טורקיה היום, ישראל בעתיד

מדינה חצויה בין שלטון דתי קנאי שנבחר דמוקרטית ונתמך בידי ההמונים, לבין אליטות דתיות וחילוניות המתעבות אותו. זהו מצבה של טורקיה של ימינו, ששיאו האלים והלא צפוי בניסיון ההפיכה הכושל בליל שישי. היא אינה דומה לישראל בימינו. אבל ישראל בעתיד הרחוק, בזמן שעד אליו יישברו גלים רבים לחופי הים התיכון, בהחלט יכולה להידמות לה. כבר היום אפשר לראות לכך סימנים – העיר ירושלים כבר התנהלה בדיוק כך, ומן הסתם תשוב לאופן התנהלות זה בעידן שלאחר ניר ברקת. נשלטה בידי רוב חרדי שבתי המשפט, היועצים המשפטיים והמשטרה בחנו מעשיו בשבע עיניים.

בדמוקרטיה קיימת סתירה בסיסית בין רעיון שלטון הרוב לבין רעיונות החירות והחופש החילוניים. שני הרעיונות יכולים להתנגש בקלות, מאחר שאין שום ערובה שהרוב יתמוך דווקא בחירות. אדרבה, המגמות הדמוגרפיות הכלל עולמיות מלמדות שאנשים שתומכים בערכים ליברליים נוטים להוליד פחות ילדים מאלו שסולדים מהם. הדמוגרפיה של העתיד תצביע באופן דמוקרטי נגד החירויות החילוניות.

במקומות שבהם אין לרוב הדמוקרטי אמון בערכים ליברליים קיימים שני קטבים של שלטון לגיטימי. מצד אחד קיימת הממשלה, הגורם שנבחר ברצון העם והוכתר בידי פקידי בחירות טרוטי עיניים אחר ספירת עוד פתק ועוד פתק. מצד שני קיים הגורם שאחראי לאכוף ערכים דמוקרטיים חילוניים, כמו בית המשפט העליון אצלנו וכמו הצבא במסורת הטורקית. בישראל של היום שני הצדדים עדיין לא הגיעו לעימות חזיתי של אמת. בישראל של מחרתיים יש סיכוי גבוה מאוד שהדבר יקרה. האליטות מטבע הדברים צפויות להיות בעלות שליטה במערכת המשפט, במנגנונים הביורוקרטיים ובפיקוד הבכיר של הצבא ושל המשטרה, אבל לא בקלפי.

החברות הדתיות והחילוניות בישראל משתנות ללא הרף. לא דומה המפד"ל של חיים משה שפירא היונה הצחורה לחרדיות הלאומית שבקעה מגוש אמונים. לא דומים החרדים של ראשית המדינה ותנועת פועלי אגודת ישראל לחרדים בני חברת הלומדים. הסוציאליזם החילוני איבד מכוחו, אך הבורגנות החילונית עודנה כוח משפיע והצטרפו אליה העולים מרוסיה. אין לדעת איזה תמהיל של קנאות ולאומנות ירוכז בדתיים של העתיד, אבל סביר להניח שיהיו להם מחלוקות קשות ונוקבות עם החילונים במדינה. לשני הצדדים יהיה קיים הפיתוי הטורקי. לדכא ולרמוס חירויות כדי להבטיח שלטון מצד אחד. להגיב בהפיכה צבאית שתשים לאל את רצון הבוחר מצד שני. בצד החיוב אפשר למנות כמה גורמים שבכל אופן מבדילים את החברה הישראלית מהטורקית ומותירים סיכוי סביר לעתיד טוב יותר לישראל.

חולשה זה כוח

ישראל הרבה יותר פגיעה מטורקיה. זה מקור חולשתה אבל בהקשר  הנוכחי זהו יתרון. ישראל תזדקק לתמיכת המערב כדי להתקיים ותצטרך את מיטב המוחות בתוכה כדי להמשיך ולשגשג כלכלית באופן שיאפשר לה גם להגן על עצמה ולהדוף סכנות קיומיות. מחלוקת פנימית שתיושב בכוחנות ולא בדרכי שלום ובהסכמה תאיים על היכולת של החברה להתגייס מול האויב. יהיה זה טירוף מצד תושביה של מדינת רצועה צרה לחופי הים התיכון להתעמת אלו עם אלו באופן שישרת את מאות מיליוני השכנים שרוצים לראות את כולם מוטבעים בים.

קשה לראות את ארה"ב והעולם המערבי מחויבים למדינה דתית שאינה מכבדת זכויות אזרח. את טורקיה של ימינו הם מכבדים כי הם זקוקים לה נואשות לצרכים אסטרטגיים. אבל סביר להניח שמיהודים יהיו להם דרישות גבוהות יותר מאשר ממוסלמים. גם עיקר חשיבותה האסטרטגית של ישראל הוא בריכוז המוח היהודי שבה, ומוח זה ינדוד למחוזות אחרים אם בארץ תשרור קנאות פרימיטיבית המושלטת בכוחנות.

נורמות אי אלימות

רצח יצחק רבין הביא לקצה את התמימות. יהודים מסוגלים להרוג יהודים אחרים על רקע פוליטי. אבל עשרים שנה חלפו ואירוע דומה לא שב על עצמו. גם לא כדוגמת רצח אמיל גרינצווייג ב-1983. שבעים שנה חלפו מאז אלטלנה וגם לכך לא הייתה מקבילה. טראומת ההתנתקות עברה ללא נפגעים בנפש. החברה היהודית בישראל הוכיחה שנורמות של אי אלימות על רקע פוליטי חזקות בה. נראה שהמצב משתפר כי האלימות של שנות השמונים והתשעים שככה. שמעון פרס ספג עגבניות בבחירות 1981. בוז'י לא.

המחזות שראינו מטורקיה הם מזעזעים – לינצ'ים הנעשים בחיילים ברחוב אינם דבר שאתה מצפה לראות ב-2016 במדינה החברה בנאט"ו. מקווה שלא אחשב נאיבי עד גיחוך אם אאמין שהחברה הישראלית העתידית לא תפיק מתוכה מראות כאלו.

הפיצול הדתי

ירושלים יכולה הייתה להישלט בידי חרדים שלטון מלא כבר מזמן, אולם הפיצול הפנימי בעוכריה. כוחות דתיים עלולים להילחם זה בזה עם אגרופים וציפורניים, ביותר שנאה משהם מקדישים לאויב החילוני. יעיד העימות על ישיבת פונוביז' שהוציא את החרדים הליטאים מאיזון. רוב דתי יהיה חסר משמעות אם מרכיביו ישנאו זה את זה עד כדי כך שיעדיפו שיתוף פעולה עם הכוחות החילוניים. ברם, דווקא הדוגמה הטורקית מראה שפיצול בשורות הדתיים אינו מבטיח את הישרדות החילוניות. לא היה די בטינתו של הפלג הגולני האיסלמיסטי כדי להביא להדחת ארדואן.

אין אידאולוגיית השתלטות דתית

אנחנו יודעים שהרבה דתיים יחיו בעתיד בישראל, אך לא יודעים מה המשנה האידאולוגית המדויקת שתנחה אותם. לבטח היא לא תהיה זהה להשקפה הדתית העכשווית, כפי שזו אינה זהה לחשיבת העבר. למשל המזרחי ההיסטורי תמך בתכנית אוגנדה ואילו חב"ד ההיסטורית הייתה אנטי ציונית קנאית. שתי תנועות אלו בהווה מקדישות עצמן לחזון ארץ ישראל השלמה.

בהווה לא קיימת אידאולוגיה דתית משמעותית הקוראת להשלטת הדת על המדינה. החרדים עדיין נרתעים מרעיון כזה בשל תחושתם שאין זו אחריותם ההיסטורית כל עוד משיח לא בא. החרדים הלאומיים פוסלים זאת בשל הדגש שלהם על אחדות העם והחיבור לכל חלקיו. הדתיים הבורגנים נטולי כל עניין בכך בשל בורגנותם. אין לנו ביטחון שלא תצוץ אידאולוגיה כזו ובפרט כשרואים את התנהלות נערי הגבעות למיניהם, אך אלו מעטים וגם סביבתם הקרובה מסתייגת מהרבה ממעשיהם.

אופציית הקנטוניזציה

קיימת חלוקה גאוגרפית די ברורה בין אזורים דתיים וחילוניים בישראל. למשל אזורים בהם מצעד הגאווה נצעד ללא הפרעה ואזורים בהם הצועדים בסכנה, מקומות בהם פתוחים עסקים בשבת ומקומות בהם הם סגורים על סורג ובריח. המונח "מדינת תל אביב" מתאר יפה את החלוקה הזו, גם אם לא במדויק מאחר שמובלעות חילוניות קיימות בכל הארץ, הרבה בשל העלייה מרוסיה. הפתרון הפשוט והמתבקש מאליו למתחים דתיים בעתיד הוא חלוקת הארץ על בסיס קיום מובלעות אוטונומיות. המדינה תישאר אחת אבל בכל נושא של דת ומדינה יהיו תקפים חוקי הקנטון. זהו הפתרון ההגיוני ביותר למתחים דתיים, ופתרון שהשימוש בו יהיה חיוני יותר ככל שהקיטוב הדמוגרפי ייגבר. הדבר החכם ביותר הוא לנסות לקדמו פוליטית כבר היום, כדי להסיר את הצל הטורקי מעל עתידנו, וכבר טענתי את הטיעון הזה בהרחבה.

110 תגובות בנושא “טורקיה היום, ישראל בעתיד

  1. אחת השאלות המעניינות בעיני היא מדוע האנטישמיות בארה'ב חלשה מהאנטישמיות באירופה. לכאורה, המסורת התרבותית האירופית של ארה'ב הייתה אמורה לכוון לרמת אנטישמיות דומה בשתי היבשות.

    התשובה הטריוויאלית היא הגזענות הקשה כלפי השחורים בארה'ב (בעבר גם כלפי האינדיאנים וכיום גם כלפי ההיספאנים).
    מבחינת הוואספים – גם הקתולים וגם היהודים הם לכל הפחות לבנים. ולפיכך כל הלבנים יתייצבו ב"מחנה שלנו" מול השחורים והאינדיאנים.
    בעת "מלחמה באויב" האתני / גזעי יש ללכד את השורות, ולסלוח לבני המחנה שלך גם על חטאיו (כמו שייכות לדת הלא נכונה).

    באופן דומה לגבי ישראל – כל עוד אנחנו במלחמה מול הערבים / המוסלמים, (ובשוליים גם כנגד העולם העויין) קיימת מוטיבציה עזה של כל סוגי היהודים לשמור על לכידות המחנה, או לכל הפחות על איזשהי סולידריות בסיסית. למרות ההבדלים הגדולים בהשקפות העולם ובאורחות החיים – כל היהודים בישראל תופסים זה את זה כבני ברית במלחמה. כנמצאים באותו צד.

    העובדה שגם לחרדים, גם לדתיים, גם למסורתיים וגם לחילונים אותו אוייב ערבי משותף – בולמת ביעילות הסלמה של מחלוקות, ומדכאת אלימות פנים יהודית מאורגנת.
    מאז הסזון ואלטלנה – כל האלימות הפוליטית הפנים יהודית הייתה רק אלימות של יחידים או של קבוצות שוליים, שגונו ודוכאו ע'י רובה המכריע של החברה בישראל.

    כיון שאיני צופה שהסכסוך הישראלי – ערבי / יהודי – מוסלמי יסתיים בעשרות השנים הקרובות, גם איני צופה שתפרוץ אלימות פנים יהודית מאורגנת בקנה מידה משמעותי כלשהו.
    נגזר עלינו להילחם באויב חיצוני, ולפיכך נגזר עלינו להאלץ למצוא דרכים לחיות בשלום זה עם זה.
    גם קנטוניזציה היא אחד הפתרונות האפשריים.

    אהבתי

  2. קמיליה, ההסבר שלך להעדר האנטישמיות היחסי בארה"ב נשמע נכון. ועובדה שגם באירופה מרגע הגעת המוסלמים השתפר היחס כלפי היהודים אצל הימין האנטישמי.

    אהבתי

  3. שטויות במיץ עגבניות. האם הקיטוב בין השמאל לימין כיום לא יכול להוביל למהפכה צבאית בישראל כמו בתורכיה? המשכילים יקחו בצדק את השילטון מידי מנשקי הקמעות
    העדר האנטישמיות בארה"ב הוא יחסי מאד. ארה"ב הוקמה על ידי אנשים שנרדפו באירופה וברחו משם בשל דתם ולכן היו סובלנים יותר, בתור מדינת מהגרים צעירה יחסית הם קיבלו שוני בסובלנות. הגישה הלברלית צמחה משם לימינו, המסורת שונה מאירופה, ועדיין קיימת שם לא מעט אנטישמיות. אתם פשוט מקשקשים מהגגי ליבכם. עד לא מזמן היו שם מועדונים שלא קיבלו יהודים ויהודי עדיין נחשב פחות. יהודי מצורע בארה"ב בערך כמו באירופה.

    ליכוד שורות בעת צרה ולחצים אצל היהודים הוא חלום באספמיה, ילדותי, ליהודים יש הסטוריה עקבית של מלחמות אחים:

    לחצים סכיזמוגנטיים מאפיינים, כנראה, כל קיבוץ אנושי. עמים רבים חוו סכסוכים פנימיים קשים, מהפכות אלימות ומלחמות אזרחים עקובות מדם. ובכל זאת, נדמה שהיהודים ניחנים בנטייה חריגה לפלגנות. "העם היהודי היה מפולג מאז ראשיתו", כותבים ארתור הרצברג ואהרן הירט-מנהיימר בספרם יהודים: דמותו של עם. "כאשר היה ליהודים, מדי פעם, משהו שדמה למבנה מאוחד", הם מציינים בצער, "היו ימיו קצרים".19 הרצברג והירט-מנהיימר נוגעים בנקודה חשובה, שמפתה מאוד לזהות בה דפוס היסטורי: כל אימת שעלה בידי עם ישראל לכונן קהילייה גדולה, הנהנית מאוטונומיה במידה כזו או אחרת, הוא נתקף עד מהרה דחף עז – כמעט בלתי נשלט – לקרוע את עצמו לגזרים.
    כבר במבט ראשון אפשר להתרשם כי מדובר במחלת ילדות חשוכת מרפא. המקרא אינו חוסך מקוראיו את האמת העגומה על שנאת אחים ועל הקטל ההמוני הנגרם לעתים בגינה: בהוראת משה, בני שבט לוי הכו בחרב שלושת אלפים איש מקרב החוטאים שסגדו לעגל הזהב; השופט יפתח הגלעדי טבח ארבעים ושניים אלף מבני שבט אפרים ביום אחד; המלחמה שהכריזו בני ישראל על אנשי בנימין, בעקבות האונס הברוטלי של הפילגש בגבעה, גבתה את חייהם של רבבות בני אדם משני הצדדים וכמעט שגזרה כליה על השבט הקטן; ממלכות ישראל ויהודה התעמתו כמה פעמים לאחר הפילוג, ויהואש בן יהואחז אף עלה על ירושלים בראש צבא ובזז את אוצרות הארמון ובית המקדש.
    אף אחד מן האירועים האלה, קשים ככל שיהיו, לא נחקק בתודעה ההיסטורית היהודית כאסון לאומי. הם משתייכים לשלב מוקדם יחסית בהתפתחות האומה, תקופה של חיפוש דרך והתבוססות בנחשלות רוחנית ומוסרית. הפלגנות של ימי בית שני מוצגת במקורות כתופעה חמורה לאין ערוך: העם החבול, ששב מן הגלות אל ארצו החרבה, כבר החזיק בתודעה לאומית מגובשת ובמסורת תרבותית מרשימה, ובכל זאת התפרק בנקל לסיעות ניציות. וכפי שמסבירים חז"ל, הסחף הסכיזמוגנטי, שנעשה אלים יותר ויותר, הוביל לבסוף לקטסטרופה מחרידה:
    מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלושה דברים שהיו בו: עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים… אבל מקדש שני, שהיו עוסקים בתורה ובמצוות וגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם, ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש עבירות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים
    מלחמת האחים שהשתוללה בירושלים במהלך המרד הגדול היא, בלא ספק, הכתם המביש ביותר בקורות ישראל. קבוצות הקנאים שהתבצרו בחלקיה השונים של העיר הפכו אותה לבית מטבחיים וערכו זו בזו – ובכל מי שנקרה בדרכן – הרג חסר הבחנה. יוסף בן מתתיהו, שתיעד את המתרחש ממרחק בטוח, צייר תמונה קודרת של חברה שהמשטמה והייאוש העבירוה על דעתה…

    וזה המשיך ברצף עד ימנו

    http://tchelet.org.il/article.php?id=537

    אהבתי

  4. אורי, אני שמח לראותך מגיב גם כשאתה ביקורתי. לגוף העניין – מלחמות האחים של בית שני הפכו לאזהרה לדורות שחותמה עוד ניכר. הנטייה ליצור קואליציה מול איום משותף היא כוח פסיכולוגי שקיומו ודאי.

    דברים אינם בינאריים אבל בטח אי אפשר להשוות שום דבר שקרה בארה"ב למשפט דרייפוס, לפוגרומים ובטח לשואה. יכול להיות שהעניין הוא התרבות האנגלו-סקסית, כי בעידן המודרני גם בריטניה הייתה נוחה יותר ליהודים מארצות אירופיות אחרות. הארצות הסקנדינביות למיטב ידיעתי גם לא הפגינו אנטישמיות. היום השתנו שם דברים אבל סיבת השינוי היא שילוב של איסלם שזה מקרוב בא ותרבות השנאה העצמית המערבית. דברים חדשים מאוד.

    אהבתי

  5. תמריץ,

    הסתירה שאתה מתאר קיימת רק בין הדמוקרטיה הפשטנית של "שלטון הרוב" לבין הדמוקרטיה המודרנית שגורסת "שלטון לרוב אבל זכויות לכל".

    בלי תנאי ה"זכויות לכל", אתה מקבל בסופו של דבר את עריצות הרוב וביטול הדמוקרטיה. לפיכך, דמוקרטיה הנשענת אך ורק על עיקרון ה"שלטון לרוב" היא לא דמוקרטיה כפי שאנחנו מכירים אותה.

    בירושלים יש 40% ערבים, כך שהם לבדם, אם היו מחליטים להשתתף בבחירות המוניציפליות, יש בכוחם לשנות את אופיה של העיר (החרדים מונים, למיטב ידיעתי, 35% מתושבי העיר).

    אהבתי

  6. שקשוקה, נניח שיש רוב שלא מאמין בדמוקרטיה ליברלית. הרי כל צעדיו יונחו על ידי הצורך לחבל בזכויות האזרח. כל המינויים לבית המשפט העליון, כל החקיקה. זה יוביל למשבר חוקתי בלתי נמנע.

    אהבתי

  7. נכון שבריטניה היתה נוחה יותר אבל יש לזכור שהם סגרו את שערי הים בפני מעפילים יהודים בתקופת השואה ופתחו את שערי היבשה בפני ערבים בזמנה ואחריה.
    הכתבה שאורי הביא נראית מעניינת למרות שלא הספקתי לקרוא.
    "סכיזמוגנטי" – מזל שאני יודע מזה סכיזופרניה. כנראה זה נשמע יותר מלומדן
    ואינטרדיספלנרי מפלגנות ,התפצלות ושסעת.
    חוצמזה , לגבי פלגנות , למי שמכיר ,
    תולדות מלחמות הרומאים ברומאים לא מביישת ונראה לי אפילו עולה
    על מלחמות היהודים ביהודים. העניין שהרומאים היו מהנדסים יותר טובים ולכן
    לא היו צריכים תירוצים של פלגנות וכו'

    אהבתי

  8. חלומות באספמיה שיהודי לא ירצח יהודי , על רקע פוליטי.
    בגדודי הבבונים של הצל ולה פמיליה , הסמולנים כבר נמצאים מזמן ברמת בגידה ששמה אותם במקום אף גרוע מהערבים.
    וזה מה שיכשיר את הרצח הבא. לא מחר. אבל בשנים הבאות.
    כדברי קמיל פוקס מעלה
    הערבים הם אויב משותף
    אך גייס חמישי מבית, בוגדני , דוגמת הסמולנים , הם אויב גרוע ומסוכן אף יותר , מה שמכשיר את הריגתם.
    וניתן לראות את השיח הזה בנקל בתגובות של בבוני הצל וגם למאמרים של גיא בכור.
    ומי שחושב שזה מיעוט צעקני , משלה את עצמו.

    אהבתי

  9. 'המגמות הדמוגרפיות הכלל עולמיות מלמדות שאנשים שתומכים בערכים ליברליים נוטים להוליד פחות ילדים מאלו שסולדים מהם.'

    לא יודע כמה זה יעניין אחרים אבל
    סתם חשבתי לבדוק את אם יש מגמות הללו גם איזה שהוא תוקף היסטורי
    על האימפריה הרומית. ממה שאני מבין יש בידנו מעט תוצאות מפקדים שנערכו ורוב הערכות האוכלוסיה הם ניחושים מושכלים של מלומדים.
    אחרי שזה נאמר ניתן לראות באחת הטבלאות למטה בקישור את אוכלוסיית האימפריה בשנת 14 לספירה , מותו של אוגוסטוס ובשנת 164 לספירה בתחילת תקופתו של מרקוס אורליוס שנחשבת תקופת שיא של האימפריה.
    ניתן לראות באיזורי האימפריה שהתרבות היוונית רומית כבר התבססה בהם מאות שנים (מצרים , יוון , סוריה,אנטוליה ,איטליה,סיצליה)ששיעורי הילודה נמוכים ו הריבוי הדמוגרפי קטן יותר (12 אחוז)במשך המאה וחצי המדוברת. באיזורים שהיו חסרי תרבות (רומית) כמו גאליה(צרפת) חלקים מגרמניה ספרד והמאגרב נראה ששיעורי הילודה גבוהים יותר והשינוי הדמוגרפי גדול יותר (מעל 40 אחוז). כעבור 200 שנה כהשאזורים הללו הפכו יותר רומאים עצר השינוי הדמוגרפי במערב והמזרח שב להיות החלק המשפיע. הבירה עברה מרומא לקונסטנטינופל וקצרה היריעה.

    אז על פניו , ממחקר אינטרנטי שטחי , נראה לי שאפשר להעלות השערה שיש איזה מגמה גם היסטורית בזה שאנשים ממסורות יותר ליברליות (הכל יחסי) נוטים להוליד פחות ילדים מאילו שבאים ממסורות פחות ליברליות וכו'

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Demography_of_the_Roman_Empire

    אהבתי

  10. גיא, אולי מצאת עכשיו את ההסבר האולטימטיבי לימי הביניים..
    גרגורי קלארק כתב ספר חשוב על כך שהעשירים הולידו יותר ילדים בטרום המהפכה התעשייתית וזה מה שעודד את התרחשותה.

    אהבתי

  11. בל נשכח שבימים עברו כמות הילדים הייתה תלויה פחות בהחלטה מראש ויותר ברמת תנאי המחייה. תמותת התינוקות הייתה עצומה.

    אהבתי

  12. הנה הנתונים.
    . Perhaps half of Roman subjects died by the age of 5. Of those still alive at age 10, half would die by the age of 50.

    To maintain replacement levels under such a mortality regime—much less to achieve sustained growth—fertility figures needed to be very high. With life expectancies of twenty to thirty, women would have to give birth to between 4.5 and 6.5 children to maintain replacement levels. Given elevated levels of divorce, widowhood, and sterility, however, the birth rate would have needed to be higher than that baseline, at around 6 to 9 children per woman.[16] Fertility could not long have either fallen below or outstripped replacement levels. A population which maintained an annual growth or decline of 0.7% would double or halve itself every century. Such rates are feasible locally or over a short period of time, and deaths could consistently outstrip births during epidemics, but, in the long term, convergence to maintenance levels was the rule

    כנראה שתנאי המחייה במזרח היותר מפותח היו יותר טובים ובכל זאת הילודה היתה יותר נמוכה. כנראה שמדובר בהבדל של בין 5 עד שש ילדים לאישה במזרח האימפריה אל מול 7 עד 8 במערבה בתקופה המדוברת.

    אהבתי

  13. השאלה מה היה ההבדל בילדים שהגיעו לבגרות ולגיל ההולדה בעצמם. ייתכן שההפרש ההתחלתי בשיעור הילודה נעלם ואף התהפך בדרך לשם.

    אהבתי

  14. להערכתי, ההסתברות להצלחה של מהפכה צבאית בישראל היא אפסית. כנ'ל ההסתברות למלחמת אזרחים קשה ואכזרית בין חלקים שונים של הציבור היהודי.

    מהפכה מימין, נגד שלטון שמאל, אולי תצליח למצוא חיילים מסורים, אך תתקשה למצוא מנהיגים, ואליטות שיגנו עליה ויתנו לה לגיטימציה.
    הנהגות הימין, כולל ההנהגות החרדיות והדתיות לאומיות, הן הנהגות די מתונות, שיפחדו מהסיכונים הבלתי ניתנים לחיזוי של מהפכה צבאית ו/או מלחמת אזרחים. הם גםמפוצלים ומסוכסכים בתוכם מכדי להתלכד כנגד אויב משותף חילוני ו/או שמאלני. אפילו אם נוער הגבעות, הצל ולה פמיליה יכפילו ואף ישלשו את כוחם – הם לא יוכלו לשנות את פני המדינה. כל השאר יתלכדו נגדם. נזקם הפוטנציאלי למעשה מאוד קטן.

    מהפכה משמאל, נגד שלטון ימין, אולי תצליח למצוא מנהיגים ואליטות מגוננות ומצדיקות, אך תתקשה למצוא המוני חיילים מסורים ו/או צייתנים. מי שביקר בעשור האחרון בטקסי הסיום של בה'ד 1, צפה במראה הקצונה הבכירה של צה'ל עוד עשרים או שלושים שנה. הם לא ימלאו את פקודות ראשי השמאל לפתוח באש אל המוני בני עמם. להפך. מקרה אלטלנה, בו "חיילים" יהודים צייתו לפקודה להרוג יהודים, לא יוכל לחזור על עצמו בימנו.

    אין זאת אומרת שלא יהיו בישראל עוד מקרים רבים של אלימות פוליטית, כולל גם מספר מקרי רצח. אך, נזקם הצפוי הוא בעיקר סמלי. הם לא יוכלו לשנות את הכיוון אליו הולכת המדינה ואת פניה.

    אהבתי

  15. יתכן. אני מעריך שעם התפתחות הפרובוקציות הפחות מתורבתות היה תהליך עיור יותר מאסיבי במערב מאשר במזרח עם המסורת התרבותית. עם תהליך העיור משתפרים תנאי התברואה תחילה ויורד שיעור התמותה.
    אני מניח שאחרי כמה עשרות שנים מבינים העירוניים החדשים שילד במשפחה חקלאית תורם לכלכלת המשפחה יותר מילד במשפחה עירונית
    והילד עירוני יכול להיות לעול כלכלי או שיותר קל לקיסר לגייס אותו למלחמה בסביבה עירונית
    ושיעורי הילודה יורדים.

    אהבתי

  16. קמיליה, מסכים. אני מאמין שחיכוכים פנימיים ייפתרו על ידי כיבוד אוטונומיות מקומיות. תל אביב לתל אביבים. ירושלים לירושלמים.

    אהבתי

  17. אגב בכל התסריט הזה לא כתבתי מילה על ערבים ופלסטינים. אם יתממש תרחיש הניצחון הדמוגרפי היהודי והשטחים יסופחו בלי לסכן הרוב היהודי (סיכוי אפסי לדעתי), אז לשמאל החילוני יהיה בעל ברית חזק בכנסת שיוכל לשומרו בשלטון.

    אהבתי

  18. נזכרתי שכתבתי אצלך תגובה על השיפור בתשתיות התברואה \ מים הרומיות בארץ.
    http://tinyurl.com/gonctjo
    אני אחפש מאמרים כי יש לי ערמה של ספרים ליד המיטה שלא סיימתי.
    בכל מקרה זה ספר שאני רוצה לקרוא מתי שהוא בנושא, אומנם על תקופה יותר מאוחרת
    Origins of the European Economy
    Communications and Commerce AD 300–900
    אבל אני ממליץ לקרוא את הביקורות.
    http://tinyurl.com/hpfxqjd

    בחיפוש בעברית לא מצאתי ערכים כך שנראה שאם בלוגר כל שהוא ייקח את הנושא לידיו יוכל להוציא אחלה פוסט ולהביא את הבשורה לפרובינציה 🙂

    אהבתי

  19. איני משוכנעת שהמשתנה המבחין בין מרובי / מעוטי ילדים הוא משתנה הערכים הליברליים.
    אני מהמרת על משתנה העושר ומקורות הפרנסה. (משתנה שבימנו נמצא במתאם חיובי עם ליברליות, עובדה שבעבר לא הייתה בהכרח נכונה).

    איכרים ובעלי מלאכה פשוטים היו חייבים להביא לעולם את המספר המכסימלי של ילדים שיכלו, בתקווה שרבים ככל האפשר מהם יגיעו לבגרות, ויוסיפו ידים עובדות רבות לפרנסת המשפחה וההורים המבוגרים, ולהגנתה מפני שכנים עוינים.
    מכאן, צמצום אחוז החקלאים בעולם ומעבר המונים מהכפרים לערים – יצמצם את הילודה. יותר מכל הערכים הליברלים או הדתיים, למינהם ולסוגיהם.

    העשירים והאצילים קלטו שככל שיביאו לעולםמילדים רבים יותר, כך יאלצו לחלק את העושר המשפחתי למנות קטנות יותר. גם מספר תארי אצולה בתוך המשפחה היו במחסור חריף. מצד שני, הם היו חייבים מרווח ביטחון לגבי מספר הבנים במשפחה (פן כל הבנים ימותו בטרם עת ממחלות ילדות נפוצות). מכאן, רק אחרי שהגיעו למספר קריטי של לפחות 2 -3 בנים (כלומר, כ 4 – 6 ילדים) יכלו להרשות לעצמם להפסיק להוליד. לכל הפחות, להפסיק להוליד ילדים חוקיים.

    נראה לי שלא השתחררתי לחלוטין מהשפעות החינוך המרקסיסטי שקיבלתי. קל לי יותר להאמין בהשפעות הבעלות על ההון ועל אמצעי הייצור (או העדרם) מאשר להשפעה הבלתי מתווכת של אמונות דתיות וערכים ליברליים.

    אהבתי

  20. לתמריץ,

    לנושא הברית של השמאל עם הערבים:
    להזכירך, שבבחירות האחרונות, מרצ התחננה שהרשימה המשותפת תחתום אתה על הסכם עודפים. הרשימה המשותפת דחתה את הרעיון בבוז. היא לא הייתה מוכנה לקשור ברית כלשהי עם מפלגה יהודית.
    יותר מכך, הערכים של רוב הציבור הערבי בישראל מנוגדים בחדות לערכי השמאל הישראלי בכלל ומרצ בפרט. הם מסוגלים לשתף פעולה בעניין קונקרטי כלשהו, אך אין מה לדבר על שותפות עמוקה כלשהי.

    לרבים מדי קל לשכוח שתנאי הכרחי לנישואים, לקליטה מוצלחת של מיעוטים, לשותפות עסקית, לברית פוליטית מתמשכת וכו' וכו' – הוא ששני הצדדים ירצו בכך. סביר שהשמאל היהודי מאוד ירצה, וסביר גם שהמיעוט הערבי יתנגד בתוקף.

    [מכאן גם חלק מהפליאה שהבעתי על שאיפתו הבלתי אפשרית של דני אורבך ליצור ברית בין המחנ'צ למשותפת].

    אהבתי

  21. לגיא ולתמריץ
    בספרו, המתורגם לעברית, של שפנגלר/ דיוויד גולדמן "מדוע ציוויליזציות גוועות" יש גם פרקים מרתקים על המשברים הדמוגרפיים בספרטה וברומא.

    ספר מאוד מומלץ.
    קשה לי לקבל את הסבריו, הנכנסים לדקויות תיאולוגיות בהשוואות בין דתות, אך התופעות שהוא מתאר הן מרתקות.

    https://www.hamadaf-y.co.il/חנות/ספרי-קריאה/ציביליזיציות-גוועות/

    הבאתי עבורכם ביקורת על הספר

    אהבתי

  22. אמיליה, בסדר הפוך על תגובותיך
    1.תודה על ההפניות.
    2.מסכים עם הפליאה שהבעת.
    3.לגבי העולם העתיק אנו כמובן לא מדברים על ערכים ליברלים בני זמננו משום שכשלושים אחוז מהאוכלוסיה היו עבדים.המאפיה פועלת פחות או יותר באותם שיטות של השלטון הרומי. וכו'
    לגבי משתנה העושר ומקורות הפרנסה –
    אורי כץ כותב(לחפש את הפיסקה) על המלכודת המלתוסיאנית וההיסטוריה הכלכלית של העולם בפוסט ארוך מאוד
    על ההיסטוריה של היצירתיות הטכנולוגית.
    _______________________________________
    במשך מרבית שנות קיום המין האנושי, האדם היה לכוד במנגנון שנקרא "המלכודת המלתוסיאנית"
    ————————————-
    כאשר ההכנסה לנפש גדלה שיעור הילודה גדל
    כאשר ההכנסה לנפש גדלה שיעור התמותה קטן
    כאשר האוכלוסייה גדלה ההכנסה לנפש קטנה
    אין צבירת הון
    __________________________________________
    http://blogs.haaretz.co.il/orikatz/518/

    אהבתי

  23. תיקונים עובדתיים:
    א. טראומת ההתנתקות לא עברה ללא שפיכות דמים. היא עלתה בחייהם של ארבעה אזרחי ישראל שנרצחו ע"י עדן נתן-זאדה בשפרעם ונתן-זאדה עצמו שנרצח בלינץ' לאחר האירוע, בחייהם של ארבעה פועלים פלסטינים שנרצחו ע"י אשר ויזגן באזור התעשייה בשילה וויזגן עצמו שהתאבד בכלא לאחר שהורשע ברצח, בחייה של מפגינה שהציתה את עצמה באחד הצמתים בדרום בימים שלפני ביצוע ההתנתקות, ושל אדם נוסף שהצית את עצמו כמה חודשים אחריה. בסה"כ 12 אבדות בנפש.
    ב. חב"ד, או לכל הפחות חלקים חשובים בתוכה, היא עדיין תנועה אנטי-ציונית קנאית.

    לעניין פוטנציאל ההפיכה, הוא נמוך מאוד כל עוד צה"ל נשען על המודל של צבא-עם לא מקצועי עם יחידות הטרוגניות ושעיקר כוחו מורכב מאזרחים בשירות מילואים (עם כי לביצוע הפיכה אפשרי בהחלט שיספיק הכוח הסדיר). הוא עולה ככל שהשינויים החברתיים בישראל מכרסמים במודל הזה. עד כצה שיוצא לי לפגוש קצינים בכירים יותר ופחות בצה"ל, אני מתרשם שבינתיים האתוס הדמוקרטי לגבי כפיפות הצבא לדרג המדיני מוטמע בהם עמוק. ייתכן שגם זה ישתנה בשנים הקרובות בגלל השינויים בהכרב האנושי של הפיקוד, אבל ככלל אני מעריך שהפוטנציאל נמוך למדי.

    אהבתי

  24. לגבי א' מקבל התיקון מינוס ההתאבדויות שמבטאות מוות מצער מאוד אבל לא אלים במובן הרגיל, כלומר כלפי הזולת.

    לגבי ב', הם מקדישים עצמם לחיזוק שליטת הישות הציונית בשטחי ארץ ישראל. ההיצמדות של חלקם לכותרת האנטי ציונית היא פלסטר על שינוי עמוק.

    מסכים עם הסיום, אבל גם בארה"ב בעלת הצבא המקצועי קשה להאמין שיכולה להיות הפיכה.

    אהבתי

  25. לגבי א' – אני סופר גם את המתאבדים, מכיוון שההנחה שלי היא שהתאבדות היא צעד שמושפע מאיזשהו טריגר, ובמקרה הזה הטריגר היה אווירת ההסיטריה והחורבן שהפיצו מתנגדי ההתנתקות (ההשערה שלי היא שבמקרה של ויזגן ההתאבדות קשורה גם בתחושת הנטישה מצד מי שהתכחשו והתנערו ממי שלהבנתו פעל למען מטרה שהם הובילו.
    לגבי ב' – אם העניין בציונות היה השליטה בארץ ישראל, הייתי אולי מסכים איתה. מכיוון שהעניין הוא רפורמה יסודית בצורת הקיום של העם היהודי – מעבר מקהילה מסורתית או התבוללות קפיטליסטית לקיום יהודי לאומי (ולא דווקא דתי) ריבוני, דמוקרטי-ליברלי עם רכיבים חזקים של סוציאל-דמוקרטיה – אני מחזיק בהבחנתי שחב"ד או לפחות חלק מרכזי מאוד בה הוא עדיין אנטי-ציוני קנאי.
    לגבי ג' – ארה"ב כמו כל מקרה היא מקרה עם מאפיינים ייחודיים, אבל עד כמה שאני מכיר את ההיסטוריה, צבאות מקצועיים, ובמיוחד הנהגות צבאיות בצבאות מקצועיים ללא אתוס דמוקרטי מבוסס נוטים יותר לביצוע הפיכות והתערבות ישירה בפוליטיקה.

    אהבתי

  26. לד'
    יש משהו מהפנט בסרטון על ההיסטוריה של העיור. צפיתי בו כבר פעמים. ואולי אצפה בו שוב, בתקווה לקלוט עוד כמה פרטים.
    עצוב לגלות שהאזור בו החל הכל, "הסהר הפורה", כבר מזמן אינו פורה.

    כיון שגם בסין וגם ביבשת אמריקה העיור התחיל בערך באותם קווי רוחב, ורק בשלבים מאוחרים יותר התפשט צפונה לאזורים קרים – נראה שיש גם השפעה גיאוגרפית – אקלימית על מגמת העיור.
    בכל מקרה, התרשמתי שיש כבר יותר מדי בני אדם על כדור קטן זה.
    לא השארנו מספיק אזורי מחיה לחיות אחרות.

    אהבתי

  27. לא קשור לנושא.
    השפעת הטרור על הלכי רוח נגד מהגרים בצרפת, והתחזקות הימין בה. כותרת המאמר היא: האם יתכן שצרפת עומדת בפני מלחמת אזרחים.

    המעניין הוא הפער בין עמדת העיתונאי לבין עמדת רוב המגיבים למאמרו.

    העיתונאי עצמו נוטה להאשים את הצרפתים הוותיקים ביחסם הגרוע / הגזעני למהגרים המוסלמים, בעובדה שכמחצית מהצעירים המוסלמים בצרפת מובטלים ועוד ועוד.
    רובם המכריע של המגיבים תוקף את עמדת העיתונאי, מטיל את האחריות למצב על המהגרים וצאצאיהם ולא על החברה הקולטת, רומז שבכוונתו להצטייד בנשק להגנה עצמית ועוד ועוד.

    זכור לי פער דומה, בין עיתונאי לקהל המגיבים, בכתבות שלפני משאל הברקזיט באנגליה. העיתונאים נטו להתנגד לעזיבה, והמגיבים לתמוך בה.

    http://www.cnbc.com/2016/07/18/what-next-could-france-be-facing-a-civil-war.html

    אני תוהה האם פער שכזה אינו מנבא את העתיד לקרות בצרפת, או במדינות אירופיות אחרות, טוב יותר מהתקשורת הממוסדת.

    אהבתי

  28. גורבאצ'וב , תודה , זה אכן המאמר שקראתי לפני מספר שנים ועליו הסתמכתי
    אז כנראה שהערכות היותר נכונות הם 2 מיליון ולא 2.5
    ————————————————————-
    לסיכום, הערכות החוקרים לגבי מספר היהודים ערב המרד הגדול במצב המחקר כיום:

    גליל – 700,000 (כנראה , כולל הגולן שמספר היהודים שם היה כ- 11,200)

    יהודה רבתי– כ- 1,000,000.(*)

    שומרון – פלך נרבתא: 15,000, הפלכים עקרבים וגופנא (לא ידוע)

    ערי החוף – כ- 40,000 לפחות

    הפראיה ועבה"י – 36+11 = 47 יישובים

    בשאר האזורים – אין נתונים

    סה"כ: יחד עם אזורי עבה"י המזרחי סביר לקבל הערכת החוקרים שהאוכלוסייה היהודית מנתה כ- 2,000,000.
    ————————————————————-
    (*)
    ב- 985 יישובים כפריים חיו לפחות 450,000.

    ב- 50 ערי המבצר חיו כ- 100,000.

    ב- ירושלים – 150,000 (ממוצע הההערכות השונות )

    בהר חברון – לפחות 25,000

    אוכלוסיית יהודה רבתי מנתה קרוב ל- 1,000,000 יהודים.
    ————————————————————-
    לסבר את האוזן – ספרתי באקסל את מספר הישובים היום בא"י ויצא לי 1055
    שזה בערך מספר הישובים שהיו רק ביהודה בתקופת טרום המרד הגדול.

    אהבתי

  29. לאבשלום bz ולתמריץ,

    א. יתכנות מהפכה צבאית בישראל

    ישראלים אינם ידועים בצייתנותם לפקודות. יותר מכך, כל חיילי צה'ל מחונכים שקיימות פקודות שאסור לציית להן, פקודות בלתי חוקיות בעליל שדגל שחור מתנוסס מעליהן. (חינוך שאינו משותף לכל הצבאות בעולם).

    אפילו אם צה'ל יהפוך לצבא מקצועני, אי אפשר להאמין שחיילי צה'ל ישגרו פצצות לבית ראש הממשלה בקיסריה או בירושלים, יפתחו באש טנקים על ההמונים שיצאו להגן על ראש הממשלה בגופם, ויהרגו מאות או אלפים בכדי ליצור הרתעה של האוכלוסייה האזרחית. פקודות שכאלו לא ימולאו.
    הקצונה הבכירה של צה'ל תוכל לבצע הפיכה צבאית אם, ורק אם, צה'ל יהפוך לליגיון זרים.

    ב. ההתנגדות לתכנית ההתנתקות

    אסתכן בתפיסתי כחסרת לב. אם ההתנתקות הסתיימה בפחות ממאה הרוגים, ובפחות מאלפי חיילים וקצינים סרבנים בבתי כלא צבאיים ובמחנות מעצר זמניים, ניתן להתייחס לאירוע כאחד שעבר בשלום.
    עצם העובדה שניתן לזכור את שמות כל ההרוגים (כמו גם את שמות כל הערבים שנרצחו ע'י טרוריסטים יהודיים) רק מעידה על שוליות התופעה וחריגותה.
    מה שכמובן לא אומר דבר וחצי דבר על חוכמת מהלך ההתנתקות וצדקתו.

    אגב, אחת מההגדרות הנפוצות של התאבדות היא רצח עצמי. האדם עצמו הוא גם הרוצח וגם הקורבן. מכאן, ניתן להכניס בשקט את מניין המתאבדים למנין הנרצחים.

    ג. הגדרת מהות הציונות ועמדת חב'ד בנושא

    בכל המחצית הראשונה של המאה העשרים התחוללה מחלוקת קשה ביותר בין התנועות הציוניות, על הגדרת מהות הציונות ומטרותיה.
    חלק מהתנועות הציונות חשבו שמטרתה העיקרית של הציונות היא הקמת חברת מופת ושינוי דמות היהודי הגלותי, אך נחלקו קשות לגבי הגדרת האידיאל הנכסף (חברה ליברלית דמוקרטית או חברה סוציאליסטית שיוויונית. בשוליים גם מדינת הלכה יהודית).
    אחרים, בעיקר הרוויזיוניסטים, טענו שמטרתה היחידה של הציונות היא הצלת חיי יהודים נרדפים, ומכאן שיש להקים מהר ככל האפשר מדינה ריבונית. תהא אשר תהיה מידת מופתיותה.

    המחלוקת לא הייתה רק עיונית. מצדדי רעיון חברת מופת כלשהי ביקשו לחלק סרטיפיקטים לעלייה רק ליהודים מ"הסוג הנכון", אלו שיעזרו להקמת חברת המופת עליה חלמו (ויחזקו את כוחם הפוליטי ביישוב העברי).
    מצדדי רעיון ההצלה ביקשו לחלק סרטיפיקטים רק על פי קריטריון מידת הנואשות והסכנה לחיים של יהודי העולם. אפילו אם הם קבצנים או חייטים חרדיים עניים.
    להזכירכם, עד היום הרוויזיוניסטים והחרדים מאשימים את הנהגת היישוב הארץ ישראלי בהפקרתם למוות באירופה.

    איני מכירה מספיק את חב'ד, אך נדמה לי שהיא יכולה להתחבר בקלות עם תפיסת הציונות כהקמת מקום הצלה ומקלט ליהודים נרדפים.
    הם יפתחו ידיהם לכל היהודים בעולם, יהא אשר יהיה סוגם ומקום יישובם. מבחינתם, אם יהודים רבים בחרו לגור דווקא בארץ ישראל, גם הם יגיעו לארץ ישראל.

    אהבתי

  30. לגבי אוכלוסיית העולם
    העתידן פטיג טוען (ע"פ הערכות האו"ם) שב2100 אוכלוסיית העולם תהיה קטנה מהיום
    עם זאת, יש הטוענים אחרת
    בלינק הנל, מראים כי אחוז הגידול ב2100 דועך ושואף לאפס ועל סף היפוך.
    http://www.geohive.com/earth/his_history3.aspx
    כנראה בעקבות המגמות של השכלה בעולם השלישי. כידוע אישה משכילה מולידה פחות, ובנוסף ספיחים של מדיניות הילודה בסין.
    במקומות אחרים מראים כי נק' ההיפוך בגידול האוכלוסיה, היא באזור 2060. אך הודו ואפריקה ימשיכו במגמת פיצוץ אוכלוסין (כ 2.4 מילארד נפש ב 2070, לכל אחת מהן)

    אצל לבנים בארופה וארהב הגידול הוא שלילי כבר היום. וכמובן גם סין ויפן.

    אפילו בישראל שיעור הגידול דועך ב 2100 ל 0.34% בלבד
    https://ourworldindata.org/grapher/population-growth-rates

    אהבתי

  31. ג'ונתן ביוצ'אמפ השתמש בשיטות סטטיסטיות כדי לנתח קשרים בין הצלחת הרביה במהלך החיים (rLRS) מדד מקורב להצלחה האבולוציונית הנמדדת במספר הצאצאים הביולוגיים של אדם, והשוני הגנטי בכמה מהמאפיינים החשובים כפי שהדבר עלה ממחקרים גנומיים נרחבים כדי לבחון האם האבולוציה ממשיכה גם בעולם המערבי של היום.
    החוקרים גילו מתאם שלילי בין rLRS לבין בחירה בקריירה הדורשת השכלה גבוהה.

    לפיכך, האבולוציה הייתה אמורה להיות בררנית כנגד "הגשמה השכלתית". ואולם החוקרים אומרים כי ההשפעה של הברירה הטבעית קטנה בהשוואה לשינויים המהירים הנובעים מגורמים תרבותיים וסביבתיים בדורות האחרונים. לכן, ההשפעה הסביבתית האפילה על הברירה הטבעית בכל הקשור לבחירה בקריירה הדורשת השכלה בדורות האחרונים.

    המחקר התמקד באנשים ממוצא אירופי שנולדו בין השנים 1931 ל-1953 ואשר נערכו עליהם מבדקי בריאות ומחקרים לקראת פרישה לגמלאות, העוקב אחר כ-20 אלף אמריקנים בגילאי 50.

    Liked by 1 person

  32. פרנסיס גולטון שם לב לתופעה האנטי אאוגנית כבר בסוף המאה ה-19. הטיפשים מולידים יותר. עם זאת בניגוד לצפוי אנשים מצליחים יותר עם הזמן במבחני מנת משכל. ההערכה היא שגורמים אחרים מיסכו התופעה וביניהם תזונה משופרת, מיעוט נישואי קרובים ועליית החינוך לחשיבה מדעית.

    אהבתי

  33. תשובה קצרה, מאתר חדשות המדע, לטענה של אחד החרדלים שהומוסכסואליות אינה תכונה מולדת, כיון שאחרת לא הייתה שורדת אבולוציונית.

    http://madanews.co.il/למה-ההומוסכסואליות-לא-נכחדה-מן-העולם/

    נזכרתי בכתבה בשל הדיון על התרומה השלילית של השכלה למספר ילדים.

    ניתן להחליף את המילה המוסקסואל בכתבה במילה חכם / משכיל, ולהרבר בתפקיד המשכילים בדאגה להישרדות ילדיהם של הלא משכילים.

    אהבתי

  34. קמיליה, זו אכן תופעה חידתית מנקודת מבט אבולוציונית והתשובות שהוצעו לכך עד היום אינן משכנעות.

    אהבתי

  35. מדברי המשוררת:
    "ישראלים אינם ידועים בצייתנותם לפקודות. יותר מכך, כל חיילי צה'ל מחונכים שקיימות פקודות שאסור לציית להן, פקודות בלתי חוקיות בעליל שדגל שחור מתנוסס מעליהן. (חינוך שאינו משותף לכל הצבאות בעולם)."

    אם לא מציתים לפקודות אז מה זה משנה באותה נשימה לומר שיש חינוך לא לציית לפקודות בלתי חוקיות? ישראלים אינם ידועים בציתנותם לפקודות שאסור לציית להן? תירגום בבקשה? בעצם, אוותר.

    לטענתך המוסר בין חילי צה"ל גבוה יותר מאשר בצבאות אירופאים או ארה"ב? חייל ישראלי לא ירה כדור בראש במחבל פצוע ששוכב על הריצפה, לא יאנוס, לא יחמוס וירחוץ כלים בזמן חיפוש בבית משפחת רוצח. דגל שחור מתנוסס,
    חלומות באספמיא, מהגגי המשוררת שיש לה כנראה בריין פריז ממרציפן קפוא.

    "הקצונה הבכירה של צה'ל תוכל לבצע הפיכה צבאית אם, ורק אם, צה'ל יהפוך לליגיון זרים." פגשת פעם קצין בכיר? ואני לא מתכוון לז'וזו' הרב"ט, בן דודך, אני מתכוון לרבי אלופים ואלופים. אלו שדופקים את הפקידות כי מגיע להם, הרי הם העילית, מגונבי העתיקות וסוחרי נשק ומקבלי תשר ממשלת ארה"ב החושבים שהם העילית שבעילית והנבחרים בעם, הם גם באמת כאלו ומקבלים הוכחה יום יומית מהמציאות סביבם ולכן סגן הרמטכ"ל לא מהסס להביע את דעתו, והם גם יודעים טוב יותר מהפוליטיקאים הנוכלים מה טוב לעם ויעשו את זה באמונה. איך את יכולה להחליט שהפיכה לא יתכן? גם שישראלי יהודי דתי ירצח את ראש הממשלה שלו זה מגוחך ולא מציאותי.
    ב. ההתנגדות לתכנית ההתנתקות- הגדה המערבית זה לא עזה, והימים לא ימי תיקווה לשלום אמת עם בני דודנו הפלסטינים, אם ינסו לפנות תהיה מלחמת אחים, אבל הקטע הנחמד הוא: "אחת מההגדרות הנפוצות של התאבדות היא רצח עצמי. האדם עצמו הוא גם הרוצח וגם הקורבן. מכאן, ניתן להכניס בשקט את מניין המתאבדים למנין הנרצחים."
    אני לא יודע איפה את גרה שם ההגדרה הזו נפוצה. אם מתאבד הוא גם רוצח עצמי אז אם הוא חולה סופני הוא גם ריפא עצמו מהמחלה ולכן הוא גם אונקולוג עצמי ואם הוא מטומטם אז הוא גם ביער חוסר השכלה בהנף יד וזכאי לתעודת הוראה שלאחר המות. אני אסתפק בהסבר של אבשלום בץ שלו אגב יש אתר נהדר בשם עמדת תצפית ובו בימים אלו "המדריך להתעשרות בישראל" דרכים איך לעשות כסף והרבה כסף יותר מהסולידית.
    מילה אחרונה על מתאבדים, מתאבדים עלולים גם כצעד של מחאה להיות רוצחים, כמו שאנחנו רואים ב18 חודשים האחרונים בצרפת ובאנטיפאדת הסכינים, ויכולים להדליק מהפכות כמו הרוכל שהצית עצמו בתוניסיה ואם אלו יתחילו להיות יהודים גם אצלנו השמים יפלו.

    אהבתי

  36. אורי, קראתי הפוסטים בבלוג של אבשלום. נהנתי.
    למען האיזון (מומלץ- עוד לא החלטתי אם אני מסכים – אבל כתוב היטב )

    אישית , בתור אחד שיודע, אני לא מאמין גדול בפקידונקישוטים.

    אהבתי

  37. איזה חשיבות אסטרטגית יכולה להיות לישראל או לטורקיה בעיני האמריקאים? לי נראה שישראל מאוד תלויה בארצות-הברית וארצות-הברית לא תלויה בישראל כלל. חוץ מזה לא נראה לי שהמוח היהודי טוב או רע יותר מכל מוח אחר.
    בקשר לטורקיה נראה לי שהיא די תלויה בארצות-הברית. במשך יותר מ-200 שנה מנעו האימפריות (הבריטית ואחריה האמריקאית) מהרוסים לכבוש את טורקיה. אלמלא 2 אימפריות אלו הרוסים היו כובשים את טורקיה (וגם את סוריה, עירק, סעודיה, ירדן וישראל) עוד במאה ה-19.

    אהבתי

  38. גלגל, טורקיה הינה מדינה ענקית עם מעל ל-70 מיליון תושבים. רוסיה לא כבשה אותה בעבר כשגודל האוכלוסייה שלה הרבה יותר קטן ולא תכבוש אותה גם בעתיד. אין לה כיום שום אינטרס לצאת למלחמה כזו (גם אם היא לא הייתה חברה בנאט"ו).

    אהבתי

  39. אוריהיפו, אם זה באמת אתה (כי תמיד הכינוי שלך היה כתוב באנגלית) – אתה יודע שאני אוהב את התגובות שלך. אבל באמת, תכבד את קמיליה.
    למה דווקא אותה אותה משמיץ ונכנס לפסים אישיים? לא זכור לי שתקפת ככה אחרים.

    אהבתי

  40. איני מבינה איך עקרת בית פרחה אמורה לדעת שבן דודה, הרב'ט המהולל ג'וג'ו (שהוא כנראה, בהשראת דודו טופז, ש.ג. או אפסנאי), אינו אחד הקצינים הבכירים של צה'ל. 😏

    הואשמתי בעבר שאיני מקפידה תמיד לקרוא בעיון טקסטים לפני שאני קופצת למסקנות ומגיבה אליהם. אני מודה באשמה. לעיתים אני אכן חוטאת בכך.
    מה שלא פוסל את האפשרות שלעיתים הפוסל במומו פוסל.

    מעולם לא טענתי ש:

    1. אין בארה'ב אנטישמיות
    טענתי שהאנטישמיות האמריקאית נמוכה יותר מהאנטישמיות האירופית. העובדה שהפוריטנים נרדפו בשל דתם היא הסבר אפשרי אחד. אני מפקפקת בחשיבות משתנה זה, והצעתי הסבר אחר.

    2. המוסר של חיילי צה'ל גבוה מהמוסר של צבאות מערביים אחרים
    טענתי שהצבא הישראלי אינו מצטיין בצייתנותו – הן לטוב והן לרע. כמעט כל אחד מאמין שזכותו, ואפילו חובתו, להחליט מתי לציית לפקודות מלמעלה ומתי לא. המחלוקות הקשות סביב פרשת אלאור עזריה, סביב נאום סגן הרמטכ'ל, ובנוגע לסמכויות הרב הצבאי הראשי / רבנים לקבוע את מוסר הלחימה של צה'ל, הן רק דוגמיות לקושי לשלוט על התנהגות חיילי צה'ל.
    בהקשר זה, החינוך שקיימות פקודות בלתי חוקיות בעליל, שחובת החייל לסרב לציית להן, נותן למעשה לגיטימציה לכל חייל לקבוע דין לעצמו. הכשר לאי ציות לפקודות שלא נראות לו.

    3. אין בקצונה הבכירה של צה'ל אנשים שיאמינו שזכותם, ואפילו חובתם, לקבוע לאן תפנה המדינה
    אפילו להפך. טענתי במפורש שקיימת אליטה שמאלית, שתצדיק הפיכה נגד שלטון הימין. אבל הוספתי שאליטה זו תתקשה מאוד לגייס חיילים.
    בכירים במערכת הביטחון יכולים "לעשות לביתם" ו/או לשרת את האינטרסים של מדינות זרות – אבל הם לא יוכלו להורות לחטיבת גולני או לגבעתי לכלוא ו/או לרצוח את ראש הממשלה ושריו, ולפתוח באש על האזרחים שיצאו לרחובות למחות נגד ההפיכה. וברור שהאזרחים יצאו לרחובות.

    4. לא יהיו עוד רציחות פוליטיות בישראל
    להפך, ניבאתי שיהיו. רק הוספתי שחשיבותם תהיה יותר סמלית מממשית.

    ***

    בהשראת הטענה שלא חשוב מה שכותבים עליך בעיתון, העיקר שיאייתו את שמך נכון:
    לא באמת אכפת לי שייחסו לי סטטוס נמוך ואפילו בזוי. אבל לא מוצא חן בעיני שבאותו פוסט מתקיפים אותי על 4 (ארבעה!) טענות שלא טענתי. מילא שלושה, אבל ארבעה זה כבר באמת מוגזם.

    אהבתי

  41. חברת תרופות רכשה מאגר גנטי של 13 אלף אזרחים בסרדיניה בניסיון לפצח את סוד החיים הארוכים
    שיעור האנשים שהגיעו לגיל 100 ויותר במחוז גבוה פי כ-50 משיעורם בבריטניה ובארה"ב.
    ב–2004 חשף מחקר את שיעורם הגבוה של הקשישים בני מאה ויותר בחלק הזה של האי, נשים וגברים כאחד, אך הוא לא הצליח לקבוע את הסיבות לאריכות הימים. החוקרים אמרו אז כי רוב האזורים שבהם יש אוכלוסיות מאריכות ימים — המכונות "אזורים כחולים" — הם אזורים הרריים, ומכאן ניתן להסיק כי העובדה שהיה "שיעור גבוה של נישואי קרובים", וכי לא היתה הגירה רבה אל האזורים האלה, היא הסבר אפשרי להתפתחות מאגר גנטי שבו נראה כי האוכלוסייה מוגנת ממחלות מסוימות.
    אלאן מייזל, חוקר מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, אמר כי לתושבי אצ'ארולי יש תוחלת חיים ארוכה, למרות מאפיינים הנחשבים לא בריאים, כגון עישון והשמנת יתר. לדבריו, התושבים הקשישים נהגו לאכול הרבה רוזמרין ודגים שמנים, הלכו באזור הררי והיו להם חיי מין פעילים

    אהבתי

  42. מדי יום, החברה האנושית מייצרת יותר ממיליארד גיגה-ביטים של מידע חדש. על מנת לאחסן את כל המידע הזה, חשוב יותר ויותר שכל סיבית (ביט) יחידה תידרש לחלל קטן ככל האפשר. צוות מדענים מאוניברסיטת דלפט בהולנד הצליח להביא את הצמצום הזה לגבול האולטימטיבי: הם יצרו יחידת זיכרון בנפח של 1 קילו-ביטים המיוצגת על ידי מיקומו של אטום כלור יחיד. "בתיאוריה, נפח אחסון זה יאפשר לשמר את כל הספרים שנכתבו מאז ומעולם על גבי בול דואר אחד," אמר החוקר הראשי Sander Otte. החוקרים השיגו נפח אחסון של 500 טרה-ביטים לכל 6 סמ"ר, רמה הגבוהה פי 500 מנפח האחסון של הכונן הקשיח המסחרי הטוב ביותר הקיים היום.

    אהבתי

  43. מבזק.
    מתוך הספר חוויה ניו-זילנדית , שפרה הורן.
    ————————————————
    "בתרבות המאורית רב הנסתר על הגלוי. מסתבר שהם לא ששים לחלוק עם זרים את תורתם, עיקרי תרבותם או מסורתם. לפי האמונה המאורית לידע יש כוח או רוח חיים, ואם הוא יתפזר לכיוונים שונים ויצוטט בידי זרים, ינבעו בו סדקים ובסופו של דבר ייפגע האדם שגילה אותו והוא עלול אף למות."
    ————————————————
    טוב , אולי זה רק אני … אבל נראה לי שהנושא האזוטריות חוצה תרבותיות ונמצא
    גם באזוטריות שבהן.
    —— תזכורת מויקיפדיה ———————
    בלב הכתיבה האזוטרית טמונה ההנחה שיש אמיתות שיכולות לפגוע באנשים אחרים, אם יביעו אותן בפומבי, ועל כן אותם אנשים ירצו לנקום את נקמתם. שטראוס רואה את הכתיבה האזוטרית כניסיון של היוצר לתקשר עם קהל מוגדר – "הפילוסופים בכוח", דהיינו, אותם אשר יש ביכולתם להפוך ביום מן הימים לפילוסופים בפועל. הוא הגיע להשערתו זו על בסיס ניתוח וחקר כתביהם של אפלטון, אלפראבי והרמב"ם.
    ————————————————

    בנושא אחר
    —————————
    "בעוד הפיג'ים מנופפים לראווה במזלגותיהם , מדברים בגילוי ובהנאה ואפילו בגאווה על מסורת הקניבליזם באיים שלהם , ומגייסים אותה למען התיירות , אצל המאורים הס מלהזכיר. כאילו לא היה ולא נברא. מסתבר שבמדינה בה שולטת התקינות הפוליטית בכל תחום מתחומי החיים, הנושא אינו מוזכר בפרהסיה."

    +
    "על קניבליזם בקרב המאורים שמעתי לראשונה כאשר סיפרו לי בדיחה חבוטה ומאד לא תקינה פוליטית על מאורי זקן, שהתגאה בעובדה שסבו היה אירופאי, וגרף שאגות צחוק כשהוסיף ואמר You are what you eat."
    ————————–

    אהבתי

  44. ל-ד:
    אם תקרא קצת היסטוריה תראה שעמים גדולים יותר נכבשו ע"י האימפריות. האנגלים כבשו את הודו למרות שמספר תושביה היה פי יותר מ-10 ממספר תושבי טורקיה. פרט לכך כבשו האנגלים הרבה מדינות נוספות. גם הצרפתים כבשו שטחי ענק שבהן חיו מאות מליוני אנשים. גם הטורקים בעצמם כבשו בזמנם (כשהיו חזקים) שטחי ענק שבהן חיו תושבים בכמות העולה על מספר הטורקים עצמם. רוסיה הקומוניסטית שלטה במזרח אירופה על כמה מדינות שמספר תושביהן עלה על מספר תושבי טורקיה.
    בהיסטוריה זה ידוע שהטורקים פלשו למזרח התיכון מאיזורי סין ומונגוליה והקימו בין המאות ה-14 ל-17 אימפריה ענקית שהגיעה עד גרמניה ואיימה לכבוש את המדינה הזו (את גרמניה) אך החל מסוף המאה ה-17 הטורקים הובסו פעם לאחר פעם ע"י הגרמנים והרוסים ואיבדו לטובתם שטחי ענק. רק האנגלים מנעו מהרוסים לכבוש את טורקיה (כי הם לא רצו שהרוסים יחדרו למזרח התיכון ויחסמו להם את הדרך להודו). בשלב מאוחר יותר החליפו האמריקאים את האנגלים.

    אהבתי

  45. : +1
    לגבי הטעם והתוספות שמתאימות למנה, למי שתהה:

    'ציף ניו זילנדי בשם טואי שהובא ללונדון ב1818 וחי שם תקופה ארוכה עד שהפך כמעט אזרח התוודה בהתקף נוסטלגיה כי עייף מבשר בקר אנגלי והוא מתגעגע לארוחת בשר אדם, ארוחות ניצחון (*) . כן סיפר ששבר אדם מזכיר בטעמו בשר חזיר. לדבריו בשר ילדים ונשים הוא הטעים ביותר. כמו כן ציין שבני עמו אינם אוכלים את הבשר נא, ואת השומן המצטבר הם יוצקים על ה'קומרה', תפוחי האדמה המתוקים.י

    (*) מה שהזכיר לי באסוציציה אחרת לגמרי :(קראתי מזמן.)
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Breakfast_of_Champions

    Vonnegut states that he tends "to think of human beings as huge, rubbery test tubes, too, with chemical reactions seething inside

    אהבתי

  46. בשנת 2010, סטודנט אמנות נורבגי בן 21 בשם אלכסנדר סלויק וואנשול
    היה אמור לעבור החלפת ירך עקב מום מולד שהותיר אותו נסמך על קביים או מתנהל בכיסא גלגלים.
    לפני הניתוח, וואנגשול הצליח לשכנע את הרופא שלו לתת לו לקחת עמו הביתה את עצם הירך שתוסר.
    וונגשול לא ידע מה ברצונו לעשות עם זה, אבל הוא ידע שהוא רוצה להשתמש בה ליצירה באמנותו. כשהגיע הביתה לאחר הניתוח, וונגשול החל להרתיח את הירך ולגרד מעט הבשר שעדיין דבק זה. משהבין כי זו הזדמנות ייחודית, החליט לטעום פיסת בשר, ותיאר אות טעמו "ממש נחמד". לאחר מכן, הוא החליט להכין ארוחה מתוך הבשר שנותר על העצם. נותר רק ​​קומץ של בשר, כך שהמנה היה רק ​​מתאבן, מוגש עם תפוחי אדמה מוקרמים וכוס יין. לדבריו, "היה לזה טעם של כבש בר, ​​אם אתה לוקח כבשה שהולכת בהרים ואוכלת פטריות. זה היה כיבשי. "

    http://i1.wp.com/listverse.com/wp-content/uploads/2015/07/ThinkstockPhotos-178982045-e1435677370721.jpg?resize=632%2C437

    http://listverse.com/2015/07/01/10-reviews-of-human-flesh-by-real-cannibals/

    אהבתי

  47. http://www.camoni.co.il/index.php?idr=400&p=211836&pt=5

    אחר שהחוקרים נטרלו השפעתם של משתנים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות כמו גיל ומין, נמצא כי באנשים עם BMI בטווח של 20 עד 24.9 לא היה סיכון מוגבר למוות מוקדם, אך באנשים בתת משקל – לבעלי BMI בין 18.5 עד 19.9 יחידות הסיכון למוות בשנים העוקבות היה גבוה ב-13% לעומת נבדקים עם BMI תקין. BMI נמוך יותר – בין 15 עד 18.4 יחידות – נקשר לסיכון גבוה ב-51% למוות מוקדם.

    גם בקרב אנשים שאינם נחשבים שמנים, אלא בעלי עודף משקל, נמצא סיכון מוגבר למוות במהלך המעקב. ממצא זה מטיל ספק בממצאים ממחקרים קודמים לפיהם עודף משקל אינו קשור לסיכון מוגבר למוות ואף עשוי להיות קשור להפחתה קלה בסיכון – מה שמכונה "פרדוקס ההשמנה". לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת JAMA בשנת 2013 והתבסס על כמעט 3 מיליון נבדקים ממאה מחקרים מצא כי השמנה קלה או עודף משקל קשורים לסיכון מופחת של עד כ-6% למוות, בהשוואה לאנשים בעלי משקל המוגדר תקין. לעומת זאת, במחקר החדש – שהוא גדול יותר ובעל מתודולוגיה שנחשבת טובה יותר, בין היתר בשל אי הכללת מעשנים ואנשים שסובלים ממחלות – גם עודף משקל קל: BMI של 25 עד 27.4 נקשר לסיכון גבוה ב-7% למוות מוקדם ועודף משקל משמעותי יותר: BMI בין 27.5 עד 29.9 העלה את הסיכון ב-20%.

    השמנה העלתה עוד יותר את הסיכון למוות לפני גיל 70. ניתוח הנתונים העלה כי בקרב שמנים עם BMI החל מ-30 ועד 34.9 (השמנה קלה) הסיכון למוות מוקדם גבוה ב-45%, באלה עם BMI בין 35 עד 39.9 הסיכון למוות גבוה ב-94% ובאנשים השמנים ביותר, עם BMI של 40 ומעלה, הסיכון למוות מוקדם גבוה כמעט פי שלושה (2.76) בהשוואה לאנשים במשקל תקין.

    לפי חישובי החוקרים, כאשר ה-BMI גבוה מ-25 יחידות, כל עלייה של 5 יחידות במדד ה-BMI מעלה את הסיכון למוות מוקדם בכ-31%, כשהנתון דומה בין היבשות: 39% באירופה, 29% בצפון אמריקה, 39% במזרח אסיה ו-31% באוסטרליה וניוזילנד. עלייה במדד ה-BMI השפיעה באופן משמעותי יותר על הסיכון למוות בקרב צעירים בהשוואה למבוגרים ובגברים בהשוואה לנשים.

    כאשר נבחנו הגורמים למוות, נמצא כי כל עלייה של 5 יחידות ב-BMI מעל BMI של 25, הסיכון למוות ממחלות לב וכלי דם עלה ב-49%, הסיכון למוות ממחלות נשימה עלה ב-38% והסיכון למוות מסרטן עלה ב-19%.

    אהבתי

  48. לגיא ושות'

    זכרונותי מהספר ה'חוויה הניו זילנדית' של שפרה הורן די מועטים. ובוודאי שבהשוואה לספרה הקודם, והמומלץ, ה'חוויה היפנית'.

    אחד הדברים הזכורים לי מהספר הוא ההתנשאות של הניו זילנדים על האוסטרלים. לטענתם, ההגירה לאוסטרליה (בעיקר של בני המעמד הנמוך והמאורים) היא ההגירה הראשונה בהיסטוריה שהצליחה להעלות את האינטליגנציה הממוצעת גם במדינת המקור וגם במדינה הקולטת.
    מה שהזכיר לי שפע בדיחות על התנשאות הארגנטינאים על כל שכניהם, ובמיוחד על הברזילאים.

    מידע נוסף, שנדמה לי שהופיע גם בספרה של הורן, הוא של רצח ילדים והפקרתם. בין המדינות המפותחות, ניו זילנד מדורגת במקום מאוד בעייתי בהתעללות בילדים, הזנחה פושעת שלהם ורציחתם ע'י בן משפחה (בד'כ הורה).
    הניו זילנדים עונים שמצב הילדים 'הלבנים' בארצם מצויין, בכל קריטריון השוואה בינלאומי. כל בעיית היחס לילדים מתמקדת במיעוט המאורי, שמצב הילדים בו מזעזע.
    מיעוט שכנראה קשה להם לשנותו בשל עקרונות פי.סי, רב תרבותיות נאורה, אשמת האדם הלבן מול הילידים המקוריים, ואולי גם פחד ממהומות. .

    אני מתקשה להאמין שאין קשר בין תרבות המאפשרת קורבנות אדם ו/או קניבליות, שברור שלחיי האדם בה אין כל ערך מקודש, לבין רצח ילדים כתוצאה מהתעללות או הזנחה ורשלנות פושעת.

    גם במרכז אמריקה ודרומה היו בעבר תרבויות שכללו קורבנות אדם, וכיום, למרות שתרבויות ילידיות אלו לכאורה נמחו עם קבלת הנצרות, אלו מדינות הידועות באחוז הנרצחים הגבוה שבהן. אחוז נרצחים הגבוה בהרבה מאחוז הנרצחים במדינות לא פחות עניות מהן, כמו בהודו ובדרום אסיה.
    קשה לי להאמין בחוסר הקשר בין התופעות.

    אהבתי

  49. אפרופו , דיאטה להורדת ה BMI
    http://www.medicaldaily.com/cannibalism-high-protein-diet-youve-never-considered-yields-fewer-calories-eating-other-animals

    קמיליה , קצת ספיילרט לי את הספר 🙂 אבל העלית השערה מעניינת.

    בכללי
    יש שתי תיאוריות עיקריות באשר למה קניבליזם. אחת בשל השלמות מחסור בחלבונים באזורים בהם הם נדירים או בתקופת מחסור והשנייה מסיבות אידאולוגיות דתיות בהן רק לאליטות יש את זכות הקניין או שמותר בזמן לחימה לחטוף שוק משבויים. לי נראה שהסיבה הכלכלית תמריצית באה ראשונה והאידיאולוגיה באה אח"כ לתחזק ולשמר מסורות וזכויות יתר לאליטות.
    .
    נושא אחר : קורבנות ילדים בקרתגו

    Relics of Carthage Show Brutality Amid the Good Life
    ————————————————————————-
    A TROVE of relics now arriving in New York contains evidence that the ritual slaying of children in ancient Carthage was so common that it helped control the growth of the population and helped families keep fortunes intact over generations, archeologists say.

    And through these indirect economic effects, some scholars assert, the practice of infanticide helped produce Carthage's great wealth and its flowering of artistic achievement.

    Among the treasures being uncrated at the American Museum of Natural History in New York are magnificent bronze figures, opulent jewelry and ornaments, and some of the most beautiful mosaics of antiquity. Such masterpieces, scholars believe, were made possible by the patronage of the merchant rulers of Carthage, whose wealth was without equal in the ancient world.

    But the collection also includes cremation urns and religious paraphernalia of the kind used to sacrifice some 20,000 children from about 800 B.C. until Carthage's destruction by Roman invaders in 146 B.C.

    ————————————————————————-

    אהבתי

  50. זה ממוצע של ילד כל יומיים, בערך הקצב ששוכחים ילדים במכוניות סגורות בשמש בישראל ועם תוצאה זהה. מאחר והאוכלוסיה הקרטאגית היתה 700 אלף וכמחצית הילדים מתו אז עד גיל 5 ממילא ממחלות ותת תזונה זה לא נורא יחסית לתקופה. כל דבר והפרספקטיבה שלו. אם אינני טועה השפה המדוברת בקרטאגו היתה אז ארמית כך שאם חניבעל היה נכנס לתמריץ ומבהיר שהוא בר פלוגתא המשטרה היתה משוכנעת שהוא הגיע עם הפלוגות שלו.

    כמדומני היו שמועות בזמן מלחמת השחרור של קונגו בשנות השישים צ'ומבה אכל את הזרוע של לומומבה ודאג המרשלד נאלץ להתערב.

    אהבתי

  51. לגבי סיבות לקניבליזם
    המאמר שהובא מעלה מאלכסון ( עם תמונת המאורי ) לגבי הקשר בין קורבנות אדם לאי שוויון , מן הסתם תקף גם לקניבליזם.

    ובנוסף.
    למה אין פוסט חדש לשבת???????
    ממש חוצפה

    אהבתי

  52. שאלה שאני מתחבטת בה מאז אתמול, ואשמח לקבל את תובנותכם לגביה:

    אם אכן יש קשר בין תפיסה תרבותית – דתית של קדושת החיים לבין הריגת ילדים ורציחתם – קל לכאורה להסביר מדוע הילדים הערביים בישראל הם אוכלוסייה בסיכון גבוה.
    סיכויי ילד ערבי מוסלמי למות בתאונה כלשהי גבוהים עשרות מונים מסיכויי ילד יהודי. (מצב ילדים ערבים נוצרים מעולה, בכל היבטי החיים)

    אפשר אפילו לפתח תזות על הקשר בין הלגיטימציה התרבותית לרצח נשים "על כבוד הגברים במשפחה" לבין הרשלנות הפושעת לגבי חיי ילדים.
    וזאת עוד לפני העיסוק בקידוש השהידים, ובמוכנים למסור את נפשם ולהתאבד בכדי לקדם את מטרות האיסלם.
    מהדהדת במוחי גם ההתרסה המוסלמית כלפי היהודים "אתם אוהבים את החיים, ואנחנו אוהבים את המוות" (ולכן, במוקדם או במאוחר, אנחנו ננצח אתכם!).

    אבל, התזה מתערערת בגלל זהות קבוצת הילדים בסיכון הנמצאת במקום השני – הילדים החרדים. כמעט בכל שבת שומעים על עוד ילד חרדי שנכווה קשות ונשקפת סכנה לחייו ו/או נכלא במכונית סגורה.
    אי אפשר להאשים את החרדים באי קידוש החיים, במתן לגיטימציה לרצח בני /בנות קהילתם מסיבה כלשהי או בגלוריפיקציה של מתאבדים.
    אחוז המוות מתאונות, מסוגים שונים, של ילדים חרדיים קשור לכאורה רק לעוני, לגודל המשפחות ולחוסר מודעות מספקת למוגבלות כישורי ילד/ה לשמור על חיי מספר ילדים קטנים ממנו.
    לכאורה לפחות, יש סט סיבות אחד למוות של ילדים מוסלמים, וסט סיבות אחר למוות של ילדים חרדים. מצב בלתי הגיוני בעליל.

    מצד שני, ניתן לטעון שגם בחברה החרדית הדרישות מנשים הן על סף הבלתי אפשריות. גם לגדל משפחות מאוד גדולות, עם עזרה מועטה בלבד מבן הזוג, גם לדקדק בקיום כל המצוות והאיסורים, וגם להיות המפרנסות העיקריות של המשפחה.
    מכאן, בכל חברה בה הדרישות מנשים בלתי סבירות – המוני ילדים ימותו מתאונות שניתן היה למנען.
    כלומר, תזה שלישית להסבר הזנחה פושעת של ילדים, המסתמכת על הדמיון בין החברה המוסלמית לחברה החרדית ביחסן הקשה והמפלה לנשים.

    מה דעתכם???

    ———————————————————

    לגיא ושות'
    אפילו לא העלתי על דעתי שניתן ליצור ספוילר לספר כדוגמת החוויה הניו זילנדית. 😷 קבל את התנצלויותי.

    שאלה

    אהבתי

  53. קמיליה , א.) לא מבין גדול בנושא אבל
    אולי כל התזות עובדות ביחד- בנוסף לרשלנות ולהזנחה שנובעת גם מהמשפחות המאוד גדולות וגם הדרישות הבלתי אפשריות מנשים אצל החרדים והמוסלמים אפשר להוסיף את עניין כבוד המשפחה בתרבות המוסלמית שעולה על ערך קדושת החיים. אולי כדאי לנסות להשוות את נתוני התמותה(הסטנדרטיים-מתואמים לגודל המשפחה וכו') בין האוכלוסיות מינוס מקרי המוות על כבוד המשפחה ולראות אם יש השפעה לערך קדושת החיים
    על מקרי התמותה כתוצאה מההזנחה.

    ב.) אני חובב התנצלויות הרבה יותר מספרים כך שעשית לי את היומית 🙂

    אהבתי

  54. ומה אם ליהדות לא היתה השפעה גדולה על המין האנושי?
    אחד הערכים החשובים ביותר ביהדות הוא הצניעות. כדאי לאמץ אותו ביתר שאת כאשר דנים בהשפעתה של היהדות על תולדות האנושות

    יובל נח הררי
    http://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium-1.3013086

    אני מסכים שהיהדות לא כה חשובה כמו שאנו רוצים לחשוב
    אך תוהה-

    1. אם היהדות כה שולית אז איך התפתחו נגדה גזענות ואנטישמיות כה קשות ומושרשות? ומדוע העולם המערבי כה אובססיבי כלפי מדינצ הפרור הקרויה ישראל?

    2. איך ניתן להסביר תופעת הסטרט אפ ניישן וכמות ההמצאות והאקזיטים שיצאו מישראל?
    הרי החינוך הישראלי ב 50 השנה האחרונות אינו שונה מהמערב ואינו מקדש את הלמידה, דוגמת הישיבות, יותר מהמערב. ( מתקשר גם לכמות פרסי הנובל של העשורים האחרונים ).
    ולגבי " מדינה ומיעוט קטנ/ה ונרדף/ת הנלחמ/ת להוכיח עצמה/ו" לא חסרים/ות מדינות/מיעוטים במצב דומה ששם זה לא קורה..

    גיא,
    מבקש שתנהל את הדיון בצורה תרבותית אך תקיפה וללא סטיות מהנושא או הגחכתו.
    תודה

    אהבתי

  55. שימי , ואס איסט דוס 'תודה'? WTF?!
    אם לא אין בברכה/בבלכה אני ממלא אחר הוראות.

    אני בסך הכל מחבב את הררי ודי מסכים עם התזה עד כה
    אבל עצרתי עכשיו לקרוא כי הוא כותב
    "קונפוציוס לימד שעליו לאהוב אחרים כמו שעליו לאהוב את עצמו".
    ——————————————————————–
    באמת??!?!?!?!
    אז אני לא יודע מאיפה הררי עשה קופי פייסט(בייסט) אבל דרכך אליו:

    "כלל הזהב" – "עשה לאחרים את אשר אתה חפץ שיעשו לך" – ישוע הנוצרי.
    "כלל הכסף" – "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" – הלל הזקן.

    שנשאל קונפוציוס לדעתו על כלל הזהב שאל –
    "אם מחזירים על רוע בטוב לב – כיצד גומלים על חסד?"
    וגם
    Confucius said the goody-goodies are the thieves of virtue, meaning that to try to be wholly righteous is to go beyond humanity and to be something that isn't human.

    בברכה.
    עכשיו ממשיך לקרוא.

    אהבתי

  56. קמיליה, איך נותרו לך שאלות אם כבר כתבת כל התשובות הטובות? אגב איני בטוח ששיעורי התמותה של ילדים חרדיים כה נוראים.

    אהבתי

  57. הטקסט של הררי אבסורדי לדעתי. היהדות השפיעה על העולם בעבר בשתי דרכים מונומנטליות. ראשית היא הפיצה את התנ"ך ויצאו ממנה הנצרות ובמידה רבה גם האיסלאם. דמות אלוהים בלב מיליארדים הפכה להוגנת (גם אם קשוחה). איזו השפעה יש יותר מזה?
    הדבר השני שהוא שנוי במחלוקת ולכן סביר שהררי עצמו לא יעז לכותבו פן ישרפו ספריו כמו בשריפות הספרים בימי הביניים – הערכים היהודים של למדנות הובילו לכך שהחכמים הולידו יותר וכך נוצרה תרבות שעיצבה גנטיקה שבה אייקיו גבוה הפך לנורמה. ומשם יצא האייקיו הגבוה לשנות את העולם.
    אני אעז להגיד שלדעתי אנו רואים בימים אלו ממש דרך שלישית שבה היהדות מעצבת העולם באמצעות תפקידה של מדינת ישראל ככליא הברק של השנאה למערב וכמעבדת ההתמודדות עם השנאה הזו במישור הצבאי, המשפטי, הדמוגרפי, האידיאולוגי ועוד. לא סתם הימין האמריקני חולה על ביבי, אף שבחלק מהדברים ישראל מוכיחה גם דברים שהשמאל ישמח לראות כמו הישרדות לצד בית משפט חזק ויחס הוגן כלפי אזרחים מוסלמים שנותן להם מה להרוויח ולא רק מה להפסיד.

    אהבתי

  58. תמריץ
    היהדות לא הפיצה את התנך , ההפך היהדות היא מסוגרת ולא מסיונרית ( זו כנראה גם סיבה לאנטישמיות ) , הנצרות הפיצה את התנך והררי מדבר על זה וטוען שזה כמו מקרה ניוטון ואימו. האם לאימו יש קרדיט גדול על תורתו?

    הלמדנים היהודים הולידו יותר? יש לכך סימוכין? הלמדנים לא בהכרח היו מבוססים כלכלית. ובנוסף למדנות גורם לשינוי גנטי העובר בתורשה תוך מס' דורות כה מועטים? אני בספק.

    אהבתי

  59. תמריץ , אלי לי בעיה מבחינה פרגמטית שזה הסיפור שנספר לעצמנו אבל מי שהפיצה את התנ"ך היא הנצרות ואח"כ הנצרות שהשתמשה בנתיבי המסחר והשליטה של האימפריה הרומית. הכנסיה הקתולית היא מה שנשאר מהאימפריה בימינו.
    לגבי הלמדנות אנחנו לא רואים הרבה הוגים יהודים שקידמו את הרנסנס
    והאמנציפציה
    http://www.odyeda.com/demography/
    אם תראה פה בטבלה אז נראה שהרנסנס והאמנציפציה קידמו היהודים מאמצע המאה ה18. לגבי השנאה למערב ניתן לראות שהמערב התמודד עם הגלים הראשון והשני ולא נראה שהיהודים אז היו לעזר רב.

    אפשר לטעון שהיהדות(דרך הנצרות) וירושלים היא אחת משלושת הרגלים עליהן עומד המערב בנוסף לאתונה ורומא.

    אהבתי

  60. השימוש שלי במילה "הפיצה" היה שגוי אבל היהדות יצרה התנ"ך. היא לא רק אמא של הנצרות. היא גם המורה שלה.

    דווקא במישור השני שעליו דיברתי אני סבור שמטאפורת האמא היא טובה. כל אמא מוסלמית שהולידה בארצות האיסלאם בשישים השנים האחרונות שבעה ילדים בזמן שעמיתותיה הנוצריות הולידו שניים, יצרה התפוצצות דמוגרפית מוסלמית שתשנה עתיד המערב.
    באותו אופן היהודים היו סגורים בגטאות בתחילת העת החדשה, אך חוללו התפוצצות דמוגרפית של איי קיו גבוה שעתידה הייתה לשנות את עתיד המערב.

    אהבתי

  61. תמריץ
    המורה של ניוטון היא דוגמא מצויינת.
    האם המורים של ניוטון או אינשטיין או דרווין זכו לקרדיט גדול? או קרדיט כלשהו בציבור הרחב?

    אני מתקשה מאוד להאמין שלמדנות גורמת בטווח כה קצר שינוי גנטי העובר בירושה.. אני יכול להאמין בתרבות של למדנות המעלה את ה אייקיו , אך ללא תורשה. זא דורות שיחדלו מהלמדנות לא יירשו את האייקיו
    וזה מתחבר לתהייתי על החינוך החילוני ישראלי/יהודי בעשורים האחרונים שאינו שונה מהמערב.

    אהבתי

  62. כאמור היהדות גם לא המציאה את המונותאיזם או עשרת הדיברות.
    רק שיכללה אמונות וכללי מוסר קיימים

    אהבתי

  63. אני מסכים שהיתה תרומה יהודית אבל גם עולם העתיק היה על סיפה של מהפכה מדעית ותעשיית בלי התרומה של היהודים. ( היתה על זה סדרה לא מזמן בערוץ ההסטוריה) .
    שימי , שורשי האנטישמיות העיקריים הם לדעתי ברומא ( למרות שגם עם היוונים לפניהם היו בעיות) ראשית היה קשה לקבל את הקיסר ואת הדתות הפאגניות ואח"כ הנצרות שכבר היתה דת האימפריה רצתה להיבדל והיה נוח לה לשמור על היהדות בתור האחות הגדולה והמפגרת( מנקודת השקפתה) למען יראו ויראו..

    אהבתי

  64. בקשר לטבלה למעלה : ההסבר יצא קצת מבולבל.
    ניתן לראות שאחוז היהודים בעולם מתחיל לעלות רק מאמצע המאה ה18.
    באירופה הוא עולה מאמצע המאה ה17 אבל לזכרוני לרוב במדינות שלא הייתה להן השפעה גדולה על הרנסנס. נראה שהאמנציפציה והרנסנס קידמו את היהודים יותר ממה שיהודים קידמו אותם. מה שכנראה קידם את המהפכות התעשייתית המדעית וכו' דווקא בתקופה המודרנית ולא בעולם הקלאסי הן כנראה המוסדות עליהן כותב אורי כץ בפוסט שקישרתי אליו לעיל.

    אהבתי

  65. רק עכשיו הצלחתי לקרוא את ההפנייה של גיא לבלוג של אורי כץ. למרות האורך, בהחלט שווה קריאה.

    נזכרתי בשאלה שגיא הפנה פעם לעברי "אין לך את זה ביותר ארוך?!".
    ומיד עניתי לעצמי – כן, יש לי. הספר "ציביליזציה _ המערב וכל השאר " של ניל פרגוסון. בעיני, אחד מספרי ה"חובה".
    המאמר של אורי כץ למעשה מתייחס למעשה לחלק מהספר.

    פרגוסון טען שב 500 השנים האחרונות, אירופה גברה על כל שאר העולם בזכות 6 "אפליקציות":
    1. תחרות
    2. זכויות קניין
    3. מדע
    4. חברת צריכה
    5. מוסר עבודה
    6. רפואה

    החלק המרתק, לטעמי, בספרו של פרגוסון הוא השאלה האם המערב הולך ומאבד את היתרונות הקריטים האלו ו/או מאבד את הבלעדיות העולמית עליהם.

    השאלה הפכה לחשובה במיחוד בשל הקמת האיחוד האירופי, וכיוון התקדמותו. מנגנון על של פיקוח ותיאום בין מדינות, המקטין את עוצמת התחרות בין מדינות היבשת.
    בדומה לציוויליזציה הסינית, ובשונה ממדינות אירופה בעבר, החלטה קטסטרופלית אחת, של ראשי האיחוד, עלולה לחרוץ את גורלה של יבשת שלמה. לדוגמא, החלטה על פתיחת השערים להגירה המונית בלתי סלקטיבית.

    מכאן, ניתן לתהות האם הברקזיט (והמרדנות בתכתיבי ה"שלטונות"
    של חלק ממדינות מזרח אירופה) – לא יציל את הציוויליזציה המערבית משקיעה. או, לכל הפחות, יאט את התהליך. פעם נוספת שבה בריטניה תעמוד בראש היבשת ותתווה לה את הדרך.

    אהבתי

  66. לשאלת תרומת היהדות לעולם

    ברור שהיהדות לא תרמה למהפכה התעשייתית, ולעליית אירופה ב 500 השנה האחרונות.
    אבל, קשה להכחיש את חשיבות היהדות כחולייה משמעותית בשרשרת ההשתלטות של הדתות המונותאיסטיות על הדתות הפגאניות, עד להכחדה הכמעט מוחלטת שלהן.

    אפשר להתייחס ליתרונות צעד היסטורי זה, כמו הביטול הכמעט מוחלט של קורבנות אדם וקניבליזם.
    אפשר גם להתייחס לחסרונות, כמו אובדן הסובלנות הדתית שאפיינה את הפאגנים, ומאות מיליוני הקורבנות של מלחמות דת שונות. בשרשרת שנמשכת עד היום, עם כל הפיגועים בהשראת דאע'ש, וימרתו להשליט את דת האמת הנכונה היחידה על העולם.

    בהיבט זה, היהודים שתרמו להשלטת הדתות המונותאיסטיות., קרו לעצמן את הקבר אליו נפלו לבסוף יהודים רבים. חוסר סובלנות מוחלטת כלפי דתם.

    אהבתי

  67. לתמריץ,

    אני עצמי לא כל כך מרוצה מהבנת הקשר בין קידוש החיים, מעמד נשים ותמותת ילדים בתאונות. ברור לי שיש קשר בין התופעות, אך טיב הקשר אינו מספיק ברור לי.

    השאלה האם קיימת חשיבות רבה לרמת התמותה הגבוהה יחסית של ילדים חרדיים מתאונות – היא בסופו של דבר שאלה ערכית.
    אני מתקשה להתנחם בכך שרמת התמותה של ילדים ערבים בישראל, ובעיקר ילדי בדווים מהנגב, אפילו גבוהה עוד יותר,
    מספיק לי שילדים חרדיים נכללים בקבוצת סיכון, וסיכוייהם למות או להיפצע קשות גבוהים משמעותית (גם בכל מבחן סטטיסטי) מסיכויי ילד חילוני או דתי לאומי.

    אהבתי

  68. לגבי יחס החרדים לילדיהם, ברור שכשיש הרבה ילדים, קשה יותר לשמור עליהם. השאלה האם יש ערך מוסרי גם לעשיית הרבה ילדים, שזו הרי נתינת חיים.

    אהבתי

  69. קמיליה. זו הרצאה שאורי כץ הפנה אליה באותו פוסט

    אפשר להתחיל להאזין מהדקה ה5 בה פרופ' יואל מוקיר מסביר שלא ברור כמה יתרון היה לאירופה יתרון מבחינה מוסדית(אפליקטיבית כפי שציינת לעיל) על התרבויות האחרות. המוסד החיוני שהיה רק באירופה והחשוב לדידו שייצר "ידע שימושי"
    היה Respublica literaria.(דקה 9 בערך)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Letters

    הרצאה מאוד מעניינת שהמילה תמריץ בהרצאה מופיעה בתדירות רבה.

    אגב, מבלי לספיילר כי לא קראתי את הספרים אבל צמד הישראלים שמנתחים את משחקי הכס(Game of Thrones Academy) ניבאו ניבוי אמיץ(אף אחד לא יודע איך זה יגמר ולכן אין לראות בזה ספויילר) שמי שינצח במשחק יהיו maester class שמזכיר בהחלט את Respublica literaria.

    אהבתי

  70. לתמריץ,

    אני ששה לכל תוספת מספרית לעם היהודי. ומוכנה גם לתמוך בכך כלכלית בכספי המיסים שלי.

    לגבי הערך המוסרי שבהבאת ילדים לעולם, זה נושא לדיון מעמיק יותר.
    בעיני ערך זה מותנה בכך שילדים אלו גם יגודלו היטב. פיזית, נפשית, השכלתית ועוד ועוד.
    שמירה על חיי הילדים היא תנאי הכרחי, אם כי כמובן לא מספיק, לגידולם הנאות.

    נדמה לי שאתה תופס את דברי כמתקפה על המגזר החרדי, במקום לתופסם כרצון להתחיל להתמודד עם בעייה קשה.
    קיים מעין קשר שתיקה או השתקה לגבי שכיחות ההיפגעות של ילדים חרדיים מתאונות.
    תאונות שרבות מהן היה ניתן למנוע, ולהציל חיים, בהשקעה פעוטה יחסית. רבות מהן אינן מתחייבות מגודל המשפחות. הן מושפעות גם מהעדר מודעות ומבורות.
    התעלמות ושתיקה שגם אתה מנסה, בדרכך, להמשיכה.

    לדוגמא:
    -פרסום שבועי, על גבי רבע עמוד, בכל העיתונים החרדיים, על מספר הפעוטות שנכוו בשל מפולות בפרמידת הסירים שעל גבי פלטת השבת. + עצות קוראים איך ניתן למנוע בעייה זו גם במשפחות מרובות ילדים,
    – לפני כל חופשת בין הזמנים – פרסום בשתי תחנות הרדיו החרדיות ובישיבות הקטנות, של כמות המים שגוף האדם מאבד בחמש שעות טיול ביום קיץ, ומכאן כמות המים שחובה להצטייד בה לפני כל הליכה בשמש + סימני אזהרה ראשוניים למכת חום ו/או התייבשות, ומה לעשות אם הם מופיעים.

    אבל, תנאי הכרחי לפתרון בעייה הוא מודעות לקיומה,

    אהבתי

  71. קמיליה, אני פשוט לא מרגיש שהנתונים תומכים בכך שיש קטסטרופה בשמירת הילדים החרדים. להיפך אני עוקב אחרי נתוני פגיעה בתאונות דרכים ולא מרגיש שילדי המגזר חשופים במיוחד.

    אהבתי

  72. עוד הרצאה ושאלות על מוסדות אמונות וצמיחה כלכלית (בחינם. לא נראה? אנשים הרי משלמים הרבה כסף בשביל ל"רכוש השכלה"(*) ).

    הפעם ממליץ לשם לב במיוחד מדקה 11 על חשיבות זכויות קניין אינטלקטואליות
    אבל גם לא זאת הנקודה(העיקרית) .
    לעוכרי מונטי פייטון מבין המגיבות והבלוגרים שלא מסוגלים לשאתו ו\או טענו שמדובר שעמום לא מצחיק, ולעיתים קרובות די וולגרי. אני ממליץ לשים לב שפרופסור שמנסה להעביר נקודה חשובה משתמש באלגוריה עם תסכית של מונטי פייטון.

    בברכה.

    (*) אחד הביטויים השנואים עלי.

    אהבתי

  73. לשימי ושות . כאן תומר פריסקו על המאמר של הררי.
    גם אותו , כמו את תמריץ , הרגיזה ההשוואת השפעת היהדות עם השפעת אמא של ניוטון,בצדק.

    יובל נח הררי על חוסר השפעתה של היהדות


    המגיב השני הפנה למאמר ארוך מאד של פניה עוז-זלצברגר
    על "הרפובליקה של העברים" במאה ה17
    שאולי יגרום לי לשנות את דעתי אם אצליח לסיימו.
    פרגמנט מתוכו :
    _____________
    'אבל סקינר, ורוב עמיתיו, המשחזרים כעת למעננו רלוונטיות חדשה בהגות המאה השבע-עשרה, עודם מתייחסים למקורות המקראיים, התלמודיים והרבניים של ההוגים שבמרכז דיונם כאנקדוטה היסטורית לכל היותר. לדידם, החירות הרפובליקנית הובאה לאירופה המודרנית היישר מרומא, בתיווכו של מקיאוולי.10 אין להם צורך בספר יהושע ובספר שופטים ובמלכים א, ולא ביוסף בן מתתיהו ולא במסכת סנהדרין ולא ברמב"ם.
    אבל כאן חולקת אני על מוריי ועל רבותי: מלכים א והרמב"ם היו סנדקים מן המניין ליד עריסתו של הרפובליקניזם האירופי. תפישת החירות המורכבת והאקטואלית שהורישה לנו המאה השבע-עשרה עשתה שימוש שאינו מקרי ואינו קוריוזי במקורות השראה יהודיים.'
    ________________

    http://tchelet.org.il/article.php?id=215&page=all

    אהבתי

  74. כדאי לשים לב שכשהאנלוגיה אינה מוצלחת , במקרה של הררי – השוואת השפעת היהדות להשפעת אימו של ניוטון , הדבר פוגע מאוד בכוח הטיעון משום שדרך דימויים אנו מנסים להבין את העולם. אפרופו הדימוי של אופן העבודה של המוח האנושי

    המוח הצדקן


    🙂

    אהבתי

  75. גיא, אנחנו מנסים להבין את העולם דרך דימויים, אבל הדמוי הוא רק כלי עזר. לא צריך לאחוז במילים את כל 100% הטריטוריה.
    הדיון על מי האמא שלו קצת דומה לניתוח שעושים לטראמפ על כל ציוץ שהוא מוציא. הדמוקרטים העלו לבמה אבא של קצין מוסלמי שנהרג בעירק שנאם נגד טראמפ. כל חיל שנהרג עבור המולדת הוא קדוש וכל אמא שלו היא קדושה גם אם היא קדשה וכל מילה שתגיד נגדם היא לא במקום. טראמפ העיר שלא נתנו לאמא לדבר ושחטו אותו על הנושא. אף אחד לא התיחס לכך שלהעלות את ההורים לבמה היה צעד מניפולטיבי שפל מצד הדמוקרטים ושהמוסלמים הם לא היפנים של מלחמת העולם השניה שמצאו את עצמם במחנות ריכוז למרות שהם לא ביצעו מעשי בגידה וטרור נגד האוכלוסיה כמו שהמוסלמים מבצעים וגם מהם מתו בקרב למען המדינה. אז הכל מילים, וגם אמא זו מילה ותכופות גם הורה יכול להיות כלב בן כלב. כל כלב יכול להיות הורה וגם לרוצחים ואנסים ופסיכופטים יש ילדים ולא תמיד ההשגים של הילדים זה בזכות ההורים אלא לפעמים למרות ההורים.

    אהבתי

  76. על כן על מי שרוצה לדייק ולהעביר את המסר בדיוק ככל שאפשר
    להשתמש בדימוי קולע ככל שאפשר ולמי שרוצה לבצע מניפולציה
    להשתמש בדימוי מתעתע ככל שאפשר.
    אם טראמפ היה יותר חכם ו/או מקבל עצות יותר חכמות ו/או משתמש
    בעצות שאולי קיבל הוא לא היה נופל בפח בכזו קלות והיה חושף
    את המניפולציה במנפולטיביות מתוחכמת ולא מתנהל בגסות של פיל
    החנות חרסינה. (סליחה על הדימוי השחוק )

    אהבתי

  77. אתה שופט לפי ההגיון הישר שלך, הקומון סנס שקומון לך ודומיך. טראמפ מדבר לאנשים שאומרים מה שהם חושבים ונמאס להם שכל ציוץ שלהם הופך להאם אמרת את זה גאפן במובן דריבן. הוא דבר בשיטה שעובדת. הוא גונב ביושר.
    מי שרוצה להעביר מסר צריך לחשוב מי הקהל שלו. עם פרפקציוניסטים אין לו מה להתעסק. אפשר להעביר את המסר על ידי דימוי קרוב. לא צריך להיות יותר קאתולי מהאפיפיור

    אהבתי

  78. אבל אולי לצערו לא כל הקהל הפוטנצאלי שלו טמבל. המאבק כרגע הוא על הקולות
    הצפים . אם הם היו טמבלים הם כנראה לא היו צפים. אם הוא היה פחות טמבל הוא היה מבין את זה .
    חוצמזה , וזה חוצמזה חשוב , התנגדות לתרבות התקינות הפוליטית המטופשת תוך תמיכה בעקרונות דמוקרטים לא
    אומרת שבערות מקבלת אותו משקל כמו ידע וחוסר רציונל מקבל משקל כמו רציונאל.
    אז אולי לא צריך להיות יותר קאתולי מהאפיפיור אבל גם לא יותר טמבל מאלמר פד או מתוחכם פחות מצארלס ברונסון.

    אהבתי

  79. א. נוח הררי, האימא של ניוטון והיהדות
    לתפיסתי, נוח הררי הוא
    1. ניהליסט, המנסה לשחוט את כל הפרות הקדושות, יחד עם כל מי שחושב שלאנשים יש זכות לשחוט פרות, או זכות שלא ישחטו אותם
    2. קוסם אינטלקטואלי המצליח להסיח את תשומת הלב של הקהל ממעשיו ביד אחת בשל פעולותיו המרהיבות ביד השניה.
    הקסם העיקרי: כולם מתווכחים במרץ על השאלה מה היה חלקה של אימא של ניטון בחידושיו, ומה הייה גודל התרומה של היהדות לנצרות / לציוויליזציה המערבית.
    אבל, אף אחד לא שם לב שכל הויכוח מתנהל רק בלשון עבר. יהא אשר יהא גודל התרומה של היהדות למערב – אף אחד לא מתפנה לחשוב האם גם בימנו יש חשיבות כלשהי לדת. והאם תהיה לה חשיבות כלשהי בעידן אותו חוזה הררי, בו מיעוט זערורי של עלי-אדם חיים חיי אלמוות, והמוני אנשים יהפכו למיותרים ואפילו למיותרים ולמזיקים.

    ניתן לטעון שהררי, המניח שכל הדתות המונותאיסטיות הן תועבה מוסרית (בשל ההצדקה שהן נותנות לשחיטת חיות), רק מנסה לעזור לבני האדם להיפטר מהן.
    הוא מנסה לחתוך אפילו את שרידי הגאווה בשל השייכות לדת שתרומתה לעולם הייתה, בעבר הרחוק לפחות, משמעותית.
    אבל משימתו, להוכיח שלדתות אין בימנו כל מקום וכל תרומה לעולם – כבר בוצעה. כולם מדברים על העבר הרחוק. לא על ההווה, ובודאי שלא על העתיד. קסם אינטלקטואלי במיטבו.

    אהבתי

  80. הררי מאמין אדוק באבולוציה אבל אין לו שום עניין באבולוציה אנושית בת זמננו, מן הסתם מאחר שמאמין שלא תתמיד. אבל אם היה מסתובב בחדרי לידות היה מבין שיש סיכוי גדול שהאבולוציה תוביל לכך שהדתיים יירשו את הארץ.

    אהבתי

  81. הקולות הצפים הם קולות שטרם החליטו אם לנהוג כפי שהם חושבים שנהגו כל חייהם או הפעם לשבור את הכלים ודי. ביוון הבוחרים שברו את הכלים באנגליה שברו את הכלים ובשני המקומות היה לחץ גדול לנהוג בתבונה וזה לא עזר. לפעמים יש חשק להזדהות עם אלמר פד

    אהבתי

  82. לגיא,
    ניתן היה להביא להמוני (?) המגיבות, המתקשות לקלוט את גדולת ההומור של מונטי פייטון, אפילו 'עדות' מפיה של מרגרט תאצ'ר. באחד מנאומיה בפרלמנט הבריטי היא התייחסה למערכון התוכי של הלהקה. התייחסות שזיכתה אותה בתשואות של חברי הפרלמנט.
    מה שהוכיח לי שהם אינם נעלים על המוני הישראלים שבחרו בעבר בקפה הנמס של עלית.

    נדמה לי שקיימת מחלה תורשתית יהודית הפוגמת ביכולת להינות מהומור חזותי, ומחייבת הסתמכות כמעט בלעדית על הומור מילולי.
    נראה לי שהמשפט "המאמר כנראה יגרום לי לשנות את דעתי – אם אצליח לסיים לקרוא אותו" היה ראוי להיכנס לספר שלושה בסירה אחת. לו רק ג'רום ק ג'רום היה מצליח לחשוב עליו. 😉

    אהבתי

  83. בנושא טראמפ
    להזכירכם, יש יותר משלושה חודשים עד הבחירות בנובמבר.

    שמענו כבר לא מעט ניבויים מלומדים וחדורי ביטחון ש"עכשיו זה, סוף סוף, הסוף של טראמפ! על זה כבר לא יסלחו לו!".
    לו כל מי שהשמיע בביטחון נחרץ את עמדתו, שהוכחה ככושלת, היה נאלץ לאכול כובע – תעשיית הכובעים העולמית היתה מראה גידול מאוד חד במכירותיה.
    במילא סבב הבחירות הנוכחי סובב סביב השאלה מפני מי את/ה סולד/ת יותר. גם הילארי והמחנה שלה יספיקו לעשות בשלושת החודשים הקרובים טעויות קשות. וגם טראמפ כמובן.

    אהבתי

  84. תמריץ, מה קורה לפוסטים? עוד לא ראינו פוסט באוגוסט וסטטיסטית ניתן לראות שביולי חזרנו לשיעורי הפוסטים של סוף 2014.
    טוב , אולי זה יתמרץ פוסטים –>
    עוד משפט שראוי להיכנס לספר שלושה בסירה אחת. חבל שאני לא הצלחתי לחשוב עליו ;=).
    "בקפיטליזם בני אדם מנצלים בני אדם, בסוציאליזם זה להפך." 🙂
    ——————————————————————
    מתוך מאמר מעולה של יהודה הראל – סוציאליזם – סיפור אהבה
    http://tinyurl.com/htx5sqa

    אהבתי

  85. פוסט יפה, תמריץ. זכרתי שקראתי ב- 2016 וחזרתי לפוסט.
    נראה לי שבעקבות הממשלה שתושבע פה בקרוב, קידום הקנטוניזציה יהפוך להיות הנושא שיכריע את מערכות הבחירות הבאות.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה