מה החרדים מלמדים על עוני בישראל

פרסום דו"ח העוני הוא שעתם הגדולה של הדמגוגים החברתיים. זמן להטיף כמה המדינה רעה, לא הוגנת, מיטיבה עם העשירים ומתאכזרת לעניים וכו' וכו'. התבוננות בעיניים פקוחות בממצאים מגלה דווקא את ההיפך – זה לא נורא להיות עני בישראל. הממצא המסגיר הוא זה שקובע ש-71% מהילדים החרדיים בישראל הם עניים. כולם יודעים היטב מדוע יש כל כך הרבה ילדים עניים בקרב החרדים: הוריהם החליטו לבחור ביודעין בחיי עוני. החליטו שלא לרכוש השכלה אקדמית או אף תעודת בגרות. העדיפו לימודי תורה על יציאה לעבודה.

החרדים מוכנים להקריב הרבה למען חיים המבוססים על תורת ישראל בפרשנות מחמירה, אבל גם להם יש גבולות. אם היה כל כך נורא להיות עני בישראל, הם היו נמנעים מלבחור בחיי עוני. בחירתם מסגירה – להיות עני בישראל זו אופציה נסבלת. המנהיג הבכיר של החרדים בישראל, הרב שטיינמן בן המאה, ניסח זאת בעבר בפירוש: מוטב שיחיו כעניים ולא יחיו כעשירים. העושר מרחיק מהדת ולפיכך הוא מעדיף להותיר את חסידיו עניים.
בימים עברו המחיר ששילמו החרדים על אורח חיים כזה היה לא ייאמן. היישוב הישן בארץ ישראל מת מרעב פשוטו כמשמעו בימי מלחמת העולם הראשונה כשיבשה זרימת הכספים מיהדות העולם.  אבל היום עוני הוא אופציה נסבלת. החרדים אינם משלמים על בחירתם בבריאות. בני ברק תמיד ניצבת במקום די גבוה בטבלת תוחלת החיים (אמנם בעיקר אצל גברים. נשים חרדיות בתחתית, אולי בשל ריבוי ההריונות.).

החרדים מסוגלים להעמיד צאצאים רבים. לא רק שאינם נפגעים מהעוני שלהם מבחינת בריאות, גם מבחינת יציבות המשפחה או הפשיעה ברחובות מצבם שפיר. הם הדוגמה לכך שבמדינת הרווחה עוני יכול להוות מבחינת חלק מהאוכלוסיה אופציה סבירה ולא קטסטרופה.

21 תגובות על ״מה החרדים מלמדים על עוני בישראל״

  1. הגעתי למצב שאני מרגיש שאם לא אתן לייק לפוסט תחשוב שמשהו לא תקין מבחינתי אבל לפוסט הזה באמת מגיע. (ולא, אין בכך אפילו רמיזה שלפוסטים אחרים שקיבלו לא מגיע).

    אהבתי

  2. מזכיר לי את סרן קירקגור הפילוסוף הדני. כשאביו מת הוא השאיר לו ירושה קטנה לא מספיקה לכל חייו אבל דייה לחיות בזמן שהוא כתב את המסות שלו. וכשהכסף נגמר, הפילוסוף מת, בשנות ה 40 לחייו. מבקרים של כתביו אמרו שהוא כתב את כל מה שהיה לו לומר ולו היה נשאר חי לא היה לו הרבה להוסיף.

    למה כולנו לא יכולים רק ללמוד, או לעבוד במחקר ופיתוח, או לכתוב שירים.

    אהבתי

  3. אורי, חיים ללא עבודה הם כמו כל נכס אחר. אם כולם ירצו זאת, המחיר של זה יתייקר ואדם ממוצע לא יוכל להרשות זאת לעצמו.

    אהבתי

  4. תודה על הפוסט תמריץ . אני שמח שהגעת למסקנה הזו . החרדים מקבלים את חיי העוני באהבה , ויחד עם כך , לא מייצרים חולי סוציאלי , אלא : מצמצמים אותו אפילו , ועל כל זה , תורמים גם ( באופן קצת מורכב והדרגתי ) לחוסן הלאומי .

    אם כך , צריך לראות בהם , לפחות פוטנציאלית , נכס ( שעדיין זקוק לליטוש ולעיבוד ולעידון ) אבל עדיין נכס !! ומהיכרות איתך ועם פוסטים בעבר , לא כך אתה נוהג בהם .

    להתראות

    אהבתי

  5. עדיין אני סבור שצריך לקחת את הטובים והנבחרים ולא כל אחד. להגיד עדיף שיהיה עני ולא יהיה חולה סוציאלי בלי לתת את כל האופציות זו תבוסתנות. אז כבר עדיף סוציאליזם

    אהבתי

  6. תמריץ , הרושם שנוצר אצלי , הוא ברור מאוד , ובהסתמך על פוסטים שלך . הטיעון שלך , בדבר אי קיומם של חילוקי דיעות , בעלמא נטען !! אני שמח אם שינית דעתך , אבל , בעבר ,ברורות כך אפשר היה להבין , הנה , ציטוטים אותך , ולינקים , כך :

    " תמריץ Says:
    25 בדצמבר 2014 בשעה 14:49

    אל רום, לחלוטין מסכים לגבי 2. לגבי 1, אני חושב שלפיד דווקא עשה דברים חשובים. זה נכון שכדאי להגיע עם החרדים להבנות ולא ללכת ראש בקיר. אבל כמו בחקירה צריך שוטר טוב ושוטר רע. זמנו של השוטר הטוב יגיע אחרי שהיה זמן של שוטר רע."

    עד כאן הציטוט :

    אני חושב , שהשימוש במינוח " שוטר רע " קצת עושה רושם כזה , לא תמריץ ? הנה הלינק :

    https://tamritz.wordpress.com/2014/12/25/המשיחיות-הדמוגרפית-של-הימין/

    בהמשך , אדחוף לך עוד ציטוטים דנן ….. ( אבל שוב , אם שינית דעתך , אני שמח….. ) .

    להתראות

    אהבתי

  7. החרדים תורמים למדינה בדרכים מסוימות ומכבידים עליה בדרכים אחרות. הציבור הכללי מן הסתם אינו רוצה להותיר לנכדיו מאה שערים אחת גדולה. מה עוד שללא קדמה מדעית גם אין למדינת מאה שערים כזו הרבה סיכוי לשרוד במרחב הערבי העוין. לכן צריך להפעיל על החרדים לחץ לשנות את אלו מדרכיהם שאינן תואמות קיום מדינה מודרנית.

    אהבתי

  8. תמריץ , בהחלט כפי שגרסתי , יש ללטש , לעבד , לעדן את השתלבותם של החרדים באתוס וביום יום של מדינת ישראל . אלא :

    שכל ציבור , כל מגדר , מכביד בדרכו , ותורם בדרכו . יש מגדרים , שהם רק מכבידים , נניח : זקנים , חסרי ישע , מפגרים , חולים וכו…. מה תעשה ? השיח של זכויות נ' חובות והמיתאם , לא תמיד רלבנטי !!

    אז חשוב גם לציין התרומה שלהם ,שהיא מוכמנת ולא מודעים לה תמיד ממש . וצריך אכן , לשנות המצב , אפשר לשנות המצב , אבל :

    לא על ידי הפעלת לחצים , שבעיניהם בטח ובטח , הינם פסולים ואכזריים , אלא בסבלנות , בעורמה , בטקט , בתושיה וכו…

    להתראות

    אהבתי

  9. מסכים על הדמגוגיה סביב העוני המדומה
    אך תוהה
    כמה מהעניים הם חרדים?
    וכמה ערבים? האם הערבים עניים מבחירה כמו החרדים?
    אגב
    ישראלי הבריא בנפשו וגופו , ועני , אני נוטה גם לסווגו כעני מבחירה ( או מטמטום).
    חוץ מאתיופים

    אהבתי

  10. יש בעיתיות בהתנהגות הזו של החרדים:
    1. ריבוי טבעי גבוה דבר שעלול להביא לעוני לכל המדינה תוך כמה דורות בגלל מחסור במשאבים.
    2. החרדים כופים עוני גם על ילדיהם בכך שאינם מאפשרים להם השכלה נאותה. כמו כן יכול להיות שתקום קבוצה גדולה של יוצאים בשאלה שתתבע פיצויי עתק מהמדינה בגלל שהמדינה לא דאגה שיקבלו השכלה נאותה בילדותם.

    אהבתי

  11. החרדים מרשים לעצמם להיות עניים מאחר ושאר האזרחים מממנים את חייהם. מישהו משלם על שירותי הבריאות שהם מקבלים, על שירותי הבטחון (צבא, משטרה), תחבורה (כבישים, סבסוד תחבורה ציבורית) וכו' וכו'. המישהו הזה הוא לא החרדים.

    אגב ערכו פעם מחקר שהראה קורלציה חיובית בין גובה קצבאות הילדים למספר הילדים הממוצע במשפחה חרדית.

    יריב

    אהבתי

  12. לא הייתי פועל מול החרדים בשיטת המקל, וגם לא בשיטת הגזר, אלא בשיטת ביטול המקל והגזר שאינם במקומם.

    נתחיל בנבוט הגדול שאינו במקומו: חרדי עלול להיכנס לכלא בגלל שהעז לעבוד.

    כן, אני מודע לכך ש*תכלית* הפטור משירות צבאי היא לימוד גמרא. התכלית הזאת לא מעניינת אותי. אני מעדיף לתת לחרדים פטור בלתי מותנה מגיוס, מאשר לתת להם פטור שמותנה בכך שלא יעבדו.

    כהצעת פשרה, אפשר לתת לממסד החרדי X פטורים שהם יכולים להעניק בשנה. אבל מרגע שהכריזו על אברך כפטור, הוא פטור לכל החיים, גם אם יפסיק ללמוד ויתחיל לעבוד.

    מעניין לציין שעבדות אחת: גיוס חובה, מובילה לעבדות שניה: האברך שפוט של הממסד החרדי, ואם יתנתק מהחרדים דינו כליאה אצל החילונים.

    ————————————————————————–
    ועכשיו, לביטול גזרים. מדינת הרווחה מרעיפה על החרדים גזרים, חלקם ייחודיים וחלקם כלליים. את הגזרים הייחודיים הייתי מבטל.

    גם בגזרים הכלליים הייתי עושה רפורמה. מצמצם פה, מבטל שם, קובע תקרה משפחתית, וכו'.

    (רפורמה עמוקה יותר: להעביר חלק מהגזרים לאחריותה של רמת ביניים מנהלית, ברמת המגזר או העיר, כולל נטל המימון: התקציב מגיע ממסים שנגבים מבני אותו מגזר או מתושבי אותה עיר).

    ————————————————————————–
    אני לא מקבל את ההקבלה בין חרדים ובין תת-קבוצות תלותיות אחרות, כמו זקנים או חולים.

    מבחינה מוסרית: החרדים *בוחרים* בחרדיות, עבור עצמם או לפחות עבור ילדיהם, מה שלא נכון עבור זקנה ומחלה. בנוסף, רוב הזקנים והחולים אינם מתפארים בתשישותם ובמוגבלותם.

    מבחינה מעשית: זקנים לא מתרבים, וגם אם כן, ילדיהם נולדים צעירים. אם כל זוג זקנים היה מביא לעולם 8 צאצאים זקנים, אז באמת היינו בבעיה.

    אהבתי

  13. שמעון, עוני הוא עניין יחסי. בהשוואה לאנשים של שנת 2100 אולי אנחנו חיים בדלות מחפירה. אותו דבר לגבי ערביי ישראל, הם אולי עניים יחסית ליהודים בארץ, אבל אין ספק שבהשוואה למרחב הערבי מסביבנו שממנו באו, הם לא עניים במיוחד.

    אהבתי

  14. מבקר, מסכים לחלוטין שדחיית הגיוס היא אם כל חטאת מבחינת האופן הקיצוני והמתבדל שלבשה החרדיות. אם היו מחליפים את הדחייה בפטור, הכול היה שונה לגמרי. בכל אופן חל שיפור גדול בנושא בשמונה השנים האחרונות, וזו באמת סיבה לאופטימיות. ראשית, גם אם בחור ישיבה בוחר להישאר בישיבה ומקבל דחיות גיוס בשל כך, בשלב מסוים הוא מקבל פטור סופי ויכול לעשות מה שהוא רוצה. לאחרונה הפטור ניתן בגילאי 22-24. פעם הפטור הגיע רק בגיל 41(!).

    שנית, יש אלטרנטיבות שירות שהן סבירות לחרדים כמו שירות אזרחי, שח"ר, נח"ל חרדי. לא סביר שמישהו יתעכב בישיבה שנים רק כי אינו מוכן בשום פנים ללכת לשירות אזרחי במוסד חרדי. פעם צעירים חרדים נתקעו בישיבה שנים כי האלטרנטיבה הייתה להיות מושלכים לשלוש שנים ליחידה חילונית, משהו שמבחינתם היה רעיון מטורף לחלוטין, כמו גיוס לצבא הצאר.

    האם אתה באמת משוכנע שביטול גיוס החובה לכולם הוא רעיון סביר? אני בספק.
    כתבתי על כך: http://tinyurl.com/lde4uxk

    אהבתי

  15. יריב ומבקר, מבחינת השימוש של החרדים במדינת הרווחה, אין ספק שיש כאן בעיה והתנהלות שאינה בת קיימא. אפשר להתנחם בכך שבטווח הארוך, אם בסופו של הדבר החרדים יהפכו לסקטור פרודוקטיבי, קצבאות הילדים של היום יתבררו כהשקעה נבונה. ישראל תהיה מדינה מערבית צעירה בין כל המדינות הזקנות האחרות.

    אהבתי

  16. מבקר, באותו עניין – זו כתבה פשוט משעשעת על האופן שבו מצפים החרדים שצה"ל יכלא עבורם בישיבות את צעיריהם – http://tinyurl.com/nkh2hd9 .
    צה"ל היה, ובמידה מסוימת גם אם פחותה ממשיך להיות, הסוהר של הצעירים החרדים בשירות רבניהם.

    אהבתי

  17. תמריץ, תודה על המידע. ההבחנה בין דחיה ופטור באמת חשובה, ולא ידעתי (או אולי שכחתי?) שהקדימו את הגיל בו הדחיה הופכת לפטור. זה באמת צעד רצוי ומקור לאופטימיות.

    ניתן להסיר את נבוט הגיוס מעל החרדים גם בלי לבטל את גיוס החובה לכולם. (אני בעד צבא מקצועי אבל זה כבר דיון נפרד ורחב).

    שירות לאומי נראה לי כמו תחליף שמטרתו ליצור מראית עין של שוויון בפני החוק, במחיר של שימוש בזבזני בכוח אדם.

    אהבתי

  18. אפליה היא לא הבעיה האמיתית של מיעוטים 14/12/2015

    אפליה הבדלים תרבותיים העדפה מתקנת מיעוטים פערים שחורים
    האם מיעוטים כמו שחורים, היספאנים או ערבים, "תקועים" בגלל אפליה והתעמרות מצד החברה, או שהסיבות הן דווקא אחרות? • במלאות 60 שנה למחאתה של רוזה פארקס נגד אפליית השחורים, מוגש כאן מאמרו הקלאסי והלא-תקין פוליטית של תומס סואל, על מיתוסים של אפליה ומיעוטים – שנראה כיום רלוונטי מתמיד

    http://mida.org.il/2015/12/14/%D7%90%D7%A4%D7%9C%D7%99%D7%94-%D7%94%D7%99%D7%90-%D7%9C%D7%90-%D7%94%D7%91%D7%A2%D7%99%D7%94-%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9D/

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s