכל מדינה דמוקרטית אחרת מחוץ לישראל על חשבון הציבור, היית אומר שהשנאה כלפיהם מחשלת ומשמרת אותם? האם היו מאפשרים להם לחיות על כספי הציבור? היחידים שעושים את זה באומנות רבה כבר דורות אלו הפלסטינים ומדינת הואתיקן.

    הדארויזיסטים לא חושבים שמוצא האדם מהקוף, רק החרדים חושבים שזו דעתם. מוצא האדם מאב קדמון שממנו התפתח גם הקוף.

    אהבתי

  2. מקווה מאד שאתה צודק לגבי :
    ————-
    'מנגנון אבולוציוני מהיר וחכם שיידע להתאים עצמו במהירות לכל שינוי על אף הרושם המאובן שמקרין. בכל קומבינה משפטית חדישה כמו גם בכל פיתוח רפואי חכם החרדים הם ראשונים להשתמש. '
    ————-

    'הגרעין הבסיסי שעליו החרדים מגנים בכל המוטציות שלהם – זהות יהודית שמחוברת למסורות הלכתיות עתיקות. [מכיוון שמלחמת התרבויות הגדולה בין הציביליזציות לא תמה ולא תסתיים בימי חיינו, לא יזיק אם גם בצד של הציביליזציה היהודית יהיה להט דתי עמוק הנובע ממסורות עתיקות(*)].'
    —————
    בדיוק. לצערי , אי אפשר להלחם במלחמת תרבות זו עם מסעדות שף חופשות ואקאנס ופאצפיזם. בוודאי שלא עם תקינות פוליטית
    ורקונסרוקציות של נארטיבים(במובן הרחב) .

    (*) a.k.a מורעלות תיאולוגית (במובן הרחב).

    אהבתי

  3. אורי, מצאתי את הציטוט הזה מפי דארווין:
    If the anthropomorphous apes be admitted to form a natural sub-group, then as man agrees with them, not only in all those characters which he possesses in common with the whole Catarhine group, but in other peculiar characters, such as the absence of a tail and of callosities and in general appearance, we may infer that some ancient member of the anthropomorphous sub-group gave birth to man. It is not probable that a member of one of the other lower sub-groups should, through the law of analogous variation, have given rise to a man-like creature, resembling the higher anthropomorphous apes in so many respects. No doubt man, in comparison with most of his allies, has undergone an extraordinary amount of modification, chiefly in consequence of his greatly developed brain and erect position; nevertheless we should bear in mind that he "is but one of several exceptional forms of Primates."
    http://darwin-online.org.uk/content/frameset?pageseq=210&itemID=F937.1&viewtype=side
    כלומר דארווין מדבר על אב קוף קדמון. Ape מיתרגם לקוף להבנתי.

    אהבתי

  4. אורי, אין ספק שיש משהו מעורר השתאות ביכולת להסתגל כמו ביצורים שתיארת, אבל הערכתי לחרדים נובעת מכך שהם לא רק מסתגלים אלא בסוף משרתים אינטרס שאני רואה בעין יפה – פטריוטיות יהודית. שלא כמו מיעוטים פרובלמטיים אחרים, החברה החרדית אינה עוסקת באלימות רצחנית ודרכיה דרכי שלום, גם אם תחמניות ורוויות קומבינות (בשנים האחרונות יצאו מחרדים שני מעשי רצח פוליטיים, של הנער הפלסטיני אבו חדיר ושל שירה בנקי, אבל אלו אירועים בודדים שהחרדים סולדים מהם. איני זוכר רצח בשם החרדיות קודם לכן.).
    זה לא אומר שאני מקדש כל דרך התנהלות חרדית אבל צריך לשים לב שכשמתעסקים עם חברה כל כך מסתגלת, יש יכולת רבה לעצב אותה באמצעות תמריצים נכונים. רבים מהתמריצים שמדינת ישראל הציבה לחרדים היו איומים לאורך השנים.

    אהבתי

  5. עוד משהו בנושא לגבי אפליית הבנות הספרדיות בבתי הספר. לחרדים הספרדים יש אסטרטגיית הישרדות אחרת מלאשכנזים. החרדים האשכנזים בונים על כך שכל ילד שלהם ישמר חרדי ויגדל בבועה. הספרדים בונים על כך שכל צאצאיהם יישארו מחוברים למסורת ומדי דור חלק יבחר להתקרב יותר ולבחור באורח חיים חרדי ממש. האסטרטגיה הספרדית מסכנת את גבולות החרדיות מאחר שכרוכה בניתוץ הבועה. ילד חרדי ספרדי נחשף לעתים קרובות לקרובי משפחה ולסביבה שבה הנורמות חילוניות.

    אהבתי

  6. תמריץ,

    החרדים או "היהדות החרדית" על כל מאפייניה במובן שאנו מכירים, הוא תוצר די חדש יחסית וראשיתו במאות 18-19, ו"חדש מן התורה אסור", הוא מטבע לשון שטבע החת"ם סופר, אחד ממייסדי הזרם החרדי, רק לפני 200 שנה.

    לפיכך, כל התאוריה הדארווניסטית-חרדית שלך, אין לה על מה להסתמך.

    אגב, גם הטענה שחלק מהחרדים אהדו את הציונות, מופרכת. החרדים התנגדו לציונות או היו אדישים אליה. תנועת "מזרחי" הייתה אמנם של יהודים אורתודוקסים – אבל – לא חרדים.

    עד לפני כ-250 שנה, לא היה הבדל גדול בין יהדות אירופה ליהדות המזרח. שתי החברות היו חברות מסורתיות עם חברת-לומדים מצומצמת ו"טוביה החולב" אפיין את היהודי הממוצע במזרח אירופה.

    בקיצור, אם הפוסט הזה שלך היה על היהדות בכלל, ובדגש על זו האשכנזית (שהתפצלה לזרמים: אורתודוקסים, רפורמים וקונסרווטיביים) ועל פיצולי משנה שלה כגון חסידים וליטאים – ועל כל זה – מחיל את עיקרון דארווין, מילא.

    ובכלל, בטבע הדארווניסטי שולט הגורל העיוור, חסר התכלית.

    אהבתי

  7. שקשוקה, בוודאי שהחרדיות של היום שונה מהחרדיות של העבר (או משמירת המצוות הקפדנית וההתמסרות ללימוד תורה של אותם ימים, אם לא תרצה לקרוא "חרדיות" למה שהיה לפני 100 או 200 שנה). אבל על זה בדיוק הפוסט. שמירת המצוות הקפדנית וההתמסרות ללימוד תורה של לפני מאה ומאתיים שנים לא התאימו. אז התפתחה מוטציה חדשה שכוללת כל מיני אלמנטים חדשים כדי לעטוף את הגרעין הזה כדי שיוכל לשרוד. על זה בדיוק הפוסט.

    נכון, אני יותר מכוון לאשכנזים בפוסט הזה. אני לא בטוח שהמזרחיים הצליחו בינתיים לעצב מודל מצליח משלהם.

    אהבתי

  8. כדאי לשים לב לתופעה שמתרחשת בקהילה החרדית שניתן לתאר אותה במשפט "היה אדם באהלך ויהודי בצאתך". הביטוי המובהק שלה נמצא בתקשורת החרדית הענפה שרוב המועסקים בה הם חרדים לייט שעזבו את עולם הישיבות אבל התכנים שם חרדים קיצוניים ודוחפים את הפוליטיקה החרדית בכיוון הפוך לתהליך שעובר על רוב החרדים של התקרבות לישראליות.

    אהבתי

  9. א. הישרדות החברה החרדית
    ——————————————
    הפוסט, ודברי שקשוקה, הזכירו לי את אותו סיני שפסל מכל וכל את המהפכה הקומוניסטית ברוסיה. כששאלו אותו מה דעתו על המהפכה הצרפתית הוא ענה, לאחר חשיבה ממושכת, שעדין מוקדם מדי בכדי לשפוט אותה.
    מצד אחד, קשה שלא להעריך את החכמה ההישרדותית של חברה המשכילה להמיר משאבים לצאצאים. חוכמה שננטשה ברוב מדינות העולם הראשון.
    אבל, עדיין קשה לנבא את הישרדות החרדיות גם במאות ה 22 וה 23, בהתחשב ב:

    1- התקופה הקצרה יחסית של החרדיות האשכנזית.
    במונחים דארוויניסטים -כמה מאות שנים היא תקופה זניחה, שאינה ראויה לשום פרס.

    2- העובדה שאחוז החרדים בקרב נספי השואה היה גבוה יותר מאחוז היהודים הלא חרדים שנספו (עדות למגבלה מעט קשה יותר, יחסית לשאר יהודי אירופה, בקריאה נכונה של הסביבה, זיהוי סכנות והערכות אליהן)

    3- החברה החרדית אינה עצמאית כלכלית, והישרדותה תלוייה ביכולת ובנכונות של חברות אחרות לכלכלם (מנסיון היסטורי = חברה פגיעה).
    ככל שהחברה החרדית תלך ותגדל – כך היכולת ו/או הנכונות לפרנסה ילכו ויפחתו. מה שיוצר מעין חסם עליון לגודל החברה החרדית, לפחות במתכונתה הכלכלית הנוכחית.
    אפילו התיאור של ההנהגה החרדית העוצרת את נשמתה בשל החרדה מגל התקוממות אנטי חרדית – רק מדגיש את פגיעותה.

    4- צץ איום משמעותי על כלי ההתגוננות העיקרי של החברה החרדית. האינטרנט, ובשוליים גם הרדיו, מצליחים לחדור לתוככי בועת ההסתגרות החרדית.
    כנ'ל גם ההתחככות הבלתי נמנעת עם החברה הכללית במקומות העבודה. ראה סעיף 3.

    5 – העומס והלחץ המוטל על הנשים החרדיות אדיר, וגובל באל אנושי, והתמורה שהן מקבלות מהחברה החרדית היא מאוד במשורה. לא ברור מתי יתווסף הקש שיכריע את גב הגמל או הגץ שיחולל את תחילת המרד – אך קשה לי להניח שמתכונת שכזו תצליח לשרוד לאורך דורות רבים.

    ב. אפליית הבנות הספרדיות
    ——————————————
    ההסבר לאפלייה, כרצון להתרחק מילדים החשופים לקרובי משפחה ולאורח חיים לא חרדי, בעייתי.
    "חשיפת יתר" שכזו זו קיימת גם בקרב כל החוזרים בשאלה שהצטרפו למגזר החרדי, וחרדים אמריקאיים רבים. יותר מכך, כמעט בכל משפחה חרדית אשכנזית שניה יש יוצאים בשאלה, שמשפחתם לא ישבה עליהם שבעה ולא ניתקה אתם כל קשר.
    שמירה על בועה סטרילית לחלוטין היא במילא טקטיקה בלתי אפשרית.

    בעיני האפליה היא ביטוי לסוג שכיח מאוד של אליטיזם והתנשאות, שאין בידי החרדים האשכנזיים את האמצעים הכלכליים הנדרשים בכדי להסוותו.
    חילונים אליטיסטיים שולחים את ילדיהם לבתי ספר אנטרופוסופיים / דמוקרטיים / מתמחים באמנות או בטבע או בכל המצאה אחרת. העיקר שעלות תשלומי ההורים בהם תבטיח שילדיהם לא יאלצו להתחכך בילדים מהעשירונים הנמוכים.
    דתיים לאומיים שולחים את ילדיהם לבתי ספר "תורניים", או הכוללים כל מיני "שיעורי העשרה", שאף הורה ממוצא אתיופי לא יוכל להרשות לעצמו לשלוח את ילדיו אליהם.
    החרדים האשכנזיים מנסים ליצור אותה הפרדה, אך מבלי לשלם עליה. ולפיכך, קלונם נחשף ברבים.

    אהבתי

  10. בכל משפחה יש 10 ילדים אז 10% אומר 1 בכל משפחה הרבה פחות מ10% נגיד חצי מזה זה בדיוק כל משפחה שניה שציינה קמיליה

    אהבתי

  11. משה, תמציר אמר פעם שמדובר בכ 2% בלבד.
    בנוסף אני מהמר שאם זה קורה במשפחות הכי טובות אז זה קורה שם יותר מפעם אחת.

    אהבתי

  12. אני חושב שאתה מדבר פה על דרויניזם חברתי, ולא על תורת דארווין לשמה.

    למרות שחפשתי לא מצאתי תשובה ישירה אם דארווין באמת חשב שמוצאו של האדם מהקוף או שהם קרובים, על פי הציטוט שלו שהעלת אמנם נראה שהוא חשב שזו אפשרות למרות שנראה לי שהוא מדבר על פרימט איפ, קוף אדם קדמון, לא קוף מונקי. מה שמבלבל בעברית זה שמונקי ואיפ שניהם מתורגמים לקוף, אבל אב קוף קדמון הכוונה לצורה כללית של פרימט. הדארויניסטים של היום יודעים קצת יותר מאשר הוא ידע ועדיין הם נקראים דארויניסטים וזו התורה הדארויניסטית אבל כבר מזמן הם לא חושבים שמוצאו של האדם מהקוף. זו לא תורה מסיני שאי אפשר לשנות בה אף אות, זה מדע שמתפתח על אותו בסיס ועם אותם עקרונות עם יותר פרטים. למעשה ב30 השנים האחרונות עם התפתחות הטכנולוגיה התגלו הרבה מאד פרטים ופרטי פרטים מדויקים לגבי שלבי התפתחות האדם, הרבה תתי קבוצות והרבה יותר אבות קדמונים ובני דודים שלא שרדו שמאששים את תורתו של דארווין ואף אחד מהם איננו קוף או קרוב לקוף.

    אפילו לוסי בת 3.2 מליון שנים האוסטרולופיטקוס (קוף אדם) שחשבו שהיא שלב של גזע הומנויד שממנו התפתחנו הסתברה לאחרונה מאד כבת דודה בלבד.
    יתכן שדארוין אישית האמין שיתכן מוצאנו מהקוף אבל המדענים שהם דאויניסטים כבר מזמן שללו את זה.
    Humans and monkeys are both primates. But humans are not descended from monkeys or any other primate living today. We do share a common ape ancestor with chimpanzees. It lived between 8 and 6 million years ago.

    לגבי הערכה הרבה שלך למי ששורד. מדוע? זה לא בהכרח נותן לו תכונות שתורמות לחברה. אנחנו כבר לא גרים במדבריות ובסואנות, אנחנו גרים בתנאים שמשנים את האבולוציה של הטבע עם אנטיביוטיקה וחוקים. האינטלגנציה ושיתוף הפעולה יוצרים הרבה יותר מאשר קרוקודיל מיצר. ההערכה שלך צריכה להיות למי שמתקדם.

    אהבתי

  13. לידיעתכם החרדים שבאים לארץ מחו"ל דוקא כן עובדים. אני נמצא במפעל שהרבה מעובדיו הם חרדים. לדעתי יש גם חרדים מהארץ שכן עובדים.
    בכל אופן מה שמפריע לדעתי זו כפיה דתית (וגם חילונית). לדעתי צריך שיהיה מצב שבו מי שירצה יוכל לאכול בחוץ בשר חזיר עם חלב ביום הכיפורים ותוך כדי נסיעה באוטו – יוכל לעשות זאת ללא הפרעה (אני אישית לא מתכוון לעשות דבר כזה).

    אהבתי

  14. איזה תועלת יש בהישרדות הזו? הרי מי שלא שורד לא מת אלא מתבולל ונהפך חלק מעם אחר. יתכן שאפילו זה עושה לו טוב – הוא מפסיק להיות מעורב במלחמות וברדיפות נגד העם שלו.

    אהבתי

  15. תמריץ,

    כפי שכבר כתבתי, החרדיות היא תופעה חדשה בעולם היהודי. לפני 400 שנה לא היו יהודים "חרדים". היו יהודים דתיים אדוקים והיו אדוקים פחות, אבל לא הייתה קהילה שהקדישה את עצמה אך ורק ללימוד-תורה.

    אגב, באותה מידה, אפשר לטעון שהיהדות הרפורמית היא דוגמא לעיקרון הדארווניסטי הזה שלך.

    אהבתי

  16. בוודאי שהיהדות הרפורמית היא מוטציה שמתאימה לחיים היהודיים בארה"ב, אבל היא לא מעוררת עניין רב בי משתי סיבות. ראשית, נראה שעתידה מאחוריה. שנית, היא לא ממש משנה את חיי המחזיקים בה אלא מוסיפה ניואנסים קלים לעמדות ולחיים שהיו מנהלים בלעדיה.

    Liked by 1 person

  17. אורי, אבל אם ההתקדמות היא לכישלון עתידי, אז ההתקדמות פחות מרשימה. אירופה המערבית היא בעיניי סיפור ההצלחה הגדול ביותר של האנושות, ואני מעריץ אותה על כך. אבל כשאתה מסתכל על הצפוי לה בעתיד, זה מדכא. הדרדרות כלכלית, דמוגרפית וערכית מתמשכת.

    לגבי הקופים אבותינו, אני יודע מעט בנושא ולא באמת מסוגל להגיד בנחרצות אם היצור הקדמון שהוליד אותנו דמה מספיק לקוף בן זמננו כדי שיהיה זה הגיוני לקרוא לו קוף.

    אהבתי

  18. לגבי האם מדובר בדארווניזם חברתי או בדארווניזם במובן השלם, אישית אני מאמין שהשניים מתלכדים במקרה כאן. הדתיים מולידים יותר ילדים ודתיות היא תכונה גנטית.

    אהבתי

  19. א. החברה החרדית
    ——————————-
    1. אני לא מבינה למה נטפלתם דווקא לנקודה פעוטה, והתעלמתם מכל השאר.
    השתמשתי בביטוי 'כל משפחה שנייה' כבמטבע לשון, בכדי לציין שתופעת היציאה מהחברה החרדית אינה נדירה כלל.
    בשל סדר הגודל – החברה החרדית לא יכולה להרחיק מתוכה, ולבודד את כל אלו שנחשפו ל'וירוס המסוכן'.
    מכאן, לתפיסתי הטיעון שנשאי המחלה המסוכנת של התפקרות הם רק ספרדים, ורק אותם יש להרחיק מהחברה 'הבריאה' בכדי להגן עליה, אינו יותר מתירוץ שקרי. תרוץ שקל לחשוף אותו, שנועד להסתיר מניעים שלא רוצים להודות בהם.

    גם אם, כטענת תמריץ, קיים בן משפחה שנטש את החרדיות רק בכל משפחה גרעינית שלישית או רביעית או חמישית – טענתי עומדת בעינה.
    אגב, אם מגדירים משפחה ככל אלו שיש להם סבא או סבתא משותפים, אלו שנפגשים בכל חג ובכל אירוע, ולעיתים גם מארחים/מתארחים בשבת – נדמה לי שיהיה קל יותר לסמן את המשפחות שאינן 'נגועות' באיזשהו יוצא בשאלה, העלול 'להדביק' בחולי המסוכן אנשים נוספים, מאשר את המשפחות הנגועות.

    2. הטיעון שהחברה החרדית היא מאוד גמישה, ומסוגלת להסתגל ולהתאים את עצמה לכל מצב ולכל סביבה – בעייתי, ודווקא בשל ההיבט ההלכתי.
    הוא סותר את "השיתוק" של החברה החרדית בהכנסת שינויים נדרשים בהלכה, כך שתתאים את עצמה טוב יותר לעולם המודרני.
    בעבר הרחוק היו פוסקי הלכה שהעזו להכניס הקלות.
    הם סייעו ליהודים לפרנס את עצמם ולשרוד באמצעות הכנסת פטנטים הלכתיים כמו 'היתר עסקה' המאפשר להלוות בריבית, שימוש ב'גוי של שבת' המאפשר ליהודים להפעיל את עסקיהם בשבת ועוד ועוד.
    היו גם שהעזו להתאים את ההלכה לרוחות התקופה והתרבות שבה חיו. כמו חרם דרבינו גרשון ששינה את ההלכה כך שתאסור על נישואים ליותר מאישה אחת. תקנה חדשנית ביהדות, ואפילו מהפכנית, לה צייתו כל יהודי אשכנז.

    כיום, ניכר סחף דווקא לכיוון החמרות, והקצנה הולכת וגוברת, ואין אף 'גדול דור' שיעז לצאת כנגד ההחמרות החדשות או להכניס הקלות שלא היו נהוגות בעבר.
    ההקצנה ההולכת וגוברת בנוגע להלכות 'צניעות', וחוסר היכולת להתמודד עם הנושא המודרני של הפעלת חשמל בשבת, הם בעיני עדויות דווקא לחוסר הגמישות של החברה החרדית, ולקושי שלה לההסתגל לעולם המודרני.

    ב. הישרדות תרבותית וחברתית בהשוואה להישרדות הגנים
    —————————————————————————————–
    מצ'ב מאמר, מתורגם לעברית, המתייחס לחשיבות ההישרדות הקבוצתית / חברתית / תרבותית.
    העתיד העגום של אירופה כתוצאה מהילודה הנמוכה של האירופאיים הוותיקים והזדקנות האוכלוסייה, והילודה הגבוהה של המהגרים הצעירים.
    המהגרים, שברחו מתרבויות נכשלות, למעשה מייבאים אותן לאירופה, ולחברה הקולטת אין יכולת להגן על תרבותה.
    גם במקרה זה, מומלץ לא להיכנס לחישובים מספריים קטנוניים בנוגע למספרים וללוחות זמנים, ולהתייחס רק למגמות ולתופעות בכללותן.

    איני יכולה לקבל את הטענה שאין חשיבות להישרדות חברתית -תרבותית, וניתן להסתפק בהישרדות הגנים.
    נושא שמעורר בי גם אסוציאציות למחלוקת שהייתה בעם היהודי לאחר השואה, בנוגע להוצאה בכוח של ילדים יהודיים ממנזרים וממשפחות נוצריות, ושליחתם לבתי יתומים בארץ. ילדים שחלקם היו קשורים מאוד למשפחות שגידלו אותם, ותפסו את עצמם כנוצרים לכל דבר ועניין.

    https://he.gatestoneinstitute.org/8833/אירופה-אוכלוסיה-מתחלפת

    ג. מוצא האדם ותורת האבולוציה
    ————————————————-
    האמירה שתורת דרווין טוענת שאביו הקדמון של האדם היה קוף – משמשת את מתנגדי תורת ההתפתחות האבולוציונית (ה'בריאתנים' מכל הדתות) בכדי ללעוג ולגחך על המטומטמים המאמינים בתורה זו. לתפיסתם, אנשים יסרבו לאמץ תאוריה הקובעת שייחוסם כל כך נחות ודוחה, ויעדיפו לדבוק בתורה הדתית.

    תורת האבולוציה טוענת שההומיניאודים הקדמוניים התפצלו למספר מינים. חלק מהמינים לא שרדו, וחלקם התפצלו שוב. וכן הלאה וכן הלאה.
    ניתן לדמות זאת לעץ שענפיו הולכים ומתפצלים, כשלאחר כל התפצלות הענפים הולכים ומתרחקים זה מזה. חלק מההתפצלויות הופכות לענפים מתים, וחלקם ממשיכים לגדול וממשיכים להתפצל. תהליך שמעולם לא נפסק, וממשיך גם בימנו אנו.

    מחקרי DNA , על גנים משותפים, הצליחו אפילו לשרטט את העץ, ולקבוע מתי חל הפיצול בין הקדם אדם + השימפנזה והבונובו הקדומים לבין הגורילה הקדמון, ומתי בין השימפנזה הקדום לבין אביו הקדום של ההומוספיאנס המודרני.

    אהבתי

  20. 1)קמיליה, אני חושב שהנקודה דווקא חשובה. חרדי צעיר אשכנזי לא רואה היום בסביבתו זכר לתנועה של התחלנות. מבחינתו אלו אולי מקרים בודדים של מכר רחוק פה ושם. ההבדל בין זה לבין מה שרואה חרדי ספרדי הוא גדול.

    אהבתי

  21. קמיליה , אני התעלמתי מהשאר בשל מדיניות התגובות שלי שעובדת כך:
    אני מגיב אך ורק אם יש לי משהו חכם לומר או משהו מטופש לומר.
    למשל : בקשר לויכוח שלכם על תורת דרווין אז ברור מחלק מהממצאים האמפירים
    שברשותינו שהאדם הוא עדיין קןף(ולכן לא היה יכול להתפתח ממנו)
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001149160#from=Taboola
    נוסף לכך, אנחנו גרים בתנאים שמשנים את האבולוציה של הטבע ותמורת 35 דולר אפשר להעלים את ההמצאים האמפיירים הנ"ל.

    אהבתי

  22. עבדתי לפני מספר שנים בחברה עם 2 חרדים. בהתחלה שמחתי שלמרות הסיפורים יש חרדים שעובדים לפרנסתם. אח"כ גיליתי שאחד הוא כיפה סרוגה שהתחזק והשני חוזר בתשובה. שאלתי את המתחזק איך ילדיו יתפרנסו והוא סיפר לי את הלוקש על לימוד הגמרא ששקול ללימוד מתמטיקה ועל הרבנים שמנחים לא ללמוד ליבה. כשציטטתי את הרמב"ם שאמר שצריך גם לעבוד, אמר שיש רבנים שפסקו אחרת…
    "כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה – נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קורדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה, ושנוא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטילה, וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות."

    אהבתי

  23. זה כוחה של מוטציה אבולוציונית – שעקרונות עתיקים שמזיקים להישרדות, כמו דברי הרמב"ם הנ"ל, יכולים להיזנח לטובת עקרונות חדשים.

    אהבתי

  24. לתמריץ,

    להערכתי אין אף צעיר או צעירה חרדיים אשכנזים, שהגיעו לגיל 15 או 16, בלי לשמוע על איזשהו חרדי/ת שבחר/ה לעזוב את החברה החרדית, ונשאר בחיים. מכאן שקיימת גם אופציה שכזו, ואולי היא פתוחה גם עבורו/ה.

    אבל, זו בסה'כ הערכה מול הערכה.
    נאלץ לחכות לפרסום תוצאות מחקר רציני, שיפלח בדקדקנות את כל אלו שבחרו לעזוב את החברה החרדית – לפי הזרם החרדי אליו השתייכו בעבר (ליטאי, חסידי או שסניקי) / ארץ הלידה של הסבים / מקום מגורי ההורים ומוסד הלימודים האחרון שלהם (בכדי לוודא שאינם בעלי תשובה) ועוד.
    רק אז נוכל לבדוק הערכתו של מי קרובה /רחוקה יותר מהמציאות.

    * * * * *

    אני מודה בנטייה להעדיף תאוריות הסבר פשוטות ו'אלגנטיות' על פני תאוריות מסובכות ונפתלות (אלא אם קיימות ראיות מאוד חזקות שדווקא לתיאוריה הפחות אלגנטית יכולת הסבר וניבוי גבוהה יותר).

    הטענה שחילוניים ודתיים לאומיים רבים מונעים מהתנשאות ומרצון להתבדל ממי שהם תופסים אותו כנחות מהם, אך מניעים שכאלו נעצרים על ספה של החברה החרדית האשכנזית, ואינם חלים גם עליה – היא לכל הפחות מוטלת בספק.
    העובדה שהתנהגות החרדים, הדתיים והחילונים האשכנזיים משיגה בדיוק את אותן תוצאות, הרחקת ילדיהם מספרדים, מרמזת שרצוי כנראה להתעלם מהסברי כל קבוצה, ומההצדקות שהם נותנים להתנהגותם.
    רקימת תאוריית הסבר ייחודית לחרדיות האשכנזית – מצטיירת בעיני כנפתלת מדי, ומאוד לא אלגנטית.

    #################################################

    מאמר מכלכליסט, הטוען שפיצוץ האוכלוסייה בעולם קרוב מכפי ששיערנו. עיקר הגידול, כצפוי, באפריקה.
    אך הנתונים חמורים יותר מהערכות הקודמות.

    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3696958,00.html

    הנושא מתקשר לפוסט הנוכחי בשל רמיזה, אם כי לא מפורשת, שככל שקצב הגידול של חברה מסוימת גבוה יותר, כך כושר הישרדותה גבוה יותר.

    קל להסכים עם הטענה שכל חברה שקצב הילודה בה נמוך משמעותית מקצב התחלופה (פחות מ 2.1 או 2.2 ילדים לאישה) היא חברה / תרבות שלמעשה דנה את עצמה להתאבדות איטית.

    אבל, ניתן להטיל ספק כבד בטענה שחברה מודרנית, שבה מספר הילדים לאישה הוא 6 ומעלה, היא בעלת כושר הישרדות גבוה יותר מחברה בה לכל אישה 3 או 4 ילדים.

    אהבתי

  25. קמיליה, לו היו כל העצים דיו, אולי היינו מצליחים לגולל את מלוא היקפה של הגזענות החרדית. אני ודאי לא טוען שאין גישה גזענית אצל חרדים, אבל יש לפעולות גזעניות שלהם בסיס בהתנהלות האבולוציונית הכללית שלהם.
    אם יבוא יום שבו מדיניות ילד לזוג היא מה שתדמה לחרדים כטובה להישרדות, במהירות רבה יאמצו אותה ויש לכך כבר בסיס בהוראת התלמוד לא להוליד ילדים בשנות רעב.

    אהבתי

  26. אולי קשור לנושא בו דנו בעבר בבלוג – השפעות מורשת קניבליסטית על התנהגות כיום.
    נשיא הפיליפינים איים, בנאום פומבי, לאכול את הטרוריסטים האיסלמים שביצעו בארצו פיגוע. הוא אפילו הוסיף שיאכל אותם עם מלח וחומץ.
    מדהים ובאיזשהו אופן גם מצחיק.

    http://rotter.net/forum/scoops1/344336.shtml

    וזאת אחרי שכינה את אובמה בן זונה.
    נראה שקם לטראמפ מתחרה שמכניס את ההשתלחויות שלו בכיס הקטן.

    אהבתי

  27. תמריץ,

    היהודים, טרם הופעת "החרדיות" – עבדו.
    החרדים שחיו באירופה – עבדו.
    החרדים – שהיגרו ל"עולם החדש" – עבדו.
    החרדים שהיגרו לארץ-ישראל ומדינת-ישראל – עבדו.

    בקיצור, היו חייבים לעבוד כי הקב"ה לא מסבסד אברכים.

    חברה שברובה הגדול, לא עובדת, היא תופעה שהתפתחה במדינת-ישראל, כנראה המשך לקהילות החרדיות הקטנות בירושלים, חברון, צפת וטבריה בתקופת השלטון העותמני – ששרדו בעיקר הודות לתרומות ונדבות מחו"ל.

    אם מחר הממשל האמריקאי יחליט לסבסד את החרדים האמריקאים – הם יפסיקו לעבוד.

    בתפיסה החרדית, "עבודה" היא לא ערך. אין לזה שום קשר עם הישרדות, אבולוציה או דארווין.

    הזרם החרדי מצליח לשמר את אורחת-חייו בגלל הסתגרות קיצונית (ר"ע אמיש).

    כדי שתתרחש אבולוציה, חייבת להיות רבגוניות (כלומר, הרבה מוטציות חייבות להתקיים בו זמנית). כאשר תנאי הסביבה משתנים, הפרט שיש לו את המוטציה המתאימה, ישרוד. לא מדובר כאן על "הסתגלות" בדיעבד (כלומר בתגובה לשינוי) אלא על הכושר של חלק מהפרטים בתוך המין, להכיל את השינוי מראש.

    כאמור, "החרדיות" שורדת (ולא ברור לי איך 250 שנה היא תקופה מספיק ארוכה כדי לבחון "שרידות") לא בגלל היכולת להשתנות או להסתגל לשינוי – אלא אך ורק בגלל בידול (ואם אתה מחפש דוגמא מעולם החי: בעלי חיים קדמוניים שהתגלו על אי בודד).

    אהבתי

  28. שקשוקה, ההחלטה להסתגר בקיצוניות היא עצמה מוטציה שהיקף פעולתה (האם להסתגר למשל גם על ידי אי הצבעה בבחירות) נקבע על ידי צרכי ההישרדות. הישוב הישן בירושלים גווע ברעב ממש בהסתגרותו. לחרדים של ימינו זה לא היה קורה.

    בניגוד אליך אני רואה את החרדיות כמורכבת מהמוני מוטציות בכל רגע נתון. יש שם הרי אינספור פלגים שהולכים ומתפלגים. מה שיקבע אילו מוטציות ייחשבו ללגיטימיות זה יכולתן לשרוד. אם הליכה לצבא תשמור על צעירי החרדים יותר מאשר תזיק להם, היא למשל תיחשב לאקט חרדי לגיטימי, וצה"ל מבין זאת כשמשקיע בהקמת מסגרות חרדיות שמרניות בתוכו.

    זה נכון שהאבולוציה חכמה כאן יותר מאשר האבולוציה הקלאסית. לא צריך לחכות למיצוי התהליך לאורך הדורות כדי לראות מי שרד. מכיוון שהחרדים מעמידים באופן מודע את ההישרדות בראש מעייניהם, הם מתבוננים בעולם ומסיקים אילו תהליכים משמרים אותם ומייד מגדירים את החרדיות כך שתוגדר באופן השורד יותר.
    אפשר לתהות מהו בעצם הגרעין. אם הכול משתנה כדי לשרוד (כמו עניין חובת הפרנסה שהוא מהותי ביהדות), אז על מה שומרים. והתשובה היא ששומרים על התנהגות לפי מניע. האדם החרדי הוא בעבר, בהווה ובעתיד האדם שרואה את חייו כמעוצבים באופן טוטאלי על ידי זהות יהודית כפי שנקבעה לפני עשרות דורות.
    גם אם באופן פרדוקסלי המוטציות שנועדו לשמור על הזהות הזה סוטות משמעותית ממה שהיה מקובל לאורך הדורות.

    אהבתי

  29. אני מסכים מאוד לציטוט הבא של תמריץ:
    "החרדיות מורכבת מהמוני מוטציות בכל רגע נתון. יש שם אינספור פלגים שהולכים ומתפלגים, ומה שיקבע אילו מוטציות ייחשבו ללגיטימיות זה יכולתן לשרוד".
    זה בדיוק הניתוח שלי.
    גם הציניות החרדית מקורה כל כולה בהתנהלות הישרדותית. שאלות ערכיות אינן השיקול המרכזי שם, כי אם השורה התחתונה.

    אני לא מסכים לטענה של קמיליה שתופעת היציאה מהחברה החרדית הינה שכיחה. זה פשוט לא נכון. זה לא שאין להם בעיות אלא שהם יודעים להתמודד איתן היטב. יש להם מערכת ענפה ושקטה של מוסדות ואנשים להתמודד עם "חריגים" – מילדים שלא מעוניינים ללמוד תורה ועד לנערים בעלי נטיות הומוסקסואליות. הכל שם אנדר קונטרול.

    לחרדים האשכנזים בהחלט יש גזענות מובנית (שהיא גם סוג של מנגנון ל"שמירת גנים"). עם זאת, גם אם הם יאבדו כל קורטוב של גזענות, בכל מה שקשור לחינוך ילדיהם – הם בהחלט לא יתנו לילד שלהם להתקרב למי שלא חושב כמותם. חד וחלק.

    לגבי השיתוק ההלכתי שהחברה החרדית נגועה בו. בכך קמיליה צודקת. הם ממש משותקים בנושא זה. אבל גם כאן תמריץ צודק. השיתוק ההלכתי מקורו בפריבילגיות שהחברה המודרנית מאפשרת לנו. למשל כל פיתוח טכנולוגי מאומץ מיידית בידי גופי הכשרות שלהם והופך תוך שנים ספורות לדרישת סף לקבלת הכשר בד"ץ. ברגע שיוצא חומר שכשרותו טובה יותר – הבד"צים מחייבים להשתמש רק בו ופוסלים את הקודם. ברגע שמפותחת טכנולוגיה המאפשרת גידול עם פחות חרקים – מיד נשלפים כל הספרים והשימוש בו הופך להיות חובה לכתחילה. כל ההחמרות האינסופיות בשבת נובעות מהמחיר הפעוט שיש לשלם על חומרה זו. ההגדרה של החרדיות מתבססת יותר ויותר על שלילת הקודם בשם החדש.

    ביום בו תפותח תחבורה אוטומטית (וגם אני מייחל ליום זה) החברה החרדית תאסור רשמית את השימוש בו בשבת אבל תפתח דף חדש נוסף ביחסיה הטובים עם הקידמה.

    אהבתי

  30. יאיר, תודה על התגובה. נחמד לראות בכמה דברים אנחנו מסכימים ומה שכתבת על הטכנולוגיה בשירות החרדיות זו עוד זווית בעניינם שלא חשבתי עליה מקודם.

    אהבתי

  31. ליואב,

    המאמר שקשרת אליו הזכיר לי את הפתגם, השימושי מדי לדאבוני, מהמיתולוגיה היוונית: "מה שליופיטר מותר – אסור לשור".

    ניתן להניח שאכן היית מפוטר מיידית. ואולי אפילו טורחים להשמיץ אותך באוזני מעסיקים פוטנציאלים, כך שתתקשה מאוד להשיג עבודה אחרת. אבל, לא סביר שהיו רצים למשטרה בכדי להגיש נגדך תביעה פלילית.

    מכאן, שלאחר פיטורך – הייתה פתוחה בפניך האופציה לרוץ לכהונת הנשיא. אם המועמד היחיד שהיה רץ מולך היה נתפס כאסון בהתהוות – היה לך אפילו סיכוי לא רע להפוך לנשיאנו. 😊

    אהבתי

  32. סליחה על נושא לא קשור: מישהו יודע אם אפשר להשיג באינטרנט את פסק דין בג"ץ שזיכה אתמול את ניסים חדד מאונס תינוק?
    התעורר אצלי דיון סוער בעבודה על זה ואני מחפש את הפסק דין…

    אהבתי

  33. אני לא אומר שטראמפ יותר טוב. באמת שאין לי מושג. אבל זו המועמדת הרצינית! וזה מה שהיא עושה? איפה תשומת הלב לפרטים? היא איבדה לפטופ שעליו היו תכתובות סודיות. מה?
    כלא לא צריך להיות פה, אבל לדעתי זה פוסל ממשרת הנשיאות.

    אהבתי

  34. דתים וחרדים לא יכולים לעשות שימוש במכונית-אוטומטית או תחבורה-אוטומטית. אלא אם ורק אם:
    (א) אותו "רכב" התחיל את פעולתו לפני כניסת השבת.
    (ב) הוא נע במסלול קבוע.
    (ג) הוא לא יוצא מ"תחום השבת" (קרי, מוגבל לישוב בו מתגורר האדם).
    (ד) הרכב והמחשב שמפעיל אותו, לא מתחשב בנוכחות או אי-נוכחות אדם.

    הדוגמא הקלאסית היא "מעלית שבת" –
    דתיים משתמשים בה. חרדים – לא.
    עובדיה יוסף שנחשב כפוסק מתון, התיר שימוש במעלית-שבת ובתנאי שהמחשב שמפעיל את המעלית, לא מתחשב במשקל הנוסעים – אבל – הוסיף שהמחמירים לא צריכים להשתמש ב"מעלית שבת" והוא עצמו מחמיר ומקפיד לא לעשות שימוש במעלית.

    דוגמא אחרת היא שימוש ב"מדיח כלים המופעל באמצעות שעון-שבת" –
    התנאי הבסיסי לשימוש במדיח הוא שהמכונה תתחיל לפעול גם אם הדלת פתוחה!
    ומדוע? – מפני שאם סגירת הדלת היא תנאי להפעלת המכונה, אזי עוברים על איסור "גרימת מלאכה" (שהיא שונה מ"עשיית מלאכה").

    בקיצור,
    אסור לצאת מ"תחום השבת" (הישוב).
    אסור לחפצים (מטלטלין) לצאת "מתחום השבת".
    אסור "לעשות מלאכה" (ואין מדובר רק בהבערת אש אלא באיסור על פעולה היוצרת דבר מה חדש).
    אסור "לגרום למלאכה" (אסור לבצע פעולה היוצרת מלאכה בעקיפין).

    העובר על אחד או יותר מהאיסורים הנ"ל מחלל-שבת.

    אני לא מצליח לדמיין איך המכונית-האוטומטית שלכם, פותרת את הבעיה (נסו להפוך את "הכרמלית" בחיפה – למכשיר תחבורה שאינו מחלל שבת…).

    אהבתי

  35. שקשוקה, אני מסכים שהדתיים לא יסעו בשבת גם בעידן הרכב ללא נהג. אולי במקומות מסוימים באמריקה תהיה לגיטימציה לאורתודוקסים המתונים הרחוקים מבית כנסת לנסוע אליו. זה עניין משמעותי כי אורתודוקסים מוגבלים במגוריהם בעולם בשל השיקול הזה.
    לא התכוונתי לכך שהדתיים יסעו בשבת, אלא שלא תהיה להם כל יכולת למנוע הסדרי תחבורה ציבורית פרטיים נטולי נהג. כמו שהיום כל אחד יכול לשכור מונית בשבת, בעתיד הוא יוכל לשכור מונית ללא נהג שתהיה זולה בהרבה ובוודאי יהיו אפליקציות שיתוף שיאפשרו לכמה משתמשים לשכור בשיתוף (כמו שכבר קיים באובר בהרבה מקומות בעולם).
    הזכרתי את העניין בפוסט ישן – http://tinyurl.com/hs7rjgp

    אהבתי

  36. תמריץ, אתה מצליח להוריד את הפסק דין בג"ץ מהלינק שנתת?
    האחרים מצליחים להוריד אותו?

    אהבתי

  37. תחבורה אוטומטית בשבת לא תהפוך לשימושית עבור דתיים וחרדים, אבל היא לא תחשב כחילול שבת. בטח לא ברמה הציבורית.

    אהבתי

  38. תודה תמריץ! איך מגיעים לזה כל כך מהר? זה מפורסם תמיד באתר של בג"ץ?

    יאיר, חלק מהדתיים יראו בזה חילול שבת וחלק לא. כמו שציינו פה, נראה שהפסיקות רק הולכות ומחמירות עם הזמן.

    אהבתי

  39. ד,
    להבנתי אתה מתבלבל בין פסיקות הלכתיות, קרי איך אני מעוניין שהקהילה שלי תנהג ואיך תראה השבת שלי, לבין מה הקו האדום שלי ברמה הציבורית. בראשון אנחנו רואים החמרות גוברות והולכות בשביל להגדיר את החרדיות. בשני אנחנו רואים התקרבות של החרדים לתפיסות דתיות ציוניות אודות הפרהסיה בשבת.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה