לפיד לחרדים העובדים

בכלכליסט התפרסמה כתבה על עבודת חרדים לרגל המהפך במגזר: רוב הגברים החרדים עובדים. שינוי משמח ומשמעותי מאין כמוהו עבור החברה הישראלית.

מגיע ליאיר לפיד קרדיט על צעד אחד משמעותי שנקט בו ותרם לתפנית – בהעברת חוק הגיוס הקודם בשנת 2014 הוא פטר את כל הצעירים החרדים בני ה-22 משירות צבאי ובכך העניק להם את חופש העיסוק. במכה אחת הוא ביתק את הקשר הגורדי החולני שעיצב את פני החברה החרדית ועלול היה להמיט אסון על הכלכלה הישראלית – איסור היציאה לעבודה שהיה כרוך בהסדר תורתו אומנותו.

יש משהו בלפיד שמשדר נהייה תמידית אחרי הפופוליסטי והשטחי. לכן הצעד הזה ראוי להערכה מיוחדת. הייתה הרבה תבונה בהחלטה לתת לחרדים צעירים שכבר אין סיכוי שיתגייסו לצאת לעבוד, אבל לא הייתה בה שמץ פופוליזם. הצעד עורר מחאה וזעם מצד לוחמי השוויון בנטל. באופן אבסורדי הם אפילו עתרו לבג"ץ נגדו – כאילו בג"ץ אמור להיות קתולי מהאפיפיור, לתקן את האפליה שאביר השוויון בנטל לפיד עצמו חולל.

לאחרונה דווח על חוסר הפופולאריות של השירות האזרחי בקרב החרדים. בניגוד למסלולי שח"ר והנח"ל החרדי שצה"ל עיצב כך שיוכלו להיות אטרקטיביים עבור חרדים, לשירות האזרחי אין הרבה מה להציע לצעיר חרדי מלבד היתר עבודה בסוף הדרך. כשההיתר ניתן ממילא, התמריץ להצטרף לשירות קטן מאוד. בתקשורת ביכו זאת כסוג של כישלון צורב, אבל למעשה זה רק לטובה. השירות האזרחי אינו אלא עבודות יזומות נטולות כדאיות כלכלית. היה בו טעם ככלי למשוך את החרדים אל שוק העבודה ולעקוף את בעיית הגיוס. אבל אם בעיית הגיוס כבר נפתרה באופן אחר, כל מה שנותר ממנו הוא הבזבוז הכלכלי הטמון בו.

 

מודעות פרסומת

13 תגובות to “לפיד לחרדים העובדים”

  1. אל רום Says:

    תודה על הפוסט תמריץ , אכן , יש כאן אבסורד לא קטן :

    מחד , לפיד היה היחידי שהעז לשבור באופן חד משמעי המסורת של ישיבה בקואליציה עם חרדים וכניעה לכאורה להם ולדרישותיהם ( ולדעתי זו הייתה טעות , אבל לא לעת הזו ) . אף פוליטיקאי לא הפגין נחישות כזו בקשר לענין דנן .

    מאידך , שכחו לו את זה בצ'יק , ובגלל שהוא לא דאג לעינינים כלכליים , ולמעמד הביניים כפי הבטחותיו , תדמיתו ירדה במכה , בין לילה ממש .

    אז מחד היה נחרץ עם חרדים , מאידך , זו הייתה חוכמה קטנה לכאורה , שהרי , בקייס היותר כבד , זה הכלכלי , הוא לכאורה איכזב את בוחריו .

    בסך הכל הכללי : " יש עתיד " התרוממו יחסית אחרי נפילה קשה מאוד יחסית . גם הוא נרגע יותר עם חרדים , והבין כמה מסובך המצב , ולא הגיוני מעיקרו .

    תהליכים טבעיים , אבולוציונים , הדרגתיים , מאורגנים , בהסכמה , בהיגיון , בטקט , תמיד מועילים יותר , בטח אל מול אנשים , שימותו למען קידוש השם . אבל , לומדים הכל , בדרך הקשה .

    סיבוכי אימים …… להתראות

    אהבתי

  2. תמריץ Says:

    מסכים אל רום.
    בסך הכול לפיד היה הרבה יותר פרגמטי ופחות פופוליסטי עם החרדים משניתן היה לצפות. זה בגלגולו הקודם. בגלגול הנוכחי אני באמת לא מבין מה הוא רוצה – עם ההתחנפות המוגזמת לדת. כלומר אני מבין מה הוא רוצה – למצב עצמו כמי שמסוגל להיות ראש הממשלה בתמיכת החרדים, אבל זה די פתטי.

    אהבתי

  3. אל רום Says:

    תמריץ , למה פתטי ?? הוא היה ירוק , טירון , הפיק לקחים , קורא נכון המציאות , ומשדד מערכות . טוב , אז אולי הוא לא מודה בפה מלא , אבל :

    מה אתה מצפה ? שאדם שנכנס לפוליטיקה , יבין מראש, באמת ובתמים במה עסקינן ? ודאי שלא !! ואחרי שהבין , אתה מצפה , שלא ישדד מערכות ויתמרן ויסתגל ?

    זה נורמלי , זה טבעי , זה נכון , רק לא נתפס נכון !! כולם כאן חושבים שהם מבינים בדבר :

    במדינת ישראל ,זרוק שקל מן החלון ,תקליד אות אחת בגוגל ,תגיע ל – מזרחן , פוליטולוג , מומחה למדעי המדינה, שיסביר לך בדיוק מה המצב כאן באזור הזה . זוהי אשליה שכולנו לוקים בה . למעשה , אנו לא מבינים , ולא יכולים להבין הכלל המציאות סביבנו , לא כל שכן , זו הפוליטית .

    להתראות

    אהבתי

  4. arnon Says:

    מה יש לך נגד השוויון בנטל? לפי ההגיון אם פוטרים קבוצת אוכלוסיה מסויימת מהשרות צבאי חובה אז צריך לפטור את כולם או לפחות להעניק למגוייסים שכר הולם (לדעתי לפחות 10000 ש"ח נטו לחודש).

    אהבתי

  5. תמריץ Says:

    אני הכי בעד משכורת לחיילים אבל היה ניסיון לתמרץ חרדים להתגייס באמצעות איסור על יציאתם לעבודה. אחד האסונות התמריציים הגדולים.

    אהבתי

  6. קמיליה Says:

    א. החברה החרדית נמצאת במילא, כבר תקופה מאוד ארוכה, בתהליכי שינוי איטיים. מעבר מחברה בה רוב הגברים לומדים לחברה בה רובם עובדים. קשה לזקוף את כל או את רוב השינוי לזכות לפיד. לכל היותר, לפיד הקל על המעבר מעבודות שחורות לעבודות חוקיות. דבר מבורך ממספר סיבות.

    ב.יש שלוש בעיות בהתנהלות לפיד בנושא זה:

    1. הוא הבטיח לבוחריו "שיוויון בנטל". מכאן, היה צריך רק ליצור ל"שווין בעיני החוק", ע'י ביטול כל הפטורים וההסדרים המיוחדים. כך כל צעיר יהודי בן 18, בין אם הוא חילוני, דתי או חרדי, יהיה מועמד לשירות צבאי מלא. כשהתברר לו שלא יוכל להשיג זאת – לא היה בו את האומץ הנדרש להתנצל לפני מצביעיו, ולהודות שנתן הבטחה חסרת שחר וחסרת סיכוי.
    הוא ניסה להציג את ההסדר הבעייתי שיצר – כמקדם שוויון בנטל. נסיון הונאה שעורר, ובצדק, תרעומת כנגדו.

    2. רובם המכריע של החרדים, עד היום, אינם משרתים בצבא. כל נסיון להציג זאת אחרת הוא סוג של רמייה והונאה (עמה הצבא משתף פעולה). כדברי פרשן נודע לענייני חרדים: או שאלו לא חרדים (הנח'ל החרדי – המאכלס ברובו נוער נושר, יוצאים בשאלה ואנשים משולי השוליים של המחנה החרדי), או שלא מדובר בצבא (שחר – בי'ס מקצועי המעניק לתלמידיו פטור מלא משכ'ל + דמי קיום + מקצוע משתלם ) או שלא מדובר בשירות (שחרור מהצבא לאחר 3 חודשים סמליים).

    3. לו המטרה היחידה היתה לשלב חרדים בכלכלה – הדרך הטובה בייותר להשיג זאת הייתה לתת לאפשר לכל החרדים פטור מלא משירות צבאי, מגיל 18, ולא להמתין עד גיל 22. ב 4 השנים, שהיו יכולות להיות מוקדשות ללימוד מקצוע ולתחילת עבודה, רובם רשומים כתלמידים בישיבה (חלקם אפילו לומדים בה ברצינות), מתחתנים ומביאים ילד ראשון לעולם. בגיל 22, בשלב זה של חייהם, הם כבר יתקשו מאוד להגיע למקצועות המאפשרים פרנסה משתלמת ותורמים רבות לכלכלה הישראלית.

    * * *
    קשה לשבח את לפיד על ייצור הכלאיים שבנה. הסדר שאינו מביא לשירות צבאי משמעותי ולשוויון בנטל, ולא להשתלבות טובה של החרדים בשוק העבודה. ובכדי להוסיף חטא על פשע – הוא אפוף בנסיונות כחש ורמייה מכל הכיוונים.

    אהבתי

  7. תמריץ Says:

    השינוי בחברה החרדית התחיל ב-2007 כשהחלו ליישם מסקנות ועדת טל. פעולתו של לפיד הייתה צעד משמעותי נוסף בכיוון הנכון. אם מחפשים את הרגע המכריע ממש, אז זה היה ביטול הסדר תורתו אומנותו בידי בג"ץ ב-99'. חבל שהזנחה ממשלתית משכה במשך 8 שנים את יישום הפסיקה.

    לפיד דווקא גילה יושר לפני הבחירות. במצע שלו היו עקרונות התוכנית שהחיל בסוף.

    לאבישי בן חיים יש אג'נדה חשובה – לפעול לשכר הוגן למשרתי סדיר. לשם כך הוא מציג בצורה מאוד מגמתית את שירות החרדים. הטיעון ששח"ר לא מהווה צבא כי הוא מסגרת שירות נוחה הוא מגוחך. כאילו מטרתו של צבא אמיתי היא לא לגייס חיילים להגנה על הביטחון, אלא לגייסם כדי להתעלל בהם. זה בסדר שדואגים להם בצבא – המדינה חייבת להם פיצוי על העדר לימודי ליבה, וזה אינטרס של הכלל שיירכשו מקצוע. לגבי הנושרים בנח"ל החרדי, הצעירים שמשרתים שם נולדו כחלק מהדמוגרפיה החרדית. אלמלא הילודה החרדית המרובה, לא היו נולדים. כך שברור שהם תרומה של החברה החרדית לצה"ל. ומה בכך שרובם אינם חרדים ממש, איזה עניין יש לחברה הכללית שיישארו דווקא חרדים.

    שחרור חרדים לחופשי בגיל 18 נושא בחובו תועלות גדולות, אבל מאוד קשה ליישב זאת עם חובת שירות החובה לכל השאר. זה מסוג הדברים שלא יכולים לקרות מבחינה חוקית ומשפטית. לפסול תוכניות אחרות רק בגלל תקווה להתגשמות הפנטזיה הזו יהיה דוגמה לכלל שאומר שהאויב הכי גדול של הטוב הוא המושלם.

    אהבתי

  8. תמריץ Says:

    בגיל 22 כל העולם פתוח. גיל 30 עניין אחר. מה שקצת מצער זה שבגלגולי החוק השונים עכשיו כבר גיל 24 הוא גיל הפטור המלא וזה אולי מתחיל להיות קצת מאוחר לחלק מהצעירים החרדים.

    אהבתי

  9. קמיליה Says:

    לתמריץ,

    א. החברה החרדית, כמו כל חברת אחרת בעולם, עוברת שינויים גם ללא קשר לחוקי המדינה.
    לחרדים עצמם הולך ומתברר שהמודל של 'חברת לומדים' אינו בר קיימא לטווח ארוך.
    הם מושפעים (למגינת לב רבנייהם) מהעולם הגדול, מהחברה החילונית והדתית לאומית הישראלית, ומהחרדיות האמריקאית.
    עצם הגידול המספרי במס' החרדים מעודד תהליכי התפצלות לתת -תת חברות, השונות זו מזו ביחסן למודרנה, למדינה ולעבודת גברים
    חוקי המדינה יכולים לעודד או לדכא מגמות, אך כוח השינוי העיקרי הוא מבפנים.

    ב. חרדי בן 22/24, נשוי עם ילד (ואולי עוד אחד בדרך), הנאלץ להתחיל לגשש את דרכו בשוק העבודה, יתקשה יותר מרווק חילוני בן 30 שהחליט שהגיע הזמן להפסיק לטייל בעולם. מצב משפחתי חשוב בעיני יותר מגיל. ולכך צריך להוסיף את רלוונטיות הלימודים עד גיל 18 לשוק העבודה, ואת העובדה שקבלת עזרה כלכלית מההורים בתקופת ההכשרה מושפעת גם ממספר האחים/ות.

    ג. אין לי דבר נגד תוכנית שחר. להפך. אני מסכימה שהיא תורמת לאינטרסים של המדינה. אני רק מתרעמת על הצגתה כעדות ל"שיוויון בנטל" בין המגזר החרדי למגזר החילוני והדתי לאומי. ברור שאיני רוצה שיתעללו בחרדים, אלא שגם חלקם ישרתו בשירות קרבי. נושא הנח'ל החרדי מורכב יותר. יש טענות שהוא מכריח אנשים המבקשים לצאת מהמגזר החרדי להישאר בו.

    ד. לדעתי אבישי בן חיים מנסה להוריד מסדר היום את נושא השיוויון בנטל השירות הצבאי בין חרדים לשאר – באמצעות הפיכת צה'ל לצבא מקצועי. מכאן, העלאת שכר חיילי החובה אינה המטרה הסופית שלו, אלא שלב חיוני בדרך לשינוי פני צה'ל. נוכל להסכים שהאג'נדה שלו , לפי פרשנותך או פרשנותי, משפיעה על העובדות שהוא מציג. ושלא כדאי להתחיל עכשיו דיון בנושא צבא מקצועי – כן או לא.

    אהבתי

  10. תמריץ Says:

    לגבי הסעיף הראשון, את חברת הלומדים החרדית יצר בן גוריון כאשר החליט לתת לצעירים החרדים דחייה ולא פטור ובכך יצר להם תמריץ להישארות אינסופית בישיבות. לעולם לא נדע לבטח מה השפיע כמה, אבל אין לי ספק ששינוי המצב החל מ-2007 באופן שסילק את המכשול של השירות הצבאי בפני החרדים שמבקשים לעבוד, עשה הרבה לתיקון המצב.

    אהבתי

  11. יאיר Says:

    – אני חושב כמו קמיליה שמדובר במהלך ארוך שלפיד תפס עליו טרמפ. אם כבר קרדיטים, אני חושב שרוב הקרדיט מגיע לביבי ולא ללפיד. לפיד אסף כותרות, אבל מי שפעל במשך שנים ע"י שינוי קצבאות הביטוח הלאומי ודרך חיבוק אמיתי של החרדים והענקת התחושה שהם חלק מהציבור הישראלי – זה ביבי, וצריך להודות בכך.

    – גם ללפיד מגיע איזשהו קרדיט, והשינוי שחל בו מעיד שהוא מבין שאין מה להילחם בחרדים, ועדיין ההתנהגות שלו פתטית. למשל כשאני שומע אותו ברדיו מדבר נגד קזינו באילת ואומר "אני לא מוצא מקום לקזינו בארץ הקודש". פתאום הוא מאמץ את הביטויים החרדיים "ארץ הקודש" במקום "מדינת ישראל". מעבר מקיצוניות אחת לשנייה – משנאת חרדים להתרפסות ואפסות. זאת פתטיות במיטבה.

    – רובם המכריע של החרדים אינם משרתים בצבא. זה לא עומד להשתנות וצריך להשלים עם זה. זה קשה אבל זה המצב.

    – גיל 24 לא נבחר לחינם. לא הגיוני שבחור חרדי בן 18 יקבל פטור בעוד שבחור לא חרדי ילך לצבא. לכן גיל הפטור חייב להיקבע אחרי 21. למה 24? באמת מיותר. הייתי קובע אותו על 22, כי בין 18 ל-24 זה יכול להתרגם ל-3-4 ילדים. אני מנחש ש-24 הגיע בלחץ המפלגות החרדיות שהעדיפו גיל מבוגר יותר. חבל שלא ניתן לשנות את ההחלטה ולהפחית את גיל הפטור.

    – למי שמסגרת כמו שח"ר מפריעה (בגלל שהיא לא מסגרת צבאית) שיסתכל עליה כמו מסגרת ממשלתית שבעצם אמורה להשלים את מה שמערכת החינוך הציבורית לא עשתה עד כה.

    אהבתי

  12. תמריץ Says:

    יאיר, בסך הכול מסכים עם דבריך. לפיד אמנם לדעתי כאמור כן ראוי לקרדיט על הכללת השחרור ההמוני בתוכנית שלו, גם כי לא שיקר לגבי זאת ואמר זאת מראש, וגם כי זה צעד שהרגיז אנשים במחנה שלו. התנהגותו עכשיו פשוט פתאטית. אבל לפי הסקרים לא פוגעת בו. אני מניח שגם לא מוסיפה לו כלום.

    אהבתי

  13. תמריץ Says:

    לגבי הגילאים 22 ו-24, זו באמת שאלה קשה. נכון שיש בכך שיתוף פעולה מגונה עם ההנהגה החרדית ועם רצונה לכלוא את צעיריה בישיבות עד שייכלאו במסגרת של חתונה וילדים. אבל מצד שני פטור בגיל 22 כמעט מחסל לחלוטין את התמריץ ללכת לצבא בגיל 19 או 20.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: