הנפט – האפשרות השורית

בורסות העולם הולכות מדחי לדחי בימים אלו, ומחיר הנפט מועד איתן יד ביד, אל שפל שלא נראה כמותו שנים רבות. כבר כתבתי על האפשרות לקריסה ולדעיכה ארוכות טווח במחיר הנפט לאור הסיכוי לניצחון המכונית החשמלית, בפרט אם נחזה בהתפשטות המכונית ללא נהג.

אבל יש גם אפשרות אחרת. בעשור האחרון המערב הפסיק להגדיל את צריכת הנפט שלו ואדרבה, היא אפילו קטנה במקצת. כמעט כל מדינה מערבית הפחיתה במהלך העשור את צריכת הנפט שלה ובשיעור משמעותי יחסית – למעלה מ-5%, לא רק ביחס לנפש אלא באופן מוחלט. גם בישראל אירע תהליך כזה. כיצד קרה אם כך שמחיר הנפט רק עלה במשך רוב העשור?  התשובה הקצרה היא סין. התשובה הארוכה מעט יותר היא סין והודו. התשובה הממש ארוכה היא סין, הודו וברזיל. סין צורכת עוד 4 מיליון חביות מדי יום לעומת המצב לפני עשור, הודו וברזיל צורכות כל אחת למעלה ממיליון חביות יותר. לשם קבלת פרופורציות צריכת הנפט העולמית הכללית עלתה במהלך העשור בתשעה מיליון חביות, והתפוקה כמובן גם היא עלתה בשיעור דומה.

אין זה מפתיע אם כך ששווקי הנפט מגיבים כל כך רע לידיעות עגומות מסין. על סין יקום או יפול דבר. אבל מי שמאמין כמוני שהמשבר הסיני הוא בר חלוף ולא יפגע בטווח הארוך בעלייה החדה ברמת החיים בסין, אלא בעיקר בהשקעות בזבזניות וחסרות טעם בתשתיות ובנדל"ן, צריך לשאול את עצמו האם יש סיבה להניח שהעלייה בצריכת הנפט בסין תיפסק? והאמת היא שלא. מדי שנה נמכרות בסין יותר מכוניות חדשות מבארה"ב. כמו בכל העולם גם בסין אלו ברובן המוחץ מכוניות המונעות בנפט. סין אם כך עוד יכולה לעקוף את ארה"ב בצריכת הנפט שלה. עתה מספר חביות הנפט שצורכים הסינים הוא רק כמחצית מזה של האמריקנים (בערכים מוחלטים. ההפרש גדול בהרבה ביחס לנפש). 9 מיליון חביות נפט ביום מפרידות בין הצריכה בסין לבין הצריכה האמריקנית. הפרש זה צפוי ללכת ולקטון. מאחר שבסין חיים הרבה יותר אנשים מבארה"ב, אולי אפילו כאשר שתי המדינות ישתוו לא יהיה זה סוף פסוק מבחינת התיאבון הסיני. נכון אמנם שהערים הגדולות של סין חנוקות ומזוהמות ושהשלטונות רוטנים ואוכפים הגבלות, אך בשורה התחתונה מדי שנה בשנה מספר המכוניות הנמכרות רק גדל.

להודו יש פער גדול בהרבה להשלים מאשר לסין. על כל שלושה תושבים יש בישראל מכונית אחת. לעומת זאת בהודו על כל 60 הודים יש מכונית אחת. אבל הודו ענייה בהרבה מסין ולכן תשלים את הפער יותר באיטיות וכנראה השפעתה על שווקי האנרגיה העולמיים תהיה מוגבלת בטווח הנראה לעין. דבר זה נכון ביתר שאת באשר לאפריקה שגם בה עולה צריכת הנפט יחד עם הצמיחה והגידול באוכלוסיה, אך היא כל כך ענייה שהמשמעות של דבר זה אינה גדולה, גם אם לא זניחה לחלוטין.

הפקת הנפט בקידוחי פראקינג באמריקה חשובה מאוד, אבל אם הביקוש בסין ובהודו מאוד יגדל, היא לא בהכרח תספיק כדי לעצור עלייה במחיר הנפט. בחמש השנים האחרונות עלתה תפוקת הנפט הצפון אמריקנית בחמישה מיליון חביות ביום, אבל לא בטוח שעלייה זו תוכל להימשך לאורך זמן. יש מחלוקת גדולה בין הגיאולוגים האם קידוחי פראקינג יוכלו להמשיך להניב נפט לאורך שנים.

אם נסכם בכמה משפטים בודדים: צריכת הנפט העתידית תיקבע על ידי מירוץ בין הצמיחה הסינית לבין ההתייעלות האנרגטית והמעבר למכוניות היברידיות וחשמליות במערב. אין לדעת מי יגבר, אבל תושבי המזרח התיכון יחושו היטב את ההשלכות ולא רק בתחנת הדלק.

מודעות פרסומת

15 תגובות to “הנפט – האפשרות השורית”

  1. אל רום Says:

    תודה על הפוסט תמריץ . חשוב רק להדגיש גם , שאנו ממש בעיצומו של מבחן לנקודת התמיכה במחיר הנפט ( הטקסני ) . נקודת התמיכה הינה במחיר של 39 דולר בקירוב ב – 2009 . נקודת תמיכה זו , בפירוש , נוצרה בגלל המשבר של הסאב פריים ( ווקטור מרכזי בסיפור ) . ולכן , אנו עדיין , לא ממש רחוקים או לא ממש ירדנו באופן קונסיסטנטי ומשמעותי מנקודה זו ( 33 דולר נכון להיום , מה גם שזה מגלם מחירי סגירה ולא מחירים תיאורטיים ) . אז , צריך לחכות , לאישוש יותר קונקלוסיבי , בשביל להיות בטוחים בוודאות , אם כי , רוב האנליסטים בעולם ( למשל של סיטי בנק , או מורגן סטנלי ) משוכנעים שיירד אפילו ל -20 דולר הנפט.

    אלא , שאני כל הזמן מקבל איתותים , מן האיראנים , שהסעודים פשוט דפקו אותם , בגלל הסכם הגרעין , ולכן , עיקר הירידה ( ממחיר של : 100 פלוס למחיר הנוכחי ) הייתה ב -2014 , מה גם , שאיני מאמין , שהמכונית ההיברדית , תתפוס באמת תאוצה בקרוב , תקצר היריעה מן הבלגן …….

    אפשר לקרוא כאן בפורבס , על הדיל הגרעיני וההשפעה על הנפט , אדחוף אחר כך לינקים על הקריזה של האיראנים על הסעודים על הגדלת ההיצע וכו…. הנה:

    http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2015/06/19/how-would-the-iran-nuclear-deal-impact-oil-prices/

    להתראות

    אהבתי

  2. אל רום Says:

    למי שמעונין , להבין איך האיראנים רואים זאת , אז כאן :

    http://www.tasnimnews.com/en/news/2015/12/17/945557/political-purposes-behind-drop-in-oil-prices-iran-s-vp

    להתראות

    אהבתי

  3. תמריץ Says:

    מה המשמעות של רמת תמיכה? למה שמספר מסוים שהיה בעבר יכתיב משהו לעתיד לבוא.

    אהבתי

  4. אל רום Says:

    תמריץ , רמת תמיכה , היא נקודה פסיכולוגית – מהותית , שיש לה משמעות רטרוספקטיבית , ופרוספקטיבית . הרבה פעמים , זה נוצר מסקלאות של פיבונצ'י אם שמעת על כך . בקיצור , זה דבר מוכח :

    השוק מתגבש סביב רמות מחירים מסויימים , רמות מחירים צפויות מראש , ושם סוחרים מהססים , או שוקלים צעדיהם , למה ?

    פשוט , כי פריצה של רמת מחיר התנגדות / תמיכה , מבשרת על מצב אסטרטגי חדש בהתיחסות לנכס . כשם שפה נניח :

    אם הדולר יעבור 4 שח' לשקל , אזי , יווצר מעין סנטימנט או התיחסות פסיכולוגית חדשה , לנקודות ההתיחסות של השקל / דולר ( או החוזק של השקל אל מול הדולר נניח ) .

    לכן , כאשר סוחרים , אזי : אתה צריך לדעת , שבמחיר מסויים , השוק עשוי רוב הסיכויים להיעצר , להאיט , לדשדש , ולא להבהל מזה אם אתה סוחר מקצועי כדרך משל , ענין טכני , ולא תמיד מהותי ( או יותר נכון לקבוע : טכני – מהותי ) .

    אגב , עוד לינק לאיראן סעודיה לכל המעונין :

    http://www.ettelaat.com/index2.asp?code=endisplay&fname=/ettelaat/etbupload/data/2016/01/01-07/2.htm&title=Iran-Saudi%20spat%20to%20affect%20oil%20in%20short%20term

    להתראות

    אהבתי

  5. אל רום Says:

    תמריץ , הנה לך לינק , להבין על הפיבונאצי' , מאוד חשוב לסוחרים סיזיפיים :

    http://www.besttrader.co.il/pages.yecms/לימודי-שוק-ההון/ניתוח-טכני/תיקון-טכני-פיבונאצי-Fibonacci

    להתראות

    אהבתי

  6. אל רום Says:

    רק להבהרה , סוחרים "סיזיפיים " משמע : סוחרים לטווחים יותר ארוכים , ולא טווח קצר , או מיידי , או תדר גבוה וכו…… הראשונים , לא מענין אותם מה השוק עושה , כמו שמענין אותם , מה השוק יעשה , לאיפה הוא יגיע בסוף ……. להתראות

    אהבתי

  7. orihippo Says:

    אל רום, נציגים אירנים יכולים לטעון שהסעודים מורידים את מחירי הנפט כדי לפגוע בהם אבל זה לא אומר שזו האמת, הכפשה של פוליטיקאים מוסלמים. המניעים הם כלכלים טהורים בלבד. באותה מידה אפשר לומר שהסעודים מחממים את היחסים עם האירנים כדי ליצור איום על תפוקת הנפט העולמית ולהעלות את מחירו.
    לגבי צריכת הדלק על ידי מכוניות סיניות. בעוד עשור יהיו יותר מכוניות חשמליות וסינים חסכנים ישקיעו ברכב חשמלי למרות שמחירו כפול. רוב הסינים קונים אופנועים חשמליים שעולים מעט מאד ואינם מצריכים רישוי או רישיון נהיגה.
    אופנוע חשמלי של כוח סוס וחצי או כוח שלושת רבעי כוח סוס מאובזר עולה פחות מ 8000 ש"ח ואפשר להזמין אותו בדואר.

    אהבתי

  8. orihippo Says:

    לא קשור לנפט

    אך מה שנכון לשבועות האחרונים נכון גם לחודשים האחרונים, לשנים האחרונות, ואפילו לעשורים האחרונים. כי את זאת יש לדעת: אמנם לפי התקשורת כל הסימנים מעידים שה"סכנה קרובה מתמיד", ומדובר בעניין של ימים עד שניפרד מהדמוקרטיה הרעועה שלנו – אך האמת היא שאלו המסרים הקבועים בקמפיין מתמשך שמנהל השמאל מאז לידתו של הימין. בקיץ ובחורף, בשלום ובמלחמה, בעוני ובעושר – יהיו אשר יהיו התנאים האובייקטיביים, עבור קברניטי השמאל דבר לא משנה: הפאשיזם כאן והדמוקרטיה בסכנה.

    http://tinyurl.com/h97ux7v

    אהבתי

  9. תמריץ Says:

    בסטטיסטיקות מכירות הרכב לא כוללים לדעתי אופנועים חשמליים וכבר היום נמכרים יותר רכבים מאשר בארה"ב. יכול להיות שעדיין בניגוד לארה"ב שברובה נטולת התחבורה הציבורית, בסין יש כבר תשתית ענפה של מסילות ורכבות תחתיות, שתגרום לשימוש בכלי הרכב האלו, גם אם יקנו, להיות מצומצם יותר. כיום בכל אופן היחס בין מספר כלי הרכב לנפש משקף היטב גם את יחס צריכת הנפט

    אהבתי

  10. שמעון חש Says:

    אין חדש תחת השמש
    גם חורבן הבית השלישי יגיע משנאת חינם , שינאת אחים , מלחמת אחים.
    יקח עוד 50 שנה? יקח 100? בסוף יגיע.
    יהודים לא בנויים לשלטון עצמי ארוך.
    ולא משנה אם סמול או ימין בשלטון.
    הוכח ומוכח דרמטולוגית.

    אהבתי

  11. אל רום Says:

    אורי , אולי אתה צודק , אולי לא , עדיין , אין הסבר מוכח , למה ב – 2014 והלאה ( בתוך 2014 ) פתאום הנפט יורד במאות אחוזים ( 100 פלוס ל – 30 פלוס ) והכל בנסיבות הקשורות להסכם הגרעין . אבל , לפעמים , לוקח זמן להבין מה קרה , נחכה ונראה . להתראות

    אהבתי

  12. אל רום Says:

    תמריץ , ולמי מבין המגיבים שמתענין פה בנפט , כדאי לקרוא ולהתרשם , מדיעה קצת חריגה , אבל , מסבירה אולי הקושיה שהצגתי לעי"ל , הנה :

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001094991#fromelement=hp_folders_1225

    להתראות

    אהבתי

  13. orihippo Says:

    משה שלום טוען שהגרפים מצביעים על דלק ב 23 לחבית, סטנדרט צארטאר אומר שנראה דלק ב 10 דולר לחבית.
    מאחר ויותר ויותר תסינים יקנו מכוניות לא ברורה לי הסיבה לירידת המחירים. חייבת להיות סיבה פוליטית ולא טכנית. מצביעים לאחרונה בעתונות על הנזק שנגרם לאזרחי מדינות המיצאות נפט מירידת המחירים, אבל מה עם טובת המאה שנגרמת לצרכן ולכלכלת המדינה שלו? ירידת מחיר הדלק בארה"ב היא בדיוק כמו מענק כספי.

    About 76% of the 6.97 billion barrels of petroleum products that were consumed in the United States in 2014 were gasoline (47% of total petroleum consumption; includes biofuels), heating oil and diesel fuel (21%), and jet fuel (8%). Learn more:
    Energy Explained: Oil: Crude oil and petroleum products.Sep 21, 2015

    https://www.fxcm.co.il/%D7%9E%D7%91%D7%98-%D7%A2%D7%9C/%D7%9E%D7%91%D7%98-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%A0%D7%A4%D7%98/

    אהבתי

  14. תמריץ Says:

    נראה שסעודיה החליטה למוטט את הכוחות בענף הנפט פרט אליה – המשק האיראני שזקוק להשקעות כדי לחדש זרימת הנפט, מפיקי הפראקינג בארה"ב, משטר פוטין ברוסיה.

    אהבתי

  15. תמריץ Says:

    מאמר טוב בנושא סעודיה – http://www.forbes.com/sites/rrapier/2016/01/08/opecs-trillion-dollar-miscalculation/#2715e4857a0b3571c8ea73c1

    זו נקודה שאני מצטער שלא הדגשתי בפוסט – בטווח הארוך הנפט תלוי בסין, במכונית החשמלית ובפראקינג, אבל כבר בטווח הקצר הוא יכול לזנק אם סעודיה פשוט תתעשת.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: