כולם רוצים אל על

האם אל על היא "גבעות עולם" החדשה, מניה תזיזיתית המתאימה לאלו שרוצים להמר על נפט וספקולציות הכרוכות בו? בתוך שנה עלתה המניה בערך פי ארבעה, ומחזורי המסחר – מהתבוננות מהירה בנתונים נראה שהם עלו בערך פי ארבעים.

בחברות תעופה תמיד יש משהו סקסי. כולנו לקוחות שלהן, כולנו מתרגשים להיות לקוחות שלהן, העסק קל יחסית להבנה. וורן באפט כידוע אמר שהוא צריך להתקשר לקו תמיכה כל פעם שמתחשק לו לעשות טעות ולהשקיע בתעופה. אבל עד לאחרונה מניית אל על לא הייתה תאווה מטורפת כזו להמונים. רק עכשיו אני שומע לפתע אנשים שואלים האם אל על זו הזדמנות ההשקעה של חייהם. ובכן, אם יש מישהו שגיבש דעה ידענית ומעמיקה על מדיניות השמים הפתוחים,  על הסכמי השכר של הטייסים, על סיכויי הצי המתחדש של הדרימליינרים הצפוי להגיע, על המצב הביטחוני והתיירותי במדינה ובנוסף מחזיק ליד מיטתו בכדור בדולח המאפשר לו לראות בטרם שינה את שיגידו שווקי הנפט ביום המחר, הוא יכול להרגיש בנוח עם מניות אל על שיקנה.

ברם, רוב המתעניינים אינם יודעים דבר מכל זה. הם פשוט עצובים על כך שפיה קטנה לא אמרה להם לרוקן את כל החסכונות והכספות ולקנות אל על לפני שנה. הם משלים עצמם שיוכלו לעשות זאת עכשיו ועדיין ליהנות מתשואה פנומנלית. זו מנטליות השקעה של אינדיאנים שמוכנים לסחור באי מנהטן תמורת חרוזים נוצצים.

לחברות תעופה אין מונופול. הקמת חברת תעופה היא בסך הכול דבר קל יחסית, ולמרבה ההפתעה ההמונים מוכנים לשים את חייהם גם בידי טייסים של חברות תעופה קטנות וכמעט קיקיוניות. במצב עניינים זה השורדים בענף הם אלו שמעניקים ערך מוסף או נוהגים בקמצנות קיצונית המאפשרת להם להוריד מחירים בשיטת רמי לוי.

לאל על יש ערכים מוספים מכמה בחינות. הכי בבית בעולם. מוניטין של ביטחון. טיסות שלא בשמי אירן. אבל מנגד היא חסומה מפעילות בשבת וצריכה להתמודד עם ועד טייסים קשוח. גם השקל העומד חזק בעולם של מטבעות קורסים לא בהכרח מיטיב עמה (אמנם יש פנים לכאן ולכאן – השקל החזק מעודד ישראלים לנפוש בחו"ל). בתנאי התחרות ששוררים בענף התעופה העולמי יהיה לאל על קשה להמשיך לנסוק מעלה. גם אם מחירי הנפט יישארו נמוכים, חוקי הקפיטליזם דורשים שבענף כה תחרותי בסופו של דבר הנוסעים ייהנו מכך, לא בעלי המניות בחברות התעופה. אם הנפט ישוב לזנק, אז בוודאי שאל על תתקשה להיחשב מציאה.

מודעות פרסומת

6 תגובות to “כולם רוצים אל על”

  1. אל רום Says:

    תמריץ , תודה על פוסט מענין . טוב , נושא קצת סבוך , אבל בכל זאת ( מבלי להיכנס לספקולציות פרוספקטיביות על מחירי הנפט ) :

    לפעמים באמת , הערכים המוספים בניהול ושיווק , עושים הבדל . אלא שההבדל הוא בבחינת " חלון הזדמנויות " שאותו יש למנף עד הסוף . אז במונחי חדירה לשווקים , מחיר הנפט הנמוך והריווחיות היחסית , צריך להוות הזדמנות לאל על , להעצים את המוניטין , להעצים שיווק , ואתה יודע מה :

    בעולם כה טרוריסטי ובטיחותי ( ואפילו גלאט כושר באוכל ….) לאל על , יש הזדמנות פז ממש :

    אבטחה או ביטחון מעולים , אקס טייסי קרב מן הטובים בעולם , אוכל כשר , תעשיה אוירודינמית מן המובילות בעולם , זה " לחם " שיווקי , זה הזמן אולי , להכות חזק , ולחדור חזק , ולנגוס מחברות תעופה אחרות ( כאשר מחירי הטיסה יותר נמוכים ) . ואפשר גם סיגרנטיות כמובן , עם עסקי תיירות באותה ההזדמנות ( אבל סבוך מדי ….) .

    אחרי ההיכרות , באה ההתמכרות ( שיווק נרקוטי ) ואז :

    גם אם יעלו מחירי הנפט , המוניטין והמכירות והלקוחות יתקבעו ….

    להתראות

    אהבתי

  2. תמריץ Says:

    תודה אל רום על התגובה.
    לכאורה המיקום של ישראל דומה למיקום של נסיכויות המפרץ. אז למה שאל על לא תצליח איפה שהצליחו חברות התעופה של הנסיכויות, להוות גשר בין המערב למזרח? המכשול הוא נתיב הטיסה הקשה של אל על למזרח שעוקף את העולם הערבי, אבל עם התחממות היחסים בין ישראל למדינות ערב הסוניות, אולי זה עוד ישתנה: http://www.inn.co.il/News/News.aspx/194540 . אבל כמובן ספקולציה פרועה.

    אהבתי

  3. אל רום Says:

    נקודה מענינת תמריץ , באמת מיקום או גישור של מזרח – מערב . בכל מקרה , אפילו אם נקודה דנן שהעלת , לא יכולה להתפתח או להיות אפקטיבית מן הסיבות באמת שהעלית , אזי :

    זה בדיוק התפקיד של ניהול יצירתי ושיווק אגריסיבי מעל הכל . בין היתר , לפצות על נקודות החולשה , באמצעות : פילוח , מיתוג , יצירה ופיתוח של יתרונות יחסיים בקונפיגורציה עסקית מסויימת וכו…..

    ולאל על , יש יתרונות דנן …. משמעותיים מאוד , לא מנוצלים כראוי …. אבל , נקודה מענינת . להתראות

    אהבתי

  4. גיא Says:

    מעניינת ההשפעה של עליית מחזורי המסחר במניה וכנראה בעקבותיה גם עליה מסויימת באחזקת הציבור בה על רכישת הכרטיסים באל על במקום במתחרות עי הציבור. מעניינת ההשפעה הפירסומית של ההייפ בשוק ההון על מכירת הכרטיסים.

    אהבתי

  5. ג'וש Says:

    אופס, איבדה רבע משוויה בשלושת הימים האחרונים.

    אהבתי

  6. orihippo Says:

    טסתי מספר פעמים ביונייטד ערב אמירוטס, המטוסים שלהם מצויינים מרווחים גם במחלקה הזולה ביותר מרגישים כמו אח"מ. יחס העובדים סמפטי. יש לחברה שם טוב מאד ברחבי העולם וגם תוכנית איסוף נקודות זכות טובה. אני מכיר אנשים שמחפשים חופשות לפי מסלולי הטיסה של החברה. שווה לשלם מעט יותר כדי לקבל טיסה נוחה יותר. קשה לי לראות את אל על משווקת את כל זה לזרים. אל על משווקת לעולם טיסה מנקודת מבט ישראלית. חברות תעופה סיניות יזיקו למונופול של אל על למזרח הרחוק.
    כל השיטה של הטיסה צריכה להשתנות, גישת הסרדינים לא נוחה. צריך למצוא תחליף שיעביר את הטיסה בנוחות. אינטרנט, שעורים, הרצאות ספורט

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: