הקץ לנפט

משקיע הערך ג'ים צ'אנוס, שנודע בתחזיותיו הפסימיות לגבי אנרון ומאוחר יותר לגבי כלכלת סין, ושהצליח לנבא (כמו כמה מבכירי משקיעי הערך בבלוגוספירה הישראלית) את קריסת תעשיית הברזל העולמית, מנבא עוד קריסה.

מדינות אופ"ק ירצו להוציא את הנפט מהאדמה עכשיו, כשהוא עוד שווה משהו, ולא עוד 15 שנה כשלא יהיה שווה כמעט כלום.

שימו לב לאופן שבו כלכלה עובדת – תחזית על מה שיקרה בשנת 2030 יכולה להוביל לכך שכבר עכשיו מדינות הנפט ירצו להציף את השוק וכבר עכשיו המחירים יוזלו.

מדוע הנפט צפוי לעתיד קודר שכזה? המכונית החשמלית נראית מכונית העתיד, בפרט אם יתגשמו התחזיות על המכונית ללא נהג הממשמשת וקרבה. רובו המכריע של הנפט מיועד להנעת מכוניות, ובעולם שבו חשמל מניע מכוניות, לא יהיה כל כך מה לעשות עם נפט. מחיריו עשויים להיות נמוכים במידה שנראתה דמיונית בתקופה שבה ריחף סביב 100 דולר.

לעתים כאשר סחורה מסוימת נעשית מאוד זולה, הצריכה שלה גוברת וכך נוצר איזון ששב ומעלה את מחירה. יש שתי סיבות שמעוררות ספק אם הדינמיקה הזו יכולה להציל את הנפט. הסיבה הראשונה ששימוש בנפט יעורר התנגדות חריפה גם אם יוזל מאוד. זאת בשל השלכותיו הסביבתיות. הרי מדינות העולם התחייבו רק עתה בוועידת פריז להקטין מאוד את הפליטות הגורמות לאפקט החממה. הסיבה השנייה היא שבקרב בין נפט לבין חשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות כמו שמש ורוח, מסתבר שבטווח הארוך השמש והרוח ינצחו. שימוש בשמש ורוח להפקת אנרגיה אינו דומה לחיפוש נואש אחרי חומרי גלם מתכלים במעמקי האדמה. הוא פשוט עניין טכנולוגי, וטכנולוגיה מתפתחת במהירות מסחררת. כבר בשנים האחרונות אפשר היה לראות כיצד צנחה העלות של הפקת אנרגיה מתחדשת. כתוצאה מכך חלק נכבד מאוד מהאנרגיה החדשה בעולם היא מתחדשת.

רק לאחרונה דווח שתוספת הכוח לרשת החשמל ב-2014 בארצות הברית באה ברובה ממקורות מתחדשים. אמנם הנתון הזה קצת מתעתע מאחר שתוספת הכוח של רוח ושמש ניתנת לשימוש במלואה רק בחלק משעות היממה. זו בעיה חמורה שמייקרת את השימוש באנרגיות מתחדשות. הפקת אנרגיה משמש ומרוח אינה נמשכת ברציפות לכל אורך היממה וכיום אין דרך טובה לאחסן את החשמל שהניבו לצורך שימוש מאוחר יותר. על כן צריך להשתמש בתחנת כוח המונעת בגז טבעי כגיבוי ללילה או לזמן נטול רוחות. כך יוצא שהשמש והרוח אמנם חוסכות חלק ניכר מהגז הטבעי, אך אינן חוסכות את עלות ההקמה של תחנת הכוח המפיקה חשמל מגז. תחנת הכוח הרזרבית תתייתר רק כאשר בתחום אחסון האנרגיה תבוא פריצת דרך. יש כמה מישורים שבהם נמשך מחקר שיכול להניב פריצה כזו, בראש ובראשונה בטכנולוגיית הסוללות, אך גם בנושא המרת אנרגיה למימן.

ומה במזרח התיכון?

טלטלה במחיר הנפט יכולה להוביל למערבולת במזרח התיכון, שבמילא אינו יציב במיוחד. ערב הסעודית ומדינות המפרץ מבססות את כלכלתן על הטבות חינם לאזרחים ועל עבודה זרה שממומנות בכספי הנפט. באמצעות כספי הנפט הסעודים גם צוברים כלי נשק אמריקניים בסכומי עתק. הנפט ומוצריו מהווים למעלה מ-90% מהיצוא הסעודי. מה יקרה כשהנס של הנפט ייגמר וחממת ג'יהדיסטים כמו סעודיה תהפוך לעוד מדינה ערבית כושלת וענייה? מהצד השיעי של המתרס ניצבת האויבת הדמונית שלנו, איראן. פיסטוקים מהווים אולי 2% ביצוא האיראני ושטיחים עוד פחות. הנפט לעומת זאת, מהווה 85% מהיצוא של איראן. האם שלטון האייתוללות יוכל לשרוד את קריסת הנפט? ושמא דווקא יהדק את אחיזתו באווירת משבר כלכלי חריף?

אירן וסעודיה אמנם מחזיקות לא רק בנפט אלא גם בגז טבעי בכמויות עצומות, וגז טבעי יידרש לתחנות כוח גם אחרי שקרנו של הנפט תרד. אבל אי אפשר להשוות בין היכולת להפיק רווחים מנפט לבין היכולת להפיקם מגז טבעי.  כמו שכל סאגת הגז הטבעי בארצנו מלמדת, לא פשוט לייצא גז טבעי. אי אפשר פשוט להעמיסו על מיכליות. צריך להקים לשם כך תשתית מסובכת שהקמתה יקרה והיא מאוד מורכבת ופגיעה. התשתית הזו כה מסובכת שעד עתה עוד לא ממש הצליחו להקים אותה באירן ובסעודיה. בנוסף גז טבעי מאותגר באופן תמידי על ידי אלטרנטיבות, כמו האנרגיות המתחדשות שהוזכרו לעיל וכמו כורים גרעיניים ואף פחם. היכולת של האמריקנים להפיק גז טבעי מפצלים בעשור האחרון גם היא הקשתה מאוד על שוק הגז. מדינות שכבר התכוננו להקים תשתית לשם ייצוא גז לאמריקה גילו שכבר אין לאמריקנים צורך בכך. גם אוסטרליה רשמה התקדמות בהפקת גז טבעי, והגז שלה עוד יציף את שווקי מזרח אסיה.

קריסת הנפט חוללה כאוס ברוסיה של שנות התשעים. לא היו לה השלכות גיאופוליטיות ישירות הרות אסון, אך בטווח הארוך תרמה להיקסמות של הרוסים מפוטין שכמו צ'אווס בונצואלה, היה בר מזל בכך ששלטונו נפל בדיוק על זמן התאוששות הנפט. לא ניתן לנבא מראש מה יניב משבר נפט במזרח התיכון, אך עם כל הסלידה מאיראן וממדינות ערב לא בטוח שאנחנו צריכים לייחל ליום שבו יוכלו לשתות מהנפט שלהם אם הם ירצו.  ניזהר במשאלותינו פן תתגשמנה. חוסר היציבות שתוליד מפולת הנפט אינו בהכרח מה שאנו מייחלים לו.

81 תגובות בנושא “הקץ לנפט

  1. תודה על הפוסט תמריץ . טוב ברור שהנושא סבוך עד כדי אימה , אבל יש לשים לב :

    הנחת העבודה בפוסט , הינה : יצירת קשר בין חלופות אנרגטיות שונות , לבין מחיר הנפט והשלכותיו . אלא , שצריך לזכור , שפרוספקט הצמיחה , היה וקטור חשוב בירידת הנפט לאחרונה ( וראה סין , מ: 9 אחוז , ל : 6.9 כאחד הקטרים ) . לכן , שומה היה עליך גם להוכיח את הווקטור הזה בקונפיגורציה המתוארת . שהרי :

    אתה צודק שתחבורה זה החלק הארי הבעיתי בצריכה הפוסילית , אבל : מכונית חשמלית , אפילו תהא נחלת הכלל , עדיין : תחבורה כבדה , מהווה בעיה רצינית ביותר , מספיק לחשוב על כמויות הדלק למטוסים , מטוסי קרב וכו… וזה מחוויר ממש !!

    נ.ב : בכובע אחד הסכם פריז ( שהוא לא כזה ביג דיל כלל וכלל ) בכובע שני פחם כחלופה ? שהרי , אין לך כמעט מזהם גדול מפחם .

    להתראות

    אהבתי

  2. הנפט יידרש לפלסטיק וכדומה. אבל זה חלק קטן יחסית. גם התעופה דורשת רק שישה אחוזים מהנפט העולמי. העיקר זה המכוניות, ואם המכוניות יהפכו לחשמליות זה ישנה הכול. היצע הנפט הרי לא ייעלם פתאום ואילו הביקושים יתחילו לרדת, גם אם בקצב הדרגתי. המחירים נקבעים בשוליים. עודף קל יכול להביא לסחרור עצום כלפי מטה. מה עוד שברגע התהליך יקרה, כבר יהיה ברור לכולם שאין דרך חזרה ושעידן הנפט נגמר. זה יהיה שבר עצום למדינות הנפט.

    מה שרציתי להגיד באזכור הפחם הוא שמרגע שיחל המעבר ההמוני למכונית חשמלית, גורל הנפט נחרץ. אפילו אם ההישגים ברתימת השמש והרוח יהיו קטנים מהמצופה, במשק החשמל יש אלטרנטיבות שאינן נפט.

    אהבתי

  3. תמריץ , לגבי צריכת דלק לתחבורה אפנה יותר מאוחר , אלא שמה שמתמיה באמת , אחרי צמצום רזולוציה , הינו כך :

    תכל"ס הירידה של הנפט , הינה בעיקר בשנת 2014 ועד היום . אז , הוא ירד מ : 105 דולר לערך , עד היום : 34 דולר לערך ( 300 אחוז בקירוב ירידה , נפט טקסני אמריקני ) עכשיו :

    אם היה מרחף ומתגבש סביב 105 היה נורמלי ? כן !! מה גרם במשך שנה פלוס לכל זה ? חייב להודות קצת תמוה !! רק סין ? רק צמיחה גלובלית ? רק ההסכם הגרעיני עם איראן ? אולי עודף היצע משמעותי ? אולי גילוי של גז טבעי ?
    קצת תמוה חייב להודות , ירידה קשה מאוד וקונסיסטנטית . טוב שהפוסט היסב תשומת ליבי לדבר , אנסה להבין .
    תוכל להגיע לגרף שבניתי המתאר התופעה התמוהה ( הקו הירוק מסמן מחיר הנפט בדולר אמריקני , הגרף הינו חודשי , והירידה כלואה בין הקוים ההוריזונטליים הצהובים מן הקו הוורטיקאלי האדום , והכל מן 2014 כאמור , ועד היום ) כאן :

    https://app.box.com/s/lbbgmnho02t584e2mozgxsna52upaum7

    להתראות

    אהבתי

  4. תמריץ , לגבי צריכת דלק לתחבורה ( 2012 ) תוכל להגיע לכאן , ולראות עד כמה באמת התחבורה זוללת ( ורק fuel jets שניים עשר אחוז תמצא שם ) הנה :

    https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.cfm?id=23832

    אם יהיה לי זמן , יש לי עוד גרפים מאוד מענינים , אדחוף מאוחר יותר ….

    להתראות

    אהבתי

  5. גיא בכור כבר כותב זאת מזמן. וכן גם חוגג סביב הנושא. במסגרת ההיבריס הרגיל.
    הוא טוען שמדינות המפרץ כבר על סף פשיטת רגל.

    ומה זה אומר על הגז שלנו?
    הרי קריסה במחיר הנפט משפיעה גם מחיר הגז ליצוא שלנו.
    ומה לגבי המחיר הגבוה שקובע לצריכה פנימית שלנו?

    אהבתי

  6. ולא ציינת
    שברור שמה שמרסק את המחיר הוא הפצלים האמריקאים , בעוד שמדינות אופק לא קיצצו תפוקה בנסיון להוריד את המחיר זמנית וכך לרסק את תעשיית הפצלים המתחרה.
    ועתה אם הם יקצצו תפוקה אז מקומם יתפס ותקציב מדינתם יקרוס.

    ועם זאת
    הפקת פצלי השמן היא טכנולוגיה מזהמת מאוד
    וכלל אין דיון בעניין.

    היה סרט עם מאט דיימון בנושא

    אהבתי

  7. תודה אל רום. באמת גרף מעניין. יש לשים לב שהאחוזים שם אינם מסך הנפט הכולל, אלא מתוך סך הנפט הכולל המוקדש לתחבורה. יש עוד נפט שמוקדש לחימום בתים (למשל בהרבה בניינים בארץ מחממים מים בסולר ולא בדוד שמש), לתחנות כוח (בארץ יש שימוש בסולר להפקת אנרגיה אם כי בדעיכה), למוצרי פלסטיק וכו'

    אהבתי

  8. שמעון, נכון שכיום הפצלים באמריקה מניעים את הירידה במחיר אבל בטווח הארוך המכונית החשמלית איום גדול יותר. הפצלים מזהמים אבל יש גם הפקה של גז טבעי מפצלים והוא נחשב כמסוכן פחות להתחממות הכדור.

    אהבתי

  9. אל רום, התיאוריה הרווחת היא שסעודיה מנסה לפגוע גם באירן וגם במפיקי הנפט מפצלים באמריקה ולכן מפיקה יותר מתמיד. אבל בצד הביקוש אין ממש ירידה, אולי רק פחות עלייה מהחזוי. האפשרות של המכונית החשמלית מרמזת שיכולה להיות ירידה אמיתית בביקוש ואז לנפט כבר אין תקווה.

    אהבתי

  10. אלרום , תודה, מאד מעניין. אנחנו צריכים לייחל ליום שבו ירצו לשתות מהמסורת הזו שלהם (ולא מהנפט).

    תמריץ, מהבנתי תחזיות מאקרו כאלה, אם אכן יתרחשו, של קפיצות טכנולוגיות אמורות לרסק סקטורים מסויימים ולהשיא אחרים מה שנראה ,לפי השכל הישר , כנותן יתרון להשקעת ערך על פני השקעה במדדים כלליים חובקי כל השוק. יחד עם זאת זכורה לי אמרה של משקיע ערך מפורסם אחר (כנראה לא פחות)שניתקלתי בה אי שם במסעותיי בלוגוספירה :

    "If you spend more than 13 minutes analyzing economic and market forecasts, you've wasted 10 minutes."

    יוצא אם כך שפעם נוספת אני מבולבל ותוהה לאיזה משקיע ערך עלי להקשיב?
    או שיתכן שיש את עניין שלושת הדקות(13-10) כמו בזן בו אומרים שאפשר
    להבין אותו תוך שלוש דקות או שלושים שנה.

    (אר-תגובו)

    אהבתי

  11. לגבי הזן שכחתי כמובן את האפשרות השלישית … או שלעולם לא(להבין).
    אז מדובר בבאפט ופיטר לינץ אל מול ג'ים צ'אנוס ומה מבכירי משקיעי הערך בבלוגוספירה הישראלית. נראה לי בהחלט קרב שקול ומשאיר אותי עם האפשרות השלישית.

    אהבתי

  12. תמריץ וגיא ,

    וורן באפט , הוא כלל לא משקיע . משקיע של " launch and forget " הוא לא משקיע !! משקיע באמת , צריך לנווט ספינה , במשברי גלים , בצונאמי , בדינמיקה אכזרית שמשתנה ללא הרף . זה משקיע !!

    אחרת , סתם מזל , או כסף שנדבק לכסף . גם אדם מן היישוב , שיש לו הכנסה או הון פנוי של נניח : מליון שח' , והשקיע במנית העם ( טבע ) 100 גדולים , וגרס שהחברה מוטת צמיחה , ובעוד כמה שנים זה יוליד תשואה יפה , לא שונה מוורן באפט בהקשר דנן .

    השקעה באמת , משמעותה , בכל רגע נתון , בכל אינטרוול של זמן , להשקיע באפיק הכי מצליח לתקופה הנדונה , ולא בבחינת " שגר ושכח " .

    כל זה בלי בכלל להתיחס למסחר בתדר גבוה , שזה בכלל טירוף …..ותשואות מטורפות .

    להתראות

    אהבתי

  13. גיא , קראתי לאחרונה באמת , דנתם על השקעות וורן באפט וכו…. ממש לאחרונה . בכל מקרה , אין למומחיות מה ממש לעשות כאן , שהרי , הטיעון שלי לעי"ל ,הוא כללי , מובן על פניו , ולכל אדם סביר או מעין ( בטח ובטח לך ) . להתראות

    אהבתי

  14. אל רום, באפט וסורוס הם שני המשקיעים הגדולים בהיסטוריה המודרנית עם שתי שיטות השקעה שונות.
    להגיד על באפט שהוא לא משקיע זה אחד המשפטים הלא אינטיליגנטים ששמעתי בחיי. ולכן ההפתעה הגדולה שלי מדבריך כי אני מעריך אותך כאדם מאוד אינטיליגנטי.
    באפט משקיע כבר מגיל 11 (רכישת מניה ראשונה שלו). כלומר, באפט משקיע בשוק המניות ומתעניין בעולם ההשקעות מאז 1941, מעל 70 שנים(!!!). אין היום כמעט משקיעים עם היסטוריית השקעה מוכחת כזו שראו כל כך הרבה מחזורים כלכליים ותהפוכות היסטוריות (מימי השפל הגדול ועד היום).
    הוא השקיע בכמה וכמה סגנונות השקעה שונות במהלך חייו. הוא הפך משקיעים רבים למיליונרים (חלקם מולטי מיליונרים בזכותו).
    הוא השקיע במניות ובעסקים אמיתיים (רוב השקעותיו רכישת חברות ולווא דווקא מניות).
    יש לו את הביצועים הטובים ביותר כיום על פני הכי הרבה זמן (track record).
    אני די בהלם ממה שכתבת…..
    הוא לא סתם קונה מניה וזהו, הוא לא קוף ההשקעות הידוע ממשחקי ההשקעות שסתם מנחש. מאחורי כל השקעה שלו יש השקעה עצומה של זמן ולימוד החברה והסקטור שלה והבנת הסביבה העסקית שלה (ולמרות זאת היו לו גם הפסדים כמו לכולם).
    הוא הוגדר כ"מכונת למידה" ע"י שותפו צ'ארלי מאנגר (שהוא בעצמו מנהל ההשקעות הכי לא מוערך בעולם).
    התרומה שלו לעולם ההשקעות ולכל מי שמתעניין באיך להיות משקיע טוב לא תסולא בפז.
    ורשימת מעלותיו יכולה להימשך עוד ועוד…. אני ממש רק גירדתי את פני השטח.

    אהבתי

  15. עוד משהו, אנשים סופר חכמים ומוכשרים (מנהלי השקעות) שילמו מאות אלפי דולרים ואף מיליוני דולרים רק בשביל לשוחח איתו כמה שעות.
    להגיד על באפט שהוא לא משקיע זה כמו להגיד שעובדיה יוסף לא הבין בתורה ולא היה רב ובכלל לא דתי.

    http://www.marketwatch.com/story/5-lessons-from-my-650000-lunch-with-warren-buffett-2014-09-12

    אהבתי

  16. כש"כולם" קוברים את הנפט נראה לי אפשרות לא רעה לקחת פוזיציה הפוכה. האינטואיציה שלי אומרת שהנפט עוד לא אמר את מילתו האחרונה.

    אהבתי

  17. ד' , לא גרסתי שהוא טיפש כלל וכלל , גם לא גרסתי שהוא לא משקיע , אלא גרסתי שהוא לא משקיע באמת !! בכלל לא התיחסת והבנת למה בעצם , ובעיקרון זה כתוב בתגובה .

    אתה פשוט בשוק מן הקביעה , אבל השוק , לא עוזר להבין הדברים או המציאות , תקרא שוב ותבין .

    אני מסביר שוב : להיות משקיע זה לא רק להשקיע במקום הנכו ולחולל תשואה ן , אלא :

    להסתגל לדינמיקה אינסופית ואכזרית ביותר . לא להגיע לתשואה , אלא להגיע לתשואה הטובה ביותר , באינטרוול זמן נתון , מתוך אשכול של אפיקי השקעה זמינים ( ולפעמים זה יכול להיות אפילו חלקיקי שניה ) .

    אז אם אתה חושב שאני אינטיליגנט , מברוק !! אני מודה לך על המחמאה !! אלא שאם כך , היית צריך לחשוד , שאני יודע מה אני כותב ומדבר , במקום לחקור הלאה , ולנסות ולהבין , אתה כלל לא ניסית, ולא התיחסת לדברים שלי המהותיים , באמת ובתמים .

    הנה , כולם גורסים וגרסו , שנתניהו הוא אשף תקשורת ושיווק . באחד הפוסטים האחרונים , הוכח בעליל ( במקרה על ידי ) שלהד"ם , נדם , לא קם , בבלת של ממש !! אז אומרים כולם , גורסים כולם , ולא היא !!

    להתראות

    אהבתי

  18. קצת מוזיקה רלוונטית בקטע אומנותי לצינון האוירה.
    מכונית העתיד וחוסר היציבות שעלולה להוליד.

    אהבתי

  19. אל רום, אם כך אז ממש לא הבנתי אותך.
    רשמת כך:
    1. "להסתגל לדינמיקה אינסופית ואכזרית ביותר" – כמו שציינתי, באפט משקיע בשוק המניות ובכלכלה האמיתית (קרי חברות אמיתיות כמו ישקר ורכבות) כבר מעל 7 עשורים. הוא הסתגל לדינמיקות כלכליות רבות ושונות כמו הבום שאחרי מלחמת העולם השנייה, השגשוג של שנות השישים והנפילה בסופם, האינפלציה של שנות השבעים, עליית הריבית לשיא וירידתה החל משנות השמונים ועד היום, יציאה מסטנדרט הזהב, מלחמה קרה, קריסת בריה,מ ועוד….
    אין כמעט עוד משקיע בעולם (מלבד סורוס כנראה) שנאלץ להסתגל לדינמיקות רבות כ"כ במהלך חייהם המקצועיים בתחום ההשקעות. מה שהוא שכח רובנו עוד לא למדנו.

    2. "לא להגיע לתשואה , אלא להגיע לתשואה הטובה ביותר , באינטרוול זמן נתון , מתוך אשכול של אפיקי השקעה זמינים ( ולפעמים זה יכול להיות אפילו חלקיקי שניה ) " – יש לו את היסטוריית הביצועים בהשוואה למדד ה-S&P 500 הטובה ביותר מבין כל מנהלי ההשקעות בעולם הידועים לנו (התשואות של סורוס הן חשאיות ולא ידועות לציבור) ולאורך הכי הרבה שנים.

    3. לגבי " אשכול של אפיקי השקעה זמינים" – באפט השקיע בסוגים רבים של חברות מסקטורים מגוונים. הוא לא הגביל את עצמו לתחום אחד. הוא השקיע בחברות תעופה, נעליים, ביטוח, כותנה, בנקים, ביטוח, רכבות, משקאות, ריהוט, מחשבים ועוד.

    תסלח לי, אבל השקעות לחלקיקי שניות אלה לא השקעות של בני אדם אלא רק של מכונות. ואני אומר לך מתוך ניסיון אישי של מסחר במניות לזמן קצר, שמשקיע אמיתי הוא משקיע לטווח ארוך ולא אלה שמשקיעים לטווחי זמן קצרים. המשקיעים לטווחים קצרים הם משקיעים באוויר. משקיעים לטווח ארוך (אם במניות או בהקמת חברות אמיתיות) מנסים ליצור ערך אמיתי בכלכלה ומשקיעים לטווח קצר הם משקיעים רק מתוך תאוות בצע טהורה.

    לגבי מזל, יש וויכוחים רבים וספרים נכתבו על הקשר בין מזל והצלחה. יש מיליונרים שמייחסים את הצלחתם רק לכישרונם האישי (כי כך הם מפארים את עצמם) אך אחרים גם מייחסים זאת למזל (ובכך הם משדרים צניעות ואני מזדהה איתם יותר).
    באפט נמנה עם החלק השני שמייחס למזל חלק לא קטן מהצלחתו. הוא הודה שהיה לו מזל להיוולד בארה"ב, לבן וזכר וב-1930 ועם גנים טובים ש"חיווטו" אותו לטובת השקעה בכספים. היה לו מזל להיות צעיר ומשקיע בתקופה של אחרי מלחמת העולם השנייה בה ארה"ב נהפכה למעצמה עולמית.

    מציע לכולם לראות את הראיון הקצר אך המעולה הבא איתו ועם הראפר Jay Z על החשיבות של מזל בחייהם:

    אהבתי

  20. ד' , אז תתפלא , יש גם אנשים שמשקיעים באינטרוולים של שניות ממש , לידיעתך , ולא מכונות כלל וכלל . וגם מכונות , זה הרי בהינדוס של משקיעים .

    ואכן ,כתבת הכל עליו , אבל לא על השקעות שלו , מגוונות , או קורלטיביות ( זה המושג היותר הולם ואפקטיבי ) בפרקי זמן קצרים ביותר , אם כך , הבנת אותי טוב מאוד !!

    מעבר לכך , אתה צריך להבין ענין עקרוני :

    הבעיה בהשקעות , הינה בעיקרון , לא רק , אלא בעיקר פסיכולוגית . הדינמיקה האכזרית , גורמת למשקיעים להסס . נניח שאתה הולך לונג על יורו למשל :

    אם היורו עולה , מה טוב ,אין בעיה פסיכולוגית !! אם היורו יורד , מה רע , אבל שוב , אין בעיה פסיכולוגית !! שהרי הוא יורד , ואתה יכול לסגור פוזיציה ולצאת לכאורה מן השוק .

    אלא מאיי :

    שהרבה מאוד משקיעים , מהוססים , וחושבים :

    או איך לצמצם נזק והפסדים ( אם היורו יורד וימשיך בירידה ) או :

    לחשוש שאם הוא עולה , אזי : זה יגמר , ומוטב לקטוף או לגזור הקופון , ולצאת לפני שיהיה מאוחר מדי . מי מצליח , או יש לו יותר פוטנציאל להצליח :

    מי שיש לו חמצן לטווח ארוך , כסף , גיבוי , לא תלוי במינוף , משמע:

    ירידה זמנית של היורו , ואפילו קשה , לא מזיזה לו הרבה ( כמו לוורן באפט ) יש לו זמן , ובטווח הארוך , אם הכיוון הכללי בסדר , הוא בסוף יקטוף הפירות , מה קרה בדרך , לא מענין אותו הרבה .

    אלא , שהכי הרבה התכסחות , תלויה עם מה שקורה בדרך , הן לגבי מי שקצר בכסף ומהוסס , או :

    מי שממקסם ההשקעה באינטרוול של זמן קצר , ולכן , נדרשת מזה האחרון , דינמיקה מאוד אכזרית .

    אז עיניך הרואות : זה לא רק מזל , שהרי , כמו וורן באפט , יש והיו הרבה , אלא :

    " כסף שנדבק לכסף " מי שיש לו כסף , הוא רגוע , ורץ מרתון בבטחה , אבל , אז ההצלחה שלו , לא נובעת מכושר תמרון אכזרי ,מיכולות מנטליות ואסטרטגיות , אלא :

    מקיומם של משאבים זמינים . זה הבדל !!

    כמובן , כל זה לא עושה את וורן באפט לא יוצלח או משהו בדומה , אלא : שהוא כלל וכלל , בטח בעידן האולטרא מודרני , מודל למשקיע מוצלח ומיומן באמת , לא כל שכן , לאור פלטפורמות אלקטרוניות , ניתוח טכני , זריזות תגובה וכו……

    להתראות

    אהבתי

  21. אל רום, אתה מסתכל עליו היום כשהוא מנהל מאות מיליארדי דולרים אז כמובן שמיליארד לפה או לשם לא מזיז לו כמו ש-100 שקל לא מזיזים לך.
    אבל בתחילת הדרך שלו גם הוא עשה טעויות והיו נתון לתנודתיות של שוק המניות, מט"ח, ריביות ומה לא. ככה שאני עדיין לא מבין את כוונתך לצערי….

    בעולם ההשקעות של היום שהופך יותר ויותר לאוטומאטי ונשלט ע"י מכונות אז באפט דווקא מייצג את המודל הכמעט יחיד שהמשקיע הפשוט הממוצע יכול לאמץ שהוא השקעות ערך.
    היתרון היחיד והחשוב ביותר שיש למשקיע היחיד על פני ה"מקצוען" הוא יתרון הזמן, הסבלנות. הוא לא נמדד כל חודש או שלושה חודשים ביחס למתחרים….

    אהבתי

  22. ד' ,

    אז שוב , השקעות ערך , הן לא מודל !! מכיוון שאת זה מבין כל משקיע , השקעה של "שגר ושכח " , כאשר יש לך גב פיננסי , אורך רוח , שקט , שלווה , ובסוף ( כאשר הדרך , לא מענינת אותך כלל ….) אתה גורף קופה . ודאי :

    מה כבר יכול להיות , כאשר אתה אומר : חברת קוקה קולה ? ג'נרל אלקטריק ? מייקרוסופט ? טבע ? ישקר ? נו …בעוד כמה שנים , כמה מליונים יהפכו לכמה עשרות מליונים , ומה כבר יקרה אם אשים כמה מליונים בצד .
    אבל , איזה מודל זה ? איזו דוקטרינה ? זוהי תפיסה כללית , שכרוכה באיתור של הפרש פוטנציאלים כללי ביותר , גדול , משמעותי , ולא מזקיקה :
    יכולות ניתוח , תמרון , אסטרטגיה , אקוטיים , דינמיים , אינטנסיביים .

    אבל :

    כאשר אתה צריך לנתח ולצפות תנועות בשוק ההון , עם קורלציות , או דיסקורלציות אכזריות , להתמזג , לקנות , למכור , לבדוק ולסנכרן ללא הרף , בין מיקרו , מקרו , ניתוח טכני , ניתוח פונדמנטליסטי , לפתח שיטות יחודיות , זה סיפור !!

    אמחיש לך ככה בקטנה , ממש סחמטי , בשביל שתבין :

    הצמד : יורו / דולר , דיסקורלטיבי ל : דולר / שוויצרי . משמע : כל אימת שהיורו / דולר עולה , הדולר / שווייצרי יירד , הדיסקורלציה , מאוד גבוהה , מאוד אמינה , אבסולוטית כמעט ( והכל באינטרוול של 15 דקות ) . אוקיי , יטען הטוען :

    אבל , איך זה עוזר למסחר ? הרי עדיין :

    אתה לא יודע אם לקנות או למכור , שהרי הם נעים במקביל ובהיפוך מדוייקים . אם כך , צריך או קורלציה לא מושלמת ( אבל עדיין קורלציה ) או : לחפש עיוותים בזמן , או דיליי בתנועה ( ייתכן גם אקראי ) .

    אם כך , ניתוח התנועה למשל , יגלה לך שני ווקטורים :

    אחד קורלציה או דיס קורלציה בזמן , והשני : קורלציה או דיס קורלציה בתנועה או בקונפיגורציה .

    משמע : כאשר היורו / דולר למשל יעלה , גם השוויצרי יעלה , עם אותה קונפיגורציה , אבל , בדיליי בזמן …. ואז , אתה צופה את התנועה השווייצרית , שהיא בדיליי בזמן , ומהמר עליו ( שהרי התנועה תואמת , אבל רק הפרשי הזמן בדיליי ) וגורף כסף ….. ובצפיה ממש וודאית כמעט .

    כל זה , רק המחשה סכמטית קטנה , ונעשה בהפרשים של דקה שניים או מס' דקות לכל היותר . זוהי דינמיקה , זוהי סיזיפיות , זוהי סתגלתנות , זהו כושר תמרון , זוהי אסטרטגיה , קבלת החלטות בלחץ פסיכולוגי , ולא :
    השקעות ערך של : " שגר ושכח " כאשר , יש לך גב פיננסי , והמיקסום של הביצוע באינטרוול זמן , לא ממש מזיז לך !!

    כל זה כאמור , מבלי כהוא זה , לגרוע מפועלו הרב , ונסיונו העצום של וורן באפט כמובן .

    להתראות

    אהבתי

  23. ד' , רק תיקון טעות שלי בתגובה האחרונה לעי"ל :

    במקום :

    " משמע : כאשר היורו / דולר למשל יעלה , גם השוויצרי יעלה…."

    צריך כמובן להיות :

    " משמע : כאשר היורו / דולר למשל יעלה , אזי הדולר / שוייצרי יירד כמובן ….( שהרי עסקינן בדיסקורלציה , ולא בקורלציה ) .

    להתראות

    אהבתי

  24. ד' , רק להמחשה פשוט , יותר ויזואלית , הכנתי לך , גרף או ויז'ואל , שמתאר קורלציה ודיסקורלציה בין מטבעות ( יעיל בטירוף למסחר , אכזרי להדהים אם מבינים איך לעבוד עם זה …..) .

    שים לב לדיסקיות :

    דיסקית כחולה משמעותה : קורלציה חיובית .
    דיסקית אדומה משמעותה : קורלציה שלילית .

    מבחינת עוצמה :

    ככל שאתה רואה מימד צד יותר של הדיסקית , הקורלציה ( שלילית או חיובית ) חזקה יותר , ואילו :

    ככל שמוצגת הדיסקית במלוא נפח הפנים שלה , הדיסקורלציה ( שלילית או חיובית ) קטנה יותר .

    הנה הלינק :

    https://app.box.com/s/hnv4le7o4ljsz85624kdpisa0sogpw99

    נ.ב : המתואר , תואם למסחר באינטרוול של 15 דקות , ול : 2009 אבל עדיין חזק מאוד …..

    להתראות

    אהבתי

  25. רק להבהרה :

    למי שלא שולט , וחזק מאוד , במסחר וגרפי כמובן , לא מומלץ לנסות !! צריך כישורים או מיומניות בסיסיות משמעותיות מאוד , בשביל להסתמך על הויז'ואל המוצג . זה לא בדיוק איזה זבנג וגמרנו …..

    להתראות

    אהבתי

  26. אל רום, רשמת "איזה מודל זה ? איזו דוקטרינה ? זוהי תפיסה כללית , שכרוכה באיתור של הפרש פוטנציאלים כללי ביותר , גדול , משמעותי , ולא מזקיקה :
    יכולות ניתוח , תמרון , אסטרטגיה , אקוטיים , דינמיים , אינטנסיביים ."

    תורת ההשקעות שנקראת "השקעות ערך" היא ממש לא איזו תיאוריה פשטנית שאומרת לך "קנה בכל מחיר, שגר ושכח". אם ככה אז עדיף לך פשוט לקנות תעודת סל על המדדים וזהו. שגר ושכח. צריך לדעת מתי לקנות. מי שקנה את המדד בשיא בשנת 2000 לא הרוויח כ"כ הרבה….
    באפט למשל השקיע בקוקה קולה רק ב-1987-88, כלומר, הוא השקיע בה לראשונה רק כשהוא היה בן 57!!! וזה אחרי שהוא מכיר את החברה והשתמש במוצריה מאז שהוא היה ילד קטן. הייתה לו משמעת וסבלנות של עשורים ורק כשהוא חשב שהיא נסחרת מתחת לשווייה הוא השקיע בה.

    אתה מדבר על כל מיני קורלציות שבאות והולכות, היום הן נכונות ומחר בתנאי שוק אחרים הם ישתנו. אסטרטגיית "השקעות ערך" היא הקשה ביותר שמחייבת אותך להעריך את החברה, להעמיק בה ובסביבה העסקית שלה ולחשב את השווי שלה כיום ובעתיד. אתה צריך סבלנות ולחכות שנים עד שתגיע לשווי הנכון מבחינתך ששווה את ההשקעה ואחרי ההשקעה זה ממש לא "שגר ושכח". אתה צריך להמשיך ולעקוב אחר החברה, ביצועיה והסביבה העסקית שלה.

    תאמין לי שבאפט ממש לא יושב כל היום רגל על רגל במשרד שלו, שותה וויסקי ומעשן. הוא כל היום קורא עוד ועוד חומר על החברות שבניהולו וחברות פוטנציאליות להשקעה. אומרים שבאפט קורא כל יום ברציפות בין 10-12 שעות מינימום של חומרי קריאה שונים.

    בכל מקרה, אני עדיין מחכה שתודה שטעית בניסוח שלך ותודה שבאפט הוא משקיע. טוב או גרוע זו שאלה אחרת. אבל לפחות תודה שהוא אכן נחשב משקיע/מנהל השקעות 🙂

    אהבתי

  27. ד' , לא טענתי שהוא לא משקיע כמובן , כתבתי מפורשות זאת , אלא :

    במבחנים של ממש , לא כל שכן , בעידן האולטרא מודרני , אלקטרוני , גלובלי , אין סיכוי פשוט !! והוכחתי לך זאת היטב !! בדוקטרינות שהצגתי בפניך , כסף ומזל , הם משקל , מרכיב , קטן מאוד בסיפור . וזה באמת הדבר החשוב שעושה הבדלים עצומים !!

    ושוב יודגש , מרכיב הזמן לרשותו של המשקיע , הוא לא ללימוד או השגחה על השקעות , אלא מיקסום , אופטימיזציה של ההון , בתנאים משתנים , דינמיים , במירב האפיקים .

    בקיצור : תדר גבוה …. ( אם כי לא רק )

    להתראות

    אהבתי

  28. ד' , אתה יכול אגב , לקרוא בצורה יותר סיסטמטית , על מסחר בתדר גבוה ( שהוא לא חזות הכל , אבל מרכיב חשוב מאוד ) כאן :

    https://en.wikipedia.org/wiki/High-frequency_trading

    מדובר על תשואות פסיכיות לגמרי ( עוד אדחוף לך בהמשך ) זה עידן אחר לגמרי , וורן באפט עם כל הכבוד , ממש לא לענין בקטעים האלו , עם כי , כבודו כמובן במקומו מונח , כ : old fashion one .

    להתראות

    אהבתי

  29. האם המערב יעניק לאיראן את ההקלות בסנקציות למרות שלא מילאה את התחייבויותיה כמתחייב עפ"י ההסכם?
    עם אישור סבא"א לכך שאיראן השלימה ביצוע מחויבויותיה יוכרז "יום היישום" (Implementation Day) ובמסגרתו ייכנסו לתוקף ביטול חלק מהסנקציות והשעיית אחרות, כפי שהבטיחו ארה"ב ומדינות אירופה ב-19.10.15.

    אולם, בינתיים איראן מקיימת רק מראית עין של התקדמות בביצוע התחייבויותיה: צנטריפוגות לא פעילות מוזזות ממקום למקום בלא שצנטריפוגה פעילה אחת פורקה עד כה; הגיעו להסכמות עם רוסיה על אחסון אורניום מועשר אצלם; נחתמו מסמכים עם המעצמות בעניין שינוי ייעוד הכור באראק, אולם לא קוימה עד כה שום התחייבויות ממשית בפועל.

    הגורם המעכב הוא מכתב המנהיג העליון ח'אמנאי לנשיא רוחאני מה-21.10.15, בו הציב 9 תנאים חדשים לביצוע ההסכם.
    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=875141_memri&act=show&dbid=articles&dataid=4028

    אהבתי

  30. גיא, לבאפט יש גם מושג של circle of competence, כלומר מעגל המומחיות או ההצטיינות האישית. המעגל הזה יכול כמובן להיות שונה עבור משקיעים שונים. משקיע יכול לטעות ברוב פטפוטיו אך עדיין להצליח בהשקעותיו אם הוא משכיל לרכז אותן בתוך המעגל הזה. (ניתן לעתים להרחיב את המעגל, אבל בזהירות).

    אהבתי

  31. מבקר,

    תמריץ כתב "למיטב הבנתי באפט נוטה שלא להשקיע בסחורות בשל [חוסר יכולתו] (*)להפריד בהן מקרו מערך."
    וזה נתמך בפרגמט מהמאמר אליו קישר שכגם מדבר על [ability]
    Buffett's first rule of investing is "never lose money." Rule two is "never forget rule 1." In effect, these rules imply that you shouldn't gamble with money. [Unfortunately], investing in the commodity markets is [gambling to an extent, as no one is able to accurately forecast the price of commodities over time]. What's more, without the ability to accurately or reliably predict commodity prices, companies that operate in this space have no way of maintaining a wide profit margin and are at the mercy of the market.

    מה שאני בעצם חוזר וטוען שאם אדם מהרחוב רוצה לשחזר הצלחה עליו לדעת שהשקעת הערך אינה שיטה מדעית כפי שאולי רוצים לטעון חלק ממשקיעי ערך(היא לא שיטה מדעית אבל בהחלט ייתכן שהיא משתמשת פה ושם בכלים מדעיים ובניתוחים אמפירים). זה כמובן , כמו שאמרתי לא אומר שאין לשיטה מה לתרום לאנושות ולהבנת המציאות הכלכלית.

    (*) לא טוען לחוסר התמחות או הצטיינות.

    אהבתי

  32. גיא, בנוגע למקרו, באפט לא יכול אבל אולי אחרים יכולים, במקרים מסויימים, ואולי לא.

    מעניין לקרוא את הפוסט העדכני של אסף נתן על כורות הברזל, שמתאר את הדינמיקה של עודף היצע. אהבתי את הניתוח ובעיני מה שהוא עשה שם זו השקעה ולא ספקולציה.

    ———————————————————————-
    גיא (2), אני חושב שכדאי להבדיל בין (היעדר) גושפנקא מדעית ובין (הקושי לבצע) הכשרה, סינון מועמדים או איתור כשרונות.

    לדעתי הבעיה של אדם מהרחוב היא לא שהשיטה לא מדעית אלא שקשה לו לדעת האם ועד כמה הוא מתאים.

    אדם מהרחוב גם לא יכול להיות פיזיקאי או רופא, וגם לא יכול להיות כדורסלן מקצועי. זה לא אומר שהתחומים הראשונים אינם מדעיים, או שבתחום השני אין הבדלי כישרון ויכולת.

    ———————————————————————-
    חובבי הדרמה מצפים מהמשקיע ללכת על חבל גבוה מעל כיכר העיר, ללא עזרי בטיחות, כשהרוח חזקה במיוחד.

    האקדמאים מצפים מהמשקיע לבצע מספר עצום של החלטות השקעה ולהצליח בשיעור גדול מהן, כדי שיוכלו להגיע למסקנות מובהקות סטטיסטית.

    אבל כל זה לא צריך לעניין את המשקיע. הוא לא צריך להיות לוליין או אובייקט נוח למחקר. הוא צריך למצוא השקעות שיבטיחו את שלמות הקרן ויניבו תשואה מספקת.

    אהבתי

  33. אולי כעת כשיש אנרגיה זמינה במחיר תחרותי מאנרגיה חליפית יתחילו להשקיע בשיטות חדישות לשימור לשימוש בלילה. שעון גדול נטען על קפיץ, או שאיבת מים למקום גבוה.
    במשך שנים רבות מחירי הדלק היו 20-25 דולר לחבית בעבר, לא צריך לראות בירידת המחירים מהפכה אלא חזרה לעבר שפוי. לולי אופ"ק והערבים ומחירי האנרגיה המופקעים אולי הכלכלה היתה 20 שנה קדימה.
    לפני שנים רשמתי פטנט על מדחס שנמצא בנעליים נלחץ ומשתחרר בזמן הצעידה ומצנן את המשקה בתרמיל גב לגלידה. אולי אפשר יהיה להשתמש בזה גם למזוג אויר פרטי נייד. כל ההמצאות והפטנטים האלו לא מגיעים לקהל הרחב, מתרופות חדשניות לחיזוק מערכת החיסון במלחמה בסרטן, משקפי מחשב, מכוניות מרחפות בתים שמתנקים בעצמם או אפילו תוכנת אינטלגנציה מלאכותית פשוטה שתסביר לאשה למה צריך שקט לפעמים, מבלי שהיא תעלב. הכל מגיע לקהל הרחב שנים רבות אחרי שעלה כרעיון. היה הרבה יותר כלכלי להסב את יצור החשמל בארץ לגז במקום להתחיל לחפש למי למכור אותו.
    המטבע הסיני יורד בחדות, האם זה יפגע ביצוא האירופאי? האם אירופה נדונה לאיסלמיזציה ללא חזור?מישהו יצא לאחרונה בתחנת הרכבת במרסיי? אין אדם לבן במרחק קילומטרים. האם אמנת שנגן תתמוסס כשיתחילו בדיקות דרכונים בגבולות? האם קובי בריאנט היה צריך לפרוש לפני שנתיים? האם סעודיה תמחק מהמפה כשהאמריקאים לא צריכים את הנפט שלה ומאפשרים ליצא נפט לראשונה מזה 85 שנים? האם האירנים יודיעו שיש להם פצצת אטום ויתחילו לזרוק אותן על השכנות? אני משוכנע שבאפט יכול להשפיע על ההשקעות שלו בעזרת קשרים והדלפות. אני ממליץ להשקיע בזהב החום, בשוקולד. מחירי פולי הקקאו רק ימשיכו לעלות.

    אהבתי

  34. מבקר , לא נראה לי שבאמת יש לנו מחלוקת לגבי מדעיות השיטה. גושפנקא מדעית היא בדיוק העניין שאדם מהרחוב יכול לבצע פעולות א,ב וג ואמור לקבל ד.
    האמת , היתה לי תשובה מנוסחת יותר טובה בראש אבל התחלתי לצחוק כשקראתי את תגובתו של אורי ואני לא יכול לחזור לריכוז כרגע …..
    אנסה אולי מאוחר יותר.

    אהבתי

  35. מבקר , בפוסט של תמריץ על השקעות הערך אני נותן לינק לפוסט של אסף נתן שבו הוא בדיוק דיבר על זה שיש לו מחלוקת עם פרופסור מפורסמם להשקעות ערך ,שנראה שסך הכל הוא מחזיק ממנו (דמורדיאן שמו אם זכרוני אינו מטעה אותי) לגבי שוק הברזל. אותו פרופסור אמר שמחירי הברזל צפויים לעלות ויש לונג חיובי (או השד יודע מה הזארגון 🙂 ) על חברת הברזל וואלי (אאל"ט).
    עכשיו , פרופסור להשקעות ערך בעל מוניטין גם לפי דברייך לא מגיע מהרחוב כך שנותרה לי הדילמה.

    אהבתי

  36. גיא, יש בבלוג של אסף פוסט חדש בנושא, עם גרף יפה על עלויות ויכולת הייצור של החברות בתחום, ואיך הגרף השתנה תוך זמן קצר.

    מחלוקת לא מוכיחה היעדר ידע, אך מראה שזה לא מדע מדוייק. השקעות זה משחק הסתברותי, אפילו יותר מדיאגנוזה רפואית והמלצה על טיפול. פרופסורה לא אומרת לי הרבה, הרי ציינתי שאין תהליך הסמכה מוצלח.

    אם הייתי צריך בזמנו להחליט לאיזה "רופא" להישמע, הייתי מאמץ את דעתו של אסף, שנשמע כאילו הגיע לדרגת התמצאות גבוהה בתחום הברזל, בניגוד לדאמודאראן, שנשמע כמו רופא כללי. מעניין לציין שהניתוח של שניהם היה כמותי, רק שונה מאוד במידת ההעמקה.

    אהבתי

  37. מבקר , נראה לי שאנחנו מסכימים.
    אגב , מבלי להיות משקיע ערך אני חושב טענתי פעם טענה דומה לזו של אסף באיזה דיון שהתפצל בבלוג הסולידית לגבי טענות רצפה למחיר כריית הזהב.
    ייתכן אם כך שיש לי אולי הגנים המתאימים , כמו שאומר באפט או שאולי אני סובל מהיבריס קל ורמות טוסטסטרון גבוהות. בתור סקפטי מדרגה ראשונה אני מאמץ בחום את האפשרות השניה ואומר לעצמי …. "עזוב , זה לא יעבוד" 🙂

    קצר בזמן אך אחפש אח"כ הוכחה לטענתי.

    אהבתי

  38. רק אעיר , לגבי הויז'ואל לעי"ל ( קורלציה בין מטבעות בחמש עשרה דקות ) שכחתי לציין הקרדיט והמקור כדלקמן , האתר :

    forex social network , by FXstreet.com

    היוצר :

    , curt wehrley FX bootcamp dot com 2013

    בכתובת :

    http://www.forexstreet.net/profiles/blogs/currency-correlations-march-2013?xg_source=activity

    הויז'ואל שהבאתי היה להמחשה ,ומתאים ל – 2009 , שם מי שירצה ימצא תואם למרס 2013 .

    תודה

    אהבתי

  39. גיא, כן, טענת שם טענה דומה, כל הכבוד!

    נראה לי שעלות וכמות הכריה רלוונטיות יותר בברזל, כי הוא "נצרך".

    אהבתי

  40. מבקר, ההבדל בין אסף לדאמודאראן הוא הצורה שהם מביעים את עצמם. אתה לא יכול להגיע להחלטות רק כי אחד מדבר בלשון שיותר נוחה לך מאשר השני. יש רעיונות טובים שמובעים בלשון עילגת ולא מעט פעמים זה גם ההפך.
    מאז שעתון הארץ הפסיק לנקד חלה עליה במספר בעלי הדעות הימניות.
    יש הבדל בין תנודות הזהב לאלו של הנפט. הנפט הוא מצרך שהפך להיות זהב במאה ורבע שנים אחרונות בלבד. הביקוש לנפט קשור בכיוון הכלכלה העולמית הירידה במחיר שלו קיצונית מדי והוא יקפץ למעלה בקרוב. הירידה במחיר גם נגרמה מאבדן שליטה של אופ"ק. עדיין העולם נוסע על נפט. עידן הנפט עוד לא הסתיים סופית גם אם הוא התחיל דעיכה. גם הברזל יעלה בחדות מאחר והסיבה העיקרית שעלויות הכריה נמוכות היא מחירי הדלק הנמוכים. חישוב עלויות הכריה זה גם עלות המשלוחים וזיקוק.
    הזהב הוא מצרך שמבוקש במדינות עולם שלישי. אין סיבה שמחירו לא ירד חזרה ל300 לתמיד. הוא כבר לא מתאים כמטבע לתקופה המודרנית.

    אהבתי

  41. אורי, הטענה שלך על תרומת ירידת מחירי הדלק לירידת מחיר הברזל נשמעת נכונה. אבל מחיר הברזל ירד גם (או בעיקר?) בגלל הגדלת הכמות ולא רק בגלל הורדת העלות. הגדלת הכמות התחילה או לפחות תוכננה הרבה לפני ירידת מחיר הדלק.

    האם יש לך לוח זמנים לעליית מחיר הדלק? התיזה של אסף (ושל עדו מרוז, שהתחיל עם זה עוד קודם) התבססה על תוכניות קונקרטיות של החברות להגדלת ייצור, עם לוחות זמנים וכמויות.

    בנוגע לוויכוח בין המשקיעים, לא התכוונתי להבדלי סגנון אלא להבדלי תוכן. יתכן כמובן שאני מושפע גם מהסגנון, מבלי משים. אבל דאמודאראן לא עילג וטיעוניו וגישתו מובנים לי ודווקא קרובים לגישתי. במובן מסויים אני רואה את הביקורת של אסף על התיזה של דאמודאראן כביקורת על צורת ההשקעה שלי.

    אהבתי

  42. מבקר, הגדלת הכמות של ברזל נעשת כמו סיבוב של ספינה גדולה. לאט מאד מאד כי יש מומנטום.

    אתה לא יכול להתבונן על תאריכים בצורה מדוייקת. כשחוזים ביקוש מתחילים ליצר, כשיש עלית מחירים מתחילים ליצר ולפעמים ממשיכים גם מאוחר מדי, וכמו שהוסבר לפעמים אחרי שמתחילים אי אפשר להפסיק גם בהפסד. הצריכה של סין היתה קיצונית ומהירה וסביר שתאיט באיזה שלב. ירידת מחירי הדלק זו רוח גבית.

    הכרתי מישהי שעבדה בעיר במקסיקו שכולה היתה שייכת למפעל ליצור פלדה, כל העיר. היה למפעל מסלול נע פרטי באורך 300 קילומטר להובלת עופרות ברזל למפעל, ועשרות אלפי עובדים ובתי מגורים לעובדים וחנויות מכל הסוגים ושרותים מכל הסוגים ומשטרה ובית חולים. כשהחברה בהפסד היא לא יכולה לסגור לשבוע או חודש או שנה, היא יכולה רק לחכות בסבלנות שהמחירים יעלו ולהפסיק לשלם חובות לבנקים להכריז פשיטת רגל ולהמשיך לעבוד כרגיל.

    לפני כמה שבועות נסעתי על מעבורת ומישהו קפץ לים. הסיבוב שהאוניה עשתה לחזור אליו היה אדיר והספינה לא היתה גדולה במיוחד

    כבר 25 שנים שהכסף שלכם קונה לכם פחות

    http://rotter.net/cgi-bin/go-news.pl?file=33211.html

    אהבתי

  43. כן, אורי, אבל יש הבדל בין הערכה לא מבוססת שהייצור יגדל ובין הערכה שמבוססת על תוכניות הגדלת הייצור של החברות בענף, כפי שמופיעות בדוחות של החברות. זה נותן ודאות גדולה יותר, ומושג ברור יותר לגבי הזמן והכמות. נכון שתוכניות לא תמיד מתבצעות במועד המתוכנן, ולכן כדאי לקחת מקדם זהירות. זה עדיין טוב בהרבה מהערכה לא מבוססת.

    אהבתי

  44. אמת, וזו ההזדמנות להזכיר את ברברה תוכמן ומצעד האיוולת. כשמדינות או גופים גדולים מבצעים מהלך גדול ומתקשים לחזור בהם גם כשלכולם ברור שזו היתה טעות ולכן ממשיכים הלאה. שמעון פרס.

    איך נראית תעמולה של כת ה"פוליטיקלי קורקט"? ועוד במדינה המתאבדת ביותר בעולם (חוץ מסוריה), והיא שבדיה? לפניכם שיר מתוכנית ילדים פופולארית בשבדיה, וה"מגניבים" האלה שרים – "זו הארץ שלי, זו הארץ שלך. אני כל כך שמח לשתף אותה איתך"…. ועונים להם: "הארץ שלך היא שלי". כת הפוליטיקלי קורקטי: קצבי, "מתקדם", צבעוני – והרסני לחלוטין, בדרך לחורבן. מה אתם רוצים מאותה שרת חוץ? קודם כל היא מחריבה את המדינה האומללה שלה, עם כבר 10% מוסלמים. זו כבר באמת הארץ שלהם. ומה כתבנו על מדינה מתאבדת זו? הנה הלינק:
    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=2680

    אהבתי

  45. אל רום

    מעניין אם אלרום עקב אחרי המשפט של זאדארוב ומה דעתו. האם המשטרה סחטה ממנו הודעה, ממש כמו שארע בסיפור של הרצח בבר נוער (אחד המדריכים הודה שכנראה קיים יחסי מין עם קטין אחי ה"רוצח" תמורת אי הליכה לכלא בשל קיום יחסים עם קטין). הרי סימני הנעל על הקיר בחדרי שרותים לא היו של זדרוב, סימן הנעל על הבגד לא ברור של מי היה, סכין זו סכין ואפילו לא ברור אם סכין משוננת או לא משוננת, האם לא ניתן לבדוק דבר שכזה בוודאות? נכונת האמת לא קבילה אבל זיכתה אותו, הדברים שלכאורה הוא ידע היו שהרוצח יצא מהתא מלמעלה אחרי שאמרו לו שהתא היה נעול ואחרי שאמרו לו איזה תא זה היה.

    אהבתי

  46. אורי , לא ממש עקבתי אחרי הקייס , אבל דע לך :

    אין מה להתרגש , יותר מדי משפטים פליליים מתנהלים ככה . כל צד משוכנע באמת שלו , דברים שנראים וודאיים מבחוץ , בבית משפט , מתמוססים כמו קרחון ביום שרב .

    פשוט ,הקייס קיבל תהודה תקשורתית חזקה . אבל , זה דבר טריוויאלי .

    ושלא תחשוב , שראיות סטטיסטיות , עושות העבודה בהכרח ( די אן איי , מדעיים וכו…. ) הרבה פעמים , חוזרים לנקודת המוצא :

    היד החזיקה בסכין , מי אמר שרצחה ? האדם היה בזירה , מי אמר שגנב ? יש זרע שלו , קיים איתה יחסים , מי אמר שאנס ??

    בארה"ב , התגלה לא מזמן , סיפור מן התחת , גם עם אוטנטיות של מימצאים פורנזיים , והם שם , הולכים לשדד מערכות באופן מעמיק ,הרבה חפים מפשע שהורשעו .

    להתראות

    אהבתי

  47. מעניין מאד, היה לאחרונה איזה מקרה מתוקשר צבעוני בישראל על מישהו שנתפס ברצח לפני 18 שנה כשזיהו דגימת די אנ אי ונראה לי שגם קורעים אותו כדי שיודה כדי שיוכלו לטעון שכל השיטות המודרניות שלהם עובדות.
    אם תתקל בסיפורים כאלו תעלה בבקשה. עדיין יש לי רושם שהמשטרה מפעילה לחץ מוגזם

    אהבתי

  48. אורי , אם אני אעלה סיפורים דנן , כבר לא נישאר צעירים יותר , הן מציר הזמן , והן מן החלחלה ….. בינתיים , אם זה מענין אותך אני רואה , קרא הדו"ח הזה , על טעויות שהאף בי איי הודה בהן , לגבי מימצאים פורנזיים , במשך עשרות שנים ( ניתוח דגימות שיער ) :

    https://www.washingtonpost.com/local/crime/fbi-overstated-forensic-hair-matches-in-nearly-all-criminal-trials-for-decades/2015/04/18/39c8d8c6-e515-11e4-b510-962fcfabc310_story.html

    להתראות

    אהבתי

  49. פעם רציתי לכתוב פוסט מתלהב על ההדפסה התלת מימדית. התחלתי לקרוא חומר אבל ככל שקראתי, הבנתי שזו לא כזו מהפכה מעניינת ושכמעט כל דבר אפשר ליצור בדרך אפקטיבית יותר מבהדפסה תלת מימדית. אולי פעם כשחשבו שמחיר הנפט יגיע ל300 דולר לחבית היכולת לוותר על שינוע נראתה מדהימה, היום אנחנו בעידן אחר.

    אהבתי

  50. לא מבין בזה הרבה , יותר נכון לא מבין בזה בכלל אבל האם לא מדובר באותה
    דינמיקה של השתכללות טכנולוגית כמו שציינת לגבי שמש ורוח?
    "וטכנולוגיה מתפתחת במהירות מסחררת."
    בטח יהיה צורך בפחות חברות מתווכות בין היצרן לצרכן שכן הוא יהיה אותו אחד.
    יהיו שינויים גדולים במערכת המס, חישוב המס יהיה יותר פשוט. יהיה פחות צורך בנדל"ן מסחרי וחניות כמו בהשפעות האפשרויות של המכונית החשמלית.

    אהבתי

  51. הטכנולוגיה של היצרנים הגדולים גם תשתכלל וטכנולוגיית השינוי גם תשתכלל. השאלה אם יתרון הגודל והגמישות של היצרן המרוחק ייעלם פתאום במהרה ולא נראה לי. אבל אני לא הוכחתי עצמי כחוזה דגול בנבואות תחילת השנה, אז אגיד זאת בענווה הראויה.

    אהבתי

  52. יש סתירה מסויימת בדברי הכתב. הוא מספר לנו שהנה חיש קל הכל הולך להיות בר השגה וחינם בעולם הקפיטליסטי שלנו, ובכל זאת כשאני מנסה להוריד את הספר שלו החור שבבייגל – מבוא ידידותי לפילוסופיה הוא מבקש לשלם.

    אהבתי

  53. תודה , תמריץ.
    אורי , הוא מדבר על שינוי במודל הקפטליסטי ב[עתיד]. הוא עדיין טוען שהוא ידפיס את [עצמו] מחדש … כך שהנדבך המרכזי של הקפטליזם ישאר והוא , אם תסלח לי על הצרפתית , שהכלב ילקק את הביצים שלו כל עוד הוא יכול ולא מפריעים לו.
    באנגלית יש לזה אפילו ביטוי: Dog's Bollocks

    http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Dog%27s+Bollocks

    אהבתי

  54. בולוקס היה כנראה ראשון ועובד על העקרון של בילבולי ביצים אבל כמו במבנה של מהפכות מדעיות בהם יש לעיתים שינויי פרדיגמה שהופכים הכל על הראש ככה במבנה של מהפכות לשוניות או במילים אחרות בסלאנג או המילים אחרות נוספות דינמיקה של סמנטיקה.

    אהבתי

  55. כמו שתמיד טענתי בתור אנגלופיל – לא לחינם היתה לחברה האלה אימפריה בה השמש מעולם לא שקעה.

    אהבתי

  56. שקר-לי. נשמע כמו שם ספרותי קולע.

    אורי , הקטע למטה נשמע כמו דברייך על תעשיית התרופות.
    ——————————————————–
    "אבל למעט הונאת הפונזי שבגינה נעצר, שקרלי לא עושה שום דבר שחברות התרופות האחרות לא עושות. כולן כמעט מקפיצות מחירים וגובות מחירים שערורייתיים, שמרחיקים לא מעט אנשים מרפואה ראויה (רק בשבוע שעבר התפרסם ב"מוסף כלכליסט" ריאיון עם ד"ר דניאל גולדשטיין, ממובילי המאבק בארצות הברית נגד התמחור המופרז של תרופות). אלא שחברות אחרות מגזימות בתמחור תרופות חדשות שהן השקיעו הון בפיתוחן. שקרלי פשוט לקח תרופה ישנה עם ביקוש קשיח וניפח את מחירה. חברות אחרות עוטפות את המחירים המוגזמים שלהן בסיפורים על חדשנות וחמלה והצורך לממן פיתוחים נוספים שיעזרו לאנושות. שקרלי מפשיט את המעטפת הסכרינית לטובת האמת הלא נעימה: הנה לפנינו קפיטליזם חזירי, יהיר ולא־מתנצל, שאחת היא מבחינתו אם מדובר במחירו של כיסא או בתרופה מצילת חיים. בצדק, הוא טוען, נגד זה, באמריקה, אין שום חוק."
    ——————————————————–
    אני חיפשתי קודם ולא מצאתי את המאמר הזה שהוזכר לעיל :
    "כמה שווה תרופה לחולי סרטן"
    ריאיון עם ד"ר דניאל גולדשטיין, ממובילי המאבק בארצות הברית נגד התמחור המופרז של תרופות בקשר להצעה שהעלה המבקר בקשר לכמה שווה שיטה חדשה למניעת הודאות שווא בישירות נטולת התייפייפות וקישוטים כמו שבוחן ד"ר דניאל גולדשטיין.
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3676082,00.html

    אהבתי

  57. האם אין אפשרות בעזרת הטכנולוגיה של היום לוודא אם אדם אומר אמת או משקר בדיקנות גבוהה?

    אהבתי

  58. 24/12/15
    קיבולת צי אוניות המכולה הגלובלי העומד מובטל ואינו משתתף בסחר צפוי בסיכום 2015 להגיע לשיא חדש של מעבר ל-1.5 מיליון TEU, ולשובר את השיא הקודם שנקבע ב-2009 בשיאו של המשבר הפיננסי העולמי שהשפיע רבות על הסחר העולמי, כך מוסר העיתון לענייני לוגיסטיקה port2port.

    משמעות הדבר שמאות אוניות מכולה עוגנות במקומות שונים בעולם וממתינות למטען שאינו מגיע, כפי הנראה עקב ירידה בפעילות הכלכלית העולמית.

    נכון לחודש נובמבר, העמידו חברות הספנות סך קיבולת של 1.4 מיליון TEU, סך שעלה ב-760 אלף TEU במהלך השבועיים האחרונים של החודש.

    בחודש נובמבר המשיכו מחירי ההובלה הימית לרדת. לפי בורסת מחירי ההובלה של שנגחאי, המחירים בחודש ירדו ב-8% בהשוואה לנובמבר 2014, למרות שמדובר בשיפור ק'ל בהשוואה לירידת מחירים של 23% שנרשמה באוקטובר.

    במקביל השיגו ניסיונות חברות הספנות להעלות את מחירי ההובלה תוצאות מעורבות, לאור הירידה הגלובלית בדרישה.

    http://www.iglobali.com/?p=85276

    http://www.iglobali.com/?p=85259

    אהבתי

  59. משקיע ערך ג'ים צ'אנוס צודק בקשר לעתידו של הנוזל השחור יש לו היום מתחרים חזקים בשטח ואלה השתכללו ומצליחים להפיק אנרגיה זולה יותר וגם זמינה יותר ברוב מדינות העולם וכך גם אצלנו כאן..אני אישית אוהב את באפט הוא האיש שהצליח ברוב חכמתו לבנות תיק השקעות מעולה ורווחי בעיתוי מתאים תוך בדיקת החברות לעומק האיש הפך להיות בצדק סמל מנצח של וול סטרית ושל קפיטליזם יצירתי באמריקה..אולם ראוי לשים לב שבשנת 2015 באפט לא רווה נחת מכל עסקיו ולא בכדי עולם ההשקעות שינה את אופיו זה כבר לא עולם של שכל חד ואינטואיציה חזקה זה עולם של זאבים ממוחשבים העולם הישן שהכרנו הולך ונעלם..אנחנו עומדים בפתחו של עידן חדש לפי מיטב הבנתי עולם שמתנוסס מעליו דגל שחור המסמן לכולנו על סערה מתקרבת רצוי להזהר ולשנות פוזיציה בהתאם..לגיא אני יכול לספר שגם עלי עברה חלק מילדותי בעיר לודז' בפולין למדתי בב"ס על שם י.ל. פרץ כאשר השפה הראשית בלימודים הייתה יידיש כולם אז דיברו יידיש והתרבות היהודית מזרח אירופית שגשגה בלודז' אבל גם בווארשה ווורוצלב אלה היו ימים יפים..אני מוכרח לציין לטובה את חסידי ברה"מ לשעבר חברי מפלגה קומוניסטית יהודים בפולין אשר במאמץ רב מצדם הצליחו לשמר את תרבותינו היהודית וכל זה תחת משטר שלכאורה היה עוין לבני עמינו ובכלל..הורי אני ואחי זכינו להתאזרח בפולין בזכות אימי ז"ל בת לרב מלומד מחסידי גור ז"ל אשר היה אזרח פולני לפני מלחמת העולם.. הוא וסבתא שלי יחד עם דודתי אשר נותרה לשמור עליהם פונו מגטו לודז' באפריל 1942 למחנה השמדה ויש לי על כך תעוד גרמני מסודר… יהי זכרם ברוך..

    אהבתי

  60. רק לתיקון מסויים , והבהרה מסויימת של תגובתי לעי"ל בקשר לבעיה הפסיכולוגית בהשקעות :

    הבעיה הפסיכולוגית , אינה למעשה כאמור , בשוק יורד או שוק עולה . אלא , בשוק לא קונסיסטנטי בתנועה . אם שווקים היו רק עולים , או רק יורדים באופן קונסיסטנטי , אזי, הייתה בעיה פסיכולוגית קטנה מאוד .

    אלא , שהשוק מזגזג , או לא קונסיסטנטי בתנועה שלו . וקשה לדעת , מה יהא בסך הכל , כיוון התנועה שלו . באותם מצבים של זיגזוג /דישדוש ( consolidation ) ישנה בעיה פסיכולוגית לא פשוטה .

    כך גם בהיבט הפיננסי כמובן כפי שביארתי . התנועה הלא רציפה ואחידה , גורמת למחשבות סרק או חישובים צדדיים של :

    לקחת השלל , להסתפק במה שיש , ולברוח לפני שיהא מאוחר מדי , או :

    לצמצם הפסדים , לפני שיהא גרוע יותר ויותר .

    לא פשוט לייצר אסטרטגיה , ולדבוק בה בקור רוח במצבים דנן !! אלא מאיי :

    מי שיש לו כסף , והרבה , נשאר רגוע , אדיש , קר רוח ( כמו וורן באפט או סורוס ) ויכול , בקלות להתגבר על כל תנודה , כל זיגזוג , כל משבר , כל היפוך , ועם הרבה יותר סיכוי , להגיע ליעד הסופי שלו . לזה ייקרא:

    " כסף שנדבק לכסף " .

    להתראות

    אהבתי

  61. הוא לא התיחס לקטע של יציבות. ערב הסעודית תומכת במצריים, ירדן, במורדים בסוריה, מעורבת בתיימן, רוכשת נשק בהקפים נרחבים מתמיד. אם הוצאות אלו יצטמצמו יהיו לזה השלכות על המאבק בין הסונים והשיעים

    אהבתי

כתיבת תגובה