ההשקעה שלא עלתה בעשן

אם היינו חוזרים אחורה במנהרת הזמן חמישים שנה, באיזו מניה ממניות מדד ה-S&P 500, היינו בוחרים להשקיע?

בטח לא בפיליפ מוריס. בוודאי לא היינו רוצים להשקיע בחברה חסרת עתיד שהגרף של צריכת המוצרים שלה נראה כמו גרף עישון הסיגריות באמריקה.

 

למטה נמצא גרף מקרי המוות מסרטן בקרב גברים, וסרטן הריאות נמצא הרבה מעל כל שאר סוגי המחלה. מסיבות מוסריות ותועלתניות כאחד בוודאי לא היינו רוצים להשקיע בחברה שאלו התוצאות האיומות שגורם המוצר שלה. בפרט כאשר בעשורים האחרונים יש שיפור מבחינת תוצאות אלו בעיקר בשל הירידה בצריכת אותו מוצר:

אבל כפי שמגלה הספר "מניות לטווח הארוך" של ג'רמי סיגל, פיליפ מוריס הייתה ההשקעה הטובה ביותר לאורך שנים בין מניות מדד ה-s&p500 ובהפרש עצום. התשואה השנתית הייתה גבוהה פי שניים מזו שעל המנייה הממוצעת (10%), וכשמגלגלים הבדל כזה באופן אקספוננציאלי על פני שנים רבות, מתקבל פער דמיוני בתשואה. התשואה נמדדת אצל סיגל על פי מתודולוגיית המעקב המקובלת שבה מתייחסים לדיבידנדים של חברה כאילו שימשו כדי לקנות בהן את מניותיה בזמן שבו חולקו. פיליפ מוריס הייתה מציאה ממש. היא חילקה דיבידנדים שמנים וניתן היה להשתמש בהם כדי לקנות אותה בזול, כי מי יקנה ביוקר חברה שהמוצר שלה הוא כל כך בעייתי.

החזר שנתי לתקופה 1957-2012 בקרב המניות המובילות במדד:

כאן המקום לציין שמאז כתב ג'רמי סיגל את ספרו לפני ארבע שנים, פיליפ מוריס הספיקה כבר לעלות פי שניים.

סיפורה של מניית פיליפ מוריס מורה לנו שהשקעה נגד הזרם עובדת. אישית אני מאמין גדול ברעיון הזה ולכן השקעתי במניית ליהמן ברדרס בשיא המשבר הפיננסי ב-2008… טוב, זה לא תמיד עובד.
השוק חכם ומשקלל את מסקנות העבר ועל כן מורשת ההצלחה של השקעה נגד הדעה הכללית יכולה לגרום לכך שהשקעות כאלו כבר לא יהיו כל כך זולות בסבבים הבאים. ובכל אופן הטבע האנושי לא משתנה כל כך מהר וגם לא חוקיו הבסיסיים ובראשם חוק העדר. אם אתם נחושים להשקיע במה שמעורר בכל מכריכם בוז וזלזול, זו עובדה שמשרתת אתכם.

מודעות פרסומת

52 תגובות to “ההשקעה שלא עלתה בעשן”

  1. ZAFOD Says:

    על זה אמר באפט " You Pay A Very High Price In The Stock Market For A Cheery Consensus"

    אהבתי

  2. kb Says:

    תמריץ, פוסט מעניין, אבל האם מקרה פיליפ מוריס באמת מעיד משהו גלובלי או סתם דוגמא טובה לחברה שעשתה capital allocation פנטסטי לאורך שנים על גבי שנים?

    הרי אם היית לוקח את החברות הבאות ברשימה (אבוט, קוקה קולה) לא היה ניתן לטעון שיש ירידה בצריכת המוצר.

    אוליי התובנה היותר נכונה משני הגרפים שהעלת היא שניהול טוב חשוב יותר ממוצר בעייתי / שוק מצטמק.

    אהבתי

  3. גיא Says:

    https://dannyorbach.com/2016/08/22/זאב-זאב-פרופסור-שטרנהל-וזעקות-הפשיזם/
    מומלץ מהינשוף.

    באותו נושא מצרף תגובה אפילו עוד יותר מומלצת של חבר לכתבה
    של קרולינה לנדסמן בה היא מנסה לאגף את גדעון לוי משמאל כשאמר
    שלאור המחליפים של ביבי הם עשויים אפילו להתגעגע אליו.

    __________________
    תנוחו, לוזרים
    הויכוחים הפנים סמולניים הללו די משעשעים, אני חייב לומר. מה שכן עולה מהם הוא הבוז והזלזול
    כלפי "העם" ובעיקר מצביעי הליכוד. אתם חושבים ש 30 מנדטים מורכבים רק מבורים ועמי ארצות? אתם באמת חושבים ששלטון הימין יציב ושריר רק בזכות קוסם מדופלם ששמו ביבי? אתם כל כך מנותקים: חלק ממצביעי הליכוד הם אנשי מרכז, כאלו שהתלבטו עד הרגע האחרון אם לא לשים פתק ללפיד או לכחלון. בוודאי שאחוז ניכר מהם, אם לא רובם, אינם אנשי ארץ ישראל השלמה. רבים מהם לא סובלים את ביבי, והיו מעדיפים על פניו את ישראל כץ, ארדן או שטייניץ. העניין הוא, שכשיש בחירה בין חלופות, בוחרים בפחות גרוע. וכשמול ביבי החלופה היא בוז'יציפי המומרצים (ואפילו יאיר "פייסבוק" לפיד) אז גם אנשי מרכז (או שמאל ציוני לשעבר) מצביעים לליכוד. למול הגידול הצפוי בשיעורי ההצבעה של הערבים (ולא היה שום צורך בהפחדותיו של ביבי; כל אינטילגנטי היה יכול לצפות זאת) ולמול ההתנתקות של השמאל (ובעיקר מפלגת העבודה) מן הנרטיב הציוני, להמון מצביעי מרכז (ואפילו שמאל מתון) לא נותרה ברירה. תמשיכו עם טורי הנהי והבכי וקינות הפאשיזם שלכם: לרבים וטובים יש סיבות טובות לחשוש מההשפעה שתהיה לאנשים כמותכם אם השמאל יעלה. ומאחר ואין ברירה, נצביע לליכוד גם אם ג'ינגיס חאן יעמוד בראשו. קדימה, היידה ביבי.

    אהבתי

  4. תמריץ Says:

    Zafod, אהבתי הציטוט

    אהבתי

  5. תמריץ Says:

    Kb, אתה צודק לגבי זה שלא נראה שהחברות האחרות משקפות סיפור דומה. עם זאת יש בעיקרון ראיות מאוד משכנעות לתזת הקונטרה. בפרט ההצלחה של מניות עם מכפילי רווח נמוכים לתת תשואת יתר משמעותית. גם הנושא הזה מכוסה בהרחבה אצל סיגל.

    אהבתי

  6. תמריץ Says:

    Kb, יש לי בעיה עם "ניהול טוב גורם לחברה להצליח" בשל המעגליות. הרי ההצלחה תגרום בדיעבד לכך שנאמר שהחברה נהנתה מניהול משובח. תזת קונטרה לעומת זאת היא דבר שברור בזמן אמת, אם בשל מכפילים נמוכים ואם בשל באזז שלילי ברור מאוד כמו בעניין הסיגריות. נדמה לי שפיטר לינץ' כתב שהשקיע בחברות שאיש לא היה מוכן לגעת בהן, כמו עסקי קבורה. אסף נתן כותב על השקעות ערך כדוגמת כבלים וכתב על השקעה בלוטו ביוון. אלו דברים שהיו מאוד נגד הרוח, אבל התשואות של המניות האהודות האלו היו חלשות מאוד בפועל לדעתי מאז כתב עליהן. ימים יגידו.

    אהבתי

  7. תמריץ Says:

    גיא, תודה על ההפניה לאורבך. אהבתי מאוד ונתתי לייק לפוסט. הציטוט מג"ק צ'סטרטון בכלל יפה. גם התגובה שציטטת חכמה.

    אהבתי

  8. תמריץ Says:

    לפני ארבע שנים הייתי בניו יורק. זו הייתה תקופה שבה עוד לא היו חבילות נדידה סלולרית סבירות והדבר החכם היה ללכת לחנות מוצרי חשמל ולקנות סים. הלכתי לסניף בסט ביי בלב מנהטן ובמשך שעה התעסק המוכר בלסדר לי את הסים בתוך הסמרטפון. הוא לא מכר שום דבר חוץ מזה, וכמה אנשים התעניינו אך לא יצא מכך דבר. מזה הסקתי מסקנה אחת ברורה – בסט ביי גוססת לגמרי. ובאמת בכל מקום בתקשורת תיארו את בסט ביי בלעג כאולם התצוגה של אמזון.
    מאז ועד היום מניית בסט ביי השיגה תשואה מצוינת והכפילה ערכה, והיום בכלל היא מזנקת ב-15% ביום אחד.
    https://finance.yahoo.com/news/good-businesses-dont-good-stocks-000000870.html

    אהבתי

  9. קמיליה Says:

    א. קשה להערכתי להסיק מסקנות כלליות מדוגמא די ייחודית של חברת טבק וסיגריות.

    ליתר דיוק, יש כנראה צורך להגביל את הנסיון להכליל לחברות של מוצרי צריכה המוניים, לא מתוחכמים, שאינם נפגעים גם בעתות שפל, המבוססים על התמכרות צרכנים.
    אתם בקטגוריה חברות המרוויחות יפה מטיפוח ההתמכרות לסוכר (כמו קוקה קולה ופפסי) או מטיפוח ההתמכרות להימורים ולהגרלות (כמו מפעלי פייס) או ההתמכרות לאלכוהול (כגון חברות הבירה) וכדומה.
    אפשר, אם רוצים, לצרף לענף זה גם את חברות הקבורה, בגלל הקושי של הרפואה לרפא את התמכרות למות.

    אלו חברות שיכולות להשתנות אך אין כל סכנה, או תקווה, שיעלמו וימחקו. או שיוחלפו ע'י טכנולוגיה מתקדמת יותר ויאלצו לסגור את שערי מפעליהם.
    להבדיל מהמצב ברוב הענפים האחרים. ענפים שבהם ההימור נגד הזרם מסוכן יותר.

    ב. להערכתי, הדוגמא של חברות הסיגריות די ייחודית , בגלל:

    1. הירידה בצריכת סיגריות במדינות המערב יותר מאשר קוזזה ע'י עלייה חדה בצריכה בסין ובשכנותיה. אחוז אדיר מהגברים הסינים הצעירים מעשנים. חברה בינ'ל לא תפגע משינוי שכזה, וממראה גרף המתמקד רק בגברים אמריקאים.
    תופעה שלמיטב ידיעתי לא קרתה, בהיקף שכזה, במוצרי צריכה המוניים אחרים.
    אולי, באיחור של מספר עשורים, גם סין תתחיל להאבק ברצינות בסיגריות. אך נראה שבינתיים הם עסוקים בבעיות בוערות יותר.

    2. פיליפ מוריס שינתה בהצלחה את מודל התמחור שלה.
    במקום מוצר מאוד זול, שנצרך ע'י אחוז אדיר מהאוכלוסייה, היא משווקת כיום מוצר די יקר שנצרך רק ע'י מתמכרים כבדים. אלו שלא הצליחו להיגמל למרות כל המידע ותעמולת הנגד, ומוכנים לשלם כמעט כל מחיר עבור החומר לו הם מכורים. לא רק המיסים התייקרו, גם המוצר עצמו.
    כלומר, היא עברה ממודל התמחור של משקאות ממותקים (זול להמונים) למודל תמחור הדומה מעט יותר לזה של מפיצי סמים כבדים (יקר למעטים).

    סביר בעיני שאם תהיה לגליזציה של שימוש במריחואנה – פיליפ מוריס תתחיל לשווק גם סיגריות מריחואנה. כנ'ל כל סם אחר.
    למיטב ידיעתי גם ראשי הקרטלים של מפיצי הסמים הקשים מרוויחים לא רע. ולו היו נסחרים בבורסות – גם המוני המשקיעים בהם.

    [אגב, מעניין אם המסע נגד צריכת הסוכר יביא לבסוף גם את קוקה קולה ודומותיה לשנות בכיוון זה את מודל התמחור של מוצריהן].

    ועדיין לא אמרנו מילה, או חצי מילה, על מוסריות ההשקעה בחברות נפשעות.
    ראה גם הדיון הנוכחי על מוסריות מפעל הפיס, זהות המכורים להימורים וניצולם.

    ###############################################

    תודה על ההפנייה למאמר של אורבך, ולתגובות אליו.

    יש להגיד לזכותו של אורבך, שבניגוד לנותני הטון של מערכת הארץ, הוא עדין לא התייאש כליל מהאפשרות להשפיע דרך הדמוקרטיה הישראלית, ולא שם את כל יהבו על הפעלת לחצים קשים על ישראל מכוחות חיצוניים.

    אך כיון שאיני מאמינה בדרכו, ואיני רוצה שיצליח להפעילה באמצעות שיתופי פעולה שונים, אני די אמביוולנטית.
    בכל מקרה, מעניין.

    אהבתי

  10. גיא Says:

    הוא שאמרתי,
    בשביל לתת לינקים למקומות אחרים כשיש את הכל כבר פה.
    http://tinyurl.com/gshdwna

    מדד S&P LATIN AMERICA 40 עלה מאז כמעט 30 אחוז …
    http://us.spindices.com/indices/equity/sp-lac-40-us
    וגם היה ייסוף בריאל הברזילאי של איזה 25 אחוז.

    ג.נ. הספקולציה מימנה לי טיול קצר לוילה אדריאנה ולאורבייטו(מזכיר את קאסלי רוק ממשחקי הכס). -פלוס עדיין מחזיק למטרות ספקולציה.

    אזהרה + הסרת אחריות – אין לראות בכך המלצה.
    עשיתי זאת על דעתי ועל אחריותי הבלעדית
    ————————
    הכותב עלול להחזיק ישירות ו/או בעקיפין חלק מן הניירות המוזכרים. כמו גם לקנות או למכור את את ניירות ערך המוזכרים מבלי לעדכן על כך.

    אהבתי

  11. תמריץ Says:

    קמיליה, בדקתי וסין אינה יכולה להסביר את שרידות פיליפ מוריס. נתח השוק שלה שם שואף לאפס. אבל זה נכון ששווי החטיבה הבינלאומית של פיליפ מוריס גדול יותר משווי החטיבה האמריקנית. כך שהחברה הפיקה תועלת מהגלובליזציה והתפשטות הקפיטליזם.
    http://www.wsj.com/articles/SB10000872396390444657804578052664166255722

    לגבי התייקרות הסיגריות, השאלה היא מה גורם לצרכנים להישאר עם מותג שמתייקר ואם יכולנו לנבא זאת מראש או שפיליפ מוריס הייתה נראית לנו מקרה אבוד.

    אהבתי

  12. גיא Says:

    לקמיליה (נראה לי גם לתמריץ ויאיר), כתבת באחד הפוסטים האחרונים:
    "מתחילת המילניום הנוכחי עמדותי ודעותי יצרו לי כבר מספר לא מבוטל של חברים לשעבר, וכמה מקרובי משפחה מנסים לצמצם את השיח וסיג איתי למינימום ההכרחי.
    נאלצתי להבין שאם לא אסתיר את עמדותי מאנשים שאני נמצאת אתם בקשרי עבודה, גם פרנסתי עלולה להיפגע. "

    בעיתון החביב עלייך הייתה כתבה חד-ממדית ארוכה ומעצבנת
    ——————————————————————–
    http://www.haaretz.co.il/magazine/1.3042031
    מורים לאזרחות מפחדים. מי שמעז לחרוג מתוכנית הלימודים ולהעלות לדיון נושאים המצויים בלב השיח הציבורי נתקל לעתים בתגובות אלימות מצד תלמידים והורים, מסומן כמטרה אצל פעילי ימין, או סופג מטח גידופים ואיומים ברשתות החברתיות. אז מה הפלא שמורים רבים מעדיפים להימנע ממערכי שיעור מורכבים ודבקים בשינון מושגים?
    ——————————————————————–
    אבל לא זאת הנקודה. מאחר והבעתם תודה על תגובה שהבאתי למעלה אני
    מרשה לעצמי לצטט עוד:

    1. בתגובה לתגובות בפוסט
    ——————————
    הו הו, אתם פשוט מלאי אהבה ורוך. אתם מאפשרים חשיבה ביקורתית ודעה אחרת (אכן, שלל דעות הוצגו בכתבה), ותומכים בלב ובנפש בפלורליזם (בו לכל הכתה יש דעה אחידה, איזה יופי!). בכלל, ריבוי ומגוון הדעות בתקשורת, באקדמיה בבוהמה ובמשפט מוכיח את הפלורליזם שלכם. וגם הטוקבק החוזר ונשנה פעמיים ושלוש (בוריאציות שונות ומתוחכמות) בתגובות לכל כתבה כזו: שאנשי ימין ושמרנים אינם משתלבים באליטות הנ"ל, כי אינם אינטליגנטים ומוכשרים, שהרי ברור שאם היו אינטליגנטים היו מפתחים עמדות "ליברליות". טלי קורה, "שמאלנית": נסי להתקדם כימנית בשירות החוץ או לפרסם מאמר "ימני" במדעי החברה שלא במסגרת אונ' בר אילן או אריאל. לא רק שישימו לך רגליים, יחתכו לך את רגלייך שלך!

    2. לא הצלתי להגדיר אם התגובה הזו יותר סרקסטעית או צינית
    ——————————
    מפחיד, כואב ונוגע ללב. יישר כוח להילו גלזר על תחקיר מעמיק ואמיץ….
    המציאות המפחידה של השתקה והיעדר חופש ביטוי בארץ, היא אכן איומה ונוראה. לא פחות מ- 14 מורים (רק אנשי השמאל -כמו עיתון הארץ, גם אני לא סופר את הימין…:)), גיבורים דיסידנטים, שמו נפשם בכפם והתראיינו לכתבה. בוודאי הם נמצאים במחמ"ל (מחנה חינוך מחדש לשמאלנים) בדרום, גורלם לא נודע, ניזונים מפגרי גרבילים ונחשים, חוצבים את מסילת הברזל לאילת, ועוברים שיעורי הו"פ (הדתה ופטריוטים). הילו גלזר, ירד לאחר פרסום הכתבה למחתרת, וחבר לחר"ה (חזית רזיסטנס הומניסטית) וזאת למרות שהעביר את הכתבה לאישור הצנזורה ולמרות שנתן בה פתחון פה למגוון של דעות ולשלל מרואיינים מכל הקשת הפוליטית. נסיונות בני משפחות העצורים לקיים משמרת מחאה (בכיכר שוסטר ובכיכר המדינה כמובן…) דוכאו ביד ברזל בידי הקג"ב (קיצונים גברתנים בריונים) הכפוף למשרד לבטחון המולדת. שני ארגוני מורים העוסקים ספציפית בנושא האזרחות פורקו זה כבר ע"י הס"ס (סיכול סוציאליסטים) והבקת"ב (בריונים קרתנים תומכי ביבי). איומה ונוראה לא פחות העובדה שאיש הוועד נגד עינויים נרדף, לאחר שנתן הרצאה א-פוליטית בכתה. הרי ידוע שהוועד נגד עינויים הוא ארגון א-פוליטי במהותו, ושחלק ניכר מחבריו אפילו חברים פעילים במפלגות ימין. מקוממת ממש העובדה שמסתובבים בינינו חיות אדם שמעזים לתת פרשנות שונה למושגים כמו דמוקרטיה, זכויות אדם וליברליזם. צריך לכלוא אותם! לכלוא ולענות אותם! בסוף העם המטומטם עוד יבחר בהם לשלטון! אוי, הם בשלטון… הגיע הזמן שצמרת הצבא תדיח אותם! איך הם מעיזים להחזיק ברסן השלטון כשהקואליציה נשענת על מעוט של 66 חברי כנסת? פארסה, פשוט פארסה.

    אהבתי

  13. קמיליה Says:

    לגיא,

    לייק🗽🗽🗽

    תענוג לקרוא את ההתבכיינות הקבוצתית של מי שהגדירו את עצמם כ'קדושים מעונים'.
    נראה שלא כלתה מהעולם מסורת השליחות הנאצלת של נוצרים, שהיו מוכנים להקריב את חייהם ולסבול ייסורים נוראיים רק בכדי לגאול את המוני החוטאים.
    ברור שגם גיבורי עיתון הארץ ראויים לכבוד העולם לו זכו אלו שנכללו בקודקס הקדושים המעונים של הכנסייה הקתולית. הרי גם אותם השליכו לזירה, בכדי להילחם באריות מורעבים בידים חשופות, רק כיון שנצמדו לאמונתם בבן האלוהים.
    הלהט הדתי שלהם כמעט דומה. 😉

    אבל, להגנת המתקבצים סביב מדורת השבט של עיתון הארץ, הסופגים את שפע הקרניים המייטיבות של להבות נאורותם וצדקנותם, עלי להודות שגם פתיחותי לדעות שונות משלי מוגבלת.

    לאחרונה, רק עצם האזכור של המילה "הכיבוש" מעורר בי תגובות אלרגיות. אינני מסוגלת יותר להתפלש בפשעים המחרידים שביצענו. הפשעים שבגינם חובתו המוסרית, של כל אדם הגון בכדור הארץ, לתקוף אותנו. יותר מכך, להסכים שכל מה שאנו נעשה בכדי להתגונן רק יעצים את היקף פשעינו.

    גם הכנסייה הקתולית טוענת שכל בני האדם אשמים בחטא הקדמון, אך היא לפחות מציעה דרך סבירה לכפר עליו. דרך שאינה כרוכה בניקור העיינים והתעוורות מרצון, ולאחריה התאבדות המונית.
    כנסיית עיתון הארץ – לא.
    אולי פרט להפיכה לפעיל BDS, הלוחם במדינת השודדים האכזריים והרוצחים הסדרתיים מגיא ההריגה ברלין. כלומר, להצטרף להמון תוקפי היהודים – בימים ההם ובזמן הזה.

    בעבר עוד התעניינתי לדעת האם "הכיבוש" החל לדעתם ב 1967, או ב'נאכבה' של 1948, או בסוף המאה ה 19 עם תחילת הנישול והעושק של הילידים. או שהעזתי לרמוז על האפשרות שאולי גם ליהודים יש איזשהן זכויות מוצדקות, כמו הזכות להגנה עצמית. כיום, אני בורחת מדיונים טעונים שכאלו כמו מאש.

    אבל, גיליתי שאני פלורליסטית להפליא לגבי נושאים שחשיבותם בעיני פעוטה. קל לי, לדוגמא, להיות מאוד פתוחה ופלורליסטית למגוון סוגי 'משפחות חדשות' – כיון שלמעשה אכפת לי כקליפת השום מי עושה מה, עם מי, במסתורי חדר השינה שלו.

    מכאן, אולי הביטוי המחמיא 'חברה רב תרבותית פלורליסטית ונאורה' הוא בעצם ביטוי נרדף לתאור, הפחות מחמיא, של 'אוסף אינדיוידואליסטים, האדישים לחלוטין זה לקיומו של זה, כל עוד אף אחד לא דורך להם על הרגל'.

    אהבתי

  14. תמריץ Says:

    את מציגה את האדישות המבורכת לכך שכל אחד יחיה את חייו כטוב בעיניו כדבר טריוויאלי. כמה זה לא נכון בהיסטוריה האנושית.

    אהבתי

  15. תמריץ Says:

    אפילו עכשיו צרפת מתערבת בצורה מחפירה בחופש הדת של אזרחיה על ידי איסור הבורקיני.

    אהבתי

  16. קמיליה Says:

    לתמריץ,

    1. בעבר, האנשים חיו בעיקר בקהילות כפריות. כיום, אנחנו בעיקר אינדיוידואלים עירוניים. נוצר שינוי מהותי, עם השלכות חיוביות ושליליות.
    אני מניחה שגם היום, בקהילות סגורות, אנשים נוטים לדחוף את אפם לעסקי הזולת, להתערב בחייהם, ולצמצם את חופש הבחירה וההחלטה שלהם לגבי חייהם הפרטים. אך גם להושיט הרבה יותר עזרה בעת קושי או צרה. למטבע האדישות / סובלנות שני צדדים.
    הסכמתי עם נוח הררי כשטען שהעירוניות, והרס הקהילות עם ההיררכיה הפנימית הנוקשה, וקודי ה"התנהגות הנכונה" שבהן, שחררו את המיעוטים המדוכאים של הקהילות הכפריות, והגנו על זכויותיהם: נשים, הומוסכסואלים, ילדים ועוד. אך ברור שיש לכך גם מחיר.

    2. . סיפורי הבורקיני הצרפתיים נתפסים בעיני כעדות לייאוש ולחוסר האונים הגובר של הצרפתים.
    הם אינם יודעים כיצד להתמודד עם ההתנגשות שבין החברה הצרפתית – חילונית – ליברלית לבין החברה המוסלמית – מסורתית, שבזה לערכיהם ולתרבותם.
    מה עוד שלחברה המוסלמית נטיות מסיונריות. וחיבה לטקטיקות הפחדה / טרור.
    הם חשים כמוכרחים לעשות משהו, אך כל צעד שיעשו יסתור את אחד מערכיהם. ואז, הם נתפסו לבורקיני כמעין דגל האיסלם, שאם רק יצליחו להעלימו מעינהם גם הבעייה תעלם.
    מה שמוכיח שייאוש אינו יועץ טוב.

    אגב, בעיני הצרפתים החופש מכל דת חשוב בהרבה מחופש בחירת דת. השני -כמעט חסר חשיבות, כיון שכל הדתות איומות.
    הנשים בבורקיני נתפסות בעיניהם כאנוסות למלא אחר מצוות דת. בלי קשר למה שנשים אלו תצהרנה על רצונן. הרי שטפו את מוחן. בדיוק כמו את מוחם של נפגעי כתות, שחובה להצילם ולעשות להם שטיפת מוח נגדית.
    לתפיסתם, הם רק עושים לנשים המוסלמיות טובה כשהם מגינים עליהן מהכפייה הדתית המוסלמית.

    אהבתי

  17. גיא Says:

    מישהי פעם שאלה היכן ניתן למצוא פרופורציומטריסט מורשה

    http://mida.org.il/2016/08/24/תרגיעו/

    אהבתי

  18. גיא Says:

    מה שמזכיר לי. כשמוסלר מדבר על הדאגה \התרמית התמימה של מה יקרה
    אם לא יפיקידו היום מספיק כספים בביטוח הלאומי לא יהיה מה לשלם לאוכלוסיה המבוגרת בעתיד הוא מתאר מקרה שבו יהיו מילירדי מבוגרים וצעיר אחד שיעבוד במשק. מה שחשוב הוא שלצעיר הבודד הזה יהיו את היכולות לספק את כל הצרכים לאוכלוסיה ולא שיהיו יותר ביטים במאזן הזכות בבנק המרכזי. קיצוץ בתקציבי החינוך והרפואה בשביל לאזן את התקציב היום לא יעזור לצעיר הזה להגדיל את יכולותיו בעתיד.

    ולמי שאומר. 'יפה , אבל מה הקשר?'
    אז אני בדיוק מרגיש כמו הצעיר הזה משום שבנוסף לתיק תגובות חוכמת המזרח קיבלתי גם את תיק תגובות אמ.אמ.טי וגם את תיק ההפניות למאמרים שאורי היה אחראי עליו.

    אהבתי

  19. תמריץ Says:

    אני זוכר את הפעם הראשונה שקראתי את מוסלר. סוף סוף מצאתי מישהו שאומר דברים שהיה נראה שאני היחיד בעולם שחושב. שקר האקסל והבל המאזן.

    גיא, יש עליך גם את תיק מציאת מגיבים חדשים שיורידו מהעומס ופיתוים לפה ☺

    אהבתי

  20. גיא Says:

    על זה שחשבת על כך לבד כמובן מלוא הערכתי.
    מוסלר החל בלימודי הנדסה ועבר לכלכלה.
    הוא החל את הקריירה שלו בסמיכות לשינוי בסיס הזהב \כללי המשחק
    והרגיש כל הזמן שהמפה אינה הטריטוריה.

    אהבתי

  21. גיא Says:

    אהה , הכי חשוב כרגיל שכחתי.
    אכן , נסו ניסתי מספר פעמים להביא מגיבים חדשים לפה בהצלחה לא מרובה. אני משער שרובם היו כנראה מהנדסים ואני חייב לציין
    שהסיבה מדוע לא פותו להגיב בסופו של דבר נפלאה מבינתי ושאין
    לי שמץ של מושג קלוש מדוע לא נעתרו.

    אהבתי

  22. גיא Says:

    מומלץ
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001148052
    ממליץ לשים לב שבשנתיים האחרונות עולה אחוז המשרות של הסקטור הממשלתי ביחס לאחוז המשרות הממשלתיות הקיים בכלל המשק. הסקטור הפרטי מפחד ומבקש פחות משרות. כנראה שהממשלה לוקחת יותר מידי מיסים והיא צריכה להפחיתם בשביל לתמרצו. ניתן גם לשים לב שהביקושים
    של הממשלה לעובדים נעשים במחירים יותר נמוכים מאשר משלם הסקטור הפרטי לעבודה ועל כן הביקושים הללו אינם אינפלציונים וכנראה שגם לא יהיו בעתיד.

    בסך הכל אני אולי מסכים עם רוח הכתבה עם שתי הסתייגויות בנתיים
    1.
    בשנתיים האחרונות יש דפלציה(חוץ מדירות בבעלות שלא נכללים) ואם יש

    בכל זאת עלייה במשכורות הרי שהיא ריאלית ויותר.
    2.
    בתור אחד(אני של אתמול) שעדיין היתה לו בכל זאת קצת מוטיבציה וידע מקצועי רלוונטי ב 2003 כשהאבטלה עלתה על עשרה אחוזים ובאמת רצה למצוא עבודה וחיפוש בנרות לעומת אחד(אני של היום) ששכח את הפירוש של המילה מוטיבציה ושכח יותר מחצי המידע המקצועי שהיה אז ברשותו והעבודה מצאה אותו כששיעור האבטלה נמוך מחמישה אחוזים – יכול אותו
    אחד להצביע על ההבדל בנקל.

    אהבתי

  23. קמיליה Says:

    לגבי משיכת מגיבים נוספים לבלוג

    נראה לי שתיאוריות מוניטריות נתפסות כנושא לדיון רק בין הכלכלנים של בנק ישראל ומשרד האוצר. נושא שמוגבל רק אלו שעקבו בעניין אחרי כל שינויי הדעה של פול קרוגמן, וספרו של מוסלר ניצב לצד מיטתם.
    רק חריגים שבחריגים הם גם חובבי תיאוריות מכל הסוגים וכל המינים, וגם חסרי מעצורים (או תובנה 😊) מלהגיב על דברים גם כשהם בקושי מבינים את הז'רגון המקצועי, וכעשירית מתוכנם.

    נדמה לי שהנושא המעורר הכי הרבה אמוציות, והכי הרבה רצון להגיב, הוא פוליטיקה ישראלית, וקונפליקטים בתוך החברה הישראלית.
    מזמן כבר לא היה פוסט בתחומים אלו.
    מצד שני, בתחומים אלו יש המוני מתחרים. כמעט כל אתר שני עוסק כמעט רק בכך.
    מצד שלישי, חסרים אתרים ידידותיים גם לימניים, משכילים, שאינם נשלטים ע'י דתיים לאומיים. זמן מה, 'מידה' מילא נישה זו של ימין חילוני משכיל.
    אך, לטעמי לפחות, הוא בתהליך הידרדרות.
    מצד רביעי, נדמה לי שזה לא ה 'cup of tea' של גיא.

    מה שחסר בבלוגוספרה העברית, להערכתי המאוד מוטה ומשוחדת, הוא התדיינויות על מה שקורה בעולם, ותהיות על מגמות השינויים בו. כולל בהכרח גם כלכלה ודמוגרפיה, אך לא רק.
    יש כמה שמתעסקים במזרח התיכון, ובשוליים גם בארה'ב. או במדיניות ארה'ב במזרח התיכון. שאר העולם די נזנח.
    בעיני סיפור הבורקיני בצרפת (או, עתיד הקונפליקט בין המערב לבין המוני המהגרים המוסלמים שחיים בו) הוא סיפור מרתק. ולכך ניתן להוסיף את נושא חופש הדת – חופש מדת, מעמד הנשים באיסלם והאם בורקיני מסמל התקדמות או נסיגה, תקיפות מיניות באירופה ע'י מהגרים ועוד ועוד. כנ'ל כל מה שקורה ביפן וברזיל.
    מצד שני, איני משוכנעת שנושאים שכאלו ימשכו המוני מתעניינים ומגיבים.
    מצד שלישי, במילא אין כוונה להתחרות ברוטר. מספיק לאתר נישה כמעט ריקה ולהיכנס לתוכה.
    (לא עולה לי כרגע לראש צד רביעי 😊 רק שאלה של זמן).

    #################################################

    לתמריץ,

    בעבר טענת שילדים חרדיים אינם קבוצת סיכון לפציעה ומוות מתאונות בהשוואה לילדים יהודים חילוניים.
    חשבתי שאתה טועה, אך התעצלתי להתחיל לחפש הוכחות.

    כמעט במקרה נתקלתי בדו'ח זה של בטרם לבטיחות ילדים.
    אנא הצץ בו

    http://www.beterem.org/pages/אחוז_הילדים_בחברה_החרדית_נפגעים_בתאונות_דרכים__פי_1.5_מילדים_בחברה_היהודית_בכלל.aspx

    #################################################

    לגיא,

    יהודה הראל, שהפנת למאמרו במידה, כתב ספר על תובנותיו לסיבות להתפרקות הקיבוצים. הספר כלל שאיפותיהם וציפיותיהם של ההוגים הקומוניסטים ומנהיגי התנועות הקיבוציות, ממצאי הרבה מחקרים שנעשו על הקיבוצים, ניתוח סקרי דעת קהל בין חברי קיבוצים, השוואות שונות בין לפני ההפרטה ואחריה ועוד. אותי הספר הזה ריתק.
    היוא היה למעשה, גם מסע אישי של אדם שהאמין בכל ליבו בתאוריות הסוציאליסטיות ו/ קומוניסטיות והפך למאמין אדוק בקפיטליזם.
    מאז קריאת הספר, יש לי פינה חמה בלב אליו.

    אבל, המאמר אליו הפנת, הטוען שאין צורך להתרגש משום דבר, קצת עצבן אותי. הוא הזכיר לי מישהי שבגיל ההתבגרות הוציאה את כל המבוגרים מדעתם כשהגיבה לכל דבר באיזה "אז מה?!" אדיש ונטול טיפת עניין.
    לא זו הגדרתי ליכולת להכניס דברים לפרופורציות הנכונות.

    אהבתי

  24. קמיליה Says:

    המאמר על האבטלה מגלובס הזכיר לי תכנית רדיו ששמעתי לפני מספר ימים.
    רעיון לגיוס המוני עובדים, ע'י הממשלה, שלמרבה הפלא מצא חן בעיני.
    וזאת למרות החשדנות שהבעתי לגבי רעיון ה mmt להילחם בדפלציה ובאבטלה ע'י העסקה המונית בפרויקטים ממשלתיים.

    הרעיון היה להילחם בתאונות הדרכים ע'י גיוס למשטרת התנועה של המוני סטודנטים, שכל אחד מהם יועסק רק בחצי משרה.
    כיום, חלק מהעלייה בתאונות הדרכים מוסברת ע'י חוסר משווע בניידות + בשוטרי תנועה.
    הכשרה על חשבון המשטרה, בדיוק כפי שהוכשרו הבודקים הבטחוניים בנתב'ג, תמורת התחיבות לעבוד x חודשים.
    הפנייה לסטודנטים בלבד מבטיחה איזשהי רמה מינימלית (שלא בהכרח מתקיימת כיום ע'י המוכנים להתגייס למשטרת ישראל).
    העבודה מתאימה לסטודנטים כיון שהיא 24/7 ובפריסה ארצית. עבודה לכל האוניברסיטאות וכל המכללות.
    אין סכנה שיתקעו במגזר הציבורי, כיון שלאחר סיום לימודיהם הם ירצו לעבוד במשרה מלאה, ובתחום אותו למדו.

    נראה ששוב קפצתי מהר מדי לפסול רעיון עם פוטנציאל.

    אהבתי

  25. גיא Says:

    קמיליה.
    תודה על ההמלצה כל הספר של יהודה הראל. נראה מעניין. בנייתם אני נהנה מכמה
    פוסטים שהוא כתב לאחרונה.
    את גם צודקת לגבי עניין משיכת קוראים נוספים. בדיוק חבר אמר לי שזה נראה
    לו בלוג בעיקר לכלכלנים. אולם, אני למשל לא ממש כלכלן וכשהגעתי לבלוג
    ידעתי אולי בקושי שקרוגמן הוא כלכלן זוכה פרס נובל וזהו. ידעתי אולי מה זה אמ.אנד.אמ אבל לא מה זה אמ.אמ.טי. אני חושב שכותב טוב יכול לקחת נושא
    כמו תיפוף תופים צרקסי(ת.ת.צ) ולעשות אותו מעניין(לא שיש חלילה משהו לא מעניין ב ת.ת.צ.)

    לגבי הבורקיני והחילוניות הצרפתית
    כגיא בכור כתבעל הטבח בפריס
    http://gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=3154
    הוא הזכיר שהתפיסה של החילוניות הצרפתית היא אנטי-דתיות.
    החילוניות הזו לא דורשת חופש מדת אלא גם את "הזכות לחילול הקודש". אם אין חילול של הדת, אין זו חילוניות ממש.

    מה שהזכיר לי את מה שכתבתי לך בפוסט הקודם על האפשרויות שמחמיצים
    אם בוחרים להגדיר משהו כנגד משהו למשל, א-תיאיסט:

    כשאדם נגד עניין או בעד עניין
    הוא למעשה לא מתעלה עליו כך הוא עלול להישאר תקוע בו ולא לעבור דרכו.

    שמח גם שאת לא פוסלת רעיונות השתלבות הממשלה בשוק העבודה.

    טוב, אני עייף גמור. להיות עם הילדים כל היום יותר מעייף מאשר לנוח במשרד.

    אהבתי

  26. קמיליה Says:

    לגיא,

    אותי אינך צריך לשכנע שגם תיפוף צ'רקסי יכול להיות נושא מרתק.

    כאשר רשת ב' וגל'צ משדרים רק מוסיקה , אני עוברת לאחת התחנות החרדיות, ומקשיבה בעניין רב לתשובות רבנים בענייני הלכה.
    כמו הסבר מלומד מדוע לחרדי אסור ללעוס ברחוב מסטיק (כולל מסטיק "רפואי" עם ניקוטין העוזר לגמילה מעישון), וכיצד זה מוכיח שהחילונים קרובים יותר לפרות מעלות גרא מאשר חרדים.

    אבל, קודם צריך למשוך את אנשים, ואח'כ לתת להם בטפטופים, במנות הולכות וגדלות בהדרגה, שיעורים בתופים צ'רקסיים.

    * * *

    מה שמזכיר לי שההתרשמות הראשונית שלי ממראה הבלוג כללה היזכרות באיזשהו דבר דפוס של הטכניון. בשניהם נעשה שימוש באותו כחול אפרפר. ללא צבעים נוספים, תמונות או עיצוב גרפי מתוחכם.
    רושם ראשוני ששידר לי משהו מאוד סולידי – רציני – שמרני – גברי – מבוגר – מעט יבשושי – שלא מבזבז את זמנו על שטויות חסרות חשיבות כמו אסתטיקה.

    ברור שבלוג זה לא אמור למשוך נערות המעוניינות להתעדכן בחידושי אופנת הלקים לציפורניים של דוגמניות העל. ואם יכנסו אליו בטעות הוא אמור להבריח אותן.
    אבל, אני חוששת שהרושם הראשוני (המוטעה) עלול להבריח גם כמה נשים, צעירים, כאלו החוששים מרצינות יתר אקדמית יבשושית, ואנשים נוספים שהיו יכולים לתרום לבלוג ולהיתרם ממנו.

    לחברת הקוסמטיקה הצרפתית לוריאל היה פעם סלוגן "לעולם אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשון".
    נראה לי שיש בו שמץ של אמת גם לגבי עיצוב אריזות מוצרים בסופרמרקט וגם לגבי אתרים באינטרנט.
    למרות שבסופו של דבר, התוכן הוא זה שיקבע אם תהיה קנייה חוזרת.

    אהבתי

  27. קמיליה Says:

    בנושא החילוניות הצרפתית.

    בצרפת, דת החילוניות היא דת מסיונרית מיליטנטית.
    היא מנסה להציל את האנשים מציפורני אמונותיהם הטפלות המסוכנות. לחלצם מהשבי המנטלי, ולהראות להם את האור.
    בדומה לקומוניזם שניסה להציל את האנשים, בניגוד לרצונם, מ'תודעתם המעמדית הכוזבת'.
    הלעגת הדתות, ופגיעה ברגשות המאמינים בהן, היא אחת הדרכים העיקריות לבצע זאת.

    בישראל, מאידך, יש חוק האוסר לפגוע בסמלי כל הדתות וברגשות דתיים. והוא די נשמר.

    יוצא הדופן הכמעט יחידי שאני מכירה הוא בחלק מהקיבוצים. הם אולצו להקים בתי כנסת בשל דרישת חלק מתושבי ה'הרחבות' ואולי גם של כמה מחברי הקיבוץ ש'חזרו בתשובה'.
    אבל, הם נוקמים! מדי יום כיפורים הוא ממקמים עמדת מנגל בסמוך לדלת בית הכנסת או חלונו, ומשתדלים שריח הבשר יגיע לאפם של הצמים, ושצהלות החוגגים יפריעו לתפלותיהם.
    בעיני, אכזריות לשמה. התעללות באנשים בשם אהבת האדם והרצון להושיעו משביו המנטלי.

    נראה שחברי קיבוץ אלו היו יכולים להשתלב מצויין בחילוניות הצרפתית המסיונרית – מיליטנטית.
    לדעתי, גם אין זה מקרי שבצרפת המפלגה הקומוניסטית חזקה יותר מברוב מדינות המערב. הקשר ברור.

    אהבתי

  28. גיא Says:

    קצר בזמן.
    קמיליה, במשך למה שכתבת
    "הרעיון היה להילחם בתאונות הדרכים ע'י גיוס למשטרת התנועה של המוני סטודנטים, שכל אחד מהם יועסק רק בחצי משרה."
    (בערך 10 על העניין)
    A Job Guarantee Would Set An Effective Minimum Wage
    (Will eliminate the need for a minimum wage)

    Even Conservatives Should Support A Job Guarantee

    אולי נרחיב בהמשך.

    אהבתי

  29. תמריץ Says:

    קמיליה, תודה על הקישור בעניין הילדים החרדים. מאוד מעניין לראות נתונים סטטיסטיים בנושא.

    אהבתי

  30. יאיר Says:

    לקמיליה,
    1. אני מאמץ את ההגדרה הטוענת שהכיבוש לא התחיל ב-67 כי אם ב-77.

    2. אני חלוק עליך שאנחנו "אוסף אינדבידואלים". לא ממקום אידיאלוגי כי אם מסיבה שזה פשוט לא התיאור האמיתי של המציאות. המקרה הצרפתי (בורקיני) היא ההמחשה הטובה ביותר של ללכת בקיצוניות לתפיסת עולם מנותקת מן המציאות. בסופו של דבר אתה מגיע למקומות הזויים. וגם התמיכה בטראמפ ממחישה זאת. נכון לעכשיו, הדת האנרכו-ליברלית ששולטת כיום בשיח מובילה באיטיות את הציבור להתנגשות בקיר. עם זאת אני אופטימי, כשם שאירופה מתחילה להבין את מצבה, אני מאמין שגם הדת האנרכו-ליברלית תתמתן, וכנראה שנישאר עם פירותיה הטובים.

    לגיא,
    3. משבר המורים לאזרחות עולה לכותרות שוב ושוב כאיזה עניין של מחלוקת שנוצרה כאן בגלל מאבקי ימין ושמאל בישראל, ובעיקר השתלטות הימין על השיח. אני חושב שהמקור העיקרי לכך שונה. היום צרכנים הפכו לאסרטיביים מבעבר. בהעדפת מוצר כזה על אחר, בחישוב עלות תועלת, בחשש גובר מזיהומים במוצרים (סלמונלה), אז למה שאותו צרכן יקבל את ההטפות של המורה לאזרחות של הבת שלו כתורה מסיני?
    משבר המורים לאזרחות הוא משבר של ערכי המערב בכל העולם, ובאתגר שהמציאות מציבה להם במקומות רבים. הקישור שהכתבה ב"הארץ" בין חששם של מורים לאזרחות לבין הימין (ראו את התמונה של נתניהו בכתבה) הוא התעלמות מהמציאות.

    אהבתי

  31. תמריץ Says:

    ניסיתי במשך איזה שבוע עיצובים שונים לבלוג אך תגובת הקהל הייתה מאוד שלילית.

    אהבתי

  32. שימי חש Says:

    גויאה
    לחברה שלך יצא פוסט ממש טוב לשם שינוי.
    אף משעשע לעיתים.
    עם מידה נכונה ולא גבוהה של ארס.
    שאפו

    ו אנ לא מתכוון לחברה ש פות. אההה ש פה פה.. סליחה
    בבלכה

    אהבתי

  33. גיא Says:

    תמריץ, בפוסט הקודם כתבת באחת התגובות
    "אולי הנתיב לעשיית אקזיט מהבלוג זה לפתוח דת כעצתו של רון ל' האברד שאמר שזה הדבר הנכון למי שרוצה לעשות הרבה כסף."
    וגם בפוסט הזה דיברנו על "מציאת מגיבים חדשים …"

    ובכן, כנראה שרון ל' האברד היה מודע כנראה ל "אפקט מתי"
    http://tinyurl.com/hdx38oa
    (המונח כנראה נטבע אחרי הקמת הסיינטולוגיה)
    בכל מקרה כנראה שיש צורך לעבוד קשה(או להכיר חברים במקומות הנכונים) עד שמגיעים לנקודת המסה הקריטית בה "מי שיש לו נתון יינתן לו ויעדיף ומי שאין לו, גם את אשר יש לו יוקח ממנו".

    לשימי חש האלרואי , כנראה שהאפקט הזה עובד גם עם חברות.

    אהבתי

  34. קמיליה Says:

    מאמר ממר'י על הנסיון של מצריים לרסן את המטיפים האיסלמיסטים. לשנות את תוכניות הלימודים באוניברסיטה האיסלמית המובילה בעולם הסוני, אלאזהר, המלבות שנאה לקופטים והתנכלויות להם.
    נראה שיסיסי במצרים עדין (?) לא הצליח ליצור את השינוי המבוקש, אך קראתי איפושהו שחסן מלך מרוקו מצליח הרבה יותר.

    נדמה לי שהמערב, כולל צרפת וישראל, אמורים ללמוד מנסיונותיהם של השליטים הערביים, הם אמורים להיות המומחים לריסון הרדיקליזציה האיסלמית.

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=875141_memri&act=show&dbid=articles&dataid=4227

    אהבתי

  35. קמיליה Says:

    ליאיר,

    א. 'לדעתי, הכיבוש' לא החל במהפך של 1977.

    אפשר לקרוא כבר בסוף שנות ה 40 את אזהרות 'ברית שלום', וחבורת היקים של האוניברסיטה העברית, מפני הקמת מדינה יהודית. בשל העוול הנורא שמדינה זו תיצור לערביי הארץ. הם היו מוכנים לחסום את העלייה לארץ של ניצולי שואה שהתקבצו ב'מחנות העקורים' באירופה, כיון שהערבים התנגדו להמשך הגירה יהודית. התנגדות שהם הצדיקו אותה מסיבות מוסריות.
    גם שוקן הסבא, קרא בעיתונו הארץ להמשיך את המנדט הבריטי. אחד הנימוקים – העוול לערבים הילידים.

    אפשר להוסיף גם את ההתנגדות 'המוסרית' של מפ'מ / השומר הצעיר להקמת מדינה יהודית, במקום מדינה דו לאומית, בה היהודים יהיו מיעוט קטן,
    כנ'ל תנועת מצפן על המוני פיצוליה והסתעפותיה, אודי אדיב ואורי אבנרי, ועוד ועוד ועוד.

    לאחר המהפך של 1977 , מיעוט קטן, די שולי ודי דחוי אפילו ע'י המרכז – שמאל הישראלי ההגמוני, קיבץ אליו המוני תומכים שחשו שאיבדו את המדינה הנפלאה "שלהם". הם הפכו לקול מאוד דומיננטי בשמאל הישראלי. כולל השתלטות על אחת משתי מפלגות השלטון במדינה.

    ב. אני עצמי איני לגמרי עומדת אחרי הגדרת ישראל כאוסף של אינדיוידואלים או כאוסף של שבטים.
    הנושא נראה לי הרבה הרבה יותר סבוך, ואין לי כוח וזמן להיכנס אליו עכשיו.

    ג, אני מתביישת להודות שאינני מכירה את הדת האנרכו -ליברלית.
    אשמח אם תוכל להסביר למה הכוונה ו/או לתת הפניות.
    מאוד מסקרן אותי.

    אהבתי

  36. קמיליה Says:

    לגיא,
    נותנים לך אצבע, ואתה מייד רוצה את כל היד? 😊
    נסוגתי בצעד אחד מהתנגדותי להעסקה המונית ע'י הממשלה, ואתה מייד רוצה שאסוג ארבעה צעדים נוספים?

    שום guarantee !!!
    אני מתנגדת, עקרונית, להתחייבויות חד צדדיות.
    על אחת כמה וכמה התחייבויות שימומנו מכספי המיסים שאני משלמת.
    בהעדר שוט של פיטורים – המוני אנשים עלולים להסיק שהמחויבות שלהם למשלמי משכורתם מתמצת בחובתם להגיע למקום העבודה, ולשחק, להתקשקש ולנוח דווקא בו.

    אגב, אחת מהסיבות הרבות שמונה יהודה הראל בספרו לקריסת הקיבוצים קשורה לנושא זה של העדר תמריצים להתאמץ.
    המוני אנשים שידעו שכל צרכיהם ימולאו גם אם תרומתם למשק תהיה סמלית בלבד.
    היזמים, המוכשרים והחרוצים, חשו כ'פראיירים' ונדחפו לעזוב את הקיבוץ (או להצטרף לרוב הנרפה שנותר בו) . תהליך סלקציה שלילית הרסני, בשל מערכת תמריצים מעוותת, שנמשך עשרות שנים.

    איני רוצה שישראל תהפוך לקיבוץ ענק אחד. אפילו אם יהיה זה קיבוץ 'מחודש', שהמשכורות בו דיפרנציאליות.
    בניגוד לקיבוצים, אין בעולם רשתות ביטחון מייטיבות שיקלטו מדינה שלמה שקורסת.
    ראה הטרגדיה בוונצואלה.

    אהבתי

  37. גיא Says:

    קמיליה , אם היית מבקרת אצל פרופורציומטריסט מורשה והיית
    לוקחת דברים בפרופורציה היית מבינה ש"כל היד" זה משהו כמו זה
    http://tinyurl.com/jule57b

    🙂 🙂 , אבל ברצינות – אם היית מאזינה לקטע השני
    בדקה 2:15(עד הסוף) היית נוכחת
    שמדובר בנהפוכו על "הם מעמידים פנים שהם משלמים לנו שכר הוגן תמורת עבודתנו, ואנחנו מעמידים פנים שאנחנו עובדים". הם מדברים על ערכים אמריקאים
    קפטליסטים בניהול המודל ולא על "מדינת קיבוץ" ויש להם חברים קונסרבטיבים
    לא מעטים שמקלים את התוכנית.

    אי לכך, אני מבקש ,בכל לשון של בקשה , לא ליחס לי כוונות או דברים שלא נאמרו
    שאחרת לא נוכל לנהל דיון רציני אם תדמייני ש

    בסוף כל משפט שאני אומר בו "ממשלה"
    יושב קומינסט עם נרגילה
    אפילו אם זה מתחיל בסיביר
    או בהוליווד עם הבה נגילה .

    בברכה.

    וגם בלי קשר(באמת) אבל ראוי לציון.
    הייתה איזה תוכנית עכשיו ברדיו על רה"מ לוי אשכול.
    הוא היה בדחן ידוע וביקש שכשהוא ימות יקברו אותו על הבטן ככה
    שכל מי שביקר אותו יוכל לנשק לו ת'תחת.

    אהבתי

  38. שימי חש Says:

    גואיה היבוסי
    האם עיינת בפוסט המדובר של חברתך?

    בבלכה

    אהבתי

  39. גיא Says:

    זה גאיוס קליגולה פלוניקוס סאזר בשבילך.
    אכן , עיון עיינתי אבל לא ראיתי כלל בשורה חדשה לאומה
    ואני חושש שהישארות באיזור הנוחות בכתיבה שלש שנים,
    כשיש כשרון לפרוץ למקומות אחרים ,
    אינה מעידה בשטח על פילוסופיה שחותרנת לסקרנות
    ולבלתי שבירות(לא שהתחברתי
    אי פעם לפילוסופיה כזו או שהיתה הקאפ אוף טי שלי )
    אם הינך חושב שפיספסתי משהו אנא האר עיניי.

    בבלכה

    אהבתי

  40. גיא Says:

    הקיווצר , הקטע השני לעיל נותן תשובות אחת לאחת לכל החששות שקמיליה העלתה בתגובה להלן
    https://tamritz.wordpress.com/2016/08/19/%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9D/#comment-17533
    כולל נתונים אמפיריים על הצלחה של תוכנית דומה בארגנטינה(דקה 3:30) ששם תוך שנתיים עברו חמישים אחוז(לא דובר בתוכנית קטנה -מיליון מוך שתיים) מהמועסקים מהסקטור הממשלתי לפרטי כשמדובר באנשים שמעולם(!) לא עבדו בו.

    אז אני מקווה שנמשיך בקו של השקפה כלכלית שמכבדת את הניסיון ואת הנכונות לאסוף בשקידה ממצאים אמפיריים ולבנות מהם מסקנות בזהירות.
    אני חושב שהקטע שהבאתי צריך לכל הפחות להביא לידי שקילת התוכנית בראש פתוח.

    .

    אהבתי

  41. קמיליה Says:

    לגיא,

    א. אני מודה שהפסקתי לצפות בסרטון הוידיאו השני כבר לאחר דקה או שתיים.
    אבל, יש לי שפע תירוצים (שלפחות אותי הם משכנעים). 😊

    1. כללית, אני בד'כ מעדיפה לקלוט מידע מקריאה מאשר משמיעה.
    שונות בינאישית מוכרת בפעילות המוח, שאינה קשורה כלל לבחירה חופשית של האדם. בקטגוריה בה נמצאים גם כל שאר ליקויי הלמידה.

    2. ההעדפה מתחזקת פי כמה וכמה כאשר הדובר בהרצאה / פנל מתדיינים מצולם:
    – מדבר לאט מדי עבורי (שכיח בעברית) או מהר מדי עבורי (שכיח באנגלית)
    – בעל דיקציה לא מספיק ברורה, ממלמל, בולע מילים וכו'. דובר שאפילו לא היה יכול להיות מועמד להתקבל לקורס קריינים של ה b.b.c או קול ישראל. (מפריע לי יותר באנגלית)
    – הצילום חובבני, סטטי, ואינו עוקב אחרי פני המדברים.
    – פס הקול כולל רעשי רקע
    – אני נמצאת בסביבה עם הרבה רעשי רקע
    – הסרטון אינו מלווה בכיתוביות בתחתית המסך
    אוסף בעיות שחגגו בסרטון זה.

    3. אף אחד לא משלם לי על השקעת מאמצי ריכוז והקשבה קשים, בנושא שרמת העניין שלי בו אינה מאוד מאוד גבוהה.

    ב. אכן לא נפגשתי מעולם עם פרופורציומטריסט מורשה.
    אבל, פעם בחודשיים – שלשה אני נוהגת להתייעץ עם פרופורציומטריסט, שהוא אמנם לא מורשה אבל שירותיו ניתנים בחינם, ללא צורך להמתין בתור, ובכל זמן ומקום הנוחים לי.
    (כלומר, לעיתים רחוקות אני מתייעצת עם עצמי לגבי שמירת דברים בפרופורציות הנכונות.)

    לטענתו, המוצדקת לחלוטין גם לדעתי, שמיעת סדרת הרצאות בסניף המפלגה הקומוניסטית הישראלית, על השילוש הקדוש של פשעי הציונות הישראלית (קפיטליזם, אמפריאליזם וקולוניאליזם), אינו רק מסירת כל היד. הוא מחייב להוסיף גם פרוסה עבה של הצוואר. נימוקיו:
    1. לפני תחילת ההקשבה להרצאות – יש חובה לנתק מיידית את כל אספקת החמצן למוח.
    2. אין קומוניזם בלי נהרות של דם.

    אני חוששת שעבר זמן ארוך מדי מאז הפעם האחרונה בה התייעצת עם הפרופורציומטריסט שלך. או שדברת איתו רק על נושאים אחרים, ושכחת להתייעץ גם על הנושא הזה 😊

    ג. יש לי רשימה מאוד ארוכה של אסוציאציות ודימויים למילה קומוניזם / קומוניסט.
    יש לי גם רשימה המתחברת למילה נרגילה / מעשן נרגילה.
    אבל, אין לשתי הרשימות הנ'ל שום מכנה משותף. למעט תחושות רתיעה ודחייה.
    אשמח לקבל הסבר למשמעות הדימוי, שחזר כבר פעמיים, של "קומוניסט עם נרגילה". אני סקרנית.
    ובהזדמנות חגיגית זו, אולי להוסיף גם הסברון לקשר שלהם להוליווד ול'הבה נגילה'.

    ד. האם הדיון בינך לבין שימי חש הוא על הפוסט האחרון של דורין הרטמן באתר הסולידית?

    אם לא:
    תתביישו! לא מנומס להסתודד בחברה! 🙅

    אם כן:
    1. בפוסטים האחרונים היא אמנם לא מחדשת הרבה, אך כל המפרסמים, הפוליטיקאים, המסיונריים והגורואים למדו שעליהם לחזור על כל מסר עשרות או מאות פעמים, בניסוחים שונים, לפני שיקלט.
    לפי תגובות התודה וההוקרה של רוב המגיבים נראה שהיא צודקת בדרכה להשיג את מטרתה.

    2. אי אפשר להתכחש לכשרונה למצוא ולשבץ תמונות מרהיבות, המחזקות את מסריה המילוליים. בפוסט האחרון – תמונת חבורת הכלבים, המרחרחים זה את עכוזו של זה, מדליקה.

    אהבתי

  42. גיא Says:

    טוב, אני אענה בחלקים משום שאני קצר במשאבי זמן
    כי מרעילים אותי גרביטציונית ותיאולוגית(במובן הרחב) פה בעבודה.
    אני דימיתי שיש לנו אסוציאציות ודימויים משותפים
    משום שהתוודת בעבר על עבר סמולני 🙂

    כמו שלי
    וחשבתי שהוא
    כולל את את שירי נכסי הצאן וברזל של מאיר אריאל

    בניהם השורות המוכרות

    "בסוף כל משפט שאתם אומרים בעברית יושב ערבי עם נרגילה, אפילו אם זה מתחיל בסיביר או בהוליווד עם הבה נגילה"
    פירוש מקובל –>
    השורה תוארה כהקבלה לטענה של העם הפלסטיני לפיה כל קיומה של הציונות (המשולה בשיר, לפי פרשנות זו, למשיכה לאישה) מבוסס על חורבנו של הרעיון הפלסטיני
    (אף פעם לא אהבתי או הסכמתי)
    מכאן עשיתי הומאז (אר-תגובו) והלכתי הפוך על הפוך ובשלילה על המשפט
    המוכר בשביל להדגיש שההכללות ולקיחת הדברים לקיצון
    מובלים לשגיאה הלוגית של המדרון החלקלק

    השיר בכל מקרה אחלה

    אהבתי

  43. גיא Says:

    לגבי סעיף ד. כן.
    היא לא מחדשת או מחדשת מעט כבר כמה שנים. כנראה כשם הפוסט פה
    http://www.hasolidit.com/אויש-אבל-זה-כל-כך-לא-נוח#comment-3132
    זה לא נוח לצאת מאיזור הנוחות.אין לי בעיה עם החזרה המיסיונרית על המסרים (למרות שלא כולם הקאפ אוף טי שלי … אני בעיקר בענייני הפרישה)אבל אפשר להוסיף נדבחים נוספים. בקשר לתגובה שקישרתי אליה – לי גם אין בעיה עם ההתנשאות (משעשע אותי גם אם על חשבוני(בעצם ,בעיקר אם על חשבוני)) אבל פוסטים בכיוון של השורות האחרונות בתגובה היו מתקבלים בברכה.

    אגב, אני בתור פורש ממש לא רוצה שכולם או הרוב או אפילו המיעוט יפרשו
    ואין לי בעיה בכלל עם קרייריסטים או ג'וב לאברס . הדבר האחרון שחסר לי
    הוא שהם יסתובבו בין הרגלים ביום חופש או יתפסו לי מסלולים בבריכה.
    נוסף, קמיליה , אם עקבת אחרי טיעוני אמ.אמ.טי אז ברור בשיטה הנוכחית
    שאם הפרטים יגבירו חסכון זה אומר תלות יותר גדולה בממשלה שכן ההוצאות של הממשלה הם החסכון של הפרטים. ממש יין ויאנג….
    אגב, גם בשיטה הקודמת אם הפרטים חסכו ופחדו להוציא דבר שהוביל לעוני ומחוסר אז הממשלות התערבו יותר -רק שאז הם הכריזו מלחמות על ממשלות אחרות.

    לגבי ד.2 אני בהחלט מסכים שאי אפשר להתכחש לכישרון (וזו בכלל לא הכוונה) רק חבל שהכשרון מסתגר באותם המסרים ולא חותר להיות אושיות רנסאנס (כפי שהוכרזה המטרה בפוסטים הישנים).
    נ.ב לדעתי האישית , גם אי אפשר להתכחש שהתגובות לפוסט שהבאתי היו הרבה יותר מעניינות ( ולא , דווקא הפעם אני לא מדבר (רק ) על תגובותיי 🙂 )

    אהבתי

  44. גיא Says:

    ממליץ לעבור שם על התגובה של המגיבה ברלינאית (התגובה השניה בפוסט) ועל הסיפור של הסבתא מהסיפור של מאיר שלו. אני הגבתי שם
    בזמנו תגובה דומה(*) לזו שהגבתי כאן בעניין הצרפתים עם הבורקיני שמרוב ההתעסקות בנושא לא עוברים דרכו וכו' (משהו כמו once you get the message hang up the phone ) אבל היא (התגובה) כנראה נמחקה משום שהיתה מצורפת לסרט.

    (*) אז אולי בעצם גם אני לא מחדש הרבה אבל אפילו אני יכול לומר ולראות שנהפכתי מ'ארלוזורביסטי (מירב) לאמ.אמ.טיסטי.

    אהבתי

  45. תמריץ Says:

    לגבי עניין התאונות לילדים בציבור החרדי – מצד שני קראתי היום הסטטיסטיקה הזו:
    על פי הנתונים, צעירי מודיעין עילית נפגעים בשיעורים הנמוכים ביותר ביחס לשאר צעירי ערי ישראל, עם מדד של 0.72 צעירים נפגעים לכל 1,000 צעירים ביישוב, נכון לשנים 2007-2009. יחד עם צעירי מודיעין עילית, בעשירייה המובילה, ניתן למנות גם את צעירי הערים בית"ר עילית, קריית מלאכי, בית שמש, רהט, אום אל פחם, שוהם, אלעד, דימונה וערד
    http://www.oryarok.org.il/?p=2368

    מפתיע.

    אהבתי

  46. קמיליה Says:

    לגיא,

    אני מכירה את שירי מאיר אריאל, אבל כושרי לעקוב אחרי רצף החשיבה והאסוציאציות שלך די דומה ליכולתי ליישם הנחיות מילוליות איך לעשות צוקהרה בגוף ישר, עם היפוך כפול לאחור, ונחיתה בגוף ישר.
    מסתבר שאיני מסוגלת לעשות אפילו את הניתור הראשוני לגובה הנדרש בכדי להבין שקומוניסט וערבי הם מילים נרדפות. שלא לדבר על כל השלבים הבאים של שינויי כיוון, והפוך על הפוך.
    נראה שגם לגבי נושא זה אאלץ להרים ידים. 😊

    קראתי את הפוסט הישן של הסולידית, והתגובות אליו. כולל כמובן גיא והברלינאית. אכן מעניין.
    עצוב להיווכח שלא רק שאין שום התקדמות בהשוואה למצב לפני שנתיים וחצי, יש אפילו נסיגה. הפוסט החדש ותגובותיו פחות מעניינים מהקודם.

    אין לי שום התנגדות עקרונית לקצת התנשאות, ובעיקר אם היא משעשעת. אבל מתנשאים חייבים להיזהר שבעתיים מהאחרים לא להיתפס כמגוחכים בעצמם.

    בעיני הטיעון שכל מי שאינו נוקט בחסכנות קיצונית עושה זאת רק בגלל תחרות על סטטוס ומעמד חברתי – הוא די מגוחך.
    אנשים מתקלחים במים חמים, מפעילים מזגן בקיץ ומעדיפים לשלם לאינסטלטור לפתיחת סתימה בביוב – לא בכדי להרשים את חבריהם לעבודה.
    כנ'ל הבחירה, המאוד יקרה כלכלית, לגדל ילדים ו/או לאמץ חיות מחמד. הרדוקציה של הכל לתרבות הצריכה ולתחרות על סטטוס אפילו אינה ראויה לתגובה. ובכך, אני מתנשאת עליה 😊

    מוזר לי שאינה עוסקת כלל בנושאים כלליים, מעבר לאינדיוידואל.
    לא בהכרח פוליטיקה, שרק תסבך אותה עוד יותר עם התנגדויות חריפות, אלא בנושאים כמו מקרו כלכלה, איכות סביבה, בריאות, דמוגרפיה, השפעת הפרסום על תרבות הצריכה וכדומה.

    אני מניחה / מנחשת שהיא ליברטיאנית אדוקה – אבל גם ליברטיאנים מתעניינים בנושאים כלליים.
    היא כאילו חיה בבועה שרק היא נמצאת בתוכה.
    מה שמעלה בי תהייה מדוע בחרה לחיות דווקא בישראל. יש מקומות עם פחות מיסים על ההון, ויוקר מחייה נמוך יותר. אם יש לה סיבות, מעבר לכוח ההתמדה, היא יכולה לכתוב גם עליהם.

    אהבתי

  47. קמיליה Says:

    לתמריץ.
    ההפנייה שלך היא לעמוד הבית של אור ירוק.
    איפה נמצא המאמר הספציפי?

    אהבתי

  48. גיא Says:

    לקמיליה , אני מסכים כמעט עם כל מה שכתבת אך אני רוצה להדגיש
    שאני מחבב את הסולדית ומחזיק מהשגיה בהפצת מסרים (שעם חלקם אני מסכים) בתפוצה נרחבת ופורצת גבולות הבלוגוספירה. הביקורת מגיעה ממקום של חבל …. ולא של רוע לב ( אותו אני שומר בעיקר לכלכלנים אוסטרים). לדידי ביקורת , כמו האמת , היא מצרך יקר ולכן יש להשתמש בה
    במשורה.

    אהבתי

  49. קמיליה Says:

    לגיא,

    ביקורת על אחרים היא אחת מהנאות החיים שאינה מחייבת הוצאת כספים.
    דוגמא ליישום מופלא של משנתה של הסולידית. 😊

    גם אני מעריכה אותה, הן כאדם שהגיע בכוחות עצמו לתובנות עצמאיות על העולם והחברה, והן כמי שהצליח לאזור כוחות לנהל סגנון חיים המעורר נגדו הרבה לחצים חברתיים.
    אני מעריכה גם את נכונותה לחלוק את תובנותיה ועצותיה עם אחרים ויכולתה לעשות זאת.

    יחד עם זאת, אני מסכימה עם אבחנתך על היתקעות. על אי מיצוי הפוטנציאל הענקי שלה.

    לידיעתך, כשאני באמת מרושעת – אני נשמעת אחרת. 😊

    אהבתי

  50. תמריץ Says:

    הסולידית הצליחה דרך הבלוג שלה לחולל ממש תנועה שלמה. זה מעורר הערכה. אני חושב שבפן המקרו כלכלי חסכנות יוצרת בעיות בשיטה הכלכלית הקיימת, אבל ליחידים היא עשויה להיות בחירה נבונה.

    אהבתי

  51. גיא Says:

    🙂

    לגבי הסיפא : הבטחות , הבטחות 🙂 🙂

    אהבתי

  52. תמריץ Says:

    קמיליה, אולי הקישור לא עובד רק בטלפון הסלולרי?

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: