2115, מעצמה צפופה וחרדית

בהמשך לרשומה על האפשרות לרוב חרדי במדינה ולתגובות עליה, מעניין לחשוב עוד על המספרים הדמוגרפיים ומשמעותם. הבה נניח שהציבור החרדי-אשכנזי ירד מקצב הגידול הנוכחי שעומד על 4% לטובת קצב גידול של 3% בלבד, שגם הוא גבוה מאוד. הבה נניח שהחרדים הלא אשכנזים, הדתיים, המתנחלים, ערביי ישראל ובכללם הבדואים בנגב וגם העולים החדשים בניכוי היורדים, כולם יביאו את קצב גידול האוכלוסייה ל-1.5% בשנה בלבד (בדומה לקצב הנוכחי). התוצאה תהיה מעניינת ביותר: אוכלוסיית הישראלים הכללית שכיום מונה 8 מיליון איש תמנה 36 מיליון איש. האוכלוסייה החרדית-אשכנזית תגדל מחצי מיליון ל-10 מיליון נפש.  ובסך הכול יחיו בישראל 46 מיליון איש.

אם תתממש התחזית הזו, המבוססת על משיכת שיעורי הגידול הנוכחיים הלאה, אוכלוסיית ישראל בעוד מאה שנה תהיה דומה בגודלה לאוכלוסיית איטליה וקנדה, וגדולה במספרה מאוכלוסיות אוסטרליה, תאילנד, דרום קוריאה, ספרד ופולין.  מדינות כמו יפן, צרפת, גרמניה ובריטניה, הגם שיהיו גדולות מישראל, כבר לא יהיו שונות כל כך ממנה בסדר הגודל של האוכלוסייה. עם זאת אומדן גידול של 1.5% בשנה לאוכלוסיה הלא חרדית הוא אולי מוגזם עבור העתיד הרחוק, מאחר שסביר שתימשך הירידה בילודת ערביי ישראל. אין לדעת מה יקרה באוכלוסיה הדתית הלא חרדית שכיום גם בקרבה שיעור הפריון גבוה, וגם אין לדעת אם הילודה בציבור החילוני הכללי תשוב להיות מתחת לשיעור התחלופה (מעט יותר משני ילדים לאישה) כפי שהייתה בשנות התשעים. אם נניח אומדן גידול של 1% בלבד לאוכלוסיה הלא חרדית, אז יחיו בישראל כ-20 מיליון לא חרדים לצד 10 מיליון חרדים.

במצב הדמיוני שבו ברצועת החוף הצרה שלנו במזרח הים התיכון יצטופפו כל כך הרבה אנשים כך שהמדינה תהפוך לאחת ממעצמות המערב לכל דבר מבחינת גודל אוכלוסייתה, הגרעין החרדי הקשה ימנה בין שליש לחמישית מהאוכלוסייה. קשה לנבא מה יקרה לשוליים של החרדיות – אלו שאינם מצביעי יהדות התורה, כי לא נצפה אצלם שום דטרמיניזם דמוגרפי – אין כל ודאות לעת עתה שהעובדה שהם חרדים תגרום גם לנכדיהם להיות חרדים.

מה אפשר להסיק? התפוצצות דמוגרפית בת דורות שתביא בסופו של דבר לרוב חרדי אינה רק רחוקה מאוד בזמן, כפי שציינתי, אלא שהיא רחוקה גם מבחינת השלכותיה הגיאו-פוליטיות. המדינה העתידית, שתתמודד עם חשש הרוב החרדי עשויה להיות מדינה שמבחינת מעמדה הדמוגרפי בעולם תהיה דומה לבריטניה, לצרפת ולספרד.  יצוין עם זאת שהעובדה שהדבר נראה רחוק, אינה אומרת שהוא בלתי אפשרי – היו מדינות שעברו בו זמנית גם גידול אוכלוסיה מואץ וגם חוו תהליכים של פונדמנטליזציה. שתי הדוגמאות שקופצות לראש הן אירן (80 מיליון תושבים כיום, פי 8 מלפני מאה שנה) וטורקיה (75 מיליון תושבים כיום, פי 6 מלפני מאה שנה).  האיראנים היו נדהמים לשמוע בתחילת המאה ה-20 שאוכלוסייתם תגיע למימדים של אוכלוסיית בריטניה, צרפת וגרמניה ואף תעקוף אותן, אך גם מצטערים על כך שמבחינת צורת השלטון במדינתם ושגשוגה, הדבר לא יניב להם טובה רבה.

 

32 תגובות בנושא “2115, מעצמה צפופה וחרדית

  1. חבל שלא חישבת מה יהיה גודל האוכלוסיה של איטליה וקנדה, אוסטרליה, תאילנד, דרום קוריאה, ספרד ופולין, יפן, צרפת, גרמניה ובריטניה,באותו זמן (חישבת ל 100 שנה?)
    יתכן שמספר התושבים שלנו יהיה גדול מרוב המדינות האלו.

    אהבתי

  2. תמריץ , אז שוב , אריתמטיקה היא לא חזות הכל , היא בבחינת אמצעי לשיקוף תהליכים , ורק בבחינת כלי עזר :

    שהרי אתה שוב מתעלם מן ההיזון ההדדי , האוכלוסיה מתחרדת , אבל , החרדים כשלעצמם נעשים חילונים גם , ההשפעה הינה הדדית , צריך לקחת זאת בחשבון כפי שכתבתי על קצה המזלג בפוסט הקודם . גם באיראן אפילו , על ציר הזמן , הרי המשטר נשאר בעיקרון בבחינת רפובליקה איסלאמית פונדמנטליסטית , אבל , החילון השפיע על המשטר !! והפך אותו להרבה פחות פנאטי ותיאולוגי . פה השפעה הצפויה , יותר גדולה אפילו .

    כל השוואה בינלאומית , בעייתית ביותר , אם לא לוקחים את ווקטור הגרביטציה בתהליכי עיור או התיישבות . במדינת ישראל , הבניה היא גרביטציונית בעיקר , מסביב למרכזי כבידה של ערים גדולות , לעומת סאבברס למשל בארה"ב ( על שטחים פתוחים ונרחבים ביותר, למעט מקרים מסויימים או אזורים מסוימים ) . אם המצב יימשך כך , תהא בעיה רצינית של מחירי דירות , עומס עצום מבחינת ניהול ואיכות חיים וכדומה ….

    אלא שפקטור אחד חשוב ביותר : המוביליות !! החברה החרדית יותר מגוייסת ומובילית מטבעה . אם ניקח קבוצה חילונית נ' קבוצה חרדית , ונניח בחירות :

    לא יעזור רוב חילוני , אם המוביליות החרדית עשרות מונים חזקה יותר !! אם יש 100 חילונים מצביעים , אבל מוביליות חלשה : אזי – רק 50 יצביעו וישפיעו מבין הקבוצה החילונית , אבל :

    אם יש 60 חרדים , כל ה – 60 יצביעו וישפיעו ( לקריאה של רבנים ופשקוולים ואללה ) . כאן בהחלט , אתה צודק , ויש ענין מסוים לענות בו .

    להתראות

    אהבתי

  3. אורי, לא חישבתי בעצמי אלא הלכתי לתחזית האו"ם לשנת 2100. וההערכה שם היא שברוב ארצות המערב יישמר פחות או יותר סדר הגודל הנוכחי. ביפן ובגרמניה תהיה צניחת אוכלוסיה משמעותית. אפריקה לעומת זאת תחווה גידול אוכלוסין פראי.

    אהבתי

  4. אל רום, יש לנו מרכזים אורבניים צפופים מאוד במערב שמאפשרים לדמיין את ישראל העתידית. הזכרתי כבר את טוקיו ויש גם את ניו יורק ועוד. אורי הזכיר את הונג קונג.
    אם תהיה תחושה של מלחמת דת במדינה אני מאמין שכולם יהיו מגויסים.

    אהבתי

  5. אפריקה לעומת זאת תחווה גידול אוכלוסין פראי. מי יאכיל אותם ואת מי הם יאכלו? איך הם ישלמו? מאיפה הם ימצאו מיים? כבר היום הם הם נוקטים בשיטה של מאות ואלפים מגיעים ומציפים. מה יקרה כשיהיו מאות אלפים שיצעדו לתוך אירופה?

    אהבתי

  6. ממש לא קשור לנושא,
    מה הקשר בין התרסקות המטוס המצרי (בהנחה שמדובר בטרור) לבין הבחירות בארה'ב?
    המחבר טוען שפיגועי טרור מוסלמיים, מהיום ועד הבחירות, יקטינו משמעותית את הבחירה במפלגה הדמוקרטית. בהילארי, שבמצוות אובמה, אינה יכולה אפילו לדבר על טרור איסלמי ובסנדרס המשוכנע שהטרוריסטים האמיתיים שוכנים רק במגדלי הפאר במנהטן. בסקרי דעת קהל – האמריקאים טוענים שטראמפ יטפל טוב יותר בטרור.
    חלק ניכר מהמגיבים חולקים על הערכה זו. לטענתם – רק מגה פיגוע, על אדמת ארה'ב, שיגמד את ה- 11.9, יסיח את דעת האמריקאים מהכלכלה.

    https://pjmedia.com/diaryofamadvoter/2016/05/19/egyptair-804-and-2016-election/?singlepage=true

    ———————————————————————————————————-
    לאל רום,

    רק תיקון קטנטן: אם יש 60 חרדים, כל 65 החרדים יצביעו וישפיעו 😊

    Liked by 1 person

  7. אני בספק אם יש אחוז אחד מהמתלבטים באוהיו או פנסילבניה שיקדיש מחשבה כלשהי למטוס המצרי בעוד כמה חודשים. אם מטוס אמריקני יופל חלילה והילארי תמשיך לא להגיד איסלם – כן, זה יכול להרגיז.

    אהבתי

  8. תמריץ , אתה מביא דוגמאות לערים , במקום לצפות או לבחון את כלל התפוצה במדינה . במדינת ישראל , זה כמעט מדינה שלמה שבנויה גרביטציונית , זה לעומת ארה"ב למשל , או אוסטרליה , שם הפיזור , הרבה יותר משמעותי . הנה , תשווה בדיאגרמה הבאה , את פלחי הסאבארב בארה"ב , לעומת ערים , ותיווכח :

    https://www.google.co.il/search?q=distribution+of+population+in+the+us+suburbs+cities&biw=1049&bih=773&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjHvbD44-jMAhXBbxQKHSdUDPcQsAQIKg#imgrc=-uUiknrTAQuirM%3A

    קמיליה ,

    צחוק צחוק , אבל יש צדק בדברייך , שהרי , להם יש נשמה יתירה , לחילונים יש יתרה ( בנק ) אבל : עבודה , מ- צאת החמה , ועד צאת הנשמה , ואז , לא נשארת בטח ובטח נשמה יתירה .נשמה יתירה , מחוללת ניסים , והנה , במקום 60 נשמות גופא , 65 הצביעו !! מה נאמר , מה נוסיף ? ישו על המים , צפיחית המים של אליהו הנביא , מים בסלע של מוזס הגדול .

    זה לא כזה רחוק , ולא כזאת דאחקה לגבי דידם …. להתראות

    אהבתי

  9. לא קשור לנושא
    קצת על בגידות פוליטיות בין מדינות. מכירת הטנקים שלא התבצעה ונוכלות שמאחוריה "אלביון הבוגדנית" – התיק

    http://www.yadlashiryon.com/show_item.asp?levelId=64566&itemId=2303&itemType=0

    ולמי שגילה עניין, חלק שני שלא קשור לטנקים אבל גם מעניין
    הנקמה באלביון

    http://maraah-magazine.co.il/13431

    אהבתי

  10. תמריץ ( וכל המעונין ) רק להמחשה זניחה של עיקרון או תהליך חילון החרדים :

    בזמנו ( שנתיים שלש ) הרוחות סערו מהדרת נשים . הוצע לחלק את בית שמש ( שם התופעה הייתה חמורה במיוחד ) . אלי ישי , שר הפנים דאז , התנגד נחרצות , מהותית להפרדה , ותכל"ס גם ( מינהלית אינסטרומנטלית ) :

    באיזה טיעון ? נו …תשלומי ארנונה , איך לא !! איך ישלמו לו אלה הקאובאים ?? אתה פקינג מפגר יגיד לך ??

    אם כך , יש חילונים שיעדיפו חילון של חרדים , אפלו אם יהא המחיר : פחות חילון הולך וגובר של חילוניים , ויש חילונים , שיטענו : לא מניה לא מקצתיה ולא תרתיי , לא שמץ אפילו !! ענין של השקפת עולם , אבל , על התהליך עצמו , אין לערער ממש !! זוהי דרכו של עולם !! ( אלא , שהוא לא תמיד בא לידי ביטוי במהפכה רדיקלית של : אפס / אחד , אלא , על ציר הזמן , בהדרגה אבולוציונית ) .

    אלי ישי , חלוקת בית שמש :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4168036,00.html

    http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=855935

    להתראות

    אהבתי

  11. הנה כמה תחזיות לגבי ארה"ב:

    2060, לא צריך להרחיק 100 שנים, הסכמנו בעבר ש 50 שנים הם קצה היכולת.

    ארה"ב בשנת 1960 85% מהאוכלוסיה היו לבנים, כיום 64% ב 2060 43% בלבד.
    נשואים מעורבים, בשנת 1960 כ 3% כיום 15.5% ב2060 אולי כבר לא יהיה טעם לדבר על גזעים שונים. מדברים כיום כבר על Blackanese , Filatino
    Korgentinian
    בשנת 2050 37% מהאוכלוסיה בארה"ב יהיו דור ראשון או שני למהגרים. רובם מאמריקה הלטינית. מה יהיה האופי האמריקאי המצוי אז?

    ב2060 מספר המבוגרים מעל גיל 85 יהיה זהה למספר הילדים מתחת לגיל 5

    יותר ויותר אמריקאים טוענים שהמאבק החברתי בין הגילאים הוא הנושא החשוב ביותר. כמעט 50% מהתקציב האמריקאי הולך כיום לתוכניות שקשורות לזקנים, הרבה יותר מאשר לחינוך צעירים. הפער בין הדעות של הגילאים על נושאים חברתיים מעמיק בקצב מהיר כשלמבוגרים יותר יש נטיות ימניות ולצעירים שמאלניות. האמונה הדתית מצטמצמת במידה שלא היתה כמוה, 20% מהאוכלוסיה האמריקאית טוענים שהם אינם בעלי דת שהיא.

    המשמעות היא שבשנת 2060 ובוודאי שבשנת 2115 אם נמשיך באותו קו, אמריקה תהיה סוציאליסטית, בעלת מנטליות שאופינית למדינות אמריקה הלטינית, התקציבים שלה ילכו לטיפול במחלות זיקנה והיא בוודאי שלא תהיה המדינה האנרגטית שהיתה לאחר מלחמת העולם השניה, היא כבר מזמן לא כזו.

    על פי התחזית הזו: כלכלית רוסיה וקנדה צפויות לעבור את אמריקה עד 2100 בעיקר מאחר והכלכלה האמריקאית תחלש בעתיד הקרוב.

    http://akarlin.com/2011/06/future-superpowers/

    אהבתי

  12. על הספר "מאה השנים הבאות"

    ד"ר מיכאל לייטמן

    התבקשתי להביע את דעתי על ספרו של ג'ורג' פרידמן "מאה השנים הבאות. תחזית למאה ה-21" (George Friedman. The Next 100 Years. A Forecast For The 21th Century).
    התייחסותי: הספר כתוב בצורה קלה, ומתאים לקורא הממוצע. כל הספר בנוי סביב ההשערה שהעולם לא משתנה, שלטבע אין לא תוכנית ולא מטרה להביא את האנושות לאיחוד, בכוח או בהכרה. לכן הכול מצטמצם להרהורים "מכאניים" על איך לשמור על עליונותה של ארה"ב בעולם של טורפים.
    אי אפשר לערער על זה משום שהנחת היסוד של פרידמן היא שהעולם מנוהל בכוחו של האדם. לעומת זאת, היות והעולם מתפתח לפי חוק השתוות הצורה בין האנושות לבין כלל היקום, בכל הרמות, הרי שחוק ההתפתחות של החברה יביא אותנו לחברה של ערבות הדדית. זה יקרה לפי אחד משני תסריטים:
    – או שהאנושות תסרב להסכים לחובת התיקון העצמי, ואז נצטרך לעבור דרך מלחמות עולם שלישית ורביעית,
    – או שנגיע להכרה שכך או כך אין דרך אחרת, והמלחמות לא יפתרו כלום, אלא אנחנו מוכרחים להתחבר מתוך הכרה, למען קיום חוקי הטבע ולמען הרווחה שלנו, במהרה וללא שפיכות דמים.
    הדרך השנייה היא זאת שמוצעת על ידי חכמת הקבלה.

    אהבתי

  13. קשור לנושאים שנדונו בפוסטים אחרים: עתיד רצועת עזה, האם הפלסטינאים רוצים בכלל מדינה, והאם רצונם להילחם בישראל הוא רק פרח אידיאולוגי או גם חלק משמעותי מלחמם ויציבות שלטונם.

    פוסט די ישן של אורי רדלר שנתקלתי בו רק עכשיו.
    הסבר יציבות שלטון של דיקטטורות במזרח התיכון, כדוגמת מצרים והרש'פ, בהעסקה ישירה של עובדי מדינה / צבא רבים, מעט חנווניים והמוני קבצנים.
    הסבר כלכלי לרצון האליטות השולטות לא לאפשר פיתוח כלכלה שאינה תלויה בהם.

    http://www.haoona.com/article_i.asp?id=1166

    הוא למעשה הגיע, בדרך אחרת, למסקנה שגם אני הגעתי אליה.
    מה שמוכיח, כמובן, ששנינו צודקים. 😊

    אהבתי

  14. כמו שקורה הרבה עם כתבי אורי רדלר, לא הסכמתי עם אף מילה. אי אפשר להבין רצון פוליטי של אומה על ידי ניתוח אינטרסים כלכליים של יחידים. המוח אינו חושב על אינטרס פוליטי לאומי באותה צורה ואולי גם לא באותם תאי עצב שבהם הוא חושב על אינטרס כלכלי אישי.

    אהבתי

  15. תמריץ.
    תוכל להבהיר במה בדיוק אינך מסכים איתו? עד כמה שהבנתי הוא מדבר על האינטרס של השלטון. טענתו העיקרית שהשילטון מעוניין בהשארות שכבה ענייה כדי להמשיך לקבל עזרה מאונר'א כי הם עצמם מבינים שהסיכוי לפתח כלכלה עצמאית חזקה אפסי.

    אהבתי

  16. ההחלטה לא להשלים עם ישראל (או לפחות לא עם ויתור על זכות השיבה) אינה נחלת מנהיג כזה או אחר. היא נחלת העם הפלסטיני בכללותו. אני בטוח שהעולם ישמח לתת חבילות סיוע בסכומי אגדה בתמורה לחתימה על הסכם שלום.

    אהבתי

  17. תמריץ
    גם אם נניח שהעולם ישמח לתת חבילות סיוע בסכומי אגדה (אני לא בטוח) מה יקרה כשחבילת הסיוע תגמר? קצבה תמידית יותר בטוחה ותמיד בסופו של דבר יותר גדולה.

    אהבתי

  18. אני אוהד של הפועל באר שבע, ואם ניקח אליפות בשבת — ייתכן שזה יהיה סימן שיש אלוהים.
    מתוך המאמר שהעלה יאיר שהוא מעניין מאד למרות שהכתב לא ידע מתי להפסיק.

    אהבתי

  19. משה, היתה הצעה של המצרים לתת לעזה עוד שטח של 1000 ק"מר בתוך סיני והם סירבו, מכיון שזה יהיה צעד שעלול להחליש את המאבק שלהם.
    העם הפלסטיני, כמו שמקובל בקרב ציבור הבוחרים, בוחר לא מה שטוב עבורו אלא מה שהוא לכאורה רוצה. זו הסיבה שהצעירים בוחרים בסאנדרס כי הם בעד סוציאליזם ושוויון אבל בפועל הם לא מוכנים להגדלת מיסים, והרפובליקנים העניים בוחרים ברפובליקנים והשכבות העניות בארץ בוחרות בימין

    אהבתי

  20. משה לגופו של עניין אפשר שאתה צודק, אבל האם זה המניע של המנהיגות הפלסטינית או של מישהו פלסטיני? לא קונה זאת.

    אהבתי

  21. משה, זאת אומרת שלדעתך כנראה תושבי עזה מעדיפים לחיות כעניים מרודים במחנות פליטים עם מחסור במים ומחלות ותמותה גבוהה ולהבטיח לילדיהם עתיד דומה מאשר לנסות משהו אחר?
    אולי הם פשוט לא מאמינים שיש אופציה אחרת פרט לחזרה לבתיהם בישראל.
    מה לדעתך פתרון שאפשר להציע או לכפות עליהם ויהיה פתרון סופי?

    אהבתי

  22. בני אדם עושים מה שהם עושים מתוך מגוון רחב של מניעים הנטועים עמוק בתוך התרבות שלהם וההיסטוריה שלהם, ומי שאינו חולק איתם את התרבות וההיסטוריה יתקשה להבינם. בעוד שבתור פרטים לעיתים קשה להבחין בין בני שני העמים, בתור קבוצה החברה הפלסטינית מאוד שונה מהחברה הישראלית. מדובר בחברה פאשיסטית, ענייה, מפגרת, ומושחתת, הקרועה בין כוחות מודרניים לבין שדים היסטוריים ודתיים, והלגיטימציה של מנהיגיה נובעת במידה רבה מהמשך קיומו של הסכסוך. הם לעולם לא יוותרו עליו, לא משנה לאיזה גבול נסיג את כוחותינו. הם לעולם לא יכירו במדינת ישראל כמדינה יהודית. הם לעולם לא יאמרו את הדברים שאנחנו רוצים לשמוע. זה לא יקרה. שלום בין העמים יהיה, אולי, בעוד דור, או שניים, או שלוש, או עשר. יום אחד גם החברה הערבית תצטרף אל הציוויליזציה המערבית, רואים את המגמות האלו בנושאים כמו ילודה והשכלת נשים, אבל אם נבלה את כל חיינו בציפיה ליום הזה אנחנו רק נתאכזב. הם תמיד יהיו עניים ומפגרים ביחס אלינו, ואולי זה עצוב, אבל זו הבעיה שלהם, לא שלנו. במקום להאשים את הפלסטינים או לדבר על צדק, בואו נביט במראה ונדבר על חוכמה.

    ארץ חדשה

    אהבתי

  23. טקסט מצוין של אורי כץ עד שבסוף הוא קורא להפקיר את לב הארץ למתקפות הפשיסטים האלו, וזה טירוף בעיניי.

    אהבתי

  24. אורי
    לשאלתך: משה, זאת אומרת שלדעתך כנראה תושבי עזה מעדיפים לחיות כעניים מרודים במחנות פליטים עם מחסור במים ומחלות ותמותה גבוהה ולהבטיח לילדיהם עתיד דומה מאשר לנסות משהו אחר?
    התשובה היא כן. הלנסות משהו אחר סבירות גובהה שיוביל למדינה כמו סוריה ששם המחסור הרבה יותר גדול והתמותה הרבה יותר גדולה. בהחלט עדיף להשאר עם תנאים פחות טובים מהעולם המערבי אבל תנאים הרבה יותר טובים מכלל העולם הערבי (מלבד אלו המשופעות בנפט).

    אהבתי

  25. הטקסט של אורי כץ בהחלט מרשים.

    במה אני מסכים איתו?
    – השמאל נכנס לסחרור פנימי ואיבד את אמונו בעצמו. הוא יצא מהמגרש הפוליטי ועבר לאזור המיתי. כל הדיבורים של "גרמניה של 1933", "גנבו לנו את המדינה" ו"המדינה הולכת לאבדון" אינה מעידה על המצב הקיים אלא על מצבו של השמאל.

    – הפלסטינים, המעשים שלהם והבחירות שלהם, כבר לא משמעותיים וחשובים. מדובר בחברה ותרבות פוליטית שאין לה שום עתיד ראוי.

    – ההחלטה על דמותה של מדינת ישראל מתקבלת בקלפי וניתן לשכנע את אזרחי ישראל כי מדובר בציבור רציני ואחראי.

    – הקמת מדינה פלסטינית תקרע את העם.

    במה אני חלוק עליו?
    – חלוקת המגרש הפוליטי בין "מחנה היפרדות" ל"מחנה לא-היפרדות" מרדדת את ההבדלים הפוליטיים, ומעמידה את כל הוויתנו על ציר אחד בלבד. אם זה כל-כך פשוט, הכיצד כל אזרחי מדינת ישראל לא מצליחים "לראות את האור" כמו אורי כץ ולהצביע למחנה אליו הם משתייכים?

    – קביעת הגבולות אינה האתגר המרכזי של הדור שלנו. יש אתגרים חשובים בהרבה. הציונות (המעשית) עסקה במה ניתן לעשות ולא במשחקי הגדרות על גבולות.

    – גם אם הפלסטינים אינם משמעותיים, הרי שלא ניתן להתעלם מכל הערבים והמוסלמים שסביבנו. בכלל זה, תנועות מוסלמיות פונדמנטליסטיות, איראן, חיזבאללה, ונוספים. אי אפשר לקבל החלטה על "גבולות" מבלי להבין שהתנועות הללו אינן מתחשבות בגבולות הללו. גם גיאוגרפית וגם מוסרית. גיאוגרפית הם יאתגרו ויתקיפו תדירות את הגבולות הפיזיים. מוסרית – מה יעזרו גבולות מוסריים אם הם ימנעו מלהגן על חיינו מפני טרור שאין לו גבולות מוסריים?

    – הקמת מדינה פלסטינית אינה שווה את המחיר של קריעת העם, ובטח לא בשביל לקבל "גבולות".

    אהבתי

  26. אם כך, האם אנו תממי דעים שהמצב הנוכחי הוא הקטן מכל הרעות ויכול לעמוד בְּעֵינוֹ ?

    אהבתי

  27. המאמר שמציג את קיצוץ הקצבאות ב-2003 כנקודת מפנה חשובה בוודאי צודק, אך לגבי החרדים היה גורם נוסף – פסילת הסדר הגיוס ב-99' בידי בג"ץ והקמת ועדת טל.

    אהבתי

כתיבת תגובה