שבע השנים הטובות

התאריך היום, 20 בינואר, חותם שבע שנים בכהונתו של הנשיא אובמה ופותח את השנה האחרונה שלו בתפקיד. שבע השנים שבהן הנהיג אובמה את ארצות הברית היו שנים טובות לאמריקה. כבר מניתי בעבר את שלל הישגיו – מהתאוששות הכלכלה ורפורמת הבריאות ועד הוצאת ארצו ממלחמות שווא. כשאובמה נכנס לתפקידו כולם ניבאו קריסה לדולר ועתה הוא שוב המטבע החזק בעולם. לאחרונה כשפורקה תשתית הגרעין האירנית נוסף לממשל אובמה עוד הישג עצום במדיניות החוץ, גם אם רק בעתיד נדע לאמוד אותו בראייה ארוכת טווח. הסכנות שעלולות להופיע מכיוון אירן עוד חמש עשרה שנה לא יכולות לגמד כליל את הפלא שבצנטריפוגות המפורקות ובליבת הכור באראק המוצאת מכלל שימוש.

במובן מסוים שאובמה בוודאי לא התכוון לו, ניתן לומר שהוא גורף עוד הצלחה. השנאה אליו הוציאה לגמרי את המפלגה הרפובליקנית, היריבה האידיאולוגית שלו, משיווי המשקל והיא עלולה עוד לקרוס לתוך עצמה. הרפובליקנים היו צריכים לשנן את המשפט שאומר שלשנוא זה להעניש את עצמך על מעשיהם של אחרים. במקום זאת הם נתנו לשנאתם להוליך אותם למחוזות הטירוף שבהם דונלד טראמפ וטד קרוז הפכו לגיבוריהם.

מי שרוצה למצוא תירוץ לשנוא את אובמה יכול למצוא כזה. תמיד אפשר להיטפל לאיזה משפט לא מוצלח שפלט, לאיזה סכסוך בן עשרות דורות במזרח התיכון שניצת מחדש בתקופתו, לאיזו תקנה בלתי מוצלחת שכלולה בביטוח הבריאות שלו.

מי שרוצה להסתכל על הדברים לאמיתם, צריך להיצמד לכלל הזהב של הסתכלות רציונלית ומדעית על המציאות – חפשו את קבוצת הביקורת. אובמה אינו הנשיא היחיד בהיסטוריה של ארה"ב ואינו המנהיג היחיד בעולם המערבי. אפשר לראות מנהיגים אחרים כקבוצת הביקורת ולבחון עד כמה אובמה תפקד לטובה ביחס אליהם. קחו את הנשיא הקודם בוש שסיבך ארצו במלחמה הרסנית שהשיגה את ההיפך הגמור ממה שייחל לו. קחו את אנגלה מרקל, בעלת דימוי חזק ונחוש. היחצ"נים שלה עשו עבודה טובה יותר מאלו של אובמה. אבל אילו החלטות שגויות ורעות קיבלה בשני המשברים ההיסטוריים שנקלעו לפתחה – משבר האירו ומשבר הפליטים. קחו את שינזו אבה, ראש ממשלת יפן, דווקא מנהיג גדול של ארצו. אבל הוא לא הצליח להניע רפורמות שיזניקו את כלכלת יפן באותה מידה שבה הצליח בכך אובמה בארה"ב. קחו את דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה. הדבר הגדול שאולי יתרחש בזמנו, יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, יקרה בעל כורחו בעלילה שבה הוא גיבור משנה כמעט טרגי. קחו את פרנסואה הולנד ראש ממשלת צרפת שניתב את הסוציאליזם שלו למקום שבו המיט סכנה חריפה על כלכלת ארצו, מה שאובמה מעולם לא עשה.

המורשת של אובמה ביחס לקפיטליזם מול סוציאליזם ראויה לתשומת לב מחודשת לאור העימות בין הילארי קלינטון לברני סאנדרס. קלינטון מציגה עצמה כממשיכת דרכו של אובמה וזוכה לתמיכה עצומה בקרב השחורים וההיספנים מעריצי הנשיא. זאת דווקא בעוד הלבנים הדמוקרטים מוכנים להצביע לסאנדרס, הרדיקלי מקלינטון. באופן אירוני לאור הצורה הקיצונית שבה ציירו אותו מתנגדיו, אובמה מייצג עתה את מה שיוצג בזמן המשבר הכלכלי הגדול הקודם בידי המשנה הקיינסיאנית או נשיאותו של פרנקלין רוזוולט – את הנכונות לשמור על לבו של הקפיטליזם תוך כדי עריכת תיקונים, מבלי לחתור למהפכה חברתית מוחלטת שתזרע הרבה יותר הרס מתועלת. חזון אובמה המאומץ עתה בידי קלינטון מאפשר לשמור על המורשת הייחודית של ארה"ב כמדינה קפיטליסטית ולא כחיקוי של דנמרק או צרפת, ואפילו קונה לחזון הזה תמיכה בקרב המיעוטים.

26 תגובות בנושא “שבע השנים הטובות

  1. תמריץ , תודה על הפוסט המענין . אכן , אובמה הוא אחד מגדולי המנהיגים בהיסטוריה האנושית , לא בגלל דיעותיו או תוכן דיעותיו , לכאן או לשם , זה ענין של טעם , ושל תפיסה אישית , אלא כפי שגרסתי לא פעם :

    האישיות , המנטליות , היכולות האישיות , החתירה , העורמה , האסטרטגיה , היכולת לשנות די אן איי טבוע של מערכות , ההטבעה של החותם האישי ( להבדיל מיועצים שמוליכים אותך שולל אם לאיו , אבל , באף מוליכים …..) הכניסה האישית לפרטים של הביצוע והרעיון .

    זוהי מורשת תמריץ !! לא יצחק רבין , עם הגב לקיר , אחרי שילדים בהמוניהם זורקים אבנים ( אינתיפאדה ראשונה ) ואין לך ברירה , אחרי 20 שנה בלי מעש וחידלון , אלא להיכנס למשא ומתן , ואיך הוא ייראה ? על מה ידון הדבר ? ברור כשמש !! מראש ברור !!

    החלטות קלות מקבלים עם הגב לקיר , כאשר אין ברירה למעשה , ההחלטות הקשות , הן אילו , שצופות פני עתיד , ולא פני בחירות .

    להתראות

    אהבתי

  2. אל רום, אפשר להיות מנהיג משנה היסטוריה ולשנות את ההיסטוריה לכיוונים איומים. אני חושב שמה שמייחד את אובמה הוא לא רק נחישותו לשנות דברים, אלא בעיקר העובדה ששינה אותם לכיוון הטוב.

    אהבתי

  3. טוב תמריץ ,ברור שיש לך דיעה לגיטימית אלא שהיא אישית , הרבה יחלקו עליך , אבל מה שלא יחלקו עליו , זה בעיקרון :

    שמה שאובמה רוצה , אובמה משיג , ובעיקרון , לבדו ….. זה הבדל !! אסור לשכוח גם :

    פרספקטיבה היסטורית , משנה את התפיסה , מה שנחזה להיראות כמהלך מוצלח מכאן , ברבות השנים , מסתבר כמהלך הרה אסון משם . לכן , זה קצת בעיה , אני אישית , בפורום כזה , בדרך כלל , מעדיף להשאיר לכל אחד את התפיסה האישית שלו .

    להתראות

    אהבתי

  4. תגובתו של גיא בכור לפוסט:

    הבורסות בעולם מתפקעות וקורסות, כלכלת הבלוף של אובמה נחשפת (אחוז אבטלה מומצא, בערך חצי מהאבטלה האמיתית שם), ועם חוב לאומי שמתקרב ל- 20 טריליון דולר. כל יום ארה"ב משלמת מליארדים ריבית.

    מעניין שאחוז האבטלה שם מומצא , אך פה כמובן לא…

    אהבתי

  5. אובמה בעל גישה ודעות שמאלנים קיצוניים שרוב הציבור איננו תומך בהן. הפעילות שלו היא בעיקר למען השבט שלו עם מבט לטווח קצר.
    מאחר והוא לא עבד עם הקונגרס הרבה מהרוגלציות שהטיל יבוטלו במהרה.
    הcap-and-trade הדרישה שלו להפחתת זהום אוויר שנפלה בקונגרס גרמה לו לעקוף אותם ולהטיל שורה של רגולציות שהעלו את מחירי האנרגיה לאזרח הפשוט. אין ספק שההתעלמות מהקונגרס הרגיזה אותם.
    האמנסטי שלו למליוני מהגרים לא חוקיים יבלם בבית המשפט או על ידי הנשיא הבא.
    ההסכם עם אירן גם הוא לא עבר דרך הסנט ולא קיבל אישור רוב. מוקדם לדעת לאן ההסכם יוביל אבל ההתבתאויות של האירנים די דומות לאלו של הפלסטינים והמורשת שלו תהיה כנראה דומה לזו של רבין, לא ניתן יהיה לחזור מההסכם ביחוד כלכלית כל כך בקלות. אובמה החליט להעביר את הבעייה לידי העתיד. אנחנו רואים שרוסיה ואירן משתלטות על האזור האם זה האינטרס של העולם הדמוקרטי?
    Dodd-Frank Reform לא תעמוד בפני המציאות וכבר יש דרכים לעקוף את הרפורמות האלו. האובמה קר יקר ולא יעיל והוא עול כלכלי דווקא על האוכלוסיה האחראית.
    אובמה והאדמיניסרציה שלו נכשלו בהערכה של דעאש וכניסת רוסיה לאיזור, אולי הטעות היא לא של בוש שנכנס לשם אלא של אובמה שיצא. לו לאמריקאים היה שם מעוז צבאי הם היו יכולים לחזק צבאית ומורלית הרבה מנהיגים מסביב. זו לא היתה ויאטנם. אפשר לומר שההגירה לאירופה והפגיעה בעתיד החברתי של אירופה זו מורשת אובמה.
    הפעולות של האיסלם הקיצוני בצרפת הן תולדה של קוצר ראות של אובמה.
    ב 2013 בנאום הוא הכריז ש:
    “history advises” and “democracy demands” that war against Islamist terrorists, “like all wars, must end.”
    מה שמעיד על חוסר ראיה של המציאות. אמריקה בוודאי שאיננה בטוחה יותר להתקפות איסלמיות וטרוריסטיות מאשר היתה לפני 15 שנים. רק מקרה שלא בוצעו מספר פעולות טרור על שטחה. ב 2009 כשל מחבל של אלקאידה בפיצוץ מטוס בדטרויט בשל טעות בהפעלת פצצה. ואני מניח שהיו עוד מקרים.
    האם התאוששות הכלכלה אמורה להזקף לזכותו? ירידת מחירי הנפט והפראקינג איננה תוצאה של מדיניות שלו. הטענה שלך שהשנאה כלפיו הוציאה את המפלגה הרפובליקנית מדעתה קצת מוגזמת, האם אתה רומז שהיה להם קושי לעכל שיושב כושי בהנהגת המדינה? הטעות שלו היתה שהוא סולואיסט, והראה להם שהוא חזק יותר וזו התנשאות. הוא לא הצליח ליצור דברים ביחד עם הקונגרס לא יצר אמון בקונגרס ויצר אנטגוניזם ביהירות שלו. אם הדמוקרטים לא ימשיכו להחזיק בשלטון רוב השינויים שלו יבוטלו.
    הצעדים הסוציליסטים שלו הם עול על משלם המסים מהמעמד הבינוני ועל מערכת החינוך. ביטול החובות של הסטודנטים היא נסיון לתקן טעות שהוא עשה והביאה לעלית מחירי הלימוד באוניברסיטאות ולגלגול החוב על המדינה.
    האמינות של אמריקה נפגעה מאד בתקופתו,

    נו אני רואה שגיא שוב לא ישן בלילות

    אהבתי

  6. לגבי השינה , הלוואי והייתי יכול לומר שזה בגלל הבורסות, כך זה היה נמשך מקסימום חודש חודשיים עד ההסתגלות. נראה לי שלבתי הצעירה יש תוכניות ללילה
    לפחות לעוד איזה שנה ומחצה.

    אהבתי

  7. ברוב מה שאמרת יש אולי גרעין אמת, אבל מה לו ולהחלטת אירופה להתאבד? שמרקל והשוודים יאשימו רק את עצמם.

    אהבתי

  8. מה לעשות שאותו 'סכסוך זעיר בן מאות שנים במזרח התיכון' מאוד קרוב לליבי, ואינו מאפשר לי להקדיש חשיבות רבה למה שקורה באיזשהו מקום הנמצא בצידו השני של כדור הארץ?
    הסכסוכונצ'יק הזה כבר גבה מאות אלפי קורבנות ומיליוני אנשים שנאלצו להפוך לפליטים.

    אהבתי

  9. האמת שללבם של רוב הישראלים הסכסוך הזה לא קרוב כל כך. פה מקובל לאחל בהצלחה לשני הצדדים, ואני לא מבין אם כך מה כל כך מפריע לנו בהתנהלות של אובמה שהיא באמת ברוח זאת (היה לאחרונה ויכוח בין טד קרוז למרקו רוביו האם המדיניות שטובה לישראל היא בסגנון "בהצלחה לשני הצדדים" או בהתערבות פעילה נגד אסד).

    אהבתי

  10. תמריץ, מעניין שהעלית את הויכוח בינהם.
    היתה כאן בפוסט הספרותי הזה התיחסות לעניין. אני לא מצאתי עד כה את ההקשר המתאים להביאו.
    http://betterlivingthroughbeowulf.com/ted-cruz-dark-and-satanic/
    מי שיתעמק יראה שהשורשים שנגלים בהמנון הלא רשמי של בריטניה וממנה למסורת האנגלוסקסית של ארהב הם לבנות מנטלית את ירושלים
    בשדות הירוקים אי שם. לכן אם אובמה מתרחק ומתייחס לאיזור כאיזה איזור שוליים ( backwater) נידח הוא מתרחק ממסורת רגשית טבועה ועמוקה.

    אהבתי

  11. לא קראתי את התגובות שמעליי…

    מי עוד בעולם עוד טוען שאובמה מהטובים שהיו ? לא מזמן הנורווגים-שבדים מעניקי נובל לאובמה הודו בטעותם והצטערו על כך (תרגום: נכשל).
    מעניין מה יש לערביי העולם (בדגש על סעודיה ומצרים ) לומר עליו …

    הכלכלות (הריאליות ) לא התאוששו יותר מדי זה כבר ברור לרובנו. לא ברור למה אתה מייחס לאובמה הצלחה בתחום, ולא נניח לנגידה? אין לו באמת השפעה, והשוק לא באמת מתייחס אליו או לאמירותיו.
    אגב, דולר חזק (מדי) דווקא לא טוב לאמריקאים.

    אובמה ורוזוולט באותה הנשימה ובאותה השורה גובלת בשיגעון. רוזוולט דגל במדיניות חוץ אגרסיבית בה בכוחה של ארהב לשנות גם את הפוליטיקה העולמית, אובמה ,יותר דומה לוושינגטון, דוגל פחות בשאפתנות בינלאומית.

    אהבתי

  12. רוזוולט סירב במשך שנתיים להשתתף במלחמת העולם עד שהיפנים הכריחו אותו בעל כורחו. אובמה הרבה פחות בדלן, וגם הנסיבות ההיסטוריות שונות.

    ועדת הנובל לא התחרטה אפילו על הפרס לערפאת.. מה שאתה אומר על החרטה נשמע כמו איזו שמועת רוטר חסרת שחר.
    אובמה מינה את הנגידה, וזו הייתה החלטה חשובה שלו.

    אהבתי

  13. לגבי התערבות ארה"ב במלחמת העולם השנייה – זה נכון שכניסה מלאה למלחמה הייתה רק אחרי פרל הרבור, אבל ארה"ב תמכה באנגלים ובסובייטים במדיוניות "החכר והשאל" שלה הרבה לפני.

    אהבתי

  14. סורוס: "גוש היורו עומד בפני קריסה"

    גורו ההשקעות והמיליארדר ג'ורג' סורוס אומר היום כי "גוש היורו עומד בפני קריסה". סורוס נימק זאת בכך שמדינו הגוש עומדות בפני 5-6 משברים בו זמנית. בין המשברים האלה מנה סורוס את משבר הפליטים, וטען כי היעדרה של מדיניות מסודרת עלולה להכשיל את האיחוד בטיפול במשבר. כמ כן ציין סורוס כי המשבר יווני לדעתו טרם הסתיים, וכן את האיום לפרישת בריטניה מהאיחוד אחרי משאל העם שם שצפוי ב-2017.

    אהבתי

  15. יכול להיות שהוא צודק אך ייתכן שגם לא.
    —————————————————
    בחודש פברואר 2009, אמר ג'ורג' סורוס כי המערכת הפיננסית העולמית למעשה התפרקה, והוסיף כי אין סיכוי לפתרון בטווח הקרוב למשבר. "אנו עדים להתמוטטות של המערכת הפיננסית… היה דגש על "יצוב החולה”, וזה עדיין בשלב של "יצוב החולה”. אין שום סימן שאנחנו קרובים לתחתית".
    מתוך –>
    http://tinyurl.com/hwtyunh

    —————————————————
    כזכור , במרץ 2009 החלה ההתאוששות והגענו לתחתית.

    אהבתי

כתיבת תגובה