נורווגיה מורידה כפפות

יש שתי מדינות בעולם המערבי שהחליטו מזמן להוריד כפפות במאבק למנוע הגעת מבקשי מקלט מהעולם השלישי – אוסטרליה וישראל.  שתיהן אינן מסתפקות בכל מיני הצקות וצעדים קנטרניים, כמו הנוהג החדש בדנמרק ובגרמניה להחרים רכוש מבקשי המקלט כדי לממן קליטתם. הן מוכנות לעשות את הדבר העיקרי שבאמת יועיל, התמריץ האולטימטיבי נגד הגעה – להוציא את הבאים מתחומן. אוסטרליה – על ידי שליחתם למחנות בנאורו ובפפואה. ישראל – על ידי הקמת מתחם חולות ועידוד אגרסיבי של "יציאה מרצון", פעולות שבג"ץ עוד לא אמר לגביהן את המילה האחרונה.

בשבוע האחרון התברר שעוד מדינה הצטרפה למועדון, דווקא מדינה שמזוהה אצלנו עם הומניזם ביקורתי כלפי ישראל. נורווגיה התמודדה עם הצפה בלתי צפויה של פליטים שהגיחו מהגבול שלה עם רוסיה באזור הארקטי. למרבה התדהמה אלפי פליטים היו מוכנים לעשות מסלול קשה באזור שבו מזג האוויר אכזרי כל כך. גם בעולם השלישי מבינים חשבון של עלות ותועלת. מוטב להעביר זמן מה במסע מפרך בקור אימים בחלקים הצפוניים של כדור הארץ ואת שאר החיים בנורווגיה הנחמדה, מאשר להיוותר משך חיים שלמים בסוריה, באריתריאה או בתימן. זה גם לא עד כדי כך קשה – טסים מהמזרח התיכון עד עיר גדולה בצפון מערב רוסיה וממנה עושים עוד כמה מאות קילומטרים באופניים.

נורווגיה אפילו אינה כלולה באיחוד האירופי ואינה יכולה להשלות עצמה שבהמשך הדרך תוכל לחלוק את הפליטים שלה עם מדינות כמו פולין, צ'כיה ופורטוגל, כמו ששוודיה וגרמניה עדיין משלות עצמן. לכן קיבלו הנורווגים החלטה אכזרית, כל כך לא אופיינית למי שהיו תמיד מצפון העולם, הארץ האחראית על חלוקת פרס נובל לשלום. הם התחילו להחזיר את הנכנסים מהגבול הרוסי אל רוסיה. לרוסיה כמובן אין שמץ עניין בגורלם, וכשתפקע הויזה שלהם היא צפויה להעלות אותם על מטוס לארץ המוצא שממנה הגיעו.

גם בנורווגיה יש ארגוני זכויות אדם שהקימו מהומה ורעש, ובינתיים הצעדים הושעו. הנורווגים מחפשים מוצא אחר – אולי צבא רוסיה יאות לחסום את המגיעים עוד בתוך הטריטוריה הרוסית. פוטין הוא אחד שיודע לסכם על דילים כאלו כשמוצעת התמורה הראויה.

כשזוכרים את כל הטפותיו של עיתון הארץ שהתמסר באופן כפייתי לקמפיין מבקשי המקלט האריתראים אפשר להשתעשע מכל זה. הרי נורווגיה היא ארץ מופת עבור מערכת הארץ וברגע האמת היא מתנהגת בדיוק כמו ישראל. גם שכנתה שוודיה נסוגה מקדחת הנדיבות הנאיבית שאחזה בה לרגע וסגרה את דלתותיה, ובגרמניה גורלה של מרקל תלוי על בלימה. נוצר קונצנזוס לפיו היא הרחיקה לכת בפתיחת השערים לפליטים, בפרט לאור התקיפות המיניות ההמוניות בקלן.

כל הארצות האלו עדיין לא התייצבו בהחלטיות מאחורי מדיניות חדשה. הן עדיין מגמגמות, קרועות בין דימוין העצמי אוהב האדם וההומינטרי לבין סיוט הצפתן באנשי העולם השלישי והמוסלמי. נורווגיה עדיין לא הופכת את הגירוש לרוסיה לאוטומטי, לשוודיה בכל אופן ממשיכים להיכנס פליטים וגרמניה בכלל מבולבלת ומצפה להכרעה בקרוב.

נראה שבכל אופן הסתיים פרק במשבר ההגירה הגדול באירופה. די מהר הגיע לקיצו המצב שבו האירופים העניקו תמריצים נדיבים להגיע אליהם מצד אחד ומצד שני הכחישו בעקשנות את השפעתם הצפויה של תמריצים אלו. כך תם אותו משחק שבו משחקים גם ארגוני הפליטים אצלנו שקוראים להיות נדיבים ומסבירי פנים כלפי כל פליט או טוען לפליטות ומצד שני מסרבים להכיר בהשלכות המיידיות – נחיל אדם שימהר להסתער על גדר הגבול. תמריצים עובדים, ולפעמים תמריצים הם כה פשוטים וברורים שניתן לנחש בקלות איך ישפיעו.

49 תגובות על ״נורווגיה מורידה כפפות״

  1. אין לי משהו מיוחד להוסיף רק אולי קונוטציה שעלתה בראשי כשדיברת על פרק או שלב בסאגא הארוכה שלפנינו שהסתיים.
    מה שבטוח שאירופה צריכה מנהיג כמו זה שאמר בזמנו :

    Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.

    אהבתי

  2. בדיוק. בתקווה שבלוגים שלא מחויבים לתקשורת הפוליטקלי קורקט יעשו לתרבות המאלחשת של הנעים בגב הכאילו אוהבת אדם וחופש דיבור מה שהטלפונים החכמים עושים לתרבות החרדית.

    אהבתי

  3. תודה על הפוסט תמריץ , אין לי אלא להסכים , וצריך גם להבין , שכל זה כרוך בהפרות ברורות של האמנה לטיפול במעמד הפליטים ( Convention relating to the Status of Refugees ) וזה נזק עצום לתפיסות של הדין הבינלאומי הומניטרי , כי לא לכך האמנה נועדה , אלא למקרים יותר נקודתיים .

    אין ברירה , צריך להקים מדינת UN , מדינה מנוהלת על ידי האו"ם , ואליה כל הפליטים מועברים אוטומטית , שם הם מקבלים אזרחות , ובמידה ופליט חפץ , בקשתו להשתקע במדינה אחרת , תטופל במלוא ההגינות והחוקיות .

    יש למדינת UN כזו עוד היבטים אסטרטגיים חשובים , כתבתי כבר על כך , בפוסט אחר שלך , למי שירצה לקרוא , הנה :

    https://tamritz.wordpress.com/2015/08/27/פתרון-לבעיית-הפליטים-העולמית-אם-תרצו-א/

    להתראות

    אהבתי

  4. מסכים כמובן. השופט יצחק עמית כתב בבג"ץ אדם:

    מהו "הקו האדום" המספרי שמדינה יכולה לשאת, ללא חשש לפגיעה של ממש בריבונותה, באופיה, בזהותה הלאומית, בצביונה התרבותי-חברתי, במבנה האוכלוסיה שלה ומכלול מאפייניה הייחודיים, וללא חשש לחוסנה ו"לשבירת מפרקתה" בהיבטים של צפיפות, רווחה וכלכלה, בטחון הפנים והסדר הציבורי? מטבע הדברים, מדינת ישראל, כמו כל מדינה מתוקנת אחרת, אינה יכולה לקלוט את כל החלכאים, הנדכאים והנרדפים ברחבי העולם ובאפריקה. זאת, אף מבלי לקחת בחשבון את מצבה המיוחד של ישראל כמדינה קטנה, מוקפת טבעת איבה באיזור, מדינה שכל גבולותיה נושקים למדינות עולם שלישי מבחינת התל"ג והשכר הממוצע לנפש, המדינה הדמוקרטית היחידה הנגישה בדרך היבשה לאפריקה, והעובדה כי חלק מהמסתננים אף מגיעים ממדינות עויינות כמו צפון סודאן. רוצה לומר, כי בבואנו לאזן בין זכויות יסוד מול זכויות יסוד אחרות או מול אינטרסים חיוניים של המדינה, עלינו להיות ערים לנתונים, להערכות ולתחזיות. יש מצבים בהם "הכמות עושה איכות" (כדברי השופט (כתוארו אז) ברק בעניין גיוס בני ישיבות – בג"ץ 910/86 רסלר נ' שר הביטחון, פ"ד מב(2) 441, 505 מול האות ו (1988)). כאמור, לא זה המצב דהיום, אך בהינתן מצבים ונתונים שונים, עשויה התוצאה להשתנות גם במישור המשפטי. 

    אהבתי

  5. UN מצטיין בניהול? הוא לא. אז למה להקים מדינת UN ? לא ברור.
    נורווגיה היא דוגמה קלאסית לצביעות אירופאית טיפוסית: ביקורתית עד שזה נוגע לגביה. אני לא מופתע.

    אהבתי

  6. איך מנצלים את המעשה הנורווגי לשם הדיפת הדה-לגיטמיציה האירופאית נגדנו?
    או שמא זה יקרה לבד.

    אהבתי

  7. גו'ש , מה זה : " UN מצטיין בניהול ? מדובר בהקמה של מדינה , לא איזה רמי לוי עם איזה השקמה וסניפים בזיל הזול . אתה בהכרה ג'וש ? זה משבר אכזרי למדינות בעולם . זה הפיתרון היחידי האסטרטגי , היציב , בר קיימא .

    אפילו כך , ל – UN יש הון אנושי יוצא מן הכלל , למעשה , הכי איכותי בעולם !! והבעיה שלו בין היתר , הינה לוגיסטיקה ומשאבים מפוזרים , במקום ריכוזם במדינה מאורגנת . תקרא תגובותי בפוסט שהפניתי אליו .

    אתה יודע כמה מדינות הוקמו מאפס : from scratch ועל ידי מי : מדינות באפריקה , בדרום מזרח אסיה ,אז ה- UN לא יוכל להקים מדינה ?

    פתחת פעם מפה ג'וש ? גלובוס ? אתה מבין איפה אתה חי ? או ששואלים אותך אשכרה , ואתה עונה : רמת גן ….וזהו , כמו האהבל מחוף הים ב – " מציצים " .

    שנהיה בריאים רק …. להתראות

    אהבתי

  8. אי אפשר לנצל את המעשה הנורווגי, זה אף פעם לא אותו דבר גם כשזה בדיוק אותו הדבר. אם יקימו ליגה לגרוש פליטים שתקרא כמובן בשם אחר לא יתנו לנו להצטרף כי אחרת לכאורה נכנס לברית הליגיטימית.

    אותו מנהיג שונא איסלם שגיא ותמריץ ציטטו הוא זה שקרע את הגדה המזרחית מישראל והעניק אותה במתנה לבנו של נציג האיסלם ממכה באותה עת. הוא גם לא רכש חיבה יתרה ליהודים והעדיף את המוסלמים על פניהם.

    הקמת מדינת פליטים. אין פשוט מזה, מצרים במצב כלכלי אנוש ביותר, היא חייה מתרומות בעיקר של סעודיה, על זמן שאול מהיד לפה. שאלה של זמן קצרצר לפני שגנרל סיסי ימצא את עצמו תלוי בככר. כל מה שצריך זה לקנות ממנו את חצי האי סיני ולהקים שם מדינת פליטים, יהיה לה מוצא לים, יהיה לה אפילו נפט וגז שמישהו יצטרך לדלות מהים התכון, אני מקווה שהם יקראו לעיר הבירה שלהם ימית אבל זה לא הכרחי.
    אבל מי יעבוד שם. מי יכתוב את החוקה? מי יקים בית משפט? האם ריבוי נשים יהיה מותר? סקילת נשים? כריתת ראשים? מי יממן? האם יטביעו סירות שלהם כשהם יחליטו לבקר באיטליה בקיץ? האם בראש הממשלה יעמוד סוני שיעי אילאוי ארמני והאם ירשו ליהודים להסתובב שם עם כפה?

    אהבתי

  9. אורי , מדינה כזו , בשלב ראשון , מאפשרת :

    1) לכל מדינה בעולם , לקחת פליט , וכלאחר כבוד , ולהנחית אותו , בלי ויכוחים ושאלות ודיונים , במדינת האו"ם . זה כבר הרבה יותר מדי , וחוקית לחלוטין !!

    בשלב שני :

    2) כל פליט , מגיע למדינה מאורגנת , מקבל אזרחות , מקבל חיים מינימליים בכבוד , מוסרת ממנו כל סכנת חיים , רווחה בסיסית וכו….. ובקשותיו מטופלות בהכי הגינות , וחוקיות .

    בסך הכל , כפי שכבר כתבתי בפוסט דאז :

    הפליטים עצמם , האזרחים עצמם , לא מנהלים כלום, רק האו"ם !! אין ייצוג יחסי לאזרחים בשלטון ( מתחים מולטי אתניים כמובן ) הכל על טהרת עובדים מקצועיים של האו"ם . האו"ם :

    כותב החוקה , אוכף החוק, מחוקק החוקים , הכל כולל הכל , הרי זה טבעו של האו"ם , להתעסק בין היתר , או להיות הגוף המומחה לחוק בינלאומי .

    אז העסק לא פשוט , אבל , זהו צורך אסטרטגי , שיפתור הרבה הרבה בעיות עולם . אבל תקצר היריעה כאן כמובן …. להתראות

    אהבתי

  10. אורי , עוד פעם נכנסנו לקרב אויר , אתה מתעקש הא ? התגובה עליך , מעליך , בנייוי אומרים :

    The one you don't see , shall drop you to the sea בחיל האויר :

    זה שאתה לא רואה , הוא זה שיפיל אותך ……

    נ.ב : טעות שלי כמובן אורי , זה סתם דאחקות כמובן ….. להתראות

    אהבתי

  11. אורי,
    בדיוק קראתי השבת את "התהום" של אלי אבידר. מפעיל סוכנים באמ"ן, שליח משרד החוץ בקטאר, יועץ מדיני לאריאל שרון (אף שהוא התנגד להתנתקות), יליד מצרים, שולט בערבית וכו'…
    הוא טוען בספרו שאנחנו לא מבינים את השפה של הערבים. אני חושב שאצלו בספר ראיתי את נושא סיני (או שלאחר מכן מצאתי מאמר אינטרנטי שלו). בקיצור, סיסי לא יתן אפילו גרגיר מסיני כי זה עניין של כבוד. הוא יכרות את ידו, ידמם למוות אבל לא ימסור את מה שהוא קיבל מישראל במו"מ שמהצד הערבי נראה כמו"מ שבייש את ישראל והוריד אותה על ברכיה.

    אהבתי

  12. גם גיא בכור טוען היום דברים דומים לגבי סיסי וסיני. אבל פה מדובר על להשכיר אותה לאו"מ תמורת עזרה.

    אל רום לא ניסיתי לחלוק על דעתך אלא לפתח דיון על המדינה שהדמיון שלי מתקשה לשרטט, אלטאנוילנד, מחוז 9. זה אפילו הולם את המאה ה21 מדינות המערב יוכלו לבחור משם מהגרים פוטנציאלים. אפשר יהיה למצוא שם מתנדבים לנסויי תרופות חדשות. בעיית חשמל לא תהיה להם אם להאמין להמצאה הבאה:

    http://www.hayadan.org.il/electricity-flows-2202162

    מה שלא הבנתי זה מה עשו הטלפונים החכמים לחרדים?

    אהבתי

  13. אוקיי אורי , שמח שאתה מסכים ומברך על הרעיון , כי הוא באמת יעיל ביותר , נחוץ ביותר, לא פשוט , אבל בהחלט בר ביצוע , ויועיל לעולם כולו . אסור לשכוח , לא רק פליטים יקבלו שם אזרחות ,כל אדם שהוא נרדף ( אובייקטיבית או סובייקטיבית ) רשאי להגיע לשם , ולקבל אזרחות ( מעין לסט ריסורט קוסמופוליטי ) ורק עבריינים , פושעים , שמוכח שהם מבקשים אזרחות , על מנת להימלט מאימת הדין ,יסורבו לבקשות דנן של קבלת אזרחות או מחסה .

    ואגב , המדינה תחזיק כוח עבודה זול , מכסים אפס , וקונצרנים גדולים , יקימו שם מפעלים , ויקבלו הטבות מס על בסיס אמנות בינלאומיות .

    להתראות

    אהבתי

  14. "מה שלא הבנתי זה מה עשו הטלפונים החכמים לחרדים?"
    מתוך תגובתו של מר שמעון חש –>
    "האביב החרדי הם קוראים לזה.
    הסמרטפונים מפילים את חומות הגטו."
    http://tinyurl.com/z786q5f

    האביב התקשורתי אני קורא לזה –
    בלוגים החכמים מפילים את חומות התקינות הפולטית\"דימוין העצמי אוהב האדם" \הפלצנות.

    אהבתי

  15. אל (מלא רחמים) רום , שכחת לקחת כדורים?

    מדובר בפקידים, בטח לא "הון אנושי יוצא מהכלל".
    קשקשן רוטן.

    אהבתי

  16. ג'וש , יש לך איי קיו של פתקת לחם אשכרה , וכבר הזהרתי אותך , אני אסגור איתך את החשבון , ובאכזריות, האמן לי , אתה בשלך , ואתה תשלם על כך . ותכל"ס :

    בור כמוך , לא שם לב אפילו , מי מולך במדינות . הפלרמנט , שהוא הרשות המחוקקת , יכול לבחור בעמך , בכל דיכפין ששואף להיבחר , ומתוכם מוקמת ממשלה .

    וכך , אתה מוצא ממשלות בעולם , מחוקקים , שהם פשוט הדיוטים גמורים במישפט ומימשל , ותקצר כאן היריעה :

    סתם חרדים , שדרני רדיו , קוסמטיקאים , קרייני טלויזיה , שחקני קולנוע אפילו … ואילו באו"ם :

    הם לא מחוייבים לשום עמך , לשום המונים , לשום אזרחים , הם ממכרזים , ולוקחים המוכשרים ביותר , המקצועיים ביותר לגופו של תחום ומשימה .

    העיקר רשמת : פקידים …… אפילו את זה , בטח מישהו אמר לך , לא הייתי שם אפילו זיעה מן הביצים , שמפגר כמוך ירשום דבר כזה , מילה כזו אפילו …..

    אתה גם כסיל , וגם דעתן . אתה פשוט סוציופט מוחלט ….. פיגורה אנטי סוציאלית , שמגיחה , ותדיר מתעמרת ברדידות שכל פה …….

    אהבתי

  17. אם כבר עסקינן בתמריצים, הרי שהיום התפרסם פוסט מעניין של דני רשף, ולדעתי פוסט גאוני.
    הוא טוען שמה שמניע מהלכים פוליטים וחברתיים הוא לא "יאוש" כפי שמוצג בתקשורת (בעיקר בהקשר לטרור הפלסטיני) אלא מה שמניע הוא ה"תקוה", קרי האמונה שביצוע מעשה כלשהו יקדם מטרה מסוימת.
    הוא מביא כדוגמה את האינתפדה השנייה, שהגיעה אחרי שיא מבחינת הפלסטינים. מדוע אחרי שיא כזה גבוה הפלסטינים נפלו ליאוש ופתחו בטרור?
    התשובה פשוטה: הם לא נפלו ליאוש, הם האמינו (ודי בצדק לפי שני העשורים שקדמו לשנות האלפיים) שפתיחה בטרור תקדם הישגים נוספים מבחינתם, קרי ויתורים מצד הישראלים המג'נונים, החלשים והפחדנים. תקווה שכמובן התבדתה.
    כלומר מה שמניע אותם הוא תמריץ (מנטלי) ולא יאוש ממצבם.

    http://danireshef.blogspot.co.il/2016/01/blog-post_26.html

    אהבתי

  18. בין השורות של הפוסט שלו (של דני רשף) נמצאית גם אבחנה מאוד מעניינת שאני בספק אם הוא שם לב אליה.
    דרך חלומות השלום של שנות ה-2000 ישראל התקרבה להיות מדינה דו-לאומית דה-פקטו, הרבה יותר מאשר דרך המצב הנוכחי של המתיחות הנוכחית בין הצדדים. אפילו שאז עראפאת שלט מעשית ביו"ש וכיום אנחנו שולטים בשטח.

    אהבתי

  19. תודה על ההפניה, יאיר. אכן פוסט טוב. הייתי אומר שהשימוש במונח יאוש ותקווה בהקשר הזה צריך הבהרה מסוימת. יש יאוש אישי ותקווה אישית ויש יאוש לאומי ותקווה לאומית. התקווה הלאומית של הפלסטינים היא להעיף אותנו. מבחינה זו עדיף לנו שיהיו ביאוש. עם זאת הפיגועים הנוכחיים נובעים במידה מסוימת כנראה מיאוש אישי, סוג של התאבדות של אנשים במצוקה ועדיף לנו שתהיה לפלסטינים תקווה אישית.

    לגבי בעיית הדו לאומיות במצב של שלום – ראו גם כאן: http://tinyurl.com/zxkwg3s

    אהבתי

  20. תמריץ, בחומרה יש יאוש אישי ותקווה אישית השאלה כמה התוכנה התרבותית מעודדת את האישי ו/או שמה דגש עליו ואז נשאלת השאלה כמה אפשר להתממשק לממשק האישי מבחוץ. יש תרבויות שלמשל גורסות:
    No single individual truly existed within the Borg Collective
    .Your culture will adopt to service us
    . RESISTANCE IS FUTILE

    אהבתי

  21. תמריץ,
    בדומה לדברי גיא, אבל קצת יותר בפירוט (ובמעבר חד ממסע בין כוכבים למזרח התיכון):
    החברה הערבית היא קולקטיביסטית במובהק. הזכרתי את אלי אבידר וספרו "התהום". הוא מבאר שם דבר שאנחנו מכירים – שהאדם הערבי/מוסלמי מציית לקולקטיב שלו על-חשבונו עצמו. זה דבר ידוע אבל אבידר מרחיב ומראה כיצד העיקרון הזה משפיע על כל ניהול החיים שם, ובוודאי על הפוליטיקה הערבית. בניגוד אלינו, שאנחנו מבחינים בין "רמות" של אנשים ומתוך זה רמות שונות של התנהגות, העיקרון הקולקטיבי כה מושרש שם שהוא משפיע גם על המנהיגים ולא רק על העם שתחתיהם.
    לכן החלוקה בין יאוש אישי ליאוש לאומי או בין תקוה אישית לתקוה לאומית, היא נכונה עקרונית אך זניחה מעשית. מה שמניע אותם היא התקוה או היאוש הלאומי, הרבה יותר מאשר המימד האישי.

    [במאמר מוסגר, כיון שהפרט הערבי כה ממושטר וכה מחויב למעגלי נאמנות נוקשים, וכיון שפעמים רבות הפרט רוצה לפעול אבל הקודים הסובבים אותו מונעים ממנו מלעשות זאת בחופשיות, נוצרו "מנגנוני שחרור" שאחד מהם הוא תרבות המשת"פים הענפה בתוכם (במגוון רמות). אני חושב (לא בטוח) שרוב הסוכנים הערבים שמופעלים בידי שירותי הבטחון למינהם עושים זאת מרגשות נקם באחרים או סוגים דומים של מטרות ולא מתוך אהדה או תמיכה בנו].

    אהבתי

  22. יאיר, האמת שאיני מסכים כל כך אינטואיטיבית. אני מאמין שכולנו, ערבים ויהודים, חיים לפעמים כפרט ולפעמים כקולקטיב. הכול תלוי בהקשר הספציפי. קוראים לנו למילואים במלחמה – אנחנו קולקטיב. מס הכנסה דופק אותנו בדרישת תשלום מעצבנת – אנחנו פרט. לדעתי ממש אזור אחר במוח פעיל בכל אחת מהסיטואציות.

    אהבתי

  23. יאיר , ממש מתחת לאף שלך , עבר פה אביב העמים הערבי . ובמה יסודו ? בהתקוממות נגד משטרים של דיכוי , עושק , מוחאברת אכזרי וכו….. ובמימד היותר כלכלי , כמובן : תגר על שחיתות , תעסוקה , ביטחון ויציבות כלכלית וכו….

    מה גרם לאביב העמים הערבי ? אם כך , פלישת ארה"ב לעיראק , והפלתו של סדאם חוסיין , הסירה את מחסום הפחד מפני עריצות של משטרי מוחאברת , וכך , נגרם אפקט דומינו כביר ( יש הגורסים גם : הפגנות הענק בלבנון , אחרי רצח רפיק חרירי , וניסיון המהפיכה הירוקה באיראן , ואני מסכים עם כך , ועל כך , כמסובב , את הרשתות החברתיות , המדיות המבוזרות וכו….. ) .

    אם כך , ברור לך הדבר : ציות נוקשה למעגלים רחבים , היה מתוך כפייה ופחד , לא מתוך תחושת נאמנות אמיתית , כפי שנוכחנו בכך בעליל .

    כך שיש לסייג מאוד קביעות דנן …. להתראות

    אהבתי

  24. אני מסכים שכולנו משחקים במספר כובעים, אבל כפי שאמרת "כמות עושה את האיכות" ובתרבויות שונות הכמות של הקולקטיב היא העיקרית ובאחרות הכמות של האינדבידואל היא העיקרית. ואם אני חוזר לאלי אבידר, הוא לא מכחיש את קיומו של האינדיבידואל אלא שהוא טוען שבספירה הציבורית הערבית האינידיבידואל מתמוסס אל מול הקולקטיב.
    כלומר, הסוחר התוניסאי ששרף את עצמו וגרם לפרוץ האביב הערבי עשה זאת ממקום אישי. אבל ההפגנות בכיכר תחריר היו קולקטיביות.
    בדומה, אם מישהו מתנגד למעצר של השב"כ והוא פוגע בחייל שעוצר אותו – זה עניין אינדבדואלי. אבל כשמישהו הולך ודוקר בתל-אביב בגלל שבן דוד שלו נתפס ונעצר, זה עניין קולקטיבי לחלוטין.

    אהבתי

  25. גם משה ארנס רואה בטרור הסכינים המשך מאבק מסודר נגדנו ולא יאוש אישי:

    "לפני שנים נהגו מחבלים פלסטינים לחטוף מטוסים ולפוצץ אותם. אחר כך באו המחבלים המתאבדים, ועתה הגיע תור הילדים, התוקפים רבנים ונשים הרות בסכיני מטבח. מי שמייחס את התופעה הזאת ל”כיבוש” הישראלי מנסה לספק תירוצים עלובים לתרבות המאדירה מוות והרג, תרבות של חברה שאינה מסוגלת להביא מזור לבניה …
    המנהיגות הפלסטינית, החל מחאג’ אמין אל־חוסייני ועד יאסר ערפאת, איסמעיל הנייה ומחמוד עבאס, איכזבה דורות של פלסטינים. זו הנהגה המחנכת את הילדים הפלסטינים להקדיש את עצמם לטרור ולמוות. רציחתם של חפים מפשע מוצגת כאידיאל שמי שמגשימו מגיע לגן עדן. הסיבה לכך שהמצב ביהודה ושומרון לא הידרדר לתהומות שאליהן הגיעו עיראק וסוריה היא שהאוכלוסייה שם חיה ליד ישראל ורואה מדי יום את היתרונות שבמשטר דמוקרטי הדואג לרווחת אזרחיו. נוכחות צה”ל ושיתוף הפעולה בינו לבין מנגנוני הביטחון של הרשות הם שמונעים את הידרדרותה של החברה הפלסטינית לאנרכיה מוחלטת. אלמלא ה”כיבוש” הישראלי, דאעש או חמאס היו מנהלים שם את העניינים, והפלסטינים היו מתגעגעים ל”כיבוש” הישראלי.
    לפלסטינים ביהודה ושומרון יש זכות להשתתף בהחלטות הקובעות את גורלם. העובדה שמהפלסטינים החיים ברצועת עזה — להלכה תחת ריבונות פלסטינית — נמנעת הזכות הזאת, ושאחיהם במזרח התיכון לא קיבלו הזדמנות כזאת מעולם, אינה מנחמת אותם. אין הרבה סיבות להניח, שנסיגה ישראלית תעניק להם את ההזדמנות הזאת, אבל יש סיבות טובות להניח שהיא תביא בעקבותיה אנרכיה. את “היתרונות” שתפיק האוכלוסייה המקומית מנסיגה ראינו בעקבות ההתנתקות מרצועת עזה והשתלטות חמאס על האזור. רק השוו את מצב הפלסטינים ברצועת עזה למצב הפלסטינים ביהודה ושומרון."

    http://moshearens.com/heb/2016/01/26/the-deterioration-of-the-palestinian-society/

    אהבתי

  26. מחשבות בעקבות הפוסט והתגובות.

    —————-
    החרמת רכוש מהגרים עלולה לגרום לכך שמהגרים מבוססים-יחסית ידירו את רגליהם ממדינה שנוהגת כך, כלומר, המהגרים שיגיעו אליה או יישארו בה יהיו מחתך כלכלי נמוך יותר.

    —————-
    בנוגע לשינויים אפשריים במשפט הבין לאומי בעקבות גל ההגירה: לעיתים קורה שהמציאות מאתגרת את החקיקה, את הנורמות ואת עיקרי האמונה. זה לא בהכרח רע. חסידי המצב המשפטי הקיים יראו בכך סכנה, אך מתנגדיו יראו בכך הזדמנות לעידון, התבגרות או התפכחות.

    —————-
    בנוגע לרעיון של הקמת מדינת מקלט לפליטים, תחת שלטון האו"ם: אני שואל את עצמי אם מטרת הרעיון היא להיחלץ מבעיה משפטית, או לסייע לפליטים. אם המטרה היא להיחלץ מבעיה משפטית, אז נראה לי שהפתרון הפשוט והמתבקש הוא לשנות את החוקים הקיימים או להפוך אותם לאות מתה. אם המטרה היא לסייע לפליטים, אני בספק אם המדינה שתוקם תהיה אטרקטיבית עבור האנשים שיישלחו אליה. (וזה עניין לדיון ארוך).

    —————-
    בנוגע לאביב הערבי ולקולקטיביזם: אם הטענה היא שהשליט בגד בקולקטיב ולכן מפילים אותו, אז ההפלה לא מעידה על אינדיבידואליזם אלא על קולקטיביזם. באופן דומה, אם הטענה היא שהשליט משרת את הקולקטיב הלא נכון, אז ההפלה לא מעידה על מאבק בין קולקטיביזם ואינדיבידואליזם אלא בין קולקטיביזמים שונים.

    אהבתי

  27. אל רום
    אין ספק זה הפתרון האולטימטיבי, פרט לסירוס, וזה לא יתקיים מכיוון שהאירופאים עד שיסגרו את הדלת של האורווה הסוס יהיה מזמן נקניק.
    בכל מקרה מדינהת אום תצטרך פקידים, יש לנו את אונר"א בעזה כדוגמה, הוא יצטרך להעסיק הרבה מאד בני עולם שלישי שהגאונים מבינהם יפתחו את הכשרון של למצוא פרצות ולנצל את השיטה ולגנוב כספים ולמעול בתפקידם. אי אפשר להריץ מדינה שלמה בלי לתת לנתינים להגיע לעמדות מעילה. אני לא שולל, רק מצביע על מהמורות בדרך. למעשה אין סיבה להפוך את מדבר סיני לגן פורח ואחרי זה להמשיך הלאה למדינת אום אחרת. הרבה מאד כספים נתנים ל"מדינות" אפריקאיות ופלסטיניות והם רק מכניסים יותר מוסלמים לרשימת 500 העשירים בעולם, היה אפשר להקים מדינות למופת ולפתור הרבה בעיות לו היו מקימים מדינות ללא אינטרסים אישיים.

    אהבתי

  28. ירידת מחירי הנפט הפכה לסיכון קיומי על אחד הענפים החשובים בכלכלה האמריקנית – ענף האנרגיה. אם הנפט היה חוזר לרמת החמישים דולר זה היה טוב לכלכלה כנראה.

    אהבתי

  29. לגבי חזון מדינת האו"ם, לא כל מדינת עולם שלישי היא גיהנום עלי אדמות. מדינות שפעם היו גיהנום – כמו אוגנדה או קמבודיה, השתנו והפכו לטובות יותר עם שינוי הממשל בהן. לדעתי הקמת מדינת עולם שלישי שתהיה פתוחה לכולם, ששיטת הממשל בה תהיה טובה והוגנת תמיד, יכולה להצליח.

    אהבתי

  30. ציטוטים מפי ד"ר זאב מגן, חוקר במרכז בגין-סאדאת וראש החוג לתולדות המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן:

    "הדבר השנוא ביותר על האיסלם, הדבר שהמאמינים חייבים להכחיד אותו מן העולם איננה היהדות אלא ריבוי אלילים …
    העיקרון המרכזי של האיסלם הוא אחדות. לא רק אחדות האל אלא אחדות כללית. מה יש מעבר לאמת האחת והיחידה (שואל הקוראן)? רק טעות, רק שקר. לכן, הדבר הכי מאוס בעיני האיסלם, הדבר אליו מתייחסים בבוז ובזילזול ושמאמינים חייבים להכחיד אותו הוא מה שנקרא בערבית "שרכ", שמשמעותו ריבוי אלילים.

    ישראל, כמו ארצות הברית, מייצגת בעיניהם מושגים כמו פלורליזם וליברליזם. חברות שלא הצליחו לגבש עמדה אחת שכל הקהילה והחברה עומדת מאחוריה -היא בעיני האיראנים והמוסלמים הפונדמנטליסטים עץ רקוב.

    הפונדמנטליסטים משוכנעים שאנחנו חברה שאין לה שום תשתית של עקרונות אחידים. יותר מזה: שאנו כבר הגענו למסקנה שלא יכולה להתקיים תשתית כזו. זאת, מכיוון שהתפיסה החילונית-מודרנית-פוסט-מודרנית היא של העדר ודאות מוחלטת. לכן, הפונדמנטליסטים בטוחים שבמוקדם או במאוחר הם יביסו אותנו ויוציאו אותנו מכאן, או לפחות ישימו קץ לריבונות שלנו. כי וודאות תמיד תתגבר על אי-וודאות. אנחנו בעיניהם חיים על זמן שאול.

    חאמנאי שציטט מן הקוראן: "היהודים לא יילחמו נגדכם כאיש אחד – אתם חושבים שהם מלוכדים, אך ליבותיהם מחולקים".

    כיום משוכנעים האיראנים שהלחץ מבחוץ וההתפרקות מבפנים יגרמו לכך שישראל תקרוס. גם מפני שכבר איננו מאמינים בעצמנו.

    [בעיני המוסלמים הפונדמנטליסטים] הנכונות שלנו להשאיר את בתי הכנסת בגוש קטיף [במהלך ההתנתקות] מלמדת שאין לנו אלוהים … הוויתור שלנו על בתי הכנסת נראה בעיניהם כריקבון פנימי שלנו וכך הם מתייחסים למצעד האהבה ומצעד הגאווה ויתר הגילויים של מתירנות והוללות בישראל.

    האיראנים והפונדמנטליסטים כל הזמן מסתכלים עלינו ומחפשים את נקודות התורפה שלנו. נקודת התורפה העיקרית שלנו בעיני האיראנים זה חוסר אחדות סביב עקרונות מוסכמים. בהעדר עקרונות כאלה הם משוכנעים שיוכלו להתגבר עלינו ושהם מסוגלים לעשות את זה. היחס שלהם ישתנה ברגע שהם יראו שאנחנו נחושים בדעתנו. שיש לנו חברה שמאמינה בזכות שלנו להיות כאן שאנו מאמינים בעומק ובחשיבות להיות כאן ובחיים לא נלך מכאן. מסיבה זו הם הופתעו מעמידתנו במלחמת לבנון."

    http://www.zeevgalili.com/2016/01/21030

    כמובן שנושא האחדות המוסלמית אינו רק קשור אלינו. הוא המקור לאיבה העצומה שיש בסונה כלפי השיעה, שכשמה היא "סיעה" כלומר התפלגה מהכלל ופוגעת באחדות המוסלמית.

    אהבתי

  31. גם אם מחירי המכוניות יעלו זה יהיה טוב לכלכלה. זה מקזז אחד את השני, לפחות לטווח ארוך. ואם מחירי הדלק יורדים זה מאפשר לצרוך יותר שמאפשר להעסיק יותר פועלים שיגיעו מחברות האנרגיה שיסגרו. קראתי לאחרונה שהרבה מאד חברות שמוציאות דלק דרך פראקים יכולות לסגור ולפתוח יצור ללא עלויות נכרות כך שזה לא צריך לפגוע בכלכלה אלא אם כן זה חלק גדול מהתוצר של המדינה

    אהבתי

  32. אורי , סיכונים יש בכל דבר , בכל ענין , יש מדינות מושחתות , יש ארגונים מושחתים , הכי קל לדבר , או סתם להעביר ביקורת .

    מה ששוב שחשוב להבין זה כך :

    מדינת האו"ם , לא תשלוט על ידי ייצוג ריבוני טבעי יחסי ( משמע , הציבור עצמו ) אלא , פקידי האו"ם , הם מנהלי המדינה . מי שמגיע למדינה , והוא באמת פליט , לא מהגר עבודה , הרי , חיו ניצלו , והוא מקריב מעט מאוד ( השפעה על הריבון ) בשביל עולם ומלואו שניצל הוא ממנו .

    ולמה מעט מאוד ? פשוט מאוד , האו"ם הוא המומחה האולטימטיבי , או הסמן האולטימטיבי לדין הומניטרי ובינלאומי . חזקה היא , שהוא ידאג ודואג הומניטרית , הכי טוב לאנשים אילו ובכלל .

    מה גם , למי שקרא תגובותי בפוסט דאז ( הפניתי עם לינק ) הרי קרא שבאמנת האו"ם , ישנו סעיף של ניהול נאמנות , האו"ם צריך ויכול לנהל בנאמנות , אזורי משבר , אין בעיה , הוא מומחה לכך ( הבאתי אפילו בג"ץ בנדון שם , שוטרים ישראלים להאיטי לעזרה לאו"ם )

    ראה לינק להלן , האו"ם מבקר החוק הדני המוצע , לגבי מימון והחרמה של נכסי פליטים , כך טבעו של הדבר !!

    תסכים איתי , שהצרות אחרת , בלתי נתפסות , ופתרונות אין . מה גם שזה עדיין רעיון בוסר , ואפשר לשכלל אותו מאוד ברבות השנים .

    לינק ביקורת או"ם דנמרק :

    http://www.sbs.com.au/news/article/2016/01/27/un-criticises-danish-law-allowing-seizure-asylum-seekers-assets

    להתראות

    אהבתי

  33. קראתי שאלחנן טננבוים נעצר על נהיגה ללא רשיון וללא רשיון רכב. זוהי עברת תנועה חמורה טען מישהו. נהיגה ללא רשיון נהיגה זו עברה טכנית. הוא לא מסכן איש ואם להענש זה על הזילזול בחוק. הוא לא ינהג טוב יותר עם רשיון.
    בארה"ב אתה יכול לנהוג ללא רשיון כשיושב לידך מישהו עם רשיון. לפעמים נראה לי שמיצרים יותר חוקים ורגולציות לספק פרנסה למורי נהיגה שוטרים ורשות הרישוי. לגבי שוודיה, לא היה כנראה פגם בנהיגה של המהגר והשופט התחשב, זה לא מחייב שתהיה הפקרות בכבישים, יש להניח שמי שלא יודע לנהוג לא יסתכן.

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4757913,00.html

    אהבתי

  34. יאיר, תסלח לי אבל אלה דברי הבל של זאב מגן. האומה האיראנית מאוד מגוונת ומחולקת פנימית להמון עדות וגוונים. גם שם יש חילונים ואחוז גבוה של נשים עושים ניתוחים פלסטיים למשל כדי להיראות יותר מערביים.
    האומה הפרסית ידועה בסובלנות הדתית שלה לאורך ההיסטוריה וזה היה נכון גם כשהשלטון היה מוסלמי.

    לגבי הפרט והקולקטיב בחברה הערבית. אולי שם זה עדיין יותר מורגש אבל גם פה יש עדיין תחושת קולקטיב חזקה. דפני ליף יצאה להפגין כפרט והיא הציתה את הקולקטיב למשל. ארבע אמהות התחילו כפרט וסיימו גם יותר כקולקטיב ויש עוד הרבה דוגמאות כאלה אצלנו.
    גם אצלנו, טרום הקמת המדינה הקולקטיב היה יותר חזק מהפרט.

    שים לב שרוב הצעירים הפלסטינים שדוקרים עכשיו עושים זאת בניגוד למצוות הוריהם. זה מעין מרד נעורים שלהם.

    אהבתי

  35. ד,
    אתה צודק שהאומה האיראנית מאוד מגוונת ויש שם גם מדע ומחקר מתקדמים יותר מכל אומה איסלאמית אחרת. אתה צודק. אני מבין את דברי מגן שהוא מתכוון לאיראנים הקיצונים. קרא את דבריו המלאים.
    לגבי הפרט והקולקטיב – גם כאן אתה צודק. כולנו חיות חברתיות וגם פרטים. השאלה מה המינון. אני חושב שהחברה המערבית הפכה לאינדיבידואליסטית בצורה הקיצונית, והחברה הערבית היא קולקטיביסטית בצורה קיצונית. צריך למצוא את דרך המלך.

    אהבתי

  36. Sweden to expel 80,000 asylum-seekers
    World | 01-28 17:19

    Interior Minister Anders Ygeman, (pictured), says Sweden could deport between 60,000 and 80,000 asylum-seekers in coming years.
    Ygeman told newspaper Dagens Industri that since about 45 percent of asylum applications are currently rejected, the country must get ready to send back tens of thousands of the 163,000 who sought shelter in Sweden last year.
    “I think that it could be about 60,000 people, but it could also be up to 80,000," Ygeman was quoted as saying.
    His spokesman, Victor Harju, confirmed the comments today, adding that the minister was simply applying the current approval rate to the record number of asylum-seekers that arrived in 2015. Harju adds: “That rate could of course change."
    Germany and Sweden were the top destinations for asylum-seekers in Europe last year.—AP

    אהבתי

  37. אף פעם לא הבנתי למה נותנים משקל כה גדול לאומות עם אוכלסיה כל כך קטנה.
    אאל"ט בכל אחת מהמדינות דנמרק, נורבגיה, ושבדיה יש פחות אזרחים מאשר בישראל.

    אהבתי

  38. בשוודיה יש יותר תושבים מאשר בישראל. בכל אופן מבחינת נורמות התנהלות וחוק בינלאומי יש למדינות האלו הרבה השפעה.

    אהבתי

  39. תוך כמה שנים ישראל תעבור גם את שבדיה. ועדיין מי שמם? מי הם בכלל שיטיפו לנו? שילכו לחפש…

    אהבתי

  40. המדינות האלו היו תמיד מדינות סוליאליסטיות בעלות מדיניות של רווחה והתחשבות בחסרי יכולת. המיסים גבוהים במטרה לספק שרותים לחסרי יכולת והתושבים מקבלים את זה ברצון. אם אפילו השבדים מגיבים בחוסר סובלנות למהגרים מוסלמים אז באו מים עד נפש.
    חוץ מזה לא נותנים משקל למדינה לפי גודל האוכלוסיה אלא לפי מספר הבלונדיניות.

    אהבתי

  41. קיימת סתירה מובנית בין מדינות רווחה , המצהירות על נכונותן לדאוג לכל צרכי העניים והמסכנים מלידה ועד הקבר, (המאפיינת את ארצות סקנדינביה), לבין נכונות לקלוט המוני נדכאיים וחלכאיים מרחבי העולם.

    במדינת רווחה משמעות קליטה המונית היא חלוקת עושר המדינה למספר אנשים גדול בהרבה, כך שכל נצרך יקבל פחות. מכאן, מוטיבציה אדירה לעצור את זרם הנוהרים למדינה ממדינות העולם השלישי.

    במדינות קפיטליסטיות יותר יהיו רבים שיהנו משפע הידים העובדות הזולות. למיטב ידיעתי בגרמניה לא מונהג אפילו שכר מינימום. כלומר,לפחות לחלק מתושבי המדינות הקפיטליסטיות קיימת מוטיבציה להמשיך לקלוט עובדים זולים ולהוריד בכך את שכר העבודה גם לעובדים המקומיים.

    סוג של אירוניה היסטורית על הפער בין מדיניות חומלת ונדיבה לבין התכולה המאוד מוגבלת של נדיבות זו.

    אהבתי

  42. החל מתחילת 2015 יש בגרמניה שכר מינימום. אפילו די גבוה יחסית.

    אין ספק שהגירה המונית ומדינת רווחה נדיבה הן צירוף אבסורדי ובאמת רואים שהימין החדש באירופה המתנגד להגירה, הוא חסיד של מדינת הרווחה. בעצם גם טראמפ כזה.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s